RAIFFEISENBANK
TERNEUZEN
Geen shag zo pittig en
zacht ais veelgevraagde
SAMSOK SHAG
SAMSON NIEMEYER HALFZWARE SHAG
Boekhandel Van de Sande
Pagina 6
DE VPiE ZEEUW
Maandag 25/dinsdag 26 september 1967
Laat het overschrijven naar een kosteloze en
rentedragende privé-rekening.
Vraag foiders of mondeling advies bij de
spaarbank en alle bankzaken
TERNEUZEN - WALSTRAAT 7
AXEL NOORDSTRAAT 6
SLUISKIL Ir. C. LELYPLEIN 12
De ware shag-kenner ziet direct die lange draad en voelt hoe
prettig Samson rolt. Hij proeft de pit en geniet van de zacht
heid. Dat kan alleen maar halfzware Samson zijn: de koning
van de shagAls altijd lekker vers in het plastic pak. f 1,25.
Voetbalstanden
„BEULAH" RICHTTE
GROTE SCHADE AAN
IN TEXAS
Ik kan, mijnheer de voorzitter, verklaren, dat
we deze zaak „tot en met" hebben onderzocht. U
hebt bij de stukken de rapporten kunnen lezen
van de diverse diensten en U zult daar ook wel
in gezien hebben dat er niets, maar dan ook
niets uit te halen is, waardoor men de gemeen
te nalatigheid zou kunnen verwijten of aan
sprakelijk zou kunnen stellen.
Ik heb vernomen dat men beweerde dat de
brandweer er al had moeten staan vóór de bui
begonIk dacht, mijnheer de voorzitter, dat
dergelijke opmerkingen geen antwoord behoe
ven. Ik wil er toch wel op wijzen, dat, als men
zegt: dit en dat had eerder moeten gebeuren,
ik dat misschien nog wel zou kunnen beamen,
maar dan wil ik er aan toevoegen: had 't eerder
kunnen gebeuren?
Het is namelijk zó, dat ook de gemeente en
de gemeentelijke diensten, niet van tevoren be
richt krijgen wanneer er een bui gaat vallen en
hoe zwaar die zal zijn.
De hulpacties kunnen dus vaak pas op gang
komen, wanneer het onheil geschied is en dan
is het ook zó, dat elke organisatie van welk
werk ook, enige tijd vergt alvorens dit op gang
komt, en zo is het ook hier geweest.
Wanneer de brandweer uitrukt, dan zijn niet
altijd direct alle manschappen aanwezig. Hier
is ook de bijzondere omstandigheid nog bijge
komen dat vele mensen met vakantie waren.
Daar kan men ook niks aan doen. Ook de
politie is niet gekazerneerd. Er zijn daar ook
altijd maar een beperkt aantal mensen in dienst.
Dat heeft allemaal enige tijd nodig en daarom
kan men niet zeggen: dit had eerder moeten ge
beuren! Men kan wèl zeggen: het zou eigenlijk
eerder hebben móeten gebeuren, maar dat is
een heel andere zaak
Ik geloof, mijnheer de voorzitter, dat ik voor
wat dit betreft het er eigenlijk wel bij kan laten.
Wèl wil ik nog even ingaan op de wijze waarop
er eigenlijk tegen de gemeente is geageerd. Ik
moet zeggen, dat ik daarover toch wel bijzon
der teleurgesteld ben geweest.
De mensen hebben in de ellende gezeten en
daar hoeven we echt niet licht over te denken:
het is vreselijk als men een aantal centimeters
water in de woning krijgt en nog niet zo'n ge
ring aantal. Ik had me dus best kunnen voorstel
len, dat er mensen uit deze tuurt behoefte had
den gehad om eens met de gemeente hierover
te praten en eens te vraeen wat er nu eigenlijk
aan de hand is geweest. Wij zouden zonder meer
dit hebben toegestaan en zelfs toegejuicht en ik
ben er van overtuigd, dat we dan vele misver
standen al direct hadden kunnen uit de weg rui
men. Men heeft evenwel 'n andere weg gekozen.
