Naar een vaste verbinding over
Westerschelde
de
Tweede Kamer schiet duidelijk tekort
Bezitters van diesel- en l.p.g.-auto's
moeten extra belasting bijbetalen
Voor de zondag
KERKDIENSTEN
Indonesische scheepvaartdienst
over de hele wereld
Combinatie van brug en tunnel
Mr. Cals:
Pagina 2
DE VRIJE ZEEUW
Tunnel Terneuzen
—Baarland
Besparingen
Ex-verloofde
met pistool
bedreigd
Kosten en
financiering
Fantastische
suggestie
De verzilting
Onderzoek door
Nederland—België
E.V.O. WAARSCHUWT:
NEDERLANDS
MILITAIR PILOOT
VOORKOMT RAMP
IN BELGIE
Er zijn te veel specialisten
Zaterdag 20 maart 1965
„Wij willen in Zeeland geen
barrière, maar wel goede snelle
verbindingen", aldus de heer D.
F. P. Hoegen, voorzitter van het
departement Zeeland van de Ne
derlandse maatschappij voor nij
verheid en handel Hij sprak op
de studiedag van het departe
ment welke geheel was gewijd
aan de te verwachten betekenis
van een vaste oeververbinding
over of onder de Westerschelde,
die Holland en Zeeland een snel
le verbinding met Oost- enWest-
Vlaanderen en met het Noord
franse industriegebied zou moe
ten geven.
„De toekomst is er nu al, de
verre toekomst is nabij", aldus
de heer Hoegen. Hij benadrukte
dat de kosten, verbonden aan de
aanleg van een vaste oeverver
binding, bij voorkeur moeten
komen uit de rijksmiddelen.
Prof. ir. F. F. E. van Rumme-
len, verbonden aan de geologi
sche dienst, concludeerde, dat
gezien de geologische opbouw
van het betrokken gebied, het
onmogelijk is om waar ook in de
Westerschelde een geboorde tun
nel tot stand te brengen. Een ge
heel afgezonken tunnel leek hem
in verband met de vele zand
banken in het stroomgebied be
zwaarlijk, reden waarom hij
kwam tot een combinatie van
brug en tunnel als de meest aan
vaardbare oplossing.
Naar de mening van de hoog
leraar ligt het geologisch gun
stigste gebied tussen de Marga-
retha-Kleine Huissenspolder ten
oosten van Terneuzen en de pol
der Baarland op Zuid-Beveland.
Ir. H. Wiggerts, hoofd van de
direktie plannen van de rijks
dienst voor het nationale plan,
noemde een vaste oeververbin
ding een op de duur onmisbare
schakel in de infra-structuur
van een geïntegreerd Wester-
scheldebekken. De derde inlei
der op deze drukbezochte stu
diedag was de Belgische ver-
keersdeskundige dr. A. de Waele
uit Gent, die nader inging op de
verkeers-ekonomische aspekten
van een oeververbinding. De te
verwachten intensiteit van het
verkeer alsook de verzadiging
van de verbindingen Rotterdam-
Dordrecht pleiten ruimschoots
voor een oeververbinding, aldus
de Belgische inleider. Hij kwam
tot de conclusie, dat de verbin
ding RotterdamTerneuzen uit
eindelijk ook met een spoorver
binding volledig moet worden
gemaakt, omdat „spoor en weg
in ruime mate elkaar aanvullen
op relaties met zeer druk ver
keer". Dit vergt z.i. reeds thans
voorzieningen.
Dr. C. de Galan, direkteur van
de „Dr. Wiardi Beekman-Stich
ting", sprak over de financieel-
ekonomische aspekten van een
Westerscheldeverbinding. Een
vaste verbinding over of onder
de Westerschelde noemde hij
noodzakelijk, gezien de te ver
wachten verkeersstromen en bo
vendien om regionale en nauti
sche redenen.
De meetbare opbrengst van
een vaste verbinding bestaat uit
besparingen, zo zei dr. De Galan.
