schoolrijp GEZELLIGHEID VOOR IN HUIS VROUW en gezin DIEN HET ETEN EENS ANDERS OP Maandag 3 dinsdag 4 januari 1966 Pagina 5 Verstandsoefening Gezellige maaltijden brengen sfeer DE VRIJE ZEEUW SLECHT KERSTRAPPORT? Nog niet EN DAAROM SLECHT MEE KUNNEN Heeft één van uw kinderen ook zo'n slecht kerstrapport meegekregen van school? Slecht leren kan veroorzaakt worden door velerlei ziekten en af wijkingen. Leerkrachten, schoolarts en schoolverpleegster, psycholoog en «praakleraar hebben een gemeenschappelijke taak bij het opsporen van de leerstoornissen. Uit hun bemoeiingen kunnen dan weer verschillende dingen voortvloeien. Zo bijvoorbeeld de verwijzing van kinderen die medische behandeling nodig blijken te hebben, naar de huisdokter en via hem misschien weer naar specialisten. Ofwel, er kan worden geadviseerd tot plaatsing van een op de een of andere wijze gehandicapt kind op school voor buitengewoon lager onderwijs- men moet daarbij niet denken dat inrichtingen voor B.L.O. alleen maar debielen- icholen zijn: er bestaan immers ook speciale scholen voor slechtzienden, •lechthorenden, voor lichamelijk gebrekkigen. Toon me uw woning en ik zal u zeggen wn gij zijt. Onze woning, het eiland van rust, in de nog al zeuwach- tige bezigheid, die leven is, of het nu een eigen huis, een flat of een tijdelijke kamer is. Daarom doen we wijs ons te omringen met een, op ons persoonlijk afgestemd milieu, want een goed interieur is rustgevend. We kiezen hiertoe in de eerste plaats meubelen die zijn aangepast aan onze levenswijze, aan de fysieke en psychische behoeften en aar. or.ze menselijke maat. Verder moeten we een klein beetje kunnen toveren. Toveren met meetlat en potlood, met het oog op de ruimteverdeling, de plaatsing var de meubelen en de verdere attributen van een huis, en bovenal toveren met kleuren en materialen, die nu eenmaal het aanvullende en decoratieve ele ment uitmaken. Het is echter gewenst en daar om heb ik dit onderwerp thans eens aangesneden erop te wijzen, dat men gelukkig bij leermoeilijkheden niet altijd met ernstige narigheid te maken heeft en dat ingrijpende maatregelen tot verbetering ook niet altijd noodzakelijk zijn. Dit ter ge ruststelling van de ouders. Het is om eens iets te noemen best mogelijk, dat het leren voor alsnog niet vlot gaat doordat de be trokken leerling niet echt „school rijp" is. Zoals algemeen bekend is •voltrekken zich omstreeks het zesde levensjaar aanmerkelijke verande ringen in het lichaam en de geest: minder molligheid, meer lengtegroei, minder emotionele labiliteit, meer psychische rust en belangstelling voor verstandsoefening. Niet bij alle jongens en meisjes vallen die veranderingen samen met het begin van de schoolplichtige leef tijd! Sommigen zijn eigenlijk op hun vijfde jaar al toe aan het lager on derwijs („de grote school") en ont groeid aan de kleuterschool: zij wil len graag letters kennen en leren lezen, maar dat mag niet. Urenlang stilzitten Anderen daarentegen en daar komen de leermoeilijkheden om de hoek kijken blijven zelfs nog tot in de tweede of derde klas van de grote school echte kleuters, zowel naar lichaamsbouw als naar geeste lijke ontwikkeling. Voor hen is het wel bijzonder on prettig en onvruchtbaar als zij uren lang moeten stilzitten en zich pas sief kennis laten ingieten. Dit wordt niet alleen weerspiegeld in de rap portcijfers voor lezen, schrijven en rekenen, maar ook in die van vlijt en gedrag. Sprekend over het kind dat nog niet schoolrijp is en over de moei lijkheden die zich daarbij kunnen voordoen, is het goed eens een ogen blik stil te staan bij