schoolrijp
GEZELLIGHEID
VOOR IN HUIS
VROUW
en gezin
DIEN
HET
ETEN
EENS
ANDERS
OP
Maandag 3 dinsdag 4 januari 1966
Pagina 5
Verstandsoefening
Gezellige
maaltijden
brengen sfeer
DE VRIJE ZEEUW
SLECHT KERSTRAPPORT?
Nog niet
EN DAAROM SLECHT MEE KUNNEN
Heeft één van uw kinderen ook zo'n slecht kerstrapport meegekregen van
school? Slecht leren kan veroorzaakt worden door velerlei ziekten en af
wijkingen. Leerkrachten, schoolarts en schoolverpleegster, psycholoog en
«praakleraar hebben een gemeenschappelijke taak bij het opsporen van de
leerstoornissen.
Uit hun bemoeiingen kunnen dan weer verschillende dingen voortvloeien.
Zo bijvoorbeeld de verwijzing van kinderen die medische behandeling nodig
blijken te hebben, naar de huisdokter en via hem misschien weer naar
specialisten.
Ofwel, er kan worden geadviseerd tot plaatsing van een op de een of andere
wijze gehandicapt kind op school voor buitengewoon lager onderwijs- men
moet daarbij niet denken dat inrichtingen voor B.L.O. alleen maar debielen-
icholen zijn: er bestaan immers ook speciale scholen voor slechtzienden,
•lechthorenden, voor lichamelijk gebrekkigen.
Toon me uw woning en ik zal u zeggen wn gij zijt.
Onze woning, het eiland van rust, in de nog al zeuwach-
tige bezigheid, die leven is, of het nu een eigen huis, een
flat of een tijdelijke kamer is. Daarom doen we wijs ons te
omringen met een, op ons persoonlijk afgestemd milieu,
want een goed interieur is rustgevend.
We kiezen hiertoe in de eerste plaats meubelen die zijn aangepast aan onze
levenswijze, aan de fysieke en psychische behoeften en aar. or.ze menselijke
maat. Verder moeten we een klein beetje kunnen toveren. Toveren met
meetlat en potlood, met het oog op de ruimteverdeling, de plaatsing var de
meubelen en de verdere attributen van een huis, en bovenal toveren met
kleuren en materialen, die nu eenmaal het aanvullende en decoratieve ele
ment uitmaken.
Het is echter gewenst en daar
om heb ik dit onderwerp thans eens
aangesneden erop te wijzen, dat
men gelukkig bij leermoeilijkheden
niet altijd met ernstige narigheid te
maken heeft en dat ingrijpende
maatregelen tot verbetering ook niet
altijd noodzakelijk zijn. Dit ter ge
ruststelling van de ouders.
Het is om eens iets te noemen
best mogelijk, dat het leren voor
alsnog niet vlot gaat doordat de be
trokken leerling niet echt „school
rijp" is. Zoals algemeen bekend is
•voltrekken zich omstreeks het zesde
levensjaar aanmerkelijke verande
ringen in het lichaam en de geest:
minder molligheid, meer lengtegroei,
minder emotionele labiliteit, meer
psychische rust en belangstelling
voor verstandsoefening.
Niet bij alle jongens en meisjes
vallen die veranderingen samen met
het begin van de schoolplichtige leef
tijd! Sommigen zijn eigenlijk op hun
vijfde jaar al toe aan het lager on
derwijs („de grote school") en ont
groeid aan de kleuterschool: zij wil
len graag letters kennen en leren
lezen, maar dat mag niet.
Urenlang stilzitten
Anderen daarentegen en daar
komen de leermoeilijkheden om de
hoek kijken blijven zelfs nog tot
in de tweede of derde klas van de
grote school echte kleuters, zowel
naar lichaamsbouw als naar geeste
lijke ontwikkeling.
Voor hen is het wel bijzonder on
prettig en onvruchtbaar als zij uren
lang moeten stilzitten en zich pas
sief kennis laten ingieten. Dit wordt
niet alleen weerspiegeld in de rap
portcijfers voor lezen, schrijven en
rekenen, maar ook in die van vlijt
en gedrag.
