VOOR WINTER EN ZOMER
TEGEN VORST EN ROEST!
ONVOLDOENDE
ACCOMODATIE
BELETSEL VOOR
HUWELIJKS
VOLTREKKING
IN DEN HAAG
JONGE AMERIKAAN
ZAAIDE PANIEK
IN VLIEGTUIG
De heer Ramondt: In hoeverre is de gemeente
zelf verzekerd?
Ik zou hier graag een duidelijke uitspraak over
hebben of het mogelijk is deze kosten te verhalen.
De Voorzitter: De daders zijn bekend en wij zul
len afwachten waartoe het justitiële proces zal
leiden. Uiteraard hebben wij ons beraden over de
vraag of er een mogelijkheid van verhaal is en,
zo deze er is, zal uiteraard verhaal worden toe
gepast.
De heer Ramondt: Het kan voorkomen dat de
school in plaats van het op de ouders te verhalen
het. probeert te verhalen op de gemeente. Ik acht
het juist dat men de aansprakelijkheid in het ge
ding brengt, gezien de baldadigheid, die gebeurd
De Voorzitter: Wanneer er inderdaad verhaal
mogelijk is op de ouders zal het natuurlijk wor
den ingesteld. De gemeente is echter hiervoor niet
verzekerd. Wij zijn verzekerd voor brand, maar
dergelijke bijzonderheden te verzekeren brengt
zodanige hoge uitgaven met zich mee, dat het
verstandig is hier en daar het risico te dragen.
De heer Weterings: En het schoolbestuur Is
hiertegen ook niet verzekerd?
De Voorzitter: Naar ik meen niet.
Zonder hoofdelijke stemming wordt conform het
voorstel besloten.
13. idem inzake de stichting van een cultureel
centrum.
De heer Huijbrecht: Mijnheer de voorzitter, al
vorens in te stemmen met uw voorstel zou ik
graag ingelicht worden over wat het college onder
de beheersvorm verstaat.
Geeft men er de voorkeur aan dat het beheer
geschiedt als bij het zwembad en de sportvelden?
Een sportveld moet men enkel onderhouden en
verder kan dat dan verhuurd worden, evenals
bij het zwembad. Ik wil weten of dat ook opgaat
bij het cultureel centrum.
Onderhouden wij dat en verhuren wij dit dan
aan instellingen? Of verstaat U onder beheer
het organiseren van evenementen? Zo ja, kunt
U enig inzicht verschaffen over het tekort dat
dit alsdan jaarlijks zal opleveren?
De heer Weterings: Dit waren voor mij ook
vraagpunten en ik zou daar ook graag een duide
lijke uitspraak over horen, daaraan vastkoppe
lend of het college ook gedacht heeft de beheers
vorm eventueel over te dragen aan een particu
lier. Omtrent de exploitatiebegroting weet ik niet,
wat ik daarvan moet zeggen, want daarover zijn
geen gegevens bekend.
Het vormen allemaal vraagtekens voor mij. Ik
kan er heel veel vragen over stellen, doch eigen
lijk geen enkele verstandige, want er is praktisch
niets van bekend. Het is een eigenaardig voorstel
om het zo, zonder meer, te aanvaarden.
Overigens ben ik blij dat wij zover zijn en dat
het Rijk van ons een beslissing verwacht. Ik ge
loof echter, dat wij toch wel met zeer hoge kos
ten komen te zitten.
De heer Ramondt: Ik wil mij bij de voorgaand?
sprekers aansluiten, wat gezegd is ten aanzien
van de exploitatie. Ik ben echter niet zo geporteerd
voor een beheer door de gemeente zelf.
Een tweede punt is, dat er nog steeds geen defi
nitieve regeling met het Rijk is. Het is mij niet
duidelijk geworden waarom dit niet mogelijk is.
Wij doen hiermede een stap in het donker.
De heer Fijn van Draat: Mijnheer de voorzitter,
ik sluit mij hierbij aan. Hoe komt het overigens
dat deze kosten zo ontstellend omhoog zijn ge
gaan?
