Van Nelle s bij YsebaertUw slager E. A. YSEBAERT N.Y. uw slager Gemeenteraad van Terneuzen Afternoon theebuiltjes RAIFFEISENBANK «TERNEUZEN» vrouwelijk kanioorpersonee! dag en nacht BENZINE tanken aan GARAGE VISSER denken AUTO-DROP Drastische prijsverlagingen voor vers vlees de gehele week 2,99 2,39 3,50 1,89 0,49 0,54 0,49 0,39 0,49 1,99 2,98 1,20 1,00 0,98 0,99 1,00 Woensdag gehaktdag MARTINUS J. FAAS EDUARDUS DOMINICUS TACO Boekhandel VAN DE SANDE Pruiken-Postiches 0,80 ADRI VAN WIJCK V.V.V.V.V BOEKHANDEL VAN DE SANDE gehouden op donderdag 27 januari 1966 Pagfr.a t. DE vVoensrlag -2 maart 1|)6j0 Hiermede vervullen wij de droevige plicht, U kennis te geven dat nog zacht en kalm is ont slapen onze geliefde Zoon, Broer. Zwager en Oom op de leeftijd van bijna 47 jaar. Terneuzen J. FAAS C. FAAS—ZEGERS Souburg C. PLADDET—FAAS K. PLADDET Terneuzen M. FAAS A. FAAS—DE PAPE G. FAAS A. FAAS—BLAAKMAN W. J. NAEIJE—FAAS G. W. NAEIJE Terneuzen, 1 maart 1966. Juliana van Stolbergstraat 16. De teraardebestelling zal plaats hebben op op vrij dag 4 maart a.s., des namiddags te 2 uur, na voor afgaande rouwdienst in gebouw „De Schakel", Kerkhoflaan, aanvangende 1.30 uur. Heden werd nog zeer vrij onyerwachts uit het leven weggenomen onze geliefde Echtgenoot, Broer en Zwager Echtgenoot van C, E. Federmann, op de leeftijd van 55 jaar.. Sluiskil: C. E. TACQ—FEDERMANN G. TACQ C. G. TACQ—FELISI P. TACQ—LEUBER Sas van Gent: A. M. TACQ M. TACQ—MEY Familie TACQ Familie FEDERMANN Sluiskil, 28 februari 1966. Schepenenstraat 11. De teraardebestelling zal plaats hebben op donder dag 3 maart a.s. om 10 uur, vanuit de St. Antho- niuskerk te Sluiskil. etiketje (xiïkait: 4 koppenymrujeMiwhtieje thee lr(et\hnlMe^temoon thee-etiketje jetuigtvansmaak mgoedeyasmijheid: VanWdt's theéuiftjes bevatten immers extmcjeconcentreenf, de kivemdeAfternoon mehnje. Tiddvan smaak rijk aan aroma Tynejeurige VanNelk's thee. Laat het etiketje dus aftijdtien. Het is an joed„ thee-teken (jrootjvrmaat.ljocs van 20 stuksy 5 ct:. WALSTRAAT 7 Wij hebben plaats voor in de leeftijd van 17 tot 20 jaar, in het bezit van het Ulo- en type-diploma. Zij die reeds enige kantoorervaring hebben, genieten de voorkeur. Sollicitaties te richten aan de Directie. PARKEERTERREIN ttó# uit het gespecialiseerde Haarhuis „Antwerpen" ANTWERPEN. Frankrijklei Si Tel. 321110 Grote coltecHe - rijke keue MOEDERKOORNKRAMP ook wel ergotisme of Krie- belkrankheit genoemd, is een ziekte, die ontstaat na het gebruik van graan met moederkoorn-producerende schimmel. Zowel mensen als dieren kunnen er aan lijden, maar veel komt dit ongemak niet meer voor. In een rol AUTO-DROP vindt U op elke tabletver pakking een interessant verhaal. Vraag naar Per rol 25 ct. Gevraagd: Schippersknecht Goed loon. MeldenL. HAMELINK, Nieuwediep- straat 90, Terneuzen. Jongeman zoekt kosthuis in Terneuzen. Brieven te richten aan J. BOS, Donze- Visserstraat 85, Terneuzen. Wie heeft zaterdag mijn rolschaatsen gevonden, om geving Zeven Triniteits- straat/Iepenlaan. ANNEKE KAIJSER, Iepenlaan 15, Terneuzen. Nu 500 gram mooie VARKENSLAPJES HALSCARBONADEN Mals mager RUNDER BRAADVLEES Nu 4 SLAVINKEN Nu voor 100 gram SNIJWORST GELDERSE HAM BERLINER SAKS GEBRADEN GEHAKT Nu 500 gram VET SPEK 2 blikjes WEENSE WORSTJES NU Nu 2 pak KOFFIE Nu 3 pakjes BOTER Nu 5 blikjes TOMATENPUREE 3 blikjes LEVERPASTEI 5 grote GEBRADEN GEHAKTBALLEN in blik 5 KALFSCROQUETTEN ALLEEN WOENSDAG 500 GRAM KWALITEITSGEHAKT slechts IJS Eventueel thuisbezorging Vlooswijkstraat 57 - Tel. 2212 - Terneuzen MODE-COIFFURES ZUIDLANDSTRAAT 30 TERNEUZEN TELEFOON 2533 Te koop: Bromfiets D.K.W. Te