ONS LAND VERSTEDELIJKT! Arbeidsverzuim als gevolg van astma Staking bij General Motors SPANJE WIL GIBRALTAR TERUG PRISMA De zorg voor zenuw- en geesteszieken Eerste aardgas door nieawe hoofdleiding Vierhonderd ton groenten verbrand Tyfoon „Wilda" raasde over Japan MB Zaterdag 26 sept. 1964 DE VRIJE ZEEUW Pagina 3 VAN STAD NAAR STADSGEWEST IN 40 JAAR ZIJN ONZE STEDEN VERDUBBELD Suikerbietencampagne in Limburg Hulp voor Stanleystad n INGEMANSE ONGELEGEN VERHOGING MINIMUMPRIJS VOOR APPELEN BRAND OP TANKER B.B.-WEIGERAARS VEROORDEELD De wereldbevolking groeit jaarlijks met 2 de stedelijke bevol» king met meer dan 4 De snel groeiende verstedelijking is der halve een algemene karakteristiek van (Te omwenteling die zich overal op de wereld voltrekt. Ook de verstedelijking in ons land voltrekt zich in hoog tempo. In 1947 woonden 5,4 miljoen Nederlanders in kernen met meer dan 10.000 inwoners. In 1960 was dit reeds 6,8 miljoen De totale be volking van ons land groeide met 1,9 miljoen: daarvan is 1,4 mil joen of bijna 75 terechtgekomen in een stedelijk woonmilieu. Parallel met deze versehuivin- gen voltrokken zich ingrijpende veranderingen in de beroeps structuur van ons land. In 1947 lag de procentuele verhouding landbouw-industrie-diensten op 20-37-43, in 1960 bedroegen deze percentages 11-43-46. NAAR DE 20 MILJOEN Het einde van deze economi sche hergroepering, waarbij ster ke verschuivingen optreden naar de industrie en dienstensector, is nog lang niet in zicht. Demogra fen en sociologen verwachten, dat aan het einde van deze eeuw nog slechts 3 a 4 van de be roepsbevolking in de landbouw zal werken. Volgens de huidige bevolkings prognoses zal Nederland om streeks het jaar 2000 zo'n 18 a 20 miljoen inwoners hebben te her bergen. Confronteert men de verwachtingen inzake beroeps structuur en bevolkingsomvang, dan zal ons land rond de eeuw wisseling 1 miljoen agrariërs en 17 a 19 miljoen r.iet-agrariërs tellen. Dit impliceert dat er ge heel nieuwe stedelijke woonvor men moeten worden gecreëerd voor globaal genomen een stede lijke bevolking van zo'n 8 mil joen mensen. Nederland zal in een jaar of veertig zijn stedelijk woonmilieu moeten verdubbelen! VERTRAAGDE ONTWIKKELING Van de 12 miljoen Nederlan ders wonen nu 10,1 miljoen be zuiden de lijn AlkmaarZwolle— Enschede. Hieruit kan men af leiden, dat de verstedelijking nog slechts is in het noorden van het land. De natuurlijke tendentie tot verdichting van de verstede lijking in het westen, oosten en zuiden roept op nationaal niveau de vraag op of niet gestreefd moet worden naar een stimule ring van het noorden, waardoor de in dit opzicht bestaande ver schillen snel zullen verkleinen. Ook Zeeland is een gebied met een vertraagde ontwikkeling op dit gebied. Maar wanneer dankzij het Deltaplan het hele gebied door wegen, dammen en bruggen aan de Randstad zal worden vastgeklonken, zal het vermoe delijk een versnelde verstedelij king ondergaan. SUBURBANISATIE Voorts treedt in ons land nu reeds het verschijnsel der subur- Spanje heeft Engeland ervan beschuldigd een loopje te nemen met het in 1713 tot stand ge komen verdrag van Utrecht, waarbij de rots van Gibraltar aan Groot-Brittannië werd afge staan. De Spaanse afgevaardigde Jaime de Pinies verklaarde tegenover de commissie voor ko lonialisme uit de algemene ver gadering der Verenigde Naties dat, indien Engeland zijn politiek niet drastisch wijzigt, er „ernsti ge dingen" kunnen gebeuren. Hij zei dat Engeland heeft ver klaard zich niet gebonden te ach ten door verplichtingen. Volgens de Spaanse diplomaat heeft Engeland besloten de tegenwoordige bevolking van Gi braltar haar eigen toekomst te laten bepalen, zodra de zeker heid bestaat dat in de toekomst de Britse belangen volledig wor den gedekt. De Pinies deelde mee dat de Spaanse regering van mening is dat verdere stappen op de weg naar een verandering in de sta tus van Gibraltar, zonder reke ning te houden met de rechten en de mening van Spanje, voor haar voldoende aanleiding zullen zijn zich volledig bevrijd te be schouwen van de