Gemeenteraad van Axel
Amerikaanse jachtbommenwerpers
vielen Hanoi aan
VLIEGVELD VAN
GIALAM
NIET GERAAKT
„De goudschatten van Bagdad
ZEESTRIJDKRACHTEN MET
RAKETTEN: WEDLOOP TUSSEN
RUSLAND EN DE VER. STATEN
DÈ VRIJE ZÈÈUW
Pagina 7
Vergadering van dinsdag 24 oktober
VERKIEZINGEN
IN OOSTELIJK
FLEVOLAND
Nieuwe aanval
op Phoec Yen
Wat lijmt meteen-laat nooit meer los? CBtEÈiB Krachtlijm Snelfix
Mobilisatie-
maatregel
in Zuid-Vietnam
Geen langdurige
bombardements
pauze
Kernaandrijving
Amfibieschip
van 40.000 ton
BOERDERIJBRAND
Donderdag 26 'ofooW
Aanwezig:
Voorzitter: burgemeester M. K.
van Dijke.
Secretaris: P. G. van den Bosse.
Wethouders: M. L. M. IJsebaert
en C. van Bendegem.
Leden: de heren P. Dekker, J,
den Poelder, J. Dieièman, M
't Gilde, J. H. Bouman, A. H. van
der Lee, E. A. Maas, D. J. Oggel,
J. Vink en A. de Waard.
Afwezig met kennisgeving de
heer J. C. van Luijk.
De Voorzitter opent de vergade
ring met het uitspreken van het
ambtsgebed.
Ingekomen stukken en
mededelingen
De heer Oggel vindt dat zijn
vraag over de centrale dienst zeer
summier is beantwoord. Het tekort
wordt niet verklaard. Voor een
eigen dienst wordt uitgegaan voor
de landelijke norm, maar is deze
ook van toepassing voor Axel? Zo.
dra er een herindeling komt dan
moet de dienst toch weer geheel
op de helling.
Hierna gaat de heer Oggel in op
lie orde-kwestie. Ih de vorige ver
gadering was hem het woord ge
weigerd om nader in te gaan op
ingekomen stukken en mededelin
gen.
In het reglement van orde komt
geen artikel voor waarbij het ver
boden is hierover te spreken of in
lichtingen te vragen, aldus spr.
Voor raadsleden moet er een be
paalde vrijheid zijn en daarom wil
spr. een voorstel indienen waarbij
de raad besluit het mogelijk te
maken, dat men ook over Ingeko
men stukken en mededelingen kan
spreken.
De Voorzitter meent dat hij dui
delijk had medegedeeld waarom
het tekort nog niet was verwerkt
in de nieuwe begroting.
Na 1967 zal er een reserve zijn
van ongeveer 200.000. Dat wij
niet konden mededelen welke
meerdere kapitaalswerken er zijn,
vindt zijn oorzaak hierin dat het
een gemeenschappelijke dienst is
van 15 gemeenten en wij kunnen
hier niet de kapitaalswerken van
andere gemeenten ter sprake bren
gen. Dit is een zaak van het be
stuur van de centrale dienst. In de
landelijke dienst zijn de grote ste
den en industriegebieden verwerkt,
maar ook de kleinere en de kleinste
gemeenten, daarom is het een ge
middelde.
In 1965 is de dienst gereorgani
seerd na het uittreden van Terneu-
zen. Wij vinden het nu niet oppor
tuun een eigen dienst in het leven
te roepen.
Wanneer de herindeling zijn be
slag zal krijgen, zal dit voor de
centrale dienst zeker gevolgen
hebben. Wat de ordekwestie be
treft wijst de voorzitter erop, dat
er in het reglement van orde geen
artikel voorkomt dat verbiedt om
bij de ingekomen stukken het
woord te vragen. In de vorige ver
gadering heeft spr. de heer Oggel
dan ook geweigerd het woord hier
over te voeren, maar gezegd dat
het beter was dit in de rondvraag
te doen.
