^Provinciaal nieuwó IfPtai
PLAATS ONDER DE ZON
MEUBELFABRIEK IN IJSSELSTEIN
GAAT BINNENKORT SLUITEN;
120 WERKNEMERS ONTSLAGEN
E.E.G. verwacht
stijging van de
werkloosheid
vaderdaggesciisnk
Koningin Juliana
opende IJmuider
havenmond
Zomervakantie
voor de scholen
in 1968
TWEEDE KAMER
De ontploffing
in Utrecht
Bereid tot
schadevergoeding
Delegatie
uit Leningrad
onder de indruk
van Rotterdam
Het autovervoer op de Scheldeveren
nog steeds in stijgende lijn
sportief
Pagina 2
de vrije zeeuw
Vrijdag 16 juni 1967
Biervliet
Bruinisse
Sas van €£ent
Zaamslag
Zierikzee
maagtabletten
Europese lening
voor Belgische
wegenbouw
Uitzonderingen
verhoogde
omzetbelasting
per 1 juli
Minder passagiers in april 1967
Aanbesteding
Onder de plaatselijke aan
nemers werd deze week door het
gemeentebestuur van Biervliet
aanbesteed 't uitvoeren van rio-
lerings- en bestratingswerken
enz., in het bestemmingsplan
noordelijk van de Braakmanlaan
en zuidelijk van de Boterzande-
straat.
De hoogste inschrijving was
van de gebr. Van den Hemel met
183.000. Laagste inschrijver was
't aannemingsbedrijf J. de Oude
voor 171.335.
Het ingenieursbureau Van
Hasselt De Koning te Nijme
gen had een raming gemaakt
van 177.900.
Waterschapslasten
ook op stranden
In de woensdag gehouden ver
gadering van het waterschap
Schouwen-Duiveland heeft de voor
zitter, de heer A. M. Geluk, een
pleidooi gehouden voor een bétere
financiële verhouding tussen het
rijk en de waterschappen.
De heer Geluk achtte het onbil-
liik dat de landbouwers c.q. de
eigendom feitelvk degenen ziin
eigendom feiteliik degenen zijn
voor wie de waterschapslasten
moeten worden betaald. Hii oleitt<=
voor de aanslag in de toekomst
van de stranden, de recreatiegron-
den en de domeingronden, omdat
door de toeneming van de recreatie
een intensief gebruik van de bii
het waterschap in onderhoud zijn
de wegen wordt gemaakt door de
recreanten.
Hoek
Benoeming; onderwiizer
In de onderwijzersvacature aan
de christelijke school te Hoek-
Knol werd voorzien door de be
noeming van de heer K. Bouma
te Drachten (Fr.).
Anethiifo
Beiaardenhuis aanbesteed
Voor rekening van de stichting
bejaardenzorg in West Zeeuws-
Vlaanderen heeft het architecten
bureau Rothuizen en 't Hooft te
Goes deze week in het gemeente
huis te Oostburg aanbesteed het
bouwen van een beiaardentehuis
aan het Ledelplein. Er werden der
tien inschriivingen ingediend, waar
van 10 van firma's buiten Zeeuws-
Vlaanderen.
Laagste insohriiver was de N.y.
Rouw- en Handelsmaatschanpja
..Utrecht" te TTtrepht voor e'en,'som
van f 1.249 300. De hoogste in-
sohriiving was van de Bonw- en
Handelmii P. w u^uker te Roosen
daal met f 1.513.00(1.
Onder de mschrüvers bevonden
zich verder Gehrs Van der Poel t»
Eernenzen f 1.273.00^: Gebr. W.
B. Christiaansen te Oostburg
f 1.324.0(10; L. J. Krieckaert te
Hengstdijk 1.343.000.
De gunning is aangehouden.
Buurtvereniging
bouwt wijkcentrum
De onlangs opgerichte buurt
vereniging „St. Albert" te Sas
van Gent is begonnen met de
bouw van een eigen clubgebouw,
dat dienst gaat doen als wijk
centrum en tevens verhuurd kan
worden voor alle mogelijke doel
einden.
Het gebouw, dat door de rijks
waterstaat te Hellevoetsluis is
gebruikt, is door mensen van de
buurtvereniging zelf naar Sas
van Gent gebracht en men is
thans bezig met het graven en
leggen van de fundering om
straks het gebouw op te zetten.
