FRIESCHE VLAG GOUDBAND OPZIENBAREND PLAN VOOR VASTE OEVERVERBINDING WESTERSCHELDE Zittingsperiode Staten-Generaal door minister Verdam gesloten TREINVERKEER GESTAGNEERD TUSSEN NIJMEGEN EN ARNHEM Woensdag 22 februari 1967 y R 1 T E Z E E U VJ Pagina 3 Van de meest gebruikte koffiemelk in Nederland hebt u het minste nodig voor het lekkerste kopje koffie. GOUD BAND geeft een voller aroma aan uw kopje koffie, een pittiger geur, een mooiere, goudbruine kleur. Voordelig in het gebruik door de stérke con centratie, nog voordeliger in de grote literfles van 1080 gram. de meest gebruikte koffiemelk in Nederland De minister van binnenlandse zaken, prof. mr. P. J. Verdam, heeft gisteren in een verenigde zitting van de eerste en tweede kamer in het eerste kamergebouw de zitting van de Staten-Gene- raal gesloten. Nadat de minister een erewacht Van rijkspolitie op het Binnenhof had geïnspecteerd, sprak hij in de eerste kamer, gepresideerd door prof. J. P. Mazure, de vol gende rede uit: „Hare Majesteit de koningin heeft mij gemachtigd de huidige zitting van de Staten-Generaal te sluiten. Deze zitting is van kortere duur geweest dan gebruikelijk, als ge volg van de ontbinding van de tweede kamer bij koninklijk be sluit van 25 november 1966. Krachtens dit.besluit-gal.de eer; ste samenkomst van de eerste kamer en van de nieuw samen gestelde tweede kamer plaats hebben op donderdag 23 februari 1967. Ondanks de kortere duur van deze zittingsperiode zijn talrijke wettelijke maatregelen tot stand gekomen en beslissingen geno men, welke in veel gevallen van ingrijpende betekenis waren. Op uw werkkracht is dan ook weder om in belangrijke mate een be roep gedaan. Hare Majesteit heetf mij verzocht haar erkente lijkheid te betuigen voor de toe wijding en ijver, bij het beharti gen van 's lands belangen ge toond. In naam der koningin verklaar ik deze zitting van de Staten- Generaal .voor gesloten". zo weinig Goudband hebt u nodig voor het lekkerste kopje koffie! Ir Lievense heeft het tracé Otheense kreekEveringenpol- der als het ideale voor de vaste oeververbinding over de Wester schelde aangemerkt. Onder op de kaart flinks naast de aandui ding „Othene'j het twee kilome ter lange bouwdok, daarboven de tunnel, die onder de ongeveer twee kilometer brede vaargeul komt. Daarboven het aan te leg gen eiland, waar de brug naar de Everingenpolder begint. De an dere aanduidingen spreken voor zichzelf. Op de tekening één van de twee tunnelbuizen. De buitenste cirkel (doorsnee 10 meter) is de stalen mantel. Aan de binnen kant beton. Via de vakken links en rechts moet de ventilatie ge schieden. Wveuttdljk P«Id«r (ADVERTENTIE) Tussen Arnhem en Nijmegen vice-versa was sinds dinsdag ochtend 5 uur geen treinverkeer mogelijk. De bovenleiding tussen Arnhem en Eist, direkt bezuiden de Rijnbrug in Arnhem, was over enkele honderden meters naar beneden gekomen. De storm was hier de oorzaak van. De draad lag op het baanvak EistArn hem. Bussen namen de taak van de trein over. Om ongeveer 5 uur arriveerde in Nijmegen een goederentrein uit Rotterdam met een vonkende stroomafnemer, die defekt bleek te zijn. Uit een eerste onderzoek werd duidelijk, dat de centrale schakelposten, waarmee het net tussen Arnhem en Eist wordt ge voed, geen stroom konden krij gen. De machinist van een tegen- trein (ook een goederentrein) kreeg daarom het consigne goed uit te kijken en voorzichtig te rij den. Toen de machinist de Rijnbrug in Arnhem was gepasseerd, werd hij snel met de oorzaak van de storing geconfronteerd. Even over half twaalf was het treinverkeer tussen Arnhem en Nijmegen in beide richtingen weer normaal. TERUGKEER JONGE PAAR Maandag zijn op de Amsterdam se luchthaven prinses Margriet en Pieter van Vollenhoven in ons land teruggekeerd van hun hu welijksreis. Tijdens een lunchbijeenkomst van het departe ment Zeeland van de maatschappij voor nijverheid en handel heeft ir. L. W. Lievense uit Breda een opzienbarend, geheel uit particulier initiatief ont worpen plan voor een vaste oeververbinding onder de Westerschelde bekendgemaakt. Volgens het plan van ir. Lievense zou de oever verbinding moeten bestaan uit een combinatie van bruggen en een tunnel. Voor de aanleg van de tun nel heeft ir. Lievense een volkomen nieuw systeem ontworpen, waardoor de totale kosten van de oever verbinding ongeveer 100 miljoen gulden minder zou den worden dan wanneer van een traditionele me thode gebruikt wordt gemaakt. Bovendien zou het plan een verkorting van de bouwtijd geven van ongeveer twee jaar. De'tunnel, die volgens het plan van ir. Lievense een lengte krijgt van twee kilometer, zou in zijn geheel in een even lang bouwdok gereed gemaakt moeten wor den. De tunnel zou moeten bestaan uit twee aan elkaar gemonteerde stalen buizen, die van binnen worden verzwaard met beton. Dit geweldige ge vaarte moet tot zinken worden gebracht door ka bels en lieren in een daarvoor gegraven geul in de Westerschelde worden getrokken. Dit op zijn plaats brengen van de gehele tunnel ineens, in plaats van zoals gebruikelijk één voor één segmenten te plaatsen zal volgens ir. Lievense binnen een et maal kunnen gebeuren. Na de tunnel van Zeeuws- Vlaanderen zal <je vaste oever verbinding verder gaan als brug. Deze 3300 m lange brug zal vol gens het plan moeten worden ge bouwd van geprefabriceerde ele menten. Ir. Lievense deelde mede, dat zijn plan, althans wat het tunnelgedeelte betreft, geba seerd is op de wijze waarop de aardgasleidingen in de Wester schelde zijn aangebracht. Ook hier is gebruik gemaakt van ka bels en lieren, die de buizen door de Schelde trokken. 4

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1967 | | pagina 3