Serge
oeschin
Tsjombe de
verafschuwdezakenman
tussen de idealisten
Marktberichten
geschenken
uit de zuiverste
tabakken
Woensdag 2 december 1964
VRïJE ZEEUW
Pagina 9
Zakenman
Het principe
Feestverpakking 40 stuks f 2.50 Feestverpakking 200 stuks f 12.50
WU HAAKTEN EEN PRAATJE HET
De verontwaardiging in
communistische landen
over het Belgische ingrij
pen in Kongo (met steun
van V. S. en Engeland)
hoeft men niet al te serieus
te nemen: het is politiek
ingegeven omdat degenen
bij wie men wat bereiken
wil, wel oprecht boos zijn.
Dat zijn de meeste Afri
kaanse landen zelf.
En eigenlijk is dit vreemd
want de actie van de Bel
gische para's vertoont een
grote gelijkenis met die van
Britse troepen die indertijd
de regering van Nyerere in
Tanganjika voor de val be
hoedde op zijn verzoek. Het
verschil is voornamelijk een
verschil van persoon: Ny
erere wordt beschouwd als
een Afrikaan die naar on
afhankelijkheid streeft,
Tsjombe als een huurling
van het kapitalisme of kolo
nialisme of in het algemeen
van het westen; dat is niet
precies te zeggen: voorna
melijk is hij een buiten
beentje, zoals men hem op
de bijeenkomst te Cairo van
de organisatie van Afri
kaanse volken met huisar
rest heeft laten voelen.
Hem een knecht van het kolo
nialisme en kapitalisme te noe-
een traditionele communisti
sche scheldkreet is al wat
vreemd, want het zijn juist de
landen die in het rode jargon
daarmee vereenzelvigd worden,
die het mogelijk hebben ge
maakt hem uit Katanga te ver
drijven.
Wat Tsjombe vooral onder
scheidt van zijn collega's, pre
miers in de Afrikaanse landen,
is dat hij een zakenman is te
midden van de politici, naar wes
terse maatstaven een nogal be
denkelijk soort zakenman. Hij is
een realist die beseft dat door
de chaos in zijn land de econo
mie naar de knoppen gaat en de
enige konsekwentie die hem in
teresseert is, dat dit armoede be
tekent. Armoede die op zijn
beurt weer de onrust versterkt
en de chaos aanwakkert, een
vicieuze cirkel.
Geen idealisme drijft hem tot
een poging wat eenheid te bren
gen in Kongo. Hijzelf was de eer
ste die de eenheid verstoorde met
Zijn Katangese opstand.
VEEMARKT ROTTERDAM
Op de veemarkt te Rotterdam
werden dinsdag 2457 stuks vee
aangevoerd, zijnde: 300 vette
koeien en ossen; 608 gebruiks-
vee; 160 vette kalveren; 190
graskalveren; 902 nuchtere kal
veren; 73 lopers; 19 biggen; 21
paarden; 3 veulens; 152 schapen
of lammeren; 29; bokken o,£ gei
ten.
De noteringen waren;
Vette koeien ƒ3—ƒ4,05; Vette
kalveren 3,40—4. Alles per kg.
Graskalveren 3805o0
Nuchtere kalveren 250ƒ270;
Lopers ƒ90—ƒ110; Biggen ƒ48
f58-, Slachipaarden ƒ200—
ƒ290; Schapen 95ƒ120; Lam
meren fÖOrf 130.; Kalf- en
melkkoeien 1000-11500; Vare
koeien ƒ800—ƒ1075;. Vaarzen
ƒ825—ƒ1100; Pinken 62o—
825. Alles per stuk.
Overzicht: Vette koeien: aan
voer iets meer, handel redelijk,
prijzen als maandag, worstkoeien
2,80ƒ3,— per kg; Vette kal.
