dreiieiie verwarring over
- mnrmdingsformulieren -
a.n.b.:
De afdamming van het Haringvliet
Belgische onderscheidingen voor
Terneuzens sleepbootpersoneel
Officiële opening van de bibliotheek
aan de Leeuwenlaan te Terneuzen
P.v.iA.-lszwaren
tegen de
„natte mijnwet"
„Kabinet-lijlstra
onderschat ernst
hensitnatie"
Rosten van deltawerken opgelopen
tot drie miljard gilden
Gemeenteraad van Terneuzen
Vrijdag 27 januari 1967
DE VRIJE ZEEUW
Pagina
Doorstroming van goedkope
naar duurdere woningen
NEDERLAND ZIET AF
VAN STAATS
DEELNEMING
OLIEWINNING
Kabelbaan
Onbekend terrein
Sprekende cijfers
De hoofdkraan
van Nederland
Het
Zeeuwse meer
De plechtigheid ten kantore van
d'.e firma De Meijer. V.l.n.r. de
beren F. H. M. de Meijer, D. van
('leemputte, A. Geensen, H. A.
II. A. de Meijer, A. de Doelder
en J. de Wilde.
Op het kantoor van de N.V.
Aug. de Meijer Zonen's Scheep
vaart-Expeditie en Agentuur Mij
werden gisteren drie personeels
leden van de Union de Remor-
quage et de Sauvetage te Ant
werpen wegens veeljarig dienst
verband onderscheiden met de
gouden medaille eerste klasse,
ereteken van de arbeid van het
Belgische ministerie van tewerk
stelling en arbeid.
Het waren de kapiteins van de
sleepboten „Charleroi" en „Jean
Claude Gerling", de heren J. J.
de Wilde en A. W. Geensen, resp.
39 en 37 jaar in dienst bij boven
genoemd bedrijf, en de machinist
van de „Jean Claude", de heer
A. de Doelder, eveneens 37 jaar
in dienst, alle drie Terneuze-
naars.
De directeuren H. A. M. A. de
Meijer en F. H. M. de Meijer
speldden hun als vertegenwoor
digers van de Belgische maat
schappij en omdat de N. V. De
Meijer het langst met deze men
sen heeft samengewerkt, de ver
sierselen op. De chef van de ka
piteinskamer, de heer D. A. van
Cleemputte, was hierbij mede
aanwezig.
Als blijk van waardering voor
hun verdiensen overhandigden
de heren De Meijer de drie per
soneelsleden een geschenk onder
couvert.
Donderdagmiddag werd de bi
bliotheek aan de Leeuwenlaan of
ficieel geopend door de heer Ja'c.
Zwier, rijksinspecteur der open
bare bibliotheken te Den Haag.
Vele genodigden, waaronder het
college van B. en W. en tal van
raadsleden waren hiervoor bijeen
in de zaal waar de kinderbiblio
theek is ondergebracht.
Wethouder Binnekamp heette als
voorzitter van de stichting de aan
wezigen welkom.
Deze opening, zo zei de heer
Binnekamp, is voor de Terneuzen-
se gemeenschap een belangrijke
zaak. Een goede bibliotheek be
hoort tot het noodzakelijke pakket
gemeenschapsvoorzieningen.
Na een korte schets te hebben
gegeven van de ontwikkeling na
de oorlog zei de heer Binnenkamp,
dat het duidelijk was geworden
dat in het belang van een goede
lectuurvoorziening een samenwer
king tussen de bestaande bibliothe
ken tot stand moest komen. Dat is
gebeurd en als gevolg daarvan
staan we thans aan het begin van
een nieuwe perioden
De heer Zwier noemde de ont
wikkeling van de bibliotheek de
ontwikkeling van een 4-trapsraket
Omdat er verwarring dreigt
te ontstaan ten aanzien van
zgn. aanrijdingsformulieren,
die door enfge organisaties
worden uitgegeven, heeft de
organisatie van eigen vervoer
ders, de E. V. O., het initiatief
genomen om te komen tot
meer uniformiteit. Daartoe
heeft de E. V. O. contact op
genomen met A. N. W. B. en
K. N. A. C Ook is voorgesteld
in een nader overleg de politie
te betrekken.
