Hoogtepunt in Zeeuwsch-
Vlaams
seizoen Terneuzen hadden elkaar gevonden in een groots plan. Komen
VEEL FAVORIETEN IN
STERK RENNERSVELD
Wijzigingen
in de route
„Symbolisch voor de
wielersport in heel
het Zeeuwsch-Vlaamse"
DE OMLOOP
GAAT WEER
DRAAIEN!
Gonnie de Vos
is er nu wel
Politie geeft
ook
nu
alle
medewerking
„WISSELPRIJS
PIET HACK"
WEDSTRIJDEN
,ROND"
SRORTNUMMER DE VRIJE ZEEUW SEIZOEN 1965-1966
VVV-voorzitter
M. A. Aalbregtse
Drie ploegen uit
het buitenland
Deelnemers
OOSTBVRG/TERNEVZEN. Eduard van Hulle en Gijs
Veerman hebben nooit spijt gehad van een toevallige ontmoe
ting op de pont. Ze liepen elkaar in de gure novembermaand
van 1963 tegen het lijf en als wieier enthousiasten iverd gespro
ken over koers en renners. Ineens ivas er het idee. Zo maar.
De bestuursleden van respectievelijk wielercomité Oostburg en
de zaterdag en zondag (21 en 22 augustus) gaat de tweede in
ternationale etappeivedstrijd voor amateurs Omloop van
Zeeuwsch-Vlaander en'draaien. Resultaat van dat gesprekje
tijdens de oversteek. Het is de beide comités vorig jaar uitste
kend bevallen. Niet alleen organisatorisch, ook financieel. En
daarom geniet Zeeuwsch-Vlaanderen ook nu weer van twee
dagen koers met driftig stampende, ijverige amateurs,
schreeuwende reclamekaravaans en ivat er zo al meer bij komt
kijken bij een grote ronde.
Deze wedstrijd vormt het hoog
tepunt van het Zeeuwsch-Vlaamse
wielerseizoen, dat verder geken
merkt wordt door tal van druk be
zochte en sterk bezette amateur- en
vooral nieuwelingenkoersen. Met
dit evenement heeft de streek weet
een uitgave van formaat terug na
dat eerder twee wedstrijden „sneu
velden". Tot vijf keer toe presen
teerde „Luctor et Emergo" (Oost
burg) de „Omloop van West-
Zeeuwsch-Vlaanderen".
OOSTBURG - TERNEUZEN
Ter nagedachtenis, aan de en
kele maanden geleden overle
den sportjournalist Piet Hack,
die voor de wielersport in het
algemeen en door zijn junctie
bij Dagblad De Stem deze wed
strijd in het bijzonder een warm
hart toedroeg, heeft de directie
van Dagblad De Stem een wis-
selprijs beschikbaar gesteld. De
ze „Piet Hack wisseltrofee"
vormt de inzet van de ploegen
tijdrit op zondag. De renners
van het winnende team ontvan
gen naast de beker die na drie
maal achtereen gewonnen te
zijn definitief in het bezit komt'
van de firma waarvoor gereden
toordteen herinnering aan
hun overwinning.
Degenen die Oostburg vertegenwoordigen in het comité: v.l.n.r.: Piet Brugge-
man, Piet Scherbijn, Eduard van Hulle en Roel Benjamins.
derdvijftig gulden vergoeding voor
de oogst. De entreeprijzen beliepen
35 cent voor de volksplaatsen en een
gulden voor een tribunekaart. Met
drie banen in eigen streek en nog
een veelvoud in het nabije Belgische
achterland werden de liefhebbers al
vlug verwend en gingen hoge eisen
aan de programma's stellen.
Het is voornamelijk hierom dat de
pistes geen lang leven beschoren
waren. Geld om werkelijke kam
pioensnummers aan te trekken was
een paar keer aanwezig, maar daar
na ging de kwaliteit van de koer
sen hard achteruit. De publieke be
langstelling liep even snel terug en
bij gebrek aan inkomsten gingen de
pistes op de fles. De Oostiburgse
deed dat in 1939.
