Belgische douanestaking wordt voortgezet Een verkwikkend begin BEURSOVERZICHT Medische rubriek Douwe Egberts Pagina 6 DE VRIJE ZEE U V? Geen ontbijt zonder thee! Maar danthee met karakter! Pickwick Thee met de diepgouden kleur èn. de geur èn de smaak die iedereen verkwikt. Dit is thee waar je een tweede kopje van neemt! Pickwick Thee, in pakjes en theezakjes. [gp( Fijne Engelse Melange Ook aan Franse grens Opstop ping bij grensovergang Putte Puskas „op jacht" naar spelers INTERNATIONALS GEDRUKT Vliegtuigtank ontploft Verlammende staking in Indische deelstaten Donderdag 14 september 1967. apend Over 't Stuur DEZE len" schadelijke gevolgen heeft ge- had. DNOFI IIKKFM Iedereen heeft het tegenwoordig druk en je(jereen werkt hard om alles „bij" te houden. Dit is nu eenmaal KAN een logisch gevolg van de tijdsom- standigheden. Om echter lichamelijk en geestelijk in staat te zijn, onder deze zware omstandigheden het werk te kunnen blijven verrichten is het VOORKOMEN noodzakelijk alle aandacht te beste- den aan voldoende nachtrust. En die schiet er helaas al te vaak bij in. Elke autobestuurder heeft een aantal vijanden, die zijn leven en dat van zijn mede-weggebruikers vaak op verraderlijke wijze be lagen. Wij denken in de eerste plaats aan bepaalde weersomstan digheden, zoals mist, ijzel en glad heid bij de eerste regenval na een droge periode. Maar daarnaast waait er nog een andere en min stens even gevaarlijke verkeers- vijand rond, die niets met het weer te maken heeft, maar alléén met de bestuurder. Het is de vermoeidheid. Lang onderdrukte of plotseling opko mende slaap heeft in vele gezin nen al heel wat rouw gebracht en het is daarom de plicht van iedere automobilist, zoveel mogelijk maat regelen te treffen om dit gevaar te bezweren. e VELE MOGELIJKHEDEN OM FIT TE BLIJVEN Vooral in de winter, als in de auto de verwarming aanstaat, maar ook tijdens de warme zomerdagen, als we ons echt loom voelen, hebben velen met meestal plotseling opkomende slaap te kampen. Welke mogelijk heden bestaan er, om dit gevaar het hoofd te kunnen bieden? Een werkelijk afdoend middel tegen vermoeidheid en een middel dat bovendien ongevaarlijk is be staat niet. Wel worden er verschil lende preparaten als zodanig aange boden, doch wij willen het gebruik daarvan ten stelligste ontraden. Als het gaat om uw lichamelijk welzijn, kunt u niet voorzichtig genoeg zijn. Het zal niet de eerste maal zijn, dat het gebruik van „opwekkende midde- SLAAP LANGER Voor de automobilist is nachtrust ong belangrijker dan olie en benzine, omdat een gebrek hieraan ernstige gevolgen kan hebben. Wanneer u de huisarts vraagt, wat er te doen is tegen vermoeidheid achter het stuur, zal ook zijn eerste antwoord luiden: zorg voor voldoende nachtrust, of neem de tijd voor een middagslaapje. Maar zelfs als dit geregeld is, hebt u het spook van de plotseling op tornende slaap nog niet geheel uit gebannen. Voor menigeen is het auto rijden immers bijzaak tijdens belang rijke zakenreizen met inspannende gesprekken of vermoeiende vergade ringen. De mensen op de weg hébben hun hoofd allemaal bij heel andere dingen dan bij de weg alleen. Zij óverwegen wat er bij het vorige be zoek ter sprake kwam en hoe zij de volgende cliënt moeten aanpakken, of ze denken aan ander werk wat die dag gedaan moet worden. Anderen hebben hun gedachten bij vrouw en familie-omstandigheden of te betalen rekeningen. Daarom is net belangrijk, het auto rijden geheel te scheiden van de zakelijke beslommeringen. Werk de administratie bij, vóór u start. Laat de auto thuis als u naar een lang durige