Naar een vaste verbinding over Westerschelde de Tweede Kamer schiet duidelijk tekort Bezitters van diesel- en l.p.g.-auto's moeten extra belasting bijbetalen Voor de zondag KERKDIENSTEN Indonesische scheepvaartdienst over de hele wereld Combinatie van brug en tunnel Mr. Cals: Pagina 2 DE VRIJE ZEEUW Tunnel Terneuzen —Baarland Besparingen Ex-verloofde met pistool bedreigd Kosten en financiering Fantastische suggestie De verzilting Onderzoek door Nederland—België E.V.O. WAARSCHUWT: NEDERLANDS MILITAIR PILOOT VOORKOMT RAMP IN BELGIE Er zijn te veel specialisten Zaterdag 20 maart 1965 „Wij willen in Zeeland geen barrière, maar wel goede snelle verbindingen", aldus de heer D. F. P. Hoegen, voorzitter van het departement Zeeland van de Ne derlandse maatschappij voor nij verheid en handel Hij sprak op de studiedag van het departe ment welke geheel was gewijd aan de te verwachten betekenis van een vaste oeververbinding over of onder de Westerschelde, die Holland en Zeeland een snel le verbinding met Oost- enWest- Vlaanderen en met het Noord franse industriegebied zou moe ten geven. „De toekomst is er nu al, de verre toekomst is nabij", aldus de heer Hoegen. Hij benadrukte dat de kosten, verbonden aan de aanleg van een vaste oeverver binding, bij voorkeur moeten komen uit de rijksmiddelen. Prof. ir. F. F. E. van Rumme- len, verbonden aan de geologi sche dienst, concludeerde, dat gezien de geologische opbouw van het betrokken gebied, het onmogelijk is om waar ook in de Westerschelde een geboorde tun nel tot stand te brengen. Een ge heel afgezonken tunnel leek hem in verband met de vele zand banken in het stroomgebied be zwaarlijk, reden waarom hij kwam tot een combinatie van brug en tunnel als de meest aan vaardbare oplossing. Naar de mening van de hoog leraar ligt het geologisch gun stigste gebied tussen de Marga- retha-Kleine Huissenspolder ten oosten van Terneuzen en de pol der Baarland op Zuid-Beveland. Ir. H. Wiggerts, hoofd van de direktie plannen van de rijks dienst voor het nationale plan, noemde een vaste oeververbin ding een op de duur onmisbare schakel in de infra-structuur van een geïntegreerd Wester- scheldebekken. De derde inlei der op deze drukbezochte stu diedag was de Belgische ver- keersdeskundige dr. A. de Waele uit Gent, die nader inging op de verkeers-ekonomische aspekten van een oeververbinding. De te verwachten intensiteit van het verkeer alsook de verzadiging van de verbindingen Rotterdam- Dordrecht pleiten ruimschoots voor een oeververbinding, aldus de Belgische inleider. Hij kwam tot de conclusie, dat de verbin ding RotterdamTerneuzen uit eindelijk ook met een spoorver binding volledig moet worden gemaakt, omdat „spoor en weg in ruime mate elkaar aanvullen op relaties met zeer druk ver keer". Dit vergt z.i. reeds thans voorzieningen. Dr. C. de Galan, direkteur van de „Dr. Wiardi Beekman-Stich ting", sprak over de financieel- ekonomische aspekten van een Westerscheldeverbinding. Een vaste verbinding over of onder de Westerschelde noemde hij noodzakelijk, gezien de te ver wachten verkeersstromen en bo vendien om regionale en nauti sche redenen. De meetbare opbrengst van een vaste verbinding bestaat uit besparingen, zo zei dr. De Galan. Deze besparingen bestaan uit besparingen van tijd, rijkosten, veerdiensten en scheepvaart- De 26-jarige student J. P. T. uit Den Haag heeft donderdag avond zijn ex-verloofde, de 23- jarige secretaresse E. C. S., met een pistool bedreigd. De student is ingesloten. Het wapen heeft hij weggegooid, nadat