Israël heeft blauwhelmen nodig EN NU MET DIE VERNIEUWDE OMO... FANTASTISCH WIT", MET OMO WAST U WERKELIJK WITTER WAS NASSER NOG DE KWAADSTE NIET? MAATREGELEN IN BELGIË TEGEN DE ONVEILIGHEID OP DE WEG „Ik voor mij geef de voorkeur aan de kookwas... SNELLERE TOERISTENTREINEN VOOR 1965 NOODZAKELIJK Concurrentie van het vliegtuig, zegt mevrouw J. A. Kïl-Zantboer te Breda. Pagina 6 DE VRï'ffe ZEFtTW Donderdag 19 nov. 1964 AMERIKAANS EXPERIMENTEEL VLIEGTUIG MALEISIE EN INDONESIË Gemeenteontvanger van Chaam bekent fraude Blank en blauw Niet gebaat Shell gaat nieuwe lossteiger bouwen in Europoort REBELLENAANVAL IN VIETNAM AFGESLAGEN Denkt U er net zo over als mevrouw Kil? Natuurlijk, U moet het zélf zien. Kookwas of geen kookwas... het verschil valt U op. Kijk naar het resultaat: werkelijk witter, door de vergrote waskracht van vernieuwde OMO. Let op het spoelen: stukken vlugger! Uw nylon en no-iron? U hebt er geen speciaal wasmiddel meer voor nodig. Niet te geloven zo wit U ook dit wast in ver nieuwde OMO, het complete wasmiddel. Drie doden en 27 gewonden bij ontploffing in inktfabriek Nieuwe opdracht voor Ver olm e Het artillerievuur en het luchtgevecht aan de Syrisch- Israëlische grens hebben weer eens onder de aandacht ook van de Veiligheidsraad ge bracht hoe wankel de gewapen de vrede in dit gebied is. Het is moeilijk na te gaan wie De Amerikaanse legerleiding heeft meegedeeld, dat een ge slaagde vlucht is gemaakt met een experimenteel vliegtuig, dat loodrecht kan opstijgen van een terrein dat niet groter is dan een tennisveld. Het toestel, de XV5A Lift Fan-straaljager, steeg bij de proefvlucht omhoog als een hef- schroefvliegtuig om vervolgens zijn baan met grote snelheid in een normale horizontale vlucht te vervolgen. Volgens het Amerikaanse leger kan de XV5A Lift Fan met grote snelheid vliegen, omkeren, boven een bepaalde plaats blij ven „hangen" en loodrecht dalen op open plaatsen in het oerwoud en op andere afgelegen, als zwaar terrein beschouwde grondstroken. De Maleisische regering heeft woensdag bekendgemaakt dat schepen en vliegtuigen, die goe deren aan boord hebben voor Indonesië, met ingang van 1 jan. geen Maleisische havens en vliegvelden meer mogen aan doen. Met ingang van vandaag geldt dit verbod om Maleisische ha vens en vliegvelden aan te doen al voor schepen en vliegtuigen, die wapens, munitie, ontplofbaar materiaal en ander militair ma terieel voor Indonesië aan boord hebben. De gemeente-ontvanger van de Noordbrabantse gemeente Chaam, de 45-jarige heer J. R., die vorige week donderdag kor te tijd na een bezoek van con troleurs van de verificatiedienst van de vereniging van Neder landse gemeenten verdween, heeft zich gemeld bij het huis van bewaring in Breda. Hij heeft bekend zich gedurende enkele jaren door allerlei manipulaties gelden uit de gemeentekas te hebben toegeëigend. Hoe groot het ontvreemde be drag precies is ,is nog niet be kend, maar de districtsrecherche van de rijkspolitie te Breda die het onderzoek leidt, neemt aan dat het om enige tienduizenden guldens gaat. De gemeente-ontvanger was in een eerste opwelling de Bel gische grens over gevlucht doch heeft zich na zich op zijn daad te hebben bezonnen, vrijwillig bij de Nederlandse justitie ge meld. Vrijdag zal hij voor de officier van justitie te Breda worden geleid. (Nagekomen advertentie) de schuld moet dragen voor dit incident en het