Ontwikkelingsschets Zeeland 1967
De broederschap ran de bronzen draak
GEDEP. STATEN BEANTWOORDEN
VRAGEN VAN STATENLEDEN
Industrie, vaste oeververbinding,
waterwegen
De brug nabij Sluiskil nadert voltooiing
GEMEENTERAAD VAN AXEL
Vergadering van dinsdag 26 september
Pagina 2
Vrijdag 29 september 1967
Industrievestiging
Water- en
spoorwegen
Vaste
oeververbinding
Oosteuroioese
diplomaten
verlieten banket
in Peking
Goed voor de huid
het gehele jaar door
Fusie
besprekingen
tussen Vredestein
en Robinson
„VRIJ GRIEKENLAND"
'VERHEUGD
OVER NEDERLANDSE
STAP
Harib in republikeinse
handen
DE VRIJE ZEEUW
Naar aanleiding van het verslag
der afdelingen van de provinciale
staten van Zeeland betreffende het
voorstel van gedeputeerde staten
inzake „Ontwikkelingsschets 1967"
heeft het prov. bestuur de staten
leden een uitvoerig antwoord doen
toekomen op de verschillende vra
gen. Wij ontlenen er het volgende
aan:
Vraag: De indruk bestaat, dat de
economische betekenis van de land
bouw in de schets onvoldoende tot
uitdrukking komt. Kan deze nader
worden belicht
Antwoord van G.S.: In het alge
meen kan worden gesteld, dat onze
Zeeuwse samenleving rust op drie
pijlers, te weten landbouw, indus
trie en recreatie. De ontwikkeling
van deze welvaartsbronnen dient
te geschieden door een harmoni
sche ontplooiing na te streven van
deze drie middelen van bestaan.
Ook het beleid van het provinciaal
bestuur dient op deze harmonische
samenwerking te zijn gericht. In
dit licht moet de ontwikkelings
schets worden beschouwd als een
visie op een complex van ontwik
kelingen, waarbij de problematiek
van de industrialisatie en de
recreatie in het licht zijn gesteld,
omdat daar de vraagstukken in de
bestuurlijke sfeer zich toespitsen.
Dit zou de schijn kunnen wekken,
dat aan de betekenis van de land
bouw minder aandacht wordt be
steed. Dit laatste is niet ons uit
gangspunt. Wij zijn er van over
tuigd dat de landbouw een belang
rijke positie Inneemt. Daar de land
bouw een gevestigde tak van be
staan is en een hoge mate van ont
wikkeling heeft bereikt, stelt zij
in deze tijd geen grote problemen
aan het provinciaal bestuur of aan
de gemeentebesturen.
Vraag: Dient aan de twee hoe
danigheden, waaraan zeehaventer
rein moet voldoen, niet een derde
te worden toegevoegd, namelijk
verbindingen met het achterland
Zijn deze verbindingen met het
achterland (b.v. Duitsland) goed
Antwoord: Er dient onderscheid
te worden gemaakt tussen de na
tuurlijke gegevenheden, zoals
ruimte en diep vaarwater en de
noodzakelijke infrastructuur in de
vorm van wegen, spoorwegen, bin-
nenvaartkanalen etc. welke ge
maakt kunnen worden.
De verbinding met Duitsland uit
de potentiële industriegebieden is
niet minderwaardig aan de Ant
werpse verbinding met het achter
land.
Vraag: Is het mogelijk, dat in de
toekomst meer oevergedeelten van
de Westerschelde nautisch beter
gesitueerd komen te liggen? Waar
zijn de minst diepe en de slechtst
bevaarbare gedeelten van de Wes
terschelde gelegen?
Antwoord: De mogelijkheid, dat
in de toekomst meer oevergedeel
ten van de Westerschelde nautisch
beter gesitueerd komen te liggen
kan niet geheel worden uitgesloten.
Voorshands zijn de kansen hierop
gering, aangezien dan eerst ingrij
pende waterstaatkundige werken
nodig zijn.
Het vraagstuk van de bevaar
baarheid is zeer gecompliceerd.
