Heren-
Jongenskleding
Wereld
uurrecord
van Anquetil
niet erkend
GEEN TOEKOMST VOOR
DORDRECHT ALS ZEEHAVEN
Noordstraat 55 - 47 - Tel. 773
BEURSOVERZICHT
Zaterdag 14 oktober 1967
DE VRIJE ZEEUW
Pagina 7
Noordstraat 74 Ter neuzen Telefoon 01150-2595
Overloopfunctie
ten opzichte van
Rotterdam
50 DALING
COASTERS
Het banditisme
op Sardinië
U vindt
Vrijdags geopend tot 9 uur
Bomaanslag
op gevangenis
van Rennes
DE SPORTTOTO
GAS-, OLIE- en KOEEN VER WARMING
KW* Fa. Stoffels-Risseeuw
Het bestuur van de internatio
nale wielerfederatie heeft vrijdag
in Parijs besloten het werelduur
record, dat Jacques Anquetil 27
september op 47 km en 493 m
bracht, niet te erkennen. Deze
maatregel is genomen omdat een
anti-dopingcontrole na de ge
leverde prestatie achterwege is
gebleven.
Het bestuurscollege van de
U.C.I. was onverbiddelijk. Op de
vraag: „Kan 't werelduurrecord,
dat Jacques Anquetil woensdag
27 september tot 47 km 493 m en
66 cm verbeterde, erkend wor
den?" antwoordden zes aanwezi
gen met neen, twee personen ont
hielden zich van stemming en
slechts één vertegenwoordiger
sprak zich vóór erkenning uit.
Het feit, dat de vijfvoudige tour-
de-Francewinnaar zich na af
loop van zijn grootse prestatie
niet wilde onderwerpen aan een
dopingonderzoek, was voldoende
voor de U.C.I. om tot deze rigou
reuze maatregel te komen.
In een verklaring wees de pre
sident van de U.C.I., de 69-jarige
Ttaliaari' Adrianb Rodöni, erop,
da'f erRSiTTrtng van wereldrecords
in de wielersport principieel
stoelt op een verricht doping
onderzoek, dat uiteraard geen
doping aan het licht moet bren
gen. Men heeft deze beslissing
trouwens al genomen tijdens het
congres in Amsterdam, dat met
de wereldkampioenschappen sa
menviel. Het bestuur van de U.C.
I. deelde verder mee, dat men het
niet erkennen van het wereld
record als voldoende straf voor
de 33-jarige Normandiër be
schouwt en derhalve niet tot ver
dere disciplinaire maatregelen-
zal overgaan. Men was evenwel
van mening, dat grote verant
woordelijkheid berustte bij An-
quetil's ploegbaas Raphael Gemi-
niani, die zijn beschermeling van
ander advies had moéten dienen.
Geminiani werd daarom door de
U.C.I. voor een jaar geschorst en
een boete opgelegd van 2500
Franse francs (1850 gulden).
WORDT HET
EEN RECHTSZAAK?
Daags tevoren had Anquetil
verklaard: „Men heeft mij. nooit
officieel verzocht me aan zo'n
controle te onderwerpen. De dok
ter heeft op geen enkel moment
persoonlijk kontakt met me ge
zocht. Vóór de recordpoging heb
ik laten weten, dat ik een doping
onderzoek niet zou weigeren".
Geminiani zei: „Dokter Marena
wenste op een slecht gekozen
moment (Anquetil wilde juist
een verkoelende douche nemen
en zich laten masseren) en op een
slecht gekozen plaats (een druk
ke vestiaire) zijn onderzoek te
verrichten". De ploegleider ver
zocht toen aan de dokter of hij in
het hotel van Anquetil wilde ko-
men. „Toen hij niet kwam opda
gen, hebben we met de Vigorelli-
baan getelefoneerd, waar men
ons vertelde, dat de dokter ver
trokken was."
Het officiële werelduurrecord
blijft dus in handen van Roger
Rivière, die 23 september 1958 tot
47,347. km kwam.
Anquetil gaat zich verder be
raden over eventueel te nemen
stappen, waarbij hij denkt aan
een rechtszaak.
