St.Nicolaas De misdaad van Richard Ross MINISTER SUURHOFF WEKT OP TOT BEZINNING BIJ VERKEERSONVEILIGHEID VERBOND VAN NEDERLANDSCHE WERKGEVERS OVER GEWIJZIGDE BELASTINGVOORSTELLEN Graan-elevator-maatschappij gebruikt dragline in graanschepen MISLUKTE STAATSGREEP IN DOMINICAANSE REPUBLIEK III MINISTER VAN DEFENSIE WIL DE SOLDIJ DER DIENSTPLICHTIGEN VERHOGEN Nog 10 dagen... dan is het weer STOP'NTIJGER IN UW TANK! Pagina 2 DE VRIJE 7I.EUW- Boekhandel VAN DE SANDE Woensdag 24 november 1-965 Minister J. G. Suurhoff van ver keer en waterstaat heeft zich gis teren voor de beide zenders van de radio tot de Nederlandse bevol king gericht met een oproep tot grotere inspanningen voor de ver keersveiligheid. Hij deed dit ter gelegenheid van de door wijlen koningin Wilhelmi- na ingestelde bezinningsdag. Minister Suurhoff vergeleek in zijn toespraak de verkeersonveilig heid met de ramp die Nederland tijdens de stormvloed van 1953 trof. Toen snelde iedereen te hulp bij een ramp die aan meer dan 1800 mensen het leven kostte en tien duizenden dakloos maakte. Ook werd 'n zeer kostbaar plan het deltaplan ontworpen om de mo gelijkheid van een herhaling te voorkomen, aldus de minister. Toch is de verkeersramp, in men senlevens gemeten, een grotere ramp, zo vervolgde de minister, een ramp die telkenjare terugkeert. In 1964 waren er 2377 dodelijke ongevallen, nog afgezien van ge wonden en materiële schade, ge middeld zes doden per dag, waar onder een kind beneden de veer tien jaar. De minister benadrukte dat de verkeersramp geen natuurramp is. Meer veiligheid hangt van ieder verkeerdeelnemer af, van de ken nis der verkeersregels, van de be reidheid zich er aan te houden. De minister pleitte voor hoffelijkheid in het verkeer, het besteden van de nodige aandacht aan de toe stand van het voertuig en de be reidheid zich te onthouden van alcohol bij het deelnemen aan het verkeer. De regering is bereid, aldus minister Suurhoff, binnen de gegeven mogelijkheden zich inspan ning en offers te getroosten om de verkeersveiligheid te vergroten. Maar zonder de medewerking van allen blijft alle inspanning groten deels nutteloos. ERNSTIG ONGELUK OP CURACAO Het afgelopen weekeinde heeft zich op de Rijkseenheidsboule- vard te Willemstad op Curacao een verkeersongeval voorge daan, dat aan twee vrouwen en drie mannen, allen Antillianen, het leven heeft gekost. De leef tijden van de slachtoffers va riëren van 19 tot 23 jaar. De omgekomenen waren per auto op weg naar huis, toen een uit tegenovergestelde richting komende auto door de midden berm schoot en op de hunne botste. Dit ongeval was het tweede in 27 jaar, waarbij vijf personen tegelijk om het leven kwamen. Sinds de Rijkseenheidsboule- vard, een der weinige vierbaans wegen van Curasao, ruim tien jaar geleden in gebruik werd genomen, zijn op die weg 17 personen bij verkeersongevallen verongelukt. De memories van antwoord ferentieerd tarief, gebaseerd op Doden en gewonden bij botsing op overweg Op een met automatische knip perlichten beveiligde overweg tussen Roosendaal en Ouden bosch is dinsdagmorgen om streeks tien over half negen een bestelauto van de P.T.T. tegen een uit Vlissingen komende trein gebotst. Het ongeval gebeurde op de overweg aan de Industrieweg in Oudenbosch. Om het leven zijn gekomen de 41-jarige M. Mol uit Oudenbosch, die het busje bestuurde, en de 20-jarige L. van Broekhoven uit Bergen op Zoom. De heer Geel uit Ber gen op Zoom werd zeer zwaar en de heer Elands, eveneens uit Bergen op Zoom, zwaar gewond. Beiden zijn, evenals de heer Mies uit Roosendaal, die lichte ver wondingen opliep, opgenomen in het ziekenhuis in Oudenbosch, j Door het ongeval liep de trein een