Is het overwicht van Israël op de lange duur te handhaven? TECHNISCH WEL, MAAR MILITAIR NIET NEDERLANDSE ARTSEN NAAR ISRAEL Volkswagenbusje DEURSOVERZICHT Pagina 4 DE VRIJE ZEEUW Zaterdag 10 juni 1967 Hoe wordt het later? NOORSE ZEEMAN VERDRONKEN Egypte's nieuwe president Watersnood op de Phlippijnen VAN DER SCHANS BP chartert twintig tankers Drie maanden voorwaardelijk voor dodelijke aanrijding Nederland behartigt Amerikaanse belangen in Soedan V erwerkingstoeslag vlasoogst 1967 Bijzondere frankeerzegels Nederland STAKING BIJ FRANSE KOOPVAARDIJ GEËINDIGD GRIEKSE COMMUNISTEN STAATLOOS ISRAËLISCHE TROEPEN IN BETHLEHEM Bethlehem: De geboorteplaats van Jezus. De historische stad werd dezer dagen door de Isra ëlische strijdkrachten zonder noemenswaardige strijd op Jor danië veroverd. Is het zo'n wonder dat de numeriek zwakkere Israëlische legers het met zoveel succes kon den opnemen tegen de verenigde Arabische overmacht Eigenlijk niet. Israël is een moderne staat met een hoog ontwikkeld onder wijs. wetenschappelijk gevoerde landbouw, een industrie die met de wereld moet kunnen concur reren, en alle ingewikkeldheden van een georganiseerde over heid. Dat geeft de Israëli's in al lerlei takken van kennis en be kwaamheid een overwicht op hun Arabische buren en vijan den. Men kan het ook in cijfers af lezen per hoofd van de bevol king ligt het nationaal inkomen in Israël boven de vierduizend gulden, in Egypte onder de zes honderd. In olielanden als Saoedi Arabië en Irak komt het rond de duizend gulden, maar dan niet door de eigen inspanningen, doch door de royalties van de oliemaatschappijen. Het bestuur is in vele landen nog middel eeuws van structuur, het onder wijs gebrekkig en voorbehouden aan enkelen. Modern wapentuig vergt ken nis om het goed te gebruiken. Een modern uitgerust leger lei den eist organisatietalent, al was het alleen maar om er voor te zorgen dat de materialen en levensmiddelen op tijd zijn waar ze zijn moeten. In de Sinaï-woestiin bleken Egyptische tankeenheden zonder water en benzine te staan, dus waardeloos voor het gevecht, al waren de tanks puik in orde. Hierbij spreekt het voordeel van het land waarin allerlei techni sche vaardigheden vanzelfspre kend zijn gewordenwie een goede industrie kan opbouwen, zal gemakkelijker leren 'n leger goed te leiden dan iemand die van de grond af moet beginnen. De man die in zijn huis, voor zijn hobby, op zijn werk allerhande machinerieën hanteert, kijkt niet vreemd aan tegen allerlei moderne wapens. De meeste Arabieren in-uniform wel. Een grote ongerustheid in Israël is dan ook dat deze voor sprong, die het land nu een be trekkelijke veiligheid garan deert, niet eeuwig kan ziin. De in vele opzichten achtergebleven De Noorse zeeman Steinar Hjartholm (22), opvarende van het Noorse zeeschip „Divina", is donderdag in de Riinhaven in Rotterdam verdronken. Een schipper, die hem in het water zag vallen, probeerde tevergeefs de Noor te redden. Een half uur later is het stoffelijk overschot opgehaald. Arabische landen zouden al was het maar door instructeurs uit de Sowjet-Unie of elders in een ijltempo deze achterstand kunnen inhalen. En dan komen de zaken geheel anders te liggen. Op den duur een technisch overwicht te behouden is wel mogelijk, maar in bewapening niet, ook al zou men meer dan de nu al fnuikende tien procent van het