FRIESCHE VLAG GOUDBAND oningproduktie had de 110.000 al gepasseerd moeien zijn altijd het lekkerste kopje koffie Lezers die schrijven AXEL EN ZAAMSLAG MOOIE W00NGEMEENTEN GEMEENTERAAD VAN AXEL Pagina 2 Er zijn veel soorten koffiemelk. Maar niet voor niets is „Friesche Vlag" GOUDLAND de meest gebruikte koffiemelk in Ne derland. Een klein scheutje in het heerlijke kopje koffie, zoals u dat zet, mevrouw, en proef maar: dat is een zondags kopje koffie, waar mee u uw man en uw gasten écht kunt verwennen! de meest gebruikte koffiemelk in Nederland Systeembouw duurder Teeuws- Vlaanderen Aantal ziektemeMin^en onrustbarend Vergadering van dinsdag 28 september DE VRIJF Zl'.FUW Donderdag 30 september 196b Aanvvazig: Voorzitter: burgemeester M. K. van Dijke. Secretaris: P. G. van den Bosse Wethouders: M. L. M. IJsebaert en C. van Bendegem. Leden: mevr. FolkersmaStaal en de heren: P. J. van Bendegem, P. Dekker, J. den Doelder, K. Ha- tielink, A. H. v. d. Lee, J. C. van Laiik, E. A. Maas, D. J. Oggel, J. Vink en A. de Waard. De Voorzitter opent de vergade ring met het ambtsgebed, waarna hij in de volgende bewoordingen de raad toespreekt. Mevrouw, mijne heren, Bij de aanvang van deze verga dering wil ik enige ogenblikken uw gedachten bepalen bii het fsit, dat wethouder Van Bendegem deze maand mag herdenken, dat hij 30 jaar geleden voor het eerst werd gekozen tot lid van de raad. Al deze jaren had hij zitting in een groot aantal commissies. Bo vendien vervulde hij een belang rijke rol op het gebied van het sociale en culturele leven in onz» gemeente. De heer Van Bendegem heeft steeds getoond een open oog te hebben voor de zich steeds wijzi gende omstandigheden en proble men, waarbij hij immer open staat voor ruimer denken en het dien overeenkomstig bepalen van het beleid. Zijn betogen scheppen menig maal een bijzondere sfeer in onze vergaderingen. Zijn gaven van hoofd en hart hebben deze demo craat gevormd tot een bestuurder van allure, die een sieraad kan worden genoemd voor de gemeente en voor de politieke groepering welke hij mag vertegenwoordigen Meestal op beminnelijke maat niettemin op overtuigende wijze weet hij in vele gevallen zijn op vattingen tot gelding te brengen bij het nemen van beleids- en be- stuursbeslissingen. Tot ons aller genoegen werden de verdiensten van de heer Van Bendegem erkend door zijn benoe ming tot ridder in de orde van Oranje-Nassau. Sprekend met ds. Jan Scharp kan van hem worden gezegd, dat hij in de afgelonen 30 jaren Axel heeft helpen leiden „van 't geen het eertijds was tot wat het is op heden". Moge dit nog lange jaren het geval zijn Bij de ingekomen stukken wijst de heer D. J. Og<?el er op dat uit d° rapporten van de centrale dienst blijkt dat vaak gelden hierop voor komen van werken die reeds lang ziin uitgevoerd. Wordt hierover aan de gemeenten rente vergoed? De Voorzitter zal dit nader be kijken. De heer D. J. Oggel vraagt waar om bij dit voorstel het oude struc tuurplan is gebruikt. Men had hier beter bet nieuwe plan kunnen aanhouden. De Voorzitter zegt dat hier niet het structuurplan van toepassing is, maar de wegenwet. T.z.t. zullen wü een nieuw besluit moeten ne men. Hierna wordt dit voorstel aange nomen. BENOEMING LID SPORTSTICHTING De heer D. J. Oggel ziet een tweetal namen genoemd, spr. zou de raad willen voorstellen niet op hen te stemmen. Hij is altijd tegen de sportstichting in de huidige on- zet geweest en in de afgelopen jaren is hij nog gesterkt in zijn in zicht. De heer J. C. Luijk sluit zich hierbij aan. Sprekers tijd is druk bezet en sport is niet ziin hobby. Bij de stemming wordt de heer J. den Doelder met 12 stemmen gekozen. Met 11' stemmen wordt mej. S. A. de Putter, commies A ter secre tarie, vervolgens benoemd tot ambtenaar van de burgerlijke stand. NAMEN VAN STRATEN EN PLEINEN De heer A. H. van der Lee advi seert de lettergreep „baan" in de Spoorbaanstraat weg te laten. Deze naam wordt anders te lang. De heer D. J. Oggel constateert dat de Rooseveltlaan wordt door getrokken en dat daardoor de Hos pitaalstraat komt te vervallen. Nu was er gezegd dat de