de 29- jarige journalist J. L. K. in Den Haag hem inlichtte, dat de poli tie hem zocht. Tegen de journa list is proces-verbaal opgemaakt wegens het belemmeren van ambtshandelingen van de politie. De student was in zijn auto mej. S. op weg naar huis ge volgd. Hij heeft tegenover de politie verklaard, dat hij de relatie met mej S. wilde her stellen. Toen zij in de Riouw- straat blijk gaf dit niet te wil len, deed de student zijn jas open en toonde een pistool, waarmee hij haar bedreigde. In paniek en gillend rende het meisje weg. Een onbekend gebleven voorbijganger schoot haar te hulp. Nadat alarm was geslagen, begon de politie de opsporing van de dader, die per auto was gevlucht. Korte tijd later kon de student worden in gerekend. De journalist die de mobilo- foongesprekken van de politie had afgeluisterd en die een vriend is van de student, vond de voortvluchtige eerder dan de politie. Daarop heeft de student het pistool weggegooid. stremmingen. Deze opbrengsten, hoewel meetbaar, zullen niet al tijd als zodanig worden ervaren en gecalculeerd. „Het zijn gro tendeels geen ontvangsten, maar achterwege blijvende uitgaven", aldus de inleider. De omvang van de besparingen is afhankelijk van de te ver wachten verkeersstromen. Deze is hoog voor het zakelijk ver keer, minder belangrijk voor het toeristische verkeer, omdat daar bij tijd geen rol speelt. In totaal is in 1970 een aantal van onge veer 11.000 en in 1980 een aantal van rond 27.000 auto's per dag over de vaste verbinding te voorspellen. De jaarlijkse besparing is op grond van de verkeersstromen te berekenen op ongeveer 50 min in 1970 en 80 min in 1980. Ge kapitaliseerd levert dit bedra gen op van resp. 750 en 1200 min gulden. Dr. De Galan merkte op dat er ook niet direkt meetbare op brengsten zullen zijn. Regionaal is dat naar zijn oordeel de ont wikkeling van het gebied, het opheffen van de isolementspo sitie. Nationaal zijn dat de positie van het internationale vracht vervoer en de aansluiting van west-Nederland op het Europese wegennet. Over de kosten sprekend merkte dr. De Galan onder meer op, dat de omvang daar van niet precies bekend is. In clusief op- en afritten worden deze echter berekend op 400 tot 500 min gulden. Dat is dus aanzienlijk minder dan de opbrengsten. Dr. De Ga lan merkte op dat de financie ring van een vaste verbinding het best door de rijksoverheid kan geschieden. Een dergelijke financiering houdt in een af weging tegen andere overheids investeringen of belastingverho ging, dan wel minder belasting verlaging. Het gaat hier dus om een politieke keuze. De inleider concludeerde, dat een Wester scheldeverbinding hoge opbreng sten oplevert door belangrijke besparingen in omvangrijke ver keersstromen. De financiering kon volgens de inleider gedeeltelijk ook door tolheffing geschieden. Bij de nabespreking werd o.m. gepleit voor een afsluiting van de Westersehelde-monding. Het was de oud-directeur van de cultuurtechnische dienst, dr. ir. F. P. Mesu uit Bilthoven, die deze suggestie deed. Hij wees er op dat de Westerschelde reeds vele jaren aanleiding geeft tot een aantal moeilijke en kostbare problemen. E}e heer Mesu stelde dat de re sultaten van een afsluiting van de Westerschelde door een dam, voorzien van spui- en schutslui zen, en buitengaats voorzien van twee lange strekdammen, niet minder dan zeven voordelen zou hebben. De resultaten zouden, al- dus de heer Mesu, zijn dat het: bezwaar van de huidige onveilig- heid volledig zou worden opge lost. Een verhoging