terwijl werkt BEURSOVERZICHT Plannen opleiding verkeersdeskundige in een vergevorderd stadium VELUWSE RUITJES DOPERWTEN Z, 54™, i GEHAKTBALLEN.-.137™, 27 ANANA Chocoladecrème„J CHOCO'S 4 DIKKE REPENiüOO SAKSISCHE LEVERWORST Donderdag 23 sept. 1965 Pagina MILJOENENNOTA HAD WEINIG INVLOED Uitkering bij functioneel leeftijdsontslag Nabeurskoersen KRITIEK OP BELEID ctGRAT|S Doelbeveiliging van de werkende DE VRIJE ZEF.UW oxro(ïö 'VfïAS^ Na bestudering van de mil joenennota was men gisteren op het Damrak benieuwd hoe de aandelenmarkt zou reageren. De beurs verwacht een grote oppo sitie tegen de aangekondigde prijsverhogingen etc. De stem ming voor de internationale waarden was verdeeld. Philips was aan de zwakke kant met een koersdaling van 80 cent tot 115,60. Dit werd veroorzaakt door dat Philips dinsdag in Wallstreet dollar lager sloot. Aan het ge ringe aanbod voor Amerikaanse rekening werd goed tegenstand geboden in de Philipshoek. Kon. Olie was prijshoudend op 142,50, terwijl Unilever 20 cent verbeterde tot 137,10. A.K.U. opende een punt hoger op 445, daalde daarna tot 442 om weer aan te trekken tot 444. De min of meer gunstige stemming voor A.K.U. kan worden gezien als .nawerking op de gunstige resul taten van de Amerikaanse doch ter „American Enka". K.L.M. werd beginbeurs op 195 (193) geadviseerd. Het is de laat ste tijd moeilijk geweest aan een adviesprijs van K.L.M. bij het begin van de beurs vast te hou den. De meeste orders in dit fonds komen op het allerlaatste moment van de beurstijd. Aan de De huidige pensioenregeling voor ambtenaren kent voor be paalde functies een vervroegd ouderdomspensioen. In deze z.g. slijtende betrekkingen (bijv. po litieman, verpleegster) is pensio nering op 55-jarige leeftijd mo gelijk. In het thans bij de tweede ka mer aanhangige ontwerp voor een nieuwe pensioenwet komt het vervroegd ouderdomspen sioen niet meer voor. Voor de functies echter, waar voor ontslag voor het 6ste jaar ook in de toekomst noodzakelijk zal zijn (z.n. functioneel leef tijdsontslag) dienen dan voor zieningen te worden getroffen ter overbrugging van de tijd tus sen het ontslag en het bereiken van de 65-jarige leeftijd. In haar laatste vergadering heeft de centrale commissie voor georganiseerd overleg overeen stemming bereikt over een rege ling inzake toekenning van zo'n uitkering. In grote lijnen komt m regeling er op neer, dat men gedurende de eerste vijf jaren na offtslag 70" tot 75 pet van het laatst genoten inkomen zal ont vangen. Daarna tot het 65ste jaar 60 Een en ander met dien ver stande dat niet minder wordt ge noten dan het z.g. in te verdie nen pensioen. De regeling bevat voorts een anticumulatiebepa- ling. hand van deze orders wordt dan de koers vastgesteld, nadat de of ficiële beurstijd reeds is verstre ken. De vastgestelde officiële koers geeft vaak flinke verschil len te zien met de eerder gege ven advieskoers. De handel in de hoofdfondsen was kalm. De scheepvaartsector was iets lager met weinig zaken. Hetzelf de kan gezegd worden van de leidende cultures. De aandelen die door de aan gekondigde prijsverhogingen di rect zullen worden getroffen, ga ven geen spectaculaire koersver schillen te zien. Bols, Kip-kam peerwagens, Riva, Chas Mac In- tosh en American Hotel werden iets lager geadviseerd. Aandelen Baekers Elias de Haes werden op 160 geadviseerd. Dit concern gaat over naar de Textielunie in Hengelo. Op de aandelen Baekers wordt een bod uitgebracht van 160 pet. De laatstgedane notering was 133. Op de incourante markt daalden de „V.L.A.M."