I De N.A.Y.O. in een impasse 't is weer tijd voor *140 benadeeld GEVANGENISSTRAFFEN VOOR FRAUDERENDE KOPPELDAZEN De staat voor miljoenen guldens ER VIEL EEN GAT IN DE VERDEDIGING VAN WEST-EUROPA steek eens een North'State op en ontdék hoe goed een sigaret kan smaken BEURSOVERZICHT Woensdag 15 juni 1966 \7RijE ZEEUW Pagina S Reorganisatie De afstand Een zegen Revisiebesarten KONINGIN JULIANA ONTHULDE MONUMENT Staking bi] Scandinavische luchtvaart maatschappij Verras vader op vaderdag met 3 pakjesJJorth State in specialefeestverpakking. Voor f.420 een welkom geschenk. Taxistaking in Londen De rechtbank in Den Haag hééft drie verdachten in de Leid- Be koppelbazenaffaire veroor deeld tot gevangenisstraffen. De door de officier van justitie als uitvinder van deze vorm van Zwendel gekwalificeerde G. S. uit Den Haag werd veroordeeld tot een jaar met aftrek van voorar rest wegens bedrieglijke bank breuk en valsheid in geschrifte. Tegen S. was veertien dagen ge leden anderhalf jaar gevorderd. Eenzelfde staf was geëist tegen P. A. K. uit Leiden. De recht bank sprak hem vrij van het ge bruiken van een valse machti ging, maar achtte valsheid in ge- schritfe wel bewezen. Daarvoor legde zij K. een gevangenisstraf van een jaar, waarvan 2 maan den voorwaardelijk en met af trek van voorarrest op. De derde verdachte W, J. van de W. uit Leiden, werd wegens valsheid in geschrifte en het TERDOOD VEROORDELING IN PEKING 'medeplegen van dit feit vèroor- deedl tot negén maanden gevan genisstraf, Waarvan twee maan den voorwaardelijk. Tegen hem was een jaar geëist. Het drietal had samengewerkt als onderaannemers, die stro mannen inschakelden die geen cent hadden, maar op wie tal van betalingsverplichtingen wer den afgewenteld. Dit gebeurde door arbeiders onder te brengen als werknemers van de stro mannen, die evenwel gèen werk gever waren. Bij de behandeling van de zaak werd door de officier van justi tie opgemerkt, dat de staat der Nederlanden en het sociaal fonds voor de bouwnijverheid voor mil joenen guldens waren opgelicht. In januari van dit jaar werden door de Haagse rechtbank ookT twee koppelbazen veroordeeld tot gevangenisstraffen. In Leiden en omgeving is thans enige be perking gesteld aan deze zaak, aldus de officier van justitie, maar het kwaad heeft zich niet tot Leiden beperkt, terwijl vol gens hem de verantwoordelijke mensen tegenwoordig de zetel van hun onderneming in het buiten land hebben. Een rechtbank in Peking heeft maandag de Chinees Yang Koeo- Sjing ter dood veroordeeld omdat hij de leider van een delegatie uit Mali, Bakari Traore, en de echtge note van een Oostduitse ambassa defunctionaris met een mes had aangevallen. Koeo-Sjing werd di rect na het proces terechtgesteld. De president van de rechtbank zei dat de aanval op de buitenlan ders „een weerspiegeling van de huidige klassestrijd in China was". Dertienduizend Chinezen die het proces bijwoonden, hadden span doeken bij zich met leuzen als „Roei alle contra-revolutionairen uit" en „Lang leve de solidariteit en vriendschap tussen het Chinese volk en de volkeren van andere landen." Volgens het vonnis was Koeo- Sjings vader een despotische huis baas die „vóór de bevrijding zes revolutionaire kaderleden had ver moord en die later zelf was terechtgesteld." Wild-west taferelen in dg gemeente Borne De 25-jarige H. J. L. K. uit de buurtschap Bornebroek (Ov.) die maandagavond met zijn auto bezig was te stropen, werd bij deze ac tiviteit betrapt door een jachtop ziener uit Delden. Toen deze de stroper een stopteken gaf, reed K. in volle vaart op de jachtopziener in. Door op zij te springen kon deze het vege lijf re.dden. De jacht opziener riep de hulp in van de politie en men toog naar de wo ning van K. Hij bleek echter niet thuis te zijn, waarna de politie naar de ouders