werk in uitvoering" Plannen voor de herbouw van Rotterdam werden in de oorlogsjaren gemaakt Wereld kijkt met respect naar wat er tot stand kwam Nadat reeds eerder beperkende maat regelen waren getroffen, werd in juli 1942 verordend, dat alle herbouwwerk- caamheden moesten worden gestaakt. Op de bouwterreinen heerste van dat moment een haast onwezenlijke rust, maar binnenskamers werd in geheime bijeenkomsten aan de herbouw van de stad doorgewerkt. Gaandeweg kwam men daarbij vrijer te staan van de herinnering aan het beeld dat ver loren ging en de overtuiging kwam op, dat ook de richting, waarin de vorm voor de nieuwe stad moest worden ge zocht, een andere zou moeten zijn. On der leiding van ir. C. van Traa, direc teur van de dienst van Stadsontwikke ling en Wederopbouw, ontstond aldus het zogenaamde Basisplan voor de her bouw van de binnenstad, dat 28 mei 194B door de gemeenteraad werd aan vaard en kort daarop ook door de landsregering werd goedgekeurd. Overeenkomstig de richtlijnen van het basisplan heeft de binnenstad meer nog dan tevoren het karakter gekregen van een administratief, commercieel en cultureel centrum. Industrieën worden er geweerd en verwezen naar de voor hen gereserveerde terreinen aan de rand van en buiten de stad. Het aantal woningen blijft in dit deel van de stad, waar in 1940 bijna 25.000 woningen werden verwoest, beperkt tot circa 10.000. Dientengevolge is de woning bouw vooral in de buitenwijken en in de zogenaamde „neighbourhood units" tot ontwikkeling gekomen. Van 81 mei 1945 tot 1 januari 1962 zijn in totaal 59.751 woningen gereedgeko men, waardoor het aantal sinds het bombardement gebouwde woningen, de tijdens de oorlog gebouwde noodwonin gen niet medegerekend, steeg tot 65.332. De woningbouw vindt gestadig voortgang. Evenals alle oude binnensteden had de oude binnenstad van Rotterdam, hoe gezellig zij ook geweest moge zijn, tal van tekortkomingen. Stedebouwkundig gezien was zij eigenlijk niet veel meer dan een vrij onordelijk geheel van indi viduele panden, die gewoonlijk zonde) noemenswaardige samenhang met el kaar en met het geheel waren ontwor pen en gebouwd. Het nieuwe centrum daarentegen is, zoals een Amerikaans) journalist het eens uitdrukte, „een ruim en luchtig samenstel van zorg vuldig gegroepeerde bouwwerken, ont worpen voor een stad, die zich heef toegelegd op handel en industrie." Dt r uimte en luchtigheid, die het nieu we stadscentrum kenmerken, zijn on dei meer verkregen doordat men bij 't ontwerpen van het stadsplan over het algemeen bredere wegen heeft aepro- verkeer met de haven- en industrie* complexen in dit gebied. In de loop van 1966 komt de ondergrondse verbinding Centraal Station-Zuidplein gereed. Tengevolge van de oorlogshande lingen en door de stadsuitbreiding men denke bijvoorbeeld aan de In een cirkel om de stad gelegen „neighbourhood units" is het toch reeds nijpende probleem der groenvoor ziening nog urgenter geworden. Ook aan de oplossing daarvan werd alle zorg besteed. Rotterdam, waar in de tweede helft van de achttiende eeuw de door de oorlog verwoeste Oude Plantage werd aangelegd als het eer ste publieke park in Nederland, be schikt thans weer over 486 hectare openbaar groen. Daarin zijn begrepen het Park aan de Maas en het Kra- lingse Bos. Niet daarin opgenomen 'zijn de Zuiderparkgordel, ongeveer 245 hectaren sportvelden, volkstuinen, speelweiden, park en water. In deze en andere recreatieoorden de mo derne Diergaarde Blijdorp kan de Rotterdammer toeven in zijn vrije uren. Verder heeft hij Hoek