Sprekend over het kind dat nog
niet schoolrijp is en over de moei
lijkheden die zich daarbij kunnen
voordoen, is het goed eens een ogen
blik stil te staan bij het feit dat lezen,
schrijven en rekenen tamelijk ge
compliceerde, nogal moeilijk te ver
werven vaardigheden zijn, voor de
.kleuterachtigen nog meer dan voor
de reeds schoolrijpe zes- en zeven
jarigen.
Letters en woorden
Kleuters zien allerlei figuren nog
als een geheel, zij zijn niet in staat
een tekening of een woord in onder
delen te ontleden. Dit echter is nodig
U
KUNT
NIET
ALLES
WETEN
Wilt u uw lampekap schoonma
ken, draai deze dan niet rond,
maar loop zelf om de kap heen,
dan draait de fitting niet los.
Elektrische lampen mogen nim
mer aan de draden opgehangen
worden, de leiding is voor de
stroomtoevoer, een afzonderlijke
draad moet bestemd worden voor
het ophangen van de lamp.
om te kunnen lezen. Woorden moe
ten worden geanalyseerd in letters;
vervolgens dient men bij het lezen
de letters weer tot woorden samen
te stellen. Wie nog in de zogenaamd
syncretische fase is slaagt daar niet
in.
Bovendien hebben de niet-school-
rijpe leerlingen vaak moeite met het
vaststellen van ruimtelijke verschil
len, zij kunnen daardoor bijvoor
beeld de letters d en b niet goed van
elkaar onderscheiden. Op deze wijze
kan reeds heel in het begin van het
schoolgaan de oorzaak liggen van
slecht lezen: een gebrek dat vaak
nog doorwerkt als de kinderen allang
op een middelbare school zijn!
Van invloed is soms de gevolgde
methode. Leesles met het plankje,
zowel als met de globaliserende
methode, mits op de juiste wijze toe
gepast, kan uitstekend resultaat heb
ben. Dikwijls wisselen van school en
wellicht daarmee ook van leesdidak-
tiek veroorzaakt daarentegen dik
wijls verwarring en onzekerheid.
Zegge en schrijve
Ook bij het rekenen ligt de oorzaak
van alle moeilijkheden vaak in het
allereerste begin. Wie een kind dat
slecht in rekenen is, wil helpen, moet
eerst op zijn gemak nagaan waar het
struikelblok nu eigenlijk ligt. Kinde
ren die al met vrij ingewikkelde
sommen bezig zijn, blijken dan vaak
de allereerste grondbeginselen niet
voldoende onder de knie te hebben.
Zij zitten misschien te haspelen
met het opschrijven van een gewoon
getal. De Nederlandse taal geeft daar
ook wel aanleiding toe door de tegen
stelling in de volgorde die er is tus
sen het uitspreken en het opschrijven
van getallen die uit twee of meer
cijfers bestaan!
Zegt u nu efens „driehonderdvijf
enzeventig" en schrijft u dat dan
daarna eens in cijfers opU kunt
het: er komt 375 te staan, maar dat
is niet zo vanzelfsprekend, want na
de 3 hebt u eerst de 5 en pas daarna
de 7 genoemd. Dat is de tegenstel
ling in de volgorde die er is tussen
het uitspreken en het opschrijven
van getallen
Tijd van telraam
Als het kind in de tijd van het tel
raam nog niet schoolrijp was, heeft
het dat nooit echt goed begrepen van
die honderdtallen, tientallen en een
heden. Dat is de reden waarom het
later 357 inplaats van 375 zal schrij
ven als er een ingewikkelde natuur -
kundesom moet worden opgelost. De
A Aluminium voorwerpen, zoals
ketels, melkkokers en theepotter.,
kunt u heel goed schoonmaken
met staalwol.
m Kopergroen kunt u verwijderen
door de vlekken boven een spiri
tusvlam te verwarmen en daarna
goed op te wrijven. U kunt het
koper na deze behandeling weer
mooi glimmend krijgen door het
af te wrijven met melk waarin
een beetje zout.
ft Groen water in een betonnen
regenbak kunt u voorkomen dooi
de bak goed schoon te maken met
chloorkalk of bleekwater en zor
gen voor goede afsluiting. Door
het licht buiten te sluiten krijgt
de alg geen, of althans weinig
kans zich te ontwikkelen.
ft Een koperen spoelbak van een
tapkast kunt u het beste schoon
maken met gewone witte schuur
middelen.
