Gedeputeerde Staten beantwoorden
door leden van Provinciale Staten
gestelde vragen
570"e STAATSLOTERIJ
De conferentie in Addis Abeba
De misdaad
van Richard Ross
li
Chefarine .4'
Pagina 2
DE VRTTE ZEEUW
Maandag fi dinsdag 7 december 1985
VARKENSPEST
Personenaujp tegen boom
gereden
TELEVISIE JN
K. L. M.-MACHINES
Auto klem op overweg
tussen Boxtel en Den Bosch
Dodelijk verkeersongeluk
Griepbestrijding met 4
middelen tegelijk!
Storm laat kraan omslaan
Frontale autobotsing
in Maastricht
Bij het vooronderzoek van de begroting der provincie Zeeland
voor 1966 werden in de afdelingen vele vragen gesteld, die recht
streeks of zijdelings betrekking hebben op Zeeuws-Vlaanderen.
Wij laten hier een aantal vragen en het antwoord van gedepu
teerde staten daarop volgen.
FINANCIËN
Vraag: Kunnen gedeputeerde
staten mededelen, of de minister
van verkeer en waterstaat ten
aanzien van de vaste oeverver
binding een positief standpunt
inneemt en, zo ja, of van rijks
wege met het maken van plan
nen reeds een aanvang is ge
maakt?
Antwoord: Wij hebben geen
reden aan te nemen, dat het
standpunt van de minister ten
opzichte van de vaste oeverver-
dinding met Zeeuwsch-Vlaande
ren is gewijzigd. De minister
heeft deze kwestie nog in stu
die.
PROVINCIALE
STOOMBOOTDIENSTEN
Vraag: Zijn gedeputeerde sta
ten niet van oordeel, dat het in
leggen van de kleinere schepen
op het veer KruiningenPerk-
polder meer nadelen dan voor
delen zal bieden? Met name
wordt hierbij gedacht aan het
kruisen van het scheepvaart
verkeer van en naar Antwer
pen en aan het binnenvaren
van de havens. Moet voorts niet
worden verwacht, dat het op
stellen op het verkeersplateau,
tengevolge van het gebruik van
de schepen met zijlading, moei
lijkheden zal veroorzaken?
Antwoord: Wij hebben meer
malen en met nadruk betoogd,
dat wij voor de periode tot in-
dienststelling van de dubbel
deksveerboten aan een andere
oplossing de voorkeur geven.
In dit standpunt is geen veran
dering gekomen. Het houdt ech
ter in, dat wij de voor- en na
delen tegen elkander afwegen
de niet, zoals de vragenstellers
zelf blijkbaar wel menen, tot
een negatieve conclusie komen.
De positieve waarde, afgemeten
tegen de capaciteit van de door
ons verlangde 90-meterboten
is vrij klein, terwijl inderdaad
moeilijkheden c.q. belemmerin
gen kunnen ontstaan als gevolg
van het intensieve scheepvaart
verkeer van en naar Antwer
pen. Bovendien wordt de situatie
bij de aanleginrichtingen en op
stelterreinen ingewikkelder dan
tot nu toe. Nochtans menen wij
dat wij de plicht hebben om al
les te doen wat in de gegeven
omstandigheden mogelijk is, om
de vertragingen voor het verkeer
zoveel mogelijk te beperken.
Vraag: Kunnen gedeputeerde
staten mededelen in hoeverre
het inzetten van de scherpe
schepen werkelijk een bijdrage
zal leveren om het vervoer over
het veer KruiningenPerkpol-
der vlotter te doen geschieden?
Antwoord: De scherpe schepen,
die vrij komen als gevolg van
de opheffing van de Oosterschel-
de dienst, hebben een capaciteit
van 30 respectievelijk 23 perso
nenwagens. Deze schepen zullen
vermoedelijk een 45-minuten-
dienst kunnen onderhouden, dat
is derhalve in 90 minuten heen
en terug. Indien bij de uitvoe
ring van de dienst niet teveel
tegenslag wordt ondervonden,
geeft het inzetten van de scher
pe schepen, zij het met inzet
van veel mankracht en materi
aal, dus wel enige verlichting.
Van veel belang is in dit ver
band, dat de aanleginrichting
voor de scherpe schepen ook kan
worden gebruikt door het m.s.