vertraging op van ongeveer een half uur. De 24-jarige heer A. van Geel die zeer ernstig werd gewond, is in de loop van de dag over leden. Het aantal doden bij dit ongeval is hiermee gestegen tot drie. Naar verder blijkt is eveneens ernstig gewond de 18-jarige P. Bernerts uit Bergen op Zoom. Even verder op dezelfde spoorlijn, ook in Oudenbosch, kwam enkele uren later een tractor met twee aanhangers onder de trein Amsterdam Vlissingen terecht. Hierbij wa ren geen slachtoffers, maar wel werden beide sporen versperd. De spoorwegen hadden in dit 'deel van Noord-Brabant nog meer pech. Op een onbeveiligde overweg in Wouw botste een tractor met twee aanhangers tegen een trein. Hierbij waren geen slachtoffers. Eén van de sporen werd versperd. Ernstige ongevallen in Rotterdam Aan boord van het Noorse vrachtschip Villanger dat lag. afgemeerd in de Merwehaven, is bij het vervangen van een schroef een ernstig ongeluk ge-1 beurd. De 35-jarige Spaanse ar-1 beider Onofre Garcia Bellon is daarbij gevallen en zó ernstig gewond dat de man op weg naar het ziekenhuis overleed. De Spanjaard was in dienst van de werf van WiltonFeije- noord. Om vijf uur dinsdagmiddag is bij de Bergweg-Schieweg in Rot terdam het 13-jarige meisje Wendelina Golen onder een vrachtauto terechtgekomen. Het meisje kreeg het achterwiel van de aanhangwagen over het hoofd en was op slag dood. De bestuurder van de vrachtwagen heeft het ongeluk waarschijnlijk niet bemerkt. Hij reed door in de richting van de Gordelweg en kon niet worden ingehaald. Omstreeks kwart over vier is de 81-jarige A. Kalis in Rotter dam op een zebrapad aangereden door een vrachtwagen. De man is in zorgwekkende toestand naar het Dijkzigtziekenhuis overge bracht. Bejaarde vrouw bij brand omgekomen De 80-jarige weduwe A. Bos Doorschot uit de Cuiderparklaan in Den Helder is gisteravond bij een brandje in haar woonkamer omgekomen. De brand was ontstaan op de eerste etage van het woonhuis. De hoofdbewoonster bespeurdcj onraad en trof de inwonende bejaarde vrouw op een gangetje met brandwonden aan. Ook haar kamer stond in brand. De vrouw overleed op weg naar het zie kenhuis. De brand is vermoedelijk ont staan door het omvallen van een petroleumkachel. De bejaarde vrouw heeft waarschijnlijk het binnenbrandje willen blussen waarbij haar kleding vlam vatte. De brandweer slaagde er in uit breiding van de brand te voor komen. De schade aan de wo ning en de inventaris was niet groot. van de regering met betrekking tot de belastingontwerpen heb ben bij het verbond van Neder- landsche werkgevers ernstige teleurstelling gewekt. Uit het ge wijzigde dekkingsrdan was reeds gebleken dat het onderzoek van de regering naar mogelijkheden om de stijging van de overheids uitgaven te beperken, een on bevredigend resultaat heeft ge had. Dit heeft er mede toe ge leid dat het discriminatoire karakter van de belastingvoor stellen van de regering verder wordt geaccentueerd. Dit blijkt onder meer uit de verhoging van de vennootschaps belasting met 2 voor winsten boven 100.000,en met 1 voor winsten kleiner dan 100.000,Een dergelijk gedif- (Adv.) DE GASAANSTEKER met wereldservice en volledige garantie In vele modellen en prijzen: 5,95/7.95/ 10.-/11.-/12.50/16.50 VOOR DE HANDEL: B.D.LEEFSMA NV. KERKSER. 