^Provinciaal nieuwó IfPtai PLAATS ONDER DE ZON MEUBELFABRIEK IN IJSSELSTEIN GAAT BINNENKORT SLUITEN; 120 WERKNEMERS ONTSLAGEN E.E.G. verwacht stijging van de werkloosheid vaderdaggesciisnk Koningin Juliana opende IJmuider havenmond Zomervakantie voor de scholen in 1968 TWEEDE KAMER De ontploffing in Utrecht Bereid tot schadevergoeding Delegatie uit Leningrad onder de indruk van Rotterdam Het autovervoer op de Scheldeveren nog steeds in stijgende lijn sportief Pagina 2 de vrije zeeuw Vrijdag 16 juni 1967 Biervliet Bruinisse Sas van €£ent Zaamslag Zierikzee maagtabletten Europese lening voor Belgische wegenbouw Uitzonderingen verhoogde omzetbelasting per 1 juli Minder passagiers in april 1967 Aanbesteding Onder de plaatselijke aan nemers werd deze week door het gemeentebestuur van Biervliet aanbesteed 't uitvoeren van rio- lerings- en bestratingswerken enz., in het bestemmingsplan noordelijk van de Braakmanlaan en zuidelijk van de Boterzande- straat. De hoogste inschrijving was van de gebr. Van den Hemel met 183.000. Laagste inschrijver was 't aannemingsbedrijf J. de Oude voor 171.335. Het ingenieursbureau Van Hasselt De Koning te Nijme gen had een raming gemaakt van 177.900. Waterschapslasten ook op stranden In de woensdag gehouden ver gadering van het waterschap Schouwen-Duiveland heeft de voor zitter, de heer A. M. Geluk, een pleidooi gehouden voor een bétere financiële verhouding tussen het rijk en de waterschappen. De heer Geluk achtte het onbil- liik dat de landbouwers c.q. de eigendom feitelvk degenen ziin eigendom feiteliik degenen zijn voor wie de waterschapslasten moeten worden betaald. Hii oleitt<= voor de aanslag in de toekomst van de stranden, de recreatiegron- den en de domeingronden, omdat door de toeneming van de recreatie een intensief gebruik van de bii het waterschap in onderhoud zijn de wegen wordt gemaakt door de recreanten. Hoek Benoeming; onderwiizer In de onderwijzersvacature aan de christelijke school te Hoek- Knol werd voorzien door de be noeming van de heer K. Bouma te Drachten (Fr.). Anethiifo Beiaardenhuis aanbesteed Voor rekening van de stichting bejaardenzorg in West Zeeuws- Vlaanderen heeft het architecten bureau Rothuizen en 't Hooft te Goes deze week in het gemeente huis te Oostburg aanbesteed het bouwen van een beiaardentehuis aan het Ledelplein. Er werden der tien inschriivingen ingediend, waar van 10 van firma's buiten Zeeuws- Vlaanderen. Laagste insohriiver was de N.y. Rouw- en Handelsmaatschanpja ..Utrecht" te TTtrepht voor e'en,'som van f 1.249 300. De hoogste in- sohriiving was van de Bonw- en Handelmii P. w u^uker te Roosen daal met f 1.513.00(1. Onder de mschrüvers bevonden zich verder Gehrs Van der Poel t» Eernenzen f 1.273.00^: Gebr. W. B. Christiaansen te Oostburg f 1.324.0(10; L. J. Krieckaert te Hengstdijk 1.343.000. De gunning is aangehouden. Buurtvereniging bouwt wijkcentrum De onlangs opgerichte buurt vereniging „St. Albert" te Sas van Gent is begonnen met de bouw van een eigen clubgebouw, dat dienst gaat doen als wijk centrum en tevens verhuurd kan worden voor alle mogelijke doel einden. Het gebouw, dat door de rijks waterstaat te Hellevoetsluis is gebruikt, is door mensen van de buurtvereniging zelf naar Sas van Gent gebracht en men is thans bezig met het graven en leggen van de fundering om straks het gebouw op te zetten. Dit alles moet in de vrije uren van de leden gebeuren. Het ge bouw dat een oppervlakte be slaat van bijna 250 vierkante meter, komt te staan op een stuk grond aan de Van Milt straat in Sas van Gent, welke grond bestemd is voor een per manent verenigingsgebouw, school