nationale inkomen daar tegen aangooien. En uiteindelijk kan het kleine Israël het in de voortplanting zeker niet opne- nemen tegen zijn vijandige buren. Zakaria Mohieddin, de opvol ger van Nasser als president van de verenigde Arabische repu bliek, is sinds hij aan de zijde van Nasser streed in de Palestijnse oorlog van 1948, een van diens beste vrienden geweest. Hij stamt uit een gefortuneer de familie en wordt als pro-wes ters beschouwd. Uiterlijk is hij beschaafd en voorkomend, maar dit verhult een harde persoonlijkheid, die naar buiten trad toen hij kort na het afzetten van wijlen koning Faroek in 1952 Nasser opvolgde als minister van binnenlandse zaken. Mohieddin werd in 1918 te Kafr Sjoekr geboren en is ge trouwd. Hij begon zijn carrière als officier der infanterie, na in 1937 de militaire akademie te hebben doorlopen, een jaar vóór Nasser. In 1948 volgde hij een stafcursus. In datzelfde jaar nam hij deel aan de Palestijnse oorlog. FAMILIEBEZIT AFGESTAAN Na de afzetting van Faroek in 1952 was hij een van de elf leden van de raad voor het revolutio nair commando het opperste gezag maar hield zich op de achtergrond. Bij de invoering van de agra rische hervormingen stond hij een groot deel van de landgoe deren uit het familiebezit af aan de landloze boeren. In 1965 werd hij premier, maar het jaar daarop werd hij vervan gen door Mohammed Sidky So- liman. Mohieddin aanvaardde toen de post van vice-president. Nassers opvolger spreekt En gels en heeft vele bezoeken ge bracht aan het buitenland, o.a. aan de Ver. Staten, de Sowjet- Unie en Zuid-Slavië. Zeven da gen geleden bracht hij een be zoek aan Algerije. Ook zou hij een bezoek aan Washington bren gen op verzoek van de Ameri kaanse regering, maar dit werd afgezegd toen de oorlog in het midden-oosten uitbrak. Het K.L.M.-vliegtulg dat, op weg via Wenen en Athene naar Teheran zou trachten een tus senlanding op het vliegveld van Tel Aviv te maken, is vrijdag ochtend met 98 passagiers aan boord van Schiphol vertrokken. 37 passagiers hoopten naar Tel Aviv te reizen. Onder hen be vonden zich twee Nederlandse artsen die gedurende enkele maanden als vrijwilliger in Is raël medische bijstand zullen verlenen dr. Ph. J. H. Lamaker (37), bijna 2% jaar als plastisch chirurg werkzaam in het Prin ses Beatrixoord en het Weesper- plein-ziekenhuis te Amsterdam, en de 34-jarige anesthesist dr., K. H. Dijk, ongeveer 3 jaar verbon den aan het Gronings academisch ziekenhuis. Dr. Lamaker vertelde vóór zijn vertrek niet te weten waar hij in Israël zal eaan werken. „Dat zal het Israëlische roode kruis beslissen." Hij heeft zich woens dagochtend aangemeld bij de Nederlandse zionistenbond, om dat Israël volgens hem over geen of zeer weinig plastische chirur gen beschikt. De afgelopen dagen zijn by overstromingen in Manilla en midden-Luzon 20 mensen omge komen. Velen worden vermist. De materiële schade wordt op 15 met en zonder chauffeur. Het goedkoopste vervoermiddel BURG. GEILLSTRAAT 5 - TELEF. 