Zwak bewind na weinig overtuigende zege? Centraal Vervoer wendt zich tot Tweede Kamer RADIO DE KOEK Johnson stelt bezoek aan Europa uit OPRGEP VAN OE THANT VOLDOENING EN WREVEL HET WEER BEGROTING VAN JUSTITIE Diiiebottden geven uitkering aan ontslagen leden ZATERDAG 24 OKTOBER 1964 20e Jaargang - No. 6296 Zuïdvietnamese rebellen vrijgesproken Oud-ambassadeur Krol! over Chroesjtsjov Weerbericht Hoogwater Zon- en Maanstanden Onaanvaardbaar Vergelijking met Deltawerken Belasting op benzine Discriminatie TWEEDE KAMER Het „treurjaar Telefoongeheim Voorlopige hechtenis b'rankering bij abonnement; Terneuzen Directetir-Hoofredacteur: I. van Se SanSe Redactie-adres: Noordstraat 5557 Administratie-adres: Smidswal Telefoon: 01150 2073 Gironummer: 38150 Abonnementsprijs ƒ6,— per kwartaal; per maan-" 2,—; per week 50 ct. Losse nrs 10 ct. DE VRIJE ZEEUW Uitgeefster N.V. v/h Firma P. J. van de Sande te Terneuzen Advertentieprijs per mm 16 ct; minimum peï advertentie 2,40. Rubriek „Kleine Advertenties" (géén handels advertenties): 5 regels 1,10. Iedere regel méér 22 ct. Kleine advertenties bjj vooruitbetaling. Vermelding: Brieven onder nummer, of „Adres Bureau van dit Blad" 20 cent verhoging. Inzending advertenties uiterlijk tot n.m. 2 uur. Voor het gecomb. maandag/dinsdag-nummer tot 10 uur m De voornaamste vraag in Londen is hoe lang Harold Wilsons nieuwe kabinet het zal uithouden. Vijf jaar (het maximum) of vijf maanden? De meerderheid van vier zetels zal temeer daar de conservatieven zoveel mogelijk stemmingen zullen forceren in het lagerhuis labour voor de plicht stellen steeds ep zijn hoede te zijn en desnoods zieke leden op een brancard bij de hand te houden. Geen sfeer om riistig grote plannen uit te voeren: één griepje kan af funest zijn. Dat is temeer spijtig omdat er juist een heel stel in grijpende maatregelen moet worden genomen, vooral op economisch gebied, daar de betalingsbalans zwaarder uit het lood hangt dan enig land zich lang kan permitteren. Teleurstellend voor labour is dat het maar zo'n minieme meer derheid heeft kunnen behalen, hoewel de leiding van de conser vatieven bepaald weinig inspire rend was, speciaal de persoon van sir Alec DouglasHome, die waarschijnlijk een reorganisatie van zijn partij niet overleeft. De kleine meerderheid betekent daarom beslist geen mandaat van de kiezers om een uiterst linkse koers te gaan volgen. Op zijn hoogst kan men zeggen dat er een kleine voorkeur is geble ken voor een gematigd links be wind. En vooral omdat de libe ralen met hun kostbare negen zetels labour niet zullen helpen bij zaken als het opnieuw na tionaliseren van de staahndus- trie, lijkt het voor Wilson gera den dergelijke plannen nog maar even in de ijskast te laten. Men zou zeggen dat hij in de stembusuitslag een goed excuus zou vinden om het kalm aan te doen, maar hij kondigt aan dat hij dergelijke omstreden plannen zo snel mogehjk wil verwezen lijken. Daarom zal het de Brit ten verbazen als hij de vijf jaar vol maakt. WIE IS WILSON? Harold Wilson, zoon van een chemicus, werd geboren in het textielstad je Huddersfield in Yorkshire. Hij kreeg zijn oplei ding niet op een der vermaarde kostscholen, maar heel gewoon tjes op de „grammar school", waar hij zich door zijn helder verstand onderscheidde. Hij kreeg een studiebeurs voor Oxford, waar hij politieke we tenschappen, filosofie en econo mie studeerde en zijn graad ver wierf met hoge punten. Reeds op 21-jarige leeftijd werd hij be noemd tot privaat-docent in de economie aan de universiteit van Oxford. Deze geste van het uni versiteitsbestuur bewees, hoe zeer men de intellectuele èn menselijke capaciteiten van deze jonge veelbe'ovende student toen reeds onderkende. In de oorlogsjaren meldde de In Saigon zijn vrijdag de twin tig verdachten vrijgesproken, die waren gearresteerd in verband met de mislukte staatsgreep van 12 september. Zij waren beschul digd van pogingen om de Zuid- vietnamese regering omver te werpen. Generaal-majoor Doeong Van Due, een van de verdachten, vroeg de krijgsraad op de zit ting hem alleen de schuld te ge ven van het gebeurde. Doeong Van Due. de bevelhebber van de troepen die op 13 september Sai gon binnenrukten, zei dat hij nooit van plan was geweest