Gemeenteraad van Axel Amerikaanse jachtbommenwerpers vielen Hanoi aan VLIEGVELD VAN GIALAM NIET GERAAKT „De goudschatten van Bagdad ZEESTRIJDKRACHTEN MET RAKETTEN: WEDLOOP TUSSEN RUSLAND EN DE VER. STATEN DÈ VRIJE ZÈÈUW Pagina 7 Vergadering van dinsdag 24 oktober VERKIEZINGEN IN OOSTELIJK FLEVOLAND Nieuwe aanval op Phoec Yen Wat lijmt meteen-laat nooit meer los? CBtEÈiB Krachtlijm Snelfix Mobilisatie- maatregel in Zuid-Vietnam Geen langdurige bombardements pauze Kernaandrijving Amfibieschip van 40.000 ton BOERDERIJBRAND Donderdag 26 'ofooW Aanwezig: Voorzitter: burgemeester M. K. van Dijke. Secretaris: P. G. van den Bosse. Wethouders: M. L. M. IJsebaert en C. van Bendegem. Leden: de heren P. Dekker, J, den Poelder, J. Dieièman, M 't Gilde, J. H. Bouman, A. H. van der Lee, E. A. Maas, D. J. Oggel, J. Vink en A. de Waard. Afwezig met kennisgeving de heer J. C. van Luijk. De Voorzitter opent de vergade ring met het uitspreken van het ambtsgebed. Ingekomen stukken en mededelingen De heer Oggel vindt dat zijn vraag over de centrale dienst zeer summier is beantwoord. Het tekort wordt niet verklaard. Voor een eigen dienst wordt uitgegaan voor de landelijke norm, maar is deze ook van toepassing voor Axel? Zo. dra er een herindeling komt dan moet de dienst toch weer geheel op de helling. Hierna gaat de heer Oggel in op lie orde-kwestie. Ih de vorige ver gadering was hem het woord ge weigerd om nader in te gaan op ingekomen stukken en mededelin gen. In het reglement van orde komt geen artikel voor waarbij het ver boden is hierover te spreken of in lichtingen te vragen, aldus spr. Voor raadsleden moet er een be paalde vrijheid zijn en daarom wil spr. een voorstel indienen waarbij de raad besluit het mogelijk te maken, dat men ook over Ingeko men stukken en mededelingen kan spreken. De Voorzitter meent dat hij dui delijk had medegedeeld waarom het tekort nog niet was verwerkt in de nieuwe begroting. Na 1967 zal er een reserve zijn van ongeveer 200.000. Dat wij niet konden mededelen welke meerdere kapitaalswerken er zijn, vindt zijn oorzaak hierin dat het een gemeenschappelijke dienst is van 15 gemeenten en wij kunnen hier niet de kapitaalswerken van andere gemeenten ter sprake bren gen. Dit is een zaak van het be stuur van de centrale dienst. In de landelijke dienst zijn de grote ste den en industriegebieden verwerkt, maar ook de kleinere en de kleinste gemeenten, daarom is het een ge middelde. In 1965 is de dienst gereorgani seerd na het uittreden van Terneu- zen. Wij vinden het nu niet oppor tuun een eigen dienst in het leven te roepen. Wanneer de herindeling zijn be slag zal krijgen, zal dit voor de centrale dienst zeker gevolgen hebben. Wat de ordekwestie be treft wijst de voorzitter erop, dat er in het reglement van orde geen artikel voorkomt dat verbiedt om bij de ingekomen stukken het woord te vragen. In de vorige ver gadering heeft spr. de heer Oggel dan ook geweigerd het woord hier over te voeren, maar gezegd dat het beter was dit in de rondvraag te doen. Het is voor het college niet altijd mogelijk op een vraag direkt ant woord te geven zonder hierover in formaties te hebben ingewonnen. De heer Oggel werpt zich op als een vrijheidsstrijder voor de raads leden, maar het is de voorzitter die pal staat voor de rechten van de raad. De voorzitter zal een raadslid het woord niet ontnemen maar proberen het zó te regelen dat een en ander bij de rondvraag wordt beantwoord. De heer Oggel zegt dat hij geen behoefte meer heeft zijn voorstel in te dienen. Het was zijn bedoe ling het mogelijk te maken de in gekomen stukken te bespreken. De Voorzitter stelt vast dat er altijd vragen gesteld mogen wor den over de ingekomen stukken. Hierna trekt de heer Oggel zijn voorstel in. Reconstructie Zuidsingel De heer Oggel wil namens zijn fractie hierover breedvoerig spre ken. In 1965 was het zonder