of kerk. De grond is gra tis in bruikleen afgestaan aan de buurtvereniging. Deze ver eniging, die zich zelf niet ziet louter als amusementsclub, voelt zich meer geroepen op te treden in het sociale vlak, om de nieuw komers wegwijs te maken in het nieuwe gedeelte en om samen een leefbare wijk in de gemeen te te vormen, waar men op el kaar kan rekenen. Boze tongen beweren, dat de buurtvereniging alleen is voor een bepaalde groep van men sen, maar dit wordt door het bestuur ten stelligste tegenge sproken. In het korte bestaan van de buurtvereniging Sint Al- bert zijn al verschillende activi teiten ontplooid en met succes. De dames zijn al volop bezig vakantieplannen te maken voor de kinderen en als klap op de vuurpijl zullen bij de ingebruik neming van het wijkgebouw grote feesten worden georgani seerd. Men hoopt eind september het gebouw te kunnen gebruiken. Van officiële zijde is al gevraagd om het gebouw t.z.t. te gebrui ken als stemlokaal. Het bestuur had zelf al plannen om een E.H.B.O.-post er in te vestigen, een zuigelingenbureau te cre- eren om de bewoners de verre trip naar het centrum te be sparen en verder voor hobby's 1 en verenigingsactiviteiten. D» buurtvereniging bevat de wijk ten noorden van de Ama- liastraat en ten westen van de spoorlijn en deze wijk zal bin nen afzienbare tijd een eigen clubblad bezitten waarin de ver eniging haar activiteiten ken baar zal maken. De vereniging bestaat uit on geveer 90 leden en een actief bestuur onder voorzitterschap van dq heer Broere. Voetbalclub naar Engeland Men is volop doende met de voorbereidingen voor een reis naar Engeland in het komende voorjaar bij de voetbalclub van de glasfabriek en de Zuid-Che- mie. Het plan is ontstaan toen een Engelse voetbalploeg uit Stevenage in de buurt van Lon den met Pasen een bezoek bracht aan Sas van Gent. Bij voldoende animo zal een driedaagse reis worden georga niseerd naar Engeland om daar enkele wedstrijden te spelen en een bezoek aan Londen te bren gen. Van de zijde van de spe lers toont men veel belangstel ling. Schoolreis C.V.O. De leerlingen van de hoogste klassen van de school voor chr. volksonderwijs maakten woens dag hun reis naar Zuid-Limburg. Om 7 uur vertrokken zij via Antwerpen over de Boudewijn- snelweg naar Maastricht. Eerst werd een bezoek ge bracht aan de militaire begraaf plaats in Margraten. Daarna werd een gedeelte van de Mergellandroute gevolgd door „Klein Zwitserland" tot Vaals. Bij het Drielandennunt werd gepauzeerd. De terugweg voerde langs Gulpen, Wijlre, Schip-op-Geul naar Valkenburg. Daar werd een bezoek gebracht aan de ge meentegrot en aan het ontspan ningspark. Het spiegelpaleis, de roeivijver en de speeltuin ver schaften veel plezier. Na een voorspoedige reis arriveerden de kinderen om half negen weer in Zaamslag. Ontploffing tijdens proefvaart Donderdagmorgen is in het Rode Kruis-ziekenhuis te Zierikzee over leden de 18-jarige A. Bouman, die woensdagavond ernstig gewond raakte tengevolge van een ontplof fing aan boord van een motorsloep in de haven van Zierikzee. Tijdens een proefvaart ontplofte de motor door onbekende oorzaak. Het dak werd van de kajuit afge rukt en in de sloep ontstond brand. Een vriend van de heer Bouman, de heer K. Folmer, die eveneens in de sloep aanwezig was, heeft de heer Bouman met ernstige brand wonden uit de kajuit gehaald en hem overboord gezet om zijn in brand staande kleding te doven. Door omstanders werden Bouman en Folmer op de kant gehaald, waarna beiden naar het ziekenhuis in Zierikzee werden vervoerd. Bij het ongeval werd Folmer licht ge wond. De echte Amerikaanse, In het rode busje met gele opdruk. 