terwijl werkt
BEURSOVERZICHT
Plannen opleiding verkeersdeskundige
in een vergevorderd stadium
VELUWSE RUITJES
DOPERWTEN Z, 54™, i
GEHAKTBALLEN.-.137™, 27
ANANA
Chocoladecrème„J
CHOCO'S
4 DIKKE REPENiüOO
SAKSISCHE
LEVERWORST
Donderdag 23 sept. 1965
Pagina
MILJOENENNOTA HAD
WEINIG INVLOED
Uitkering bij
functioneel
leeftijdsontslag
Nabeurskoersen
KRITIEK OP BELEID
ctGRAT|S
Doelbeveiliging van de werkende
DE VRIJE ZEF.UW
oxro(ïö
'VfïAS^
Na bestudering van de mil
joenennota was men gisteren op
het Damrak benieuwd hoe de
aandelenmarkt zou reageren. De
beurs verwacht een grote oppo
sitie tegen de aangekondigde
prijsverhogingen etc. De stem
ming voor de internationale
waarden was verdeeld. Philips
was aan de zwakke kant met een
koersdaling van 80 cent tot
115,60. Dit werd veroorzaakt door
dat Philips dinsdag in Wallstreet
dollar lager sloot. Aan het ge
ringe aanbod voor Amerikaanse
rekening werd goed tegenstand
geboden in de Philipshoek.
Kon. Olie was prijshoudend op
142,50, terwijl Unilever 20 cent
verbeterde tot 137,10. A.K.U.
opende een punt hoger op 445,
daalde daarna tot 442 om weer
aan te trekken tot 444. De min
of meer gunstige stemming voor
A.K.U. kan worden gezien als
.nawerking op de gunstige resul
taten van de Amerikaanse doch
ter „American Enka".
K.L.M. werd beginbeurs op 195
(193) geadviseerd. Het is de laat
ste tijd moeilijk geweest aan een
adviesprijs van K.L.M. bij het
begin van de beurs vast te hou
den. De meeste orders in dit
fonds komen op het allerlaatste
moment van de beurstijd. Aan de
De huidige pensioenregeling
voor ambtenaren kent voor be
paalde functies een vervroegd
ouderdomspensioen. In deze z.g.
slijtende betrekkingen (bijv. po
litieman, verpleegster) is pensio
nering op 55-jarige leeftijd mo
gelijk.
In het thans bij de tweede ka
mer aanhangige ontwerp voor
een nieuwe pensioenwet komt
het vervroegd ouderdomspen
sioen niet meer voor.
Voor de functies echter, waar
voor ontslag voor het 6ste jaar
ook in de toekomst noodzakelijk
zal zijn (z.n. functioneel leef
tijdsontslag) dienen dan voor
zieningen te worden getroffen
ter overbrugging van de tijd tus
sen het ontslag en het bereiken
van de 65-jarige leeftijd.
In haar laatste vergadering
heeft de centrale commissie voor
georganiseerd overleg overeen
stemming bereikt over een rege
ling inzake toekenning van zo'n
uitkering. In grote lijnen komt
m regeling er op neer, dat men
gedurende de eerste vijf jaren na
offtslag 70" tot 75 pet van het
laatst genoten inkomen zal ont
vangen. Daarna tot het 65ste jaar
60 Een en ander met dien ver
stande dat niet minder wordt ge
noten dan het z.g. in te verdie
nen pensioen. De regeling bevat
voorts een anticumulatiebepa-
ling.
hand van deze orders wordt dan
de koers vastgesteld, nadat de of
ficiële beurstijd reeds is verstre
ken. De vastgestelde officiële
koers geeft vaak flinke verschil
len te zien met de eerder gege
ven advieskoers. De handel in de
hoofdfondsen was kalm.
De scheepvaartsector was iets
lager met weinig zaken. Hetzelf
de kan gezegd worden van de
leidende cultures.
De aandelen die door de aan
gekondigde prijsverhogingen di
rect zullen worden getroffen, ga
ven geen spectaculaire koersver
schillen te zien. Bols, Kip-kam
peerwagens, Riva, Chas Mac In-
tosh en American Hotel werden
iets lager geadviseerd.
Aandelen Baekers Elias de
Haes werden op 160 geadviseerd.
Dit concern gaat over naar de
Textielunie in Hengelo. Op de
aandelen Baekers wordt een bod
uitgebracht van 160 pet. De
laatstgedane notering was 133.
Op de incourante markt daalden
de „V.L.A.M."-aandelen weder
om, ditmaal met vijf punten tot
85.
A. K. U.
Hoogovens:
Kon. Olie:
141.60 gb—142
Philips:
115.60—115.80
Unilever:
135.60—136.90
K. L. M.:
198—201
Stemming: weifelend.
