MILJARDENNOTA GEEN STERK STUK
Steeds hogere lasten
pd;
Enige grepen uit de
begroting 1968
Totaaltekort
begroting 1968
Geen dam geplaatst tegen
uitgavenvloed
Belastingmuur
Begrotingsruimte
overschreden
Het mes moet
er dieper in
De gemeente-
financiën
De arbeidsmarkt
Geen recessie
De burger meet
ervoor betalen
Gemeentelijke
tekorten
Doorstroming
Verkeer
en waterstaat
Sociale zaken
Economische
zaken
Landbouw
Havenaccomodatie voor
dubbeldekkers
DE VRIJE ZEEUW
z egt de Fransman
zeggen wij
Genïetfiirdoen we allebei. De
Fransman van zijn cognac,
wij van BOOTZ BRANDY
SPÉCIAL. Een „Hollandse",
door Bootz gemaakt. Vraag
er naar, waar dan ook.
PER
- AGENDA -
CONSEQUENTIES
VAN DE NIEUWE
DRANKWET
Bouw van' 125.000 woningen,
waarvan 100.000 met subsidie
Vacantie-uitkering
AOW en AWW
Bemiddelings-
uitspraak in
loonconflict bij
Amerikaanse
spoorwegen
Pagina 4
Woensdag 20 september'67
Enkele miljarden tekort, verhoging van belastingen en
andere kosten en een voortgaand onderzoek naar wegen
tot uitgavenbeperking, ziehier in het kort het begrotings
beeld van de rijksbegroting 1968. Het viel niet anders te
verwachten.
In de afgelopen jaren is aan de kostengroei van het
staatsapparaat zodanig de vrije teugel gelaten, dat deze
groei met één enkele begroting niet is te stuiten. Minister
Witteveen heeft in de jaarlijkse financiële belijdenis ge
tracht een compromis te vinden (tussen financieel-econo-
misch gezond verstand en politieke mogelijkheden. Hij
is daarin maar matig geslaagd.
De begroting 1968 wijst op papier een tekort aan van
2777 miljoen in totaal. In zijn vennoedelijke uitkomst
zal deze cijfertuin wel een tekort opleveren van 3 mil
jard. Voorts worden de laatste jaren gekenmerkt door een
forse stijging van de staatsschuld. Deze stijging bedroeg
van 1965 op 1966 reeds twee miljard. In 't nu afgesloten
jaar per 1 juli 1967 vinden wij andermaal een stijging
van de binnenlandse schuld met ruim twee miljard.
Dit proces is voorlopig nog niet
te stuiten. Evenmin komt er in de
naaste toekomst een einde aan de
voortdurende inflatie. Alleen al in
1967 zal er tenminste 900 mil
joen met monetaire middelen moe
ten worden gedekt. Gezien de si
tuatie zal dit bedrag nog uitgroei
en. Voor 1968 hoopt men de geld-
schepping tot ca. 750 miljoen te
kunnen beperken.
Hoewel hij er beroepspijn over
heeft, is de minister toch van me
ning dat deze inflatie in het beeld
van de conjuncturele situatie niet
onverantwoord is. Wat moet hij
anders zeggen!
De belastingmuur is al hoger op
getrokken dan verantwoord is. De
kapitaalmarkt kan niet verder ver-
krapt worden door overheidslenin-
gen. De schaarste aan kapitaal zal
immers nog voortduren en aange
zien de regering voorziet dat de
werkloosheid weinig zal dalen,
ook niet in 1968, blijft er niets an
ders over dan het laten voortwen-
telen van de inflatiewieken.
Het belastingmonster zal op
nieuw een groter deel van het na
tionaal inkomen opeisen. Spoedig
zal de omzetbelasting naar toege
voegde waarde worden geheven
inplaats van naar het bestaande
cascade-stelsel. Dit zal een ver
schuiving in de concurrentie van
Nederlandse goederen met buiten
landse veroorzaken.
Dit is trouwens de bedoeling van
"het nieuwe stelsel. De regering
gaat er een slaatje uit slaan van
230 miljoen. In het verleden reeds
geuite angst dat hogere indirecte
belastingen niet tot een evenredige
verlaging van de directe belastin
gen zouden leiden, wordt reeds be
waarheid voordat het nieuwe
systeem wordt ingevoerd. De ver
hoogde benzine-accijns blijft, zo
als het steeds gaat met „tijdelijk"
ingevoerde maatregelen 120 mil
joen). Als extraatje zal de omzet
belasting op chocolade en limonade
etc. (het 10 tarief) met 20 opcen
ten worden verhoogd. Dit levert
33 miloen op, zodat het begro
tingsgat met een slordige half
miljard aan extra-heffing wordt te-
gemoetgetreden.
