Gedeputeerde Staten beantwoorden door leden van Provinciale Staten gestelde vragen 570"e STAATSLOTERIJ De conferentie in Addis Abeba De misdaad van Richard Ross li Chefarine .4' Pagina 2 DE VRTTE ZEEUW Maandag fi dinsdag 7 december 1985 VARKENSPEST Personenaujp tegen boom gereden TELEVISIE JN K. L. M.-MACHINES Auto klem op overweg tussen Boxtel en Den Bosch Dodelijk verkeersongeluk Griepbestrijding met 4 middelen tegelijk! Storm laat kraan omslaan Frontale autobotsing in Maastricht Bij het vooronderzoek van de begroting der provincie Zeeland voor 1966 werden in de afdelingen vele vragen gesteld, die recht streeks of zijdelings betrekking hebben op Zeeuws-Vlaanderen. Wij laten hier een aantal vragen en het antwoord van gedepu teerde staten daarop volgen. FINANCIËN Vraag: Kunnen gedeputeerde staten mededelen, of de minister van verkeer en waterstaat ten aanzien van de vaste oeverver binding een positief standpunt inneemt en, zo ja, of van rijks wege met het maken van plan nen reeds een aanvang is ge maakt? Antwoord: Wij hebben geen reden aan te nemen, dat het standpunt van de minister ten opzichte van de vaste oeverver- dinding met Zeeuwsch-Vlaande ren is gewijzigd. De minister heeft deze kwestie nog in stu die. PROVINCIALE STOOMBOOTDIENSTEN Vraag: Zijn gedeputeerde sta ten niet van oordeel, dat het in leggen van de kleinere schepen op het veer KruiningenPerk- polder meer nadelen dan voor delen zal bieden? Met name wordt hierbij gedacht aan het kruisen van het scheepvaart verkeer van en naar Antwer pen en aan het binnenvaren van de havens. Moet voorts niet worden verwacht, dat het op stellen op het verkeersplateau, tengevolge van het gebruik van de schepen met zijlading, moei lijkheden zal veroorzaken? Antwoord: Wij hebben meer malen en met nadruk betoogd, dat wij voor de periode tot in- dienststelling van de dubbel deksveerboten aan een andere oplossing de voorkeur geven. In dit standpunt is geen veran dering gekomen. Het houdt ech ter in, dat wij de voor- en na delen tegen elkander afwegen de niet, zoals de vragenstellers zelf blijkbaar wel menen, tot een negatieve conclusie komen. De positieve waarde, afgemeten tegen de capaciteit van de door ons verlangde 90-meterboten is vrij klein, terwijl inderdaad moeilijkheden c.q. belemmerin gen kunnen ontstaan als gevolg van het intensieve scheepvaart verkeer van en naar Antwer pen. Bovendien wordt de situatie bij de aanleginrichtingen en op stelterreinen ingewikkelder dan tot nu toe. Nochtans menen wij dat wij de plicht hebben om al les te doen wat in de gegeven omstandigheden mogelijk is, om de vertragingen voor het verkeer zoveel mogelijk te beperken. Vraag: Kunnen gedeputeerde staten mededelen in hoeverre het inzetten van de scherpe schepen werkelijk een bijdrage zal leveren om het vervoer over het veer KruiningenPerkpol- der vlotter te doen geschieden? Antwoord: De scherpe schepen, die vrij komen als gevolg van de opheffing van de Oosterschel- de dienst, hebben een capaciteit van 30 respectievelijk 23 perso nenwagens. Deze schepen zullen vermoedelijk een 45-minuten- dienst kunnen onderhouden, dat is derhalve in 90 minuten heen en terug. Indien bij de uitvoe ring van de dienst niet teveel tegenslag wordt ondervonden, geeft het inzetten van de scher pe schepen, zij het met inzet van veel mankracht en materi aal, dus wel enige verlichting. Van veel belang is in dit ver band, dat de aanleginrichting voor de scherpe schepen ook kan worden gebruikt door het m.s. Prins