De middenberm beveiliging TEMPEL VAN PREAH VIHEAR WEER IN CAMBODJAANSE HANDEN EEN PAAS- WANDEUNG VAN DE FAMILIE SNOEK ..en een schokkende ervaring Pagina 4 DOW vraagt concessie voor zoutwinning in Drenthe OE VRIJE ZEEUW Zaterdag 9 april 1960 OPSTANDING PASEN, Opstanding, lente, jong leven nauw verbonden een eeuwigdurende zich altijd weer herhalende evolutie. We hebben wel eens moeite met de wijze waarop het jonge leven zich aandient, de wijze waarop de jeugd zich presenteert. Maar dat komt omdat de meesten zich zo gauw en zo gemakkelijk aan een levenspatroon wen nen en dan geneigd zijn om hetgeen daarvan afwijkt te veroordelen. Die gewenning aan het levenspatroon ont staat vooral na het dertigste jaar, maar dan komt er alweer een nieuwe generatie op. Zodra die generatie zich ook een oordeel gaat aan matigen, wil zij zich laten gelden. En de ont wikkeling van onze tijd en beschaving leidt er nu eenmar' toe, dat wij die jongeren niet meer in het bestaande keurslijf willen dwin gen doch hen de vrijheid gunnen een éigen oordeel en een eigen weg te vinden. Dat is de tendens van deze tijd, die ook wel een beetje voortvloeit uit de gemakzucht van de ouderen. Een gemakzucht inherent aan de welvaart. Als die jongeren zich dan uiten op een voor de ouderen haast ongekende brutale en indrin gende wijze, dan schudden we ons hoofd en vergeten dat het ook aan ons ligt dat zij zich op deze wijze manifesteren. Niet alleen hun ouders, wij allemaal met elkaar maken hen he' leven te gemakkelijk en verlenen hun een vrijheid, die wij feitelijk voor ons zelf ook willen. Wanneer het gedrag van de jongeren ons ergert en irriteert, mogen we siooit vergeten dat zij een produkt zijn van onze tijd, van de mede door ons gemaakte maatschappij. Ook Christus leidde een revolutionaire periode in. De uitbouw van het christendom greep veel dieper in dan nu bijvoorbeeld de propa ganda voor een communisme, omdat het toen om een geloof ging, een geestelijk goed, en nu om een materieel idee. Een systeem, waarvan nimmer de intensiteit kan uitgaan als van een geloofsovertuiging. Na twintig eeuwen christendom zijn we er aan gewend en aan vertrouwd geraakt; mis schien te gewend en te vertrouwd, waardoor het een sleur werd voor velen. Zodra dit ver schijnsel optreedt, komt er altijd een weer spannigheid en een zoeken naar iets nieuws. Dat proces is feitelijk reeds tientallen jaren aan de gang. Men heeft nog niets béters kun nen vinden, het is de vraag of men dat ooit zal vinden. Maar de jongere behoudt de on vrede met wat is en hoe het is. Waarschijnlijk vooral omdat wij in kracht van geloof en van daden tekort schieten om hen daarmede ver trouwen in de toekomst te schenken. We hebben misschien te veel gemeend, dat vertrouwen in de toekomst kwam met het materieel verzekeren van die toekomst. Maar dat is een armelui's toekomst, dat verzekeren van vlees bij de aardappels en niet alleen van brood maar ook van kaas op het brood. Dat is een toekomst waarop m?n gauw is uitgekeken. Al die jongens met hun brommers kénnen dat beeld al. Nu vragen ze naar iets meer, naar iets an ders. Dat meerdere -*n dat andere betekent voor hen niet een auto of een boot of een mooier huis, onbewust maar wezenlijk zoeken zij naar een ideaal om zich aan vast te klam pen, een geestelijk ideaal. Dat geldt niet speciaal voor die Nederlandse jongen, dat geldt voor de jeugd over de hele wereld. Als men hun geen geestelijk ideaal weet te bieden, dan klampen zij zich vast aan politieke, maar dat is dan uit armoede, omdat zij niets dieper grijpends weten te vinden. Ondanks al onze zorgen op materieel en sociaal