NSU VERRASSING
8
GE NIEUWE FIAT 124
UIT DE SIMCA-STAL
AUSTIN 1100 GLIDER
DE GLAS 1304
Woensdag 15 februari 1967
DE VRIJE ZEEUW
Fagfna 9
Vvvrt. De nieuwe Kadett. Coupé start,
trekt open flitst voorbijZo zien de an
dere weggebruikers hem.... Maar U biedt
hu een exclusief genoegen: meeleven met
ziin sportief temperament, genieten van zijn
ruimte, zijn luxe, zijn comfort! Nieuwe
krachtiger 1,1 liter „Super" motor van 60
pk. Hogere topsnelheid: 140 per uur. Feller
acceleraties: van 0 tot 100 km/u in slechts
18 sekonden. Nieuwe volledig gesynchroni
seerde 4-versnellingsbak met korte handle
van het sporttype op de vloer. Schijfremmen
vóór. Verbluffende stabiliteit door grotere
spoorbreedte, langere wielbasis, lager zwaar
tepunt. Rustiger rijden dank zij langere
veren. Draaicirkelstraal slechts 4,9 m ge
makkelijk manoeuvreren in druk verkeer
en bij parkeren. 12 Volts batterij. Bovendien
meer been-, heup- en schouderruimte: 5 vol
waardige zitplaatsen. 11 °/o grotere bagage
ruimte. En.een langere, bredere carros
serie van een zo betoverend elegante stijl,
dat U er zelf nooit hebt van durven dro
men!
Rationeel ingedeeld instrumentenbord: het
handschoenenkastje is even groot als het
instrumentenpaneel. Gedrukte elektrische
leidingen waarborgen extra-betrouwbaar
heid. Lichtklaxon, richtingsignalen, dimlicht
en signaalhoorn worden met één enkele
handle onder het stuurwiel bediend. Het
stuur zelf functioneert zo licht als een servo-
stuur.
1,1 liter viercilinder „Super" motor. Korte
versnellingshandle van het sporttype op de
vlóer.
Remmen. Schijfremmen vóór, trommelrem-
men achter. Stuurmechanisme met rondsel
en heugel. Vering. Dwarsveer met frictie-
loze vrijliggende bladen vóór. Bladveer met
anti-frictie tussenlegsels achter. Schokbre-
kers voor en achter.
Standaarduitrusting. Twee naar voren klap
bare en afzonderlijk verstelbare zitplaatsen
vóór. Autokachel en voorruitontdooier. Vei
ligheidskussen op instrumentenbord. Twee
elektrische ruitewissers. Voorruitsproeier.
Handschoenenkastje met slot en verlichting.
Verlicht elektrisch klokje. Verlichte sigare-
aansteker en verlicht asbakje. Druktoetsen
voor verlichting en ruitenwissers. Twee ge
capitonneerde zonneschermen. Make-up spie
geltje op rechter zonnescherm. Niet-verblin-
dende achteruitkijkspiegel. Eén schakel-
handle voor bediening van lichtklaxon, rich
tingsignalen, dimlicht en signaalhoorn. Auto
matische uitschakeling van richtingsignalen.
Interieurverlichting met automatische in
schakeling door de deuren. Vier armsteu-
nen. Optrekgreep voor voorste passagier.
Twee steunlussen. Twee asbakjes achter.
Twee mantelhaken. Versterkte bevestigings
punten voor veiligheidsgordels. Ontgrende-
ling van motorkap vanuit het interieur.
Rek voor pakjes aan achteruit. Tapijten op
vloer voor en achter. Veiligheidsgrendeling
op rechter deur. Neerschuifbare ruiten met
draaikrukbediening in duren. Uitzwaaibare
zijramen achter. Automatische verlichting
van motor- en bagageruimte. Achteruitrij-
lampen. Koplampen met asymetrisch dim
licht. Slot op vuldop van benzinetank. Sier
lijst aan wieluitsnijdingen en op flanken.
Glanzende, roestvrije omlijsting van zijra
men. Roestvrije sierstrip op daklijst. Sier-
ringen aan de wielen. Verchroomde uitlaat
pijp. Bumperbeschermers voor en achter.
Zo la de Opel Kadett Coupé.
Voor de autowereld belooft 1967 een hoogst
belangwekkend jaar te worden, een jaar
met opmerkelijke nieuwe auto's.
Technisch de meest interessante is de grote
NSU met een tweekamerige draaizuigermo-
tor. NSU werkt al jaren aan deze auto en
heeft meermalen plechtig verklaard dat de
wagen zal worden uitgebracht op de auto
tentoonstelling van september '67 in Frank
fort.