Deze besparingen bestaan uit
besparingen van tijd, rijkosten,
veerdiensten en scheepvaart-
De 26-jarige student J. P. T.
uit Den Haag heeft donderdag
avond zijn ex-verloofde, de 23-
jarige secretaresse E. C. S., met
een pistool bedreigd. De student
is ingesloten. Het wapen heeft
hij weggegooid, nadat de 29-
jarige journalist J. L. K. in Den
Haag hem inlichtte, dat de poli
tie hem zocht. Tegen de journa
list is proces-verbaal opgemaakt
wegens het belemmeren van
ambtshandelingen van de politie.
De student was in zijn auto
mej. S. op weg naar huis ge
volgd. Hij heeft tegenover de
politie verklaard, dat hij de
relatie met mej S. wilde her
stellen. Toen zij in de Riouw-
straat blijk gaf dit niet te wil
len, deed de student zijn jas
open en toonde een pistool,
waarmee hij haar bedreigde.
In paniek en gillend rende
het meisje weg. Een onbekend
gebleven voorbijganger schoot
haar te hulp. Nadat alarm was
geslagen, begon de politie de
opsporing van de dader, die per
auto was gevlucht. Korte tijd
later kon de student worden in
gerekend.
De journalist die de mobilo-
foongesprekken van de politie
had afgeluisterd en die een
vriend is van de student, vond
de voortvluchtige eerder dan de
politie. Daarop heeft de student
het pistool weggegooid.
stremmingen. Deze opbrengsten,
hoewel meetbaar, zullen niet al
tijd als zodanig worden ervaren
en gecalculeerd. „Het zijn gro
tendeels geen ontvangsten, maar
achterwege blijvende uitgaven",
aldus de inleider.
De omvang van de besparingen
is afhankelijk van de te ver
wachten verkeersstromen. Deze
is hoog voor het zakelijk ver
keer, minder belangrijk voor het
toeristische verkeer, omdat daar
bij tijd geen rol speelt. In totaal
is in 1970 een aantal van onge
veer 11.000 en in 1980 een aantal
van rond 27.000 auto's per dag
over de vaste verbinding te
voorspellen.
De jaarlijkse besparing is op
grond van de verkeersstromen
te berekenen op ongeveer 50 min
in 1970 en 80 min in 1980. Ge
kapitaliseerd levert dit bedra
gen op van resp. 750 en 1200 min
gulden.
Dr. De Galan merkte op dat
er ook niet direkt meetbare op
brengsten zullen zijn. Regionaal
is dat naar zijn oordeel de ont
wikkeling van het gebied, het
opheffen van de isolementspo
sitie. Nationaal zijn dat de positie
van het internationale vracht
vervoer en de aansluiting van
west-Nederland op het Europese
wegennet.
Over de kosten sprekend
merkte dr. De Galan onder
meer op, dat de omvang daar
van niet precies bekend is. In
clusief op- en afritten worden
deze echter berekend op 400
tot 500 min gulden.
Dat is dus aanzienlijk minder
dan de opbrengsten. Dr. De Ga
lan merkte op dat de financie
ring van een vaste verbinding
het best door de rijksoverheid
kan geschieden. Een dergelijke
financiering houdt in een af
weging tegen andere overheids
investeringen of belastingverho
ging, dan wel minder belasting
verlaging. Het gaat hier dus om
een politieke keuze. De inleider
concludeerde, dat een Wester
scheldeverbinding hoge opbreng
sten oplevert door belangrijke
besparingen in omvangrijke ver
keersstromen.
De financiering kon volgens
de inleider gedeeltelijk ook door
tolheffing geschieden.
Bij de nabespreking werd o.m.
gepleit voor een afsluiting van de
Westersehelde-monding.
Het was de oud-directeur van
de cultuurtechnische dienst, dr.
ir. F. P. Mesu uit Bilthoven, die
deze suggestie deed. Hij wees er
op dat de Westerschelde reeds
vele jaren aanleiding geeft tot
een aantal moeilijke en kostbare
problemen.