Ook in 1968 wordt de begro
tingsruimte overschreden, d.w.z,
dat de groei van de rijksuitgaven
hoger is dan de toeneming van het
nationaal Inkomen tolereert. Men
hoopt dit na 1968 in te halen. We
hopen dan maar dat dit kabinet
blijft zitten, anders is er weer een
reden om een toezegging niet na
te komen.
Intussen begint de kenterings
gedachte langzaam door te breken.
De regering is hier en daar begon
nen met uitgavenbeperking. De
(Vervolg van pag. 1)
In de rijksbegroting wordt een
sanering van de gemeentelijke
financiën noodzakelijk geacht.
Maatregelen daartoe zijn geno
men of in voorziening. De rege
ring is voornemens de uitkerin
gen uit het gemeentefonds in de
komende jaren op zodanige wij
ze af te wegen, dat niet alleen
met de gemeentelijke behoeften,
maar daarnaast ook met de be
schikbare middelen rekening
wordt gehouden.
Voor een zodanig beleid zal
ook een betere grondslag wor
den geschapen door de voorge
nomen verruiming van het ge
meentelijk belastinggebied.
De omstandigheid dat de te
korten van een aantal gemeen
ten vooral de grootste voor
een aanzienlijk deel voortsprui
ten uit. de ongunstige exploita
tieresultaten van de gemeente
lijke openbare vervoerbedrijven,
heeft aanleiding gegeven tot het
opnemen in de rijksbegroting
van een bedrag van ƒ30 min.
voor bijdragen aan die vervoer
bedrijven. Met de grootste ge
meenten is overleg gaande over
de mededewerking die ook van
hen wordt verwacht om tot een
algehele sanering te komen.
Gezien de omvang van het fi
nancieringstekort zal het rijk in
het begin van het volgend jaar
nog een beroep op de kapitaal
markt moeten doen.
De ontspanning op de arbeids
markt heeft zich in 1967 voort
gezet. In deze periode bedroeg
de geregistreerde arbeidsreser
ve bijna 90.000 personen, het
geen overeenkomt met ongeveer
2,5 pet van de afhankelijke be
roepsbevolking. Daarmee is de
werkloosheid uit algemeen men
selijke en sociale overweging an
tot een probleem geworden dat
de bijzondere aandacht blijft
vragen.
Voor 1967 wordt een toene
ming van de produktie van be
drijven verwacht van ruim 3,5
pet, waarvan ongeveer 1 pet is
toe te rekenen aan incidentele
factoren. De voortgaande pro-
duktiestijging en het feit dat de
werkloosheid niet algemeen is,
maar geconcentreerd in enkele
bedrijfstakken en provincies,
wijzen nog slechts op conjunc-
tuurverflauwing. In dit licht die
nen ook een aantal bedrijfsslui
tingen en de daarmee verbonden
arbeidsontslagen te worden be
zien.
Minister Witteveen zegt dat in
de economische situatie niet van
een recessie kan worden gespro
ken, Over de economische voor
uitzichten wordt gezegd, dat deze
wijzen „op een geleidelijk her
stel van de conjunctuur in de
loop van 1968'.
Meegedeeld wordt o.m„ dat
de fiscale investeringsaftrek voor
gebouwde eigendommen, die se
dert begin 1964 was geschorst,
zal worden hersteld.
Op het departement van finan
ciën wordt gewerkt aan een eer
ste opzet van een plan voor de
overheidsuitgaven tot en met
1971. Voor bepaalde onderdelen
zullen adviescolleges moeten
worden geraadpleegd. Minister
Witteveen spreekt de hoop uit
dat deze werkzaamheden voor
een groot deel van de uitgaven
tot vaste afspraken zullen lei
den vóór de voorbereiding van
de begroting 1969 een aanvang
neemt, zodat die begroting in het
perspectief van een plan op lan
gere termijn kan worden gesteld.
departementen van onderwijs, de
fensie, volkshuisvesting en sociale
voorzieningen krijgen het hard te
verduren.