(443%)
(505)
(142.30)
(115.60)
(136.90)
Ii\ Goudappel betoogde dat
het hoog tijd is dat de verkeers-
ordening een wezenlijk deel van
onze ruimtelijke ordening wordt
en royale kansen krijgt, onder
meer door een wettelijke rege
ling van de verkeersplannen. Hij
stelde verder dat overheidsbe
moeiing met het stadsverkeer
eerder thuis hoort bij de minis
ter van ruimetelijke ordening
dan bij diens ambtgenoot van
verkeer en waterstaat.
De Delftse verkeersdeskundige
had nogal wat kritiek op het he
dendaagse ministeriële beleid
voor zover dat het openbaar
vervoer in de steden eenzijdig
bevoorrecht. Zolang we er niet
toe over gaan door een krachtig
beleid op lange termijn onze ste
den te her-construeren, moeten
we de komende situatie als ho
peloos zien. De kans is dan ook
onze steden naar Amerikaans
voorbeeld eerst door het verkeer
zal laten vernietigen, voordat
men tot de ontdekking komt dat
dit niet helemaal de juiste weg
is.
Plannen om op h.t.s.-niveau tot
een volwaardige opleiding tot
verkeersdeskundige te komen,
zijn in een vergevorderd sta
dium. Een werkgroep van het
Nederlands instituut van regis-
ter-ingenieurs voert op het ogen
blik besprekingen met de be
langhebbende instanties om op
korte termijn tot deze geheel
nieuwe opleiding te geraken.
Dit heeft ir. H. M. Goudappel,
hoofd van het adviesbureau voor
verkeersonderzoek en verkeers
planning te Delft, gisteren in
Nijmegen meegedeeld in een
lezing die hij hield voor de ver
gadering van de Nederlandse
vereniging voor gemeentebelan
gen. Ir. Goudappel betoogde dat
het hoog tijd wordt dat zulk een
opleiding in ons land tot stand
komt. De ervaringen in Enge
land, waar men ondanks het feit
dat men ons land enige jaren
vooruit is met de motorisering,
alleen in Londen al een 400 va
catures heeft voor verkeersdes-
kundigen, moeten voor ons een
waarschuwing zijn.
ROODMERK
VAN 86
VOOR
100 GRAM
naadloos 2E PAAR VAN 195 VOOR
EEN HEERLIJK ZANDKOEKJE
40%
KOFFIE- inR
MELK literfles 1UO met
^8® ct GRATIS
tiÊsSi zegelkorting
OOK DE 1/1 LITERFLESSEN MET 20%
ct GRATIS
lE zegelkorting
O 11C ct GRATIS
U 'EURQP' buk I lUmet aiStSE zegelkorting
JU met ■bv zegelkorting
10f! ct GRATIS
pol 1 cUmet téBa BW zegelkorting
met
ct GRATIS
zegelkorting
150 GRAM
prijswijzigingen voorbehouden.
KOPEHI BU DE HRAR IS GRATIS SPAREIXI BI J DE KOOP
Elke dertig seconden wordt er in Nederland een bedrijfsongeval ge
registreerd. Iedere dag verschijnen er circa 30.000 Nederlanders niet
op hun werk als gevolg van een ongeval. Dat zijn keiharde cijfers, die
het bestaan van een Veiligheidsinstituut rechtvaardigen. De beveili
ging van de werkende mens, ziedaar de primaire doelstelling van
deze instelling, die beschikt over een staf van medewerkers, die be
drijven adviseert en inspecteert met het doel de werkende mens te
begeleiden naar een zo veilig mogelijke arbeidssituatie. Ook op ande
re wijze attendeert dit instituut de bedrijven steeds op concrete geva
ren, die leven en gezondheid van de arbeiders bedreigen en aldus
vervult het Veiligheidsinstituut een belangrijke taak in het belang
van «we volksgezondheid.
273.625 ongevallen in één jeer
De M«rtc stettkge
tuut waakt
bedilt aigestemde cursussen, le
zingen met demonstratie- en
proj ectiemiddelen en soms zelfs
telefonische adviezen. Voorts or
ganiseren wij eens ir de twee
jaar een bedrijfsveiligheidsbeurs,
waar leveranciers op bedrijfs-
veiligheidsgpefcied bon artikelen
exposeren."
Goede lessen
Jaarlijks bezoeken ongeveer
COÖP. VRUCHTEN VEILING
„ZEEUWSCH-VLAANDEREN"
TERNEUZEN
Veiling van 22 september 1965.
GROENTEN:
Per 100 stuks: Sla I 18,50
22,80, II 4—15,90.