De Oostburgse stichting waarbij
het huidige comité-lid Van Hulle als
verzorger van de wielrenners op
trad, beperkte overigens haar kort
stondige activiteiten niet uitsluitend
tot de baan. In 1935 werd onder haar
auspiciën en met grote medewer
king van een Bredase sigarenfabriek
de eerste ronde van West-Zeeuwsch-
Vlaanderen gereden over een afstand
van 118 km. De grote Theo Middel
kamp denderde als eerste de piste
op en ging met de ere-palm aan de
haal. Een jaar later op 15 augustus
ging de tweede en laatste uitgave
door, o.m. met deelname van de le
gendarische Cesar Bogaert. Deze
eerste gewestelijke ritten die later
uitgroeiden tot een totaal van vijf,
liepen over nagenoeg hetzelfde par
koers als nu de amateurs in de
tweede rit van de Omloop moeten
rijden. De stichting Wielerbaan Oost
burg legde er de bakermat mee voor
het huidige wielerspektakel.
Een koers voor individuelen die de eer
ste keer gewonnen werd door Eddy de
Waal en het laatst tl961) op naam kwam
van Miel Verstraete. De „omloop"
kwam met tussentijden van enkele jaren
om tenslotte, vier jaar geleden, geheel
te verdwijnen. Alleen de route die nu op
de tweede dag wordt verreden is er
(grotendeels) van overgebleven. Vanuit
Terneuzen liet de plaatselijke wieler
club in 1957 een „Ronde van Zeeland"
rijden. Amateur-ploegen fietsten er een
driedaagse die van Terneuzen naar Ter-
neuzen ging, daarna Koewacht - Koe
wacht dan tijdrit Koewacht - Terneuzen
fn tenslotte de rit Hoedekenskerke -
Heinkenszand. Een financiële strop van
ruim drie mille deed de organisatoren
besluiten het werkstuk er verder maar
aan te geven. Terneuzen kende wat dat
betreft méér pech. In 1962 vond er de
eerste door de bond van beroepsrenners
georganiseerde prof-wedstrijd plaats en
dat feest eindigde in een groot fiasco wat
het deelnemersveld betrof. Daarvóór had
WC Terneuzen aldrie beroepskoersen
gebracht. En met succes. Ook een wieler-
dag a la Ch a am sloeg aan. Adspiranten.
nieuwelingen, amateurs en profs fietsten
samen (in 19631 een hele dag bij,elkaar
en daar bestond enorme belangstelling
voor. Oostburg (..Luctor et Emergo'
dus) bracht behalve eerder genoemde
West Zeeuwsch-Vlaamse Omloop ver
schillende profwedstrijden in veel varia
ties, (criteria en achter de derny). Een
van de hoogtepunten was wel de etappe
aankomst in de Ronde van Nederland
1954. Voor de vierde rit die in Oost-
bung eindigde (en door Toon van Oers
werd gewonnen) bestond geweldige be
langstelling. Naar schatting twaalfdui
zend mensen hadden een plaatsje gevon
den langs de aankomst-route.
Emergo" als WC Terneuzen vieren deze
weken een lustrum. In eerstgenoemd ge
val is dat het vierde, Terneuzen be
staat tien jaar. Het bestuur „comité
Omloop van Zeeuwsch-Vlaanderen"
heeft geen wijziging ondergaan en het
betekent dus dat Gijs Veerman (Ter
neuzen) nog steeds als praeses op
treedt. Eduard van Hulle (Oostburg)
bleef vice-voorzitter. Piet Morres (Ter
neuzen), secretaris, Piet Soherbijn (Oost-
burg) tweede secretaris. Piet Roe-
lands (Terneuzen) penningmeester,
Piet Bruggeman (Oostburg) tweede pen
ningmeester, Theo Engels (Terneuzen)
representatie, Roel Benjamins (Oost
burg) zorgt voor de puliciteit. Vier om
vier. In hun eigen „district" hebben de
heren naarstig gespeurd naar verbete
ringen en veranderingen in het par
koers.