De heer Hol; Mijnheer de voorzitter, voor een
hPdrag van ruim 6 ton moeten nog dekkingsmid
delen worden gevonden. Nu spreekt het college de
verwachting uit dat hogere bijdragen van bepaalde
instanties kunnen worden tegemoet gezien. Kunt
U ons misschien nader informeren of er een rede
lijke kans op bestaat, want ik vind ook wel dat
het erg moeilijk is om hier gefundeerd een be
slissing te nemen. Wij mogen overigens deze zaak,
die al zo lang loopt, ook niet ophouden. Wij staan
hiermee tegen de muur.
De heer De Feijter: Mijnheer de voorzitter, ten
aanzien van de beheersvorm dacht ik dat inder
tijd, toen het in de raad besproken werd, van de
zijde van burgemeester en wethouders aan een
stichting werd gedacht. Nu hoor ik helemaal niets
meer van een stichting. Is daar geen belangstel
ling meer voor of hoe zit dat? Er zou een bijdra
ge worden ingezameld van particulieren en bedrij
ven. Ook hiervan staat niets in het voorstel. Nu
wordt gevraagd een beslissing te nemen, maar
waarover eigenlijk? Het geheel is zo duister, dat
wij hier moeilijk een beslissing over kunnen ne
men, vind ik. is het juist, dat door deze schouw
burg de bouw van het lyceum eigenlijk min of
meer vertraagd wordt?
De heer Dieleman: Wat betreft dit punt bestaan
er bij mij principiële bezwaren, maar ook ander
zijds financiële bezwaren, want ik vind het erg
duur, terwijl niet bekend is wat er nu eigenlijk
voor terug komt.
De Voorzitter: Graag wil ik in eerste instantie
namens ons college antwoorden, waarbij ik graag
uitdrukking wil geven van mijn waardering voor
de vragen, zoals die uwerzijds zijn gesteld.
Wanneer ik de beantwoording ter hand mag
nemen, dan wil ik dat graag een beetje omzichtig
doen.
U moet bedenken dat dit centrum hp het ly
ceum ergens de normale procedure moet doorma
ken bp de Rijksgebouwendienst, welke dienst de
opdracht geeft voor het plan en zorgt voor de
uitvoering daarvan.
Als zodanig moet U ook zien het principiële
besluit dat wij U gevraagd hebben als gemeente
raad, omdat de Rijksgebouwendienst, als uitvoer
der van het plan, moet weten of men in principe
met deze gedachtengang instemt. Zo ja, dan zou
dit kunnen betekenen maar ik ben wat voor
zichtig geworden met voorspellingen op dit gebied
dat in januari a.s. met de bouw van het totale
complex zou kunnen worden begonnen omdat de
rijksgoedkeuring daarvoor verzekerd lijkt.
De Minister van Onderwijs heeft in grote lijnen
zijn fiat gegeven en het Rijk vraagt nu hoe uw
college hierover denkt.
Door ons college is gesteld dat wij zoveel moge
lijk voortgang willen maken met de ontwikkeling
van dit plan, omdat er op dit punt een bijzonder
grote behoefte bestaat in onze gemeente. Met alle
waardering voor hetgeen hier gepresteerd is tot
dusverre, zult het met mij eens zijn, dat een
project als het onderhavige onmisbaar is voor een
gemeente als Terneuzen.
Wanneer wp in ons voorstel spreken over de
beheersvorm dan is daar onzerzijds primair gedacht
aan het beheer van het gebouw in de eerste ronde.
De gedachten van ons college gaan verder uit
ry-w een bredere basis voor het beiheer van deze
schouwburg, met een mogelijke Inschakeling van
cultureel geïnteresseerden uit onze gemeente hij
het beheer of anderszins, -jnaar wij wilden deze
zaak graag nader onder ogen zien.