Bij lezing van de stukken vraagt
men zich echter af waarom het
mes er niet fermer in gezet is.
Voor de nieuwe wet algemene
ziektekosten (zware geneeskundige
risico's) heeft men de rijksbijdrage
beperkt.
Voor volkshuisvesting is voor
zien in de bouw van 10.000 meer
particuliere woningen ten laste
van de woningwetwoningen.' Als
de particuliere woningbouw in ge
breke blijft, zal men alsnog volks
woningbouw plegen. De totale wo
ningbouw moet op peil blijven.
Daarnaast moet er voldoende be-
drijfsbouw plaatsvinden, willen wij
onze bouwvakkers bij de hoge
rentestand aan het werk houden.
Het is gunstig dat de regering heeft
besloten de investeringsaftrek voor
gebouwde eigendommen met in
gang van 19 september 1967 te
herstellen. Intussen wordt er naar
gestreefd de huursubsidies in de
toekomst daar te verstrekken waar
de kostprijshuur uit eigen inkomen
niet kan worden betaald.
Is er dus verandering op til In
het subsidiebeleid van woningen,
in den brede gezien zal de regering
ernstig streven om de bijdragen
van gebruikers meer in overeen-
BOOTZ*
BESTE „KONJAK"
NEDERLANDS
FABRIKAAT A
ƒ10,45
HELE
UIER
stemming te brengen met de kos
ten. Het beleid van de regering
zal er op gericht zijn minder met
overheidsgeld te strooien.
Wil men bepaalde voorzienin
gen? Dan moet de burger er ge
heel of gedeeltelijk voor betalen.
In dit kader past het voornemen
van de regering, om bij het onder
wijs de bijdrage voor kleuters te
verhogen, de inschrijfgelden voor
universiteiten te doen stijgen en
eveneens een hogere betaling te
vragen voor nijverheidscursussen.
Ook deelnemers aan het leerling
stelsel zullen in hun beurs moeten
tasten. De vernoging \an luister
en kijkgeld wordt eveneens aan
gekondigd.
Hoe in dit verband past de rijks
bijdrage voor gemeentelijke tekor
ten bij het openbaar vervoersbe
drijf, is niet duidelijk. Hier gaat
het om bepaalde grote steden.
Moeten wij daar allemaal in mee
betalen? Een zonderlinge gedach-
tensprong, zoals die alleen in po
litieke overwegingen zijn oor
sprong kan vinden.
Wij bespeuren in deze begroting
vele tekenen die er op wijzen dat
men de golven gaat indammen. Dit
is de enige weg om de besparings-
en investeringswens voor bedrijfs
leven en particulier, die de rege
ring zo vurig koestert, in vervul
ling te doen gaan. Minister Wit
teveen zegt in zijn slotbeschou
wing van de nota, dat nieuwe acti
viteiten moeten worden ontplooid
om onze welvaart verder te ont
plooien.
Daarbij komt de vraag aan de
orde in welke omvang het mogelijk
is bestaande taken te beperken
in absolute zin of in hun groei
en nog meer in hoeverre taken be
ëindigd kunnen worden. In beper
king en beëindiging van staats
taken is deze nota nog niet sterk.
Als de regering tijd van leven
heeft, mogen wij het volgend Jaar
verwachten dat het eerste stuk van
de dam tegen de uitgavenvloed is
geplaatst. En met die hoop gaan
wij dan een nieuw parlementair
jaar'tegemoet.
HEDEN
Terneuzen: Hotel „Rotterdam",
(ingang Achterom 6): Gas
kachelshow door Loodgieters -
en Gasfittersbedrijf De Groot.
Concertgebouw, 8 uur: Film
„Lucia".
DONDERDAG 21 SEPTEMBER
Terneuzen: Hotel „Rotterdam",
(ingang Achterom 6): Gas
kachelshow door Loodgieters-
en Gasfittersbedrijf De Groot,
VRIJDAG 22 SEPTEMBER
Terneuzen: Hotel „Rotterdam",
(ingang Achterom 6): Gas
kachelshow door Loodgieters-
en Gasfittersbedrijf De Groot.
De nieuwe drankwet die per 1
november a.s. zal worden inge
voerd, opent nieuwe perspectie
ven. Het aantal inrichtingen waar
drank mag worden verkocht, zal
niet meer aan een maximum per
gemeente zijn gebonden.