Dit alles moet in de vrije uren
van de leden gebeuren. Het ge
bouw dat een oppervlakte be
slaat van bijna 250 vierkante
meter, komt te staan op een
stuk grond aan de Van Milt
straat in Sas van Gent, welke
grond bestemd is voor een per
manent verenigingsgebouw,
school of kerk. De grond is gra
tis in bruikleen afgestaan aan
de buurtvereniging. Deze ver
eniging, die zich zelf niet ziet
louter als amusementsclub, voelt
zich meer geroepen op te treden
in het sociale vlak, om de nieuw
komers wegwijs te maken in het
nieuwe gedeelte en om samen
een leefbare wijk in de gemeen
te te vormen, waar men op el
kaar kan rekenen.
Boze tongen beweren, dat de
buurtvereniging alleen is voor
een bepaalde groep van men
sen, maar dit wordt door het
bestuur ten stelligste tegenge
sproken. In het korte bestaan
van de buurtvereniging Sint Al-
bert zijn al verschillende activi
teiten ontplooid en met succes.
De dames zijn al volop bezig
vakantieplannen te maken voor
de kinderen en als klap op de
vuurpijl zullen bij de ingebruik
neming van het wijkgebouw
grote feesten worden georgani
seerd.
Men hoopt eind september het
gebouw te kunnen gebruiken.
Van officiële zijde is al gevraagd
om het gebouw t.z.t. te gebrui
ken als stemlokaal. Het bestuur
had zelf al plannen om een
E.H.B.O.-post er in te vestigen,
een zuigelingenbureau te cre-
eren om de bewoners de verre
trip naar het centrum te be
sparen en verder voor hobby's
1 en verenigingsactiviteiten.
D» buurtvereniging bevat de
wijk ten noorden van de Ama-
liastraat en ten westen van de
spoorlijn en deze wijk zal bin
nen afzienbare tijd een eigen
clubblad bezitten waarin de ver
eniging haar activiteiten ken
baar zal maken.
De vereniging bestaat uit on
geveer 90 leden en een actief
bestuur onder voorzitterschap
van dq heer Broere.
Voetbalclub naar Engeland
Men is volop doende met de
voorbereidingen voor een reis
naar Engeland in het komende
voorjaar bij de voetbalclub van
de glasfabriek en de Zuid-Che-
mie. Het plan is ontstaan toen
een Engelse voetbalploeg uit
Stevenage in de buurt van Lon
den met Pasen een bezoek bracht
aan Sas van Gent.
Bij voldoende animo zal een
driedaagse reis worden georga
niseerd naar Engeland om daar
enkele wedstrijden te spelen en
een bezoek aan Londen te bren
gen. Van de zijde van de spe
lers toont men veel belangstel
ling.
Schoolreis C.V.O.
De leerlingen van de hoogste
klassen van de school voor chr.
volksonderwijs maakten woens
dag hun reis naar Zuid-Limburg.
Om 7 uur vertrokken zij via
Antwerpen over de Boudewijn-
snelweg naar Maastricht.
Eerst werd een bezoek ge
bracht aan de militaire begraaf
plaats in Margraten.
Daarna werd een gedeelte van
de Mergellandroute gevolgd door
„Klein Zwitserland" tot Vaals.
Bij het Drielandennunt werd
gepauzeerd.
De terugweg voerde langs
Gulpen, Wijlre, Schip-op-Geul
naar Valkenburg. Daar werd
een bezoek gebracht aan de ge
meentegrot en aan het ontspan
ningspark. Het spiegelpaleis, de
roeivijver en de speeltuin ver
schaften veel plezier. Na een
voorspoedige reis arriveerden de
kinderen om half negen weer in
Zaamslag.
Ontploffing
tijdens proefvaart
Donderdagmorgen is in het Rode
Kruis-ziekenhuis te Zierikzee over
leden de 18-jarige A. Bouman, die
woensdagavond ernstig gewond
raakte tengevolge van een ontplof
fing aan boord van een motorsloep
in de haven van Zierikzee.
Tijdens een proefvaart ontplofte
de motor door onbekende oorzaak.
Het dak werd van de kajuit afge
rukt en in de sloep ontstond brand.
Een vriend van de heer Bouman,
de heer K. Folmer, die eveneens in
de sloep aanwezig was, heeft de
heer Bouman met ernstige brand
wonden uit de kajuit gehaald en
hem overboord gezet om zijn in
brand staande kleding te doven.