2571 TERNEUZEN VASTE MAAR AARZELENDE MARKT Na een bewogen beursweek, waarin de koersen scherp hebben gefluctueerd, verliep de markt vrijdag vast maar aarzelend. De markt was vast door het feit dat ook Egypte en Syrië zich by het staakt-het-vuren hebben neerge legd. De markt was aarzelend door de berichten over hevige gevechten in de woestijn van Sinai. Olies werden in het voor- beursverkeer nog verhandeld op 133, dus 5% gulden boven don derdag. ZU liepen echter terug. Kon. Olie opende dientengevolge British Petroleum Companv hoeft donderdagavond bekend gemaakt dat zü twintig tank schepen heeft gecharterd voor het vervoer van olie van de Per zische golf via Kaap de Goede Hoop naar Engeland en het Euro- oese vasteland. De schepen zul- 'en voornameiyk in Iran worden geladen, omdat dit geen Ara bisch land is en niet bij het con flict in het midden-oosten is be- 'rokken. Volgens B.P. kunnen de twintig tankers bijna achthon derdduizend ton ruwe olie ver voeren. Het zijn hoofdzakelijk Scandinavische, Liberiaanse en Griekse schepen die zich op het ogenblik ten oosten van Suez be vinden. De rechtbank in Amsterdam heeft gisteren de 35-jarige druk ker J. O. uit Zaandam voor het veroorzaken van een verkeers ongeluk met dodelijke afloop veroordeeld tot drie maanden gevangenisstraf voorwaardelijk, een boeten van 500 en drie jaar ontzegging der rijbevoegdheid. Op oudejaarsdag 1966 was de man met zyn auto op de krui sing Nassaukade-Bosboom Tous- saintstraat in Amsterdam door een rood verkeerslicht gereden. Van een hoge brug kwam op dat moment voor hem van links de bromfietser F. de Cock, die tegen de auto opreed en ernstig werd gewond. Tien dagen later raakte het slachtoffer bewusteloos en hy overleed op 9 maart aan op gelopen complicaties. Er was drie maanden plus twee jaar ontzegging tegen O. geëist. officieel op 130,50 en dit was de teleurstelling van de dag. Ook Philips en Unilever open den beneden 't hoogste peil van het voorbeursverkeer, maar toch boven het slot van donderdag. Per saldo was de markt dus toch vast en zelfs merendeels hoger dan een week geleden, toen de vijandelijkheden nog moesten beginnen. Amsterdam Rubber werd in open hoek verhandeld op 64% 3%) wegens het bericht over het onveranderde dividendvoor- stel van 5 procent. Ook HVA was beter gedisponeerd. Zoals be kend is dit fonds deze week op en neer gegaan met het nieuws uit het midden-oosten. De belan gen van HVA liggen nu eenmaal hoofdzakelijk in Ethiopië. Scheepvaartaandelen waren eerder wat beter gestemd maar hadden 'n kalm aanzien. Neder landse staatsfondsen bewogen zich rondom het vorige niveau. Gisteren begon de claimhandel in Rolinco uit hoofde van de uit gifte van 6% pet. cum. pref. aan delen en van 6% pet, converti bles, beide a pari. Later kreeg de aarzelende stemming de overhand en brok kelden de koersen van de inter nationals verder af. Kon. Olie ging terug naar 128,80, Uni lever naar 90,60 en Philips naar 90,80. Hoogovens noteerde in de le periode 75,90. Amsterdam Rubber bleef gevraagd en vast met een koersstyging van zes punten. Deli lag bijna 1% gul den hoger. KLM noteerde in de le periode vrywel pryshoudend f 381. De scheepvaart wist zich goed te handhaven by kalme handel. Ook staatsfondsen brok kelden later iets af. Onder de lokale industrieën waren de koersstijgingen verre in de meerderheid. Bensdorp moest 5, bijenkorf 7punt prijsgeven, naar daar stonden tegenover verbeteringen voor Kwatta, Hei- neken, Zout-Ketjen, Melkunie, Nutricia, Misset, Gero, Kondor, Bammens, Albert Heyn (op 1040) en Simon de Wit. Van de ver zekeringen was Holsoc 6 punten beter. Beursindices (1953 100) 7/6 8/6 9/6 Int. conc. 388.9 380.8 Industrie 312.4 312.7 Scheepv. 