Draagvermogen van nieuwe tankers in vier jaar verdubbeld Samyn won 11 etappe Se Franse iuchtkussesitrein krijgt gestalte Wijziging muntwet RIJEXAMENS DUURDER als u met vakantie gaat en droog uit de hand de veelzijdige voeding I KRACHTIGE KOST VOOR HET KIHD^ Woensdag 12 juli 1967 DE VRIJE ZEEUW Pagina 3 Rouw voor slachtoffers treinramp Indonesische studenten roerig Vergeet hun Liga niet. Zorg voor hun ge zondheid. Liga, gemakkelijk om mee te ne-. men, zó gereed. In de fles, als pap, geweekt of gemengd met vruchtesap, fruit, groente. Eerste Kamer Voetbal VOORLOPIGE INDELING ZONDAG COMPETITIE 1967-1968 K.N.V.B. AFD. ZEELAND Overeenstemming rond Samardzic De tyfoon in Japan Waterpolo „Schelde" kampioen door nederlaag van Ganze Dulvems^ort Scliee"ïsfe®fsi!ng in Hamburg Wanhoopsdaad tijdens zitting rechtbank In het dezer dagen gepubli ceerde dertiende jaarverslag van de commissie voor zeevervoer der organisatie voor economische samenwerking en ontwikkeling (Oeso) in Parijs wordt opgemerkt dat de gemiddelde tonnage van de tankschepen die bij werven over de hele wereld worden be steld in de afgelopen vier jaar is verdubbeld. De grootste varende tanker is een Japans schip van 209.000 ton draagvermogen. Eind vorig jaar waren bij diverse wer ven zestig schepen van meer dan 105.000 ton. Deze laatste schepen zijn bestemd voor het vervoer van ruwe olie van de Perzische Golf naar een nieuwe diepwater- haven die in Ierland wordt ge bouwd. Van die haven wordt de olie in kleinere schepen naar de eindbestemming vervoerd. Som mige andere Europese landen overwegen de bouw van soortge lijke diepwaterhavens. De produktie van de scheeps werven over de hele wereld heeft verleden jaar 13,9 miljoen bruto registerton bedragen, dat wil zeggen achttien procent meer dan in het voorgaande jaar. Van mid den 1965 tot midden 1966 is de in ternationale koopvaardijvloot met 6,7 procent toegenomen, een van de hoogste percentages die tot dusver zijn voorgekomen. De absolute toeneming van de'vloot was groter dan ooit tevoren, waarbij de vloten van Liberia, Japan en de Sowj et-Unie het sterkst toenamen. Het aandeel van de tankschepen in de we- reldkoopvaardij vloot bedroeg eind vorig jaar 35,2 procent en nam in 1966 met tien procent toe. Het aandeel van de schepen voor droge lading nam met iets meer dan vijf procent toe. Het aantal ertsschepen en andere vrachtschepen is in het afgelopen jaar met ongeveer 24 procent toegenomen en bereikte een aandeel van 22 procent in de totale tonnage van de vracht schepen. De bestellingen van vrachtschepen bedroegen op 1 januari van dit jaar bijna twin tig miljoen ton draagvermogen. Ondanks de volledige benutting i In de Oostduitse stad Maagden burg is dinsdag een rouwplech- tigheid gehouden voor de slacht offers van de treinramp van vo rige week donderdag. Het doden tal steeg de afgelopen nacht tot 83 door het overlijden van twee gewonden. Ook van de openbare gebouwen in de bondsrepubliek hingen de vlaggen halfstok. De ramp gebeurde toen op het station Langenweddingen een personentrein op een met ben zine gevulde tankauto inreed. In de vlammenzee die ook het sta tionsgebouw omhulde, kwamen alleen al 44 kinderen die op vakantiereis waren om het le ven. Militante Indonesische studen ten hebben dinsdag plannen be kendgemaakt voor grootscheep se betogingen om de regering te bewegen tot optreden tegen hen die Soekarno weer aan de macht, willen brengen. Cosmas Batoe- bara, de leider van het tegen Soekarno gerichte