Verlaging inkomstenbelasting en loonbelasting Geen stad breidt uit goed geluk op TWEEDE KAMER HEEFT NOG Chroesjtsjov had vele «fouten» VAKBONDEN TEGEN COMPENSATIE ZELFSTANDIGEN HET GEDRUIK VAN VUURWAPENS DE LEEUW VAN BASHRA Donderdag 29 oktober 1964 DE VRIJE ZEEUW Pagina 5 Verzwaring Progressie Vervroegde invoering Weggeld RAPPORT VAN SOESLOV ZIGEUNERIN VEROORDEELD TOT EEN JAAR Nasser werd held Uit de kranten Onstuimig OMVANGRIJKE TAAK VOOR STEDEBOUWKUNDIGE TWEEDE KAMER PENSIOEN VAN 3,50 PER WEEK FABRIEK VAN NOBEL VLIEGT IN DE LUCHT De vaste commissie voor financiën van de tweede kamer heeft haar voorlopig verslag uitgebracht over liet wetsontwerp tot ver laging van de inkomsten- en van de Joonbelasting. Van veie zijden juichte men het doel, dat de regering met het wetsontwerp beoogde, namelijk verlaging van de belastingdruk, toe. Vele leden verklaar den zich akkoord met het streven het peil van de overheidsuitgaven zo mogelijk te doen achterblijven bij de groei van liet nationale inkomen. Vele andere leden zouden gaarne van de minister van financiën en diens staatssecre taris vernemen in hoeverrè het gelukt is deze doelstelling te realiseren. Zij vroegen in dit ver band of het voorgestelde weg geld niet moet worden gezien als een aanwijzing voor een ver dergaande stijging van de uit gaven. Verschillende leden vragen of en zo ja in hoeverre de voorge stelde verlaging in overeenstem ming is met het akkoord van Wassenaar. Zij vragen waarom niet eveneens voor de periode 19591963 rekening is gehouden met de stijging van het nominale nationale inkomen. Zij zouden het niet onjuist achten, wanneer bovendien rekening werd gehou den met de reeds gecalculeerde prijsstijging in 1965. Andere. leden vragen of er niet sprake is van een geleidelijke verzwaring van de belastingdruk. Van een werkelijke belastingver laging is volgens hen eerst spra ke, wanneer een aanpassing wordt verkregen niet alleen aan de nominale en reële inkomens stijgingen in de periode 1961 tot 1964. maar cok in de periode 1964 tot en met 1967. Vele leden betreurden het dat opnieuw een drastische verbete ring voor de belastingplichtigen met middelgrote inkomens ach terwege is gebleven. Ook op het gebied van de belastingvrije voet bestaan nog wensen, hoewel hier nu in belangrijke mate tegemoet is gekomen. Vele andere leden vroegen wat de fhtaSïëiële gevolgen zouden 'zijn -vaff éeh verdere optrekking van de belastingvrije voet van 3600 tot b.v. 3850 of 3910. Waarom, zo vroegen zij ook, wordt wel het z.g. sociaal mini mum en niet het z.g. minimum loon als norm voor de hoogte van de belastingvrije voet gehan teerd. Over de neutralisering van de progressiefactor merkten ver scheidene leden op, dat hier nauwelijks kan worden gespro ken van belastingverlaging. Er wordt slechts voldaan aan een simpele eis van rechtvaardigheid. Evenals andere leden betreurden zij het, dat boven 24-000 de pro - gressie nauwelijks is verminderd. Belastingvlucht zou door deze situatie in de hand worden ge werkt. Veie leden verklaarden een vervroegde invoering van de be lastingverlaging wenselijk te achten. Zij zouden graag zien, dat op zo kort mogelijke termijn zekerheid wordt verkregen over een invoering uiterlijk op 1 juli 1965. Andere leden vroegen een uit eenzetting waarom de invoering van het eerste deel van de ver laging per 1 januari a.s. uit tech nisch oogpunt onmogelijk moet worden geacht, zoals de minis ter-president onlangs verklaarde. gevallen, dat hoewel wordt ge sproken over de mogelijkheid het eerste gedeelte van de verlaging op 1 juli 1965 te doen ingaan, hiervoor in de miljoenennota geen middelen zijn uitgetrokken. Een zekere ontspanning in de economie zou volgens hen per 1 januari 1966 wel zover zijn, door gewerkt, dat dan ook invoering van het tweede