107.7 106.6 166.5 152.8 300.9 Bank en verz. 167.8 Handel enz. 154.0 Algemeen 304.3 386.7 313.7 107.1 167.8 153.2 303.7 Nabeurskoersen A.K.U.: 50,40) Hoogovens: 75,50) Kon. Olie: 129,00—129,80 (129,30) Philips: 91,00— 91,20 90,90) Unilever: 90,00— 90,50 90,90) K.L.M.: 380,00 (381,00) miljoen gulden geschat. Op verzoek van de Verenigde Staten heeft de Nederlandse re gering op zich genomen de Ame rikaanse diplomatieke belangen in Soedan door de Nederlandse ambassade te Khartoem te laten behartigen. De diplomatieke betrekkingen tussen de V. S. en Soedan werden onlangs verbroken. De regering van Soedan heeft met deze be langenbehartiging door Neder land ingestemd. De minister van landbouw heeft de verwerkingstoeslag voor vlas van de oogst 1967 vastge steld op 232 per ha in Neder land verwerkt vlas. Voor de oogst 1966 bedroeg deze toeslag 200 per ha. De verhoging van het toeslagbedrag met 32 per ha moet worden bestemd voor de financiering van een aantal on- derzoekingsobjekten in de vlas- sektor, verricht voor de ontwik keling van rationele bewerkings methoden. Het bedrijfschap voor de vlasindustrie dat met de uit betaling van deze toeslag is be last, zal te zijner tijd voor het voor de oogst 1967 verleende extra-toeslagbedrag een nadere bestemming aanwijzen. Ter gelegenheid van het hon derdjarig bestaan van het Neder- landsche Roode Kruis zal dit iaar van 8 augustus t/m 30 sep tember 'n serie van 5 bijzondere frankeerzegels met toeslag op alle postinrichtingen in Neder land worden verkocht. Deze zegels, die ontworpen zijn door de heer W. van Stek te Enschede, hebben als voorstelling een rood kruis. De prijs van de serie is in Nederlandse munt 1,75. De gel digheid voor de frankering ein digt op 31 december 1968. De staking van officieren bij de Franse koopvaardij, die 6 weken geleden begon en tot moeilijk heden in het scheepvaartverkeer leidde, is vrijdag geëindigd. De stakers gingen akkoord met een salarisverhoging van 7 pet. Door de staking kon onder meer het passagiersschip „France" niet uit Le Havre vertrekken. De Griekse minister van bin nenlandse zaken, generaal Pat- takos, heeft 154 communisten uit het noorden van het land van de Griekse nationaliteit vervallen verklaard. Onze reis naar Israël Door JOH. DE VRIES XIII NAAR HET ZUIDEN 124. Vanmorgen om 9 uur verlaten we Yokneam om het zuiden te gaan verkennen. Dat zal geen uitstapje worden van een paar dagen; dat wisten we vanmorgen al zo ongeveer, maar is me nu 9 uur in de avond nog duidelijker ge worden; dat hoort U zo! De weg Yokneam Megid- do Tel Aviv kan de verge lijking met onze Nederlandse autowegen beslist doorstaan. De drukte is niet overrompe lend maar er is toch een be hoorlijk verkeer. De afstand 100 km is voorlopig geen bezwaar. We moeten in een plaats, Herzlia, een 10-tal kilo meters vóór Tel Aviv de groe ten plus een paar klompen gaan overbrengen by de fa milie LandauButer. Dat wordt vanwege een wat vaag adres bijna een half uur zoe ken. De posterijen in de hoeda nigheid van een besteller brengt uitkomst. We treffen mevrouw Landau met haar zuster uit Holland (de laatste hier gelogeerd) niet thuis, maar wèl de heer Landau, die ons allerhartelijkst ontvangt, die zelfs koffie voor ons gaat zetten en de boontjes maalt m een ouderwetse koffiemo len. Lang kunnen we niet blijven, want we hebben nog een heel stuk naar het zuiden af te leggen. De passage