E}e heer Mesu stelde dat de re
sultaten van een afsluiting van
de Westerschelde door een dam,
voorzien van spui- en schutslui
zen, en buitengaats voorzien van
twee lange strekdammen, niet
minder dan zeven voordelen zou
hebben. De resultaten zouden, al-
dus de heer Mesu, zijn dat het:
bezwaar van de huidige onveilig-
heid volledig zou worden opge
lost. Een verhoging en verzwa
ring van de dijken, zowel in ons
land als in België, zouden onno
dig zijn. De moeilijkheid van de
slechte bevaarbaarheid van de
Wielingen zou als gevolg van een
afsluiting worden opgeheven.
Afsluiting zou voorts beteke.
nen, dat de verzilting zich zou
beperken tot de nabijheid der
sluizen bij Vlissingen, zodat ver
zilting van het kanaal GentTer
neuzen en van het Zeeuwse meer
door het Zuidbevelands kanaal en
het AntwerpenRijnkanaal niet
meer zou behoeven te worden
gevreesd.
De veerverbinding Vlissingen
Breskens zou kunnen worden
vervangen door een rij- tevens
spoorweg over de dam en de
sluizen. De kortste verbinding
randstad HollandCalais zou
hierdoor verkregen kunnen wor
den.
Ook het Verdronken land van
Saeftinge zou zonder bezwaar
kunnen worden ingepolderd.
De heer Mesu noemde het on
gewenst om voort te gaan met
„incidentele oplossingen voor
elke moeilijkheid afzonderlijk".
Hij drong aan op 'n Nederlands-
Belgisch onderzoek naar de mo
gelijkheden en wenselijkheid van
een afsluiting van de Wester-
shelde-monding.
Nu de prognoses voor het ver
keer via de Westerscheldeveren
in indiceg er als volgt uitzien:
1960=100, 1970-245 en 1980=510
wordt de kostenbesparing van
een vaste verbinding voor 1970
geraamd op ruim 50 miljoen en
voor 1980 op ruim het dubbele
bedrag, te weten ruim 110
miljoen.
De studiedag werd door een
groot aantal autoriteiten, zowel
uit ons land als uit België, en
ook door E.E.G.-functionarissen
bijgewoond.
Bezitters van een auto met
diesel- of l.p.g.-motor, die motor
rijtuigenbelasting hebben vol
daan voor een periode na 1
april a.s., zullen nog een extra
bedrag moeten bijbetalen. Dit is
een gevolg van het feit, dat de
aanvankelijk voor een jaar gel
dende verhoging van het z.g.
diesel/l.p.g.-tarief van 220 op
255 per 1 april 1965 perma
nent wordt.
Doordat het permanent ma
ken van de 255 toeslag op
de motorrijtuigenbelasting voor
diesel- en l,p.g.-auto's vrij laat
in het Staatsblad is afgekondigd,
moesten de ontvangers bij de
afgifte van nieuwe of de ver
lenging van belastingkaarten
voor een periode na 1 april 1965
aanvankelijk de „oude" 220
toeslag rekenen. Een groot aan
tal bezitters van diesel- en l.p.g.-
auto's zal dus nu een bedrag
moeten bijbetalen tot de 255
toeslag is bereikt.
De Algemene Verladers- en
Eigen Vervoerders Organisatie
E.V.O. verneemt, dat het bijbe-
JACHTWERF
UITGEBRAND
Een felle uitslaande brand die
tot ver in de omtrek zichtbaar
was, heeft gisteren in het West-
zijderveld de werkplaats met
botenberging van de scheeps
werf Klingers volkomen in de
as gelegd. Ook het woonhuis van
de heer Klingers, oud-kanokam
pioen van Nederland, ging vol
komen verolren. De schade
wordt op enkele tonnen ge
raamd. De heer Klingers was
verzekerd.