verplichtingen die het verdrag van Utrecht Spanje oplegt. De jaarlijkse suikerbietencam pagne in Limburg start maan dag a.s. Volgens een voorlopige chatting zal de opbrengst 48 ton jer ha bedragen. De campagne zal tien weken duren. De meeste suikerbieten zullen per schip naar de twaalf suikerfabrieken in ons land worden-vervoerd. banisatie op. Dorpen in de on middellijke omgeving van de steden worden geheel in de ste delijke sfeer opgenomen. In de Randstad liggen deze stadsge westen al zo dicht bijeen, dat hun invloedssferen elkaar overlap pen. Planologen hebben daarom de mening uitgesproken dat men bij de planning de Randstad mnet zien als één functioneel geheel. Buiten de Randstad loop de stadsgewestelijke ontwikkeling nog wat trager, maar niettemin vertonen steden als Groningen, Enschede, Arnhem, Nijmegen, Maastricht en Eindhoven ook reeds een sterke mate van subur banisatie. De vormgeving van het stads gewest betekent een stedebouw- laindige opgave van geheel nieu we allure. Bij de structurering van deze gewesten zal aan liet verkeerssysteem en recreatieve mogelijkheden in het ©üzonder aandacht moeten worden besteed. Deze stadsgewesten moeten im mers niet alleen bewoonbaar, maar voor alles ook leefbaar zijn. Voorkomen moet worden, dat in Nederland de stelselloze subur banisatie een kans krijgt, zoals die in de Verenigde Staten bij voorbeeld bestaat. Twintig procent van het'arbeids- verzuim komt voor rekening van de een of andere vorm van astma, aldus prof. M. G. M. Orie, hoogleraar aan de rijks universiteit te Groningen en voorzitter van de medische raad, in Rotterdam op een bijeenkomst in verband met 't eerste lustrum van de vereni ging voor astma-bestrijding. Van een volkomen genezing is nog geen sprake. De patiënt dient steeds onder controle en behandeling te blijven. Er zijn uitgebreide studies verricht om de invloed van stof, schim mels en dergelijke op het ziek teverloop na te gaan, maar er zijn honderden onderzoeken nodig om het verloop van de onderscheidene ziektegevallen te kunnen voorspellen en daar naar de behandeling te rege len. Een dergelijk onderzoek duurt een jaar of drie. Voor de behandeling van astma- lijders zijn op het ogenblik een honderdtal standaardmedica menten beschikbaar, maar het duurt geruime tijd voor is vastgesteld, welk middel in 'n bepaald geval het beste helpt. Op deze lustrumavond werd ook het paatje van Ansje en Steye van Brandenberg, dat speciaal ten bate van de vereniging werd opgenomen, uitgebracht. Zoals bekend heeft mevr. V.an Walsum, echtgenote van Rot terdams burgemeester, het eerste exemplaar van het plaatje met vier liedjes uit het repertoire van Ansje en Steye van Brandenberg gekocht. Een deel van de opbrengst is be steand voor een Rotterdams paviljoen op „Heideheuvel". Een vliegtuig van het interna tionale rode kruis met artsen en medicamenten aan boord is vrij dag in het door opstandelingen bezette Stanleystad geland, aldus gewoonlijk betrouwbare kringen in Leopoldstad. (Adv.)' Een discreet en zeer representatief horloge Prijzen vanaf 54,— Uw eigen horloger AXELSESTRAAT 46 - TERNEUZEN TELEFOON (01150) 3373 De zorg voor de geestelijk ge stoorde bejaarde vraagt bij het stijgen van de gemiddelde leef tijd in ons land de grootst mo gelijke aandacht. G'obaal gesteld is thans ongeveer tien procent van de Nederlandse bevolking boven de 65 jaar. Van deze on geveer 1.200.000 personen be hoort één procent tot de catego rie geestelijk gestoorde bejaar den, die bijzondere verzorging en verpleging behoeven, zo heeft de voorzitter van de ver eniging Ned. herv. stichtingen voor zenuw- en geesteszieken, dr. R. J. H. Kruisinga, in de ledenvergadering van deze ver eniging te Amersfoort gezegd. Hij had berekend dat de vereni ging binnen vier jaar (1962 1986) ruim vijfhonderd plaatsen voor deze categorie zal kunnen realiseren, ongeacht het grote aantal bejaarde gestoorden, wel ke in de psychiatrische zieken huizen van de vereniging reeds worden verpleegd. Ons land wordt eveneens ge confronteerd met de grote nood in de verzorging van de zwak