ZOM ER- JAPONNEN Van der Meer Foto v. VOGT Een begrip voor KOELKASTEN GASVERWARMING WASAUTOMATEN GASFORNUIZEN enz. enz. POCKETBOEKEN - VAN DE SANDE dag en nacht BENZINE tanken aan GARAGE VISSER denken LAATSTE PARTU ONTVANGEN MODEHUIS Noordstraat Terneuzen Autorijles nemen? Autorijschool „Succes" J. A. de Putter Firma VAN DEN HEMEL Zaterdag 5 augustus 1967 DE VRIJE ZEEUW Pagina 15 TWEE DODEN BIJ BOTSING DE EMIGRATIE NAAR CANADA OUDE MAN ONDER SLIPPENDE AUTO POLITIE- COMMANDANT VAN OOST-JAVA ONTSLAGEN Nederlands Handelsinstituut PARKEERTERREIN Dijkstr. 46 Tel. 3693 Terneuzen Uw films binnen 24 uur gereed. Handwerk uit eigen atelier. Omstreeks kwart over één gistermiddag zijn op de provin ciale weg tussen IJsselstein en Benschop tijdens een zware on weersbui twee vrachtwagens frontaal op elkaar gebotst. De 50-jarige chauffeur G. Meerbeek uit Utrecht en zijn jeugdige bij rijder een vakantiehulp J. Sprenger uit Vinkeveen kwamen bierbij om het leven. Het slechte weer en de zware slagregens zijn, aldus het eerste oordeel van de rijkspolitie, de oorzaak van de botsing geweest. De beide vrachtwagens, de ene van de fa. S. van de Ham uit Arnhem en de andere van de fa. H. A. de Vries uit Amersfoort, zijn zeer zwaar beschadigd. De beide slachtoffers werkten bij de Amersfoortse firma. De bestuur der van de andere vrachtwagen is levensgevaarlijk gewond in 't Sint Joseph Ziekenhuis in IJssel stein opgenomen. Het verkeer tussen IJsselstein en Benschop ondervindt veel vertraging door het ongeluk, om dat het over één rijbaan moet worden geleid. Canada heeft in de eerste helft van dit jaar 108.958 immigranten toegelaten ofwel 25 percent meer dan in de eerste zes maanden van 1966. Het grootste deel kwam uit Groot-Brittannië (34.495), dan volgt Italië met 16.263 en de V.S. met 6.719 immigranten. De emigratie uit Frankrijk neemt toe. In de eerste helft van 1967 vestigden zich 4.757 Fransen in Canada, in de eerste zes maan den van 1966 3.300. GEZONDE ONTSPANNING Lichaamsbeheersing is op de Ni- geriaanse scholen even verplicht als bij ons gymnastiekonderwijs. Geen wonder, dat de jongens hun kunnen ook graag buiten school tijd demonstreren. Gistermorgen om kwart over elf is de tachtigjarige heer A. Spiering uit Haarlem, die liep te wandelen bij het viaduct van het Kenaupark in zijn woonplaats aangereden door een vrachtauto. Deze was gaan slippen, vermoe delijk omdat er olie op het weg dek lag. Tijdens het vervoer naar een ziekenhuis is de heer Spie ring overleden. Het hoofd van de Indonesische politietroepen generaal Djoedo- dihardjo, heeft brigade-generaal Soemarsono ontslagen als politie- commandant van Oost-Java, zo is donderdag in Djakarta vernomen. Onlangs was gemeld, dat deze zou hebben gezegd dat hij van Soerabaja een bolwerk voor oud president Soekarno zou maken. Volgens welingelichte kringen zullen vandaag ongeveer 3.000 parachutisten bij wijze van machtsvertoon een parade in Soerabaja houden. Het blad „Pelopor Baroe" weet te melden, dat volgens een mede deling van de militaire comman dant van midden-Java, generaal Soerono, duizend officieren, on derofficieren en manschappen oneervol uit het leger zijn ont slagen. De generaal had gezegd dat het wegzuiveren van aanhan gers van Soekarno zal voortgaan. VLOOSWIJKSTRAAT 7-9 TERNEUZEN TELEFOON 3966 Een btsoek aan onze toonzalen, waar V een enorme koliek tie aantreft, ia zeker de moei te waard t Dan natuurlijk naar BOVAG erkende Terneuzensestraat 54 - Tel. 01153239 ZAAMSLAG KANTOOR- EN HANDELSOPLEIDING Dir. A. M. VAN LAERE TERNEUZEN - Leeuwenlaan 56 - Tel. 01150—3387 SAS VAN GENT - Hollandiastraat 5 - Tel. 01150—3387 OOSTBURG - Breedestraat 1 - Tel. 01170—2774 b.g.g. Tel. 01150—3387 Zeer binnenkort beginnen weer de nieuwe kursussen ter opleiding van de volgende diploma's Typen (praktijkdiploma) Typen (snelheidsdiploma) Praktijkdiploma Boekhouden (voor beginners) Praktijkdiploma Boekhouden (voor gevorderden) M.B.A. (voor beginners) M.B.A. (voor gevorderden) S.P.D. Nederlandse Handelskorrespondentie (voor beginners) Nederlandse Handelskorrespondentie (voor gevorderden) Middenstandsdiploma (voor beginners en rep. kursus) Franse Handelskorrespondentie Duitse Handelskorrespondentie Engelse Handelskorrespondentie Steno Sekretaressekursus Belastingrecht- en Sociale Wetgeving Bedrijfseconomie Bedrijfsadministratie Bedrijfsstatistiek Kantoorpraktijk Algemene vorming Cursussen onder leiding van staatsbevoegde leraren. Lessen te: Terneuzen, Sas van Gent en Oostburg. Alle aanvragen om inlichtingen te richten aan ons kantoor Leeuwenlaan 56, Terneuzen. Burg. Geillstraat 10 Tel. 2432 Tel. 4462 b.g.g. Breitnerstraat 4 Tel. 3819 b.g.g. Mr. F. J. Haarmanweg Tel. 4107 AUTORIJSCHOOL - TAXI'S TROUWAUTO'S - RIJBEWIJZENBUREAU Keuze uit vloer- of stuurversnelling R ij school voor Terneuzen en omstreken Met meer dan 10 jaar ervaring. VAMOR-KNAC DIPLOMA'S l n Onze reis naar Israël Door JOH. DE VRIES XXI OPPER - GALILEE 244. Wanneer ik vanavond over onze reis van deze dag ga schrijven betekent dat tevens de beschrijving van de laatste grote tocht, die we in Israël hebben gemaakt. Nu kan ik moeilijk zeggen, dat vandaag alles overtroffen is, wat we tot nu toe hebben gezien, maar wel, dat we ken nis hebben gemaakt met één van de mooiste gedeelten van dit land, zo vol verscheiden heid. We weten nu uit eigen er varing, welk een bergachtig land dit noordelijk gedeelte is en ook, dat het meer van Ti berias en omgeving, dat we vandaag alleen maar vanuit verre hoogten hebben zien lig gen, net als de Dode Zee, diep beneden de zeespiegel ligt en wel op 212 meter. Maar laat ik U mogen meenemen op onze tocht op de wijze, zoals ik dit tot nu toe heb getracht te doen. En dan breng ik U vanmor gen om kwart over zeven, we derom gezegend met het mooist denkbare zomerweer, want met de „Cham-sin" van gister is 't gedaan en 't is nu weer een rustige dag met wei nig wind. Jammer genoeg is het zicht in de verte iets min der goed dan gister. Na 35 km passeren we nogeens Naza reth, waar we in de hoogte langs een prachtige asfaltweg heen rijden, 't Is weer een machtig mooi gezicht, het cen trum van deze plaats in de diepte te zien liggen. We vol gen aanvankelijk de hoofd route naar Tiberias, maar ons eerste doel van deze dag is Tsé-Fat, dat ongeveer 50 km noordelijk van Nazareth ligt. Weldra maken we kennis met de bergen van Opper-Galilée, als we de 584 meter hoge Har Hazon naderen. Een gedeelte van de weg had, wat ons be treft wel wat beter berijdbaar mogen zijn, maar biedt een na tuurschoon van je welste, een streek, waar maar heel weinig dorpen worden aangetroffen. Nog steeds op grote hoogte rijdende, naar het schijnt niet ver van ons vandaan, hoog op een berg, zien we een stad'lig gen, dat wel Tsé-Fat moet zijn. Maar niets dat meer bedriegt, want in een grote boog met onbeschrijfelijk mooie uit zichten, zeker 10 meter lang kunnen we de stad pas berei ken. Groot is die stad niet en het beste dat we doen kunnen is de auto op een veilige plaats neer te zetten en in het bij zonder het oude Arabische deel te voet doorkruisen. We komen bij een zeer oude maar kleine synagoge terecht, waar ze me bij het binnentre den gauw een petje op mijn hoofd drukken (dames met blote armen waren blijkbaar geen bezwaar!) en waar we wat hebben rondgekeken. In dé oude Arabische straat jes, waar nu meest Joodse mensen wonén is hét rustig, maar welke een behuizing hier en daar (naar onze Westerse begrippen!). Een uurtje vinden wê lang genoeg in deze gloeiend-hete smalle straatjes en op weg naar ons eerstvolgende kruis punt naar Rosh Pinna, komen we hoog boven het toch al hooggelegen stadje Tsé-Fat te