Een ei"en gemeentelijke beheersopzet of een
semi-gem' enteipke beheersopzet met samenspel
van geïnteresseerden, zal naar mijn mening een
zaak zijn die overlegd moet worden in een cultu
reel adviesorgaan, waarna deze zaak ter beslis
sing kan worden voorgelegd aan uw college. Het
probleem van een actieve culturele politiek is
een probleem van financiële en ook van bepaald
politieke aard. Ik geloof dat wij blijvend zullen
moeten bedenken dat het ook een kwestie van
praktijk is of er ten deze iets ontwikkeld kan wor
den in een juist samenspel van overheid en bevol
king, mogelijk met verschil van bepaalde inzich
ten. Wij zullen hier gezamenlijk misschien ook
activiteiten moeten gaan ontwikkelen, ofschoon
nog geen enkele beslissing dienaangaande is ge
nomen.
Ik ben het eens met de heer Weterings wan
neer hij zegt „het is vaag, ik kan er niets verstan
digs over zeggen."
De heer Weterings bedoelt natuurlijk dat hij
geen verstandig antwoord van het college kan
verwachten.
De hogere kosten hangen samen met de prijs
stijgingen van 1 a 2 jaar. In de tweede piaats
hangen deze samen met het feit dat wij voor
deze totale opzet afhankelijk waren van de in
stanties van de Rijksoverheid, die met scholen
bouw een rijke ervaring hebben, maar op dit punt
nog hun sporen moeten gaan verdienen en erva
ring moeten opdoen, waardoor de prijzen hier en
daar wat zijn onderschat. De verschillende fasen,
die ingaan wanneer uw college zich in principe
hiertoe zal verbinden, houden natuurlijk onder
meer in, dat ook een regeling met de Rijksoverheid
getroffen moet worden voor het gebruik van de
ruimte. Het komt er op neer dat het Rijk van
ons kan gebruiken het schouwburggedeelte, ter
wijl wp kunnen gebruikmaken van de ruimte,
welke de foyer zal vormen.
Hiervoor zijn waterdichte regelingen te treffen,
gebaseerd op vaste prijzen, en wij achten dit niet
een onoverkomelijk punt in de afhandeling met
het Rijk,
Wij hebben hoop, dat wp, zoals wij in de eerste
ronde een grote openheid hebben gevonden bij de
Rijksoverheid voor de financieringsmogelpkhedd,
zulks ook zullen ondervinden in de tweede ronde.
U weet hoe wp intensief pogingen doen tot het
aantrekken van dekkingsmiddelen. Wij hopen op
een zeer welkome verhoging van de provinciale
bijdrage, terwijl ook nog in een andere richting
wordt gedacht.
Ons college is verheugd dat de Gedeputeerde
Mr. Dr. Mes zich bereid heeft verklaard een
gecoördineerde bespreking te beleggen tussen de
provinciale en de rijksinstanties en het gemeen
telijk bestuursapparaat, om te trachten in de ko
mende maanden te komen tot een zo goed moge
lijke financiële opzet voor het geheel. Wanneer
wij echter nu met het plan komen, dan is het,
mevrouw, mijne heren, omdat wij van mening
zijn dat het noodzakelijk is dat er in Terneuzen
voorzieningen getroffen worden, waarvan wij
verwachten dat ze door de bevolking in de meest
brede lagen benut kunnen worden, zowel in Ter
neuzen als vanuit de omgeving.
W'p zijn zeer verheugd, dat een aantal geïnteres
seerden in deze zaak, particulieren en bedrijven
onder leiding van wethouder De Meijer bereid
zijn gevonden hieraan mede te werken, waarvoor
reeds een aanzienlijk bedrag is binnengekomen,
wat naar de heer De Meijer mij informeerde
nog zal kunnen oplopen in de komende maan
den.
Bij ons staat echter voorop dat spoedig een be
sluit genomen wordt, zodat de bouw van het ly
ceum niet vertraagd zal worden door ons cul
turele centrum.
Wij hebben zo lang al gedacht aan een lyceum
annex aula. Wij zouden graag zien dat het nu
doorgaat om dit totale complex van de grond te
krpgert. En in dit licht moet U het raadsbesluit
kunnen plaatsen, waarbij ons college U toezegt,
dat wp alles zullen doen om de dekkingsmiddelen
zo gunstig mogelijk te doen zijn. Dan kan het nog
tegenvallen, maar ik geloof dat op een gegeven
moment het vertrouwen in de centrale overheid
zó groot moet zijn, dat wij goedkeuring kunnen
hechten aan een besluit in deze zin. Wij moeten
er op vertrouwen dat het dan ook te zijner tijd
in orde zal kunnen komen.
