„Torrey Canyon"
in drieën gebroken
geen opvallend
druk buitenlands bezoek
DR1KTE Of DE
NEDERLANDSE
WEGEN VIEL MEE
Randstad het
drukst bezocht
HET WEER
weekend-systeem
Pasen viel te kort Geen bloeiende En de maartse
na de winter bollenvelden buien oorzaak van
RADIO DE K0CK
Concreet plan
van de
kaisetsrormateiir
spoedig verwacht
Anti-Russisch
incident in China
Geen extra-drukte
bij de N.S.
Veel hotelbedden
in Zeeland
bleven onbezet
Grote drukte
verwacht
Dinsdag 28/woensdag 29 maart 1967
23e Jaargang No. 6904
Grondverf droog na 50 minuten.
Plamuur hard na 15 minuten f
GROEIEN&E HONGERSNOOD
IN INDIA
NOODWEER
IN ISRAEL
Weerbericht
Hoogwater
Zon- en
Maanstanden
(Frank, bij abonnement: TERNEUZEN
Directeur-Hoofdredacteur: I. van de Sande
Redactie, en
Administratie-adres: Smidswal
Telefoon: 01150 2073
Gironummer: 38150
Abonnementsprijs ƒ8,per kwartaal; per
maand f 2,70: per week 62 ct. Losse nrs 13 ct
DE VRUE ZEEUW
Uitgeefster N.V. v/h Firma P, f. van de Sande te Temeuzen
Advertentieprijs per mm 16 ct; minimum per
advertentie 2,40.
Rubriek „Kleine Advertenties" (ffee.i handels
advertenties) 5 regels f 1,10. Iedere regel méér
22 ct. Kleine advertenties bij vooruitbetaling.
Vermelding: Brieven onder nummer, of „Adres
Bureau van dit Blad" 20 cent verhoging.
Inzending advertenties uiterlijk tot n.m. 2 ur.
Voor het gecomb. maandag/dinsdag-nummer
tot 10 uur voormiddag.
De mammoettanker „Torrey
Canyon" die bij Landsend op de
Seven Stones-rotsen zit is in
drieën gebroken. Nadat 't schip
zondagavond reeds midscheeps
doormidden was gebroken heeft
de voorste helft zich maandag
middag tijdens de nog steeds
woedende storm opnieuw ge
splitst. Directeur A. Wijsmuller
van het bergingsbedrijf Wijsmul-
muller die met de bedrijfschef
F. Jonkman zaterdag naar Enge
land was gevlogen voor bespre
kingen met de Britse marine
autoriteiten, deelde maandag
avond bij terugkeer op Schiphol
mee dat het niet meer econo
misch verantwoord is tot berging
van het achterschip over te gaan,
daar dit deel reeds grotendeels
was gezonken. Eventuele berging
zou ook veel verder olieverlies
met zich brengen. Zodra de
weersgesteldheid het toelaat zal
nog wel worden onderzocht of
berging van de twee voorste
delen van de „Torrey Canyon"
mogelijk zal zijn. Vrijwel al het
bergingsmateriaal dat door de
sleepboten van de maatschappij
op de „Torrey Canyon" was
overgebracht, is verloren ge
gaan.
De heer Wijsmuller zei voorts
dat elke bergingspoging die eind
vorige week door de inspecteurs
nog mogelijk werd geacht, door
het zware weer onmogelijk is
gemaakt. Hoge zeeën, opge
zweept door een zuidwester
storm lopen sedert zaterdag
avond over het thans in drieën
uiteengevallen schip. Het wrak
ligt er thans bij. als een zakmes,
dat voor driekwart is geopend.
De reuzentankboot zinkt lang
zaam.
Duizenden' tonnen olie stromen
er uit. Voor' de vele schepen en
2000 militairen die de strijd
tegen de olie hebben aangebon
den lijkt het een verloren zaak.
Er was 120.000 ton ruwe olie aan
boord. 'Als het schip zinkt ter
wijl er nog tanks heel zijn blijft
de kans op verontreiniging van
de stranden nog maanden, zo
geen jaren, bestaan.
ge^bescherming in gebruik ne
men om van daaruit de strijd
tegen de olie te leiden als de
massa het graafschap bereikt,
hetgeen onafwendbaar schijnt.
