Ontwikkelingsschets Zeeland 1967 De broederschap ran de bronzen draak GEDEP. STATEN BEANTWOORDEN VRAGEN VAN STATENLEDEN Industrie, vaste oeververbinding, waterwegen De brug nabij Sluiskil nadert voltooiing GEMEENTERAAD VAN AXEL Vergadering van dinsdag 26 september Pagina 2 Vrijdag 29 september 1967 Industrievestiging Water- en spoorwegen Vaste oeververbinding Oosteuroioese diplomaten verlieten banket in Peking Goed voor de huid het gehele jaar door Fusie besprekingen tussen Vredestein en Robinson „VRIJ GRIEKENLAND" 'VERHEUGD OVER NEDERLANDSE STAP Harib in republikeinse handen DE VRIJE ZEEUW Naar aanleiding van het verslag der afdelingen van de provinciale staten van Zeeland betreffende het voorstel van gedeputeerde staten inzake „Ontwikkelingsschets 1967" heeft het prov. bestuur de staten leden een uitvoerig antwoord doen toekomen op de verschillende vra gen. Wij ontlenen er het volgende aan: Vraag: De indruk bestaat, dat de economische betekenis van de land bouw in de schets onvoldoende tot uitdrukking komt. Kan deze nader worden belicht Antwoord van G.S.: In het alge meen kan worden gesteld, dat onze Zeeuwse samenleving rust op drie pijlers, te weten landbouw, indus trie en recreatie. De ontwikkeling van deze welvaartsbronnen dient te geschieden door een harmoni sche ontplooiing na te streven van deze drie middelen van bestaan. Ook het beleid van het provinciaal bestuur dient op deze harmonische samenwerking te zijn gericht. In dit licht moet de ontwikkelings schets worden beschouwd als een visie op een complex van ontwik kelingen, waarbij de problematiek van de industrialisatie en de recreatie in het licht zijn gesteld, omdat daar de vraagstukken in de bestuurlijke sfeer zich toespitsen. Dit zou de schijn kunnen wekken, dat aan de betekenis van de land bouw minder aandacht wordt be steed. Dit laatste is niet ons uit gangspunt. Wij zijn er van over tuigd dat de landbouw een belang rijke positie Inneemt. Daar de land bouw een gevestigde tak van be staan is en een hoge mate van ont wikkeling heeft bereikt, stelt zij in deze tijd geen grote problemen aan het provinciaal bestuur of aan de gemeentebesturen. Vraag: Dient aan de twee hoe danigheden, waaraan zeehaventer rein moet voldoen, niet een derde te worden toegevoegd, namelijk verbindingen met het achterland Zijn deze verbindingen met het achterland (b.v. Duitsland) goed Antwoord: Er dient onderscheid te worden gemaakt tussen de na tuurlijke gegevenheden, zoals ruimte en diep vaarwater en de noodzakelijke infrastructuur in de vorm van wegen, spoorwegen, bin- nenvaartkanalen etc. welke ge maakt kunnen worden. De verbinding met Duitsland uit de potentiële industriegebieden is niet minderwaardig aan de Ant werpse verbinding met het achter land. Vraag: Is het mogelijk, dat in de toekomst meer oevergedeelten van de Westerschelde nautisch beter gesitueerd komen te liggen? Waar zijn de minst diepe en de slechtst bevaarbare gedeelten van de Wes terschelde gelegen? Antwoord: De mogelijkheid, dat in de toekomst meer oevergedeel ten van de Westerschelde nautisch beter gesitueerd komen te liggen kan niet geheel worden uitgesloten. Voorshands zijn de kansen hierop gering, aangezien dan eerst ingrij pende waterstaatkundige werken nodig zijn. Het vraagstuk van de bevaar baarheid is zeer gecompliceerd. Aangezien wij niet beschikken over de uitkomsten van daartoe nodige waterstaatkundige onderzoekin gen, kan deze vraag in zijn alge meenheid niet worden beantwoord. Een moeilijkheid wordt voorts ge vormd door de verschuiving van platen als gevolg van uitschuring en stroomverleggingen. Vraag: Tot hoever in oostwaartse richting strekken de gunstige om standigheden voor industrie-vesti ging bij Terneuzen zich uit? Antwoord: Globaal gezien kan de strook van Terneuzen tot de Kop van Ossenisse als een potentieel industriegebied worden beschouwd. Vraag: Wordt de noodzaak van kanalisatie en afdamming van de Westerschelde teneinde de grootste zeeschepen te kunnen 'ont vangen onderschreven? Antwoord: Alleen al uit een oog punt van kosten moet afdamming en kanalisatie van de Westerschel de niet reëel worden geacht. Of er behoefte zal ontstaan aan haven