RAIFFEISENBANK TERNEUZEN Geen shag zo pittig en zacht ais veelgevraagde SAMSOK SHAG SAMSON NIEMEYER HALFZWARE SHAG Boekhandel Van de Sande Pagina 6 DE VPiE ZEEUW Maandag 25/dinsdag 26 september 1967 Laat het overschrijven naar een kosteloze en rentedragende privé-rekening. Vraag foiders of mondeling advies bij de spaarbank en alle bankzaken TERNEUZEN - WALSTRAAT 7 AXEL NOORDSTRAAT 6 SLUISKIL Ir. C. LELYPLEIN 12 De ware shag-kenner ziet direct die lange draad en voelt hoe prettig Samson rolt. Hij proeft de pit en geniet van de zacht heid. Dat kan alleen maar halfzware Samson zijn: de koning van de shagAls altijd lekker vers in het plastic pak. f 1,25. Voetbalstanden „BEULAH" RICHTTE GROTE SCHADE AAN IN TEXAS Ik kan, mijnheer de voorzitter, verklaren, dat we deze zaak „tot en met" hebben onderzocht. U hebt bij de stukken de rapporten kunnen lezen van de diverse diensten en U zult daar ook wel in gezien hebben dat er niets, maar dan ook niets uit te halen is, waardoor men de gemeen te nalatigheid zou kunnen verwijten of aan sprakelijk zou kunnen stellen. Ik heb vernomen dat men beweerde dat de brandweer er al had moeten staan vóór de bui begonIk dacht, mijnheer de voorzitter, dat dergelijke opmerkingen geen antwoord behoe ven. Ik wil er toch wel op wijzen, dat, als men zegt: dit en dat had eerder moeten gebeuren, ik dat misschien nog wel zou kunnen beamen, maar dan wil ik er aan toevoegen: had 't eerder kunnen gebeuren? Het is namelijk zó, dat ook de gemeente en de gemeentelijke diensten, niet van tevoren be richt krijgen wanneer er een bui gaat vallen en hoe zwaar die zal zijn. De hulpacties kunnen dus vaak pas op gang komen, wanneer het onheil geschied is en dan is het ook zó, dat elke organisatie van welk werk ook, enige tijd vergt alvorens dit op gang komt, en zo is het ook hier geweest. Wanneer de brandweer uitrukt, dan zijn niet altijd direct alle manschappen aanwezig. Hier is ook de bijzondere omstandigheid nog bijge komen dat vele mensen met vakantie waren. Daar kan men ook niks aan doen. Ook de politie is niet gekazerneerd. Er zijn daar ook altijd maar een beperkt aantal mensen in dienst. Dat heeft allemaal enige tijd nodig en daarom kan men niet zeggen: dit had eerder moeten ge beuren! Men kan wèl zeggen: het zou eigenlijk eerder hebben móeten gebeuren, maar dat is een heel andere zaak Ik geloof, mijnheer de voorzitter, dat ik voor wat dit betreft het er eigenlijk wel bij kan laten. Wèl wil ik nog even ingaan op de wijze waarop er eigenlijk tegen de gemeente is geageerd. Ik moet zeggen, dat ik daarover toch wel bijzon der teleurgesteld ben geweest. De mensen hebben in de ellende gezeten en daar hoeven we echt niet licht over te denken: het is vreselijk als men een aantal centimeters water in de woning krijgt en nog niet zo'n ge ring aantal. Ik had me dus best kunnen voorstel len, dat er mensen uit deze tuurt behoefte had den gehad om eens met de gemeente hierover te praten en eens te vraeen wat er nu eigenlijk aan de hand is geweest. Wij zouden zonder