en verzwa ring van de dijken, zowel in ons land als in België, zouden onno dig zijn. De moeilijkheid van de slechte bevaarbaarheid van de Wielingen zou als gevolg van een afsluiting worden opgeheven. Afsluiting zou voorts beteke. nen, dat de verzilting zich zou beperken tot de nabijheid der sluizen bij Vlissingen, zodat ver zilting van het kanaal GentTer neuzen en van het Zeeuwse meer door het Zuidbevelands kanaal en het AntwerpenRijnkanaal niet meer zou behoeven te worden gevreesd. De veerverbinding Vlissingen Breskens zou kunnen worden vervangen door een rij- tevens spoorweg over de dam en de sluizen. De kortste verbinding randstad HollandCalais zou hierdoor verkregen kunnen wor den. Ook het Verdronken land van Saeftinge zou zonder bezwaar kunnen worden ingepolderd. De heer Mesu noemde het on gewenst om voort te gaan met „incidentele oplossingen voor elke moeilijkheid afzonderlijk". Hij drong aan op 'n Nederlands- Belgisch onderzoek naar de mo gelijkheden en wenselijkheid van een afsluiting van de Wester- shelde-monding. Nu de prognoses voor het ver keer via de Westerscheldeveren in indiceg er als volgt uitzien: 1960=100, 1970-245 en 1980=510 wordt de kostenbesparing van een vaste verbinding voor 1970 geraamd op ruim 50 miljoen en voor 1980 op ruim het dubbele bedrag, te weten ruim 110 miljoen. De studiedag werd door een groot aantal autoriteiten, zowel uit ons land als uit België, en ook door E.E.G.-functionarissen bijgewoond. Bezitters van een auto met diesel- of l.p.g.-motor, die motor rijtuigenbelasting hebben vol daan voor een periode na 1 april a.s., zullen nog een extra bedrag moeten bijbetalen. Dit is een gevolg van het feit, dat de aanvankelijk voor een jaar gel dende verhoging van het z.g. diesel/l.p.g.-tarief van 220 op 255 per 1 april 1965 perma nent wordt. Doordat het permanent ma ken van de 255 toeslag op de motorrijtuigenbelasting voor diesel- en l,p.g.-auto's vrij laat in het Staatsblad is afgekondigd, moesten de ontvangers bij de afgifte van nieuwe of de ver lenging van belastingkaarten voor een periode na 1 april 1965 aanvankelijk de „oude" 220 toeslag rekenen. Een groot aan tal bezitters van diesel- en l.p.g.- auto's zal dus nu een bedrag moeten bijbetalen tot de 255 toeslag is bereikt. De Algemene Verladers- en Eigen Vervoerders Organisatie E.V.O. verneemt, dat het bijbe- JACHTWERF UITGEBRAND Een felle uitslaande brand die tot ver in de omtrek zichtbaar was, heeft gisteren in het West- zijderveld de werkplaats met botenberging van de scheeps werf Klingers volkomen in de as gelegd. Ook het woonhuis van de heer Klingers, oud-kanokam pioen van Nederland, ging vol komen verolren. De schade wordt op enkele tonnen ge raamd. De heer Klingers was verzekerd. Vermoedelijk is de brand door een elektrisch kacheltje in de werkplaats ontstaan. Het feit dat de scheepswerf midden in het Westzijderveld is gelegen, plaat ste de brandweerkorpsen van Zaandijk, Wormerveer en Wor- mer voor een uiterst moeilijke taak, daar de werf praktisch niet te bereiken was. Zodoende kon niet voorkomen worden dat de werkplaats, de botenbergplaats en het woonhuis tot de grond ai- brandden. Het gelukte slechts enkele van de ongeveer dertig aanwezige boten uit de berg plaats te redden. talen vóór 15 april a.s. moet plaatsvinden. Als nadien wordt geconstateerd dat deze bijbeta ling niet heeft plaatsgevonden, kan een boete worden opgelegd van ƒ50,wegens het rijden met een ongeldige belasting- kaart. Omdat het niet zeker is, dat alle ontvangkantoren een be