Ten aanzien van de beheersvorm voor de toe
komst hopen wij U binnen niet al te lange tijd
een voorstel te doen en ik kan U onvoorwaardelijk
toezeggen, dat wij dienaangaande uitsluitend
willen handelen in de geest van uw college. Dat
is echter een zaak die gemakkelijker van de grond
komt wanneer het centrum in aanbouw is. Het
geheel is nu nog aan de vage kant. Wij denken in
de richting dat de gemeente medewerking wil ver
lenen aan de activiteiten, die op het ogenblik
bestaan.
Tk dacht echter dat het er vandaag op aan
kwam of wij het willen en ik meen dat wij een
zeker risico zullen moeten aanvaarden. U hebt
tenslotte nog gevraagd naar een exploitatie door
particulieren. Ik dacht dat daarvan geen sprake
zoq kunnen zijn. Er zal wel samenspel kunnen
zijn met particulieren, maar dat is heel wat anders.
Ik wil het hierbij in eerste instantie laten.
De heer Fijn van Draat: Ik ben niet helemaal
tevreden gesteld met uw antwoord over de hoge
re kosten. De loonsstijgingen zijn er voor eèn ge
deelte debet aan, maar het gebouw kost nu 100
meer dan indertijd gezegd is, terwijl de lonen
toch geen 100 gestegen zijn. U heeft gezegd
dat het Rijk heel weinig ervaring heeft op dit
gebied, maar dit gebrek aan ervaring van het Rijk
behoeven wij toch niet voor onze rekening te
nemen?
De heer Huijbrecht: Ik vind het ook moeilijk.
Ik hoop dat er geen twijfel over bestaat dat wij
er vóór zijn dat er een cultureel centrum komt.
Het spijt mij eigenlijk dat wij nu een beslissing
moeten nemen, terwijl over de exploitatiebegro
ting en de beheersvorm totaal niets bekend is.
Het is niet mijn bedoeling de Zaak oo te houden,
maar ik zal het bijzonder op prijs stellen indien
U zo spoedig mogelijk ons hierover nader wilt in
formeren.
De heer Weterings: Ik begrijp heel goed dat
wij in een zeer moeilijk parket zitten, maar wan
neer wp de posten voor de apparaatskosten en
voor de toneelaccomodatie enz. eens nagaan, dan
vraag ik mij af: heeft men bij de Rijksgebouwen
dienst toch wel voldoende verstand van dergelijke
dingen want die ramingen zijn toch wel fantas
tisch hoog.
Ik lees verder dat er maar 431 zitplaatsen zijn
en dat vind ik zeer weinig, althans er staat dat
er zoveel stoelen nodig zijn. Is dat voor deze ge
meente voor de naaste toekomst, binnen nu en
10 a 15 jaar, voldoende? Ik vind dit toch beslist
niet te groot. Het huidige concertgebouw heeft
meer plaatsen, dus wij gaan er, wat dit betreft,
beslist niet op vooruit.
De heer Hol: Als ik het goed gezien heb is
het zitplaatsenaantal toch 463?
De heer Weterings: Er worden maar 431 stoe
len gekocht.
De VoorzitterEr komen 463 zitplaatsen.
De heer Weterings: Dat blijft klein, want, in
het huidige concertgebouw kunnen er nog enkele
meer bij.
De heer De Feijter: Uit uw antwoord heb ik be
grepen dat men de stichtingsvorm definitief heeft
losgelaten in het college.
De Voorzitter: Dat heb ik niet gezegd.
De heer De Feijter: Dat heb ik begrepen omdat
in hét voorstel staat dat men de voorkeur geeft
aan een gemeentelijke exploitatie.
Y -- -r ---'V
De Voorzitter: Er staat nog bij: voorlopig.
De heer Do Feijter: In het verleden is gesteld
dat het concertgebouw te klein is; er moet een
grotere ruimte komen. Dat leeft ook wel bij de
raad. Maar er rijn' niet meer zitplaatsen dan in
het concertgebouw. Ik ben het met de heer Wete
rings eens, dat wij er niet op vooruit gaan, wat
dat betreft.