In een toelichting zegt de
E. V. O., dat de politie sinds
1 januari in een beperkt aan
tal gevallen proces-verbaal van
aanrijdingen opmaakt. Daar
door komt het verzamelen van
gegevens en schuldbewijzen
grotendeels neer op de betrok
ken bestuurders zelf. Om hen
hiertoe zo goed mogelijk in
staat te stellen zijn minstens
vier soorten aanrijdingsformu
lieren in omloop gebracht door
verschillende instanties. De
E. V. O. zelf, waarbij meer dan
43.000 bedrijven met eigen
personen- en bedrijfsauto's
zijn aangesloten, is een klein
jaar reeds begonnen met de
uitgifte van een zgn. aan
rijdingsset, bestaande uit een
schadekaart en twee getuigen-
kaarten. In november 1966
bracht de A. N. W. B. een uit
gebreide aanrijdingsfoirmulie-
renset. Ook begon de K. N.
A. C. onlangs met het uit
geven van schadekaarten. In
middels heeft de Nijmeegse
politie bij wijze van proef
aanriidingsformulieren ver
krijgbaar gesteld. Slaagt deze
proef dan kan, aldus de
E. V. O., uitbreiding tot andere
politiekorpsen worden ver-
De verschillende aanrijdings
formulieren of -kaarten ver
schillen alle van elkaar, zo
wel in omvang als gebruiks
mogelijkheden.
De E. V. O. constateert, dat een
en ander bij de gebruikers
zeer verwarrend werkt en aan
de doelmatigheid ervan af
breuk doet, terwijl het er sinds
1 januari meer dan ooit op aan
komt, dat bij een aanrijding
betrokken autobestuurders on
middellijk op efficiënte wijze
de nodige gegevens en schuld
bewijzen verzamelen. De E.
V. O. wil aan deze verwarring
een halt toeroepen, zo zegt
deze organisatie.
waarvan de laatste trap nog niet
was voltooid.
Door deze opening is voor de
lezers een totaal van 6.000.000
boeken onder het bereik in geheel
Nederland.
Met een felicitatie aan allen die
aan de totstandkoming hadden
meegewerkt, verklaarde de h-vr
Zwier de bibliotheek voor geopend.
De burgemeester wees in een
korte toespraak op de invloed van
de t.v. op het lezen.
Men streeft er bij de t.v. naar
het boek onder de aandacht van
het Dubliek te brengen waardoor
de lust tot lezen wordt gestimu
leerd. Met een bibliotheek bereikt
men honderden mensen, hetgeen
bijdraagt tot de culturele vorming
van de bevolking.
Wethouder De Vos richtte zich
in het bijzonder tot de heer Zwier.
Hij bedankte hem voor zijn mede
werking, zonder welke wij thans
in Terneuzen niet zo ver zouden
staan.
Verder werden gelukwensen uit
gesproken door de heer De Caluwé,
voorzitter van de r. k. uitleenbi
bliotheek en door mej. J. Vintges,
consulente van de vereniging open
bare bibliotheken te Den Haag.
De heer De Ridder sprak na
mens de chr. openbare bibliotheek
te Axel.
De directrice mej. Hoekman
dankte voor haar benoeming en
voor de van zovele zijden onder
vonden medewerking.
Kapelaan Adriaansens sprak een
slotwoord. Ook hij dankte allen
die hadden meegewerkt aan de tot
standkoming van al dit mooie en
goede. Hij snrak er zijn vreugde
over uit dat in Terneuzen een con
crete vorm van samenwerking is
gevonden.
Minister Bakker (economische
zaken) heeft in de vaste commis
sie voor economische zaken mede
deling gedaan van de uitvoerings
maatregelen inzake de voorwaar
den voor het boren naar olie en
gas op het Nederlandse deel van
het continentale plat.
Halverwege het overleg deelde
de voorzitter van de socialistische
Tweede-Kamerfractie, drs G. M.