richt van bijbetaling zullen zen den, waarschuwt de E.V.O. de in' aanmerking komende auto bezitters om zelf tijdig de bijbe taling te regelen. Ambtenaar smeet inventaris door de ruiten Een ambtenaar van het mi nisterie van defensie heeft gis teren acht dubbele ruiten van het ministerie vernield. Hij was boos en smeet o.m. een asbak, bloempotten, een brievenbak en een telefoontoestel naar buiten, die stuk vielen op het Haagse Plein. De man was bij mej. A. A. de Jong, de secretaresse van de secretaris-generaal, de heer J. H. Wieffering, gekomen om de heer Wieffering te spreken. Toen hem was meegedeeld, dat deze niet aanwezig was, werd hij kwaad en begon de boel naar buiten te gooien. Vervolgens ging hij de kamer van de heer Wief fering binnen, overtuigde zich van diens afwezigheid en begon ook in dit vertrek met de spul len te smijten en de inventaris te vernielen. Later kalmeerde de ambtenaar, die daarna op ad vies van een arts naar huis is gestuurd. In Puttershoek papieren zak in plaats aan vuilnisemmer Puttershoek zal binnenkort de vuilnisemmer opzij zetten en deze vervangen door een papie ren zak. Sinds vorig jaar juni heeft men in dit dorp geslaagde proeven genomen met deze zak ken, die al jarenlang in gebruik zijn in Manchester in Engeland en in vele gemeenten in Dene marken en Zweden. De voordelen van de papieren zak zijn o.a. de gemakkelijke hanteerbaarheid en de stofvrije berging van het vuil. Aangezien Puttershoek bovendien voor de noodzaak stond een nieuwe dure vuilniswagen aan te schaffen, wanneer men van emmers ge bruik zou blijven maken, be tekenen de zakken voor deze gemeente ook nog een econo misch voordeel. Geen overdekte kunstijsbaan in Utrecht De aanleg van een onoverdek te kunstijsbaan zal zulke grote investeringen vergen, dat het onverantwoord is de aanleg van een dergelijke baan voor te stel len. Dit is de mening van de com missie die de Utrechtse recreatie nota 1964 heeft samengesteld. De nota zal volgende maand door de gemeenteraad worden behan deld. Wat de plannen voor een overdekte kunstijsbaan in de stad Utrecht aangaat, merkt de commissie op dat de gemeente en de jaarbeurs al enkele jaren overleg plegen over de moge lijkheid in één van de in de toe komst te bouwen expositiehal len een kunstijsbaan aan te leg gen. De commissie nu is van oordeel dat dit contact in stand dient te worden gehouden. Door de een piloot luchtmacht koelbloedigheid van van de Nederlandse vrijdag in zuid- België een ramp vermeden. Een helikopter van de lucht macht raakte tussen Bastenaken en Neufchateau in moeilijkheden en moest een noodlanding ma ken. De vlieger slaagde er op het nippertje in het toestel aan de grond te krijgen zonder een reeks woningen te raken, waar het overheen scheerde. De bemanning kon de helikop ter ongedeerd verlaten Het toe stel was op weg van de vliegbasis Deelen naar de Canadese basis te Merville. Van de zijde van de lucht machtvoorlichtingsdienst wordt meegedeeld, dat een Alouette 3 van de vliegbasis Deelen tegen vier uur een noodlanding heeft moeten maken langs de grote weg in de buurt van Bastenaken. Het toestel, dat bestuurd werd door luitenant Scholz en vier in zittenden telde, werd licht be schadigd. Met behulp van de be manning van een uit Soesterberg gestuurde helikopter, bestuurd door de vlieger Van Utrecht, is de schade hersteld, waarna beide toestellen naar hun basis zijn teruggekeerd. Het was bij de luchtmachtvoorlichtingsdienst niet bekend of bij de noodlanding de uit Deelen afkomstige heli kopter