is ook niet zo belangrijk. Wat er toe doet, is voornamelijk dat hier een situa tie blijft bestaan waarin dit soort schieterijen kan voorkomen. Ook wie meent dat alle on heil in de Arabische wereld is geïnspireerd door Nasser moet toch wel toegeven dat het aan de Egyptisch-Isra- elische grens zeer rustig is. Er valt wel eens wat voor, maar in vergelijking mag dit geen naam hebben. En aan de Syrische grens was het aan zienlijk vreedzamer in de tijd dat Nasser ook de scepter over Syrië zwaaide. Het voornaamste verschil tus sen de twee grensstroken is dat er in de Egyptische Gaza-strook een kleine macht der Ver. Na ties op post is. In het noorden echter niet. Het twistgebied is daar een strook gebied die bij de Israëlische onafhankelijk heidsstrijd door de Syriërs was bezet. Bij de wapenstilstand werd overeengekomen dat de Syriërs weer achter het ontruimde ge bied werden gedemilitariseerd. Syrië erkende het gedemilitari seerde gebied ook niet als Isra ëlisch; de Israeli's daarentegen beschouwden het als terrein dat onder hun souvereiniteit viel. Ze werkten er ook, maar hielden wel rekening met-de Sy riërs door bijvoorbeeld niet te werken aan de waterpijpleiding naar de Negev-woestijn. De Israëlische regering wei gerde een internationale politie macht te stationeren op haar gebied, zoals Nasser er wel een op het zijne in het zuiden toe liet. Gezien de goede ervaringen die daar met de blauwhelmen zijn opgedaan, zou het aanbeve ling verdienen wanneer men in Tel Aviv op dat standpunt te rugkwam. Tenslotte is niemand Israël nog het minst ge baat met de schietpartijen aan de grens. Niet zozeer omdat, er wel eens een volslagen oorlog uit kan voortkomen, maar vooral omdat die schermutselingen er toe bijdragen de wraakgedach- te in de Arabische buurlanden levend te houden. Heden nam de Heere van ons weg onze ge liefde Man, Vader, Be huwd- en Grootvader JAN DE REGT, in de ouderdom van 72 jaar. Uit aller naam, E. DE REGT— VAN DE VELDE. Axel, 17 november '64. Hulsterseweg 19. De begrafenis zal plaats hebben vanaf het Ver enigingsgebouw der Geref. kerk, Kerkdreef, op vrijdag 20 november a.s. om 2 uur. Heden behaagde het de Heere van onze zijde weg te nemen, in het rusthuis van de heer P. van Saane, onze ge liefde Zuster, Behuwd zuster en Tante Mejuffrouw ADRIANA GEENSE, in de ouderdom van 78 jaar. Hebreën 2 15 en 16. Uit aller naam, J. GEENSE. Oostkapelle, 17 nov. '64. Tijdelijk: „Huize Vacuna". Domburgseweg 110. De teraardebestelling zal plaatsvinden D.V. op zaterdag 21 nov. a.s. om 12 uur op de alg. begraafplaats te Oost kapelle. In België wordt overwogen op een aantal belangrijke kruispunten van het wegennet televisiezenders te plaatsen om de politie in staat te stel len verkeerszondaars, die de stoplichten negeren of de voorrangsregels overtreden, in de kraag te vatten. Dit heeft de Belgische minister van verkeer, A. Bertrand, dinsdag in de senaat medege deeld. In antwoord op een in terpellatie over het toenemen de aantal verkeersongelukken kondigde de minister een aan tal maatregelen aan om de veiligheid op de weg te ver groten. De minister zei, dat het Belgische wagenpark met ongeveer 100.000 voertuigen per jaar toeneemt. Indien dit tempo wordt voortgezet, zal het aantal motorvoertuigen tegen 1980 de drie hebben overschreden, aantal verkeersongelukken van 187.000 in 1961 toegeno- Shell Nederland-raffinaderij N.V. zal in het