Door omstanders werden Bouman
en Folmer op de kant gehaald,
waarna beiden naar het ziekenhuis
in Zierikzee werden vervoerd. Bij
het ongeval werd Folmer licht ge
wond.
De echte Amerikaanse,
In het rode busje
met gele opdruk.
'n blijvende uitkomst?
Importeur Rietbergen C.M Rotterdam Tel. 010-231162
De direct'" van de stoel- en
meubelfabriek v/h gebr. Van
Rooyen in I.Tsselstein heeft be
sloten het bedrijf binnenkort te
sluiten. De 120 werknemers heb
ben gisteren om kwart over vijf
SeZe onheilstijding vernomen,
nadat directie en vakbonden de
laatste hand hadden gelegd aan
een afvloeiingsregeling.
De vakbonden noemen de re
geling en de daarbij te verstrek
ken financiële tegemoetkoming
„vrij redelijk".
Reeds enige tijd deden in IJs-
selstein geruchten de ronde dat
Van Rodyen de concurrentie
strijd niet zou kunnen bolwer
ken. In de officiële mededeling
van de directie wordt onder
meer gezegd, dat de redenen die
tot het besluit hebben geleid,
gevolg van de structurele en
conjuncturele omstandigheden
zijn. Ze bieden in de huidige
economische structuur, mede
door een steeds grotere invoer
uit andere E.E.G.-landen en
daarbuiten, niet voldoende per
spectieven om een verantwoorde
voortzetting van de produktie te
waarborgen.
FAMILIE-N. V.
De bestaande opdrachtenpor
tefeuille zal worden afgewerkt.
Het bedrijf is volgens medede
lingen van de directie in staat
de financiële verplichtingen zo
wel aan krediteuren als aan het
personeel na te komen. Over het
ontslag aan de 120 werknemers
is zowel met de officiële instan
ties als met de vakbonden over
leg gepleegd.
De fabriek is ongeveer zeven
tig jaar oud en behoort tot de
oudste meubelbedrijven in Ne
derland. Het was een familie-
n.v. De gemiddelde leeftijd van
de werknemers is vrij hoog. Er
zijn werknemers bij met 30 tot
40 dienstjaren.
NIET VERRAST
De vakbonden ziin niet ver
rast door de sluiting van Van
Rooyen. Reeds eerder werd een
bedrijf in IJsselstein (meubel
fabrieken G. van der Voort ge
sloten, waardoor vorig jaar 30
werknemers op straat kwamen.
De situatie in de sector van de
gestoffeerde zitmeubelen is op
het ogenblik niet rooskleurig.
De buitenlandse fabrikanten
brengen hun overschotten vaak
tegen kostprijs op de Nederland
se markt. Er zijn flinke voorra
den bij de Nederlandse meubel
fabrieken ontstaan. Bovendien
is er sprake van een kopersmoe
heid. De consument houdt even
de adem in, zo karakteriseerde
men van vakbondzijde de situa
tie in de meubelindustrie.
53)
Dat gebeurde bij mooi weer. De
zon scheen en er was bijna geen
wind. eHt was alleen een beetje
nevelig. De bemanning bleef aan
boord. Er zouden een paar slepen
uit IJmuiden komen om te pro
beren de Panamees vlot te
slepen. Dat gelukte echter niet
dadelijk. Het was springtij ge
weest, toen het bootje vastliep en
de volgende dag draaide de wind
wat naar het oosteir, zodat er met
de vloed weinig water kwam. Na
een paar vergeefse pogingen be
sloten de kapiteins van de sleep
boten te wachten tot het opnieuw
springtij werd; als het dan nog
niet gelukte, zouden ze een vaar
geul moeten baggeren. Een van
de beide boten bleef bij het ge
strande schip, de andere ging
terug naar IJmuiden. De oude
Engelsman, die gezagvoerder op
de Panamees was. meende, dat
hij een deel van zijn opvarenden
wél met de sleepboot mee kon
laten gaan; het waren Britten en
Duitsers, die graag naar huis wil
den, en als hij vlot kwam, kon hij
gemakkelijk een nieuwe beman
ning aanmonsteren voor de korte
reis naar Hamburg, zijn haven
van bestemming. Eert dag of wat
later werd het weer echter plot
seling slechter. De berichten van
De Bilt luidden net bepaald on
gunstig, maar de lucht, die hel
der was geweest, betrok, de wind
kromp naar het noordwesten en
er stond een hoge deining, zodat
er waarschijnlijk ergens ten
noorden van Engeland op de At
lantische Oceaan een of andere
depressie in aantocht was. De
sleepboot kwam nog langszij van
de Panamees en vroeg de gezag
voerder of hij het niet raadzaam
oordeelde het schip te verlaten
nu het nog mogelijk was en zon
der veel risico kon gebeuren. De
oude Brit, iemand die nog op zeil
schepen had gevaren en dus een
bekwaam zeeman was, stemde er
wel in toe de rest van zijn be
manning te laten gaan, maar zelf
had hij besloten aan boord te blij
ven. Daar was heel weinig tegen
in te brengen. Zolang hij aan
boord was, was de boot van hem
en tenslotte was hij tegenover de
bevrachters en de verzekering
ook verantwoordelijk voor de
lading. In elk geval vroeg hij nog
een paar uur bedenktijd om te
Het aantal werklozen zal dit jaar
in Nederland tot ruim 85.000 kun
nen stijgen tegen 45.000 in 1966,
zo verklaart de E.E. G.-commissie
In een rapport dat zij over de ont
wikkeling van de arbeidsmarkt in
de gemeenschap heeft opgesteld.