het feit dat lezen, schrijven en rekenen tamelijk ge compliceerde, nogal moeilijk te ver werven vaardigheden zijn, voor de .kleuterachtigen nog meer dan voor de reeds schoolrijpe zes- en zeven jarigen. Letters en woorden Kleuters zien allerlei figuren nog als een geheel, zij zijn niet in staat een tekening of een woord in onder delen te ontleden. Dit echter is nodig U KUNT NIET ALLES WETEN Wilt u uw lampekap schoonma ken, draai deze dan niet rond, maar loop zelf om de kap heen, dan draait de fitting niet los. Elektrische lampen mogen nim mer aan de draden opgehangen worden, de leiding is voor de stroomtoevoer, een afzonderlijke draad moet bestemd worden voor het ophangen van de lamp. om te kunnen lezen. Woorden moe ten worden geanalyseerd in letters; vervolgens dient men bij het lezen de letters weer tot woorden samen te stellen. Wie nog in de zogenaamd syncretische fase is slaagt daar niet in. Bovendien hebben de niet-school- rijpe leerlingen vaak moeite met het vaststellen van ruimtelijke verschil len, zij kunnen daardoor bijvoor beeld de letters d en b niet goed van elkaar onderscheiden. Op deze wijze kan reeds heel in het begin van het schoolgaan de oorzaak liggen van slecht lezen: een gebrek dat vaak nog doorwerkt als de kinderen allang op een middelbare school zijn! Van invloed is soms de gevolgde methode. Leesles met het plankje, zowel als met de globaliserende methode, mits op de juiste wijze toe gepast, kan uitstekend resultaat heb ben. Dikwijls wisselen van school en wellicht daarmee ook van leesdidak- tiek veroorzaakt daarentegen dik wijls verwarring en onzekerheid. Zegge en schrijve Ook bij het rekenen ligt de oorzaak van alle moeilijkheden vaak in het allereerste begin. Wie een kind dat slecht in rekenen is, wil helpen, moet eerst op zijn gemak nagaan waar het struikelblok nu eigenlijk ligt. Kinde ren die al met vrij ingewikkelde sommen bezig zijn, blijken dan vaak de allereerste grondbeginselen niet voldoende onder de knie te hebben. Zij zitten misschien te haspelen met het opschrijven van een gewoon getal. De Nederlandse taal geeft daar ook wel aanleiding toe door de tegen stelling in de volgorde die er is tus sen het uitspreken en het opschrijven van getallen die uit twee of meer cijfers bestaan! Zegt u nu efens „driehonderdvijf enzeventig" en schrijft u dat dan daarna eens in cijfers opU kunt het: er komt 375 te staan, maar dat is niet zo vanzelfsprekend, want na de 3 hebt u eerst de 5 en pas daarna de 7 genoemd. Dat is de tegenstel ling in de volgorde die er is tussen het uitspreken en het opschrijven van getallen Tijd van telraam Als het kind in de tijd van het tel raam nog niet schoolrijp was, heeft het dat nooit echt goed begrepen van die honderdtallen, tientallen en een heden. Dat is de reden waarom het later 357 inplaats van 375 zal schrij ven als er een ingewikkelde natuur - kundesom moet worden opgelost. De A Aluminium voorwerpen, zoals ketels, melkkokers en theepotter., kunt u heel goed schoonmaken met staalwol. m Kopergroen kunt u verwijderen door de vlekken boven een spiri tusvlam te verwarmen en daarna goed op te wrijven. U kunt het koper na deze behandeling weer mooi glimmend krijgen door het af te wrijven met melk waarin een beetje zout. ft Groen water in een betonnen regenbak kunt u voorkomen dooi de bak goed schoon te maken met chloorkalk of bleekwater en zor gen voor goede afsluiting. Door het licht buiten te sluiten krijgt de alg geen, of althans weinig kans zich te ontwikkelen. ft Een koperen spoelbak van een tapkast kunt u het beste schoon maken met gewone witte schuur