De tankboot werd in 1959 te
Newport-News in de Amerikaan
se staat Virginia gebouwd en in
1965 vergroot tot een capaciteit
van 118.285 ton. Het schip
met zijn lengte van 297 meter
en breedte van 38 meter was
één van de grootste tankschepen
ter wereld. Het was gehuurd
door de „Barracuda Tanker Cor
poration", een dochteronderne
ming van de „Union Oil Compa
ny of California", en gevestigd
in Leberia. Van het verzekerde
bedrag van 60 miljoen gulden,
is 40 proc. in Londen geplaatst.
Dit bedrag is niet voldoende om
en het schip te vervangen en de
schade door de olie te herstel
len.
Over' de oorzaak van de stran
ding willen de kapitein en de
bemanning van de „Torrey Ca-,
nyon" zich niet uitlaten. Volgens
de Sunday Times varen tank
schepen normaal ten westen van
de Scilly-eilanden en- niet ten
oosten zoals de „Torrey Canyon"
heeft gedaan. Een ander om
streden punt is, dat volgens het
door de tankboot uitgezonden
s.o.s.-bericht de stranding kort
na kwart voor negen 's ochtends
gebeurde. De bemanning van een
nabijgelegen lichtschip heeft ver-'
klaard om 9.05 uur lichtkogels
te hebben afgeschoten als waar
schuwingssignaal, toen de „Tor
rey Canyon" recht op de rotsen
afvoer.
De Britse regering heeft van
daag besloten de drijvende olie
die uit de gestrande tanker „Tor
rey Canyon" is gestroomd in
brand te steken om verdere ver
vuiling van de stranden te voor
komen.
De poging zal vandaag worden
ondernomen. Schepen en vlieg
tuigen zijn gewaarschuwd uit de
buurt te blijven. Ongeveer de
helft van de 120.000 ton ruwe
olie is nu uit 't wrak gestroomd.
Het is nog niet bekend hoe de
olie zal worden aangestoken. Ge
makkelijk zal dat niet gaan. De
gassen in het wrak echter kun
nen gemakkelijk tot ontploffing
komen. Het wrak wordt de
grootste bom in Europa genoemd.
De kustwacht heeft het licht
schip dat de scheepvaart waar
schuwt voor de „Seven Stones"
weggesleept. De klippen liggen
tussen de Scilly-einlanden en
Lands End.
De directie van N.V. bureau
Wijsmuller heeft meegedeeld dat
de berging van de „Torrey Ca
nyon" vandaag om 09.30 uur pi.
tijd is opgegeven.
Later op de dag werden uit
een hefschroefvliegtuig brand
bommen gegooid op een plak
drijvende olie op 25 km van het
schip. Wanneer dit succes heeft
zullen rond en op het wrak
brandbommen worden gewor
pen.
(ADVERTENTIE)
(ADVERTENTIE)
TERNEUZEN
Noordstraat 102 Tel. 01150-3128
Hier een luchtopname van de ge
broken neus.
De bestrijding van de olie met
chemische middelen heeft tot nu
toe weinig resultaat gehad.
Intussen vraagt men zich af,
wie de rekening zal moeten be
talen. Tot dusver heeft de schip
breuk van de reuzentankboot al
vijf miljoen gulden gekost. Men
neemt aan, dat dit bedrag aan
het einde van de week zal zijn
verdubbeld.
De op 18 maart op de rotsen
van Seven Stones gelopen „Tor
rey Canyon" voer onder Libe
riaanse vlag met een Italiaanse
bemanning. De eigenaresse is
een Amerikaanse maatschappij.
Het schip vervoerde voor reke
ning van de „British Petroleum"
een lading olie van Koeweit naar
Milford Haven in Wales.
Alle versterkingen aan men
sen en materiaal kunnen het pro
bleem van de „Torrey Canyon"
niet meer oplossen. Dit heeft de
Britse onder-minister van mari
ne, Maurice Foley, maandag
avond in Plymouth gezegd. Hij
zei dat reeds 30.000 ton olie uit
het wrakgeslagen schip zijn weg
gevloeid en dat zich nog 60.000
ton in de tanks aan boord be
vindt. In Torquay, een vijftigtal
km ten N.O. van Plymouth is de
olielucht al doorgedrongen. De
westerstorm, waarvan men vreest
dat hij de eerste drie of vier da
gen niet zal gaan liggen of van
richting zal veranderen, stuwt
het „zwarte getij" langs de kus
ten van Cornwall met een snel
heid van 15 km per dag. In De
vonshire. het aan Cornwall gren
zende graafschap, wil men het
regionale centrum van. de bur-
De berichten over de groei
ende hongersnood in Bihar en
Uttar Pradesh blijven aanhou
den, zo meldt de stichting „Eten
voor India". In Bihar zouden
dorpen tegen elkaar optrekken
om het opgeslagen voedsel te
bemachtigen.