Het is voor het college niet altijd
mogelijk op een vraag direkt ant
woord te geven zonder hierover in
formaties te hebben ingewonnen.
De heer Oggel werpt zich op als
een vrijheidsstrijder voor de raads
leden, maar het is de voorzitter
die pal staat voor de rechten van
de raad.
De voorzitter zal een raadslid
het woord niet ontnemen maar
proberen het zó te regelen dat een
en ander bij de rondvraag wordt
beantwoord.
De heer Oggel zegt dat hij geen
behoefte meer heeft zijn voorstel
in te dienen. Het was zijn bedoe
ling het mogelijk te maken de in
gekomen stukken te bespreken.
De Voorzitter stelt vast dat er
altijd vragen gesteld mogen wor
den over de ingekomen stukken.
Hierna trekt de heer Oggel zijn
voorstel in.
Reconstructie Zuidsingel
De heer Oggel wil namens zijn
fractie hierover breedvoerig spre
ken. In 1965 was het zonder steun
van de overheid niet mogelijk; nu
is de financiële positie zeker niet
beter. Het voorstel is te splitsen
in twee onderdelen, die afzonder
lijke beschouwing behoeven. De
onderdelen zijn:
1. vervanging van het bestaan
de riool door een nieuw;
2. reconstructie van de Zuid
singel.
Punt 1Na informatie bij de
technici is gebleken dat vervan
ging van het bestaande riool wen
selijk, doch niet noodzakelijk is. De
pompinstallatie aan de Kinderdijk/
Kanaalkade kan het water verwer
ken. Bij onevenredig grote regen
val kan het voorkomen dat er last
ontstaat, maar dit euvel zal nooit
geheel te verhelpen zijn.
Noodzakelijk is alleen dat de
drempel in het pompgemaal wat
verhoogd en verbreed wordt, daar
er momenteel kreekwater kan in
stromen, hetgeen de afvalwater
leiding niet verplicht is af te voe
ren. De overstort gaat dus wat
later werken dan momenteel het g Alle schepelingen van de zin-
geval is. Verder is de capaciteit kende tweemaster volgen Arams
van de leiding aan de Zuidsingel voorbeeld en klauteren haastig
(maat 75/50) voldoende om het langs het touwladder naar de
water af te voeren. reddingssloep. Vóór de roeiers
Het pre-advies klopt niet met de en sloep afstoten doet Aram nog
werkelijkheid. Verder willen wij op-éénmaal een poging de koppige
merken dat op de pompinstallatie-
Kinderdijk plus het riool-Zuidsin
gel per 1 januari j.l. nog 20.000
moest worden afgeschreven en dat
het twijfelachtig is dat er DACW-
subsidie zal worden verkregen
i.v.m. de gunstige stand van de
werkgelegenheid alhier en de reeds
eerder verkregen subsidie hij de
aanleg van de bestaande werken.
Punt 2. Wat de reconstructie
van de Zuidsingel betreft, moet
worden opgemerkt dat de omstan
digheden sterk aan het veranderen
zijn. De aanleg van de weg van de
nieuwe brug te Sluiskil in ooste
lijke richting vordert snel en vol
gend jaar zal de weg van Ft Ferdi-
nandus naar Zwartehoek worden
doorgetrokken, welke weg weer
aansluiting geeft naar de richting
Sas van Gent en Sluiskil. Dit zal
het verkeer over de Zuidsingel ont
lasten, daar deze momenteel de
enige goede verbinding in west-
oostelijke richting vormt.
In 1965 voerde men o.a. als
reden tot verhetering aan: de te
verwachten toename van de ver
keersintensiteit. Thans is een ster
ke afname te verwachten.
Daarbij komt dat, bij de recon
structie de Zuidsingel nóg geen
goede verkeersweg wordt, daar het
een tweebaansweg blijft en het
verkeerspunt Zeestraat—Kinder
dijk even gevaarlijk blijft.
Momenteel kan men volstaan
met de doortrekking van het rij
wielpad, grotere buizen voor de
afvoer van het water onderdoor de
straat en het aanbrengen van klei
nere verbeteringen.
