FRIESCHE VLAG GOUDBAND
oningproduktie had de 110.000 al
gepasseerd moeien zijn
altijd het lekkerste kopje koffie
Lezers
die schrijven
AXEL EN ZAAMSLAG MOOIE
W00NGEMEENTEN
GEMEENTERAAD VAN AXEL
Pagina 2
Er zijn veel soorten koffiemelk.
Maar niet voor niets is
„Friesche Vlag" GOUDLAND de
meest gebruikte koffiemelk in Ne
derland. Een klein scheutje in het
heerlijke kopje koffie, zoals u dat
zet, mevrouw, en proef maar: dat
is een zondags kopje koffie, waar
mee u uw man en uw gasten écht
kunt verwennen!
de meest gebruikte koffiemelk in Nederland
Systeembouw
duurder
Teeuws-
Vlaanderen
Aantal
ziektemeMin^en
onrustbarend
Vergadering van dinsdag 28 september
DE VRIJF Zl'.FUW
Donderdag 30 september 196b
Aanvvazig:
Voorzitter: burgemeester M. K.
van Dijke.
Secretaris: P. G. van den Bosse
Wethouders: M. L. M. IJsebaert
en C. van Bendegem.
Leden: mevr. FolkersmaStaal
en de heren: P. J. van Bendegem,
P. Dekker, J. den Doelder, K. Ha-
tielink, A. H. v. d. Lee, J. C. van
Laiik, E. A. Maas, D. J. Oggel, J.
Vink en A. de Waard.
De Voorzitter opent de vergade
ring met het ambtsgebed, waarna
hij in de volgende bewoordingen
de raad toespreekt.
Mevrouw, mijne heren,
Bij de aanvang van deze verga
dering wil ik enige ogenblikken
uw gedachten bepalen bii het fsit,
dat wethouder Van Bendegem
deze maand mag herdenken, dat
hij 30 jaar geleden voor het eerst
werd gekozen tot lid van de raad.
Al deze jaren had hij zitting in
een groot aantal commissies. Bo
vendien vervulde hij een belang
rijke rol op het gebied van het
sociale en culturele leven in onz»
gemeente.
De heer Van Bendegem heeft
steeds getoond een open oog te
hebben voor de zich steeds wijzi
gende omstandigheden en proble
men, waarbij hij immer open staat
voor ruimer denken en het dien
overeenkomstig bepalen van het
beleid.
Zijn betogen scheppen menig
maal een bijzondere sfeer in onze
vergaderingen. Zijn gaven van
hoofd en hart hebben deze demo
craat gevormd tot een bestuurder
van allure, die een sieraad kan
worden genoemd voor de gemeente
en voor de politieke groepering
welke hij mag vertegenwoordigen
Meestal op beminnelijke maat
niettemin op overtuigende wijze
weet hij in vele gevallen zijn op
vattingen tot gelding te brengen
bij het nemen van beleids- en be-
stuursbeslissingen.
Tot ons aller genoegen werden
de verdiensten van de heer Van
Bendegem erkend door zijn benoe
ming tot ridder in de orde van
Oranje-Nassau.
Sprekend met ds. Jan Scharp
kan van hem worden gezegd, dat
hij in de afgelonen 30 jaren Axel
heeft helpen leiden „van 't geen
het eertijds was tot wat het is op
heden". Moge dit nog lange jaren
het geval zijn
Bij de ingekomen stukken wijst
de heer D. J. Og<?el er op dat uit
d° rapporten van de centrale dienst
blijkt dat vaak gelden hierop voor
komen van werken die reeds lang
ziin uitgevoerd. Wordt hierover aan
de gemeenten rente vergoed?
De Voorzitter zal dit nader be
kijken.
De heer D. J. Oggel vraagt waar
om bij dit voorstel het oude struc
tuurplan is gebruikt. Men had hier
beter bet nieuwe plan kunnen
aanhouden.
De Voorzitter zegt dat hier niet
het structuurplan van toepassing
is, maar de wegenwet. T.z.t. zullen
wü een nieuw besluit moeten ne
men.
