Enorme drukte op de tweede Z. L. M.-dag De levende have van de boerderij kreeg vrijdag de volle aandacht LANDBOUWGROND WERD IN 1964 DUURDER18 TOT 40 PROCENT Jos Voet n.v. Het bezoek van de paus aan de V. N. Stalen eilanden in zee bieden meer mogelijkheden Zaterdag 3 juli 1965 DE VRITE ZEEUW Reeds vroeg in de morgen van de tweede Z. L. M.-dag heerste er op het tentoonstellingsterrein grote bedrijvigheid. Veeauto's reden af en aan om paarden, rundvee en schapen aan ie voeren, die aan een keuring werden onderworpen. Door de grote aan voer van dieren werd de diverse jury's een zware taak opgelegd. Om 13.30 uur werd een aanvang gemaakt met het voorleiden van de bekroonde dieren aan de duizenden belangstellenden. Het was een prachtig gezicht de paarden te zien paraderen en ze in galop te zien ronddraven. Commissaris Van Aartsen gaf opnieuw van zijn belangstelling blijk In de voormiddag arriveerde de commissaris der koningin mr. J. van Aartsen op het tentoonstel lingsterrein om alles nog eens rustig te bekijken. Hij werd rond geleid door de heren van het hoofdbestuur. Défilé landbouw- werktuiggroepen Om drie uur werd een aanvang gemaakt met het défilé van de vele landbouwwerktuigen. Door de ge luidsinstallatie werd een toelich ting gegeven betreffende doel en gebruik en technische werking Ook de in de vele grote tenten ondergebrachte stands trokken veel belangstelling. De diverse standhouders bleken dan ook te vreden over de belangstelling en de verkoop. Helikoptervluehten Voor de rondvluchten die ge maakt konden worden boven Axel en de tentoonstelling, bestond eveneens grote interesse. Reeds vroeg in de middag moest men de boeking van de vlieglustigen stop zetten, daar alle vluchten voor vrijdag waren bezet. Kunstmarkt en schilderijententoonstelling In de Nassaustraat is een kunst markt opgesteld, die zeker niet over belangstelling heeft te kla gen. Op deze markt zijn vertegen woordigd de kunstschilder Fer Slock uit Sas van Gent en Jan Juf ferman uit Axel. V. van der Willigen uit Stoppel dijk en de kunstzaak Troutzaerte uit Westdorpe tonen en verkopen er hun keramiek en kunstwerken. Ook de firma Van Hilten uit Axel heeft een stand met kunst voorwerpen. Nico Hoorman stelt zijn poppen ten toon en de heer Walhout van Othene is present met zijn palm- houtsnijwerk. Het lunapark was in de avond uren goed bezet. Om half acht zou een drum bandshow worden gegeven. Dit blijkt altijd een attractie gezien de vele belangstellenden die de show naar de Markt had getrokken. Helaas ging deze show op de Markt door een misverstand niet door. De muzikanten maakten een rondgang door Axel. Ondanks dit mankementje in de regie was de muzikale wandeling een succes. Z.L.M.-paardenkeuring Uitslagen Merrieveulens (jong): IA. Een veulen van G. van Hoeve, Ter- neuzen; IB. Een veulen van B. Simons, Hontenïsse. Merrieveulens (oud)IA. Cla ra van de Buthpolder, eig. A. J. de Feijter, Axel; IB. Maja van 't Hoogland, eig. Al. Serraréns, Ossenisse; IC. Een veulen van P. Suy, St. Jansteen; 1D. Een veulen van F. de Putter, Zaam- Hengstveulens; IA. Een veu len van R. de Milliano te Oost burg; 1B. Een veulen van E. J. Verpoorte, Zaamslag. 2-jarige merries (kleine maat): IA. Erna, eig. C. N. den Hamer, Schoondijke; IB. Leentje van 't Hoogland, eig. Al. Serrarens, Os senisse. 2-jarige merries (grote maat): IA. Ilva d'Amice, eig. A. J. E. Temmerman, Schoondijke; 1B. Indiga d'Amice, eig. A. J. E. Temmerman, vnd. 3-jarige merries: 1. Hilda d'Amice, eig. A. J. E. Temmer man, vnd. 3-jarige merries (grote maat): 1. Anja van de Statendijk, eig. C. N. den Hamer, Schoondijke. 4 en 5-jarige merries (kleine maat)1. Clara, eig. G. van Hoe ve. 4- en 5-jarige merries (mid denmaat): IA. Marietje van To- nenhof. eig. Al. Serrarens, Osse nisse; IB. Ingrid van Doolman, eig. B. Simonse, Heinkenszand. 4- en 5-jarige merries (grote maat): 1. Romy van de Noord kant, eig. P. E. den Backere, St. Kruis. 