meer dit hebben toegestaan en zelfs toegejuicht en ik ben er van overtuigd, dat we dan vele misver standen al direct hadden kunnen uit de weg rui men. Men heeft evenwel 'n andere weg gekozen. Men heeft zich onmiddellijk in een strijdhou- ding tegen de gemeente opgesteld; men heeft on een moment dat nog niemand kon beoor delen óf er iets was gebeurd, dat niet helemaal in orde was, de gemeente al verweten, dat er allerlei verzuimen waren gepleegd, kortom, de gemeente was nalatig en men stelt in deze brief de gemeente dan ook aansprakelijk. Hiermede heeft men uiteraard de deur direct dicht gedaan. Na ontvangst van deze brief hadden wij geen behoefte om de mensen te vragen er eens over te komen praten. Hier worden allerlei insinu erende vragen gesteld, die wellicht achterwege hadden kunnen blijven, wanneer men zijn licht eens had opgestoken, wat er nu eigenlijk ge beurd was. Had men dat dan nog niet bij de gemeente willen doen, waarom heeft men dat dan eens niet gedaan bij de vorige opzich ter van de gemeente? Deze man woont in de Vlooswijkstraat en die had onmiddellijk kunnen vertellen hoe de situ atie geweest is in 1964 bij een veel geringere regenval en deze man kent bovendien het hele verleden. Die heeft tientallen malen al deze zaken meegemaakt, had zelf de leiding, maar hij heeft ze ook niet kunnen voorkomen, dus ik kan aannemen dat deze man de mensen direct had kunnen inlichten,'in dien zin,'dat het nu bij veel zwaardere regenval ook' niet mogelijk is dit te voorkomen. Dat heeft men blijkbaar niet gedaan; men heeft zich met een boze brief tot de gemeente gewend, waarin allerlei vragen zijn gesteld, waarbij ik op het ogenblik nog niet direct behoefte heb om ze allemaal te beant woorden, zoals mevrouw Doppegieter vraagt. Ik wijs b.v. op een enkele, namelijk: wie was er met de leiding belast, enz. Ik dacht, dat iemand die schade lijdt, er niet zo veel belang bij heeft om dat te weten. Die kan volstaan met te zeggen, dat hij schade heeft, maar wie er met die leiding belast was, heeft een andere strekking. Die vraag is gesteld om iemand persoonlijk verantwoordelijk te kunnen stellen en ik heb daaraan geen behoefte. Ik zou alleen maar willen zeggen, dat, wan neer de huidige opzichter van deze afdeling blaam zou treffen, omdat hij die 45 mm niet heeft kunnen verwerken, dan zou de vorige op zichter, die met 30 mm al in de knoei zat, nog veel grotere blaam treffen. Ik heb er dan ook geen behoefte aan, want de mensen treft geen van tweeën blaam. Er is eenvoudig te veel water gevallen, dat niet af gevoerd kón worden en er is geen enkele reden om iemand daar persoonlijk voor verantwoorde lijk te stellen en verwijten te maken. Ik dacht, mijnheer de voorzitter, dat ik dit er toch nog aan moest toevoegen. Wat nu de vragen van de heer Verbrugge be treft, deze zullen, voor wat de financiële kant betreft, verder worden beantwoord door de wet houder van financiën, ook wat de vraag betreft van de heer Hol inzake het aantal aanvragen bij de Sociale Dienst. Ik wil het