Wasserij KARREMAN Fa. Stoffels-Risseeuw Sunfee .3= NOBELS-MQLDUCCI vooreen beste start in 1965 DE NIEUWE SKODA 1000 Mi SKODA FLORA VAN DER SNEPPEN een gewoon spaarboekje KIS VOOR NIEMAND WASDAG MEER! UNIEK VOOR TERNEUZEN is aantrekkelijker i GEEFT DE STIJL AAN I fük 1000MB DIT JAAR 27.735 SCHEPEN IN DE ROTTERDAMSE HAVEN Reumatiek Ichias Jicht Nier-en Blaaslijden W Gdbkfrig met N.V. DE HOOP Zweedse naaimachines waarvan het gehele ingelegde bedrag, zonder opzegtermijn kan worden opgenomen WESTERWEEL'S Ijzerhandel EN IS VERKRIJGBAAR BIJ: Sporthandel MAAGPIJN MAAGTABLETTEN Plastic Afd. Plastics Tel. 01150-2744 TERNEUZEN Rs startklaar voor een interessante proefrit, waarbij u zelf zijn vingertop- schakeling,zijn acceleratievermogen, zijn koersvastheid en zijn remkracht kunt beproeven. Waarbij u dan meteen kunt zien wat een uitzicht, ruimte, luxe en inte- rienr-Indelingsmogelijkheden (1 of 2 slaapbanken, hele of halve laadvloer, etc.) bij o biedt voor f 5450.-* Naak een afspraak voor uw proefrit Bel nü even BLOEMENHUIS ALBUMS Pagina 8 DE VRIJE ZEEUW Zaterdag 2 januari 1965 Reumatiek ooder- goed uit angorawol BLIEK NOORDSTRAAT 15 TERNEUZEN ■I SWEDEN SINCE 1689 Eindelijk een naaimachine die nu eens niet inge wikkeld is. Moderne Zweedse vormgeving. Uit één stuk, gegoten Zweeds staal. Met klerhvrije, roterende grijper iodstt de dwaad nooit vast kan lópen (wereldpatent). 7 Typen vanaf f 285.-. De machines worden gaarne voor U gedemon streerd. Hét verplicht U tot niets. Vanaf 2 januari 1965 biedt KARRExMAN U een TARIEF VOOR NATWAS, zodat U er niet meer aan denkt een wasmachine aan te schaffen. Uw was 's morgens vóór 9.30 uur gebracht of afgehaald is 's avonds vóór 5.30 uur weer gecentrifugeerd in huis. Leest onze huis-aan-huis folder of vraagt onmiddellijk nadere inlichtingen hij AXELSESTRAAT 163 - TERNEUZEN - TELEFOON 2034 en tóch COOP. BOERENLEENBANK „TERNEUZEN" RAIFFEISENBANK TERNEUZEN, WALSTRAAT T AXEL, NOORDETRAAT Depot van INA NAALDLAGERS Z w «I O vi .5 H O Depot van STEYR KOGEL- en ROLLAGERS Axelsestraat 151 Terneuzen Tel. 011503328 NOORDSTRAAT 74 TERNEUZEN TELEFOON 2595 VLOOSWUKSTRAAT 13 TELEFOON 3203 TERNEUZEN llw eerste meevaller in 196!i brengt nnze tntale uitverkoop Dit is het moment dames waarop U, voor bijzonder lage prijzen, mode kunt kopen uit vooraanstaande modehuizen. U kent onze kwaliteitskollekties, en kom nu kijken naar de prijzen die U verwonderen. Nog maar korte tijd tot en met woensdag 13 januari, kunt U profiteren in onze totale uitverkoop. Dagelijks gaan de mooie dingen weg. NOORDSTRAAT 17 - TERNEUZEN - TELEFOON 2671 De echte Amerikaanss r4F.cn beste ter wereld. 4Mi(m Een blijvende 1 uitkomst. igSA 'Bij apotheker of dngist.j| SÏ Imp. L Rietbergen c.v. p Korenaarstr.S5, R'dam-6 Ook voor buizen dakgoten golfplaten lichtkoepels folie dakramen enz. naar EEN VEILIGE KEUZE GARAGE C. M. G. CAPPENDIJK - AXELSESTRAAT 174 - TERNEUZEN - TELEF. 2030 VAN ANTWERPEN'S ZELFBEDIENING wenst klanten, begunsti gers en vrienden een VOORSPOEDIG 1965. Zaamslag, 1 januari 1965. Plein-West. Artistieke Bloembinderjj Noordstraat 83 l Terneuzen Telefoon 2250 VAN DE SANDE Burgemeester mr. G. E. van Walsum heeft donderdagmiddag tijdens de tradition©^, oudejaars- bijeenkomst in de burgerzaal van het stadhuis van Rotterdam be kendgemaakt dat er dit jaar 27.735 schepen de haven van Rot terdam zijn binnengelopen. „Wij hebben de 28.000 dus niet ge haald", zo zei hij, „maar", zo voegde hij eraan toe, „ik geloof niet dat iemand zich daar zorgen over maakt". „Vergelijkt men het aantal van it jaar met dat van 1952 het jaar waarin ik burgemeester werd dan ziet men een groei met rond 12.000 schepen of 78 procent. In 1952 werd voor het eerst in de geschiedenis van de Rotterdamse haven het 15.000ste schip op 26 december verwelkomd en in 1964 kwam het 15.000ste schip op 15 juli binnen zonde»- dat iemand daarvan enige notitie nam. De stijging van 1963 op 1964 komt hoofdzakelijk op rekening van de kustvaart. Dit jaar kwa men er voor het eerst meer dan 10.000 coasters binnen. Sedert 1952 is het aantal coasters ver dubbeld. Doch ook het