Draagvermogen van nieuwe tankers
in vier jaar verdubbeld
Samyn won 11 etappe
Se Franse
iuchtkussesitrein
krijgt gestalte
Wijziging muntwet
RIJEXAMENS
DUURDER
als u met vakantie gaat
en droog uit de hand
de veelzijdige voeding I
KRACHTIGE KOST VOOR HET KIHD^
Woensdag 12 juli 1967
DE VRIJE ZEEUW
Pagina 3
Rouw voor
slachtoffers
treinramp
Indonesische
studenten roerig
Vergeet hun Liga niet. Zorg voor hun ge
zondheid. Liga, gemakkelijk om mee te ne-.
men, zó gereed. In de fles, als pap, geweekt
of gemengd met vruchtesap, fruit, groente.
Eerste Kamer
Voetbal
VOORLOPIGE
INDELING ZONDAG
COMPETITIE 1967-1968
K.N.V.B. AFD. ZEELAND
Overeenstemming
rond Samardzic
De tyfoon in Japan
Waterpolo
„Schelde"
kampioen door
nederlaag van
Ganze
Dulvems^ort
Scliee"ïsfe®fsi!ng
in Hamburg
Wanhoopsdaad
tijdens zitting
rechtbank
In het dezer dagen gepubli
ceerde dertiende jaarverslag van
de commissie voor zeevervoer der
organisatie voor economische
samenwerking en ontwikkeling
(Oeso) in Parijs wordt opgemerkt
dat de gemiddelde tonnage van
de tankschepen die bij werven
over de hele wereld worden be
steld in de afgelopen vier jaar is
verdubbeld. De grootste varende
tanker is een Japans schip van
209.000 ton draagvermogen. Eind
vorig jaar waren bij diverse wer
ven zestig schepen van meer dan
105.000 ton. Deze laatste schepen
zijn bestemd voor het vervoer
van ruwe olie van de Perzische
Golf naar een nieuwe diepwater-
haven die in Ierland wordt ge
bouwd. Van die haven wordt de
olie in kleinere schepen naar de
eindbestemming vervoerd. Som
mige andere Europese landen
overwegen de bouw van soortge
lijke diepwaterhavens.
De produktie van de scheeps
werven over de hele wereld heeft
verleden jaar 13,9 miljoen bruto
registerton bedragen, dat wil
zeggen achttien procent meer dan
in het voorgaande jaar. Van mid
den 1965 tot midden 1966 is de in
ternationale koopvaardijvloot
met 6,7 procent toegenomen, een
van de hoogste percentages die
tot dusver zijn voorgekomen. De
absolute toeneming van de'vloot
was groter dan ooit tevoren,
waarbij de vloten van Liberia,
Japan en de Sowj et-Unie het
sterkst toenamen. Het aandeel
van de tankschepen in de we-
reldkoopvaardij vloot bedroeg
eind vorig jaar 35,2 procent en
nam in 1966 met tien procent toe.
Het aandeel van de schepen voor
droge lading nam met iets meer
dan vijf procent toe.
Het aantal ertsschepen en
andere vrachtschepen is in het
afgelopen jaar met ongeveer 24
procent toegenomen en bereikte
een aandeel van 22 procent in de
totale tonnage van de vracht
schepen. De bestellingen van
vrachtschepen bedroegen op 1
januari van dit jaar bijna twin
tig miljoen ton draagvermogen.
Ondanks de volledige benutting
i
In de Oostduitse stad Maagden
burg is dinsdag een rouwplech-
tigheid gehouden voor de slacht
offers van de treinramp van vo
rige week donderdag. Het doden
tal steeg de afgelopen nacht tot
83 door het overlijden van twee
gewonden. Ook van de openbare
gebouwen in de bondsrepubliek
hingen de vlaggen halfstok.
De ramp gebeurde toen op het
station Langenweddingen een
personentrein op een met ben
zine gevulde tankauto inreed. In
de vlammenzee die ook het sta
tionsgebouw omhulde, kwamen
alleen al 44 kinderen die op
vakantiereis waren om het le
ven.
Militante Indonesische studen
ten hebben dinsdag plannen be
kendgemaakt voor grootscheep
se betogingen om de regering te
bewegen tot optreden tegen hen
die Soekarno weer aan de macht,
willen brengen. Cosmas Batoe-
bara, de leider van het tegen
Soekarno gerichte actiefront
Kami, zei op een bijeenkomst in
Djakarta dat de studenten niet
tevreden zijn met de huidige toe
stand, waarin de aanhangers van
Soekarno proberen de van zijn
macht beroofde president weer
in het zadel te helpen. De cor
ruptie en het wanbeheer namen
toe en daarom zouden de leden
van het actiefront Kami weer de
straat op gaan. In Djakarta is be-
1 adgemaakt dat de viering van
ua nationale dag van Indonesië
op 17 augustus maar een heel
eenvoudig karakter zal hebben.
van de beschikbare scheepsruim-
te in 1966 lagen de tarieven voor
de vrachtschepen en de tankers
gemiddeld onder het peil van
1965.