Per stuk: Bloemkool A II 36
53 ct, B 44 ct, B II 19—32 ct,
C II 18 ct; Witte komkommers
B II 26 ct, Meloenen I 4465 ct,
II 31—46 ct, III 19—34 ct.
Per bos: Selderij 19 ct; Peen II
16 ct; Kroten 1117 ct.
Per kg: Andijvie 1121 ct;
Kassnijbonen 157170 ct; Stok-
snijbonen II 30—114 ct; Princ.
bonen II 94136 ct; Widusa II
101—130 ct; Kroten 22—30 ct;
Rode kool 721 ct; Sav. kool 8
30 ct; Witte kool 16 ct; Breek-
•peen B 2024 ct; Prei A II 26
46 'ct; Spruiten B II 37 ct; Spi
nazie I 75—78 ct; Pronkbonen
115 ct; Uien 15—18 ct; Tomaten
A 46—55 ct, A II 35—44 ct, B
53—62 ct, B II 30—58 ct, C 34—
«44 ct, C II 30—31 ct.
AARDAPPELEN:
Pef 100 kg: Eerstelingen I
19,60.
HARD FRUIT:
Per kg: Appelen. Cox Orange
'I m. 80 71—82 ct, m. 75 79—87
ct, m. 70 79—87 ct, m. 65 75—81
ctf m. 60 60—65 ct, m. 55 35 ct,
II m. 80 65 ct, m. 75 60—65 ct,
m. 70 54—58 ct, m. 65 43—49 ct,
m. 60 37 ct, m. 55 25—30 ct, III
'grof 34—38 ct, fijn 19 ct, kroet
•19 ct; James Grieve I m. 85 38
'44 ct, m. 80 37—43 ct, m. 75 40—
<13,50, m. 70 38—42,50, m. 65 35—
39 ct, m. 60 23 ct, II m. 75 38
39 ct, m. 70 3636,50 ct, m. 65
«&0 ct, m. 60 22—6 ct, II D 18 ct,
III grof 20—32 ct, fijn 18—25 ct,
kroet 18—19 ct; Valappelen 17—
34 ct.
Peren. Triumph de Vienne II
m. 65 83 ct, m. 60 82 ct, II D 69
ct, III grof 68 ct, fijn 59 ct, kroet
29—36 ct; Beurre Hardy I m. 75
•92 ct, m. 70 93 ct, m. 65 91 ct, m.
60 87 ct, II D 64 ct, III grof 56
ct, fijn 51 ct, kroet 3339 ct;
Légipont I m. 70 59 ct, m. 65 61
ct, m. 60 60 ct, m. 55 54 ct, II D
J40 ct, III grof 49 ct, fijn 40 ct,
'kroet 34—35 ct; Bonne Louis I
m 65 79 ct, m. 60 80 ct, m. 55 69
ct m. -0 55 ct, II D 33 ct, III
gróf 49,50 ct, fijn 25 ct, kroet 9
20 «I; Valperen 1135 ct.
Achter het Rijksmuseum in Am
sterdam bevindt zich een ander
museum, dat weliswaar niets met
kunst te maken heeft, maar wel
met iets dat ook in de kunst
veelal centraal staat: h leven
van de mens. En dan wel voorlï
met de factoren, die dit leven
voortdurend bedreigen.
Het Veiligheidsmuseum is een
van de afdelingen van het Vei
ligheidsinstituut. Een uniek mu
seum, waar men aanvankelijk met
een vreemd gevoel ronddwaalt.
Men ziet hier allerlei machines
en materialen uitgestald en over
al attenderen verklarende afbeel
dingen en teksten de bezoeker
'op de gevaren, die de werkende
mens bedreigen. En dat zijn be
paald geen fictieve gevaren, zoals'
ir. E. Spaan, directeur van het in
stituut, uiteenzet.
„Evenals de Sociale Verzekerings
bank stellen wij indexcijfers op
van bedrijfsongevallen. Wij doen
dit in samenwerking met de Ne
derlandse Vereniging va- Veilig
heidstechnici. Onze bevindingen
vatten wfj zo in overzichten sa
men, dat de bedrijven kunnen
zien hoe hun eigen ongevallen-
cijfers zich verhouden tot die van
andere bedrijven. Het aantal on
gevallen, dat er jaarlijks m de
bedrijven plaats heeft, ie ookdel-
lend groot.
In het jaar f962 regastneesclerL
wij bijvoorbeeld 273.6® ongeval
len. Het aantal verloren gegane
arbeidsdagen bedroeg in dat jaar
12.050.000. De netto lasten van de
Sociale Verzekeringsfc- een
slordige f 114.000.07",Dat zijn
geen cijfers om mee te spotten.