De heer Hamelinh: Indien omroepverenigingen
een ontspanningstoernee maken dan vragen zij 550
plaatsen en anders komt men niet. Is daar reke
ning mee gehouden?
De Voorzitter: Graag wil ik in tweede Instantie
op de vragen antwoorden. Ik wil onderstrepen
dat, zoals in het voorstel gesteld is, het beheer
door de gemeente een voorlopig karakter draagt
en het is onze bedoeling bij uw college dienaan
gaande met concrete voorstellen te komen. Wij
zullen zeker nog vele hindernissen moeten over
winnen. Ik wil ook graag, naar aanleiding van
de opmerking van de heer Huijbrecht, namens
burgemeester en wethouders toezeggen, dat wij,
zodra dit mogelijk is, dienaangaande met uw col
lege contact zullen opnemen langs de geëigende
weg.
Ten aanzien van de kosten kan ik U mededelen,
dat de rijksgebouwendienst de werkelijke bouw
kosten in rekening brengt. Wij krijgen een vol
ledig definitief overzicht van de kosten. Het aan
tal zitplaatsen bedraagt 463. Naar wij vernemen
zijn er in dit gebouw 50 zitplaatsen meer dan in
het concertgebouw, zelfs wanneer de stoelen op
de eerste rij zijn bijgezet. Er komen dus 463 zit
plaatsen. Er is een gemiddelde gezocht en dit was
de optimale bezetting. Wanneer dit aantal zou
moeten worden vergroot, zou het nog kostbaar
der worden.
U moet ook bedenken dat de gemiddelde be
zetting ongetwijfeld onder deze 463 ligt, soms wel
veel en veel minder. Dat ziet men overal in den
lande en vergroting zou ongetwijfeld de gemeen
te nog veel meer gaan kosten. Maar als U aan
de andere kant b.v. eens in de begroting nakijkt
wat wij uitgeven aan sportaccomodatie, een uit
gave die ik overigens alleszins verantwoord acht,
dan geloof ik dat wij op dit punt stellig vanuit
de algemene middelen blijk moeten geven van het
grote belang van een dergelijke voorziening in
onze gemeente. De heer De Feijter kan ik ant
woorden dat de stichtingsvorm zeker niet geëli
mineerd is.
De heer De Feijter: De dekkingsmiddelen zul
len toch wel eerst gevonden moeten worden eer
men met de bouw kan beginnen?
De Voorzitter: De bemiddeling van Gedeputeer
de Staten is gevraagd voor de dekkingsmiddelen.
Wij hebben bericht gekregen, dat de Gedeputeer
de Mr. Dr. Mes bereid is een gesprek te coördi
neren en er wordt verder gedacht aan dekkings
middelen buiten het provinciale vlak. Dat be
tekent natuurlijk nog wel dat wil ik ook nog
even zeggen dat U goed in het oog moet hou
den, dat, wanneer het definitief is, U nog een
voorstel krijgt tot goedkeuring van het plan als
zodanig; d.i. dus de uiteindelijke beoordeling als
mede de aanbesteding aan een daarvoor aange
zochte aannemer.
De heer Weterings; Dit wordt toch gebouwd
door de aannemer die ook de school bouwt?
De Voorzitter: Inderdaad.
De heer Weterings: Wij moeten nu een besluit
nemen en dit is geen principebesluit. Nu moet
een definitief besluit genomen worden op basis van
deze cijfers. Ik ben er niet tegen dat de gemeente
hier jaarlijks een bedrag tegenaan gooit. Ik meen
echter dat wij zónder meer niets in de melk te
brokkelen hebben wanneer dit besluit genomen is.
De Voorzitter: In grote lijnen zit U vast, aan
het besluit als het goedgekeurd is, doch het plan
krijgt U nog ter beoordeling.
De heer De Vos: Ik kan begrijpen dat er allerlei
vragen worden gesteld want deze vragen zijn na
tuurlijk bij ons college ook gerezen en besproken,
maar ook wij weten daar geen antwoord op. Men
kan moeililk een exploitatiebegroting gaan opstel
len zolang men in de eerste plaats niet weet hoe
hoog de kapitaalslasten'zijn die op dit object blij
ven drukken. Dit is een heel belangrijke factor.