In het verslag is onderstaand
overzicht opgenomen van het
vervoer van olie en olieproduk-
ten door het Suezkanaal in 1966
(in miljoenen tonnen):
HERKOMST
IMARI: Mensen zijn op de daken
van hun ondergelopen huizen ge
klommen om de aandacht te trek
ken van reddingsploegen .De ty
foon „Billie", welke gepaard
ging met hevige slagregens, heeft
een enorme verwoesting aange
richt. Meer dan 200 mensen zijn
om het leven gekomen of worden
vermist.
Koeweit en neutrale zone
Iran
Saoedi-Arabië
Irak
Qatar
Bahrein
Aden
Egypte
Andere landen
Totaal Midden-Oosten
Verre Oosten
Totaal
BESTEMMING
61.1
36.2
37,2
7.6
5.7
2,6
2,4
2.8
9,1
164,6
2,1
Europa
Westelijk halfrond
Afrika
Andere landen
Totaal
166,7
151,1
10,7
4,0
0,9
166,7
De Franse commissie voor
ruimtelijke ordening heeft beslo
ten een luchtkussentrein te la
ten bouwen, die aan 84 passagiers
plaats biedt. Voor deze trein zal
een speciale lijn worden aange
legd, die deel zal uitmaken van
een lijn tussen Parijs en Orleans.
De proefnemingen zullen volgend
jaar beginnen.
De commissie besloot de proef
nemingen voort te zetten die met
een prototype op een reeds be
staande lijn tussen Gometz-le-
Chatel en Limours worden ge
daan. De financiering van dit
programma moet vrijwel geheel
door vier regeringsinstellingen
worden verzorgd. Daarmee is een
bedrag gemoeid van 48,5 miljoen
franc.
Sinds anderhalf jaar rijdt in
Frankrijk een experimenteel
voertuig, dat half zo groot is als
een operationeel „treinstel". Het
wordt door een propellormotor
voortgedreven. Luchtkussens
dragen er zorg voor dat het voer
tuig in evenwicht blijft en niet
met de baan in aanraking komt.
Het is ontworpen en gebouwd
door de „Société d'Etudes de
l'Aerotrain" die in 1965 werd op
gericht.
Na een reeks evenwichtsproe-
ven in de werkplaats en een kor
te periode van tests op de lijn
heeft de „Aerotrain" een maxi
mumsnelheid van 200 km per uur
behaald. Om het gedrag bij ho
gere snelheden te kunnen vast
stellen, werd het voertuig in sep
tember van het vorig jaar uitge
rust met raketten die een belang
rijke aanvulling vormden op de
aandrijfkracht. Zij werden bij
steeds hogere snelheden beproefd.
Zo werd op 23 december een
snelheid genoteerd van 303 km
per uur. Eind december 1966, een
jaar na de start van het „Aero-
train"-programma had het voer
tuig 8300 km afgelegd en meer
dan 2700 passagiers vervoerd. De
toekomstige proefnemingen zul
len worden gericht op het beha
len van snelheden hoger dan 350
km per uur door de bouw van
een tweede experimenteel voer
tuig, dat speciaal is ontworpen
voor dit doel.
LIGA
De eerste kamer heeft zich
zonder hoofdelijke stemming ak
koord verklaard met het wets
ontwerp tot wijziging van de
muntwet 1948, welke de moge
lijkheid schept naast de bestaan
de zilveren rijksdaalders en gul
dens nikkelen rijksdaalders en
guldens in te voeren.
De Boerenpartij kreeg aante
kening te hebben tegengestemd.
Minister Witteveen (financiën)
deelde mee 'n onderzoek te heb
ben ingesteld naar de bezwaren
die waren geopperd van de zijde
van de automatenindustrie. Hem
is gebleken dat de industrie een
muntonderzoeker produceert die
op bijzonder scherpe wijze nik
kelen munten ten opzichte van
andere metalen munten kan uit-
sorteren. Bij de P.T.T. is een 1000-
tal automaten in gebruik, waar
op dergelijke muntonderzoekers
zijn gemonteerd. Bij de invoering
van nikkelen guldens en rijks
daalders kan niet worden vol
staan met de ingebruik zijnde
muntonderzoekers. Er is een
nieuwe voor nodig waarvan de
kosten ongeveer 40 per stuk be
dragen. Minister Witteveen kon
hierin geen groot bezwaar zien
Hij zag dan ook geen aanleiding
tot bijzondere tegemoetkoming.