Terneuzen (waar zaterdag enkele tien
tallen amateurs vertrekken om er na
honderdvijfenzestig kilometers terug te
keren) vond die vooral in een niéuwe
aankomst. Vorig jaar lag de finish in
Oud-Terneuzen, deze keer wordt de fina
le in het nieuwe gedeelte gehouden. Op
de invalsweg, die de laatste vijfhon
derd meter kaarsrecht is en een breed
te heeft waar alle mogelijkheden zijn om
vrijuit te spurten. In de route zelf wer
den drie correcties aangebracht. Bier
vliet, Hoek en Kloosterzande zien de ka
ravaan nu niet langs, maar door het
dorp trekken.
Ook Oostburg wijzigde de finish. In
de eerste plaats komen de ploegen die
dertig kilometer tegen het horloge rij
den (zondagmorgen) niet aan op het
Kroonwijkparkoers. maar ligt de eind
streep op de Markt. De eerste ploeg fi
nisht daar om ea 10.45 uur. Het eind
doel van de 's middags te verrijden
etappe (honderdtwintig kilometer) werd
van de Kroonwijksingel verplaatst naar
de Noordwal, een zeven meter brede
weg die over vier hond erd meter geen
bochten kent.
In afwachting: van de aankomst der
amateurs kan het publiek in heide plaat
sen genieten van een voorwedstrijd die
nieuwelingen voor hun rekening nemen.
Terneuzen begint om twee uur met een
vijfentwintig kilometer lange race voor
dames en laat rond half drie (na door
komst eerste ronde der „omloop") de
nieuwelingen vertrekken voor vijftig ki
lometer. Parkoers: invalsweg, Frederik
van Edenstraat, Bellamystraat, Zuid
Iandstraat, Jacob Catsstraat, Invalsweg-
Lengte: negentienhonderd meter.
TERNEUZEN Een van de belang
rijkste factoren voor het slagen van een
wielerronde als de „Omloop van
Zeeuwsch-Vlaanderen" is de medewer
king van politie. Zowel bij de aankom
sten als tijdens de rit. Wat dat betreft
heeft het Zeeuwsch-Vlaamse comité geen
enkele reden tot klagen. Vorig jaar
kreeg men alle mogelijke medewerking
,en dat zal ook nu gebeuren" vertelde
adjudant J. L. Boogaard, die door dis
trictscommandant A. J. van Thiel (Mid
delburg) belast is met de organisatie van
het politiekorps. Twee motor-agenten
van de verkeersgroep Terneuzen bege
leiden de karavaan en ze staan, voor
eventuele moeilijkheden, via de mobilo
foon in verbinding met elkaar en het
groepsbureau. Bij de tijdrit zet de adju
dant ook enkele auto's in en hij wordt
daarbij geholpen door het comité. „Voor
dat deel van de wedstrijd verwacht ik
wel wat werk. Als het goed weer is ten
minste. Dan komen de vakantiegangers
en er zitten nogal wat moeilijke ver
keerspunten in de route De weg moet
niet alleen veilig zijn en blijven Voor de
coureurs, ook het overige verkeer dient
goed afgevangen te worden" aldus ad
judant Boogaard. Hij heeft met zijn twee
motorrijders (en enkele leden van het
comité) verschillende malen de route
voor beide dagen gereden.
We mogen niets aan het toeval over
laten. Alle gevaarlijke delen van het
parkoers moeten tevoren goed bekend
zijn. Maar het zal wel lukken. Vorig jaar
hebben we weinig moeilijkheden gekend,
ook al door de prettige manier waarop
het comité met ons samenwerkte."
Zaterdag en zondag dan weer sport op
twee wielen. Eerst Oost Zeeuwsch-Vlaan
deren, de volgende dag door het weste
lijk deel- Na maanden van intensieve
voorbreidingen is het comité „rond".
Wedstrijdtechnisch staat de zaak keurig
op papier en voor de nodige kasmidde
len heeft de middenstand (vorig jaar
bijzonder tevreden) in beide plaatsen een
aardig steentje bijgedragen.