bevragen: Irenestraat 26, Terneuzen. GROTE MEUBEL INRUIL EN VERKOOPACTIE Nu nog voor de oude prijzen zolang de voor raad strekt. Maar haast U! Wij verkopen recht streeks uit onze eigen fabrieken. Toonkamers met een ongekende kol- lektie staan tot Uw dienst in Uw eigen om geving. U wordt gratis gehaald en gebracht zonder een enkele verplichting. Vraagt vrijblijvend, in lichtingen onder no. 841, bureau van dit blad of telefonisch 010- 253659. JT 7S9u auzSJi B N B N B N N I (Vervolg) 19. Idem tot wijziging van: A. de begroting 1966 van het grondbedrijf; B. de begroting 1966 van de dienst van openbare werken; C. de gemeente-begroting 1966. De heer Weterings: In de begrotingswijziging van de dienst van openbare werken worden be dragen geraamd voor aanschaffing van nieuwe ketels. Deze ketels worden toch wel door des kundig personeel bediend? Ik begin er enigszins aan te twijfelen of dat werkelijk het geval is omdat deze ketels in zo korte tijd naar de bliksem zijn gegaan. Men zou bijna concluderen dat er een streven is de verwarmingsketels buiten wer king te stellen om te komen tot oliestook. De heer De Vos: Ik geloof niet te kunnen zeg gen, dat deze verwarmingsinstallaties door ondes kundig personeel worden bediend, maar wij heb ben de laatste tijd inderdaad pech met de ketels. Vandaag sprong er b.v. weer een gedeeltelijk stuk, doch gelukkig behoeft daarvoor nog geen nieuwe te worden aangeschaft, omdat er nog een nieuw lid in kan worden gebouwd. Aan de hier geraamde aanschaffingen is nog wel dit voordeel verbonden, dat op de exploitatie niet onbelangrijk kan wor den bespaard door op oliestook over te gaan, om dat deze oliestookinstallaties slechts weinig be- dieningskosten vergen. In ieder geval is het na verloop van tijd voor deliger dan de ketels te laten repareren hetgeen wellicht ook nog wel zou kunnen, maar het blijven dan oudere ketels, terwijl dat geen voordeel op de exploitatie zou opleveren. Zou het al zijn, dat de ketels door ondeskundi- sen bediend zouden zijn hetgeen ik beslist niet aanneem dan zal dat met de cliestookinstalla- fies zeker niet meer het geval zijn, want deze laat ste behoeven Immers weinig bedienine. De heer Weterings: Ik mag wel aannemen, nat er uit veiligheidsoverwegingen toch wel thermo staten op de ketels komen? De heer De Vos: Wij zullen uiteraard zorgen voor een zo goed mogelijke beveiliging. De heer Hamelink: Ik moge nog opmerken, dat dergelijke ketels nimmer geleverd worden zonder een thermostaat. Zonder hoofdelijke stemming wordt conform de voorstellen besloten. 20. Voorstel van burgemeester en wethouders inzake het plan tot herindeling van de ge meenten in Zeeuwsch-Vlaanderen. De heer Hol: Mijnheer de voorzitter, spreUer.de namens de meerderheid in onze fractie, sta U mij toe, terzake ons bepalende tot het gebied van de kanaalzone het volgende op te merken. In april 1959 werd de gemeente Terneuzen aan gewezen als ontwikkelingskern. .Reeds na een aan loopperiode van één jaar wierp dit vruchten af. Naast de modernisering van de bestaande bedrij ven, kwamen nieuwe belangrijke vestigingen, met name Philips en Dow, het ind ---riepatroon ver sterken. Sindsdien is het met de ontwikkeling steeds excelsior gegaan. Het belangrijke besluit van hedenavond, waarbij circa 234 ha grond aan Dow Chemical (Nederland) N. V. werd ver kocht de grootste grondtransactie ooit door de raad van Terneuzen gesloten onderstreept dit nog eens. Deze ontwikkeling heeft niet alleen voor de ge meente Terneuzen vruchten afgeworpen, doch werkte tevens bevruchtend voor die van de gehele regio. Wellicht aanvankelijk nog het meest