gedeelte verant woord is. Van vele zijden vroeg men de aandacht van de bewindslieden voor het tarief, dat voor de on- gehuwden zal gelden. Vele leden vroegen of reeds een onderzoek is ingesteld naar het totaal van de uitgaven van ongehuwden in vergelijking met gehuwden zon der kinderen. Vele leden verklaarden zich er mee te kunnen verenigen, dat tijdelijke belastingverzwaringen (sigaretten en benzine) definitief zouden worden gemaakt, zolang de verlaging van de inkomsten en loonbelasting per 1 juli 1965 niet vaststaat. Andere leden achtten het even eens psychologisch weinig geluk kig de tijdelijke belastingverzwa ringen op een vroeger tijdstip definitief te maken dan de ver laging van de loon- en inkom stenbelasting. Het definitief ma ken van deze tijdelijke lastenver zwaringen kan niet los worden gezien van de plannen het weg vervoer in de vorm van een weg- Verscheidene leden was het op- geld nieuwe lasten op te leggen. RUG NAAR DE MUUR...., Deze merkwaardige foto van Oostduitse militairen met hun rug naar de muur en het westen gekeerd, maakte een Westber- lijnse fotograaf woensdag met zijn telelens. Toen hij trachtte een fotoreportage te maken van de militaire voorbereidingen aan de muur bij de doorlaatpost Sonnen'Allee, welke binnenkort zal opengaan voor het bezoek van Westberlijners aan familie in Oost-Berlijn, kreeg een Oost duitse officier hem in de gaten. En onmiddellijk gaf hij zijn man nen opdracht het gezicht van de muur af te wendenhetgeen ge schiedde Het linkse weekblad ,,L' Es presso" te Rome heeft woensdag avond geschreven dat de Rus sische partijtheoreticus Michail Soeslov een rapport over Chroes jtsjov zal indienen, waarin deze van vele „fouten" wordt be schuldigd. Het weekblad publi ceerde een uittreksel uit 't rap port, dat, naar het zegt, de ron de doet in de Russische com munistische partij. Chroesjtsjov heeft veel reizen naar het buitenland gemaakt zonder enig voorafgaand over leg met andere leden van het presidium". Hij heeft „herhaal delijk het principe van gemeen schappelijke leiding overtreden en geschonden en is daarbij op getreden op een manier die ty pisch is voor de persoonsver- Het overlegorgaan van de drie vakcentralen, het Nederlands ver bond van vakverenigingen, het Nederlands katholiek vakverbond en het christelijk-nationaal vakverbond, heeft zich in een adres aan de tweede kamer uitgesproken tegen een compensatie voor de ver hoging van de a.o.w.-premies alleen aan de zelfstandigen. Niet alleen de zelfstandigen, maar alle werknemers krijgen de lasten te dragen van de voorge nomen verhoging van de o.a.w.- en a.w.w.-uitkeringen, aldus het adres. De drie vakcentralen hebben zich tot de tweede kamer gewend naar aanleiding van een adres van de zes centrale organisaties van landbouw en middenstand. In dit adres stelden de zes orga nisaties, dat een compensatie voor de zelfstandigen noodzake lijk is. HOGE PREMIELAST De vakcentralen zijn van me ning dat de bijzondere zorg, die uit het adres van de zes organi saties spreekt voor de minst draagkrachtigen onder de zelf standigen, gelden moet voor alle lagen inkomstentrekkers, onge acht of zij zelfstandige of werk nemer zijn. Het totaal bedrag, dat nu al door en voor de werknemers aan premies voor sociale verzekering wordt betaald, is aanmerkelijk hoger dan de huidige premielast voor de niet-loontrekkenden. LAAGSTBETAALDEN Met nadruk wijst het overleg orgaan erop, dat het een misvat ting is te menen, dat een loons verhoging ter compensatie van de premieverhoging voor de werknemers wezenlijk een ver lichting van de last van de socia le verzekering zou betekenen. Die loonsverhoging treedt in de plaats van een verhoging, die an ders ook mogelijk zou zijn ge weest, maar die dan tot een ver groting van de bestedingsmoge lijkheid van