Prins Hendrik in plaats van
de bovengenoemde schepen, in
dien dit schip althans niet één
der drie andere boten met kop-
lading moet vervangen.
Vraag: Is het de bedoeling, dat
de op het veer Kruiningen
Perkpolder in te zetten Ooster-
scheldeboten alleen personen
auto's zullen vervoeren?
Antwoord: Het is inderdaad de
bedoeling om met de scherpe
schepen uitsluitend personen
auto's te vervoeren. Op de an
dere schepen komt zodoende
meer ruimte beschikbaar voor
vrachtauto's. Het beladen van
de scherpe schepen met vracht
auto's kost veel te veel tijd.
Vraag: Zal het veer Kruiningen
Perkpolder niet méér ontlast
worden, indien de vrijkomende
Oosterscheldeveerboten worden
ingezet op het veer Terneuzen
Hoedekenskerke?
Antwoord: Het laden en lossen
zal in Terneuzen en Hoedekens
kerke dezelfde tijd vragen, ter
wijl het gebrek aan opstelruim
te vertragend zal werken. De
werkelijke vaartijd is echter
aanmerkelijk langer dan op het
veer KruiningenPerkpolder.
Wij zijn er daarom van over
tuigd, dat de dagcapaciteit der
schepen daar groter zal zijn dan
op het veer TerneuzenHoede
kenskerke.
Vraag: Zullen de verkeers
maatregelen, welke getroffen
zullen moeten worden bij de in-
dienststelling van de dubbeldek
ker op het veer Kruiningen
Perkpolder tegelijk met het in
de vaart komen van deze dub
beldekker gereed zijn?
Antwoord: Wanneer onder ver
keersmaatregelen verstaan wor
den de voorzieningen, die bij de
veren zelve en op de opstelter
reinen getroffen moeten wor
den, dan kan het antwoord in het
algemeen bevestigend luiden.
Wanneer de vraag gericht is
op de verder gelegen aan- en
afvoerwegen moeten wij een
minder optimistisch antwoord
geven.
Vraag: Hebben gedeputeerde
staten enig inzicht in het ver
voer, dat op het veer Kruinin
genPerkpolder wordt afgesto
ten als gevolg van de lange
wachttijden, die bij dit veer voor
komen, en dat de weg door Bel
gië kies?
Antwoord: Een op exacte ge
gevens gebaseerd inzicht in dit
vervoer ontbreekt ons.
Het schijnt echter, dat belang
rijk meer personenauto's de weg
over België verkiezen dan vracht
wagens, zulks in verband met
de douaneformaliteiten. Als zeer
globale schatting zouden wij een
percentage van 20 tot 25 voor
personenwagens willen noemen.
Het vrachtverkeer, dat de weg
door België kiest, is te verwaar
lozen.
Vraag: Zijn gedeputeerde sta
ten bereid de situatie op de
Westerscheldeveren in het alge
meen aan een onderzoek te on
derwerpen en daarin tevens te
betrekken de omstandigheid, dat
door het verrichten van bepaal
de baggerwerkzaamheden de
oversteekroute TerneuzenHoe-
kenskerke aanmerkelijk kan
worden bekort?
Antwoord: De omstandigheden
bij en de vaarroutes van de drie
veren over de Westerschelde
hebben onze voortdurende aan
dacht. Het is niet te verwach
ten, dat de verbinding Hoede
kenskerkeTerneuzen door uit
gebreid baggerwerk sterk valt
te verbeteren.
Vraag: Kunnen gedeputeerde
staten bevorderen, dat voor het
publiek, dat gebruik maakt van
openbare middelen van vervoer,
in de avonduren meer aanslui
tingsmogelijkheden op de veren
over de Westerschelde worden
geschapen?
Antwoord: Wij hebben meer
malen aangedrongen op aanslui
ting van de autobusdiensten
in de avonduren op de veerdien
sten over de Westerschelde. De
bezettingsgraad is in de prak
tijk evenwel zó gering geble
ken, dat van de desbetreffende
ondernemingen niet kan worden
gevergd, dat zij dergelijke dien
sten in stand houden.
PERSONEEL
Vraag: Kunnen gedeputeerde
staten mededelen, welke motie
ven hebben geleid tot het op
heffen van het districtskantoor
van de provinciale waterstaat te
Terneuzen, terwijl in Axel en
in Oostburg nieuwe kantoren
worden gevestigd?
