Miljoenennota presenteert weggeld RADIO DE KOOK DE TROONREDE WOENSDAG 16 SEPTEMBER 1964 20e Jaargang - No. 6298 BELEID NIET GERICHT - - OP BELASTINGVERLAGING - Aandacht voor verkeer Alles wordt duurder Verkeerd structuurbeleid Woningbouw en aardgas Frankering bij abonnement: Terneuzen Direefenr-Hoofredaeteur: I. van' de Sande Redactfe-adres! Noordstraat 5557 Administratie-adres: Smidswal Telefoon: 01150 2073 Gironummer: 38150 Abonnementsprijs ƒ6,— per kwartaal; per maan'" f2,per week 50 et. Losse nrs 10 et. DE VRIJE ZEEUW Uitgeefster N. V. v/h Firma P. J. van de Sande te Terneuzen Advertentieprijs per mm 16 et; minimum per advertentie ƒ2,40. Rubriek „Kleine Advertenties" (géén handels advertenties) 5 regels 1,10. Iedere regel méér 22 et. Kleine advertenties bij vooruitbetaling. Vermelding: Brieven onder nummer, of „Adres Bureau van dit Blad" 20 cent verhoging. Inzending advertenties uiterlijk tot n.m. uur. Voor het gecomb. maandag/dinsdag-nummer tot 10 uur v.m. De vroegtijdige regeringsberichten over belas tingverlaging en verhoogde a.o.w.-uitkeringen heeft bij velen de mening doen postvatten dat er dit jaar geen ivolkje en geen zon aan de miljoer nenhemel zou zijn te vinden. Het is anders ge lopen. Helaas zijn er alleen wolken te vinden en geen zon. Er komt zelden een sluitendeconjunctuur heeft de regering zich al jaren enigszins ingehou den. Dat kan niet al te lang oegroting uit het bekende kof fertje, dat dit jaar dank zij de goede zorgen van de staatsdruk kerij is vernieuwd. Een minis ter van financiën slaat zich tegenwoordig op de borst als zijn totaaltekort juist binnen het mil jard blijft. Ook dit jaar wordt met een miljard als tekort ge rekend. Bij de opgediende cijfers heeft minister witte veen er verder naar gestreetd de stijging van de rjjKsuitgaven te doen acnterblij- ven bij de stijging van de uit gaven. Hij houat Dij deze reke ning zelts 35 miljoen over, die worden gebruikt om de achter stand op het schema van vorig jaar in te halen. Daarmee moest dan de begrotingskous af zijn. Niettemin is de regering van mening dat er ruimte moet wor den geschapen voor uitgaven waaraan een hoge prioriteit moet worden toegekend. Hij weet nog niet precies welke, maar past in deze zin zonneklaar in het systeem van ommezwaai van directe naar indirecte be lastingen. In dit kader presen teert de regering in de eerste plaats een weggeld. Dit wordt omschreven ais een nieuwe retri- butie voor het gebruik van auto snelwegen. Hiermee zullen dan de no dige jondsen worden gevormd om ons wegennet snel aan te passen aan de veranderde om standigheden: een gemotori seerd Nederland. Dit proces zal zich in 1965 voortzetten, zo lezen wij in de stukken. Daarnaast gaan de uitgaven voor het onderwijs de spuigaten uitlopen. Men zal daarom voor het kleuteronderwijs een bij drage van de ouders vragen van 2,50 per kind. Tot op heden was deze bijdrage slechts 1,Aan de voet van het onderwijs dus een hoger schoolgeld, maar ook aan de top. Het collegegeld voor studenten wordt van 200 op 400 per jaar gebracht. Het tekort voor het Landbouw Egalisatiefonds zal drastisch verminderen. Dit be tekent een verhoging van de prijs voor zuivelprodukten in de praktijk. Kaas en boter, evenals melk, zullen nog wel verder in prijs stijgen. Na het in werking treden van de Europese zuivelverordening zal Nederland zijn zuivelproduk ten in het algemeen op ren dabele wijze kunnen exporteren. De binnenlandse markt zal wel mee moeten. Voorts wordt ons verteld dat de verhoging van de binnenland se graanprijs tot 1 juli 1965 niet zal doorwerken in onze