actiefront Kami, zei op een bijeenkomst in Djakarta dat de studenten niet tevreden zijn met de huidige toe stand, waarin de aanhangers van Soekarno proberen de van zijn macht beroofde president weer in het zadel te helpen. De cor ruptie en het wanbeheer namen toe en daarom zouden de leden van het actiefront Kami weer de straat op gaan. In Djakarta is be- 1 adgemaakt dat de viering van ua nationale dag van Indonesië op 17 augustus maar een heel eenvoudig karakter zal hebben. van de beschikbare scheepsruim- te in 1966 lagen de tarieven voor de vrachtschepen en de tankers gemiddeld onder het peil van 1965. In het verslag is onderstaand overzicht opgenomen van het vervoer van olie en olieproduk- ten door het Suezkanaal in 1966 (in miljoenen tonnen): HERKOMST IMARI: Mensen zijn op de daken van hun ondergelopen huizen ge klommen om de aandacht te trek ken van reddingsploegen .De ty foon „Billie", welke gepaard ging met hevige slagregens, heeft een enorme verwoesting aange richt. Meer dan 200 mensen zijn om het leven gekomen of worden vermist. Koeweit en neutrale zone Iran Saoedi-Arabië Irak Qatar Bahrein Aden Egypte Andere landen Totaal Midden-Oosten Verre Oosten Totaal BESTEMMING 61.1 36.2 37,2 7.6 5.7 2,6 2,4 2.8 9,1 164,6 2,1 Europa Westelijk halfrond Afrika Andere landen Totaal 166,7 151,1 10,7 4,0 0,9 166,7 De Franse commissie voor ruimtelijke ordening heeft beslo ten een luchtkussentrein te la ten bouwen, die aan 84 passagiers plaats biedt. Voor deze trein zal een speciale lijn worden aange legd, die deel zal uitmaken van een lijn tussen Parijs en Orleans. De proefnemingen zullen volgend jaar beginnen. De commissie besloot de proef nemingen voort te zetten die met een prototype op een reeds be staande lijn tussen Gometz-le- Chatel en Limours worden ge daan. De financiering van dit programma moet vrijwel geheel door vier regeringsinstellingen worden verzorgd. Daarmee is een bedrag gemoeid van 48,5 miljoen franc. Sinds anderhalf jaar rijdt in Frankrijk een experimenteel voertuig, dat half zo groot is als een operationeel „treinstel". Het wordt door een propellormotor voortgedreven. Luchtkussens dragen er zorg voor dat het voer tuig in evenwicht blijft en niet met de baan in aanraking komt. Het is ontworpen en gebouwd door de „Société d'Etudes de l'Aerotrain" die in 1965 werd op gericht. Na een reeks evenwichtsproe- ven in de werkplaats en een kor te periode van tests op de lijn heeft de „Aerotrain" een maxi mumsnelheid van 200 km per uur behaald. Om het gedrag bij ho gere snelheden te kunnen vast stellen, werd het voertuig in sep tember van het vorig jaar uitge rust met raketten die een belang rijke aanvulling vormden op de aandrijfkracht. Zij werden bij steeds hogere snelheden beproefd. Zo werd op 23 december een snelheid genoteerd van 303 km per uur. Eind december 1966, een jaar na de start van het „Aero- train"-programma had het voer tuig 8300 km afgelegd en meer dan 2700 passagiers vervoerd. De toekomstige proefnemingen zul len worden gericht op het beha len van snelheden hoger dan 350 km per uur door de bouw van een tweede experimenteel voer tuig, dat speciaal is ontworpen voor dit doel. LIGA De eerste kamer heeft zich zonder hoofdelijke stemming ak koord verklaard met het wets ontwerp tot wijziging van de muntwet 1948, welke de moge lijkheid schept naast de bestaan de zilveren rijksdaalders en gul dens nikkelen rijksdaalders en guldens in te voeren. De Boerenpartij kreeg aante kening te hebben