Nederhorst, aan journalisten mee
dat hij ernstige bezwaren heeft
tegen de gevolgde procedure. Hij
heeft in de commissie voorgesteld
de kwestie van de agenda af te
voeren, aangezien deze kamer over
enkele weken verdwenen zal zijn
en de toekomstige kamer geen en
kele invloed kan uitoefenen. Dit
voorstel werd verworpen.
De heer Nederhorst zei nu sterk
te denken aan het amendement-
BlaiSse, volgens hetwelk een alge
mene maatregel van bestuur in het
parlement kan worden behandeld.
Hij had de indruk dat ook aan
K. V. P.-zijde hieraan wordt ge
dacht.
„Het recht van de kamer wordt
hier gefrusteerd. Het zou logischer
zijn geweest deze zaak door het
nieuwe kabinet te laten behande
len", aldus de heer Nederhorst,
volgens wie minister Bakker had
opgemerkt dat een parlementaire
behandeling nog vóór de verkie
zingen zou kunnen plaats vinden.
De bij het N. V. V. aangesloten
algemene Nederlandse bond voor
da bouwnijverheid (A. N. B.) kan
zich niet aan de indruk onttrek
ken, dat het kabinet-Ziilstra de
ernst van de situatie in de bouw
nijverheid onderschat, althans niet
bereid is te doen wat in zijn ver
mogen ligt om erger te voor
komen. Als daarbij een rol speelt,
..dat het toch gauw 15 februari is"
(verkiezingsdasl, wordt het vol
gens de A. N. B. bedenkelijker.
De bond acht de laatste over
weging onverenigbaar met de si
tuatie in de bouw, waaraan het
kabinet-Ziilstra zich niet kan en
mag onttrekken, zö blijkt uit een
publikatie in „De Bouwer", het or
gaan van de A. N. B.
Uitstel van doeltreffende maat
regelen op korte termijn zal naast
de werkloosheid nog lange tijd een
funeste nawerking hebben on de
voortgang van de bouwnroduktie
in de toekomst. De A. N. B. her
innert er aan, dat de bouwarbei
ders nog niet zo lang geleden werd
eevraapd „er een schenje bovenop
te doen" in het belang van de
volkshn'svestins. Zij hebben daar
op positief gereageerd. Diezelfde
arbeiders eisen nu een positieve
reactie van de overheid op de hui
dige werkloosheid.
Deze week is weer een stapje
gezet op de weg ter voltooiing
van het uitwateringssluizen-
complex, die onderdeel uitma
ken van de toekomstige delta-
dam door het Haringvliet bij
Hellevoetsluis. De voeten van
het sluizencomplex zijn in het
zeewater komen te staan of in
waterstaatstermen gezegd: „de
vloer van het complex staat on
der water als gevolg van de on
4 januari aangevangen inunda
tie".
Zoals hekend is dit sluizen
complex gebouwd binnen een
beschuttende ringdijk. Wanneer
het water volgende maand bin
nen en buiten de ringdijk even
hoog zal staan, zal worden aan
gevangen met het doorbaggeren
en later het wegbaggeren van
deze dijk. Dan zal de bodembe
scherming aan weerszijden van
het complex worden voltooid,
waarna in 19691970 de afslui
ting van het Haringvliet door
middel van dammen van het
complex naar Voorne-Putten en
Goeree-Overflakkee de finale
zullen inluiden van dit water
bouwkundig werk, waarover in
1971 een weg met op de genoem-
In de donderdagavond gehou
den raadsvergadering heeft bur
gemeester Aschoff een uitvoeri
ge nieuwjaarsrede uitgesproken,
die men op pag. 7 in dit blad in
extenso aantreft.
Namens de raad beantwoord
de de heer D. Ollebek de goede
wensen van de voorzitter.
De heer Hol tekende bezwaar
aan tegen het feit dat het be
stuur van de afvalwaterleiding
kanaalzone Zeeuws-Vlaanderen
nog steeds geen exploitatiesche
ma aan de betrokken gemeente
besturen heeft doen toekomen.