dwarsstraat die er op uitkomt, deze naam zou krijgen. Graag had spr. gezien dat dit ineens in het voorstel was in gelast. Ook het Halleplein zal een andere naam krijgen. Dit zal Ker,- nedyplein worden. Hiertegen heeft spr. bezwaar. Het geven van dit soort namen is een modegril, het is niet historisch bekeken, aldus de heer Oggel. Er zijn meer grote mannen geweest waar men hoog tegenop keek maar van wie later bleek dat zij veel fouten hadden. Hij stelt voor de naam Halleplein te handhaven. Ook voelt spr. er niets voor het stuk Stationsstraat van de spoor wegovergang tot de Buitenweg bij de Buitenweg te voegen. Ook dit gedeelte was de oude route naar het station. De heer.K. Hamelink vraagt in de toekomst bij het kiezen van straatnamen af te zien van de „zware" namen en meer fleurige namen te geven. De heer P. J. van Bendegem sluit zich aan bij de woorden van de heer Oggel. De Voorzitter antwoordt de heer Van der Lee, dat het college is af geweken van het advies van de commissie omdat het mogelijk verwarring zou kunnen veroor zaken, wanneer later in een andere wijk een Generaal Spoorstraat zou komen. Daarom is „Spoorbaan straat" voorgesteld. De heer Oggel heeft gevraagd waarom de Hospitaalstraat niet in dit voorstel opgenomen. Deze straat zit in het nieuwe sanerings plan en wanneer het zover is, zal er rekening mee worden gehouden. De naam Kennedyplein is zeker geen modegril. Het college is van mening dat wijlen president Ken nedy een van de grootste Ameri kaanse presidenten is geweest. Daarom willen wij zijn naam bin den aan dit belangrijke plein. We weten dat wij geen station meer hebben in Axel. Dit stukje straat sluit aan op de Buitenweg. Een aparte naam geven had hier geen zin. De heer Hamelink is voor fleu riger namen. Zoveel hoofden, zo veel zinnen. Spr. voelt niets voor vogel-, bomen- of bloemen-namen. De Voorzitter vindt deze weinig zinvol. De heer A. H. van der Lee blijft „Spoorbaanstraat" erg lang vinden maar wil er geen halszaak van maken. De heer D. J. Oggel sluit zich aan bij de heer Van der Lee en zegt dat baan en straat eigenlijk het zelfde is. Bij de Buitenweg zal spr. zich neerleggen. Over de naam Kennedyplein moet de raad maar een uitspraak doen. De naam Halle plein kan volgens de heer Oggel zeker gehandhaafd blijven. Het voorstel van de heer Van der Lee om „baan" te'schrappen worden met algemene stemmen aangenomen. Het voorstel van de heer Oggel om de naam Halleplein te hand haven wordt met 5 tegen 8 stem men verworpen. HET KANAALSCHAP De heer D. J. Oggel noemt het een erg ingrijpend voorstel om het beroeo in te trekken. Men is ervan uitgegaan dat er bij de herindeling een grote middengemeente zal ko men. Maar dit is nog niet zeker Wij zijn nu nog een kanaalge meente en mocht Axel geen ka naalgemeente blijven, dan blijven er toch nog belangen voor ons als woongemeente. De kans dat wjj het beroep zouden winnen is klein, maar het is mogeliik en we moeten proberen tot medezeggenschap in het. kanaalschap te komen. De heer P. .T. van Bendegem meent dat het beroep niet aehand- hoafd kan worden, maar wij moe ten trachten een zetel te krijgen in het havenschap voor de luchtver ontreiniging. De Voorzitter deelt mede dat na Sas van Gent ook Westdorpe heeft besloten het beroeo in te trekken. Inderdaad moeten wij oro- beren mee te spreken bij industrie vestiging in het kanaalgebied. maar dit is nu niet aan de orde. Met Westdorpe zijn wij van mening dat het kanaalschap zoals ons dat 3 jaar geleden voor ogen stond, niet meer is te handhaven. De heer D. J. Oggel: Wanneer wij ons beroeo intrekken, zal men denken dat Axel zich overal bij neerlegt. Het voorstel om het beroep in te trekken wordt aangenomen. RECONSTRUKTIE ZUIDSINGEL De heer P. J. van Bendegem is van dit voorstel geschrokken. Er is eerst gesproken over een partiële verbetering. Er was gesteld, dat de gevaarlijke bocht verbeterd kon worden en f 90.000 zou kosten Daarmee was het gevaar weg. Nu komt men met een plan, dat veel verder gaat en bijna een half mil joen vraagt. Er wordt geschermd met het omliggen van het riool, maar dit was helemaal