GEEN RECORDPOGING
VAN BERNARD GUYOT
Na afloop van de tweede test,
die de Franse wielrenner Bernard
Guyot vrijdagnamiddag op de
Vigorellibaan maakte, heeft de
jonge Franse kampioen besloten
voorlopig van een recordpoging
af te zien. Evenals zijn ploeglei
der Maurice de Muer was hij van
mening dit jaar niet meer tot een
verbetering in staat te zijn. In
derdaad was het resultaat van de
test weinig hoopgevend. Guyot
legde 63 ronden af, oftewel 25,035
km met 'n gemiddelde van 46,888
km per uur. Dit is onvoldoende
om met enige kans van slagen een
serieuze aanval op het wereld
uurrecord van Rivière te onder
nemen.
Voor de zeehaven van Dord
recht bestaan weinig toekomst
mogelijkheden. Het gemeente
bestuur heeft deze zomer besloten
het aan de haven verbonden stu-
wadoorsbedrijf per 31 december
'67 te liquideren, omdat dit be
drijf ontverantwoorde verliezen
zou gaan opleveren."
Het stelde dat voor de haven
functie van Dordt in elk geval 'n
toekomst zou bestaan, maar dat
de vraag was welke richting zou
moeten worden ingeslagen. Om
op die vraag een antwoord te krij
gen droeg men het Nederlands
economisch instituut op 'n onder
zoek in te stellen. Ook de visie
van Rotterdamse havenautoritei
ten werd gevraagd en het oordeel
van de kamer van koophandel en
fabrieken voor Dordrecht en om
streken.
Het instituut heeft nu een rap
port doen verschijnen, waarin
wordt geconstateerd dat na ophef
fing vaiï het overslagbedrijf de
voor Dordrecht van economische
betekenis zijnde scheepvaart
beweging met 50 zal dalen. De
resterende activiteiten zullen
vrijwel volledig afhankelijk zijn
van de ontwikkeling van het aan
de Julianahaven gevestigde olie-
bedrijf gebr. Broere N.V. Dit
bedrijf gaat echter een deel van
zijn activiteiten verleggen naar 't
Europoortgebied, omdat de Oude
Maas, de zeeweg van Dordt, te
ondiep is voor de meeste tankers.
Het instituut ziet voor Dordt geen
toekomst als stukgoedhaven en
'ziet geen enkele mogelijkheid om
van de containervaart te profite
ren. De Rotterdamse havenauto
riteiten achten het mogelijk dat
Dordrecht in de toekomst tot op
zekere hoogte een overloopfunc
tie ten opzichte van Rotterdam
zal kunnen vervullen, maar daar
mag het beleid niet op worden
afgestemd. Verwijzend naar de
zeehavennota, die stelt dat buiten
Rotterdam en Amsterdam slechts
havens tot ontwikkeling mogen
worden gebracht, die werkelijk
tot havengebieden van voldoende
allure kunnen uitgroeien, advi
seert het instituut bedrijven aan
te trekken, die aan werkelijke
zeehavenbedrijven toeleveren.
De beste kansen ziet het liggen
in de vestiging van nationale in
dustrieën, die een regionale func
tie hebben. Het zg. „Mallegat-
plan", dat voorziet in verlegging
van de Dordtse Kil, wil het ten
dele verwezenlijkt zien. De kamer
van koophandel legt op realise
ring van dit plan meer nadruk. Zij
dringt er op aan pogingen in het
werk te stellen om in Dordt een
laad- en loscentrum voor coasters
te stichten. Rotterdam is voor
nemens een haven voor kustvaar
tuigen te creëren bij de Brienen-
oordbrug.
In landbouwkringen is verzet
gerezen tegen deze zg. „puntzak
haven". De kamer acht het op de
weg van de gemeente Dordrecht
liggen in Rotterdam en bij het
rijk met kracht te bepleiten dat
zo'n coastercentrum in 't Dordtse
zeehavencomplex wordt inge
richt. Overigens wordt aangeno
men dat de Dordtse haven regio
naal nog een belangrijke, zij het
geografisch beperkte rol zal kun
nen spelen.
De Italiaanse kamer van afge
vaardigden heeft vrijdag met al
gemene stemmen een voorstel
van minister van binnenlandse
zaken Taviani aanvaard om een
parlementaire commissie in te
stellen voor een onderzoek naar
het banditisme op Sardinië.
