NSU VERRASSING 8 GE NIEUWE FIAT 124 UIT DE SIMCA-STAL AUSTIN 1100 GLIDER DE GLAS 1304 Woensdag 15 februari 1967 DE VRIJE ZEEUW Fagfna 9 Vvvrt. De nieuwe Kadett. Coupé start, trekt open flitst voorbijZo zien de an dere weggebruikers hem.... Maar U biedt hu een exclusief genoegen: meeleven met ziin sportief temperament, genieten van zijn ruimte, zijn luxe, zijn comfort! Nieuwe krachtiger 1,1 liter „Super" motor van 60 pk. Hogere topsnelheid: 140 per uur. Feller acceleraties: van 0 tot 100 km/u in slechts 18 sekonden. Nieuwe volledig gesynchroni seerde 4-versnellingsbak met korte handle van het sporttype op de vloer. Schijfremmen vóór. Verbluffende stabiliteit door grotere spoorbreedte, langere wielbasis, lager zwaar tepunt. Rustiger rijden dank zij langere veren. Draaicirkelstraal slechts 4,9 m ge makkelijk manoeuvreren in druk verkeer en bij parkeren. 12 Volts batterij. Bovendien meer been-, heup- en schouderruimte: 5 vol waardige zitplaatsen. 11 °/o grotere bagage ruimte. En.een langere, bredere carros serie van een zo betoverend elegante stijl, dat U er zelf nooit hebt van durven dro men! Rationeel ingedeeld instrumentenbord: het handschoenenkastje is even groot als het instrumentenpaneel. Gedrukte elektrische leidingen waarborgen extra-betrouwbaar heid. Lichtklaxon, richtingsignalen, dimlicht en signaalhoorn worden met één enkele handle onder het stuurwiel bediend. Het stuur zelf functioneert zo licht als een servo- stuur. 1,1 liter viercilinder „Super" motor. Korte versnellingshandle van het sporttype op de vlóer. Remmen. Schijfremmen vóór, trommelrem- men achter. Stuurmechanisme met rondsel en heugel. Vering. Dwarsveer met frictie- loze vrijliggende bladen vóór. Bladveer met anti-frictie tussenlegsels achter. Schokbre- kers voor en achter. Standaarduitrusting. Twee naar voren klap bare en afzonderlijk verstelbare zitplaatsen vóór. Autokachel en voorruitontdooier. Vei ligheidskussen op instrumentenbord. Twee elektrische ruitewissers. Voorruitsproeier. Handschoenenkastje met slot en verlichting. Verlicht elektrisch klokje. Verlichte sigare- aansteker en verlicht asbakje. Druktoetsen voor verlichting en ruitenwissers. Twee ge capitonneerde zonneschermen. Make-up spie geltje op rechter zonnescherm. Niet-verblin- dende achteruitkijkspiegel. Eén schakel- handle voor bediening van lichtklaxon, rich tingsignalen, dimlicht en signaalhoorn. Auto matische uitschakeling van richtingsignalen. Interieurverlichting met automatische in schakeling door de deuren. Vier armsteu- nen. Optrekgreep voor voorste passagier. Twee steunlussen. Twee asbakjes achter. Twee mantelhaken. Versterkte bevestigings punten voor veiligheidsgordels. Ontgrende- ling van motorkap vanuit het interieur. Rek voor pakjes aan achteruit. Tapijten op vloer voor en achter. Veiligheidsgrendeling op rechter deur. Neerschuifbare ruiten met draaikrukbediening in duren. Uitzwaaibare zijramen achter. Automatische verlichting van motor- en bagageruimte. Achteruitrij- lampen. Koplampen met asymetrisch dim licht. Slot op vuldop van benzinetank. Sier lijst aan wieluitsnijdingen en op flanken. Glanzende, roestvrije omlijsting van zijra men. Roestvrije sierstrip op daklijst. Sier- ringen aan de wielen. Verchroomde uitlaat pijp. Bumperbeschermers voor en achter. Zo la de Opel Kadett Coupé. Voor de autowereld belooft 1967 een hoogst belangwekkend jaar te worden, een jaar met opmerkelijke nieuwe auto's. Technisch de meest interessante is de grote NSU met een tweekamerige draaizuigermo- tor. NSU werkt al jaren aan deze auto en heeft meermalen plechtig verklaard dat de wagen zal worden uitgebracht op de auto tentoonstelling van september '67 in Frank fort. Deze grote NSU-Wankel krijgt een opval lend