de regering omver te werpen maar alleen op „machtsvertoon" te hebben willen aansturen om kracht bij te zetten aan de eisen va4'de militaire leiders. Waarnemers zien in de vrij spraak van de twintig verdach ten een teken, dat de krijgsraad de eenheid van de strijdkrachxen niet heeft willen doorbreken. toen 23-jarige Harold zioh als vrijwilliger bij het leger. Hij werkte als economisch adviseur bij het departement van arbeid en later bij de krachtvoorzienin gen, waarvan hij al spoedig di recteur werd. In 1945 verwierf Wilson zijn eerste regerings functie: onderminister van open bare werken. Drie jaar later werd -hij minister van handel in het kabinet Attlee, maar hij kreeg meningsverschillen met de andere leden van het kabinet en trad samen met Bevan af. Toen labourleider Gaitskell vorig jaar overleed, werd Wilson de leider van de Britse socialisten. SIGAAR EN PIJP In het lagerhuis heeft deze po liticus zich doen kennen als een begaafd spreker, die zijn betoog pleegt te kruiden met, vele gees tige, soms zeer cynische opmer kingen, die aan Churchill doen denken. Ook in ander opzicht wekt hij herinneringen aan deze grote staatsman: namelijk wat betreft zijn rookgewoonten. Zoals Chur- ohills sigaar legendarisch is ge worden, zo schijnt Wilsons pijp een algemeen begrip te gaan vormen. (Adv.) Fabrieken Zevenbergen Secretaris-generaal Oe Thant heeft vrijdag opgeroepen tot nieuwe pogingen om de Ver enigde Naties te versterken en te steunen. In een boodschap ter gelegenheid van het feit dat de volkerenorganisatie vandaag 19 jaar bestaal, zei Oe Thant dat de Verenigde Naties hebben be wezen een onontbeerlijke orga nisatie in de huidige maatschap pij te zijn. De Nederlandse wegverkeers- en vervoersfederatie (centraal overleg) heeft zich in een brief tot de leden van de Tweede Kamer gewend waarin zij verklaart dat de indiening van het wetsvoorstel op het wegenfonds naast gevoelens van voldoening r-ol: gevoelens van onvoldaanheid en zelfs wrevel heeft opgewekt. De gevoelens van voldoening spruiten voort uit de in het wets voorstel geboden mogelijkheid tot een forse aanpak van de wegenbouw. De gevoelens van onvoldaan heid zijn te wijten aan het feit dat de regering zich in het wets ontwerp beperkt tot de aanleg van autosnelwegen. De kosten van onderhoud der overige rijks wegen, de aanleg, de verbetering en het onderhoud van de provin ciale wegen en van de gemeente Tanker „Reine Fabiola te water gelaten Koningin Fabiola van België heeft in Hoboken bij Antwerpen de Petrofina-tankboot „Reine Fabiola" gedoopt en te water ge laten. De bondsbesturen van de in de centrale commissie bouwnijver heid samenwerkende werk nemersorganisaties hebben zich beraden over de gevo'gen, welke voor hun leden voortvloeien uit de brief van de samenwerkende patroonsverenigingen van 16 oktober aan werkgevers in de bouwnijverheid. (Verbod ontsla gen arbeiders in dienst te ne men.) De inhoud van deze brief wordt door de werknemersorga nisaties beschouwd als strijdig met het bepaalde in artikel 5 van de C. A. O. Verder is besloten aan de leden van de drie bonden die door de inhoud van de brief wer den getroffen over de afgelopen week een uitkering te verstrek ken. Ten aanzien v&n verdere uitkering zal naar gelang van de (Adv.) Noordstraat 102 Terneuzen Telefoon 3128 omstandigheden nader worden beslist. De bondsbesturen wijzen er nogmaals op dat zij zich na drukkelijk wensen te distancie- ren van elke actie, die waar en wanneer dan ook wordt gevoerd met het doel de gestelde regels in de C. A. O. voor het bouwbe drijf te doorkruisen. In dat ver band gaan zij er dan ook van uit, dat de leden waaraan uitke ring zal worden verstrekt, zich bereid houden werk te aanvaar den in de bouwnijverheid onder de voorwaarden van de geldende C. A. O. President Johnson heeft zijn voorgenomen bezoek aan Europa in november of december uitge steld en hoopt nu het komend voorjaar een reis langs de hoofd steden van verscheidene Navo- landen te maken, zo deelden welingelichte kringen vrydag mee. De president was oorspronke lijk van plan geweest zijn reis te koppelen aan een conferentie van Navo-parlementariërs vol gende maand in Parijs of de Navo-ministerconferentie in de cember, vooropgesteld