Nieuwe sfeer in Vietnam
MUL
Verolme wil schepen van
een kleine miljoen ton
bouwen
L*J Ftfil
ISRAËL BREIDT
KOOPVAARDIJVLOOT STERK UIT
Prijsverlaging
aardolieprodukten
GARANTIE
KREDIET VAN
DE REGERING?
NEDERLAGEN VOOR LABOUR BIJ
TUSSENTIJDSE VERKIEZINGEN
de
Gasverwarming
RADIO DE X0CK
MATRASSEN
HET WEER
ZATERDAG 23 SEPTEMBER 1967
23e Jaargang No. 7030
Paratyfus
in Beieren
Nieuw manifest
Zwenking van
Cambodja
WAAR BLEEF
NEDERLAND?
Helling van
460 nieter lengte
Dorchester-club
Debacle
Kerngezond
bedrijf
Weerbericht
Hoogwater
Zon- en
Maanstanden
Frank. bij abonnement: TERNÏUZEN
Directeur-Hoofdredacteur: I. van de Sande
Telefoon: 01150 2073
Gironummer: 38150
Redactie- en
Administratie-adres: Smidswa!
f8'~ Per kwartaal; per
maand 2,70; per week 62 ct. Losse nrs 13 ct
VRIJE ZEEUW
Uitgeefster N.V. v/h Firma P. J. van de Sande te Terneuzen
Advertentieprijs per mm 16 ct; minimum pei
advertentie ƒ2,40.
Rubriek „Kleine Advertenties" (gééa handels-
advertenties) 5 regels 1,10. Iedere regel méér
22 ct. Kleine advertenties bij vooruitbetaling.
Vermelding: Brieven onder nummer, of „Adres
Bureau van dit Blad" 20 cent verboging.
Inzending advertenties uiterlijk tot n.m. 2 ..ur.
Voor bet gecomb. maandag/dinsdag-nummer
tot 10 uur voormiddag.
Ruim 340 arbeiders van een in
dustriële onderneming jn het Beier
se Ulm hebben paratyfus. De ge
zondheidsdienst van de stad heeft
meegedeeld, dat niemand in levens
gevaar verkeert en dat de epidemie
zich niet verder uitbreidt. Hoe de
besmetting is veroorzaakt, is niet
bekend.
Een begrip voor
Erkend Gasfitter
Vlooswijkstraat 79
TERNEUZEN
De V.N. kunnen weinig doen
voor een oplossing van de kwes-
tie-Vietnam, meent assemblee
voorzitter Manescoe. Als zodanig
is zijn woord uiteraard geen wet,
maar de Roemeen heeft uitnemen
de relaties met Hanoi, dat altijd
op het standpunt stond dat de V.N.
zich niet hadden in te laten met
deze Interne kwestie. Dat stand
punt is dus kennelijk niet gewij
zigd.
Manescoe verwees weer naar de
Geneefse akkoorden van indertijd,
die van weerszijden evenwel ge
schonden zijn dat die alleen nog
maar als basis voor een gesprek
kunnen dienen. En wil Noord-Viet-
nam een gesprek, zonder de voor
de Amerikanen onaanvaardbare
eis dat zij eerst helemaal uit het
land moeten verdwijnen? Oe Thant
schijnt stellig te. beweren dat een
staking van de bombardementen
spoedig gevolgd zou worden door
onderhandelingen, maar het is niet
waarschijnlijk dat president John
son die overtuiging spoedig op zijn
juistheid toetst: hij heeft over de
paar bombardementspauzes die hij
gelastte a] te veel woedende pro
testen gekregen van militairen en
politici.
Het hoeft niets te betekenen
(maar het kan natuurlijk wel) dat
het Zuidvietnamese nationale be
vrijdingsfront N.L.F. kort na de
presidentsverkiezingen een nieuw
manifest heeft uitgegeven, dat zeer
rustig van toon is. Bepaald niet
fel,communistisch, maar in een
nationalistisch-socialistische toon
gesteld. Het is onder meer ver
spreid op een bijeenkomst in het
Tsjechische Bratislava, waarop de
N.L.F. een groep Amerikaanse bur
gers ontmoette. De politieke orga
nisatie N.L.F., waarvan de vietcong
een onderdeel is, wenste dit con
tact met Amerikanen.
Het manifest is al afgedaan als
een poging van de N.L.F.-vietcong-
beweging om sympathie te winnen
in de wereld en meer niet. Maar
anderen zien er een teken in dat de
N.L.F. zich in een politiek kleed
gaat steken dat ook bruikbaar zou
zijn in een verkiezingsstrijd. Ze
zou zich als het ware voorbereiden
op verkiezingen en dat is wat an
ders dan guerilla voeren.' Maar
dat heeft pas zin als de N.L.F.
voorziet dat er op de een of andere
manier een eind aan het gevecht
komt.