uiterlijk, met een -lage en korte neus. Het zal een ruime vier-, tot vijfpersoohs auto worden, die qua prestaties in niets zal on derdoen voor de huidige grote Duitse auto's. Gepraat wordt over een topsnelheid van 160 km/u. Op grond van de ervaringen met de kleine NSU-Wankel, met een eenkame- rige draaizuigermotor, mag een opmerkelijk felle en gelijkmatige trekkracht worden ver wacht. Het wordt tijd ook dat NSU uitkomt met zijn grote auto met tweekamerige draaizui germotor. De fabriek was als de grote pro motor van het nieuwe motortype eigenlijk wel verplicht er als eerste mee te komen, maar licentiehouder Toyo Kogio heeft NSU de wereldprimeur afgesnoept door op de tentoonstelling van Tokio een sportwagen met tweekamerige draaizuigermotor te in troduceren. NSU werkt niet alleen aan de eigen grote NSU-Wankel, maar is daarnaast samen met Citroen bezig met de ontwikkeling van een tweede vrij grote auto met tweekamerige draaizuigermotor. Het ligt voor de hand dat de technici van NSU voor de motor zorgen en de mensen van Citroen voor wielophan ging, vering en koetswerk. De combinatie staat er borg voor dat deze auto iets heel bijzonders gaat worden. Het is niet onwaar schijnlijk dat hij kort na de grote NSU- Wankel zal worden uitgebracht, bijvoor beeld op de Parijse salon in oktober. De twee dubbele Solex carburateurs op de NSU-motor vormen een hoogst imposant gezicht, een waar kunstwerk voor de lief hebber. NSU maakte met behulp van deze carburateurs een extra snelle en sterke ver sie van de toch al zo snelle NSU 1000 TT. De nieuwe, nog snellere versie, heet NSU 1000 TTS. NSU bouwde de auto speciaal voor de beoefenaars van autosport. Er zul len er in elk geval snel duizend stuks van worden geproduceerd, zodat de 1000 TTS kan worden gehomologeerd als toerwagen. De motor met de twee dubbele carburateurs bezorgt de 1000 TTS een topsnelheid van 160 km/u. De motor ontwikkelt een maxi maal vermogen van 70 DIN-pk bij 6150 omw./min. De kopers kunnen kiezen uit verschillende findoverbrengingsverhoudingen, zodat zij hun auto kunnen aanpassen aan hun wed- - trijdgebruik. Willen ze gaan racen, dan kun nen ze de uitlaat van de motor vervangen door een race-uitlaat, waardoor het vermo gen op 85 DIN-pk komt. De Fiat 124 is zowel uiterlijk als inwendig vol-, komen „nieuw". De vier brede portieren kunnen tot vrijwel haaks op de carrosserie worden geopend en ga randeren een gemakkelijke instap voor alle in zittenden. Deursloten op beide voorportieren; 3 x beveiligde deursloten op alle portieren. Uit stekend gevormde voorstoelen en een brede 3- zits achterbank. Luxueuze afwerking van het interieur met o.a.: armsteunen aan alle portie ren, 3 handgrepen met kleerhaakjes, 2 asbak ken achterin, binnenverlichting met schakelaar in alle portieren, ruim voldoende been- en hoofdruimte op alle zitplaatsen, perfecte ver warming en ventilatie met „aanjager", spor tieve „pook" versnelling direct op de tunnel, uit stekende plaatsing van het stuurwiel, een over zichtelijk dashboard en een uitgebreid instru mentarium. Grote en diepe bagageruimte (385 dm3), waarin de benzinetank (inhoud 39 1) en het reservewiel economisch geplaatst zijn een zee van ruimte voor omvangrijke bagage vrij latend. Eenvoudig onderhoud, door smering „for-life" van alle draaipunten. Mechanische handrem; gedeelde cardanas. Rotsvaste wegligging op elk wegdek en in iedere bocht, brede velgen en brede banden, 4 schijfremmen welke automatisch worden bijge steld, koplampen met grote diameter en a-symetrische lichtbundels, functioneel ge plaatste achterlicht/remlicht/clignoteur combi naties, welke bijzonder opvallend zijn, motor kap, welke in de „veilige" richting scharniert, naar voren scharnierende portieren, anti-reflex