ZOM ER-
JAPONNEN
Van der Meer
Foto v. VOGT
Een
begrip voor
KOELKASTEN
GASVERWARMING
WASAUTOMATEN
GASFORNUIZEN enz. enz.
POCKETBOEKEN - VAN DE SANDE
dag en nacht BENZINE tanken
aan GARAGE VISSER denken
LAATSTE PARTU
ONTVANGEN
MODEHUIS
Noordstraat Terneuzen
Autorijles nemen?
Autorijschool „Succes"
J. A. de Putter
Firma VAN DEN HEMEL
Zaterdag 5 augustus 1967
DE VRIJE ZEEUW
Pagina 15
TWEE DODEN
BIJ BOTSING
DE EMIGRATIE
NAAR CANADA
OUDE MAN
ONDER SLIPPENDE
AUTO
POLITIE-
COMMANDANT
VAN OOST-JAVA
ONTSLAGEN
Nederlands Handelsinstituut
PARKEERTERREIN
Dijkstr. 46 Tel. 3693
Terneuzen
Uw films binnen 24 uur
gereed. Handwerk uit
eigen atelier.
Omstreeks kwart over één
gistermiddag zijn op de provin
ciale weg tussen IJsselstein en
Benschop tijdens een zware on
weersbui twee vrachtwagens
frontaal op elkaar gebotst. De
50-jarige chauffeur G. Meerbeek
uit Utrecht en zijn jeugdige bij
rijder een vakantiehulp J.
Sprenger uit Vinkeveen kwamen
bierbij om het leven.
Het slechte weer en de zware
slagregens zijn, aldus het eerste
oordeel van de rijkspolitie, de
oorzaak van de botsing geweest.
De beide vrachtwagens, de ene
van de fa. S. van de Ham uit
Arnhem en de andere van de fa.
H. A. de Vries uit Amersfoort,
zijn zeer zwaar beschadigd. De
beide slachtoffers werkten bij de
Amersfoortse firma. De bestuur
der van de andere vrachtwagen
is levensgevaarlijk gewond in 't
Sint Joseph Ziekenhuis in IJssel
stein opgenomen.
Het verkeer tussen IJsselstein
en Benschop ondervindt veel
vertraging door het ongeluk, om
dat het over één rijbaan moet
worden geleid.
Canada heeft in de eerste helft
van dit jaar 108.958 immigranten
toegelaten ofwel 25 percent meer
dan in de eerste zes maanden van
1966. Het grootste deel kwam uit
Groot-Brittannië (34.495), dan
volgt Italië met 16.263 en de V.S.
met 6.719 immigranten.
De emigratie uit Frankrijk
neemt toe. In de eerste helft van
1967 vestigden zich 4.757 Fransen
in Canada, in de eerste zes maan
den van 1966 3.300.
GEZONDE ONTSPANNING
Lichaamsbeheersing is op de Ni-
geriaanse scholen even verplicht
als bij ons gymnastiekonderwijs.
Geen wonder, dat de jongens hun
kunnen ook graag buiten school
tijd demonstreren.
Gistermorgen om kwart over
elf is de tachtigjarige heer A.
Spiering uit Haarlem, die liep te
wandelen bij het viaduct van het
Kenaupark in zijn woonplaats
aangereden door een vrachtauto.
Deze was gaan slippen, vermoe
delijk omdat er olie op het weg
dek lag. Tijdens het vervoer naar
een ziekenhuis is de heer Spie
ring overleden.
Het hoofd van de Indonesische
politietroepen generaal Djoedo-
dihardjo, heeft brigade-generaal
Soemarsono ontslagen als politie-
commandant van Oost-Java, zo is
donderdag in Djakarta vernomen.
Onlangs was gemeld, dat deze
zou hebben gezegd dat hij van
Soerabaja een bolwerk voor oud
president Soekarno zou maken.
Volgens welingelichte kringen
zullen vandaag ongeveer 3.000
parachutisten bij wijze van
machtsvertoon een parade in
Soerabaja houden.
Het blad „Pelopor Baroe" weet
te melden, dat volgens een mede
deling van de militaire comman
dant van midden-Java, generaal
Soerono, duizend officieren, on
derofficieren en manschappen
oneervol uit het leger zijn ont
slagen. De generaal had gezegd
dat het wegzuiveren van aanhan
gers van Soekarno zal voortgaan.
VLOOSWIJKSTRAAT 7-9
TERNEUZEN
TELEFOON 3966
Een btsoek aan onze toonzalen, waar V een enorme koliek tie aantreft,
ia zeker de moei te waard t
Dan natuurlijk naar BOVAG erkende
Terneuzensestraat 54 - Tel. 01153239
ZAAMSLAG
KANTOOR- EN HANDELSOPLEIDING
Dir. A. M. VAN LAERE
TERNEUZEN - Leeuwenlaan 56 - Tel. 01150—3387
SAS VAN GENT - Hollandiastraat 5 - Tel. 01150—3387
OOSTBURG - Breedestraat 1 - Tel. 01170—2774
b.g.g. Tel. 01150—3387
Zeer binnenkort beginnen weer de nieuwe kursussen ter
opleiding van de volgende diploma's
Typen (praktijkdiploma)
Typen (snelheidsdiploma)
Praktijkdiploma Boekhouden (voor beginners)
Praktijkdiploma Boekhouden (voor gevorderden)
M.B.A. (voor beginners)
M.B.A. (voor gevorderden)
S.P.D.