aantoon baar in de onmiddellijke omgeving, doch straks, bij de gestage verdere ontplooiing, ongetwijfeld veer geheel Zeeuwsch-Vlaanderen. Met het college van burgemeester en wethou ders zijn wij van oordeel, dat het in de periode van april 1959 tot heden, zowel van het bestuur lijke- als van het uitvoerende apparaat, een enor me krachtsinspanning heeft gekost de ontwikke ling te kunnen bijbenen. En thans, mijnheer de voorzitter, ligt hier vóór ons het zéér ingrijpende plan van Gedeputeerde Staten van Zeeland tot herindeling van Zeeuwsch- Vlaanderen. Vooropgesteld zij, dat ook wij de noodzaak van een redelijke en verantwoorde schaalvergroting onderschrijven. Dat zéér kleine en kleine gemeen ten, met een vrijwel gelijke structuur, worden samengevoegd, vinden wij, al was het alleen maar uit technisch-administratieve overwegingen, logisch en aanvaardbaar. Dat echter vele nu nog zelf standige en soms zéér levenskrachtige gemeenten, structureel veelal geheel verschillend, worden op gedeeld in één grote agglomeratie vinden wij, niet uitsluitend economisch, doch ook andere motie ven overwegende, onlogisch en daarom onaan vaardbaar. Het gevaar is latent aanwezig, dat bij een dergelijke schaalvergroting het streven naar decentralisatie in het nieuw te vormen bestuurs apparaat de overhand zal krijgen, waardoor ern stige moeilijkheden te verwachten zijn. Nu moet men aan dit argument niet achteloos schouderophalend voorbijgaan; de ervaring in dit opzicht, en dan nog slechts in een heel wat kleiner verband, is een goede leermeester geweest. Hoeveel temeer zullen deze moeilijkheden zich toespitsen in het geval van samenvoeging van veel, soms structureel zo geheel verschillende, kernen tot één zelfstandige burgerlijke gemeente. Een herindeling van gemeenten, mijnheer de voorzitter, is naar ons gevoelen van een geheel andere signatuur dan bijvoorbeeld de herverkave lingen of de samenvoeging van polders, omdat bij het eerste de menselijke relatie, doch bij de overi ge het zakelijke centraal gesteld kan worden. Vanzelfsprekend dienen wij bij de beoordeling van een herindelingsplan het streekbelang te laten prevaleren boven het enge gemeentelijke belang Hiervan uitgaande zijn wij van mening, dat voor het gebied van de kanaalzone het tweede plan van Gedeputeerde Staten van Zeeland tot her indeling van de gemeenten in Zeeuwsch-Vlaande ren het streekbelang meer zal dienen dan bet thans vóór ons liggende plan. De vorming van althans één grote centrale hoofdkern itl Zeeuwsch-Vlaanderen. waar zowel het maatschappelijke-, culturele- en economische leven tot volle ontplooiing kan komen, achten wij van primair belang. De volgende vraag is: „Waar moet deze grote stad komen?" En dan is het naar onze mening toch moeilijk voor tegenspraak vatbaar, dat er in Ter neuzen reeds een aanzet aanwezig is, terwijl er iu goedgekeurde uitbreidingsplannen gewaarborg de expansie-mogelijkheden liggen, kortom dat het verspilling van geld en tijd zou zijn, indien daar aan niet de voorkeur zou worden gegeven. Deze primaire taak verdraagt niet dat de plan ning tot verdere op- en uitbouw zou worden door kruist. Het is daarom dat de vraag ons van het hart moet of men bij de planologische opzet van het vóór ons liggende (grote) herindelingsplan wel in voldoende mate heeft rekening gehouden met het kiezen van het juiste tijdstip. Immers, zoals reeds opgemerkt is, dient zowel het bestuurlijke- als het uitvoerende apparaat ter plaatse alle zeilen bij re zetten om de ontwikkeling in juiste banen te leiden. Is men er zo zeker van dat men nu, uitgekozen op dit moment, met deze rigoureuze