instrumentenpaneel, achteruitkijkspiegel met anti-verblindingsstand, 3 handgrepen voor de passagiers boven de portieren (met kleerhaak jes,.gesloten carterventilatie systeem, compacte carrosserie zonder scherpe hoeken of uitsteken de delen, bevestigingspunten voor veiligheids- gordels, veiligheidsglas, beklede zonnekleppen met spiegeltje in de rechter klep. panoramisch uitzicht rondom, 3-voudig beveiligde portier- sloten, geen uitstekende metalen delen in het interieur, rubber stootrand langs het dash board, overzichtelijke plaatsing van de instru menten en uitstekende stuurpositie. Technische gegevens: Zelfdragende carrosse rie, wielbasis 2.42 m, spoorbreedte voor 1.33 m, SDOorbreedte achter 1.30 m, maximum lengte 4.03 m, maximum hoogte vanaf de grond ge meten 1.363 m, maximum breedte 1.625 m. De motor: 4-cilinder motor, cilinderinhoud 1197 cc, vermogen 65 pk, koelwatercirculatie door cen- trifugaalpompen, 4 versnellingen vooruit, allen gesynchroniseerd. 1 achteruit, vloerschakeling. Voorvering: Onafhankelijke voorwieloohanging met schommelarmen, schroefveren, hydrauli sche telescopische schokbrekers, dwarse stabi lisatie stang, zelfsmerende fuseepennen. Achter vering: Vaste brug met schroefveren, hydrauli sche telesopische schokbrekers, dwarse stabili satiestang, twee evenwijdige reactiestangen en dwarsstang. Remmen: 4 schijfremmen, hydrauli sche telescopische schokbrekers. dwarse stabili- drukregelaar op de achterwielen, welke een perfecte remverdeling verzekert bij elke belas ting, mechanische handrem op de achterwielen. Benzinetank: Rechts achterin, naast de bagage ruimte, inhoud ca. 39 1. Snelheid ca. 140 km per uur. Gewicht 843 kg. Zo is de nieuwe Fiat 124, RENAULT 8. Veilige reiswagen en uitste kende stadsauto. Als reiswagen levert hij buitengewone prestaties, is veilig en biedt een comfort zonder weerga. Het robuste hart, de Sierra 950 motor speelt daarin een belangrijke rol. Hij is krachtig, sterk en sprankelend van energie, waarbij fel op trekken en vlot schakelen tot de grote voor delen behoren. De Renault 8 haalt zonder inspanning de 130 km/u chrono. 4 onafhankelijk geveerde wielen zorgen voor een rotsvaste wegligging; 4 schijfremmen beveiligen tegen listen en lagen van het ver keer en de ophanging aan vier schroefveren en vier telescoopschokbrekers tezamen met de zeer soepele zittingen, zorgen voor een ongeschokt vervoer, zelfs over bar slechte wegen. Lichte, nauwkeurige besturing; klei ne draaistraal. Acceleratie, wegligging, besturing, comfort, veiligheid, alles draagt er toe bij de Renault 8 tot een instrument voor een goed leven te maken. Mooie uitvoering voor een auto van deze klasse. Een krachtige zomer-winter ventila- tie en verwarming, een voortreffelijke ge luiddemping. Het dashboard is functioneel, praktisch en eenvoudig. Twee verstelbare luchtroosters zorgen voor de juiste temperatuur. Drie handschoenenkastjes: één links, één rechts en een derde in het midden van het dash board. De zittingen zijn overtrokken met laken of kunstleder in harmoniërende kleuren met de carrosserie De voorzittingen kunnen naar believen voor- of achteruit worden gescho ven. Een vernuftig nieuwtje is, dat zich on- der de glij rails een vulstuk bevindt, waar mee u de hoogte van de zitting kunt rege len. Verlichting achter de achteruitkijkspiegel, waarmee u 's nachts de kaart kunt raad- i plegen. Onder de achterruit een nuttige ruimte die gemakkelijk toegankelijk is. Een „kinder veiligheidsslot", waardoor de kinderen niet onverhoeds van binnenuit de achterportie- ren kunnen openen, terwijl die portieren van buitenaf wel geopend kunnen worden. Op vernuftige wijze is de Renault 8 toege- rust met alles wat u tot een maximum van i zijn technische