Er wordt veel geschreven dat de
V.S. tot dusver eigenlijk niets we
zenlijks hebben bereikt in Zuid-
Vietnam. Voor die bewering zijn
ook tal van goede argumenten aan
te halen. Maar er zijn ook argu
menten die anders klinken. Men
kijkt dan vooral naar Norodom
Sihanouk, het staatshoofd van
Cambodja, buurland van Zuid-
Vietnam.
Sihanouk heeft altijd een pro-
Chinese houding aangenomen, wat
hij verdedigde met de opvatting
dat China nu eenmaal de grote
macht in deze hoek van de wereld
is en dat kleine landen verstandig
Enkele Israëlische rederijen
rijn bezig een belangrijke ex
pansie voor te bereiden. „El Yam
Ltd" in Haifa zal binnenkort op
dracht geven voor de bouw van
vier bulcarriers van 80.000 ton,
een tanker van 120.000 ton en
twee vriesschepen van elk 10.000
ton.
Met deze opdracht is naar
schatting een bedrag gemoeid
van 50 miljoen dollar. Een an
dere Israëlische scheepvaartmij.
„Zim" onderhandelt met de
Zweedse Eriksberg-werf voor de
bouw van een tanker van 113.000
ton voor een prijs van circa 10
miljoen dollar. Over de bouw van
dit schip, zijn reeds onderhan
delingen gevoerd met Japanse
werven. Deze hebben echter niet
tot een resultaat geleid.
Een belangrijke steun is een
besluit van de Israëlische rege
ring om de import van bevroren
vlees geheel in handen te leggen
van Israëlische schepen. Het ver
voer zal geschieden met schepen
van Maritime Fruit Carriers Ltd
te Haifa, die vier schepen van
10.000 b.r.t. in bestelling heeft
bij Noorse werven voor een con
tractprijs van samen 20 miljoen
dollar.
De centrale kamer van han
delsbevordering heeft het Ne
derlandse bedrijfsleven over de
expansie van de Israëlische koop
vaardijvloot ingelicht. „Wellicht
hebben de Nederlandse werven
niet alle kansen benut om met
Israëlische rederijen tot zaken
te komen", zo meent de centrale
kamer.
Deze wijst er op dat de Britse
werven samen een uitkijkpost in
Israël hebben opgezet. Ook an
dere landen geven góed tegen
spel in de strijd om de orders.
Er zijn enkele Nederlandse wer
ven die een agent in' Israël heb
ben, de meesteechter niet.
DE STRIJD IN VIETNAM
Tijdens gevechten in de buurt
van Da Nang in Zuid-Vietnam
droeg deze Amerikaanse mari
nier de spreuk „Make War Not
Love" op z'n helm, een wrange
variatie op de bekende hippie's
spreuk „Make Love Not War".
doen de grote machten te vriend
te houden. Deze Sihanouk nu heeft
plotseling zonder de diplomatieke
betrekkingen geheel te verbreken
zijn halve ambassade in Peking
naar huis geroepen; voorts heeft
hij twee pro-Peking-ministers ont
slagen; onafhankelijke, pro Chinese
kranten gesloten en nog zo het een
en ander. Kennelijk ziet Sihanouk
niet meer zoveel reden China te
vriend te houden. Dat moet dan
automatisch inhouden dat hij wel
voorziet dat China's grote tegen
speler in de uithoek van Azië, de
V.S. invloed zal blijven behouden.
Wellicht zelfs zoveel dat het ge
raden is voor een klein land om
zich niet de Amerikaanse toorn op
de hals te halen. Sihanouk haalt
zich wel de Chinese op de hals,
maar dat schijnt hem minder te
deren nu zulks in tegenstelling
met vroeger. Dat is dus kennelijk
een nogal voorzichtige gokker, die
opeens op de Amerikaanse kaart
gaat zetten.Het zegt niet alles,
maar het kan Johnson weer wat
meer moed geven.
Overleg tussen het ministerie
van economische zaken en ver
tegenwoordigers van industrie en
handel in aardolieprodukten
heeft geleid tot een vermindering
van de tijdelijke toegestane prijs
verhogingen in verband met de
situatie in het midden-oosten. De
ze prijsverlaging zal heden in
gaan en bedraagt voor:
Stookoliën: 10 per ton;
Bitumen: 10 per ton;
Vliegtuigbrandstoffen lVz ct per
liter;
Autobenzines: V2. ct per liter;
Petroleum en tractorpetroleum:
1 cent per liter;
Autogasolie, jgasplie, huisbrand
olie 1 en 2 en dunne stookolie:
1 ct per liter.