25. AMSTERDAM TEL. 23 50 47 - 2312 22 absolute winstbedragen, houdt geen rekening met de uiteenlo pende omvang van het in de ondernemingen geïnvesteerde vermogen. Bovendien beperkte deze verhoging de investerings mogelijkheden van de bedrijven, terwijl juist aan 'n opvoering van deze investeringen ook door de regering grote betekenis wordt toegekend voor een verdere economische groei. Ook de verhoging van de omzetbelasting op een aan tal goederen heeft een wille keurig karakter. Hoewel het verbond zich bewust is van de bezwaren, die in het hui dige omzetbelastingsysteem zijn verbonden aan een alge mene tariefsverhoging, meent het dat hieraan toch de voor keur moet worden gegeven. Naar het oordeel van het V.N.W. wegen deze bezwaren niet op tegen de ernstige ver storingen, die de willekeurige en drastische verhoging van de om zetbelasting op bepaalde goede ren met zich zal brengen. LOODSDIENSTEN GESTAAKT Dinsdagavond om half elf zijn de loodsdiensten bij Vlissingen en Hoek van Holland voor alle schepen gestaakt. De loodsdienst van IJmuiden was al eerder op de avond tot deze maatregel overgegaan. Langs de kust verwachtte men zuidwesterstorm, windkracht 10 van Borkum tot Hoek van Hol land en windkracht 9 van Hoek van Holland tot de Belgische grens. 24 miljoen méér voor aanschaf lesvliegtuigen Minister De Jong heeft bij dc tweede kamer een nota van wijzi ging op de defensiebegroting voor 1965 ingediend waarin hij 24 mil joen gulden méér vraagt voor de aanschaffing van groot materieel voor de luchtmacht. De minister wil voor dit bedrag vier TF-104 G (les)vliegtuigen kopen die nodig zijn, zo deelt hij mee, om het ver eiste aantal instructievlieguren op peil te houden. De bewindsman zegt dat zien thans de, mogelijkheid voordoet om deze bestelling in 1965 te doen aansluiten bij een grote order van andere N.A.V.O.-partners waardoor een belangrijk prijsvoordeel kan worden verkregen. De snelheid, waarmee graan na de oorlog in ons land wordt overgeslagen of gelost, is voortdurend toegenomen. Dat gebeurde niettegenstaande een voortdurend toe nemend aanbod van graan in. tankers, die de lossingssnel heid door hun moeilijke toegankelijkheid tot zestig pro cent terugbrengen. De naam van Rotterdam als Europa's eerste graanhaven wordt op dit punt hooggehouden door verbeterde lossingsmethoden, het aanschaffen van nieuwe en grotere elevatoren, door het opvoeren van de efficiency en niet in de laatste plaats door de bouw van een enorm op- en overslagbedrijf in het Botlekgebied. Dit is een gezamenlijke onderneming van de Graan Elevator Maatschappij (G.E.M.) N.V. en de N.V. Graansilo Maatschappij (G.S.M.). Ook de garantie van de graanstroom naar de zuigpijpen van de pneumaten heeft de voortdurende aandacht van de G.E.M. Copra, sojameel en andere derivaten geven voortdurend moei lijkheden, omdat deze ladingen niet voldoende „vloeibaar" zijn en het gevaar opleveren dat de zuigpijpen in het niets gaan zui gen. Dit jaar heeft de G.E.M. proeven genomen met een kleine bulldozer, die per hijskraan in het schip werd neergelaten en de zuigpijpen van voldoende voedsel voorzag. Het was een ver betering, maar nog geen honderd procent succes. De maat schappij is nu bezig met experimenteren met een dragline. Men is bij de G.E.M. van mening hiermee op de goede weg te zijn, ah sluit men verdere proefnemingen niet uit. ooo Bejaarde vrouw doodgereden Dinsdagmorgen vroeg is de 81-jarige weduwe P. van Lizig uit Horst even buiten de kom van het dorp aangereden door een personenauto en omgeko men. Zij liep rechts van de weg en werd niet opgemerkt door de autobestuurder, die zijn licht had gedimd voor een tegenligger. Matroos verdronken In het met water gevulde ruim van een hopperzuiger is dinsdag de 29-jarige Duitse matroos A. F. K. Hoffman verdronken. De matroos was opvarende van het Duitse m.s. „Butendiek", dat in de Waalhaven langszij de hop perzuiger lag. Men vermoedt dat de matroos door de duisternis is misleid, toen hij 's morgens vroeg via de onverlichte Apperzuiger zijn schip wilde bereiken. Bij het klimmen over een boven het ge