Zwak bewind na weinig
overtuigende zege?
Centraal Vervoer wendt
zich tot Tweede Kamer
RADIO
DE KOEK
Johnson stelt bezoek aan
Europa uit
OPRGEP VAN
OE THANT
VOLDOENING EN WREVEL
HET WEER
BEGROTING VAN JUSTITIE
Diiiebottden geven
uitkering aan
ontslagen leden
ZATERDAG 24 OKTOBER 1964
20e Jaargang - No. 6296
Zuïdvietnamese
rebellen
vrijgesproken
Oud-ambassadeur
Krol! over
Chroesjtsjov
Weerbericht
Hoogwater
Zon- en
Maanstanden
Onaanvaardbaar
Vergelijking met
Deltawerken
Belasting op
benzine
Discriminatie
TWEEDE KAMER
Het „treurjaar
Telefoongeheim
Voorlopige hechtenis
b'rankering bij abonnement; Terneuzen
Directetir-Hoofredacteur: I. van Se SanSe
Redactie-adres: Noordstraat 5557
Administratie-adres: Smidswal
Telefoon: 01150 2073
Gironummer: 38150
Abonnementsprijs ƒ6,— per kwartaal; per
maan-" 2,—; per week 50 ct. Losse nrs 10 ct.
DE VRIJE ZEEUW
Uitgeefster N.V. v/h Firma P. J. van de Sande te Terneuzen
Advertentieprijs per mm 16 ct; minimum peï
advertentie 2,40.
Rubriek „Kleine Advertenties" (géén handels
advertenties): 5 regels 1,10. Iedere regel méér
22 ct. Kleine advertenties bjj vooruitbetaling.
Vermelding: Brieven onder nummer, of „Adres
Bureau van dit Blad" 20 cent verhoging.
Inzending advertenties uiterlijk tot n.m. 2 uur.
Voor het gecomb. maandag/dinsdag-nummer
tot 10 uur m
De voornaamste vraag in Londen is hoe lang Harold Wilsons
nieuwe kabinet het zal uithouden. Vijf jaar (het maximum) of vijf
maanden? De meerderheid van vier zetels zal temeer daar de
conservatieven zoveel mogelijk stemmingen zullen forceren in het
lagerhuis labour voor de plicht stellen steeds ep zijn hoede te
zijn en desnoods zieke leden op een brancard bij de hand te houden.
Geen sfeer om riistig grote plannen uit te voeren: één griepje kan
af funest zijn. Dat is temeer spijtig omdat er juist een heel stel in
grijpende maatregelen moet worden genomen, vooral op economisch
gebied, daar de betalingsbalans zwaarder uit het lood hangt dan
enig land zich lang kan permitteren.
Teleurstellend voor labour is
dat het maar zo'n minieme meer
derheid heeft kunnen behalen,
hoewel de leiding van de conser
vatieven bepaald weinig inspire
rend was, speciaal de persoon
van sir Alec DouglasHome, die
waarschijnlijk een reorganisatie
van zijn partij niet overleeft. De
kleine meerderheid betekent
daarom beslist geen mandaat
van de kiezers om een uiterst
linkse koers te gaan volgen. Op
zijn hoogst kan men zeggen dat
er een kleine voorkeur is geble
ken voor een gematigd links be
wind. En vooral omdat de libe
ralen met hun kostbare negen
zetels labour niet zullen helpen
bij zaken als het opnieuw na
tionaliseren van de staahndus-
trie, lijkt het voor Wilson gera
den dergelijke plannen nog maar
even in de ijskast te laten.
Men zou zeggen dat hij in de
stembusuitslag een goed excuus
zou vinden om het kalm aan te
doen, maar hij kondigt aan dat
hij dergelijke omstreden plannen
zo snel mogehjk wil verwezen
lijken. Daarom zal het de Brit
ten verbazen als hij de vijf jaar
vol maakt.
WIE IS WILSON?
Harold Wilson, zoon van een
chemicus, werd geboren in het
textielstad je Huddersfield in
Yorkshire. Hij kreeg zijn oplei
ding niet op een der vermaarde
kostscholen, maar heel gewoon
tjes op de „grammar school",
waar hij zich door zijn helder
verstand onderscheidde.