Waslijnen die afgeven kunt u het
best eens verven met plasticverf
en vóór het ophangen van het
goed evejj afnemen met een natte
doekf
uitkomst is dan natuurlijk fout....
In de hogere klassen van de lagere
school moest zo'n kind misschien als
maar nieuwe staartdelingen maken
om beter te leren rekenen, maar dat
helpt dan al niet meer als de een
voudigste uitgangspunten nooit goed
begrepen zijn. Toen de grondbegin
selen aan de orde waren was het kind
in kwestie er nog niet aan toe: niet
schoolrijp.
Natuurlijk zijn er vele andere oor
zaken waardoor een kind kan falen
met lezen, schrijven en rekenen. Het
kan komen door slordigheid en
vluchtigheid, het kan komen door
dat het zijn gedachten niet kan con
centreren en ook doordat het zijn
spieren slecht beheerst. Vaak zal
men daarom voor de vraag worden
geplaatst of een diepgaand onder
zoek naar de intelligentie, naar
stoornissen van het zenuwstelsel,
naar storende huiselijke omstandig
heden of naar andere ongunstige in
vloeden noodzakelijk is.
Opgedane ervaring
De ervaring opgedaan door peda
gogen, psychologen en geneeskundi
gen kan hier uitkomst bieden. Zij
kunnen de vragen die hier rijzen be
vestigend of ontkennend beantwoor
den. Nogmaals, men moet goed in
zich opnemen, dat niet alle kinderen
die op school slecht mee kunnen ko
men, nuook dom of ziek zijn.
Hoe deze kinderen dan moeten
worden aangepakt? Soms is er al zo
veel te bereiken door wat extra aan
dacht en wat meer tijd aan hen te
besteden en door wat meer geduld
met hen te hebben. De onderwij
zerfes) is hier, ook bij goede wil, niet
altijd toe in staat: hier is echter even
eens een taak voor de ouders weg
gelegd.
In ieder geval, of leesstoornissen
en rekenmoeilijkheden nu op on
schuldige factoren berusten dan wel
door ernstiger dingen worden ver
oorzaakt, men mag nooit werken met
boze woorden, ergernis en ongeduld,
niet met dreigementen, niet met
straffen en niet met slaag.
Prestaties nog minder
Voor de meeste ouders is het een
grote tegenvaller en een bijzonder
bittere pil als het met hun kind op
school niet zó gaat als zij zich had
den voorgesteld. Van die teleurstel
ling is het kind dan vaak op een heel
onplezierige manier de dupe. De eer
zucht van de ouders heeft al menige
jeugd grondig bedorven.
Bij slecht lerende kinderen wordt
vaak de ene opvoedkundige blunder
op de andere gestapeld. Dat is niet
alleen erg onrechtvaardig als het
slechtlerende kinderen betreft, maar
ook in ander opzicht nog betreurens
waardig: de resultaten op school ver
beteren namelijk niet; integendeel.
Door tumult en gewelddadigheden
worden er bij het kind emotionele
spanningen opgeroepen en daardoor
worden dan de prestaties in de klas
alleen nog maar slechter.
dr. ALFREDA BRIEDÉ.
Hebt u als huisvrouw er eigenlijk
wel bij stil gestaan hoe belangrijk
de maaltijden aan tafel zijn? Het
zijn in veel gezinnen de enige tijd
stippen van de dag, dat men allen
tezamen komt. Aan de huisvrouw
nu de taak om deze momenten,
waarop het hele gezin bijeen is,
gezellig en sfeervol te maken.
Zeer voornaam is hiertoe de wijze,
waarop de tafel wordt verzorgd.
In veel gezinnen zien we hoe
vluchtig een laken of een zeiltje
over de tafel wordt geworpen, en
kele kopjes en borden erop wor
den 'geplaatst, kortom de tafel
slecht wordt gedekt en de familie
vluchtig gaat aanzitten.
De gezelligheid ontbrak en vooral
bij de ontbijttafel kan dit ontstem
ming teweeg brengen bij hen die
juist het bed hebben verlaten. Dik
wijls is hier een slecht humeur
voor de hele dag het gevolg van.
In dit opzicht heeft de huisvrouw
een zeer belangrijke taak. Wan
neer zij ervoor zorgt, dat de tafel
behoorlijk gedekt klaar staat als de
gezinsleden binnenkomen en er
een gezellige sfeer hangt, die mede
bereikt wordt door de wijze waar
op de tafel is aangekleed, dan kan
zij de grootste kribbebijter dade
lijk wat milder stemmen.