Deze grote NSU-Wankel krijgt een opval
lend uiterlijk, met een -lage en korte neus.
Het zal een ruime vier-, tot vijfpersoohs auto
worden, die qua prestaties in niets zal on
derdoen voor de huidige grote Duitse auto's.
Gepraat wordt over een topsnelheid van
160 km/u. Op grond van de ervaringen met
de kleine NSU-Wankel, met een eenkame-
rige draaizuigermotor, mag een opmerkelijk
felle en gelijkmatige trekkracht worden ver
wacht.
Het wordt tijd ook dat NSU uitkomt met
zijn grote auto met tweekamerige draaizui
germotor. De fabriek was als de grote pro
motor van het nieuwe motortype eigenlijk
wel verplicht er als eerste mee te komen,
maar licentiehouder Toyo Kogio heeft NSU
de wereldprimeur afgesnoept door op de
tentoonstelling van Tokio een sportwagen
met tweekamerige draaizuigermotor te in
troduceren.
NSU werkt niet alleen aan de eigen grote
NSU-Wankel, maar is daarnaast samen met
Citroen bezig met de ontwikkeling van een
tweede vrij grote auto met tweekamerige
draaizuigermotor. Het ligt voor de hand dat
de technici van NSU voor de motor zorgen
en de mensen van Citroen voor wielophan
ging, vering en koetswerk. De combinatie
staat er borg voor dat deze auto iets heel
bijzonders gaat worden. Het is niet onwaar
schijnlijk dat hij kort na de grote NSU-
Wankel zal worden uitgebracht, bijvoor
beeld op de Parijse salon in oktober.
De twee dubbele Solex carburateurs op de
NSU-motor vormen een hoogst imposant
gezicht, een waar kunstwerk voor de lief
hebber. NSU maakte met behulp van deze
carburateurs een extra snelle en sterke ver
sie van de toch al zo snelle NSU 1000 TT.
De nieuwe, nog snellere versie, heet NSU
1000 TTS. NSU bouwde de auto speciaal
voor de beoefenaars van autosport. Er zul
len er in elk geval snel duizend stuks van
worden geproduceerd, zodat de 1000 TTS
kan worden gehomologeerd als toerwagen.
De motor met de twee dubbele carburateurs
bezorgt de 1000 TTS een topsnelheid van
160 km/u. De motor ontwikkelt een maxi
maal vermogen van 70 DIN-pk bij 6150
omw./min.
De kopers kunnen kiezen uit verschillende
findoverbrengingsverhoudingen, zodat zij
hun auto kunnen aanpassen aan hun wed-
- trijdgebruik. Willen ze gaan racen, dan kun
nen ze de uitlaat van de motor vervangen
door een race-uitlaat, waardoor het vermo
gen op 85 DIN-pk komt.
De Fiat 124 is zowel uiterlijk als inwendig vol-,
komen „nieuw".
De vier brede portieren kunnen tot vrijwel
haaks op de carrosserie worden geopend en ga
randeren een gemakkelijke instap voor alle in
zittenden. Deursloten op beide voorportieren;
3 x beveiligde deursloten op alle portieren. Uit
stekend gevormde voorstoelen en een brede 3-
zits achterbank. Luxueuze afwerking van het
interieur met o.a.: armsteunen aan alle portie
ren, 3 handgrepen met kleerhaakjes, 2 asbak
ken achterin, binnenverlichting met schakelaar
in alle portieren, ruim voldoende been- en
hoofdruimte op alle zitplaatsen, perfecte ver
warming en ventilatie met „aanjager", spor
tieve „pook" versnelling direct op de tunnel, uit
stekende plaatsing van het stuurwiel, een over
zichtelijk dashboard en een uitgebreid instru
mentarium.
Grote en diepe bagageruimte (385 dm3),
waarin de benzinetank (inhoud 39 1) en het
reservewiel economisch geplaatst zijn een
zee van ruimte voor omvangrijke bagage vrij
latend. Eenvoudig onderhoud, door smering
„for-life" van alle draaipunten. Mechanische
handrem; gedeelde cardanas.