Hij kreeg een studiebeurs voor
Oxford, waar hij politieke we
tenschappen, filosofie en econo
mie studeerde en zijn graad ver
wierf met hoge punten. Reeds
op 21-jarige leeftijd werd hij be
noemd tot privaat-docent in de
economie aan de universiteit van
Oxford. Deze geste van het uni
versiteitsbestuur bewees, hoe
zeer men de intellectuele èn
menselijke capaciteiten van deze
jonge veelbe'ovende student toen
reeds onderkende.
In de oorlogsjaren meldde de
In Saigon zijn vrijdag de twin
tig verdachten vrijgesproken, die
waren gearresteerd in verband
met de mislukte staatsgreep van
12 september. Zij waren beschul
digd van pogingen om de Zuid-
vietnamese regering omver te
werpen.
Generaal-majoor Doeong Van
Due, een van de verdachten,
vroeg de krijgsraad op de zit
ting hem alleen de schuld te ge
ven van het gebeurde. Doeong
Van Due. de bevelhebber van de
troepen die op 13 september Sai
gon binnenrukten, zei dat hij
nooit van plan was geweest de
regering omver te werpen maar
alleen op „machtsvertoon" te
hebben willen aansturen om
kracht bij te zetten aan de eisen
va4'de militaire leiders.
Waarnemers zien in de vrij
spraak van de twintig verdach
ten een teken, dat de krijgsraad
de eenheid van de strijdkrachxen
niet heeft willen doorbreken.
toen 23-jarige Harold zioh als
vrijwilliger bij het leger. Hij
werkte als economisch adviseur
bij het departement van arbeid
en later bij de krachtvoorzienin
gen, waarvan hij al spoedig di
recteur werd. In 1945 verwierf
Wilson zijn eerste regerings
functie: onderminister van open
bare werken. Drie jaar later
werd -hij minister van handel in
het kabinet Attlee, maar hij
kreeg meningsverschillen met
de andere leden van het kabinet
en trad samen met Bevan af.
Toen labourleider Gaitskell vorig
jaar overleed, werd Wilson de
leider van de Britse socialisten.
SIGAAR EN PIJP
In het lagerhuis heeft deze po
liticus zich doen kennen als een
begaafd spreker, die zijn betoog
pleegt te kruiden met, vele gees
tige, soms zeer cynische opmer
kingen, die aan Churchill doen
denken.
Ook in ander opzicht wekt hij
herinneringen aan deze grote
staatsman: namelijk wat betreft
zijn rookgewoonten. Zoals Chur-
ohills sigaar legendarisch is ge
worden, zo schijnt Wilsons pijp
een algemeen begrip te gaan
vormen.
(Adv.)
Fabrieken Zevenbergen
Secretaris-generaal Oe Thant
heeft vrijdag opgeroepen tot
nieuwe pogingen om de Ver
enigde Naties te versterken en
te steunen. In een boodschap
ter gelegenheid van het feit dat
de volkerenorganisatie vandaag
19 jaar bestaal, zei Oe Thant dat
de Verenigde Naties hebben be
wezen een onontbeerlijke orga
nisatie in de huidige maatschap
pij te zijn.
De Nederlandse wegverkeers- en vervoersfederatie (centraal
overleg) heeft zich in een brief tot de leden van de Tweede Kamer
gewend waarin zij verklaart dat de indiening van het wetsvoorstel
op het wegenfonds naast gevoelens van voldoening r-ol: gevoelens
van onvoldaanheid en zelfs wrevel heeft opgewekt.
De gevoelens van voldoening
spruiten voort uit de in het wets
voorstel geboden mogelijkheid
tot een forse aanpak van de
wegenbouw.
De gevoelens van onvoldaan
heid zijn te wijten aan het feit
dat de regering zich in het wets
ontwerp beperkt tot de aanleg
van autosnelwegen. De kosten
van onderhoud der overige rijks
wegen, de aanleg, de verbetering
en het onderhoud van de provin
ciale wegen en van de gemeente
Tanker „Reine Fabiola
te water gelaten
Koningin Fabiola van België
heeft in Hoboken bij Antwerpen
de Petrofina-tankboot „Reine
Fabiola" gedoopt en te water ge
laten.