opende ruim liggende perslei-, ding moet de matroos zijn uitge gleden en gevallen, waardoor hij ongeveer 12 meter lager in het ruim terechtkwam. De rivier politie heeft enige uren nodig gehad om het lichaam te vin den. In de Dominicaanse republiek is een staatsgreep verijdeld en de leiders er van zijn gearresteerd. Dit heeft een correspondent van de Amerikaanse radiomaatschap pij N.B.C. uit San Domingo ge meld. Volgens zijn verslag was de leider van de rebellie, Alcibia- des Espinos, in hechtenis geno men nadat zijn volgelingen be langrijke gebouwen in de stad Santiago hadden bezet en hij zich tot president had uitgeroe pen. Zondagavond waren Ameri kaanse troepen, waaronder een compagnie luchtlandingstroepen, in de omgeving van Santiago aangekomen. De N.B.C.-corres- pondent deelde niet mee of deze troepen, die deel uitmaken van de inter-Amerikaanse vredes macht, hadden geholpen de op stand te onderdrukken. WESSIN Y WESSIN IN BALLINGSCHAP Hector GarciaGodoy, voor lopig president van de Domini- (Adv.) Rlco Bulthuis 62) „Twee jaar geleden, meneer Ross. Hij is een oud man, al is hij nog maar acht en vijftig. Hij is rjjk en hij gelooft in mij. Als hij me werkelijk trouwt, dan zal ik hem verzorgen, want over tien ]aar is hij een gebrekkige grijs aard en over twintig jaar is hij zeker dood. Van Arkel zal mijn rust'niet verstoren en mijn leven niet verwoesten. Hij zal een vriend zijn, zoals Frans een vriend van mij is en ik zal die af schuwelijke ouderdom niet behoe ven te vrezen. Maar als hij er achter zou komen, dat Frans mij lastig valt, ...och inspecteur, hij valt me zielig en wanhopig las tig en dan fluistert hij urenlang en loopt zelfs in zijn driftbuien op zijn tenen, om zich niet te ver raden... maar als Filip het we ten zou, dan weet ik zeker, dat hij mij niet zal trouwen. Hij durft niet, men zal hem opstoken en hem het verhaal van de coupeur gaan vertellen en men zal hem de tientallen verhalen van mijn le ven voor de voeten leggen en dan ben ik verloren. De dames zul len zich van mij terugtrekken en wat moet ik dan? Een beroep ken ik niet, voor huishoudster ben ik ongeschikt, een huwelijk met Frans Elsink is een parodie en hij wil niet eens trouwen en dan nog... ik zou niet meer willen." Ross onderbrak haar met een zakelijke en onvoltooide vraag: „Dus de scheerkwast, me vrouw?..." „Is van Frans Elsink, meneer Ross. Hij was hier om tien uur en om vijf uur vertrok hij. Hij deed niets anders dan praten over z'n roeping en zijn kunst en zijn idealen. Hij had een koffertje bij zich met zijn boterhammen en zijn scheergerei, want hij logeert altijd bij kennissen. Vroeger schreef hij mij veel brieven, maar dat doet hij gelukkig nu niet meer." „Mag ik eens een paar brieven van hem zien, mevrouw?" Er verstarde iets op het knap pe gezicht van de vreemde me vrouw Haye. Ze keek Ross aan, of hij een onbehoorlijke vraag had gedaan en antwoordde, dat zij die brieven verscheurd had. „Heeft u mij de waarheid ver teld?" wilde hij weten. Zij glim lachte met een zekere minach ting en zei, dat het een halve waarheid was. „Als ik u mijn le ven moest gaan vertellen, dan was ik vanavond nog niet klaar meneer, maar wat ik verteld heb, dat is waar." Ross bepaalde zich bij de feiten en wilde weten, wat zij de avond', dat Elsink in huis was, gehoord had. „Niets meneer. Ik hoorde lopen en we hielden ons stil. Frans ver telde me fluisterend van al zijn grote plannen en hij vroeg me geld voor een schilderkist, want hij wilde nu gaan schilderen. Vroeger maakte hij beelden uit marmer en daarvoor dichtte hij en daarvoor... maar och, wat komt het er op aan?" „Dus niets gehoord?" Ze schudde het hoofd. „En niets gezien?" Mevrouw