Vermoedelijk is de brand door
een elektrisch kacheltje in de
werkplaats ontstaan. Het feit dat
de scheepswerf midden in het
Westzijderveld is gelegen, plaat
ste de brandweerkorpsen van
Zaandijk, Wormerveer en Wor-
mer voor een uiterst moeilijke
taak, daar de werf praktisch niet
te bereiken was. Zodoende kon
niet voorkomen worden dat de
werkplaats, de botenbergplaats
en het woonhuis tot de grond ai-
brandden. Het gelukte slechts
enkele van de ongeveer dertig
aanwezige boten uit de berg
plaats te redden.
talen vóór 15 april a.s. moet
plaatsvinden. Als nadien wordt
geconstateerd dat deze bijbeta
ling niet heeft plaatsgevonden,
kan een boete worden opgelegd
van ƒ50,wegens het rijden
met een ongeldige belasting-
kaart.
Omdat het niet zeker is, dat
alle ontvangkantoren een be
richt van bijbetaling zullen zen
den, waarschuwt de E.V.O. de
in' aanmerking komende auto
bezitters om zelf tijdig de bijbe
taling te regelen.
Ambtenaar smeet inventaris
door de ruiten
Een ambtenaar van het mi
nisterie van defensie heeft gis
teren acht dubbele ruiten van
het ministerie vernield. Hij was
boos en smeet o.m. een asbak,
bloempotten, een brievenbak en
een telefoontoestel naar buiten,
die stuk vielen op het Haagse
Plein.
De man was bij mej. A. A. de
Jong, de secretaresse van de
secretaris-generaal, de heer J.
H. Wieffering, gekomen om de
heer Wieffering te spreken. Toen
hem was meegedeeld, dat deze
niet aanwezig was, werd hij
kwaad en begon de boel naar
buiten te gooien. Vervolgens ging
hij de kamer van de heer Wief
fering binnen, overtuigde zich
van diens afwezigheid en begon
ook in dit vertrek met de spul
len te smijten en de inventaris
te vernielen. Later kalmeerde de
ambtenaar, die daarna op ad
vies van een arts naar huis is
gestuurd.
In Puttershoek
papieren zak in plaats
aan vuilnisemmer
Puttershoek zal binnenkort de
vuilnisemmer opzij zetten en
deze vervangen door een papie
ren zak. Sinds vorig jaar juni
heeft men in dit dorp geslaagde
proeven genomen met deze zak
ken, die al jarenlang in gebruik
zijn in Manchester in Engeland
en in vele gemeenten in Dene
marken en Zweden.
De voordelen van de papieren
zak zijn o.a. de gemakkelijke
hanteerbaarheid en de stofvrije
berging van het vuil. Aangezien
Puttershoek bovendien voor de
noodzaak stond een nieuwe dure
vuilniswagen aan te schaffen,
wanneer men van emmers ge
bruik zou blijven maken, be
tekenen de zakken voor deze
gemeente ook nog een econo
misch voordeel.
Geen overdekte
kunstijsbaan in Utrecht
De aanleg van een onoverdek
te kunstijsbaan zal zulke grote
investeringen vergen, dat het
onverantwoord is de aanleg van
een dergelijke baan voor te stel
len.
Dit is de mening van de com
missie die de Utrechtse recreatie
nota 1964 heeft samengesteld. De
nota zal volgende maand door
de gemeenteraad worden behan
deld. Wat de plannen voor een
overdekte kunstijsbaan in de
stad Utrecht aangaat, merkt de
commissie op dat de gemeente
en de jaarbeurs al enkele jaren
overleg plegen over de moge
lijkheid in één van de in de toe
komst te bouwen expositiehal
len een kunstijsbaan aan te leg
gen. De commissie nu is van
oordeel dat dit contact in stand
dient te worden gehouden.
Door de
een piloot
luchtmacht
koelbloedigheid van
van de Nederlandse
vrijdag in zuid-
België een ramp vermeden.