Het wordt deze keer min of meer een
„feest"-ronde want zowel „Luctor et
Hetzelfde rennersveld (met o.a. na
tionaal kampioen Wim Huysmans) ver
huist 's zondags naar Oostburg om er
op hetzelfde circuit als vorig jaar (start
Noordwal, Zandstraat, Kroonwijksingel,
Verlenigae Noordwal, Noordwal) te du
elleren, Om twee uur gaan aspiranten
rijden (twintig kilometer), kwart voor
drie dames (vijfentwintig kilometer) en
rond half vier nieuwelingen (vijftig kilo
meter). Het parkoers is precies duizend
meter. Zowel in Terneuzen als Oostburg
zullen de wachtende wielerliefhebbers
regelmatig op de hoogte worden gehou
den van de situatie in de „omloop".
Dank zij de medewerking van de BB, die
de mobiiofoonpost beschikbaar stelt, kun
nen gegevens rechtsstreeks uit de ka
ravaan naar de aankomstplaatsen ge
seind worden. Voor degenen die langs
de route staan wordt de tijd gekort door
het voorbijtrekken van de reclame-ka
ravaan, die onder supervisie staat van
Jan Bogaert (Oostburg) en Henny van
Pamelen (Terneuzen), twee zeer nauw
bij het organiserende comité betrokken
werkers.
OOSTBUG Gonnie de Vos zal er
dit jaar we] bij zijn, tenminste het ziet
er serieus naar uit! De eerste „omloop"
kon het negentienjarig meisje uit St.-
Kruis niet van de partij zijn wegens
ziekte. Ze moest de haar opgedragen
taak ais ronde-miss overdragen aan een
vriendinnetje (Elsje Meeuwsen), dat
net als zij werkzaam is in de kapsalon
van Piet Bruggeman, de figaro in het
bestuur van de „omloop".
Het donkere kapstertje is bijzonder ver
eerd met haar taak „Nu zie ik een
grote wedstrijd van dichtbij" lacht ze en
vertelt veel naar wielerkoersen te gaan
kijken. Haar favorieten: Jan Janssen bij
de profs en Wim Dubois als het ama
teurs betreft. Gonnie de Vos heeft meer
liefhebberijen. Dansen en muziek.
Laatstgenoemde hobby beoefende ze in
tensief als zangeresje van een band
(„ik ben ermee gestopt want het ont
breekt me aan doorzettingsvermogen...")
en activiteiten op de gitaar. Zater
dag en zondag krijgt Gonnie een mooie
blauwe jurk aan (geschonken door een
Oostburgs warenhuis dat dit onderdeel
van het programma adopteerde), mag
ze in een grote open auto meerijden en
winnaars feliciteren. „Machtig..."
OOSTBURG. M. A. Aal-
bregtse, voorzitter van de
V.V.V. Oostburg en een van
de initiatiefnemers in de derti
ger jaren van West-Zeeuwseh-
Vlaamse wielerspektakels, ziet
de tweede uitgave van de Om
loop van Zeeuwsch-Vlaanderen
met grote interesse tegemoet
De organisatoren zwaait hij al
le lof toe voor het prachtige
staaltje van samenwerking,
waardoor dit tweedaags koers-
geweld doorgang kan vinden.
Een eerste rit in het oostelijk
deel, die daags daarna met een
ploegentijdrit als trait d'union
overgaat naar het westelijk ge
bied, vindt Aalbregtse symbo
lisch voor de wielersport in heel
het Zeeuwsch-Vlaamse, dat als
buurman van de Belgische wi»-
lernatie deze liefde niet van
vreemden heeft.
Een heropleving- van de wieler
sport aan weerszijden van het Ter-
neuzense kanaal doet terugdenken
aan de glorietijd van kort voor de
tweede wereidoorlog. in Terneuzen,
Sas van Gent en Oostburg verrezen
toen betonnen wielerbanen, waar dui
zenden liefhebbers elke zomerse zon
dag de grote mannen uit België, Ne
derland en de streekfavorieten aan
het werk zagen.