Aangezien wij niet beschikken over
de uitkomsten van daartoe nodige
waterstaatkundige onderzoekin
gen, kan deze vraag in zijn alge
meenheid niet worden beantwoord.
Een moeilijkheid wordt voorts ge
vormd door de verschuiving van
platen als gevolg van uitschuring
en stroomverleggingen.
Vraag: Tot hoever in oostwaartse
richting strekken de gunstige om
standigheden voor industrie-vesti
ging bij Terneuzen zich uit?
Antwoord: Globaal gezien kan de
strook van Terneuzen tot de Kop
van Ossenisse als een potentieel
industriegebied worden beschouwd.
Vraag: Wordt de noodzaak van
kanalisatie en afdamming van de
Westerschelde teneinde de
grootste zeeschepen te kunnen 'ont
vangen onderschreven?
Antwoord: Alleen al uit een oog
punt van kosten moet afdamming
en kanalisatie van de Westerschel
de niet reëel worden geacht. Of er
behoefte zal ontstaan aan haven
terrein voor zeer diepgaande sche
pen, zal mede afhangen van de
vraag of naast de eventueel te ver
groten Maasvlakte aan een tweede
havengebied met die accomodatie
behoefte bestaat. Bovendien moet
bij elke uitspraak over de Wester
schelde als scheepvaartroute het
internationale karakter van deze
vaarweg in het oog worden gehou
den. Meer dan bij andere provin
ciale ontwikkelingen het geval is
vormt het regeringsbeleid een do
minerende factor.
Vraag: Is het bij het college be
kend, of de Belgische regering het
streven van het stadsbestuur van
Antwerpen steunt om te komen tot
het geschikt maken van de Wes
terschelde voor schepen van maxi
maal 120.000 ton? Zijn de in de
schets gegeven capaciteits-cijfers
van 75.000 en 120.dwt juist?
Antwoord: Hieromtrent kunnen
geen nadere mededelingen worden-
gedaan, omdat deze zaken bij ons
college niet bekend zijn. Wat be
treft de genoemde tonnages spre
ken de verschillende publikaties
over aanpassingswerken van 65—
70.000 ton en met betrekking tot
de grootte van de zeesluis van
110—120.000 ton.
Vraag: Bestaat de mogelijkheid
een spoorverbinding te maken voor
het industrie-terrein te Klooster-
zande?
Wordt de spoorlijn AxelHulst
St. Niklaas opgeheven? Is het
college voornemens stappen te on
dernemen om eventuele opheffing
te voorkomen?
Antwoord: Gezien de huidige
ontwikkeling in het spoorwegbe
drijf achten wij de kans voor een
aansluiting klein. Wel achten wij
realisering mogelijk in het geval
het Baalhoekplan verder gestalte
kriigt.
Bij brief van 25 juli 1967 hebben
wij onder de aandacht van de mi
nister van verkeer en waterstaat
gebracht dat wij ons met de stop
zetting van de exploitatie van het
uitsluitend voor goederenvervoer
geopende baanvak AxelClinge
kunnen verenigen doch dat in ver
band met de mogelijkheid van in
dustrialisatie in Oost Zeeuws-
Vlaanderen het ons onjuist voor
komt dat dit gepaard zou gaan met
grondverkopen en het opbreken
van de spoorlijn zelf.
Vraag: Komt de prognose over
de industriële werkgelegenheid ten
aanzien van de sector chemie niet
in gevaar, in het geval de uitbrei
ding van Dow-Chemical in weste
lijke richting geen doorgang kan
vinden?
Antwoord: Wij zijn inderdaad
bevreesd, dat een verbod voor
Dow-Chemical om de uitbreidings
plannen in westelijke richting te
realiseren, een zeer nadelige in
vloed zal hebben op de vorming
van een geschikt vestigingsklimaat
voor chemische bedrijven. De con
sequentie is uiteraard een ver
traagde toeneming van de werkge
legenheid.
Vraag: Er is geen industrie-ont
wikkeling langs de kust van West
Zeeuws-VIaanderen voorzien. Hoe
is in dit opzicht de uitbreiding van
het Dow-concern in westelijke rich
ting? Welk standpunt hebben ge
deputeerde staten hierbij ingeno
men? Gaat de uitbreiding ook die
per land-inwaarts?
