Hoogtepunt in Zeeuwsch- Vlaams seizoen Terneuzen hadden elkaar gevonden in een groots plan. Komen VEEL FAVORIETEN IN STERK RENNERSVELD Wijzigingen in de route „Symbolisch voor de wielersport in heel het Zeeuwsch-Vlaamse" DE OMLOOP GAAT WEER DRAAIEN! Gonnie de Vos is er nu wel Politie geeft ook nu alle medewerking „WISSELPRIJS PIET HACK" WEDSTRIJDEN ,ROND" SRORTNUMMER DE VRIJE ZEEUW SEIZOEN 1965-1966 VVV-voorzitter M. A. Aalbregtse Drie ploegen uit het buitenland Deelnemers OOSTBVRG/TERNEVZEN. Eduard van Hulle en Gijs Veerman hebben nooit spijt gehad van een toevallige ontmoe ting op de pont. Ze liepen elkaar in de gure novembermaand van 1963 tegen het lijf en als wieier enthousiasten iverd gespro ken over koers en renners. Ineens ivas er het idee. Zo maar. De bestuursleden van respectievelijk wielercomité Oostburg en de zaterdag en zondag (21 en 22 augustus) gaat de tweede in ternationale etappeivedstrijd voor amateurs Omloop van Zeeuwsch-Vlaander en'draaien. Resultaat van dat gesprekje tijdens de oversteek. Het is de beide comités vorig jaar uitste kend bevallen. Niet alleen organisatorisch, ook financieel. En daarom geniet Zeeuwsch-Vlaanderen ook nu weer van twee dagen koers met driftig stampende, ijverige amateurs, schreeuwende reclamekaravaans en ivat er zo al meer bij komt kijken bij een grote ronde. Deze wedstrijd vormt het hoog tepunt van het Zeeuwsch-Vlaamse wielerseizoen, dat verder geken merkt wordt door tal van druk be zochte en sterk bezette amateur- en vooral nieuwelingenkoersen. Met dit evenement heeft de streek weet een uitgave van formaat terug na dat eerder twee wedstrijden „sneu velden". Tot vijf keer toe presen teerde „Luctor et Emergo" (Oost burg) de „Omloop van West- Zeeuwsch-Vlaanderen". OOSTBURG - TERNEUZEN Ter nagedachtenis, aan de en kele maanden geleden overle den sportjournalist Piet Hack, die voor de wielersport in het algemeen en door zijn junctie bij Dagblad De Stem deze wed strijd in het bijzonder een warm hart toedroeg, heeft de directie van Dagblad De Stem een wis- selprijs beschikbaar gesteld. De ze „Piet Hack wisseltrofee" vormt de inzet van de ploegen tijdrit op zondag. De renners van het winnende team ontvan gen naast de beker die na drie maal achtereen gewonnen te zijn definitief in het bezit komt' van de firma waarvoor gereden toordteen herinnering aan hun overwinning. Degenen die Oostburg vertegenwoordigen in het comité: v.l.n.r.: Piet Brugge- man, Piet Scherbijn, Eduard van Hulle en Roel Benjamins. derdvijftig gulden vergoeding voor de oogst. De entreeprijzen beliepen 35 cent voor de volksplaatsen en een gulden voor een tribunekaart. Met drie banen in eigen streek en nog een veelvoud in het nabije Belgische achterland werden de liefhebbers al vlug verwend en gingen hoge eisen aan de programma's stellen. Het is voornamelijk hierom dat de pistes geen lang leven beschoren waren. Geld om werkelijke kam pioensnummers aan te trekken was een paar keer aanwezig, maar daar na ging de kwaliteit van de koer sen hard achteruit. De publieke be langstelling liep even snel terug en bij gebrek aan inkomsten gingen de pistes op de fles. De Oostiburgse deed dat in 1939. De Oostburgse stichting waarbij het huidige comité-lid Van Hulle als verzorger van de wielrenners op trad, beperkte overigens haar kort stondige activiteiten niet uitsluitend tot de baan. In 1935 werd onder haar auspiciën en met grote medewer king van een Bredase sigarenfabriek de eerste ronde van West-Zeeuwsch- Vlaanderen gereden over een afstand van 118 km. De grote Theo Middel kamp denderde als eerste de piste op en ging met de ere-palm aan de haal. Een jaar later op 15 augustus ging de tweede en laatste uitgave door, o.m. met deelname van de le gendarische Cesar Bogaert. Deze eerste gewestelijke ritten die later uitgroeiden tot een totaal van vijf, liepen over nagenoeg hetzelfde par koers als nu de amateurs in de tweede rit van