Hierna wordt dit voorstel aange
nomen.
BENOEMING LID
SPORTSTICHTING
De heer D. J. Oggel ziet een
tweetal namen genoemd, spr. zou
de raad willen voorstellen niet op
hen te stemmen. Hij is altijd tegen
de sportstichting in de huidige on-
zet geweest en in de afgelopen
jaren is hij nog gesterkt in zijn in
zicht.
De heer J. C. Luijk sluit zich
hierbij aan. Sprekers tijd is druk
bezet en sport is niet ziin hobby.
Bij de stemming wordt de heer
J. den Doelder met 12 stemmen
gekozen.
Met 11' stemmen wordt mej. S.
A. de Putter, commies A ter secre
tarie, vervolgens benoemd tot
ambtenaar van de burgerlijke
stand.
NAMEN VAN STRATEN
EN PLEINEN
De heer A. H. van der Lee advi
seert de lettergreep „baan" in de
Spoorbaanstraat weg te laten.
Deze naam wordt anders te lang.
De heer D. J. Oggel constateert
dat de Rooseveltlaan wordt door
getrokken en dat daardoor de Hos
pitaalstraat komt te vervallen. Nu
was er gezegd dat de dwarsstraat
die er op uitkomt, deze naam zou
krijgen. Graag had spr. gezien dat
dit ineens in het voorstel was in
gelast. Ook het Halleplein zal een
andere naam krijgen. Dit zal Ker,-
nedyplein worden. Hiertegen heeft
spr. bezwaar. Het geven van dit
soort namen is een modegril, het
is niet historisch bekeken, aldus de
heer Oggel. Er zijn meer grote
mannen geweest waar men hoog
tegenop keek maar van wie later
bleek dat zij veel fouten hadden.
Hij stelt voor de naam Halleplein
te handhaven.
Ook voelt spr. er niets voor het
stuk Stationsstraat van de spoor
wegovergang tot de Buitenweg bij
de Buitenweg te voegen. Ook dit
gedeelte was de oude route naar
het station.
De heer.K. Hamelink vraagt in
de toekomst bij het kiezen van
straatnamen af te zien van de
„zware" namen en meer fleurige
namen te geven.
De heer P. J. van Bendegem
sluit zich aan bij de woorden van
de heer Oggel.
De Voorzitter antwoordt de heer
Van der Lee, dat het college is af
geweken van het advies van de
commissie omdat het mogelijk
verwarring zou kunnen veroor
zaken, wanneer later in een andere
wijk een Generaal Spoorstraat zou
komen. Daarom is „Spoorbaan
straat" voorgesteld.
De heer Oggel heeft gevraagd
waarom de Hospitaalstraat niet in
dit voorstel opgenomen. Deze
straat zit in het nieuwe sanerings
plan en wanneer het zover is, zal
er rekening mee worden gehouden.
De naam Kennedyplein is zeker
geen modegril. Het college is van
mening dat wijlen president Ken
nedy een van de grootste Ameri
kaanse presidenten is geweest.
Daarom willen wij zijn naam bin
den aan dit belangrijke plein.
We weten dat wij geen station
meer hebben in Axel. Dit stukje
straat sluit aan op de Buitenweg.
Een aparte naam geven had hier
geen zin.
De heer Hamelink is voor fleu
riger namen. Zoveel hoofden, zo
veel zinnen. Spr. voelt niets voor
vogel-, bomen- of bloemen-namen.
De Voorzitter vindt deze weinig
zinvol.
De heer A. H. van der Lee blijft
„Spoorbaanstraat" erg lang vinden
maar wil er geen halszaak van
maken.
De heer D. J. Oggel sluit zich
aan bij de heer Van der Lee en zegt
dat baan en straat eigenlijk het
zelfde is. Bij de Buitenweg zal spr.
zich neerleggen. Over de naam
Kennedyplein moet de raad maar
een uitspraak doen. De naam Halle
plein kan volgens de heer Oggel
zeker gehandhaafd blijven.