gevaarlijk dicht over hui zen was gekomen. Meisje bij verkeersongeluk omgekomen Vrijdagmorgen omstreeks tien uur is de 3V2-jarige Marianne Smits te Wanssum verongelukt. Het kind rende in de buurtschap „De helling" van achter een stil staande auto de weg op en kwam met het hoofd tegen de koplamp van een passerende auto. Het kind werd naar het zie kenhuis in Venray overgebracht. Daar is het korte tijd later over leden. ,Z wem-schakers" Niet iedereen zal in dit winterse tij gaan zwemmen. Als 't zwem bad verwarmd is, verandert dat al heel wat aan de omstandig heden en als je dan nog een ver woed „zwem-schaker" bent, dan wil je natuurlijk je dagelijkse partijtje niet missenzoals deze verwoede schaakliefhebbers in Boedapest. Dode en twee gewonden bij verkeersongeval Vrijdagmorgen vroeg is de 27- jarige ongehuwde P. van Velt- hoven te Rossum bij het over steken aangereden door een busje. Op weg naar een zieken huis in Zaltbommel is hij aan zijn verwondingen bezweken. Bij de uitwijkpoging sloeg het busje over de kop en werd totaal vernield. De twee inzittenden liepen slechts lichte verwondin gen op. WAAR IS MARIA? Maria dan nam een pond echte, kostbare nardus-olie. Joh. 12 3. Waar is Maria toch? Is ze soms weer „in huis blijven zitten?" La zarus is or. En Martha is er. Maar Maria is er niet. Maria ontbreekt bij de maaltijd der dankbaren. Dkt is toch onbegrijpelijk. Waar is Ma ria? „Maria dan nam." Er moest heel wat voor gebeu ren, voor Maria deze albasten fles met kostbare nardus kon nemen. Ze moesr daarvoor die fles eerst kopen. Wie zal zeggen hoe lang Maria hiervoor gespaard heeft, elke week wat weggelegd heeft? Hoeveel Maria zich hiervoor ont zegd heeft? Hoe lang ze hierover nagedacht heeft en in haar ziel heen en weer geslingerd is: „Zal ik het doen?" „Is het wel gepast?" „Zullen ze het niet gek vinden?" ..Mag ik dit wel doen?" „Wat kan ik toch voor Hem doen?" „Waar mee kan ik Hem toch zeggen, hoe diep ik Hem vereer, hoe innig ik Hem liefheb?" En toen, op zekere dag, is ze er toe gekomen en is ze naar de specerijenwinkel gegaan. En heeft een pond echte kostbare nardus- olie gekocht. In zo'n fijne albasten kruik met een heel nauwe hals, waaruit het kostelijk reukwerk slechts droupel bij droppel ont snappen kan. „Ja, geeft u mij die maar." „Die heel grote?" „Ja, die daar!" „Moet die het zijn? Die kost„Ja, ja, die moet het ziin." En toen is ze met haar schat naar huis gegaan. En toen wacht te ze maar. Ze wachtte op... haar kans. En die kostbare flacon stond verborgen achter in haar kast. En dan komt Jezus plotseling in Bethanië. Ze hoort, dat er een maaltijd voor Hem wordt aange richt in het huis van Simon de me laatse. Zij zijn ook genodigd. Dat is haar kans. Dan kristalliseert haar wekenlange wikken en wegen tot daad. „Maria nam." O, ze had die kruik al duizend keer geno men. In haar gedachten, in haar hartsveriangen. Nu neemt ze hem in haar bevende handen. Nu gaat zeNu gaat het gebeuren JOST ZEEUWS-VLAANDEREN ZONDAG 21 MAART 1965 NED. HERV. KERK Axel: 10 uur en 2.30 uur Ds. P. J. Pennings. Hoek: 9 uur en 4 uur (in de Geref. Kerk) Ds. W. J. van Meeuwen. Hontenisse: Ds. E. Gramsbergen. Hulst: 10 uur Ds. Brok. Philippine: 11 uur Ds. E. Ed. Stern. Sas van Gent: 9.30 uur Ds. E. Ed. Stern. Sluiskil: 9.30 uur en 11 uur Ds. Ruis. Terneuzen: Kerk Noordstraat: 10 uur Ds.' J. A. Poelman. 7 uur Ds. J. Scholten. „De Schakel": 9.30 uur Ds. P. A. v. d. Vlugt. Drie wegen: 7 uur Ds. P. A. v. d Vlugt. Zaamslag: 10 uur Ds. Ph. M. Becht. 2.30 uur Ds. E. Grams- bergen. 