ingreep moet komen? Treft men hier, door overbelasting, niet alleen de gemeente Terneuzen, doch ook de ge hele regio niet mee? Acht men dit niet tè gefor ceerd? Valt er niet een gebrek aan coördinerend inzicht te bespeuren? Neemt men niet teveel hooi op zijn vork? Vreemd is ook, dat men bij allerlei zaken, soms van heel wat minder importantie, voorlichtend te werk gaat middels deskundig opgezette sociaal- economische rapporten, uit welke studie dan meest al bliikt wat de eventuele gevolgen kunnen zijn bij het nemen van bestuurlijke beslissingen, terwijl hier, nota bene bij een dergelijk veelomvattend plan, een dergelijke studie ontbreekt. Mijnheer de voorzitter, na ampele overwegingen conformeren wij ons, voor zoveel de kanaalzone betreft, aan het tweede herindelingsplan van Ge deputeerde Staten van Zeeland, wat ons inziens tevens het voordeel inhoudt dat het meer waar borgen biedt voor een evenwichtige en harmoni sche ontwikkeling, waarmee naar onze vaste over tuiging de streek het meest gebaat zal zijn. Met dit tweede plan kunnen wij voor een reeks van jaren vooruit. Immers niet minder dan 2.800 ha industrieterrein zou alsdan tot ontwikkeling kun nen worden gebracht, waarvan het grootste deel, n.l. ruim 1700 ha, is gelegen in de nieuw gedachte gemeente Terneuzen. Puttende uit gegevens vat deskundige zijde, kunnen wij stellen, dat het t<v ontwikkeling brengen van 2800 ha industriete* rein werk zal kunnen geven aan 2 a 300.000 per sonen, terwijl de woonmogelijkheden in de kern Terneuzen begrensd zijn tot 140 a 170.000 in woners. Zoals gezegd kunnen we dus vele iarei vooruit, vooral indien men bedenkt dat de ge meente Terneuzen thans nog slechts ruim 19 001 inwoners telt. Ook planologisch biedt dit 2e plan ons inzien: geen moeilijkheden, temeer niet omdat men, mit: prioriteit verlenende aan de vaststelling van hei streekplan voor de kanaalzone, de gemeentelijke bestemmingsplannen hierop zal kunnen afstem men. Hoewel wij het op prijs stellen dat Gedeputeerde Staten van Zeeland ons, hoewel niet wettelijk voorgeschreven, in de gelegenheid hebben gestelc onze visie op het vóór ons liggende „agglomeratie- herindelingsplan" te geven, kunnen wij schrei geen vrijheid vinden onze stem hieraan te geven. De heer Weterings: Mijnheer de voorzitter, bii de behandeling van dit agendapunt kunnen wij lang en breed discussiëren over de vóór- en na delen van één grote gemeente in Midden Zeeuwsch- Vlaanderen. Veel behoefte hebben wij hieraan niet, doch wanneer men de verslagen over ne gehouden ge meenteraadsvergaderingen van de laatste weken in de kranten leest, dan zult U het ons niet kwa lijk nemen, dat wij ons antwoord breder formu leren dan wij aanvankelijk van plan waren. Uit het laatste voorstel van Gedeputeerde Sta ten is ons één ding zeer duidelijk, namelijk dat vanaf 19 april 1963 (nu bijna 3 jaar later) er een groeiproces is ontstaan in „denken naar groteie verbanden". En wat mij in deze het meest frap peert, is dat dit proces niet alleen ten aanzien van Gedeputeerde Staten te constateren valt, doch dat vooral de lagere eenheden in Zeeuwsch-Vlaande ren ook deze zienswijze hebben helpen bevorde ren, in plaats van tegengewerkt. Diverse gemeentebesturen hebben, bewust of onbewust, zich niet op verantwoorde wijze verzet tegen een wat men noemt rigoureuze herindeling. Jammer genoeg moeten wij constateren, dat het in vele gevallen aan de nodige deskundigheid heeft ontbroken. Ik stel dit alles even, omdat ik zeer nadrukke lijk het idee van de hand wijs alsof de gemeente-

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1966 | | pagina 6