gebied heerst er feitelijk een angst voor de toekomst. Het uit zich in angst voor een atoomoorlog, in wezen wortelt het veel dieper. Achter de angst voor een verwoesting van de wereld door atoombommen schuilt de eigen lijke angst van een lege wereld door het ont breken van een ingrijpend geestelijk ideaal, een geloof en vertrouwen in iets wat we al leen maar geloven en vertrouwen kunnen. De kerk van vandaag schiet daarin mis schien tekort, haar instelling en instellingen zijn bij de tijd ten achter gebleven. Toch, menen wij, zal de opstanding van daaruit moe ten komen, wil de wereld, wil de jeugd weer vertrouwen in de toekomst krijgen. H. VAN WERMESKERKEN. In 1966 zal de middenberm- beveiliging op de autosnelwegen met ruim 200 km worden uitge breid. Op de autosnelwegen die op 1 januari 1966 reeds in gebruik wa ren, zal het aanbrengen van mid denbermbeveiliging worden voortgezet. Het betreft hier een totale lengte van 163 km op de rijkswegen nrs 1, 4, 4a, 5, 9, 12, 15, 75 en op de Coentunnelweg. De lengte middenbermbeveiliging op de autosnelwegen zal eind 1966 zijn gestegen tot 425 km, waarvan 215 km op wegen met een verkeersintxsiteit van meer dan 20.000 motorvoertuigen per etmaal. Het resultaat hiervan zal zijn dat, onvoorziene omstandig heden voorbehouden, eind 1966 in elk geval op de belangrijkste hoofdverkeerswegen: Den Haag/ Rotterdam-Arnhem-grens, Am- sterdam-Utrecht-'s-Hertogen- bosch en Den Haag-Rotterdam- Breda een doorgaande midden bermbeveiliging tot stand zal zijn gebracht. Ongeveer 140 km van de bestaande autosnelwegen komt dan nog in aanmerking voor een middenbermbeveiliging. Op deze wegen die veelal tot de minder druk bereden verbindin gen behoren, zullen de werk zaamheden het volgend jaar wor den voortgezet. Hetzelfde geldt voor de nieuw gereedkomende en in gebruik te nemen wegvak- ken. Dow Chemical (Nederland) N.V. heeft bij het college van gedeputeerde staten van Drente een concessie aangevraagd voor het ontginnen van zoutafzettin- gen bij Schoonlo. De bij Schoonlo in 1948 aan getroffen zoutafzettingen zijn van aanzienlijke omvang: naar schatting vele miljoenen tonnen. „Voldoende voor meer dan 100 jaar", meende de heer G. H. Watkins, direkteur produktie van Dow Nederland. De zoutkegel die op meerdere plaatsen tot dicht onder de oppervlakte komt, maakt een economische ontgin ning mogelijk. Dow Chemical is een van de belangrijkste producenten en verbruikers van chloor en chloor verbindingen. Aangezien Dow haar produktieprogramma in Nederland steeds meer uitbreidt, mag worden verwacht dat zout, de essentiële grondstof voor chloor, in steeds toenemende hoeveelheden zal worden ge bruikt voor de produktie van Dow's op chloor gebaseerde che micaliën. Waar de chemische verwerking van de eventueel te ontginnen zoutvoorraden zal ge schieden, maakt onderwerp van studie uit. Cambodia heeft, naar van of ficiële zijde te Pnom Penh ver luidt, de tempel van Prah Vi- hear weer bezet, waarvan Thai- landse militairen zich enkele dagen geleden meester hadden gemaakt. Over het eigendom van deze tempel in het grensgebied tus sen Cambodja en Thailand be staat reeds lange tijd verschil van mening tussen de twee lan den. Nadat Cambodja in 1959 de kwestie aan het internatio naal gerechtshof had voorgelegd, maakte het hof op 15 juni 1962 met negen tegen drie stemmen uit, dat de tempel op Cambod- jaans gebied lag en dat de troe pen van Thailand zich daar moesten terugtrekken. Volgens het Cambodjaanse persbureau hadden de naar schatting 300 Thailandse militai ren vijf bewakers van de tem pel gedood.' Pas na een „tame lijk ernstig" verzet