Nieuwe sfeer in Vietnam MUL Verolme wil schepen van een kleine miljoen ton bouwen L*J Ftfil ISRAËL BREIDT KOOPVAARDIJVLOOT STERK UIT Prijsverlaging aardolieprodukten GARANTIE KREDIET VAN DE REGERING? NEDERLAGEN VOOR LABOUR BIJ TUSSENTIJDSE VERKIEZINGEN de Gasverwarming RADIO DE X0CK MATRASSEN HET WEER ZATERDAG 23 SEPTEMBER 1967 23e Jaargang No. 7030 Paratyfus in Beieren Nieuw manifest Zwenking van Cambodja WAAR BLEEF NEDERLAND? Helling van 460 nieter lengte Dorchester-club Debacle Kerngezond bedrijf Weerbericht Hoogwater Zon- en Maanstanden Frank. bij abonnement: TERNÏUZEN Directeur-Hoofdredacteur: I. van de Sande Telefoon: 01150 2073 Gironummer: 38150 Redactie- en Administratie-adres: Smidswa! f8'~ Per kwartaal; per maand 2,70; per week 62 ct. Losse nrs 13 ct VRIJE ZEEUW Uitgeefster N.V. v/h Firma P. J. van de Sande te Terneuzen Advertentieprijs per mm 16 ct; minimum pei advertentie ƒ2,40. Rubriek „Kleine Advertenties" (gééa handels- advertenties) 5 regels 1,10. Iedere regel méér 22 ct. Kleine advertenties bij vooruitbetaling. Vermelding: Brieven onder nummer, of „Adres Bureau van dit Blad" 20 cent verboging. Inzending advertenties uiterlijk tot n.m. 2 ..ur. Voor bet gecomb. maandag/dinsdag-nummer tot 10 uur voormiddag. Ruim 340 arbeiders van een in dustriële onderneming jn het Beier se Ulm hebben paratyfus. De ge zondheidsdienst van de stad heeft meegedeeld, dat niemand in levens gevaar verkeert en dat de epidemie zich niet verder uitbreidt. Hoe de besmetting is veroorzaakt, is niet bekend. Een begrip voor Erkend Gasfitter Vlooswijkstraat 79 TERNEUZEN De V.N. kunnen weinig doen voor een oplossing van de kwes- tie-Vietnam, meent assemblee voorzitter Manescoe. Als zodanig is zijn woord uiteraard geen wet, maar de Roemeen heeft uitnemen de relaties met Hanoi, dat altijd op het standpunt stond dat de V.N. zich niet hadden in te laten met deze Interne kwestie. Dat stand punt is dus kennelijk niet gewij zigd. Manescoe verwees weer naar de Geneefse akkoorden van indertijd, die van weerszijden evenwel ge schonden zijn dat die alleen nog maar als basis voor een gesprek kunnen dienen. En wil Noord-Viet- nam een gesprek, zonder de voor de Amerikanen onaanvaardbare eis dat zij eerst helemaal uit het land moeten verdwijnen? Oe Thant schijnt stellig te. beweren dat een staking van de bombardementen spoedig gevolgd zou worden door onderhandelingen, maar het is niet waarschijnlijk dat president John son die overtuiging spoedig op zijn juistheid toetst: hij heeft over de paar bombardementspauzes die hij gelastte a] te veel woedende pro testen gekregen van militairen en politici. Het hoeft niets te betekenen (maar het kan natuurlijk wel) dat het Zuidvietnamese nationale be vrijdingsfront N.L.F. kort na de presidentsverkiezingen een nieuw manifest heeft uitgegeven, dat zeer rustig van toon is. Bepaald niet fel,communistisch, maar in een nationalistisch-socialistische toon gesteld. Het is onder meer ver spreid op een bijeenkomst in het Tsjechische Bratislava, waarop de N.L.F. een groep Amerikaanse bur gers ontmoette. De politieke orga nisatie N.L.F., waarvan de vietcong een onderdeel is, wenste dit con tact met Amerikanen. Het manifest is al afgedaan als een poging van de N.L.F.