brood prijs. Wij weten reeds dat de over heid aan de S. E. R. advies heejt gevraagd over een ver dere verhoging van de huren. De tarieven voor de P.T.T. zul len in 1965 verder omhoog gaan, zo kondigt de minister aan. Ongetwijfeld heeft de regering nog meer in petto, omdat zij zich zal haasten vóórdat de eerste be lastingverlaging, waarover 5 jaar is gedroomd, een verhoging van allerlei indirecte heffingen tot stand te brengen. Als wij ons goed realiseren dat de toegezeg de belastingverlaging niets an ders is dan het afschaffen van hetgeen de regering nu reeds jaren lang teveel vraagt, dan moet het eind van de verlagings- en verhogingsrekening zonder meer een batig saldo voor het rijk brengen. Wij kunnen de belasting ver lagen en enige tarieven en retri buties verhogen, dan hebben wij toch belastingverlaging. Wan neer de heffing in het laatste ge val naar het verbruik wordt ge daan, achten wij dat in het kader van de bestedingsrem acceptabel. De overheidstaak breidt zich uit. Dat wordt duidelijk uit dit miljoenenstuk. Dit kan ook niet jmder#. want in de gunst der voortgaan. Het politie-apparaat, de wegen, de buitenlandse dienst, de bouw der Deltawer ken, het moet alles op zijn tijd worden uitgebreid of uitgevoerd. Het beleid van de regering is beslist niet gericht op een be lastingverlaging per 1 juli 1965. Alleen wanneer de conjuncturele situatie daartoe aanleiding geeft. De aanpassing van A.O.W.-ver- hoging en belastingverlaging zal mogelijk nog een half jaar lan ger duren dan men in bepaalde kringen verwacht. Voor zelfstandigen is deze pil niet te slikken. Wij vragen ons daarom af of er geen miljoenen zijn te vinden, om althans de pro. gressiefactor per januari a.s. te neutraliseren en de verlaging desnoods in drie fasen te laten verlopen. Het midden- en klein bedrijf is in veel opzichten niet voldoende ontwikkeld op deze zware last van premieverhoging en een steeds duurder leven te dragen. Er is voor 1965 rekening gehouden met een kwart miljoen aan uitgaven voor ontwikke lingslanden, maar de onvoldoen de economische groepen zelfstan digen binnen de grenzen moeten maar naar het leger werknemers overstappen. En dat. wordt struc tuurbeleid genoemd. De woningbouw schijnt einde lijk in goede banen te worden geleid. Bij gunstige omstandig heden is er kans op een jaarpro- duktie van 100.000 woningen. Die zullen dan voor een deel reeds met aardgas worden gestookt. De regering houdt er rekening mee dat in 1970 een kwart van onze energievoorziening met aardgas zal worden verzorgd. Het leven zal nog duurder worden. De cijfers en prognoses wijzen erop. Afhankelijk van het gekozen loonalternatief zal er een verhoging van het con sumptieprijspeil optreden van 4 tot 4,5 De particuliere con sumptie kan dan nog iets omhoog gaan. Maar of en in hoeverre er sprake zal zijn van loonstijgin gen, hangt in de lucht, die reeds vol nieuwe lastenwolkjes zit. Het is nauwelijks te geloven dat daar spoedig geen loonwolk bij komt. Hoe dikker die wolk zal zijn, hoe verder wij van de rea lisering van deze begroting ver wijderd raken, die met zijn voor- en tegen de basis kan zijn voqr een herstel van het evenwicht op onze betalingsbalans. H.M. Koningin Juliana spreekt de troonrede uit. (Adv.) Noordstraat 102 Terneuzen Telefoon 3128 Leden der Statan-Gerieraaï, I N mei 1965 zal het twintig jaar geleden zijn. dat Neder land werd bevrijd. Veel van hetgeen gedurende vijf zware oorlogsjaren was vernield of beschadigd, is in deze periode hersteld. Dank zij gezamenlijke inspanning en groeiende welvaart werden belangrijke vernieuwin