niet nodig geweest, als men bii het bouwen van de woningen hiermee rekening had gehouden. De heer K. Hamelink vindt dit een prachtig voorstel, maar vraagt zich toch af, of het kan, gezien onze financiële positie. Ook de heer A. H. van der Lee kan zich achter het voorstel scha ren. Als wij de Zuidsingel slechts gedeeltelijk verbeteren, blijven wij met de ventweg zitten, die ook niet voldoet. Op een enkel onder deel heeft spr. bezwaar en dit is de toegang die de nieuw gecon strueerde weg zal geven tot het parkeerterrein Oranjestraat. Dit zal verkeerstechnisch tegenvallen en daarom zag spr. liever, dat dit werd teruggenomen op dat punt. De heer D. 3. Oggel is verwon derd over dit voorstel. De weg ligt hier zeer kort evenals de riolering en nu bliikt er niets meer van te deugen. Dit is toch een ontwerp van dezelfde mensen. Zonder sub sidie zal dit een jaarlijkse last geven op de algemene dienst van 50.000. Dan blijkt, dat wij voor de gehele reconstructie nog grondaankopen moeten doen. Spre ker zegt, dat het gehele plan hem te duur is. De heer Van Luijk vindt het een moeilijk geval. Wij zijn geroepen in een gecombineerde commissie vergadering en toen ging het slechts over een beperkte recon structie die 90.000 zou kosten. Later werden wij geconfronteerd met het grotere plan. Tegen dit plan is technisch niets in te bren gen, maar financieel wel. Spr. vraagt of het inderdaad nodig is, dat de riolering wordt verlegd. De heer E. Maas betreurt het dat deze weg zo slecht is gelegd, even als de riolering. Nu wij echter voor de feiten staan, is het niet ver standi g ons te beperken tot een gedeeltelijke verbetering. Wethouder C. van Bendegem zegt, dat B. en W. met de Zuid singel ongewild in een dwangposi- 14-karaats gouden Zwitserse horloges vèr beneden de vergelijkbare winkelwaar de. Vraag spaarkaart aan uw koffiemelk- leverancier. tie zijn geraakt. Iedereen wist dat aan deze weg iets gedaan moest worden. Wij hebben zo lang mo gelijk gewacht, omdat wij hoopten, dat wij voor de verbetering van deze weg „infra-structuele steun" zouden krijgen. Dergelijke wegen kunnen wij niet geheel zelf finan cieren. Een goede maand geleden is ons meegedeeld, dat G.S. ons verzoek niet met gunstig advies konden doorzenden naar Den Haag. Toen wisten wij dat wij het zelf zouden moeten financieren. Toen er enkele ernstige ongelukken ge beurden, hebben wij in onze haast gedacht, dat wij met een partiële herziening van ongeveer een ton konden volstaan. Dan was ook nog een doorn in het vlees van B. en W. de riolering, die meer als een gevolg van im provisatie dan van planmatig wer ken omstreeks 1952 verkeerd is gelegd. Voor de financiering zullen wij geholpen moeten worden en wii denken hierbij vooral aan de inge diende wet „Wegenfinanciering gemeenten" die zo goed als terug werkende kracht zal krijgen. De heer P. J. van Bendegem is door het betoog van de wethouder niet tot andere gedachten gekomen De riolering omleggen is niet no dig. De heer Oggel blijft de opzet ook te duur vinden en zal tegen stemmen. De heer Van Luijk is ook niet veranderd, omdat hij niet kan in zien waarom de gehele weg gere construeerd moet worden. Wethouder Van Bendegem houdt nogmaals een lang betoog ten gun ste van het voorstel. De kwestie van het riool, die voor sommigen moeilijk te verteren schijnt, is voor B. en W. geen probleem. Het moet verlegd worden. Men heeft het riool indertijd niet gelegd waar het had moeten liggen. Het voorstel van B. en W. wordt met 8 tegen 5 stemmen aangeno men. Vóór stemden mevr. Folkers maStaal en de heren E. Maas, J. Vink, A. H. v. d. Lee, J. den Doelder, K. Hamelink, M. L. iVI. IJsebaert en C. van Bendegem Tegen stemden de heren P. J. van Bendegem, P. Dekker, D. J. Oggel, A. de Waard en A. J. van I.uijk. RONDVRAAG De heer P. J. van Bendegem vraagt wie de prijzen vaststelt voor het verleggen van kleine stukjes straat en stoep. De prijzen hiervoor zijn bijzonder hoog. Wan neer burgers bij het opbreken van verstopte rioleringen in de straat moeten zijn, kost het veel geld om de bestrating weer in orde te laten maken. Is het niet