St.Nicolaas
De misdaad
van Richard Ross
MINISTER SUURHOFF WEKT OP
TOT BEZINNING BIJ
VERKEERSONVEILIGHEID
VERBOND VAN NEDERLANDSCHE
WERKGEVERS OVER GEWIJZIGDE
BELASTINGVOORSTELLEN
Graan-elevator-maatschappij gebruikt dragline in graanschepen
MISLUKTE STAATSGREEP IN
DOMINICAANSE REPUBLIEK
III
MINISTER VAN DEFENSIE WIL DE
SOLDIJ DER DIENSTPLICHTIGEN
VERHOGEN
Nog 10 dagen...
dan is het weer
STOP'NTIJGER IN UW TANK!
Pagina 2
DE VRIJE 7I.EUW-
Boekhandel
VAN DE SANDE
Woensdag 24 november 1-965
Minister J. G. Suurhoff van ver
keer en waterstaat heeft zich gis
teren voor de beide zenders van
de radio tot de Nederlandse bevol
king gericht met een oproep tot
grotere inspanningen voor de ver
keersveiligheid.
Hij deed dit ter gelegenheid van
de door wijlen koningin Wilhelmi-
na ingestelde bezinningsdag.
Minister Suurhoff vergeleek in
zijn toespraak de verkeersonveilig
heid met de ramp die Nederland
tijdens de stormvloed van 1953
trof. Toen snelde iedereen te hulp
bij een ramp die aan meer dan 1800
mensen het leven kostte en tien
duizenden dakloos maakte. Ook
werd 'n zeer kostbaar plan het
deltaplan ontworpen om de mo
gelijkheid van een herhaling te
voorkomen, aldus de minister.
Toch is de verkeersramp, in men
senlevens gemeten, een grotere
ramp, zo vervolgde de minister,
een ramp die telkenjare terugkeert.
In 1964 waren er 2377 dodelijke
ongevallen, nog afgezien van ge
wonden en materiële schade, ge
middeld zes doden per dag, waar
onder een kind beneden de veer
tien jaar.
De minister benadrukte dat de
verkeersramp geen natuurramp is.
Meer veiligheid hangt van ieder
verkeerdeelnemer af, van de ken
nis der verkeersregels, van de be
reidheid zich er aan te houden. De
minister pleitte voor hoffelijkheid
in het verkeer, het besteden van
de nodige aandacht aan de toe
stand van het voertuig en de be
reidheid zich te onthouden van
alcohol bij het deelnemen aan het
verkeer. De regering is bereid,
aldus minister Suurhoff, binnen de
gegeven mogelijkheden zich inspan
ning en offers te getroosten om de
verkeersveiligheid te vergroten.
Maar zonder de medewerking van
allen blijft alle inspanning groten
deels nutteloos.
ERNSTIG ONGELUK
OP CURACAO
Het afgelopen weekeinde heeft
zich op de Rijkseenheidsboule-
vard te Willemstad op Curacao
een verkeersongeval voorge
daan, dat aan twee vrouwen en
drie mannen, allen Antillianen,
het leven heeft gekost. De leef
tijden van de slachtoffers va
riëren van 19 tot 23 jaar.
De omgekomenen waren per
auto op weg naar huis, toen een
uit tegenovergestelde richting
komende auto door de midden
berm schoot en op de hunne
botste.
Dit ongeval was het tweede in
27 jaar, waarbij vijf personen
tegelijk om het leven kwamen.
Sinds de Rijkseenheidsboule-
vard, een der weinige vierbaans
wegen van Curasao, ruim tien
jaar geleden in gebruik werd
genomen, zijn op die weg 17
personen bij verkeersongevallen
verongelukt.
De memories van antwoord ferentieerd tarief, gebaseerd op
Doden en gewonden
bij botsing op overweg
Op een met automatische knip
perlichten beveiligde overweg
tussen Roosendaal en Ouden
bosch is dinsdagmorgen om
streeks tien over half negen een
bestelauto van de P.T.T. tegen
een uit Vlissingen komende trein
gebotst.
Het ongeval gebeurde op de
overweg aan de Industrieweg
in Oudenbosch. Om het leven
zijn gekomen de 41-jarige M.
Mol uit Oudenbosch, die het
busje bestuurde, en de 20-jarige
L. van Broekhoven uit Bergen
op Zoom. De heer Geel uit Ber
gen op Zoom werd zeer zwaar
en de heer Elands, eveneens uit
Bergen op Zoom, zwaar gewond.