-vietcong- beweging om sympathie te winnen in de wereld en meer niet. Maar anderen zien er een teken in dat de N.L.F. zich in een politiek kleed gaat steken dat ook bruikbaar zou zijn in een verkiezingsstrijd. Ze zou zich als het ware voorbereiden op verkiezingen en dat is wat an ders dan guerilla voeren.' Maar dat heeft pas zin als de N.L.F. voorziet dat er op de een of andere manier een eind aan het gevecht komt. Er wordt veel geschreven dat de V.S. tot dusver eigenlijk niets we zenlijks hebben bereikt in Zuid- Vietnam. Voor die bewering zijn ook tal van goede argumenten aan te halen. Maar er zijn ook argu menten die anders klinken. Men kijkt dan vooral naar Norodom Sihanouk, het staatshoofd van Cambodja, buurland van Zuid- Vietnam. Sihanouk heeft altijd een pro- Chinese houding aangenomen, wat hij verdedigde met de opvatting dat China nu eenmaal de grote macht in deze hoek van de wereld is en dat kleine landen verstandig Enkele Israëlische rederijen rijn bezig een belangrijke ex pansie voor te bereiden. „El Yam Ltd" in Haifa zal binnenkort op dracht geven voor de bouw van vier bulcarriers van 80.000 ton, een tanker van 120.000 ton en twee vriesschepen van elk 10.000 ton. Met deze opdracht is naar schatting een bedrag gemoeid van 50 miljoen dollar. Een an dere Israëlische scheepvaartmij. „Zim" onderhandelt met de Zweedse Eriksberg-werf voor de bouw van een tanker van 113.000 ton voor een prijs van circa 10 miljoen dollar. Over de bouw van dit schip, zijn reeds onderhan delingen gevoerd met Japanse werven. Deze hebben echter niet tot een resultaat geleid. Een belangrijke steun is een besluit van de Israëlische rege ring om de import van bevroren vlees geheel in handen te leggen van Israëlische schepen. Het ver voer zal geschieden met schepen van Maritime Fruit Carriers Ltd te Haifa, die vier schepen van 10.000 b.r.t. in bestelling heeft bij Noorse werven voor een con tractprijs van samen 20 miljoen dollar. De centrale kamer van han delsbevordering heeft het Ne derlandse bedrijfsleven over de expansie van de Israëlische koop vaardijvloot ingelicht. „Wellicht hebben de Nederlandse werven niet alle kansen benut om met Israëlische rederijen tot zaken te komen", zo meent de centrale kamer. Deze wijst er op dat de Britse werven samen een uitkijkpost in Israël hebben opgezet. Ook an dere landen geven góed tegen spel in de strijd om de orders. Er zijn enkele Nederlandse wer ven die een agent in' Israël heb ben, de meesteechter niet. DE STRIJD IN VIETNAM Tijdens gevechten in de buurt van Da Nang in Zuid-Vietnam droeg deze Amerikaanse mari nier de spreuk „Make War Not Love" op z'n helm, een wrange variatie op de bekende hippie's spreuk „Make Love Not War". doen de grote machten te vriend te houden. Deze Sihanouk nu heeft plotseling zonder de diplomatieke betrekkingen geheel te verbreken zijn halve ambassade in Peking naar huis geroepen; voorts heeft hij twee pro-Peking-ministers ont slagen; onafhankelijke, pro Chinese kranten gesloten en nog zo het een en ander. Kennelijk ziet Sihanouk niet meer zoveel reden China te vriend te houden. Dat moet dan automatisch inhouden dat hij wel voorziet dat China's grote tegen speler in de uithoek van Azië, de V.S. invloed zal blijven behouden. Wellicht zelfs zoveel dat het ge raden is voor een klein land om zich niet de Amerikaanse toorn op de hals te halen. Sihanouk haalt zich wel de Chinese op de hals, maar dat schijnt hem minder te deren nu zulks in tegenstelling met vroeger. Dat is dus kennelijk een nogal voorzichtige gokker, die opeens op de Amerikaanse kaart gaat zetten.Het zegt niet alles, maar het kan Johnson weer wat meer moed geven. Overleg tussen het ministerie van economische zaken en ver tegenwoordigers van industrie en handel in aardolieprodukten heeft geleid tot een vermindering van de tijdelijke toegestane prijs verhogingen in verband met de situatie in het midden-oosten. De ze prijsverlaging zal heden in gaan en bedraagt voor: Stookoliën: 10 per ton; Bitumen: 10 per ton; Vliegtuigbrandstoffen lVz ct per liter; Autobenzines: V2. ct per liter; Petroleum en tractorpetroleum: 1 cent per liter; Autogasolie, jgasplie, huisbrand olie 1 en 2 en dunne stookolie: 1 ct per liter. De prijsverlaging is het gevolg van de verbetering in