Hij zegde toe een onderzoek te
zullen instellen naar de wense
lijkheid van invoering van munt
stukken van vijf of tien gulden,
zoals was gevraagd door de
K.V.P.-afgevaardigde prof, Thur-
le klasse: D.F.S., Domburg,
Groede, Hoofdplaat, Jong Am-
bon, Kruiningen, Lewed. Boys,
Luctor, Noormannen, Patrijzen,
Renesse, Robur, Zeelandia.
Res. Ie klasse: Axel 3, Honte-
nisse 2, Middelburg 4, Oostburg 2,
Steen 2, Terneuzen 3, Vlissingen
4, Vogelwaarde 2, Walcheren 2,
Zeeland Sport 2, Zeeland Sport
4, Zeelandia 2.
2e klasse A: Aardenburg 2,
Biervliet 2, Clinge 2, Graauw,
Hansw. Boys 2, Hulsterloo, Koe
wacht 2, Philippine, Ria W1,
Schoondijke, Schoondijke 2,
Sluiskil 2.
3e klasse A: Axel 4, Corn Boys
3, Graauw 2, Hontenisse 3, Hul
sterloo 2, Koewacht 3, Ria W 2,
Sluiskil 3, Steen 3, Vogelwaarde
3.
3e klasse B: Breskens 3, Groede
2, Hoofdplaat 2, Philippine 2,
R.C.S. 3, Schoondijke 3, Terneu
zen 4, Terneuzen 5, Vlissingen 5,
IJzendijke 2.
Aanvang competitie 3 septem
ber a.s.
De bestuursdelegaties van de
eredivisieclubs FC Twente en
Feijenoord hebben maandag
tijdens een bespreking op het
K.N.V.B.-sportcentrum in Zeist
volledige overeenstemming be
reikt over de moeilijkheden rond
de transfer van de Zuidslaviër
„Paja" Samardzic naar de Rot
terdamse club. Het bestuur van
de FC Twente, dat volledige ge
noegdoening heeft gekregen, zal
alle medewerking verlenen om
de Zuidslaviër het komende sei
zoen voor Feijenoord uit te laten
komen. Het overleg tussen beide
clubs vond plaats op initiatief
van de voorzitter van de K.N.V.B.
de heer W. A. G. M. Meuleman.
De delegaties bestonden voor
FC Twente uit de heren C. Hil-
brink en H. Olijve en voor Feije
noord uit C. Buijtendijk en A. A.
Couwenberg.
lings.
De heer Snoek (boerenpartij)
deelde mee dat zijn fractie be
zwaren heeft tegen het verar
mingsverschijnsel van onze munt
eenheid. Hij kon wel begrip op
brengen voor het feit dat de zil-
verwaarde van de Nederlandse
gulden bij prijsstijgingen hoger
wordt dan de nominale waarde,
maar naar zijn mening zijn er
andere oplossingen mogelijk.
De voordelen voor de schatkist,
die voortkomen uit de invoering
van nikkelen munten zullen af
hankelijk zijn van het tempo
waarin deze munten naast de be
staande zilveren munten in cir
culatie zullen komen. Aangezien
de aanmaakkosten van nikkelen
guldens en rijksdaalders ca acht
resp. vijftien cent zullen bedra
gen, levert ieder miljoen stuks
van deze munten dat in enig jaar
1 in omloop zal worden gebracht
een bate op van 920.000 respec
tievelijk ƒ2.350.000.
De tyfoon die het afgelopen
weekeinde Zuid- en West-Japan
trof heeft volgens de laatste be
richten vermoedelijk aan meer
dan 360 mensen het leven gekost.
Er zijn 283 doden geborgen en er
zijn nog 84 vermisten. Ruim drie
duizend militairen nemen, in
samenwerking met politie en
brandweer, deel aan de strijd
tegen modder en puin.
Het eerste herenzevental van
„De Schelde" is maandagavond
zonder zelf te spelen kampioen ge
worden in de 4e klasse R van de
waterpolokompetitie. Konkurrent
Ganze werd n.l. op eigen veld met
23 verslagen door „De Krabben"
uit Bergen op Zoom. Met nog één
wedstrijd te spelen heeft Schelde
nu 12 punten, terwijl Ganze en
Krabben 8 punten hebben met elk
nog 1 wedstrijd voor de boeg.
