„Torrey Canyon" in drieën gebroken geen opvallend druk buitenlands bezoek DR1KTE Of DE NEDERLANDSE WEGEN VIEL MEE Randstad het drukst bezocht HET WEER weekend-systeem Pasen viel te kort Geen bloeiende En de maartse na de winter bollenvelden buien oorzaak van RADIO DE K0CK Concreet plan van de kaisetsrormateiir spoedig verwacht Anti-Russisch incident in China Geen extra-drukte bij de N.S. Veel hotelbedden in Zeeland bleven onbezet Grote drukte verwacht Dinsdag 28/woensdag 29 maart 1967 23e Jaargang No. 6904 Grondverf droog na 50 minuten. Plamuur hard na 15 minuten f GROEIEN&E HONGERSNOOD IN INDIA NOODWEER IN ISRAEL Weerbericht Hoogwater Zon- en Maanstanden (Frank, bij abonnement: TERNEUZEN Directeur-Hoofdredacteur: I. van de Sande Redactie, en Administratie-adres: Smidswal Telefoon: 01150 2073 Gironummer: 38150 Abonnementsprijs ƒ8,per kwartaal; per maand f 2,70: per week 62 ct. Losse nrs 13 ct DE VRUE ZEEUW Uitgeefster N.V. v/h Firma P, f. van de Sande te Temeuzen Advertentieprijs per mm 16 ct; minimum per advertentie 2,40. Rubriek „Kleine Advertenties" (ffee.i handels advertenties) 5 regels f 1,10. Iedere regel méér 22 ct. Kleine advertenties bij vooruitbetaling. Vermelding: Brieven onder nummer, of „Adres Bureau van dit Blad" 20 cent verhoging. Inzending advertenties uiterlijk tot n.m. 2 ur. Voor het gecomb. maandag/dinsdag-nummer tot 10 uur voormiddag. De mammoettanker „Torrey Canyon" die bij Landsend op de Seven Stones-rotsen zit is in drieën gebroken. Nadat 't schip zondagavond reeds midscheeps doormidden was gebroken heeft de voorste helft zich maandag middag tijdens de nog steeds woedende storm opnieuw ge splitst. Directeur A. Wijsmuller van het bergingsbedrijf Wijsmul- muller die met de bedrijfschef F. Jonkman zaterdag naar Enge land was gevlogen voor bespre kingen met de Britse marine autoriteiten, deelde maandag avond bij terugkeer op Schiphol mee dat het niet meer econo misch verantwoord is tot berging van het achterschip over te gaan, daar dit deel reeds grotendeels was gezonken. Eventuele berging zou ook veel verder olieverlies met zich brengen. Zodra de weersgesteldheid het toelaat zal nog wel worden onderzocht of berging van de twee voorste delen van de „Torrey Canyon" mogelijk zal zijn. Vrijwel al het bergingsmateriaal dat door de sleepboten van de maatschappij op de „Torrey Canyon" was overgebracht, is verloren ge gaan. De heer Wijsmuller zei voorts dat elke bergingspoging die eind vorige week door de inspecteurs nog mogelijk werd geacht, door het zware weer onmogelijk is gemaakt. Hoge zeeën, opge zweept door een zuidwester storm lopen sedert zaterdag avond over het thans in drieën uiteengevallen schip. Het wrak ligt er thans bij. als een zakmes, dat voor driekwart is geopend. De reuzentankboot zinkt lang zaam. Duizenden' tonnen olie stromen er uit. Voor' de vele schepen en 2000 militairen die de strijd tegen de olie hebben aangebon den lijkt het een verloren zaak. Er was 120.000 ton ruwe olie aan boord. 'Als het schip zinkt ter wijl er nog tanks heel zijn blijft de kans op verontreiniging van de stranden nog maanden, zo geen jaren, bestaan. ge^bescherming in gebruik ne men om van daaruit de strijd tegen de olie te leiden als de massa het graafschap bereikt, hetgeen onafwendbaar schijnt. De tankboot werd in 1959 te Newport-News in de Amerikaan se staat Virginia gebouwd en in 1965 vergroot tot een capaciteit van 118.285 ton. Het schip met zijn lengte van 297 meter en breedte van 38 meter was één van de grootste tankschepen ter wereld. Het was