Het zware verkeer zal de nieuwe
wegen kiezen en wanneer de per
sonenauto's zich aan de maximum
snelheid houden, is er weinig ge
vaar.
Gezien de financiële positie van
Axel achten wij het onverantwoor
delijk onze inwoners extra zwaar
te belasten terwille van automobi
listen die zich niet aan de voor
schriften storen. We zouden het
betreuren wanneer men van deze
zaak een „prestige-kwestie" zou
maken. Het belang van Axel moet
hier de doorslag geven.
Het college wijst dikwijls op het
feit dat we een goed woon- en leef
klimaat moeten scheppen, in dit
verband willen we erop wijzen dat
eèn dergelijk klimaat niet enkel
wordt gebouwd door het maken
van goede verzorgingen, doch dat
dit ook inhoudt dat het belasting-
peil voor de bevolking te dragen
blijft.
Tenslotte willen we onze waar
dering uitspreken voor de nauw
keurige opzet van dit plan door de
centrale dienst en de voorkomend
heid waarop ons alle gevraagde in
lichtingen wérden verstrekt. We
zijn overtuigd dat het plan tech
nisch prima in elkaar zit, maar dat
Axel dit financieel zonder tege
moetkoming van de overheid niet
kan dragen.
De heer Dieleman zegt dat deze
g ernstige verkeerstechnische
fouten heeft. Er liggen twee ge
vaarlijke bochten in. De verhar
ding met koperslakkeien is een
misgreep geweest. Deze zijn bij
regenachtig weer uitermate ge
vaarlijk voor de automobilisten. De
ventweg is te smal, vooral omdat
deze van twee zijden uit bereden
mag en moet worden. De riolering
is een onding en dwingt om veran
dering en verbetering. Het is zó
dat de riolering onder een aantal
huizen loopt en dat men nog recent
de bouw van de chr. school anders
heeft moeten situeren, om te voor
komen dat deze riolering ook on
der de school zou lopen.
De afwatering van de weg is
slecht. Zelfs bij een normale regen
val worden verscheidene zijkanten,
vooral in de bochten, herschapen
in meertjes.
Mijnheer de voorzitter, wij zitten
met deze erfenis uit het verleden.
De vraag is: „Wat moet er gebeu
ren"? Ook ik geloof dat met min
der geld, die voorzieningen kunnen
worden getroffen, die de bestaande
toestand kunnen verbeteren. Een
andere vraag is of de situatie dan
afdoend verbeterd zal zijn.
De Zuidsingel behoeft geen ver
betering om de verkeersstroom in
de toekomst op te vangen. De Zuid
singel eist een afdoende verbete
ring om de verkeersstroom nu op
te vangen. Gezien de te verwach
ten intensiteit van het verkeer in
de naaste toekomst zal een groot
gedeelte van deze vergrootte ver
keersstroom worden opgevangen
door de nieuwe verbinding Hulst
kanaal, maar zal geen verminde
ring van het verkeer over de Zuid
singel te zien geven. Ter voorko
ming van ongelukken als gevolg
van de slechte bochten en het glad
de wegdek tijdens regenval heeft
men een snelheidsbeperking tot 50
km per uur ingevoerd. Dit is ech
ter onjuist. Snelheidsbeperking
wordt binnen de kom daar inge
steld waar het algemene verkeer
bedreigd wordt. Gezien de ligging
van de Zuidsingei met bebouwing
aan één kant, gescheiden door een
ventweg, zou een max. van 70 km
per uur reëel zijn. Bewezen echter
is dat deze snelheid reeds fataal
is voor de automobilist. Het is een
eis dat deze gevaarlijke Zuidsingel
wordt aangepast aan het verkeer
en niet andersom. Met een halve
verbetering is dit niet te bereiken.
Mijnheer de voorzitter, nu er in
grijpende voorzieningen moeten
worden getroffen in verband met
de aansluiting op de afvalwaterlei
ding en rioleringsverbeteringen
moeten worden uitgevoerd, is het
een goed beleid om de Zuidsingel
tegelijk aan te pakken op een ma
nier zoals door B. en W. wordt
voorgesteld. Dit zal geld kosten.