Antwoord: Langs de kust van
West Zeeuws-VIaanderen is geen
industriegebied geprojecteerd, om
dat de nautische omstandigheden
(geen diep vaarwater) havenaanlsg
in de weg staan. Nu blijkt dat deze
omstandigheid voor het Dow-con
cern geen beletsel is, temeer daar
men over een beperkte havenacco-
modatie beschikt, kan uitbreiding
van deze industrie in westelijke
richting plaatsvinden. Wij hebben
ons bij de beoordeling van de uit
breidingsplannen van Dow-Chemi
cal op het standpunt gesteld, dat
uitbreiding langs de kust in weste
lijke richting geprefereerd moet
worden boven een uitbreiding
land-inwaarts naar het zuiden,
waarbij de (toekomstige) stedelijke
bebouwing van Terneuzen in het
geding komt.
Vraag: Is het gebied tussen Ter
neuzen en de Griete nautisch ge
zien even gunstig als de strook
tussen het Sloe en Ellewoutsdijk?
Is het college op de hoogte van
de Belgische plannen inzake de
aanleg van een kanaal van Ant
werpen naar Baalhoek? Heeft één
der leden van het college wellicht
reeds in het openbaar mededeling
gedaan van deze plannen? Verdient
in dit kader ter bevordering van
de industrie-vestiging in Oost
Zeeuws-VIaanderen niet een kanaal
naar Griete de voorkeur? In het
bevestigend geval zal toch het aan
bod van industrie-terrein in Zee
land groter kunnen zijn dan de
schets vermeldt?
Antwoord: Het verschil tussen de
beide oeverstroken is nautisch ge
sproken niet groot; het Sloe heeft
het voordeel van een meer zee-
waartse ligging.
Via perspublikaties hebben wij
kennisgenomen van de plannen ten
aanzien van een kanaal van Ant
werpen naar Baalhoek.
Wij hebben reeds uitgesproken
aan een verlegging van het tracé in
de richting GrieteZeedorp de
voorkeur te geven. Uiteraard zou
de aanleg van het bedoelde kanaal
de ontsluiting van een belangrijk
nieuw industriegebied betekenen.
Vraag: Willen gedeputeerde sta
ten informatie verschaffen over de
onderhandelingen, die worden ge
voerd terzake van industrie-vesti
ging?
Antwoord: Uiteraard zal er be
grip bestaan, dat zo lang er onder
handelingen met een gegadigde
lopende zijn, geen mededelingen
kunnen worden gedaan omtrent de
identiteit en de aard van de in het
geding zijnde vestigingen. Bij de
plannen van de aluminiumfabriek
Péchiney was de levering van goed
koop aardgas een essentiële voor
waarde, waarvoor een beslissing op
rijksniveau is vereist. Voorts is er
concreet aan de orde de uitbreiding
van Dow-Chemical te Terneuzen,
waarvoor beslissing omtrent de
planologische aspecten van de zijde
van de minister van volkshuisves
ting en ruimtelijke ordening wordt
tegemoetgezien. Een spoedige be
slissing is nodig.
Vraag: TerneuzenGriete is ge
suggereerd als plaats voor de vaste
oeververbinding. Is de thans voor
gestelde bestemming daarmee in
overeenstemming? Wat zijn de ge
volgen als het zeevaartkanaal hier
ook uitmondt?
Antwoord: Ten oosten van Ter
neuzen ongeveer ter hoogte van de
Griete wordt een tracé vrijgehou
den voor de aanleg van de vaste
oeververbinding.
Het ligt niet in de bedoeling op
dezelfde plaats een uitmonding te
projecteren van een eventueel ha
venkanaal. Indien dit kanaal er
komt en het tracé volgt de weste
lijke afbuiging, dan zal de monding
hiervan ten zuiden van Zeedorp
komen te liggen.
Vraag: Willen gedeputeerde sta
ten bij het rijk aandringen od een
spoedige beslissing met betrekking
tot de vaststelling en het openbaar
maken van het tracée van de vaste
verbinding over de Westerschelde?