vergadering toe moet en bij voorbaat weet, dat u daar „roezelig" in het hoofd vandaan komt. Is het onmogelijk van een ander vervoer middel gebruik te maken, zorg dan in elk geval voor frisse lucht. UITLAATGASSEN Frisse lucht brengt u niet in de wagen door de ventilator van de ver warming harder te laten draaien en „koude" lucht binnen te laten zuigen. Op drukke wegen en zeker in de stad, zuigt uw autoverwarming immers juist de laaghangende uitlaatgassen van de voor u rijdende auto's op. Beter is het, er een gewoonte van te maken zomer en winter te rijden met een iets geopend raam. Tijdens het rijden kan een smalle kier met een vleugje frisse wind over 't gezióht van de bestuurder doen strijken. Staat de wagen stil in de zon, dan voorkomen open spleten links en rechts, dat de lucht in uw broeikas een te hoge temperatuur krijgt. Is er veel gerookt door mede-inzit tenden, draai dan éven de ramen flink open en laat de ventilatie op volle kracht werken, dan kunt u weer dieper ademhalen. Zet in een file altijd ventilatie en verwarming af. STAP UIT I Een andere belangrijke factor is, dat niet te lang aan één stuk wordt gereden. Stap van tijd tot tijd eens uit en zeker om de 150 km. Een loopje van enkele minuten verkwikt reeds en mocht u zich moe gevoelen, gebruik dan onderweg eens een con sumptie (zonder alcohol) en ontspan niet alleen het lichaam, maar vooral uw geest! Een gesprek onderweg kan ook gunstig werken, terwijl de radio op dit punt een belangrijk accessoire is. De kosten van zo'n klein toestel kun nen veel grotere kosten bij schade voorkomen, om maar te zwijgen van het evt. menselijk leed. Zware en uitgebreide maaltijden moeten worden vermeden door ieder die nog een lange rit voor de boeg heeft, want hoe gezellig en lekker het eten elders ook kan zijn, de slaap zal zich na de voeding onherroepelijk aankondigen. En met die opkomende slaap arriveert ook de kans op ver slapping van de aandacht, die juist in het drukke wegverkeer zo belang rijk is. En moet u onderweg een hapjë nemen tegen de honger, gebruik daarna dan nog een extra kop koffie of een glas cola om u fit te houden. Een gewaarschuwd man telt voor twee! muffl De staking onder het perso neel van de Belgische douane is woensdag voortgezet. De stakers gaan door met hun pogingen om collega's van de belastingdiens ten hij hun actie te betrekken. Het ministerie van financiën deelde woensdagochtend in Brus sel mede, dat administratieve en juridische richtlijnen^ zijn uitge geven om onmiddellijk te kun nen optreden tegen „onruststo kers". Aan de Nederlandse grens te Putte en Essen was de toestand woensdag wat normaler, hoewel het aantal auto's dat bij de con troleposten wachtte, veel groter was dan normaal. Te Wuustwe- zel stonden woensdagochtend om half elf circa 250 vrachtwagens te wachten tegen normaal 25. Op verscheidene plaatsen heb ben de stakers betogingen gehou den. In Antwerpen belemmerden circa 250 stakers de toegang tot de haven door op straat te gaan zitten. In Brussel trok 300 man langs de gebouwen van de fis cale diensten, waar zij het per soneel uitjouwden dat -aan he* werk was. Ook te Doornik werd betoogd. Daar hielden de stakers gedurende twee uur een goede rentrein op. Ook aan de Frans-Belgische grens duurt de staking voort. Te Bettignies op de weg van Parijs naar Brussel stonden woensdag ochtend 200 vrachtwagens bij de tolbomen te wachten. Bij de grensovergang Putte op de weg tussen Bergen op Zoom en Antwerpen zijn dinsdagavond grote opstoppingen ontstaan als gevolg van de door de Belgische douanebeambten gevoerde stipt heidsactie. Er «tond omstreeks "zeven uur een file vrachtauto's en personenauto's van een halve kilometer. De actie van de Bel gen had tot gevolg dat de auto bestuurders zo'n vier uur moes ten wachten alvorens te worden doorgelaten. Aanvankelijk namen de doua nebeambten van deze grenspost het niet zo nauw met de stipt heidsactie, maar dit veranderde nadat een vakbondbestuurder uit Antwerpen hen was komen ver manen. De grensovergang NispenEs sen heeft veel auto's te verwer ken gekregen. De controle van de Belgische douane was hier vrij normaal. Een aantal stakende beambten uit Antwerpen is woensdagmid dag naar de grenspost van Putte getrokken, waar ze een grote verkeersopstopping veroorzaak ten. Er stonden overigens reeds vele wagens als gevolg van de stipheidsactie en de douaniers te Putte. In Brussel wordt vernomen, dat er in de internationale trei-. KILOMETERS LANGE FILES Wernhout: Als gevolg van de stakingsaktie van de Belgische douaniers vormden zich dinsdag kilometers lange files van vracht wagens hij de grensovergangen met België. Hier een overzicht bij de douanepost Wernhout. nen reeds sedrt acht dagen niet meer wordt gecontroleerd. In het station-Zuid te Brussel stapelen zich paketten uit het buitenland op, die niet besteld worden. Een vijftilgtal buitenlandse vrachtwagens heeft, naar verno men wordt, kans gezien het Brusselse depot van „tour et taxis" te verlaten met goederen waarop geen belasting was be taald. Om herhaling te voorko men mogen nu alleen nog vracht auto's van firma's die voldoende borg hebben staan, uit de op slagplaats vertrekken. De vroegere Hongaarse en Spaanse voetbalinternational Fe- rence Puskas die in 1966 zijn ak- tieve voetballoopbaan bij Real Madrid beëindigde en trainer werd bij de Amerikaanse „Gol den Gate Gales" uit San Fran- sisco, zal binnenkort naar Europa komen om voetballers te contrac teren, die in de Verenigde Staten willen spelen. Puskas gaat eerst naar Düsseldorf om daar Hon garen, die in de Duitse, Belgische en Nederlandse competitie voet ballen en veelbelovende ama teurs uit deze landen een test af te nemen. Daarna wil hij naar Madrid om een trainingskamp in te richten voor de door hem ge selecteerde voetballers. Met de beste spelers uit dit kamp gaat hij begin 1968 naar de V. S. om ze verder „klaar te stomen" voor de competitie die in maart 1969 be gint. COOP. VRUCHTENVEILING „ZEEUWSCH-VLAANDEREN" TERNEUZEN Veiling van 13 september 1967. GROENTEN Per 100 stuks: Sla I 3340, II 11—22. Per stuk: Bloemkool A II 8193 ot, B II 29—83 ct, C II 51 ct, afw. 1567 ct; Groene komkommers B H 9—25 ct, C II 15—22 ct; Witte komkommers B II 15 ct; Meloenen I 99—105 ct, n 62—85 ct; Knol selderij B I 1314 ct. Per bos: Selderij I 923. ct; Peterselie I 2—10 ct. Per kg: Andijvie I 3339 ct', II 3031 ct; Stoksnijbonen II 70—71 ct; Princesse bonen I 90 ct, II 63 71 ct; Babo I 61 ct; Widusa II49 59 ct; Prelude II 5861 ct; Kroten II 7—23 ct; Rode kool I 7—13 ct, II 48 ct; Savoye kool I 1419 ct, II 910 ct; Witte kool I 18 ct, II 5 ct; Waspeen II 24 ct; Prei I 1831 ct, II 1619 ct; Rabarber II 15—15 ct; Knolselderij II 17 21 ct; Spruiten II 6066 ct; Spina zie I 6873 ct; Pronkbonen II 57 69 ct; Uien I 1216 ct; Tomaten I 40—53 ct, II 40—50 ct. AARDAPPELEN Per 100 kg: Doré 10; Meerlan- ders f 1314; Bintjes 1217. ZACHT FRUIT Per doos: Aardbeien 38-*»66 ct. Beursplein 5 heeft zich gisteren niet kunnen herstellen van de koersafbrokkelingen op dinsdag voor de meeste internationale waarden. Deze fondsen lagen bij de opening gedrukt tot flauw in de markt als gevolg van winstne<- mingen door het publiek in een dunnen markt. A.K.U. vormde een uitzondering. Hier steeg de koers 40 cent met een eerste ver handeling op 62,80. Voorbeurs werd voor A.K.U. als hoogste prijs 63,50 betaald. De speculatie ve vraag in de A.K.U.