aantal schepen groter dan 500 brt. bleef toe nemen. In 1952 bedroeg dat 10.036 en dit jaar ongeveer 16.900, het geen een groei van ongeveer 68 procent 'betekent. Wat daarbij opvalt is de sterke groei van de toale scheepstonnage. Het aantal schepen met een diepgang van meer dan 10,50 meter nam ook van 1963 op 1964 weer toe. In 1952 bedroeg dat 34 en dit jaar vermoedelijk 990. Wat de lijndiensten betreft viel in 1964 een daling te constateren van het aantal lijnen door samen voeging van afzonderlijke dien sten tot gecombineerde lijnen. Daartegenover stond echter dat nieuwe lijndiensten Rotterdam jn haar vaarschema hadden opge nomen. Ook de frequentie van het aantal scheepsbezoeken in lijndienst is toegenomen. De aan trekkingskracht, die Rotterdam als stukgoedhaven op de verlader heeft, blijkt ook uit het feit, dat Rotterdam meer dan voorheen in de Antwerpen-Hamburg range eerste aanloophaven in het bin nenkomende verkeer en laatste afvaarthaven in het uitgaande verkeer is geworden Aan de hand van de cijfers over negen maanden is voor 1964 een raming gemaakt van de om vang van het goederenvervoer. Volgens die raming mag een to tale goederenomslag van 114.5 miljoen ton worden verwacht. Dit zou een groeipercentage van 10.8 betekenen tegenover 7 in het vorige jaar. Het trekt de aandacht, dat hei- vervoer van minerale oliën wel met 3,5 miljoen ton is toegeno men, maar dat de procentuele groei belangrijk is achtergeble ven bij die van voorgaande jaren. Die van 1964 ten opzichte van 1963 bedroeg 6,2 procent, terwijl de procentuele groei van 1963 ten opzichte van 1962 13,9 pro cent beliep. Bepaald opmerkelijk is de groei van het stukgoedvervoer. Dit nam toe met niet minder dan 1.8 miljoen of rond 11 procent. Het totale stukgoedverkeer be reikt thans zelfs een niveau van ongeveer 17.8 miljoen ton. Wat dit betekent wordt duidelijk, wanneer men tegenover deze 17.8 miljoen ton stelt het stukgoed vervoer van 1952, dat 6.7 miljoen ton bedroeg. Tegenover de ra ming van de totale goederenom- slacr van 114,5 miljoen ton in 1964 staat voor 1952 39,7 miljoen ton. Wrak sleepboot naar Europoort gesleept De sleepboot „Schouwenbank" van L. Smits sleepdienst uit Rot terdam heeft donderdag het wi ak van de Duitse sleepboot „Johan nes Matthies" gevonden op twin tig mijl noord-noord-west van Hoek van Holland. De „Schouwenbank" sleepte het wrak naar de Europoort, waar de sloop 's avonds arrivoer- de. Onverlaat was stripfiguur De Oosterhoutse gemeente politie heeft een speurtocht naar een vermeende „overvaller" ge staakt, nu een vijftienjarig kan toormeisje door de mand is ge vallen en bekend heeft dat zij de politie met bedenksels om de tuin heeft geleid. De gezochte „dader" blijkt een donkerharige figuur te zijn uit een televisie- strip, die het meisje tot haar op treden heeft geïnspireerd. Vorige weck moest zij door een toevallig passerende auto mobilist worden „gered" uit het Wiihelminakanaal. Een donker harige onverlaat zou haar daar in het water hebben gegooid, nadat hij haar had gekneveM en in een auto had getrokken. Ofschoon er niets oneerbaars was gebeurd, aldus het relaas van de tiener, had de „overvaller'' zijn rit be sloten bij het kanaal en haar daar in het water gesmeten. Zij vertelde dit up het politiebureau waar zij van droge kleren werd voorzien. In werkelijkheid had zij zich langzaam in het kanaalwater laten zakken, toen de automobi list, die ter plaatse even zijn hond uitliet, binnen gehoor afstand was gekomen. Nadat d« politie een telexbericht had ven- spreid en in Oosterhout en in Breda tevergeefs had laten speu ren onder de buitenlandse ar beidskrachten, werd het verhaal nogmaals gecontroleerd. Toen werd ontdekt, dat bepaalde tijd stippen niet klopten. Het meisje werd opnieuw aan de tand ge voeld en bekende toen haar imi tatie strip-avontuur. Na aanrijding overleden De 82-jarige heer G. ter Heida uit Den Haag is woensdagavond in het ziekenhuis Zuidwal over leden aan de verwondingen die hij enige uren eerder bij e(in verkeersongeluk had opgeiopan.

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1965 | | pagina 8