Hendrik in plaats van de bovengenoemde schepen, in dien dit schip althans niet één der drie andere boten met kop- lading moet vervangen. Vraag: Is het de bedoeling, dat de op het veer Kruiningen Perkpolder in te zetten Ooster- scheldeboten alleen personen auto's zullen vervoeren? Antwoord: Het is inderdaad de bedoeling om met de scherpe schepen uitsluitend personen auto's te vervoeren. Op de an dere schepen komt zodoende meer ruimte beschikbaar voor vrachtauto's. Het beladen van de scherpe schepen met vracht auto's kost veel te veel tijd. Vraag: Zal het veer Kruiningen Perkpolder niet méér ontlast worden, indien de vrijkomende Oosterscheldeveerboten worden ingezet op het veer Terneuzen Hoedekenskerke? Antwoord: Het laden en lossen zal in Terneuzen en Hoedekens kerke dezelfde tijd vragen, ter wijl het gebrek aan opstelruim te vertragend zal werken. De werkelijke vaartijd is echter aanmerkelijk langer dan op het veer KruiningenPerkpolder. Wij zijn er daarom van over tuigd, dat de dagcapaciteit der schepen daar groter zal zijn dan op het veer TerneuzenHoede kenskerke. Vraag: Zullen de verkeers maatregelen, welke getroffen zullen moeten worden bij de in- dienststelling van de dubbeldek ker op het veer Kruiningen Perkpolder tegelijk met het in de vaart komen van deze dub beldekker gereed zijn? Antwoord: Wanneer onder ver keersmaatregelen verstaan wor den de voorzieningen, die bij de veren zelve en op de opstelter reinen getroffen moeten wor den, dan kan het antwoord in het algemeen bevestigend luiden. Wanneer de vraag gericht is op de verder gelegen aan- en afvoerwegen moeten wij een minder optimistisch antwoord geven. Vraag: Hebben gedeputeerde staten enig inzicht in het ver voer, dat op het veer Kruinin genPerkpolder wordt afgesto ten als gevolg van de lange wachttijden, die bij dit veer voor komen, en dat de weg door Bel gië kies? Antwoord: Een op exacte ge gevens gebaseerd inzicht in dit vervoer ontbreekt ons. Het schijnt echter, dat belang rijk meer personenauto's de weg over België verkiezen dan vracht wagens, zulks in verband met de douaneformaliteiten. Als zeer globale schatting zouden wij een percentage van 20 tot 25 voor personenwagens willen noemen. Het vrachtverkeer, dat de weg door België kiest, is te verwaar lozen. Vraag: Zijn gedeputeerde sta ten bereid de situatie op de Westerscheldeveren in het alge meen aan een onderzoek te on derwerpen en daarin tevens te betrekken de omstandigheid, dat door het verrichten van bepaal de baggerwerkzaamheden de oversteekroute TerneuzenHoe- kenskerke aanmerkelijk kan worden bekort? Antwoord: De omstandigheden bij en de vaarroutes van de drie veren over de Westerschelde hebben onze voortdurende aan dacht. Het is niet te verwach ten, dat de verbinding Hoede kenskerkeTerneuzen door uit gebreid baggerwerk sterk valt te verbeteren. Vraag: Kunnen gedeputeerde staten bevorderen, dat voor het publiek, dat gebruik maakt van openbare middelen van vervoer, in de avonduren meer aanslui tingsmogelijkheden op de veren over de Westerschelde worden geschapen? Antwoord: Wij hebben meer malen aangedrongen op aanslui ting van de autobusdiensten in de avonduren op de veerdien sten over de Westerschelde. De bezettingsgraad is in de prak tijk evenwel zó gering geble ken, dat van de desbetreffende ondernemingen niet kan worden gevergd, dat zij dergelijke dien sten in stand houden. PERSONEEL Vraag: Kunnen gedeputeerde staten mededelen, welke motie ven hebben geleid tot het op heffen van het