terrein voor zeer diepgaande sche pen, zal mede afhangen van de vraag of naast de eventueel te ver groten Maasvlakte aan een tweede havengebied met die accomodatie behoefte bestaat. Bovendien moet bij elke uitspraak over de Wester schelde als scheepvaartroute het internationale karakter van deze vaarweg in het oog worden gehou den. Meer dan bij andere provin ciale ontwikkelingen het geval is vormt het regeringsbeleid een do minerende factor. Vraag: Is het bij het college be kend, of de Belgische regering het streven van het stadsbestuur van Antwerpen steunt om te komen tot het geschikt maken van de Wes terschelde voor schepen van maxi maal 120.000 ton? Zijn de in de schets gegeven capaciteits-cijfers van 75.000 en 120.dwt juist? Antwoord: Hieromtrent kunnen geen nadere mededelingen worden- gedaan, omdat deze zaken bij ons college niet bekend zijn. Wat be treft de genoemde tonnages spre ken de verschillende publikaties over aanpassingswerken van 65— 70.000 ton en met betrekking tot de grootte van de zeesluis van 110—120.000 ton. Vraag: Bestaat de mogelijkheid een spoorverbinding te maken voor het industrie-terrein te Klooster- zande? Wordt de spoorlijn AxelHulst St. Niklaas opgeheven? Is het college voornemens stappen te on dernemen om eventuele opheffing te voorkomen? Antwoord: Gezien de huidige ontwikkeling in het spoorwegbe drijf achten wij de kans voor een aansluiting klein. Wel achten wij realisering mogelijk in het geval het Baalhoekplan verder gestalte kriigt. Bij brief van 25 juli 1967 hebben wij onder de aandacht van de mi nister van verkeer en waterstaat gebracht dat wij ons met de stop zetting van de exploitatie van het uitsluitend voor goederenvervoer geopende baanvak AxelClinge kunnen verenigen doch dat in ver band met de mogelijkheid van in dustrialisatie in Oost Zeeuws- Vlaanderen het ons onjuist voor komt dat dit gepaard zou gaan met grondverkopen en het opbreken van de spoorlijn zelf. Vraag: Komt de prognose over de industriële werkgelegenheid ten aanzien van de sector chemie niet in gevaar, in het geval de uitbrei ding van Dow-Chemical in weste lijke richting geen doorgang kan vinden? Antwoord: Wij zijn inderdaad bevreesd, dat een verbod voor Dow-Chemical om de uitbreidings plannen in westelijke richting te realiseren, een zeer nadelige in vloed zal hebben op de vorming van een geschikt vestigingsklimaat voor chemische bedrijven. De con sequentie is uiteraard een ver traagde toeneming van de werkge legenheid. Vraag: Er is geen industrie-ont wikkeling langs de kust van West Zeeuws-VIaanderen voorzien. Hoe is in dit opzicht de uitbreiding van het Dow-concern in westelijke rich ting? Welk standpunt hebben ge deputeerde staten hierbij ingeno men? Gaat de uitbreiding ook die per land-inwaarts? Antwoord: Langs de kust van West Zeeuws-VIaanderen is geen industriegebied geprojecteerd, om dat de nautische omstandigheden (geen diep vaarwater) havenaanlsg in de weg staan. Nu blijkt dat deze omstandigheid voor het Dow-con cern geen beletsel is, temeer daar men over een beperkte havenacco- modatie beschikt, kan uitbreiding van deze industrie in westelijke richting plaatsvinden. Wij hebben ons bij de beoordeling van de uit breidingsplannen van Dow-Chemi cal op het standpunt gesteld, dat uitbreiding langs de kust in weste lijke richting geprefereerd moet worden boven een uitbreiding land-inwaarts naar het zuiden, waarbij de (toekomstige) stedelijke bebouwing van Terneuzen in het geding komt. Vraag: Is het gebied tussen Ter neuzen en de Griete nautisch ge zien even gunstig als de strook tussen het Sloe en Ellewoutsdijk? Is het college op de hoogte van de Belgische plannen inzake de aanleg van een kanaal van Ant werpen naar Baalhoek? Heeft één der leden van het college wellicht reeds in het openbaar mededeling gedaan van deze plannen? Verdient in dit kader ter bevordering van de industrie-vestiging in Oost Zeeuws-VIaanderen niet een kanaal naar Griete de voorkeur? In het bevestigend geval zal toch het aan bod van industrie-terrein in Zee land groter kunnen zijn dan de schets vermeldt? Antwoord: Het verschil tussen de beide oeverstroken is nautisch ge sproken niet groot; het