De bondsbesturen van de in de
centrale commissie bouwnijver
heid samenwerkende werk
nemersorganisaties hebben zich
beraden over de gevo'gen, welke
voor hun leden voortvloeien uit
de brief van de samenwerkende
patroonsverenigingen van 16
oktober aan werkgevers in de
bouwnijverheid. (Verbod ontsla
gen arbeiders in dienst te ne
men.) De inhoud van deze brief
wordt door de werknemersorga
nisaties beschouwd als strijdig
met het bepaalde in artikel 5
van de C. A. O.
Verder is besloten aan de
leden van de drie bonden die
door de inhoud van de brief wer
den getroffen over de afgelopen
week een uitkering te verstrek
ken. Ten aanzien v&n verdere
uitkering zal naar gelang van de
(Adv.)
Noordstraat 102 Terneuzen Telefoon 3128
omstandigheden nader worden
beslist. De bondsbesturen wijzen
er nogmaals op dat zij zich na
drukkelijk wensen te distancie-
ren van elke actie, die waar en
wanneer dan ook wordt gevoerd
met het doel de gestelde regels
in de C. A. O. voor het bouwbe
drijf te doorkruisen. In dat ver
band gaan zij er dan ook van
uit, dat de leden waaraan uitke
ring zal worden verstrekt, zich
bereid houden werk te aanvaar
den in de bouwnijverheid onder
de voorwaarden van de geldende
C. A. O.
President Johnson heeft zijn
voorgenomen bezoek aan Europa
in november of december uitge
steld en hoopt nu het komend
voorjaar een reis langs de hoofd
steden van verscheidene Navo-
landen te maken, zo deelden
welingelichte kringen vrydag
mee.
De president was oorspronke
lijk van plan geweest zijn reis
te koppelen aan een conferentie
van Navo-parlementariërs vol
gende maand in Parijs of de
Navo-ministerconferentie in de
cember, vooropgesteld dat hij bij
de verkiezingen van 3 november
de overwinning zou behalen.
De president heeft zijn plan
nen gewijzigd op aanraden van
het ministerie van buitenlandse
zaken, dat daarvoor drie redenen
noemde. In de eerste plaats zal
Johnson, als hij gekozen wordt,
pas na de installering in januari
over een vice-president, beschik
ken. Ten tweede heeft de verkie
zingscampagne weinig tijd ge
laten voor een juiste voorberei
ding van een bezoek aan Europa
en verder is de politieke toestand
wat onzekerder geworden door
de regeringswisseling in Groot-
Brittannië en het ontslag van
Chroesjtsjov.
Volgens de Westduitse oud
ambassadeur in de Sowjet-Unie,
Hans Kroll, zou Chroesjtsjov
met overweldigende meerderheid
worden gekozen bij vrije verkie
zingen in de Sowjet-Unie.
In een artikel in een weekblad
zegt Kroll van mening te zijn,
dat het conflict met Peking de
voornaamste reden is voor de
val van Chroesjtsjov. Hij zegt
niet te geloven, dat Chroesjtsjovs
opvolgers spoedig naar Bonn
zullen komen omdat zij voorlopig
genoeg te doen hebben. Maar zij
zullen wel in hoofdzaak dezelfde
politiek als Chroesjtsjov volgen.
Kroll noemt hen „alles behalve
fanatici of avonturiers".
BUIEN
In de richting van IJsland en
een langgerekt lagedrukgebied
van de Noordelijke IJszee tot
midden-Europa, stroomt koude
lucht van polaire oorsprong via
i de Noordzee naar ons land. In
de luchtstroming ontwikkeien
zich boven zee vele buien, die
met de noordwestelijke tot
noordelijke wind het land bin
nendrijven. Sommige buien
•aan vergezeld van hagel en on-
veer. De aanvoer van koude
ucht houdt de temperatuur
•an de lage kant, overdag tus
sen 6 en 9 graden. Waarschijn
lijk plaatselijk nachtvorst.
medeeedeeld door het K.N.M.I
te De Bilt, geldig tot heden
avond.