Haye keek Richard Ross aandachtig in de ogen en ze glimlachte weer eens. „Wat vraagt u mij toch uit meneer en ik moet alles maar vertellen Als ik mijn particuliere leven voor me zelf wil bewaren, dan neemt u me mee als een straatmeid, met boeien om mijn polsen en dan compromitteert u mij met die scheerkwast en dan gaat u naar baron van Arkel toe en dan ver woest u de rest van mijn leven, alleen omdat ik niets weet. Is het al niet erg genoeg, dat die juf frouw Agarra hier in de hall iets heeft staan schreeuwen over de vrijer van mij en dat terwijl Fi lip op bezoek was?" „Wanneer gebeurde dat dan?" „Toen de vrijer van juffrouw Agarra door de heer Ishiguro op de stoep werd gezet." Mevrouw Haye nam wraak met het ordi naire woord „vrijer". Ze maakte geen bezwaar, toen ze het adres van Elsink moest opgeven. „Het gaat om een dode", zei Ross ter verklaring. „Om een dode," herhaalde me vrouw Haye ironisch. „Als het maar om een dode gaat, meneer de inspecteur, dan maakt men zich druk, maar van de levenden trekt men zich niet veel aan." „En nu de chantage," beval Ross. „Ach meneer, misschien meen de u het niet zo erg met die boei en, ik wil u niet beledigen, maar u neemt uw beroep natuurlijk ook niet altijd au serieux en een beetje chantage was het toch wel..." Mevrouw Weber stond1 in een trieste-houding op de gang, toen Ross de trap afkwam. Ze wees met beide handen op de voordeur en daarna op de keuken en zei op een zeurige huiltoon: „Als u iemand op gaat brengen meneer, doet u het dan alsublieft door de keukendeur, want ik schaam me vreselijk voor de mensen." Het is dus, dacht Richard Ross, een huis vol mensen die zich schamen voor elkaar. Hij kon 't bewijs niet leveren, dat mevrouw Haye iets verzwegen had en hij kon haar kwalijk gaan... chan teren, te meer, daar hij wist, dat zij met de moord niets te maken had. In zijn hart was hij er van overtuigd, dat ze tot een moord in staat zou zijn, indien men haar de laatste kans op 'n rustig leven ontnemen zou. Waren er dan nog meer mensen in huis, die 'n laat ste kans te verspelen hadden? (Wordt vervolgd) caanse republiek, bevestigde later dat er een poging was ge daan om de regering omver te werpen. Toen de rebellie uit brak, trokken er juist troepen van de inter-Amerikaanse vre desmacht Santiago binnen. Garcia-Godoy liet ook nog weten, dat de leiders van de rebellen José Brea, een aanhan ger van de constitutionalisten, die zich op het ogenblik in Rio de Janeiro bevindt, benoemd had den tot minister voor de betrek kingen met het buitenland. Garcia-Godoy maakte nader bekend dat er 39 mensen zijn gearresteerd. Uit betrouwbare bron is ver nomen dat de rebellie is geor ganiseerd door rechtse elementen die generaal Wessin y Wessin weer aan de macht wilden hel pen. Wessin y Wessin bevindt zich in ballingschap. Nederlandse botersmokkelaar in België veroordeeld De Antwerpse rechtbank heeft zaterdag de 31-jarige L. K. uit Rotterdam bij verstek veroor deeld tot een gevangenisstraf van acht maanden, een boete van 22.500 frank (1625 gulden) en een rijverbod in België geduren de twee jaar. K. werd vorig jaar oktober ernstig gewond na een mislukte poging aan de Belgische douane te ontsnappen. Hij had getracht 500 kg boter naar België te smokkelen, doch bij de achter volging slipte hij en kwam hij met zijn auto tegen een paal te recht. Met behulp van vrienden wist hij enkele weken later uit het ziekenhuis in Brasschaet, waar hij na het ongeluk werd ver pleegd, te ontsnappen en in een ziekenwagen naar Nederland uit te wijken. De rechter oordeelde hem schuldig aan het plegen van een aantal verkeersovertredingen tij dens de achtervolging, het ver oorzaken van een aanrijding en „vluchtmisdrijf". BOERENPARTIJ WENDT ZICH TOT DÈ VARA Volgens de boerenpartij is in de tv-uitzending „Achter het nieuws" van vorige week vrijdag, waarin commentaar werd gegeven op 3e radio-uitzending der boerenpartij op donderdag de indruk gewekt als zou de boerenpartij een grote mate van overeenkomst hebben met de N.S.B. van wijlen Mussert. Tevens werd door enkele zinsneden uit de rede van de heer v. d. Zon (pen ningmeester der kiesvereniging Amsterdam der partij) te lichten een verkeerde voorstelling van za ken over het standpunt der boe renpartij betreffende Zuid-Afrika gegeven. Dit schrijft het hoofdbe stuur der partij aan het hoofdbe stuur van de V.A.R.A.. Zij ver zoekt daarom in de gelegenheid te worden gesteld de gewraakte be schuldigingen via de V,A.RjA.-tv t» kunnen weerleggen. "L,s - otovïoX TUSSEN DE RAILS.... Twee Helmonders die in Horst te diep in het glaasje hadden gekeken, hebben de trein Horst Eindhoven die maandagavond om negen minuten over zeven moest vertrekken, zes minuten lang opgehouden. Net voor het ver trek van de trein kwamen de twee beschonken Helmonders het perron oprennen, namen een duik op de trein en belandden in plaats van in de trein tussen de lokomotief en het eerste trein stel. De conducteur weigerde hen in de trein toe te laten. Daarna ble ven zij op hun plaats tussen de lokomotief en het treinstel. Nadat de poltiie uit Horst was gealarmeerd en de mannen van de rails had gehaald, werden deze aan de spoorwegrecherche overgedragen. Om vijf voor half acht kon de personentrein zes minuten te laat naar Eindhoven vertrekken. Ing. med. JONGENS- EN MEISJESBOEKEN Minister De Jong Is bereid, in dien de kosten van levensonder houd daartoe aanleiding geven, de thans geldende soldijen voor dienstplichtigen te verhogen. Hij laat de ontwikkeling van die kos ten nauwlettend volgen. De be windsman streeft er verder naar om met ingang van 1 januari 1967 de dagelijkse soldijen te laten ver vangen door een reëel maandelijks inkomen dat niet onaanzienlijk hoger ligt dan het huidige niveau. Begin volgend jaar zal een regeling ingaan waarbij de dienstplichtigen ook in het eerste jaar van hun diensttijd een vakantieverlof wordt toegekend. De minister kondigt dit aan in zijn memorie van antwoord op de defensiebegroting voor 1966. De minister zegt voorts dat enige diensttijdverkorting wellicht mo gelijk is, indien de werving van vrijwilligers met een kort dienst verband, bestemd voor lagere tech- nisch-specialistische functies, het resultaat oplevert dat voor ogen staat. Hij wil echter geen tijdstip noemen waarop zulk een diensttijd verkorting mogelijk kan worden verwezenlijkt. De minister zegt voorshands niet afwijzend te staan tegenover een vrijstellingsregeling voor dienstplichtigen, die zich verbinden om een bepaald aantal jaren in Ket kader van de technische of cultu rele hulpverlening in ontwikke lingsgebieden te werken. Hij over legt daarover reeds met de minis- ter zonder portefeuille. Een defini tieve beslissing zal hij pas némen na bestudering van het rapport van de commissie dienstplichtvoorzie ning. In 1964 hebben 16.540 dienst plichtigen vrijstelling gehad. We? gens kostwinnerschap waren dat er 1035, wegens persoonlijke on misbaarheid 2979, wegens het be kleden van een geestelijk of gods- dienstig-menslievend ambt of eèn opleiding daartoe 1063, wegens broederdienst 5946 en wegens aan wezigheid van een bijzonder geval 5517. Die bijzondere gevallen wa ren als volgt gerubriceerd: onder wijs 391, bijzondere gezinsomstan digheden 393, emigratie 669, mijn werkers 304, bouwvakarbeiders 3613 en diversen 147.

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1965 | | pagina 2