Israël heeft blauwhelmen nodig
EN NU MET DIE VERNIEUWDE OMO...
FANTASTISCH WIT",
MET OMO WAST U WERKELIJK WITTER
WAS NASSER
NOG DE
KWAADSTE
NIET?
MAATREGELEN IN BELGIË TEGEN
DE ONVEILIGHEID OP DE WEG
„Ik voor mij geef de voorkeur aan de kookwas...
SNELLERE TOERISTENTREINEN
VOOR 1965 NOODZAKELIJK
Concurrentie van het vliegtuig,
zegt mevrouw J. A. Kïl-Zantboer te Breda.
Pagina 6
DE VRï'ffe ZEFtTW
Donderdag 19 nov. 1964
AMERIKAANS
EXPERIMENTEEL
VLIEGTUIG
MALEISIE
EN INDONESIË
Gemeenteontvanger
van Chaam bekent fraude
Blank en blauw
Niet gebaat
Shell gaat nieuwe
lossteiger bouwen
in Europoort
REBELLENAANVAL
IN VIETNAM
AFGESLAGEN
Denkt U er net zo over als mevrouw Kil? Natuurlijk, U moet het zélf zien.
Kookwas of geen kookwas... het verschil valt U op. Kijk naar het resultaat:
werkelijk witter, door de vergrote waskracht van vernieuwde OMO. Let op
het spoelen: stukken vlugger! Uw nylon en no-iron? U hebt er geen speciaal
wasmiddel meer voor nodig. Niet te geloven zo wit U ook dit wast in ver
nieuwde OMO, het complete wasmiddel.
Drie doden en 27 gewonden bij
ontploffing in inktfabriek
Nieuwe opdracht
voor Ver olm e
Het artillerievuur en het
luchtgevecht aan de Syrisch-
Israëlische grens hebben weer
eens onder de aandacht ook
van de Veiligheidsraad ge
bracht hoe wankel de gewapen
de vrede in dit gebied is.
Het is moeilijk na te gaan wie
De Amerikaanse legerleiding
heeft meegedeeld, dat een ge
slaagde vlucht is gemaakt met
een experimenteel vliegtuig, dat
loodrecht kan opstijgen van een
terrein dat niet groter is dan een
tennisveld.
Het toestel, de XV5A Lift
Fan-straaljager, steeg bij de
proefvlucht omhoog als een hef-
schroefvliegtuig om vervolgens
zijn baan met grote snelheid in
een normale horizontale vlucht
te vervolgen.
Volgens het Amerikaanse leger
kan de XV5A Lift Fan met
grote snelheid vliegen, omkeren,
boven een bepaalde plaats blij
ven „hangen" en loodrecht dalen
op open plaatsen in het oerwoud
en op andere afgelegen, als
zwaar terrein beschouwde
grondstroken.
De Maleisische regering heeft
woensdag bekendgemaakt dat
schepen en vliegtuigen, die goe
deren aan boord hebben voor
Indonesië, met ingang van 1 jan.
geen Maleisische havens en
vliegvelden meer mogen aan
doen.
Met ingang van vandaag geldt
dit verbod om Maleisische ha
vens en vliegvelden aan te doen
al voor schepen en vliegtuigen,
die wapens, munitie, ontplofbaar
materiaal en ander militair ma
terieel voor Indonesië aan boord
hebben.
De gemeente-ontvanger van
de Noordbrabantse gemeente
Chaam, de 45-jarige heer J. R.,
die vorige week donderdag kor
te tijd na een bezoek van con
troleurs van de verificatiedienst
van de vereniging van Neder
landse gemeenten verdween,
heeft zich gemeld bij het huis
van bewaring in Breda. Hij heeft
bekend zich gedurende enkele
jaren door allerlei manipulaties
gelden uit de gemeentekas te
hebben toegeëigend.
Hoe groot het ontvreemde be
drag precies is ,is nog niet be
kend, maar de districtsrecherche
van de rijkspolitie te Breda die
het onderzoek leidt, neemt aan
dat het om enige tienduizenden
guldens gaat.