middelen. Waslijnen die afgeven kunt u het best eens verven met plasticverf en vóór het ophangen van het goed evejj afnemen met een natte doekf uitkomst is dan natuurlijk fout.... In de hogere klassen van de lagere school moest zo'n kind misschien als maar nieuwe staartdelingen maken om beter te leren rekenen, maar dat helpt dan al niet meer als de een voudigste uitgangspunten nooit goed begrepen zijn. Toen de grondbegin selen aan de orde waren was het kind in kwestie er nog niet aan toe: niet schoolrijp. Natuurlijk zijn er vele andere oor zaken waardoor een kind kan falen met lezen, schrijven en rekenen. Het kan komen door slordigheid en vluchtigheid, het kan komen door dat het zijn gedachten niet kan con centreren en ook doordat het zijn spieren slecht beheerst. Vaak zal men daarom voor de vraag worden geplaatst of een diepgaand onder zoek naar de intelligentie, naar stoornissen van het zenuwstelsel, naar storende huiselijke omstandig heden of naar andere ongunstige in vloeden noodzakelijk is. Opgedane ervaring De ervaring opgedaan door peda gogen, psychologen en geneeskundi gen kan hier uitkomst bieden. Zij kunnen de vragen die hier rijzen be vestigend of ontkennend beantwoor den. Nogmaals, men moet goed in zich opnemen, dat niet alle kinderen die op school slecht mee kunnen ko men, nuook dom of ziek zijn. Hoe deze kinderen dan moeten worden aangepakt? Soms is er al zo veel te bereiken door wat extra aan dacht en wat meer tijd aan hen te besteden en door wat meer geduld met hen te hebben. De onderwij zerfes) is hier, ook bij goede wil, niet altijd toe in staat: hier is echter even eens een taak voor de ouders weg gelegd. In ieder geval, of leesstoornissen en rekenmoeilijkheden nu op on schuldige factoren berusten dan wel door ernstiger dingen worden ver oorzaakt, men mag nooit werken met boze woorden, ergernis en ongeduld, niet met dreigementen, niet met straffen en niet met slaag. Prestaties nog minder Voor de meeste ouders is het een grote tegenvaller en een bijzonder bittere pil als het met hun kind op school niet zó gaat als zij zich had den voorgesteld. Van die teleurstel ling is het kind dan vaak op een heel onplezierige manier de dupe. De eer zucht van de ouders heeft al menige jeugd grondig bedorven. Bij slecht lerende kinderen wordt vaak de ene opvoedkundige blunder op de andere gestapeld. Dat is niet alleen erg onrechtvaardig als het slechtlerende kinderen betreft, maar ook in ander opzicht nog betreurens waardig: de resultaten op school ver beteren namelijk niet; integendeel. Door tumult en gewelddadigheden worden er bij het kind emotionele spanningen opgeroepen en daardoor worden dan de prestaties in de klas alleen nog maar slechter. dr. ALFREDA BRIEDÉ. Hebt u als huisvrouw er eigenlijk wel bij stil gestaan hoe belangrijk de maaltijden aan tafel zijn? Het zijn in veel gezinnen de enige tijd stippen van de dag, dat men allen tezamen komt. Aan de huisvrouw nu de taak om deze momenten, waarop het hele gezin bijeen is, gezellig en sfeervol te maken. Zeer voornaam is hiertoe de wijze, waarop de tafel wordt verzorgd. In veel gezinnen zien we hoe vluchtig een laken of een zeiltje over de tafel wordt geworpen, en kele kopjes en borden erop wor den 'geplaatst, kortom de tafel slecht wordt gedekt en de familie vluchtig gaat aanzitten. De gezelligheid ontbrak en vooral bij de ontbijttafel kan dit ontstem ming teweeg brengen bij hen die juist het bed hebben verlaten. Dik wijls is hier een slecht humeur voor de hele dag het gevolg van. In dit opzicht heeft de huisvrouw een zeer belangrijke taak. Wan neer zij