'n blijvende uitkomst? Importeur Rietbergen C.M Rotterdam Tel. 010-231162 De direct'" van de stoel- en meubelfabriek v/h gebr. Van Rooyen in I.Tsselstein heeft be sloten het bedrijf binnenkort te sluiten. De 120 werknemers heb ben gisteren om kwart over vijf SeZe onheilstijding vernomen, nadat directie en vakbonden de laatste hand hadden gelegd aan een afvloeiingsregeling. De vakbonden noemen de re geling en de daarbij te verstrek ken financiële tegemoetkoming „vrij redelijk". Reeds enige tijd deden in IJs- selstein geruchten de ronde dat Van Rodyen de concurrentie strijd niet zou kunnen bolwer ken. In de officiële mededeling van de directie wordt onder meer gezegd, dat de redenen die tot het besluit hebben geleid, gevolg van de structurele en conjuncturele omstandigheden zijn. Ze bieden in de huidige economische structuur, mede door een steeds grotere invoer uit andere E.E.G.-landen en daarbuiten, niet voldoende per spectieven om een verantwoorde voortzetting van de produktie te waarborgen. FAMILIE-N. V. De bestaande opdrachtenpor tefeuille zal worden afgewerkt. Het bedrijf is volgens medede lingen van de directie in staat de financiële verplichtingen zo wel aan krediteuren als aan het personeel na te komen. Over het ontslag aan de 120 werknemers is zowel met de officiële instan ties als met de vakbonden over leg gepleegd. De fabriek is ongeveer zeven tig jaar oud en behoort tot de oudste meubelbedrijven in Ne derland. Het was een familie- n.v. De gemiddelde leeftijd van de werknemers is vrij hoog. Er zijn werknemers bij met 30 tot 40 dienstjaren. NIET VERRAST De vakbonden ziin niet ver rast door de sluiting van Van Rooyen. Reeds eerder werd een bedrijf in IJsselstein (meubel fabrieken G. van der Voort ge sloten, waardoor vorig jaar 30 werknemers op straat kwamen. De situatie in de sector van de gestoffeerde zitmeubelen is op het ogenblik niet rooskleurig. De buitenlandse fabrikanten brengen hun overschotten vaak tegen kostprijs op de Nederland se markt. Er zijn flinke voorra den bij de Nederlandse meubel fabrieken ontstaan. Bovendien is er sprake van een kopersmoe heid. De consument houdt even de adem in, zo karakteriseerde men van vakbondzijde de situa tie in de meubelindustrie. 53) Dat gebeurde bij mooi weer. De zon scheen en er was bijna geen wind. eHt was alleen een beetje nevelig. De bemanning bleef aan boord. Er zouden een paar slepen uit IJmuiden komen om te pro beren de Panamees vlot te slepen. Dat gelukte echter niet dadelijk. Het was springtij ge weest, toen het bootje vastliep en de volgende dag draaide de wind wat naar het oosteir, zodat er met de vloed weinig water kwam. Na een paar vergeefse pogingen be sloten de kapiteins van de sleep boten te wachten tot het opnieuw springtij werd; als het dan nog niet gelukte, zouden ze een vaar geul moeten baggeren. Een van de beide boten bleef bij het ge strande schip, de andere ging terug naar IJmuiden. De oude Engelsman, die gezagvoerder op de Panamees was. meende, dat hij een deel van zijn opvarenden wél met de sleepboot mee kon laten gaan; het waren Britten en Duitsers, die graag naar huis wil den, en als hij vlot kwam, kon hij gemakkelijk een nieuwe beman ning aanmonsteren voor de korte reis naar Hamburg, zijn haven van bestemming. Eert dag of wat later werd het weer echter plot seling slechter. De berichten van De Bilt luidden net bepaald on gunstig, maar de lucht, die hel der was geweest, betrok, de wind kromp naar het noordwesten en er stond een hoge deining, zodat er waarschijnlijk ergens ten noorden van Engeland op de At lantische Oceaan