Serge oeschin Tsjombe de verafschuwdezakenman tussen de idealisten Marktberichten geschenken uit de zuiverste tabakken Woensdag 2 december 1964 VRïJE ZEEUW Pagina 9 Zakenman Het principe Feestverpakking 40 stuks f 2.50 Feestverpakking 200 stuks f 12.50 WU HAAKTEN EEN PRAATJE HET De verontwaardiging in communistische landen over het Belgische ingrij pen in Kongo (met steun van V. S. en Engeland) hoeft men niet al te serieus te nemen: het is politiek ingegeven omdat degenen bij wie men wat bereiken wil, wel oprecht boos zijn. Dat zijn de meeste Afri kaanse landen zelf. En eigenlijk is dit vreemd want de actie van de Bel gische para's vertoont een grote gelijkenis met die van Britse troepen die indertijd de regering van Nyerere in Tanganjika voor de val be hoedde op zijn verzoek. Het verschil is voornamelijk een verschil van persoon: Ny erere wordt beschouwd als een Afrikaan die naar on afhankelijkheid streeft, Tsjombe als een huurling van het kapitalisme of kolo nialisme of in het algemeen van het westen; dat is niet precies te zeggen: voorna melijk is hij een buiten beentje, zoals men hem op de bijeenkomst te Cairo van de organisatie van Afri kaanse volken met huisar rest heeft laten voelen. Hem een knecht van het kolo nialisme en kapitalisme te noe- een traditionele communisti sche scheldkreet is al wat vreemd, want het zijn juist de landen die in het rode jargon daarmee vereenzelvigd worden, die het mogelijk hebben ge maakt hem uit Katanga te ver drijven. Wat Tsjombe vooral onder scheidt van zijn collega's, pre miers in de Afrikaanse landen, is dat hij een zakenman is te midden van de politici, naar wes terse maatstaven een nogal be denkelijk soort zakenman. Hij is een realist die beseft dat door de chaos in zijn land de econo mie naar de knoppen gaat en de enige konsekwentie die hem in teresseert is, dat dit armoede be tekent. Armoede die op zijn beurt weer de onrust versterkt en de chaos aanwakkert, een vicieuze cirkel. Geen idealisme drijft hem tot een poging wat eenheid te bren gen in Kongo. Hijzelf was de eer ste die de eenheid verstoorde met Zijn Katangese opstand. VEEMARKT ROTTERDAM Op de veemarkt te Rotterdam werden dinsdag 2457 stuks vee aangevoerd, zijnde: 300 vette koeien en ossen; 608 gebruiks- vee; 160 vette kalveren; 190 graskalveren; 902 nuchtere kal veren; 73 lopers; 19 biggen; 21 paarden; 3 veulens; 152 schapen of lammeren; 29; bokken o,£ gei ten. De noteringen waren; Vette koeien ƒ3—ƒ4,05; Vette kalveren 3,40—4. Alles per kg. Graskalveren 3805o0 Nuchtere kalveren 250ƒ270; Lopers ƒ90—ƒ110; Biggen ƒ48 f58-, Slachipaarden ƒ200— ƒ290; Schapen 95ƒ120; Lam meren fÖOrf 130.; Kalf- en melkkoeien 1000-11500; Vare koeien ƒ800—ƒ1075;. Vaarzen ƒ825—ƒ1100; Pinken 62o— 825. Alles per stuk. Overzicht: Vette koeien: aan voer iets meer, handel redelijk, prijzen als maandag, worstkoeien 2,80ƒ3,— per kg; Vette kal. veren; aanvoer minder, handel vlug, prijzen hoger, prima's 4— ƒ4,20 per kg; Graskalveren: aanvoer kleiner, handel kalm, prijzen onveranderd; Nuchtere kaiveren: aanvoer als vorige week, handel redelijk, prijzen stijver, mestkalveren 180— 290 per stuk; Lopers en biggen; aanvoer iets korter, handel goed, prijzen als vorige week; Slacht- paarden: aanvoer als vorige week, handel lui, prijzen stabiel; Schapen en lammeren: aanvoer even minder, handel traag, prij zen ongewijzigd; Kalf- en melk koeien: aanvoer als vorige week, handel stil, prijshoudend; Vare koeien- aanvoer gewoon, handel tamelijk, staande prijzen; Vaar zen en pinken: aanvoer even korter, handel matig, prijzen coiMlant, Voor de meeste andere Afri kaanse leiders weegt het principe veel zwaarder en dat maakt Tsjombe in hun kring onaan vaardbaar, als hij het al niet was door zijn Katangese verleden. Nu hebben ook Amerikaanse negerorganisaties er bij hun re gering op aangedrongen hun steun aan deze man, al is hij dan de wettige premier en al heeft hij dan meer orde in Kongo ge bracht dan een zijner voorgan gers. in te trekken. Al is niet dui delijk in hoeverre dit aspect van buitenlandse politiek tot het ar beidsterrein. gerekend kan wor den van organisaties als die van dominee Martin Luther King, zuiver politiek gesproken hebben ze geen ongelijk. Steun te ver lenen aan een man als Tsjombe betekent de vele andere Afri kaanse leiders tegen je in het harnas jagen. Het wemelt in Kongo van man - nen die in Afrikaanse kring