ervoor zorgt, dat de tafel behoorlijk gedekt klaar staat als de gezinsleden binnenkomen en er een gezellige sfeer hangt, die mede bereikt wordt door de wijze waar op de tafel is aangekleed, dan kan zij de grootste kribbebijter dade lijk wat milder stemmen. Het geheim van gezelligheid? We kunnen geen gezellig interieur ma ken door meubelen te kopen, die op zichzelf gezellig zijn. De sfeer wordt immers in hoofdzaak bepaald door de opstelling van de meubels, het ka rakter der kleuren en materialen, het juist in de praktijk brengen van nieuwe ideeën, het liefdevol uitzoe ken en door onze fantasie te gebrui ken. Dit alles bij elkaar drukt de eigen stempel op onze woning. Een intieme opstelling van de meubels is wel belangrijk en warme kleuren geven warmte en beslotenheid. BEZIT Wonen betekent ook bewonen, be zitten. Het betekent dat we het ons bijvoorbeeld heerlijk gemakkelijk willen maken met bonte kussens in vrolijke kleuren op een bank of zelfs, quasi nonchalant, op de vloer. Jonge mensen kiezen hiervoor vaak bizarre patronen naast effen tinten, om steeds weer nieuwe com binaties te kunnen maken. Geheel in de geest van de tijd, afwisseling en beweeglijkheid! Dit betekent niet, dat we niet degelijk moeten overleggen Het is beslist geen kunst om voor wat sfeer te zorgen. Het gaat er slechts om of de huisvrouw de nodige aan dacht aan de tafel schenkt. Zet geen broodplank of broodmes op tafel, maar zorgt ervoor dat een geschat aantal sneetjes brood ge zellig klaar ligt op een broodschaal. Leg geen pakje boter op tafel, maar doe het in de botervloot, die is er toch voor? Zet bij warme maaltijden geen pannen op tafel, althans niet zonder noodzaak. Ge bruik uw servies zoals het be hoort, want daar hebt u het voor. Op die manier bereikt u al heel veel. Als u de gezinsleden trakteert op gebakken eieren, zet dan niet de koekepan oj> tafel, maar doe de gebakken eieren op een vlees- schaal, die vooraf iets verwarmd is. Of wanneer u geen zin hebt die schaal vuil te maken, doe de ge bakken eieren dan op de bordjes. Kom ook eens met wat anders op de proppen. Zet in plaats van het gebruikelijke kliekje eens een aardig opgemaakte schotel op ta fel, waarbij de restjes van de vo rige dag zijn opgesierd met een paar plakjes ei, een gesneden augurkje en wat uitjes. Geef in plaats van het gewone spiegelei eens een complete uitsmijter, door de eieren met een plakje vlees op een paar boterhammen te dra peren. Maar doe het in de keuken. Het gaat óm de sfeer en die hangt aan elkaar van kleinigheden. De feestmaand is weer voorbij met alle gevolgen van dien. Natuurlijk is er een behoorlijke aanslag gepleegd op onze huishoudbeurs, waardoor wij het in de maand januari weer wat zuiniger aan moeten doen. Niet tegenstaande de prijsstijgingen rust op de huisvrouw de taak om elke dag een voedzame maaltijd op tafel te brengen. Melk en melkprodukten kunnen daarbij helpen, niet alleen omdat ze ons veel waardevolle voe dingsstoffen verschaffen, maar bo vendien omdat de prijzen naar verhouding met andere voedings middelen altijd nog aan de lage kant zijn. ZONDAG: Kop bouillon; spruitjes, gebakken lever, aardappelen; chocoladevla met mandarijn partjes. MAANDAG: Hete bliksem met spek; yoghurt. DINSDAG: Boerenomelet, sla, ge bakken aardappelen; bessengelei met vanillevla. WOENSDAG: Bloemkool, kaasbrood- jes, aardappelpuree; watergru wel. bij het kiezen van decoratieve stof jes, want tenslotte moet, wat ons nü bevalt, ook morgen nog aan onze wensen voldoen. Wie graag veel ruimte om zich heen heeft en een praktisch interieur wil, dat weinig onderhoud