districtskantoor van de provinciale waterstaat te Terneuzen, terwijl in Axel en in Oostburg nieuwe kantoren worden gevestigd? Antwoord: Met betrekking tot de reorganisatie van de provin ciale waterstaat hebben wij u reeds eerder mededelingen ge daan bij de behandeling van de begroting voor 1965. Zoals daar bij is vermeld, beoogt de reor ganisatie door middel van spe cialisatie en rationalisatie te ko men tot een optimaal functio nerend apparaat. Daartoe is enerzijds nodig, dat de ontwerpfuncties en de ad ministratieve staf in het hoofd kantoor te Middelburg gecon centreerd worden. In deze ge- dachtengang is een gedeelte van het te Terneuzen werkzame per soneel overgeplaatst naar Mid delburg, waardoor het kantoor te Terneuzen te groot wordt voor de overblijvende ambtenaren. Anderzijds kan een regionale basis van de organisatie te weten de dienstkringen met hun personeel niet worden gemist De waterstaatkundiee problemen zijn dusdanig ingrijpend en ra ken zoveel belangen, dat het noodzakelijk is, dat in elk rayon een (hoofd-jambtenaar aanwe zig is, die de problemen en om standigheden grondig kent. Het ligt voor de hand voor deze rayons uit te gaan van een indeling in Oost- en West- Zeeuwsch-Vlaanderen, zoals dit tot nu toe altijd het geval is ge weest. In Oostburg is tot 1956 een dienstkringbureau gevestigd geweest, terwijl in Terneuzen ook thans nog, naast het bureau van de hoofdingenieur, een apart dienstkringbureau is ge vestigd. Door pensionering van de betrokken ambtenaar komt zijn bureau (in het woonhuis) te vervallen, zodat thans een vrije keuze bestaat voor de ves tiging van de kantoren in be paalde rayons. Voor Oost-Zeeuwsch-VIaande- ren is daarbij de keuze op Axel gevallen, omdat Terneuzen uit waterstaatkundig oogpunt geen centrumfunctie vervult, terwijl Axel dit wel doet en ook geo grafisch gunstiger ligt. Voor West-Zeeuwsch-Vlaande-, meentelij ke activiteiten ten deze uitblijven? Antwoord: Onlangs hebben wij een gemeenschappelijke re geling inzake samenwerking van de gemeenten in West Zeeuwsch-Vlaanderen ten aan zien van de openluchtrecreatie goedgekeurd. Wij vertrouwen dat binnen afzienbare tijd plan nen aan ons zullen worden voor gelegd. Hierbij merken wij op, dat het voor de gemeenten ook in dien een rijksbijdrage uit de gel den voor de openluchtrecreatie wordt verkregen - zowel uit budgettair als uit financierings oogpunt moeilijk is de nodige gelden beschikbaar te stellen. OVERZICHT WERKZAAMHEDEN WEGEN Vraag: Aangedrongen wordt op het spoedig aanbrengen van een goede verlichting bij de ge vaarlijke kruisingen IJzendijke- rijksgrens en IJzendijke-Braak- man-Oostburg. Antwoord: Enige tijd geleden hebben wij besloten een onder zoek te doen instellen naar de Zeeuwsch-Vlaanderen niet ver- °P 'le^ provinciaal wegenplan tragend zal werken? voorkomende wegyakken en wegkruismgen, welke verlich- Antwoord: De combinatie van £irzouden behoeven. Hiertoe de streekplannen voor Oost- behoren onder meer de beide Zeeuwsch- Vlaanderen en de SeI?0jmcJ® wegkruisingen. Kanaalzone zal zeer zeker niet Bedoeld onderzoek zal, naar vertragend werken, om de een- bet zich laat aanzien, binnenkort voudige reden, dat bij afzonder- zlJn voltooid. lijke behandeling dezer streek- n - PunviNriAIF plannen een bestudering van de BEGROTING PROVINCIALE consequenties van het ene streek-, STOOMBOOTDIENsTEN plan in het gebied van het an- Vraag: Blijkens de toelichting dere niet achterwege zou kun-l h J Qosterschelde" in nen blijven. Het ligt