steun van de overheid niet mogelijk; nu is de financiële positie zeker niet beter. Het voorstel is te splitsen in twee onderdelen, die afzonder lijke beschouwing behoeven. De onderdelen zijn: 1. vervanging van het bestaan de riool door een nieuw; 2. reconstructie van de Zuid singel. Punt 1Na informatie bij de technici is gebleken dat vervan ging van het bestaande riool wen selijk, doch niet noodzakelijk is. De pompinstallatie aan de Kinderdijk/ Kanaalkade kan het water verwer ken. Bij onevenredig grote regen val kan het voorkomen dat er last ontstaat, maar dit euvel zal nooit geheel te verhelpen zijn. Noodzakelijk is alleen dat de drempel in het pompgemaal wat verhoogd en verbreed wordt, daar er momenteel kreekwater kan in stromen, hetgeen de afvalwater leiding niet verplicht is af te voe ren. De overstort gaat dus wat later werken dan momenteel het g Alle schepelingen van de zin- geval is. Verder is de capaciteit kende tweemaster volgen Arams van de leiding aan de Zuidsingel voorbeeld en klauteren haastig (maat 75/50) voldoende om het langs het touwladder naar de water af te voeren. reddingssloep. Vóór de roeiers Het pre-advies klopt niet met de en sloep afstoten doet Aram nog werkelijkheid. Verder willen wij op-éénmaal een poging de koppige merken dat op de pompinstallatie- Kinderdijk plus het riool-Zuidsin gel per 1 januari j.l. nog 20.000 moest worden afgeschreven en dat het twijfelachtig is dat er DACW- subsidie zal worden verkregen i.v.m. de gunstige stand van de werkgelegenheid alhier en de reeds eerder verkregen subsidie hij de aanleg van de bestaande werken. Punt 2. Wat de reconstructie van de Zuidsingel betreft, moet worden opgemerkt dat de omstan digheden sterk aan het veranderen zijn. De aanleg van de weg van de nieuwe brug te Sluiskil in ooste lijke richting vordert snel en vol gend jaar zal de weg van Ft Ferdi- nandus naar Zwartehoek worden doorgetrokken, welke weg weer aansluiting geeft naar de richting Sas van Gent en Sluiskil. Dit zal het verkeer over de Zuidsingel ont lasten, daar deze momenteel de enige goede verbinding in west- oostelijke richting vormt. In 1965 voerde men o.a. als reden tot verhetering aan: de te verwachten toename van de ver keersintensiteit. Thans is een ster ke afname te verwachten. Daarbij komt dat, bij de recon structie de Zuidsingel nóg geen goede verkeersweg wordt, daar het een tweebaansweg blijft en het verkeerspunt Zeestraat—Kinder dijk even gevaarlijk blijft. Momenteel kan men volstaan met de doortrekking van het rij wielpad, grotere buizen voor de afvoer van het water onderdoor de straat en het aanbrengen van klei nere verbeteringen. Het zware verkeer zal de nieuwe wegen kiezen en wanneer de per sonenauto's zich aan de maximum snelheid houden, is er weinig ge vaar. Gezien de financiële positie van Axel achten wij het onverantwoor delijk onze inwoners extra zwaar te belasten terwille van automobi listen die zich niet aan de voor schriften storen. We zouden het betreuren wanneer men van deze zaak een „prestige-kwestie" zou maken. Het belang van Axel moet hier de doorslag geven. Het college wijst dikwijls op het feit dat we een goed woon- en leef klimaat moeten scheppen, in dit verband willen we erop wijzen dat eèn dergelijk klimaat niet enkel wordt gebouwd door het maken van goede verzorgingen, doch dat dit ook inhoudt dat het belasting- peil voor de bevolking te dragen blijft. Tenslotte willen we onze waar dering uitspreken voor de nauw keurige opzet van dit plan door de centrale dienst en de voorkomend heid waarop ons alle gevraagde in lichtingen wérden verstrekt. We zijn overtuigd dat het plan tech nisch prima in elkaar zit, maar dat Axel dit financieel zonder tege moetkoming van de overheid niet kan dragen. De heer Dieleman zegt dat deze g ernstige verkeerstechnische fouten heeft. Er liggen twee ge vaarlijke bochten in. De