In nog geen tien maanden tijd
zijn elf mensen ontvoerd. Het
laatste slachtoffer, de radioloog
dr. Giuseppe Deriu, verdween op
11 oktober. Zijn auto is terugge
vonden, maar van de arts en zijn
ontvoerders ontbreekt elk spoor.
In diezelfde periode zijn 15 men
sen vermoord, vijf politiemannen
gedood en vijf carabinieri ge
wond. Het Voorstel van minister
Taviani om een commissie van
onderzoek in te stellen houdt ook
verband met de aanhouding van
drie politiefunktionarissen te
Sassari, die worden beschuldigd
van gewelddaden tegen verdach
ten.
man
mode
kleding
enorme grote keuze
goede kwaliteiten, zoals Stytgroep Groningen - Sturka - Sim»
pion - Tweka Oxfort - Hazewind - Sir Edwin
prettige bediening
ruime verkoopruimte (met daglicht) waar het prettig kopen is
DEY -Axel
Kleine veranderingen worden gratie verricht
„DOE HET ZELF"
Moskou: Dezer dagen is in Mos
kou een parade van zelfgemaak
te auto's en motorfietsen gehou
den. Meer dan 50 verschillende
ontwerpen kon men hier langs
zien rijden. De hier afgebeelde
motorfiets met schroefaandrij-
ving kan een snelheid behalen
van 25 km per uur'. De bestuur
ster is de 7-jarige Sasja Kapriz,
dochtertje van de on:werper.
INTERNATIONALS
GEMAKKELIJKER
IN STILLE MARKT
Hoewel Beursplein 5 zich vrij
dag niet veel heeft aangetrokken
van de wederom lage slotkoer-
sen van donderdag in Wallstreet,
moesten de internationale waar
den bij de opening toch genoe
gen nemen met iets lagere koer
sen vergeleken met het voor
gaande slotniveau. Dit door ge
ring aanbod van lokale zijde in
een zeer stille markt. Of „vrijdag
'e dertiende" iets met de luste-
'oze tendentie op het Damrak
'3 maken had laten wij aan de
'antasie over. Kon. Olie stond
'?ts onder druk door de koers-
'aling met dollar in Wall-
reet. Gedaan werd 142.80, waar
na de prijs nog iets inzakte tot
142.50. De slotkoers van don
derdag was 143.50. Dit was de
grootste koersmutatie in de in
ternationale waarden. AKU,
Philips en Unilever gaven frac-
tionele koersdalingen te zien op
resp. 62.30, 116.30 en 110.50. Een
dochteronderneming van Philips
heeft het landgoed ..Delhuizen"
bij Arnhem van de Exploitatie
maatschappij Scheveningeri
(Zwolsman) gekocht. Hoqgovens
werd iets hoger geadviseerd op
95.
Uit de opnieuw lagere slot-
koersen van donderdag in Wall
street valt op te merken, dat de
Newyorkse beurs deze week vol
komen van slag is geweest. Het
Dow Jones-gemiddelde voor in
dustrie-aandelen kreeg er op
nieuw een gevoelige tik. Dit
door verkopen in verband met
de stijgende rentevoet in Ame
rika. Philips en Unilever bleven
in Wallstreet onveranderd, K.L.
M. iets gemakkelijker.
Ook in de scheepvaartsector
viel bitter weinig te beleven. Na
een prijshoudende opening daal
de de koers van Kon. Boot en
die van Scheepvaart-Unie waar
door geringe koersverliezen naar
voren kwamen. HollandAme-
rika-lijn was ruim een punt
lager. Van de cultures kon H.V.A,
zich licht herstellen van het
koersverlies van de voorgaande
beursdag. De staatsfondsenmarkt
was merendeels gemakkelijker
eveneens met weinig zaken.
Binnenkort zullen ter beurze
worden geïntroduceerd de 6 Vz
pet. 15-jarige obligaties Com
monwealth of Australia.
K.L.M. daalde ƒ2,50. Van de
cultures trok H.V.A. aan tot 116%.
A.K.U. verliet de beurs op 62.10,
Philips 116.30, Unilever 110,50,
terwijl Kon. Olie verder inzakte
tot 141.80.
Vergeleken met de slotprijs
van de vorige week moest A.K.U.
deze beursweek een kleinigheid
prijsgeven, Philips en Unilever
hielden goed stand. Hoogovens
was zwak en Kon. Olie flauw.