Beiden zijn, evenals de heer Mies
uit Roosendaal, die lichte ver
wondingen opliep, opgenomen
in het ziekenhuis in Oudenbosch, j
Door het ongeval liep de trein
een vertraging op van ongeveer
een half uur.
De 24-jarige heer A. van Geel
die zeer ernstig werd gewond,
is in de loop van de dag over
leden. Het aantal doden bij dit
ongeval is hiermee gestegen tot
drie.
Naar verder blijkt is eveneens
ernstig gewond de 18-jarige P.
Bernerts uit Bergen op Zoom.
Even verder op dezelfde
spoorlijn, ook in Oudenbosch,
kwam enkele uren later een
tractor met twee aanhangers
onder de trein Amsterdam
Vlissingen terecht. Hierbij wa
ren geen slachtoffers, maar wel
werden beide sporen versperd.
De spoorwegen hadden in dit
'deel van Noord-Brabant nog
meer pech. Op een onbeveiligde
overweg in Wouw botste een
tractor met twee aanhangers
tegen een trein. Hierbij waren
geen slachtoffers. Eén van de
sporen werd versperd.
Ernstige ongevallen
in Rotterdam
Aan boord van het Noorse
vrachtschip Villanger dat lag.
afgemeerd in de Merwehaven, is
bij het vervangen van een
schroef een ernstig ongeluk ge-1
beurd. De 35-jarige Spaanse ar-1
beider Onofre Garcia Bellon is
daarbij gevallen en zó ernstig
gewond dat de man op weg naar
het ziekenhuis overleed.
De Spanjaard was in dienst
van de werf van WiltonFeije-
noord.
Om vijf uur dinsdagmiddag is
bij de Bergweg-Schieweg in Rot
terdam het 13-jarige meisje
Wendelina Golen onder een
vrachtauto terechtgekomen. Het
meisje kreeg het achterwiel van
de aanhangwagen over het
hoofd en was op slag dood. De
bestuurder van de vrachtwagen
heeft het ongeluk waarschijnlijk
niet bemerkt. Hij reed door in
de richting van de Gordelweg
en kon niet worden ingehaald.
Omstreeks kwart over vier is
de 81-jarige A. Kalis in Rotter
dam op een zebrapad aangereden
door een vrachtwagen. De man
is in zorgwekkende toestand naar
het Dijkzigtziekenhuis overge
bracht.
Bejaarde vrouw
bij brand omgekomen
De 80-jarige weduwe A. Bos
Doorschot uit de Cuiderparklaan
in Den Helder is gisteravond bij
een brandje in haar woonkamer
omgekomen.
De brand was ontstaan op de
eerste etage van het woonhuis.
De hoofdbewoonster bespeurdcj
onraad en trof de inwonende
bejaarde vrouw op een gangetje
met brandwonden aan. Ook haar
kamer stond in brand. De vrouw
overleed op weg naar het zie
kenhuis.
De brand is vermoedelijk ont
staan door het omvallen van een
petroleumkachel. De bejaarde
vrouw heeft waarschijnlijk het
binnenbrandje willen blussen
waarbij haar kleding vlam vatte.
De brandweer slaagde er in uit
breiding van de brand te voor
komen. De schade aan de wo
ning en de inventaris was niet
groot.
van de regering met betrekking
tot de belastingontwerpen heb
ben bij het verbond van Neder-
landsche werkgevers ernstige
teleurstelling gewekt. Uit het ge
wijzigde dekkingsrdan was reeds
gebleken dat het onderzoek van
de regering naar mogelijkheden
om de stijging van de overheids
uitgaven te beperken, een on
bevredigend resultaat heeft ge
had. Dit heeft er mede toe ge
leid dat het discriminatoire
karakter van de belastingvoor
stellen van de regering verder
wordt geaccentueerd.
Dit blijkt onder meer uit de
verhoging van de vennootschaps
belasting met 2 voor winsten
boven 100.000,en met 1
voor winsten kleiner dan
100.000,Een dergelijk gedif-
(Adv.)
DE GASAANSTEKER
met wereldservice en
volledige garantie
In vele modellen
en prijzen: 5,95/7.95/
10.-/11.-/12.50/16.50
VOOR DE HANDEL: B.D.LEEFSMA NV.
KERKSER. 25. AMSTERDAM TEL. 23 50 47 - 2312 22
absolute winstbedragen, houdt
geen rekening met de uiteenlo
pende omvang van het in de
ondernemingen geïnvesteerde
vermogen. Bovendien beperkte
deze verhoging de investerings
mogelijkheden van de bedrijven,
terwijl juist aan 'n opvoering van
deze investeringen ook door de
regering grote betekenis wordt
toegekend voor een verdere
economische groei.