hier, mijnheer de voorzitter, voor lopig bij laten. De heer Berbers: Aangezien bijna de voltallige raad, op de heer Verbrugge na, helemaal het standpunt van het college deelt, is het voor mij niet zo moeilijk om nog een enkel woord te wijden aan de vragen van de heer Verbrugge, over de schadevergoeding. Hij vindt, dat dit toch wel op zijn plaats zou zijn, maar ik geloof, mijnheer de voorzitter, dat we deze zaak scherp moeten stellen. Ofwel de gemeente is aansprakelijk en dan is het zonder meer duidelijk dat de gemeente ook schadever goeding moet geven, ofwel de gemeente is niet- aansprakelijk en dan is er voor de gemeente geen enkele term aanwezig om schade te ver goeden, want dan komen we de heer Ver brugge zegt zelf het niet juist te vinden dat er alleen maar schadevergoeding wordt gegeven in het sociale vlak, altijd in het sociale vlak, wanneer wij schadevergoeding gaan geven.. Het is óf het één, óf het andere en dan kan men zeggen dat dan in dit geval toch wel wat meer gegeven kan worden door bij wijze van spreken de Algemene Bijstandswet wat ruimer toe te passen. De Algemene Bijstandswet kent inderdaad de mogelijkheid dat men niet persé een minimum inkomen nodig heeft om geholpen te worden. Inderdaad zou dan een iets grotere categorie mensen geholpen kunnen worden. Maar ik ant woord daar dan op, mijnheer de voorzitter, dat onmiddellijk na de ramp, als ik dat grootse woord dan maar even mag gebruiken, de loco burgemeester, dus de wethouder van sociale zaken, opdracht heeft gegeven aan de ambte naren van de sociale dienst, om de wijk in te gaan en te gaan onderzoeken hoe het allemaal zat met de schade. Deze ambtenaren hebben diverse bewoners be»oeht-en-er-mee -gesproken. Ten overvloede is door de' directeur van de sociale dienst nog een advertentie geplaatst om de mensen er op te wijzen, dat er mogelijkheden waren. 'Indien dus bepaalde mensen, die laten we zeggen een stukje boven dat sociale minimum zitten, waar dus de heer Verbrugge op doelt, hadden gaan praten met de directeur van de sociale dienst, dan zou zeer waarschijnlijk ook daarin een mogelijkheid hebben gezeten. Op de vraag van de heer Hol, of en in hoe veel gevallen er dus gebruik is gemaakt van de Algemene Bijstandswet, moet ik U meedelen dat er 3 gevallen in behandeling zijn genomen en inmiddels ook zijn afgehandeld. Dit zou dus aanleiding kunnen zijn te ver onderstellen, dat de schade nogal meegevallen is. Over de verzekering, waarover de heer Hol sprak, heeft dokter Van Breda Vriesman al ge zegd, dat er een diamantpolis bestaat. Wij hebben dit ook onderzocht en er schijnt nog een mogelijkheid te zijn bij het Centraal Beheer te Amsterdam voor een onderlinge mo- lestrisico-verzekering, maar ik kan U geen na dere details geven over de hoogte van de pre mie en het risico, dat men zelf moet dragen. Ik zou het graag hier in eerste instantie bij willen laten, mijnheer de voorzitter. De Voorzitter: Vóórdat ik nu in tweede instan tie hét woord verleen, wil ik graag een paar conclusies trekken uit wat