Antwoord: Met betrekking tot
de reorganisatie van de provin
ciale waterstaat hebben wij u
reeds eerder mededelingen ge
daan bij de behandeling van de
begroting voor 1965. Zoals daar
bij is vermeld, beoogt de reor
ganisatie door middel van spe
cialisatie en rationalisatie te ko
men tot een optimaal functio
nerend apparaat.
Daartoe is enerzijds nodig, dat
de ontwerpfuncties en de ad
ministratieve staf in het hoofd
kantoor te Middelburg gecon
centreerd worden. In deze ge-
dachtengang is een gedeelte van
het te Terneuzen werkzame per
soneel overgeplaatst naar Mid
delburg, waardoor het kantoor
te Terneuzen te groot wordt voor
de overblijvende ambtenaren.
Anderzijds kan een regionale
basis van de organisatie te
weten de dienstkringen met hun
personeel niet worden gemist
De waterstaatkundiee problemen
zijn dusdanig ingrijpend en ra
ken zoveel belangen, dat het
noodzakelijk is, dat in elk rayon
een (hoofd-jambtenaar aanwe
zig is, die de problemen en om
standigheden grondig kent.
Het ligt voor de hand voor
deze rayons uit te gaan van een
indeling in Oost- en West-
Zeeuwsch-Vlaanderen, zoals dit
tot nu toe altijd het geval is ge
weest. In Oostburg is tot 1956
een dienstkringbureau gevestigd
geweest, terwijl in Terneuzen
ook thans nog, naast het bureau
van de hoofdingenieur, een
apart dienstkringbureau is ge
vestigd. Door pensionering van
de betrokken ambtenaar komt
zijn bureau (in het woonhuis)
te vervallen, zodat thans een
vrije keuze bestaat voor de ves
tiging van de kantoren in be
paalde rayons.
Voor Oost-Zeeuwsch-VIaande-
ren is daarbij de keuze op Axel
gevallen, omdat Terneuzen uit
waterstaatkundig oogpunt geen
centrumfunctie vervult, terwijl
Axel dit wel doet en ook geo
grafisch gunstiger ligt.
Voor West-Zeeuwsch-Vlaande-,
meentelij ke activiteiten ten deze
uitblijven?
Antwoord: Onlangs hebben
wij een gemeenschappelijke re
geling inzake samenwerking
van de gemeenten in West
Zeeuwsch-Vlaanderen ten aan
zien van de openluchtrecreatie
goedgekeurd. Wij vertrouwen
dat binnen afzienbare tijd plan
nen aan ons zullen worden voor
gelegd.
Hierbij merken wij op, dat het
voor de gemeenten ook in
dien een rijksbijdrage uit de gel
den voor de openluchtrecreatie
wordt verkregen - zowel uit
budgettair als uit financierings
oogpunt moeilijk is de nodige
gelden beschikbaar te stellen.
OVERZICHT
WERKZAAMHEDEN WEGEN
Vraag: Aangedrongen wordt
op het spoedig aanbrengen van
een goede verlichting bij de ge
vaarlijke kruisingen IJzendijke-
rijksgrens en IJzendijke-Braak-
man-Oostburg.
Antwoord: Enige tijd geleden
hebben wij besloten een onder
zoek te doen instellen naar de
Zeeuwsch-Vlaanderen niet ver- °P 'le^ provinciaal wegenplan
tragend zal werken? voorkomende wegyakken en
wegkruismgen, welke verlich-
Antwoord: De combinatie van £irzouden behoeven. Hiertoe
de streekplannen voor Oost- behoren onder meer de beide
Zeeuwsch- Vlaanderen en de SeI?0jmcJ® wegkruisingen.
Kanaalzone zal zeer zeker niet Bedoeld onderzoek zal, naar
vertragend werken, om de een- bet zich laat aanzien, binnenkort
voudige reden, dat bij afzonder- zlJn voltooid.
lijke behandeling dezer streek- n - PunviNriAIF
plannen een bestudering van de BEGROTING PROVINCIALE
consequenties van het ene streek-, STOOMBOOTDIENsTEN
plan in het gebied van het an- Vraag: Blijkens de toelichting
dere niet achterwege zou kun-l h J Qosterschelde" in
nen blijven. Het ligt daarom voor 1966 slechts 12fc d dienst bfr.
de hand voor beide genoemde hoeven doen Kan dit scWp
gebieden ineens een zogenaamd gedurende de zomermaanden niet
survey op te stellen, waarin het tra worden jngezet op het veer
■nlarinlneiseh onderzoek is ver- i -, n
ren komt alleen Oostburg in
aanmerking.