verhar ding met koperslakkeien is een misgreep geweest. Deze zijn bij regenachtig weer uitermate ge vaarlijk voor de automobilisten. De ventweg is te smal, vooral omdat deze van twee zijden uit bereden mag en moet worden. De riolering is een onding en dwingt om veran dering en verbetering. Het is zó dat de riolering onder een aantal huizen loopt en dat men nog recent de bouw van de chr. school anders heeft moeten situeren, om te voor komen dat deze riolering ook on der de school zou lopen. De afwatering van de weg is slecht. Zelfs bij een normale regen val worden verscheidene zijkanten, vooral in de bochten, herschapen in meertjes. Mijnheer de voorzitter, wij zitten met deze erfenis uit het verleden. De vraag is: „Wat moet er gebeu ren"? Ook ik geloof dat met min der geld, die voorzieningen kunnen worden getroffen, die de bestaande toestand kunnen verbeteren. Een andere vraag is of de situatie dan afdoend verbeterd zal zijn. De Zuidsingel behoeft geen ver betering om de verkeersstroom in de toekomst op te vangen. De Zuid singel eist een afdoende verbete ring om de verkeersstroom nu op te vangen. Gezien de te verwach ten intensiteit van het verkeer in de naaste toekomst zal een groot gedeelte van deze vergrootte ver keersstroom worden opgevangen door de nieuwe verbinding Hulst kanaal, maar zal geen verminde ring van het verkeer over de Zuid singel te zien geven. Ter voorko ming van ongelukken als gevolg van de slechte bochten en het glad de wegdek tijdens regenval heeft men een snelheidsbeperking tot 50 km per uur ingevoerd. Dit is ech ter onjuist. Snelheidsbeperking wordt binnen de kom daar inge steld waar het algemene verkeer bedreigd wordt. Gezien de ligging van de Zuidsingei met bebouwing aan één kant, gescheiden door een ventweg, zou een max. van 70 km per uur reëel zijn. Bewezen echter is dat deze snelheid reeds fataal is voor de automobilist. Het is een eis dat deze gevaarlijke Zuidsingel wordt aangepast aan het verkeer en niet andersom. Met een halve verbetering is dit niet te bereiken. Mijnheer de voorzitter, nu er in grijpende voorzieningen moeten worden getroffen in verband met de aansluiting op de afvalwaterlei ding en rioleringsverbeteringen moeten worden uitgevoerd, is het een goed beleid om de Zuidsingel tegelijk aan te pakken op een ma nier zoals door B. en W. wordt voorgesteld. Dit zal geld kosten. Ik geloof dat de gemeente hiervoor een offer moet brengen. Mijnheer de voorzitter, ik zal graag mijn stem aan het voorstel geven. De heer A. H. van der Lee kan zich aansluiten bij wat de heer Dieleman heeft gezegd. Met oplap- werk hebben wij voldoende erva ring. Als wij het weer met oplap- werk proberen, zal dit de helft van een goede oplossing kosten en het zal binnen afzienbare tijd weer moeten veranderen. Het zou mij spijten als zich niet voldoende raadsleden achter dit voorstel zouden scharen. De heer Maas zegt zich ook achter het voorstel te zullen stel len. De Voorzitter constateert dat de chr. fractie opnieuw de strijdbijl heeft opgenomen. De verandering van de riolering is noodzakelijk. Deze loopt onder woningen door en de nieuwe school moest anders gesitueerd worden, evenals een gymnastieklokaal, als dit erbij wordt gebouwd. Ook voor de waterafvoer van het wegdek en de ventweg is de verandering van de riolering nood zakelijk. Bij natuurgeweld kan men nooit voor 100 zeker zijn, maar dit plan zal een goede oplossing zijn. Wij zullen geen water meer mo gen lozen in de grote kreek en dan moeten wij een andere mogelijkheid scheppen. Of de nieuwe wegen voor de oostwest verbinding minder ver keer over de Zuidsingel zullen brengen, betwijfelt de voorzitter. Nederland had een achterstand in dit autobezit tegenover de omrin gende landen, maar hierin begint verandering te komen en dit zal tot gevolg hebben dat er meer ver keer komt. Er wordt gezegd dat het na de