Hierop antwoordde de voor
ter, dat in de laatstgehouden
vergadering deze toezending
werd toegezegd.
Op voorstel van B. en W. wer
den benoemd tot lid van de com
missie tot wering van school
verzuim voor de kom van Ter
neuzen de heren J. P. v. d. Snep
pen, A. J. Dees, F. Clemminck,
F. de Feijter, I. J. v. d. Hagen,
T. van 't Hoff, G. P. Meert, T.
van Veen en A. K. de Vries.
Voor Sluiskil, zr. Gertrude en
de heren J. A. Lauret, G, van
Hoeve, J. P. van Doeselaar en
A. van Ham.
Nederland zal afzien van een
staatsdeelneming in de winning
van olie op de Noordzee. Wel zal
de staat met 40 °/o deelnemen in
de aardgaswinning op het con
tinentale plat. Dat de staat niet
met 50 maar met 40 zal deel
nemen betekent niet dat de re
gering haar zeggenschap zal
prijsgeven. Op het kaartje wor
den de verschillende concessie
gebieden en de ligging van de
gasbel aangegeven.
In het college van curatoren
voor het middelbaar onderwijs
werden gekozen de heren D.
Binnekamp en mr. F. Barbé en
in de commissie van toezicht op
het middelbaar onderwijs: de
heren A. C. S. van Breda Vries
man en D. Binnekamp.
Het voorstel tot aankoop van
het perceel Korte Kerkstraat 10
werd goedgekeurd evenals het
voorstel tot verkoop aan de N.V.
Philips' Gloeilampenfabrieken
van een terrein, groot een ha en
het in optie geven van 9,5 ha.
Goedgekeurd werd een wijzi
ging van de verordening ter be
vordering van de doorstroming
van goedkope naar duurdere
woningen.
Hierin wordt een tegemoetko
ming geregeld aan degenen, die
verhuizen van een goedkope
naar een duurdere woning. Dit
geldt niet alleen (onder bepaal
de voorwaarden) voor huurwo
ningen, maar ook indien het een
goedkope eigen woning betreft.
De heren Hol en De Meijer
toonden zich verheugd over het
voorstel tot verhoging van het
krediet voor de bouw van het
culturele centrum, waarbij B. en
W. worden gemachtigd met het
rijk een overeenkomst aan te
gaan tot betaling van maande
lijks ƒ40.000 i.p.v. de reeds eer
der toegestane f 36.36p. Alleen
de heer F. Dieleman had bezwa
ren van zowel principiële als fi
nanciële aard en stemde tegen.
Bij de rondvraag verzocht de
heer Huijbrecht het college op
korte termijn inlichtingen over
de wijze waarop de gemeente
lijke public relations worden
gevoerd; de acquisitie (het aan
trekken van nieuwe bedrijven),
de industrialisatie en de ver
betering van de havenaccomoda-
tie.
De voorzitter zegde toe dat
formele vergadering zal worden
gehouden.
De heer De Meijer vroeg de
aandacht voor de verdere ont
wikkeling van Terneuzen en de
kanaalzone. Hij wees er op dat
het rijk 100 miljoen heeft be
schikbaar gesteld voor gebieden,
waar reeds werkloosheid heerst.
De voorzitter stelde dat de
ontwikkeling van dit gebied
die weloverwogen in gang werd
gezet en waarin reeds vele mil
joenen werden geïnvesteerd
eenvoudigweg niet kan worden
stilgezet.
(ADVERTENTIE)'
de eilanden aansluitende wegen
zal worden gemaakt.
Dit onderdeel van het gehele
complex, dat onder de naam
deltawerken kan worden samen
gevat, zal ongeveer ƒ650 mil
joen gulden kosten, waarvan
eind 1966 reeds ongeveer 480
miljoen waren besteed. De ge
hele deltawerken zullen volgens
recente schattingen een bedrag
van drie miljard gulden vergen.