Uiteraard moet in Axel en
Oostburg voorzien worden in be
scheiden kantoorruimten, zoals
dit ook elders is geschied.
Voor de verkoop van het over
bodig geworden kantoor te Ter
neuzen hopen wij binnenkort
een voorstel aan u voor te leg
gen.
ONTWIKKELING
Ruimtelijke Ordening
Vraag: Mag als zeker worden
aangenomen, dat de combinatie
van het streekplan voor de Ka
naalzone met dat voor Oost
planologisch onderzoek is ver
vat, hetwelk aan het ontweim-
arbeid ten grondslag moet lig
gen.
Wij geloven dan ook veeleer,
dat het streekplan, dat bij ge
scheiden behandeling het laatst
aan de beurt zou zijn gekomen,
door de combinatie thans eerder
voor vaststelling gereed zal zijn
zonder combinatie het geval zou
zijn geweest.
Openbare nutsvoorzieningen
Vraag: Kunnen reeds nadere
mededelingen worden gedaan
over de definitieve plaats van
de nieuwe uitbreiding van de
P.Z.E.M.?
Antwoord: Indien de ontwik
keling van het debiet dit toe
laat, zal de eerstvolgende uit
breiding plaatsvinden op het ter
rein van de bestaande centrale.
Het moet echter niet uitgesloten
worden geacht, dat onverwach
te ontwikkelingen bij industriële
afnemers opstelling van produk-
tievermogen ten zuiden van de
Westerschelde wenselijk te ma
ken. In dat geval zal de eerst
volgende uitbreiding niet Vlis-
singen, doch wellicht in de om
geving van Terneuzen plaats
vinden.
Vraag: Wanneer zal de aan
sluiting van West Zeeuwsch-
Vlaanderen op het aardgasnet
worden gerealiseerd?
Antwoord: De Gasunie heeft
toegezegd na te zullen gaan, of
het haar mogelijk is in 1966 een
begin te maken met het leggen
van de hoofdtransportleiding van
Sluiskil naar West Zeeuwsch-
Vlaanderen tot aan het gebied
waar momenteel reeds gas wordt
gedistribueerd. Zou deze toezeg
ging gestand gedaan worden,
dan is te verwachten, dat met
de distributie van aardgas in
West Zeeuwsch-Vlaanderen nog
in 1967 een begin wordt ge
maakt.
Recreatie en toerisme
Vraag: Wat stellen gedepu
teerde staten zich voor te doen
ter bevordering van de recreatie
en het toerisme in de Zeeuws-
Vlaamse kunststrook, nu ge-
TerneuzenHoedekenskerke?
Antwoord: Aangezien het m.s.
„Oosterschelde" de overige da
gen in reserve ligt en bij het
uitvallen van een der andere
scherpe schepen ingezet moet
worden, kan men niet vast reke
nen op de aanwezigheid van dit
schip. Extravaarten kunnen dus
niet in de dienstregelingen wor
den opgenomen.
Bovendien is niet voldoende
personeel beschikbaar om het
schip gehele dagen extra in te
zetten.
Ook in de gemeente Nieuw-
leusen breidt de varkenspest zich
uit. Thans is de ziekte geconsta
teerd op het bedrijf van de vee
houder R. Muder. Het is het
vijfde geval in veertien dagen
in deze gemeente.
Een aantal varkens is afge
maakt.
Op de provinciale weg
AmersfoortBunschoten is vrij
dagavond in de gemeente Hoog
land een personenauto met grote
snelheid tegen een boom gere
den. Een bewoner van Amers
foort de 19-jarige H. B., kwam
om het leven. De twee andere
inzittenden, eveneens uit Amers
foort, werden zwaar gewond in
een ziekenhuis van hun woon
plaats opgenomen.