Men heeft zich onmiddellijk in een strijdhou-
ding tegen de gemeente opgesteld; men heeft
on een moment dat nog niemand kon beoor
delen óf er iets was gebeurd, dat niet helemaal
in orde was, de gemeente al verweten, dat
er allerlei verzuimen waren gepleegd, kortom,
de gemeente was nalatig en men stelt in deze
brief de gemeente dan ook aansprakelijk.
Hiermede heeft men uiteraard de deur direct
dicht gedaan.
Na ontvangst van deze brief hadden wij geen
behoefte om de mensen te vragen er eens over
te komen praten. Hier worden allerlei insinu
erende vragen gesteld, die wellicht achterwege
hadden kunnen blijven, wanneer men zijn licht
eens had opgestoken, wat er nu eigenlijk ge
beurd was. Had men dat dan nog niet bij de
gemeente willen doen, waarom heeft men dat
dan eens niet gedaan bij de vorige opzich
ter van de gemeente?
Deze man woont in de Vlooswijkstraat en die
had onmiddellijk kunnen vertellen hoe de situ
atie geweest is in 1964 bij een veel geringere
regenval en deze man kent bovendien het hele
verleden. Die heeft tientallen malen al deze
zaken meegemaakt, had zelf de leiding, maar
hij heeft ze ook niet kunnen voorkomen, dus
ik kan aannemen dat deze man de mensen direct
had kunnen inlichten,'in dien zin,'dat het nu
bij veel zwaardere regenval ook' niet mogelijk
is dit te voorkomen. Dat heeft men blijkbaar
niet gedaan; men heeft zich met een boze brief
tot de gemeente gewend, waarin allerlei vragen
zijn gesteld, waarbij ik op het ogenblik nog niet
direct behoefte heb om ze allemaal te beant
woorden, zoals mevrouw Doppegieter vraagt.
Ik wijs b.v. op een enkele, namelijk: wie was
er met de leiding belast, enz.
Ik dacht, dat iemand die schade lijdt, er niet
zo veel belang bij heeft om dat te weten. Die
kan volstaan met te zeggen, dat hij schade heeft,
maar wie er met die leiding belast was, heeft
een andere strekking. Die vraag is gesteld om
iemand persoonlijk verantwoordelijk te kunnen
stellen en ik heb daaraan geen behoefte.
Ik zou alleen maar willen zeggen, dat, wan
neer de huidige opzichter van deze afdeling
blaam zou treffen, omdat hij die 45 mm niet
heeft kunnen verwerken, dan zou de vorige op
zichter, die met 30 mm al in de knoei zat, nog
veel grotere blaam treffen.
Ik heb er dan ook geen behoefte aan, want
de mensen treft geen van tweeën blaam. Er is
eenvoudig te veel water gevallen, dat niet af
gevoerd kón worden en er is geen enkele reden
om iemand daar persoonlijk voor verantwoorde
lijk te stellen en verwijten te maken.
Ik dacht, mijnheer de voorzitter, dat ik dit er
toch nog aan moest toevoegen.
Wat nu de vragen van de heer Verbrugge be
treft, deze zullen, voor wat de financiële kant
betreft, verder worden beantwoord door de wet
houder van financiën, ook wat de vraag betreft
van de heer Hol inzake het aantal aanvragen
bij de Sociale Dienst.
Ik wil het hier, mijnheer de voorzitter, voor
lopig bij laten.
De heer Berbers: Aangezien bijna de voltallige
raad, op de heer Verbrugge na, helemaal het
standpunt van het college deelt, is het voor mij
niet zo moeilijk om nog een enkel woord te
wijden aan de vragen van de heer Verbrugge,
over de schadevergoeding.
Hij vindt, dat dit toch wel op zijn plaats zou
zijn, maar ik geloof, mijnheer de voorzitter, dat
we deze zaak scherp moeten stellen. Ofwel de
gemeente is aansprakelijk en dan is het zonder
meer duidelijk dat de gemeente ook schadever
goeding moet geven, ofwel de gemeente is niet-
aansprakelijk en dan is er voor de gemeente
geen enkele term aanwezig om schade te ver
goeden, want dan komen we de heer Ver
brugge zegt zelf het niet juist te vinden dat er
alleen maar schadevergoeding wordt gegeven
in het sociale vlak, altijd in het sociale vlak,
wanneer wij schadevergoeding gaan geven..