van Holland in de nabijheid, strand en kampeer terrein, het vakantiecentrum Kruinin- ger Gors te Oostboorne. De gemeente raad keurde in 1960 een tienjarenplan voor de recreatie goed. Dat plan be oogt de aanleg van recreatieve en sportmogelijkheden in het Rotterdam se gebied in sterke mate te bevorde ren. CULTUREEL LEVEN Rotterdam heeft een sterk ontwik keld cultureel en amusementsleven. De stad telt enkele vooraanstaande musea waaronder het moderne Museum Boymans-van Beuningën met zijn uit gebreide verzameling oude meesters, terwijl modernen er een bijzondere plaats innemen. Er zijn twee schouw burgen (een op de linker en een op de rechter Maasoever) en vele biosco pen. Men beschikt over het Rotter dams Philharmonisch Orkest onder lei ding van Eduard Flipse en heeft sinds kort de beschikking over een nieuw concertgebouw. Onlangs bestond dit een jaar en veel Nederlandse televisiekij kers bewaren aan dit lustrum waar van zij mochten meegenieten goede herinneringen vanwege de parodistis che wijze waarop kunstenaars van naam hun medewerking verleenden aan dit jubileumconcert met als „klap stuk" Toon Hermans, die het orkest dirigeerde. Zowel wat beoefening als belangstel ling betreft neemt Rotterdam een be langrijke plaats in de nationale en internationale sportwereld in. De voor naamste daar beoefende sporten zijn voetbal (het grootste stadion is het Stadion Feijenoord met 65.000 zitplaat sen) atletiek, tafeltennis, zwemmen, korfbal, boksen, volleybal, basketbal, turnen, zeilen (Kralingse Plas en Berg se Plassen) en de ruitersport. (Kra lingse Bos). Met betrekking tot laatst genoemde sport is de Rotterdammer trots op het jaarlijkse internationale concours hippique. jecteerd dan die in de oude binnenstad. Tevens is men er vanuitgegaan, dat een aanmerkelijk groter deel van de be schikbare grond moest worden ge bruikt voor het aanleggen van par keerterreinen, binnenhoven en andere rustpunten. De oppervlakte van de on bebouwde grond is hierdoor toegeno men van 45 tot 70 procent; die van de voor bebouwing beschikbare grond is dienovereenkomstig gedaald van 55 tot 30 procent. Aangezien men echter door de ruimere aanleg in staat werd ge steld hoger te bouwen en tevens een rationeler gebruik van de grond heeft gemaakt, is het totale bouwvolume vrijwel gelijk gebleven aan dat in de oude binnenstad. Het open karakter van het nieuwe cen trum is eveneens te danken aan het herstel van het eertijds verbroken con tact tussen de stad en de rivier. Men heeft de reeds bestaande Leuvehaven uitgebreid tot een ruim centrum voor de beurtvaart, dat tot diep in de stad doordringt en ais het ware een venster op de rivier vormt. Vlak langs de rivier is een nieuwe waterkering in de vorm van een aantrekkelijke boulevard aange legd, waardoor de daarachter gelegen stadsdelen tegen een mogelijke over stroming zullen zijn beschermd. VERKEERSBEHOEFTEN Al is de ruime aanleg dus niet alleen het resultaat van verkeerstechnische overwegingen, zij hebben er wel be langrijk toe bijgedragen. Terecht heb ben de hedendaagse verkeersbehoeften een krachtig stempel gedrukt op het Basisplan, dat in aanvulling op de voornaamste drie verbindingen noord zuid voorziet in drie hoofdverbindingen oost-west. Behalve deze verkeersaders kent het plan winkelstraten, naar ver houding smal en afgesloten voor het doorgaand verkeer, gemengde winkel en verkeersstraten, welke breder zijn en tevens dienen voor het verkeer in de binnenstad, en expeditiestraten, die gelegenheid bieden winkels en bedrij ven aan de achterzijde