de werknemers zou hebben geleid. In het adres staat voorts, dat de lastenverzwaring door de pre mieverhoging voor alle laagst betaalden zo groot is, dat het in derdaad de vraag is, of zij de last wel kunnen dragen. Juist met het oog daarop is voortdu rend gepleit voor een grotere bijdrage uit de algemene midde len voor de a.o.w-verhoging dan de regering thans heeft voorge steld. Het gerechtshof te Arnhem heeft arrest gewezen tegen de 44-jarige zigeunerin F. G. S., zonder vaste woonplaats. Het hof veroordeelde haar tot 1 jaar gevangenisstraf met aftrek we gens oplichting van een oude dame te Nijmegen. Zij zou de dame hebben bewogen tot afgif te van in totaal een bedrag van ƒ59.000 om dit in Lourdes te laten zegenen. Als de dame dit niet deed, zouden er volgens de zigeunerin rampen en ongeluk ken gebeuren in haar naaste om geving. Het geld was nooit in gezegende toestand teruggekeerd bij de bezitster. De procueur-generaal had een jaar en zes maanden met aftrek geëist. heerlijking, wat strijdig is met de richtlijnen van het partijcon gres". De afgezette leider heeft vele besluiten genomen „zonder en soms zelfs tegen" de mening van de partijleiding, daarbij het pre sidium en het centrale comité „voor voldongen feiten stellend, die moeilijk of met gevaar onge daan konden word gemaakt". Hetzelfde is van toepassing op „vele buitenlandse opdrachten die aan verwanten en vrienden van kameraad Chroesjtsjov wer den toevertrouwd". Het rapport zou ook handejen over de reis die Chroesjtsjov in mei naar Egypte heeft gemaakt, waarbij president Nasser werd onderscheiden met de hoogste Sowj et-Russische orde, „Held van de Sowjet-Unie". Het be sluit tot het verlenen van deze onderscheiding „kan alleen wor den genomen door het presidium van de opperste Sowj et. Het pre sidiumwerd op de hoogte gesteld van het verlenen van de onderscheidingdoor een telegram dat kameraad Chroes jtsjov uit Kaïro had verzonden". Op bijeenkomsten van het cen trale comité zijn Chroesjtsjov deze „fouten" onder ogen ge bracht en werd hem gewezen op „de schade die is veroorzaakt door aan kranten toe te staan buitensporig lovende uitdruk kingen over hem te gebruiken en door het te laten voorkomen dat sommige besluiten door hem zelf genomen waren, terwijl deze afkomstig waren van de partij leiding en boven alles van het centrale comité". Chroesjtsjov had het principe van collectieve leiding aanvaard, maar „bij het verstrijken van de tijd met schuldige nalatigheid gefaald in de toepassing daarvan". Adzjoebei, zijn schoonzoon, had „volslagen onreële voorspel lingen en ontoelaatbare beoorde lingen" van de Russische poli tiek geuit in Duitsland en Ber lijn. Het centrale comité moest dit „uit berichten in kranten van kapitalistische landen" verne men. Het rapport zou ook kritiek hebben op het verlenen van technische en militaire hulp aan India door Chroesjtsjov ten tijde van het grensgeschil met China. Hoewel hulp aan India „op zich zelf overeenkomt met de politiek van vriendschap tussen de Sow jet-Unie en India, heeft deze op onnodige wijze bijgedragen tot het verscherpen van vraagstuk ken die toen tussen de Sowjet- Unie en China werden bespro ken." De verklaringen van Chroes jtsjov, vorige maand tegenover Japanse parlementsleden gedaan, dat de Sowjet-Unie een „wapen voor totale vernietiging" bezit, wordt in het rapport ter sprake gebracht. „Deze verklaringen moeten wegens de manier waar op zij werden afgelegd, wegens de gevolgen die zij over de ge hele wereld hadden en wegens de daaropvolgende verbeteringen eveneens zonder voorkennis van de partijleiding gedaan, streng worden afgekeurd. Zij zijn een treffend voorbeeld van de on stuimigheid van sommige rede voeringen van kameraad Chroes jtsjov, van zijn gebrek aan in zicht en van het feit dat hij geen