zinnigen. Er is behoefte aan plaatsruimte, welke op tenmin ste 5000 plaatsen kan worden getaxeerd. De planning voor de bouw van dit aantal plaatsen is landelijk gereed. Ongeveer een vierde deel ervan zal in de ko mende tien jaren door de Ned. herv. inrichtingen voor geestelijk hulpbehoevenden worden gerea liseerd. Dr. Kruisinga bepleitte voorts coördinatie van alle initiatieven zowel regionaal als landelijk. De ongeveer 260.000 arbeiders van de reusachtige Amerikaan se automobielfabrikanten Gene-' ral Motors zijn vrijdag in sta king gegaan, nadat onderhande lingen met vertegenwoordigers van de „United Auto Workers Union" (U. A. W.) over een nieuwe arbeidsovereenkomst wa ren mislukt. Stakers hebben postgevat bij de ingangen tot de fabrieken in Pontiac en Fremont in Califor- nië. Door de staking wordt de ver vaardiging van de auto's die Ge neral Motors in 1965 gaat uit brengen en waarvan de modellen juist deze week in de toonzalen zijn verschenen, onderbroken. Walter Reuther, de voorzitter van de U. A. W-, verklaarde „met grote teleurstelling" kennis te moeten geven van het misluk ken der besprekingen. De Amerikaanse vakbond van arbeiders in automobielfabrieken heeft kortgeleden na moeizame onderhandelingen overeenstem ming bereikt over nieuwe ar beidsovereenkomsten voor werk nemers bij Chrysler en Ford. De Amerikaanse regering voelt niets voor een staking in de weken voor de verkiezingen. Zij volgt de besprekingen in De- De N.V. Nederlandse Gasmv» heeft gisteren het eerste gedos1- te van het in 1964 gebouwde hoofdnet in gebruik genomen. Dit leidinggedeelte, dat 'n door snede heeft van 90 cm en een lengte van 20 km, loopt van Hoogezand naar Eext. ter hoogte van Assen. Door deze leiding, die gekop peld is op het regionale trans portnet, wordt aardgas geleverd in de .noordelijke provincies, waar een snel stijgende vraag in de komende winter wordt ver wacht. Deze groei in de afname valt te verwachten omdat vele gemeenten in dit gebied de om bouw achter de rug hebben en puur aardgas tegen de nieuwe tarieven distribueren, aldus een communiqué van de Gasunie. troit met grote belangstelling, mede omdat zjj niet wil dat de nieuwe contracten in de automo bielindustrie een inflatoire spi raal veroorzaken. Door ingrijpen van president Johnson werd donderdag een staking bij de Amerikaanse spoorwegen voor ten minste 60 dagen uitgesteld. De staking moest dienen om kracht bij te zetten aan eisen voor hogere Bij een hardnekkige brand is vrijdag in Scheveningen vierhon derd toen groente ter waarde van 300.000 verloren gegaan. De brand ontstond in een van de opslagruimten van Jaczon Diepvries N.V. aan de Van Ber- genstraat door kortsluiting in 'n elektriciteitskabel. De isolatie lagen van kurk en teer vatten vlam. De brand ging gepaard met hevige rook en de brandweer stond voor een lastig karwei. Gasmaskers en andere uitrus tingsstukken werden door het (eer in de donkere ruimten vol vette rook onbruikbaar. Hoe groot de schade aan de vriescel is, die een capaciteit heeft van 1800 kubieke meter, kon nog niet worden geschat. Met ingang van maandag 28 september zullen op de Neder landse veilingen geen appelen voor verse consumptie en export meer mogen worden verkocht beneden 12 cent per kg. Deze ophoudpijs is vastgesteld door het centraal bureau van de tuin bouwveilingen. De ophoudprijs van appelen was tot nu toe 10 cent per kg. Wanneer de prijs van 12 cent per kg niet kan worden gemaakt mogen de appelen enkel nog voor de industrie worden ver kocht. Dan geldt een ophoud prijs van 6 ct. per kg. De op houdprijs voor de industrie geldt reeds van het begin van het sei zoen. lonen, maar de president stelde een bijzondere commissie samen om het geschil te onderzoeken en aanbevelingen te doen voor een oplossing. Bij 'n brand op de 85.000 ton metende Liberiaanse tanker „George Champion" in de Perzi sche Golf hebben twee mannen het leven verloren en liepen twintig man brandwonden op. Het schip raakte vrijdagochtend vroeg in Koeweit in brand, aldus een woordvoerder van de olie maatschappij Koeweit. De