Het geheim van gezelligheid? We
kunnen geen gezellig interieur ma
ken door meubelen te kopen, die op
zichzelf gezellig zijn. De sfeer wordt
immers in hoofdzaak bepaald door de
opstelling van de meubels, het ka
rakter der kleuren en materialen, het
juist in de praktijk brengen van
nieuwe ideeën, het liefdevol uitzoe
ken en door onze fantasie te gebrui
ken. Dit alles bij elkaar drukt de
eigen stempel op onze woning. Een
intieme opstelling van de meubels is
wel belangrijk en warme kleuren
geven warmte en beslotenheid.
BEZIT
Wonen betekent ook bewonen, be
zitten. Het betekent dat we het ons
bijvoorbeeld heerlijk gemakkelijk
willen maken met bonte kussens in
vrolijke kleuren op een bank of zelfs,
quasi nonchalant, op de vloer.
Jonge mensen kiezen hiervoor
vaak bizarre patronen naast effen
tinten, om steeds weer nieuwe com
binaties te kunnen maken. Geheel in
de geest van de tijd, afwisseling en
beweeglijkheid! Dit betekent niet, dat
we niet degelijk moeten overleggen
Het is beslist geen kunst om voor wat
sfeer te zorgen. Het gaat er slechts
om of de huisvrouw de nodige aan
dacht aan de tafel schenkt. Zet
geen broodplank of broodmes op
tafel, maar zorgt ervoor dat een
geschat aantal sneetjes brood ge
zellig klaar ligt op een broodschaal.
Leg geen pakje boter op tafel,
maar doe het in de botervloot, die
is er toch voor? Zet bij warme
maaltijden geen pannen op tafel,
althans niet zonder noodzaak. Ge
bruik uw servies zoals het be
hoort, want daar hebt u het voor.
Op die manier bereikt u al heel
veel.
Als u de gezinsleden trakteert op
gebakken eieren, zet dan niet de
koekepan oj> tafel, maar doe de
gebakken eieren op een vlees-
schaal, die vooraf iets verwarmd
is. Of wanneer u geen zin hebt die
schaal vuil te maken, doe de ge
bakken eieren dan op de bordjes.
Kom ook eens met wat anders op
de proppen. Zet in plaats van het
gebruikelijke kliekje eens een
aardig opgemaakte schotel op ta
fel, waarbij de restjes van de vo
rige dag zijn opgesierd met een
paar plakjes ei, een gesneden
augurkje en wat uitjes. Geef in
plaats van het gewone spiegelei
eens een complete uitsmijter, door
de eieren met een plakje vlees op
een paar boterhammen te dra
peren.
Maar doe het in de keuken. Het gaat
óm de sfeer en die hangt aan
elkaar van kleinigheden.
De feestmaand is weer voorbij met
alle gevolgen van dien. Natuurlijk is
er een behoorlijke aanslag gepleegd
op onze huishoudbeurs, waardoor wij
het in de maand januari weer wat
zuiniger aan moeten doen. Niet
tegenstaande de prijsstijgingen rust
op de huisvrouw de taak om elke
dag een voedzame maaltijd op tafel
te brengen. Melk en melkprodukten
kunnen daarbij helpen, niet alleen
omdat ze ons veel waardevolle voe
dingsstoffen verschaffen, maar bo
vendien omdat de prijzen naar
verhouding met andere voedings
middelen altijd nog aan de lage
kant zijn.
ZONDAG: Kop bouillon; spruitjes,
gebakken lever, aardappelen;
chocoladevla met mandarijn
partjes.
MAANDAG: Hete bliksem met spek;
yoghurt.
DINSDAG: Boerenomelet, sla, ge
bakken aardappelen; bessengelei
met vanillevla.
WOENSDAG: Bloemkool, kaasbrood-
jes, aardappelpuree; watergru
wel.
bij het kiezen van decoratieve stof
jes, want tenslotte moet, wat ons nü
bevalt, ook morgen nog aan onze
wensen voldoen.