De gemeente-ontvanger was
in een eerste opwelling de Bel
gische grens over gevlucht doch
heeft zich na zich op zijn daad
te hebben bezonnen, vrijwillig
bij de Nederlandse justitie ge
meld. Vrijdag zal hij voor de
officier van justitie te Breda
worden geleid.
(Nagekomen advertentie)
de schuld moet dragen voor dit
incident en het is ook niet zo
belangrijk. Wat er toe doet, is
voornamelijk dat hier een situa
tie blijft bestaan waarin dit soort
schieterijen kan voorkomen.
Ook wie meent dat alle on
heil in de Arabische wereld
is geïnspireerd door Nasser
moet toch wel toegeven dat
het aan de Egyptisch-Isra-
elische grens zeer rustig is.
Er valt wel eens wat voor,
maar in vergelijking mag dit
geen naam hebben. En aan de
Syrische grens was het aan
zienlijk vreedzamer in de tijd
dat Nasser ook de scepter over
Syrië zwaaide.
Het voornaamste verschil tus
sen de twee grensstroken is dat
er in de Egyptische Gaza-strook
een kleine macht der Ver. Na
ties op post is. In het noorden
echter niet. Het twistgebied is
daar een strook gebied die bij
de Israëlische onafhankelijk
heidsstrijd door de Syriërs was
bezet.
Bij de wapenstilstand werd
overeengekomen dat de Syriërs
weer achter het ontruimde ge
bied werden gedemilitariseerd.
Syrië erkende het gedemilitari
seerde gebied ook niet als Isra
ëlisch; de Israeli's daarentegen
beschouwden het als terrein dat
onder hun souvereiniteit viel.
Ze werkten er ook, maar
hielden wel rekening met-de Sy
riërs door bijvoorbeeld niet te
werken aan de waterpijpleiding
naar de Negev-woestijn.
De Israëlische regering wei
gerde een internationale politie
macht te stationeren op haar
gebied, zoals Nasser er wel een
op het zijne in het zuiden toe
liet. Gezien de goede ervaringen
die daar met de blauwhelmen
zijn opgedaan, zou het aanbeve
ling verdienen wanneer men in
Tel Aviv op dat standpunt te
rugkwam. Tenslotte is niemand
Israël nog het minst ge
baat met de schietpartijen aan
de grens.
Niet zozeer omdat, er wel
eens een volslagen oorlog uit
kan voortkomen, maar vooral
omdat die schermutselingen er
toe bijdragen de wraakgedach-
te in de Arabische buurlanden
levend te houden.
Heden nam de Heere
van ons weg onze ge
liefde Man, Vader, Be
huwd- en Grootvader
JAN DE REGT,
in de ouderdom van 72
jaar.
Uit aller naam,
E. DE REGT—
VAN DE VELDE.
Axel, 17 november '64.
Hulsterseweg 19.
De begrafenis zal plaats
hebben vanaf het Ver
enigingsgebouw der
Geref. kerk, Kerkdreef,
op vrijdag 20 november
a.s. om 2 uur.
Heden behaagde het de
Heere van onze zijde
weg te nemen, in het
rusthuis van de heer
P. van Saane, onze ge
liefde Zuster, Behuwd
zuster en Tante
Mejuffrouw
ADRIANA GEENSE,
in de ouderdom van 78
jaar.
Hebreën 2 15 en 16.
Uit aller naam,
J. GEENSE.
Oostkapelle, 17 nov. '64.
Tijdelijk:
„Huize Vacuna".
Domburgseweg 110.
De teraardebestelling
zal plaatsvinden D.V.
op zaterdag 21 nov. a.s.
om 12 uur op de alg.
begraafplaats te Oost
kapelle.
In België wordt overwogen
op een aantal belangrijke
kruispunten van het wegennet
televisiezenders te plaatsen
om de politie in staat te stel
len verkeerszondaars, die de
stoplichten negeren of de
voorrangsregels overtreden,
in de kraag te vatten. Dit
heeft de Belgische minister
van verkeer, A. Bertrand,
dinsdag in de senaat medege
deeld. In antwoord op een in
terpellatie over het toenemen
de aantal verkeersongelukken
kondigde de minister een aan
tal maatregelen aan om de
veiligheid op de weg te ver
groten.