Het ongeluk gebeurde in een
flauwe bocht. Men vermoedt dat
de bestuurder de macht over het
stuur heeft verloren. De wagen
brak doormidden en de afge
knapte boom kwam op de auto
terecht.
In de loop van vrijdagnacht is
ook de bestuurder van de auto
die vrijdagavond op de weg
Amersfoort-Bunschoten in de
gemeente Hoogland tegen een
boom botste, overleden. Het was
de 20-jarige Gerrit Vlos uit
Amersfoort. Eerder op de avond
overleed de 18-jarige H. B., ter
wijl een derde inzittende, de 17-
jarige J. van E., eveneens uit
Amersfoort, zwaar gewond
werd.
De K.L.M. heeft in een van de
DC-S machines, welke ingezet
worden op de route naar de
Verenigde Staten, t.v.-toestellen
geïnstalleerd, waarop de passa
giers een aantal programma's
kunnen volgen. Het geluid komt
door via hoofdtelefoons. De toe
stellen zijn geïnstalleerd boven
het hoederék, zo, dat men over
het gangpad heen kijkt Op de
foto: Een beeld van de cabine
van de DC-8, de „Albert Ples-
man", met de gemonteerde mo
nitors.
Tussen Boxtel en 's-Hertogen-
bosch is zondagnacht een perso
nenauto op een met een automa
tische knipperlichtinstallatie uit
geruste overweg vastgeraakt.
De auto belandde naast de weg
tussen de rails. Er moest een
kraan aan te pas komen om de
overweg vrij te maken. Enkele
goederentreinen moesten worden
omgelegd.
Op de kruisweg in de gemeen
te Haarlemmermeer is zondag
avond de 21-jarige dienstplich
tige militair P. Fischer uit
Heemstede bij een verkeerson
geval om het leven gekomen.
Tengevolge van slippen vloog
de auto waarin Fischer met
twee andere dienstplichtige mi
litairen in de richting Aalsmeer
reed, tegen een boom. Fischer
bleek na aankomst in de Maria
Stichting te Haarlem reeds te
zijn overleden.
De medeinzittenden, de 21-ja-
rige P. S. uit Heemstede, die de
auto bestuurde en de 21-jarige
J. C. van Straalen uit Haarlem
liepen geen ernstige verwondin
gen op. De verongelukte militair
was in Assen gelegerd, de beide
anderen in Amersfoort.
Naar de koninklijke mare
chaussee in Haarlem heeft mee
gedeeld heeft de bestuurder van
de auto door het uittrappen van
een sigarettenpeukje waarschijn
lijk even zijn aandacht voor het
wegdek verloren. De wagen
kwam op het linker gedeelte van
de weg terecht en toen P. S. zijn
fout trachtte te herstellen begon
de auto te slippen.
(Adv.)
MAANDAG 6 DECEMBER
DERDE KLASSE
'Prijzen van:
15 zijn gevallen op nummers eindigende op
50 zijn gevallen op nummers eindigende op
100 zijn gevallen op nummers eindigende op
200 zijn gevallen op nummers eindigende op
400 zijn gevallen op nummers eindigende op
1000 zijn gevallen op nummers eindigende op
Een prijs van 2000 is gevallen op het
Een prijs van 2000 is gevallen op het
Een prijs van 2000 is gevallen op het
Een prijs van 2000 is gevallen op het
Een prijs van 2000 is gevallen op het
Een prijs van 5000 is gevallen op het
nummer
nummer
nummer
nummer
nummer
nummer
0
860*)
897
983
432
4554
099670*)
049091
004391
099481
028945
009051
De prijs van 30.000 is gevallen op het nummer 013605
Let wel: op dit nummer zijn twee prijzen gevallen.
Oeganda zal uit het gemene
best treden als Engeland voor
15 december geen einde heeft ge
maakt aan de rebellie in Rhode-
(Adv.)
Vier middelen in één tablet helpen
elkaar endoen wonderen!
De vier middelen, verenigd in één
tablet Chefarine „4", zijn elk in de
hele wereld beroemd en hebben mil
joenen mensen baat gebracht. Te
zamen werken zij nog beter en doen
werkelijk wonderen. Eén der be
standdelen is het betrouwbare maag
middel Chefarox. Dit zorgt, dat een
teveel aan maagzuur wordt geneu
traliseerd.