Wie graag veel ruimte om zich
heen heeft en een praktisch interieur
wil, dat weinig onderhoud vraagt,
doet een keus uit moderne meubelen
en materialen. Wie liever een heel in
tiem interieur heeft met knusse
hoekjes, een gezellige, sfeervolle ver
lichting, warme tapijten en comfor
tabele zitmeubelen, kan ook gerust
uit moderne modellen kiezen, maar
kan daar ook wat antiek bij plaatsen.
Een paar antieke voorwerpen kun
nen een heel mooi contrast geven.
VOORZICHTIG
We moeten alleen niet overdrijven.
Al te grote dessins, hoe betoverend
ook, kunnen een ruimte te veel „ver
kleinen", aan de andere kant „ver
dwijnen" zeer sierlijke dessins in
heel grote ruimten.
We kunnen met kleuren weinig
fouten maken, als we zorgvuldig
elke kleur van een gekozen gedessi
neerde stof, in een effen toepassing
herhalen. Als voorbeeld hiervan
zouden we willen noemen een beige,
groen en rood gedessineerd gordijn,
waarvan we het beige in het kleed,
het groen in de meubelkleding en het
rood in de kussens zouden willen
herhalen.
Spreien met grote dessins kunnen
aan slaapkamers een verzorgd aan
zien en een vriendelijke noot geven,
behalve natuurlijk als ook de toilet
tafel en de gemakkelijke leunstoel
met dezelfde stof bekleed zijn, want
overdaad schaadt.
ZELF PROBEREN
Zo bestaan er tientallen mogelijk
heden, die zowel in sfeer als in ar
tistieke waarde niet voor elkaar be
hoeven onder te doen. Een smaak
volle inrichting is echter echt geen
kwestie van geld alleen. Goede ar
tistieke oplossingen kunnen een een
voudig interieur, dat het luxe ele
ment dus mist, immers heel gezellig
en sfeervol maken!
Ook het zelf-doen kan een bijzon
der gezellige inrichting tot gevolg
hebben. „Zelf gemaakt" zijn twee
simpele woordjes waarin een gehei
me trots schuilt, als de gasten vol
bewondering zijn over het smaak
volle interieur. Welk jong echtpaar
is niet trots op de beeldige kleine
woning, die met veel handigheid,
smaak en weinig geld een „home"
geworden is? Hij heeft er menige
vrije avond en r»«nig vrij week-end
voor opgeofferd en zij ontdekte haar
smaak voor kleuren en decoreren.
Als resultaat ontstaat een absoluut
persoonlijke en originele inrichting,
deels gemaakt uit oud-meubilair,
deels bestaand uit voor weinig geld
gekochte meubelstukjes.
i
BETTY TEELING.
de week
DONDERDAG: Bloemkoolsoep; run
derlapjes, andijvie.
VRIJDAG: Gestoofde vis, worteltjes,
aardappelpureemontagne russe.
ZATERDAG: Spaghetti met geraspte
kaas, tomaten, gehaktsaus; appel.
Wi
Kaasbroodjes
Halveer 4 broodjes en hol ze uit.
Roer 50 g boter romig en doe hief
1 eetlepel tomatenpuree door. Be
smeer hiermee de binnenkant van de
broodjes. Vul ze met 200 g fijnge
sneden ham en bedek elk half brood
je met een plak jonge, vette kaas.
Plaats de broodjes onder de grill of
bovenin een hete oven tot de kaas
gesmolten is. Bestrooi ze met papri
kapoeder en fijngehakte peterselie.
Montagne russe
Doe in een vlaschaal een laag
vanillevla, leg hierop met jam be
streken biscuits en doe hierover de
rest van de vanillevla. Garneer de
bovenzijde met vlokken stijfgeslagen
eiwit en geconfijte vruchtjes. Be
strooi het geheel met gekleurde sui
ker.
NIEUWE COLLECTIE VAN FRANSE HOEDJES
Een bescheiden keus uit de nieuwe hoedjescollectie van Jean
Patou: Linksboven een klepmuts van angora jersey in aardbeien-
kleur, omgeven door een dasband in groen, zwart, wit en weder
om aardbeienrood. Rechtsboven een creatie van zwart leder over
gaand in zwart/wit geblokte stof. Linksonder een kapje met hals
band van groene fluweel. Rechtsonder een fantasiehoedje, waar
voor fazantveren zijn gebruikt. Onder de kin sluitend met een
lederen bandje.
van