Rotsvaste wegligging op elk wegdek en in
iedere bocht, brede velgen en brede banden, 4
schijfremmen welke automatisch worden bijge
steld, koplampen met grote diameter en
a-symetrische lichtbundels, functioneel ge
plaatste achterlicht/remlicht/clignoteur combi
naties, welke bijzonder opvallend zijn, motor
kap, welke in de „veilige" richting scharniert,
naar voren scharnierende portieren, anti-reflex
instrumentenpaneel, achteruitkijkspiegel met
anti-verblindingsstand, 3 handgrepen voor de
passagiers boven de portieren (met kleerhaak
jes,.gesloten carterventilatie systeem, compacte
carrosserie zonder scherpe hoeken of uitsteken
de delen, bevestigingspunten voor veiligheids-
gordels, veiligheidsglas, beklede zonnekleppen
met spiegeltje in de rechter klep. panoramisch
uitzicht rondom, 3-voudig beveiligde portier-
sloten, geen uitstekende metalen delen in het
interieur, rubber stootrand langs het dash
board, overzichtelijke plaatsing van de instru
menten en uitstekende stuurpositie.
Technische gegevens: Zelfdragende carrosse
rie, wielbasis 2.42 m, spoorbreedte voor 1.33 m,
SDOorbreedte achter 1.30 m, maximum lengte
4.03 m, maximum hoogte vanaf de grond ge
meten 1.363 m, maximum breedte 1.625 m. De
motor: 4-cilinder motor, cilinderinhoud 1197 cc,
vermogen 65 pk, koelwatercirculatie door cen-
trifugaalpompen, 4 versnellingen vooruit, allen
gesynchroniseerd. 1 achteruit, vloerschakeling.
Voorvering: Onafhankelijke voorwieloohanging
met schommelarmen, schroefveren, hydrauli
sche telescopische schokbrekers, dwarse stabi
lisatie stang, zelfsmerende fuseepennen. Achter
vering: Vaste brug met schroefveren, hydrauli
sche telesopische schokbrekers, dwarse stabili
satiestang, twee evenwijdige reactiestangen en
dwarsstang. Remmen: 4 schijfremmen, hydrauli
sche telescopische schokbrekers. dwarse stabili-
drukregelaar op de achterwielen, welke een
perfecte remverdeling verzekert bij elke belas
ting, mechanische handrem op de achterwielen.
Benzinetank: Rechts achterin, naast de bagage
ruimte, inhoud ca. 39 1. Snelheid ca. 140 km
per uur. Gewicht 843 kg. Zo is de nieuwe Fiat
124,
RENAULT 8. Veilige reiswagen en uitste
kende stadsauto. Als reiswagen levert hij
buitengewone prestaties, is veilig en biedt
een comfort zonder weerga. Het robuste
hart, de Sierra 950 motor speelt daarin een
belangrijke rol. Hij is krachtig, sterk en
sprankelend van energie, waarbij fel op
trekken en vlot schakelen tot de grote voor
delen behoren. De Renault 8 haalt zonder
inspanning de 130 km/u chrono.
4 onafhankelijk geveerde wielen zorgen voor
een rotsvaste wegligging; 4 schijfremmen
beveiligen tegen listen en lagen van het ver
keer en de ophanging aan vier schroefveren
en vier telescoopschokbrekers tezamen met
de zeer soepele zittingen, zorgen voor een
ongeschokt vervoer, zelfs over bar slechte
wegen. Lichte, nauwkeurige besturing; klei
ne draaistraal.
Acceleratie, wegligging, besturing, comfort,
veiligheid, alles draagt er toe bij de Renault
8 tot een instrument voor een goed leven te
maken.
Mooie uitvoering voor een auto van deze
klasse. Een krachtige zomer-winter ventila-
tie en verwarming, een voortreffelijke ge
luiddemping.
Het dashboard is functioneel, praktisch en
eenvoudig. Twee verstelbare luchtroosters
zorgen voor de juiste temperatuur. Drie
handschoenenkastjes: één links, één rechts
en een derde in het midden van het dash
board.
De zittingen zijn overtrokken met laken of
kunstleder in harmoniërende kleuren met
de carrosserie De voorzittingen kunnen naar
believen voor- of achteruit worden gescho
ven. Een vernuftig nieuwtje is, dat zich on-
der de glij rails een vulstuk bevindt, waar
mee u de hoogte van de zitting kunt rege
len.
Verlichting achter de achteruitkijkspiegel,
waarmee u 's nachts de kaart kunt raad- i
plegen.
Onder de achterruit een nuttige ruimte die
gemakkelijk toegankelijk is. Een „kinder
veiligheidsslot", waardoor de kinderen niet
onverhoeds van binnenuit de achterportie-
ren kunnen openen, terwijl die portieren
van buitenaf wel geopend kunnen worden.