Hoe staan gedeputeerde staten ten
opzichte van een vaste verbinding
ter hoogte van het land van Saaf-
tinge, in aanmerking nemende, dat
wanneer het kanaal van Antwerpen
naar de Westerschelde is gereali
seerd en de grote schepen via dit
kanaal varen, de vaste verbinding
minder kostbare investeringen zal
vergen?
Antwoord: Van de zijde van de
regering is toegezegd, dat op korte
termijn een beslissing kan worden
tegemoetgezien. Aan de vaste
oeververbinding door het land van
Saaftinge zal eerst in de verdere
toekomst gedacht kunnen worden,
indien de kanaalplannen van Ant
werpen zoals die thans in ont
werp luiden tot uitvoering ko
men. Verwacht wordt, dat ook het
laatste nog geruime tijd zal vergen.
In dit verband willen wij nogmaals
benadrukken, dat de verbinding via
de centrale weg voor ons college
primair is.
Vraag: Onderschrijven gedemi-
teerde staten de opvatting, dat het
personenvervoer op de spoorlijn
TerneuzenGent gewenst geacht
moet worden?
Antwoord: Wij zijn van mening,
dat in de huidige situatie het te
verwachten vervoersaanbod op
deze lijn niet zo groot zal zijn om
personenvervoer op dit traject te
kunnen bepleiten.
Diplomaten uit Polen, Oost-Duits-
land, Bulgarije, Tsjecho-Slowakije,
Hongarije en Buiten-Mongolië zijn
woensdag weggelopen van een
banket in Peking, dat was aange
richt ter ere van de Albaanse pre
mier Mehmet Sjehoe. De Russische
diplomaten in Peking hadden voor
het banket geen uitnodiging ont
vangen.
De diplomaten verlieten de dis,
toen premier Tsjoe en-Lai in zijn
tafelrede het „Russische revisio
nisme" veroordeelde.
De Chinese minister van buiten
landse zaken Tsjen Ji, die niet
werd gezien bii de aankomst van
Sjehoe en zijn delegatie, was even
min aanwezig bij de verwelkoming
van een delegatie uit Kongo-Braz-
aville onder'leiding van premier
Ambroise Noumazalay.
Dodelijk ongeluk
op baggervaartuig
De 38-jarige eerste machinist
K. L. uit Sliedrecht is donderdag
middag aan boord van het bag
gervaartuig „Sliedrecht 17" in 't
Europoortgebied om het leven
gekomen. De machnist is met z'n
hoofd in een draaiende koppe
ling geraakt. Hij Was op slag
dood.
Rubberfabriek Vredestein en
Robinson-schoenfabrieken on
derhouden sinds korte tijd kon-
takt om de mogelijkheden tot
samenwerking te bestuderen, zo
wordt door de direkties van bei
de bedrijven bevestigd. Met name
wordt bekeken of Vredestein een
voor beide ondernemingen aan
vaardbaar bod op de aandelen
zou kunnen doen. Volgens een
zegsman van Vredestein kan nog
geen enkele concrete mededeling
worden gedaan en met geen mo
gelijkheid worden voorspeld, of
samenwerking in het verschiet
ligt. „Op dit moment is elk be
richt nog prematuur", aldus de
zegsman.
Robinson - schoenfabrieken"
heeft 94 personeelsleden ontslag
aangezegd met het oog op de
voorgenomen sluiting van de
produktie-afdeling in Valkexis-
xvaard als gevolg van moeilijk
heden op de binnenlandse markt
die hun oorzaak vinden in het
ontstaan van een enorm aantal
modemarktenvan vele types
herenschoenen.
EEN KIND ALS SLAGWAPEN
Een woedende vrouw van een
Perzische tapijthandelaar ge
bruikt haar kind als slagwapen
tegenover een 'Oostenrijkse gen
darme, terwijl andere vrouwen
het uitschreeuwen. Zij behoren
tot de groep, die enige tijd in nie
mandsland tussen Duitsland en
Tsjecho-Slowakije heeft doorge
bracht. Reden voor de opwin
ding: de Oostenrijkers wilden
de mensen ni bussen naar de Joe
goslavische grens brengen in-
plaats van hun aftandse en over
laden auto's.