daarom voor 1966 slechts 12fc d dienst bfr. de hand voor beide genoemde hoeven doen Kan dit scWp gebieden ineens een zogenaamd gedurende de zomermaanden niet survey op te stellen, waarin het tra worden jngezet op het veer ■nlarinlneiseh onderzoek is ver- i -, n ren komt alleen Oostburg in aanmerking. Uiteraard moet in Axel en Oostburg voorzien worden in be scheiden kantoorruimten, zoals dit ook elders is geschied. Voor de verkoop van het over bodig geworden kantoor te Ter neuzen hopen wij binnenkort een voorstel aan u voor te leg gen. ONTWIKKELING Ruimtelijke Ordening Vraag: Mag als zeker worden aangenomen, dat de combinatie van het streekplan voor de Ka naalzone met dat voor Oost planologisch onderzoek is ver vat, hetwelk aan het ontweim- arbeid ten grondslag moet lig gen. Wij geloven dan ook veeleer, dat het streekplan, dat bij ge scheiden behandeling het laatst aan de beurt zou zijn gekomen, door de combinatie thans eerder voor vaststelling gereed zal zijn zonder combinatie het geval zou zijn geweest. Openbare nutsvoorzieningen Vraag: Kunnen reeds nadere mededelingen worden gedaan over de definitieve plaats van de nieuwe uitbreiding van de P.Z.E.M.? Antwoord: Indien de ontwik keling van het debiet dit toe laat, zal de eerstvolgende uit breiding plaatsvinden op het ter rein van de bestaande centrale. Het moet echter niet uitgesloten worden geacht, dat onverwach te ontwikkelingen bij industriële afnemers opstelling van produk- tievermogen ten zuiden van de Westerschelde wenselijk te ma ken. In dat geval zal de eerst volgende uitbreiding niet Vlis- singen, doch wellicht in de om geving van Terneuzen plaats vinden. Vraag: Wanneer zal de aan sluiting van West Zeeuwsch- Vlaanderen op het aardgasnet worden gerealiseerd? Antwoord: De Gasunie heeft toegezegd na te zullen gaan, of het haar mogelijk is in 1966 een begin te maken met het leggen van de hoofdtransportleiding van Sluiskil naar West Zeeuwsch- Vlaanderen tot aan het gebied waar momenteel reeds gas wordt gedistribueerd. Zou deze toezeg ging gestand gedaan worden, dan is te verwachten, dat met de distributie van aardgas in West Zeeuwsch-Vlaanderen nog in 1967 een begin wordt ge maakt. Recreatie en toerisme Vraag: Wat stellen gedepu teerde staten zich voor te doen ter bevordering van de recreatie en het toerisme in de Zeeuws- Vlaamse kunststrook, nu ge- TerneuzenHoedekenskerke? Antwoord: Aangezien het m.s. „Oosterschelde" de overige da gen in reserve ligt en bij het uitvallen van een der andere scherpe schepen ingezet moet worden, kan men niet vast reke nen op de aanwezigheid van dit schip. Extravaarten kunnen dus niet in de dienstregelingen wor den opgenomen. Bovendien is niet voldoende personeel beschikbaar om het schip gehele dagen extra in te zetten. Ook in de gemeente Nieuw- leusen breidt de varkenspest zich uit. Thans is de ziekte geconsta teerd op het bedrijf van de vee houder R. Muder. Het is het vijfde geval in veertien dagen in deze gemeente. Een aantal varkens is afge maakt. Op de provinciale weg AmersfoortBunschoten is vrij dagavond in de gemeente Hoog land een personenauto met grote snelheid tegen een boom gere den. Een bewoner van Amers foort de 19-jarige H. B., kwam om het leven. De twee andere inzittenden, eveneens uit Amers foort, werden zwaar gewond in een ziekenhuis van hun woon plaats opgenomen. Het ongeluk gebeurde in een flauwe bocht. Men vermoedt dat de bestuurder de macht over het stuur heeft verloren. De wagen brak doormidden en de afge knapte boom kwam op de auto terecht. In de loop van vrijdagnacht is ook de bestuurder van de auto die vrijdagavond op de weg Amersfoort-Bunschoten in de gemeente Hoogland tegen een boom botste, overleden. Het was de 20-jarige Gerrit Vlos uit Amersfoort. Eerder op de avond overleed de 18-jarige H. B., ter wijl een derde inzittende, de 17- jarige J. van E., eveneens uit Amersfoort, zwaar gewond werd. De K.L.M. heeft in een van de DC-S machines, welke ingezet worden op de route naar de Verenigde Staten, t.v.