FRIESCHE VLAG GOUDBAND
OPZIENBAREND
PLAN VOOR VASTE
OEVERVERBINDING
WESTERSCHELDE
Zittingsperiode Staten-Generaal
door minister Verdam gesloten
TREINVERKEER
GESTAGNEERD
TUSSEN
NIJMEGEN EN
ARNHEM
Woensdag 22 februari 1967 y R 1 T E Z E E U VJ
Pagina 3
Van de meest gebruikte koffiemelk
in Nederland hebt u het minste nodig
voor het lekkerste kopje koffie. GOUD
BAND geeft een voller aroma aan uw
kopje koffie, een pittiger geur, een
mooiere, goudbruine kleur. Voordelig
in het gebruik door de stérke con
centratie, nog voordeliger in de grote
literfles van 1080 gram.
de meest gebruikte koffiemelk in Nederland
De minister van binnenlandse
zaken, prof. mr. P. J. Verdam,
heeft gisteren in een verenigde
zitting van de eerste en tweede
kamer in het eerste kamergebouw
de zitting van de Staten-Gene-
raal gesloten.
Nadat de minister een erewacht
Van rijkspolitie op het Binnenhof
had geïnspecteerd, sprak hij in
de eerste kamer, gepresideerd
door prof. J. P. Mazure, de vol
gende rede uit:
„Hare Majesteit de koningin
heeft mij gemachtigd de huidige
zitting van de Staten-Generaal
te sluiten.
Deze zitting is van kortere duur
geweest dan gebruikelijk, als ge
volg van de ontbinding van de
tweede kamer bij koninklijk be
sluit van 25 november 1966.
Krachtens dit.besluit-gal.de eer;
ste samenkomst van de eerste
kamer en van de nieuw samen
gestelde tweede kamer plaats
hebben op donderdag 23 februari
1967.
Ondanks de kortere duur van
deze zittingsperiode zijn talrijke
wettelijke maatregelen tot stand
gekomen en beslissingen geno
men, welke in veel gevallen van
ingrijpende betekenis waren. Op
uw werkkracht is dan ook weder
om in belangrijke mate een be
roep gedaan. Hare Majesteit
heetf mij verzocht haar erkente
lijkheid te betuigen voor de toe
wijding en ijver, bij het beharti
gen van 's lands belangen ge
toond.
In naam der koningin verklaar
ik deze zitting van de Staten-
Generaal .voor gesloten".
zo weinig Goudband hebt u nodig
voor het lekkerste kopje koffie!
Ir Lievense heeft het tracé
Otheense kreekEveringenpol-
der als het ideale voor de vaste
oeververbinding over de Wester
schelde aangemerkt. Onder op
de kaart flinks naast de aandui
ding „Othene'j het twee kilome
ter lange bouwdok, daarboven
de tunnel, die onder de ongeveer
twee kilometer brede vaargeul
komt. Daarboven het aan te leg
gen eiland, waar de brug naar de
Everingenpolder begint. De an
dere aanduidingen spreken voor
zichzelf.
Op de tekening één van de
twee tunnelbuizen. De buitenste
cirkel (doorsnee 10 meter) is de
stalen mantel. Aan de binnen
kant beton. Via de vakken links
en rechts moet de ventilatie ge
schieden.
Wveuttdljk P«Id«r
(ADVERTENTIE)
Tussen Arnhem en Nijmegen
vice-versa was sinds dinsdag
ochtend 5 uur geen treinverkeer
mogelijk. De bovenleiding tussen
Arnhem en Eist, direkt bezuiden
de Rijnbrug in Arnhem, was over
enkele honderden meters naar
beneden gekomen. De storm was
hier de oorzaak van. De draad
lag op het baanvak EistArn
hem. Bussen namen de taak van
de trein over.
Om ongeveer 5 uur arriveerde
in Nijmegen een goederentrein
uit Rotterdam met een vonkende
stroomafnemer, die defekt bleek
te zijn. Uit een eerste onderzoek
werd duidelijk, dat de centrale
schakelposten, waarmee het net
tussen Arnhem en Eist wordt ge
voed, geen stroom konden krij
gen. De machinist van een tegen-
trein (ook een goederentrein)
kreeg daarom het consigne goed
uit te kijken en voorzichtig te rij
den.
Toen de machinist de Rijnbrug
in Arnhem was gepasseerd, werd
hij snel met de oorzaak van de
storing geconfronteerd.
Even over half twaalf was het
treinverkeer tussen Arnhem en
Nijmegen in beide richtingen
weer normaal.
TERUGKEER
JONGE PAAR
Maandag zijn op de Amsterdam
se luchthaven prinses Margriet
en Pieter van Vollenhoven in ons
land teruggekeerd van hun hu
welijksreis.
Tijdens een lunchbijeenkomst van het departe
ment Zeeland van de maatschappij voor nijverheid
en handel heeft ir. L. W. Lievense uit Breda een
opzienbarend, geheel uit particulier initiatief ont
worpen plan voor een vaste oeververbinding onder
de Westerschelde bekendgemaakt.
Volgens het plan van ir. Lievense zou de oever
verbinding moeten bestaan uit een combinatie van
bruggen en een tunnel. Voor de aanleg van de tun
nel heeft ir. Lievense een volkomen nieuw systeem
ontworpen, waardoor de totale kosten van de oever
verbinding ongeveer 100 miljoen gulden minder zou
den worden dan wanneer van een traditionele me
thode gebruikt wordt gemaakt.
Bovendien zou het plan een verkorting van de
bouwtijd geven van ongeveer twee jaar. De'tunnel,
die volgens het plan van ir. Lievense een lengte
krijgt van twee kilometer, zou in zijn geheel in een
even lang bouwdok gereed gemaakt moeten wor
den. De tunnel zou moeten bestaan uit twee aan
elkaar gemonteerde stalen buizen, die van binnen
worden verzwaard met beton. Dit geweldige ge
vaarte moet tot zinken worden gebracht door ka
bels en lieren in een daarvoor gegraven geul in de
Westerschelde worden getrokken. Dit op zijn plaats
brengen van de gehele tunnel ineens, in plaats van
zoals gebruikelijk één voor één segmenten te
plaatsen zal volgens ir. Lievense binnen een et
maal kunnen gebeuren.
Na de tunnel van Zeeuws-
Vlaanderen zal <je vaste oever
verbinding verder gaan als brug.
Deze 3300 m lange brug zal vol
gens het plan moeten worden ge
bouwd van geprefabriceerde ele
menten. Ir. Lievense deelde
mede, dat zijn plan, althans wat
het tunnelgedeelte betreft, geba
seerd is op de wijze waarop de
aardgasleidingen in de Wester
schelde zijn aangebracht. Ook
hier is gebruik gemaakt van ka
bels en lieren, die de buizen door
de Schelde trokken.
4