Van Nelle s
bij YsebaertUw slager
E. A. YSEBAERT N.Y. uw slager
Gemeenteraad van Terneuzen
Afternoon theebuiltjes
RAIFFEISENBANK
«TERNEUZEN»
vrouwelijk kanioorpersonee!
dag en nacht BENZINE tanken
aan GARAGE VISSER denken
AUTO-DROP
Drastische prijsverlagingen voor vers vlees
de gehele week
2,99
2,39
3,50
1,89
0,49
0,54
0,49
0,39
0,49
1,99
2,98
1,20
1,00
0,98
0,99
1,00
Woensdag gehaktdag
MARTINUS J. FAAS
EDUARDUS DOMINICUS TACO
Boekhandel VAN DE SANDE
Pruiken-Postiches
0,80
ADRI VAN WIJCK
V.V.V.V.V
BOEKHANDEL
VAN DE SANDE
gehouden op donderdag 27 januari 1966
Pagfr.a t.
DE
vVoensrlag -2 maart 1|)6j0
Hiermede vervullen wij de droevige plicht, U
kennis te geven dat nog zacht en kalm is ont
slapen onze geliefde Zoon, Broer. Zwager en Oom
op de leeftijd van bijna 47 jaar.
Terneuzen J. FAAS
C. FAAS—ZEGERS
Souburg C. PLADDET—FAAS
K. PLADDET
Terneuzen M. FAAS
A. FAAS—DE PAPE
G. FAAS
A. FAAS—BLAAKMAN
W. J. NAEIJE—FAAS
G. W. NAEIJE
Terneuzen, 1 maart 1966.
Juliana van Stolbergstraat 16.
De teraardebestelling zal plaats hebben op op vrij
dag 4 maart a.s., des namiddags te 2 uur, na voor
afgaande rouwdienst in gebouw „De Schakel",
Kerkhoflaan, aanvangende 1.30 uur.
Heden werd nog zeer vrij onyerwachts uit het
leven weggenomen onze geliefde Echtgenoot,
Broer en Zwager
Echtgenoot van C, E. Federmann,
op de leeftijd van 55 jaar..
Sluiskil: C. E. TACQ—FEDERMANN
G. TACQ
C. G. TACQ—FELISI
P. TACQ—LEUBER
Sas van Gent: A. M. TACQ
M. TACQ—MEY
Familie TACQ
Familie FEDERMANN
Sluiskil, 28 februari 1966.
Schepenenstraat 11.
De teraardebestelling zal plaats hebben op donder
dag 3 maart a.s. om 10 uur, vanuit de St. Antho-
niuskerk te Sluiskil.
etiketje (xiïkait:
4 koppenymrujeMiwhtieje thee
lr(et\hnlMe^temoon thee-etiketje
jetuigtvansmaak mgoedeyasmijheid:
VanWdt's theéuiftjes bevatten immers
extmcjeconcentreenf,
de kivemdeAfternoon mehnje.
Tiddvan smaak rijk aan aroma
Tynejeurige VanNelk's thee.
Laat het etiketje dus aftijdtien.
Het is an joed„ thee-teken
(jrootjvrmaat.ljocs van 20 stuksy 5 ct:.
WALSTRAAT 7
Wij hebben plaats voor
in de leeftijd van 17 tot 20 jaar, in het bezit
van het Ulo- en type-diploma.
Zij die reeds enige kantoorervaring hebben,
genieten de voorkeur.
Sollicitaties te richten aan de Directie.
PARKEERTERREIN
ttó#
uit het gespecialiseerde
Haarhuis „Antwerpen"
ANTWERPEN. Frankrijklei Si
Tel. 321110
Grote coltecHe - rijke keue
MOEDERKOORNKRAMP
ook wel ergotisme of Krie-
belkrankheit genoemd, is
een ziekte, die ontstaat na
het gebruik van graan met
moederkoorn-producerende
schimmel. Zowel mensen
als dieren kunnen er aan
lijden, maar veel komt dit
ongemak niet meer voor.
In een rol AUTO-DROP
vindt U op elke tabletver
pakking een interessant
verhaal.
Vraag naar
Per rol 25 ct.
Gevraagd: Schippersknecht
Goed loon. MeldenL.
HAMELINK, Nieuwediep-
straat 90, Terneuzen.
Jongeman zoekt kosthuis
in Terneuzen. Brieven te
richten aan J. BOS, Donze-
Visserstraat 85, Terneuzen.
Wie heeft zaterdag mijn
rolschaatsen gevonden, om
geving Zeven Triniteits-
straat/Iepenlaan. ANNEKE
KAIJSER, Iepenlaan 15,
Terneuzen.