Ik geloof dat de gemeente hiervoor
een offer moet brengen.
Mijnheer de voorzitter, ik zal
graag mijn stem aan het voorstel
geven.
De heer A. H. van der Lee kan
zich aansluiten bij wat de heer
Dieleman heeft gezegd. Met oplap-
werk hebben wij voldoende erva
ring. Als wij het weer met oplap-
werk proberen, zal dit de helft van
een goede oplossing kosten en het
zal binnen afzienbare tijd weer
moeten veranderen.
Het zou mij spijten als zich niet
voldoende raadsleden achter dit
voorstel zouden scharen.
De heer Maas zegt zich ook
achter het voorstel te zullen stel
len.
De Voorzitter constateert dat de
chr. fractie opnieuw de strijdbijl
heeft opgenomen. De verandering
van de riolering is noodzakelijk.
Deze loopt onder woningen door
en de nieuwe school moest anders
gesitueerd worden, evenals een
gymnastieklokaal, als dit erbij
wordt gebouwd.
Ook voor de waterafvoer van
het wegdek en de ventweg is de
verandering van de riolering nood
zakelijk. Bij natuurgeweld kan men
nooit voor 100 zeker zijn, maar
dit plan zal een goede oplossing
zijn.
Wij zullen geen water meer mo
gen lozen in de grote kreek en dan
moeten wij een andere mogelijkheid
scheppen.
Of de nieuwe wegen voor de
oostwest verbinding minder ver
keer over de Zuidsingel zullen
brengen, betwijfelt de voorzitter.
Nederland had een achterstand in
dit autobezit tegenover de omrin
gende landen, maar hierin begint
verandering te komen en dit zal
tot gevolg hebben dat er meer ver
keer komt.
Er wordt gezegd dat het na de
reconstructie een tweebaansweg
blijft. Het college zou het prettig
vinden er een vierbaans van te
maken, maar ook rijksweg 58 is
nog geen vierbaansweg. Met het
doortrekken van het rijwielpad
alleen zijn wij er niet. De grote
fout in de Zuidsingel is dat de
bochten niet de juiste straal heb
ben, dit is al voldoende bewezen.
Uit verkeersveiligheid is het
noodzakelijk dat deze weg zo snel
mogelijk wordt aangepakt. Hét op
lappen zou zeker 50 van de
«constructiekosten halen en dan
zal er nog niet genoeg veiligheid
zijn.
De heer Oggel herhaalt dat de
uitvoering zonder overheidshulp
niet mogelijk is. De technische op
zet is goed, maar de lasten zijn te
groot.
De heer De Waard wil benadruk
ken waardering te hebben voor het
plan, maar zonder een bijdrage
van de overheid is de uitvoering
niet mogelijk. Over de wenselijk
heid bestaat geen verschil van me
ning.
De Voorzitter zegt dat de finan-
ZO GAAT HET NIET BEST
Typerend beeld voor de textiel
industrie in Twente: de gesloten
fabrieken worden leeggehaald en
de machines naar België ver
kocht. Hier een apretteermachi-
ne, welke op grote vrachtwagens
geladen zal worden.
ciële positie twee jaar geleden niet
beter was dan nu. Wij hebben ge
tracht een bijdrage te krijgen van
andere instanties, maar wij zijn
hierin niet geslaagd.
Wat het overstorten betreft, ook
dan zal er bij zeer veel regen water
lozen in de kreek, maar dit zal dan
helder water zijn, waartegen geen
bezwaar gemaakt zal worden.
De heer De Waard heeft gezegd
dat de financiële consequenties te
groot zijn. B. en W. zijn zich ervan
bewust dat het plan offers zal vra
gen van de bevolking, maar dit is
geen argument om deze noodzake
lijke verbetering geen doorgang te
laten vinden. Wij moeten de moed
kunnen opbrengen het in de begro
ting van 1968 op te nemen al moet
dit gebeuren door belastingverho
gingen.