Ouderwets vuurwerk werd daar ge
toond door renners als Pijnenbui'g-
Wals, de Italiaan Tonani, de jonge
Arie van Vliet, Cees Pellenaars,
Theo Middelkamp, de rappe Belg
Omer Debruyeker, het Hulster duo
Weemaes—Fra-ncken en zo veel an
deren. Iedere zondag in het seizoen
presenteerden de organisatoren goed
bezette koppel-, afval- en sprint-
wedstrijden. De wielersport had de
Zeeuwsch-Vlamingen te pakken en
zij konden op eigen pistes tevreden
worden gesteld.
In het Oostburgse heeft de glorie
nog geen zes volle jaren geduurd.
In 1933 vormden mx. Jannis Eras
mus, ir. I. A van Cryningen, H.
B.S.-leraar E. P. van der Werff en
Aalbregtse de stichting Wielerbaan
Oostburg, die drie maanden later al
over een betonnen baan van 200
meter beschikten. Op Hemelvaart-
dag 25 mei zouden de openingskoer
sen worden verreden, maar een he
vige regenval stelde dit drie dagen
Uit. Het aanvangsprogramma trok
met 5000 man een volle bak. Het
Oostburgse baantje mooht er zijn.
v Het kon voordelig worden opgezet
op een terrein van ruim anderhalve
hectare, waar nu de technische
school aan de rijksweg staat. Vier
honderd gulden betaalde men per
jaar voor de pacht en eenmaal hon-
OOSTBURG-TERNEUZEN
Koersen in Zeeland is een zwaar
karwei. Coureurs en ploegleiders
weten dat. Ze zijn er niet rouwig
om. Integendeel. Op de smalle dijk
jes en bijna onbeschutte wegen
waar de wind als een scherprech
ter door de karavaan buldert, wor
den immers renners „groot" ge
maakt of nog sterker dan ze al zijn.
Het rijden onder die omstandig
heden betekent ieder jaar weer een
fors aantal uitvallers. Het houdt te
vens in dat de winnaar van bij
zondere klasse moet zijn.
Zeker waar het, zoals in de Omloop
van Zeeuwsch-Vlaanderen, een twee
daagse betreft. Twee dagen knokken te
gen de wind die er altijd wel is. In to
taal worden drie wedstrjjen gereden.
Zaterdag 21 augustus Terneuzen - Ter
neuzen (honderdvijfenzestig kilometer)
zondag 22 augustus tijdrit Terneuzen-
Oostburg (dertig kilometer) en later op
de dag Oostburg - Oostburg (honderd
twintig kilometer).
Traject nummer een kent nogal wat
„pittige" stukken circuit. In Ie Vrije
Straat bij Sas van Gent bijvoorbeeld
wordt het hobbelen geblazen. Ruim zes
kilometer gaat de tocht over bonkige
Hetzelfde geldt voor een deel
de weg tussen Axelse Sassing en
Westdorpe. waar over vier kilometer
zware klinkers liggen. Voor het overige
trekt de rennersclub over fraaie gladde
wegen. De race tegen het horloge, die
in ploegverband wordt gereden, loopt
over de provinciale weg rechtstreeks
van Terneuzen naar Oostburg. Een uit
stekende betonnen baan die zich als een
grijs lint door het wijdse en open land
slingert. In de etappe Oostburg - Oost
burg krijgen de coureurs twee zware
stukken. Eerst bij Sluis. Van deze plaats
tot Heille (ongeveer zes kilometer)
moet men weer afrekenen met kassei
en. Tussen Vuilpan en Aardenburg (af
stand vijf kilometer) zit de volgende
en tevens laatste lastige opgave. Zo on
geveer ligt het strijdtoneel van komend
weekeind. Keurig uitgestippeld door de
wielereomdtés van Oostburg en Terneu
zen.