Ook de verhoging van de
omzetbelasting op een aan
tal goederen heeft een wille
keurig karakter. Hoewel het
verbond zich bewust is van
de bezwaren, die in het hui
dige omzetbelastingsysteem
zijn verbonden aan een alge
mene tariefsverhoging, meent
het dat hieraan toch de voor
keur moet worden gegeven.
Naar het oordeel van het
V.N.W. wegen deze bezwaren
niet op tegen de ernstige ver
storingen, die de willekeurige en
drastische verhoging van de om
zetbelasting op bepaalde goede
ren met zich zal brengen.
LOODSDIENSTEN
GESTAAKT
Dinsdagavond om half elf zijn
de loodsdiensten bij Vlissingen
en Hoek van Holland voor alle
schepen gestaakt. De loodsdienst
van IJmuiden was al eerder op
de avond tot deze maatregel
overgegaan.
Langs de kust verwachtte men
zuidwesterstorm, windkracht 10
van Borkum tot Hoek van Hol
land en windkracht 9 van Hoek
van Holland tot de Belgische
grens.
24 miljoen méér voor
aanschaf lesvliegtuigen
Minister De Jong heeft bij dc
tweede kamer een nota van wijzi
ging op de defensiebegroting voor
1965 ingediend waarin hij 24 mil
joen gulden méér vraagt voor de
aanschaffing van groot materieel
voor de luchtmacht. De minister
wil voor dit bedrag vier TF-104 G
(les)vliegtuigen kopen die nodig
zijn, zo deelt hij mee, om het ver
eiste aantal instructievlieguren op
peil te houden.
De bewindsman zegt dat zien
thans de, mogelijkheid voordoet om
deze bestelling in 1965 te doen
aansluiten bij een grote order van
andere N.A.V.O.-partners waardoor
een belangrijk prijsvoordeel kan
worden verkregen.
De snelheid, waarmee graan na de oorlog in ons land
wordt overgeslagen of gelost, is voortdurend toegenomen.
Dat gebeurde niettegenstaande een voortdurend toe
nemend aanbod van graan in. tankers, die de lossingssnel
heid door hun moeilijke toegankelijkheid tot zestig pro
cent terugbrengen.
De naam van Rotterdam als Europa's eerste graanhaven wordt
op dit punt hooggehouden door verbeterde lossingsmethoden,
het aanschaffen van nieuwe en grotere elevatoren, door het
opvoeren van de efficiency en niet in de laatste plaats door de
bouw van een enorm op- en overslagbedrijf in het Botlekgebied.
Dit is een gezamenlijke onderneming van de Graan Elevator
Maatschappij (G.E.M.) N.V. en de N.V. Graansilo Maatschappij
(G.S.M.).
Ook de garantie van de graanstroom naar de zuigpijpen van
de pneumaten heeft de voortdurende aandacht van de G.E.M.
Copra, sojameel en andere derivaten geven voortdurend moei
lijkheden, omdat deze ladingen niet voldoende „vloeibaar" zijn
en het gevaar opleveren dat de zuigpijpen in het niets gaan zui
gen. Dit jaar heeft de G.E.M. proeven genomen met een kleine
bulldozer, die per hijskraan in het schip werd neergelaten en de
zuigpijpen van voldoende voedsel voorzag. Het was een ver
betering, maar nog geen honderd procent succes. De maat
schappij is nu bezig met experimenteren met een dragline. Men
is bij de G.E.M. van mening hiermee op de goede weg te zijn, ah
sluit men verdere proefnemingen niet uit.
ooo
Bejaarde vrouw
doodgereden
Dinsdagmorgen vroeg is de
81-jarige weduwe P. van Lizig
uit Horst even buiten de kom
van het dorp aangereden door
een personenauto en omgeko
men. Zij liep rechts van de weg
en werd niet opgemerkt door de
autobestuurder, die zijn licht had
gedimd voor een tegenligger.
Matroos verdronken
In het met water gevulde ruim
van een hopperzuiger is dinsdag
de 29-jarige Duitse matroos A.
F. K. Hoffman verdronken. De
matroos was opvarende van het
Duitse m.s. „Butendiek", dat in
de Waalhaven langszij de hop
perzuiger lag.