hadden zij zich woensdag j.l. teruggetrok ken in stellingen op 200 meter afstand. Het tempelcomplex dat uit de negende eeuw stamt, is gedeel- VRIJE DAG VOOR OOST-DUITSERS Zaterdag vóór Pasen is voor ongeveer zes miljoen Oostduitse arbeiders voor de eerste maal 'n vrije dag. De Oostduitse regering had vorig jaar april bepaald dat bepaalde categorieën om de week een vijfdaagse werkweek zouden krijgen, waarbij een 45-urige werkweek werd ingevoerd. Om de verloren tijd van de vrije za terdag in te halen wordt dan acht en een half uur per dag in plaats van acht uur gewerkt. telijk tot een ruïne vervallen. In 1949 maakte Thailand zich van het terrein meester. De tempel is een bedevaarthuis voor de Cambodjanen. UET was mooi weer toen de fa milie Snoek met Pasen een wandeling door de duinen maakte. Vader Snoek had in een grote doos 9 chocolade Paaseieren meege nomen, met op elk ei een nummer, dat tevoren, toen ze nog thuis waren, „getrokken" was door mid del van papiertjes in vaders hoed. De uitslag was: 1. Hans; 2. Oma; 3. Margriet; 4. Daan; 5. Leonard; R. Frans; 7. Moeder; 8. Annelies; 9. Vader. Maar vader deelde ze niet zó maar uit. Hij legde ze her en der in de begroeiing en de familie werd verzocht even een andere kant op te kijken. Toen mochten ze zoeken en vond ieder zijn toe gewezen ei. Hoera! Maar wat was dat? Vader was de eerste die stomverbaasd naar een tweede vader keek! Ook moe der keek naar een wandelende dame die sprekend haar evenbeeld was... en Leonard staarde even eens wat gechoqueerd naar zijn dubbelganger... Enfin, door het een of ander hoogst zeldzaam toeval wandelden daar nóg negen mensen die stuk voor stuk sprekend op de negen Snoeken leken! Of, om pre cies te zijn acht. warit één vreemd jongetje leek slechts op de twee lingen Hans en Frans. Oma had het echter al gevonden met „Oma" en de andere kinderen waren be paald niet ondersteboven van de ontmoeting. Komisch was het alle maal wel. Temeer daar ook de acht „vreemde" wandelaars verbouwe reerd toekeken omdat ze hün evenbeeld ontwaarden! Buiten het feit dat enkele leden van de échte familie Snoek reeds hun eieren in bezit hadden, was het onaangenaam te ervaren... dat ook enige pseudo-Snoeken de eieren hadden opgeraapt! Zullen we eens proberen de zaak te ontwarren? De vraag aan u als puzzelaar is: Welke zijn de échte Snoeken en wie zijn de valse Dat kunt u te weten komen! Kijkt u eens naar de borden en bordjes. De naam van elk lid van het gezin kunt u terug vinden in één van de opschriften. Voorbeeld: „Oma" haalt u uit het opschrift „Hotel SMAK". Er staat een O, een M en een A in! Let wel, dat er b.v. met de naam Annelies ook tweemaal de N en tweemaal een E in het opschrift moet voor komen! Heeft u alle namen ondergebracht, dan is het een koud kunstje om de „valse" Snoeken te ontmaskeren en de „ware" te herkennen! De eer ste letter n.l. van het door ieder getrokken nummer moet óók op het bord voorkomen wil het een „echte" Snoek zijn. „De D dus van drie, de V van vijf, enz. Daar Oma ei nr. 2 heeft en de T inderdaad op „haar" bord voorkomt, is Oma met het ei dus echt!). Is de letter ech ter niet in het opschrift aanwezig, dan betrapt U een „Snoek" die on bevoegd een ei opraapte! Geef dus antwoord op deze vraag: Welke „echte" Snoeken hebben 'n ei gevonden en welke toevallig passerende „pseudo" Snoeken heb ben zich een ei wederrechtelijk toegeëigend? IUB18 VifUU. Stuur uw oplossing vóór donder dag 14 april aan de Puzzelredaktie van „De Vrije Zeeuw". Onder de goede oplossingen worden drie boeken verloot. I

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1966 | | pagina 4