Nederlandse Handelskorrespondentie (voor beginners)
Nederlandse Handelskorrespondentie (voor gevorderden)
Middenstandsdiploma (voor beginners en rep. kursus)
Franse Handelskorrespondentie
Duitse Handelskorrespondentie
Engelse Handelskorrespondentie
Steno
Sekretaressekursus
Belastingrecht- en Sociale Wetgeving
Bedrijfseconomie
Bedrijfsadministratie
Bedrijfsstatistiek
Kantoorpraktijk
Algemene vorming
Cursussen onder leiding van staatsbevoegde leraren.
Lessen te: Terneuzen, Sas van Gent en Oostburg.
Alle aanvragen om inlichtingen te richten aan ons
kantoor Leeuwenlaan 56, Terneuzen.
Burg. Geillstraat 10 Tel. 2432
Tel. 4462 b.g.g.
Breitnerstraat 4 Tel. 3819 b.g.g.
Mr. F. J. Haarmanweg Tel. 4107
AUTORIJSCHOOL - TAXI'S
TROUWAUTO'S - RIJBEWIJZENBUREAU
Keuze uit vloer- of stuurversnelling
R ij school voor Terneuzen en omstreken
Met meer dan 10 jaar ervaring.
VAMOR-KNAC DIPLOMA'S
l n
Onze reis
naar Israël
Door JOH. DE VRIES
XXI
OPPER - GALILEE
244. Wanneer ik vanavond
over onze reis van deze dag ga
schrijven betekent dat tevens
de beschrijving van de laatste
grote tocht, die we in Israël
hebben gemaakt.
Nu kan ik moeilijk zeggen,
dat vandaag alles overtroffen
is, wat we tot nu toe hebben
gezien, maar wel, dat we ken
nis hebben gemaakt met één
van de mooiste gedeelten van
dit land, zo vol verscheiden
heid.
We weten nu uit eigen er
varing, welk een bergachtig
land dit noordelijk gedeelte is
en ook, dat het meer van Ti
berias en omgeving, dat we
vandaag alleen maar vanuit
verre hoogten hebben zien lig
gen, net als de Dode Zee, diep
beneden de zeespiegel ligt en
wel op 212 meter. Maar laat
ik U mogen meenemen op
onze tocht op de wijze, zoals
ik dit tot nu toe heb getracht
te doen.
En dan breng ik U vanmor
gen om kwart over zeven, we
derom gezegend met het
mooist denkbare zomerweer,
want met de „Cham-sin" van
gister is 't gedaan en 't is nu
weer een rustige dag met wei
nig wind. Jammer genoeg is
het zicht in de verte iets min
der goed dan gister. Na 35 km
passeren we nogeens Naza
reth, waar we in de hoogte
langs een prachtige asfaltweg
heen rijden, 't Is weer een
machtig mooi gezicht, het cen
trum van deze plaats in de
diepte te zien liggen. We vol
gen aanvankelijk de hoofd
route naar Tiberias, maar ons
eerste doel van deze dag is
Tsé-Fat, dat ongeveer 50 km
noordelijk van Nazareth ligt.
Weldra maken we kennis met
de bergen van Opper-Galilée,
als we de 584 meter hoge Har
Hazon naderen. Een gedeelte
van de weg had, wat ons be
treft wel wat beter berijdbaar
mogen zijn, maar biedt een na
tuurschoon van je welste, een
streek, waar maar heel weinig
dorpen worden aangetroffen.
Nog steeds op grote hoogte
rijdende, naar het schijnt niet
ver van ons vandaan, hoog op
een berg, zien we een stad'lig
gen, dat wel Tsé-Fat moet zijn.
Maar niets dat meer bedriegt,
want in een grote boog met
onbeschrijfelijk mooie uit
zichten, zeker 10 meter lang
kunnen we de stad pas berei
ken. Groot is die stad niet en
het beste dat we doen kunnen
is de auto op een veilige plaats
neer te zetten en in het bij
zonder het oude Arabische
deel te voet doorkruisen.
We komen bij een zeer oude
maar kleine synagoge terecht,
waar ze me bij het binnentre
den gauw een petje op mijn
hoofd drukken (dames met
blote armen waren blijkbaar
geen bezwaar!) en waar we
wat hebben rondgekeken.
In dé oude Arabische straat
jes, waar nu meest Joodse
mensen wonén is hét rustig,
maar welke een behuizing hier
en daar (naar onze Westerse
begrippen!).