-toestellen geïnstalleerd, waarop de passa giers een aantal programma's kunnen volgen. Het geluid komt door via hoofdtelefoons. De toe stellen zijn geïnstalleerd boven het hoederék, zo, dat men over het gangpad heen kijkt Op de foto: Een beeld van de cabine van de DC-8, de „Albert Ples- man", met de gemonteerde mo nitors. Tussen Boxtel en 's-Hertogen- bosch is zondagnacht een perso nenauto op een met een automa tische knipperlichtinstallatie uit geruste overweg vastgeraakt. De auto belandde naast de weg tussen de rails. Er moest een kraan aan te pas komen om de overweg vrij te maken. Enkele goederentreinen moesten worden omgelegd. Op de kruisweg in de gemeen te Haarlemmermeer is zondag avond de 21-jarige dienstplich tige militair P. Fischer uit Heemstede bij een verkeerson geval om het leven gekomen. Tengevolge van slippen vloog de auto waarin Fischer met twee andere dienstplichtige mi litairen in de richting Aalsmeer reed, tegen een boom. Fischer bleek na aankomst in de Maria Stichting te Haarlem reeds te zijn overleden. De medeinzittenden, de 21-ja- rige P. S. uit Heemstede, die de auto bestuurde en de 21-jarige J. C. van Straalen uit Haarlem liepen geen ernstige verwondin gen op. De verongelukte militair was in Assen gelegerd, de beide anderen in Amersfoort. Naar de koninklijke mare chaussee in Haarlem heeft mee gedeeld heeft de bestuurder van de auto door het uittrappen van een sigarettenpeukje waarschijn lijk even zijn aandacht voor het wegdek verloren. De wagen kwam op het linker gedeelte van de weg terecht en toen P. S. zijn fout trachtte te herstellen begon de auto te slippen. (Adv.) MAANDAG 6 DECEMBER DERDE KLASSE 'Prijzen van: 15 zijn gevallen op nummers eindigende op 50 zijn gevallen op nummers eindigende op 100 zijn gevallen op nummers eindigende op 200 zijn gevallen op nummers eindigende op 400 zijn gevallen op nummers eindigende op 1000 zijn gevallen op nummers eindigende op Een prijs van 2000 is gevallen op het Een prijs van 2000 is gevallen op het Een prijs van 2000 is gevallen op het Een prijs van 2000 is gevallen op het Een prijs van 2000 is gevallen op het Een prijs van 5000 is gevallen op het nummer nummer nummer nummer nummer nummer 0 860*) 897 983 432 4554 099670*) 049091 004391 099481 028945 009051 De prijs van 30.000 is gevallen op het nummer 013605 Let wel: op dit nummer zijn twee prijzen gevallen. Oeganda zal uit het gemene best treden als Engeland voor 15 december geen einde heeft ge maakt aan de rebellie in Rhode- (Adv.) Vier middelen in één tablet helpen elkaar endoen wonderen! De vier middelen, verenigd in één tablet Chefarine „4", zijn elk in de hele wereld beroemd en hebben mil joenen mensen baat gebracht. Te zamen werken zij nog beter en doen werkelijk wonderen. Eén der be standdelen is het betrouwbare maag middel Chefarox. Dit zorgt, dat een teveel aan maagzuur wordt geneu traliseerd. BEROEMDE MIDDELEN IN ÉÉN" TABLET DOEN WONDERENI 71) Hij had een meetkundeboek meegekregen en dat