prestaties kan doen profi- teren. I 4 cilinders motor. Vijfmaal gelagerde kruk- as; kopkleppen met tuimelaarbediening. Solex carburateur met automatische choke. Vloeistof koeling (geen water, geen anti vries). Krachtige, maar geleidelijke en goed uitge balanceerde remwerking met constant rem- vermogen. Geheel gesynchroniseerd vierversnellingsbak. bak. 4 onafhankelijke wielen met 4 schroefveren en 4 telescoop-schokbrekers met progressief werkende rubber stootblokken zorgen voor de vering. Grootste totale lengte: 3,995 m. Grootste totale breedte: 1,500 m. Spoorbreedte vóór: 1,256 m. Spoorbreedte achter: 1,226 m. In houd bergruimte onder achterruit: 60 dm3. Inhoud bagageruimte: 240 dm3. Prestaties: Maximum snelheid: 130 km/u chrono. Gemiddeld benzineverbruik: 6,5 liter per 100 km bij 70 km/u kruissnelheid. In houd benzinetank: 37 liter. Totaal gewicht: 720 kg, maximaal belast 1100 kg. SIMCA'S worden gemaakt in een der mo dernste, best geoutilleerde autoproduktie- bedrijven van Europa, aan de Seine gelegen nabij Poissy, in de omgeving van Parijs. Dit machtige fabriekscomplex, waarin 17.400 mensen werkzaam zijn, beslaat een opper vlakte van meer dan 1 miljoen vierkante meter het Vorstendom Monaco is niet veel groter en produceert ongeveer een kwart miljoen auto's per jaar. SIMCA exporteert daarvan (naar 130 lan den!) een groter gedeelte dan enige andere Franse fabrikant (52 "/o in 1965) en Neder land 'behoort tot haar beste klanten. Nadat ons land in 1963 en '64 resp. 9912 en 11.366 SIMCA'S afgenomen had, werden het er in 1965 niet minder dan 16.563, Slechts in twee landen, beide met een véél grotere bevol king, is een nog hoger aantal bereikt: West- Duitsland 19.665 en Italië 18.936 stuks. De Nederlandse SIMCA-afzet nam over de laatste jaren niet alleen sterk toe in abso lute zin, maar óók in verhouding tot de ver- S koop van concurrerende merken. SIMCA klom dientengevolge met haar marktaandeel op de merkenranglijst omhoog, en daarmee het hier te lande meest verkochte Franse merk is geworden. Gezien de internationale verkoopresultaten en gebruikers-ervaringen, gezien ook de stand der techniek, had SIMCA geen enkele reden om voor het produktlejaar 1966/'67 haar fabricageprogramma te veranderen of de modellen zélf technische wijzigingen te laten ondergaan. Dit betekent echter niet, dat SIMCA op haar lauweren gaat rusten. De modellen van het dubbeltype 1300/1500 bij deze gelegenheid herdoopt in 1301/ 1501 kregen een nieuwe carrosserie, be halve de eenvoudigst uitgemonsterde Sedan met 1,3-litermotor, die als 1300 L met het bestaande koetsmerk in produktie blijft, en voor zijn lage prijs een zéér interessante aanbieding belichaamt. De Sedans van het type 1301/15,01 zijn thans zowel met de 1,3- als met de 1,5-litermotor in de uitvoeringen LS, GL en GLS verkrijgbaar, terwijl de Com binatiewagen TOURIST (in LS- of GLS-uit- voering) nu ook met de kleinste van de twee motoren kan worden geleverd. Van hét type 1000 komen daarbij de Sedan edities L, LS, GL en GLS, en de tweeper soons Coupé. In totaal heeft men dus keuze uit 16 modellen, waarmee SIMCA uiteen lopende behoeften en verlangens bevredigen kan. De Trabant 601 is een produkt van de Sach- senring Automobilwerke te Zwickau. De wereldbekende automobielbouw te Zwic kau boogt op een 60-jarig bestaan en reeds 1 sedert 1931 worden hier automobielen met voorwielaandrijving en tweetakt-motor ge bouwd. Baanbrekende prestaties, ervaring van tien tallen jaren, rijke traditie en alom erkend vakmanschap vormen de basis waarop deze personenauto, met de modernste middelen van techniek, in grote serie wordt geprodu ceerd. Een allround wagen, zuinig in gebruik duurzaam, modern en rationeel. Onder dé motorkap staan 26 SAE-pk