gehuurd door de „Barracuda Tanker Cor poration", een dochteronderne ming van de „Union Oil Compa ny of California", en gevestigd in Leberia. Van het verzekerde bedrag van 60 miljoen gulden, is 40 proc. in Londen geplaatst. Dit bedrag is niet voldoende om en het schip te vervangen en de schade door de olie te herstel len. Over' de oorzaak van de stran ding willen de kapitein en de bemanning van de „Torrey Ca-, nyon" zich niet uitlaten. Volgens de Sunday Times varen tank schepen normaal ten westen van de Scilly-eilanden en- niet ten oosten zoals de „Torrey Canyon" heeft gedaan. Een ander om streden punt is, dat volgens het door de tankboot uitgezonden s.o.s.-bericht de stranding kort na kwart voor negen 's ochtends gebeurde. De bemanning van een nabijgelegen lichtschip heeft ver-' klaard om 9.05 uur lichtkogels te hebben afgeschoten als waar schuwingssignaal, toen de „Tor rey Canyon" recht op de rotsen afvoer. De Britse regering heeft van daag besloten de drijvende olie die uit de gestrande tanker „Tor rey Canyon" is gestroomd in brand te steken om verdere ver vuiling van de stranden te voor komen. De poging zal vandaag worden ondernomen. Schepen en vlieg tuigen zijn gewaarschuwd uit de buurt te blijven. Ongeveer de helft van de 120.000 ton ruwe olie is nu uit 't wrak gestroomd. Het is nog niet bekend hoe de olie zal worden aangestoken. Ge makkelijk zal dat niet gaan. De gassen in het wrak echter kun nen gemakkelijk tot ontploffing komen. Het wrak wordt de grootste bom in Europa genoemd. De kustwacht heeft het licht schip dat de scheepvaart waar schuwt voor de „Seven Stones" weggesleept. De klippen liggen tussen de Scilly-einlanden en Lands End. De directie van N.V. bureau Wijsmuller heeft meegedeeld dat de berging van de „Torrey Ca nyon" vandaag om 09.30 uur pi. tijd is opgegeven. Later op de dag werden uit een hefschroefvliegtuig brand bommen gegooid op een plak drijvende olie op 25 km van het schip. Wanneer dit succes heeft zullen rond en op het wrak brandbommen worden gewor pen. (ADVERTENTIE) (ADVERTENTIE) TERNEUZEN Noordstraat 102 Tel. 01150-3128 Hier een luchtopname van de ge broken neus. De bestrijding van de olie met chemische middelen heeft tot nu toe weinig resultaat gehad. Intussen vraagt men zich af, wie de rekening zal moeten be talen. Tot dusver heeft de schip breuk van de reuzentankboot al vijf miljoen gulden gekost. Men neemt aan, dat dit bedrag aan het einde van de week zal zijn verdubbeld. De op 18 maart op de rotsen van Seven Stones gelopen „Tor rey Canyon" voer onder Libe riaanse vlag met een Italiaanse bemanning. De eigenaresse is een Amerikaanse maatschappij. Het schip vervoerde voor reke ning van de „British Petroleum" een lading olie van Koeweit naar Milford Haven in Wales. Alle versterkingen aan men sen en materiaal kunnen het pro bleem van de „Torrey Canyon" niet meer oplossen. Dit heeft de Britse onder-minister van mari ne, Maurice Foley, maandag avond in Plymouth gezegd. Hij zei dat reeds 30.000 ton olie uit het wrakgeslagen schip zijn weg gevloeid en dat zich nog 60.000 ton in de tanks aan boord be vindt. In Torquay, een vijftigtal km ten N.O. van Plymouth is de olielucht al doorgedrongen. De westerstorm, waarvan men vreest dat hij de eerste drie of vier da gen niet zal gaan liggen of van richting zal veranderen, stuwt het „zwarte getij" langs de kus ten van Cornwall met een snel heid van 15 km per dag. In De vonshire. het aan Cornwall gren zende graafschap, wil men het regionale centrum van. de bur- De berichten over de groei