de Omloop moeten rijden. De stichting Wielerbaan Oost burg legde er de bakermat mee voor het huidige wielerspektakel. Een koers voor individuelen die de eer ste keer gewonnen werd door Eddy de Waal en het laatst tl961) op naam kwam van Miel Verstraete. De „omloop" kwam met tussentijden van enkele jaren om tenslotte, vier jaar geleden, geheel te verdwijnen. Alleen de route die nu op de tweede dag wordt verreden is er (grotendeels) van overgebleven. Vanuit Terneuzen liet de plaatselijke wieler club in 1957 een „Ronde van Zeeland" rijden. Amateur-ploegen fietsten er een driedaagse die van Terneuzen naar Ter- neuzen ging, daarna Koewacht - Koe wacht dan tijdrit Koewacht - Terneuzen fn tenslotte de rit Hoedekenskerke - Heinkenszand. Een financiële strop van ruim drie mille deed de organisatoren besluiten het werkstuk er verder maar aan te geven. Terneuzen kende wat dat betreft méér pech. In 1962 vond er de eerste door de bond van beroepsrenners georganiseerde prof-wedstrijd plaats en dat feest eindigde in een groot fiasco wat het deelnemersveld betrof. Daarvóór had WC Terneuzen aldrie beroepskoersen gebracht. En met succes. Ook een wieler- dag a la Ch a am sloeg aan. Adspiranten. nieuwelingen, amateurs en profs fietsten samen (in 19631 een hele dag bij,elkaar en daar bestond enorme belangstelling voor. Oostburg (..Luctor et Emergo' dus) bracht behalve eerder genoemde West Zeeuwsch-Vlaamse Omloop ver schillende profwedstrijden in veel varia ties, (criteria en achter de derny). Een van de hoogtepunten was wel de etappe aankomst in de Ronde van Nederland 1954. Voor de vierde rit die in Oost- bung eindigde (en door Toon van Oers werd gewonnen) bestond geweldige be langstelling. Naar schatting twaalfdui zend mensen hadden een plaatsje gevon den langs de aankomst-route. Emergo" als WC Terneuzen vieren deze weken een lustrum. In eerstgenoemd ge val is dat het vierde, Terneuzen be staat tien jaar. Het bestuur „comité Omloop van Zeeuwsch-Vlaanderen" heeft geen wijziging ondergaan en het betekent dus dat Gijs Veerman (Ter neuzen) nog steeds als praeses op treedt. Eduard van Hulle (Oostburg) bleef vice-voorzitter. Piet Morres (Ter neuzen), secretaris, Piet Soherbijn (Oost- burg) tweede secretaris. Piet Roe- lands (Terneuzen) penningmeester, Piet Bruggeman (Oostburg) tweede pen ningmeester, Theo Engels (Terneuzen) representatie, Roel Benjamins (Oost burg) zorgt voor de puliciteit. Vier om vier. In hun eigen „district" hebben de heren naarstig gespeurd naar verbete ringen en veranderingen in het par koers. Terneuzen (waar zaterdag enkele tien tallen amateurs vertrekken om er na honderdvijfenzestig kilometers terug te keren) vond die vooral in een niéuwe aankomst. Vorig jaar lag de finish in Oud-Terneuzen, deze keer wordt de fina le in het nieuwe gedeelte gehouden. Op de invalsweg, die de laatste vijfhon derd meter kaarsrecht is en een breed te heeft waar alle mogelijkheden zijn om vrijuit te spurten. In de route zelf wer den drie correcties aangebracht. Bier vliet, Hoek en Kloosterzande zien de ka ravaan nu niet langs, maar door het dorp trekken. Ook Oostburg wijzigde de finish. In de eerste plaats komen de ploegen die dertig kilometer tegen het horloge rij den (zondagmorgen) niet aan op het Kroonwijkparkoers. maar ligt de eind streep op de Markt. De eerste ploeg fi nisht daar om ea 10.45 uur. Het eind doel van de 's middags te verrijden etappe (honderdtwintig kilometer) werd van de Kroonwijksingel verplaatst naar de Noordwal, een zeven meter brede weg die over vier hond erd meter geen bochten kent. In afwachting: van de aankomst der amateurs kan het publiek in heide plaat sen genieten van een voorwedstrijd die nieuwelingen voor hun rekening nemen. Terneuzen begint om twee uur met een vijfentwintig kilometer lange race voor dames en laat rond half drie (na door komst eerste ronde der „omloop") de nieuwelingen vertrekken voor vijftig ki