Wij zijn voorts afhankelijk van de bijdragen. Wan
neer \rij weten hoe hoog de kapitaalslasten zijn,
is het misschien enigszins mogelijk een begroting
op te stellen. Ik stel mij voor dat de exploitatie
van het gebouw als zodanig niet zo moeilijk is. Dat
zijn tenslotte kapitaalslasten en onderhoudskos
ten. Maar ik denk dat het het meeste gaat kosten
via subsidie op te geven voorstellingen e.d. Dat is
helemaal moeilijk te begroten. Daar moet men
een schema voor hebben. Ik geloof dat het goed
is dat er een of andere instelling komt die zich
hiermee gaat belasten.
Ik geloof overigens niet dat het hee] veel scheelt
of men het gebouw gaat exploiteren via een ge
meentelijke stichting, waarbij de gemeente de kos-
den draagt, danwel rechtstreeks door de gemeen
te met medewerking van een cultureel adviesor
gaan.
Dat is een punt waarover wij het in de toe
komst eeng moeten worden. Wij zullen daar nog
tijd voor hebben. Wij moeten ons niet voorstellen
dat dit gebouw dat vaak een schouwburg wordt
genoemd, maar een cultureel centrum is reeds
binnenkort in gebruik zal kunnen worden geno
men. Dat duurt nog wel enkele jaren. Wij hebben
dus nog de tijd om die exploitatievorm op te stel
len. Ik vind inderdaad dat wij op vrij vage ge
gevens deze beslissing moeten nemen, maar wij
zijn er van overtuigd dat wij die beslissing moeten
nemen, omdat anders deze zaak niet van de grond
komt.
Wat bedoelen de heer Weterings en anderen
wanneer zij zeggen: wij weten helemaal niet wat
het gaat kosten? Is men er vóór wanneer het
jaarlijks 40.000,gaat kosten en is men er tegen
als het ƒ60.000,— is?
In zulke grootheden moet men gaan denken en
ik geloof niet dat er één is in de raad die zegt
dan moet dat gebouw er maar niet komen, be
halve dan de heer Dieleman. Dan moet deze be
slissing genomen worden. Er is geen andere weg
en wij moeten zien bijdragen te krijgen.
Wat de exploitatiekosten betreft, die zaak zul
len wij later moeten bekijken, waarbij wij dan
rekening zullen moeten houden met de financiële
mogelijkheden die de gemeente op dat moment
heeft. Er zijn tenslotte gelukkig nog andere mo
gelijkheden. Het is niet zó, dat culturele voorstel
lingen alleen maar door de gemeente worden ge
subsidieerd. Er zijn ook mogelijkheden dat dit via
de Provincie gebeurt. Wij zullen dit zo moeten
bekijken en om de zaak van de grond te krijgen
kunnen wij op het ogenblik niets anders doen.
De heer De Meijer: Mijnheer de voorzitter, zo
als U en de heer De Vos al gezegd hebben was
het ons veel gemakkelijker geweest om èn het
lyceum ên deze schouwburg of cultureel centrum
van de grond te krijgen als wij dat hadden kun
nen staven met een duidelijker inzicht en meer
voor de hand liggende cijfers wat de financiën
betreft. Wp zijn destijds uitgegaan van de toezeg
gingen die ons gedaan zijn, toen in eerste instan
tie dit cultureel centrum ter sprake.kwam. Na
korte tijd kwam een bedrag van pl.m. 700.000,—
uit de bus waarin door de overheid boven ge
meentelijk niveau, dus de Provincie en het Rijk
voor een door U wel ongeveer bekend percentage
zou worden deelgenomen, terwijl van particulie
ren en bedrijven een bedrag van 60.000,a
70.000,werd gevraagd. Nu blijkt dat deze kos
ten bijna het dubbele bedrag inrichting en ap
paratuur er bij begrepen zijn.