komende jaar haar opslagcapaciteit in de Euro poort nog eens aanzienlijk uit breiden. Er komen tanks bij met een capaciteit van 420.000 kubie ke meter. Een dergelijke capaciteit heeft alleen zin wanneer ook de aan- voermogelijkheden worden uit gebreid. Daarom zal naast de be staande Shellpier, die het moge lijk maakt dat twee supertan kers van 100.000 b.r.t. tegelijk kunnen worden gelost, nog een tweede pier worden gebouwd waaraan nog grotere tankers kunnen afmeren en lossen. Daarenboven zullen twee pijp leidingen nodig zijn om de aan gevoerde en opgeslagen olie van de Europoort naar de raffina derij in Pernis te pompen. Er is al een leiding met een doorsnee van 60 cm. De nieuwe leidingen zullen 50 en 70 cm wijd worden. Zij zullen aansluiten op het net van de Rotterdam-Rijnpijplei ding N.V. Het gehele project zal een in vestering van 40 miljoen ver gen en zal in de loop van 1965 klaar moeten zijn. De totale op slagcapaciteit van de Shell in Europoort is dan op een en een kwart miljoen kubieke meter gebracht. De tanks zijn uitgerust met drijvende daken. Vietnamese troepen, gesteund door Amerikaanse hefschroef- vliegtuigen, hebben in de nacht van zaterdag op zondag de eer ste grootscheepse vietcong-aan- val in midden-Vietnam afge slagen sedert dit gedeelte van het land twee weken geleden door rampzalige overstromingen werd getroffen. De communis ten, ongeveer honderd man, de den een aanval op Khiem ten noordoosten van Saigon, ver moedelijk om de door de rege ring naar dit dorp gezonden hulpgoederen in handen te krij gen. Binnen enkele minuten had den zij de Amerikaanse wentel wieken boven zich die lichtfak- kels uitwierpen. Daarna gingen de zuidvietnamese troepen in de aanval en slaagden er na een strijd van enkele uren in de vietcongstrijders te verdrijven. Deze lieten tien doden achter. men tot ruim 213.000 in 1963. De materiële schade wordt geschat op zes tot zeven mil jard Belgische frank per jaar (ongeveer 500 miljoen gul den). Tot de maatregelen die de minister aankondigde, beho ren een snelheidsbeperking in de steden volgens de Europese voorschriften (zodra deze zijn goedgekeurd), ver scherping van de technische controle op motorvoertuigen, het verplicht stellen van be- vesligingsklemmen voor vei ligheidsgordels (niet van de gordels zelf) in nieuwe auto's het dragen van valhelmen door motor- en scooterrijders en strengere straffen voor overtreders van de verkeers- voorschriften. Tijdens een in Brussel gehouden internationale conferentie van spoorweg- en reisbureaudirecties over toeristentreinen is gebleken dat het toeristenvliegvervoer en de particuliere auto in 1964 een bres in de aantallen treinpassagiers hebben geslagen, met name in het verkeer uit Engeland en uit Duitsland. Nederland had het laagste te ruglooppercentage. Het wordt vergeleken met vorig jaar becij ferd op 10 procent. De Neder landse spoorwegen zijn daardoor niet verrast, omdat vooral op de lange trajecten de vakantiegan gers een begrijpelijke voorkeur tonen voor het vliegtuig. Men hoopt voldoende compensatie te kunnen vinden, onder meer dooi de autoslaaptreinen, REISBUREAUS TEVREDEN Van reisbureauzijde is aange drongen op verbetering van het dienstbetoon en versnelling van de dienstregelingen van toeris tentreinen. Wat het laatste be treft kon de delegatie van de Nederlandse reisbureaus tevre den zijn; alle toeristentreinen zijn wat hun