Op de giro van de stichting
„Eten voor India" is nu meer
dan een half miljoen gulden ge
stort.
De stichting heeft, zoals reeds
is medegedeeld, direct 800 ton
rijst .in Siam aangekocht voor
verscheping naar Calcutta. Dezer
In Israël is het sinds mensen
heugenis nog nimmer om deze
tijd van het jaar zulk slecht weer
geweest als nu. Zware sneeuw-,
hagel- en regenval bemoeilijkt
het verkeer, veroorzaakt over
stromingen en brengt ernstige
schade toe aan de te velde staan
de gewassen. In verscheidene
havens zijn schepen door de
storm losgeslagen. Op sommige
plaatsen zijn de telefoonverbin
dingen verbroken en er doen
zich ook stroomstoringen voor.
Veel toeristen en pelgrims die
zich voor het paasfeest naar Jor
danië hadden begeven, kunnen
wegens ondergelopen wegen niet
naar Israël terugkeren.
dagen zal deze zending daar ar
riveren. De krappe markt voor
de rijst maakt het vinden van
partijen moeilijk. Toch is de
stichting erin geslaagd dezer da
gen nog op 1200 ton beslag te
leggen, die naar Calcutta zullen
worden verscheept. Op 10 en 24
maart zijn resp. 110 en 150 ton
voedingsmiddelen per schip van
Nederland uit naar India ver-
-'onden. Op 3 april gaat nog eens
'50. ton. Met deze verschepingen
is een bedrag van ca. 1,4 miljoen
gulden gemoeid.
Naast de verschepingen is ook
voedsel aangekocht in India zelf.
Het gaat hier om een hoogwaar
dig geconcentreerd voedingsmid
del, dat via de kerkelijke orga
nisaties, in Bihar werkzaam, zal
worden gedistribueerd. Het zijn
slechts kleine partijen die be
schikbaar zijn, waarmee ca. 1,5
ton gemoeid is.
De scholieren die door hon
gerstakingen en andere activi
teiten zo reageerden op de hon-
gerberichten uit India, zetten
hun actie voort. Uit de Haagse
schoolkringen "werden bedragen
ontvangen variërend van 300
tot 1000. Bij het bedrag van
ruim 500.000,dat op de giro
'van de stichting is gestort, zijn
de opbrengsten van de scholen
nog niet. De stichting vertrouwt
erop dat ons volk haar in staat
zal stellen om meer hulp te ver
lenen.
De mededeling dat kabinetsfor
mateur De Jong op 2e Paasdag
„nader overleg" met de fractie
voorzitters van de vier bij de for
matie .betrokken politieke groepe
ringen heeft gevoerd, duidt er on
dat hij er nog niet in is geslaagd
een voorstel ter tafel te brengen
dat voor elk van hen aanvaard
baar is.
Politieke waarnemers in Den
Haag menen evenwel dat de for
mateur enige oplossingen heeft
voor de verdeling van de porte-
feuilles tussen de verschillende
groeperingen. Aangenomen wordt j
dat hij deze oplossingen aan de
fractievoorzitters in overweging
heeft gegeven. Het moet niet uit- j
gesloten worden geacht dat de
heer De Jong spoedig met een con
creet plan zal komen, dat z.i. aan
de wensen van alle betrokkenen
tegemoet komt.
Leden van de Chinese rode
garde hebben zondag een auto
van de Russische diplomatieke
vertegenwoordiging in Peking
aangevallen en geprobeerd het
voertuig omver te gooien, zo
heeft het Russische persbureau
Tass maandag bekendgemaakt.