Door deze stijging zou het werk
loosheidscijfer in Nederland (d.w.z.
het aantal werklozen in percentage
van de actieve beroepsbevolking)
op ongeveer twee procent komen
tegen amper één procent in 1966.
Het aantal loontrekkenden zal dit
jaar met 10 tot 15.000 kunnen toe
nemen tegenover 60.000 In 1966,
aldus dit rapport.
Ook in West-Duitsland verwacht
men een toeneming van de werk
loosheid en wel tot 300.000 man,
ongeveer tweemaal zoveel als vorig
jaar.
In België zal het werkloosheids
cijfer zich beneden de twee pro
cent blijven bewegen. Voor Luxem
burg verwacht men echter dat de
vraag naar arbeidskrachten groter
zal blijven dan t aanbod. In Frank
rijk zal de arbeidsbezetting nog in
versneld tempo kunnen toenemen,
waardoor aan ongeveer 150.000
man werk kan worden verschaft
tegen 100.000 in 1966. Ook in Italië
wordt een stijging van de arbeids
bezetting verwacht. Daar daalde
het aantal geregistreerde werk
lozen vorig jaar van 1.124.050 in
april tot 1.033.038 in oktober.
De Europese investeringsbank
heeft donderdag met het Belgische
wegenfonds (een publiekrechtelijke
instelling) 'n kredietovereenkomst
gesloten voor 800 milioen Belgi
sche francs (16 milioen dollar) voor
de aanleg van het Belgische ge
deelte van de autoweg Brussel-
Parijs.
De lening is in hoofdzaak be
stemd voor het wegvak „Centre-
Borinage" tussen Houdeng en de
Franse grens. Op dit traject lopen
de autoweg BrusselParijs en die
door Wallonië samen. De weg zal
niet alleen het verkeer tussen Brus
sel en Parijs verwerken, maar even
eens het uit Frankrijk komende
verkeer naar Charleroi, Namen,
Luik en verder in de richting Keu
len en het Ruhrgebied.
zien hoe het weer zich zou hou
den. Toen het echter steeds
slechter werd, leek het hem beter
het grootste deel van zijn opva
renden in veiligheid te laten
brengen. Zijn stuurlieden en
machinisten, stokers en matrozen,
zijn hofmeester en zijn kok stap
ten over op de sleepboot.
„Good luck, captain.... we
komen terug!" riep de schipper
van de sleepboot, toen hij weg
voer naar de Eems.
Die nacht stak er een hevige
storm op. Het was geen storm die
lang aanhield; daarvoor was het
ook te laat in de tijd van het jaar.
Maar de volgende morgen, toen
de wind alweer afgeflauwd was,
was het bootje toch zo hoog op
een zandbank geslagen en zo ge
havend, dat er geen sprake meer
van zou kunnen zijn het nog
weer vlot te slepen. Een Holland
se bergingsmaatschappij ver
klaarde zich bereid te proberen
zoveel mogelijk van de lading
aan wal te brengen. En er kwam
iemand bij Jan Boetjes vragen,
hoeveel volk en hoeveel vaartui
gen er beschikbaar waren om de
katoenbalen uit de ruimen te
halen, die half vol water stonden
en ze te vervoeren. Er zouden
ook een paar man moeten zijn om
de ketels te stoken, zodat er
stoom was voor het laad- en los-
gerei.
