PHILIPS voor zo weinig geld zo veel kwaliteit Gemeenteraad van Terneuzen 7 is 'n uw merk van service en vertrouwen De keus in Philips portables is nog veel groter: 17 typen in 33 uitvoeringen (f 79,50 tot f 700,-). Hoge kwaliteit: Philips kwaliteit! Geen wonder, want Philips bezit een onovertroffen schat van kennis en ervaring, verworven in binnen- en buitenland. Die unieke voorsprong vindt u terug in elke Philips portable. En wat bovendien heel plezierig is: dank zij die grote internationale ervaring, produktie en omzet geeft een Philips portable altijd méér dan de prijs doet vermoeden! Woensdag 3 aügustüs 1966 de vertik zkeuw Pagina 7 <ox*> mva> -r - - - - - - - - - - - - Y«v] jmwl mtxmtu )i(»x< «»x< >»«w >v«w wm( (»x»x*x< awai /<4*<w »a4X<><«1.>xs*< w»' :<*x*>w»x*x«»x»Kwxess.;&*$W6X*M*X4>x*x*M*x*M*x5K<*K<¥ x JXOXJ ÏX5x< >SSJ< >?*x< vaSÏwaSXï3XCX<3X5x<S5Sïto;*' >X£X$><»X«><«X*><+**Y'«VAV'avX?XA«X<><«X$><«X»><«X«>X«> >X<>! >x«x< >t*y* >x»xox?>< »x«x< >xoy >x v- -.-x«>:« <«X*>»***wav a *m»jv> <*x«;> <«x«> <0x«> '»waj «a vav/a vxox«x< >x«x< >x»x< - wa va* (*x< <«x«»| <«»«kav«>#ava{ >xox«w«k< )x«x( v/»*>.m wa«><*x«x»x*> <waw.wavwa»aw a<j><»xo><-xx©> xoxoxoxowa va wavavaava va' <-»X< W A VAN savawavav f a«x< >x»>1 <»*»>X»x»> 1»vawav» /»Ï«<><4V <»x»> <avaw wav/ wav, wav>.<v*«> <«xu(mc> «x»()v«v( wav, vvav «aw<m«x«x«)1 üïïïkjskksk! isws skksks ><«X< <*X*> X5 ï*vXvÏaVXCX*vaJ"X«SXS> <SXS> <«XV> «w'm'w*XOXïvXv <-»X*>:«-»X*y« »XW "AV/AH»M»Avx* »X»X< >X*X< >XOX«>X»XW»X»««VAWAVAV M»XOX»>. «><»XW4V«V'«VA;/AVAV/<«X*X»X«»HX»><«A><»X»><«X»V'AVAV/ «VA«X»X*><4X0><4X«] y. >XAVMVAV» wa»> »x»«X«X«X»X< ><»XOX»y< >XAVA»VAVAWAVA< >XOX< >X«XOXM< >X«Xl AWAVAWX«X< M*X<><»XO<»X»><»X»X«XAV'AVAV/ WAVMVA«)«,XÏ)<«X«> <«X«> <»X«>'AVAI V«VA«<»X«X1X»>< >X«X« XXXX* rnVMVAVAl MVA»/A«X< >X«X< >.<®X< >X«X«>X«XMVAVAWAV «X«y< >X(X«»»X4>X»VAIVAV«< oi.Vmva»<«X«> «>X*> <«X«> <«x»> («AV/AVAV, VVAVMVAI <oxe-x<>x»x<»y»y'AVAyA.»A«x».A*> <->x«x< >x«x< >x»x< >xox*>x«x av ,«vav/avaox»xox«i t t /avawavaj ,ava«> <->*<•> <«x»> <»x«x< »x«x< >x«v/ >v ayawaval/A»x< >x«x< >x»x< >x»x«><»! v/avava ivh«1 >/Aï' >VA«, I /avavvavav/AVAh avavk XAVAS AVAV/AVAV -AVA-zA-'vi - v (Vervolg van pagina 5.) bereid het openbaar onderwijs te steunen, wan neer dit gèvraagd wordt, maar nu hetzelfde ge vraagd wordt voor het bijzonder onderwijs, mag men dat ook verwachten. De heer Huijbrecht: Ik wil op geen enkele wijze het recht van de ouders aantasten; daar is geen sprake van. Ik zie de gehele zaak wel wat anders. Ik ben namelijk beducht voor het openbaar Ly ceum en ik meen dat het de plicht is van ieder raadslid om deze factor ook te bezien. De heer De Feijter: Onze fractie kan het voor stel steunen. Ik meen dat deze nieuwe Christelijke school in een behoefte zai voorzien, gezien het aan tal leerlingen dat is aangemeld voor het eerste leerjaar. De Voorzitter: Het is moeilijk vast te stellen wel ke gevolgen de vestiging van deze nieuwe school voor een bestaande school zal hebben. Dat het ge volgen zal hebben is zeker. Het aantal aanmeldin gen voor het openbaar Lyceum is tot dusver niet zo veel lager dan andere jaren. Het spreekt van- zelf,- dat de toename minder zal worden. De mam moetwet gaat uit van grotere middelbare scholen dan wij in Terneuzen al hebben en het spreekt van zelf dat wij een dergelijke school later zullen be reiken, dan wanneer er maar één is in deze ge meente. Dit alles neemt niet weg dat wij het recht van mensen die menen, dat ook voor het voortge zet onderwijs een bepaalde richting gekozen moet worden, niet kunnen aantasten. Dat is in ons col lege trouwens ook geen punt van overweging ge weest. De heer; Huijbrecht: Dat heb ik ook niet in het geding gebracht. De Voorzitter: De exacte gevolgen weten wij uiteraard niet. Gevolgen zal het hebben, dat is logisch. De heer Ribbens: Zou het wel zo ingrijpend zijn als men zich voorstelt? Wij wonen in een groeien de stad. De leerlingen die zich hebben aangemeld voor dezenieuwe Christelijke school zijn vaak leerlingen die anders de ULO-school zouden heb ben bezocht. Het zal eerder een afroming zijn van het ULO-onderwijs, dan van het middelbaar onder wijs. Zonder hoofdelijke stemming wordt conform het voorstel bésloten. 