-hoek blijft aanhouden. Kon. Olie, welke fonds in Wall- street dollar lager sloot, moest een flinke stap terugdoen tot 142,80 tegen dinsdag als slotprijs 145,30. Philips zakte in van 113,70 tot 113,20 (114,50). Unilever ver loor 1 gulden op 109,20. Voor Hoogovens werd 96,50 (onveran derd) als advieskoers opgegeven. Wallstreet sloot dinsdag iets hoger. Hierbij lagen de auto waarden vast in de markt. K.L.M. gaf op de New Yorkse beurs een herstel te zien van ruim 2 dollar. Philips was er% dollar lager en Unilever onver anderd. K. L. M. werd in Amster dam hoger geadviseerd. Voor beurs werd in dit fonds 278 tot 279 gedaan tegen dinsdag als offi ciële koers 275. Uit het fusiebericht van de Kon. Zout-Ketjen en Zwanen- berg-Organon blijkt, dat beide concerns over het eerste halfjaar 1967 gunstig hebben gewerkt. Zowel de exploitatiewinst als de netto-winst steeg over deze pe riode met ruim 15 procent De toekomstverwachtingen zijn gun stig. Belangrijk is ook dat voor alsnog geen beroep op de open kapitaalmarkt door middel van een aandelen-emissie zal worden gedaan. De Utrechtse najaarsbeurs is een succes geweest. Door het bui tenland werden vele orders voor het Nederlandse bedrijfsleven ge plaatst, waardoor de naaste toe komst met optimisme wordt te- gemoetgezien. De cultures waren licht ver deeld, terwijl de scheepvaart waarden gemakkelijker in de markt lagen. De staatsfondsen- markt gaf geen afwijkingen van betekenis te zien. Gedurende de verdere beurs- duur bleven de koersfluctuaties binnen nauwe grenzen. Alleen Philips 2akte in tot 112,60 doch sloot op 113. Verde»sloten A.K.TJ. op 62,70, Unilever op 109 en Son. Olie op 142,90. In de eerste periode was Al- bert Heijn negen punten hoger niet te verkrijgen. Bijenkorf-Be heer ging 6 en Simon "de Wit 3 punten omhoog. Gist/Brocades steeg 10, v. d. Grinten 5, K. L. M. 5, en Lint's Beheer 3% punt. Hoeks machines was 5 punten hoger niet aan te komen terwijl Automatic Screw Works 7 pun ten hoger bieden bleven. Claims Gist/Brocades bleven met een notering van 51,70 voor de eer ste verhandeldag boven de theo retische waarde. Kon. Zout was 6 punten in reactie. Zwanenberg- Organon was eveneens in reactie met f 1,50. De Spaarnestad gaf 11, Kon. Tapijt 6, Mulder-Vogem eveneens 6 en techn. bur. Marij- nen 5 punten prijs. Hoogovens was 1,50 lager terwijl van de Wereldhaven 9 punten lager niet was af te komen. Op het vliegveld van Tainan, in het zuiden van Formosa, is woensdag een brandstoftank van een Boeing-727 van de Ameri kaanse maatschappij Southern Airlines ontploft. Dertien per sonen werden gewond, van wie vier ernstig. Een door de pro-Russische en pro-Chinese communisten geor- aniseerde algemene staking ieeft een verlammende uitwer king in de Indische deelstaten Kerala met 20 miljoen inwoners en Assam met 15 miljoen. In Kerala keurt de regerings coalitie van zeven partijen on der leiding van Chineesgezinde communisten de staking goed, die ten doel heeft grotere rijst- toewijzingen voor de provincies los te krijgen. In Kasargod moest de politie met wapens optreden tegen een menigte. Er viel één dode. Op een station in Calcutta opende de politie het vuur om betogers te verdrijven die pro testeerden tegen het stilleggen van het treinverkeer. Een be toger werd gedood en tien wer den gewond.

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1967 | | pagina 6