tegengestemd. Minister Witteveen (financiën) deelde mee 'n onderzoek te heb ben ingesteld naar de bezwaren die waren geopperd van de zijde van de automatenindustrie. Hem is gebleken dat de industrie een muntonderzoeker produceert die op bijzonder scherpe wijze nik kelen munten ten opzichte van andere metalen munten kan uit- sorteren. Bij de P.T.T. is een 1000- tal automaten in gebruik, waar op dergelijke muntonderzoekers zijn gemonteerd. Bij de invoering van nikkelen guldens en rijks daalders kan niet worden vol staan met de ingebruik zijnde muntonderzoekers. Er is een nieuwe voor nodig waarvan de kosten ongeveer 40 per stuk be dragen. Minister Witteveen kon hierin geen groot bezwaar zien Hij zag dan ook geen aanleiding tot bijzondere tegemoetkoming. Hij zegde toe een onderzoek te zullen instellen naar de wense lijkheid van invoering van munt stukken van vijf of tien gulden, zoals was gevraagd door de K.V.P.-afgevaardigde prof, Thur- le klasse: D.F.S., Domburg, Groede, Hoofdplaat, Jong Am- bon, Kruiningen, Lewed. Boys, Luctor, Noormannen, Patrijzen, Renesse, Robur, Zeelandia. Res. Ie klasse: Axel 3, Honte- nisse 2, Middelburg 4, Oostburg 2, Steen 2, Terneuzen 3, Vlissingen 4, Vogelwaarde 2, Walcheren 2, Zeeland Sport 2, Zeeland Sport 4, Zeelandia 2. 2e klasse A: Aardenburg 2, Biervliet 2, Clinge 2, Graauw, Hansw. Boys 2, Hulsterloo, Koe wacht 2, Philippine, Ria W1, Schoondijke, Schoondijke 2, Sluiskil 2. 3e klasse A: Axel 4, Corn Boys 3, Graauw 2, Hontenisse 3, Hul sterloo 2, Koewacht 3, Ria W 2, Sluiskil 3, Steen 3, Vogelwaarde 3. 3e klasse B: Breskens 3, Groede 2, Hoofdplaat 2, Philippine 2, R.C.S. 3, Schoondijke 3, Terneu zen 4, Terneuzen 5, Vlissingen 5, IJzendijke 2. Aanvang competitie 3 septem ber a.s. De bestuursdelegaties van de eredivisieclubs FC Twente en Feijenoord hebben maandag tijdens een bespreking op het K.N.V.B.-sportcentrum in Zeist volledige overeenstemming be reikt over de moeilijkheden rond de transfer van de Zuidslaviër „Paja" Samardzic naar de Rot terdamse club. Het bestuur van de FC Twente, dat volledige ge noegdoening heeft gekregen, zal alle medewerking verlenen om de Zuidslaviër het komende sei zoen voor Feijenoord uit te laten komen. Het overleg tussen beide clubs vond plaats op initiatief van de voorzitter van de K.N.V.B. de heer W. A. G. M. Meuleman. De delegaties bestonden voor FC Twente uit de heren C. Hil- brink en H. Olijve en voor Feije noord uit C. Buijtendijk en A. A. Couwenberg. lings. De heer Snoek (boerenpartij) deelde mee dat zijn fractie be zwaren heeft tegen het verar mingsverschijnsel van onze munt eenheid. Hij kon wel begrip op brengen voor het feit dat de zil- verwaarde van de Nederlandse gulden bij prijsstijgingen hoger wordt dan de nominale waarde, maar naar zijn mening zijn er andere oplossingen mogelijk. De voordelen voor de schatkist, die voortkomen uit de invoering van nikkelen munten zullen af hankelijk zijn van het tempo waarin deze munten naast de be staande zilveren munten in cir culatie zullen komen. Aangezien de aanmaakkosten van nikkelen guldens en rijksdaalders ca acht resp. vijftien cent zullen bedra gen, levert ieder miljoen stuks van deze munten dat in enig jaar 1 in omloop zal worden gebracht een bate op van 920.000 respec tievelijk ƒ2.350.000. De tyfoon die het afgelopen weekeinde Zuid- en West-Japan trof heeft volgens de laatste be richten vermoedelijk aan meer dan 360 mensen het leven gekost. Er zijn 283 doden geborgen en er zijn nog 84 vermisten. Ruim