De prijsverlaging is het gevolg
van de verbetering in de ontwik
keling van de aan voerkosten van
ruwe olie in Nederland, die
voortvloeit uit het feit dat eerder
dan mocht worden verwacht en
in stijgende mate weer olie uit.
het Middellandse Zeegebied en
via pijpleidingen naar het Mid
dellandse Zeegebied kan worden
aangevoerd.
De voortduring van dé sluiting
van het Suezkanaal en de situatie
in Nigeria maken een verdere
prijsverlaging voorshands niet
mogelijk.
TANKAUTO
MET BENZINE
OMGESLAGEN
In het centrum van Houffailize,
op de weg LuikLuxemburg,
heeft men angstige uren door
gemaakt, nadat een tankauto
met benzine in de hoofdstraat
was omgeslagen. Urenlang heeft
benzine uit de wagen gestroomd
op een van de drukste punten in
het plaatsje.De brandweer heeft
ongelukken kunnen voorkomen.
Honderden vissen in de Ourthe
stikten in de benzine, die via de
riolering in het riviertje liep.
Scheepsbouwer C. Verolme
gaat aan de Nieuwe Waterweg
in Rotterdam twee dokken en
een helling bouwen, geschikt
voor de bouw van schepen tot
900.000 ton. Verolme meent dat
Nederland als enige land dan de
concurrentie tegen de Japanse
werven kan voeren. Hij is ove
rigens van plan om met de Ja
panners tot overeenstemming te
komen en zal zo spoedig moge
lijk een bezoek aan Japan bren
gen. Het is de bedoeling de hel
ling gelijktijdig te bouwen met
het schip, zo zei Verolme naar
aanleiding van de bouw van de
240.000 ton metende Esso-tan-
kers.
Over de financiering van dit
project zei de heer Verolme:
„Tot dusver hebben wij zelf de
financiering van onze bedrijven
kunnen verzorgen. De financie
ring van deze nieuwe helling is
voor ons niet bezwaarlijk. Toch
hebben wij een beroep gedaan
op de regering, maar het gaat
hier alleen om een garantie."
Volgens de heer Verolme heeft
men bij de regering reeds begrip
getoond.
Dit bedrijf kan het grootste ter
wereld worden. In totaal zullen
15.000 mensen werk kunnen vin
den.
De plannen van de heer Ver
olme zijn geprojecteerd op een
terrein van 70 hectare bij de be
staande werf. Onderzoekingen
van het havenbedrijf van Rotter
dam en van rijkswaterstaat heb
ben aangetoond dat ook de groot
ste schepen tot 800.000 ton aan
de Waterweg kunnen worden
gebouwd. Een gunstige omstan
digheid is dat er overdag tussen
10 uur 's .morgens en 4 uur des
middags weinig scheepvaart op
de Waterweg is.
Het plan voorziet in een brede
helling van 80 meter met een
lengte van 460 meter, geschikt
voor schepen tot 950.000 ton.
Over deze helling komt een
kraan met een hefvermogen van
800 ton. De kraan zal pl.m. 100
meter hoog worden en daarmee
een der grootste ter wereld.
Recht op deze helling is een ge
bouw geprojecteerd waar de
schepen in secties kunnen wor
den gebouwd. Deze secties zul
len door een schuifdak naar de
helling worden gebracht. Ver
der komen er twee dokken, een
van 600 meter lengte met een
breedte van 85 meter.
Een van de dokken wordt ge
splitst in een deel van 360 meter
voor reparatie van schepen en
in het achterste gedeelte zullen
Bij tussentijdse verkiezingen
in het traditioneel labourgezin-
de Walthamstow in Oost-Londen
is de labour-partij zijn zetel
kwijtgeraakt aan de conservatie
ven, die 62 stemmen meer kre
gen. Achttien procent van de
kiezers bleken te zijn omge
zwaaid naar de conservatieven.
Sedert 1929 had Walthamstow
voor labour gestemd. De vroe
gere labourleider en ex-premier
Noordstraat 107 - Tel. 01150-4255
TERNEUZEN
Clement Attlee was eens afge
vaardigde van Walthamstow in
het lagerhuis.
Ook de universiteitsstad Cam
bridge ging voor labour verlo
ren. Vorig jaar bij de algemene
verkiezingen behaalden de so
cialisten hier met een kleine
meerderheid de overwinning. Nu
kregen de conservatieven 5978
stemmen méér.