we! gewaardeerd worden Iloo, Adoela en in zeker zin ook lie den als Gbenje, Moelele en an dere rebellen maar aan hen is nu juist het regeren niet toe te vertrouwen. Voor zover dif ooit gebeurd is, was het, resul taat alleen maar cliaos. Zonder Tsjombe lijkt Kongo's toekomst vrij hopeloos en met hem ook al weinig rooskleurig. Een moeilijk geval, waarvoor geen oplossing in zicht lijkt. RttsJafwk grootste vtiegteigfeowwer begon ak grond- j werker en bwipje van een baggerwtacbinist, doek leidt nu zijn vliegtuigfabriek. (van onze verslaggeefster) Moskou (P&P/APN) - De kamer waarin we ons bevinden, toont overduidelijk wat voor man hier werkt. Talrijke tekeningen aan de wanden, een vel tekenpapier met magneetklemmen vastgezet op een wit geëmailleerd tekenbord, waarop de schematische voorstelling van de „11-62" en op het grote bureau een schaalmodel van hetzelfde nieu we toestel, dat in de entourage waarin de beroemde Russische vlieg- tuigconstructeur Serge Iljoeschin werkt. 70 JAAR Tegenover ops zit hij, een betrek kelijk kleine man, die men zijn zeventig jaren niet aanziet. Het donkerblonde haar, kort en ach terover gekamd, grijst iets bij de slapen en omlijst zijn markant hoofd. Levendige ogen onder zware wenkbrauwen en een vrien delijke glimlach typeren deze man als iemand die graag met men sen omgaat, maar uit zijn hele wezen straalt iets van onverzet telijkheid, een man die weet wat hij wil en die niet aflaat het voor genomen doel te bereiken. Onze gastheer is dadelijk bereid iets over zijn werk en leven te vertellen. Vliegtuigen vormen zijn hobby en zijn leven en er is niets waarover hij liever spreekt. Maar natuurlijk willen wij wel eens we ten, hoe deze liefde voor de lucht vaart bij hem is ontstaan. „Ik ben er niet mee geboren," merkt hij lachend op. En dat is duidelijk, want zeventig jaar ge leden was er nog geen sprake van echte luchtvaart, zoals wij die la ter leerden kennen. HET TOEVAL Iljoeschin is een boeiend vertel ler. Hij verhaalt ons van zijn jeugd en over zijn carrière, waar in hij niets cadeau kreeg, doch voor alles heeft moeten werken en vechten. Serge werd in de omgeving van Wologda als elfde kind in het ge zin van een kleine boer geboren. Het was echter niet het boerenbe drijf dat hem aantrok. Reeds als jongen ging hij naar de stad en werkte daar in diverse betrek kingen, zoals grondwerker, nacht waker bij een spoorwegbouwpro ject en als hulpje van de machi nist van een baggermachine. In het jaar 1910 werd op het vliegveld Kolomjashskoje bij Sint Petersburg de eerste Russische luchtvaartweek gehouden. Een groepje grondwerkers werd aan getrokken om het veld voor deze gelegenheid in goede conditie te brengen en bij dit groepje kwam toevallig Serge terecht, toen een jongen van zestien jaar. Het adembenemend schouwspel en de kennismaking met beroemde vliegers uit die tijd, zoals Oetot- schkin Lebedjew, Popow en de Fransman Morane, maakten op de jongen een onuitwisbare in druk. EERST ZWEEFVLIEGEN Van die dag af had hij zijn hart aan de luchtvaart verpand. Voor zover de mogelijkheden dat toe lieten, oriënteerde hij zich op dit gebied, zodat hij, toen de re volutie uitbrak, kon worden opge nomen in een groep van monteurs die van het ene front naar het an dere trokken om defecte vlieg tuigen te repareren. Na de ooriogshandelsiige» ging 1*§ Sm vm ét prototypen na de voor een proefvinebt. Let op de in Vliegtuigbouwer Serge Iljoeschin (links) in gesprek met testpiloot W. Kokkinaki (rechts). naar de academie voor vliegtuig ingenieurs, waar hij heel hard heeft gewerkt om zijn ideaal te realiseren. In die periode bouw de hij zweefvliegtuigen- In 1933 ontwikkelde hij zijn eerste mo torvliegtuig. In het begin werk ten in zijn onderneming 40 tot 50 jonge enthousiaste technici, maar tegenwoordig is het bedrijf uit gegroeid tot een enorme onderne ming, die in staat is aan elke vraag op het gebied van de moderne vliegtuigbouw te voldoen. Onder zijn leiding werden in de loop der jaren zo'n veertig verschillende vliegtuigtypen ontwikkeld. H-62 op het vliegveld klaar het achterdeel geplaatste motoren. De eerste was de ZKB-26 "Mos kou". Met deze machine werd een nonstopvlucht van Moskou naar Wladiwostok over 7600 ki lometer gemaakt in 24 uur en 36 minuten en een jaar later werd met deze machine de Atlantische Oceaan overgestoken. Een der volgende typen was de IL-2, een militair vliegtuig, dat grote