veren; aanvoer minder, handel
vlug, prijzen hoger, prima's 4—
ƒ4,20 per kg; Graskalveren:
aanvoer kleiner, handel kalm,
prijzen onveranderd; Nuchtere
kaiveren: aanvoer als vorige
week, handel redelijk, prijzen
stijver, mestkalveren 180—
290 per stuk; Lopers en biggen;
aanvoer iets korter, handel goed,
prijzen als vorige week; Slacht-
paarden: aanvoer als vorige
week, handel lui, prijzen stabiel;
Schapen en lammeren: aanvoer
even minder, handel traag, prij
zen ongewijzigd; Kalf- en melk
koeien: aanvoer als vorige week,
handel stil, prijshoudend; Vare
koeien- aanvoer gewoon, handel
tamelijk, staande prijzen; Vaar
zen en pinken: aanvoer even
korter, handel matig, prijzen
coiMlant,
Voor de meeste andere Afri
kaanse leiders weegt het principe
veel zwaarder en dat maakt
Tsjombe in hun kring onaan
vaardbaar, als hij het al niet was
door zijn Katangese verleden.
Nu hebben ook Amerikaanse
negerorganisaties er bij hun re
gering op aangedrongen hun
steun aan deze man, al is hij dan
de wettige premier en al heeft
hij dan meer orde in Kongo ge
bracht dan een zijner voorgan
gers. in te trekken. Al is niet dui
delijk in hoeverre dit aspect van
buitenlandse politiek tot het ar
beidsterrein. gerekend kan wor
den van organisaties als die van
dominee Martin Luther King,
zuiver politiek gesproken hebben
ze geen ongelijk. Steun te ver
lenen aan een man als Tsjombe
betekent de vele andere Afri
kaanse leiders tegen je in het
harnas jagen.
Het wemelt in Kongo van man -
nen die in Afrikaanse kring we!
gewaardeerd worden Iloo,
Adoela en in zeker zin ook lie
den als Gbenje, Moelele en an
dere rebellen maar aan hen
is nu juist het regeren niet toe
te vertrouwen. Voor zover dif
ooit gebeurd is, was het, resul
taat alleen maar cliaos. Zonder
Tsjombe lijkt Kongo's toekomst
vrij hopeloos en met hem ook al
weinig rooskleurig. Een moeilijk
geval, waarvoor geen oplossing
in zicht lijkt.
RttsJafwk grootste vtiegteigfeowwer begon ak grond- j
werker en bwipje van een baggerwtacbinist, doek leidt
nu zijn vliegtuigfabriek.
(van onze verslaggeefster)
Moskou (P&P/APN) - De kamer waarin we ons bevinden, toont
overduidelijk wat voor man hier werkt. Talrijke tekeningen aan de
wanden, een vel tekenpapier met magneetklemmen vastgezet op een
wit geëmailleerd tekenbord, waarop de schematische voorstelling van
de „11-62" en op het grote bureau een schaalmodel van hetzelfde nieu
we toestel, dat in de entourage waarin de beroemde Russische vlieg-
tuigconstructeur Serge Iljoeschin werkt.
70 JAAR
Tegenover ops zit hij, een betrek
kelijk kleine man, die men zijn
zeventig jaren niet aanziet. Het
donkerblonde haar, kort en ach
terover gekamd, grijst iets bij
de slapen en omlijst zijn markant
hoofd. Levendige ogen onder
zware wenkbrauwen en een vrien
delijke glimlach typeren deze man
als iemand die graag met men
sen omgaat, maar uit zijn hele
wezen straalt iets van onverzet
telijkheid, een man die weet wat
hij wil en die niet aflaat het voor
genomen doel te bereiken.
Onze gastheer is dadelijk bereid
iets over zijn werk en leven te
vertellen. Vliegtuigen vormen zijn
hobby en zijn leven en er is niets
waarover hij liever spreekt. Maar
natuurlijk willen wij wel eens we
ten, hoe deze liefde voor de lucht
vaart bij hem is ontstaan.
„Ik ben er niet mee geboren,"
merkt hij lachend op. En dat is
duidelijk, want zeventig jaar ge
leden was er nog geen sprake van
echte luchtvaart, zoals wij die la
ter leerden kennen.
HET TOEVAL
Iljoeschin is een boeiend vertel
ler. Hij verhaalt ons van zijn
jeugd en over zijn carrière, waar
in hij niets cadeau kreeg, doch
voor alles heeft moeten werken
en vechten.