Negen segmenten van voorge
spannen beton zijn aangebracht
van de vaste wal aan de oost
zijde van het kanaal naar de
vaste oostelijke pijler van de
brug over het kanaal te Sluis
kil. Het is het eerste en enige
vaste onderdeel van het totale
werk dat het water overspant.
Hoewel men niet voorbarig is
met voorspellingen over de in
gebruikneming var da brug, be
staat de mogel'd dat dit
nog in 1967 zal gc "bieden. An
deren, die nauw bij het werk
zijn betrokken, menen dat het
evengoed 1968 kan worden.
Al met al wordt er hard ge
werkt om dit gigantische werk
spoedig gereed te hebben.
In welke mate het wegverkeer
gebruik zal maken van deze
route, zal pas na enige maan
den na de ingebruikstelling blij
ken. Mogelijk zullen meerdere
weggebruikers eerst willen af
wachten hoe lang de wachttij
den zullen zijn wanneer aan de
scheepvaart doorgang wordt
verleend. Men spreekt nu reeds
over een belangrijke uitwijk
mogelijkheid via Terneuzen.
Wanneer de binnenvaartsluis
zal zijn voltooid en in gebruik
genomen, kan het verkeer door
Terneuzen ongehinderd door
gaan, omdat er over beide slui
zen twee bruggen komen.
Men verwacht daarom dat het
verkeer door Terneuzen zal ver
minderen wat het zware ver
keer betreft, maar dat het ove
rige eerder zal toenemen dan
afnemen.
De toekomst zal het moeten
leren.
Het comité „Vrij Griekenland"
heeft met instemming kennis ge
nomen van het Nederlandse ver
zoek aan de commissie voor de
rechten van de mens in Straats
burg een onderzoek in te stellen
naar schending van het Europese
verdrag tot bescherming van de
rechten van de mens en de fun
damentele vrijheden door het
huidige militaire bewind in Grie
kenland. Het comité verwacht,
dat een dergelijk onderzoek het
herstel met vreedzame middelen'
van de vrijheid en democratie in
Griekenland zal bevorderen. De
Scandinavische en Nederlandse
initiatieven vormen een belang
rijke steun voor de democratische
oppositionele groeperingen in
Griekenland bij hun streven om
dit regime terzijde te stellen, al
dus het comité.
Aanwezig:
Voorzitter: burgemeester M. K.
van Dijke.
Secretaris: P. G. van den Bosse.
Wethouders: M. L. M. IJsebaert
en C. van Bendegem.
Leden: J. Dieleman, J. den Doel-
der, P. Dekker, M. 't Gilde, A. H.
van der Lee, E. A. Maas, D. J. Og-
gei I. Vink en A. de Waard.
Afwezig met kennisgeving de
heren J. H. Bouman en J. C. van
Luijk.
Nadat de voorzitter de vergade
ring met het ambtsgebed had ge
opend, werden de notulen van de
vergadering van 15 augustus on
veranderd vastgesteld.
KOSTEN CENTRALE DIENST
De heer D. J. Oggel zegt van
een der ingekomen stukken, een
schriiven van het dagelijks bestuur
van de centrale dienst voor bouw
en woningtoezicht, te zijn ge
schrokken. De kosten van deze
dienst lopen zeer hoog op en wor
den een te grote post op de begro
ting, aldus de heer Oggel. Spreker
vraagt hoe het komt dat deze
dienst steeds duurder wordt.
De Voorzitter wijst erop dat het
niet de gewoonte is ingekomen
stukken in de raad in discussie te
brengen. Hij wil wel inlichtingen
inwinnen maar wat hier naar voren
wordt gebracht, is een deel van de
begroting. De heer Oggel zou deze
vraag dus beter kunnen stellen in
de rondvraag.
De stad Harib in Jemen, dicht
bij de grens met de staat Beihan
van de Zuidarabische federatie,
is woensdag door de republikei
nen ingenomen, zo wordt van be
trouwbare zijde vernomen. Drie
honderd republikeinen, uitgerust
met lichte kanonnen, bazooka's
en mitrailleurs, hebben de stad
op de 150 royalistische verde
digers veroverd.