reconstructie een tweebaansweg blijft. Het college zou het prettig vinden er een vierbaans van te maken, maar ook rijksweg 58 is nog geen vierbaansweg. Met het doortrekken van het rijwielpad alleen zijn wij er niet. De grote fout in de Zuidsingel is dat de bochten niet de juiste straal heb ben, dit is al voldoende bewezen. Uit verkeersveiligheid is het noodzakelijk dat deze weg zo snel mogelijk wordt aangepakt. Hét op lappen zou zeker 50 van de «constructiekosten halen en dan zal er nog niet genoeg veiligheid zijn. De heer Oggel herhaalt dat de uitvoering zonder overheidshulp niet mogelijk is. De technische op zet is goed, maar de lasten zijn te groot. De heer De Waard wil benadruk ken waardering te hebben voor het plan, maar zonder een bijdrage van de overheid is de uitvoering niet mogelijk. Over de wenselijk heid bestaat geen verschil van me ning. De Voorzitter zegt dat de finan- ZO GAAT HET NIET BEST Typerend beeld voor de textiel industrie in Twente: de gesloten fabrieken worden leeggehaald en de machines naar België ver kocht. Hier een apretteermachi- ne, welke op grote vrachtwagens geladen zal worden. ciële positie twee jaar geleden niet beter was dan nu. Wij hebben ge tracht een bijdrage te krijgen van andere instanties, maar wij zijn hierin niet geslaagd. Wat het overstorten betreft, ook dan zal er bij zeer veel regen water lozen in de kreek, maar dit zal dan helder water zijn, waartegen geen bezwaar gemaakt zal worden. De heer De Waard heeft gezegd dat de financiële consequenties te groot zijn. B. en W. zijn zich ervan bewust dat het plan offers zal vra gen van de bevolking, maar dit is geen argument om deze noodzake lijke verbetering geen doorgang te laten vinden. Wij moeten de moed kunnen opbrengen het in de begro ting van 1968 op te nemen al moet dit gebeuren door belastingverho gingen. Hierna wordt het voorstel in stemming gebracht. Vóór stemden de heren J. den Doelder, J. Diele man, M. 't Gilde, A. H. van der Lee, C. van Bendegem, E. A. Maas, M. L. M. IJsebaert en J. Vink. Te gen stemden J. H. Bouman, P. Dekker D. J. Oggel én A. de Waard. Het voorstel wordt dus aangeno men met 8 stemmen vóór en 4 stemmen tegen. Rondvraag De heer Den Doelder wil er de aandacht op vestigen dat er des zaterdags veel autobussen naar Axel komen maar dat er weinig parkeergelegenheid is. Is het misschien mogelijk, nu het Szydlowskiplein is vergroot, hier eèn gedeelte voor bussen te be stemmen? De Voorzitter antwoordt dat het college van mening is dat de par keerplaatsen voor personenauto's bestemd zijn. De autobussen kun nen komen tot in het centrum en daar hun passagiers laten uitstap pen. Als wij ze laten parkeren op de parkeerterreinen, dan gaat dit ten koste van de personenauto's die dan verder weg moeten parkeren. De heer Oggel zegt dat er her haaldelijk bussen geparkeerd staan op plaatsen die voor personen auto's bestemd zijn. De Voorzitter wijst erop dat poli tie op zaterdagen de handén vol heeft om het verkeer te regelen. Er is een tekort aan politie, zodat deze hierop niet altijd toezicht kan houden. B. en W. zullen nog eens bezien of er ergens parkeerruimte voor bussen kan komen, maar dit zal dan zijn ten koste van per sonenauto's. De heer De Waard zegt dat het Szydlowskiplein vóórdat dit niet officieel is aangeduid als parkeer terrein, wordt beschouwd als ópèn- bare weg en het afrijdende verkeer geen voorrang verleent aan de om liggende wegen. Is hieraan iets te doen? Hierna sluit de voorzitter de ver gadering met het uitspreken van het dankgebed. Gisteren zijn de dertien leden voor de adviesraad van het open baar lichaam Zuidelijk IJssel- meerpolders (infeite een soort gemeenteraad voor Oostelijk Fle voland) gekozen. Het is de twee de maal, dat in Oostelijk Flevo land een adviescollege voor de landdrost werd gekozen. De vo rige verkiezing werd gehouden in 1965, het college