ver diensten heeft verworven in de laatste wereldoorlog. Dan de voor treffelijke verkeersvliegtuigen zo als de IL-12 en de IL-14 en dan het Turbojet-toestel de IL-18, die in de gehele vakwereld als fantas tisch werd betiteld. MOTOKEN IN DE STAART En nu is er dan de IL-62, het nieuwe passagiersvliegtuig voor de lange afstanden. Voor de eer ste keer in de sowjetvliegtuigbouw heeft men de krachtbronnen niet in de vleugels, maar in de staart geplaatst. Dat is voor de passa giers een groot voordeel, zowel wat betreft het rumoer, als wat de trilling betreft. Slechts wanneer we zeker zijn van de betrouwbaarheid en vol ledige vliegzekerheid kunnen ga randeren," zegt Iljoeschin, "zal deze machine in serie worden ge bouwd. Voorlopig worden er met enkele prototypen proeven geno men, waarbij een héél zwaar pro opgevallen, dat onze gastheer Een modern vliegtuig is eigenlijk een vliegend laboratorium, met honderden ongelooflijk gecom pliceerde instrumenten en appara ten, die van één punt uit worden bediend. Daarom is het goed om reeds voor de eerste vlucht zoveel mogelijk te weten over de kwa liteiten van de nieuwe machine. Voordat het vliegtuig de lucht in gaat, wordt het op de grond, zoals bijvoorbeeld in de windtunnel en in een groot waterbassin tot in alle details op de proef gesteld Want bij een vliegtuig mogen -elfs 3ia 30.000 vlieguren nog geen ver moeidheidsverschijnselen optre den. DE GEPANTSERDE Tijdens een korte gesprekspauze vragen we; „Van welk van uw vliegtuigen houdt u het meest?" De oude ontwerper lacht even en denkt na. „Ja, dat is eigenlijk een beetje merkwaardige vraag, want natuurlijk zit in elk ontwerp een stukje van mijn hart. Maar ik geloof wel te mogen zeggen, dat ik voor de IL-2 een speciaal zwak heb." Hij zwijgt en kijkt wit het raam. „Dit toestel werd als het ware met veel pijn geboren. Het was onze eerste gepantserde kist en er waren militairen die meenden, dat de machine te zwaar en te traag zo» zijn, om werkelijk iets te kunnen prestenen in een ge vecht. Een jaar lang hebben deze over wegingen de bouw uitgesteld. Tenslotte is de machine toch in serie gebouwd en boekte ze grote successen in de strijd. De Duitsers noemden haar „De zwarte dood." Gedurende ons onderhoud is ons opgevallen, dat onze gastherer een groot litteken op zijn voor hoofd heeft. Plotseling merkt hij op, dat we er naar kijken en hij begint te lachen. „Hoe ik daar aan kom?" Zijn hand strijkt zacht over de plek. „Dat dateert al van vele jaren her, toen ik nog aan mijn eerste machine werkte. Toen moest ik met een klein vlieg tuigje soms van en naar Moskou en op een avond kreeg ik pech en moest ik in een mij onbekend gebied en in het donker een nood landing maken. Ik kwam er met een wond aan mijn hoofd nog goed af. „Wij knikken instem mend. „Dat litteken is voor mij een doorlopende herinnering aan de grote verantwoordelijkheid die zowel een vlieger als een vlieg tuigconstructeur draagt," merkt hij schertsend op. ZIJN HOBBIES Sinds veie jaren heeft Iljoeschin ook zitting in de Opperste Sow- jet en wel voor zijn eigen kies district. Ook al heeft hij het erg druk, toch moet hij steeds tijd vinden om zich ook met zijn kie zers te bemoeien. Hij ontvangt veel brieven van hen en schrijft hen zelf ook. Zo nu en dan gaat hij eens op rondreis en spreekt met de boeren, arbeiders, hand en hoofdwerkers in zijn district over de zaken van belang Als het vakantietijd is, gaat de constructeur steeds naar zijn ge boortedorp. In de - zouden van Wo logda gaat hij jagen en vissen, om zich eens heerlijk te ontspan nen. Het jagen is eigenlijk wel een hobby van hem, want zo nu en dan gaat hij ook wel jagen in de steppen van de Wolga. Een andere interessante liefheb berij van de grote vliegtuigbou wer zijn Russische volksliederen. In zijn vrije tijd draait hij soms uren lang zelfgemaakte bandop namen van zangers als Schalja- pin, Sobinow en van zangkoren. Zelf zingt hij ook graag, waar bij hij zich dikwijls begeleidt op de accordeon. Als echte Rus heeft hij voor dit instrument een zwak. Zo is Iljoeschin een voorbeeld voor een man, die door een ge zond verstand en een groot door zettingsvermogen zich heeft op gewerkt van grondwerker tot in ternationaal vermaard vliegtuig bouwer, maar die in zijn hart nog altijd een heel gewoon mens is gebleven. (Nadruk v^cbvdeu).

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1964 | | pagina 9