Belgische douanestaking wordt voortgezet
Een verkwikkend begin
BEURSOVERZICHT
Medische rubriek
Douwe Egberts
Pagina 6
DE VRIJE ZEE U V?
Geen ontbijt zonder thee! Maar danthee met karakter!
Pickwick Thee met de diepgouden kleur èn. de geur èn de
smaak die iedereen verkwikt. Dit is thee waar
je een tweede kopje van neemt! Pickwick Thee,
in pakjes en theezakjes.
[gp(
Fijne Engelse Melange
Ook aan
Franse grens
Opstop ping bij
grensovergang
Putte
Puskas „op jacht"
naar spelers
INTERNATIONALS
GEDRUKT
Vliegtuigtank
ontploft
Verlammende
staking in Indische
deelstaten
Donderdag 14 september 1967.
apend Over 't Stuur
DEZE len" schadelijke gevolgen heeft ge-
had.
DNOFI IIKKFM Iedereen heeft het tegenwoordig
druk en je(jereen werkt hard om alles
„bij" te houden. Dit is nu eenmaal
KAN een logisch gevolg van de tijdsom-
standigheden. Om echter lichamelijk
en geestelijk in staat te zijn, onder
deze zware omstandigheden het werk
te kunnen blijven verrichten is het
VOORKOMEN noodzakelijk alle aandacht te beste-
den aan voldoende nachtrust. En die
schiet er helaas al te vaak bij in.
Elke autobestuurder heeft een
aantal vijanden, die zijn leven en
dat van zijn mede-weggebruikers
vaak op verraderlijke wijze be
lagen. Wij denken in de eerste
plaats aan bepaalde weersomstan
digheden, zoals mist, ijzel en glad
heid bij de eerste regenval na een
droge periode. Maar daarnaast
waait er nog een andere en min
stens even gevaarlijke verkeers-
vijand rond, die niets met het weer
te maken heeft, maar alléén met de
bestuurder.
Het is de vermoeidheid. Lang
onderdrukte of plotseling opko
mende slaap heeft in vele gezin
nen al heel wat rouw gebracht en
het is daarom de plicht van iedere
automobilist, zoveel mogelijk maat
regelen te treffen om dit gevaar te
bezweren. e
VELE MOGELIJKHEDEN
OM FIT TE BLIJVEN
Vooral in de winter, als in de auto
de verwarming aanstaat, maar ook
tijdens de warme zomerdagen, als we
ons echt loom voelen, hebben velen
met meestal plotseling opkomende
slaap te kampen. Welke mogelijk
heden bestaan er, om dit gevaar het
hoofd te kunnen bieden?
Een werkelijk afdoend middel
tegen vermoeidheid en een middel
dat bovendien ongevaarlijk is be
staat niet. Wel worden er verschil
lende preparaten als zodanig aange
boden, doch wij willen het gebruik
daarvan ten stelligste ontraden. Als
het gaat om uw lichamelijk welzijn,
kunt u niet voorzichtig genoeg zijn.
Het zal niet de eerste maal zijn, dat
het gebruik van „opwekkende midde-
SLAAP LANGER
Voor de automobilist is nachtrust
ong belangrijker dan olie en benzine,
omdat een gebrek hieraan ernstige
gevolgen kan hebben. Wanneer u de
huisarts vraagt, wat er te doen is
tegen vermoeidheid achter het stuur,
zal ook zijn eerste antwoord luiden:
zorg voor voldoende nachtrust, of
neem de tijd voor een middagslaapje.
Maar zelfs als dit geregeld is, hebt
u het spook van de plotseling op
tornende slaap nog niet geheel uit
gebannen. Voor menigeen is het auto
rijden immers bijzaak tijdens belang
rijke zakenreizen met inspannende
gesprekken of vermoeiende vergade
ringen. De mensen op de weg hébben
hun hoofd allemaal bij heel andere
dingen dan bij de weg alleen. Zij
óverwegen wat er bij het vorige be
zoek ter sprake kwam en hoe zij de
volgende cliënt moeten aanpakken,
of ze denken aan ander werk wat die
dag gedaan moet worden. Anderen
hebben hun gedachten bij vrouw en
familie-omstandigheden of te betalen
rekeningen.