Het is óf het één, óf het andere en dan kan
men zeggen dat dan in dit geval toch wel wat
meer gegeven kan worden door bij wijze van
spreken de Algemene Bijstandswet wat ruimer
toe te passen. De Algemene Bijstandswet kent
inderdaad de mogelijkheid dat men niet persé
een minimum inkomen nodig heeft om geholpen
te worden.
Inderdaad zou dan een iets grotere categorie
mensen geholpen kunnen worden. Maar ik ant
woord daar dan op, mijnheer de voorzitter, dat
onmiddellijk na de ramp, als ik dat grootse
woord dan maar even mag gebruiken, de loco
burgemeester, dus de wethouder van sociale
zaken, opdracht heeft gegeven aan de ambte
naren van de sociale dienst, om de wijk in te
gaan en te gaan onderzoeken hoe het allemaal
zat met de schade.
Deze ambtenaren hebben diverse bewoners
be»oeht-en-er-mee -gesproken. Ten overvloede is
door de' directeur van de sociale dienst nog een
advertentie geplaatst om de mensen er op te
wijzen, dat er mogelijkheden waren.
'Indien dus bepaalde mensen, die laten we
zeggen een stukje boven dat sociale minimum
zitten, waar dus de heer Verbrugge op doelt,
hadden gaan praten met de directeur van de
sociale dienst, dan zou zeer waarschijnlijk ook
daarin een mogelijkheid hebben gezeten.
Op de vraag van de heer Hol, of en in hoe
veel gevallen er dus gebruik is gemaakt van
de Algemene Bijstandswet, moet ik U meedelen
dat er 3 gevallen in behandeling zijn genomen
en inmiddels ook zijn afgehandeld.
Dit zou dus aanleiding kunnen zijn te ver
onderstellen, dat de schade nogal meegevallen
is.
Over de verzekering, waarover de heer Hol
sprak, heeft dokter Van Breda Vriesman al ge
zegd, dat er een diamantpolis bestaat.
Wij hebben dit ook onderzocht en er schijnt
nog een mogelijkheid te zijn bij het Centraal
Beheer te Amsterdam voor een onderlinge mo-
lestrisico-verzekering, maar ik kan U geen na
dere details geven over de hoogte van de pre
mie en het risico, dat men zelf moet dragen.
Ik zou het graag hier in eerste instantie bij
willen laten, mijnheer de voorzitter.
De Voorzitter: Vóórdat ik nu in tweede instan
tie hét woord verleen, wil ik graag een paar
conclusies trekken uit wat opgemerkt is van
deze zijde van deze tafel. In de eerste plaats,
min of meer naar aanleiding van wat er in de
stukken staat, mag ik opmerken dat de loco-bur
gemeester, zelf was ik met vakantie, onmiddel
lijk actief is opgetreden, o.m. door zelf ter
plaatse de zaak te bekijken en door de sociale
dienst in te schakelen.
In de tweede plaats doet het mij goed, dat
mijnheer Verbrugge op voorhand verklaard
heeft, dat is ruiterlijk van hem, geen blaam te
willen werpen op personeel van de gemeente.
Ik geloof ook, dat er helemaal geen aanleiding
toe is. Ik ben blij, dat dit gezegd is. Ik meen,
dat de heer Verbrugge het er mee eens zal zijn
na de rapporten gelezen te hebben, dat èn het
personeel van de dienst van openbare werken,
voorzover daarbij betrokken, èn van de politie,
èn van de brandweer èn de mensen van de so
ciale dienst zo actief mogelijk zijn geweest.
Men moet daarbij de omstandigheden in aan
merking nemen, de heer Verbrugge is het daar
over met mij eens. Ik wil toch graag van deze
kant van de tafel dat nog eens benadrukken.