Het was werk waarvoor goed
betaald werd. Met de visvangst
was het de laatste maanden,
vooral in januari en februari, niet
veel geweest. Iedereen was daar
om blij aan de slag te kunnen
gaan en gaf zich bij Jan Boetjes,
op. Jakob Thomsen, die voor zijn
„Hiermee open ik de nieuwe
havenmond van het Noordzee
kanaal".
Met deze simpele woorden en
een ruk aan de scheepsfluit van
het m.s. „Koningin Wilhelmina
heeft koningin Juliana gisteren
rond drie uur de nieuwe haven
mond van het Noordzeekanaal in
gewijd, een officiële plechtigheid
waarvoor honderden gasten uit het
buitenland en talrijke vooraan
staanden uit het binnenland naar
IJmuiden waren gekomen.
„Negentig jaar geleden", zo zei
burgemeester mr. G. van Hall van
Amsterdam in zijn functie van
voorzitter van de stichting Rijn
mondNoordzeekanaal, „heeft uw
grootvader de eerste aanleg van
dit kanaal geopend en dertig jaar
geleden nam uw moeder de Noor-
dersluis in gebruik, een bouwwerk
dat blijk gaf van een vérgaande vi
sie. Met dit gebeuren is Amsterdam
weer een zeehaven van grote inter
nationale allure geworden".
De Haarlemse bloemenmeisjes
hadden er voor gezorgd dat de
feestelijkheden ook Inderdaad op
gefleurd werden.
De gasten kregen dor hun tocht
door het Noordzeekanaal naar Am
sterdam per boot voor de eigen
lijke plechtigheid een goed beeld
van de betekenis van deze nieuwe
havenmond en het verbrede en uit
gediepte Noordzeekanaal voor Am
sterdam.
De staatssecretaris van onderwiis
en wetenschappen, mr. J. H.
Grosheide, heeft een brief gezon
den aan de besturen van alle
openbare en bijzondere scholen
in Nederland in verband met de
vakantiesoreiding voor het ko
mende jaar.
Hierin wordt o.m. opgemerkt dat
een aantal gemeente- en school
besturen er dit jaar althans
voor de scholen voor lager on
derwiis nog niet toe is over
gegaan de schoolvakantie te doen
samenvallen met het tiidvak dat
de Stichting van de Arbeid voor
de vakanties van de collectief
sluitende bedrijven had voorge
steld.
In het belang van de effectuering
van de vakantiespreiding doet de
staatssecretaris een ernstig be
roep om bii de data van da zo
mervakantie het bedoelde tiidvak
in acht te nemen. Het schema dat
de Stichting van de Arbeid voor
het jaar 1968 heeft opgesteld,
omvat de periode van 1 juli tot
en met 10 augustus.
Tot slot verzoekt de bewinds
man ook voor de scholen voor
lager onderwijs de zomervakan
tie in 1968 in overeenstemming
daarmee vast te stellen.
NOG 17 GEWONDEN
IN UTRECHTSE
ZIEKENHUIZEN
In twee Utrechtse ziekenhui
zen worden op het ogenblik nog
17 mensen verpleegd, die wer
den gewond bij, de explosie op
het munitieschip in de Utrechtse
kernhaven. Hun' toestand is
goed.
In het „Dr. Mathijsen-zieken-
huis" worden nog 13 burgers en
één militair behandeld, terwijl
er op de chirurgische afdeling
van het stads- en academisch
ziekenhuis nog drie gewonden
liggen.
goed gedrag een maand eerder
uit de gevangenis ontslagen was,
was eer ook bij.
Rooie Tjeerd was zelfs zoveel als
voorman. Hij hoefde zelf niet
mee te werken. Dat kon hij ook
moeilijk met zijn ene hand, maar
hij hield toezicht. Hij was overal
tegelijk, op de stookplaats, waar
hij een paar vissers wees hoe ze
de vuren aan en de stoomdruk in
de ketels op peil moesten houden,
in de ruimen, waar hij er een
oogje op hield, dat de katoenba
len zo min mogelijk beschadigd
en goed in de laadstroppen gelegd
werden, en aan boord van de
botters, waar hij er voor waar
schuwde de boten niet te diep af
te laden. Hij zorgde ook, dat de
balen geteld werden en gaf elke
schipper die met een vrachtje
naar de wal ging, een briefje
mee, waarop stond, hoeveel hij
geladen had. Een klerk van de
bergingsmaatschappij, die aan de
Binnenhaven, waar de balen ge
lost werden, het toezicht hield,
moest die briefjes aftekenen voor
ontvangst en dan konden de
schippers er zich bij Jan Boetjes
voor laten uitbetalen.