De minister zei, dat het
Belgische wagenpark met
ongeveer 100.000 voertuigen
per jaar toeneemt. Indien dit
tempo wordt voortgezet, zal
het aantal motorvoertuigen
tegen 1980 de drie
hebben overschreden,
aantal verkeersongelukken
van 187.000 in 1961 toegeno-
Shell Nederland-raffinaderij
N.V. zal in het komende jaar
haar opslagcapaciteit in de Euro
poort nog eens aanzienlijk uit
breiden. Er komen tanks bij met
een capaciteit van 420.000 kubie
ke meter.
Een dergelijke capaciteit heeft
alleen zin wanneer ook de aan-
voermogelijkheden worden uit
gebreid. Daarom zal naast de be
staande Shellpier, die het moge
lijk maakt dat twee supertan
kers van 100.000 b.r.t. tegelijk
kunnen worden gelost, nog een
tweede pier worden gebouwd
waaraan nog grotere tankers
kunnen afmeren en lossen.
Daarenboven zullen twee pijp
leidingen nodig zijn om de aan
gevoerde en opgeslagen olie van
de Europoort naar de raffina
derij in Pernis te pompen. Er is
al een leiding met een doorsnee
van 60 cm. De nieuwe leidingen
zullen 50 en 70 cm wijd worden.
Zij zullen aansluiten op het net
van de Rotterdam-Rijnpijplei
ding N.V.
Het gehele project zal een in
vestering van 40 miljoen ver
gen en zal in de loop van 1965
klaar moeten zijn. De totale op
slagcapaciteit van de Shell in
Europoort is dan op een en een
kwart miljoen kubieke meter
gebracht. De tanks zijn uitgerust
met drijvende daken.
Vietnamese troepen, gesteund
door Amerikaanse hefschroef-
vliegtuigen, hebben in de nacht
van zaterdag op zondag de eer
ste grootscheepse vietcong-aan-
val in midden-Vietnam afge
slagen sedert dit gedeelte van
het land twee weken geleden
door rampzalige overstromingen
werd getroffen. De communis
ten, ongeveer honderd man, de
den een aanval op Khiem ten
noordoosten van Saigon, ver
moedelijk om de door de rege
ring naar dit dorp gezonden
hulpgoederen in handen te krij
gen. Binnen enkele minuten had
den zij de Amerikaanse wentel
wieken boven zich die lichtfak-
kels uitwierpen. Daarna gingen
de zuidvietnamese troepen in de
aanval en slaagden er na een
strijd van enkele uren in de
vietcongstrijders te verdrijven.
Deze lieten tien doden achter.
men tot ruim 213.000 in 1963.
De materiële schade wordt
geschat op zes tot zeven mil
jard Belgische frank per jaar
(ongeveer 500 miljoen gul
den).
Tot de maatregelen die de
minister aankondigde, beho
ren een snelheidsbeperking
in de steden volgens de
Europese voorschriften (zodra
deze zijn goedgekeurd), ver
scherping van de technische
controle op motorvoertuigen,
het verplicht stellen van be-
vesligingsklemmen voor vei
ligheidsgordels (niet van de
gordels zelf) in nieuwe auto's
het dragen van valhelmen
door motor- en scooterrijders
en strengere straffen voor
overtreders van de verkeers-
voorschriften.
Tijdens een in Brussel gehouden internationale conferentie van
spoorweg- en reisbureaudirecties over toeristentreinen is gebleken
dat het toeristenvliegvervoer en de particuliere auto in 1964 een
bres in de aantallen treinpassagiers hebben geslagen, met name
in het verkeer uit Engeland en uit Duitsland.