Sloe heeft het voordeel van een meer zee- waartse ligging. Via perspublikaties hebben wij kennisgenomen van de plannen ten aanzien van een kanaal van Ant werpen naar Baalhoek. Wij hebben reeds uitgesproken aan een verlegging van het tracé in de richting GrieteZeedorp de voorkeur te geven. Uiteraard zou de aanleg van het bedoelde kanaal de ontsluiting van een belangrijk nieuw industriegebied betekenen. Vraag: Willen gedeputeerde sta ten informatie verschaffen over de onderhandelingen, die worden ge voerd terzake van industrie-vesti ging? Antwoord: Uiteraard zal er be grip bestaan, dat zo lang er onder handelingen met een gegadigde lopende zijn, geen mededelingen kunnen worden gedaan omtrent de identiteit en de aard van de in het geding zijnde vestigingen. Bij de plannen van de aluminiumfabriek Péchiney was de levering van goed koop aardgas een essentiële voor waarde, waarvoor een beslissing op rijksniveau is vereist. Voorts is er concreet aan de orde de uitbreiding van Dow-Chemical te Terneuzen, waarvoor beslissing omtrent de planologische aspecten van de zijde van de minister van volkshuisves ting en ruimtelijke ordening wordt tegemoetgezien. Een spoedige be slissing is nodig. Vraag: TerneuzenGriete is ge suggereerd als plaats voor de vaste oeververbinding. Is de thans voor gestelde bestemming daarmee in overeenstemming? Wat zijn de ge volgen als het zeevaartkanaal hier ook uitmondt? Antwoord: Ten oosten van Ter neuzen ongeveer ter hoogte van de Griete wordt een tracé vrijgehou den voor de aanleg van de vaste oeververbinding. Het ligt niet in de bedoeling op dezelfde plaats een uitmonding te projecteren van een eventueel ha venkanaal. Indien dit kanaal er komt en het tracé volgt de weste lijke afbuiging, dan zal de monding hiervan ten zuiden van Zeedorp komen te liggen. Vraag: Willen gedeputeerde sta ten bij het rijk aandringen od een spoedige beslissing met betrekking tot de vaststelling en het openbaar maken van het tracée van de vaste verbinding over de Westerschelde? Hoe staan gedeputeerde staten ten opzichte van een vaste verbinding ter hoogte van het land van Saaf- tinge, in aanmerking nemende, dat wanneer het kanaal van Antwerpen naar de Westerschelde is gereali seerd en de grote schepen via dit kanaal varen, de vaste verbinding minder kostbare investeringen zal vergen? Antwoord: Van de zijde van de regering is toegezegd, dat op korte termijn een beslissing kan worden tegemoetgezien. Aan de vaste oeververbinding door het land van Saaftinge zal eerst in de verdere toekomst gedacht kunnen worden, indien de kanaalplannen van Ant werpen zoals die thans in ont werp luiden tot uitvoering ko men. Verwacht wordt, dat ook het laatste nog geruime tijd zal vergen. In dit verband willen wij nogmaals benadrukken, dat de verbinding via de centrale weg voor ons college primair is. Vraag: Onderschrijven gedemi- teerde staten de opvatting, dat het personenvervoer op de spoorlijn TerneuzenGent gewenst geacht moet worden? Antwoord: Wij zijn van mening, dat in de huidige situatie het te verwachten vervoersaanbod op deze lijn niet zo groot zal zijn om personenvervoer op dit traject te kunnen bepleiten. Diplomaten uit Polen, Oost-Duits- land, Bulgarije, Tsjecho-Slowakije, Hongarije en Buiten-Mongolië zijn woensdag weggelopen van een banket in Peking, dat was aange richt ter ere van de Albaanse pre mier Mehmet Sjehoe. De Russische diplomaten in Peking hadden voor het banket geen uitnodiging ont vangen. De diplomaten verlieten de dis, toen premier Tsjoe en-Lai in zijn tafelrede het „Russische revisio nisme" veroordeelde. De Chinese minister van buiten landse zaken Tsjen Ji, die niet werd gezien bii de aankomst van Sjehoe en zijn delegatie, was even min aanwezig bij de verwelkoming van een delegatie uit Kongo-Braz- aville onder'leiding van premier Ambroise Noumazalay. Dodelijk ongeluk op baggervaartuig De 38-jarige eerste machinist K. L. uit Sliedrecht is donderdag middag aan boord van het bag gervaartuig „Sliedrecht 17" in 't Europoortgebied om het leven gekomen. De machnist is met z'n hoofd in een draaiende koppe ling geraakt. Hij Was op slag dood. Rubberfabriek Vredestein en