heette toen commissie van advies. In percentages luiden de uit slagen als volgt: P.v.d.A. 18,8 (1965 26,3) G.P.V. 3,6 (1965 3,4) K.V.P. 17,6 (1965 20,7) D '66 13,8 (1965 0,0) C.H.U./A.R, 33,6 (1965 36,4) V.V.D. 10,7 (1965 11,8) Ongeldig 1,9 (1965 1,4) De zetelverdeling in de advies raad is nu als volgt: P.v.d.A. 3 (3); K.V.P. 2 (3); D '66 3 (0); C.H.U./A.R. 5 (5); V.V.D. 1 (2). Amerikaanse jachtbommenwer pers hebben woensdag om 16 uur (pl. tijd) weer aanvallen uit gevoerd in de onmiddellijke om geving van het centrum van Ha noi. Naar de correspondent van het Franse persbureau „A.F.P." meldt lieten twee golven jacht bommenwerpers boven het cen trum hun bommen los die terecht kwamen in de wijk waar de Paul Doumer-brug ligt en in Gia Lam waar de burgerluchthaven ligt. De brug en installaties bij Gia Lam zijn reeds eerder het doel van de Amerikaanse aanvallen geweest. Het was dinsdag precies twee maanden geleden dat de Ameri kaanse vliegtuigen boven het centrum van de Noordvietnamese hoofdstad waren gezien. Van officiële Noordvietnamese zijde is meegedeeld dat bij de aanval van woensdag drie Ame rikaanse vliegtuigen zijn neerge schoten. Het vliegveld van Gia Lam schijnt niet te zijn geraakt. De bommen kwamen terecht op de rechteroever van de rode rivier in een straat. Het gebouw waar de culturele dienst van Hanoi is gevestigd, zou zijn geraakt. Amerikaanse vliegtuigen heb ben woensdag opnieuw 't Noord vietnamese Mig-vliegveld Phoec Yen gebombardeerd, dat dinsdag voor het eerst tijdens de oorlog werd aangevallen. Evenals bij de eerste aanval moesten de Ameri kaanse vliegers door een muur van luchtdoelgranaten en -raket ten breken. Een woordvoerder in Saigon zei dat bij de aanvallen van dins dag vier Amerikaanse vliegtui gen waren neergeschoten, maar Hanoi meldde dat die dag boven het gehele Noordvietnamese ge bied negen toestellen waren neergehaald. Op het vliegveld Phoec Yen waren toen volgens de Amerikanen negen Migs vernie tigd terwijl er nog één bij een luchtgevecht was neergeschoten. President-generaal Ngoejen Van Thieu heeft dinsdag een de creet getekend tot gedeeltelijke mobilisatie van militairen en ma teriële hulpbronnen. Volgens het decreet kunnen alle mannen in de leeftijd van 18 tot 33 jaar voor militeire dienst worden opgeroepen, ook al heb ben zij hun dienstplicht van vier jaar vervuld. Ten noordoosten van Saigon zijn dinsdag twee kinderen ge dood en negen gewond toen hun woning omver werd geblazen door de wind die werd veroor zaakt door de wieken van een Amerikaans hefschroefvliegtuig. De V. S. hebben berichten tegengesproken, volgens welke president Johnson voor de druk uit binnen- en buitenland zou willen zwichten en zou overwegen een pauze in de bombardemen ten op Noord-Vietnam af te kon digen aan het einde van dit jaar, die zo mogelijk tot het Vietna mese nieuwjaar zou kunnen wor den uitgebreid. Woordvoerder John McCloskey van het „State Department" zei dat alle voorstellen in het belang van herstel van de vrede worden bestudeerd, maar dat op 't ogen blik staking van de luchtaanval len niet wordt overwogen. In Saigon wordt voorts verno men dat de bombardementen aan geen enkele politieke beperking meer onderhevig zijn, maar dat de commandementen van leger- luchtmacht, luchtmacht en mari ne zich nog slechts uit interna tionale overwegingen van aan vallen op de laatst overgebleven doelen het burgervliegveld Gia Lam bij Hanoi, de havens van Haiphong, Cam Pha en Hon Gay en enkele stations in de spoor weg naar de Chinese grens onthouden. In de havens komen veel bui tenlandse schepen, vooral Russi sche, terwijl Gia Lam open is voor de internationale burger luchtvaart. Het bombardement op Phoec Yen de basis van de Migs-21 zou al eerder zijn uitgevoerd en er zou geen pauze van twee maanden zijn geweest in de aan vallen bij Hanoi, als er toen geen politieke overwegingen