Serge werd in de omgeving van
Wologda als elfde kind in het ge
zin van een kleine boer geboren.
Het was echter niet het boerenbe
drijf dat hem aantrok. Reeds als
jongen ging hij naar de stad en
werkte daar in diverse betrek
kingen, zoals grondwerker, nacht
waker bij een spoorwegbouwpro
ject en als hulpje van de machi
nist van een baggermachine.
In het jaar 1910 werd op het
vliegveld Kolomjashskoje bij Sint
Petersburg de eerste Russische
luchtvaartweek gehouden. Een
groepje grondwerkers werd aan
getrokken om het veld voor deze
gelegenheid in goede conditie te
brengen en bij dit groepje kwam
toevallig Serge terecht, toen een
jongen van zestien jaar.
Het adembenemend schouwspel en
de kennismaking met beroemde
vliegers uit die tijd, zoals Oetot-
schkin Lebedjew, Popow en de
Fransman Morane, maakten op
de jongen een onuitwisbare in
druk.
EERST ZWEEFVLIEGEN
Van die dag af had hij zijn hart
aan de luchtvaart verpand. Voor
zover de mogelijkheden dat toe
lieten, oriënteerde hij zich op dit
gebied, zodat hij, toen de re
volutie uitbrak, kon worden opge
nomen in een groep van monteurs
die van het ene front naar het an
dere trokken om defecte vlieg
tuigen te repareren.
Na de ooriogshandelsiige» ging 1*§
Sm vm ét prototypen na de
voor een proefvinebt. Let op de in
Vliegtuigbouwer Serge Iljoeschin (links) in gesprek met
testpiloot W. Kokkinaki (rechts).
naar de academie voor vliegtuig
ingenieurs, waar hij heel hard
heeft gewerkt om zijn ideaal te
realiseren. In die periode bouw
de hij zweefvliegtuigen- In 1933
ontwikkelde hij zijn eerste mo
torvliegtuig. In het begin werk
ten in zijn onderneming 40 tot 50
jonge enthousiaste technici, maar
tegenwoordig is het bedrijf uit
gegroeid tot een enorme onderne
ming, die in staat is aan elke vraag
op het gebied van de moderne
vliegtuigbouw te voldoen. Onder
zijn leiding werden in de loop der
jaren zo'n veertig verschillende
vliegtuigtypen ontwikkeld.
H-62 op het vliegveld klaar
het achterdeel geplaatste motoren.
De eerste was de ZKB-26 "Mos
kou". Met deze machine werd
een nonstopvlucht van Moskou
naar Wladiwostok over 7600 ki
lometer gemaakt in 24 uur en
36 minuten en een jaar later werd
met deze machine de Atlantische
Oceaan overgestoken. Een der
volgende typen was de IL-2, een
militair vliegtuig, dat grote ver
diensten heeft verworven in de
laatste wereldoorlog. Dan de voor
treffelijke verkeersvliegtuigen zo
als de IL-12 en de IL-14 en dan
het Turbojet-toestel de IL-18, die
in de gehele vakwereld als fantas
tisch werd betiteld.
MOTOKEN IN DE STAART
En nu is er dan de IL-62, het
nieuwe passagiersvliegtuig voor
de lange afstanden. Voor de eer
ste keer in de sowjetvliegtuigbouw
heeft men de krachtbronnen niet
in de vleugels, maar in de staart
geplaatst. Dat is voor de passa
giers een groot voordeel, zowel
wat betreft het rumoer, als wat
de trilling betreft.
Slechts wanneer we zeker zijn
van de betrouwbaarheid en vol
ledige vliegzekerheid kunnen ga
randeren," zegt Iljoeschin, "zal
deze machine in serie worden ge
bouwd. Voorlopig worden er met
enkele prototypen proeven geno
men, waarbij een héél zwaar pro
opgevallen, dat onze gastheer
Een modern vliegtuig is eigenlijk
een vliegend laboratorium, met
honderden ongelooflijk gecom
pliceerde instrumenten en appara
ten, die van één punt uit worden
bediend. Daarom is het goed om
reeds voor de eerste vlucht zoveel
mogelijk te weten over de kwa
liteiten van de nieuwe machine.