dienstregeling be treft vrijwel gelijk komen te In de Brusselse buitenwijk Ukkel heeft zich woensdagoch tend in een inktfabriek een zwa re ontploffing voorgedaan, waar bij drie personen werden gedood en 27 gewond, van wie verschei dene zeer ernstig. staan met die van andere inter nationale expresstreinen. De trein naar Genua (Mediterraneo) is op de heenreis meer dan een uur en op de terugreis een half uur versneld en de Bergland express zal komende zomer 57 minuten korter over de weg naar Innsbrück doen dan thans. De treinen welke uitsluitend passagiers in Nederland opnemen en op buitenlandse baanvakken voor het verkeer zijn uitgeslo ten, rijden van en tot Den Haag en stoppen in Utrecht, Eindho ven en Venlo. Ze zijn hoofdza kelijk samengesteld uit ligrijtui- gen en op vrijwel alle trajecten is er-een.restauratierijtuig. In de fabriek wordt buitenge woon materiaal gebruikt voor de vervaardiging van speciale inkt soorten. Na de ontploffing ont stond een felle brand, die alle gebouwen van het complex in de as legde. Later werden drie lijken ge borgen. Van de gewonden zijn vijftien personen er ernstig aan toe. In de fabriek werkten 120 arbeiders, waarvan de helft bui tenlanders, nl. 50 Spanjaarden en enige Italianen. Naar in de loop van de mid dag bleek, heeft de ontploffing aan zes arbeiders het leven ge kost, terwijl er vijftig gewond werden. Van deze laatsten zijn er twintig in ziekenhuizen op genomen, van wie vijftien met ernstige verwondingen. Van de zijde der fabriek werd gezegd dat nog minstens drie mensen onder de puinhopen van het verwoeste fabrieksgebouw zijn bedolven. AANRIJDING OP DE HAAGWEG Op de rijksweg van Amsterdam naar Den Haag heeft zich dins dagmiddag een gecompliceerde aanrijding voorgedaan: een uit Den Haag komende auto werd bij het afslaan naar links door een tegemoetkomende auto ge grepen en omgegooid. De aan rijdende auto vloog al kantelend doo-r de middenberm en beland de op de motorkap van een der de wagen. Persoonlijke ongelukken deden zich niet voor, maar de mate- leriële schade was aanzienlijk Bij de overdracht van het be voorradingsschip, de „Lady Diana", op de werf van Verolme op Rozenburg aan de opdracht geefster, de N. V. Dienstver lening Buitengaats (Offshore Marine Services), werd bekend dat deze maatschappij Verolme opdracht gegeven heeft voor nog drie bevoorradingsschepen en twee „Crewboats". De bevoorradingsschepen zul len dienen voor het voorzien van booreilanden van brand stof, voedsel en boormateriaal. Zij kunnen ook worden gebruikt als sleep-, blusboot en bergings vaartuig (hiervoor zijn een blus installatie en bergingsgerei aan boord). Voorts beschikken zij over een passagiersaccomodatie voor 12 personen. De schepen kunnen opereren onder tropische om standigheden zowel als in de koude luchtstreken. De voornaamste afmetingen van de „Lady Diana" zijn: lengte over alles 48,60 m; breed 10 m en diepgang 3 m. Het schip is van de modernste snufjes voorzien op het gebied van de navigatiemiddelen en heeft ter verhoging van de wendbaarheid een boegpropellor. De „Lady Diana", die 499 brt meet, heeft twee motoren van 650 pk elk, terwijl de drie vol gende bevoorradingsschepen mo toren van 850 pk krijgen. De „Crewboats" gaan de be- mannnigen van de booreilanden aflossen. Hiervoor krijgen zij een accomodatie voor 35 perso nen.

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1964 | | pagina 6