Bij het begin van de werkzaam
heden was de raming een be
drag tussen de anderhalf en
twee miljard gulden. Bij het
eiland Goeree-Overflakkee is
tevens een schutsluis gebouwd
met een binnen- en een buiten
haven.
hieromtrent binnenkort een in- CONSTANTS KWAUIfil -2» STUKS U.M
Voor het aanleggen van de
dammen zal gebruik worden ge
maakt van de kabelbaan, die ook
gebruikt is bij de afsluiting van
de Grevelingen. Dit werk ligt
in dezelfde orde van grootte als
de dam in de Grevelingen. Voor
het maken van de dammen zul
len de werkzaamheden de ko
mende jaren geschieden. De
fundaties voor de torens* van de
kabelbaan staan reeds in het
Haringvliet. Ook op het stfand
van Voorne is reeds een ver
hoogd plateau gemaakt, dat door
een weg met de werkhaven (bij
Hellevoetsluis) is verbonden,
zodat de aanvoer van materieel
geen probleem zal opleveren.
Op de vraag van pessimisten
of het smaller wordende strand
van Rockanje voor recreatie
verloren zal gaan, is van water
staatszijde opgemerkt, dat het
er naar uitziet, dat in de mon
ding van het Haringvliet een
zandplaat zal ontstaan.
In overweging is reeds deze
zandplaat met een dam te ver
binden met de zandplaat, waar
door een nieuwe strandlijn zou
kunn enontstaan.
De bouw van het sluizencom
plex in het Haringvliet, dat rust
op 22.000 betonpijlers vantwin
tig meter lengte, is het grootste
kunstwerk van het totale delta
plan. waarvoor het initiatief
werd genomen, na de stormvloed
van 1 februari 1953 en die de
voormalige ruim 700 km lange
kustlijn zal terugbrengen tot een
belangrijk kortere, die wordt ge
vormd door vier zeedijken met
een gezamenlijke lengte van on
geveer 20 km en de bestaande
eilandkoppen.
Voor dit werk in het Haring
vliet bestond geen precedent,
zodat voor alle constructies en
wat dies meer zij een gericht
onderzoek nodig was. Elke stap
voorwaarts betekende voor de
bouwers het betreden van een
onbekend terrein.
Enige cijfers, die het werk il
lustreren:
De electriciteitsfabriek, die
binnende ringdijk was gebouwd,
leverde zoveel stroom, dat een
stad zo groot als Arnhem er ge
noeg aan zou hebben voor straat-
en huisverlichting.
Er is zestien miljoen ton ma
teriaal aangevoerd en men had
een loscapaciteit van duizend
ton per dag.
De aannemer moest twintig
miljoen gulden investeren voor
4e. È9HK die volgens de deskun
digen in een ongelooflijk hoog
tempo is geschied en binnen de
gestelde tijd gereed is gekomen.
Uit de ringdijk van de bouw
put zal 3.900.000 m3 zand wor
den weggebaggerd, waarvan glo
baal 2.400.000 m3 wordt ver
werkt in de duinaansluiting,
400.00 m3 in de Zuiderdiepdam
en de rest wordt afgevoerd naar
stortplaatsen in de riviermond.
De toeleidingsgeulen zullen
1.100.000 m3 bruikbare specie
leveren voor de duinaansluiting
en bovendien 1.100.000 onbruik
bare specie die wordt gestort in
het rak van Scheelhoek.
De zg. kwadranten, gevormd
door de hoeken van de bouw
put, leveren 1.04.000 m3 specie,
die eveneens wordt afgevoerd.
Aan zink- en kraagstukken zal
257.000 m2 moeten worden ver
werkt, waarvoor ongeveer drie
honderdduizend ton steen nodig
zal zijn en 350.000 ton grind moe
ten worden gebruikt.
Aan gietasfalt zal een hoeveel
heid van 18.000 ton moeten wor
den verwerkt.
Voor de opbouw en de bescher
ming van de ringdijk zijn des
tijds grote hoeveelheden zink
en kraagstukken aangebracht,
die nu weer worden opgeruimd.
De oppervlakte van deze stuk
ken bedraagt ongeveer 185.000
m2.