rekening hield met de mening van anderen". Tenslotte zou het rapport kri tiek hebben op zijn landbouw- plannen en die voor de industrie en voor de organisatie van de partij. Alom in den lande zien wij «Te steden en dorpen zich uitbreiden. De steden voeren grote bouwprogramma's uit, die jaren aaneen een levendige activiteit te zien geven. Omvangrijke stratenplannen worden uitgevoerd en daarna verrijzen de vele woningen in massale blokken, de scholen en kerken en al die andere gebouwen, die wij in de moderne tijd nodig hebben. Zulke projecten kunnen alleen maar tot stand komen, nadat de samenstelling terdege is bestu deerd en berekend, omdat al het nodige er moet zijn in de juiste hoeveelheid en zo mogelijk op het gunstige moment. De toe komstige bewoners moeten er niet alleen kunnen wonen, maar ook kunnen leven. Daarvoor zijn allerlei verzorgende instel lingen nodig, o.a. winkels. De totstandkoming daarvan kan niet meer worden overgelaten aan het persoonlijk initiatief Er is geen tijd meer om rustig af te wachten waar een winkel apparaat zal ontstaan en hoe het zich verder zal ontwikkelen. Dit zou de bewoners van een hele wijk althans voor enige tijd van een behoorlijk ver zorgingsapparaat verstoken hou den. Bovendien is het technisch niet mogelijk omdat het niet denkbaar is, dat in een afge bouwde wijk nog een gunstige plaats voor de bouw van een winkelcentrum beschikbaar zou zijn gebleven. WINKELCENTRUM Als onderdeel van een uit breidingsplan moet derhalve een winkelcentrum worden gepro jecteerd. Dit stelt de ontwerpers voor een probleem, dat in de vóóroorlogse tijd nauwelijks aan de orde is gekomen. Men moet zich namelijk een inzicht ver schaffen in de gewenste omvang van zulk een centrum, terwijl ook de plaats van het winkel centrum in de plannen dient te worden aangegeven. Zoals bij elke planning komt men voor de opgave te staan zoveel mogelijk tegemoet te komen aan de wensen van de belanghebbenden. Dat zijn de huisvrouwen, die graag zoveel mogelijk winkels dichtbij huis willen hebben, en de midden standers die zoveel mogelijk klanten willen hebben. VERHOUDINGEN GEWIJZIGD De stedebouwkundige moet nauwkeurig weten hoeveel win kels hij moet bouwen en waar hij ze het beste kan situeren. Het aantal winkels is afhanke lijk van het aantal bewoners. In de laatste jaren is deze ver houding aan het wijzigen: het aantal winkels neemt minder sterk toe dan het aantal bewo ners en wordt dus in deze ver houding kleiner. Voor buurt- en wijkcentra wordt daarom momenteel een gemiddelde van niet meer dan ongeveer 3 a 4 winkels per 1000 inwoners verantwoord geacht. De werkelijkheid zal wel eens van dit gemiddelde afwijken, omdat ook andere factoren hun invloed doen gelden, zoals bijv» de koopkracht en de koopge- w uiten van de toekomstige be woners, de verbindingen met naburige buurt- en wijkcentra, e.d. ADVIES-INSTANTIES Het opstellen van uitbreidings. plannen behoort tot de taak van de gemeentebesturen. Voor het onderdeel dat betrekking heeft op de winkelplanning, kunnen deze zich laten adviseren door een gespecialiseerd instituut, na melijk het centraal orgaan ter bevordering van de bouw van middenstandsbedrijfspanden te Den Haag. Het spreekt vanzelf, dat in het bijzonder de plaatselijke middenstand in de planning en de uitvoering van de winkel centra is geïnteresseerd. Voor het onderhouden van contact met het gemeentebestuur en de gemeentelijke instellingen wordt in vele gevallen een beroep ge daan op de medewerking van de rijksmiddenstandsconsulenten, die ook op dit gebied ervaring hebben verkregen. Een voorzichtig gebruik van het vuurwapen, gebaseerd op de huidige instructies, is geboden, aldus minister mr. Y. Scholten (justitie) tijdens de vergadering van de commissie voor justitie uit de tweede kamer over de be groting 1965 van dit departe ment. In deze vergadering werd o.m. gepleit „voor een verscherping van de thans geldende instruc ties voor het wapengebruik. De minister wilde zover nog niet gaan. Er werd op gewezen, dat een waarschuwingsschot in veel gevallen een schot in de roos blijkt te zijn. De minister stelde zich achter de opvatting, dat niet kan worden overgegaan tot ont wapening van de politie en douane. Hij vroeg de aandacht voor de dikwijls moeilijke posi tie, waarin de mannen in het veld verkeren. De A.R.