Nadat Schelde na de zwembad
misère met het kanaalbadje aan de
Westsluis, wat velen onzer lezers
zich nog wel herinneren, in 1958
weer met een herenzevental aan de
kompetitie van de Kring Zeeland
ging meedoen, volgde in 1961 het
kringkampioenschap na een beslis
singswedstrijd met Ganze 2 uit
Goes. Van het recht op promotie
werd gebruik gemaakt en zo kwam
Schelde in 1962 voor de eerste
maal uit in de 4e klasse van de
bond; in dat jaar en in 1963 nog
een Zeeuws onderonsje. Vanaf '64
werden de Zeeuwen in twee ge
mengd Zeeuws/Brabantse afdelin
gen ingedeeld. In dat jaar werd de
2e plaats bereikt achter De Krab
ben (met 3 pnt achterstand). In '65
werd De Krabben weer kampioen
en de Terneuzenaars werden nog
maals tweede met 2 pnt achter
stand. Vorig jaar lukte het weer
niet en moest men Bruinvis voor
laten gaan met 1 punt verschil, tot
dat dan nu uiteindeliik de hoogste
trede bereikt is.
Voor het eerste team van „De
Schelde" komen dit jaar uit: kee
ner Cees Riinhout, de achterspe
lers Freek Wisse (aanvoerder en
tevens de enige die ook in 1958 al
van de partij was); Hans Peij; Leen
van Doorn en Piet Acke en de
voorhoedesnelers Michiel de Poo-
ter: Karei Weiiland; Jack Leeman
en Peter de Weijer (tevens trainer
en coach).
Winnaar van de elfde etappe
van de Ronde van Frankrijk
een rit van Briancon naar Digne
over 197 kilometer werd de 21-
jarige Fransman José amyn. Niet
hij was echter de grote held van
deze tweede-Alpenetappe maar
zijn landgenoot Georges Chappe,
die als eerste met twee minu
ten voorsprong op Jimenez op
de Col de Vars arriveerde en toen
zo hard doorging, dat hij op de
tweede berg de 2243 meter
hoge Col d'Allos een voor
sprong had van niet minder dan
9 minuten op Luciën Aimar en
bijna 12 minuten op het grote
peloton. De machtsgreep van de
23-jarige Marseillaan mislukte
echter toch, want op de 100 kilo
meter lange afdaling naar Digne
werd hij door drie uit het peloton
ontsnapte renners achterhaald.
In de spurt was Samyn de snel
ste voor Foucher (Fr.) en de
Luxemburger Schutz. Een ont
goochelde Chappe werd vierde.
Het peloton waarvan Gode-
froot voor Karstens de spurt won
had in de laatste fase van de
strijd de achterstand weten in te
lopen tot 1,5 minuut.
De uitslag van de elfde etappe:
1. Samyn (Fr.) 6.05.04
2. Foucher (Fr.) 6.05.07
3. Schutz (Zw.-Lux) 6.05.08
4. Chappe (Fr.) 6.05.10
5. Van Schil (B.) 6.05.43
6. Grain (Fr.) z.t.
7. Godefroot (B.) 6.06.38
8. KARSTENS z.t.
9. Reybroeck (B.) z.t.
10. Basso (It.) z.t.
11. Van den Berghe (B.) z.t.
12. SCHEPERS z.t.
13. Durante (It.) z.t.
14. Schleck (Zw.-Lux.) z.t.
15. Van Springel (B.) z.t.
16. Lopez-Rodriquez (Sp.) z.t.
17. Pfenninger (Zw.-Lux.) z.t.
18. Lemeteyer (Fr.) z.t.
19. Metcalfe (Eng.) z.t.
20. Dumont (Fr.) z.t.
29. JANSSEN z.t.
32. Gimondi (It.) z.t.
33. Pingeon (Fr.) z.t.
35. Poulidor (Fr.) z.t.
37. Aimar (Fr.) z.t.
39. Simpson (Eng.) z.t.
53. Jimenez (Sp.) z.t.
54. VAN DE VLEUTEN z.t.
71. HAAST z.t.
73. HARINGS z.t.
87. MALIEPAARD 6.15.23
95. ZILVERBERG 6.15.23
99. DE ROO 6.18.23
Gemiddelde van de elfde etap
pe: 32.377 km per uur.
Het algemeen klassement:
*Hü
BRIANCON: De tiende etappe
van de Tour de France is gewon
nen door de Italiaan Felice Gi
mondi, die we hier juichend over
de eindstreep in Briangon zien
gaan.
PRTmVTJTOHT TTIT
ANGOULAIME
„De Voorwaarts", Zaamslag.
Snelheid eerste duif 1086,7 m.