610-jarige merries (kleine maat)IA. Gerda, eig. M. L. M. Ysebaert, Axel; IB. Astrid van Bea, eig. O. A. Blondeel, Aarden- burg; IC. Baronesse van Zaam, 9 eig. P. Suy, St. Jansteen. 6—10-jarige merries (grote maat)IA. Dora van Egchel, eig. C. Mol, Waarde. 610-jarige hengsten; 1. Fa- vori van Moerkapelle, eig. C. N. den Hamer, Schoondijke. AUTOBEDRIJVEN Fred. v. Eedenlaan Tel. (01150) 3456 TERNEUZEN 11-jarige en ondere merries (middenmaat): IA. Cora van Lindenhof, eig. J. A. Deij, Phi lippine; IB. Martha, eig. A. J. de Feijter, Axel. li-jarige en oudere merries (gr. in.): 1A. Coquette van de M Jo, eig. A. J. E. Temmerman, vnd.; IB. Sonja van Wilgenhof, eig. A. Schrier en J. Platschorre, Waarde. Stalgroep 3 stuks: 1A. Al. Ser rarens, Ossenisse; IB. A. J. E. Temmerman, vnd. Kampioen merries: Gerda, eig. M. L. M. Ysebaert, Axel. Kampioen hengsten: Favori v. Moerkapelle, eig. C. N. den Ha mer, Schoondijke. Reserve-kampioen merries: Do ra van Egchel, eig. C. Mol, Waar de. Ere-kampioen merries: Ninet te v. d. Standert, eig. Al. Serra rens, Ossenisse. Het is voorbarig te zeggen dat en wanneer de paus een bezoek zal brengen aan het hoofdkwar tier van de verenigde naties. Dit werd vrijdag door de persdienst van het Vaticaan meegedeeld naar aanleiding van de verkla ring van de permanente afge vaardigde van het Vaticaan bij de verenigde naties, mgr. Alber to Giovanetti, die donderdag zei te verwachten dat de paus een bezoek aan de volgende algeme ne vergadering overwoog en dat het hem (Giovanetti) zou verba zen wanneer dit niet doorging. Ere-kampioen hengsten: Favo ri van Moerkapelle. eig. C. N. den Hamer, Schoondijke. Wereldverkveers- tentoonstelling in München Deze foto geeft een overzicht van de afdeling lucht- en ruim tevaart op de verkeerstentoon- stelling, die momenteel in Mün chen wordt gehouden. De bezoe- ke-s in de kabelbaangordel kij ken uit over een Atlas-raket, waarmee in 1962 de Amerikaan se astronauten Glenn en Car- pentier in de ruimte werden ge bracht en (daarvóór) een V2. Als geheel zijn in ons land de koopprijzen voor boerderijen in 1964 gestegen met tien procent, voor los bouwland met achttien procent en voor los grasland met zeventien procent. Het hoogste stijgingspercentage deed zich voor bij boerderijen in tuinbouwgebie den (ongeveer veertig procent). Dit meldt het jaarverslag 1964 van de rijksdienst voor het natio nale plan. Alleen over de prijsont wikkeling van landbouwgrond was min of meer volledig statistisch materiaal aanwezig. Ook in het al gemeen echter oefende het tekort aan ruimte een otiwaartse druk uit (Adv.) op de grondprijzen. De toenemende verstedelijking van ons land, aldus het verslag, maakt het steeds duidelijker dat het landelijke gebied in de toe komst vele functies zal moeten vervullen: agrarische produktie- ruimte, recreatieruimte, structu rerend element in de stedebouw- kundige vormgeving (open ruimte) enz. Alleen reeds door de omvang van de in het geding zijnde gebie den is het uitgesloten, deze „ge bieden met veie functies tegelijk" alle te kopen op grond van het en kele feit dat een functie zich niet volkomen onbelemmerd kan ont plooien. De oplossingen zuilen dus overwegend moeten worden ge vonden met behoud van de huidige eigendomsverhoudingen. Daarbij is de centrale vraag hoe de verschil lende functies van onze landelijke gebieden zijn te combineren, zon der elk van de functies al te zeer aan beperkingen te onderwerpen. Daarom is het van betekenis, dat de ministers van landbouw en van volkshuisvesting hebben afgespro ken, dat mede met bet oog op de vervolgnota inzake de ruimteliike ordening nader beraad zal worden gevoerd over de wederzijdse af stemming van het structuurbeleid in de landbouw en de ruimtelijke ordening. „Veel in het nieuws kwam. in 1964 het R.E.M.