Miljoenennota presenteert
weggeld
RADIO
DE KOOK
DE TROONREDE
WOENSDAG 16 SEPTEMBER 1964
20e Jaargang - No. 6298
BELEID NIET GERICHT -
- OP BELASTINGVERLAGING -
Aandacht voor verkeer
Alles wordt duurder
Verkeerd structuurbeleid
Woningbouw en aardgas
Frankering bij abonnement: Terneuzen
Direefenr-Hoofredaeteur: I. van' de Sande
Redactfe-adres! Noordstraat 5557
Administratie-adres: Smidswal
Telefoon: 01150 2073
Gironummer: 38150
Abonnementsprijs ƒ6,— per kwartaal; per
maan'" f2,per week 50 et. Losse nrs 10 et.
DE VRIJE ZEEUW
Uitgeefster N. V. v/h Firma P. J. van de Sande te Terneuzen
Advertentieprijs per mm 16 et; minimum per
advertentie ƒ2,40.
Rubriek „Kleine Advertenties" (géén handels
advertenties) 5 regels 1,10. Iedere regel méér
22 et. Kleine advertenties bij vooruitbetaling.
Vermelding: Brieven onder nummer, of „Adres
Bureau van dit Blad" 20 cent verhoging.
Inzending advertenties uiterlijk tot n.m. uur.
Voor het gecomb. maandag/dinsdag-nummer
tot 10 uur v.m.
De vroegtijdige regeringsberichten over belas
tingverlaging en verhoogde a.o.w.-uitkeringen
heeft bij velen de mening doen postvatten dat er
dit jaar geen ivolkje en geen zon aan de miljoer
nenhemel zou zijn te vinden. Het is anders ge
lopen. Helaas zijn er alleen wolken te vinden en
geen zon.
Er komt zelden een sluitendeconjunctuur heeft de regering
zich al jaren enigszins ingehou
den. Dat kan niet al te lang
oegroting uit het bekende kof
fertje, dat dit jaar dank zij de
goede zorgen van de staatsdruk
kerij is vernieuwd. Een minis
ter van financiën slaat zich
tegenwoordig op de borst als zijn
totaaltekort juist binnen het mil
jard blijft. Ook dit jaar wordt
met een miljard als tekort ge
rekend.
Bij de opgediende cijfers heeft
minister witte veen er verder
naar gestreetd de stijging van de
rjjKsuitgaven te doen acnterblij-
ven bij de stijging van de uit
gaven. Hij houat Dij deze reke
ning zelts 35 miljoen over, die
worden gebruikt om de achter
stand op het schema van vorig
jaar in te halen. Daarmee moest
dan de begrotingskous af zijn.
Niettemin is de regering van
mening dat er ruimte moet wor
den geschapen voor uitgaven
waaraan een hoge prioriteit
moet worden toegekend. Hij
weet nog niet precies welke,
maar past in deze zin zonneklaar
in het systeem van ommezwaai
van directe naar indirecte be
lastingen. In dit kader presen
teert de regering in de eerste
plaats een weggeld. Dit wordt
omschreven ais een nieuwe retri-
butie voor het gebruik van auto
snelwegen.
Hiermee zullen dan de no
dige jondsen worden gevormd
om ons wegennet snel aan te
passen aan de veranderde om
standigheden: een gemotori
seerd Nederland. Dit proces zal
zich in 1965 voortzetten, zo
lezen wij in de stukken.
Daarnaast gaan de uitgaven
voor het onderwijs de spuigaten
uitlopen. Men zal daarom voor
het kleuteronderwijs een bij
drage van de ouders vragen van
2,50 per kind. Tot op heden was
deze bijdrage slechts 1,Aan
de voet van het onderwijs dus
een hoger schoolgeld, maar ook
aan de top.
Het collegegeld voor studenten
wordt van 200 op 400 per jaar
gebracht. Het tekort voor het
Landbouw Egalisatiefonds zal
drastisch verminderen. Dit be
tekent een verhoging van de
prijs voor zuivelprodukten in de
praktijk. Kaas en boter, evenals
melk, zullen nog wel verder in
prijs stijgen.
Na het in werking treden van
de Europese zuivelverordening
zal Nederland zijn zuivelproduk
ten in het algemeen op ren
dabele wijze kunnen exporteren.
De binnenlandse markt zal wel
mee moeten.
Voorts wordt ons verteld dat
de verhoging van de binnenland
se graanprijs tot 1 juli 1965 niet
zal doorwerken in onze brood
prijs.
Wij weten reeds dat de over
heid aan de S. E. R. advies
heejt gevraagd over een ver
dere verhoging van de huren.
De tarieven voor de P.T.T. zul
len in 1965 verder omhoog
gaan, zo kondigt de minister
aan.
Ongetwijfeld heeft de regering
nog meer in petto, omdat zij zich
zal haasten vóórdat de eerste be
lastingverlaging, waarover 5 jaar
is gedroomd, een verhoging van
allerlei indirecte heffingen tot
stand te brengen. Als wij ons
goed realiseren dat de toegezeg
de belastingverlaging niets an
ders is dan het afschaffen van
hetgeen de regering nu reeds
jaren lang teveel vraagt, dan
moet het eind van de verlagings-
en verhogingsrekening zonder
meer een batig saldo voor het
rijk brengen.