bij een draaimoment van 5,8 mkg paraat. Dat is de krachtbron die de Trabant 601 zo'n tem peramentvolle acceleratie geeft; in 20,7 se conden van 0 tot 80 km/uur. En echte 100 km/uur snelheid wordt spelend geleverd. De kleppenloze, door roterende inlaatschui- ven gedirigeerde tweetakt motor geeft de Trabant 601 dit grote motor-vermogen. De 600 cc cilinderinhoud is de basis van een laag brandstofverbruik. Mede door de lucht- koeling is de Trabant 601 startklaar in alle weersomstandigheden. Voorwielaandrijving! Dat betekent: stabile wegligging ook in bochten, dus: de grootst mogelijke rijveiligheid. De ongedacht grote interieurruimte is uit gerust met alle mogelijke comfort: binnen verlichting, drie asbakjes, kledinghaken met armlussen, handschoenkastje, tassen in beide portieren, grote portierruiten met draairaam- mechanisme en windvangers, verwarmings- en luchtverversingsinstallatie. Voor uw veiligheid en die van anderen is de wagen uitgerust met lichtpasseersignaal, asymmetrische koplampen, voorruitsproeier, twee zonnekleppen en veiligheidsstuurwiel. De rechte daklijn geeft 4 volwassen perso nen volledige hoofdvrijheid en door de vlak ke carrosseriebodem en de royale ruimte tus sen achterbank en voorstoelen zitten ook mensen met de langste benen comfortabel in de Trabant 601. De voorstoelen zijn in lengterichting verstel baar en ook de rugleuningen kunnen naar uw wens worden ingesteld. Verbluffend ruim is de kofferruimte, zelfs voor de meest omvangrijke reisbagage, af gesloten door een kofferdeksel met veilig heidsslot. Volledig gesynchroniseerde vier-versnellings- bak met versnelling achteruit, automatisch werkende vrijloop in de vierde versnelling, dashboardstangschakeling. Platte dragende bodem samengelast met sta len carrosseriegeraamte tot een zelfdragende carrosserie, buitenbeplating uit Duroplast vervaardigd, voorsubframe waarin gemon teerd motor, versnellingsbak en aandrijving; onafhankelijke voorwielophanging boven aan dwarsveer en onder aan geleide-arm, achter onafhankelijk driehoekswielophan ging en dwarsveer met progressieve werking; dubbelwerkende telescoop schokdempers voor en achter; tandheugelbesturing; hydrau lische voetrem op alle vier wielen, mecha nische handrem op de achterwielen werkend; schijfwielen 4 J x 13, bandenmaat 5,20 x 13. Eigen gewicht wegklaar 615 kg. Topsnelheid 100 km/uur, kruissnelheid 90 km/uur, brand stofverbruik 6 tot 8,5 liter/100 km. Kort en goed: de Trabant 601 staat aan de top in zijn klasse. Bij de 404 Sedan, model 1967 heeft men keuze uit 3 motoren: carburateurmotor van 80 pk met een topsnelheid van 150 km/u; benzine-injectie- motor van 96 pk met een topsnelheid van 160 km/u; de dieselmotor van 68 pk met een top snelheid van 130 km/u. Welke motor het ge- schiktst is, is afhankelijk van het gebruik en 1 de eisen die U aan de wagen stelt. De 404 Sedan, model 1967 is voorzien van vele verbeteringen op het gebied van comfort en uit rusting, zoals: een nieuw dashboard met 3 ron de meterklokken, een sigarenaansteker, een handschoenkastje dat met de sleutel afgesloten kan worden. Het reservewiel is onder de ba gageruimte aangebracht, waardoor deze ruimte in zijn geheel benut kan worden voor grote kof fers en andere bagage. De 404 Sedan biedt een luxueus comfort. De nieuwe vering met stabilisator vóór en 'n extra stabilisatorstang achter, de schroefveren en telescoopschokbrekers, de grote wielen, de nauwkeurige directe besturing en de juiste ge wichtsverdeling over de vóór- en achterkant, onbelast zowel als belast, verlenen aan de 404 een buitengewoon vaste wegligging. Dankzij zijn rationele afmetingen en zijn zeer kleipe draaicirkel is de 404 gemakkelijk te manoeu vreren in het drukste stadsverkeer en bij