drie duizend militairen nemen, in samenwerking met politie en brandweer, deel aan de strijd tegen modder en puin. Het eerste herenzevental van „De Schelde" is maandagavond zonder zelf te spelen kampioen ge worden in de 4e klasse R van de waterpolokompetitie. Konkurrent Ganze werd n.l. op eigen veld met 23 verslagen door „De Krabben" uit Bergen op Zoom. Met nog één wedstrijd te spelen heeft Schelde nu 12 punten, terwijl Ganze en Krabben 8 punten hebben met elk nog 1 wedstrijd voor de boeg. Nadat Schelde na de zwembad misère met het kanaalbadje aan de Westsluis, wat velen onzer lezers zich nog wel herinneren, in 1958 weer met een herenzevental aan de kompetitie van de Kring Zeeland ging meedoen, volgde in 1961 het kringkampioenschap na een beslis singswedstrijd met Ganze 2 uit Goes. Van het recht op promotie werd gebruik gemaakt en zo kwam Schelde in 1962 voor de eerste maal uit in de 4e klasse van de bond; in dat jaar en in 1963 nog een Zeeuws onderonsje. Vanaf '64 werden de Zeeuwen in twee ge mengd Zeeuws/Brabantse afdelin gen ingedeeld. In dat jaar werd de 2e plaats bereikt achter De Krab ben (met 3 pnt achterstand). In '65 werd De Krabben weer kampioen en de Terneuzenaars werden nog maals tweede met 2 pnt achter stand. Vorig jaar lukte het weer niet en moest men Bruinvis voor laten gaan met 1 punt verschil, tot dat dan nu uiteindeliik de hoogste trede bereikt is. Voor het eerste team van „De Schelde" komen dit jaar uit: kee ner Cees Riinhout, de achterspe lers Freek Wisse (aanvoerder en tevens de enige die ook in 1958 al van de partij was); Hans Peij; Leen van Doorn en Piet Acke en de voorhoedesnelers Michiel de Poo- ter: Karei Weiiland; Jack Leeman en Peter de Weijer (tevens trainer en coach). Winnaar van de elfde etappe van de Ronde van Frankrijk een rit van Briancon naar Digne over 197 kilometer werd de 21- jarige Fransman José amyn. Niet hij was echter de grote held van deze tweede-Alpenetappe maar zijn landgenoot Georges Chappe, die als eerste met twee minu ten voorsprong op Jimenez op de Col de Vars arriveerde en toen zo hard doorging, dat hij op de tweede berg de 2243 meter hoge Col d'Allos een voor sprong had van niet minder dan 9 minuten op Luciën Aimar en bijna 12 minuten op het grote peloton. De machtsgreep van de 23-jarige Marseillaan mislukte echter toch, want op de 100 kilo meter lange afdaling naar Digne werd hij door drie uit het peloton ontsnapte renners achterhaald. In de spurt was Samyn de snel ste voor Foucher (Fr.) en de Luxemburger Schutz. Een ont goochelde Chappe werd vierde. Het peloton waarvan Gode- froot voor Karstens de spurt won had in de laatste fase van de strijd de achterstand weten in te lopen tot 1,5 minuut. De uitslag van de elfde etappe: 1. Samyn (Fr.) 6.05.04 2. Foucher (Fr.) 6.05.07 3. Schutz (Zw.-Lux) 6.05.08 4. Chappe (Fr.) 6.05.10 5. Van Schil (B.) 6.05.43 6. Grain (Fr.) z.t. 7. Godefroot (B.) 6.06.38 8. KARSTENS z.t. 9. Reybroeck (B.) z.t. 10. Basso (It.) z.t. 11. Van den Berghe (B.) z.t. 12. SCHEPERS z.t. 13. Durante (It.) z.t. 14. Schleck (Zw.-Lux.) z.t. 15. Van Springel (B.) z.t. 16. Lopez-Rodriquez (Sp.) z.t. 17. Pfenninger (Zw.