KUNST M Vwy T De samenhang tussen beat en kunst is er. Bijna alle beatminnende mensen erkennen dat. De mensen die in kunst „doen", hetzij aktief, hetzij passief, willen beat meestal veroordelen als „iets voor de normale mens". Een uitzondering hierop is de Axelse kunst schilder Jan Juffermans. Hij is gelukkig ge trouwd met een Engels vrouwtje (je hoort het nog aan het aksent) en hij heeft een huis. Een huis dat bij hem hoort. Een huis dat een duide lijk aksent legt op de persoonlijkheid van Jan, èn zijn vrouw: het is er gezellig. We drinken een pils. Hij zet 'n plaat van Dylan op. Hij verafgoodt Dylan. Typisdh. Mijn eerste vraag is, of beat een soort kuituur is. Hij slikt z'n pils door en zegt: „Laat ik eerst bekennen dat ik niet precies weet wat kuituur is. Naar mijn mening heeft het iets te maken met de ontwikkeling van de mensheid. Deze ontwikkeling is niet alleen het toneel of de schilderen van Rembrandt, maar vooral de meest primitieve hoedanigheden van de mens. Zoals beat een deel van de jeugd is. Beat is provocerend als de jeugd. Beat is hard, dik wijls niet mooi. Laat ik het dus samenvatten: Beat is een jeugdkultuur". Ik knik, drink wat. Een brommer raast voorbij en verlicht de schaars verlichte woonkamer. Beat is provocerend zegt U, waarom nou pre cies Hij denkt na, zegt dan: Provoceren is „iets" tegen „iets". Beat is provoceren tegen de af- zakkerige muziek van de normale mens. Daar om wordt beatmuziek ook altijd hard gespeeld. Tot een vader de pick-up van de zoon oppakt en uit het raam gooit Hij staat op. Zet een nieuwe plaat op. „My gene ration" van The Who. Zegt: Dit is de enige plaat die niet door de Stones gemaakt is en toch goed is. (goed lezen). Ik vraag: Hoe denkt U over de zakelijke kant van de beat? Hij: De zakelijke beat is niet de echte beat, doch de beat die voorgeschreven wordt door de platenmaatschappijen. De echte beat is die van de nog beginnende bandjes. Die durven nog te zingen wat ze menen. Ze moeten zich nog niet schamen voor zichzelf. Want iets niet durven is je schamen voor jezelf. De eerlijke beat is eruit. Beat is provoceren tegen de muziek van Anneke Grönlo en Gert Timmerman. Ik: Is de beat dan geen massa-beïnvloeding zo als de huilnummers dat zijn Jan: Dat wel, maar op een eerlijke manier. (Ook niet altijd natuurlijk). Beat wordt niet opge drongen, er wordt niet over dood gegane opa's en oma's gezongen. Nee als je beat zingt moet je over jezelf zingen, over mensen van je eigen tijd. Ons gesprek loopt nu weg. Het gesprek loopt' over andere wegen dan de beat gebaande we gen. Ik kijk verder naar zijn werk. Ik bewonder en verbaas me ever dingen. Alledaagse dingen. Jan Juffermans ook. Hij schildert of tekert alle daagse dingen. Een auto-ongeluk, een sluis in aanbouw, allemaal dingen die wij (de niet-kun- stenaars) dikwijls als heel normaal zien. Maar als U Jan Juffermans z'n werk wilt zien, stapt U dan eens bij Woninginrichting Gabriëlse binnen. U kunt daar een groot deel van zijn werk aanschouwen, bewonderen en verafschu wen als U dat wilt. Jan Juffermans zal het fiin vinden als U gefundeerde kritiek levert op zijn werk. Aldus. Jaap de Doelder. ÏIIIIllll1lllllllllIIIIIlïïin]linillllllll)llllltlHIP(l)H!lItl!ltltt)llllllttlltllltlllllllltlllllllllllllllllllllllllllllllltllHtllll)!ll)lli!)lHlMi Jaap de Docl ier. De opgang van de tienermode is te begrijpen. De moderne tiener wil alleen dingen dragen, die speciaal voor hem of haar gemaakt zijn. Termen als Blitz, Flash, Kick en Splash voor de zgn. INNE kleren worden geuit bij het zien van meestal door buitenlandse bladen voorge stelde tienermode. Ook in Nederland zijn bla den die hippe mode voorstellen, maar dat zijn meestal de zgn. „Provocerende" Tienerbladen als Hitweek e.a. Gelukkig zijn die bladen er, zonder hen zou Nederland nog helemaal ach terlijk zijn wat de hippe mode betreft. Niet de modekoningen maken de ontwerpen, maar wel de tiener zelf. Zoals bijv. Josje See- gers in Amsterdam. Zij weten de juiste smaak van hun tijdgenoten. Hoe gekker hoe beter. Als U naar de foto's op deze pagina kijkt, ziet U hoe onze eigen Zeeuwsvlaamse jeugd erbij loopt. Paars, helle kleuren als groen, lila, oranje, bloemmotieven e.d. blijven in. Jasjes met 10 knopen zijn hip. Oorbellen, hoe langer hoe beter. Voorspellingen voor de mode '67: Voor de heren-tieners zal de zgn. „gangsterstyle" op gang maken. Brede stropdassen met grote bloemen, kostuums bruin en zwart, ja zelfs donkergroene „pakken" worden mode. Details van de kostuums: zeer brede revers, dubbele sluiting, de broeken met ultra brede omslagen (de broeken zonder omslagen raken uit de mode). Ook ribfluweel blijft in. Nu gaan we even naar de dametjes. De broek met wijde pijpen blijft in. Vooral de zgn. broekpakken worden mode. Alles wat niet de mini-look te maken heeft gaat eruit. Het is ook te koud in de winter. Ribfluweel (paars, groen, bruin) en andere stof fen zijn in. De hemdlook blijft in, maar in de winter wel met lange mouwen. Vooral voor de meisjes is er te weinig te koop in „ons Zeeuws-Vlaanderen". Alles wat ze dra gen is zelf gemaakt of gekocht in andere regionen. Laat de modehuizen eens verder kijken. Er zijn genoeg modelletjes in de handel voor onze tieners, het is alleen de zaak om eert jonge inkoper te hebben, die met zijn neus de BLITZ-mode ruikt. Dit was het dan, de konklusies mag U zelf trekken, maar vergeet U niet dat smaken ver schillen en dat ook een ander z'n smaak ge- respekteerd dient te worden.

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1966 | | pagina 12