het parkeren. Grote achterruit. De 4 zijruiten kun nen geheel neergedraaid worden. De tot aan de zijkanten van de wagen doorlopende roestvrij stalen bumpers bieden een werkelijke bescher ming van de carrosserie. Het dak heeft speciale steunen voor het snel en veilig bevestigen van een imperial. De in de 404 aanwezige airconditioning en ver warming heeft vele mogelijkheden. Twee regel bare luchtkleppen richten een extra luchttoe voer naar de vloer. De regelbare ventilatieras- ters op het dashboard zorgen voor een effi ciënte ventilatie door doelmatige verspreiding van frisse lucht. Alle bedieningsorganen en instrumenten zijn ontworpen en geplaatst met het oog op een ge makkelijke bediening en een prettige besturing voor de veiligheid van de bestuurder en passa giers. Een nieuw instrumentenbord met regel bare verlichting bevat in 3 ronde klokken de verschillende controleapparatuur. De souplesse, de dikte en de gebogen vorm van de zittingen en van de leuningen verzekeren een uitzonder lijk comfort. De gescheiden voorstoelen, die naar voren en achteren verschuifbaar zijn, heb ben leuningen, die men in verschillende stan den kan verstellen. De brede achterbank is voorzien van een comfortabele neerklapbare armleuning in het midden. Bij geheel neerge klapte rugleuningen van de voorstoelen be schikt men over twee ruime slaapbanken. Door één slaapbank in te richten kan men eventueel een liggend persoon op de meest rustgevende wijze vervoeren. De geheel gecapitonneerde bagageruimte kan gemakkelijk 5 of 6 grote koffers bevatten en nog zeer veel kleine handbagage. Carburateurmotor: Supervierkant, 4 cilinders. Cilinderinhoud 1618 cm3. 5 x gelagerde krukas. Max. snelheid 150 km/u. Carburateur met anti- bevriezingssysteem. Motor met benzine-injectie: Supervierkant. 4 cilinders. Cilinderinhoud 1618 cm3. 5 x gelagerde krukas. Max. snelheid 160 km/u. Dieselmotor Indenor XD 88 supervier kant. 4 cilinders. Cilinderinhoud 1948 cm3. 5 x gelagerde krukas. Mav. snelheid 130 km/u. De eerste blik op de Austin Glider zal er direct van overtuigen dat u hier te doen hebt met Brits autotechniseh vernuft en vakmanschap op zijn allerbest en deze in druk zal u altijd bijblijven. De eerlijke, functionele lijn bekoort het oog, zonder ook maar in het minst pronkerig te zijn. Door het ontbreken van iedere overbodige ver siering is het reinigen van de carrossierie een kwestie van minuten. Het compacte ex terieur herbergt een onwaarschijnlijk groot aantal autotechnische vondsten, zoals het „hydrolastic" veersysteem, dat iedere weg gladstrijkt tot een fluweelzacht tapijt. Het rijden met de Austin Glider zal u ervan overtuigen hoe enorm veel dit systeem heeft bijgedragen tot de goede bestuurbaarheid en de verbluffende wegliggingskwaliteiten, die men slechts zou verwachten in veel gro tere luxe .sleeën". De dwarsgeplaatste motor, voorwielaandrij- ving en de vier wielen ieder op een hoek van het chassis zijn de oorzaak van het ont staan van het grote interieur van de Austin Glider. Door de bekleding met afwasbaar vinyl en de sterke vloerbedekking kan het interieur gemakkelijk als nieuw worden ge houden. Brede achterzitting waar drie volwassenen kunnen plaatsnemen; de gescheiden voor stoelen kunnen versteld worden naar ieders beenlengte. Door hun comfortabele construc tie leveren ze een belangrijke bijdrage aan het grootste rijcomfort, dat in de autoge schiedenis geboden werd. En comfortabele plaatsen voor vijf volwas senen is niet het enige wat het interieur van de Austin Glider te bieden heeft! De zij ramen zijn gebogen zodat meer schouder ruimte is verkregen; ze kunnen geheel naar beneden worden gedraaid. Ventilatieraam- pjés in de voordeuren zorgen voor een goe de ventilatie. Het