Volgens dit bericht vond het
incident plaats in het Jiojoean-
park aan de rand van de Chi
nese hoofdstad. De auto werd
aangehouden door rode gardisten
van de Tsjinghoea-universiteit,
die de Russen beschuldigden van
„schending van de Chinese soe
vereiniteit" en verontschuldigin
gen eisten. Zij sloegen met hun
vuisten en met stokken op de
auto, klommen er boven op en
legden stenen voor de wielen om
de bestuurder het wegrijden te
beletten. Toen de Russen, onder
wie een vrouw, weigerden naar
buiten te komen en excuses te
maken, trachtten de Chinezen het
voertuig om te duwen in een
greppel. Een Chinese politieman
sloeg de demonstratie gade zon
der in te grijpen. Tot andere
leden van de Sowjetambassade
die naar de plaats van het inci
dent kwamen, zei de agent dat
de auto werd vastgehouden om
dat de studenten „enkele vra
gen wilden stellen". Na zes-en-
een-half uur mochten de Russen
doorrijden.
Het was het ernstigste anti-
Russische incident sinds de be
legering van de Russische am
bassade, waaraan vorige maand
na drie weken een einde kwam.
Naar schatting van de Algemene
Nederl. Vereniging voor Vreemde
lingenverkeer zijn van Goede Vrij
dag af tot en met Tweede Paasdag
500.000 buitenlandse toeristen over
de weg ons land binnengekomen
via de 13 belangrijkste grenspos
ten. Dit cijfer is hetzelfde als dat
van vorig jaar, toen de Paasdagen
twee weken later vielen en de
bloeiende bollenvelden een woord
je meespraken. De onder gelijke
omstandigheden als dit jaar plaats
vindende vroege Pasen van 1964
(29 en 30 maart) en 1961 (2 en 3
april) trokken resp. 450.000 en
375.000 toeristen.
Het was te verwachten, zo zegt
de A. N. V. V., dat de Paasdagen
van dit jaar geen opvallend druk
buitenlands bezoek te zien zou
geven. Nog nooit hebben Paas
dagen, die erg kort na de winter
vielen, in dit opzicht indrukwek
kende cijfers opgeleverd. Een twee
de nadeel dit jaar was, dat de
bloei van de bollen nog in het be
ginstadium was en 't matige weer
vormde nadeel nummer drie.
Bij de genoemde cijfers tekent
de A. N. V. V. aan, dat daarin niet
de totalen van dg per trein, vlieg
tuig of boot gearriveerde buiten
landers zijn verwerkt omdat deze
ongetwijfeld hoge cijfers zelfs niet
bij benadering bekend zijn.
Ook tie spoorwegen hebben deze
dagen weinig gemerkt van extra-
paasdrukte. Het aantal reizigers
was maar iets groter dan tijdens
gewone weekends.
Sinds vele jaren zijn met Pasen
in Zeeland veel hotelbedden on
bezet gebleven. De drukte is in
deze provincie nog beneden de
toch al niet te hoge verwachtingen
gebleven. De uittocht van de toe
risten uit Zeeland, die het ver
keersbeeld nauwelijks beïnvloedde
begon reeds in de ochtend van de
Tweede Paasdag.
Het verkeersplein Oudenrijn
heeft een bijzonder rustig Paas
weekeinde achter de rug. Alleen
op de ochtend van Tweede Paas
dag werden de verkeersstromen,
die de nieuwe ruit passeerden, wat
dikker. Na half tien was er enige
tijd sprake van filevorming uit dê
richtingen Den Haag en Amster
dam, maar de rijen auto's werden
niet langer dan een kilometer of
drie. Vijftien man rijks- en ge
meentepolitie leidden de wagens in
goede banen. Alleen bij de afrit
nrar Den Bosch raakte de zaak een
beetje in de knoop omdat de auto
mobilisten nog steeds „weeffou
ten" maken en ondanks alle. aan
wijzingen nog niet op de juiste
manier voorsorteren. Om een uur
maandagmiddag was de rust op 't
verkeersplein weergekeerd.
De grootste vraag naar logies-
accommodatie was, zoals steeds, in
Amsterdam, waar de V. V. V. op
Goede Vrijdag, Paaszaterdag en
le Paasdag de handen vol had om
voor iedereen een geschikt bed te
vinden. Zaterdagavond raakte ook
een groot deel van de hotelruimte
in Utrecht vol en in o.a. Delft, Lei
den. Haarlem, Hoek van Holland,
Katwijk en Zandvoort slonk toen
ook de pensionaccommodatie, die
nog beschikbaar was, sterk. Dit
zelfde verschijnsel deed zich le
Paasdag o.a. ook voor in Velsen-
IJmuiden. In Den Haag was van
een acuut logiesDrobleem geen der
vier dagen sprake.