Op vernuftige wijze is de Renault 8 toege-
rust met alles wat u tot een maximum van i
zijn technische prestaties kan doen profi-
teren. I
4 cilinders motor. Vijfmaal gelagerde kruk-
as; kopkleppen met tuimelaarbediening.
Solex carburateur met automatische choke.
Vloeistof koeling (geen water, geen anti
vries).
Krachtige, maar geleidelijke en goed uitge
balanceerde remwerking met constant rem-
vermogen.
Geheel gesynchroniseerd vierversnellingsbak.
bak.
4 onafhankelijke wielen met 4 schroefveren
en 4 telescoop-schokbrekers met progressief
werkende rubber stootblokken zorgen voor
de vering.
Grootste totale lengte: 3,995 m. Grootste
totale breedte: 1,500 m. Spoorbreedte vóór:
1,256 m. Spoorbreedte achter: 1,226 m. In
houd bergruimte onder achterruit: 60 dm3.
Inhoud bagageruimte: 240 dm3.
Prestaties: Maximum snelheid: 130 km/u
chrono. Gemiddeld benzineverbruik: 6,5 liter
per 100 km bij 70 km/u kruissnelheid. In
houd benzinetank: 37 liter.
Totaal gewicht: 720 kg, maximaal belast
1100 kg.
SIMCA'S worden gemaakt in een der mo
dernste, best geoutilleerde autoproduktie-
bedrijven van Europa, aan de Seine gelegen
nabij Poissy, in de omgeving van Parijs. Dit
machtige fabriekscomplex, waarin 17.400
mensen werkzaam zijn, beslaat een opper
vlakte van meer dan 1 miljoen vierkante
meter het Vorstendom Monaco is niet veel
groter en produceert ongeveer een kwart
miljoen auto's per jaar.
SIMCA exporteert daarvan (naar 130 lan
den!) een groter gedeelte dan enige andere
Franse fabrikant (52 "/o in 1965) en Neder
land 'behoort tot haar beste klanten. Nadat
ons land in 1963 en '64 resp. 9912 en 11.366
SIMCA'S afgenomen had, werden het er in
1965 niet minder dan 16.563, Slechts in twee
landen, beide met een véél grotere bevol
king, is een nog hoger aantal bereikt: West-
Duitsland 19.665 en Italië 18.936 stuks.
De Nederlandse SIMCA-afzet nam over de
laatste jaren niet alleen sterk toe in abso
lute zin, maar óók in verhouding tot de ver- S
koop van concurrerende merken. SIMCA
klom dientengevolge met haar marktaandeel
op de merkenranglijst omhoog, en daarmee
het hier te lande meest verkochte Franse
merk is geworden.
Gezien de internationale verkoopresultaten
en gebruikers-ervaringen, gezien ook de
stand der techniek, had SIMCA geen enkele
reden om voor het produktlejaar 1966/'67
haar fabricageprogramma te veranderen of
de modellen zélf technische wijzigingen te
laten ondergaan. Dit betekent echter niet,
dat SIMCA op haar lauweren gaat rusten.
De modellen van het dubbeltype 1300/1500
bij deze gelegenheid herdoopt in 1301/
1501 kregen een nieuwe carrosserie, be
halve de eenvoudigst uitgemonsterde Sedan
met 1,3-litermotor, die als 1300 L met het
bestaande koetsmerk in produktie blijft, en
voor zijn lage prijs een zéér interessante
aanbieding belichaamt. De Sedans van het
type 1301/15,01 zijn thans zowel met de 1,3-
als met de 1,5-litermotor in de uitvoeringen
LS, GL en GLS verkrijgbaar, terwijl de Com
binatiewagen TOURIST (in LS- of GLS-uit-
voering) nu ook met de kleinste van de twee
motoren kan worden geleverd.
Van hét type 1000 komen daarbij de Sedan
edities L, LS, GL en GLS, en de tweeper
soons Coupé. In totaal heeft men dus keuze
uit 16 modellen, waarmee SIMCA uiteen
lopende behoeften en verlangens bevredigen
kan.
De Trabant 601 is een produkt van de Sach-
senring Automobilwerke te Zwickau.
De wereldbekende automobielbouw te Zwic
kau boogt op een 60-jarig bestaan en reeds 1
sedert 1931 worden hier automobielen met
voorwielaandrijving en tweetakt-motor ge
bouwd.
Baanbrekende prestaties, ervaring van tien
tallen jaren, rijke traditie en alom erkend
vakmanschap vormen de basis waarop deze
personenauto, met de modernste middelen
van techniek, in grote serie wordt geprodu
ceerd. Een allround wagen, zuinig in gebruik
duurzaam, modern en rationeel.