een of andere depressie in aantocht was. De sleepboot kwam nog langszij van de Panamees en vroeg de gezag voerder of hij het niet raadzaam oordeelde het schip te verlaten nu het nog mogelijk was en zon der veel risico kon gebeuren. De oude Brit, iemand die nog op zeil schepen had gevaren en dus een bekwaam zeeman was, stemde er wel in toe de rest van zijn be manning te laten gaan, maar zelf had hij besloten aan boord te blij ven. Daar was heel weinig tegen in te brengen. Zolang hij aan boord was, was de boot van hem en tenslotte was hij tegenover de bevrachters en de verzekering ook verantwoordelijk voor de lading. In elk geval vroeg hij nog een paar uur bedenktijd om te Het aantal werklozen zal dit jaar in Nederland tot ruim 85.000 kun nen stijgen tegen 45.000 in 1966, zo verklaart de E.E. G.-commissie In een rapport dat zij over de ont wikkeling van de arbeidsmarkt in de gemeenschap heeft opgesteld. Door deze stijging zou het werk loosheidscijfer in Nederland (d.w.z. het aantal werklozen in percentage van de actieve beroepsbevolking) op ongeveer twee procent komen tegen amper één procent in 1966. Het aantal loontrekkenden zal dit jaar met 10 tot 15.000 kunnen toe nemen tegenover 60.000 In 1966, aldus dit rapport. Ook in West-Duitsland verwacht men een toeneming van de werk loosheid en wel tot 300.000 man, ongeveer tweemaal zoveel als vorig jaar. In België zal het werkloosheids cijfer zich beneden de twee pro cent blijven bewegen. Voor Luxem burg verwacht men echter dat de vraag naar arbeidskrachten groter zal blijven dan t aanbod. In Frank rijk zal de arbeidsbezetting nog in versneld tempo kunnen toenemen, waardoor aan ongeveer 150.000 man werk kan worden verschaft tegen 100.000 in 1966. Ook in Italië wordt een stijging van de arbeids bezetting verwacht. Daar daalde het aantal geregistreerde werk lozen vorig jaar van 1.124.050 in april tot 1.033.038 in oktober. De Europese investeringsbank heeft donderdag met het Belgische wegenfonds (een publiekrechtelijke instelling) 'n kredietovereenkomst gesloten voor 800 milioen Belgi sche francs (16 milioen dollar) voor de aanleg van het Belgische ge deelte van de autoweg Brussel- Parijs. De lening is in hoofdzaak be stemd voor het wegvak „Centre- Borinage" tussen Houdeng en de Franse grens. Op dit traject lopen de autoweg BrusselParijs en die door Wallonië samen. De weg zal niet alleen het verkeer tussen Brus sel en Parijs verwerken, maar even eens het uit Frankrijk komende verkeer naar Charleroi, Namen, Luik en verder in de richting Keu len en het Ruhrgebied. zien hoe het weer zich zou hou den. Toen het echter steeds slechter werd, leek het hem beter het grootste deel van zijn opva renden in veiligheid te laten brengen. Zijn stuurlieden en machinisten, stokers en matrozen, zijn hofmeester en zijn kok stap ten over op de sleepboot. „Good luck, captain.... we komen terug!" riep de schipper van de sleepboot, toen hij weg voer naar de Eems. Die nacht stak er een hevige storm op. Het was geen storm die lang aanhield; daarvoor was het ook te laat in de tijd van het jaar. Maar de volgende morgen, toen de wind alweer afgeflauwd was, was het bootje toch zo hoog op een zandbank geslagen en zo ge havend, dat er geen sprake meer van zou kunnen zijn het nog weer vlot te slepen. Een Holland se bergingsmaatschappij ver klaarde zich bereid te proberen zoveel mogelijk van de lading aan wal te brengen. En er kwam iemand bij Jan Boetjes vragen, hoeveel volk en hoeveel vaartui gen er beschikbaar waren om de katoenbalen uit de ruimen te halen, die half vol water stonden en ze te vervoeren. Er zouden ook