Daarom is net belangrijk, het auto
rijden geheel te scheiden van de
zakelijke beslommeringen. Werk de
administratie bij, vóór u start. Laat
de auto thuis als u naar een lang
durige vergadering toe moet en bij
voorbaat weet, dat u daar „roezelig"
in het hoofd vandaan komt. Is het
onmogelijk van een ander vervoer
middel gebruik te maken, zorg dan in
elk geval voor frisse lucht.
UITLAATGASSEN
Frisse lucht brengt u niet in de
wagen door de ventilator van de ver
warming harder te laten draaien en
„koude" lucht binnen te laten zuigen.
Op drukke wegen en zeker in de stad,
zuigt uw autoverwarming immers
juist de laaghangende uitlaatgassen
van de voor u rijdende auto's op.
Beter is het, er een gewoonte van
te maken zomer en winter te rijden
met een iets geopend raam. Tijdens
het rijden kan een smalle kier met
een vleugje frisse wind over 't gezióht
van de bestuurder doen strijken.
Staat de wagen stil in de zon, dan
voorkomen open spleten links en
rechts, dat de lucht in uw broeikas
een te hoge temperatuur krijgt.
Is er veel gerookt door mede-inzit
tenden, draai dan éven de ramen
flink open en laat de ventilatie op
volle kracht werken, dan kunt u weer
dieper ademhalen. Zet in een file
altijd ventilatie en verwarming af.
STAP UIT I
Een andere belangrijke factor is,
dat niet te lang aan één stuk wordt
gereden. Stap van tijd tot tijd eens
uit en zeker om de 150 km. Een
loopje van enkele minuten verkwikt
reeds en mocht u zich moe gevoelen,
gebruik dan onderweg eens een con
sumptie (zonder alcohol) en ontspan
niet alleen het lichaam, maar vooral
uw geest!
Een gesprek onderweg kan ook
gunstig werken, terwijl de radio op
dit punt een belangrijk accessoire is.
De kosten van zo'n klein toestel kun
nen veel grotere kosten bij schade
voorkomen, om maar te zwijgen van
het evt. menselijk leed.
Zware en uitgebreide maaltijden
moeten worden vermeden door ieder
die nog een lange rit voor de boeg
heeft, want hoe gezellig en lekker het
eten elders ook kan zijn, de slaap zal
zich na de voeding onherroepelijk
aankondigen. En met die opkomende
slaap arriveert ook de kans op ver
slapping van de aandacht, die juist
in het drukke wegverkeer zo belang
rijk is.
En moet u onderweg een hapjë
nemen tegen de honger, gebruik
daarna dan nog een extra kop koffie
of een glas cola om u fit te houden.
Een gewaarschuwd man telt voor
twee!
muffl
De staking onder het perso
neel van de Belgische douane is
woensdag voortgezet. De stakers
gaan door met hun pogingen om
collega's van de belastingdiens
ten hij hun actie te betrekken.
Het ministerie van financiën
deelde woensdagochtend in Brus
sel mede, dat administratieve en
juridische richtlijnen^ zijn uitge
geven om onmiddellijk te kun
nen optreden tegen „onruststo
kers".
Aan de Nederlandse grens te
Putte en Essen was de toestand
woensdag wat normaler, hoewel
het aantal auto's dat bij de con
troleposten wachtte, veel groter
was dan normaal. Te Wuustwe-
zel stonden woensdagochtend om
half elf circa 250 vrachtwagens
te wachten tegen normaal 25.
Op verscheidene plaatsen heb
ben de stakers betogingen gehou
den. In Antwerpen belemmerden
circa 250 stakers de toegang tot
de haven door op straat te gaan
zitten. In Brussel trok 300 man
langs de gebouwen van de fis
cale diensten, waar zij het per
soneel uitjouwden dat -aan he*
werk was. Ook te Doornik werd
betoogd. Daar hielden de stakers
gedurende twee uur een goede
rentrein op.
Ook aan de Frans-Belgische
grens duurt de staking voort. Te
Bettignies op de weg van Parijs
naar Brussel stonden woensdag
ochtend 200 vrachtwagens bij de
tolbomen te wachten.
Bij de grensovergang Putte op
de weg tussen Bergen op Zoom
en Antwerpen zijn dinsdagavond
grote opstoppingen ontstaan als
gevolg van de door de Belgische
douanebeambten gevoerde stipt
heidsactie. Er «tond omstreeks
"zeven uur een file vrachtauto's
en personenauto's van een halve
kilometer. De actie van de Bel
gen had tot gevolg dat de auto
bestuurders zo'n vier uur moes
ten wachten alvorens te worden
doorgelaten.