Het aantal café's zal dus toene
men. Te lang reeds vormde de
plaatselijke limiet een rem op de
ondernemingszin van degenen
die in het horecabedrijf een zaak
wilden beginnen.
Aan de andere kant maakt een
groter aantal verkooppunten het
gebruik van sterke drank gemak
kelijker. Speciale voorzorgen zul
len moeten worden getroffen,
dat grote groepen van de jeugd-
met-geld niet verzeild raken in
lokalen waar het gebruik van
sterke drank wordt aangemoe
digd. In een dergelijke sfeer zal
het jeugdprobleem niet ten goede
worden gekeerd. En al heeft de
wet de verkoop aan personen be
neden de 18 jaar verboden, juist
de groep tussen 18 en 21 is snel
over te halen tot een experiment
een vrolijk uitstapje of een „dol
le" avond. En welke andere be
zoekers ontmoeten zij daar?
Het zal verstandig zijn, juist de
lokalen waar veel jongeren sa
menkomen, zoals cantines, cafe
taria's, automatieken, snackbars
enz. de verkoop van alle alcohol
houdende dranken te verbieden
en per gemeente een extra oogje
in het zeil te houden op doel en
inrichting van de nieuw te ope
nen café's.
In 1968 zal worden gestreefd naar de bouw van
125.000 woningen, waarvan 100.000 gesubsidieerd
50.000 in de woningwétsector en 50.000 in de particu
liere sector en het restant van 25.000 niet gesubsi-
diëerd, aldus blijkt uit de memorie van toelichting op de
begroting van volkshuisvesting en ruimtelijke ordening.
Indien zou blijken dat het aantal van 50.000 gesubsidieerde
particuliere woningen niet wordt bereikt, zal het aantal woning
wetwoningen worden verhoogd met het ontbrekende aantal tot
maximaal 60.000. De raming van 50.000 gesubsidieerde particuliere
woningen is gedaan op grond van de verwachting, dat beleggers
meer zullen bijtlragen dan de laatste jaren het geval is geweest.
De 'minister, ir. W. F. Schut, zegt in zijn memorandum dat van
1 juli 1966 tot 1 juli 1967 ruim 131.000 woningen werden gebouwd,
waarmee het eind 1964 genoemde streefcijfer van 125.000 ruim
schoots werd overschreden. „Bij een dergelijke omvang van de
woningbouw per jaar zal, naar verwacht mag worden, het kwanti
tatieve tekort in 1970 globaal verdwenen zijn, al zullen ook dan
hier en daar vooral in de dichtbevolkte agglomeraties nog wel
tekorten voorkomen". De getalsmatige achterstand in de woning
voorziening, die in oktober 1964 werd berekend op 185.000, is vol
gens recente ramingen in de loop van 1965 en 1966 met ca. de helft
verminderd.
Op de vorig jaar door de rege
ring voorgestelde regeling meer
draagkrachtige huurders van
woningwetwoningen een heffing
op te leggen om de doorstroming
te bevorderen, is veel kritiek ge
leverd.
Deze regeling zal daarom als
volgt worden gewijzigd: voor
huurders van woningwetwonin
gen met oen belastbaar inkomen
boven 12.750 gulden zal de hef
fing in beginsel worden bepaald
op het verschil tussen tien pro
cent van,het belastbare inkomen
en de „kale" huur. Daarbij zal de
heffing niet meer bedragen dan
de betaalde huur, terwijl per
kind een aftrek op de heffing
van tien procent cal worden toe
gepast.
Voor de gebieden waar nog
geen huurliberalisatie bestaat,
overweegt de minister de jaar
lijkse huuraanpassingen die gel
den voor woningen met jaarlijkse
bijdragen, ook toe te staan voor'
woningen die geen subsidie ge
nieten. Op deze wijze wil de
minister voorkomen dat huren
van niet-gesubsidiëerde wonin
gen zouden achterblijven bij die
van de overige woningen. De
S.E.R. is gevraagd over deze
kwestie een spoedadvies uit te
brengen.
De minister van verkeer en
waterstaat heeft het Nederlands
economisch instituut opdracht
gegeven een integraal onderzoek
in te stellen naar de toekomstige
verkeers- en vervoersontwikke-
ling.
Aan gemeenten zal de moge
lijkheid worden geboden tot het
'verkrijgen van een rijksbijdrage
in de kosten van infrastructurele
werken, die noodzakelijk zijn ter
verzekering van een behoorlijke
afwikkeling vgn het verkeer
en/of het openbare vervoer.