BEROEMDE MIDDELEN IN ÉÉN"
TABLET DOEN WONDERENI
71)
Hij had een meetkundeboek
meegekregen en dat lag nu op
zijn tafel, als sprekend bewijs
voor het smoesje. Maar niet al
leen de dokter studeerde „Ja
pans", ook Lucas (wat begrijpe
lijker was) had zich tot Ishi-
guro gewend en de Japanse
grammaire zou in zijn kast te
vinden zijn. De laatste wist Ross
van Ishiguro zelf. Maar het
vreemde was dat de dokter het
bij dit smoesje niet gelaten had.
Wat wist Ishiguro en wat ver
zweeg hij? Wie was er op de
kamer van Eggeling, toen deze
niet thuis was? Welke rol speel
de de in het nauw gedreven
majoor, die al begon te brullen
als je naar hem wees? Waar had
Eggeling gezeten, voordat hij,
volgens het verhaal van Lientje,
zijn handschoenen uittrok? Waar
voor diende dat gefingeerde
alibi bij Thomas? Waarom had
Tine zich verstopt in het rom-
melkamert.iê, waar nu de brand-
kaar niet hadden gezien en of ze
van eikaars afwezigheid niets af
wisten? Alleen angst voor chan
tage? De Japanner had er geen
doekjes omgewonden, dat hij be
dreigd werd en zowel de politie
als zijn huisgenoten van dat feit
in kennis gesteld. Dit verdacht
te vinden, rook verdacht naar
onkunde van de politiedeskun
dige, die uit ervaring weet, dat
de werkelijkheid van de mis
daad aan de psychologische
tekorten van de misdadiger ge
bonden zijn en slechts zelden aan
zijn intelligentie. Een moord in
samenwerking was evenmin aan
te nemen, tenzij de belangen van
sommige bewoners gebonden
waren aan één feit dat het licht
niet kon verdragen. En hier
stuitte Ross op de tegenstelling:
moordenaar en vermoorde. Wat
had de arme Lucas dan ontdekt
voordat hij na een vrolijke dronk
van een naar amandelen ruikend
likeurtje, als een dode Berend
Anton naar de sectiekamer was
kast van de majoor zat opgebor-j gereden? Vreesde de chanteur
gen en waarom had ze aan de zozeer de ontdekking, dat hij er
deuren gemorreld? Waarom had
de dokter een onhandig bioscoop
bezoek in elkaar gelogen? Waar
om deden de mensen of ze el-
een moord voor over had?
Richard Ross slenterde bij deze
overpeinzingen naar boven, om
eens een gezellig praatje te gaan
maken bij Tilly, die, zolang Ross
in huis flaneerde, haar manne-
quin-achtig uiterlijk zorgvuldig
in stand hield. Het aloude spreek
woord dat hij die waagt, wint,
mag aantrekkelijk zijn voor hen,
die een dubbeltje vrezen te ver
spelen. Richard Ross had er zelf
nog geen idee van wat er hier
te verspelen viel en dat de keuze
op Tilly Agarra viel, was een
gevolg van het flirttalent van
de inspecteur.
„Kijk eens aanzeiden ze
allebei tegelijk, toen hij het ate
lier betrad en na gelachen te
hebben viel Ross met de (ach
terdeur in huis. Hij had geen
tijd dat hij behoorlijk at, maar
hij deed of hij een lange vakan
tie ging doorbrengen op de aan
lokkelijke divan van de liefste
aller Tilly's.
Zij informeerde of het onder
zoek voltooid was. Ross moest
heus even denken voordat hij
haar begreep. Onverschillig haal
de hij zijn schouders op, dat hele
onderzoek was slechts een offi
ciële noodwendigheid, zei hij en
hij prees de oase in de woestijn,
die haar kamer in dit huis was.
„En ik?" vroeg Tilly.
„Een passiebloem. Dit aan
alle kanten dubbelzinnige en
bijna grove antwoord vermaakte
haar kostelijk. In de operette
vergeleek men haar wel met
vleiender, maar minder heilige
voorwerpen en Til kon veel
hebben.
Ross zat op gloeiende kolen,
maar hij verzocht haar voor tijd
verdrijf iets te willen spelen.
Na het pianospel grasduinde hij
gevoelvol in de gedichten. Vol
gens hem was elk gedicht een
liefdesbrief. Volgens Tilly ook.