ende hongersnood in Bihar en Uttar Pradesh blijven aanhou den, zo meldt de stichting „Eten voor India". In Bihar zouden dorpen tegen elkaar optrekken om het opgeslagen voedsel te bemachtigen. Op de giro van de stichting „Eten voor India" is nu meer dan een half miljoen gulden ge stort. De stichting heeft, zoals reeds is medegedeeld, direct 800 ton rijst .in Siam aangekocht voor verscheping naar Calcutta. Dezer In Israël is het sinds mensen heugenis nog nimmer om deze tijd van het jaar zulk slecht weer geweest als nu. Zware sneeuw-, hagel- en regenval bemoeilijkt het verkeer, veroorzaakt over stromingen en brengt ernstige schade toe aan de te velde staan de gewassen. In verscheidene havens zijn schepen door de storm losgeslagen. Op sommige plaatsen zijn de telefoonverbin dingen verbroken en er doen zich ook stroomstoringen voor. Veel toeristen en pelgrims die zich voor het paasfeest naar Jor danië hadden begeven, kunnen wegens ondergelopen wegen niet naar Israël terugkeren. dagen zal deze zending daar ar riveren. De krappe markt voor de rijst maakt het vinden van partijen moeilijk. Toch is de stichting erin geslaagd dezer da gen nog op 1200 ton beslag te leggen, die naar Calcutta zullen worden verscheept. Op 10 en 24 maart zijn resp. 110 en 150 ton voedingsmiddelen per schip van Nederland uit naar India ver- -'onden. Op 3 april gaat nog eens '50. ton. Met deze verschepingen is een bedrag van ca. 1,4 miljoen gulden gemoeid. Naast de verschepingen is ook voedsel aangekocht in India zelf. Het gaat hier om een hoogwaar dig geconcentreerd voedingsmid del, dat via de kerkelijke orga nisaties, in Bihar werkzaam, zal worden gedistribueerd. Het zijn slechts kleine partijen die be schikbaar zijn, waarmee ca. 1,5 ton gemoeid is. De scholieren die door hon gerstakingen en andere activi teiten zo reageerden op de hon- gerberichten uit India, zetten hun actie voort. Uit de Haagse schoolkringen "werden bedragen ontvangen variërend van 300 tot 1000. Bij het bedrag van ruim 500.000,dat op de giro 'van de stichting is gestort, zijn de opbrengsten van de scholen nog niet. De stichting vertrouwt erop dat ons volk haar in staat zal stellen om meer hulp te ver lenen. De mededeling dat kabinetsfor mateur De Jong op 2e Paasdag „nader overleg" met de fractie voorzitters van de vier bij de for matie .betrokken politieke groepe ringen heeft gevoerd, duidt er on dat hij er nog niet in is geslaagd een voorstel ter tafel te brengen dat voor elk van hen aanvaard baar is. Politieke waarnemers in Den Haag menen evenwel dat de for mateur enige oplossingen heeft voor de verdeling van de porte- feuilles tussen de verschillende groeperingen. Aangenomen wordt j dat hij deze oplossingen aan de fractievoorzitters in overweging heeft gegeven. Het moet niet uit- j gesloten worden geacht dat de heer De Jong spoedig met een con creet plan zal komen, dat z.i. aan de wensen van alle betrokkenen tegemoet komt. Leden van de Chinese rode garde hebben zondag een auto van de Russische diplomatieke vertegenwoordiging in Peking aangevallen en geprobeerd het voertuig omver te gooien, zo heeft het Russische persbureau Tass maandag bekendgemaakt. Volgens dit bericht vond het incident plaats in het Jiojoean- park aan de rand van de Chi nese hoofdstad. De auto werd aangehouden door rode gardisten van de Tsjinghoea-universiteit, die de Russen beschuldigden van „schending van de Chinese soe vereiniteit" en verontschuldigin gen eisten. Zij sloegen met hun vuisten en met stokken op de auto, klommen er boven op en legden