een rol hadden gespeeld, onder meer een rede van Johnson. De aanval op Phoec Yen en de terugkeer van de Amerikaanse toestellen in het luchtruim boven Hanoi zouden bevestigen dat Johnson besloten heeft een zo groot mogelijke druk op Noord- Vietnam te blijven uitoefenen. koopman tot rede te brengen. „Casimir!" schreeuwt hij om hoog. „Bega geen dwaasheid!! Je zult met je kisten vol kost baarheden in de golven onder gaan!!" „Gjjzelf zijt de dwaas," bul dert de beneden. dikke koopman naar „Kisten vol goud, uit de schatkamers van Bagdad! En gij geeft dat alles op terwille van de levens van die armzalige zee lieden!! Moge uw notedop tegen de klippen te pletter slaan!!'' En terwijl de sloep zich langzaam van de tweemaster verwijdert, hoort Aram boven het gehuil der stormwind uit nog flauw de woedende verwensingen van de koopman Casimir De Russische marine voert de bouw van met raketten uitge ruste oorlogsschepen op en over weegt de bouw van vliegdek schepen. Dit staat in de 70ste uitgave van „Jane's Fighting Ships", een jaarlijkse uitgave over de zeestrijdkrachten in de wereld, waarvan de editie 1967- 1968 vandaag wordt uitgegeven. De samenstellers zeggen dat de Sowjet-Unie zusterschepen bouwt van de met geleide raket ten uitgeruste jager „Kresta", waarvan de eerste dit jaar al proefvaarten maakte. Schepen van de „Kresta"-klasse hebben een waterverplaatsing van om streeks 6000 ton, zijn meer dan 150 meter lang, lopen 35 knopen en hebben 400 bemanningsleden. De belangrijkste bewapening be staat uit twee dubbele lanceer - inrichtingen voor geleide raket ten voor oppervlaktedoelen, twee dubbele lanceerinstallaties voor luchtdoelraketten, torpedolan- ceerbuizen, vier 57 mm kanon nen en ruimte voor een hef schroefvliegtuig. De uitgever Raymond Blackman tekent hier bij aan, dat de belangstelling voor oorlogsschepen die met raketten zijn uitgerust, sterk is toegenomen nadat de Israëlische jager „Eilath" in de grod werd geboord door Egyptische raket schepen van de Russische komar- lclasse. „Jane's Fighting Ships" verstrekt behalve een beschrij ving van dit type schip ook ge gevens over twee nieuwe types Russische kernonderzeeboten, één met acht en één met zes lanceerinstallaties voor raketten. Nu de oudere bodems uit de vaart zijn genomen en de onder- zeebootvloot is uitgegrust met de nieuwste kernonderzeeboten voor geleide projectielen, wordt de sterkte van de Russische marine geschat op 400 onderzee boten, waarvan 50 met kernaan drijving. De erenigde Staten hebben 207 onderzeeboten, waarvan 80 kern onderzeeboten. De Sowjet-Unie overweegt de bouw van een vliegdekschip. De Verenigde Staten hebben al de beschikking over het enorme 85.000 ton metende kern- vliegdekschip „Enterprise", ter wijl nog drie van dergelijke oor logsbodems zullen worden ge bouwd of al in aanbouw zijn. In totaal willen de Verenigde Staten 15 grote vliegdekschepen hebben en mogelijk zelfs 17. De Amerikaanse marine be oogt voorts de houw van een 40.000 ton metend schip voor amfibische operaties. Het schip zal worden ingericht voor het vervoer van mariniers voor lan dingsoperaties en zijn voorzien van een vliegdek voor hef- schroefvliegtuigen om de troe pen snel aan land te krijgen. Wat betreft de zeestrijdkrach ten van andere naties bevat „Jane's Fighting Ships" gegevens over de groeiende Britse kern- onderzeebootvloot en de ontwik keling van de Franse kernonder zeeboten met raketten, waarvan de eerste, de „Redoutable", te water werd gelaten. Tijdens een korte felle brand is dinsdagavond in Boekei de boer derij van landbouwer M. van Duijnhoven in de as gelegd. Het woonhuis werd gespaard. De schade wordt geschat op 50 a 60 mille. Er hebben zich geen per soonlijke ongelukken voorgedaan. Vermoedelijk is kortsluiting de oorzaak van de brand geweest.

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1967 | | pagina 7