Onder dé motorkap staan 26 SAE-pk bij
een draaimoment van 5,8 mkg paraat. Dat
is de krachtbron die de Trabant 601 zo'n tem
peramentvolle acceleratie geeft; in 20,7 se
conden van 0 tot 80 km/uur. En echte 100
km/uur snelheid wordt spelend geleverd.
De kleppenloze, door roterende inlaatschui-
ven gedirigeerde tweetakt motor geeft de
Trabant 601 dit grote motor-vermogen.
De 600 cc cilinderinhoud is de basis van een
laag brandstofverbruik. Mede door de lucht-
koeling is de Trabant 601 startklaar in alle
weersomstandigheden.
Voorwielaandrijving! Dat betekent: stabile
wegligging ook in bochten, dus: de grootst
mogelijke rijveiligheid.
De ongedacht grote interieurruimte is uit
gerust met alle mogelijke comfort: binnen
verlichting, drie asbakjes, kledinghaken met
armlussen, handschoenkastje, tassen in beide
portieren, grote portierruiten met draairaam-
mechanisme en windvangers, verwarmings-
en luchtverversingsinstallatie.
Voor uw veiligheid en die van anderen is
de wagen uitgerust met lichtpasseersignaal,
asymmetrische koplampen, voorruitsproeier,
twee zonnekleppen en veiligheidsstuurwiel.
De rechte daklijn geeft 4 volwassen perso
nen volledige hoofdvrijheid en door de vlak
ke carrosseriebodem en de royale ruimte tus
sen achterbank en voorstoelen zitten ook
mensen met de langste benen comfortabel in
de Trabant 601.
De voorstoelen zijn in lengterichting verstel
baar en ook de rugleuningen kunnen naar
uw wens worden ingesteld.
Verbluffend ruim is de kofferruimte, zelfs
voor de meest omvangrijke reisbagage, af
gesloten door een kofferdeksel met veilig
heidsslot.
Volledig gesynchroniseerde vier-versnellings-
bak met versnelling achteruit, automatisch
werkende vrijloop in de vierde versnelling,
dashboardstangschakeling.
Platte dragende bodem samengelast met sta
len carrosseriegeraamte tot een zelfdragende
carrosserie, buitenbeplating uit Duroplast
vervaardigd, voorsubframe waarin gemon
teerd motor, versnellingsbak en aandrijving;
onafhankelijke voorwielophanging boven
aan dwarsveer en onder aan geleide-arm,
achter onafhankelijk driehoekswielophan
ging en dwarsveer met progressieve werking;
dubbelwerkende telescoop schokdempers
voor en achter; tandheugelbesturing; hydrau
lische voetrem op alle vier wielen, mecha
nische handrem op de achterwielen werkend;
schijfwielen 4 J x 13, bandenmaat 5,20 x 13.
Eigen gewicht wegklaar 615 kg. Topsnelheid
100 km/uur, kruissnelheid 90 km/uur, brand
stofverbruik 6 tot 8,5 liter/100 km. Kort en
goed: de Trabant 601 staat aan de top in zijn
klasse.
Bij de 404 Sedan, model 1967 heeft men keuze
uit 3 motoren: carburateurmotor van 80 pk met
een topsnelheid van 150 km/u; benzine-injectie-
motor van 96 pk met een topsnelheid van 160
km/u; de dieselmotor van 68 pk met een top
snelheid van 130 km/u. Welke motor het ge-
schiktst is, is afhankelijk van het gebruik en 1
de eisen die U aan de wagen stelt.
De 404 Sedan, model 1967 is voorzien van vele
verbeteringen op het gebied van comfort en uit
rusting, zoals: een nieuw dashboard met 3 ron
de meterklokken, een sigarenaansteker, een
handschoenkastje dat met de sleutel afgesloten
kan worden. Het reservewiel is onder de ba
gageruimte aangebracht, waardoor deze ruimte
in zijn geheel benut kan worden voor grote kof
fers en andere bagage.