Tweeënzeventig renners, amateurs uit
binnen- en buitenland, gaan proberen de
moeilijke hindernis te nemen. Negen Ne
derlandse teams en drie van over de
grens. Van die „gasten" is nog weinig
bekend. Het Belgische en Engelse team
werden pas laat samengesteld. In ieder
geval moet men voor wat de tijdrit be
treft, ernstig rekening houden met de En
gelsen die gespecialiseerd zijn op dit ge
bied. In de Ronde van Midden-Zeeland
werd dat nog eens bewezen.
De Duitse ploeg (die geadopteerd
door Beck's geen reclame mag voe
ren omdat dat nu eenmaal verboden is
in hun land) presenteert coureurs die
allen uit het Ruhrgebied komen. De
meest succesvolle is ongetwijfeld Dieter
Leitner die in het afgelopen seizoen
al tien eerste prijzen reed en zestien
keer onder de eerste twintig eindigde.
Ferdinand Credo heet de volgende,troef.
Als eerstejaars amateur fietste hij drie
zegepalmen bij elkaar en eindigde in het
nationale wegkampioenschap op de vijf
de plaats. Tja en dan nationale kans
hebbers. Een moeilijke opgave gezien
de prestaties van de laatste tijd Rini
Roks (Breda Bier) komt met de win
naar van vorig jaar Janus van Breu-
gel en brengt verder enkele sterke kna
pen mee. Dies Kosten, winnaar van de
Ronde van Midden-Zeeland en knap rij
dend in de Canadese ronde, Nico Lute,
deelnemer aan de kleine Tour, Nol
Kloosterman, eerste in de Ronde van
Brabant, Jan Franssen, een handjevol
overwinningen en de Zeeuwse renner Ri-
nus Hoogerland. Roks' collega Herman
Krott (Amstel Bier) stuurt eveneens ge
vreesde mannen op pad. Aan het hoofd
gaat Piet Braspenninckx. De sterke Henk
Schouten, Fried Liebregts en Harmen
Smit strijden aan zijn zijde. De ploeg
is bijna met uitzondering van o.a. Har
ry Steevens, dezelfde die het klasse
ment voor teams won in de jongste
Olympia Tour.
Wim van Beek (Dextro Energen) pre
senteert een volgende formatie met gro
te azen. Rini Wagtmans, Henk van Fie
re. Wim de Wilde, Daan Holst, Henk
Vogels en Gerrie de Bruin. Naar onze
mening de sterkste ploeg van het veld.
De manier waarop deze club de Ker
senronde van Mierio beheerste was zo
imponerend dat ook voor de Zeeuwsch-
Vlaamse Omloop een der leden als grote
favoriet voor de eerste plaats gezien
moet worden.
Henny Peters, Jan van Veen, Hans den
[artog, Ted Blom, Gaby Minneboo en
Cees Brugel rijden onder leiding van
oud-zesdaagse renner Gé Pgters (Cabal-
lero), die tot op heden nog met het geluk
van daverende prestaties kende, maar
toch over een homogeen stel beschikt.
Piet Kettenis en Theo ten Dam zijn de
beste coureurs in de ploeg van Cees Lok
(Panache). Schrijver - Boidin vertrekt
met Ton Rijkers en Arie Drop als bes
ten. Ploeg Paul Vermeersen voert Wim
Dubois als kanshebber aan. Hij is
Zeeuws kampioen, heeft verschillende
overwinningen op zijn naam en reed een
sterke ronde van Belgisch Luxemburg.
Buckacki, De Feber, De Wolf, Voerman
en Moerdijk (allen Zeeuwen) complete
ren het gezelschap. In de club die Reis
bureau Rouw adopteerde vonden cracks
als André van Middelkoop en Frank
Ouwerkerk een plaats. Ze komen als lid
van de Rotterdamse vereniging .Pe
daalridders", waarvan ook de andere rij
ders (o.a. de schaatser Klaas Renes)
deeil uitmaken-
Gonnie de Vos: kapster en ronde-miss
Piet Roelands. Piet Morres, Gijs Veerm an en Theo Engels (van links naar
rechts) knappen het Terneuzense deel op.