Daarbij wil ik er speciaal op wijzen, hoewel
zij beslist niet méér heeft gedaan dan anderen,
dat de brandweer is samengesteld uit vrijwilli
gers, die de handen uit de mouwen gestoken
hebben om zo gauw mogelijk en zo goed moge
lijk te helpen. Dat zijn ook geen mensen die
zitten te wachten of er iets gebeurt. Zij moesten
ook uit hun werk komen en zij hebben voortref
felijk werk gedaan.
Ik onderschrijf dan tenslotte nog de opmer
king van wethouder De Vos dat, als zulke nare
dingen gebeuren, die iedereen betreurt, het veel
beter is, dat betrokkenen, of vertegenwoordigers
van die betrokkenen, zich tot de dienst of tot
het college van burgemeester en wethouders
wenden, opdat men om de tafel kan gaan zitten,
om te proberen zo gauw mogelijk de nare con
sequenties, die er natuurlijk zijn geweest dat
heeft de wethouder ook niet ontkend op te
lossen.
Daar gaat het toch uiteindelijk om en dan is
dit college natuurlijk helemaal geen college en
de dienst is natuurlijk helemaal geen dienst die
dan een houding aannemen van „nou ja,-goed,
dan zullen we wel eens zien
Dat is ook wel gebleken in de praktijk.
Ik had er behoefte aan, en ik geloof, dat de
heer Verbrugge, het helemaal onderschrijft, om
dit nog eens namens het college van burgemees
ter en wethouders hier sterk te benadrukken.
Mevrouw DoppegieterThiel: Mijnheer de
voorzitter, het is juist omdat ik het ergens met
de heer De Vos eens ben, dat het te betreuren
is, dat men op deze manier een brief heeft ge
schreven naar de gemeente; en daarom heb ik
gevraagd of er dus een antwoord kan komen
met een andere stijl. Want als de twee partijen
tegenover elkaar gaan staan, kan men
soms veel meer moeilijkheden verwachten, dan
als de andere partij zich eigenlijk niet mee laat
sleuren, maar dus wel met haar twee benen
op de grond blijft staan en toch rustig antwoord
blijft geven. Ik kan mij wel voorstellen dat de
heer De Vos denkt: nu is de deur dicht,
Maar dat is ook maar een reactie van de eer
ste minuut en daarna niet meer.
De heer De Vos: Mijnheer de voorzitter, wan
neer ik zoëven gezegd heb, dat ik er niet direct
voor voel om al die vragen te, beantwoorden,
dan wil dat uiteraard niet zeggen, dat het col
lege niet bereid zou zijn deze brief op mense
lijke wijze te beantwoorden, zoals mevrouw Dop
pegieter heeft gevraagd. Daartoe zijn we uiter
aard zeker bereid en we zijn zeker ook helemaal
niet van plan om in dezelfde stijl die brief te
gaan beantwoorden, maar ik heb niet direct de
behoefte om' al die vragen te beantwoorden, zo
als ze gesteld zijn.
Zoals ik zoëven al zei, zijn er vragen bij, die
een raadslid zou kunnen stellen, zoals b.v. „wie
was er verantwoordelijk", enz. enz., maar dat
doet men niet als men een adres naar. de ge
meente stuurt; dan stelt men, dat men schade
heeft geleden door de gemeente en dan doet het
er niet toe. wie daarvoor verantwoordelijk is
geweest. Maar de mensen kunnen verzekerd
zijn, wat mij betreft, en ik ben er van overtuigd
ook wat het gehele college betreft, dat er heus
wel een brief geschreven wordt, niet in dezelf
de stijl en die niet dezelfde sfeer ademt als de
brief die men zelf heeft geschreven.
De heer Verbrugge: Mijnheer de voorzitter,
het doel van mijn vragen was dus mede het
zuiveren van de lucht en dat is, wat mij be
treft, volledig gebeurd.
De Voorzitter: Ik stel dit. mijnheer Verbrug
ge, namens het college op prijs.
U begrijpt, wat ik bedoel.
De Voorzitter: Dan stel ik aan de orde het
andere punt, waar de heer Brakman al even
over begonnen was, namelijk punt q.