een paar man moeten zijn om de ketels te stoken, zodat er stoom was voor het laad- en los- gerei. Het was werk waarvoor goed betaald werd. Met de visvangst was het de laatste maanden, vooral in januari en februari, niet veel geweest. Iedereen was daar om blij aan de slag te kunnen gaan en gaf zich bij Jan Boetjes, op. Jakob Thomsen, die voor zijn „Hiermee open ik de nieuwe havenmond van het Noordzee kanaal". Met deze simpele woorden en een ruk aan de scheepsfluit van het m.s. „Koningin Wilhelmina heeft koningin Juliana gisteren rond drie uur de nieuwe haven mond van het Noordzeekanaal in gewijd, een officiële plechtigheid waarvoor honderden gasten uit het buitenland en talrijke vooraan staanden uit het binnenland naar IJmuiden waren gekomen. „Negentig jaar geleden", zo zei burgemeester mr. G. van Hall van Amsterdam in zijn functie van voorzitter van de stichting Rijn mondNoordzeekanaal, „heeft uw grootvader de eerste aanleg van dit kanaal geopend en dertig jaar geleden nam uw moeder de Noor- dersluis in gebruik, een bouwwerk dat blijk gaf van een vérgaande vi sie. Met dit gebeuren is Amsterdam weer een zeehaven van grote inter nationale allure geworden". De Haarlemse bloemenmeisjes hadden er voor gezorgd dat de feestelijkheden ook Inderdaad op gefleurd werden. De gasten kregen dor hun tocht door het Noordzeekanaal naar Am sterdam per boot voor de eigen lijke plechtigheid een goed beeld van de betekenis van deze nieuwe havenmond en het verbrede en uit gediepte Noordzeekanaal voor Am sterdam. De staatssecretaris van onderwiis en wetenschappen, mr. J. H. Grosheide, heeft een brief gezon den aan de besturen van alle openbare en bijzondere scholen in Nederland in verband met de vakantiesoreiding voor het ko mende jaar. Hierin wordt o.m. opgemerkt dat een aantal gemeente- en school besturen er dit jaar althans voor de scholen voor lager on derwiis nog niet toe is over gegaan de schoolvakantie te doen samenvallen met het tiidvak dat de Stichting van de Arbeid voor de vakanties van de collectief sluitende bedrijven had voorge steld. In het belang van de effectuering van de vakantiespreiding doet de staatssecretaris een ernstig be roep om bii de data van da zo mervakantie het bedoelde tiidvak in acht te nemen. Het schema dat de Stichting van de Arbeid voor het jaar 1968 heeft opgesteld, omvat de periode van 1 juli tot en met 10 augustus. Tot slot verzoekt de bewinds man ook voor de scholen voor lager onderwijs de zomervakan tie in 1968 in overeenstemming daarmee vast te stellen. NOG 17 GEWONDEN IN UTRECHTSE ZIEKENHUIZEN In twee Utrechtse ziekenhui zen worden op het ogenblik nog 17 mensen verpleegd, die wer den gewond bij, de explosie op het munitieschip in de Utrechtse kernhaven. Hun' toestand is goed. In het „Dr. Mathijsen-zieken- huis" worden nog 13 burgers en één militair behandeld, terwijl er op de chirurgische afdeling van het stads- en academisch ziekenhuis nog drie gewonden liggen. goed gedrag een maand eerder uit de gevangenis ontslagen was, was eer ook bij. Rooie Tjeerd was zelfs zoveel als voorman. Hij hoefde zelf niet mee te werken. Dat kon hij ook moeilijk met zijn ene hand, maar hij hield toezicht. Hij was overal tegelijk, op de stookplaats, waar hij een paar vissers wees hoe ze de vuren aan en de stoomdruk in de ketels op peil moesten houden, in de ruimen, waar hij er een oogje op hield, dat de katoenba len zo min mogelijk beschadigd en goed in de laadstroppen gelegd werden, en aan boord van de botters, waar hij er voor waar schuwde de boten niet te diep af te laden. Hij zorgde ook, dat de balen geteld werden en gaf elke schipper