gen tot stand gebracht. Het geestelijke en culturele leven kregen weer ruime kansen tot ontplooiing. Zij die de jaren vóór de tweede wereldoorlog hebben ge kend, zullen soms terugdenken aan die moeilijke tijd, toen maar weinig mogelijk was van wat nu werkelijkheid is ge worden. Grootse plannen zijn in alle sectoren van het maat schappelijk leven verwezenlijkt of nog in uitvoering. De plaats van ons rijk temidden van de volkeren en de verhoudingen binnen het koninkrijk verschillen in belang rijke mate van die van vóór de oorlog. Bijna tien jaar ge leden wérd in het koninkrijk een nieuwe rechtsorde ge vestigd. De beginselen die daaraan ten grondslag liggen hebben hun waarde bewezen. Met België en Luxemburg kwam een nauwe samenwer king tot stand. Opgenomen in het Atlantisch bondgenoot schap zien wij uit naar de niet slechts economische éénwording van Europa; een éénwording volgens demo cratische beginselen, van een Europa dat meer omvat dan de zes landen die thans reeds verenigd zijn in de Europese gemeenschappen. H ET Atlantisch verdedigingsstelsel blijft voor het be houd van onze vrijheid en de wereldvrede onmisbaar. Het is noodzakelijk, dat tussen de Atlantische samen werking en de Europese integratie een nauw verband wordt bewaard. De regering zal zich ook in het komende jaar inspannen voor de voltooiing en de uitbreiding van de gemeenschappe lijke markt en voor de versterking van de structuur van de Europese gemeenschappen. Vergroting dep bevoegdheden van het Europees parlement acht zij noodzakelijk. Op verscheidene terreinen wordt in de Europese Econo mische Gemeenschap voortgang gemaakt met de ontwik keling van een gecoördineerd of gemeenschappelijk beleid, ondanks tegenstellingen tussen de deelnemende landen. De voorbereiding van het gemeenschappelijke vervoer beleid stuit op moeilijkheden. Tot dusver heeft het Neder landse standpunt nog onvoldoende instemming gevonden. De regering zal waken voor de belangen die hier niet slechts voor Nederlad maar ook voor de gemeenschap als geheel op het spel staan. Bij de voorbereiding van de gemeenschappelijke handels politiek zal de regering vooral pleiten voor verdere vrij making van de internationale handel. Grote waarde hecht zij aan het welslagen van de onderhandelingen over een algemene vermindering van invoerrechten en andere han- delsbelememringen. In deze zogenaamde „Kennedy-ronde" zal zij ijveren voor een positief optreden van de Europese gemeenschap. Het is verheugend, dat in het internationale overleg de problemen van de ontwikkelingslanden steeds meer aan dacht krijgen. De wereldhandelsconferentie heeft uitdruk king gegeven aan het groeiende inzicht, dat er een directe relatie bestaat tussen ontwikkeling en handel; een inzicht dat ook aan het Nederlandse ontwikkelingsbeleid ten goede zal komen. Aan het bilaterale element in de hulpverlening zal enige uitbreiding worden gegeven; activiteiten van het bedrijfsleven in bepaalde ontwikkelingslanden kunnen daar door worden gestimuleerd. Onverminderd blijft het beleid gericht op vergroting van de ontwikkelingshulp en een meer doelmatige aanwending van de hiervoor beschikbare mid delen. Het verheugt de regering, dat een betere verstandhouding met Indonesië tot stand kwam. Een geleidelijke uitbreiding der cultureln economische samenwerking alsmede van de technische hulpverlening Ugt in het verschiet. HET sociaal-economische beleid der regering is thans bovenal gericht op het bereiken van ontspanning op de arbeidsmarkt, het herstel van het evenwicht op de betalingsbalans en het voorkomen van nieuwe