De wintermode Iaat ons niet „in de kou staan" Gezellige koffie-praet De Balinese. jongeman mag zijn bruid nog schaken adSF Een kwestie van geven en nemen Wi ense Koffie om mee te nemen, koffie om half elf, koffie na het eten, een kop je koffie bij de teevee. Eigenlijk drin ken we in Holland de hele dag door koffie. Komt er een buurvrouw een praatje maken, dan gauw een kopje koffie zetten. Willen we even uitpuffen van nare huishoudelijke werkjes, dan moet er weer koffie aan te pas ko men. Om niet te veel in herhalingen te vallen, laten we het hier maar bij. We zouden makkelijk nog een tiental momenten kunnen opsommen, waarop alleen een lekker „bakje" troost kan brengen. Vreemd eigenlijk, dat we altijd zo superieur glimlachen als er over de manie van de Engelse huisvrouw wordt gesproken om te pas en te onpas thee te drinken. In toneelstukken kunnen we zien dat de intiemste bezigheden in Engeland worden onderbroken om even van een kopje thee te genieten. Wat kent de mens zijn eigen gebreken toch slecht. Tien t.egen een dat we, als een kopje thee te genieten. Wat we niet zonder ons kopje koffie kun nen leven, verontwaardigd zouden uit roepen: Dat is een van de sprookjes die men in het buitenland over ons vertelt, sprookjes van windmolens, klompen en dus ook... koffie. Troost u echter (niet met een bak je koffie) met de .gedachte, dat het geen schande is als u zo verslaafd bent aan uw bakje. Koffie is wel opwekkend, maar het is ten slotte geen marihuana. Voor de liefhebsters geven we hier een paar speciale kof- fie-recepten. De Cappucino Capni is een gloei end hete espresso met slagroom, waarop wat geraspte sinaasappel schil en wat kaneel gestrooid is. Dé Cappucino Ticino (afkomstig uit het Zwitserse vakantieoord Tessin) is een hete espresso met slagroom en daarop wat cacao en kaneel, soms ook nootmuskaat. De Cappuci no Bravo is een espresso waarin een theelepeltje anisette geroerd is en die op de slagroom kaneel of nootmuskaat heeft. Iets totaal anders is de Café Roy- «1: hete koffie (driekwart van de kop) samen met een kwart goede cognac. Kümmel, Cointreau, Cura sao, witte crème de Menthe, Rum of Bourbon. De Mokka Java is een geslaagde combinatie van gelijke hoe veelheden hete, zwarte koffie met gloeiende cacao. Dan nog een recept van een ech te Hollandse koffie, nota bene af komstig van een Zwitserse restaura teur: mooie, zwarte koffie in een niet te grote kop en in elke kop een „stokje" kaneel zetten, room en sui ker toevoegen en op het oppervlak een kluitje roomboter laten smelten. Al deze recepten zijn het proberen Uwer dan waard. De lof van Bali is al door velen en op ontelbare manieren bezongen. Wie eenmaal het bekendste der kleine Socn- da-eilanden heeft bezocht, keert altijd terug, zo luidt een gezegde. Velen noemen Bali ,een klein paradijsje' en ofschoon er tegenwoordig nog maat weinig paradijselijke gebieden op de wereld bestaan, was Bali voor de vrou wen ook vroeger nu juist geen hemel op aarde. De Balinese vrouw heeft altijd al het zware werk moeten doen en ook a) werd de kleinhandel grotendeels door vrouwen gedreven en al was het gods dienstige leven op hen aangewezen voor het gereedmaken van de offers en het aanbrengen van de versieringen, ston den ze in een verre van goede reuk in de Balinese wereldbeschouwing. Elke vrouw werd (en wordt nog wel in zekere zin) door menstruatie en be valling ritueel „onrein". Dat wil zeg gen dat zij tijdens de maandstonden en enige tijd na de bevalling de tem pels niet mag betreden. Als een vrouw een kris aanraakt is men ervan over tuigd dat het wapen zijn kracht ver liest. Verder blijft ze in alles de min dere van de man. Het huwelijk vond op Bali op twee manieren plaats. Het meest voorko mende is misschien nog wel het „schaakhuwelijk", eigenlijk een soort vluchthuwelijk, waarbij de jongeman zijn geliefde, na een afspraakje, in hel geheim ontmoet en ontvoert. Deze ze de wordt door de ouders als passend en juist erkend. Maar daarnaast be staat ook het zogenaamde „aanzoek- huwelijk", waarbij het meisje op voor westerse zeden gebruikelijke wijze ten huwelijk wordt gevraagd. Vooral de missie en de zending hebben op de ze wijze van „bruidwerving" aangc drongen, en niet zonder succes. Veelwijverij komt in Bali nog voor. maar behoort vergeleken bij vroe ger toch min of meer tot de uitzon deringen. Slechts vier of vijf van elke honderd Balinese mannen hebben meer dan één wettige vrouw Het verdwi.i nen van de polygamie is niet zozeer het gevolg van een veranderd gedach- tenpatroon of gewijzigde zeden, ais wel van het feit, dat de meeste mannen zich niet meer dan één vrouw kunnen permitteren: vrouwen onderhouden kosl geld, ook op Bali. Houden de mannen er meer dan één vrouw op na, dan bestaat er meestal een goede verstandhouding tussen de ze vrouwen onderling. Het komt ook wel vot* dat de echtgenote van èên Balinees er zelf op aan dringt dat haar man er een vrouw bij moet ne men, bij voorbeeld als ze zelf on vruchtbaar blijft. Bij vorstelijke personen was het vroe- ter de gewoonte, dat de weduwe haar man in de dood volgde. Dit gebruik is echter ten tijde van de Nederland se heerschappij over Bali door de Ne derlandse wet verboden. De lijkver branding, waarhij het lijk in de rijk ver. sierde toren wordt geplaatst, die op het strand in brand wordt gestoken, is echter nog steeds, een kleurig ce remonieel voor toeristen. De as van de overledene wordt dan in zee ge worpen. liet Wéstduitse modehuis Rosemarie Scliauwecker zoekt het iu I'Jó7 iu jersey, met prak tische modellen, die niet aan een bepaalde leejlijd zijn gebonden, kleur linie i pakje is oranje-geelrechter pakje marineblauw met wit. Foto „Modenietiws (.1. I'. de KlerkJ. We weten nu zo langzamerhand al lemaal wel waar we het winterseizoen wat de mode betreft aan toe zijn. Er zullen veel prettig zittenden, war me en soepele wollen stoffen worden gedragen. Voor het merendeel zullen de dames besluiten het niet meer in het ultra-kort te zoeken, maar volgens woordvoerders van de modemagazij nen gaat het met de jassen en vooral wat betreft de jurken „op kuitlengte" nog met erg wild. Net op de knie of even erover is troef, zodat u al uw „oude' kleren gelukkig nog niet hoeft af te dartken. Wat de goedkope bontjassen (lapin) betreft, zet de ra-ge van de kleurige bontjassen vorig jaar begonnen zich ook van 1967 op '68 voort, en al lerhande modellen laarzen voor regen en sneeuw passen er hijzonder goed bij. De nieuwe mode laat u en mij in de komende koude maanden in ieder geval niet „in de kou staan", en dat is al veel witard. Want voorspeld of niet voorspeld, onze gebruikelijke por tie winterse kou zullen we ook dit keer niet ontlopen. Oranjekleurige imitatie-bontmantel, afgezet met brede stofbanen en ge garneerd met knopen, (Materiaal Crylor), Zandkleurige autocoat van Louis Feraud. Opvallend zijn de grote zakkleppen boven de taille en de schuine steekzakken boven de zoom. De rokleugte is mini (Mate riaal Tercryl), Een witte jersey jurk, die in Hol land eigenlijk in elk seizoen van pas komt en afgezien van de rok- lengte-niet aan mode onderhevig is. (Materiaal Crylor). Wat is het huwelijk? De gemeen schap van willen, van doen, van lijden tussen de echtgenoten. Het ergste wat in een huwelijk kan geschieden is niet dat de vrouw lijdtdoch dat zij van verlangen wegkwijnt, dat zij zich verveelt, dat zij eenzaam leeft. Is het dan een wonder wanneer de vrouw zich in zo'n geval van de man vervreemdt? Dat zou nooit ge beurd zijn als haar man haar van de eerste dag af, dadelijk bij de eerste moeilijkheden reeds werke lijk tot de zijne had gemaakt, haar medewetenschap zou hebben geschonken in zijn plannen, in al les wat hem met hoop vervult en met onrust; indien zij tezamen zouden hebben wakker gelegen, gekweld door dezelfde gedachten. Dan zou hij het contact met haar bewaard hebben; één met haar gebleven zijn. Niet het geluk maar juist het leed vormt een sterke band in het huwelijk en trouwens voor allen die elkaar liefhebben. Tezamen lijden bete kent wederom; liefhebben. (Uitspraak van Michelet - 1798- 186b - hoogleraar in moraal en geschiedenis aan de Sorbonne en aan het CoXlêge de France). ■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■a Vaak wordt er wel wat tè veel ■vaarde toegekend aan wat de grote modekoningen in Parijs, Rome en Lon den decreteren. Tita Rossi, Fausto Sar li, Heim, Dior, Cardin, Yves Saint Laurent en gaat u maar door zijn we machtig op het gebied van de modr maar voor de „gewone vrouw' spele hun nieuwste lijnen toch een min meer ondergeschikte rol. Het kan oo niet anders, want de „grote heren howen hun nieuwe modellen pas i augustus- september en op het mo ment dat de wintermode in Parijs word gelanceerd, verzenden de stoffenfabrie ken juist de laatste balen met stoffe: voor de komende „zomermode' naa de confectiefabrieken. De stoffenmod. is dus in sterke mate onafhanklijk va- Parijs. Voorts worden de ideeën ui Parijs slechts aarzelend en dan no meestal sterk gewijzigd en vereeuvoo digd in de confectie toegepast. Wat d confectie maakt heeft zelfs in vele gr vallen met de recente creaties uit Pa rijs maar weinig te maken. Dit is allemaal begrijpelijk en ver klaarbaar, want deskundigen beraad slagen al minstens twee jaar vooruit over de vraag, welke