Het voorstel van de heer Van
der Lee om „baan" te'schrappen
worden met algemene stemmen
aangenomen.
Het voorstel van de heer Oggel
om de naam Halleplein te hand
haven wordt met 5 tegen 8 stem
men verworpen.
HET KANAALSCHAP
De heer D. J. Oggel noemt het
een erg ingrijpend voorstel om het
beroeo in te trekken. Men is ervan
uitgegaan dat er bij de herindeling
een grote middengemeente zal ko
men. Maar dit is nog niet zeker
Wij zijn nu nog een kanaalge
meente en mocht Axel geen ka
naalgemeente blijven, dan blijven
er toch nog belangen voor ons als
woongemeente. De kans dat wjj
het beroep zouden winnen is klein,
maar het is mogeliik en we moeten
proberen tot medezeggenschap in
het. kanaalschap te komen.
De heer P. .T. van Bendegem
meent dat het beroep niet aehand-
hoafd kan worden, maar wij moe
ten trachten een zetel te krijgen in
het havenschap voor de luchtver
ontreiniging.
De Voorzitter deelt mede dat na
Sas van Gent ook Westdorpe
heeft besloten het beroeo in te
trekken. Inderdaad moeten wij oro-
beren mee te spreken bij industrie
vestiging in het kanaalgebied. maar
dit is nu niet aan de orde. Met
Westdorpe zijn wij van mening dat
het kanaalschap zoals ons dat 3
jaar geleden voor ogen stond, niet
meer is te handhaven.
De heer D. J. Oggel: Wanneer
wij ons beroeo intrekken, zal men
denken dat Axel zich overal bij
neerlegt.
Het voorstel om het beroep in te
trekken wordt aangenomen.
RECONSTRUKTIE
ZUIDSINGEL
De heer P. J. van Bendegem is
van dit voorstel geschrokken. Er is
eerst gesproken over een partiële
verbetering. Er was gesteld, dat de
gevaarlijke bocht verbeterd kon
worden en f 90.000 zou kosten
Daarmee was het gevaar weg. Nu
komt men met een plan, dat veel
verder gaat en bijna een half mil
joen vraagt. Er wordt geschermd
met het omliggen van het riool,
maar dit was helemaal niet nodig
geweest, als men bii het bouwen
van de woningen hiermee rekening
had gehouden.
De heer K. Hamelink vindt dit
een prachtig voorstel, maar vraagt
zich toch af, of het kan, gezien
onze financiële positie.
Ook de heer A. H. van der Lee
kan zich achter het voorstel scha
ren. Als wij de Zuidsingel slechts
gedeeltelijk verbeteren, blijven wij
met de ventweg zitten, die ook
niet voldoet. Op een enkel onder
deel heeft spr. bezwaar en dit is
de toegang die de nieuw gecon
strueerde weg zal geven tot het
parkeerterrein Oranjestraat. Dit
zal verkeerstechnisch tegenvallen
en daarom zag spr. liever, dat dit
werd teruggenomen op dat punt.
De heer D. 3. Oggel is verwon
derd over dit voorstel. De weg ligt
hier zeer kort evenals de riolering
en nu bliikt er niets meer van te
deugen. Dit is toch een ontwerp
van dezelfde mensen. Zonder sub
sidie zal dit een jaarlijkse last
geven op de algemene dienst van
50.000. Dan blijkt, dat wij
voor de gehele reconstructie nog
grondaankopen moeten doen. Spre
ker zegt, dat het gehele plan hem
te duur is.
De heer Van Luijk vindt het een
moeilijk geval. Wij zijn geroepen
in een gecombineerde commissie
vergadering en toen ging het
slechts over een beperkte recon
structie die 90.000 zou kosten.
Later werden wij geconfronteerd
met het grotere plan. Tegen dit
plan is technisch niets in te bren
gen, maar financieel wel. Spr.
vraagt of het inderdaad nodig is,
dat de riolering wordt verlegd.
De heer E. Maas betreurt het dat
deze weg zo slecht is gelegd, even
als de riolering. Nu wij echter voor
de feiten staan, is het niet ver
standi g ons te beperken tot een
gedeeltelijke verbetering.