kosten stijgingen. De vraag naar arbeidskrachten overtreft reeds gedurende enige jaren in belangrijke mate het aanbod; een verschijnsel dat zich in de Europese Economische Gemeenschap vrij algemeen voordoet. Mede als gevolg van de omvangrijke loonsverhogingen aan het begin van dit jaar namen de bestedingen krachtig toe. Dit heeft geleid tot een groot tekort op de betalingsbalans en tot een opwaartse druk op de prijzen. Indien deze inflatoire ontwikkelingen voortduren, gaan zij ernstig gevaar op leveren voor het groeitempo van onze economie op langere termijn. Om de genoemde doelstellingen te verwezenlijken zal het naar het oordeel van de regering noodzakelijk zijn, dat de stijging van de nationale bestedingen in belangrijke mate achterblijft bij die van de produktie. Naast de verdere door werking van de beperkende maatregelen die de regering heeds heeft genomen, draagt ook de toenemende schaarste aan middelen op de geld- en kapitaalmarkt tot deze aan passing bij. De invloed hiervan op de investeringen wordt thans merkbaar. De regering acht het echter ongewenst, dat het evenwicht te eenzijdig langs monetaire weg wordt afgedwongen. Om deze reden is de rijksbegroting voor 1965 zodanig opgesteld, dat van de rijksfinanciën een remmende werking op de con junctuur uitgaat. De uitgaven van de lagere overheid mogen eveneens maar in beperkte mate toenemen. Ook voor het particulier verbruik is matiging geboden. Met het oog hier op en om nieuwe kostenverhogingen zoveel mogelijk te voorkomen, zal een loonstijging in het komende jaar bin nen nauwe grenzen moeten blijven. Voortzetting van het prijsbeleid is mede daarom noodzakelijk. De regering zal het toejuichen, wanneer door toepassing van bestaande vormen van winstdeling niet leidend tot bestedings verruiming doch gericht op bezitsvorming de welvaart der werknemers bevorderd kan worden. In deze opzet past de voowaarde die gesteld is ten aanzien van het tijdstip van de invoering van de voorgenomen be lastingverlaging. In deze opzet past eveneens de wijze van financiering van de optrekking tot een sociaal minimum van de uitkeringen krachtens de algemene ouderdomswet en de algemene weduwen- en wezenwet. AAN de voorbereiding van verdere wettelijke maat regelen die samenhangen met de invoering van de arbeidsongeschiktheidsverzekering wordt met kracht gearbeid. De regering blijft streven naar de totstand koming van een volksverzekering voor zware genees kundige risico's, die vooral door haar bredere finan ciële grondslag aan de gezondheidszorg een nieuw perspectief zal kunnen geven. Een nota over het beleid inzake de volksgezondheid is in voorbereiding. De regering zal aan de Sociaal-Economische Raad advies vragen omtrent het vraagstuk der verdeling van de ver- mogensaanwas in de onderneming. Eveneens zal zij aan de raad advies vragen omtrent een aantal beleidsvragen op het terrein van de publiekrechtelijke bedrijfsorganisatie en ondernemingsraden. Ter versterking van de positie van het midden- en klein bedrijf zal het beleid mede gaan omvatten de susidiëring der individuele voorlichting. In de landbouw voltrekken zich ingrijpende structurele wijzigingen, die een grote inspanning van het agrarisch bedrijfsleven vergen. De regering zal deze ontwikkeling met een veelomvattend structuurbeleid blijven ondersteunen. De regering heeft maatregelen in overweging ter verster king van de concurrentiekracht van de visserij. De bouwnijverheid vertoont een verheugende expansie. De regering blijft, binnen de eisen door de sociaal-economische omstandigheden gesteld, streven naar