De hoeveelheid steen en grint,
die een onderdeel vormt van de
op te ruimen constructies voor
taludbescherming en opbouw
van de dam, bedraagt ongeveer
100.000 ton. De asfaltbekleding,
die van de ringdijk zal moeten
worden verwijderd, heeft een
oppervlakte van 85.000 m3 en
een inhoud van 30.000 ms.
Het gehele deltaplan omvat
het afsluiten van vier zeegaten
tussen de Rotterdamse weg en
de Westerschelde. De vijfde, de
Brielse Maas, werd reeds afge
sloten op 3 juli 1950, twee en
half jaar vóór de watersnood
van 1953. De Waterweg en Wes
terschelde blijven open wegens
hun betekenis voor de interna
tionale scheepvaart.
De af te sluiten zeegaten zijn
in volgorde van gereedkomen:
het Veerse gat (gesloten 27/4/
61); het Haringvliet (1971); het
Brouwershavense gat (1972); de
Oosterschelde (1978). Secundai
re aansluitingen zijn verder land
inwaarts geprojecteerd en om
vatten: de Zandkreek (4/5/60);
de Grevelingen (eind- 1964) en
het Volkerak (1969).
De Haringvlietdam, die 4500
meter zeewater gaat overbrug
gen/is op één na de kleinste van
de vier primaire dammen, maar
geen andere dam heeft zoveel
invloed op de waterhuishouding
in een groot deel van ons land
als de dam in het Haringvliet,
omdat reeds direct na de feite
lijke sluiting het nutteloos af
vloeien van Rijn- en Maaswater
wordt verhinderd. Een filmer
sprak dan ook van het sluizen
complex als „de hoofdkraan van
Nederland".
Door de afsluiting van het Ha
ringvliet kan meer water naar
het IJsselmeer worden gediri
geerd ten behoeve van midden-
en noord-Nederland en in pe
rioden van lage waterafvoer
meer water langs Rotterdam
naar zee als tegendruk tegen de
steeds verder landinwaarts op
dringende verzilting. Dit heeft
tot gevolg dat de stuwen in Ne-
derrijn en Lek in bedrijf kun
nen worden gesteld en een bete
re verdeling van het beschik
bare rivierwater mogelijk wordt.
Een ander deel wordt via de
inlaatsluis in de Volkerakdam
afgelaten op het Zeeuwse meer
(na afsluiting van de Ooster
schelde) om daar een zoetwa-
tervoorraad te vormen voor ge
heel zuidwest-Nederland. Ook
kan een teveel aan rivierwater
snel worden geloosd door de
spuisluizen in het Haringvliet.
De bouw van de ringdijk (1400
bij 600 meter) begon op 13 febr.
1957, nadat eerst bij Hellevoet
sluis een werkhaven was ge
maakt. Op 12 november 1957
werd de dijk gesloten. Zandzui
gers en een baggermolen bin
nen de ringdijk zorgden dat de
bouwput op 11 maart 1958 was
voltooid. De bouw van het slui
zencomplex begon in januari
1959. In 17 openingen^ werden
34 schuiven aangebracfit. Rond
de jaarwisseling 66/67 stonden
alle schuiven opgesteld en met
25 meter lange stalen armen
verbonden aan de draaipunten
tegen de zg. nablaliggers (ge
naamd naar de driehoekige
Egyptische lier, die nabla heet).
Voor de eigenlijke afsluiting
is aan de onderzijde van iedere
schuif een bijna massieve rub-
berstrook aangebracht, alsmede
aan de beide uiteinden over de
gehele hoogte een opblaasbare
rubberband. Omdat de schuiven
onder alle omstandigheden moe
ten kunnen worden geopend
(geheven), is ter voorkoming
van vastvriezen bij de banden
van de schuiven aan landzijde
een elektrische verwarming aan
gebracht. Aan het einde van el
ke schuif bevindt zich een ma
chinekamer met hef-mechanis-
me, waarmee de schuiven twaalf
meter verticaal kunnen worden
verplaatst.