door Tel Aviv, weliswaar niet door het cen trum, is voorwaar geen klei nigheid. De stad telt 400.000 inwoners en we zijn al blij bij Jaffa, het oude Joppe, de zee te bereiken. We hoeven hier niet te stoppen, want 't is een vrij rommelige boel en geen foto waard. Wel hebben we vóór Joppe wat inkopen ge daan, brood, kaas en aard beien. De „Matzes-week" is achter de rug en daar zijn we eerlijk gezegd niet rouwig om! Maar al hebben we dan Jop pe achter de rug, we blijven nu maar steeds in de nieuw gebouwde wijken rijden, met de zon als enige leidraad, want blauwe borden voor het verkeer zien we niet; de bor den in andere kleur zijn voor ons onleesbaar als zijnde ge schreven in „Ifriet". Aan alles komt een eind, ook aan de buitenwijken van Tel Aviv en eindelijk zijn we helemaal buiten, waar we aan onze rechterhand een zeer brede maar lage duinenrij van geel zand hebben liggen, 't Wordt tijd aan de pick-nick te gaan beginnen, maar daar is in die gloeiend hete duin streek geen denken aan. Van morgen waait n.l. de „cham- sin", dat is een warme woes tijnwind, die vrij afmattend is. Tot we tenslotte een prach tige oprijlaan vinden, waar achter de „Agriculture High- school" is gelegen. De enige opmerking die de chauffeur van een uitrijdende wagen maakt is een waarschuwing toch vooral niet van het wa ter te drinken waarmee de sinaasappelbomen naast ons worden bespoten, want dat komt uit een gracht. Als we Woestijn tussen AradDode Zee Aan de oever van ne uoae Zee soms water nodig hebben, mo gen we dat gerust bij de school gaan halen, 'k Zei het U al eer der dat de mensen hier bijzon der vriendelijk zijn en zeker tegenover Hollanders Onze eerstvolgende bestor ming is Askalon, de meest zui delijke haven van Israël; een nieuwe grotere haven is in aanbouw bij het wat noorde lijker gelegen Ashdod. We zyn nu nog 13 km verwyderd van Ghaza-gebied (Egypte). We blijven in Askalon niet te lang, want we hebben 7 km verder zuidelijk nog een kar weitje op te knappen en wel het overbrengen van groeten ons medegegeven door mej. Kloevekorn uit Middelburg, bestemd voor mevrouw Kohl- van Esso, een oude onderduik- vriendin, die woont in de Kib butz Gvar-Am. Bij navraag op een tank station biyken we al op de goede weg te zyn. Dat wordt daar op de Kibbutz een aller hartelijkst ontvangst, waarbij ons dadelijk de gelegenheid wordt geboden, hier te over nachten. Dit pracht-aanbod kunnen en mogen we niet afslaan. Mevrouw Kohl leidt ons na de middagboterham van half vijf zeker een uur door de Kibbutz heen, waarby we weer heel wat wyzer worden omtrent de levenswijze hier. 't Is wel niet zo'n luxueuze Kibbutz als in Hazorea*) maar we hebben hier alles bekeken: de kinderverblijven, de school het zwembad enz. We hebben ook gehoord hoe de le oogst hier erg door de droogte heeft geleden. De. jaarlijkse regen val, toch al niet groot, van 400 mm bereikte ditmaal slechts 240 mm, waaruit U zelf kunt afleiden, wat daar van de gevolgen voor de oogst zyn geweest. Het is nu bijna 10 uur in de avond en ik heb myn plicht nu wel vervuld, dacht ik, door het verslag tot hiertoe te vol tooien. Hoe ver we morgen zullen komen valt nu nog niet te zeg gen, maar 't zou me niet ver wonderen, als de tocht naar het zuiden de hele verdere week in beslag gaat nemen. Tot morgen dan maar weer! 134. 