KUNST M
Vwy
T
De samenhang tussen beat en kunst is er.
Bijna alle beatminnende mensen erkennen dat.
De mensen die in kunst „doen", hetzij aktief,
hetzij passief, willen beat meestal veroordelen
als „iets voor de normale mens".
Een uitzondering hierop is de Axelse kunst
schilder Jan Juffermans. Hij is gelukkig ge
trouwd met een Engels vrouwtje (je hoort het
nog aan het aksent) en hij heeft een huis. Een
huis dat bij hem hoort. Een huis dat een duide
lijk aksent legt op de persoonlijkheid van Jan,
èn zijn vrouw: het is er gezellig.
We drinken een pils. Hij zet 'n plaat van Dylan
op. Hij verafgoodt Dylan. Typisdh.
Mijn eerste vraag is, of beat een soort kuituur
is.
Hij slikt z'n pils door en zegt: „Laat ik eerst
bekennen dat ik niet precies weet wat kuituur
is. Naar mijn mening heeft het iets te maken
met de ontwikkeling van de mensheid. Deze
ontwikkeling is niet alleen het toneel of de
schilderen van Rembrandt, maar vooral de
meest primitieve hoedanigheden van de mens.
Zoals beat een deel van de jeugd is. Beat is
provocerend als de jeugd. Beat is hard, dik
wijls niet mooi. Laat ik het dus samenvatten:
Beat is een jeugdkultuur".
Ik knik, drink wat. Een brommer raast voorbij
en verlicht de schaars verlichte woonkamer.
Beat is provocerend zegt U, waarom nou pre
cies
Hij denkt na, zegt dan: Provoceren is „iets"
tegen „iets". Beat is provoceren tegen de af-
zakkerige muziek van de normale mens. Daar
om wordt beatmuziek ook altijd hard gespeeld.
Tot een vader de pick-up van de zoon oppakt
en uit het raam gooit
Hij staat op. Zet een nieuwe plaat op. „My gene
ration" van The Who.
Zegt: Dit is de enige plaat die niet door de
Stones gemaakt is en toch goed is. (goed lezen).
Ik vraag: Hoe denkt U over de zakelijke kant
van de beat?
Hij: De zakelijke beat is niet de echte beat,
doch de beat die voorgeschreven wordt door de
platenmaatschappijen. De echte beat is die van
de nog beginnende bandjes. Die durven nog te
zingen wat ze menen. Ze moeten zich nog niet
schamen voor zichzelf. Want iets niet durven
is je schamen voor jezelf. De eerlijke beat is
eruit.
Beat is provoceren tegen de muziek van Anneke
Grönlo en Gert Timmerman.
Ik: Is de beat dan geen massa-beïnvloeding zo
als de huilnummers dat zijn
Jan: Dat wel, maar op een eerlijke manier. (Ook
niet altijd natuurlijk). Beat wordt niet opge
drongen, er wordt niet over dood gegane opa's
en oma's gezongen. Nee als je beat zingt moet
je over jezelf zingen, over mensen van je eigen
tijd.
Ons gesprek loopt nu weg. Het gesprek loopt'
over andere wegen dan de beat gebaande we
gen. Ik kijk verder naar zijn werk. Ik bewonder
en verbaas me ever dingen. Alledaagse dingen.
Jan Juffermans ook. Hij schildert of tekert alle
daagse dingen. Een auto-ongeluk, een sluis in
aanbouw, allemaal dingen die wij (de niet-kun-
stenaars) dikwijls als heel normaal zien.
Maar als U Jan Juffermans z'n werk wilt zien,
stapt U dan eens bij Woninginrichting Gabriëlse
binnen. U kunt daar een groot deel van zijn
werk aanschouwen, bewonderen en verafschu
wen als U dat wilt. Jan Juffermans zal het fiin
vinden als U gefundeerde kritiek levert op zijn
werk. Aldus.
Jaap de Doelder.
ÏIIIIllll1lllllllllIIIIIlïïin]linillllllll)llllltlHIP(l)H!lItl!ltltt)llllllttlltllltlllllllltlllllllllllllllllllllllllllllllltllHtllll)!ll)lli!)lHlMi
Jaap de Docl ier.
De opgang van de tienermode is te begrijpen.
De moderne tiener wil alleen dingen dragen,
die speciaal voor hem of haar gemaakt zijn.
Termen als Blitz, Flash, Kick en Splash voor de
zgn. INNE kleren worden geuit bij het zien
van meestal door buitenlandse bladen voorge
stelde tienermode. Ook in Nederland zijn bla
den die hippe mode voorstellen, maar dat zijn
meestal de zgn. „Provocerende" Tienerbladen
als Hitweek e.a. Gelukkig zijn die bladen er,
zonder hen zou Nederland nog helemaal ach
terlijk zijn wat de hippe mode betreft.
Niet de modekoningen maken de ontwerpen,
maar wel de tiener zelf. Zoals bijv. Josje See-
gers in Amsterdam. Zij weten de juiste smaak
van hun tijdgenoten. Hoe gekker hoe beter.
Als U naar de foto's op deze pagina kijkt, ziet
U hoe onze eigen Zeeuwsvlaamse jeugd erbij
loopt. Paars, helle kleuren als groen, lila, oranje,
bloemmotieven e.d. blijven in.
Jasjes met 10 knopen zijn hip. Oorbellen, hoe
langer hoe beter.
Voorspellingen voor de mode '67: Voor de
heren-tieners zal de zgn. „gangsterstyle" op
gang maken. Brede stropdassen met grote
bloemen, kostuums bruin en zwart, ja zelfs
donkergroene „pakken" worden mode.
Details van de kostuums: zeer brede revers,
dubbele sluiting, de broeken met ultra brede
omslagen (de broeken zonder omslagen raken
uit de mode). Ook ribfluweel blijft in.
Nu gaan we even naar de dametjes.
De broek met wijde pijpen blijft in. Vooral de
zgn. broekpakken worden mode. Alles wat niet
de mini-look te maken heeft gaat eruit. Het is
ook te koud in de winter.
Ribfluweel (paars, groen, bruin) en andere stof
fen zijn in. De hemdlook blijft in, maar in de
winter wel met lange mouwen.
Vooral voor de meisjes is er te weinig te koop
in „ons Zeeuws-Vlaanderen". Alles wat ze dra
gen is zelf gemaakt of gekocht in andere
regionen. Laat de modehuizen eens verder
kijken. Er zijn genoeg modelletjes in de handel
voor onze tieners, het is alleen de zaak om eert
jonge inkoper te hebben, die met zijn neus de
BLITZ-mode ruikt.
Dit was het dan, de konklusies mag U zelf
trekken, maar vergeet U niet dat smaken ver
schillen en dat ook een ander z'n smaak ge-
respekteerd dient te worden.