stenen voor de wielen om de bestuurder het wegrijden te beletten. Toen de Russen, onder wie een vrouw, weigerden naar buiten te komen en excuses te maken, trachtten de Chinezen het voertuig om te duwen in een greppel. Een Chinese politieman sloeg de demonstratie gade zon der in te grijpen. Tot andere leden van de Sowjetambassade die naar de plaats van het inci dent kwamen, zei de agent dat de auto werd vastgehouden om dat de studenten „enkele vra gen wilden stellen". Na zes-en- een-half uur mochten de Russen doorrijden. Het was het ernstigste anti- Russische incident sinds de be legering van de Russische am bassade, waaraan vorige maand na drie weken een einde kwam. Naar schatting van de Algemene Nederl. Vereniging voor Vreemde lingenverkeer zijn van Goede Vrij dag af tot en met Tweede Paasdag 500.000 buitenlandse toeristen over de weg ons land binnengekomen via de 13 belangrijkste grenspos ten. Dit cijfer is hetzelfde als dat van vorig jaar, toen de Paasdagen twee weken later vielen en de bloeiende bollenvelden een woord je meespraken. De onder gelijke omstandigheden als dit jaar plaats vindende vroege Pasen van 1964 (29 en 30 maart) en 1961 (2 en 3 april) trokken resp. 450.000 en 375.000 toeristen. Het was te verwachten, zo zegt de A. N. V. V., dat de Paasdagen van dit jaar geen opvallend druk buitenlands bezoek te zien zou geven. Nog nooit hebben Paas dagen, die erg kort na de winter vielen, in dit opzicht indrukwek kende cijfers opgeleverd. Een twee de nadeel dit jaar was, dat de bloei van de bollen nog in het be ginstadium was en 't matige weer vormde nadeel nummer drie. Bij de genoemde cijfers tekent de A. N. V. V. aan, dat daarin niet de totalen van dg per trein, vlieg tuig of boot gearriveerde buiten landers zijn verwerkt omdat deze ongetwijfeld hoge cijfers zelfs niet bij benadering bekend zijn. Ook tie spoorwegen hebben deze dagen weinig gemerkt van extra- paasdrukte. Het aantal reizigers was maar iets groter dan tijdens gewone weekends. Sinds vele jaren zijn met Pasen in Zeeland veel hotelbedden on bezet gebleven. De drukte is in deze provincie nog beneden de toch al niet te hoge verwachtingen gebleven. De uittocht van de toe risten uit Zeeland, die het ver keersbeeld nauwelijks beïnvloedde begon reeds in de ochtend van de Tweede Paasdag. Het verkeersplein Oudenrijn heeft een bijzonder rustig Paas weekeinde achter de rug. Alleen op de ochtend van Tweede Paas dag werden de verkeersstromen, die de nieuwe ruit passeerden, wat dikker. Na half tien was er enige tijd sprake van filevorming uit dê richtingen Den Haag en Amster dam, maar de rijen auto's werden niet langer dan een kilometer of drie. Vijftien man rijks- en ge meentepolitie leidden de wagens in goede banen. Alleen bij de afrit nrar Den Bosch raakte de zaak een beetje in de knoop omdat de auto mobilisten nog steeds „weeffou ten" maken en ondanks alle. aan wijzingen nog niet op de juiste manier voorsorteren. Om een uur maandagmiddag was de rust op 't verkeersplein weergekeerd. De grootste vraag naar logies- accommodatie was, zoals steeds, in Amsterdam, waar de V. V. V. op Goede Vrijdag, Paaszaterdag en le Paasdag de handen vol had om voor iedereen een geschikt bed te vinden. Zaterdagavond raakte ook een groot deel van de hotelruimte in Utrecht vol en in o.a. Delft, Lei den. Haarlem, Hoek van Holland, Katwijk en Zandvoort slonk toen ook de pensionaccommodatie, die nog beschikbaar was, sterk. Dit zelfde verschijnsel deed zich le Paasdag o.a. ook voor in Velsen- IJmuiden. In Den Haag was van een