Een helikopter van de lucht
macht raakte tussen Bastenaken
en Neufchateau in moeilijkheden
en moest een noodlanding ma
ken. De vlieger slaagde er op het
nippertje in het toestel aan de
grond te krijgen zonder een
reeks woningen te raken, waar
het overheen scheerde.
De bemanning kon de helikop
ter ongedeerd verlaten Het toe
stel was op weg van de vliegbasis
Deelen naar de Canadese basis
te Merville.
Van de zijde van de lucht
machtvoorlichtingsdienst wordt
meegedeeld, dat een Alouette 3
van de vliegbasis Deelen tegen
vier uur een noodlanding heeft
moeten maken langs de grote
weg in de buurt van Bastenaken.
Het toestel, dat bestuurd werd
door luitenant Scholz en vier in
zittenden telde, werd licht be
schadigd. Met behulp van de be
manning van een uit Soesterberg
gestuurde helikopter, bestuurd
door de vlieger Van Utrecht, is
de schade hersteld, waarna beide
toestellen naar hun basis zijn
teruggekeerd. Het was bij de
luchtmachtvoorlichtingsdienst
niet bekend of bij de noodlanding
de uit Deelen afkomstige heli
kopter gevaarlijk dicht over hui
zen was gekomen.
Meisje bij verkeersongeluk
omgekomen
Vrijdagmorgen omstreeks tien
uur is de 3V2-jarige Marianne
Smits te Wanssum verongelukt.
Het kind rende in de buurtschap
„De helling" van achter een stil
staande auto de weg op en kwam
met het hoofd tegen de koplamp
van een passerende auto.
Het kind werd naar het zie
kenhuis in Venray overgebracht.
Daar is het korte tijd later over
leden.
,Z wem-schakers"
Niet iedereen zal in dit winterse
tij gaan zwemmen. Als 't zwem
bad verwarmd is, verandert dat
al heel wat aan de omstandig
heden en als je dan nog een ver
woed „zwem-schaker" bent, dan
wil je natuurlijk je dagelijkse
partijtje niet missenzoals deze
verwoede schaakliefhebbers in
Boedapest.
Dode en twee gewonden
bij verkeersongeval
Vrijdagmorgen vroeg is de 27-
jarige ongehuwde P. van Velt-
hoven te Rossum bij het over
steken aangereden door een
busje. Op weg naar een zieken
huis in Zaltbommel is hij aan
zijn verwondingen bezweken.
Bij de uitwijkpoging sloeg het
busje over de kop en werd totaal
vernield. De twee inzittenden
liepen slechts lichte verwondin
gen op.
WAAR IS MARIA?
Maria dan nam een pond echte,
kostbare nardus-olie. Joh. 12 3.
Waar is Maria toch? Is ze soms
weer „in huis blijven zitten?" La
zarus is or. En Martha is er. Maar
Maria is er niet. Maria ontbreekt
bij de maaltijd der dankbaren. Dkt
is toch onbegrijpelijk. Waar is Ma
ria?
„Maria dan nam."
Er moest heel wat voor gebeu
ren, voor Maria deze albasten fles
met kostbare nardus kon nemen.
Ze moesr daarvoor die fles eerst
kopen. Wie zal zeggen hoe lang
Maria hiervoor gespaard heeft,
elke week wat weggelegd heeft?
Hoeveel Maria zich hiervoor ont
zegd heeft? Hoe lang ze hierover
nagedacht heeft en in haar ziel
heen en weer geslingerd is: „Zal ik
het doen?" „Is het wel gepast?"
„Zullen ze het niet gek vinden?"
..Mag ik dit wel doen?" „Wat kan
ik toch voor Hem doen?" „Waar
mee kan ik Hem toch zeggen, hoe
diep ik Hem vereer, hoe innig ik
Hem liefheb?"