Men vermoedt dat de matroos
door de duisternis is misleid,
toen hij 's morgens vroeg via de
onverlichte Apperzuiger zijn
schip wilde bereiken. Bij het
klimmen over een boven het ge
opende ruim liggende perslei-,
ding moet de matroos zijn uitge
gleden en gevallen, waardoor hij
ongeveer 12 meter lager in het
ruim terechtkwam. De rivier
politie heeft enige uren nodig
gehad om het lichaam te vin
den.
In de Dominicaanse republiek
is een staatsgreep verijdeld en de
leiders er van zijn gearresteerd.
Dit heeft een correspondent van
de Amerikaanse radiomaatschap
pij N.B.C. uit San Domingo ge
meld.
Volgens zijn verslag was de
leider van de rebellie, Alcibia-
des Espinos, in hechtenis geno
men nadat zijn volgelingen be
langrijke gebouwen in de stad
Santiago hadden bezet en hij
zich tot president had uitgeroe
pen.
Zondagavond waren Ameri
kaanse troepen, waaronder een
compagnie luchtlandingstroepen,
in de omgeving van Santiago
aangekomen. De N.B.C.-corres-
pondent deelde niet mee of deze
troepen, die deel uitmaken van
de inter-Amerikaanse vredes
macht, hadden geholpen de op
stand te onderdrukken.
WESSIN Y WESSIN
IN BALLINGSCHAP
Hector GarciaGodoy, voor
lopig president van de Domini-
(Adv.)
Rlco Bulthuis
62)
„Twee jaar geleden, meneer
Ross. Hij is een oud man, al is
hij nog maar acht en vijftig. Hij
is rjjk en hij gelooft in mij. Als
hij me werkelijk trouwt, dan zal
ik hem verzorgen, want over tien
]aar is hij een gebrekkige grijs
aard en over twintig jaar is hij
zeker dood. Van Arkel zal mijn
rust'niet verstoren en mijn leven
niet verwoesten. Hij zal een
vriend zijn, zoals Frans een
vriend van mij is en ik zal die af
schuwelijke ouderdom niet behoe
ven te vrezen. Maar als hij er
achter zou komen, dat Frans mij
lastig valt, ...och inspecteur, hij
valt me zielig en wanhopig las
tig en dan fluistert hij urenlang
en loopt zelfs in zijn driftbuien
op zijn tenen, om zich niet te ver
raden... maar als Filip het we
ten zou, dan weet ik zeker, dat
hij mij niet zal trouwen. Hij durft
niet, men zal hem opstoken en
hem het verhaal van de coupeur
gaan vertellen en men zal hem de
tientallen verhalen van mijn le
ven voor de voeten leggen en dan
ben ik verloren. De dames zul
len zich van mij terugtrekken en
wat moet ik dan? Een beroep ken
ik niet, voor huishoudster ben ik
ongeschikt, een huwelijk met
Frans Elsink is een parodie en
hij wil niet eens trouwen en dan
nog... ik zou niet meer willen."
Ross onderbrak haar met een
zakelijke en onvoltooide vraag:
„Dus de scheerkwast, me
vrouw?..."
„Is van Frans Elsink, meneer
Ross. Hij was hier om tien uur
en om vijf uur vertrok hij. Hij
deed niets anders dan praten over
z'n roeping en zijn kunst en zijn
idealen. Hij had een koffertje bij
zich met zijn boterhammen en
zijn scheergerei, want hij logeert
altijd bij kennissen. Vroeger
schreef hij mij veel brieven, maar
dat doet hij gelukkig nu niet
meer."
„Mag ik eens een paar brieven
van hem zien, mevrouw?"
Er verstarde iets op het knap
pe gezicht van de vreemde me
vrouw Haye. Ze keek Ross aan,
of hij een onbehoorlijke vraag
had gedaan en antwoordde, dat
zij die brieven verscheurd had.
„Heeft u mij de waarheid ver
teld?" wilde hij weten. Zij glim
lachte met een zekere minach
ting en zei, dat het een halve
waarheid was. „Als ik u mijn le
ven moest gaan vertellen, dan
was ik vanavond nog niet klaar
meneer, maar wat ik verteld heb,
dat is waar." Ross bepaalde zich
bij de feiten en wilde weten, wat
zij de avond', dat Elsink in huis
was, gehoord had.
„Niets meneer. Ik hoorde lopen
en we hielden ons stil. Frans ver
telde me fluisterend van al zijn
grote plannen en hij vroeg me
geld voor een schilderkist, want
hij wilde nu gaan schilderen.
