I
De N.A.Y.O. in een impasse
't is weer tijd voor *140
benadeeld
GEVANGENISSTRAFFEN VOOR
FRAUDERENDE KOPPELDAZEN
De staat voor miljoenen guldens
ER VIEL EEN GAT IN DE
VERDEDIGING VAN WEST-EUROPA
steek eens een North'State op en ontdék hoe goed een sigaret kan smaken
BEURSOVERZICHT
Woensdag 15 juni 1966 \7RijE ZEEUW
Pagina S
Reorganisatie
De afstand
Een zegen
Revisiebesarten
KONINGIN JULIANA
ONTHULDE
MONUMENT
Staking bi]
Scandinavische
luchtvaart
maatschappij
Verras vader op vaderdag met 3 pakjesJJorth State in specialefeestverpakking. Voor f.420 een welkom geschenk.
Taxistaking
in Londen
De rechtbank in Den Haag
hééft drie verdachten in de Leid-
Be koppelbazenaffaire veroor
deeld tot gevangenisstraffen. De
door de officier van justitie als
uitvinder van deze vorm van
Zwendel gekwalificeerde G. S. uit
Den Haag werd veroordeeld tot
een jaar met aftrek van voorar
rest wegens bedrieglijke bank
breuk en valsheid in geschrifte.
Tegen S. was veertien dagen ge
leden anderhalf jaar gevorderd.
Eenzelfde staf was geëist tegen
P. A. K. uit Leiden. De recht
bank sprak hem vrij van het ge
bruiken van een valse machti
ging, maar achtte valsheid in ge-
schritfe wel bewezen. Daarvoor
legde zij K. een gevangenisstraf
van een jaar, waarvan 2 maan
den voorwaardelijk en met af
trek van voorarrest op.
De derde verdachte W, J. van
de W. uit Leiden, werd wegens
valsheid in geschrifte en het
TERDOOD
VEROORDELING
IN PEKING
'medeplegen van dit feit vèroor-
deedl tot negén maanden gevan
genisstraf, Waarvan twee maan
den voorwaardelijk. Tegen hem
was een jaar geëist.
Het drietal had samengewerkt
als onderaannemers, die stro
mannen inschakelden die geen
cent hadden, maar op wie tal
van betalingsverplichtingen wer
den afgewenteld. Dit gebeurde
door arbeiders onder te brengen
als werknemers van de stro
mannen, die evenwel gèen werk
gever waren.
Bij de behandeling van de zaak
werd door de officier van justi
tie opgemerkt, dat de staat der
Nederlanden en het sociaal fonds
voor de bouwnijverheid voor mil
joenen guldens waren opgelicht.
In januari van dit jaar werden
door de Haagse rechtbank ookT
twee koppelbazen veroordeeld
tot gevangenisstraffen. In Leiden
en omgeving is thans enige be
perking gesteld aan deze zaak,
aldus de officier van justitie,
maar het kwaad heeft zich niet
tot Leiden beperkt, terwijl vol
gens hem de verantwoordelijke
mensen tegenwoordig de zetel van
hun onderneming in het buiten
land hebben.
Een rechtbank in Peking heeft
maandag de Chinees Yang Koeo-
Sjing ter dood veroordeeld omdat
hij de leider van een delegatie uit
Mali, Bakari Traore, en de echtge
note van een Oostduitse ambassa
defunctionaris met een mes had
aangevallen. Koeo-Sjing werd di
rect na het proces terechtgesteld.
De president van de rechtbank
zei dat de aanval op de buitenlan
ders „een weerspiegeling van de
huidige klassestrijd in China was".
Dertienduizend Chinezen die het
proces bijwoonden, hadden span
doeken bij zich met leuzen als
„Roei alle contra-revolutionairen
uit" en „Lang leve de solidariteit
en vriendschap tussen het Chinese
volk en de volkeren van andere
landen."
Volgens het vonnis was Koeo-
Sjings vader een despotische huis
baas die „vóór de bevrijding zes
revolutionaire kaderleden had ver
moord en die later zelf was
terechtgesteld."
Wild-west taferelen
in dg gemeente Borne
De 25-jarige H. J. L. K. uit de
buurtschap Bornebroek (Ov.) die
maandagavond met zijn auto bezig
was te stropen, werd bij deze ac
tiviteit betrapt door een jachtop
ziener uit Delden. Toen deze de
stroper een stopteken gaf, reed K.
in volle vaart op de jachtopziener
in. Door op zij te springen kon
deze het vege lijf re.dden. De jacht
opziener riep de hulp in van de
politie en men toog naar de wo
ning van K. Hij bleek echter niet
thuis te zijn, waarna de politie
naar de ouders van de verdachte
ging. Toen de politie het erf op
kwam, ontstond er een veldslag,
waaraan de ouders van K. deel
namen en ook enkele zoons, doch
ters en aanstaande schoonzoons.