opgemerkt is van deze zijde van deze tafel. In de eerste plaats, min of meer naar aanleiding van wat er in de stukken staat, mag ik opmerken dat de loco-bur gemeester, zelf was ik met vakantie, onmiddel lijk actief is opgetreden, o.m. door zelf ter plaatse de zaak te bekijken en door de sociale dienst in te schakelen. In de tweede plaats doet het mij goed, dat mijnheer Verbrugge op voorhand verklaard heeft, dat is ruiterlijk van hem, geen blaam te willen werpen op personeel van de gemeente. Ik geloof ook, dat er helemaal geen aanleiding toe is. Ik ben blij, dat dit gezegd is. Ik meen, dat de heer Verbrugge het er mee eens zal zijn na de rapporten gelezen te hebben, dat èn het personeel van de dienst van openbare werken, voorzover daarbij betrokken, èn van de politie, èn van de brandweer èn de mensen van de so ciale dienst zo actief mogelijk zijn geweest. Men moet daarbij de omstandigheden in aan merking nemen, de heer Verbrugge is het daar over met mij eens. Ik wil toch graag van deze kant van de tafel dat nog eens benadrukken. Daarbij wil ik er speciaal op wijzen, hoewel zij beslist niet méér heeft gedaan dan anderen, dat de brandweer is samengesteld uit vrijwilli gers, die de handen uit de mouwen gestoken hebben om zo gauw mogelijk en zo goed moge lijk te helpen. Dat zijn ook geen mensen die zitten te wachten of er iets gebeurt. Zij moesten ook uit hun werk komen en zij hebben voortref felijk werk gedaan. Ik onderschrijf dan tenslotte nog de opmer king van wethouder De Vos dat, als zulke nare dingen gebeuren, die iedereen betreurt, het veel beter is, dat betrokkenen, of vertegenwoordigers van die betrokkenen, zich tot de dienst of tot het college van burgemeester en wethouders wenden, opdat men om de tafel kan gaan zitten, om te proberen zo gauw mogelijk de nare con sequenties, die er natuurlijk zijn geweest dat heeft de wethouder ook niet ontkend op te lossen. Daar gaat het toch uiteindelijk om en dan is dit college natuurlijk helemaal geen college en de dienst is natuurlijk helemaal geen dienst die dan een houding aannemen van „nou ja,-goed, dan zullen we wel eens zien Dat is ook wel gebleken in de praktijk. Ik had er behoefte aan, en ik geloof, dat de heer Verbrugge, het helemaal onderschrijft, om dit nog eens namens het college van burgemees ter en wethouders hier sterk te benadrukken. Mevrouw DoppegieterThiel: Mijnheer de voorzitter, het is juist omdat ik het ergens met de heer De Vos eens ben, dat het te betreuren is, dat men op deze manier een brief heeft ge schreven naar de gemeente; en daarom heb ik gevraagd of er dus een antwoord kan komen met een andere stijl. Want als de twee partijen tegenover elkaar gaan staan, kan men soms veel meer moeilijkheden verwachten, dan als de andere partij zich eigenlijk niet mee laat sleuren, maar dus wel met haar twee benen op de grond blijft staan en toch rustig antwoord blijft geven. Ik kan mij wel voorstellen dat de heer De Vos denkt: nu is de deur dicht, Maar dat is ook maar een reactie van de eer ste minuut en