De Rotterdamse V. V. V. had de
indruk, dat de kleine hotels de vier
dagen van het paasweekeinde over
het algemeen zogoed als volge
boekt waren. De grote hotels kwa
men bij lange na niet aan een vol-
ledige-bezetting, aldus de Rotter
damse V. V. V.. die deze Paasdagen
geen enkele maal een beroep op
particuliere adressen heeft gedaan.
Vrijdag en zaterdag waren het
vooral de Engelsen, die de dienst
uitmaakten wat het buitenlandse
bezoek aan de Maasstad betrof;
zondag vooral de Fransen.
Druk was het vooral zondag en
maandag in Hoek van Holland,
waar vele duizenden auto's voor
verkeersopstoppingen zorgden, De
belangstelling van al die duizenden
gold alleen het nog steeds op de
Zuiderdam vastzittende vracht
schip „Alkyone". Met man en
macht slaagde de politie van Hoek
van Holland erin het verkeer deze
dagen in goede banen te leiden en
te houden.
DE „KEUKENHOF"
IN DE KAS
Node door het bijzonder slechte
weer gedurende de beide Paas
dagen was het in de kassen van
de Keukenhof bijzonder druk. Op
de foto een grote groep mensen
die de kleurenpracht bewonde
ren.
De A. N. V. V. verwacht, dat
de. grootste stroom buitenlandse
bezoekers aan „Keukenhof", de
bloeiende bollenvelden en de
vele andere bezienswaardig
heden en attracties, die ons
land rijk is, zal komen in het
weekeinde van 29 en 30 april en
op de daarop aansluitende 1 mei,
welke dag voor de Duitsers, Bel
gen en Fransen een vrije dag be
tekent.
Aangenomen kan worden, dat
het weer dan ongetwijfeld zachter
zal zijn. Ook verwacht men, dat de
bloemenpracht in de Keukenhof en
bollenstreek dan op zijn mooist is.
Tevens vindt op 29 april het bloe
mencorso van Sassenheim naar
Haarlem plaats. Daarnaast zal de
zgn. luchtbrug van een aantal
vliegvelden in Engeland naar Rot
terdam. die toeristen zal aanvoe^
ren met bestemming o.a. de „Keu
kenhof" en de bollenstreek, om
streeks die tijd op volle toeren
werken. Deze luchtbrug beleefde
gedurende de afgelopen Paasdagen
nog maar een zeer bescheiden be
gin.
De wegeninformatiedienst van
de A. N.W. B./K. N.A. C. deelde
mee, dat de drukte op de Neder
landse wegen nog geringer was
dan werd verwacht. Ook deze
dienst meent als oorzaak-de slech
te weersomstandigheden te moe
ten aanwijzen. Filevorming en ver
traging e.d. hebben zich tot de
middag varf de 2e Paasdag nage
noeg niet voorgedaan.
VRIJ KOUD
Het weer in West-Europa werd
gedurende de beide paasdagen
bepaald door een omvangrijk
lagedrukgebied, waarvan het cen
trum via Schotland naar het
noordel ïke deel van de Noordzee
is getrokken. Een randstoring er
van heeft vooral de tweede paas
dag in een groot deel van ons
land veel en langdurig regen ge
bracht.
Het depressiegebied vult nu
langzaam op en verplaatst zich
verder naar het zuiden van Noor
wegen, met gevolg dat de win
den geleidelijk iets zullen ruimen
naar zuidwest tot west. Hierbij
duurt het vrij koude weertype
met af en toe buien voort.
meegedeeld door het KNMI, gel
dig van vanavond tot morgen-
avond.
Westelijke wind
Vrij koud met wisselende be
wolking en af en toe enkele
buien. Matige, nu en dan krach
tige westelijke wind.
WOENISDAG 29 MAART
v.m. n.m.
Breskens 3.46 4.10
Terneuzen 4.22 4.46
Hansweert 4.56 5.20
Walsoorden 4.55 5.19
DONDERDAG 30 MAART
v.m. n.m.
Breskens 4.25 4.49
Terneuzen 5.01 5.25
Hansweert 5.35 5.59
Walsoorden 5.34 5.18
ZON
MAAN
op
onder
op
onder
Mrt
28
6.26
19.06
22.51
7.24
29
6.24
19.07
7.44
30
6.21
19.09
0.23
8.09
31
6.19
19.11
1.43
8.45