lag nu op zijn tafel, als sprekend bewijs voor het smoesje. Maar niet al leen de dokter studeerde „Ja pans", ook Lucas (wat begrijpe lijker was) had zich tot Ishi- guro gewend en de Japanse grammaire zou in zijn kast te vinden zijn. De laatste wist Ross van Ishiguro zelf. Maar het vreemde was dat de dokter het bij dit smoesje niet gelaten had. Wat wist Ishiguro en wat ver zweeg hij? Wie was er op de kamer van Eggeling, toen deze niet thuis was? Welke rol speel de de in het nauw gedreven majoor, die al begon te brullen als je naar hem wees? Waar had Eggeling gezeten, voordat hij, volgens het verhaal van Lientje, zijn handschoenen uittrok? Waar voor diende dat gefingeerde alibi bij Thomas? Waarom had Tine zich verstopt in het rom- melkamert.iê, waar nu de brand- kaar niet hadden gezien en of ze van eikaars afwezigheid niets af wisten? Alleen angst voor chan tage? De Japanner had er geen doekjes omgewonden, dat hij be dreigd werd en zowel de politie als zijn huisgenoten van dat feit in kennis gesteld. Dit verdacht te vinden, rook verdacht naar onkunde van de politiedeskun dige, die uit ervaring weet, dat de werkelijkheid van de mis daad aan de psychologische tekorten van de misdadiger ge bonden zijn en slechts zelden aan zijn intelligentie. Een moord in samenwerking was evenmin aan te nemen, tenzij de belangen van sommige bewoners gebonden waren aan één feit dat het licht niet kon verdragen. En hier stuitte Ross op de tegenstelling: moordenaar en vermoorde. Wat had de arme Lucas dan ontdekt voordat hij na een vrolijke dronk van een naar amandelen ruikend likeurtje, als een dode Berend Anton naar de sectiekamer was kast van de majoor zat opgebor-j gereden? Vreesde de chanteur gen en waarom had ze aan de zozeer de ontdekking, dat hij er deuren gemorreld? Waarom had de dokter een onhandig bioscoop bezoek in elkaar gelogen? Waar om deden de mensen of ze el- een moord voor over had? Richard Ross slenterde bij deze overpeinzingen naar boven, om eens een gezellig praatje te gaan maken bij Tilly, die, zolang Ross in huis flaneerde, haar manne- quin-achtig uiterlijk zorgvuldig in stand hield. Het aloude spreek woord dat hij die waagt, wint, mag aantrekkelijk zijn voor hen, die een dubbeltje vrezen te ver spelen. Richard Ross had er zelf nog geen idee van wat er hier te verspelen viel en dat de keuze op Tilly Agarra viel, was een gevolg van het flirttalent van de inspecteur. „Kijk eens aanzeiden ze allebei tegelijk, toen hij het ate lier betrad en na gelachen te hebben viel Ross met de (ach terdeur in huis. Hij had geen tijd dat hij behoorlijk at, maar hij deed of hij een lange vakan tie ging doorbrengen op de aan lokkelijke divan van de liefste aller Tilly's. Zij informeerde of het onder zoek voltooid was. Ross moest heus even denken voordat hij haar begreep. Onverschillig haal de hij zijn schouders op, dat hele onderzoek was slechts een offi ciële noodwendigheid, zei hij en hij prees de oase in de woestijn, die haar kamer in dit huis was. „En ik?" vroeg Tilly. „Een passiebloem. Dit aan alle kanten dubbelzinnige en bijna grove antwoord vermaakte haar kostelijk. In de operette vergeleek men haar wel met vleiender, maar minder heilige voorwerpen en Til kon veel hebben. Ross zat op gloeiende kolen, maar hij verzocht haar voor tijd verdrijf iets te willen spelen. Na het pianospel grasduinde hij gevoelvol in de gedichten. Vol gens hem was elk gedicht een liefdesbrief. Volgens Tilly ook. Na tien minuten wist Ross dat ze veel dure