Daarbij werden rake klappen uitge
deeld. De moeder van K ging de
jachtopziener met een bezem te
lijf, de vader bewerkte twee
wachtmeesters met de blote vuist,
terwijl een broer van de stroper
als een razende met een bijl om
zich heen sloeg. De politie trok
zich aanvankelijk terug. Nadat
versterking was aangerukt, werd
K. in de nacht van zijn bed ge
licht. Ook zijn vader, de 54-jarige
J. H. K., en zijn 55-jarige moeder
werden in arrest gesteld. De an
dere leden van de familie zijn
voortvluchtig.
Charles en Yvonne
Philippe Baudet, de Franse am
bassadeur in Moskou, heeft van
zijn eerste keukenprinses het ver
zoek gekregen haar en haar echt
genoot, die eveneens deel uit
maakt van het personeel van de
ambassadeur, niet bij hun voor
naam te noemen tijdens het bezoek
Van president De Gaulle aan Mos
kou. De namen van de twee leden
van de huishouding zijn namelijk
Charles en Yvonne. Dit zijn echter
ook de voornamen van president
en mevrouw De Gaulle.
Generaal De Gaulle wordt zon
dag a.s. in Moskou verwacht.
SLACHTOFFERS
DOOR NOODWEER
IN OOSTENRIJK
Zes Duitse toeristen hebben de
dood gevonden bij een onweer,
dat zich zondagavond over het
Oostenrijkse stadje Zell-am-See
ontlastte.
Een huis met 12 Duitse toe
risten stortte in, nadat het door
het water van de buiten haar
oevers getreden rivier de Grin-
zing was ondermijnd.
Vijf mensen, onder wie een
meisje van 4 jaar, zijn levend on
der het puin gehaald. Een bewo
ner van het huis wordt vermist.
De gehele nacht hebben brand
weerlieden politie- en legereen
heden reddingswerkzaamheden
verricht om de straten van de
stad van puin vrij te maken. Het
verkeer is evenwel nog steeds
gestremd. De schade, 'die waar
schijnlijk zeer hoog is, kan nog
niet worden geschat
STILLE MARKT
Het Damrak heeft gisteren bij
de opening de maandag behaalde
koerswinsten min of meer ge
consolideerd. De omvang van de
handel was minimaal. Kon. Olie
en Unilever waren een weinig
lager, hoofdzakelijk doordat deze
fondsen in Wallstreet iets had
den moeten prijsgeven. Philips
daarentegen sloot op de New-
vorkse beurs fractioneel hoger,
hetgeen in Amsterdam tot uit
drukking kwam in een hogere
openingsprijs op 107,
AKU en Hoogovens gaven
weinig verandering te zien op
resp. 354'4 en 346 als advies-
koers. K.L.M. zette met een
taxatiekoers van 410 398) de
vaste tendentie van de vorige
beursdagen voort. Uit de even
vóór de beurs gepubliceerde cij
fers blijkt, 'dat de K.L.M. over 't
boekjaar 1965/1966 een winst
heeft behaald van 52,1 min
tegen vorig jaar een verlies van
ƒ8,4 min. Dit luchtvaartaandeel
sloot maandag op de Newyorkse
beurs wederom hoger en wel
met vijf dollar. Gedurende de
verdere beursduür ging er yan
de openingskoersen van Philips
en Unilever iets af. De handel
bleef echter kalm.
Vele beursbezoekers verdron
gen zich voor de ramen van het
bursgebouw om de ongeregeld
heden op het Damrak gade te
Advieskoersen
buitenlands bankpapier
De advieskoersen voor buiten
lands bankpaier. vandaag gel
dend in Amsterdam, luiden:
Engels pond 10.0410.13
Amerikaanse dollar 3.60—3.64
Canadese dollar 3.343.39
Franse frank (100) 73.70—74.20
Belgische frank (100) 7.097.14
Duitse mark (100) 90.0590.55
Zweedse kr. (100) 69.65—70.65
Zwitserse fr. (100) 83.70—84.20
Italiaanse lire (10.000)
57.50—59.50
Deense kroon (100) 51.8052.80
Noorse kroon (100) 50.1051.10
Oostenrijkse schilling (100)
13.98—14.08
Portugese escudo (100)
12.65—12.80
Spaanse peseta .(100 gr coup)
5.97—6.12
slaan. Dit kwam de activiteiten
op de beurs niet ten goede. In de
lokale afdelingen werden aande
len Wessanen lager geadviseerd,
dit op de ontkenning van de di
rectie van Wessanen van geruch
ten ter beurze diat Wessanen zou
worden overgenomen. Door deze
geruchten is de koers van het
aandeel de vorige beursdagen
sterk gestegen. Met de handel in
claims Goudsmit werd een aan
vang gemaakt.