-afgevaardigde dr. mr. J. Meulink bracht begrip op voor het feit, dat in sommige gevallen misschien wel eens te vroeg wordt geschoten. Ik kan begrij pen, dat een agent niet altijd de juiste positie inneemt, zo zei hij. Van ontwapening wilde ook hij 10. „Negen en negentig procent kans dat ge aan mijn opdracht sterft, mjjn vriend," herhaalde de koopman sluw. „Ik ben geen schurk van het stadsbestuur en schilder uw risico's niet minder dan ze zjjn! Maar indien ge mijn opdracht uitvoert en levend te rugkeert, betaal ik u tienduizend goudstukken vit. Hoe denkt ge daarover?" „Eerlijk gezegd: waarom niet?" vroeg de avonturier luchtig. „Ik kan op het ogenblik nergens een betere prijs voor mijn zwaard ma ken. En de dood is overal. Wat is het voor een opdracht?" „Het gaat tegen de Mameiuk- ken, die de kust van Noord-Afrika bezet houden. De rest vertel ik u morgen. Accoord?" „Aceoord!" zei Aram en drukte stevig de hand van de oude Lom- bardijn. Deze wenkte een dienaar. „Wijs mijn gast zijn kamer, trage deugniet!" kraste hij monter. „Het wordt tijd dat hij zich te ruste be geeft. Morgen moeten wij vroeg aan de slag Eenmaal in zün slaapvertrek ging Aram nadenkend op de rand van zijn bed zitten en streelde het heft van zijn zwaard. „Wel ouwe jongen, ik ben benieuwd wat onze gastheer precies met ons voor heeft," mompelde hij. „Maar ik geloof wel, dat we hem kunnen vertrouwen. En als we ooit tien duizend dukaten verdienen krijg je een gouden schede, als dank voor bewezen diensten niets weten. Hij vertelde, dat zeer onlangs bij hem was in gebroken. Wij, mijn vrouw en ik, waren toen maar wat blij, dat de politie gewapend was, aldus de heer Meulink. Bij de komende c.a.o.-onder- handelingen zal de vakgroep zui vel van de Nederlandse agrari sche bedrijfsbond pleiten voor de invoering van een waardevast pensioen voor zuivelbewerkers. Op de najaarsvergadering van de vakgroep in Utrecht werd gisteren ook besloten te streven naar een vérbetering van de po sitie van de weduwen. De secre taris, de heer J. Koster, zei dat het weduwenpensioen in de zui velindustrie voor vrouwen van 60 jaar en ouder op het ogen blik ƒ3,50 per week bedraagt, een bedrag dat ruw geschat neer komt op 2,5 procent van het loon van de man. Volgens de A.W.W. krijgt de weduwe tot haar 65ste jaar on geveer 30 procent van het loon dat haar man verdiend zou heb ben, terwijl haar A.O.W.-uitke- ring ongeveer 25 procent van dat loon bedraagt. De A.W.W. en A.O.W.-uitkeringen zijn bodem voorzieningen, aldus de heer Koster, en het bedrijfsleven heeft de taak ook zelf iets voor de we duwen te doen. Hij meent dat een weduwe zonder kinderen tenminste 50 procent zou moeten ontvangen van het loon dat haar man verdiend zou hebben. Een fabriek van explosieven, die honderd jaar geleden door de uitvinder van het dynamiet, Alfred Nobel, werd gesticht, is donderdag bij Gyttorp in mid den-Zweden in de lucht gevlo gen. Bij de hevige explosie werden vier personen gedood. In een straal van 5 km rond de nitroglycerinefabriek sneu velden vele ruiten. De ontplof fing deed zich voor in een loods waar dynamiet werd vervaar digd. Op de plaats waar de loods stond, is thans een reusachtige krater. I

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1964 | | pagina 5