Brutale roofoverval op pompstation in Amsterdam BINNENLANDS NIEUWS Het éérste nieuws... van de béste Amerikaan! Bediende bewusteloos geslagen en opgesloten Pagina 3 Opgesloten in toilet 1200 gulden SCHIP OP RIF Zaterdag 2 januari 1965 DE VRIJE ZEEUW Bij een brutale met grote koel bloedigheid uitgevoerde overval op een pompstation aan de Mid denweg in Amsterdam hebben twee Maleis sprekende mannen donderdagochtend ongeveer 1200 gulden buitgemaakt. De 19-jarige pompbediende Arie van Slooten Werd door een van de onverlaten met een met een lap omwikkeld ijzeren voorwerp bewusteloos ge slagen. De daders maakten zich In een uit de garage gestolen auto uit de voeten. De pompbediende werd om streeks half vier in zijn kantoor tje aangesproken door een 25- 5 30-jarige man met een Indone sisch uiterlijk. Deze zei in de buurt rnet autopech te staan en vroeg om enkele liters olie. Toen de pompbediende hem zijn rug toekeerde en zich bukte om het gevraagde te pakken sloeg de man toe. De pompbediende was even versuft. Toen hij weer bijkwam dreigde zijn overvaller: „Hou je stil, anders schiet ik je kapot". De pompbediende werd hierop gedwongen in een achter zijn verblijf gelegen toiletruimte te gaan en werd daarin opgesloten. Na drie kwartier wist hij zich hieruit te bevrijden en alarm te slaan. Vanuit de plaats waar hij opgesloten zat hoorde hij twee mannen Maleis spreken hij is verloofd met een Indonesisch meisje ook hoorde hij (ie mannen een klant helpen. De overvallers hebben deze, zo blijkt uit een bon die zij uitgeschreven hebben, voor 8,25 benzine ge leverd. Nadat zij zich van de ongeveer 600 gulden, die de pompbediende onder zijn beheer had, meester hadden gemaakt drongen de overvallers het garagebedrijf bin nen. Zij forceerden daar, waar schijnlijk met een bandenlichter, de kas. Deze bevatte nog eens 600 gulden, deels in vreemde va luta. Bij hun werkzaamheden werden de mannen niet gestoord door een bij het bedrijf horende hond. Deze was in tegenstelling tot andere nachten niet losge laten. Tenslotte stalen de man nen uit de garage een grijze Fiat 600 (AK 1709) om hiermee te verdwijnen. Hun slachtoffer maakt het goed. Een hoofdwond die hij bij de overval opliep is in een zie kenhuis verzorgd, waarna de jongeman naar huis kon gaan. De overvallers zijn nog niet ge vonden. VIJFLING GEBOREN In de havenstad Manta, in Equador, is mevr. Clara Cruz de Piguave woensdag bevallen van een gezonde vijfling. 2 JANUARI 1965 LEXINGTON 2400 km verder gelegen eiland Tarawa gealarmeerd maar het zal een dag of acht duren voor dat een reddingsschip het eiland Washington kan bereiken. Ove rigens zal men ook van Hono- loeloe uit de gestranden trachten te bereiken. Berging door vlieg tuigen is niet mogelijk omdat er op het kleine eiland Washington geen plaats is om te landen. De „Southbank" heeft proviand aan boord. De honderd-en-vijf passagiers en bemanningsleden van het Schotse, 5957 ton metende vrachtschip „Southbank" dat op een koraalrif bij het eiland Wa shington in de zuidelijke Grote Oceaan is gelopen, zullen een dag of acht elkaar moeten vermaken voordat zij uit hun isolement ver lost kunnen worden. Verkeersongeluk Op de hoek van de Nieboer- weg en de Tesselsestraat in Den Haag is vrijdagmiddag om streeks kwart over drie een be stelauto gebotst tegen een stil staande vrachtauto. De bestel auto moest uitwijken voor een bromfietser die geen voorrang verleende. Het driejarig doch tertje Dirkje van