En toen, op zekere dag, is ze er
toe gekomen en is ze naar de
specerijenwinkel gegaan. En heeft
een pond echte kostbare nardus-
olie gekocht. In zo'n fijne albasten
kruik met een heel nauwe hals,
waaruit het kostelijk reukwerk
slechts droupel bij droppel ont
snappen kan. „Ja, geeft u mij die
maar." „Die heel grote?" „Ja, die
daar!" „Moet die het zijn? Die
kost„Ja, ja, die moet het
ziin." En toen is ze met haar schat
naar huis gegaan. En toen wacht
te ze maar. Ze wachtte op... haar
kans. En die kostbare flacon stond
verborgen achter in haar kast.
En dan komt Jezus plotseling in
Bethanië. Ze hoort, dat er een
maaltijd voor Hem wordt aange
richt in het huis van Simon de me
laatse. Zij zijn ook genodigd. Dat
is haar kans. Dan kristalliseert
haar wekenlange wikken en wegen
tot daad. „Maria nam." O, ze had
die kruik al duizend keer geno
men. In haar gedachten, in haar
hartsveriangen. Nu neemt ze hem
in haar bevende handen. Nu gaat
zeNu gaat het gebeuren
JOST ZEEUWS-VLAANDEREN
ZONDAG 21 MAART 1965
NED. HERV. KERK
Axel: 10 uur en 2.30 uur Ds. P. J.
Pennings.
Hoek: 9 uur en 4 uur (in de Geref.
Kerk) Ds. W. J. van Meeuwen.
Hontenisse: Ds. E. Gramsbergen.
Hulst: 10 uur Ds. Brok.
Philippine: 11 uur Ds. E. Ed.
Stern.
Sas van Gent: 9.30 uur Ds. E. Ed.
Stern.
Sluiskil: 9.30 uur en 11 uur Ds.
Ruis.
Terneuzen: Kerk Noordstraat: 10
uur Ds.' J. A. Poelman. 7 uur Ds.
J. Scholten. „De Schakel": 9.30
uur Ds. P. A. v. d. Vlugt. Drie
wegen: 7 uur Ds. P. A. v. d
Vlugt.
Zaamslag: 10 uur Ds. Ph. M.
Becht. 2.30 uur Ds. E. Grams-
bergen. 7 uur interk. zangdienst
m.m.v. koor en muziekcorps.
OTHENE: 7 uur de heer C. Kolijn.
GEREF. KERK
Axel: 10 uur en 15 uur Ds. J. Th.
Heemskerk.
Hoek: 10.30 uur en 14.30 uur Ds.
Verbeek.
Sas van Gent: 19 uur Ds. E. Hoo-
gerwerf.
Indonesië zal binnenkort be
ginnen met een scheepvaartdienst
over de gehele wereld, zo heeft
het Indonesische persbureau An-
tara bekendgemaakt. Het bureau
zegt van de Indonesische staats-
De tweede kamer schiet duide
lijk tekort bij het bieden van
tegenspel aan de regering. Dit
heeft mr J. M. L. Th. Cals ver
klaard in een interview met het
Utrechtse onafhankelijke studen
tenweekblad „Trophonius". De
schuld ligt z.i. voornamelijk bij de
werkwijze van de kamer. De ka-
nieruilbreiding van 100 naar 150
man heeft een averechts effect
gehad.
„Het aantal specialisten is al
leen maar groter geworden en
dat terwijl we juist allrounders
nodig hebben. Want wat gebeurt
er nog te veel? Tijdens de alge
mene financiële beschouwingen
wordt aangedrongen op verla
ging der overheidsuitgaven, maar
bij de behandeling van de afzon
derlijke begrotingshoofdstukken
komen van dezelfde fracties de
specialisten voor hun terrein
meer aandacht en geld eisen. Er
is veed te weinig coördinatie, het
geheel wordt niet voldoende ge
zien, zodat er ook geen duidelijk
a'ternatief kan worden geformu
leerd". aldus mr Cals.
ONAANTASTBAAR.