De in eerste instantie gedachte bedragen spelen
nu ongeveer in dezelfde verhouding door onze
geest. Daar gaan wij nu van uit. Zekerheid daar
over is nu nog niet te geven. Zoals de voorzitter
zei, worden wij hierin geruggesteund door het col
lege van Gedeputeerde Staten en dit college zal
uiteindelijk dit besluit dat U naar wij hopen neemt,
moeten bekrachtigen.
Wij mogen aannemen dat Gedeputeerde Sta
ten dit niet zullen bekrachtigen vóórdat men van
hun kant duidelijk inzicht zal hebben gekregen in
de financiering en dat, wat wij hier op ons nemen,
onze draagkracht niet te boven zal gaan.
Wat de grootte betreft, rijst de vraag, moeten
dat er 400, 500 of 600 plaatsen zijn. De vele des
kundigen. mensen die werkelijk van deze zaken
afwisten, hebben gezegd dat voor een plaats van
25 a 30 duizend inwoners het Terneuzen van
de naaste toekomst 1 een zaal van 450—480
eigenlijk wel voldoende was.
Bovendien maakte de ruimte, afgezien van de
financiële kant, het niet mogelijk om hier hoger
te grijpen.
De heer Weterings: Men spreekt hier van een
principieel besluit, maar hier is toch sprake van
een definitief besluit? Dan zou ik willen weten of
bekend is hoeveel procent het Rijk hierin zai bij
dragen. Ik meen dat daar cijfers van bekend moe
ten zijn.
De Voorzitter: Mijnheer Weterings. die zijn niet
bekend.
De heer Weterings: Is er rekening mee gehou
den dat er ook films kunnen geprojecteerd wor
den?
De Voorzitter; Wat uw eerste vraag betreft moet
ik zeggen dat daarvoor geen definitief schema
is en ten tweede dat er niet in voorzien is dat
daar films zuilen kunnen gegeven worden. Ik ge
loof niet dat dit noodzakelijk is voor Terneuzen.
De heer Weterings: Daardoor worden de moge
lijkheden van een exploitatie vergroot.
De Voorzitter: Ik geloof niet dat dit veel winst
oplevert voor Terneuzen. Als ik gezegd heb dat
het ging om een principieel besluit, dan ben ik
niet exact geweest. Ik heb alleen bedoeld dat U
later nog de definitieve voorstellen krijgt voor
de opdracht aan de aannemer enz.
De heer Hol: Misschien herinneren de meesten
van ons nog wel dat een van de deskundigen nog
een bedrag noemde wanneer men b.v. een schouw
burg van 550 zitplaatsen zou bouwen. Als wij er
550 van willen maken dan zullen er dekkingsmid
delen moeten worden gezocht tot circa één mil
joen gulden. Dat is de consequentie.
De heer Hamelink: Mijnheer de voorzitter, ik
zal mijn stem aan dit voorstel niet onthouden,
maar ik betreur het dat vanavond een dergelijk
voorstel op een dergelijk wankel fundament zal
moeten worden genomen.
De Voorzitter: Wij hadden U stpllig liever een
vastere basis gegeven,' maar wij hebben niet ver
der kunnen reiken.
De heer DielemanOm de door mij genoemde
reden verzoek ik geacht te worden te hebben
tegengestemd.
Zonder hoofdelijke stemming wordt conform het
voorstel besloten, waarbij de heer Dieleman wordt
geacht te hebben tegengestemd.
14. idem tot wijziging van de overeenkomst ter
zake van het gebruik van het gymnastiek
lokaal, Leeuwenlaan 29, alhier.
Zonder bespreking en hoofdelijke stemming
wordt conform het voorstel besloten.
15. Rondvraag.
De heer Ramondt: Met betrekking tot de prij
zen in het plan Serlippenspolder kan ik mij voor
stellen dat straks de kosten daarvan nog belang
rijk hoger zullen blijken te zijn. Indien er globale
berekeningen plaatsvinden, dan zal hiermede toch
rekening moeten worden gehouden.
De Voorzitter: In verband met de opspuiting
zal het uitbreidingsplan herzien moeten worden.