Robinson-schoenfabrieken on derhouden sinds korte tijd kon- takt om de mogelijkheden tot samenwerking te bestuderen, zo wordt door de direkties van bei de bedrijven bevestigd. Met name wordt bekeken of Vredestein een voor beide ondernemingen aan vaardbaar bod op de aandelen zou kunnen doen. Volgens een zegsman van Vredestein kan nog geen enkele concrete mededeling worden gedaan en met geen mo gelijkheid worden voorspeld, of samenwerking in het verschiet ligt. „Op dit moment is elk be richt nog prematuur", aldus de zegsman. Robinson - schoenfabrieken" heeft 94 personeelsleden ontslag aangezegd met het oog op de voorgenomen sluiting van de produktie-afdeling in Valkexis- xvaard als gevolg van moeilijk heden op de binnenlandse markt die hun oorzaak vinden in het ontstaan van een enorm aantal modemarktenvan vele types herenschoenen. EEN KIND ALS SLAGWAPEN Een woedende vrouw van een Perzische tapijthandelaar ge bruikt haar kind als slagwapen tegenover een 'Oostenrijkse gen darme, terwijl andere vrouwen het uitschreeuwen. Zij behoren tot de groep, die enige tijd in nie mandsland tussen Duitsland en Tsjecho-Slowakije heeft doorge bracht. Reden voor de opwin ding: de Oostenrijkers wilden de mensen ni bussen naar de Joe goslavische grens brengen in- plaats van hun aftandse en over laden auto's. Negen segmenten van voorge spannen beton zijn aangebracht van de vaste wal aan de oost zijde van het kanaal naar de vaste oostelijke pijler van de brug over het kanaal te Sluis kil. Het is het eerste en enige vaste onderdeel van het totale werk dat het water overspant. Hoewel men niet voorbarig is met voorspellingen over de in gebruikneming var da brug, be staat de mogel'd dat dit nog in 1967 zal gc "bieden. An deren, die nauw bij het werk zijn betrokken, menen dat het evengoed 1968 kan worden. Al met al wordt er hard ge werkt om dit gigantische werk spoedig gereed te hebben. In welke mate het wegverkeer gebruik zal maken van deze route, zal pas na enige maan den na de ingebruikstelling blij ken. Mogelijk zullen meerdere weggebruikers eerst willen af wachten hoe lang de wachttij den zullen zijn wanneer aan de scheepvaart doorgang wordt verleend. Men spreekt nu reeds over een belangrijke uitwijk mogelijkheid via Terneuzen. Wanneer de binnenvaartsluis zal zijn voltooid en in gebruik genomen, kan het verkeer door Terneuzen ongehinderd door gaan, omdat er over beide slui zen twee bruggen komen. Men verwacht daarom dat het verkeer door Terneuzen zal ver minderen wat het zware ver keer betreft, maar dat het ove rige eerder zal toenemen dan afnemen. De toekomst zal het moeten leren. Het comité „Vrij Griekenland" heeft met instemming kennis ge nomen van het Nederlandse ver zoek aan de commissie voor de rechten van de mens in Straats burg een onderzoek in te stellen naar schending van het Europese verdrag tot bescherming van de rechten van de mens en de fun damentele vrijheden door het huidige militaire bewind in Grie kenland. Het comité verwacht, dat een dergelijk onderzoek het herstel met vreedzame middelen' van de vrijheid en democratie in Griekenland zal bevorderen. De Scandinavische en Nederlandse initiatieven vormen een belang rijke steun voor de democratische oppositionele groeperingen in Griekenland bij hun streven om dit regime terzijde te stellen, al dus het comité. Aanwezig: Voorzitter: burgemeester M. K. van Dijke. Secretaris: P. G. van den Bosse. Wethouders: M. L. M. IJsebaert en C. van Bendegem. Leden: J. Dieleman, J. den Doel- der, P. Dekker, M. 't Gilde, A. H. van der Lee, E. A. Maas, D. J. Og- gei I. Vink en A. de Waard. Afwezig met kennisgeving de heren J. H. Bouman en J. C. van Luijk. Nadat de voorzitter de vergade ring met het ambtsgebed had ge opend, werden de notulen van de vergadering van 15 augustus on veranderd vastgesteld. KOSTEN CENTRALE DIENST De heer D. J. Oggel zegt van een der ingekomen stukken, een schriiven van het dagelijks bestuur van de centrale dienst voor bouw en woningtoezicht, te zijn ge schrokken. De kosten van deze dienst lopen zeer hoog op en wor den een te grote post op de begro ting, aldus de heer Oggel. Spreker vraagt hoe het komt dat deze dienst steeds duurder wordt. De Voorzitter wijst erop dat het niet de gewoonte is ingekomen stukken in de raad in discussie te brengen. Hij wil wel inlichtingen inwinnen maar wat hier naar voren wordt gebracht, is een deel van de begroting. De heer Oggel zou deze vraag dus beter kunnen stellen in de rondvraag. De stad Harib in Jemen, dicht bij de grens met de staat Beihan van de Zuidarabische federatie, is woensdag door de republikei nen ingenomen, zo wordt van be trouwbare zijde vernomen. Drie honderd republikeinen, uitgerust met lichte kanonnen, bazooka's en mitrailleurs, hebben de stad op de 150 royalistische verde digers veroverd. 