Hierna wordt het voorstel in
stemming gebracht. Vóór stemden
de heren J. den Doelder, J. Diele
man, M. 't Gilde, A. H. van der
Lee, C. van Bendegem, E. A. Maas,
M. L. M. IJsebaert en J. Vink. Te
gen stemden J. H. Bouman, P.
Dekker D. J. Oggel én A. de Waard.
Het voorstel wordt dus aangeno
men met 8 stemmen vóór en 4
stemmen tegen.
Rondvraag
De heer Den Doelder wil er de
aandacht op vestigen dat er des
zaterdags veel autobussen naar
Axel komen maar dat er weinig
parkeergelegenheid is.
Is het misschien mogelijk, nu het
Szydlowskiplein is vergroot, hier
eèn gedeelte voor bussen te be
stemmen?
De Voorzitter antwoordt dat het
college van mening is dat de par
keerplaatsen voor personenauto's
bestemd zijn. De autobussen kun
nen komen tot in het centrum en
daar hun passagiers laten uitstap
pen.
Als wij ze laten parkeren op de
parkeerterreinen, dan gaat dit ten
koste van de personenauto's die
dan verder weg moeten parkeren.
De heer Oggel zegt dat er her
haaldelijk bussen geparkeerd staan
op plaatsen die voor personen
auto's bestemd zijn.
De Voorzitter wijst erop dat poli
tie op zaterdagen de handén vol
heeft om het verkeer te regelen.
Er is een tekort aan politie, zodat
deze hierop niet altijd toezicht kan
houden. B. en W. zullen nog eens
bezien of er ergens parkeerruimte
voor bussen kan komen, maar dit
zal dan zijn ten koste van per
sonenauto's.
De heer De Waard zegt dat het
Szydlowskiplein vóórdat dit niet
officieel is aangeduid als parkeer
terrein, wordt beschouwd als ópèn-
bare weg en het afrijdende verkeer
geen voorrang verleent aan de om
liggende wegen. Is hieraan iets te
doen?
Hierna sluit de voorzitter de ver
gadering met het uitspreken van
het dankgebed.
Gisteren zijn de dertien leden
voor de adviesraad van het open
baar lichaam Zuidelijk IJssel-
meerpolders (infeite een soort
gemeenteraad voor Oostelijk Fle
voland) gekozen. Het is de twee
de maal, dat in Oostelijk Flevo
land een adviescollege voor de
landdrost werd gekozen. De vo
rige verkiezing werd gehouden
in 1965, het college heette toen
commissie van advies.
In percentages luiden de uit
slagen als volgt:
P.v.d.A. 18,8 (1965 26,3)
G.P.V. 3,6 (1965 3,4)
K.V.P. 17,6 (1965 20,7)
D '66 13,8 (1965 0,0)
C.H.U./A.R, 33,6 (1965 36,4)
V.V.D. 10,7 (1965 11,8)
Ongeldig 1,9 (1965 1,4)
De zetelverdeling in de advies
raad is nu als volgt:
P.v.d.A. 3 (3); K.V.P. 2 (3);
D '66 3 (0); C.H.U./A.R. 5 (5);
V.V.D. 1 (2).
Amerikaanse jachtbommenwer
pers hebben woensdag om 16
uur (pl. tijd) weer aanvallen uit
gevoerd in de onmiddellijke om
geving van het centrum van Ha
noi. Naar de correspondent van
het Franse persbureau „A.F.P."
meldt lieten twee golven jacht
bommenwerpers boven het cen
trum hun bommen los die terecht
kwamen in de wijk waar de Paul
Doumer-brug ligt en in Gia Lam
waar de burgerluchthaven ligt.
De brug en installaties bij Gia
Lam zijn reeds eerder het doel
van de Amerikaanse aanvallen
geweest.
Het was dinsdag precies twee
maanden geleden dat de Ameri
kaanse vliegtuigen boven het
centrum van de Noordvietnamese
hoofdstad waren gezien.