Vroeger maakte hij beelden uit
marmer en daarvoor dichtte hij
en daarvoor... maar och, wat
komt het er op aan?"
„Dus niets gehoord?" Ze
schudde het hoofd.
„En niets gezien?"
Mevrouw Haye keek Richard
Ross aandachtig in de ogen en
ze glimlachte weer eens. „Wat
vraagt u mij toch uit meneer en
ik moet alles maar vertellen Als
ik mijn particuliere leven voor
me zelf wil bewaren, dan neemt
u me mee als een straatmeid, met
boeien om mijn polsen en dan
compromitteert u mij met die
scheerkwast en dan gaat u naar
baron van Arkel toe en dan ver
woest u de rest van mijn leven,
alleen omdat ik niets weet. Is het
al niet erg genoeg, dat die juf
frouw Agarra hier in de hall iets
heeft staan schreeuwen over de
vrijer van mij en dat terwijl Fi
lip op bezoek was?"
„Wanneer gebeurde dat dan?"
„Toen de vrijer van juffrouw
Agarra door de heer Ishiguro op
de stoep werd gezet." Mevrouw
Haye nam wraak met het ordi
naire woord „vrijer". Ze maakte
geen bezwaar, toen ze het adres
van Elsink moest opgeven.
„Het gaat om een dode", zei
Ross ter verklaring.
„Om een dode," herhaalde me
vrouw Haye ironisch. „Als het
maar om een dode gaat, meneer
de inspecteur, dan maakt men
zich druk, maar van de levenden
trekt men zich niet veel aan."
„En nu de chantage," beval
Ross.
„Ach meneer, misschien meen
de u het niet zo erg met die boei
en, ik wil u niet beledigen, maar
u neemt uw beroep natuurlijk
ook niet altijd au serieux en een
beetje chantage was het toch
wel..."
Mevrouw Weber stond1 in een
trieste-houding op de gang, toen
Ross de trap afkwam. Ze wees
met beide handen op de voordeur
en daarna op de keuken en zei op
een zeurige huiltoon: „Als u
iemand op gaat brengen meneer,
doet u het dan alsublieft door de
keukendeur, want ik schaam me
vreselijk voor de mensen."
Het is dus, dacht Richard Ross,
een huis vol mensen die zich
schamen voor elkaar. Hij kon 't
bewijs niet leveren, dat mevrouw
Haye iets verzwegen had en hij
kon haar kwalijk gaan... chan
teren, te meer, daar hij wist, dat
zij met de moord niets te maken
had. In zijn hart was hij er van
overtuigd, dat ze tot een moord
in staat zou zijn, indien men haar
de laatste kans op 'n rustig leven
ontnemen zou. Waren er dan nog
meer mensen in huis, die 'n laat
ste kans te verspelen hadden?
(Wordt vervolgd)
caanse republiek, bevestigde
later dat er een poging was ge
daan om de regering omver te
werpen. Toen de rebellie uit
brak, trokken er juist troepen
van de inter-Amerikaanse vre
desmacht Santiago binnen.
Garcia-Godoy liet ook nog
weten, dat de leiders van de
rebellen José Brea, een aanhan
ger van de constitutionalisten, die
zich op het ogenblik in Rio de
Janeiro bevindt, benoemd had
den tot minister voor de betrek
kingen met het buitenland.
Garcia-Godoy maakte nader
bekend dat er 39 mensen zijn
gearresteerd.
Uit betrouwbare bron is ver
nomen dat de rebellie is geor
ganiseerd door rechtse elementen
die generaal Wessin y Wessin
weer aan de macht wilden hel
pen. Wessin y Wessin bevindt
zich in ballingschap.
Nederlandse
botersmokkelaar
in België veroordeeld
De Antwerpse rechtbank heeft
zaterdag de 31-jarige L. K. uit
Rotterdam bij verstek veroor
deeld tot een gevangenisstraf van
acht maanden, een boete van
22.500 frank (1625 gulden) en
een rijverbod in België geduren
de twee jaar.
K. werd vorig jaar oktober
ernstig gewond na een mislukte
poging aan de Belgische douane
te ontsnappen. Hij had getracht
500 kg boter naar België te
smokkelen, doch bij de achter
volging slipte hij en kwam hij
met zijn auto tegen een paal te
recht.
Met behulp van vrienden wist
hij enkele weken later uit het
ziekenhuis in Brasschaet, waar
hij na het ongeluk werd ver
pleegd, te ontsnappen en in een
ziekenwagen naar Nederland
uit te wijken.