lometer. Parkoers: invalsweg, Frederik van Edenstraat, Bellamystraat, Zuid Iandstraat, Jacob Catsstraat, Invalsweg- Lengte: negentienhonderd meter. TERNEUZEN Een van de belang rijkste factoren voor het slagen van een wielerronde als de „Omloop van Zeeuwsch-Vlaanderen" is de medewer king van politie. Zowel bij de aankom sten als tijdens de rit. Wat dat betreft heeft het Zeeuwsch-Vlaamse comité geen enkele reden tot klagen. Vorig jaar kreeg men alle mogelijke medewerking ,en dat zal ook nu gebeuren" vertelde adjudant J. L. Boogaard, die door dis trictscommandant A. J. van Thiel (Mid delburg) belast is met de organisatie van het politiekorps. Twee motor-agenten van de verkeersgroep Terneuzen bege leiden de karavaan en ze staan, voor eventuele moeilijkheden, via de mobilo foon in verbinding met elkaar en het groepsbureau. Bij de tijdrit zet de adju dant ook enkele auto's in en hij wordt daarbij geholpen door het comité. „Voor dat deel van de wedstrijd verwacht ik wel wat werk. Als het goed weer is ten minste. Dan komen de vakantiegangers en er zitten nogal wat moeilijke ver keerspunten in de route De weg moet niet alleen veilig zijn en blijven Voor de coureurs, ook het overige verkeer dient goed afgevangen te worden" aldus ad judant Boogaard. Hij heeft met zijn twee motorrijders (en enkele leden van het comité) verschillende malen de route voor beide dagen gereden. We mogen niets aan het toeval over laten. Alle gevaarlijke delen van het parkoers moeten tevoren goed bekend zijn. Maar het zal wel lukken. Vorig jaar hebben we weinig moeilijkheden gekend, ook al door de prettige manier waarop het comité met ons samenwerkte." Zaterdag en zondag dan weer sport op twee wielen. Eerst Oost Zeeuwsch-Vlaan deren, de volgende dag door het weste lijk deel- Na maanden van intensieve voorbreidingen is het comité „rond". Wedstrijdtechnisch staat de zaak keurig op papier en voor de nodige kasmidde len heeft de middenstand (vorig jaar bijzonder tevreden) in beide plaatsen een aardig steentje bijgedragen. Het wordt deze keer min of meer een „feest"-ronde want zowel „Luctor et Hetzelfde rennersveld (met o.a. na tionaal kampioen Wim Huysmans) ver huist 's zondags naar Oostburg om er op hetzelfde circuit als vorig jaar (start Noordwal, Zandstraat, Kroonwijksingel, Verlenigae Noordwal, Noordwal) te du elleren, Om twee uur gaan aspiranten rijden (twintig kilometer), kwart voor drie dames (vijfentwintig kilometer) en rond half vier nieuwelingen (vijftig kilo meter). Het parkoers is precies duizend meter. Zowel in Terneuzen als Oostburg zullen de wachtende wielerliefhebbers regelmatig op de hoogte worden gehou den van de situatie in de „omloop". Dank zij de medewerking van de BB, die de mobiiofoonpost beschikbaar stelt, kun nen gegevens rechtsstreeks uit de ka ravaan naar de aankomstplaatsen ge seind worden. Voor degenen die langs de route staan wordt de tijd gekort door het voorbijtrekken van de reclame-ka ravaan, die onder supervisie staat van Jan Bogaert (Oostburg) en Henny van Pamelen (Terneuzen), twee zeer nauw bij het organiserende comité betrokken werkers. OOSTBUG Gonnie de Vos zal er dit jaar we] bij zijn, tenminste het ziet er serieus naar uit! De eerste „omloop" kon het negentienjarig meisje uit St.- Kruis niet van de partij zijn wegens ziekte. Ze moest de haar opgedragen taak ais ronde-miss overdragen aan een vriendinnetje (Elsje Meeuwsen), dat net als zij werkzaam is in de kapsalon van Piet Bruggeman, de figaro in het bestuur van de „omloop". Het donkere kapstertje is bijzonder ver eerd met haar taak „Nu zie ik een grote wedstrijd van dichtbij" lacht ze en vertelt veel naar wielerkoersen te gaan kijken. Haar favorieten: Jan Janssen bij de profs en Wim Dubois als het ama teurs betreft. Gonnie de Vos heeft meer liefhebberijen. Dansen en muziek. Laatstgenoemde hobby beoefende ze in tensief als zangeresje van een band („ik ben ermee gestopt want