mogelijk de prijzen te herzien voor kleine oppervlak ten? Hierna wordt de openbare ver gadering gesloten en gaat de raad in besloten zitting. Na het weder openbaar worden luit de Voorzitter de vergadering loor het uitspreken van het dank gebed. Een dezer dagen werd mij een speldje te koop aangeboden met het opschrit Jeugd- ere Buurt huiswerk Terneuzen". Denkende dat mijn bijdrage (het speldje kostte i 0.95be stemd was voor het „Algemene Jeugdwerk Terneuzen, clubhuis 't Kotje", heb ik het speldje ge kocht. Bij toeval bleek mij later, dat de speldjes ten behoeve van het gereformeerde jeugdwerk wor den verkocht, hoewel dit uit het opschrift en de aanbieding toch niet was gebleken. Het leek mij goed dit te uwer kennis te brengen. Hoogachtend, F. D1ELEMAN. „In de laatste tien jaar heeft er in de woningbouw een ster ke industrialisatie plaatsgevon den. Er is veel geïnvesteerd en bouwstromen zijn op gang ge komen. Het aantal werknemers in de bouw is aanmerkelijk toe genomen. maar het is de vraag of de uitkomsten evenredig zijn met al deze factoren." Dit zei de heer D. Versloot, voorzitter van de Nederlandse christelijke aan nemers- en bouwvakpatroons bond, tijdens de jaarvergadering van de N.C.A.B. in Valkenburg. Als we zien hoe in 1958 al 90.000 woningen gereed kwamen, dan hadden we nu de 110.000 al lang gepasseerd moeten zijn, zo zei hij. De heer Versloot meende dat er een te scherpe tegenstelling is gegroeid tussen traditionele en industriële bouw. „Ook in de traditionele bouw wordt door toepassing van moderne metho den steeds sneller gebouwd, zeker niet slechter en meestal veel mooier". „Er mag ook wel eens op worden gewezen dat de industriële bouw niet goedkoper, maar duurder is dan de traditio nele. Blijkens gegevens van het bureau voor de statistiek be draagt de gemiddelde prijs voor een woningwetwoning 63,per kubieke meter (ƒ19.750 per wo ning) en voor één, gebouwd in systeembouw 73,per kubieke meter (ƒ22.480 per woning)". De heer Versloot pleitte ook voor een spoedige liberalisatie over de gehele linie van de huren. Als men dit niet aandurft, zou men kunnen beginnen met regionale liberalisering, bijv. in een gebied als Zeeuws-Vlaande ren. Door de snelle ontwikkeling daar is er een grote behoefte aan woningen. Naast een snel indus trialiserende stad als Terneuzen hebben gemeenten als Axel en Zaamslag de mogelijkheid zich tot mooie woongemeenten te ontwikkelen. De behoefte is er en de capa citeit ook. Nu trekken arbeiders weg naar België. Vrijheid zou deze arbeidskrachten niet alleen vasthouden, maar omgekeerd zou zulk een vrijheid Belgische on dernemers stimuleren naar onze kant de grens over te trekken. Eed.) Over het vraagstuk van de loonvorming zei de heer Ver sloot dat de denkbeelden van de regering vragen oproepen. De N.C.A.B. onderschrijft de wens om te komen tot langlopende contracten. Vragen- rijzen er echter als het gaatom grotere vrijheid. Wanneer van werk geverszijde het pleit voor gro tere vrijheid wordt gevoerd, gaat het om een complex-' van maatregelen. Van werknemers - zijde gaat het echter om lonen, los van de economische situatie en overige omstandigheden. -In dat geval valt te vrezen -dat de voorgestane vrijheid zal worden betaald met onrust en inflatie. - Verder zei de heer Versloot dat het onrechtmatig verzuim hand over hand toeneemt en dat het aantal ziektemeldingen on rustbarend stijgt. Alleen in de vakantieperioden treedt daarin een daling op. In 1963 was hef aantal ziektemeldingen een klei ne 143.000. Een jaar later' was het 201.000. De cijfers die over 1965 bekend zijn, geven een nog ongunstiger beeld. In 1963 .gin gen door ziekte 2,9 miljoen man dagen verloren; in 1964 waren dat er 4,2 miljoen en in de'eer ste acht maanden van dit jaar 3,2 miljoen. Landmijn eist slachtoffers in Zuid-Vietnam Naar pas woensdag in Saigon bekend is gemaakt, zijn zaterdag j.l. 13 passagiers van een kleine autobus om het leven gekomen, doordat het voertuig bij Toej Hoa in de Zuidvietnamese pro vincie Phoe Jen op een landmijn reed.

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1965 | | pagina 2