Nu 500 gram
mooie VARKENSLAPJES
HALSCARBONADEN
Mals mager
RUNDER BRAADVLEES
Nu 4 SLAVINKEN
Nu voor 100 gram
SNIJWORST
GELDERSE HAM
BERLINER
SAKS
GEBRADEN GEHAKT
Nu 500 gram VET SPEK
2 blikjes WEENSE
WORSTJES NU
Nu 2 pak KOFFIE
Nu 3 pakjes BOTER
Nu 5 blikjes
TOMATENPUREE
3 blikjes LEVERPASTEI
5 grote GEBRADEN
GEHAKTBALLEN in blik
5 KALFSCROQUETTEN
ALLEEN WOENSDAG 500 GRAM KWALITEITSGEHAKT
slechts
IJS
Eventueel thuisbezorging
Vlooswijkstraat 57 - Tel. 2212 - Terneuzen
MODE-COIFFURES
ZUIDLANDSTRAAT 30
TERNEUZEN
TELEFOON 2533
Te koop: Bromfiets D.K.W.
Te bevragen: Irenestraat
26, Terneuzen.
GROTE
MEUBEL INRUIL
EN VERKOOPACTIE
Nu nog voor de oude
prijzen zolang de voor
raad strekt. Maar haast
U! Wij verkopen recht
streeks uit onze eigen
fabrieken. Toonkamers
met een ongekende kol-
lektie staan tot Uw
dienst in Uw eigen om
geving.
U wordt gratis gehaald
en gebracht zonder een
enkele verplichting.
Vraagt vrijblijvend, in
lichtingen onder no.
841, bureau van dit
blad of telefonisch 010-
253659.
JT
7S9u auzSJi
B N B N B N N I
(Vervolg)
19. Idem tot wijziging van:
A. de begroting 1966 van het grondbedrijf;
B. de begroting 1966 van de dienst van
openbare werken;
C. de gemeente-begroting 1966.
De heer Weterings: In de begrotingswijziging
van de dienst van openbare werken worden be
dragen geraamd voor aanschaffing van nieuwe
ketels. Deze ketels worden toch wel door des
kundig personeel bediend? Ik begin er enigszins
aan te twijfelen of dat werkelijk het geval is
omdat deze ketels in zo korte tijd naar de bliksem
zijn gegaan. Men zou bijna concluderen dat er
een streven is de verwarmingsketels buiten wer
king te stellen om te komen tot oliestook.
De heer De Vos: Ik geloof niet te kunnen zeg
gen, dat deze verwarmingsinstallaties door ondes
kundig personeel worden bediend, maar wij heb
ben de laatste tijd inderdaad pech met de ketels.
Vandaag sprong er b.v. weer een gedeeltelijk stuk,
doch gelukkig behoeft daarvoor nog geen nieuwe
te worden aangeschaft, omdat er nog een nieuw
lid in kan worden gebouwd. Aan de hier geraamde
aanschaffingen is nog wel dit voordeel verbonden,
dat op de exploitatie niet onbelangrijk kan wor
den bespaard door op oliestook over te gaan, om
dat deze oliestookinstallaties slechts weinig be-
dieningskosten vergen.
In ieder geval is het na verloop van tijd voor
deliger dan de ketels te laten repareren hetgeen
wellicht ook nog wel zou kunnen, maar het blijven
dan oudere ketels, terwijl dat geen voordeel op
de exploitatie zou opleveren.
Zou het al zijn, dat de ketels door ondeskundi-
sen bediend zouden zijn hetgeen ik beslist niet
aanneem dan zal dat met de cliestookinstalla-
fies zeker niet meer het geval zijn, want deze laat
ste behoeven Immers weinig bedienine.
De heer Weterings: Ik mag wel aannemen, nat
er uit veiligheidsoverwegingen toch wel thermo
staten op de ketels komen?
De heer De Vos: Wij zullen uiteraard zorgen
voor een zo goed mogelijke beveiliging.
De heer Hamelink: Ik moge nog opmerken, dat
dergelijke ketels nimmer geleverd worden zonder
een thermostaat.
Zonder hoofdelijke stemming wordt conform
de voorstellen besloten.
20. Voorstel van burgemeester en wethouders
inzake het plan tot herindeling van de ge
meenten in Zeeuwsch-Vlaanderen.
De heer Hol: Mijnheer de voorzitter, spreUer.de
namens de meerderheid in onze fractie, sta U mij
toe, terzake ons bepalende tot het gebied van
de kanaalzone het volgende op te merken.
In april 1959 werd de gemeente Terneuzen aan
gewezen als ontwikkelingskern. .Reeds na een aan
loopperiode van één jaar wierp dit vruchten af.
