Beat <~ïtlode DE VRUE JEUGD-BIJLAGE VAN ZATERDAG 1 OKTOBER 1966 De jeugd heeft de toekomst, zei men vroeger. De toekomst is vandaag, zegt de jeugd! En in deze wereld van vandaag verscheuren de beatgroepen met hun harde gitaarklanken de stilte en wordt er in dolle opwinding geluisterd, gedanst, gelachen; razen de jongens op hun zware brom mers over de wegen alsof ze de aarde in één dag rond willen; wordt er geprotesteerd in messcherpe songs, door demonstratieve optochten en happe nings, door lange haren en in de mode. In deze tijd, waarin de volwassenen en de jeugd meer dan ooit tevoren, aan elkaer moeten wennen; in deze nieuwe tijd van Rolling Stones, teach-ins, Popart en mini-mode kan iedereen dagelijks ont dekkingen doen. Zo'n ontdekking is: Rock'in 64! VAN QUANT TOT ROCK'IN 64 Jaren geleden begon de jonge Britse mode-ont werpster Mary Quant voorzichtig haar vooruitstre vende ideeën over een jeugdiger mode vorm te geven in modellen, die de jongere dametjes wild- enthousiast maakten. Het heeft „even" geduurd voor de ouderen door de knieën gingen. Vandaag geeft Londen voor de jeugd de toon aan en heeft Carnaby Street waar de meeste beat- boetieks zijn gevestigd een magische klank. De mode is jonger en gedurfder geworden en betaalbaar. De modernste mode is mini! In navolging van Londen verrezen ook in andere landen de boetiekjes als paddestoelen uit de grond. In Parijs, Brussel, Stockholm, Kopenhagen, Am sterdam enbinnenkort in Terneuzen! Want ook in Nederland willen de jongeren, die bie- ters en de twieners, hun mini-mode kunnen dra gen. Ook zij luisteren naar de Beatles en de Kinks, lezen Rave en Hitweek en zien wat Cher weer voor een adembenemend gek pak aanheeft of Cilla Black thuis draagt of waarin Jane Asher gekleed gaat als ze met Paul McCartney voor de fotograaf poseert. In de hoofdstad is de Rock'in 64'-boetiek geopend. (Rock'in 64, een woordspeling op 't adres: Rokin 64). De hipste boetiek van ons land. Daar vindt men de mode van nu voor de beatgeneratie van van daag. In Rock'in 64 hangen levensgrote foto's van de Beatles en de Stones in de paskamers; worden de hele dag hits gedraaid; is de Jugendstil-inrich- ting uit oma's tijd sfeervol aangepast aan de smaak en de kleur van heden; maar wat het belangrijkste is-, er hangen de laatste, originele modellen uit Londen en Parijs. Broekpakken, mini-rokjes en -jurkjes, heel lange truien en zelfs een metalen jurkje, het allerlaatste uit de lichtstad. Er is veel in paars en oranje, dé modekleuren van dit sei zoen; er zijn broekpakken van grof ribfluweel. Man tels, klein en smal in hel grasgroen en oranje. Er is in Amsterdam met Rock'in 64 een bewonde renswaardig initiatief genomen, niet door zaken lieden, maar door mensen, die blijk geven de he dendaagse jeugd au sérieux te nemen in haar drang naar originaliteit en eigenwaarde. En die hoeven toch niet altijd helemaal uit Parijs of Lon den te worden gehaald? Daarom nu ook in ons eigen land. Jeugd

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1966 | | pagina 11