Aanvankelijk namen de doua
nebeambten van deze grenspost
het niet zo nauw met de stipt
heidsactie, maar dit veranderde
nadat een vakbondbestuurder uit
Antwerpen hen was komen ver
manen.
De grensovergang NispenEs
sen heeft veel auto's te verwer
ken gekregen. De controle van
de Belgische douane was hier
vrij normaal.
Een aantal stakende beambten
uit Antwerpen is woensdagmid
dag naar de grenspost van Putte
getrokken, waar ze een grote
verkeersopstopping veroorzaak
ten. Er stonden overigens reeds
vele wagens als gevolg van de
stipheidsactie en de douaniers te
Putte.
In Brussel wordt vernomen,
dat er in de internationale trei-.
KILOMETERS LANGE FILES
Wernhout: Als gevolg van de
stakingsaktie van de Belgische
douaniers vormden zich dinsdag
kilometers lange files van vracht
wagens hij de grensovergangen
met België. Hier een overzicht bij
de douanepost Wernhout.
nen reeds sedrt acht dagen niet
meer wordt gecontroleerd.
In het station-Zuid te Brussel
stapelen zich paketten uit het
buitenland op, die niet besteld
worden.
Een vijftilgtal buitenlandse
vrachtwagens heeft, naar verno
men wordt, kans gezien het
Brusselse depot van „tour et
taxis" te verlaten met goederen
waarop geen belasting was be
taald. Om herhaling te voorko
men mogen nu alleen nog vracht
auto's van firma's die voldoende
borg hebben staan, uit de op
slagplaats vertrekken.
De vroegere Hongaarse en
Spaanse voetbalinternational Fe-
rence Puskas die in 1966 zijn ak-
tieve voetballoopbaan bij Real
Madrid beëindigde en trainer
werd bij de Amerikaanse „Gol
den Gate Gales" uit San Fran-
sisco, zal binnenkort naar Europa
komen om voetballers te contrac
teren, die in de Verenigde Staten
willen spelen. Puskas gaat eerst
naar Düsseldorf om daar Hon
garen, die in de Duitse, Belgische
en Nederlandse competitie voet
ballen en veelbelovende ama
teurs uit deze landen een test af
te nemen. Daarna wil hij naar
Madrid om een trainingskamp in
te richten voor de door hem ge
selecteerde voetballers. Met de
beste spelers uit dit kamp gaat hij
begin 1968 naar de V. S. om ze
verder „klaar te stomen" voor de
competitie die in maart 1969 be
gint.
COOP. VRUCHTENVEILING
„ZEEUWSCH-VLAANDEREN"
TERNEUZEN
Veiling van 13 september 1967.
GROENTEN
Per 100 stuks: Sla I 3340,
II 11—22.
Per stuk: Bloemkool A II 8193
ot, B II 29—83 ct, C II 51 ct, afw.
1567 ct; Groene komkommers
B H 9—25 ct, C II 15—22 ct; Witte
komkommers B II 15 ct; Meloenen
I 99—105 ct, n 62—85 ct; Knol
selderij B I 1314 ct.
Per bos: Selderij I 923. ct;
Peterselie I 2—10 ct.
Per kg: Andijvie I 3339 ct', II
3031 ct; Stoksnijbonen II 70—71
ct; Princesse bonen I 90 ct, II 63
71 ct; Babo I 61 ct; Widusa II49
59 ct; Prelude II 5861 ct; Kroten
II 7—23 ct; Rode kool I 7—13 ct,
II 48 ct; Savoye kool I 1419
ct, II 910 ct; Witte kool I 18 ct,
II 5 ct; Waspeen II 24 ct; Prei I
1831 ct, II 1619 ct; Rabarber
II 15—15 ct; Knolselderij II 17
21 ct; Spruiten II 6066 ct; Spina
zie I 6873 ct; Pronkbonen II 57
69 ct; Uien I 1216 ct; Tomaten
I 40—53 ct, II 40—50 ct.
AARDAPPELEN
Per 100 kg: Doré 10; Meerlan-
ders f 1314; Bintjes 1217.
ZACHT FRUIT
Per doos: Aardbeien 38-*»66 ct.