Nederland had het laagste te
ruglooppercentage. Het wordt
vergeleken met vorig jaar becij
ferd op 10 procent. De Neder
landse spoorwegen zijn daardoor
niet verrast, omdat vooral op de
lange trajecten de vakantiegan
gers een begrijpelijke voorkeur
tonen voor het vliegtuig. Men
hoopt voldoende compensatie te
kunnen vinden, onder meer dooi
de autoslaaptreinen,
REISBUREAUS TEVREDEN
Van reisbureauzijde is aange
drongen op verbetering van het
dienstbetoon en versnelling van
de dienstregelingen van toeris
tentreinen. Wat het laatste be
treft kon de delegatie van de
Nederlandse reisbureaus tevre
den zijn; alle toeristentreinen
zijn wat hun dienstregeling be
treft vrijwel gelijk komen te
In de Brusselse buitenwijk
Ukkel heeft zich woensdagoch
tend in een inktfabriek een zwa
re ontploffing voorgedaan, waar
bij drie personen werden gedood
en 27 gewond, van wie verschei
dene zeer ernstig.
staan met die van andere inter
nationale expresstreinen. De
trein naar Genua (Mediterraneo)
is op de heenreis meer dan een
uur en op de terugreis een half
uur versneld en de Bergland
express zal komende zomer 57
minuten korter over de weg naar
Innsbrück doen dan thans.
De treinen welke uitsluitend
passagiers in Nederland opnemen
en op buitenlandse baanvakken
voor het verkeer zijn uitgeslo
ten, rijden van en tot Den Haag
en stoppen in Utrecht, Eindho
ven en Venlo. Ze zijn hoofdza
kelijk samengesteld uit ligrijtui-
gen en op vrijwel alle trajecten
is er-een.restauratierijtuig.
In de fabriek wordt buitenge
woon materiaal gebruikt voor de
vervaardiging van speciale inkt
soorten. Na de ontploffing ont
stond een felle brand, die alle
gebouwen van het complex in
de as legde.
Later werden drie lijken ge
borgen. Van de gewonden zijn
vijftien personen er ernstig aan
toe. In de fabriek werkten 120
arbeiders, waarvan de helft bui
tenlanders, nl. 50 Spanjaarden
en enige Italianen.
Naar in de loop van de mid
dag bleek, heeft de ontploffing
aan zes arbeiders het leven ge
kost, terwijl er vijftig gewond
werden. Van deze laatsten zijn
er twintig in ziekenhuizen op
genomen, van wie vijftien met
ernstige verwondingen.
Van de zijde der fabriek werd
gezegd dat nog minstens drie
mensen onder de puinhopen van
het verwoeste fabrieksgebouw
zijn bedolven.
AANRIJDING
OP DE HAAGWEG
Op de rijksweg van Amsterdam
naar Den Haag heeft zich dins
dagmiddag een gecompliceerde
aanrijding voorgedaan: een uit
Den Haag komende auto werd
bij het afslaan naar links door
een tegemoetkomende auto ge
grepen en omgegooid. De aan
rijdende auto vloog al kantelend
doo-r de middenberm en beland
de op de motorkap van een der
de wagen.
Persoonlijke ongelukken deden
zich niet voor, maar de mate-
leriële schade was aanzienlijk
Bij de overdracht van het be
voorradingsschip, de „Lady
Diana", op de werf van Verolme
op Rozenburg aan de opdracht
geefster, de N. V. Dienstver
lening Buitengaats (Offshore
Marine Services), werd bekend
dat deze maatschappij Verolme
opdracht gegeven heeft voor nog
drie bevoorradingsschepen en
twee „Crewboats".
De bevoorradingsschepen zul
len dienen voor het voorzien
van booreilanden van brand
stof, voedsel en boormateriaal.
Zij kunnen ook worden gebruikt
als sleep-, blusboot en bergings
vaartuig (hiervoor zijn een blus
installatie en bergingsgerei aan
boord).
Voorts beschikken zij over een
passagiersaccomodatie voor 12
personen. De schepen kunnen
opereren onder tropische om
standigheden zowel als in de
koude luchtstreken.
De voornaamste afmetingen
van de „Lady Diana" zijn: lengte
over alles 48,60 m; breed 10 m
en diepgang 3 m.
Het schip is van de modernste
snufjes voorzien op het gebied
van de navigatiemiddelen en
heeft ter verhoging van de
wendbaarheid een boegpropellor.
De „Lady Diana", die 499 brt
meet, heeft twee motoren van
650 pk elk, terwijl de drie vol
gende bevoorradingsschepen mo
toren van 850 pk krijgen.
De „Crewboats" gaan de be-
mannnigen van de booreilanden
aflossen. Hiervoor krijgen zij
een accomodatie voor 35 perso
nen.