Wethouder C. van Bendegem
zegt, dat B. en W. met de Zuid
singel ongewild in een dwangposi-
14-karaats gouden Zwitserse horloges
vèr beneden de vergelijkbare winkelwaar
de. Vraag spaarkaart aan uw koffiemelk-
leverancier.
tie zijn geraakt. Iedereen wist dat
aan deze weg iets gedaan moest
worden. Wij hebben zo lang mo
gelijk gewacht, omdat wij hoopten,
dat wij voor de verbetering van
deze weg „infra-structuele steun"
zouden krijgen. Dergelijke wegen
kunnen wij niet geheel zelf finan
cieren.
Een goede maand geleden is ons
meegedeeld, dat G.S. ons verzoek
niet met gunstig advies konden
doorzenden naar Den Haag.
Toen wisten wij dat wij het zelf
zouden moeten financieren. Toen
er enkele ernstige ongelukken ge
beurden, hebben wij in onze haast
gedacht, dat wij met een partiële
herziening van ongeveer een ton
konden volstaan.
Dan was ook nog een doorn in
het vlees van B. en W. de riolering,
die meer als een gevolg van im
provisatie dan van planmatig wer
ken omstreeks 1952 verkeerd is
gelegd.
Voor de financiering zullen wij
geholpen moeten worden en wii
denken hierbij vooral aan de inge
diende wet „Wegenfinanciering
gemeenten" die zo goed als terug
werkende kracht zal krijgen.
De heer P. J. van Bendegem is
door het betoog van de wethouder
niet tot andere gedachten gekomen
De riolering omleggen is niet no
dig.
De heer Oggel blijft de opzet
ook te duur vinden en zal tegen
stemmen.
De heer Van Luijk is ook niet
veranderd, omdat hij niet kan in
zien waarom de gehele weg gere
construeerd moet worden.
Wethouder Van Bendegem houdt
nogmaals een lang betoog ten gun
ste van het voorstel. De kwestie
van het riool, die voor sommigen
moeilijk te verteren schijnt, is voor
B. en W. geen probleem. Het moet
verlegd worden. Men heeft het
riool indertijd niet gelegd waar het
had moeten liggen.
Het voorstel van B. en W. wordt
met 8 tegen 5 stemmen aangeno
men. Vóór stemden mevr. Folkers
maStaal en de heren E. Maas,
J. Vink, A. H. v. d. Lee, J. den
Doelder, K. Hamelink, M. L. iVI.
IJsebaert en C. van Bendegem
Tegen stemden de heren P. J. van
Bendegem, P. Dekker, D. J. Oggel,
A. de Waard en A. J. van I.uijk.
RONDVRAAG
De heer P. J. van Bendegem
vraagt wie de prijzen vaststelt
voor het verleggen van kleine
stukjes straat en stoep. De prijzen
hiervoor zijn bijzonder hoog. Wan
neer burgers bij het opbreken van
verstopte rioleringen in de straat
moeten zijn, kost het veel geld om
de bestrating weer in orde te laten
maken.
Is het niet mogelijk de prijzen
te herzien voor kleine oppervlak
ten?
Hierna wordt de openbare ver
gadering gesloten en gaat de raad
in besloten zitting.
Na het weder openbaar worden
luit de Voorzitter de vergadering
loor het uitspreken van het dank
gebed.
Een dezer dagen werd mij een
speldje te koop aangeboden met
het opschrit Jeugd- ere Buurt
huiswerk Terneuzen".
Denkende dat mijn bijdrage
(het speldje kostte i 0.95be
stemd was voor het „Algemene
Jeugdwerk Terneuzen, clubhuis
't Kotje", heb ik het speldje ge
kocht.
Bij toeval bleek mij later, dat
de speldjes ten behoeve van het
gereformeerde jeugdwerk wor
den verkocht, hoewel dit uit het
opschrift en de aanbieding toch
niet was gebleken.
Het leek mij goed dit te uwer
kennis te brengen.