een verdere opvoe ring van de produktie, in het bijzonder die van woningen. Bij het thans bereikte produkiepeil moet het mogelijk wor den geacht, dat in 1964 meer dan 95.000 woningen gereed komen. Voor 1965 zal het beleid gericht zijn op het in uit voering nemen van 95.000 tot 100-000 woningen, afgezien van de zogenaamde vrijetijdsbouw. Rationalisatie en indus trialisatie van de woningbouw, alsmede continuïteit in de produktie, zullen worden bevorderd. Zowel om economische redenen als uit een oogpunt van verkeersveiligheid is het nodig de vernieuwing en uitbrei ding van het rijkswegennet te versnellen. Voor de periode van 1965 tot en met 1970 heeft de regering hiervoor een programma opgesteld. Financiering zal voor het grootste gedeelte plaats vinden uit de algemene middelen. Om het gewenste tempo in de uitvoering te bereiken zullen door de weggebruikers extra gelden moeten worden opgebracht. Ter verzekering van de continuïteit zal voor de financiering een rijkswegenfonds worden ingesteld. Een daartoe strek kend wetsontwerp zal U eerdaags worden aangeboden. Voor het ruimtelijke ordeningsbeleid is de steeds verder gaande verstedelijking van ons land een centraal vraagstuk geworden. De regering ziet het als haar taak tot nieuwe activiteiten te inspireren en medewerking te verlenen aan het zoeken van op de toekomst berekende oplossingen. B IJ de vernieuwing van het privaatrecht neemt het ondernemingsrecht een belangrijke plaats in. Na kennismaking van het in het najaar te verwachten rapport van de commissie, voor dit onderwerp inge steld, zal de regering haar standpunt bepalen. Wette lijke maatregelen worden voorbereid tot afschaffing van het preventieve overheidstoezicht op verenigingen De regering acht een gedachtenwisseling in brede kring over een herziening van de grondwet van belang. Zij zal daarom de publikatie van een proeve van een nieuwe grond wet bevorderen. De belangrijke plaats van de wetenschap in de maat schappij van heden en haar betekenis voor het toekomstig welzijn van ons volk maken het gewenst het gebruik van de beperkte mogelijkheden heter te coördineren. De regering wil daarom overgaan tot instelling van een raad voor het wetenschapsbeleid. Een wetsontwerp terzake zal U binnen kort bereiken. De eerste fase van de werkzaamheden voor de invoering van de wet op het voortgezet onderwijs kon binnen het ge stelde schema ten uitvoer worden gebracht. De regering vertrouwt, dat in het komende jaar het overleg over de uitvoeringsmaatregelen tot een voorlopige afronding kan komen. Na het verschijnen van het rapport der pacificatiecom missie over de bezetting van het tweede televisienet zal op korte termijn een ontwerp van een nieuwe omroepwet aan U worden voorgelegd. De regering staat op het standpunt dat voor de toelating tot het omroepbestel en ten behoeve van de verscheidenheid der programma's de nieuwe tech nische mogelijkheden zoveel mogelijk dienen te worden be nut. Zij streeft ernaar spoedig een oplossing te vinden voor het vraagstuk van de reclame in radio en televisie. Indien de gunstige proef resultaten worden bevestigd zal een aan vang worden gemaakt met de invoering van een landelijk centraal antennesysteem. Moge God U, leden va nde Staten-Generaal, in het komen de parlementaire jaar de wijsheid en de kracht schenken om in vruchtbare samenwerking met de regering die be slissingen te nemen, die ons koninkrijk tot zegen strekken. Ik verklaar thans de gewone zitting der Staten-Generaal voor geopend. »l ILL'

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1964 | | pagina 1