7 uur interk. zangdienst m.m.v. koor en muziekcorps. OTHENE: 7 uur de heer C. Kolijn. GEREF. KERK Axel: 10 uur en 15 uur Ds. J. Th. Heemskerk. Hoek: 10.30 uur en 14.30 uur Ds. Verbeek. Sas van Gent: 19 uur Ds. E. Hoo- gerwerf. Indonesië zal binnenkort be ginnen met een scheepvaartdienst over de gehele wereld, zo heeft het Indonesische persbureau An- tara bekendgemaakt. Het bureau zegt van de Indonesische staats- De tweede kamer schiet duide lijk tekort bij het bieden van tegenspel aan de regering. Dit heeft mr J. M. L. Th. Cals ver klaard in een interview met het Utrechtse onafhankelijke studen tenweekblad „Trophonius". De schuld ligt z.i. voornamelijk bij de werkwijze van de kamer. De ka- nieruilbreiding van 100 naar 150 man heeft een averechts effect gehad. „Het aantal specialisten is al leen maar groter geworden en dat terwijl we juist allrounders nodig hebben. Want wat gebeurt er nog te veel? Tijdens de alge mene financiële beschouwingen wordt aangedrongen op verla ging der overheidsuitgaven, maar bij de behandeling van de afzon derlijke begrotingshoofdstukken komen van dezelfde fracties de specialisten voor hun terrein meer aandacht en geld eisen. Er is veed te weinig coördinatie, het geheel wordt niet voldoende ge zien, zodat er ook geen duidelijk a'ternatief kan worden geformu leerd". aldus mr Cals. ONAANTASTBAAR. In de oprichting van de alge mene begrotingscommissie, die voor het beslissende kamerdebat een urgentie-volgorde zal aange ven en telkens ook een duidelijk financieel alternatief zal stellen, ziet de heer Cals een kans om de kamer weer gebruik te laten maken van haar budgetrecht. „Ik acht het toch al een bedenkelijk verschijnsel, dat de kabinetten praktisch onaantastbaar zijn ge worden. Als een minister het „on aanvaardbaar"' uitspreekt en zijn beleid door de kamer onjuist wordt geacht, dan zou volgens de spelregels van ons staatsrecht deze minister moeten heengaan", zo meent de heer Cals. ONJUISTE METHODE In de praktijk is het evenwel zó, dat door de formatie-afspra ken aan een ininisterscrisis steeds vaker een kabinetscrisis wordt verbonden en ter vermij ding daarvan accepteert de ka mer dan maar zaken, waar ze het eigenlijk niet mee eens is. De heer Cals acht die methode niet juist. Hij meent dat een prin cipiële houding nodig is, waarbij de verantwoordelijkheid van de kamer èn van de betrokken mi nister beter toch haar recht komt. „Beide zullen dan echter de consequenties van die princi piële houding moeten durven aanvaarden", aldus mr Cals. FICTIE In hetzelfde interview, waarin mr Cals zijn visie gaf op de stu dieverkorting, de studietoelage en de bouwstop voor de universi teiten, verklaarde hij dat „wij af moeten van de fictie dat de uni versiteiten primair instituten voor wetenschappelijk onderwijs zijn". Het gros van de studenten wil later helemaal geen weten schappelijke functie. De heer Cals vindt het dan ook helemaal niet in strijd met de waardigheid van de universiteit, wanneer een aantal hoogleraren en stafleden vrijwel uitsluitend met onderwijs bezig is. Hij acht het vanzelfspre kend dat daarnaast ook gelegen heid moet blijven bestaan voor gedegen wetenschappelijk onder zoek, maar daar zorgen de uni versiteiten wel voor. De heer Gals reageerde aldus op de opmerking van de Utrechtse prof. dr H. Freudenthal, dat e'k staflid van een universiteit 35 pet van zijn tijd aan wetenschappelijk werk zou moeten besteden. scheepvaartmaatschappij Djakar ta Lloyd te hebben vernomen dat er plannen bestaan voor af vaarten