te bedienen. In het plan is een ruim aantal parkeer terreinen van niet te grote omvang op genomen, terwijl langs de bredere we gen parkeerstroken zijn gereserveerd. Ten einde te voorkomen, dat op den duur ook in de nieuwe binnenstad een verward bebouwingsbeeld zou ontstaan, is in het Basisplan een systeem opge nomen, dat voorziet in het samenbren gen van gebouwen met soortgelijke functie. De voornaamste nieuwe bank gebouwen bijvoorbeeld zijn vrijwel alle in de omgeving van het Beursgebouw gelegen. De Rotterdamse Schouwburg, die bijna uitsluitend is gebouwd van materialen afkomstig uit de verwoeste binnenstad, staat er nu nog wat een zaam en verloren bij. De twee grote stations zijn samenge voegd tot het nieuwgebouwde Centraal Station. Winkels zfln bijeengebracht in aantrekkelijke winkelcentra ten oosten en ten westen van Rotterdams belang rijkste boulevard, de Coolsingel. Deze Hetgeen in Rotterdam na de oor log Is gepresteerd heeft niet alleen de bewondering opgewekt van de gan se natie, maar niet minder van de gehele wereld. Na het laffe bombar dement van een weerloze stad werd Rotterdam in de geschiedenis onmid dellijk genoemd naast een plaats als Coventry, eveneens doelwit van een aggressieve Duitse aanvalsoorlog. Maar Rotterdam herrees, dank zij grote steun van het rijk, tot de boeiende stad die zjj thans is. Door andere ste den (Amsterdam bijvoorbeeld) wordt wel eens wat meesmuilend over dit alles gesproken, maar aan initiatie ven heeft het in de Maasstad nim mer ontbroken. Er is een „image" opgebouwd die volkomen beantwoord aan de nijverheidszin van de zeer ar beidzame bevolking. De voorbeelden daarvan liggen in Rotterdam (denh aan het Metro-object) voor het grij pen. BIJ DE FOTO'S: ...het tSeeld van Ossip Zadktne behoudt in hot moderne Rotterdam een een- trale plaats en houdt voor het nage. slacht de herinnering levend aan de oorlogsverwoestingen tijdens de mei dagen 1940. Tevens symboliseert het de overwinning die valt te behalen wanneer een ganse gemeenschap zich inzet voor de opbouw van wat eens zo grondig werd vernield... ...De Rotterdamse Lijnbaan als win kelcentrum kreeg landsliike vermaard heid.» Wie bij de gemeentelijke voorlichting in Rotterdam om documentatie materiaal vraagt over de bouwactiviteiten in deze 's werelds grootste ha venstad, die onlangs zelfs New York sloeg, krijgt een welgevuld pakket paperassen aangereikt, gestoken in een fleurige enveloppe met daarop de suggestieve tekst „ROTTERDAM, WERK IN UITVOERING". Een goede blikvanger, die nog eens helemaal onderaan op die enveloppe wordt •vertaald waar men leest „Work in progress", „Achtung Baustelle" en „Travaux". Jarenlang stond Rotterdam in het middelpunt der belangstel ling als een der zwaarst getroffen steden van Europa. Niet alleen immers waren door het bombardement van 14 mei 1940 en de daardoor veroor zaakte brand vrijwel de gehele binnenstad en een groot gedeelte van de oostelijke stadswijk (260 hectare) in de as gelegd, maar bovendien waren in het najaar van 1940 omvangrijke vernielingen aangericht in het havenge bied. Over een lengte van bijna acht kilometer meer dan een derde van het totaal waren de kaden voor zeeschepen opgeblazen en circa veertig procent van de havenoutillage was volkomen verwoest. Door deze mate riële vernielingen en het stelselmatig wegvoeren van tienduizenden manne lijke inwoners was het stadsleven in al zijn aspecten dermate ontwricht, dat men in feite van een „totale verwoesting" moest spreken. Het viel niet moeilijk te beslissen waar men het