Bij beide verkiezingen was de
opkomst gering, in Walthamstow
slechts 54 procent. In 1966 bij de
algemene verkiezingen kreeg
labour in Walthamstow 14.665
stemmen of 62,2 Zij tuimelde
nu naar 6652 (37 De conser
vatieven stegen van 5940 (24,8
pet) in 1966 naar 6652 (36,7
en de liberalen van 3370 naar
4105.
Het verlies van Walthamstow,
dat steeds een socialistisch bol
werk is geweest, kwam voor la
bour hard aan. Cambridge is
traditioneel conservatief. Het de
bacle van labour is toe te schrij
ven aan de geringe opkomst van
de kiezers en kan worden gezien
als een blijk van ontevredenheid
over de sociaal-economische po
litiek van de labourregering.
In Cambridge kregen de con
servatieven 20.488 stemmen, la
bour 14.510 en de liberale kan
didaat 4701.
de achterschepen van mammoet-
tankers en andere gigantische
schepen worden gebouwd. Later
zal dan het voorschip dat van de
helling komt, in het dok worden
gevaren, waar de beide delen
aaneen worden gelast. Het bou
wen van achterschepen in een
scheepsdok is volgens de he°r
Verolme de meest, goedkope
methode.
De heer Verolme sprak nog
over de samenwerking met een
grote Britse en een Duitse
scheepswerf in de zogenaamde
Dorchester Club. Hij zei dat het
de bedoeling is de Japanners
ook in deze club te krijgen
Hij deelde tijdens de perscon
ferentie mee, dat zijn concern
op het ogenblik bouwopdrachten
voor 35 schepen in portefeuille
heeft met een capaciteit van jn
totaal 1,25 miljoen ton.
De bouw van de nieuwe dok
en hellingcapaciteit ten behoeve
van de constructie van de aller
grootste schepen zal volgens de
scheepsbouwer een investering
van 100 miljoen gulden vergen.
„We waren graag al met de
bauw van het eerste dok begon
nen", aldus de heer Verolme. Hij
zei dat het begin van de werk
zaamheden aan de nieuwe dok
en hellingcapaciteit zal afhangen
van de regeringsbeslissing over
zijn verzoek om kredietgarantie
voor dit project. Hij verklaarde
in dit verband letterlijk, dat. de
positie van zijn bedrijven „kern
gezond" is.
Over de samenwerking van
Verolme binnen de onlangs op
gerichte Dorchester Club zei de
scheepsbouwer, dat deze zonder
financiële binding van elk be
drijf plaatsvindt. Hij zei tenslot
te dat zijn concern in de toe
komst plaats zal bieden aan in
totaal 15.000 arbeidskrachten.
FLINKE OPKLARINGEN
Een rug van hoge druk breidt
zich uit over Frankrijk en België
naar onze omgeving. In verband
hiermede wordt een verdere af
name van de buiigheid verwacht,
terwijl opklaringen de overhand
zullen krijgen. De westelijke
wind krimpt geleidelijk naar
zuidwest tot zuid en zal matig of
zwak worden. De middagtempe-
raturen zullen evenals vrijdag
weer oplopen tot omstreeks 16
graden.
De depressie die vrijdag in ons
land regen veroorzaakte ligt nu
boven Zweden. Ook daar kwam
in een groot gebied langdurige
regen voor bij temperaturen van
1113 graden. Beter weer was
het in grote delen van Frankrijk
waar geruime tijd de zon scheen
en waarbij de middagtempera-
tuur opliep tot 17 a 20 graden!
Bijzonder warm was het nog in
zuid-Italië en de Balkanstaten,
waar maxima van 25 tot 30 gra
den werden gemeten.
medegedeeld door het K.N.M.I. te
De Bilt, geldig tot hedenavond.
Flinke opklaringen
Opklaringen, maar vooral in
het noorden van het land nog
hier en daar een bui. Matige tot
zwakke wind tussen zuidwest en
zuid. Weinig verandering in tem
peratuur.
ZATERDAG 23 SEPTEMBER
v.m.
n.m.
Breskens
4.17
4.23
Terneuzen
4.53
4.59
Hansweert
5.27
5.33
Walsoorden
5.26
5.32
ZONDAG
24 SEPTEMBER
v.m.
n.m.
Breskens
4.46
4:54
Terneuzen
5.22
5.30
Hansweert
5.56
6.04
Walsoorden
5.55
6.03
MAANDAG 25 SEPTEMBER
v.m.
n.m.
Breskens
5.20
5.32
Terneuzen
5.56
6.08
Hansweert
6.30
6.42
Walsoorden
6.29
6.41
Sept.
23
24
25
ZON
op onder
6.26 18.38
6.28 18.36
6.30 18.33
MAAN
op onder
20.02 11.39
20.24 12.52
20.56 14.04