Hoogachtend,
F. D1ELEMAN.
„In de laatste tien jaar heeft
er in de woningbouw een ster
ke industrialisatie plaatsgevon
den. Er is veel geïnvesteerd en
bouwstromen zijn op gang ge
komen. Het aantal werknemers
in de bouw is aanmerkelijk toe
genomen. maar het is de vraag
of de uitkomsten evenredig zijn
met al deze factoren." Dit zei de
heer D. Versloot, voorzitter van
de Nederlandse christelijke aan
nemers- en bouwvakpatroons
bond, tijdens de jaarvergadering
van de N.C.A.B. in Valkenburg.
Als we zien hoe in 1958 al 90.000
woningen gereed kwamen, dan
hadden we nu de 110.000 al lang
gepasseerd moeten zijn, zo zei
hij.
De heer Versloot meende dat
er een te scherpe tegenstelling
is gegroeid tussen traditionele
en industriële bouw. „Ook in de
traditionele bouw wordt door
toepassing van moderne metho
den steeds sneller gebouwd,
zeker niet slechter en meestal
veel mooier". „Er mag ook wel
eens op worden gewezen dat de
industriële bouw niet goedkoper,
maar duurder is dan de traditio
nele. Blijkens gegevens van het
bureau voor de statistiek be
draagt de gemiddelde prijs voor
een woningwetwoning 63,per
kubieke meter (ƒ19.750 per wo
ning) en voor één, gebouwd in
systeembouw 73,per kubieke
meter (ƒ22.480 per woning)".
De heer Versloot pleitte ook
voor een spoedige liberalisatie
over de gehele linie van de
huren. Als men dit niet aandurft,
zou men kunnen beginnen met
regionale liberalisering, bijv. in
een gebied als Zeeuws-Vlaande
ren. Door de snelle ontwikkeling
daar is er een grote behoefte aan
woningen. Naast een snel indus
trialiserende stad als Terneuzen
hebben gemeenten als Axel en
Zaamslag de mogelijkheid zich
tot mooie woongemeenten te
ontwikkelen.
De behoefte is er en de capa
citeit ook. Nu trekken arbeiders
weg naar België. Vrijheid zou
deze arbeidskrachten niet alleen
vasthouden, maar omgekeerd zou
zulk een vrijheid Belgische on
dernemers stimuleren naar onze
kant de grens over te trekken.
Eed.)
Over het vraagstuk van de
loonvorming zei de heer Ver
sloot dat de denkbeelden van
de regering vragen oproepen. De
N.C.A.B. onderschrijft de wens
om te komen tot langlopende
contracten. Vragen- rijzen er
echter als het gaatom grotere
vrijheid. Wanneer van werk
geverszijde het pleit voor gro
tere vrijheid wordt gevoerd,
gaat het om een complex-' van
maatregelen. Van werknemers -
zijde gaat het echter om lonen,
los van de economische situatie
en overige omstandigheden. -In
dat geval valt te vrezen -dat de
voorgestane vrijheid zal worden
betaald met onrust en inflatie. -
Verder zei de heer Versloot
dat het onrechtmatig verzuim
hand over hand toeneemt en dat
het aantal ziektemeldingen on
rustbarend stijgt. Alleen in de
vakantieperioden treedt daarin
een daling op. In 1963 was hef
aantal ziektemeldingen een klei
ne 143.000. Een jaar later' was
het 201.000. De cijfers die over
1965 bekend zijn, geven een nog
ongunstiger beeld. In 1963 .gin
gen door ziekte 2,9 miljoen man
dagen verloren; in 1964 waren
dat er 4,2 miljoen en in de'eer
ste acht maanden van dit jaar
3,2 miljoen.
Landmijn eist slachtoffers
in Zuid-Vietnam
Naar pas woensdag in Saigon
bekend is gemaakt, zijn zaterdag
j.l. 13 passagiers van een kleine
autobus om het leven gekomen,
doordat het voertuig bij Toej
Hoa in de Zuidvietnamese pro
vincie Phoe Jen op een landmijn
reed.