11a. Idem tot onderhandse aanbesteding van de verbouw van de openbare lagere school „De Vrije Vlucht". Zonder bespreking en hoofdelijke stemming wordt conform het voorstel besloten- 12. Idem tot vaststelling van de vetgoedingen over 1965 ten behoeve van het bijzonder kleuter onderwijs. Zonder bespreking en hoofdelijke stemming wordt conform het voorstel besloten. j 13. Idem tbt vaststelling van de vergoedingen over 1965 voor het bijzonder lager onderwijs. Zonder bespreking en hoofdelijke stemming wordt conform het voorstel besloten. 14. Idem tot vaststelling van de vergoeding voor het vakonderwijs over 1965 ten behoeve van: a. Bijzonder gewoon lager onderwijs; b. Biizonder voortgezet gewoon lager onder wijs. Zonder bespreking en hoofdelijke stemming wordt conform het voorstel besloten. 14a. Idem tot het verlenen van medewerking ex artikel 72 van de lageronderwijswet 1929 aan het bestuur van de St. Willibrordschool, Bego niastraat 2, alhier. Zonder bespreking en hoofdelijke stemming wordt conform het voorstel besloten. 15. Idem tot het verlenen van eervol ontslag op zijn verzoek aan de heer B. J. M. van der Pol, als onderwijzer aan de Zuidlandschool, zulks met ingang van 15 augustus 1966. Zonder bespreking en hoofdelijke stemming wordt conform het voorstel besloten. 16 Idem tot wijziging van de verordening op de keuring van waren. Zonder bespreking en hoofdelijke stemming wordt conform het voorstel besloten. 16a. Idem tot het aangaan van een vaste geld- ning van 3.500.000, Zonder bespreking en hoofdelijke stemming wordt conform het voorstel besloten. 17 Iderti tot vaststelling van de kasgeldlimiet voor het 3e kwartaal 1966. Zonder bespreking en hoofdelijke stemming wordt conform het voorstel besloten. 17a. Idem tot voorlopige vaststelling van: a. de rekening 1963 van het Woningbedrijf; b. de rekening 1963 van het Grondbedrijf; c. de rekening 1963 van de Dienst voor Maat schappelijke zorg; d. de gemeenterekening 1963. Zonder bespreking en hoofdelijke stemming woidt conform het voorstel besloten. 18. Idem tot wijziging van: a. de begroting 1965 van het Grondbedrijf; b. de begroting 1966 van het Grondbedrijf; c. de begroting 1965 van de Sociale Dienst; d. de begroting 1966 van de Sociale Dienst; e. de begroting 1966 van Openbare Werken; f. de Gemeente-begroting 1965; g. de Gemeente-begroting *966. De heer Hol: Mijnheer de voorzitter, ik vind het, ondanks de „bokkesprongen" van Terneuzen, een hele prestatie, dat de begroting '/oor 1965 sluitend is. De heer De Meijer: U weet ook, waaraan wij dit in feite te danken hebben en het ziet er voor het lopende jaar ook niet zo somber uit. Zonder hoofdelijke stemming wordt conform het voorstel besloten. 19. Rondvraag. De heer Hamelink: Ongeveer 2 jaar geleden werd bekend, dat door de bronbemaling van de werk zaamheden aan de nieuwe sluizen schade was ont staan aan woningen en andere panden. Daarover zijn toen vragen gesteld en naar aanleiding van deze vragen is er toen een informatieve vergade ring geweest met de heer Ir.