brand ontstond in één van de middelste tanks tijdens.het laden van aard olie. Na de eerste pogingen de brand te blussen werd het schip 5 mijl de zee in gesleept, waar het verankerd werd. De brand is nu geblust. Onder de gewonden, van wie er zes ernstige brandwonden hebben, zijn elf bemanningsleden van het schip. De anderen werk ten op de sleepboten. Als gevolg van de tyfoon „Wilda" die donderdag over het zuiden - en westen van Japan raasde, zijn 26 men: sen om het leven gekomen en 15Ó gewond. Negenhonderd huizen werden verwoest. Bij de haven van Kobe sloegen twee schepen om, waarvan de bemanningen konden worden gered. De laatste cijfers spreken van 30 doden, 360 gewonden en elf vermisten. Vijfduizend huizen zijn beschadigd en 42.000 over stroomd. De rechtbank in Dordrecht heeft de 22-jarige isoleerder J. T. uit Dordrecht veroordeeld tot een maand gevangenisstraf, om dat hij negenmaal niet is ver schenen op oefenavonden van de B.B. De 32-jarige hovenier P. K. uit Zwijndrecht die geweigerd heeft dienst te verrichten bij de B.B., werd veroordeeld tot 14 dagen. De officier van justitie had tegen hem een maand ge- eist. Historie van het jongste verleden van Terneuzen De oude vluchthaven met doorkijk op de Donze-Visserstraat door JOH. DE VRIES XXIV Ook bij de officiële opening van de school is het er zeer „Hoeks", dat wil zeggen op een royale wijze, toegegaan. Daai heeft Wieland nog altijd prettige herinneringen aan. Dat voorval te Hoek roept bij moeder Wieland een oude her innering op. Ze ziet weer, hoe de deftige toenmalige burgemees ter van Terneuzen, de heer Van Boven, die tegelijk ook als bur gemeester van Hoek was aangewezen, op zaterdag als het weer het maar even toeliet, te voet de draaibrug naar de Sassepoort overging, in geklede jas, hoge hoed met de ambtsketen om, zoals het een goed burgervader betaamt, om zijn Hoekenaren op te gaan zoeken v Het is om jaloers op te worden, als je zoiets hoort - Want hqè we soms ook over „die goeie ouwe tijd" mogen denken, rust w^ er in ieder geval in die dagen nog te vinden; men had ook nog ergens tijd voor, al moest dat dan soms een hele of een halve dag kosten In het timmervak vond Wieland tenslotte geen bevrediging en zoals menig jonge Terneuzenaar, komt hij bij de binnenscheep, vaart terecht. Een korte poos op de beurtdienst Sas van Gent Terneuzen bij schipper Weijnen, grootvader van een latere be7 kende Terneuzenaar, wijlen de heer L. C. Weijnen. Nog wat later zoékt Wieland het verderop, n.l. op een kleine stoomboot-' dienst TerneuzenBrussel, waar hij met de Brussel I of II regelmatig via Kleifl en Groot Willebroeck yaart om uit Ter neuzen ladingen, meestal overslag uit kleine schepen, die i Terneuzen lossen, naar Brussel te voeren. Nog wat later trekt de grote vaart hem aan en komt hij bij de stoomvaartdienst LondenTerneuzen terecht, waar hij o.a. op de „Londres" onder kapitein Jibbe (nog bekend bij oude Ter- neuzenaars) heeft gevaren. Hij weet nog, hoe Kees Klaassen. de latere inspecteur van politie, die toen al van zich deed spreken, de „Londres" nog eens voor een of andere averijkwestie aan „de ketting" heeft laten leggen! Wieland, inmiddels gehuwd, kan aan dat varend leventje niet wennen en wil maar vlug weer afmonsteren. Alweer is het Kees Klaassen, die, van alles goed op de hoogte, hem vertelt dat zij, die./s zomers afmonsteren, niet gemakkelijk werk zullen krijgen aan' het „spoor", wat nl. In JVielands bedoeling ligt. En wat doe je dan in zo'n geval? Thuis moeten ze ook eten en zo wordt in Antwerpen gemonsterd op een boot voor de River -"*"01 uuiuuuuxio ecu cxixvvxc Jiciiimtixuft P ata Buenos Aires), van welke reis hij net tijdig terugkeert. verder niet in het kader yan oud_Terneuzen. tegenover het postkantoor, heb ik bij mijn rondgang met Kaijser al duidelijk gemaakt. Over de beloodsing van de schepen, die soms in alle eendracht plaats vond tussen Nederlandse en Belgische instanties, maar vaak ook in felle concurrentie geschiedde, weet Wieland ook wel het een en ander, ook al is hijzelf eerst vele jaren later in dienst