De eerste dag waren er al een
paar vissers, die één of twee
balen minder afleverden dan ze
langszij van de Panamees ge
laden hadden. Eén van hen be
weerde, dat Rooie Tjeerd zich
waarschijnlijk had vergist, toen
hij ze telde.
„Dan had je ze zelf moeten na
tellen", zei de klerk, een jonge
man met een aardig, smal, wat
bleek gezicht.
(Wordt vervolgd.)
Minister Den Toom heeft gisteren
de Tweede Kamer toegezegd de
militaire voorschriften over het
Iaden en lossen en over het vervoer
van gevaarlijke stoffen te doen
herzien en deze te doen enten op
de tijd waarin we leven.
Hij heeft dit meegedeeld in ant
woord op mondelinge vragen van
het socialistisch kamerlid Masman
betreffende de ontploffing in Ut
recht.
De heer Masman had aangedron
gen on een dieogaand onderzoek
van die voorschriften. Hii herin
nerde eraan dat deze uit 1885 da
teren en hij concludeerde dat de
voorschriften aan een vernieuwing
toe zijn.
De minister had er reeds eerder
op gewezen dat de huidige voor
schriften ten aanzien van het ver
voer van gevaarlijke stoffen niet
ontoereikend ziin. De bewindsman
zei bereid te zijn na te gaan, of in
't algemeen gunstige alternatieven
gevonden kunnen worden voor de
tegenwoordige laad- en losplaat
sen. Een absoluut verbod van het
vervoer kan bezwaarlijk worden
gesteld.
Sprekende over het in te stellen
onderzoek naar nieuwe los- en
laadplaatsen zei de minister van
defensie, dat de keus van geval tot
geval zal worden bekeken. Hij zei
hiertoe in overleg te zullen treden
met de minister van volkshuisves
ting en ruimtelijke ordening. Er zal
een interdepartementale commissie
worden ingesteld om te onderzoe
ken welke mogelijkheden de nieu
we polders in dit opzicht bieden.
In antwoord op nadere vragen
verklaarde minister Den Toom zich
bereid om in bepaalde gevallen en
vooruitlopend od verzekeringsuit
keringen voorschotten te verlenen
in door de ontploffing ontstane
schadegevallen.
Uit een rapport van de mare
chaussee citeerde de bewindsman
drie verklaringen, waaruit bleek
dat er tijdens het laden en lossen
in de Utrechtse kernhaven niet is
gerookt.
De minister deelde de kamer mee,
dat dat ook het eventueel transpor
teren van gevaarlijke stoffen ge
durende de nacht in studie is ge
nomen. Hij wees eron dat ook aan
deze wijze van vervoer moeilijk
heden zijn verbonden. Hij is be
reid te overwegen om meer be
kendheid te geven aan direct om
wonenden en in de directe nabij
heid van de kernhaven verhliiven-
den van het tiidstin van verlading.
Hierover zal contact worden ge
zocht met de gemeentelijke auto
riteiten.
MISLUKTE
BOMAANSLAG
IN ITALIË
In een toilet op het station van
de Italiaanse plaats Bressanone
(Zuid-Tirol) is donderdagmid
dag een tijdbom ontdekt, waar
van het mechanisme op 17 uur
was afgesteld. De bom die twee
kilogram explosieven bevatte,
werd door de politie onschade
lijk geemaakt.