dat hij bij de verkiezingen van 3 november de overwinning zou behalen. De president heeft zijn plan nen gewijzigd op aanraden van het ministerie van buitenlandse zaken, dat daarvoor drie redenen noemde. In de eerste plaats zal Johnson, als hij gekozen wordt, pas na de installering in januari over een vice-president, beschik ken. Ten tweede heeft de verkie zingscampagne weinig tijd ge laten voor een juiste voorberei ding van een bezoek aan Europa en verder is de politieke toestand wat onzekerder geworden door de regeringswisseling in Groot- Brittannië en het ontslag van Chroesjtsjov. Volgens de Westduitse oud ambassadeur in de Sowjet-Unie, Hans Kroll, zou Chroesjtsjov met overweldigende meerderheid worden gekozen bij vrije verkie zingen in de Sowjet-Unie. In een artikel in een weekblad zegt Kroll van mening te zijn, dat het conflict met Peking de voornaamste reden is voor de val van Chroesjtsjov. Hij zegt niet te geloven, dat Chroesjtsjovs opvolgers spoedig naar Bonn zullen komen omdat zij voorlopig genoeg te doen hebben. Maar zij zullen wel in hoofdzaak dezelfde politiek als Chroesjtsjov volgen. Kroll noemt hen „alles behalve fanatici of avonturiers". BUIEN In de richting van IJsland en een langgerekt lagedrukgebied van de Noordelijke IJszee tot midden-Europa, stroomt koude lucht van polaire oorsprong via i de Noordzee naar ons land. In de luchtstroming ontwikkeien zich boven zee vele buien, die met de noordwestelijke tot noordelijke wind het land bin nendrijven. Sommige buien •aan vergezeld van hagel en on- veer. De aanvoer van koude ucht houdt de temperatuur •an de lage kant, overdag tus sen 6 en 9 graden. Waarschijn lijk plaatselijk nachtvorst. medeeedeeld door het K.N.M.I te De Bilt, geldig tot heden avond. Af en toe buien Nu en dan buien, afgewisseld door enkele opklaringen. Mati ge, nu en dan krachtige en langs de kust af en toe harde noordwestelijke tot noordelijke wind. Maximumtemperaturen van 6 tot 9 graden. ZATERDAG 24 OKTOBER ZON MAAN op ondeT op ondei Okt. 24 7.20 17.28 19.36 11.25 25 7.22 17.26 20.25 12.43 26 7.24 17.24 21.27 13.48 27 7.25 17.22 22.40 14.38 28 7.27 17.20 23.58 15.16 29 7.29 17.18 15.44 39 7.31 17.16 1.18 16.06 31 7.33 17.14 2.36 16.24 v.m. n.m. Breskens 3.37 3.46 Terneuzen 4.12 4.21 Hansweert 4.52 5.01 Walsoorden 5.02 5.11 ZONDAG 25 OKTO'BER v.m. n.m. Breskens 4.14 4.32 Terneuzen 4.49 5.07 Hansweert 5.29 5.47 Walsoorden 5.39 5.57 MAANDAG 26 OKTOBER v.m. n.m. Breskens 4.58 5.19 Terneuzen 5.33 5.54 Hansweert 6.13 6 34 Walsoorden 6.23 6.44 lijke wegen, voor zover deze ge acht moeten worden deel uit te maken van een structureel we genplan, blijven buiten de wer king van het rijkswe^enfonds en de daarvoor benodigde bedragen blijven dus in de lucht hangen. De gevoelens van wrevel zijn ontstaan tengevolge van het feit dat ter financiering van het we genfonds wederom een extra- last op het motorverkeer is voor gesteld. Voor de in de beschou wing genomen 6 jaren betekent het voorgestelde weggeld een last van meer dan 600 miljoen gulden. „Dit onderdeel van het wetsontwerp achten wij vol komen onaanvaardbaar, niet al leen omdat het rnotorwegver- keer reeds zo zwaar belast is, maar ook om de daarvoor aan gehaalde motieven", aldus de federatie. De bestaande achterstand in ons wegennet is een gevolg van het verzuim om tijdigde nodige voorzieningen te treffen. „Het lijkt ons onrechtvaardig dit ver zuim op de weggebruikers te verhalen". In haar brief zegt de federatie voorts dat de visie in het wetsvoorstel om het wegen net uitsluitend te zien als een middel tot verkeer met motorrij tuigen, te beperkt is. Het wegennet heeft een natio nale betekenis. Zonder een aan de verkeersbehoeften van nu en van de toekomst aangepast we gennet is geen welvaart denk baar, geen massa-recreatie mo gelijk, evenmin als pendel van woning naar werkplaats. Handel en nijverheid dreigen te verlammen, hetgeen met het oog op industrialisatie levens belang voor ons land onaan vaardbaar is. Een goed Wegen net is een onmisbare voorwaar de voor de defensie. De federatie merkt op dat de militaire mo torrijtuigen nog steeds zijn vrij gesteld van motorrijtuigenbelas ting. In dit licht is het kwalijk gerechtvaardigd de kosten van de versnelde