Voorts zal aan bepaalde ge
meenten een bijdrage worden
verleend in verband met de te
korten van hun openbare ver
voerbedrijven.
Aan de Nederlandse spoor
wegen wordt tijdelijk financiële
steun verleend in verband met
de overneming van bedrijfs-
vreemde lasten.
Bij de aanvang van het begro
tingsjaar zullen alle belangrijke
hoofdverkeerswegen (670 km
autosnelweg) met een middenr
bermbeveiliging zijn uitgerust.
Het per 1 januari 1967 van
kracht geworden reglement ver
keersregels en verkeerstekens
(R.V.V.) zal, naar wordt ver
trouwd, een gunstige invloed
hebben op de afwikkeling van
het verkeer en van de verkeers
veiligheid.
Ten gunste van een gezonde
ontwikkeling van de binnenvaart
zal het nodig zijn maatregelen te
treffen, i Het huidige bevrach
tingsregime zal niet worden ge
handhaafd. Voor het slopen van
verouderde schepen wordt een
bedrag van 2 miljoen golden uit
getrokken.
Het internationaal vervoer
beleid is gericht op het weg
nemen van de belemmeringen,
die aan een vrij internationaal
verkeer van vervoersdiensten in
de weg staan.
Het investeringsbedrag voor
de P.T.T. is vastgesteld op 500
miljoen, welk bedrag beschik
baar is, zonder dat tot tariefver
hogingen bij post en telefoon be
hoeft fe worden overgegaan.
Tenslotte zal een som van 106
miljoen worden besteed aan de
aanleg en uitbreiding van
diverse over het gehele land ver
spreide werken, waarvan de be
langrijkste hierna worden ge
noemd:
In het noordoosten van het
land: de voortzetting van de
bouw van de brug bij Zwolsche
Hoek, alsmede de verdere aan
leg van de aan die brug aanslui
tende wegverbindingen Lely
stadZwolsche Hoek en Zwol
sche HoekEmmeloord.
Uit het rijkswegenfonds zullen
worden gefinancierd de voltooi
ing van de aanleg van de noor
delijke toegangsweg naar Breda;
de aanleg van het gedeelte tus
sen de Volkerakdam en Steen
bergen van de Zoomweg; voor
zieningen op het gebied van
havenaccomodatie met het oog
op het in de vaart brengen van
dubbeldeksschepen op de veer
diensten KruiningenPerkpol-
der en VlisslhgenBreskens.
De invoering van de algemene
wet (bijzondere) ziektekosten zal
naar begin 1968 worden verscho
ven. Als gevolg van een vermin
dering van de aanvankelijk voor
genomen rijksbijdrage in de
financiering van de nieuwe wet
zal een heffing van een premie
van ongeveer 0,2 procent nood
zakelijk zijn.
De uitgaven voor sociale voor
zieningen vergen een bedrag van
2.589 min., dat is 748 min.
meer dan voor 1967 werd vastge
steld. Die stijging is hoofdzake
lijk te wijten aan een vermeer
dering van de uitgaven voor
sociale zekerheid en voor maat
regelen in het belang van de'
werkgelegenheid, die met resp.
1.564 min. en 455 min. ruim
anderhalf maal zo hoog zijn ge
raamd.
De gezinsverzorging en de ge
zinshulp, de maatschappelijke be
moeiingen ten behoeve van be
jaarden en het maatschappelijk
werk ten behoeve van gehandi
capten zullen enige groei onder
gaan.
De raming van de stelpost voor
bestrijding van conjuncturele
werkloosheid is in verband met
de onzekerheid, die dienaan
gaande bestaat, verhoogd van 20
tot 100 miljoen gulden.
Sociale zaken overweegt ver
der een vakantie-uitkering in de
AOW en AWW in te voeren en
hoopt dit parlementaire jaar te
komen met een wettelijke rege
ling van het minimuminkomen.
De regering kent in haar be
leid een bijzondere plaats toe apn
de verwezenlijking van een ge
zonde economische groei. Deze
groei zal slechts kunnen worden
bereikt, indien de concurrentie
positie van het Nederlandse be
drijfsleven geen verdere rela
tieve verslechtering ondergaat.