De Rotterdamse haven is, wat
betreft organisatie en efficiëncy,
een voorbeeld voor iedere andere
haven van de wereld. Dit zei gis
teravond de burgemeester van
Lennigrad, de heer A. Sizov, die
met twee wethouders van zijn
stad gedurende drie dagen de
gast is geweest van het Rotter
damse gemeentebestuur. Het ver
blijf van deze delegatie van het
stadsbestuur van Leningrad is
een tegenbezoek voor de reis, die
een Rotterdamse delegatie verle
den jaar september naar Lenin
grad heeft gemaakt. Burgemees
ter Sizov van Leningrad, die tij
dens een receptie op de Russische
ambassade in Den Haag de pers
te woord stond, zei dat de dele
gatie Rotterdam als havenstad
zeer interessant vond. De heer
Sizov had geconstateerd, dat Rot
terdam op het gebied van orga
nisatie verder is dan Leningrad,
een van de belangrijkste haven
steden van de Sowj et-Unie, met
een stukgoederenomslag van on
geveer twaalf miljoen ton per
jaar. De heer Sizov meent deze
vergelijking tussen Rotterdam en'
de andere havensteden van de
wereld te kunnen maken, daar
hij al vele havensteden heeft le
ren kennen, zoals Jokohama, Osa
ka, Le Havre, Gdansk en Wladi-
wostok. Donderdag had de dele
gatie een Russisch schip, dat in
de haven van Rotterdam lag, be
zocht, en de kapitein van het
schip had de heer Sizov verteld
zeer tevreden te zijn over de
wijze, waarop in Rotterdam de
vracht wordt behandeld.
De heer Sizov vertelde verder,
dat er in zijn stad veel geestdrift
bestond over zijn reis naar Rot-,
terdam. Nadat aan deze reis via,
pers, radio en t.v. bekendheid
was gegeven, had de heer Sizov
van duizenden burgers van zijn
staat het verzoek gekregen hun
beste wensen aan de Nederland
se bevolking over te brengen.
Dit contact tussen Rotterdam
en Leningrad zal door meer ont
moetingen worden gevolgd. Zo
dra burgemeester Thomassen van
Rotterdam hiertoe de wens te
kennen geeft, zal Leningrad hem
gaarne voor een volgend bezoek
ontvangen. De heer Sizov hoopt,
dat bij die gelegenheid concrete
afspraken kunnen worden ge
maakt voor uitwisselingen op het
gebied van cultuur en sport.
- life** '"ie -
De staatssecretaris van finan
ciën heeft aan de belastingdienst
nadere aanwijzingen gegeven met
betrekking tot de heffing van 20
opcenten op de omzetbelastingen
per 1 juli a.s. Vooruitbetalingen
op koopsommen of vergoedingen,
die vóór 1 januari 1967 zijn ge
daan of contractueel vóór die da
tum moesten zqn gedaan, blijven
buiten de heffing van opcenten.
Onroerende werken die afge
zien van een onderhoudstermijn
vóór 1 juli 1967 gereed zijn op
geleverd, zullen evenmin door de
heffing van opcenten worden ge
troffen.
De vervoerscijfers van de provinciale stoombootdiensten op de
Westerschelde bewegen zich nog steeds in stijgende lijn. Het totale
aantal vervoerde passagiers bedroeg in de eerste vier maanden
van 1967 niet minder dan 1.428.700 tegen 1.286.000 in de over
eenkomstige periode in 1966.
Op de diensten VlissingenBreskens en TerneuzenHoede-
kenskerke liep het passagiersvervoer in april iets terug ten op
zichte van april 1966.
Ook het aantal vervoerde auto's vertoont weer een stijging. Al
leen voor TerneuzenHoedekenskerke vertoonde de maand april
enige teruggang.
Onderstaand overzicht geeft een beeld van het totale vervoer.
PASSAGIERS: Januari t/m april
VlissingenBreskens
TerneuzenHoedekenskerke
KruiningenPerkpolder
1965
549.468
92.206
459.497
1966
699.428
88.342
498.145
1967
781.501
89.161
558.103
1.101.171
1.285.915
1.428.765
AUTO'S
Vlissingen—Breskens
TerneuzenHoedekenskerke
KruiningenPerkpolder
1965
171.258
10.374
191.365
1966
204.827
12.337
210.862
1967
243.432
12.844
238.155
372.997
428.026
494.431
PASSAGIERS maand april
VlissingenBreskens
TerneuzenHoedekenskerke
KruiningenPerkpolder
1965
190.960
29.824
160.742
1966
261.438
27.310
156.890
1967
235.039
24.384
160.811
381.638
445.638
420.234
AUTO'S
VlissingenBreskens
TerneuzenHoedekenskerke
KruiningenPerkpolder
1965
55.772
2.984
54.883
1966
68.157
3.729
60.833
1967
70.433
3.302
64.134
113.639
132.719
137.869