^yan Rossum. Deze laatste heeft ons toen uitvoerig ingelicht over hoe de schade ontstond enz. De schade zou geheel wor den bekeken door een commissie van deskundigen, die een schadevergoeding zou vaststellen. Van al deze mooie beloften is eigenlijk naar mijn mening maar weinig terecht gekomen. De commissie is er inderdaad gekomen en de vergoedingen zijn vast gesteld. Vele gevallen zijn mij bekend en er is niet meer van reëel of billijk te spreken, maar naar mijn mening van onbillijke vergoedingen. Ik zou v,,len voorstellen alsnog in contact te treden met 'tukswaterstaat om tot een redelijke oplossing te i-.omen. Indien Uw college hierin niet mocht slagen, ,ien wij ons genoodzaakt ons rechtstreeks tot de Minister van Verkeer en Waterstaat of de Tweede Kamer-fractie te wenden. De Voorzitter: Zoals U weet is er de vorige ver gadering al over een bepaald geval gesproken, ter wijl ons ook nog een ander geval bekend werd. Naar aanleiding daarvan hebben wij een brief ge schreven aan de Rijkswaterstaat met verzoek ons in te lichten en de schade af te handelen. j Er zijn wel enkele gevallen bekend, waarvan wij kunnen zeggen, dat de schadevergoedingen aan de lage kant zijn. Wij zijn natuurlijk bereid nog eens over deze zaak te praten. Ik geloof ook, dat het zachtjes aan de wereld uit geholpen moet worden. Er zijn mensen die al enkele jaren in woningen wonen, die ernstig beschadigd zijn, hetgeen een hoop ongemak en ongerief meebrengt. De heer Hamelink: Velen durven niets aan hun woning te doen om de sporen niet weg te werken Het gevolg daarvan is dat ook het normale onder houd achterwege moet blijven, waardoor de wonin gen achteruitgaan. Ook als men geen genoegen neemt met het geboden bedrag kan men immers niets aan de woning laten verrichten. Weliswaar wordt men in de gelegenheid gesteld een deskun digenrapport over te leggen met een raming van de kosten van herstel, doch de mensen die een woning in eigendom hebben, beschikken in vele gevallen niet over de middelen om de kosten van die deskundigen te betalen om daardoor hun recht te verkrijgen. De Voorzitter: Ik zeg U toe dat, voorzover er door ons iets aan gedaan kan worden, wij dit zeker zuilen proberen. Ik heb mij met een enkel geval persoonlijk al verschillende malen bemoeid. Dit zijn moeilijke zaken; het vaststellen van de schade .is blijkbaar al niet gemakkelijk, want geen aan nemer is bereid daarvoor vooraf een bedrag op te geven. Hij weet immers niet wat er te voorschijn zal komen als hij eenmaal begint met de werkzaam heden. Van de veroorzaakte schade zijn nu alleen maar ramingen. De heer Ramondt: Mijnheer de voorzitter, de vorige keer heb ik al gewezen op een bepaald ge val en ik acht het juist dat de heer Hamelink deze kwestie nu in het algemeen aan de orde stelt. Ik ben beslist van mening dat vooral oudere mensen ernstig gedupeerd zijn. Wij moeten als gemeente toch de nodige steun bieden. Of dit zal kunnen geschieden door inschakeling van expertise door openbare werken moet dan nog bekeken worden. Ik ben bang dat de belanghebbenden anders zware schade zullen lijden. De Voorzitter: Wij zullen hierover contact op nemen met de Rijkswaterstaat. De heer Weterings: Ik wil een en ander toch wel onderstrepen. Indertijd is gesteld dat wij behulp zaam zullen zijn bij eventuele moeilijkheden. Ik meen me bovendien te herinneren dat toen gezegd is dat eventueel noodvoorzieningen getroffen zullen worden als blijkt dat zulks nodig is. Nu komt naar voren dat de gedupeerden zelf het tegendeel moe ten bewijzen indien zij niet akkoord gaan met een aanbieding. Voor velen zal dat zeker moeilijkheden opleveren. Ik voel dan ook veel voor de suggestie van de heer Ramondt. Kan bekeken worden of onze eigen dienst de belanghebbenden behulpzaam kan zijn bij de afhandeling van deze kwesties? De Voorzitter: Het moeilijke is, dat nog zelden iemand zich tot de gemeente heeft gewend. Wij kunnen toch moeilijk ongevraagd zelf in deze zaken snringen. Wij kennen wel enkele gevallen, maar wij weten niet de namen van al degenen, die een schade-aangifte hebben gedaan. De heer Weterings: Vandaar dan ook dat ik de mogelijkheid nog eens naar voren haal, zodat het ook in de pers en in de notulen komt te staan, namelijk dat bewoners, die schade hebben en niet tot een bevredigende oplossing kunnen komen, zich tot de gemeente zouden kunnen wenden, zonder dat het hun iets gaat kosten. Ik acht het gewenst dat Uw