De 404 Sedan biedt een luxueus comfort. De
nieuwe vering met stabilisator vóór en 'n extra
stabilisatorstang achter, de schroefveren en
telescoopschokbrekers, de grote wielen, de
nauwkeurige directe besturing en de juiste ge
wichtsverdeling over de vóór- en achterkant,
onbelast zowel als belast, verlenen aan de 404
een buitengewoon vaste wegligging. Dankzij
zijn rationele afmetingen en zijn zeer kleipe
draaicirkel is de 404 gemakkelijk te manoeu
vreren in het drukste stadsverkeer en bij het
parkeren. Grote achterruit. De 4 zijruiten kun
nen geheel neergedraaid worden. De tot aan de
zijkanten van de wagen doorlopende roestvrij
stalen bumpers bieden een werkelijke bescher
ming van de carrosserie. Het dak heeft speciale
steunen voor het snel en veilig bevestigen van
een imperial.
De in de 404 aanwezige airconditioning en ver
warming heeft vele mogelijkheden. Twee regel
bare luchtkleppen richten een extra luchttoe
voer naar de vloer. De regelbare ventilatieras-
ters op het dashboard zorgen voor een effi
ciënte ventilatie door doelmatige verspreiding
van frisse lucht.
Alle bedieningsorganen en instrumenten zijn
ontworpen en geplaatst met het oog op een ge
makkelijke bediening en een prettige besturing
voor de veiligheid van de bestuurder en passa
giers. Een nieuw instrumentenbord met regel
bare verlichting bevat in 3 ronde klokken de
verschillende controleapparatuur. De souplesse,
de dikte en de gebogen vorm van de zittingen
en van de leuningen verzekeren een uitzonder
lijk comfort. De gescheiden voorstoelen, die
naar voren en achteren verschuifbaar zijn, heb
ben leuningen, die men in verschillende stan
den kan verstellen. De brede achterbank is
voorzien van een comfortabele neerklapbare
armleuning in het midden. Bij geheel neerge
klapte rugleuningen van de voorstoelen be
schikt men over twee ruime slaapbanken. Door
één slaapbank in te richten kan men eventueel
een liggend persoon op de meest rustgevende
wijze vervoeren.
De geheel gecapitonneerde bagageruimte kan
gemakkelijk 5 of 6 grote koffers bevatten en
nog zeer veel kleine handbagage.
Carburateurmotor: Supervierkant, 4 cilinders.
Cilinderinhoud 1618 cm3. 5 x gelagerde krukas.
Max. snelheid 150 km/u. Carburateur met anti-
bevriezingssysteem. Motor met benzine-injectie:
Supervierkant. 4 cilinders. Cilinderinhoud 1618
cm3. 5 x gelagerde krukas. Max. snelheid 160
km/u. Dieselmotor Indenor XD 88 supervier
kant. 4 cilinders. Cilinderinhoud 1948 cm3. 5 x
gelagerde krukas. Mav. snelheid 130 km/u.
De eerste blik op de Austin Glider zal er
direct van overtuigen dat u hier te doen
hebt met Brits autotechniseh vernuft en
vakmanschap op zijn allerbest en deze in
druk zal u altijd bijblijven. De eerlijke,
functionele lijn bekoort het oog, zonder ook
maar in het minst pronkerig te zijn. Door
het ontbreken van iedere overbodige ver
siering is het reinigen van de carrossierie
een kwestie van minuten. Het compacte ex
terieur herbergt een onwaarschijnlijk groot
aantal autotechnische vondsten, zoals het
„hydrolastic" veersysteem, dat iedere weg
gladstrijkt tot een fluweelzacht tapijt. Het
rijden met de Austin Glider zal u ervan
overtuigen hoe enorm veel dit systeem heeft
bijgedragen tot de goede bestuurbaarheid
en de verbluffende wegliggingskwaliteiten,
die men slechts zou verwachten in veel gro
tere luxe .sleeën".
De dwarsgeplaatste motor, voorwielaandrij-
ving en de vier wielen ieder op een hoek
van het chassis zijn de oorzaak van het ont
staan van het grote interieur van de Austin
Glider. Door de bekleding met afwasbaar
vinyl en de sterke vloerbedekking kan het
interieur gemakkelijk als nieuw worden ge
houden.
Brede achterzitting waar drie volwassenen
kunnen plaatsnemen; de gescheiden voor
stoelen kunnen versteld worden naar ieders
beenlengte. Door hun comfortabele construc
tie leveren ze een belangrijke bijdrage aan
het grootste rijcomfort, dat in de autoge
schiedenis geboden werd.
En comfortabele plaatsen voor vijf volwas
senen is niet het enige wat het interieur van
de Austin Glider te bieden heeft! De zij
ramen zijn gebogen zodat meer schouder
ruimte is verkregen; ze kunnen geheel naar
beneden worden gedraaid. Ventilatieraam-
pjés in de voordeuren zorgen voor een goe
de ventilatie.