106 In wilde ren jagen de beide ruiters door de straten. Klette rend roffelen de hoeven van Arams paard over de keien, maar hoe hij zijn trouwe rijdier ook aanzet, hij wint geen meter op de vluchtende roofridder. Spoedig heeft Aiglon de zuide lijke stadspoort bereikt. De oude poortwachter komt haastig naar buiten als hij de ruiters langs ziet stuiven. Aiglon rijdt een brede landweg in, doch als hij bij de plaats komt, waar de weg door een brede, wildstromende rivier onderbroken wordt, houdt hij met een gesmoorde verwen sing zijn paard in. Op de over dekte brug, die over de stroom gespannen is, komt een groepje soldaten aangelopen, gewapend met lans en schild. Met een woe dend gegrom wendt de roofrid der zijn steigerend paard en jaagt oostwaarts langs de rivier oever, onmiddellijk gevolgd door Aram, die hejn nu dicht genaderd is- De ingekomen stukken en mede delingen worden voor kennisgeving aangenomen. HUISVESTINGSCOMMISSIE De leden C. J. _yan den Bos (voorzittèr); M. J. van den Berg; J. H. Bouman; mevr. LTHoorman Silvester en J. J. van de Velde worden herbenoemd als leden van de huisvestingscommissie. De volgende agendapunten gaan zonder bespreking of stemming on der de voorzittershamer door. DE RONDVRAAG De heer D. J. Oggel komt terug op het schrijven en de cijfers van de centrale dienst. Spreker meent dat de kosten van deze dienst steeds hoger worden en dat de dienst een te zware belasting wordt van de begroting. Hij vraagt of B. en W. eens wilden laten be rekenen of een eigen dienst niet goedkoper kan werken. De kosten zoals die thans zijn opgelopen, zijn niet meer te verantwoorden. De heer Oggel kan niet inzien waarom deze vraag niet bij de in gekomen stukken kan worden ge steld. Op die manier is er weinig gelegenheid over deze zaken te worden ingelicht. Verder meent de heer Oggel dat het antwoord op een door hem in de vorige vergade ring pesteld» vraag over het kruis punt Kanaalkade/Zuidsingel/Oran- if>straat/v':-"ierdijk niet iuist was. Spreker blijft van oordeel, dat deze kruising grote gevaren oplevert. Er is daar geen middenberm en men moet er twee wegen tegelijk kruisen. De Voorzitter doet de toezegging dat de heer Oggel on ziin vraag aangaande de centrale dienst schrifteliik antwoord kriigt. Het is een goed gebruik in de Axelse ge meenteraad niet te discussiëren over ingekomen stukken. Men" kan wel inlichtingen vragen, maar er wordt geen discussie over gevoerd Het liikt spreker goed deze ge woonte te handhaven. Men kan dan bij de rondvraag altijd vragen stellen. Wat het kruispunt betreft kan men van mening verschillen. Als de heer Oggel het niet eens is met het college, dan is dat zijn goed recht. B. en W. zien op dit moment geen noodzaak om verkeerslichten te plaatsen. In de volgende verga dering komen voorzieningen van de Zuidsingel op de agenda. Mnceliik kan dan ook. voor het kruispunt een beslissing worden genomen. De heer P. Dekker wil nadere in lichtingen over de autovergoedin gen en reiskosten van de centrale dienst. De Voorzitter herhaalt dat ook dit een punt is voor de begrotings behandeling. Als alle leden van de raad vragen gaan stellen over pun ten die bij de begroting thuishoren, voldoet de rondvraag niet meer aan zijn doel. De heer Oggel zegt dat het in dat geval geen zin heeft de stukken ter inzage van de gemeenteraad te leggen. Men kan er dan beter mee wachten tot de begroting aan de orde komt. Hierna sluit de voorzitter de vergadering met hef uitspreken van het ambtsgebed.

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1967 | | pagina 2