De rechter oordeelde hem
schuldig aan het plegen van een
aantal verkeersovertredingen tij
dens de achtervolging, het ver
oorzaken van een aanrijding en
„vluchtmisdrijf".
BOERENPARTIJ WENDT
ZICH TOT DÈ VARA
Volgens de boerenpartij is in de
tv-uitzending „Achter het nieuws"
van vorige week vrijdag, waarin
commentaar werd gegeven op 3e
radio-uitzending der boerenpartij
op donderdag de indruk gewekt als
zou de boerenpartij een grote mate
van overeenkomst hebben met de
N.S.B. van wijlen Mussert. Tevens
werd door enkele zinsneden uit de
rede van de heer v. d. Zon (pen
ningmeester der kiesvereniging
Amsterdam der partij) te lichten
een verkeerde voorstelling van za
ken over het standpunt der boe
renpartij betreffende Zuid-Afrika
gegeven. Dit schrijft het hoofdbe
stuur der partij aan het hoofdbe
stuur van de V.A.R.A.. Zij ver
zoekt daarom in de gelegenheid te
worden gesteld de gewraakte be
schuldigingen via de V,A.RjA.-tv t»
kunnen weerleggen. "L,s -
otovïoX
TUSSEN DE RAILS....
Twee Helmonders die in Horst
te diep in het glaasje hadden
gekeken, hebben de trein Horst
Eindhoven die maandagavond om
negen minuten over zeven moest
vertrekken, zes minuten lang
opgehouden. Net voor het ver
trek van de trein kwamen de
twee beschonken Helmonders het
perron oprennen, namen een
duik op de trein en belandden
in plaats van in de trein tussen
de lokomotief en het eerste trein
stel.
De conducteur weigerde hen in
de trein toe te laten. Daarna ble
ven zij op hun plaats tussen
de lokomotief en het treinstel.
Nadat de poltiie uit Horst was
gealarmeerd en de mannen van
de rails had gehaald, werden
deze aan de spoorwegrecherche
overgedragen. Om vijf voor half
acht kon de personentrein zes
minuten te laat naar Eindhoven
vertrekken.
Ing. med.
JONGENS- EN MEISJESBOEKEN
Minister De Jong Is bereid, in
dien de kosten van levensonder
houd daartoe aanleiding geven, de
thans geldende soldijen voor
dienstplichtigen te verhogen. Hij
laat de ontwikkeling van die kos
ten nauwlettend volgen. De be
windsman streeft er verder naar
om met ingang van 1 januari 1967
de dagelijkse soldijen te laten ver
vangen door een reëel maandelijks
inkomen dat niet onaanzienlijk
hoger ligt dan het huidige niveau.
Begin volgend jaar zal een regeling
ingaan waarbij de dienstplichtigen
ook in het eerste jaar van hun
diensttijd een vakantieverlof wordt
toegekend. De minister kondigt dit
aan in zijn memorie van antwoord
op de defensiebegroting voor 1966.
De minister zegt voorts dat enige
diensttijdverkorting wellicht mo
gelijk is, indien de werving van
vrijwilligers met een kort dienst
verband, bestemd voor lagere tech-
nisch-specialistische functies, het
resultaat oplevert dat voor ogen
staat. Hij wil echter geen tijdstip
noemen waarop zulk een diensttijd
verkorting mogelijk kan worden
verwezenlijkt.
De minister zegt voorshands
niet afwijzend te staan tegenover
een vrijstellingsregeling voor
dienstplichtigen, die zich verbinden
om een bepaald aantal jaren in Ket
kader van de technische of cultu
rele hulpverlening in ontwikke
lingsgebieden te werken. Hij over
legt daarover reeds met de minis-
ter zonder portefeuille. Een defini
tieve beslissing zal hij pas némen
na bestudering van het rapport van
de commissie dienstplichtvoorzie
ning.
In 1964 hebben 16.540 dienst
plichtigen vrijstelling gehad. We?
gens kostwinnerschap waren dat
er 1035, wegens persoonlijke on
misbaarheid 2979, wegens het be
kleden van een geestelijk of gods-
dienstig-menslievend ambt of eèn
opleiding daartoe 1063, wegens
broederdienst 5946 en wegens aan
wezigheid van een bijzonder geval
5517. Die bijzondere gevallen wa
ren als volgt gerubriceerd: onder
wijs 391, bijzondere gezinsomstan
digheden 393, emigratie 669, mijn
werkers 304, bouwvakarbeiders
3613 en diversen 147.