acuut logiesDrobleem geen der vier dagen sprake. De Rotterdamse V. V. V. had de indruk, dat de kleine hotels de vier dagen van het paasweekeinde over het algemeen zogoed als volge boekt waren. De grote hotels kwa men bij lange na niet aan een vol- ledige-bezetting, aldus de Rotter damse V. V. V.. die deze Paasdagen geen enkele maal een beroep op particuliere adressen heeft gedaan. Vrijdag en zaterdag waren het vooral de Engelsen, die de dienst uitmaakten wat het buitenlandse bezoek aan de Maasstad betrof; zondag vooral de Fransen. Druk was het vooral zondag en maandag in Hoek van Holland, waar vele duizenden auto's voor verkeersopstoppingen zorgden, De belangstelling van al die duizenden gold alleen het nog steeds op de Zuiderdam vastzittende vracht schip „Alkyone". Met man en macht slaagde de politie van Hoek van Holland erin het verkeer deze dagen in goede banen te leiden en te houden. DE „KEUKENHOF" IN DE KAS Node door het bijzonder slechte weer gedurende de beide Paas dagen was het in de kassen van de Keukenhof bijzonder druk. Op de foto een grote groep mensen die de kleurenpracht bewonde ren. De A. N. V. V. verwacht, dat de. grootste stroom buitenlandse bezoekers aan „Keukenhof", de bloeiende bollenvelden en de vele andere bezienswaardig heden en attracties, die ons land rijk is, zal komen in het weekeinde van 29 en 30 april en op de daarop aansluitende 1 mei, welke dag voor de Duitsers, Bel gen en Fransen een vrije dag be tekent. Aangenomen kan worden, dat het weer dan ongetwijfeld zachter zal zijn. Ook verwacht men, dat de bloemenpracht in de Keukenhof en bollenstreek dan op zijn mooist is. Tevens vindt op 29 april het bloe mencorso van Sassenheim naar Haarlem plaats. Daarnaast zal de zgn. luchtbrug van een aantal vliegvelden in Engeland naar Rot terdam. die toeristen zal aanvoe^ ren met bestemming o.a. de „Keu kenhof" en de bollenstreek, om streeks die tijd op volle toeren werken. Deze luchtbrug beleefde gedurende de afgelopen Paasdagen nog maar een zeer bescheiden be gin. De wegeninformatiedienst van de A. N.W. B./K. N.A. C. deelde mee, dat de drukte op de Neder landse wegen nog geringer was dan werd verwacht. Ook deze dienst meent als oorzaak-de slech te weersomstandigheden te moe ten aanwijzen. Filevorming en ver traging e.d. hebben zich tot de middag varf de 2e Paasdag nage noeg niet voorgedaan. VRIJ KOUD Het weer in West-Europa werd gedurende de beide paasdagen bepaald door een omvangrijk lagedrukgebied, waarvan het cen trum via Schotland naar het noordel ïke deel van de Noordzee is getrokken. Een randstoring er van heeft vooral de tweede paas dag in een groot deel van ons land veel en langdurig regen ge bracht. Het depressiegebied vult nu langzaam op en verplaatst zich verder naar het zuiden van Noor wegen, met gevolg dat de win den geleidelijk iets zullen ruimen naar zuidwest tot west. Hierbij duurt het vrij koude weertype met af en toe buien voort. meegedeeld door het KNMI, gel dig van vanavond tot morgen- avond. Westelijke wind Vrij koud met wisselende be wolking en af en toe enkele buien. Matige, nu en dan krach tige westelijke wind. WOENISDAG 29 MAART v.m. n.m. Breskens 3.46 4.10 Terneuzen 4.22 4.46 Hansweert 4.56 5.20 Walsoorden 4.55 5.19 DONDERDAG 30 MAART v.m. n.m. Breskens 4.25 4.49 Terneuzen 5.01 5.25 Hansweert 5.35 5.59 Walsoorden 5.34 5.18 ZON MAAN op onder op onder Mrt 28 6.26 19.06 22.51 7.24 29 6.24 19.07 7.44 30 6.21 19.09 0.23 8.09 31 6.19 19.11 1.43 8.45

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1967 | | pagina 1