1. 2, 4 en 6. H. de Feijter te Axel;
3. W. de Putter te Axel; 5. C. M.
Cornelissen te Zaamslag; 7. F,
Scheele te Zaamslag; 8. K. Hame
link te Zaamslag.
PRIJSVLUCHT UIT ST. QUENTIN
„De Voorwaarts", Zaamslag.
Snelheid eerste duif 1453,1 m.
Jonge duiven: 1. A. de Feijter te
Axel: 2, 8 en 10. D. Baremande
Blaaij te Zaamslag; 3. P. J. Wil-
lemsen te Zaamslag; 4 en 9. H. de
Feijter te Axel; 5 en 6. P. Koop
man te Zaamslag; 7. H. Scheele te
Zaamslag.
4. Rode Duivels (B.) 18.18.54
5. Coqs (Fr.) z.t.
7. Nederland 18.18.59
Het bergklassement:
1. Jimenez (Sp.) 52 pnt
2. Tosello (It.) 29 pnt
3. Chappe (Fr.) 25 pnt
4. Diaz (Sp.) 24 pnt
5. Aimar (Fr.) 23 pnt
Het algemeen ploegenklasse-
ment:
1. Frankrijk 190.05.38
2. België 190.12.24
3. Nederland 190.13.24
4. Primavera (It.) 190.14.49
5. Spanje 190.21.59
Het puntenklassement:
1. Reyvroeck (B.) 83 pnt
2. KARSTENS 58 pnt
3. Riotte (Fr.) 56 rmt
4. JANSSEN 53 pnt
5. Godefroot (B.) 52 pnt
8. Gimondi (It.) 43 pnt
15. ex eaquo Poulidor (Fr) en
VAN DER VLEUTEN 52 pnt
1. Pingeon (Fr.)
62.
42.01
2. Letort (Fr.)
op
4.02
3. Jimenez (Sp.)
op
4.57
4. Balmanion (It.)
op
5.48
5. Gimondi (It.)
op
6.15
6. Aimar (Fr.)
op
7.02
7. Simpson (Eng.)
op
8.20
8. JANSSEN
op
8.39
9. Van Clooster (B.)
op
9.34
10. HAAST
op
9.38
11. Huysmans (B.)
op
9.53
12. Brands (B.)
op
10.08
13. KARSTENS
op
11.30
14. Bayssiere (Fr.)
op
11.38
15. Bodrero (It.)
op
12.02
16. Mont (B.)
op
12.16
17. Schutz (Zw.-Lux.)
op
12.34
18. Puschel W.-Dld.)
op
12.45
19. Magnaini (It.)
op
13.08
20. Polidori (It.)
op
13.22
30. Poulidor (Fr.)
op
16.35
43. SCHEPERS
op
22.30
51. V. D. VLEUTEN
op
25.39
72. HARINGS
on
?4.05
74. ZILVERBERG
op
37.06
96. DE ROO
op
52.49
97. MALIEPAARD
op
56.03
Het ploegenklassement:
1. Bleuets, Fr. (Samyn-Chappe-
Letort) 18.16.52
2. Frankrijk 18.18.23
3. Zwitserland-Luxemb. 18.18.24
Sinds maandag zijn de inschrijf
gelden voor auto- en motorrijexa
mens over de gehele linie met twee
gulden verhoogd, zo deelt het Cen
traal Bureau voor de afgifte van
Rijvaardigheidsbewijzen mede.
Het inschrijfgeld voor het rij
examen voor personenauto's, de
B-E-categorie, bedraagt vanaf
maandag f 16,50. Het inschrijfgeld
voor de rijexamens in de over'ge
categorieën 14,
Bovendien is de prijs voor een
formulier „eigen verklaring" nood
zakelijk voor het verkrijgen van
de geneeskundige verklaring, ge
bracht van f 1,25 op 1,75. Een en
ander werd vastgesteld door de
minister van verkeer en waterstaat
bij besluit van 7 juli.
Een veerboot is dinsdag in de
haven van Hamburg in aanvaring
gekomen met de ruim 8.000 ton
metende Zweedse vrachtboot
Santos. 34 mensen werden ge
wond. Twee van hen moesten in
het ziekenhuis worden opgeno
men. De Zweed kon doorvaren.
De veerboot heeft een groot gat
opgelopen.
Een 37-jarige man, die door 'n
rechtbank in Hamburg terecht
stond op beschuldiging van mis
bruik van minderjarigen, heeft
zich maandag tijdens de terecht
zitting met benzine overgoten en
in brand gestoken. De parket
wachten slaagden erin het vuur
snel te doven. De verdachte is
met ernstige brandwonden in een
ziekenhuis opgenomen.