In de oprichting van de alge
mene begrotingscommissie, die
voor het beslissende kamerdebat
een urgentie-volgorde zal aange
ven en telkens ook een duidelijk
financieel alternatief zal stellen,
ziet de heer Cals een kans om
de kamer weer gebruik te laten
maken van haar budgetrecht. „Ik
acht het toch al een bedenkelijk
verschijnsel, dat de kabinetten
praktisch onaantastbaar zijn ge
worden. Als een minister het „on
aanvaardbaar"' uitspreekt en zijn
beleid door de kamer onjuist
wordt geacht, dan zou volgens de
spelregels van ons staatsrecht
deze minister moeten heengaan",
zo meent de heer Cals.
ONJUISTE METHODE
In de praktijk is het evenwel
zó, dat door de formatie-afspra
ken aan een ininisterscrisis
steeds vaker een kabinetscrisis
wordt verbonden en ter vermij
ding daarvan accepteert de ka
mer dan maar zaken, waar ze het
eigenlijk niet mee eens is.
De heer Cals acht die methode
niet juist. Hij meent dat een prin
cipiële houding nodig is, waarbij
de verantwoordelijkheid van de
kamer èn van de betrokken mi
nister beter toch haar recht
komt. „Beide zullen dan echter
de consequenties van die princi
piële houding moeten durven
aanvaarden", aldus mr Cals.
FICTIE
In hetzelfde interview, waarin
mr Cals zijn visie gaf op de stu
dieverkorting, de studietoelage
en de bouwstop voor de universi
teiten, verklaarde hij dat „wij af
moeten van de fictie dat de uni
versiteiten primair instituten
voor wetenschappelijk onderwijs
zijn". Het gros van de studenten
wil later helemaal geen weten
schappelijke functie. De heer
Cals vindt het dan ook helemaal
niet in strijd met de waardigheid
van de universiteit, wanneer een
aantal hoogleraren en stafleden
vrijwel uitsluitend met onderwijs
bezig is. Hij acht het vanzelfspre
kend dat daarnaast ook gelegen
heid moet blijven bestaan voor
gedegen wetenschappelijk onder
zoek, maar daar zorgen de uni
versiteiten wel voor. De heer Gals
reageerde aldus op de opmerking
van de Utrechtse prof. dr H.
Freudenthal, dat e'k staflid van
een universiteit 35 pet van zijn
tijd aan wetenschappelijk werk
zou moeten besteden.
scheepvaartmaatschappij Djakar
ta Lloyd te hebben vernomen
dat er plannen bestaan voor af
vaarten van zes schepen op in-
ternatioale routes rond de we
reld. Elke maand zal een schip
uit Djakarta vertrekken naar
Manilla, Los Angelos, Vera Cruz,
Houston. New Orleans, Balti
more, New York, Casablanca,
Algiers, Tripolis, Iskenderun,
Djiboeti, Karatsji en Bombay.
Hertog van Windsor
uit ziekenhuis
De hertog van Windsor heeft
vrijdagmorgen het ziekenhuis,
waar hij operaties aan het lin
keroog heeft ondergaan, ver
laten.
Van de zijde van het zieken
huis is gezegd, dat de toestand
van het oog zeer bevredigend is.
Het hertogelijk paar heeft zijn
intrek genomen in een hotel en
zal voorlopig nog in Londen
blijven voor controle van het
oog.
De verlenging
van de verjaringstermijn
De verlenging van de verja
ringstermijn voor nazimisdaden
in WesWDuitsIand zal waarshijn-
lijk van 10 op 30 jaar worden ge.
bracht.
De juridische commissie uit de
Duitse bondsdag nam vrijdag
een desbetreffend door C.D.U.-af-
gevaardigde Banda ingediend
wetsontwerp an.
Bovendien werd een voorstel
van C.D.U.-afgevaardigde Guede
aangenomen om de termijn van
30 jaren op 31 december 1949 te
laten aanvangen omdat vanaf die
datum de vervolging van nazi
misdaden tegen buitenlanders
ook voor de Duitse justitie mo
gelijk werd.