Af en toe buien
Nu en dan buien, afgewisseld
door enkele opklaringen. Mati
ge, nu en dan krachtige en
langs de kust af en toe harde
noordwestelijke tot noordelijke
wind. Maximumtemperaturen
van 6 tot 9 graden.
ZATERDAG 24 OKTOBER
ZON
MAAN
op
ondeT
op
ondei
Okt.
24
7.20
17.28
19.36
11.25
25
7.22
17.26
20.25
12.43
26
7.24
17.24
21.27
13.48
27
7.25
17.22
22.40
14.38
28
7.27
17.20
23.58
15.16
29
7.29
17.18
15.44
39
7.31
17.16
1.18
16.06
31
7.33
17.14
2.36
16.24
v.m.
n.m.
Breskens
3.37
3.46
Terneuzen
4.12
4.21
Hansweert
4.52
5.01
Walsoorden
5.02
5.11
ZONDAG 25
OKTO'BER
v.m.
n.m.
Breskens
4.14
4.32
Terneuzen
4.49
5.07
Hansweert
5.29
5.47
Walsoorden
5.39
5.57
MAANDAG 26
OKTOBER
v.m.
n.m.
Breskens
4.58
5.19
Terneuzen
5.33
5.54
Hansweert
6.13
6 34
Walsoorden
6.23
6.44
lijke wegen, voor zover deze ge
acht moeten worden deel uit te
maken van een structureel we
genplan, blijven buiten de wer
king van het rijkswe^enfonds en
de daarvoor benodigde bedragen
blijven dus in de lucht hangen.
De gevoelens van wrevel zijn
ontstaan tengevolge van het feit
dat ter financiering van het we
genfonds wederom een extra-
last op het motorverkeer is voor
gesteld. Voor de in de beschou
wing genomen 6 jaren betekent
het voorgestelde weggeld een
last van meer dan 600 miljoen
gulden. „Dit onderdeel van het
wetsontwerp achten wij vol
komen onaanvaardbaar, niet al
leen omdat het rnotorwegver-
keer reeds zo zwaar belast is,
maar ook om de daarvoor aan
gehaalde motieven", aldus de
federatie.
De bestaande achterstand in
ons wegennet is een gevolg van
het verzuim om tijdigde nodige
voorzieningen te treffen. „Het
lijkt ons onrechtvaardig dit ver
zuim op de weggebruikers te
verhalen". In haar brief zegt de
federatie voorts dat de visie in
het wetsvoorstel om het wegen
net uitsluitend te zien als een
middel tot verkeer met motorrij
tuigen, te beperkt is.
Het wegennet heeft een natio
nale betekenis. Zonder een aan
de verkeersbehoeften van nu en
van de toekomst aangepast we
gennet is geen welvaart denk
baar, geen massa-recreatie mo
gelijk, evenmin als pendel van
woning naar werkplaats.
Handel en nijverheid dreigen
te verlammen, hetgeen met het
oog op industrialisatie levens
belang voor ons land onaan
vaardbaar is. Een goed Wegen
net is een onmisbare voorwaar
de voor de defensie. De federatie
merkt op dat de militaire mo
torrijtuigen nog steeds zijn vrij
gesteld van motorrijtuigenbelas
ting. In dit licht is het kwalijk
gerechtvaardigd de kosten van
de versnelde wegenbouw uitslui
tend op de gebruikers van mo
torrijtuigen te verhalen.
De federatie maakt hier een
vergelijking met de Deltawerken,
De stormramp van 1953 heeft de
regering en het volk tot het in
zicht gebracht dat de verdediging
tegen het water een nationale
zaak is. Dientengevolge worden
de kosten van de De'tawerken
dan ook uit de algemene mid
delen bestreden.
In de brief wordt gewezen op
het jaarlijkse accres van de mo
torrijtuigenbelasting en benzine
accijns.
Het accrès voor 1965 ten op
zichte van 1964 bedraagt volgens
het wetsontwerp opde middelen
98,8 miljoen gulden.