van de verdachte ging. Toen de politie het erf op kwam, ontstond er een veldslag, waaraan de ouders van K. deel namen en ook enkele zoons, doch ters en aanstaande schoonzoons. Daarbij werden rake klappen uitge deeld. De moeder van K ging de jachtopziener met een bezem te lijf, de vader bewerkte twee wachtmeesters met de blote vuist, terwijl een broer van de stroper als een razende met een bijl om zich heen sloeg. De politie trok zich aanvankelijk terug. Nadat versterking was aangerukt, werd K. in de nacht van zijn bed ge licht. Ook zijn vader, de 54-jarige J. H. K., en zijn 55-jarige moeder werden in arrest gesteld. De an dere leden van de familie zijn voortvluchtig. Charles en Yvonne Philippe Baudet, de Franse am bassadeur in Moskou, heeft van zijn eerste keukenprinses het ver zoek gekregen haar en haar echt genoot, die eveneens deel uit maakt van het personeel van de ambassadeur, niet bij hun voor naam te noemen tijdens het bezoek Van president De Gaulle aan Mos kou. De namen van de twee leden van de huishouding zijn namelijk Charles en Yvonne. Dit zijn echter ook de voornamen van president en mevrouw De Gaulle. Generaal De Gaulle wordt zon dag a.s. in Moskou verwacht. SLACHTOFFERS DOOR NOODWEER IN OOSTENRIJK Zes Duitse toeristen hebben de dood gevonden bij een onweer, dat zich zondagavond over het Oostenrijkse stadje Zell-am-See ontlastte. Een huis met 12 Duitse toe risten stortte in, nadat het door het water van de buiten haar oevers getreden rivier de Grin- zing was ondermijnd. Vijf mensen, onder wie een meisje van 4 jaar, zijn levend on der het puin gehaald. Een bewo ner van het huis wordt vermist. De gehele nacht hebben brand weerlieden politie- en legereen heden reddingswerkzaamheden verricht om de straten van de stad van puin vrij te maken. Het verkeer is evenwel nog steeds gestremd. De schade, 'die waar schijnlijk zeer hoog is, kan nog niet worden geschat STILLE MARKT Het Damrak heeft gisteren bij de opening de maandag behaalde koerswinsten min of meer ge consolideerd. De omvang van de handel was minimaal. Kon. Olie en Unilever waren een weinig lager, hoofdzakelijk doordat deze fondsen in Wallstreet iets had den moeten prijsgeven. Philips daarentegen sloot op de New- vorkse beurs fractioneel hoger, hetgeen in Amsterdam tot uit drukking kwam in een hogere openingsprijs op 107, AKU en Hoogovens gaven weinig verandering te zien op resp. 354'4 en 346 als advies- koers. K.L.M. zette met een taxatiekoers van 410 398) de vaste tendentie van de vorige beursdagen voort. Uit de even vóór de beurs gepubliceerde cij fers blijkt, 'dat de K.L.M. over 't boekjaar 1965/1966 een winst heeft behaald van 52,1 min tegen vorig jaar een verlies van ƒ8,4 min. Dit luchtvaartaandeel sloot maandag op de Newyorkse beurs wederom hoger en wel met vijf dollar. Gedurende de verdere beursduür ging er yan de openingskoersen van Philips en Unilever iets af. De handel bleef echter kalm. Vele beursbezoekers verdron gen zich voor de ramen van het bursgebouw om de ongeregeld heden op het Damrak gade te Advieskoersen buitenlands bankpapier De advieskoersen voor buiten lands bankpaier. vandaag gel dend in Amsterdam, luiden: Engels pond 10.0410.13 Amerikaanse dollar 3.60—3.64 Canadese dollar 3.343.39 Franse frank (100) 73.70—74.20 Belgische frank (100) 7.097.14 Duitse mark (100) 90.0590.55 Zweedse kr. (100) 69.65—70.65 Zwitserse fr. (100) 83.70—84.20 Italiaanse lire (10.000) 57.50—59.50 Deense kroon (100) 51.8052.80 Noorse kroon (100) 50.1051.10 Oostenrijkse schilling (100) 13.98—14.08 Portugese escudo (100) 12.65—12.80 Spaanse peseta .