't Wordt vanmorgen een echt afscheid; ik bedoel daarmee een recht hartelijk afscheid. De gastvrye ont vangst en het prettige, zij het eenvoudige verblijf, hetgeen Kibbutz Hazorea Col lectieve landbouwkolonie „De zaaiers." volstrekt niet in contanten mag worden voldaan, wijst er op, dat ons bezoek ook hier werd gewaardeerd, van weers kanten dan! Haast niet te geloven, dat ik me hier aan de oever van de Dode Zee aan het schryven zet, 's avonds 6 uur in een temperatuur om van te smul len en ik naar de paars-blauwe bergen van Jordanië, door de laatste zonnestralen van deze dag beschenen, zit uit te kij- kent Maar nu loop ik eigenlijk op mijn verhaal vooruit, want ik moet U er vandaag nog eerst heenvoeren, wat dan letterlijk wil zeggen, dat Adri zich van deze taak heeft gekweten! By ons vertrek uit de Kib butz Gvar-Am ryden we nog enkele kilometers in zuide- lyke richting tot bijna aan de Egyptische grens (Ghaza) en slaan links een weg in, een sterk heuvelend gebied waar nog wel wat boomgroei is en wat landbouw, maar waar de sinaasappel-aanplantingen, zo veelvuldig voorkomend in het middenstuk HaifaTel Aviv, zijn verdwenen. We rijden nu in de richting van Beer-Sheva, waar we reeds om half tien aankomen, tijdig genoeg om de schilderachtige markt- straatjes te bezoeken. Na Nazareth zou je zo den ken, dat het nu wel genoeg was, maar het zijn weer heel andere typen die we hier zien en proberen op de foto te krij gen! 't Zijn vooral de Bedouïnen- vrouwen, die onze aandacht trekken. Hier en daar houden armelijke typen (echter geen Bedouïnen) de hand op en och wat zal je doen als „ryke" westerling! Strijk eens een keer de hand over je hart! Ook zy vormen een deel van de Oosterse sfeer in deze war winkel waarby je je alweer afvraagt hoe dat alles aan de kost komt! Half elf, 't is tyd voor de koffie, die niet slecht is, maar „zwart" moet worden gedron ken. Om elf uur verlaten we Beer-Sheva om naar Arat te rijden, waar Adri een pakket zal proberen af te leveren bij een zekere Cohen, een broer van een marktkoopman in Terneuzen. Dank zy een oude kaart die ik raadpleeg ryden we een stukje verkeerd, maar als dat weer is overwonnen en we de afstand Beer-Sheva Arat, 42 km snel zien vermin deren, want 't is een prima nieuwe asfaltweg die we vol gen, beginnen we kennis te maken met de woestyn. Op vele plaatsen, meest ver ter zijde van de weg zien we de nomadententen liggen en ook vele kudden zwarte geiten, enkele kamelen en wat scha pen, wat hun bezit uitmaakt. Omstreeks half één zyn we in Arat. Een stad in wording, want behalve een zware olie industrie en enkele nog in aanbouw zijnde flats vinden we hier niets dan een verza meling niet onaardige beton nen huisjes, waar we na heel wat zoeken en met behulp van een Frans-sprekende vrouw op het goede adres terecht ko men. En nu is de grote moei lijkheid het Joodse vrouwtje, waar we even van schrikken, zozeer is ze aan de hals door een of andere operatie ver minkt, en die maar enkele woorden Engels spreekt, aan het verstand te brengen, wat we hier komen doen. Haar man, Cohen, die vrachtauto chauffeur is, treffen we jam mer genoeg niet thuis; hij is vandaag naar Eilat. Ze heeft' twee lieve kinderen en wil gauw koffie of thee voor ons zetten. Zo goed en zo kwaad als het ging hebben we toch nog wat met haar kunnen pra ten. (Wordt vervolgd.) t

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1967 | | pagina 4