Na tien minuten wist Ross dat
ze veel dure bundels van me
vrouw Galj aard ten geschenke
kreeg.
„Minstens voor vier hele ge
bitten," zei Til.
Toen bespraken ze de soorten
van liefdesbrieven in de litera
tuur. Ross wist er niets van, maar
liet haar praten en knikte. Toen
moest hij plotseling smakelijk
lachen:
„Laat u mij dat dreig-liefdes-
briefje eens zien," mevrouw
Weber verklikte zo iets. Omdat
hij niet begrepen werd, moest hij
het nog verklaren ook. Met deze
verklaring waagde hijen won.
„Een smerige streek," vond
Tilly, in een oude hoedendoos
rommelend. Ze had die misse
lijke grap nooit kunnen waar
deren.
„En wie of ik ervan verdenk,
meneer Ross? U vraagt te veel,
maar Eggeling kan als hij dron
ken is rare dingen doen en
Japanners hebben een rare men
taliteit."
Wat was ze toch nijdig ge
weest.
„Hier is dat zotte briefje, me
neer, wat een waanzin, een
briefje van tien onder de mat
en dat elke maand, punctueel op
de eerste."
Ross las, gooide niet geïnte
resseerd het papiertje op tafel,
vouwde er een boek op open en
keuvelde verder. Een kwartier
later herinnerde hij zich een af
spraak en holde hals over kop
het atelier af, het briefje in zijn
zak. Hij behoefde het geen twee
maal te bekijken om te weten op
welke schrijfmachine het getypt
was, want hij had nog zo'n brief
je bij zich gestoken, een paar
uur geleden.
(Wordt vervolgd.)1
sië. Dit is door de minister van
defensie van Oeganda, Felix
Onama, aan de pers meegedeeld
in Addis Abeba, waar hij zijn
land vertegenwoordigt op de
conferentie van de organisatie
voor Afrikaanse eenheid. De mi
nister zei ervan overtuigd te
zijn, dat andere Afrikaanse lan
den hetzelfde zullen doen. Een
afgevaardigde van Sierra Leone
heeft zich al in deze zin uitge
sproken. Als Engeland geen ge
weld tegen Rhodesië gebruikt,
zullen de Afrikaanse landen dat
doen, met of zonder hulp van de
Verenigde Naties, aldus Onama.
Op het terrein van de scheep
vaart- en steenkolenmaatschap-
pij N.V. aan de Waalhaven in
Rotterdam is zondagmiddag een
grote tientonskraan door de
storm ontwricht geraakt. De
kraan kwam terecht op eert
stukgoedloods maar er waren'
geen persoonlijke ongelukken.
De overigens aanzienlijke
schade beperkt zich tót het ma
teriële.
De kraan, een moderne stuk-
goedkraan, was betrekkelijk kort
geleden geplaatst door de N.V.
Hensen. Het schijnt dat enkele
bouten zijn gebroken door de
felle windstoten die zondagmid
dag Rotterdam hebben geteis
terd.
Zondagmiddag is op de via-
ductweg in Maastricht tijdens
zwaar stormweer een kleine per
sonenauto met zes inzittenden
frontaal in botsing gekomen met
een grote personenauto met drie
inzittenden.
Van de zes inzittenden werden
er drie op slag gedood. De drie
anderen zijn zeer ernstig ge
wond. Van de grote auto liep
een inzittende lichte verwondin
gen op, de bestuurder en een
andere passagier liepen geen let
sel op.
Om het leven zijn gekomen de
bestuurder van de kleine auto,
de 38-jarige C. A. Reiss uit Am-
by, zijn 41-jarige echtgenote A.
E. ReissJoanknecht en het
vijfjarig zoontje Carl. De 63-ja-
rige mevr. ReissSchroder, de
19-jarige mejuffrouw F. M. J. p.
en haar vriendin, de 19-jarigé
mejuffrouw J. U. werden zeer
ernstig gewond. Zij zijn opgeno
men in het Sint Annadalzieken-
huis in Maastricht. Óok de ge
wonde uit de andere., auto is
naar dit ziekenhuis overge
bracht. 'f
Hel ongeval is gebeurd door
dat de grote wa'gen, bestuurd
door de 29-jarige J. W., in een
slip raakte en op de andere weg
helft terechtkwam.