Naast de modernisering van de bestaande bedrij
ven, kwamen nieuwe belangrijke vestigingen, met
name Philips en Dow, het ind ---riepatroon ver
sterken. Sindsdien is het met de ontwikkeling
steeds excelsior gegaan. Het belangrijke besluit
van hedenavond, waarbij circa 234 ha grond
aan Dow Chemical (Nederland) N. V. werd ver
kocht de grootste grondtransactie ooit door de
raad van Terneuzen gesloten onderstreept dit
nog eens.
Deze ontwikkeling heeft niet alleen voor de ge
meente Terneuzen vruchten afgeworpen, doch
werkte tevens bevruchtend voor die van de gehele
regio.
Wellicht aanvankelijk nog het meest aantoon
baar in de onmiddellijke omgeving, doch straks,
bij de gestage verdere ontplooiing, ongetwijfeld
veer geheel Zeeuwsch-Vlaanderen.
Met het college van burgemeester en wethou
ders zijn wij van oordeel, dat het in de periode
van april 1959 tot heden, zowel van het bestuur
lijke- als van het uitvoerende apparaat, een enor
me krachtsinspanning heeft gekost de ontwikke
ling te kunnen bijbenen.
En thans, mijnheer de voorzitter, ligt hier vóór
ons het zéér ingrijpende plan van Gedeputeerde
Staten van Zeeland tot herindeling van Zeeuwsch-
Vlaanderen.
Vooropgesteld zij, dat ook wij de noodzaak van
een redelijke en verantwoorde schaalvergroting
onderschrijven. Dat zéér kleine en kleine gemeen
ten, met een vrijwel gelijke structuur, worden
samengevoegd, vinden wij, al was het alleen maar
uit technisch-administratieve overwegingen, logisch
en aanvaardbaar. Dat echter vele nu nog zelf
standige en soms zéér levenskrachtige gemeenten,
structureel veelal geheel verschillend, worden op
gedeeld in één grote agglomeratie vinden wij, niet
uitsluitend economisch, doch ook andere motie
ven overwegende, onlogisch en daarom onaan
vaardbaar. Het gevaar is latent aanwezig, dat bij
een dergelijke schaalvergroting het streven naar
decentralisatie in het nieuw te vormen bestuurs
apparaat de overhand zal krijgen, waardoor ern
stige moeilijkheden te verwachten zijn.
Nu moet men aan dit argument niet achteloos
schouderophalend voorbijgaan; de ervaring in dit
opzicht, en dan nog slechts in een heel wat kleiner
verband, is een goede leermeester geweest.
Hoeveel temeer zullen deze moeilijkheden zich
toespitsen in het geval van samenvoeging van
veel, soms structureel zo geheel verschillende,
kernen tot één zelfstandige burgerlijke gemeente.
Een herindeling van gemeenten, mijnheer de
voorzitter, is naar ons gevoelen van een geheel
andere signatuur dan bijvoorbeeld de herverkave
lingen of de samenvoeging van polders, omdat bij
het eerste de menselijke relatie, doch bij de overi
ge het zakelijke centraal gesteld kan worden.
Vanzelfsprekend dienen wij bij de beoordeling
van een herindelingsplan het streekbelang te laten
prevaleren boven het enge gemeentelijke belang
Hiervan uitgaande zijn wij van mening, dat voor
het gebied van de kanaalzone het tweede plan
van Gedeputeerde Staten van Zeeland tot her
indeling van de gemeenten in Zeeuwsch-Vlaande
ren het streekbelang meer zal dienen dan bet
thans vóór ons liggende plan.
De vorming van althans één grote centrale
hoofdkern itl Zeeuwsch-Vlaanderen. waar zowel
het maatschappelijke-, culturele- en economische
leven tot volle ontplooiing kan komen, achten wij
van primair belang.
De volgende vraag is: „Waar moet deze grote
stad komen?" En dan is het naar onze mening toch
moeilijk voor tegenspraak vatbaar, dat er in Ter
neuzen reeds een aanzet aanwezig is, terwijl er
iu goedgekeurde uitbreidingsplannen gewaarborg
de expansie-mogelijkheden liggen, kortom dat het
verspilling van geld en tijd zou zijn, indien daar
aan niet de voorkeur zou worden gegeven.
Deze primaire taak verdraagt niet dat de plan
ning tot verdere op- en uitbouw zou worden door
kruist.