Beursplein 5 heeft zich gisteren
niet kunnen herstellen van de
koersafbrokkelingen op dinsdag
voor de meeste internationale
waarden. Deze fondsen lagen bij
de opening gedrukt tot flauw in
de markt als gevolg van winstne<-
mingen door het publiek in een
dunnen markt. A.K.U. vormde
een uitzondering. Hier steeg de
koers 40 cent met een eerste ver
handeling op 62,80. Voorbeurs
werd voor A.K.U. als hoogste
prijs 63,50 betaald. De speculatie
ve vraag in de A.K.U.-hoek blijft
aanhouden.
Kon. Olie, welke fonds in Wall-
street dollar lager sloot, moest
een flinke stap terugdoen tot
142,80 tegen dinsdag als slotprijs
145,30. Philips zakte in van 113,70
tot 113,20 (114,50). Unilever ver
loor 1 gulden op 109,20. Voor
Hoogovens werd 96,50 (onveran
derd) als advieskoers opgegeven.
Wallstreet sloot dinsdag iets
hoger. Hierbij lagen de auto
waarden vast in de markt.
K.L.M. gaf op de New Yorkse
beurs een herstel te zien van
ruim 2 dollar. Philips was er%
dollar lager en Unilever onver
anderd. K. L. M. werd in Amster
dam hoger geadviseerd. Voor
beurs werd in dit fonds 278 tot
279 gedaan tegen dinsdag als offi
ciële koers 275.
Uit het fusiebericht van de
Kon. Zout-Ketjen en Zwanen-
berg-Organon blijkt, dat beide
concerns over het eerste halfjaar
1967 gunstig hebben gewerkt.
Zowel de exploitatiewinst als de
netto-winst steeg over deze pe
riode met ruim 15 procent De
toekomstverwachtingen zijn gun
stig. Belangrijk is ook dat voor
alsnog geen beroep op de open
kapitaalmarkt door middel van
een aandelen-emissie zal worden
gedaan.
De Utrechtse najaarsbeurs is
een succes geweest. Door het bui
tenland werden vele orders voor
het Nederlandse bedrijfsleven ge
plaatst, waardoor de naaste toe
komst met optimisme wordt te-
gemoetgezien.
De cultures waren licht ver
deeld, terwijl de scheepvaart
waarden gemakkelijker in de
markt lagen. De staatsfondsen-
markt gaf geen afwijkingen van
betekenis te zien.
Gedurende de verdere beurs-
duur bleven de koersfluctuaties
binnen nauwe grenzen. Alleen
Philips 2akte in tot 112,60 doch
sloot op 113. Verde»sloten A.K.TJ.
op 62,70, Unilever op 109 en Son.
Olie op 142,90.
In de eerste periode was Al-
bert Heijn negen punten hoger
niet te verkrijgen. Bijenkorf-Be
heer ging 6 en Simon "de Wit 3
punten omhoog. Gist/Brocades
steeg 10, v. d. Grinten 5, K. L. M.
5, en Lint's Beheer 3% punt.
Hoeks machines was 5 punten
hoger niet aan te komen terwijl
Automatic Screw Works 7 pun
ten hoger bieden bleven. Claims
Gist/Brocades bleven met een
notering van 51,70 voor de eer
ste verhandeldag boven de theo
retische waarde. Kon. Zout was
6 punten in reactie. Zwanenberg-
Organon was eveneens in reactie
met f 1,50. De Spaarnestad gaf 11,
Kon. Tapijt 6, Mulder-Vogem
eveneens 6 en techn. bur. Marij-
nen 5 punten prijs. Hoogovens
was 1,50 lager terwijl van de
Wereldhaven 9 punten lager niet
was af te komen.
Op het vliegveld van Tainan,
in het zuiden van Formosa, is
woensdag een brandstoftank van
een Boeing-727 van de Ameri
kaanse maatschappij Southern
Airlines ontploft. Dertien per
sonen werden gewond, van wie
vier ernstig.
Een door de pro-Russische en
pro-Chinese communisten geor-
aniseerde algemene staking
ieeft een verlammende uitwer
king in de Indische deelstaten
Kerala met 20 miljoen inwoners
en Assam met 15 miljoen.
In Kerala keurt de regerings
coalitie van zeven partijen on
der leiding van Chineesgezinde
communisten de staking goed,
die ten doel heeft grotere rijst-
toewijzingen voor de provincies
los te krijgen. In Kasargod moest
de politie met wapens optreden
tegen een menigte. Er viel één
dode.
Op een station in Calcutta
opende de politie het vuur om
betogers te verdrijven die pro
testeerden tegen het stilleggen
van het treinverkeer. Een be
toger werd gedood en tien wer
den gewond.