dashboard is rustig en overzichtelijk ingedeeld en dat alles bij de hand ligt, is ook al een punt dat het rijden met de Aus tin Glider tot zo'n genoegen maakt. Diepe bergvakken aan de voordeuren. Een bagageplank voorin over de gehele breedte van de wagen. Ruimte over de volle breedte onder de ach terzitting. De deurkrukken aan de buitenkant zijn van het drukknoptype, terwijl de voordeuren beide afzonderlijk kunnen worden afgeslo ten. Men kan de wagen dus van beide zijden openen. Vele geheel nieuwe autotechnische vondsten zijn toegepast in een compacte wagen. De motor is dwarsgeplaatst. Voorwielaandrij ving geschiedt via open aandrijfassen. Motorwater gekoeld, kopklepper, vier cilinders, driemaal gelagerde krukas. Eén geheel met koppeling, versnellingsbak en eindaandrijving. Dwarsgeplaatst vóór in de wagen. Cilinderinhoud 1098 cc; maximum vermogen 50 pk. Inhoud benzinetank 38 1. Koelsysteem: gesloten systeem onder druk met apart expansievat, met waterpomp, ven tilator en thermostaat. Vering: Vóór; onafhankelijke wielophanging met veerarmen van ongelijke lengte en Hy drolastic veerelementen (voor en achter on-' derling verbonden). Achter, onafhankelijke veerarmen met Hydrolastic veerelementen en stabilisator stangen. Viva Deluxe: ruim, veilig, verzorgd. De Viva is een veilige wagenveiligheidssloten, een on- splinterbaar gedeelte in de voorruit, vóór en achter bevestigingspunten voor veiligheidsgor dels, stuurwiel met verzonken naaf, gecapiton neerd dashboard, feilloos besturings- en rem mechanisme. Het interieur is ruim (134 cm heupruimte). Maar de omvang van het royale interieur is niet ten koste van de bagageruimte gegaan (450 liter). De comfortabele voorste zit plaatsen kunnen vóór- en achteruit worden ge schoven, met automatische aanpassing van de hoogte! Tochtvrije ventilatie, waarvan u volume en richting zelf kunt bepalên. Tenslotte is er nog iets dat u moet weten: de Viva heeft een zorgvuldige anti-corrosie behandeling onder gaan. Het frame van de carrosserie werd in een speciaal grondverfbad gedompeld. Elke Viva krijgt in de fabriek aan de onderzijde een anti- roest afdichting mee. Langere levensduur! Viva „SL": vliegensvlug en fluisterzacht SL betekent, kort en goed, Super-Luxe. Die on dergaat u ten volle in elk van de Viva SL mo dellen: Viva SL en Viva SL 90. Formaat en vormgeving zijn dezelfde als die van de Viva Deluxe, maar de SL-uitvoering onderscheidt zich door ziin karakteristieke grille en de wiel- sierringen. De verrukkelijke afzonderlijke stoe len ziin uitgevoerd in zacht veerkrachtig Am- bla. De pittige Viva SL is een enthousiaste sprinter. Wegligging en remmen (bredere ban den, schijfremmen vóór, servobekrachtiging) zijn daar volledig op afgestemd. De brede spo ring garandeert volmaakte stabiliteit dat merkt u vooral in de scherpste bochten. En, als u een veeleisende automobilist bent, is er voor u de Viva SL 90 met zijn 70 pk motor voor extra-hoge prestaties! Standaard motor: (op Viva, Viva Deluxe en Viva SL): 1159 cc, 4 cilinders. Vermogen 57 pk. „90" motor: op Viva SL 90: Horizontale carbu rateur met constante onderdruk en regelbare choke. Geperfectioneerd carterventilatie. Twee voudig vertakt uitlaatspruitstuk. Vermogen 70 pk. 4 versnellingen, alle gesynchroniseerd, met kort pookje. Remmen: Hydraulisch met 8 inch trommels. Vóór: duplex remmen; achter: sim plex remmen. In het midden geplaatste hand rem. Schiifremmen vóór en servo-bekrachti- ging op alle wielen standaarduitrustig op Viva SL en SL 90. Brandstoftank 36 liter. Uitrusting op de Viva: kachel, ruitesproeier, as bak, zonnescherm, lichtklaxon, gescheiden zit plaatsen vóór met vergrendeling, ankerpunten voor veiligheidsriemen vóór en achter. Op de Viva Deluxe bovendien: armsteunen vóór, 2 as bakjes in het achtercompartiment, zonnescherm voor de voorste passagier, sigaren-aansteker, pakiesrek onder het instrumentenbord, auto matische verlichting van het interieur bij het openen van de deuren, tapijt op de vloer. Op de *SL" en de „SL 90" bovendien: slot op hand schoenenkastje, make-uo spiegeltje, kaartentas sen aan de deuren, achterbank met „bucket- seat" comfort, verlichting van de kofferruimte, wielsierringen. Vier modellen: Via, Viva Deluxe, Viva SL. Ende sportieve SL 90. Temperament, kracht en veiligheid zijn de ken merken van de GLAS 1304. Overzichtelijk, dege lijk gemaakt, serieus afgewerkt, sportief elegant, d&t zijn de eerste indrukken die U krijgt als U achter het stuur plaats neemt. U zit gemakkelijk, met veel vrijheid voor de ellebogen zo veel, dat eventueel nog extra ruimte voor 'n kind aan wezig is. De rugleuningen van de voorbanken zijn in vele standen tot de slaapstand geheel achterover verstelbaar. De voorste en achter ste zijraampjes kunnen worden opengeklapt en de middelste zijruiten kunnen naar beneden worden gedraaid. In combinatie met de traploos instelbare warme- en koude luchtverversings installatie kan altijd voor een prettige frisse temperatuur worden gezorgd. En de bagage? Geen enkele zorg! 500 liter kof ferruimte. De motor is verbluffend sterk en toch zo elas tisch. De robuste watergekoelde 1,3 liter vier cilinder motor heeft een vermogen van 60 pk. Bovenliggende nokkenas met geruisloze, onver- sliitbare aandrijving door een Nylon tandriem. Vijfvoudig gelagerde krukas met contragewich ten tegenover iedere zuigerstang, daardoor een trillingvriie motor met een zeer lange levens duur. Zelfs boven 5000 omw./min. zijn er nog zo veel toerenreserves, dat het nauwelijks mo gelijk is, deze motor stuk te krijgen. Daarom kan Glas als enige West-Duitse autofabrikant een vol jaar motoroarantie geven, ongeacht het aantal afgelegde kilometers. Het motorvermogen van 60 pk, het hoge koppel op lage toerentallen, de exacte timing van de kleppen en de gunstige verhouding tussen ge wicht en pk (12.3 kg per pk) geven deze wagen een uitzonderlijk snelle acceleratie en een bij zondere elasticiteit. Deze motor zal zich altijd aanpassen aan uw stemming. Wilt u sportief rijden U kunt hem dan meer dan 6000 toe ren laten maken op de lagere versnellingen en U zult in een ommezien „los" zijn van de rest van het verkeer. Wilt U „boemelen" op de hoge versnelling hij zal gewillig heel gemoedelijk voortsukkelen met een laag, soeoel toerental. In het verkeer is deze wagen zeer handelbaar door ziin zeer ruime uitzicht en zijn handige formaat. U zult toegeven, dat de Glas auto's gezien mo gen worden de sportieve vieroersoons mo dellen even goed als de chique cabriolets. Welk type U ook kiest, in ieder geval zal uw voorkeur voor een snelle wagen en een spor tieve riistiil gecombineerd kunnen worden met uw verlangen naar comfort en behaaglijkheid. Deze eigenschappen ziin bij de Glas automobie len op een haast ideale Wijze verenigd Technjsche bijzonderheden: Nokkenas aandrij ving; Krukas vijfvoudig gelagerd, bij iedere krukwang uitgebalanceerd, Smering, circulatie smering met Microstar oliefilter; olievoorraad 2,5 1; carburateur Solex valstroom 32 PICB met voorwarming en acceleratieoomp: aandriiving: niseerde .vier versnellingsbak, door cardanas aangedreven Hypoi'd achterbrug; vier versnel lingen vooruit en een achteruit. Alle vooruit versnellingen gesvnchroniseerd volgens systeem Porsche; onafhankelijke voorwielvering; achter wielvering spoorconstante achteras met langs- liggende bladveren. Topsnelheid 148 km po- uur, Benzineverbruik 7,51 liter per 100 kg.

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1967 | | pagina 5