wegenbouw uitslui tend op de gebruikers van mo torrijtuigen te verhalen. De federatie maakt hier een vergelijking met de Deltawerken, De stormramp van 1953 heeft de regering en het volk tot het in zicht gebracht dat de verdediging tegen het water een nationale zaak is. Dientengevolge worden de kosten van de De'tawerken dan ook uit de algemene mid delen bestreden. In de brief wordt gewezen op het jaarlijkse accres van de mo torrijtuigenbelasting en benzine accijns. Het accrès voor 1965 ten op zichte van 1964 bedraagt volgens het wetsontwerp opde middelen 98,8 miljoen gulden. Dit bedrag overtreft ruim schoots de geraamde opbrengst van het weggeld voer 1965. Het accrès is ook procentueel aan zienlijk hoger dan het accrès van het nationale intomen, dat voor de regering bepalend is voor de Stij Erin" van rlo riJl-«mf;gaven. De federatie meent dat dit ac crès geheel of voor een groot deel kan worden aangewend voor financiering van het fonds. De bouw van een duurzaam- object als het onderhavige zou zonder bezwaar kunnen geschieden door financiering op lange termijn via leningen. Het komt de federatie voor dat het fonds met succes een beroep on de kapitaalmarkt zou kunnen doen. De federatie stelt dat bij in voering van het weggeld de Ne derlandse vervoersbedrijven ten opzichte van de buitenlandse in een nog discriminerender positie zouden komen, daar zij in 't bui tenland extra worden belast, ter wijl de buitenlandse bedrijven in Nederland van weggeld wor den vrijgesteld. De F. N. O. P. wil sterker aandrang van de Neder landse regering bij de E. E. G.- partners voor liberalisering van het vervoer. 1 De minister van justitie, mr Y. Scholten, heeft tijdens de behan deling van de begroting van zijn departement meegedeeld, dat hij niet zal overgaan tot het indienen van de invoeringswet van boek van het nieuwe burgerlijk wetboek zolang boek I nog niet in da Kamer is behandeld. Hij wil komen tot een ruimer stelsel van over gangsmaatregelen. Men kan zich hier niet op eenvoudige wijze van af maken zo zei hij. Het overgangsrecht noemde hij „toch al niet het sterkste punt van onze wetgeving". rf Mevrouw SingerDekker (P. v. d. A.) pleitte voor afschaffing van het zgn. treurjaar (de wettelijk voorgeschreven tijd dat do gescheiden vrouw niet mag hertrouwen) in het nieruwe burgerlijk wetboek. Wanneer men over geld beschikt, zo merkte zij op, kan men door naar Engeland te reizen deze bepaling ontduiken- De bewinds man zei dat de voorgestelde regeling reeds aanmerkelijk soepeler is dan de oude. Hij voelde er niets voor op dit punt nog epns wijzigin gen aan te brengen. Evenmin voelde hij iets voor de gedachte ali mentatie-uitkeringen automatisch te gaan aapassen aan gestegen lonen en prijzen. Verscheidene sprekers drongen aan op een wettelijke regeling van het telefoongeheim. Minister Scholten verklaarde dat de technische commissie die Hiervoor is ingesteld, nog niet met haar onderzoek gereed is. Hij zal echter op spoed aandringen. De bewindsman zag een kwalitatieve vooruitgang onder de kan didaten voor de rechterlijke macht gedurende de afgelopen jaren. Hij zal bezien of het mogelijk is de opleiding, die thans 4 a 4% jaar duurt, enigszins te bekorten. Het invoeren van avondzittingen om de overbelasting bij de kantongerechten te lenigen, leek hem weinig aantrekkelijk. Op een opmerking van de heer Bakker (C.P.N.), die de presi dent van de Amsterdamse rechtbank berispt of weggepromoveerd wilde zien, voor diens wat hij noemde „belachelijke" vonnissen, zei de minister dat er in ons land geen sprake is van politieke vonnis sen en „zeker niet in Amsterdam". Tenslotte werd aandacht besteed aan de toepassing van voor lopige hechtenis, aan de schadevergoeding in verband hiermee en de rechtspositie van de in Verzekering gestelde en van öe voorlopig gedetineerde. In de commissie bleek vrijwel algemeen verontrus ting te bestaan over de veelvuldige en soms langdurige toepassing van preventieve hechtenis. De bewindsman vond het ook een zor gelijke zaak, maar hij zag geen praktische mogelijkheden er iets aan te doen, voordat de commissie-Febes, die hiervoor is ingesteld, rapport heeft uitgebracht.

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1964 | | pagina 1