Meneer Brakman, U wilt misschien nog in
enkele woorden herhalen wat U zojuist gezegd
hebt?
De heer Brakman: Mijnheer de voorzitter, ik
blijf dus- bij mijn woorden, het is wel een ande
re salarislijst, die opgesteld is, maar in wezen
houdt het in, dat het geen onaanzienlijke ver
hoging van salarissen zal zijn.
Als ik (je 'salarissen vergelijk met die van
verschillende ambtenaren, zou die verhoging
minstens het tienvoudige van de verhoging van
verschillende ambtenaren bedragen en we zien
dus in de verschillende kleine bedrijven maar
ook nog wel bij de lagere loonklassen van amb
tenaren een verhoging van ongeveer 4 a 5 en
dan komt er dikwijls uit, dat het geen 4 of 5
procent, maar 3 of 2 wordt. Er is een algemene
tendens van de Rijksoverheid om zoveel moge
lijk de uitgaven, óók van de openbare diensten,
te besnoeien en daarom ben ik tegen dit voor
stel.
(Stat vplgt)
EREDIVISIE
Feijenoord
7
7
0
0
14
27— 4
Ajax
6
5
0
1
10
20— 2
GVAV
7
3
3
1
9
15—11
NEC
7
3
3
1
9
13—12
PSV
7
3
2
2
8
11— 8
ADO
7
2
4
1
8
14—12
Twente
7
3
2
2
8
10— 9
DWS
6
3
1
2
7
9— 7
Sparta
7
2
3
2
7
10— 5
Go Ahead
7
3
1
3
7
18—11
Volendam
7
2
3
2
7
9—16
NAC
7
2
2
3
6
4—12
MVV
7
1
3
3
5
12—14
Fortuna '54
7
1
3
3
5
9—14
Telstar
7
2
0
5
4
7—14
DOS
7
0
4
3
4
7—20
Xerxes/DHC
7
1
1
5
3
6—15
Sittardia
7
1
1
5
3
9—24
AMATEURS
EERSTE KLASSE E
RKC
4 3 10 7
7—
2
Sparta '25
4 3 10 7
10—
3
Middelburg
3 3 0 0 6
12—
5
TOP
4 2 2 0 6
6—
3
Vlissingen
4 2 115
7—
7
UNA
4 12 14
8—
S
DESK
3 1113
4
V
Helmond
4 112 3
7
8
Veerse Boys
'41123
46
TSC
3 0 2 1 2
5—
7
Concordia
3 0 12 1
8—
11
De Valk
4 0 13 1
3—
7
De Spechten
4 0 0 4 0
2—
14
TWEEDE KLASSE B
Longa
4 3 10 7
9—
5
Uno Animo
4 2 115
12—
8
Terneuzen
4 2 115
10—
7
Zeel. Sport
4 13 0 5
3—
2
Internos
4 12 14
7—
6
Axel
4 12 14
6—
6
VCW
4 12 14
8—
9
Roosendaal
4 12 14
7—
12
Rood Wit
4 112 3
9—
8
RKVVU
4 0 3 1 3
2—
3
RAC
4 0 2 2 2
4— 6
DOSKO
4 0 2 2 2
8—
13
DERDE KLASSE D
NSV
4 3 10 7
11
4
Steenbergen
4 2 2 0 6
11
7
Alliance
42115
11
5
Steen
4 2 115
6—
4
Zierikzee
4 2 115
9—
8
Meto
4 12 14
6—
6
Grenswachters
4 2 0 2 4
8—
13
Honteni sse
4 112 3
4—
6
Vogelwaarde
3 0 2 1 2
6—
9
HVV '24
4 10 3 2
3—
6
MOC '17
4 0 2 2 2 10—13
ODIO
3 0 12 1
3—
7
VIERDE KLASSE II
RCS
4 3 0 1 6
13
4
Breskens