Een uurtje vinden wê lang
genoeg in deze gloeiend-hete
smalle straatjes en op weg
naar ons eerstvolgende kruis
punt naar Rosh Pinna, komen
we hoog boven het toch al
hooggelegen stadje Tsé-Fat
te zitten.
Dan begint een geweldige
afdaling naar de Hula-vallei,
die grenst aan Syrië. We zijn
nu in een zeer vruchtbaar ge
deelte aangekomen, waar veel
appel-aanplantingen zijn,
waar we geen sinaasappels of
citroenenkweek meer zien.
Wel zien we links van de
lange weg naar Metulla, ons
volgende doel, uitgestrekte vij
vers, waar het weer wemelt
van ooievaars. Hoe graag ik ze
ook op de foto zou willen krij
gen, moet ik hiervan afzien,
want in de wagen zittende
biijven ze staan, maar nauwe
lijks een stap naar buiten
doende, vliegen ze dadelijk
weg, want van nieuwsgierige
voetgangers moeten ze niets
hebben!
't Is een hele rit naar Metul
la en we gaan eerst onze pick
nick houden, wat op deze
boomrijke weg goed te doen
is. Veel verkeer is er in deze
noordhoek niet meer, die links
begrensd wordt door de Liba
non en rechts door Syrië en
waarvan de breedte nauwe
lijks 15 km bedraagt.
Al is er in Metulla weinig
te zien, we gaan er toch heen,
al was het maar om onze be
wering juist te maken, dat we
Israël van zuid (Eilat) tot
noord (Metulla) hebben door
kruist!
Maar nu moet ik onze terug
reis van Metulla beschrijven,
wat eigenlijk niet wel moge
lijk is. Ik bedoel daarmee, dat
het hoogst bezwaarlijk is, deze
waarlijk echte bergtocht met
schitterend mooie uitzichten
Door Opper-Galilei
op de vallei, die we deze mor
gen zijn doorgereden, aan an
deren voor ogen te toveren.
Misschien, als het wat minder
nevelig was geweest, dat de
foto's mijn werk hadden kun
nen overnemen. Maar hoe
mooi ook voor het oog, wa=
het beter hier geen opnamen
er aan te wagen. Wel zijn wc
enkele malen uit de wagen ge
stapt om deze overweldigen
de schoonheid in ons op te ne
men. Af en toe loopt onze weg
tegen de grens van Libanon
aan en zien we een enkel Li
banees dorp hoog tegen de
berg liggen. Je moet ook hier
niet bang zijn, dat je per on
geluk Libanon zult binnenrij
den, want er is nagenoeg maar
één weg en overal zie je prik
keldraad met daarvoor gele
waarschuwingsborden met op
schrift: „Frontiere".
Wanneer we na ongeveer 50
km in zuidelijke richting over
dit hoge bergland hebben ge
reden het plaatsje Sasa berei
ken, krijgt het land weer een
geheel ander aanzicht. De
hoogte neemt iets af en we rij
den temidden van olijfbomen
waar we een typisch Arabisch
dorpje „Hurfeish" passeren.
Zo typisch in zijn stenige en
toch blijkbaar vruchtbare
omgeving, dat we er een paar
opnamen aan wagen. Wat ver
der zien we in een diep ravijn
een geweldige opeenhoping
van zwarte geiten, waartussen
koeien en een enkel paard, die
met veel Arabisch geschreeuw
naar een bron worden geleid.
Ik zal me zeker niet vergis
sen als ik U vertel, dat daar
een duizendtal dieren dooreen
krioelen!
Of er op deze afstand veel
van te zien zal zijn op de foto
weet ik niet, maar dat moest
nu eenmaal geprobeerd wor
den.
Tot bijna bij Nahariya, dat
aan de kust ligt, blijft de weg
bijzonder mooi en nog steeds
sterk golvend.
Over Nahariya heb ik al
eerder wat verteld en daar
moet nu maar eens gewinkeld
worden, wat dan ook met veel
succes is geschied!
Over de terugrit naar Yok-
neam valt niets anders te zeg
gen, dan dat we prachtig op
de door ons geplande tijd, 6
uur in de avond daar aanko
men, na een dagrit van.
schrikt U niet, 300 km!
En nu morgen even met z'n
drietjes naar Haifa, waar we
ons gaan melden aan het bu
reau van de Griekse Stoom
boot Mij., want het begint nu
aardig op te schieten voor ons.
De enkele kleine dagtocht
jes, die wellicht nog zullen
gemaakt worden kan ik rustig
overslaan, omdat dit voor het
grootste deel zou neerkomen
op herhaling van wat ik reeds
eerder heb beschreven.
Bijzondere omstandigheden
daargelaten, hoop ik mijn re
laas te vervolgen op het mo
ment dat onze boot op 8 mei
a.s. de haven van Haifa zal
verlaten.
t> r'.
A
A