(100 gr coup) 5.97—6.12 slaan. Dit kwam de activiteiten op de beurs niet ten goede. In de lokale afdelingen werden aande len Wessanen lager geadviseerd, dit op de ontkenning van de di rectie van Wessanen van geruch ten ter beurze diat Wessanen zou worden overgenomen. Door deze geruchten is de koers van het aandeel de vorige beursdagen sterk gestegen. Met de handel in claims Goudsmit werd een aan vang gemaakt. Beursindices (1953 100) 10/6 13/6 14/6 Int. conc. 412.2 413.3 411.8 Industrie 283.1 283.8 283.0 Scheepv. 117.0 116.6 117.5 Bank en verz. 150.7 150.9 149.8 Handel 149.3 150.4 151.1 Algemeen 301.7 302.6 301.8 Nabeurskoersen AKU: (354'4) Hoogovens: (346) Kon. Olie: 131.70—131.90 (131.80) Philips: 105.80—106.20 (106.35) Unilever: 89.10—89.20 )89.15) KLM: (420 00) Bijzondere frankeerzegel Nederlandse Antillen Ter herinnering aan het verblijf van Michiel Adriaansz. de Ruy- ter op St. Eustatius zal de post administratie van de Antillen op 19 juli 1966 een bijzondere fran keerzegel in de waarde van 25 een zonder toeslag uitgegeven. De zegel die werd ontworpen door de kunstenaar Oscar Ravelo Nadal te Willemstad, toont d!e beeltenis van M. A. de Ruyter en het eiland St. Eustatius. Naast de land- en waardeaanduiding is als tekst: „Ter herinnering aan het verblijf van Michiel Adrl aansz. de Ruyter op St. Eusta tius" opgenomen. De zegel is uit gevoerd in de kleuren bruin, blauw en rood. De prijs bedraagt in Nederlandse munt ƒ0,50. De zegel zal verkrijgbaar zijn zolang de voorraad strekt, doch uiterlijk t/m 18 juli 1967. Frankrijk overvliegvergunningen niet langer automatisch verleent, maar nu slechts voor telkens twee maanden. Zoals te voorspellen viel, zit het overleg van de N.A.V.O. In een impasse. Veertien leden achten de toekomst der Franse troepen in Duitsland een politieke zaak, één lid meent dat het een technisch- militaire aangelegenheid is. En aan gezien dat ene lid Frankrijk zelf is, hoeft men niet verder te praten: het zou toch geen zin hebben. Het is eigenlijk het zoveelste ge val. Parijs krijgt de nota voor de verhuizing der militaire installaties die De Gaulle heeft bevolen: maar niemand rekent op betaling. Parijs zegt eenzijdig verdragen op met een termijn van een jaar. Nu kan het akkoord wel spreken van op zegtermijnen van twee jaar in ge meenschappelijk overleg, maar als Parijs geen zin heeft zich aan der gelijke juridische finesses te hou den, wat kan men dan doen? Onderling vertrouwen is nu een maal een basis van het bondgenoot schap. Dwang om in de pas te lopen is nooit overwogen. Die zou trou wens ook heel moeilijk te constru eren zijn geweest. Frankrijk maakt thans van de geboden gelegenheid om zijn eigen gang te gaan gebruik, zoals ieder dat kon doen maar nie mand het deed meer uit over wegingen van fatsoen dan om iets anders. Een aantal landen wil er liever niet aan, maar het lijkt wel juist om ook de door De Gaulle niet verbannen N.A.V.O.-raad maar te laten verhuizen. Formeel gebeurt dat omdat dit politieke hoofdkwar tier in de buurt moet zijn van het. militaire, dat in België komt. Maar of de afstand Den HaagBrussel of LondenBrussel (de twee moge lijkheden) nu zoveel korter is dan die van Parijs naar Brussel, is du bieus. Hét gaat er in dezen om dat de veertien overgeblevenen zeggen dat, als De Gaulle dan zo nodig uit de N.A.V.O. wil, dat dan ook maar heleméél moet gebeuren. Er is wel eens geopperd dat De Gaulles wegloperij eigenlijk een zegen Is voor de N.A.V.O., die nu gedwongen wordt te reorganiseren, wat men unaniem nodig acht. Zo als generaal Lemnitzer, de bevel hebber, echter zei: „Nog één zo'n zegen en we kunnen wel Inpak ken". Tenslotte valt midden in de ver dedigingsorganisatie een groot gat, daar valt niet omheen te praten. En dat gat kan nog groter worden, nu De N.A.V.O. heeft maar één mid del om terug te slaan: het kan Frankrijk uitsluiten van de radar installaties en zo De Gaulles kern macht doof en blind maken. Maar aangezien De Gaulles filosofie uit gaat van zijn opvatting dat er geen