Ook K.L.M. gaf weinig verande
ring te zien.
Gedurende de beursduur werd
een nieuwe staatslening van 6%
peet, groot 250 miljoen gulden,
waarop kan ingeschreven wor
den op 26 oktober met als stor
tingsdatum 16 november, aange
kondigd. Dit was voor de beurs
zeker geen verrassing meer. Deze
lening vormt, aldus de beurs
geen enkel probleem. De 6%
pet. obligaties reageerden op ge
noemde aankondiging M punt
lager en daalden van 100% tot
100.
In de eerste periode steeg Al-
bert Heyn 11 punten. Amstel-
brouwerij was iets hoger, doch
Heineken een weinig lager.
Scheveningen verbeterde 1 gul
den. Fokker daalde 5, Vlismar
en Kloos ieder 8 punten, v. d.
Grienten gaf 9 punten prijs.
Mijnbouwkundige werken ging
6 punten omlaag. Utrecht As
phalt was 15 punteij in reactie.
Gist/Brocades verloor 10 pun
ten. De laatkoers van Hoogen-
straaten werd tien punten lager
gesteld.
Onbekenden hebben donder
dagavond getracht een bomaan
slag te plegen op de gevangenis
van de Bretonse stad Rennes. De
bom, die met de hand vervaar
digd was, sloeg een krater van
een meter buiten de gevangenis
muur en richtte enige schade aan
omliggende huizen aan. Er wer
den geen mensen gewond.
Da cijfert yan sparttoto no. 11
luiden:
Aantal deelnemers: 678.167
Bruto inleg: ƒ944.842,1
Prijzenbedrag: ƒ311.791
Eerste prijs: 171.488,90
(19 deelnemers, br. ƒ9025,60)
Tweede prijs: ƒ93.589,40
(382 deelnemers, per kolom ca.
241)
Derde prijs: ƒ46.769,70
(982 deelnemers, per kolom oa.
ƒ47.
COOP. VRUCHTENVEILING
„ZEEUWSCH-VLAANDEREN"
TERNEUZEN
Veiling van 13 oktober 1967.
GROENTEN
Per 100 stuks: Sla f 5f 25.
Per stuk: Bloemkool A II 1531'
ct, B 15—17 ct, B II 16 ct; Witte
komkommers 15 ct; Knolselderij
610 ct.
Per bos: Selderij 13 ct; Peen 19
—25 ct.
Per kg: Andijvie 835 ct; Kas-
snijbonen 100114 ct; Dubbele
princesse bonen 35103 ct; Kroten
18 ct; Rode kool 9 ct; Breekpeen
78 ct; Prei 2347 ct; Spruiten
2559 ct; Süinazie 28 ct: Uien 10
—15 ct; Witlof B II 60—124 ct;
Tomaten A 4651 ct, B 62 ct, A II
40—54 ct, C 4042 ct, B II 44 ct.
AARDAPPELEN
Per 100 kg: Bintjes grote 13
f 40, bonken 1012.
HARD FRUIT
Per kg: Aopelen. Cox Oran-m II
m. 80 28—35 ct, m. 75 32—38 ct,
m. 70 33—38 ct, m. 65 23—33 ct,
m. 60 18—25 ct, m. 55 15—19 ct,
III grof 1622 ct; Jonathan II m.
80 17—22 ct, m. 70 16—20 ct, m.
65 1619 ct; Golden Delicious 1
m. 90 37—47 ct, m. 80 47—54 ct,
m. 70 54 ct; R. Goudreinet II m 85
3132 ct; Glorie van Holland II
m. 85 15 ct, m. 80 18 ct. m. 75 21
ct, m. 70 21—22 ct, m. 65 18 ct.
Peren. Conference II m. 65 42
ct, m. 55 46 ct, II D 19 ct, III grof
26 ct, fijn 1022 ct; D. du Cornice
II m. 85 82 ct, m. 80 79—89 ct, m.
75 87—97 ct, m. 70 92—99 ct, m.
65 8695 ct, III grof 4768 ot, fijn
3746 ct; B. A. Lucas II m. 85
16—17 ct, m. 80 28 ct, m. 75 41 ct,
m. 70 40 ct, m. 65 34 ct.