-Geen wonder dat de belangrijkste
•subsidie voor het functioneren van
ons instituut afkomstig is van de
Sociale Verzekeringsbank, die
uiteraard nauw betrokken is bij
het aantal bedrijfsongevallen."
Vrijwiöigbeté'
Maar het hoofddoel van het Vei
ligheidsinstituut stijgt uit boven-
overwegingen van financiële
aard. De economische konsek—en-
ties van bedrijfsongevallen mo
gen een sterke bestaansgrond voor
het instituut zijn, uiteindelijk
ijvert het instituut voor het geluk
van de werkende mens.
Welke rol speelt het Veiligheids
instituut in de beveiliging van de
arbeidssituatie? Vooropgesteld
moet worden dat het instituut
werkt op basis op vrijwilligheid.
Het nas in "ctie, wanneer
om zijn dienstén wordt ve*jtephi.
beidsatispGetie, alsook medewer
kers van het V eüjgheidsinst i -
tuut zelf. De meest uiteenlopende
worden hier behaoeld.
De mens blijft een sterke onzeker
heidsfactor. Met machines kan
men veilig èn onveilig werken.
Het hangt dikwijls af van de mens
die ze bedient e'n daaror. is het
wenselijk dat de leiding van het
bedrijf inzicht heeft in de psycho
logie van de arbeider.
Het Veiligheidsinstituut, dat o.m.
samenwerkt met h-c Nederlands
Instituut voor Preventieve Ge
neeskunde, vervult een zeer be
langrijke taak in de Nederlandse
samenleving. Het valt te betreu
ren dat niet nog meer bedrijven
gebruik maken van zijn diensten.
Zijn zij dat niet tegenover hun
werknemers verplicht?
Natuurlijk zijn hei vooral de grote
bedrijven, die van dez, instelling
gebruik maken. Vele bedrijven
zijn uiteraard te klein om er een
eigen veiligheidsfunctionaris op
na te houden. Toch kunnen ook
deze bedrijven een beroep op het
Veiligheidsinstituut doen. Er be
staat bijvoorbeeld de mogelijkheid
met een groep gelijkgerichte be
drijven een collectieve veiligheids
dienst op te richten.
Diagnose en therapie
Het Veiligheidsinstituut beschikt
over een buitendiemt die van de
inspecties rapporten opmaakt die
20.000 personen dit fraaie gebouw
in de Hobhema^traat, gelegen m
de rustieke schiietersbowrt van
Amsterdam-Zuid, vanzelfsprekend
zijn het meestal mensen, die op
een of andere manier met het
bedrijfsleven te maken hebben
zoals bedr^fsveiügheidsoonMnis-
sies, leidinggevend personeel etc.
Het Veiligheid sHistitwut organi
seert ook jaarlijks een instruc
tieve cursus voor staffunctiona
rissen die verantwoordelijk zijn
voor veibgheid in h«n bedrijf.
De docenten die deze cursus ver
zorgen, z#n deskundigen op een
bepaald gebied. Onder hen hoog
leraren van de Technische Hoge
school te Delft, functaonariesen
van het T.N.O. en vau de Ar-
Niet alleen wordt aandacht be
steed aan de technische en hy
giënische kant, maar ook sociaal-
psychologische aspecten worden
bij de leerstof betrokken. Vol
komen terecht, want zelfs in be
drijven met technisch perfecte
machines gebeuren ongelukken.
aan het betrok'..en bedrijf werden
aangeboden. Het bedrijf kan er
verzekerd van zijn, dat dit rap
port alleen aan de directie wordt
toegezonden. Derden krijgen hier
van geen inzage. In een dergelijk
rapport wordt de leiding atte."
gemaakt op eventueel a: :getrcr-
fen gebreken. Het blijft echter
niet bij een diagnose- Sr wordt
Deae awtikeieH zijn van belang voor de veiligheid
ook een „therapie" aanbevolen in
de vorm van adviezen.
„De., bedrijven kunnen op ver-
rehijiende manieren van de dien
sten vr.n het instituut gebruik
maken. Sommigen geven de voor
keur aan periodieke .inspecties,
andere prefereren een eenmalige
bedri.ifsveiligheidsanalyse", ao
vertelt menons op de afdeling
pubHcMolt van het Veiligheids
instituut. "Ook gaven w-jg «p Me
Deze vraag kan men des te na
drukkelijker, stellen, omdat de
Arbeidsinspectie en de Sociale
Verzekeringsbank cms op grond
van de bekende cijfers verzekeren,
dat het aantal bedrijfsongevallen
in bedrijven die zijn aangesloten
bij het VesügheidëmetikBMt, ge-