herstel moest beginnen. De haven was altijd Rotterdams voornaamste bron van bestaan geweest. Aan haar herstel diende dan ook alle mogelijke voorrang te worden verleend. Nog tijdens de bezetting waren in geheime bijeenkomsten tal van voorbereidende werk zaamheden verricht, en op 15 juni 1945 werd met het daadwerkelijke herstel begonnen. Dit werk, dat werd uitgevoerd door een combinatie van vijf Nederlandse en drie Engelse aannemingsmaatschappijen stond onder leiding van H. G. J. ter Marsch, directeur van de Diwero (Dienst voor de Uitvoering van de Wederopbouw van Rotterdam). Deze dienst had al eer der het puinruimen in de verwoeste binnenstad ter hand genomen. centra zijn door winkelstraten met de overige delen van de stad verbonden. Een van de methoden, die men heeft toegepast voor het onderbrengen van getroffen bedrijven, is het systeem der collectieve gebouwen. Daarbij zijn een aantal min of meer soortgelijke onder nemingen in één groot pand gevestigd, waar zij gezamenlijk profiteren van centrale voorzieningen. In 1941 werd reeds begonnen met de bouw van een Industrieflat van vijf dubbele panden met een totale vloer oppervlakte van 7.600 m 2. De ervarin gen met dit complex opgedaan waren met de bouw van een Industriegebouw dusdanig, dat in 1947 werd begonnen met een totale vloeroppervlakte van 18.000 m 2, dat in 1951 gereedkwam. In 1960 werd op de linker Maasoever een verzamelgebouw in gebruik geno men met een oppervlak van 45.000 m 2 bedrijfsruimte. waarvan de Lijnbaan zich internationa le faam verwierf. BRUGGEN EN TUNNELS Het grootste probleem voor het stads verkeer vormt wel de rivier, deze le vensader van één der twee grootste ha vens ter wereld. Omstreeks 1880 wer den de spoorbruggen en bruggen voor het wegverkeer, via het Noordereiland, in gebruik gesteld, die thans een ern stig obstakel voor het scheepvaartver keer vormen. Een verkeerstunnel met zes rijbanen zal 1970 deze brug gaan vervangen. Ook voor het spoorwegver keer is een tunnel geprojecteerd. In 1942 kwam de Maastunnel gereed, deze tunnel bracht ook geen oplossing op lange termijn; door de snelle groei van het gemotoriseerd verkeer zijn lange wachttijden tijdens de spitsuren be paald geen uitzondering. In de loop van 1964 komt de Van Brienenoordbrug ge reed, een grote, hoogliggende verkeers- brug met zes stroken voor snelver keer en een voor bromfietsers; het jaar daarop de Beneluxtunnel tussen Schie- dam-VIaardingen en Pemis voor het Verreweg het grootste collectieve ge bouw is het reusachtige Groothandels gebouw, waar meer dan 200 groothan delaren huisvesting hebben gevonden. Dit 38 meter hoge bouwwerk met een verhuurbare vloeroppervlakte van 100.000 m2 en autoweg door de kelder, over de begane grond en langs de eer ste verdieping, is het grootste moderne zakenpand in Europa. Het bevat behal ve de kantoren, magazijnen en toonka- mers van de hier gevestigde grossiers een aantal winkels, een café-restaurant een cafetaria, zes kegelbanen, verga derlokalen, tentoonstellingszalen, can- tines, een postkantoor, een reisbureau, een bank, kiosken en een kapsalon. De kelder biedt parkeer- en reparatiegele genheid voor 400 auto's. In het Groot handelsgebouw werken thans meer dan 5.000 personen d.w.z. 1 op elke 150 Rotterdammers. (De bevolking van de stad bedroeg op 1 januari 1964 731.525. Rotterdam is het Mekka gewor'den van de hedendaagse stedebouw en archi tectuur. Belangwekkende oplossingen zijn gevonden voor de winkelcentra,

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1967 | | pagina 7