106 In wilde ren jagen de beide
ruiters door de straten. Klette
rend roffelen de hoeven van
Arams paard over de keien,
maar hoe hij zijn trouwe rijdier
ook aanzet, hij wint geen meter
op de vluchtende roofridder.
Spoedig heeft Aiglon de zuide
lijke stadspoort bereikt. De oude
poortwachter komt haastig naar
buiten als hij de ruiters langs
ziet stuiven. Aiglon rijdt een
brede landweg in, doch als hij bij
de plaats komt, waar de weg
door een brede, wildstromende
rivier onderbroken wordt, houdt
hij met een gesmoorde verwen
sing zijn paard in. Op de over
dekte brug, die over de stroom
gespannen is, komt een groepje
soldaten aangelopen, gewapend
met lans en schild. Met een woe
dend gegrom wendt de roofrid
der zijn steigerend paard en
jaagt oostwaarts langs de rivier
oever, onmiddellijk gevolgd door
Aram, die hejn nu dicht genaderd
is-
De ingekomen stukken en mede
delingen worden voor kennisgeving
aangenomen.
HUISVESTINGSCOMMISSIE
De leden C. J. _yan den Bos
(voorzittèr); M. J. van den Berg;
J. H. Bouman; mevr. LTHoorman
Silvester en J. J. van de Velde
worden herbenoemd als leden van
de huisvestingscommissie.
De volgende agendapunten gaan
zonder bespreking of stemming on
der de voorzittershamer door.
DE RONDVRAAG
De heer D. J. Oggel komt terug
op het schrijven en de cijfers van
de centrale dienst. Spreker meent
dat de kosten van deze dienst
steeds hoger worden en dat de
dienst een te zware belasting
wordt van de begroting. Hij vraagt
of B. en W. eens wilden laten be
rekenen of een eigen dienst niet
goedkoper kan werken. De kosten
zoals die thans zijn opgelopen, zijn
niet meer te verantwoorden.
De heer Oggel kan niet inzien
waarom deze vraag niet bij de in
gekomen stukken kan worden ge
steld. Op die manier is er weinig
gelegenheid over deze zaken te
worden ingelicht. Verder meent de
heer Oggel dat het antwoord op
een door hem in de vorige vergade
ring pesteld» vraag over het kruis
punt Kanaalkade/Zuidsingel/Oran-
if>straat/v':-"ierdijk niet iuist was.
Spreker blijft van oordeel, dat deze
kruising grote gevaren oplevert.
Er is daar geen middenberm en
men moet er twee wegen tegelijk
kruisen.
De Voorzitter doet de toezegging
dat de heer Oggel on ziin vraag
aangaande de centrale dienst
schrifteliik antwoord kriigt. Het is
een goed gebruik in de Axelse ge
meenteraad niet te discussiëren
over ingekomen stukken. Men" kan
wel inlichtingen vragen, maar er
wordt geen discussie over gevoerd
Het liikt spreker goed deze ge
woonte te handhaven. Men kan
dan bij de rondvraag altijd vragen
stellen.
Wat het kruispunt betreft kan
men van mening verschillen. Als
de heer Oggel het niet eens is met
het college, dan is dat zijn goed
recht. B. en W. zien op dit moment
geen noodzaak om verkeerslichten
te plaatsen. In de volgende verga
dering komen voorzieningen van de
Zuidsingel op de agenda. Mnceliik
kan dan ook. voor het kruispunt
een beslissing worden genomen.
De heer P. Dekker wil nadere in
lichtingen over de autovergoedin
gen en reiskosten van de centrale
dienst.
De Voorzitter herhaalt dat ook
dit een punt is voor de begrotings
behandeling. Als alle leden van de
raad vragen gaan stellen over pun
ten die bij de begroting thuishoren,
voldoet de rondvraag niet meer
aan zijn doel.
De heer Oggel zegt dat het in
dat geval geen zin heeft de stukken
ter inzage van de gemeenteraad te
leggen. Men kan er dan beter mee
wachten tot de begroting aan de
orde komt.
Hierna sluit de voorzitter de
vergadering met hef uitspreken van
het ambtsgebed.