Beursindices
(1953 100)
10/6 13/6 14/6
Int. conc. 412.2 413.3 411.8
Industrie 283.1 283.8 283.0
Scheepv. 117.0 116.6 117.5
Bank en verz. 150.7 150.9 149.8
Handel 149.3 150.4 151.1
Algemeen 301.7 302.6 301.8
Nabeurskoersen
AKU:
(354'4)
Hoogovens:
(346)
Kon. Olie:
131.70—131.90
(131.80)
Philips:
105.80—106.20
(106.35)
Unilever:
89.10—89.20
)89.15)
KLM:
(420 00)
Bijzondere frankeerzegel
Nederlandse Antillen
Ter herinnering aan het verblijf
van Michiel Adriaansz. de Ruy-
ter op St. Eustatius zal de post
administratie van de Antillen op
19 juli 1966 een bijzondere fran
keerzegel in de waarde van 25
een zonder toeslag uitgegeven.
De zegel die werd ontworpen
door de kunstenaar Oscar Ravelo
Nadal te Willemstad, toont d!e
beeltenis van M. A. de Ruyter en
het eiland St. Eustatius. Naast
de land- en waardeaanduiding is
als tekst: „Ter herinnering aan
het verblijf van Michiel Adrl
aansz. de Ruyter op St. Eusta
tius" opgenomen. De zegel is uit
gevoerd in de kleuren bruin,
blauw en rood. De prijs bedraagt
in Nederlandse munt ƒ0,50.
De zegel zal verkrijgbaar zijn
zolang de voorraad strekt, doch
uiterlijk t/m 18 juli 1967.
Frankrijk overvliegvergunningen
niet langer automatisch verleent,
maar nu slechts voor telkens twee
maanden.
Zoals te voorspellen viel, zit het
overleg van de N.A.V.O. In een
impasse. Veertien leden achten de
toekomst der Franse troepen in
Duitsland een politieke zaak, één
lid meent dat het een technisch-
militaire aangelegenheid is. En aan
gezien dat ene lid Frankrijk zelf
is, hoeft men niet verder te praten:
het zou toch geen zin hebben.
Het is eigenlijk het zoveelste ge
val. Parijs krijgt de nota voor de
verhuizing der militaire installaties
die De Gaulle heeft bevolen: maar
niemand rekent op betaling. Parijs
zegt eenzijdig verdragen op met
een termijn van een jaar. Nu kan
het akkoord wel spreken van op
zegtermijnen van twee jaar in ge
meenschappelijk overleg, maar als
Parijs geen zin heeft zich aan der
gelijke juridische finesses te hou
den, wat kan men dan doen?
Onderling vertrouwen is nu een
maal een basis van het bondgenoot
schap. Dwang om in de pas te lopen
is nooit overwogen. Die zou trou
wens ook heel moeilijk te constru
eren zijn geweest. Frankrijk maakt
thans van de geboden gelegenheid
om zijn eigen gang te gaan gebruik,
zoals ieder dat kon doen maar nie
mand het deed meer uit over
wegingen van fatsoen dan om iets
anders.
Een aantal landen wil er liever
niet aan, maar het lijkt wel juist
om ook de door De Gaulle niet
verbannen N.A.V.O.-raad maar te
laten verhuizen. Formeel gebeurt
dat omdat dit politieke hoofdkwar
tier in de buurt moet zijn van het.
militaire, dat in België komt. Maar
of de afstand Den HaagBrussel
of LondenBrussel (de twee moge
lijkheden) nu zoveel korter is dan
die van Parijs naar Brussel, is du
bieus. Hét gaat er in dezen om dat
de veertien overgeblevenen zeggen
dat, als De Gaulle dan zo nodig uit
de N.A.V.O. wil, dat dan ook maar
heleméél moet gebeuren.
Er is wel eens geopperd dat De
Gaulles wegloperij eigenlijk een
zegen Is voor de N.A.V.O., die nu
gedwongen wordt te reorganiseren,
wat men unaniem nodig acht. Zo
als generaal Lemnitzer, de bevel
hebber, echter zei: „Nog één zo'n
zegen en we kunnen wel Inpak
ken".