college dit eens bekijkt en of Rijkswater staat de dienst van openbare werken als zodanig accepteert. Dit laatste is uiteraard ook een belang rijke vraag. De heer De Meijer: Toen het werk aan de mid- densluis en later de zeesluis een aanvang nam en de eerste schadegevallen waren geconstateerd, is gesteld dat, als hierover moeilijkheden zouden ont staan, dan staat de weg naar de gemeente open. Natuurlijk zullen wij ons niet direct als partij ten opzichte van de schatters van de Rijkswaterstaat kunnen opwerpen. Dat heeft men destijds niet geaccepteerd, en dat zal men nu ook niet doen. Wij hebben ons dus al ter beschikking gesteld, maar vanzelfsprekend kunnen wij niet gaan nalopen bij welke gevallen zich moeilijkheden voordoen. Wij weten heel weinig of niets van gevallen, waarin men niet tot een akkoord kon komen. De belang hebbenden hebben zich niet tot ons gewend. Indien U .bepaalde kwesties bekend zijn, adviseer de ge dupeerden dan zich tot de gemeente te wenden. Wij zullen doen wat mogelijk is, eventueel door inschakeling van de dienst van openbare werken. De Voorzitter: Wij kunnen natuurlijk niet gaan optreden als officiële „tegenschatters" van de com missie van de Rijkswaterstaat. Hoogstens kunnen wij' advies en steun verlenen. De heer Ramondt: Dat zou al een belangrijk punt zijn. De Voorzitter: Wij kunnen echter moeilijk gaan vaststellen tot welk bedrag schade is geleden. Er is mij een bepaald geval bekend, waar door de Rijkswaterstaat een bedrag is aangeboden, waar mede de belanghebbende niet akkoord ging. Op de vraag, hoeveel men dan zelf gedacht had, kan men echter ook moeilijk een antwoord geven. Dat is overigens ook geen wonder, want het is moeilijk te schatten wat het herstel van die woning zou kosten. Een groot gedeelte van de te betalen schade- j vergoedingen is voor rekening van België en blijk- baar kan men niet gemakkelijk later met een reke- j ning komen die veel hoger is dan de begroting, 1 hetgeen U ook bekend zal zijn. Dit neemt overigens niet weg dat deze moeilijk heden moeten worden overwonnen. De gedupeerden hebben er zeker niet om gevraagd. De heer Hol: Kunnen wij niet. oen commissie van deskundigen benoemen, waarvoor Rijkswaterstaat één lid aanwijst, de gemeente één en de belang hebbenden één. Dan kan het toch op betrekkelijk korte termijn worden geregeld. De Voorzitter: Dat is gemakkelijker gezegd dan gedaan. Wij zullen deze gehele kwestie nog eens met Rijkswaterstaat opnemen. De heer Huijbrecht: Mijnheer de voorzitter, een urinoir is een nuttige zaak, maar als blijkt dat de mensen er last van hebben, kan het misschien beter verdwijnen, dan wel verplaatst worden. De Voorzitter: Wij hebben geen klacht ontvan gen dat mensen last hebben van een bepaald uri noir. De heer Huijbrecht: Via de krant De Voorzitter: Die lezen wij daarvoor niet. De heer De Meijer: Men moet ook eens bekijken, welke mensen er gemak van hebben. Die hoort men meestal niet. De Voorzitter: Enige jaren geleden heb ik in de raad pleidooien aangehoord om deze dingen ook in de nieuwe wijken te plaatsen en ik dacht, dat dit uit dezelfde hoek kwam. De heer Huijbrecht: Dat wil nog niet zeggen, dat er mensen last van moeten hebben. Zou dat ding daar bij het Lyceum, want daar doel ik op, wel goed staan? De Voorzitter sluit de vergadering. Lange- en middengolf. Kleuren: rood, grijs en blauw. Afm.: 14 x 23 x 6 cm. Met fraaie zwarte kunstlederen tas f6,- extra. FM-band, lange- en middengolf. Gevoelige luidspreker. Krachtige weergave. Kleuren: bruin, grijs en zwart. Afm.: 16 x 25 x 7 cm. Inclusief schouderriem. Lange- en middengolf. Grote luidspreker. Bekleed met veerkrachtig kunstleder. Afm.: 11 x 18x5 cm. PHIIIPS Inclusief tas en oortelejóon. Lange- en middengolf. Keuze uit zes verschillende uitvoeringen. Afm.: 9 x 14 x 3,5 cm. Ai: lakuiiö v. f

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1966 | | pagina 7