-aandelen weder om, ditmaal met vijf punten tot 85. A. K. U. Hoogovens: Kon. Olie: 141.60 gb—142 Philips: 115.60—115.80 Unilever: 135.60—136.90 K. L. M.: 198—201 Stemming: weifelend. (443%) (505) (142.30) (115.60) (136.90) Ii\ Goudappel betoogde dat het hoog tijd is dat de verkeers- ordening een wezenlijk deel van onze ruimtelijke ordening wordt en royale kansen krijgt, onder meer door een wettelijke rege ling van de verkeersplannen. Hij stelde verder dat overheidsbe moeiing met het stadsverkeer eerder thuis hoort bij de minis ter van ruimetelijke ordening dan bij diens ambtgenoot van verkeer en waterstaat. De Delftse verkeersdeskundige had nogal wat kritiek op het he dendaagse ministeriële beleid voor zover dat het openbaar vervoer in de steden eenzijdig bevoorrecht. Zolang we er niet toe over gaan door een krachtig beleid op lange termijn onze ste den te her-construeren, moeten we de komende situatie als ho peloos zien. De kans is dan ook onze steden naar Amerikaans voorbeeld eerst door het verkeer zal laten vernietigen, voordat men tot de ontdekking komt dat dit niet helemaal de juiste weg is. Plannen om op h.t.s.-niveau tot een volwaardige opleiding tot verkeersdeskundige te komen, zijn in een vergevorderd sta dium. Een werkgroep van het Nederlands instituut van regis- ter-ingenieurs voert op het ogen blik besprekingen met de be langhebbende instanties om op korte termijn tot deze geheel nieuwe opleiding te geraken. Dit heeft ir. H. M. Goudappel, hoofd van het adviesbureau voor verkeersonderzoek en verkeers planning te Delft, gisteren in Nijmegen meegedeeld in een lezing die hij hield voor de ver gadering van de Nederlandse vereniging voor gemeentebelan gen. Ir. Goudappel betoogde dat het hoog tijd wordt dat zulk een opleiding in ons land tot stand komt. De ervaringen in Enge land, waar men ondanks het feit dat men ons land enige jaren vooruit is met de motorisering, alleen in Londen al een 400 va catures heeft voor verkeersdes- kundigen, moeten voor ons een waarschuwing zijn. ROODMERK VAN 86 VOOR 100 GRAM naadloos 2E PAAR VAN 195 VOOR EEN HEERLIJK ZANDKOEKJE 40% KOFFIE- inR MELK literfles 1UO met ^8® ct GRATIS tiÊsSi zegelkorting OOK DE 1/1 LITERFLESSEN MET 20% ct GRATIS lE zegelkorting O 11C ct GRATIS U 'EURQP' buk I lUmet aiStSE zegelkorting JU met ■bv zegelkorting 10f! ct GRATIS pol 1 cUmet téBa BW zegelkorting met ct GRATIS zegelkorting 150 GRAM prijswijzigingen voorbehouden. KOPEHI BU DE HRAR IS GRATIS SPAREIXI BI J DE KOOP Elke dertig seconden wordt er in Nederland een bedrijfsongeval ge registreerd. Iedere dag verschijnen er circa 30.000 Nederlanders niet op hun werk als gevolg van een ongeval. Dat zijn keiharde cijfers, die het bestaan van een Veiligheidsinstituut rechtvaardigen. De beveili ging van de werkende mens, ziedaar de primaire doelstelling van deze instelling, die beschikt over een staf van medewerkers, die be drijven adviseert en inspecteert met het doel de werkende mens te begeleiden naar een zo veilig mogelijke arbeidssituatie. Ook op ande re wijze attendeert dit instituut de bedrijven steeds op concrete geva ren, die leven en gezondheid van de arbeiders bedreigen en aldus vervult het Veiligheidsinstituut een belangrijke taak in het belang van «we volksgezondheid. 