bundels van me vrouw Galj aard ten geschenke kreeg. „Minstens voor vier hele ge bitten," zei Til. Toen bespraken ze de soorten van liefdesbrieven in de litera tuur. Ross wist er niets van, maar liet haar praten en knikte. Toen moest hij plotseling smakelijk lachen: „Laat u mij dat dreig-liefdes- briefje eens zien," mevrouw Weber verklikte zo iets. Omdat hij niet begrepen werd, moest hij het nog verklaren ook. Met deze verklaring waagde hijen won. „Een smerige streek," vond Tilly, in een oude hoedendoos rommelend. Ze had die misse lijke grap nooit kunnen waar deren. „En wie of ik ervan verdenk, meneer Ross? U vraagt te veel, maar Eggeling kan als hij dron ken is rare dingen doen en Japanners hebben een rare men taliteit." Wat was ze toch nijdig ge weest. „Hier is dat zotte briefje, me neer, wat een waanzin, een briefje van tien onder de mat en dat elke maand, punctueel op de eerste." Ross las, gooide niet geïnte resseerd het papiertje op tafel, vouwde er een boek op open en keuvelde verder. Een kwartier later herinnerde hij zich een af spraak en holde hals over kop het atelier af, het briefje in zijn zak. Hij behoefde het geen twee maal te bekijken om te weten op welke schrijfmachine het getypt was, want hij had nog zo'n brief je bij zich gestoken, een paar uur geleden. (Wordt vervolgd.)1 sië. Dit is door de minister van defensie van Oeganda, Felix Onama, aan de pers meegedeeld in Addis Abeba, waar hij zijn land vertegenwoordigt op de conferentie van de organisatie voor Afrikaanse eenheid. De mi nister zei ervan overtuigd te zijn, dat andere Afrikaanse lan den hetzelfde zullen doen. Een afgevaardigde van Sierra Leone heeft zich al in deze zin uitge sproken. Als Engeland geen ge weld tegen Rhodesië gebruikt, zullen de Afrikaanse landen dat doen, met of zonder hulp van de Verenigde Naties, aldus Onama. Op het terrein van de scheep vaart- en steenkolenmaatschap- pij N.V. aan de Waalhaven in Rotterdam is zondagmiddag een grote tientonskraan door de storm ontwricht geraakt. De kraan kwam terecht op eert stukgoedloods maar er waren' geen persoonlijke ongelukken. De overigens aanzienlijke schade beperkt zich tót het ma teriële. De kraan, een moderne stuk- goedkraan, was betrekkelijk kort geleden geplaatst door de N.V. Hensen. Het schijnt dat enkele bouten zijn gebroken door de felle windstoten die zondagmid dag Rotterdam hebben geteis terd. Zondagmiddag is op de via- ductweg in Maastricht tijdens zwaar stormweer een kleine per sonenauto met zes inzittenden frontaal in botsing gekomen met een grote personenauto met drie inzittenden. Van de zes inzittenden werden er drie op slag gedood. De drie anderen zijn zeer ernstig ge wond. Van de grote auto liep een inzittende lichte verwondin gen op, de bestuurder en een andere passagier liepen geen let sel op. Om het leven zijn gekomen de bestuurder van de kleine auto, de 38-jarige C. A. Reiss uit Am- by, zijn 41-jarige echtgenote A. E. ReissJoanknecht en het vijfjarig zoontje Carl. De 63-ja- rige mevr. ReissSchroder, de 19-jarige mejuffrouw F. M. J. p. en haar vriendin, de 19-jarigé mejuffrouw J. U. werden zeer ernstig gewond. Zij zijn opgeno men in het Sint Annadalzieken- huis in Maastricht. Óok de ge wonde uit de andere., auto is naar dit ziekenhuis overge bracht. 'f Hel ongeval is gebeurd door dat de grote wa'gen, bestuurd door de 29-jarige J. W., in een slip raakte en op de andere weg helft terechtkwam.

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1965 | | pagina 2