getreden bij het loodswezen. Zodra de boten uit de richting Vlissingen in „het Pas van Terneuzen" kwamen, viel te beluisteren welke loods gewenst werd. Voor een Hollandse loods twee stoten; voor een Belgische loods twee lange en twee korte stoten. In de dagen van de zware concurrentie, toen het er om ging „wie het eerst komt, het eerst maalt", (bijzondere voorkeur van de kapitein daargelaten!), was het roeien als je leven je lief was De Hollanders waren meestal de overwinnaars. Peetje van de Pitte, de schipper bij het Belgisch loodswezen (een heel best manneke), kreeg nogal eens Belgisch personeel van de Ostende-boten en dat waren uiteraard geen roeiers van hun stiel! De Hollandse schipper was Toon Geensen, vader van Jan en Piet Geensen, ouwe getrouwe Terneuzenaars, die beiden de waterkant getrouw zijn gebleven Namen van bekende loodsen, Nederlanders zowel als Belgen (laatst genoemden waren even zeer opgenomen in de Terneuzense gemeenschap) komen Wie land in de gedachten. En we zouden tekortschieten als we nalieten in een beschrij ving van het oude Terneuzen enkele daarvan op te sommen. Izak Gazan, met zijn lange baard, Levien van Oppen, Pieters, Jansen (later loodscommissaris), Van Vliet, om maar enkele te noemen van de Hollandse loodsen. Mensen, wier gezinnen en de nakomelingen daarvan een belangrijk deel vormden der Terneu zense gemeenschap! Wat ook ten dele, althans lange tijd, heeft gegolden voor de Belgische loodsen, waarvan ik er ook enkele noem: Breens, P. van Hove, Gust de Rijk, loods Bal (zeer be kend), Pierke de Pauw en Guust de Pauw. Laatstgenoemde was een nogal onverschillig type, waarover Wieland een leuke anek dote vertelt. Allereerst dan, dat hij altijd buiten op het trapje van het loodshuis zijn warm prakje ging opeten dat hem door moeder de vrouw werd gebracht, als hij wacht had, zeer tot ergernis van zijn wederhelft- Maar nu die anekdote: Guust de Pauw bleef in Gent eens drie dagen „onder water" (figuurlijk dan) tot men zich ongerust ging maken in Terneuzen en men in Gent op verzoek van het Belgische loodswezen in letterlijke zin naar hem begon te dreg gen. De Pauw, van die opdracht onkundig, vraagt bij de Meule- stedebrug, waar hij op een reismogelijkheid naar Terneuzen staat uit te zien, aan een van de dreggers: „Wa zijde an 't doen, man nen?" „Awel, we zijn an 't vissen naar loods De Pauw uit Terneuzen!" „Hou maar op," zegt hij, „hier staat 'em!" Er zouden, daarvan ben ik vrij zeker, heel wat bladzijden zijn te vullen met voorvalletjes die de loodsen en het loodsenleven in Terneuzen betreffen, want voor zover ik er persoonlijk her innering aan heb, was het een stel mensen, die in alle eer en deugd gezegd en bedoeld, het leven van de zonzijde bekekqp. Maar behoudens een enkele herinnering van Wieland past dit Want twee dagen daarna loopt hij bij wijze van spreken met zoon Piet in zijn armen!, die net in Terneuzen is gearriv-°rd! Die lange zeereis was niet zodanig in de smaak gevallen dat bij Wieland het verlangen naar een volgende reis uitgaat. Gelukkig kwam zijn kans aan „het spoor" al gauw en trad Wieland als spoorwerker (transportarbeider zouden we nu zeg gen!) bij de fa. Van IJsselsteijn, later de firma Drost, in dienst. Na heel wat jaren aan het spoor te hebben gewerkt komt Wie land aan zijn laatste beroep toe: in dienst bij het Nederlands Loodswezen, waar hij heel wat over weet te vertellen. Hoe het er rond 1880 en ook nog vele jaren daarna uitzag Hiermee kan ik dan tevens de prettige en leerzame middag afsluiten die ik bij het echtaar Wielandde Nering begin 1962 mocht doorbrengen. De oudjes hebben inmiddels hun 70-jarige echtvereniging reeds gevierd, hetgeen een bijzondere vermelding waard is, omdat het tot de hoge uitzonderingen behoort. Zo is dan 1880 uitgegroeid tot een soort van reportage met mensen, die het niet van „horen zeggen" hebben, maar het zelf hebben „gezien en beleefd". Bijna met spijt wend ik me weer tot mijn verdere aantekenin gen. (Wordt vervolgd.) I

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1964 | | pagina 3