Het dashboard is rustig en overzichtelijk
ingedeeld en dat alles bij de hand ligt, is
ook al een punt dat het rijden met de Aus
tin Glider tot zo'n genoegen maakt.
Diepe bergvakken aan de voordeuren.
Een bagageplank voorin over de gehele
breedte van de wagen.
Ruimte over de volle breedte onder de ach
terzitting.
De deurkrukken aan de buitenkant zijn van
het drukknoptype, terwijl de voordeuren
beide afzonderlijk kunnen worden afgeslo
ten. Men kan de wagen dus van beide zijden
openen.
Vele geheel nieuwe autotechnische vondsten
zijn toegepast in een compacte wagen. De
motor is dwarsgeplaatst. Voorwielaandrij
ving geschiedt via open aandrijfassen.
Motorwater gekoeld, kopklepper, vier
cilinders, driemaal gelagerde krukas. Eén
geheel met koppeling, versnellingsbak en
eindaandrijving. Dwarsgeplaatst vóór in de
wagen. Cilinderinhoud 1098 cc; maximum
vermogen 50 pk. Inhoud benzinetank 38 1.
Koelsysteem: gesloten systeem onder druk
met apart expansievat, met waterpomp, ven
tilator en thermostaat.
Vering: Vóór; onafhankelijke wielophanging
met veerarmen van ongelijke lengte en Hy
drolastic veerelementen (voor en achter on-'
derling verbonden). Achter, onafhankelijke
veerarmen met Hydrolastic veerelementen
en stabilisator stangen.
Viva Deluxe: ruim, veilig, verzorgd. De Viva is
een veilige wagenveiligheidssloten, een on-
splinterbaar gedeelte in de voorruit, vóór en
achter bevestigingspunten voor veiligheidsgor
dels, stuurwiel met verzonken naaf, gecapiton
neerd dashboard, feilloos besturings- en rem
mechanisme. Het interieur is ruim (134 cm
heupruimte). Maar de omvang van het royale
interieur is niet ten koste van de bagageruimte
gegaan (450 liter). De comfortabele voorste zit
plaatsen kunnen vóór- en achteruit worden ge
schoven, met automatische aanpassing van de
hoogte! Tochtvrije ventilatie, waarvan u volume
en richting zelf kunt bepalên. Tenslotte is er
nog iets dat u moet weten: de Viva heeft een
zorgvuldige anti-corrosie behandeling onder
gaan. Het frame van de carrosserie werd in een
speciaal grondverfbad gedompeld. Elke Viva
krijgt in de fabriek aan de onderzijde een anti-
roest afdichting mee. Langere levensduur!
Viva „SL": vliegensvlug en fluisterzacht
SL betekent, kort en goed, Super-Luxe. Die on
dergaat u ten volle in elk van de Viva SL mo
dellen: Viva SL en Viva SL 90. Formaat en
vormgeving zijn dezelfde als die van de Viva
Deluxe, maar de SL-uitvoering onderscheidt
zich door ziin karakteristieke grille en de wiel-
sierringen. De verrukkelijke afzonderlijke stoe
len ziin uitgevoerd in zacht veerkrachtig Am-
bla. De pittige Viva SL is een enthousiaste
sprinter. Wegligging en remmen (bredere ban
den, schijfremmen vóór, servobekrachtiging)
zijn daar volledig op afgestemd. De brede spo
ring garandeert volmaakte stabiliteit dat
merkt u vooral in de scherpste bochten. En, als
u een veeleisende automobilist bent, is er voor
u de Viva SL 90 met zijn 70 pk motor voor
extra-hoge prestaties!
Standaard motor: (op Viva, Viva Deluxe en
Viva SL): 1159 cc, 4 cilinders. Vermogen 57 pk.
„90" motor: op Viva SL 90: Horizontale carbu
rateur met constante onderdruk en regelbare
choke. Geperfectioneerd carterventilatie. Twee
voudig vertakt uitlaatspruitstuk. Vermogen 70
pk. 4 versnellingen, alle gesynchroniseerd, met
kort pookje. Remmen: Hydraulisch met 8 inch
trommels. Vóór: duplex remmen; achter: sim
plex remmen. In het midden geplaatste hand
rem. Schiifremmen vóór en servo-bekrachti-
ging op alle wielen standaarduitrustig op Viva
SL en SL 90. Brandstoftank 36 liter.