Van officiële Noordvietnamese
zijde is meegedeeld dat bij de
aanval van woensdag drie Ame
rikaanse vliegtuigen zijn neerge
schoten.
Het vliegveld van Gia Lam
schijnt niet te zijn geraakt. De
bommen kwamen terecht op de
rechteroever van de rode rivier
in een straat. Het gebouw waar
de culturele dienst van Hanoi is
gevestigd, zou zijn geraakt.
Amerikaanse vliegtuigen heb
ben woensdag opnieuw 't Noord
vietnamese Mig-vliegveld Phoec
Yen gebombardeerd, dat dinsdag
voor het eerst tijdens de oorlog
werd aangevallen. Evenals bij de
eerste aanval moesten de Ameri
kaanse vliegers door een muur
van luchtdoelgranaten en -raket
ten breken.
Een woordvoerder in Saigon
zei dat bij de aanvallen van dins
dag vier Amerikaanse vliegtui
gen waren neergeschoten, maar
Hanoi meldde dat die dag boven
het gehele Noordvietnamese ge
bied negen toestellen waren
neergehaald. Op het vliegveld
Phoec Yen waren toen volgens de
Amerikanen negen Migs vernie
tigd terwijl er nog één bij een
luchtgevecht was neergeschoten.
President-generaal Ngoejen
Van Thieu heeft dinsdag een de
creet getekend tot gedeeltelijke
mobilisatie van militairen en ma
teriële hulpbronnen.
Volgens het decreet kunnen
alle mannen in de leeftijd van
18 tot 33 jaar voor militeire dienst
worden opgeroepen, ook al heb
ben zij hun dienstplicht van vier
jaar vervuld.
Ten noordoosten van Saigon
zijn dinsdag twee kinderen ge
dood en negen gewond toen hun
woning omver werd geblazen
door de wind die werd veroor
zaakt door de wieken van een
Amerikaans hefschroefvliegtuig.
De V. S. hebben berichten
tegengesproken, volgens welke
president Johnson voor de druk
uit binnen- en buitenland zou
willen zwichten en zou overwegen
een pauze in de bombardemen
ten op Noord-Vietnam af te kon
digen aan het einde van dit jaar,
die zo mogelijk tot het Vietna
mese nieuwjaar zou kunnen wor
den uitgebreid.
Woordvoerder John McCloskey
van het „State Department" zei
dat alle voorstellen in het belang
van herstel van de vrede worden
bestudeerd, maar dat op 't ogen
blik staking van de luchtaanval
len niet wordt overwogen.
In Saigon wordt voorts verno
men dat de bombardementen aan
geen enkele politieke beperking
meer onderhevig zijn, maar dat
de commandementen van leger-
luchtmacht, luchtmacht en mari
ne zich nog slechts uit interna
tionale overwegingen van aan
vallen op de laatst overgebleven
doelen het burgervliegveld
Gia Lam bij Hanoi, de havens van
Haiphong, Cam Pha en Hon Gay
en enkele stations in de spoor
weg naar de Chinese grens
onthouden.
In de havens komen veel bui
tenlandse schepen, vooral Russi
sche, terwijl Gia Lam open is
voor de internationale burger
luchtvaart.
Het bombardement op Phoec
Yen de basis van de Migs-21
zou al eerder zijn uitgevoerd
en er zou geen pauze van twee
maanden zijn geweest in de aan
vallen bij Hanoi, als er toen geen
politieke overwegingen een rol
hadden gespeeld, onder meer een
rede van Johnson.
De aanval op Phoec Yen en de
terugkeer van de Amerikaanse
toestellen in het luchtruim boven
Hanoi zouden bevestigen dat
Johnson besloten heeft een zo
groot mogelijke druk op Noord-
Vietnam te blijven uitoefenen.
koopman tot rede te brengen.
„Casimir!" schreeuwt hij om
hoog. „Bega geen dwaasheid!!
Je zult met je kisten vol kost
baarheden in de golven onder
gaan!!"