de ontwik keling van de aan voerkosten van ruwe olie in Nederland, die voortvloeit uit het feit dat eerder dan mocht worden verwacht en in stijgende mate weer olie uit. het Middellandse Zeegebied en via pijpleidingen naar het Mid dellandse Zeegebied kan worden aangevoerd. De voortduring van dé sluiting van het Suezkanaal en de situatie in Nigeria maken een verdere prijsverlaging voorshands niet mogelijk. TANKAUTO MET BENZINE OMGESLAGEN In het centrum van Houffailize, op de weg LuikLuxemburg, heeft men angstige uren door gemaakt, nadat een tankauto met benzine in de hoofdstraat was omgeslagen. Urenlang heeft benzine uit de wagen gestroomd op een van de drukste punten in het plaatsje.De brandweer heeft ongelukken kunnen voorkomen. Honderden vissen in de Ourthe stikten in de benzine, die via de riolering in het riviertje liep. Scheepsbouwer C. Verolme gaat aan de Nieuwe Waterweg in Rotterdam twee dokken en een helling bouwen, geschikt voor de bouw van schepen tot 900.000 ton. Verolme meent dat Nederland als enige land dan de concurrentie tegen de Japanse werven kan voeren. Hij is ove rigens van plan om met de Ja panners tot overeenstemming te komen en zal zo spoedig moge lijk een bezoek aan Japan bren gen. Het is de bedoeling de hel ling gelijktijdig te bouwen met het schip, zo zei Verolme naar aanleiding van de bouw van de 240.000 ton metende Esso-tan- kers. Over de financiering van dit project zei de heer Verolme: „Tot dusver hebben wij zelf de financiering van onze bedrijven kunnen verzorgen. De financie ring van deze nieuwe helling is voor ons niet bezwaarlijk. Toch hebben wij een beroep gedaan op de regering, maar het gaat hier alleen om een garantie." Volgens de heer Verolme heeft men bij de regering reeds begrip getoond. Dit bedrijf kan het grootste ter wereld worden. In totaal zullen 15.000 mensen werk kunnen vin den. De plannen van de heer Ver olme zijn geprojecteerd op een terrein van 70 hectare bij de be staande werf. Onderzoekingen van het havenbedrijf van Rotter dam en van rijkswaterstaat heb ben aangetoond dat ook de groot ste schepen tot 800.000 ton aan de Waterweg kunnen worden gebouwd. Een gunstige omstan digheid is dat er overdag tussen 10 uur 's .morgens en 4 uur des middags weinig scheepvaart op de Waterweg is. Het plan voorziet in een brede helling van 80 meter met een lengte van 460 meter, geschikt voor schepen tot 950.000 ton. Over deze helling komt een kraan met een hefvermogen van 800 ton. De kraan zal pl.m. 100 meter hoog worden en daarmee een der grootste ter wereld. Recht op deze helling is een ge bouw geprojecteerd waar de schepen in secties kunnen wor den gebouwd. Deze secties zul len door een schuifdak naar de helling worden gebracht. Ver der komen er twee dokken, een van 600 meter lengte met een breedte van 85 meter. Een van de dokken wordt ge splitst in een deel van 360 meter voor reparatie van schepen en in het achterste gedeelte zullen Bij tussentijdse verkiezingen in het traditioneel labourgezin- de Walthamstow in Oost-Londen is de labour-partij zijn zetel kwijtgeraakt aan de conservatie ven, die 62 stemmen meer kre gen. Achttien procent van de kiezers bleken te zijn omge zwaaid naar de conservatieven. Sedert 1929 had Walthamstow voor labour gestemd. De vroe gere labourleider en ex-premier Noordstraat 107 - Tel. 01150-4255 TERNEUZEN Clement Attlee was eens afge vaardigde van Walthamstow in het lagerhuis. Ook de universiteitsstad Cam bridge ging voor labour verlo ren. Vorig jaar bij de algemene verkiezingen behaalden de so cialisten hier met een kleine meerderheid de overwinning. Nu kregen de conservatieven 5978 stemmen méér. Bij beide verkiezingen was de opkomst gering, in Walthamstow slechts 54 procent. In 1966 bij de algemene