oorlog dreigt, zal hij daar niet zwaar aan tillen. Bovendien is zijn „force de frappe" meer een politiek dan een militair wapen. Hoe het zij: de N.A.V.O. zal aan het reorganiseren moeten. Waarbij men overigens fout zou doen alle schuld op Frankrijk te schuiven. Het befaamde akkoord van Nassau tussen de V.S. en Engeland werd gesloten zonder dat de andere partners daarin waren gekend. De V.S. haalden troepen uit Duitsland, zonder meer, evenals tevoren ook de Britten. Kortom: in een reeks gevallen bleek van het gemeen schappelijke echt niet zoveel. Geleidelijk is od een'groot aan tal zere tenen getrapt, wat de sfeer in het bondgenootschap niet heeft verbeterd. Om dat voortaan te voorkomen is er slechts één oplos sing: de N.A.V.O. eindelijk eens ombouwen tot een gemeenschap pelijk instrument waarin niet de ene partner bij tijd en wijle over de andere loopt. Of men maakt een stevig netwerk van verdragen tus sen telkens twee partners wat H. M. de koningin heeft dinsdag ochtend het nationaal gedefiih* teken voor de koninklijke marine op de Strandweg in Schevenin- gen officieel onthuld. Het mo nument is een schepping van dé- Haarlemse beeldhouwer Mari" Andriessen. De piloten van de Scandinavi sche luchtvaartmaatschappij S.A.S. zijn maandag in staking gegaan na de salarisvoorstellen van een be middelingscommissie van de hand te hebben gewezen. Dit betekent de eerste staking in de geschiedenis van de maatschap pij. In de afgelopen vijftien jaar dreigden de vliegers twaalf maal in staking te zullen gaan, maar zij brachten hun dreigementen nooit tot uitvoering. De luchtvaartmaatschappij is ge zamenlijk eigendom van Zweden Noorwegen en Denemarken. Naar de voorzitter van de 'oe middelingscommissie meedeeld» werden alle naar voren gebracht» voorstellen door de vakverenigin gen van vliegers uit de drie landei verworpen. De Gaulle meer aanstaat maar waarbij men dan ook weet dat men ei>°nlijk geen N.A.V.O. meer heeft. Dat zou jammer zijn in vele politieke en militaire opzichten maar langzamerhand wordt dat toch beter dan een oude N.A.V.O. die al zolang zijn periodieke revi siebeurten heeft overgeslagen. K.S.G.-belasting weer 0,25 procent Verkeersongeluk in Mexico De hoge autoriteit van de Euro pese gemeenschap voor kolen en staal heeft besloten de „heffing" de belasting op de waarde van de produktie van kolen en staal voor het bealstingjaar 19661967 onveranderd te handhaven op 0,25 procent. De opbrengst van de hef fing gebruikt de hoge autoriteit voor administratieve uitgaven, voor de financiering van sociale hulp en voor medisch en technisch researchwerk. Het afgelopen jaar bracht deze kolen- en staalbelasting de hoge autoriteit meer dan 23 miljoen dollar op. In het komende begro tingsjaar zou uit de „heffing" een bedrag van 27,44 miljoen dollar moeten worden gedekt. Het groot ste deel van de opbrengst komt uit de staalindustrie. Het begro tingsjaar lóópt van 1 juli tot 30 juni. Acht mensen zijn om het leven gekomen en 27 zwaar gewond bij een aanrijding tussen een bus en een vrachtauto. Het ongeluk ge beurde nabij Acambaro, ongeveer 160 km ten noordwesten van Mexi- co-stad. De politie verklaarde dat beide bestuurders na de aanrijding de vlucht namen. Londen moest het dinsdag zon der zijn taxi's doen. De 11.000 chauffeurs hebben voor 100 pro cent gehoor gegeven aan de oproep tot een staking van een dag uit protest tegen het optreden van de z.g. „mini-cabs" van kleine onder nemingen, die optreden als „snor ders". Deze kleine bedrijven vallen niet onder de regels voor het taxi vervoer in de Britse hoofdstad en hun auto's ziin gezien bij het pu bliek. De officiële taxichauffeurs wensen dat de regering de activi teit van deze vervoersondernemin gen reglementeert.

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1966 | | pagina 5