273.625 ongevallen in één jeer De M«rtc stettkge tuut waakt bedilt aigestemde cursussen, le zingen met demonstratie- en proj ectiemiddelen en soms zelfs telefonische adviezen. Voorts or ganiseren wij eens ir de twee jaar een bedrijfsveiligheidsbeurs, waar leveranciers op bedrijfs- veiligheidsgpefcied bon artikelen exposeren." Goede lessen Jaarlijks bezoeken ongeveer COÖP. VRUCHTEN VEILING „ZEEUWSCH-VLAANDEREN" TERNEUZEN Veiling van 22 september 1965. GROENTEN: Per 100 stuks: Sla I 18,50 22,80, II 4—15,90. Per stuk: Bloemkool A II 36 53 ct, B 44 ct, B II 19—32 ct, C II 18 ct; Witte komkommers B II 26 ct, Meloenen I 4465 ct, II 31—46 ct, III 19—34 ct. Per bos: Selderij 19 ct; Peen II 16 ct; Kroten 1117 ct. Per kg: Andijvie 1121 ct; Kassnijbonen 157170 ct; Stok- snijbonen II 30—114 ct; Princ. bonen II 94136 ct; Widusa II 101—130 ct; Kroten 22—30 ct; Rode kool 721 ct; Sav. kool 8 30 ct; Witte kool 16 ct; Breek- •peen B 2024 ct; Prei A II 26 46 'ct; Spruiten B II 37 ct; Spi nazie I 75—78 ct; Pronkbonen 115 ct; Uien 15—18 ct; Tomaten A 46—55 ct, A II 35—44 ct, B 53—62 ct, B II 30—58 ct, C 34— «44 ct, C II 30—31 ct. AARDAPPELEN: Pef 100 kg: Eerstelingen I 19,60. HARD FRUIT: Per kg: Appelen. Cox Orange 'I m. 80 71—82 ct, m. 75 79—87 ct, m. 70 79—87 ct, m. 65 75—81 ctf m. 60 60—65 ct, m. 55 35 ct, II m. 80 65 ct, m. 75 60—65 ct, m. 70 54—58 ct, m. 65 43—49 ct, m. 60 37 ct, m. 55 25—30 ct, III 'grof 34—38 ct, fijn 19 ct, kroet •19 ct; James Grieve I m. 85 38 '44 ct, m. 80 37—43 ct, m. 75 40— <13,50, m. 70 38—42,50, m. 65 35— 39 ct, m. 60 23 ct, II m. 75 38 39 ct, m. 70 3636,50 ct, m. 65 «&0 ct, m. 60 22—6 ct, II D 18 ct, III grof 20—32 ct, fijn 18—25 ct, kroet 18—19 ct; Valappelen 17— 34 ct. Peren. Triumph de Vienne II m. 65 83 ct, m. 60 82 ct, II D 69 ct, III grof 68 ct, fijn 59 ct, kroet 29—36 ct; Beurre Hardy I m. 75 •92 ct, m. 70 93 ct, m. 65 91 ct, m. 60 87 ct, II D 64 ct, III grof 56 ct, fijn 51 ct, kroet 3339 ct; Légipont I m. 70 59 ct, m. 65 61 ct, m. 60 60 ct, m. 55 54 ct, II D J40 ct, III grof 49 ct, fijn 40 ct, 'kroet 34—35 ct; Bonne Louis I m 65 79 ct, m. 60 80 ct, m. 55 69 ct m. -0 55 ct, II D 33 ct, III gróf 49,50 ct, fijn 25 ct, kroet 9 20 «I; Valperen 1135 ct. Achter het Rijksmuseum in Am sterdam bevindt zich een ander museum, dat weliswaar niets met kunst te maken heeft, maar wel met iets dat ook in de kunst veelal centraal staat: h leven van de mens. En dan wel voorlï met de factoren, die dit leven voortdurend bedreigen. Het Veiligheidsmuseum is een van de afdelingen van het Vei ligheidsinstituut. Een uniek mu seum, waar men aanvankelijk met een vreemd gevoel ronddwaalt. Men ziet hier allerlei machines en materialen uitgestald en over al attenderen verklarende afbeel dingen en teksten de bezoeker 'op de gevaren, die de werkende mens bedreigen. En dat zijn be paald geen fictieve gevaren, zoals' ir. E. Spaan, directeur van het in stituut, uiteenzet. „Evenals de Sociale Verzekerings bank stellen wij indexcijfers op van bedrijfsongevallen. Wij doen dit in samenwerking met de Ne derlandse Vereniging va- Veilig heidstechnici. Onze bevindingen vatten wfj zo in overzichten sa men, dat de bedrijven kunnen zien hoe hun eigen ongevallen- cijfers zich verhouden tot die van andere bedrijven. Het aantal on gevallen, dat er jaarlijks m de bedrijven plaats heeft, ie ookdel- lend groot. In het jaar f962 regastneesclerL wij bijvoorbeeld 273.6® ongeval len. Het aantal verloren gegane arbeidsdagen bedroeg in dat jaar 12.050.000. De netto lasten van de Sociale Verzekeringsfc- een slordige f 114.000.07",Dat zijn geen cijfers om mee te spotten. -Geen wonder dat de belangrijkste •subsidie voor het functioneren van ons instituut afkomstig is van de Sociale Verzekeringsbank, die uiteraard nauw betrokken is bij het aantal bedrijfsongevallen." Vrijwiöigbeté' Maar het hoofddoel van het Vei ligheidsinstituut stijgt uit boven- overwegingen van financiële aard. De