Voordat het vliegtuig de lucht in
gaat, wordt het op de grond, zoals
bijvoorbeeld in de windtunnel en
in een groot waterbassin tot in
alle details op de proef gesteld
Want bij een vliegtuig mogen -elfs
3ia 30.000 vlieguren nog geen ver
moeidheidsverschijnselen optre
den.
DE GEPANTSERDE
Tijdens een korte gesprekspauze
vragen we; „Van welk van uw
vliegtuigen houdt u het meest?"
De oude ontwerper lacht even en
denkt na. „Ja, dat is eigenlijk
een beetje merkwaardige vraag,
want natuurlijk zit in elk ontwerp
een stukje van mijn hart. Maar
ik geloof wel te mogen zeggen,
dat ik voor de IL-2 een speciaal
zwak heb."
Hij zwijgt en kijkt wit het raam.
„Dit toestel werd als het ware
met veel pijn geboren. Het was
onze eerste gepantserde kist en
er waren militairen die meenden,
dat de machine te zwaar en te
traag zo» zijn, om werkelijk iets
te kunnen prestenen in een ge
vecht.
Een jaar lang hebben deze over
wegingen de bouw uitgesteld.
Tenslotte is de machine toch in
serie gebouwd en boekte ze grote
successen in de strijd. De Duitsers
noemden haar „De zwarte dood."
Gedurende ons onderhoud is ons
opgevallen, dat onze gastherer
een groot litteken op zijn voor
hoofd heeft. Plotseling merkt hij
op, dat we er naar kijken en hij
begint te lachen. „Hoe ik daar
aan kom?" Zijn hand strijkt zacht
over de plek. „Dat dateert al van
vele jaren her, toen ik nog aan
mijn eerste machine werkte.
Toen moest ik met een klein vlieg
tuigje soms van en naar Moskou
en op een avond kreeg ik pech
en moest ik in een mij onbekend
gebied en in het donker een nood
landing maken. Ik kwam er met
een wond aan mijn hoofd nog
goed af. „Wij knikken instem
mend. „Dat litteken is voor mij
een doorlopende herinnering aan
de grote verantwoordelijkheid die
zowel een vlieger als een vlieg
tuigconstructeur draagt," merkt
hij schertsend op.
ZIJN HOBBIES
Sinds veie jaren heeft Iljoeschin
ook zitting in de Opperste Sow-
jet en wel voor zijn eigen kies
district. Ook al heeft hij het erg
druk, toch moet hij steeds tijd
vinden om zich ook met zijn kie
zers te bemoeien. Hij ontvangt
veel brieven van hen en schrijft
hen zelf ook. Zo nu en dan gaat
hij eens op rondreis en spreekt
met de boeren, arbeiders, hand
en hoofdwerkers in zijn district
over de zaken van belang
Als het vakantietijd is, gaat de
constructeur steeds naar zijn ge
boortedorp. In de - zouden van Wo
logda gaat hij jagen en vissen,
om zich eens heerlijk te ontspan
nen. Het jagen is eigenlijk wel
een hobby van hem, want zo nu
en dan gaat hij ook wel jagen in
de steppen van de Wolga.
Een andere interessante liefheb
berij van de grote vliegtuigbou
wer zijn Russische volksliederen.
In zijn vrije tijd draait hij soms
uren lang zelfgemaakte bandop
namen van zangers als Schalja-
pin, Sobinow en van zangkoren.
Zelf zingt hij ook graag, waar
bij hij zich dikwijls begeleidt op
de accordeon. Als echte Rus heeft
hij voor dit instrument een zwak.
Zo is Iljoeschin een voorbeeld
voor een man, die door een ge
zond verstand en een groot door
zettingsvermogen zich heeft op
gewerkt van grondwerker tot in
ternationaal vermaard vliegtuig
bouwer, maar die in zijn hart nog
altijd een heel gewoon mens is
gebleven.
(Nadruk v^cbvdeu).