-eiland. dat wel iswaar slechts kort heeft gediend als basis voor een commercieel televisiestation, maar als kunst matig eiland zijn soliditeit in en kele stormen heeft bewezen", al dus luidt, een zinsnede uit liet jaarverslag van de rijksdienst voor het nationale plan over 1964. Het verslag herinnert eraan dat bij de exploratie van olie en gas in de Noordzeebodem ook van die eilanden gebruik wordt gemaakt (Mr Cap en andere). In het verslag van de rijks dienst wordt gezegd dat voorals nog niet is aan te geven of het toepassingsbeleid van dergelijke kunstmatige eilanden nog verrui ming zal ondergaan. De hoge kosten leggen wel beperkingen op, maar de rijksdienst meent dat de mogelijkheden voor plaatsing in de ondiepe Noordzee niet on gunstig zijn. Voor dichtbevolkte landen rond die zee worden vol gens de dienst door deze nieuwe techniek potentiële mogelijkhe den geboden om bijvoorbeeld hin derlijke of schadelijke functies buiten iedere bebouwing of be woning onder te brengen. Zo zou den deze stalen eilanden in zee een positieve bijdrage tot de hy giene van het milieu te land kun nen leveren. De rijksdienst ziet hierin een reden om de ontwik kelingen op dit gebied met aan dacht te bliiven volgen. Historie van door JOH. DE VRIES het jongste verleden van Terneuzen LXI Het kon daar bij de oostsluij overdag kort vóór het keren van het tij soms een gezellige boel zijn, als de „ketsers" zich gereed maakten. Menige ruwe maar goedbedoelde kwinkslag is daar afgevuurd! Maar denk vooral niet dat het een ongeor dende boel was! Wanneer de ketsers op hun paarden sprongen en in gestrekte galop om het hardst de oostpier oprenden, dan was dat niet om elkaar „een vlieg af te vangen". Het was nu eenmaal een oud gebruik. Aan het „end" gekomen, werd met dobbelstenen geworpen. Wie de hoogste „gooi" had, was num mer één, enz. Deze regeling ging natuurlijk alleen maar op bij gezamenlijk oprijden. De „gooi" was alleen bepalend voor het „op het kanaal brengen" der schepen, want bij de oostkolk stond de „ouwe Koba" (Doorns) al gereed met de „ketslijst", dat was een lijst waarop de beurten stonden aangetekend voor hen die de schepen verder het kanaal op mochten brengen, hetzij naar Sluiskil, Sas van Gent of verder. „Ouwe Koba" kreeg van elk verder te brengen schip een dubbeltje en die dubbeltjes werden soms hard ver diend! Als het 's nachts tij was, stond Koba evenzeer op haar post en menig „ketser" is door haar in zijn bedje wakker ge schud! Want deuren sluiten was er als regel niet bij. Och, wat viel er nu bij zo iemand te stelen! Bovendien, diefstal kwam in die dagen zo goed als niet voor. „Ouwe Koba" heeft dat tot d'r 80ste jaar volgehouden. Ze kon draven als de beste en een fiets, toen nog onbereikbaar voor Koba, had ze niet nodig! We kunnen, meen ik, niet beter doen dan in onze gedachten meerijden de oostpier op. Het is een wat koude regenachtige dag in oktober; peeëntijd en de ouwe koftjalken van Jan Fokke de Goede, van Michiel de Bruijn en van Jan en Frans ten Hoeve, die bij de „plaat" voor anker liggen te schommelen, hijsen het zeil, want de eb gaat keren. De haven van Terneuzen is toch al niet gemakkelijk voor onze zeilschippers, dus er mag geen tijd verloren gaan De wind zit niet zo best en dan kan de schipper niet beter doen dan de sloep vóór de kop en roeien maar, terwijl moeder de vrouw de stuurpen in handen neemt. Eerst een licht lijntje onder bij de stenen naar de „ketser" opgegooid, gevolgd door een zwaar dere lijn en dan wordt het: trekken jongens! Maar niet altijd gaat het zo vlot! Stoffijn herinnert zich, hoe hij op een zomeravond als jong ventje bij een zwaar onweer alle „ketsers" waren al naar huis gereden een klippertje aan zag komen. Nou, dat ding had het niet gemakkelijk. Storm vlagen, de bliksem niet van de lucht, een gietregen en daar zat de arme schippersvrouw in het roeibootje voor de kop te ploe teren om toch nog een lijn op de kant te brengen. En het lukte waarachtig nog