vraagt, doet een keus uit moderne meubelen en materialen. Wie liever een heel in tiem interieur heeft met knusse hoekjes, een gezellige, sfeervolle ver lichting, warme tapijten en comfor tabele zitmeubelen, kan ook gerust uit moderne modellen kiezen, maar kan daar ook wat antiek bij plaatsen. Een paar antieke voorwerpen kun nen een heel mooi contrast geven. VOORZICHTIG We moeten alleen niet overdrijven. Al te grote dessins, hoe betoverend ook, kunnen een ruimte te veel „ver kleinen", aan de andere kant „ver dwijnen" zeer sierlijke dessins in heel grote ruimten. We kunnen met kleuren weinig fouten maken, als we zorgvuldig elke kleur van een gekozen gedessi neerde stof, in een effen toepassing herhalen. Als voorbeeld hiervan zouden we willen noemen een beige, groen en rood gedessineerd gordijn, waarvan we het beige in het kleed, het groen in de meubelkleding en het rood in de kussens zouden willen herhalen. Spreien met grote dessins kunnen aan slaapkamers een verzorgd aan zien en een vriendelijke noot geven, behalve natuurlijk als ook de toilet tafel en de gemakkelijke leunstoel met dezelfde stof bekleed zijn, want overdaad schaadt. ZELF PROBEREN Zo bestaan er tientallen mogelijk heden, die zowel in sfeer als in ar tistieke waarde niet voor elkaar be hoeven onder te doen. Een smaak volle inrichting is echter echt geen kwestie van geld alleen. Goede ar tistieke oplossingen kunnen een een voudig interieur, dat het luxe ele ment dus mist, immers heel gezellig en sfeervol maken! Ook het zelf-doen kan een bijzon der gezellige inrichting tot gevolg hebben. „Zelf gemaakt" zijn twee simpele woordjes waarin een gehei me trots schuilt, als de gasten vol bewondering zijn over het smaak volle interieur. Welk jong echtpaar is niet trots op de beeldige kleine woning, die met veel handigheid, smaak en weinig geld een „home" geworden is? Hij heeft er menige vrije avond en r»«nig vrij week-end voor opgeofferd en zij ontdekte haar smaak voor kleuren en decoreren. Als resultaat ontstaat een absoluut persoonlijke en originele inrichting, deels gemaakt uit oud-meubilair, deels bestaand uit voor weinig geld gekochte meubelstukjes. i BETTY TEELING. de week DONDERDAG: Bloemkoolsoep; run derlapjes, andijvie. VRIJDAG: Gestoofde vis, worteltjes, aardappelpureemontagne russe. ZATERDAG: Spaghetti met geraspte kaas, tomaten, gehaktsaus; appel. Wi Kaasbroodjes Halveer 4 broodjes en hol ze uit. Roer 50 g boter romig en doe hief 1 eetlepel tomatenpuree door. Be smeer hiermee de binnenkant van de broodjes. Vul ze met 200 g fijnge sneden ham en bedek elk half brood je met een plak jonge, vette kaas. Plaats de broodjes onder de grill of bovenin een hete oven tot de kaas gesmolten is. Bestrooi ze met papri kapoeder en fijngehakte peterselie. Montagne russe Doe in een vlaschaal een laag vanillevla, leg hierop met jam be streken biscuits en doe hierover de rest van de vanillevla. Garneer de bovenzijde met vlokken stijfgeslagen eiwit en geconfijte vruchtjes. Be strooi het geheel met gekleurde sui ker. NIEUWE COLLECTIE VAN FRANSE HOEDJES Een bescheiden keus uit de nieuwe hoedjescollectie van Jean Patou: Linksboven een klepmuts van angora jersey in aardbeien- kleur, omgeven door een dasband in groen, zwart, wit en weder om aardbeienrood. Rechtsboven een creatie van zwart leder over gaand in zwart/wit geblokte stof. Linksonder een kapje met hals band van groene fluweel. Rechtsonder een fantasiehoedje, waar voor fazantveren zijn gebruikt. Onder de kin sluitend met een lederen bandje. van

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1966 | | pagina 5