Tenslotte valt midden in de ver
dedigingsorganisatie een groot gat,
daar valt niet omheen te praten. En
dat gat kan nog groter worden, nu
De N.A.V.O. heeft maar één mid
del om terug te slaan: het kan
Frankrijk uitsluiten van de radar
installaties en zo De Gaulles kern
macht doof en blind maken. Maar
aangezien De Gaulles filosofie uit
gaat van zijn opvatting dat er geen
oorlog dreigt, zal hij daar niet
zwaar aan tillen. Bovendien is zijn
„force de frappe" meer een politiek
dan een militair wapen.
Hoe het zij: de N.A.V.O. zal aan
het reorganiseren moeten. Waarbij
men overigens fout zou doen alle
schuld op Frankrijk te schuiven.
Het befaamde akkoord van Nassau
tussen de V.S. en Engeland werd
gesloten zonder dat de andere
partners daarin waren gekend. De
V.S. haalden troepen uit Duitsland,
zonder meer, evenals tevoren ook
de Britten. Kortom: in een reeks
gevallen bleek van het gemeen
schappelijke echt niet zoveel.
Geleidelijk is od een'groot aan
tal zere tenen getrapt, wat de sfeer
in het bondgenootschap niet heeft
verbeterd. Om dat voortaan te
voorkomen is er slechts één oplos
sing: de N.A.V.O. eindelijk eens
ombouwen tot een gemeenschap
pelijk instrument waarin niet de
ene partner bij tijd en wijle over
de andere loopt. Of men maakt een
stevig netwerk van verdragen tus
sen telkens twee partners wat
H. M. de koningin heeft dinsdag
ochtend het nationaal gedefiih*
teken voor de koninklijke marine
op de Strandweg in Schevenin-
gen officieel onthuld. Het mo
nument is een schepping van dé-
Haarlemse beeldhouwer Mari"
Andriessen.
De piloten van de Scandinavi
sche luchtvaartmaatschappij S.A.S.
zijn maandag in staking gegaan na
de salarisvoorstellen van een be
middelingscommissie van de hand
te hebben gewezen.
Dit betekent de eerste staking in
de geschiedenis van de maatschap
pij. In de afgelopen vijftien jaar
dreigden de vliegers twaalf maal in
staking te zullen gaan, maar zij
brachten hun dreigementen nooit
tot uitvoering.
De luchtvaartmaatschappij is ge
zamenlijk eigendom van Zweden
Noorwegen en Denemarken.
Naar de voorzitter van de 'oe
middelingscommissie meedeeld»
werden alle naar voren gebracht»
voorstellen door de vakverenigin
gen van vliegers uit de drie landei
verworpen.
De Gaulle meer aanstaat maar
waarbij men dan ook weet dat men
ei>°nlijk geen N.A.V.O. meer heeft.
Dat zou jammer zijn in vele
politieke en militaire opzichten
maar langzamerhand wordt dat
toch beter dan een oude N.A.V.O.
die al zolang zijn periodieke revi
siebeurten heeft overgeslagen.
K.S.G.-belasting
weer 0,25 procent
Verkeersongeluk
in Mexico
De hoge autoriteit van de Euro
pese gemeenschap voor kolen en
staal heeft besloten de „heffing"
de belasting op de waarde van de
produktie van kolen en staal
voor het bealstingjaar 19661967
onveranderd te handhaven op 0,25
procent. De opbrengst van de hef
fing gebruikt de hoge autoriteit
voor administratieve uitgaven, voor
de financiering van sociale hulp en
voor medisch en technisch
researchwerk.
Het afgelopen jaar bracht deze
kolen- en staalbelasting de hoge
autoriteit meer dan 23 miljoen
dollar op. In het komende begro
tingsjaar zou uit de „heffing" een
bedrag van 27,44 miljoen dollar
moeten worden gedekt. Het groot
ste deel van de opbrengst komt
uit de staalindustrie. Het begro
tingsjaar lóópt van 1 juli tot 30
juni.
Acht mensen zijn om het leven
gekomen en 27 zwaar gewond bij
een aanrijding tussen een bus en
een vrachtauto. Het ongeluk ge
beurde nabij Acambaro, ongeveer
160 km ten noordwesten van Mexi-
co-stad. De politie verklaarde dat
beide bestuurders na de aanrijding
de vlucht namen.
Londen moest het dinsdag zon
der zijn taxi's doen. De 11.000
chauffeurs hebben voor 100 pro
cent gehoor gegeven aan de oproep
tot een staking van een dag uit
protest tegen het optreden van de
z.g. „mini-cabs" van kleine onder
nemingen, die optreden als „snor
ders". Deze kleine bedrijven vallen
niet onder de regels voor het taxi
vervoer in de Britse hoofdstad en
hun auto's ziin gezien bij het pu
bliek. De officiële taxichauffeurs
wensen dat de regering de activi
teit van deze vervoersondernemin
gen reglementeert.