de chauffeur van de bestelauto, de 31-jarige heer P. Koren uit Den Haag, kwam om het leven. AUTO'S GESLIPT Chauffeur om het leven gekomen Vrijdagmorgen is de 20-jarige chauffeur D. Hoekstra uit Ak- krum in het ziekenhuis te Leeu warden overleden. Donderdagmorgen kwam hij met zijn bestelauto van de fa briek te Akkrum waar hij werkte toen hij slipte en tegen een lantaarnpaal reed. Ernstig gewond moest hij worden overgebracht naar het ziekenhuis te Leeuwarden. Historie van het jongste verleden van Terneuzen door JOH. DE VRIES XXXVI Over de kwestie „Openbaar Blijk" (G. Wieland is raadslid) is in de gemeenteraadszittingen van die tijd heel wat te doen ge weest. Een ieder heeft er z'n „zegje gezegd" en dikwijls lang niet mals Maar dat „de rijke Géraad Wieland" geen centje wil bijdragen, zit de Terneuzenaars wel zwaar Prettiger doet een bericht aan dat ik aantrof in een beschou wing over de provinciale stoombootdienst op de Westerschelde en wel dit: „Bijzondere opmerking verdient hier dat de thans nog in leven zijnde schipper Jojakim Verlinde van Ter Neuzen vroeger, toen er nog geen stoombootdienst was op de Wester schelde, belast was met het brievenvervoer per zeilvaartuig tus- schen Terneuzen en Vlissingen en omgekeerd. Zelden liet hij zich door mist ophouden en o.a. met behulp van kompas en dieplood de reis er steeds goed afbracht." (De nu reeds sedert enkele jaren overleden wethouder C. Verlinde en de in Terneu zen zo bekende kleermaker F. Verlinde waren o.a. zoons van hem.) Op cultureel gebied het mag dan op eenvoudige leest zijn geschoeid komt eveneens wat tot stand. Te Terneuzen wordt een „Volksbibliotheek" gevestigd en wel in het gebouw naast G. Wieland in de Havenstraat. Elke zaterdag van 6—7 ure, te beginnen met 2 februari '89, worden aldaar boeken kosteloos ter lezing gegeven. De commissie van bestuur bestaat uit de heren H. C. E. van IJsselsteijn, L. Schiphorst, M. Eijke, C. J. Buwalda en H. M. G. Kloppenburg. Deze eenvoudige, maar voor de „gewone" man zeer nuttige instelling, later overgebracht o.a. naar de Kandeelstraat, heeft vele jaren lang in een werkelijke behoefte voorzien. De aankoop van boeken op grote schaal, zoals dat tegenwoordig gebeurt, was voor velen toen een onbereikbaar ideaal. In de ochtend van de 22ste februari 1889 valt er voor de Ter neuzenaars aan de Scheldekant wat te beleven. Een brandende driemaster, een schoener de „Rhine" op de slikken gesleept, een eind rechts van het z.g. paalhoofd, kan men van de wallen en de zeedijk aan de Oostkant in volle vlam zien staan. De courant schrijft hierover op 23 februari als volgt „Op 30 Januari vertrok uit onze haven, komende van Gent, het Engelsche driemasterschip „Rhine", kapitein Macumber, met bestemming voor New York. De lading bestond uit ledige petro leumvaten en ijzer. Na door den laatsten storm bij Vlissingen ankers en kettingen verloren te hebben, kwam het vaartuig weder, na dagenlang zeilklaar geweest te zijn, op onze reede. Gisterennacht omstreeks 2 uur ontdekte de equipage dat in het ruim van het schip brand was ontstaan. Spoedig werd het vaartuig daarna op de slikken beoosten deze haven gezet. Om streeks 10 uur stond het schip reeds in volle vlam, terwijl later op den dag de masten vielen en aan redding niet meer te denken viel. Toen de duisternis inviel en de wind opstak, was het een grootsch indrukwekkend gezicht! Urenver zag men dan ook den rossen gloed der vuurzee. Nog heden is het zoo