Uitrusting op de Viva: kachel, ruitesproeier, as
bak, zonnescherm, lichtklaxon, gescheiden zit
plaatsen vóór met vergrendeling, ankerpunten
voor veiligheidsriemen vóór en achter. Op de
Viva Deluxe bovendien: armsteunen vóór, 2 as
bakjes in het achtercompartiment, zonnescherm
voor de voorste passagier, sigaren-aansteker,
pakiesrek onder het instrumentenbord, auto
matische verlichting van het interieur bij het
openen van de deuren, tapijt op de vloer. Op de
*SL" en de „SL 90" bovendien: slot op hand
schoenenkastje, make-uo spiegeltje, kaartentas
sen aan de deuren, achterbank met „bucket-
seat" comfort, verlichting van de kofferruimte,
wielsierringen.
Vier modellen: Via, Viva Deluxe, Viva SL.
Ende sportieve SL 90.
Temperament, kracht en veiligheid zijn de ken
merken van de GLAS 1304. Overzichtelijk, dege
lijk gemaakt, serieus afgewerkt, sportief elegant,
d&t zijn de eerste indrukken die U krijgt als U
achter het stuur plaats neemt. U zit gemakkelijk,
met veel vrijheid voor de ellebogen zo veel,
dat eventueel nog extra ruimte voor 'n kind aan
wezig is. De rugleuningen van de voorbanken
zijn in vele standen tot de slaapstand geheel
achterover verstelbaar. De voorste en achter
ste zijraampjes kunnen worden opengeklapt en
de middelste zijruiten kunnen naar beneden
worden gedraaid. In combinatie met de traploos
instelbare warme- en koude luchtverversings
installatie kan altijd voor een prettige frisse
temperatuur worden gezorgd.
En de bagage? Geen enkele zorg! 500 liter kof
ferruimte.
De motor is verbluffend sterk en toch zo elas
tisch. De robuste watergekoelde 1,3 liter vier
cilinder motor heeft een vermogen van 60 pk.
Bovenliggende nokkenas met geruisloze, onver-
sliitbare aandrijving door een Nylon tandriem.
Vijfvoudig gelagerde krukas met contragewich
ten tegenover iedere zuigerstang, daardoor een
trillingvriie motor met een zeer lange levens
duur. Zelfs boven 5000 omw./min. zijn er nog
zo veel toerenreserves, dat het nauwelijks mo
gelijk is, deze motor stuk te krijgen. Daarom
kan Glas als enige West-Duitse autofabrikant
een vol jaar motoroarantie geven, ongeacht het
aantal afgelegde kilometers.
Het motorvermogen van 60 pk, het hoge koppel
op lage toerentallen, de exacte timing van de
kleppen en de gunstige verhouding tussen ge
wicht en pk (12.3 kg per pk) geven deze wagen
een uitzonderlijk snelle acceleratie en een bij
zondere elasticiteit. Deze motor zal zich altijd
aanpassen aan uw stemming. Wilt u sportief
rijden U kunt hem dan meer dan 6000 toe
ren laten maken op de lagere versnellingen en
U zult in een ommezien „los" zijn van de rest
van het verkeer. Wilt U „boemelen" op de hoge
versnelling hij zal gewillig heel gemoedelijk
voortsukkelen met een laag, soeoel toerental.
In het verkeer is deze wagen zeer handelbaar
door ziin zeer ruime uitzicht en zijn handige
formaat.
U zult toegeven, dat de Glas auto's gezien mo
gen worden de sportieve vieroersoons mo
dellen even goed als de chique cabriolets.
Welk type U ook kiest, in ieder geval zal uw
voorkeur voor een snelle wagen en een spor
tieve riistiil gecombineerd kunnen worden met
uw verlangen naar comfort en behaaglijkheid.
Deze eigenschappen ziin bij de Glas automobie
len op een haast ideale Wijze verenigd
Technjsche bijzonderheden: Nokkenas aandrij
ving; Krukas vijfvoudig gelagerd, bij iedere
krukwang uitgebalanceerd, Smering, circulatie
smering met Microstar oliefilter; olievoorraad
2,5 1; carburateur Solex valstroom 32 PICB met
voorwarming en acceleratieoomp: aandriiving:
niseerde .vier versnellingsbak, door cardanas
aangedreven Hypoi'd achterbrug; vier versnel
lingen vooruit en een achteruit. Alle vooruit
versnellingen gesvnchroniseerd volgens systeem
Porsche; onafhankelijke voorwielvering; achter
wielvering spoorconstante achteras met langs-
liggende bladveren. Topsnelheid 148 km po-
uur, Benzineverbruik 7,51 liter per 100 kg.