daarna niet meer. De heer De Vos: Mijnheer de voorzitter, wan neer ik zoëven gezegd heb, dat ik er niet direct voor voel om al die vragen te, beantwoorden, dan wil dat uiteraard niet zeggen, dat het col lege niet bereid zou zijn deze brief op mense lijke wijze te beantwoorden, zoals mevrouw Dop pegieter heeft gevraagd. Daartoe zijn we uiter aard zeker bereid en we zijn zeker ook helemaal niet van plan om in dezelfde stijl die brief te gaan beantwoorden, maar ik heb niet direct de behoefte om' al die vragen te beantwoorden, zo als ze gesteld zijn. Zoals ik zoëven al zei, zijn er vragen bij, die een raadslid zou kunnen stellen, zoals b.v. „wie was er verantwoordelijk", enz. enz., maar dat doet men niet als men een adres naar. de ge meente stuurt; dan stelt men, dat men schade heeft geleden door de gemeente en dan doet het er niet toe. wie daarvoor verantwoordelijk is geweest. Maar de mensen kunnen verzekerd zijn, wat mij betreft, en ik ben er van overtuigd ook wat het gehele college betreft, dat er heus wel een brief geschreven wordt, niet in dezelf de stijl en die niet dezelfde sfeer ademt als de brief die men zelf heeft geschreven. De heer Verbrugge: Mijnheer de voorzitter, het doel van mijn vragen was dus mede het zuiveren van de lucht en dat is, wat mij be treft, volledig gebeurd. De Voorzitter: Ik stel dit. mijnheer Verbrug ge, namens het college op prijs. U begrijpt, wat ik bedoel. De Voorzitter: Dan stel ik aan de orde het andere punt, waar de heer Brakman al even over begonnen was, namelijk punt q. Meneer Brakman, U wilt misschien nog in enkele woorden herhalen wat U zojuist gezegd hebt? De heer Brakman: Mijnheer de voorzitter, ik blijf dus- bij mijn woorden, het is wel een ande re salarislijst, die opgesteld is, maar in wezen houdt het in, dat het geen onaanzienlijke ver hoging van salarissen zal zijn. Als ik (je 'salarissen vergelijk met die van verschillende ambtenaren, zou die verhoging minstens het tienvoudige van de verhoging van verschillende ambtenaren bedragen en we zien dus in de verschillende kleine bedrijven maar ook nog wel bij de lagere loonklassen van amb tenaren een verhoging van ongeveer 4 a 5 en dan komt er dikwijls uit, dat het geen 4 of 5 procent, maar 3 of 2 wordt. Er is een algemene tendens van de Rijksoverheid om zoveel moge lijk de uitgaven, óók van de openbare diensten, te besnoeien en daarom ben ik tegen dit voor stel. (Stat vplgt) EREDIVISIE Feijenoord 7 7 0 0 14 27— 4 Ajax 6 5 0 1 10 20— 2 GVAV 7 3 3 1 9 15—11 NEC 7 3 3 1 9 13—12 PSV 7 3 2 2 8 11— 8 ADO 7 2 4 1 8 14—12 Twente 7 3 2 2 8 10— 9 DWS 6 3 1 2 7 9— 7 Sparta 7 2 3 2 7 10— 5 Go Ahead 7 3 1 3 7 18—11 Volendam 7 2 3 2 7 9—16 NAC 7 2 2 3 6 4—12 MVV 7 1 3 3 5 12—14 Fortuna '54 7 1 3 3 5 9—14 Telstar 7 2 0 5 4 7—14 DOS 7 0 4 3 4 7—20 Xerxes/DHC 7 1 1 5 3 6—15 Sittardia 7 1 1 5 3 9—24 AMATEURS EERSTE KLASSE E RKC 4 3 10 7 7— 2 Sparta '25 4 3 10 7 10— 3 Middelburg 3 3 0 0 6 12— 5 TOP 4 2 2 0 6 6— 3 Vlissingen 4 2 115 7— 7 UNA 4 12 14 8— S DESK 3 1113 4 V Helmond 4 112 3 7 8 