het ont breekt me aan doorzettingsvermogen...") en activiteiten op de gitaar. Zater dag en zondag krijgt Gonnie een mooie blauwe jurk aan (geschonken door een Oostburgs warenhuis dat dit onderdeel van het programma adopteerde), mag ze in een grote open auto meerijden en winnaars feliciteren. „Machtig..." OOSTBURG. M. A. Aal- bregtse, voorzitter van de V.V.V. Oostburg en een van de initiatiefnemers in de derti ger jaren van West-Zeeuwseh- Vlaamse wielerspektakels, ziet de tweede uitgave van de Om loop van Zeeuwsch-Vlaanderen met grote interesse tegemoet De organisatoren zwaait hij al le lof toe voor het prachtige staaltje van samenwerking, waardoor dit tweedaags koers- geweld doorgang kan vinden. Een eerste rit in het oostelijk deel, die daags daarna met een ploegentijdrit als trait d'union overgaat naar het westelijk ge bied, vindt Aalbregtse symbo lisch voor de wielersport in heel het Zeeuwsch-Vlaamse, dat als buurman van de Belgische wi»- lernatie deze liefde niet van vreemden heeft. Een heropleving- van de wieler sport aan weerszijden van het Ter- neuzense kanaal doet terugdenken aan de glorietijd van kort voor de tweede wereidoorlog. in Terneuzen, Sas van Gent en Oostburg verrezen toen betonnen wielerbanen, waar dui zenden liefhebbers elke zomerse zon dag de grote mannen uit België, Ne derland en de streekfavorieten aan het werk zagen. Ouderwets vuurwerk werd daar ge toond door renners als Pijnenbui'g- Wals, de Italiaan Tonani, de jonge Arie van Vliet, Cees Pellenaars, Theo Middelkamp, de rappe Belg Omer Debruyeker, het Hulster duo Weemaes—Fra-ncken en zo veel an deren. Iedere zondag in het seizoen presenteerden de organisatoren goed bezette koppel-, afval- en sprint- wedstrijden. De wielersport had de Zeeuwsch-Vlamingen te pakken en zij konden op eigen pistes tevreden worden gesteld. In het Oostburgse heeft de glorie nog geen zes volle jaren geduurd. In 1933 vormden mx. Jannis Eras mus, ir. I. A van Cryningen, H. B.S.-leraar E. P. van der Werff en Aalbregtse de stichting Wielerbaan Oostburg, die drie maanden later al over een betonnen baan van 200 meter beschikten. Op Hemelvaart- dag 25 mei zouden de openingskoer sen worden verreden, maar een he vige regenval stelde dit drie dagen Uit. Het aanvangsprogramma trok met 5000 man een volle bak. Het Oostburgse baantje mooht er zijn. v Het kon voordelig worden opgezet op een terrein van ruim anderhalve hectare, waar nu de technische school aan de rijksweg staat. Vier honderd gulden betaalde men per jaar voor de pacht en eenmaal hon- OOSTBURG-TERNEUZEN Koersen in Zeeland is een zwaar karwei. Coureurs en ploegleiders weten dat. Ze zijn er niet rouwig om. Integendeel. Op de smalle dijk jes en bijna onbeschutte wegen waar de wind als een scherprech ter door de karavaan buldert, wor den immers renners „groot" ge maakt of nog sterker dan ze al zijn. Het rijden onder die omstandig heden betekent ieder jaar weer een fors aantal uitvallers. Het houdt te vens in dat de winnaar van bij zondere klasse moet zijn. Zeker waar het, zoals in de Omloop van Zeeuwsch-Vlaanderen, een twee daagse betreft. Twee dagen knokken te gen de wind die er altijd wel is. In to taal worden drie wedstrjjen gereden. Zaterdag 21 augustus Terneuzen - Ter neuzen (honderdvijfenzestig kilometer) zondag 22 augustus tijdrit Terneuzen- Oostburg (dertig kilometer) en later op de dag Oostburg - Oostburg (honderd twintig kilometer). Traject nummer een kent nogal wat „pittige" stukken circuit. In Ie Vrije Straat bij Sas van Gent bijvoorbeeld wordt het hobbelen geblazen. Ruim zes kilometer gaat de tocht over bonkige Hetzelfde geldt voor een deel de weg tussen Axelse Sassing en Westdorpe. waar over vier kilometer zware klinkers liggen. Voor het overige trekt de rennersclub over fraaie gladde wegen. De race tegen het horloge, die in ploegverband wordt gereden, loopt over de provinciale weg rechtstreeks van Terneuzen naar