Het is daarom dat de vraag ons van het hart
moet of men bij de planologische opzet van het
vóór ons liggende (grote) herindelingsplan wel in
voldoende mate heeft rekening gehouden met het
kiezen van het juiste tijdstip. Immers, zoals reeds
opgemerkt is, dient zowel het bestuurlijke- als
het uitvoerende apparaat ter plaatse alle zeilen bij
re zetten om de ontwikkeling in juiste banen te
leiden.
Is men er zo zeker van dat men nu, uitgekozen
op dit moment, met deze rigoureuze ingreep moet
komen? Treft men hier, door overbelasting, niet
alleen de gemeente Terneuzen, doch ook de ge
hele regio niet mee? Acht men dit niet tè gefor
ceerd? Valt er niet een gebrek aan coördinerend
inzicht te bespeuren? Neemt men niet teveel hooi
op zijn vork?
Vreemd is ook, dat men bij allerlei zaken, soms
van heel wat minder importantie, voorlichtend te
werk gaat middels deskundig opgezette sociaal-
economische rapporten, uit welke studie dan meest
al bliikt wat de eventuele gevolgen kunnen zijn
bij het nemen van bestuurlijke beslissingen, terwijl
hier, nota bene bij een dergelijk veelomvattend
plan, een dergelijke studie ontbreekt.
Mijnheer de voorzitter, na ampele overwegingen
conformeren wij ons, voor zoveel de kanaalzone
betreft, aan het tweede herindelingsplan van Ge
deputeerde Staten van Zeeland, wat ons inziens
tevens het voordeel inhoudt dat het meer waar
borgen biedt voor een evenwichtige en harmoni
sche ontwikkeling, waarmee naar onze vaste over
tuiging de streek het meest gebaat zal zijn. Met
dit tweede plan kunnen wij voor een reeks van
jaren vooruit. Immers niet minder dan 2.800 ha
industrieterrein zou alsdan tot ontwikkeling kun
nen worden gebracht, waarvan het grootste deel,
n.l. ruim 1700 ha, is gelegen in de nieuw gedachte
gemeente Terneuzen. Puttende uit gegevens vat
deskundige zijde, kunnen wij stellen, dat het t<v
ontwikkeling brengen van 2800 ha industriete*
rein werk zal kunnen geven aan 2 a 300.000 per
sonen, terwijl de woonmogelijkheden in de kern
Terneuzen begrensd zijn tot 140 a 170.000 in
woners. Zoals gezegd kunnen we dus vele iarei
vooruit, vooral indien men bedenkt dat de ge
meente Terneuzen thans nog slechts ruim 19 001
inwoners telt.
Ook planologisch biedt dit 2e plan ons inzien:
geen moeilijkheden, temeer niet omdat men, mit:
prioriteit verlenende aan de vaststelling van hei
streekplan voor de kanaalzone, de gemeentelijke
bestemmingsplannen hierop zal kunnen afstem
men.
Hoewel wij het op prijs stellen dat Gedeputeerde
Staten van Zeeland ons, hoewel niet wettelijk
voorgeschreven, in de gelegenheid hebben gestelc
onze visie op het vóór ons liggende „agglomeratie-
herindelingsplan" te geven, kunnen wij schrei
geen vrijheid vinden onze stem hieraan te geven.
De heer Weterings: Mijnheer de voorzitter, bii
de behandeling van dit agendapunt kunnen wij
lang en breed discussiëren over de vóór- en na
delen van één grote gemeente in Midden Zeeuwsch-
Vlaanderen.
Veel behoefte hebben wij hieraan niet, doch
wanneer men de verslagen over ne gehouden ge
meenteraadsvergaderingen van de laatste weken
in de kranten leest, dan zult U het ons niet kwa
lijk nemen, dat wij ons antwoord breder formu
leren dan wij aanvankelijk van plan waren.
Uit het laatste voorstel van Gedeputeerde Sta
ten is ons één ding zeer duidelijk, namelijk dat
vanaf 19 april 1963 (nu bijna 3 jaar later) er een
groeiproces is ontstaan in „denken naar groteie
verbanden". En wat mij in deze het meest frap
peert, is dat dit proces niet alleen ten aanzien van
Gedeputeerde Staten te constateren valt, doch dat
vooral de lagere eenheden in Zeeuwsch-Vlaande
ren ook deze zienswijze hebben helpen bevorde
ren, in plaats van tegengewerkt.
Diverse gemeentebesturen hebben, bewust of
onbewust, zich niet op verantwoorde wijze verzet
tegen een wat men noemt rigoureuze herindeling.
Jammer genoeg moeten wij constateren, dat het
in vele gevallen aan de nodige deskundigheid heeft
ontbroken.
Ik stel dit alles even, omdat ik zeer nadrukke
lijk het idee van de hand wijs alsof de gemeente-