van zes schepen op in- ternatioale routes rond de we reld. Elke maand zal een schip uit Djakarta vertrekken naar Manilla, Los Angelos, Vera Cruz, Houston. New Orleans, Balti more, New York, Casablanca, Algiers, Tripolis, Iskenderun, Djiboeti, Karatsji en Bombay. Hertog van Windsor uit ziekenhuis De hertog van Windsor heeft vrijdagmorgen het ziekenhuis, waar hij operaties aan het lin keroog heeft ondergaan, ver laten. Van de zijde van het zieken huis is gezegd, dat de toestand van het oog zeer bevredigend is. Het hertogelijk paar heeft zijn intrek genomen in een hotel en zal voorlopig nog in Londen blijven voor controle van het oog. De verlenging van de verjaringstermijn De verlenging van de verja ringstermijn voor nazimisdaden in WesWDuitsIand zal waarshijn- lijk van 10 op 30 jaar worden ge. bracht. De juridische commissie uit de Duitse bondsdag nam vrijdag een desbetreffend door C.D.U.-af- gevaardigde Banda ingediend wetsontwerp an. Bovendien werd een voorstel van C.D.U.-afgevaardigde Guede aangenomen om de termijn van 30 jaren op 31 december 1949 te laten aanvangen omdat vanaf die datum de vervolging van nazi misdaden tegen buitenlanders ook voor de Duitse justitie mo gelijk werd. Hierdoor zou de verjaringster mijn dus tot 31 december 1997 worden verlengd. Terneuzen: 10 uur Ds. W. H. Gis pen, 15 uur prof. dr. W. H. Gis pen, van Amstelveen. Zaamslag: 10 uur en 15 uur Ds. M. den Boer. GEREF. KERK (Vrijgemaakt) Axel: 10 uur en 15 uur Ds. A. Kui per. Hoek: 10 uur en 2.30 uur Ds. Ohmann. Terneuzen: 10 uur en 15 uur Ds. K. D. van Dijk. Zoute Spui: 10 uur en 14.30 uur Ds. C. v. d. Jagt. (10 utir openbare geloofsbelijdenis.) CHR. GEREF. KERK Zaamslag: 10 uur en 14.30 uur leesdienst. GEREF. GEMEENTE (Vlooswjjkstraat) Terneuzen: 9.30 uur en 14 uur en 18 uur leesdienst. Hoek: 9.30 uur, 14 uur en 18 uur leesdienst. GEREF. GEMEENTE (Syn.) Terneuzen: 10 uur en 3 uur lees dienst. OUD GEREF. GEMEENTE Terneuzen: 9.30 uur, 14 uur en 18 uur Ds. De Reuver. VOLLE EVANG. GEM. Filadelf ia-kapel Terneuzen: Samenkomsten: zon dags 10 uur v.m. en donderdag» 8 uur n.m. Bidstond zondags om 8.30 uur n.m. LEGER DES HEILS Terneuzen: 10 u. Heiligingssamen komst; 19.30 uur Evangeliesatie- samenkomst o.l.v. It. B. E. Meuf- fels en It. E. M. de Graaf. ROOMS KATHOLIEKE KERK Axel: 7.30 uur, 9 uur, 10.30 uur en 17.30 uur H. H. Missen. Clinge: 7 uur, 8.30 uur en 10 uur H. H. Missen. Hulst: 6.30 uur, 7.45 uur, 9 uur en 10 uur H. H. Missen. Philippine: 7.30 uur en 10 uur H. H. Missen. Sluiskil: 6.45 uur, 8.30 uur, 10.3» uur en 17 uur H. H. Missen. Terneuzen: 7 uur, 9.30 uur H. H, Missen; 17.00 uur Avondml». Triniteitskerk: 8 uur en 11 uur H. H. Missen. WEST ZEEUWS-VLA ANDEREN ZONDAG 21 MAART 1965 NED. HERV. KERK Aardenburgli uur Ds. Luuring. Biervliet: 10 uur Ds. W. S. Even huis. Breskens: 10 uur Ds. P. A. L. Brinkman, van Schoondijke. Cadzand: 9.30 uur Ds. W. C. Luu ring. <H. Doop.) Groede: 11 uur Ds. H. W. Door- nink. Hoofdplaat: 11 uur eerw. heer H. J. Begeer. Nieuwvliet: 10 uur Ds. Joh, Bre- zet. Oostburg: 9.30 uur eerw. heer G. M. C. de Vries. Retranchement: 11 uur eerw. heer G. M. C. de Vries. Schoondijke: 10 uur Ds. L. Spaan*,' van Breskens. St. Anna: 11 uur Ds. C. Balk. St. Kruis: 9 uur Ds. Doornink. Sluis: 9.30 uur Ds. C. Balk. Waterlandkerkje: 10 uur Ds. W. Bergsma. IJzendijke: 9.30 uur eerw. heer H. J. Begeer, van Hoofdplaat. Zuidzande: 9.45 uur jeugdkapel. 10.45 uur mej. Da. H. B. de Nee- ling.

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1965 | | pagina 2