De heer Brakman: Ik zou graag mijn dank uit
spreken voor de vlotte wijze waarop de verlich
ting op de gewijzigde invalsweg In Sluiskil is vol
bracht.
De Voorzitter sluit de vergadering.
VISFILET
PANKLAAR
VAN BOORD
In West-Duitsland
werd de eerste vis-
kotter ter wereld vol
tooid, die zijn vangst
tot filet verwerkt en
panklaar gesneden,
gekruid, gepaneerd,
verpakt en diepge
vroren in de haven
afgelevert. De fa-
brieksinstallatie van
het schip kan met
enkele handgrepen zó
ingesteld worden, dat
naar keuze verse
vis of diepvriesfilet
wordt opgeslagen, in
een verpakking voor
de detail- of groot
handel. In vriesrui-
men met een capaci
teit van 870 mJ kan
de gehele vangst na
de verwerking diep
gevroren opgeslagen worden. De
„Hamburg" is 82 m. lang en meet
2400 brt en is eigendom van de
rederij „Cranzer Fischdampfer
A.G.". Het schip heeft een 50
koppen tellende bemanning
daronder 25 Portugezen.
(Adv)
Ga voor permanente bescherming van
het koelsysteem naar een Esso dealer.
Hij vertelt u hoe belangrijk dit nieuws
is voor üw auto
Dat voor het huwelijk van
prinses Beatrix de keuze op
Amsterdam is gevallen, moet
uitsluitend in verband worden
gebracht met de omstandigheid
dat Den Haag niet meer beschikt
over een paleisaccömodatie, wel
ke op het aantal te verwachten
bruidsgasten is berekend. Dit
heeft burgemeester mr. H. A. M.
T. Kolfschoten verklaard tijdens
de voortgezette behandeling van
de Haagse gemeentebegroting.
Uit een langdurig gesprek met
de koningin is mij gebleken, al
dus de burgemeester, dat tot het
laatste toe ernstig is overwogen
en onderzocht of de bruilofts
plechtigheid niet over beide ste
den konden worden verdeeld en
wel zo, dat de kerkelijke plech
tigheid in Den Haag en de bur-
gelijke huwelijksvoltrekking in
Amsterdam zou kunnen plaats
vinden. Dit is evenwel onmoge
lijk gebleken door de onover
komelijke moeilijkheden in ver
band met de verplaatsing van de
omvangrijke bruisstoet.
Er bestaan evenwel goede re
denen voor de verwachting dat
Den Haag bij de viering van de
bruidstijd op eigen wijze en met
eigen recht als residentiestad zal
worden betrokken. De gevoelens
van Den Haag kunnen bij deze
gebeurtenis in ons nationale le
ven niet worden gemist, aldus
de burgemeester. Zodra deze
plannen een vastere vorm heb
ben gekregen, zal de gemeente
raad hierover worden ingelicht.
Een 16-jarige Amerikaan, Tho
mas Robinson, heeft woensdag
avond getracht onder bedrei
ging met een revolver de be
manning van een DC-8 met 113
passagiers te dwingen naar Cu
ba te vliegen. Hij vond dat Ame
rika te weinig doet om het ver
zet tegen Castro te steunen en
wilde nu zelf naar Cuba om het
nodige te verrichten.
Kort nadat het toestel van
New Orleans was opgestegen
met bestemming Miami, haalde
Robinson die uit Texas afkom
stig is, zijn wapen tevoorschijn
en loste enkele schoten die nie
mand troffen. Een passagier wist
de jongen te ontwapenen. Chris
Kraft, de directeur van het Ge-
mini-project, bevond zich onder
de passagiers.
Het vliegtuig keerde naar
New Orleans terug, waar Ro
binson werd gearresteerd.
Nader wordt gemeld dat zich
behalve Kraft nog een 20-tal
Amerikaanse ruimtevaartdes
kundigen in het vliegtuig be
vonden. Zij waren op weg naar
Cape Kennedy voor besprekin
gen over de volgende Gemini-
lancering. Kraft heeft gezegd
dat hij medelijden met de jon
gen had. „Hij bedreigde nie
mand". Roblnson heeft een stuk
of zes schoten gelost in de vloer
van het vliegtuig.