kleuren, kleuren combinaties stofsoorten en dessins .over twee jaar" nog modern kunnen wor den geacht. Is men het, daarover op nationaal niveau eens dan komen de afgezanten van de mode uit de gehe le wereld in Parijs hijeen om uit te spreken welke iijn ais maatstaf voor de binnenkort te fabriceren confectie zal worden genomen Een jaar voordat de confectie-collecties aan de handel worden -geleverd staat al vast, welke materialen en welke dessins voorna melijk zullen worden verwerkt. De kleinhandel doet op de vakbeur zen o.m. in Berlijn en Düsseldorf meestal zo'n acht maanden voordat het seizoen begint zijn bestellingen. De mo de moet in beweging worden gehouden en wat nog belangrijker is, de fabrie ken moeten blijven draaien. Moest er gewacht worden met het vervaardigen van de nieuwe modellen totdat de mo dekoningen in Parijs hun geheimen wensen vrij te geven, dan zouden de meeste modemagazijnen het grootste deel van de winter met lege magazij nen zitten. Want al kan er hard wor den gewerkt op de confectiefabrieken, toveren kan men ook daar niet. Meen echter niet dat de textielfa brikanten alles wat ei in de modecen tra wordt gedicteerd maar zonder meer naast zich neerleggen. Zij hebben er immers in de eerste plaats belang bij dat de kleding die ze brengen in het modebeeld past, omdat ze anders niet gekocht wordt door de dames, die voor het merendeel modebewust genoeg zijn om zelfs opvallende nieuwigheden te dragen. Soms hoort men de opmerking lan ceren, dat er veel meer japonnen en mantels verkocht zouden worden als de mannen niet zo'n conservatieve smaak hadden: of dat ze de aanko pen door de hand op hun portemon nee te houden onmogelijk zouden ma ken. Dit lijkt ons erg overdreven. Na tuurlijk zal het wel eens voorkomen dat meneers overdreven zuinigheid de omzet van het modemagazijn hein vioedt. Maar het komt evenzo veie ke ren voor dat mevrouw door haar wal wispelturige aard of door onjuist in zicht in de financiële positie van het gezin hogere eisen stelt dan er gesteld kunnen worden. Onze ervaring is dat de meeste mannen er gelukkig nog veel prijs op stellen dat hun vrou wen goed gekleed gaan. Daar hebben ze dan ook wel iets voor over, maar het moet natuurlijk niet verder gaan dan „bruin kan trekken". Het is dus, zoals eigenlijk in het hele leven, ook wat het aanschaffen van nieuwe kle ren betreft een kwestie van geven en nemen. Leder mens loopt zo met niet of nog- niet vervulde wensen rond. De een zou echt mooie kleren willen kopen,, de an der droomt van modernisering van huis of inboedel. Doch, het gaat niet alleen om wensen die voor geld te koop zijn: het jonge meisje heeft in haar hoofdje het beeld van een ideaal man; het ge trouwde vrouwtje ziet in haar verbeel ding een rozige baby in de wieg liggen, ee.. keel opzet, maar steeds tot lachen bereid is. We hopen heimelijk dat onze kinderen tot de besten van hun klas zullen ho ren. Nog later nemen we ons voor een ideaal-schoonmoeder voor onze aange trouwde kinderen te zijn, die tot elke hulp bereid is en zich tóch nergens on gevraagd mee bemoeit. Waartegenover we dan ook wel waardering en echt kinderlijke liefde terug hopen te ont vangen. En zo gaat het lijstje van onze wensen door, bij de een zus, bij de ander zo. Nu zijn wensen en idealen helemaal zo kwaad niet. Ze stimuleren ons om er naar toe te streven, om te wikken en te wegen of er een mogelijkheid bestaat iets in de goede richting te doen en dan ons beste beentje vóór te zetten. Met 'n doel voor ogen zal men inderdaad altijd meer bereiken dan zonder dat. Bij veel mensen - vooral bij de jonge ren gaan wensen en verwachtingen wel eens teveel samen, en wordt de grote afstand die er tussen ligt maar al te gemakkelijk in gedachten overbrugd. Niet alleen de harde werkelijkheid, de eigen ervaringmaar ook met open ogen om ons heen zien kan ons leren, dat niet iedere wens altijd maar zo ge makkelijk in vervulling gaat. Door onze verwachtingen dl te hoog te spannen maken we een dubbele fout. We vergeten erdoor de goede dingen in het heden te waarderen, omdat die ge heel verbleken tegenover de rooskleuri ge toekomst die we ons voorstellen. Maar wat nog erger is, we maken de mogelijkheid wel heel groot, dat er ern stige teleurstellingen het gevolg van zullen zijn, die heus niet zo gemakkelijk te verteren zijn. We hoeven zeker niet gedrukt en pessi mist door 't leven te gaan, want dan schijnt nóóit voor ons het vreugde-zon netje. Doch met een redelijke waardering van 't heden en een reëele verwachting van toekomstige zaken zullen we het best uitkomen. JETTY

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1967 | | pagina 11