Dit vergt een scherpe bewaking
van de kostenstijging. In samen
hang hiermee dient de prijsstij
ging krachtig te worden terug
gedrongen.
In de komende jaren zal een
actief industriebeleid worden ge
voerd. Dit houdt met name in
begeleiding en bevordering van
concrete activiteiten, die de in
dustriële structuur van ons land
ten goede kunnen komen. Daar
toe zijn enkele begrotingsposten,
waardoor steun kan worden ge
geven aan onderzoek- en ontwik
kelingsprojecten van industriële
ondernemingen, verhoogd.
De regering acht het regionale
aspect een uitermate belangrijk
facet van de industriële politiek.
In de loop van dit begrotingsjaar
zullen over de regionale pro
blematiek nadere mededelingen
worden gedaan.
In het internationaal economi
sche overleg zal Nederland voor
op blijven stellen, dat een ge
zonde structurele ontwikkeling
gebaat is bij een verdere afbraak
van de internationale handels
belemmeringen.
De doelstellingen van het land
bouwbeleid blijven gericht op 'n
zo goed mogelijke bijdrage aan
de ontwikkeling van ons land en
de versterking van de economi
sche positie van de Nederlandse
landbouw, die zal worden bijge
staan in het voortgezette proces
van' structurele aanpassing en
vernieuwing.
Het gunstige perspectief van
een vrij handelsverkeer in land
bouwproducten in de Europese
gemeenschap per 1 juli 1968 is
krachtig versterkt sedert de in
werkingtreding van de vrije
markt in granen en veredelings-
produkten per 1 juli 1967 en de
per 1 april 1968 beoogde gemeen
schappelijke markt voor zuivel
en rundvlees.
Hoewel het markt- en prijs
beleid als onderdeel van de ge
meenschappelijke landbouwpoli
tiek daarmede in de eindfase is
getreden, blijft de jaarlijkse ge
meenschappelijke besluitvorming
over de gemeenschappelijke prij
zen der landbouwprodukten van
het grootste gewicht.
Naar de mening van de rege
ring dwingt de gemeenschappe
lijke markt tot de totstand
koming van zekere gemeen
schappelijke uitgangspunten dan
wel regelen op anderjgebieden
van de landbouwpolitiek: mede-
dingings- en steunbeleid, struc-,
tuurbeleid, veeartsenijkundig be
leid.
Een ruilverkavelingsprogram-
ma van 55.000 ha per jaar in nor
male uitvoering blijft gewenst.
Behalve voor de bedrijfsvergro-
ting in de landbouw zal er ook
een bijdrage zijn van de stichting
beheer landbouwgronden ter ver
lichting van de druk op de grond
markt.
Een arbitragecommissie, welke
president Johnson drie maanden
geleden had ingesteld voor be
middeling in een loonconflict bij
de Amerikaanse spoorwegen,
heeft vrijdag voorgesteld de lo
nen van de 137.000 werknemers
in twee jaar tijd met in totaal
158 miljoen dollar (ongeveer 560
miljoen gulden) té verhogen.
Deze uitspraak wordt over 30
dagen bindend, tenzij de direc
tie en de vakbonden voordien
nog tot een regeling komen. De
werknemers hadden een stijging
van de loonpost met 245 miljoen
dollar geëist, terwijl de directie
115 miljoen dollar had aangebo
den.
President Johnson had de com
missie. onder voorzitterschap van
de democratische senator Wayne
Morse uit Oregon, ingesteld na
dat het congres op 17 juni had
bepaald, dat een twee dagen te
voren begonnen spoorwegstaking
moest worden beëindigd en dat
zo nodig een regeling aan de par
tijen moest worden opgelegd.
Het was de eerste maal dat de
regering in vredestijd in verband
met een loonconflict om een der
gelijke maatregel had verzocht.
Dit hield verband met de scha
delijke gevolgen van een spoor
wegstaking voor de oorlogsin
spanning in Vietnam.
Volgens de commissie moeten
de lonen met terugwerkende
kracht tot 1 januari j.l. algemeen
met zes procent stijgen, waarna
met ingang van 1 juli a.s. voor
het laatste halfjaar van de twee
jarige periode nog een verhoging
met vijf procent moet "volgen.
Geschoolde krachten krijgen'
daarenboven te beginnen vanaf
1 april j.L in vier fasen van eeni
half jaar verhogingen van het
uurloon met in totaal 20 dollar
cent.