4 3 0 1 6
18
9
Walcheren
4 3 0 1 6
148
Biervliet
4 2 115
9—
9
Hansw. Boys
4 2 2 0 6
12—
9
IJzendijke
4 2 0 2 4
9-
8
Koewacht
4 2 0 2 4 11—
11
Oostburg
4 112 3
10-
11
Sluiskil
4 112 3
7—
3
Clinge
4 10 3 2
2—
10
Corn Boys
4 10 3 2
5—
11
Aardenburg
4 0 0 4 0
5—
17
RES. TWEEDE
KLASSE C
DOSKO 2
4 4 0 0 8 21—
5
Middelburg 2
3 3.0 0 6
15—
0
Zeel. Sport 2
4 2 2 0 8 10—
4
RBC 3
3 2 10 5
8—
1
NAC 4
4 1123 12—
11
MOC '17 2
3 10 2 2
5—
10
Axel 2
2 0 111
1—
3
Terneuzen 2
3 0 12 1
3—
17
Breskens 2
2 0 0 2 0
1—
13
Goes 2
4 0 0 4 0
3-
15
ZATERDAGVOETBAL
TWEEDE KLASSE
Excelsior M
5
3
2
0
8
7— 2
Noèrdwijk
5
4
0
1
8
13— 7
Ter Leede
5
3
2
0
8
12— 7
Kozakken Boys 4
2
2
0
6
7— 4
SSS
4
2
1
1
5
8— 7
DOTO
5
2
1
2
5
12—11
SHO
4
1
2
1
4
6— 6
Arnemuiden
5
1
2
2
4
6— 6
Heerjansdan
5
1
2
2
4
7— 8
SSC '55
5
1
2
2
4
6— 8
RVVH
4
1
0
3
2
6— 9
's Gravenz. SV 5
0
1
4
1
7—15
DERDE KLASSE
Sprang
5
4
1
0
9
13— 7
De Meeuwen
5
3
1
1
7
19— 6
Roda Boys
5
2
3
0
7
5— 3
Dinteloord
5
3
1
1
7
8— 5
AZVV
5
3
0
2
6
13— 9
Good Luck
5
2
1
2
5
1— 6
Rillandia
5
2
1
2
5
10— 9
Woudrichem
5
2
1
2
5
5— 5
SVV '54
4
2
0
2
4
10— 6
Nivo Sparta
4
1
0
3
2
8—22
Seolto
5
0
1
4
1
5—18
Tern. Boys
5
0
0
5
0
8—15
ZATERDAGCOMPETITIE
Z.V.B.
EERSTE KLASSE
Kloetinge
4
4 0
0
8
12— 4
Arnemuiden 2
4
3
1
0
7
11— 2
VCK
5
3
1
1
7
12— 6
's-H. Arendsk.
5
2
2
1
6
14— 7
Hoek
5
2
2
1
6
16—13
Zaamslag
5
2
1
2
5
16—15
Meeuwen 2
5
2
1
2
5
14—20
Middelburg 5
5
2
0
3
4
8—10
MEVO
5
1
1
3
3
13—15
Beren
4
1
0
3
2
13—17
Bevelanders
4
1
0 3
2
7—15
Kats
5
0
I
4
1
7—19
TWEEDE KLASSE B
Zeel. Sport 5
5 5
0
0
10
18— 6
Rillandia 2
5 3
1
1
7
19— 9
Nieuwdorp
5 3
1
1
7
14— 7
Kloetinge 2
4 3
0
1
6
11—10
Tern. Boys 2
5 3
0
2
6
7— 6
Heinskensz.
4 2
0
2
4
12— 9
Spui
4 1
2
1
4
7— 8
Borssele
4 1
1
2
3
7— 8
Krabbend. 2
5 1
1
3
3
13—13
SVD
4 1
0
3
2
11—16
Kapelle 2
4 0
1
3
1
6—14
Yerseke 2
5 0
1
4
1
2—21
De orkaan „Beulah" heeft vol
gens de eerste schattingen in
Texas een schade aangericht van
bijna 500 miljoen dollar. 750.000
mensen, die voor de orkaan, wel
ke een snelheid had van 250 km
per uur en gepaard ging met
stortregens, gevlucht zijn, kunne»
door overstromingen niet naar
hun huizen terugkeren.
Beulah heeft in totaal 30 dooren
geëist. In Mexico zijn 80.000 men
sen dakloos geworden.