economische konsek—en- ties van bedrijfsongevallen mo gen een sterke bestaansgrond voor het instituut zijn, uiteindelijk ijvert het instituut voor het geluk van de werkende mens. Welke rol speelt het Veiligheids instituut in de beveiliging van de arbeidssituatie? Vooropgesteld moet worden dat het instituut werkt op basis op vrijwilligheid. Het nas in "ctie, wanneer om zijn dienstén wordt ve*jtephi. beidsatispGetie, alsook medewer kers van het V eüjgheidsinst i - tuut zelf. De meest uiteenlopende worden hier behaoeld. De mens blijft een sterke onzeker heidsfactor. Met machines kan men veilig èn onveilig werken. Het hangt dikwijls af van de mens die ze bedient e'n daaror. is het wenselijk dat de leiding van het bedrijf inzicht heeft in de psycho logie van de arbeider. Het Veiligheidsinstituut, dat o.m. samenwerkt met h-c Nederlands Instituut voor Preventieve Ge neeskunde, vervult een zeer be langrijke taak in de Nederlandse samenleving. Het valt te betreu ren dat niet nog meer bedrijven gebruik maken van zijn diensten. Zijn zij dat niet tegenover hun werknemers verplicht? Natuurlijk zijn hei vooral de grote bedrijven, die van dez, instelling gebruik maken. Vele bedrijven zijn uiteraard te klein om er een eigen veiligheidsfunctionaris op na te houden. Toch kunnen ook deze bedrijven een beroep op het Veiligheidsinstituut doen. Er be staat bijvoorbeeld de mogelijkheid met een groep gelijkgerichte be drijven een collectieve veiligheids dienst op te richten. Diagnose en therapie Het Veiligheidsinstituut beschikt over een buitendiemt die van de inspecties rapporten opmaakt die 20.000 personen dit fraaie gebouw in de Hobhema^traat, gelegen m de rustieke schiietersbowrt van Amsterdam-Zuid, vanzelfsprekend zijn het meestal mensen, die op een of andere manier met het bedrijfsleven te maken hebben zoals bedr^fsveiügheidsoonMnis- sies, leidinggevend personeel etc. Het Veiligheid sHistitwut organi seert ook jaarlijks een instruc tieve cursus voor staffunctiona rissen die verantwoordelijk zijn voor veibgheid in h«n bedrijf. De docenten die deze cursus ver zorgen, z#n deskundigen op een bepaald gebied. Onder hen hoog leraren van de Technische Hoge school te Delft, functaonariesen van het T.N.O. en vau de Ar- Niet alleen wordt aandacht be steed aan de technische en hy giënische kant, maar ook sociaal- psychologische aspecten worden bij de leerstof betrokken. Vol komen terecht, want zelfs in be drijven met technisch perfecte machines gebeuren ongelukken. aan het betrok'..en bedrijf werden aangeboden. Het bedrijf kan er verzekerd van zijn, dat dit rap port alleen aan de directie wordt toegezonden. Derden krijgen hier van geen inzage. In een dergelijk rapport wordt de leiding atte." gemaakt op eventueel a: :getrcr- fen gebreken. Het blijft echter niet bij een diagnose- Sr wordt Deae awtikeieH zijn van belang voor de veiligheid ook een „therapie" aanbevolen in de vorm van adviezen. „De., bedrijven kunnen op ver- rehijiende manieren van de dien sten vr.n het instituut gebruik maken. Sommigen geven de voor keur aan periodieke .inspecties, andere prefereren een eenmalige bedri.ifsveiligheidsanalyse", ao vertelt menons op de afdeling pubHcMolt van het Veiligheids instituut. "Ook gaven w-jg «p Me Deze vraag kan men des te na drukkelijker, stellen, omdat de Arbeidsinspectie en de Sociale Verzekeringsbank cms op grond van de bekende cijfers verzekeren, dat het aantal bedrijfsongevallen in bedrijven die zijn aangesloten bij het VesügheidëmetikBMt, ge-

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1965 | | pagina 7