Dit bedrag overtreft ruim
schoots de geraamde opbrengst
van het weggeld voer 1965. Het
accrès is ook procentueel aan
zienlijk hoger dan het accrès van
het nationale intomen, dat voor
de regering bepalend is voor de
Stij Erin" van rlo riJl-«mf;gaven.
De federatie meent dat dit ac
crès geheel of voor een groot
deel kan worden aangewend voor
financiering van het fonds. De
bouw van een duurzaam- object
als het onderhavige zou zonder
bezwaar kunnen geschieden door
financiering op lange termijn via
leningen. Het komt de federatie
voor dat het fonds met succes
een beroep on de kapitaalmarkt
zou kunnen doen.
De federatie stelt dat bij in
voering van het weggeld de Ne
derlandse vervoersbedrijven ten
opzichte van de buitenlandse in
een nog discriminerender positie
zouden komen, daar zij in 't bui
tenland extra worden belast, ter
wijl de buitenlandse bedrijven
in Nederland van weggeld wor
den vrijgesteld. De F. N. O. P. wil
sterker aandrang van de Neder
landse regering bij de E. E. G.-
partners voor liberalisering van
het vervoer.
1
De minister van justitie, mr Y. Scholten, heeft tijdens de behan
deling van de begroting van zijn departement meegedeeld, dat hij
niet zal overgaan tot het indienen van de invoeringswet van boek
van het nieuwe burgerlijk wetboek zolang boek I nog niet in da
Kamer is behandeld. Hij wil komen tot een ruimer stelsel van over
gangsmaatregelen. Men kan zich hier niet op eenvoudige wijze
van af maken zo zei hij. Het overgangsrecht noemde hij „toch al
niet het sterkste punt van onze wetgeving".
rf
Mevrouw SingerDekker (P. v. d. A.) pleitte voor afschaffing
van het zgn. treurjaar (de wettelijk voorgeschreven tijd dat do
gescheiden vrouw niet mag hertrouwen) in het nieruwe burgerlijk
wetboek.
Wanneer men over geld beschikt, zo merkte zij op, kan men
door naar Engeland te reizen deze bepaling ontduiken- De bewinds
man zei dat de voorgestelde regeling reeds aanmerkelijk soepeler is
dan de oude. Hij voelde er niets voor op dit punt nog epns wijzigin
gen aan te brengen. Evenmin voelde hij iets voor de gedachte ali
mentatie-uitkeringen automatisch te gaan aapassen aan gestegen
lonen en prijzen.
Verscheidene sprekers drongen aan op een wettelijke regeling van
het telefoongeheim.
Minister Scholten verklaarde dat de technische commissie die
Hiervoor is ingesteld, nog niet met haar onderzoek gereed is. Hij
zal echter op spoed aandringen.
De bewindsman zag een kwalitatieve vooruitgang onder de kan
didaten voor de rechterlijke macht gedurende de afgelopen jaren.
Hij zal bezien of het mogelijk is de opleiding, die thans 4 a 4% jaar
duurt, enigszins te bekorten. Het invoeren van avondzittingen om
de overbelasting bij de kantongerechten te lenigen, leek hem weinig
aantrekkelijk.
Op een opmerking van de heer Bakker (C.P.N.), die de presi
dent van de Amsterdamse rechtbank berispt of weggepromoveerd
wilde zien, voor diens wat hij noemde „belachelijke" vonnissen, zei
de minister dat er in ons land geen sprake is van politieke vonnis
sen en „zeker niet in Amsterdam".
Tenslotte werd aandacht besteed aan de toepassing van voor
lopige hechtenis, aan de schadevergoeding in verband hiermee en
de rechtspositie van de in Verzekering gestelde en van öe voorlopig
gedetineerde. In de commissie bleek vrijwel algemeen verontrus
ting te bestaan over de veelvuldige en soms langdurige toepassing
van preventieve hechtenis. De bewindsman vond het ook een zor
gelijke zaak, maar hij zag geen praktische mogelijkheden er iets
aan te doen, voordat de commissie-Febes, die hiervoor is ingesteld,
rapport heeft uitgebracht.