Veerse Boys '41123 46 TSC 3 0 2 1 2 5— 7 Concordia 3 0 12 1 8— 11 De Valk 4 0 13 1 3— 7 De Spechten 4 0 0 4 0 2— 14 TWEEDE KLASSE B Longa 4 3 10 7 9— 5 Uno Animo 4 2 115 12— 8 Terneuzen 4 2 115 10— 7 Zeel. Sport 4 13 0 5 3— 2 Internos 4 12 14 7— 6 Axel 4 12 14 6— 6 VCW 4 12 14 8— 9 Roosendaal 4 12 14 7— 12 Rood Wit 4 112 3 9— 8 RKVVU 4 0 3 1 3 2— 3 RAC 4 0 2 2 2 4— 6 DOSKO 4 0 2 2 2 8— 13 DERDE KLASSE D NSV 4 3 10 7 11 4 Steenbergen 4 2 2 0 6 11 7 Alliance 42115 11 5 Steen 4 2 115 6— 4 Zierikzee 4 2 115 9— 8 Meto 4 12 14 6— 6 Grenswachters 4 2 0 2 4 8— 13 Honteni sse 4 112 3 4— 6 Vogelwaarde 3 0 2 1 2 6— 9 HVV '24 4 10 3 2 3— 6 MOC '17 4 0 2 2 2 10—13 ODIO 3 0 12 1 3— 7 VIERDE KLASSE II RCS 4 3 0 1 6 13 4 Breskens 4 3 0 1 6 18 9 Walcheren 4 3 0 1 6 148 Biervliet 4 2 115 9— 9 Hansw. Boys 4 2 2 0 6 12— 9 IJzendijke 4 2 0 2 4 9- 8 Koewacht 4 2 0 2 4 11— 11 Oostburg 4 112 3 10- 11 Sluiskil 4 112 3 7— 3 Clinge 4 10 3 2 2— 10 Corn Boys 4 10 3 2 5— 11 Aardenburg 4 0 0 4 0 5— 17 RES. TWEEDE KLASSE C DOSKO 2 4 4 0 0 8 21— 5 Middelburg 2 3 3.0 0 6 15— 0 Zeel. Sport 2 4 2 2 0 8 10— 4 RBC 3 3 2 10 5 8— 1 NAC 4 4 1123 12— 11 MOC '17 2 3 10 2 2 5— 10 Axel 2 2 0 111 1— 3 Terneuzen 2 3 0 12 1 3— 17 Breskens 2 2 0 0 2 0 1— 13 Goes 2 4 0 0 4 0 3- 15 ZATERDAGVOETBAL TWEEDE KLASSE Excelsior M 5 3 2 0 8 7— 2 Noèrdwijk 5 4 0 1 8 13— 7 Ter Leede 5 3 2 0 8 12— 7 Kozakken Boys 4 2 2 0 6 7— 4 SSS 4 2 1 1 5 8— 7 DOTO 5 2 1 2 5 12—11 SHO 4 1 2 1 4 6— 6 Arnemuiden 5 1 2 2 4 6— 6 Heerjansdan 5 1 2 2 4 7— 8 SSC '55 5 1 2 2 4 6— 8 RVVH 4 1 0 3 2 6— 9 's Gravenz. SV 5 0 1 4 1 7—15 DERDE KLASSE Sprang 5 4 1 0 9 13— 7 De Meeuwen 5 3 1 1 7 19— 6 Roda Boys 5 2 3 0 7 5— 3 Dinteloord 5 3 1 1 7 8— 5 AZVV 5 3 0 2 6 13— 9 Good Luck 5 2 1 2 5 1— 6 Rillandia 5 2 1 2 5 10— 9 Woudrichem 5 2 1 2 5 5— 5 SVV '54 4 2 0 2 4 10— 6 Nivo Sparta 4 1 0 3 2 8—22 Seolto 5 0 1 4 1 5—18 Tern. Boys 5 0 0 5 0 8—15 ZATERDAGCOMPETITIE Z.V.B. EERSTE KLASSE Kloetinge 4 4 0 0 8 12— 4 Arnemuiden 2 4 3 1 0 7 11— 2 VCK 5 3 1 1 7 12— 6 's-H. Arendsk. 5 2 2 1 6 14— 7 Hoek 5 2 2 1 6 16—13 Zaamslag 5 2 1 2 5 16—15 Meeuwen 2 5 2 1 2 5 14—20 Middelburg 5 5 2 0 3 4 8—10 MEVO 5 1 1 3 3 13—15 Beren 4 1 0 3 2 13—17 Bevelanders 4 1 0 3 2 7—15 Kats 5 0 I 4 1 7—19 TWEEDE KLASSE B Zeel. Sport 5 5 5 0 0 10 18— 6 Rillandia 2 5 3 1 1 7 19— 9 Nieuwdorp 5 3 1 1 7 14— 7 Kloetinge 2 4 3 0 1 6 11—10 Tern. Boys 2 5 3 0 2 6 7— 6 Heinskensz. 4 2 0 2 4 12— 9 Spui 4 1 2 1 4 7— 8 Borssele 4 1 1 2 3 7— 8 Krabbend. 2 5 1 1 3 3 13—13 SVD 4 1 0 3 2 11—16 Kapelle 2 4 0 1 3 1 6—14 Yerseke 2 5 0 1 4 1 2—21 De orkaan „Beulah" heeft vol gens de eerste schattingen in Texas een schade aangericht van bijna 500 miljoen dollar. 750.000 mensen, die voor de orkaan, wel ke een snelheid had van 250 km per uur en gepaard ging met stortregens, gevlucht zijn, kunne» door overstromingen niet naar hun huizen terugkeren. Beulah heeft in totaal 30 dooren geëist. In Mexico zijn 80.000 men sen dakloos geworden.

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1967 | | pagina 6