die met een vrachtje naar de wal ging, een briefje mee, waarop stond, hoeveel hij geladen had. Een klerk van de bergingsmaatschappij, die aan de Binnenhaven, waar de balen ge lost werden, het toezicht hield, moest die briefjes aftekenen voor ontvangst en dan konden de schippers er zich bij Jan Boetjes voor laten uitbetalen. De eerste dag waren er al een paar vissers, die één of twee balen minder afleverden dan ze langszij van de Panamees ge laden hadden. Eén van hen be weerde, dat Rooie Tjeerd zich waarschijnlijk had vergist, toen hij ze telde. „Dan had je ze zelf moeten na tellen", zei de klerk, een jonge man met een aardig, smal, wat bleek gezicht. (Wordt vervolgd.) Minister Den Toom heeft gisteren de Tweede Kamer toegezegd de militaire voorschriften over het Iaden en lossen en over het vervoer van gevaarlijke stoffen te doen herzien en deze te doen enten op de tijd waarin we leven. Hij heeft dit meegedeeld in ant woord op mondelinge vragen van het socialistisch kamerlid Masman betreffende de ontploffing in Ut recht. De heer Masman had aangedron gen on een dieogaand onderzoek van die voorschriften. Hii herin nerde eraan dat deze uit 1885 da teren en hij concludeerde dat de voorschriften aan een vernieuwing toe zijn. De minister had er reeds eerder op gewezen dat de huidige voor schriften ten aanzien van het ver voer van gevaarlijke stoffen niet ontoereikend ziin. De bewindsman zei bereid te zijn na te gaan, of in 't algemeen gunstige alternatieven gevonden kunnen worden voor de tegenwoordige laad- en losplaat sen. Een absoluut verbod van het vervoer kan bezwaarlijk worden gesteld. Sprekende over het in te stellen onderzoek naar nieuwe los- en laadplaatsen zei de minister van defensie, dat de keus van geval tot geval zal worden bekeken. Hij zei hiertoe in overleg te zullen treden met de minister van volkshuisves ting en ruimtelijke ordening. Er zal een interdepartementale commissie worden ingesteld om te onderzoe ken welke mogelijkheden de nieu we polders in dit opzicht bieden. In antwoord op nadere vragen verklaarde minister Den Toom zich bereid om in bepaalde gevallen en vooruitlopend od verzekeringsuit keringen voorschotten te verlenen in door de ontploffing ontstane schadegevallen. Uit een rapport van de mare chaussee citeerde de bewindsman drie verklaringen, waaruit bleek dat er tijdens het laden en lossen in de Utrechtse kernhaven niet is gerookt. De minister deelde de kamer mee, dat dat ook het eventueel transpor teren van gevaarlijke stoffen ge durende de nacht in studie is ge nomen. Hij wees eron dat ook aan deze wijze van vervoer moeilijk heden zijn verbonden. Hij is be reid te overwegen om meer be kendheid te geven aan direct om wonenden en in de directe nabij heid van de kernhaven verhliiven- den van het tiidstin van verlading. Hierover zal contact worden ge zocht met de gemeentelijke auto riteiten. MISLUKTE BOMAANSLAG IN ITALIË In een toilet op het station van de Italiaanse plaats Bressanone (Zuid-Tirol) is donderdagmid dag een tijdbom ontdekt, waar van het mechanisme op 17 uur was afgesteld. De bom die twee kilogram explosieven bevatte, werd door de politie onschade lijk geemaakt. De Rotterdamse haven is, wat betreft organisatie en efficiëncy, een voorbeeld voor iedere andere haven van de wereld. Dit zei gis teravond de burgemeester van Lennigrad, de heer A. Sizov, die met twee wethouders van zijn stad gedurende drie dagen de gast is geweest van het Rotter damse gemeentebestuur. Het ver blijf van deze delegatie van het stadsbestuur van Leningrad is een tegenbezoek voor de reis, die een Rotterdamse delegatie verle