goed als verbrande schip een ware vuur oven en rookt en smeult het nog. Onnoodig te zeggen, dat een ontelbare menigte zich den ganschen dag en 's avonds op de wallen bewoog om dit alles van nabij te zien. Van zeilen, touw werk en losse goederen is r.og al veel aangebracht en geborgen. Ook de bemanning kon intijds het hare redden. De 2e stuurman is gisteren aangehouden en in arrest genomen, daar gedacht wordt aan kwaadwilligheid." In een later berichtje (mei 1889) lees ik dat het wrak voor 130,aan een sloper is verkocht en loods R. van Oppen, die we rond 1900 even aan het woord zullen laten komen, wist mij te vertellen, dat de kapitein een beul was voor zijn manschap pen en dat daaraan misschien de brand als een soort wraak neming te wijten is geweest. Nu we dan toch in de sfeer van branden zitten, wil ik graag wat meedelen over een grote brand die Antwerpen heeft ge teisterd en wel op 6 september 1889. Wederom is het op 6 sep- 1 cpnftm- d^qknp onze diiken en wallen aan de oostelijke kant Weet U het nog? Terneuzen, de houthaven van weleer! der stad. Ditmaal om heel in de verte naar de zware rookwol ken te kijken, die in de richting Antwerpen duidelijk waarneem baar zijn. Als we later de Belgische bladen mogen geloven, is Terneuzen ontkomen aan die ramp. Leest u zelf maar eens wat hierover door ons blad wordt geschreven 7 September 1889. ONTPLOFFING TE ANTWERPEN. „Gistermiddag omstreeks 2 ure hoorden vele ingezetenen alhier een hevige slag. Enkelen dachten aan een aardbeving, anderen aan een ontploffing van een kruitmagazijn in de richting van Antwerpen. Wij meenen daarom onze lezers een dienst te be wijzen door uit de Belgische bladen, die ons heden toegezonden zijn en uit ingewonnen berichten het volgende mee te deelen: Wij kunnen tevèns mededeelen, dat pogingen zijn aangewend om de lading kardoezen te Ter Neuzen te lossen en dat dit dooi de bevoegde autoriteiten is geweigerd en niet zonder grond. Al onze kruitmagazijnen konden het aantal kardoezen niet bevatten. Onnoodig te zeggen, dat de ramp groot is en voor Ter Neuzen, had zij ons getroffen, onbeschrijfelijk zou zijn geweest. De be richten luiden als volgt: „Gisterenmiddag, eenige minuten vóór 2 ure, werd heel Ant werpen in opschudding gebracht door een hevige ontploffing, die in meest al de straten spiegel- en vensterruiten verbrijzelde. Het gebouw, waarin de ontploffing is ontstaan, is het depót van kardoezen en buskruit; in dit depót, welk toebehoort aan de heer Corvilain van Antwerpen, berustten ongeveer 50 millioen kardoezen, komende uit Spanje. Ongeveer 500 families zijn in rouw gedompeld. Op 1400 meters afstand vond men hoofden, armen en beenen met kardoesdoozen. Van aan het Vlaamsch Hoofd gezien is het schouwspel ontzettend. Het is alsof Antwer pen werd gebombardeerd." Na deze „vurige" berichten vindt in de maand september in Terneuzen een gebeurtenis plaats, die we zeker niet mogen ver geten te vermelden HET RIJWIEL VERSCHIJNT IN TERNEUZEN Luistert u maar eens „Ter Neuzen, 28 september 1889. Naar wij vernemen is alhier een wielrijdersclub opgericht. Ofschoon nog niet in het bezit van de benoodigde „machinen", hoopt men spoedig klaar te zijn om de eerste oefening te doen. Wij hopen van harte dat de oprichters slagen; een weinig sport kan ook in Ter Neuzen geen kwaad." En blijkbaar gaat het de opgerichte vereniging goed! Want om even vooruit te lopen op 1890; er wordt op een aprilzondag van dat jaar reeds een