ook! Een touwtje „op", een staaldraad eraan en die wist Stoffijn gelukkig nog aan een paal vast te maken, zodat het schip niet kon afdrijven. Hoe de vrouw er nog in geslaagd is met de roeiboot bij het schip te komen, is een wonder, want nauwelijks aan boord slaat de bliksem op de staaldraad, waarbij als tweede wonder geen verdere ongelukken gebeuren. Het lukt tenslotte het scheepje binnen te krijgen. Wat waren die mensen dankbaar, zegt Stoffijn. Het vrouwtje schreide van geluk, dat alles nog zo goed was afgelopen en was dolblij dat ze een „ketser" hadden getroffen, die hen wilde hel pen. Er zijn ook wel eens ongelukken gebeurd, die minder goed afliepen. Rond 1900 bracht Stoffijn de ouwe koftjalk van Frans ten Hoeve, geladen met peeën, naar Sas van Gent. Voorbij het 2e overztveer (bij Van den Eeckhout) achter de staalfabriek passeerde in het toen nog vrij smalle kanaal een stoomboot. Dooi de zuiging liep het water wat van de kant weg. De ouwe ver molmde tjalk schuurde over een ste. 1 en raakte lek, met het gevolg dat het schip zonk. Het kanaal had destijds gelukkig voor Stoffijn nog geen houten beschoeiing, want enige tijd Philips van Hohenlo, geboren in 1550, huwde op 7 jebruari 1575 met Maria van Nassau, waardoor hij een zwager werd van Prins Maurits. Hij was een dapper man, doch had grove drink gewoonten. Hij bewees ons land grote diensten eii overleed op 5 maart 1606. In november 1583 landde Van Hohenlo te Ter neuzen met 19 vaandels Duitsers, waar hij een sterke schans liet opwerpen, welke naar het Duitse 'krijgsvolk de Moffenschanswerd genoemd. De later, alweer bij het 2e overzetveer, was Stoffijn met twee paar- - den op weg met een schip voor Sas van Gent. Het was omstreeks half december en echt beroerd weer. Een „waal" lag peeën te lossen bij v. d. Eeckhout en dit obstakel was de oorzaak dat de lijn tussen schip en paarden onklaar raakte, waarbij de paar den in het water terechtkwamen. Het liep nog goed af, want gelukkig was de kant glooiend en konden de dieren er uit schar relen. Stoffijn, bij het helpen door en doornat geraakt, tippelde door naar Sas van Gent. Ja, het was een hard leven! En nog niet eens voor veel geld. Voor het slepen naar Sas van Gent, hetgeen soms 3 a 4 uur in beslag nam en vanwaar je dan terugkerend op het paard kon zitten, werd een rijksdaalder betaald. Dat was dan wel een rijsdaalder van 1900! Er kon dan 's zondags nog wel eens een gulden bovenop komen, maar rijk werd je daar niet van. Zo is hij nog eens bijna t>le da {en (heen en terug) onderweg geweest bij het opbrengen van een Engels jacht. De ouwe Frans Moffenschans werd na 10 jaar door het krijgsvolk verlaten en aan Johan Sertippens verkocht. In 1680 werd besloten tot sloping van het restant der vestingwerken, wat er nog van overbleef werd door de stormvloed van 16 januari 1682 bescha digd en onbruikbaar gemaakt. De bekendste bewoner van de Moffenschans was de predikant Petrus Hondius, die daar vanaf 1604 woonde. Dhont, die op dat jacht in betrekking was, vroeg om „jaag- paarden".. Jöwel, Stoffijn was aan de beurt. Ze vertrokken op de mid dag en waren om 6 uur 's avonds in Zelzate. De volgende dag kwamen ze tot voorbij Langerbrugge. Verder moesten ze niet, en daarna maar zien dat je thuis kwtam In Sas van Gent terug 's avonds om 5 uur, stond vader Stoffijn hem al op te wachten en hij opnieuw naar Langerbrugge met een ander vrachtje. En dan bij dat alles te bedenken dat je een jongen was van 1415 jaar „Hoe ging dat aan de grens met die paarden?" vroeg ik zo. „Geen moeilijkheden met de douane?" „Neen", zegt Stoffijn, „dat was geregeld. In een zakje aan het gareel zat een bewijs van grensoverschijding voor de daarvoor aangewezen paarden.. We hebben ook wel eens vlotten wegge bracht van Terneuzen voor de „zagerij" in Langerbrugge." (Wordt vervolgd.)

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1965 | | pagina 3