„Gjjzelf zijt de dwaas," bul
dert de
beneden.
dikke koopman naar
„Kisten vol goud, uit
de schatkamers van Bagdad! En
gij geeft dat alles op terwille van
de levens van die armzalige zee
lieden!! Moge uw notedop tegen
de klippen te pletter slaan!!'' En
terwijl de sloep zich langzaam
van de tweemaster verwijdert,
hoort Aram boven het gehuil der
stormwind uit nog flauw de
woedende verwensingen van de
koopman Casimir
De Russische marine voert de
bouw van met raketten uitge
ruste oorlogsschepen op en over
weegt de bouw van vliegdek
schepen. Dit staat in de 70ste
uitgave van „Jane's Fighting
Ships", een jaarlijkse uitgave
over de zeestrijdkrachten in de
wereld, waarvan de editie 1967-
1968 vandaag wordt uitgegeven.
De samenstellers zeggen dat
de Sowjet-Unie zusterschepen
bouwt van de met geleide raket
ten uitgeruste jager „Kresta",
waarvan de eerste dit jaar al
proefvaarten maakte. Schepen
van de „Kresta"-klasse hebben
een waterverplaatsing van om
streeks 6000 ton, zijn meer dan
150 meter lang, lopen 35 knopen
en hebben 400 bemanningsleden.
De belangrijkste bewapening be
staat uit twee dubbele lanceer -
inrichtingen voor geleide raket
ten voor oppervlaktedoelen, twee
dubbele lanceerinstallaties voor
luchtdoelraketten, torpedolan-
ceerbuizen, vier 57 mm kanon
nen en ruimte voor een hef
schroefvliegtuig. De uitgever
Raymond Blackman tekent hier
bij aan, dat de belangstelling
voor oorlogsschepen die met
raketten zijn uitgerust, sterk is
toegenomen nadat de Israëlische
jager „Eilath" in de grod werd
geboord door Egyptische raket
schepen van de Russische komar-
lclasse. „Jane's Fighting Ships"
verstrekt behalve een beschrij
ving van dit type schip ook ge
gevens over twee nieuwe types
Russische kernonderzeeboten,
één met acht en één met zes
lanceerinstallaties voor raketten.
Nu de oudere bodems uit de
vaart zijn genomen en de onder-
zeebootvloot is uitgegrust met
de nieuwste kernonderzeeboten
voor geleide projectielen, wordt
de sterkte van de Russische
marine geschat op 400 onderzee
boten, waarvan 50 met kernaan
drijving.
De erenigde Staten hebben 207
onderzeeboten, waarvan 80 kern
onderzeeboten.
De Sowjet-Unie overweegt de
bouw van een vliegdekschip.
De Verenigde Staten hebben
al de beschikking over het
enorme 85.000 ton metende kern-
vliegdekschip „Enterprise", ter
wijl nog drie van dergelijke oor
logsbodems zullen worden ge
bouwd of al in aanbouw zijn.
In totaal willen de Verenigde
Staten 15 grote vliegdekschepen
hebben en mogelijk zelfs 17.
De Amerikaanse marine be
oogt voorts de houw van een
40.000 ton metend schip voor
amfibische operaties. Het schip
zal worden ingericht voor het
vervoer van mariniers voor lan
dingsoperaties en zijn voorzien
van een vliegdek voor hef-
schroefvliegtuigen om de troe
pen snel aan land te krijgen.
Wat betreft de zeestrijdkrach
ten van andere naties bevat
„Jane's Fighting Ships" gegevens
over de groeiende Britse kern-
onderzeebootvloot en de ontwik
keling van de Franse kernonder
zeeboten met raketten, waarvan
de eerste, de „Redoutable", te
water werd gelaten.
Tijdens een korte felle brand is
dinsdagavond in Boekei de boer
derij van landbouwer M. van
Duijnhoven in de as gelegd. Het
woonhuis werd gespaard. De
schade wordt geschat op 50 a 60
mille. Er hebben zich geen per
soonlijke ongelukken voorgedaan.
Vermoedelijk is kortsluiting de
oorzaak van de brand geweest.