den jaar september naar Lenin grad heeft gemaakt. Burgemees ter Sizov van Leningrad, die tij dens een receptie op de Russische ambassade in Den Haag de pers te woord stond, zei dat de dele gatie Rotterdam als havenstad zeer interessant vond. De heer Sizov had geconstateerd, dat Rot terdam op het gebied van orga nisatie verder is dan Leningrad, een van de belangrijkste haven steden van de Sowj et-Unie, met een stukgoederenomslag van on geveer twaalf miljoen ton per jaar. De heer Sizov meent deze vergelijking tussen Rotterdam en' de andere havensteden van de wereld te kunnen maken, daar hij al vele havensteden heeft le ren kennen, zoals Jokohama, Osa ka, Le Havre, Gdansk en Wladi- wostok. Donderdag had de dele gatie een Russisch schip, dat in de haven van Rotterdam lag, be zocht, en de kapitein van het schip had de heer Sizov verteld zeer tevreden te zijn over de wijze, waarop in Rotterdam de vracht wordt behandeld. De heer Sizov vertelde verder, dat er in zijn stad veel geestdrift bestond over zijn reis naar Rot-, terdam. Nadat aan deze reis via, pers, radio en t.v. bekendheid was gegeven, had de heer Sizov van duizenden burgers van zijn staat het verzoek gekregen hun beste wensen aan de Nederland se bevolking over te brengen. Dit contact tussen Rotterdam en Leningrad zal door meer ont moetingen worden gevolgd. Zo dra burgemeester Thomassen van Rotterdam hiertoe de wens te kennen geeft, zal Leningrad hem gaarne voor een volgend bezoek ontvangen. De heer Sizov hoopt, dat bij die gelegenheid concrete afspraken kunnen worden ge maakt voor uitwisselingen op het gebied van cultuur en sport. - life** '"ie - De staatssecretaris van finan ciën heeft aan de belastingdienst nadere aanwijzingen gegeven met betrekking tot de heffing van 20 opcenten op de omzetbelastingen per 1 juli a.s. Vooruitbetalingen op koopsommen of vergoedingen, die vóór 1 januari 1967 zijn ge daan of contractueel vóór die da tum moesten zqn gedaan, blijven buiten de heffing van opcenten. Onroerende werken die afge zien van een onderhoudstermijn vóór 1 juli 1967 gereed zijn op geleverd, zullen evenmin door de heffing van opcenten worden ge troffen. De vervoerscijfers van de provinciale stoombootdiensten op de Westerschelde bewegen zich nog steeds in stijgende lijn. Het totale aantal vervoerde passagiers bedroeg in de eerste vier maanden van 1967 niet minder dan 1.428.700 tegen 1.286.000 in de over eenkomstige periode in 1966. Op de diensten VlissingenBreskens en TerneuzenHoede- kenskerke liep het passagiersvervoer in april iets terug ten op zichte van april 1966. Ook het aantal vervoerde auto's vertoont weer een stijging. Al leen voor TerneuzenHoedekenskerke vertoonde de maand april enige teruggang. Onderstaand overzicht geeft een beeld van het totale vervoer. PASSAGIERS: Januari t/m april VlissingenBreskens TerneuzenHoedekenskerke KruiningenPerkpolder 1965 549.468 92.206 459.497 1966 699.428 88.342 498.145 1967 781.501 89.161 558.103 1.101.171 1.285.915 1.428.765 AUTO'S Vlissingen—Breskens TerneuzenHoedekenskerke KruiningenPerkpolder 1965 171.258 10.374 191.365 1966 204.827 12.337 210.862 1967 243.432 12.844 238.155 372.997 428.026 494.431 PASSAGIERS maand april VlissingenBreskens TerneuzenHoedekenskerke KruiningenPerkpolder 1965 190.960 29.824 160.742 1966 261.438 27.310 156.890 1967 235.039 24.384 160.811 381.638 445.638 420.234 AUTO'S VlissingenBreskens TerneuzenHoedekenskerke KruiningenPerkpolder 1965 55.772 2.984 54.883 1966 68.157 3.729 60.833 1967 70.433 3.302 64.134 113.639 132.719 137.869

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1967 | | pagina 2