zitten. Dan begint een geweldige afdaling naar de Hula-vallei, die grenst aan Syrië. We zijn nu in een zeer vruchtbaar ge deelte aangekomen, waar veel appel-aanplantingen zijn, waar we geen sinaasappels of citroenenkweek meer zien. Wel zien we links van de lange weg naar Metulla, ons volgende doel, uitgestrekte vij vers, waar het weer wemelt van ooievaars. Hoe graag ik ze ook op de foto zou willen krij gen, moet ik hiervan afzien, want in de wagen zittende biijven ze staan, maar nauwe lijks een stap naar buiten doende, vliegen ze dadelijk weg, want van nieuwsgierige voetgangers moeten ze niets hebben! 't Is een hele rit naar Metul la en we gaan eerst onze pick nick houden, wat op deze boomrijke weg goed te doen is. Veel verkeer is er in deze noordhoek niet meer, die links begrensd wordt door de Liba non en rechts door Syrië en waarvan de breedte nauwe lijks 15 km bedraagt. Al is er in Metulla weinig te zien, we gaan er toch heen, al was het maar om onze be wering juist te maken, dat we Israël van zuid (Eilat) tot noord (Metulla) hebben door kruist! Maar nu moet ik onze terug reis van Metulla beschrijven, wat eigenlijk niet wel moge lijk is. Ik bedoel daarmee, dat het hoogst bezwaarlijk is, deze waarlijk echte bergtocht met schitterend mooie uitzichten Door Opper-Galilei op de vallei, die we deze mor gen zijn doorgereden, aan an deren voor ogen te toveren. Misschien, als het wat minder nevelig was geweest, dat de foto's mijn werk hadden kun nen overnemen. Maar hoe mooi ook voor het oog, wa= het beter hier geen opnamen er aan te wagen. Wel zijn wc enkele malen uit de wagen ge stapt om deze overweldigen de schoonheid in ons op te ne men. Af en toe loopt onze weg tegen de grens van Libanon aan en zien we een enkel Li banees dorp hoog tegen de berg liggen. Je moet ook hier niet bang zijn, dat je per on geluk Libanon zult binnenrij den, want er is nagenoeg maar één weg en overal zie je prik keldraad met daarvoor gele waarschuwingsborden met op schrift: „Frontiere". Wanneer we na ongeveer 50 km in zuidelijke richting over dit hoge bergland hebben ge reden het plaatsje Sasa berei ken, krijgt het land weer een geheel ander aanzicht. De hoogte neemt iets af en we rij den temidden van olijfbomen waar we een typisch Arabisch dorpje „Hurfeish" passeren. Zo typisch in zijn stenige en toch blijkbaar vruchtbare omgeving, dat we er een paar opnamen aan wagen. Wat ver der zien we in een diep ravijn een geweldige opeenhoping van zwarte geiten, waartussen koeien en een enkel paard, die met veel Arabisch geschreeuw naar een bron worden geleid. Ik zal me zeker niet vergis sen als ik U vertel, dat daar een duizendtal dieren dooreen krioelen! Of er op deze afstand veel van te zien zal zijn op de foto weet ik niet, maar dat moest nu eenmaal geprobeerd wor den. Tot bijna bij Nahariya, dat aan de kust ligt, blijft de weg bijzonder mooi en nog steeds sterk golvend. Over Nahariya heb ik al eerder wat verteld en daar moet nu maar eens gewinkeld worden, wat dan ook met veel succes is geschied! Over de terugrit naar Yok- neam valt niets anders te zeg gen, dan dat we prachtig op de door ons geplande tijd, 6 uur in de avond daar aanko men, na een dagrit van. schrikt U niet, 300 km! En nu morgen even met z'n drietjes naar Haifa, waar we ons gaan melden aan het bu reau van de Griekse Stoom boot Mij., want het begint nu aardig op te schieten voor ons. De enkele kleine dagtocht jes, die wellicht nog zullen gemaakt worden kan ik rustig overslaan, omdat dit voor het grootste deel zou neerkomen op herhaling van wat ik reeds eerder heb beschreven. Bijzondere omstandigheden daargelaten, hoop ik mijn re laas te vervolgen op het mo ment dat onze boot op 8 mei a.s. de haven van Haifa zal verlaten. t> r'. A A

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1967 | | pagina 5