Hierdoor zou de verjaringster
mijn dus tot 31 december 1997
worden verlengd.
Terneuzen: 10 uur Ds. W. H. Gis
pen, 15 uur prof. dr. W. H. Gis
pen, van Amstelveen.
Zaamslag: 10 uur en 15 uur Ds. M.
den Boer.
GEREF. KERK (Vrijgemaakt)
Axel: 10 uur en 15 uur Ds. A. Kui
per.
Hoek: 10 uur en 2.30 uur Ds.
Ohmann.
Terneuzen: 10 uur en 15 uur Ds.
K. D. van Dijk.
Zoute Spui: 10 uur en 14.30 uur Ds.
C. v. d. Jagt. (10 utir openbare
geloofsbelijdenis.)
CHR. GEREF. KERK
Zaamslag: 10 uur en 14.30 uur
leesdienst.
GEREF. GEMEENTE
(Vlooswjjkstraat)
Terneuzen: 9.30 uur en 14 uur en
18 uur leesdienst.
Hoek: 9.30 uur, 14 uur en 18 uur
leesdienst.
GEREF. GEMEENTE (Syn.)
Terneuzen: 10 uur en 3 uur lees
dienst.
OUD GEREF. GEMEENTE
Terneuzen: 9.30 uur, 14 uur en 18
uur Ds. De Reuver.
VOLLE EVANG. GEM.
Filadelf ia-kapel
Terneuzen: Samenkomsten: zon
dags 10 uur v.m. en donderdag»
8 uur n.m. Bidstond zondags om
8.30 uur n.m.
LEGER DES HEILS
Terneuzen: 10 u. Heiligingssamen
komst; 19.30 uur Evangeliesatie-
samenkomst o.l.v. It. B. E. Meuf-
fels en It. E. M. de Graaf.
ROOMS KATHOLIEKE KERK
Axel: 7.30 uur, 9 uur, 10.30 uur
en 17.30 uur H. H. Missen.
Clinge: 7 uur, 8.30 uur en 10 uur
H. H. Missen.
Hulst: 6.30 uur, 7.45 uur, 9 uur
en 10 uur H. H. Missen.
Philippine: 7.30 uur en 10 uur
H. H. Missen.
Sluiskil: 6.45 uur, 8.30 uur, 10.3»
uur en 17 uur H. H. Missen.
Terneuzen: 7 uur, 9.30 uur H. H,
Missen; 17.00 uur Avondml».
Triniteitskerk: 8 uur en 11 uur
H. H. Missen.
WEST ZEEUWS-VLA ANDEREN
ZONDAG 21 MAART 1965
NED. HERV. KERK
Aardenburgli uur Ds. Luuring.
Biervliet: 10 uur Ds. W. S. Even
huis.
Breskens: 10 uur Ds. P. A. L.
Brinkman, van Schoondijke.
Cadzand: 9.30 uur Ds. W. C. Luu
ring. <H. Doop.)
Groede: 11 uur Ds. H. W. Door-
nink.
Hoofdplaat: 11 uur eerw. heer H.
J. Begeer.
Nieuwvliet: 10 uur Ds. Joh, Bre-
zet.
Oostburg: 9.30 uur eerw. heer G.
M. C. de Vries.
Retranchement: 11 uur eerw. heer
G. M. C. de Vries.
Schoondijke: 10 uur Ds. L. Spaan*,'
van Breskens.
St. Anna: 11 uur Ds. C. Balk.
St. Kruis: 9 uur Ds. Doornink.
Sluis: 9.30 uur Ds. C. Balk.
Waterlandkerkje: 10 uur Ds. W.
Bergsma.
IJzendijke: 9.30 uur eerw. heer H.
J. Begeer, van Hoofdplaat.
Zuidzande: 9.45 uur jeugdkapel.
10.45 uur mej. Da. H. B. de Nee-
ling.