wedstrijd georganiseerd. De ons oudere Terneuzenaars zo bekende figuur „bakker (de) Smidt" of „Pa Smidt", die als zeer bekwame brood- en banketbakker en als kok in wijde kring een algemene bekendheid genoot, jarenlang heeft gewoond waar nu de banketbakkerij Kavelaars is gevestigd, weet daarbij „de gele trui te bemachtigen Misschien dat de lezers van 1965 wat spottend glimlachen als zij het verslag hebben doorgenomen, maar voor de mensen van 1890 was dit toch maar precies wat ik zoeven zei: „Een gebeurte nis," De auto (althans in onze streken) moet nog komen en over deze nog grotere sensatie valt Jater ook een en ander te ver- lellen. (Wordt vervolgd.) Inzittenden gered Dankzij een snelle redding hebben 5 mensen, die op oude jaarsavond met een auto in de brede Vlaardingse vaart te Schipluiden reden, er het leven afgebracht. Even na acht uur bracht mevr, Van Zuilen uit Maasland met haar tweejarig dochtertje de familie Schouten uit Delft man, vrouw en 10-jarige zoon naar Delft. Op een glad ge deelte van de weg slipte de auto en kwam in de vaart te recht. De bakkersknecht I. de Bruin uit Schipluiden was aan de overkant van de vaart toen het ongeluk gebeurde. Hij sprong direct te water en wist tussen de ijsschotsen door de auto te bereiken. Toen hij een der inzittenden aan de wal bracht passeerden de heren J. Koole, C. Bagchus, W. van Moerdijk en J. Vermeer uit Schipluiden, die eveneens te water sprongen en twee andere inzittenden op het droge wisten te brengen. Het gezin Schouten was toen gered. Daarna werden nog door het intrappen van een ruit mevr. Van Zuilen en haar dochtertje uit de wagen ge haald. Beiden waren reeds be wusteloos en zijn door mond op mond beademing gered. V erkeersongeval Donderdagmorgen omstreeks twintig minuten over negen is op de weg van Akkrum naar Ol- deboorn. een personenauto be stuurd door de 21-jarige D. Hoek stra uit Akkrum op het gladde wegdek geslipt en tegen een lichtmast gebotst. De heer Hoek stra werd uit de wagen geslin gerd. Hij werd zwaar gewond naar het ziekenhuis in Heeren veen gebracht, waar hij is over leden. Marineman verdronken Donderdagmorgen omstreeks half acht is op de rijksweg nabij „De Kooi" in Den Helder een auto geslipt en in het Noordhol- lands Kanaal terecht gekomen. Daarbij is de 20-iarige zeemili- ciën 2 zm A- van Ziill uit Bever wijk verdronken. Zijn stoffelijk overschot is door een kikvors man van de marinebrandweer uit de gezonken auto gehaald. De bestuurder van de auto. de zeemiliciën J. K. K., wist de auto tijdig te verlaten. Bromfietser verongelukt De achttienjarige J. van de Sluis uit Staphorst is donderdag avond bij een verkeersongeluk om het leven gekomen. Op de oude rijksweg onder Staphorst wilde hij een auto inhalen. Toen hij zag, dat er een tegenligger naderde, remde hij, waardoor hij slipte en viel. Hij werd door dé tegenligger overreden en was op slag dood. Brand in treinstel Donderdagavond is brand uit gebroken in een personentrein die van Zwolle op weg was naar Enschede. Nadat zich tijdens de reis al enige moeilijkheden had den voorgedaan met de motor onder het laatste treinstel (een zgn. blauwe engel) vloog deze tijdens het oponthoud in Hengelo in brand. De wagons werden snel ontruimd, waarna de Hengelose brandweer, die met twee wagens was uitgerukt, het vuur spoedig wist te doven. Er werd aan de wagon nogal wat schade aange richt.

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1965 | | pagina 3