-Lux.) z.t. 18. Lemeteyer (Fr.) z.t. 19. Metcalfe (Eng.) z.t. 20. Dumont (Fr.) z.t. 29. JANSSEN z.t. 32. Gimondi (It.) z.t. 33. Pingeon (Fr.) z.t. 35. Poulidor (Fr.) z.t. 37. Aimar (Fr.) z.t. 39. Simpson (Eng.) z.t. 53. Jimenez (Sp.) z.t. 54. VAN DE VLEUTEN z.t. 71. HAAST z.t. 73. HARINGS z.t. 87. MALIEPAARD 6.15.23 95. ZILVERBERG 6.15.23 99. DE ROO 6.18.23 Gemiddelde van de elfde etap pe: 32.377 km per uur. Het algemeen klassement: *Hü BRIANCON: De tiende etappe van de Tour de France is gewon nen door de Italiaan Felice Gi mondi, die we hier juichend over de eindstreep in Briangon zien gaan. PRTmVTJTOHT TTIT ANGOULAIME „De Voorwaarts", Zaamslag. Snelheid eerste duif 1086,7 m. 1. 2, 4 en 6. H. de Feijter te Axel; 3. W. de Putter te Axel; 5. C. M. Cornelissen te Zaamslag; 7. F, Scheele te Zaamslag; 8. K. Hame link te Zaamslag. PRIJSVLUCHT UIT ST. QUENTIN „De Voorwaarts", Zaamslag. Snelheid eerste duif 1453,1 m. Jonge duiven: 1. A. de Feijter te Axel: 2, 8 en 10. D. Baremande Blaaij te Zaamslag; 3. P. J. Wil- lemsen te Zaamslag; 4 en 9. H. de Feijter te Axel; 5 en 6. P. Koop man te Zaamslag; 7. H. Scheele te Zaamslag. 4. Rode Duivels (B.) 18.18.54 5. Coqs (Fr.) z.t. 7. Nederland 18.18.59 Het bergklassement: 1. Jimenez (Sp.) 52 pnt 2. Tosello (It.) 29 pnt 3. Chappe (Fr.) 25 pnt 4. Diaz (Sp.) 24 pnt 5. Aimar (Fr.) 23 pnt Het algemeen ploegenklasse- ment: 1. Frankrijk 190.05.38 2. België 190.12.24 3. Nederland 190.13.24 4. Primavera (It.) 190.14.49 5. Spanje 190.21.59 Het puntenklassement: 1. Reyvroeck (B.) 83 pnt 2. KARSTENS 58 pnt 3. Riotte (Fr.) 56 rmt 4. JANSSEN 53 pnt 5. Godefroot (B.) 52 pnt 8. Gimondi (It.) 43 pnt 15. ex eaquo Poulidor (Fr) en VAN DER VLEUTEN 52 pnt 1. Pingeon (Fr.) 62. 42.01 2. Letort (Fr.) op 4.02 3. Jimenez (Sp.) op 4.57 4. Balmanion (It.) op 5.48 5. Gimondi (It.) op 6.15 6. Aimar (Fr.) op 7.02 7. Simpson (Eng.) op 8.20 8. JANSSEN op 8.39 9. Van Clooster (B.) op 9.34 10. HAAST op 9.38 11. Huysmans (B.) op 9.53 12. Brands (B.) op 10.08 13. KARSTENS op 11.30 14. Bayssiere (Fr.) op 11.38 15. Bodrero (It.) op 12.02 16. Mont (B.) op 12.16 17. Schutz (Zw.-Lux.) op 12.34 18. Puschel W.-Dld.) op 12.45 19. Magnaini (It.) op 13.08 20. Polidori (It.) op 13.22 30. Poulidor (Fr.) op 16.35 43. SCHEPERS op 22.30 51. V. D. VLEUTEN op 25.39 72. HARINGS on ?4.05 74. ZILVERBERG op 37.06 96. DE ROO op 52.49 97. MALIEPAARD op 56.03 Het ploegenklassement: 1. Bleuets, Fr. (Samyn-Chappe- Letort) 18.16.52 2. Frankrijk 18.18.23 3. Zwitserland-Luxemb. 18.18.24 Sinds maandag zijn de inschrijf gelden voor auto- en motorrijexa mens over de gehele linie met twee gulden verhoogd, zo deelt het Cen traal Bureau voor de afgifte van Rijvaardigheidsbewijzen mede. Het inschrijfgeld voor het rij examen voor personenauto's, de B-E-categorie, bedraagt vanaf maandag f 16,50. Het inschrijfgeld voor de rijexamens in de over'ge categorieën 14, Bovendien is de prijs voor een formulier „eigen verklaring" nood zakelijk voor het verkrijgen van de geneeskundige verklaring, ge bracht van f 1,25 op 1,75. Een en ander werd vastgesteld door de minister van verkeer en waterstaat bij besluit van 7 juli. Een veerboot is dinsdag in de haven van Hamburg in aanvaring gekomen met de ruim 8.000 ton metende Zweedse vrachtboot Santos. 34 mensen werden ge wond. Twee van hen moesten in het ziekenhuis worden opgeno men. De Zweed kon doorvaren. De veerboot heeft een groot gat opgelopen. Een 37-jarige man, die door 'n rechtbank in Hamburg terecht stond op beschuldiging van mis bruik van minderjarigen, heeft zich maandag tijdens de terecht zitting met benzine overgoten en in brand gestoken. De parket wachten slaagden erin het vuur snel te doven. De verdachte is met ernstige brandwonden in een ziekenhuis opgenomen.

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1967 | | pagina 3