verkiezingen kreeg labour in Walthamstow 14.665 stemmen of 62,2 Zij tuimelde nu naar 6652 (37 De conser vatieven stegen van 5940 (24,8 pet) in 1966 naar 6652 (36,7 en de liberalen van 3370 naar 4105. Het verlies van Walthamstow, dat steeds een socialistisch bol werk is geweest, kwam voor la bour hard aan. Cambridge is traditioneel conservatief. Het de bacle van labour is toe te schrij ven aan de geringe opkomst van de kiezers en kan worden gezien als een blijk van ontevredenheid over de sociaal-economische po litiek van de labourregering. In Cambridge kregen de con servatieven 20.488 stemmen, la bour 14.510 en de liberale kan didaat 4701. de achterschepen van mammoet- tankers en andere gigantische schepen worden gebouwd. Later zal dan het voorschip dat van de helling komt, in het dok worden gevaren, waar de beide delen aaneen worden gelast. Het bou wen van achterschepen in een scheepsdok is volgens de he°r Verolme de meest, goedkope methode. De heer Verolme sprak nog over de samenwerking met een grote Britse en een Duitse scheepswerf in de zogenaamde Dorchester Club. Hij zei dat het de bedoeling is de Japanners ook in deze club te krijgen Hij deelde tijdens de perscon ferentie mee, dat zijn concern op het ogenblik bouwopdrachten voor 35 schepen in portefeuille heeft met een capaciteit van jn totaal 1,25 miljoen ton. De bouw van de nieuwe dok en hellingcapaciteit ten behoeve van de constructie van de aller grootste schepen zal volgens de scheepsbouwer een investering van 100 miljoen gulden vergen. „We waren graag al met de bauw van het eerste dok begon nen", aldus de heer Verolme. Hij zei dat het begin van de werk zaamheden aan de nieuwe dok en hellingcapaciteit zal afhangen van de regeringsbeslissing over zijn verzoek om kredietgarantie voor dit project. Hij verklaarde in dit verband letterlijk, dat. de positie van zijn bedrijven „kern gezond" is. Over de samenwerking van Verolme binnen de onlangs op gerichte Dorchester Club zei de scheepsbouwer, dat deze zonder financiële binding van elk be drijf plaatsvindt. Hij zei tenslot te dat zijn concern in de toe komst plaats zal bieden aan in totaal 15.000 arbeidskrachten. FLINKE OPKLARINGEN Een rug van hoge druk breidt zich uit over Frankrijk en België naar onze omgeving. In verband hiermede wordt een verdere af name van de buiigheid verwacht, terwijl opklaringen de overhand zullen krijgen. De westelijke wind krimpt geleidelijk naar zuidwest tot zuid en zal matig of zwak worden. De middagtempe- raturen zullen evenals vrijdag weer oplopen tot omstreeks 16 graden. De depressie die vrijdag in ons land regen veroorzaakte ligt nu boven Zweden. Ook daar kwam in een groot gebied langdurige regen voor bij temperaturen van 1113 graden. Beter weer was het in grote delen van Frankrijk waar geruime tijd de zon scheen en waarbij de middagtempera- tuur opliep tot 17 a 20 graden! Bijzonder warm was het nog in zuid-Italië en de Balkanstaten, waar maxima van 25 tot 30 gra den werden gemeten. medegedeeld door het K.N.M.I. te De Bilt, geldig tot hedenavond. Flinke opklaringen Opklaringen, maar vooral in het noorden van het land nog hier en daar een bui. Matige tot zwakke wind tussen zuidwest en zuid. Weinig verandering in tem peratuur. ZATERDAG 23 SEPTEMBER v.m. n.m. Breskens 4.17 4.23 Terneuzen 4.53 4.59 Hansweert 5.27 5.33 Walsoorden 5.26 5.32 ZONDAG 24 SEPTEMBER v.m. n.m. Breskens 4.46 4:54 Terneuzen 5.22 5.30 Hansweert 5.56 6.04 Walsoorden 5.55 6.03 MAANDAG 25 SEPTEMBER v.m. n.m. Breskens 5.20 5.32 Terneuzen 5.56 6.08 Hansweert 6.30 6.42 Walsoorden 6.29 6.41 Sept. 23 24 25 ZON op onder 6.26 18.38 6.28 18.36 6.30 18.33 MAAN op onder 20.02 11.39 20.24 12.52 20.56 14.04

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1967 | | pagina 1