Oostburg. Een uit stekende betonnen baan die zich als een grijs lint door het wijdse en open land slingert. In de etappe Oostburg - Oost burg krijgen de coureurs twee zware stukken. Eerst bij Sluis. Van deze plaats tot Heille (ongeveer zes kilometer) moet men weer afrekenen met kassei en. Tussen Vuilpan en Aardenburg (af stand vijf kilometer) zit de volgende en tevens laatste lastige opgave. Zo on geveer ligt het strijdtoneel van komend weekeind. Keurig uitgestippeld door de wielereomdtés van Oostburg en Terneu zen. Tweeënzeventig renners, amateurs uit binnen- en buitenland, gaan proberen de moeilijke hindernis te nemen. Negen Ne derlandse teams en drie van over de grens. Van die „gasten" is nog weinig bekend. Het Belgische en Engelse team werden pas laat samengesteld. In ieder geval moet men voor wat de tijdrit be treft, ernstig rekening houden met de En gelsen die gespecialiseerd zijn op dit ge bied. In de Ronde van Midden-Zeeland werd dat nog eens bewezen. De Duitse ploeg (die geadopteerd door Beck's geen reclame mag voe ren omdat dat nu eenmaal verboden is in hun land) presenteert coureurs die allen uit het Ruhrgebied komen. De meest succesvolle is ongetwijfeld Dieter Leitner die in het afgelopen seizoen al tien eerste prijzen reed en zestien keer onder de eerste twintig eindigde. Ferdinand Credo heet de volgende,troef. Als eerstejaars amateur fietste hij drie zegepalmen bij elkaar en eindigde in het nationale wegkampioenschap op de vijf de plaats. Tja en dan nationale kans hebbers. Een moeilijke opgave gezien de prestaties van de laatste tijd Rini Roks (Breda Bier) komt met de win naar van vorig jaar Janus van Breu- gel en brengt verder enkele sterke kna pen mee. Dies Kosten, winnaar van de Ronde van Midden-Zeeland en knap rij dend in de Canadese ronde, Nico Lute, deelnemer aan de kleine Tour, Nol Kloosterman, eerste in de Ronde van Brabant, Jan Franssen, een handjevol overwinningen en de Zeeuwse renner Ri- nus Hoogerland. Roks' collega Herman Krott (Amstel Bier) stuurt eveneens ge vreesde mannen op pad. Aan het hoofd gaat Piet Braspenninckx. De sterke Henk Schouten, Fried Liebregts en Harmen Smit strijden aan zijn zijde. De ploeg is bijna met uitzondering van o.a. Har ry Steevens, dezelfde die het klasse ment voor teams won in de jongste Olympia Tour. Wim van Beek (Dextro Energen) pre senteert een volgende formatie met gro te azen. Rini Wagtmans, Henk van Fie re. Wim de Wilde, Daan Holst, Henk Vogels en Gerrie de Bruin. Naar onze mening de sterkste ploeg van het veld. De manier waarop deze club de Ker senronde van Mierio beheerste was zo imponerend dat ook voor de Zeeuwsch- Vlaamse Omloop een der leden als grote favoriet voor de eerste plaats gezien moet worden. Henny Peters, Jan van Veen, Hans den [artog, Ted Blom, Gaby Minneboo en Cees Brugel rijden onder leiding van oud-zesdaagse renner Gé Pgters (Cabal- lero), die tot op heden nog met het geluk van daverende prestaties kende, maar toch over een homogeen stel beschikt. Piet Kettenis en Theo ten Dam zijn de beste coureurs in de ploeg van Cees Lok (Panache). Schrijver - Boidin vertrekt met Ton Rijkers en Arie Drop als bes ten. Ploeg Paul Vermeersen voert Wim Dubois als kanshebber aan. Hij is Zeeuws kampioen, heeft verschillende overwinningen op zijn naam en reed een sterke ronde van Belgisch Luxemburg. Buckacki, De Feber, De Wolf, Voerman en Moerdijk (allen Zeeuwen) complete ren het gezelschap. In de club die Reis bureau Rouw adopteerde vonden cracks als André van Middelkoop en Frank Ouwerkerk een plaats. Ze komen als lid van de Rotterdamse vereniging .Pe daalridders", waarvan ook de andere rij ders (o.a. de schaatser Klaas Renes) deeil uitmaken- Gonnie de Vos: kapster en ronde-miss Piet Roelands. Piet Morres, Gijs Veerm an en Theo Engels (van links naar rechts) knappen het Terneuzense deel op.

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1965 | | pagina 7