Wij kunnen de belasting ver
lagen en enige tarieven en retri
buties verhogen, dan hebben wij
toch belastingverlaging. Wan
neer de heffing in het laatste ge
val naar het verbruik wordt ge
daan, achten wij dat in het kader
van de bestedingsrem acceptabel.
De overheidstaak breidt zich
uit. Dat wordt duidelijk uit dit
miljoenenstuk. Dit kan ook niet
jmder#. want in de gunst der
voortgaan. Het politie-apparaat,
de wegen, de buitenlandse
dienst, de bouw der Deltawer
ken, het moet alles op zijn tijd
worden uitgebreid of uitgevoerd.
Het beleid van de regering is
beslist niet gericht op een be
lastingverlaging per 1 juli 1965.
Alleen wanneer de conjuncturele
situatie daartoe aanleiding geeft.
De aanpassing van A.O.W.-ver-
hoging en belastingverlaging zal
mogelijk nog een half jaar lan
ger duren dan men in bepaalde
kringen verwacht.
Voor zelfstandigen is deze pil
niet te slikken. Wij vragen ons
daarom af of er geen miljoenen
zijn te vinden, om althans de pro.
gressiefactor per januari a.s. te
neutraliseren en de verlaging
desnoods in drie fasen te laten
verlopen. Het midden- en klein
bedrijf is in veel opzichten niet
voldoende ontwikkeld op deze
zware last van premieverhoging
en een steeds duurder leven te
dragen. Er is voor 1965 rekening
gehouden met een kwart miljoen
aan uitgaven voor ontwikke
lingslanden, maar de onvoldoen
de economische groepen zelfstan
digen binnen de grenzen moeten
maar naar het leger werknemers
overstappen. En dat. wordt struc
tuurbeleid genoemd.
De woningbouw schijnt einde
lijk in goede banen te worden
geleid. Bij gunstige omstandig
heden is er kans op een jaarpro-
duktie van 100.000 woningen. Die
zullen dan voor een deel reeds
met aardgas worden gestookt.
De regering houdt er rekening
mee dat in 1970 een kwart van
onze energievoorziening met
aardgas zal worden verzorgd.
Het leven zal nog duurder
worden. De cijfers en prognoses
wijzen erop. Afhankelijk van
het gekozen loonalternatief zal
er een verhoging van het con
sumptieprijspeil optreden van 4
tot 4,5 De particuliere con
sumptie kan dan nog iets omhoog
gaan.
Maar of en in hoeverre er
sprake zal zijn van loonstijgin
gen, hangt in de lucht, die reeds
vol nieuwe lastenwolkjes zit.
Het is nauwelijks te geloven dat
daar spoedig geen loonwolk bij
komt. Hoe dikker die wolk zal
zijn, hoe verder wij van de rea
lisering van deze begroting ver
wijderd raken, die met zijn voor-
en tegen de basis kan zijn voqr
een herstel van het evenwicht
op onze betalingsbalans.
H.M. Koningin Juliana spreekt
de troonrede uit.
(Adv.)
Noordstraat 102 Terneuzen Telefoon 3128
Leden der Statan-Gerieraaï,
I
N mei 1965 zal het twintig jaar geleden zijn. dat Neder
land werd bevrijd. Veel van hetgeen gedurende vijf
zware oorlogsjaren was vernield of beschadigd, is in
deze periode hersteld. Dank zij gezamenlijke inspanning
en groeiende welvaart werden belangrijke vernieuwin
gen tot stand gebracht. Het geestelijke en culturele
leven kregen weer ruime kansen tot ontplooiing.
Zij die de jaren vóór de tweede wereldoorlog hebben ge
kend, zullen soms terugdenken aan die moeilijke tijd, toen
maar weinig mogelijk was van wat nu werkelijkheid is ge
worden. Grootse plannen zijn in alle sectoren van het maat
schappelijk leven verwezenlijkt of nog in uitvoering.
De plaats van ons rijk temidden van de volkeren en de
verhoudingen binnen het koninkrijk verschillen in belang
rijke mate van die van vóór de oorlog. Bijna tien jaar ge
leden wérd in het koninkrijk een nieuwe rechtsorde ge
vestigd. De beginselen die daaraan ten grondslag liggen
hebben hun waarde bewezen.
Met België en Luxemburg kwam een nauwe samenwer
king tot stand. Opgenomen in het Atlantisch bondgenoot
schap zien wij uit naar de niet slechts economische
éénwording van Europa; een éénwording volgens demo
cratische beginselen, van een Europa dat meer omvat dan
de zes landen die thans reeds verenigd zijn in de Europese
gemeenschappen.
H
ET Atlantisch verdedigingsstelsel blijft voor het be
houd van onze vrijheid en de wereldvrede onmisbaar.
Het is noodzakelijk, dat tussen de Atlantische samen
werking en de Europese integratie een nauw verband
wordt bewaard.
De regering zal zich ook in het komende jaar inspannen
voor de voltooiing en de uitbreiding van de gemeenschappe
lijke markt en voor de versterking van de structuur van de
Europese gemeenschappen. Vergroting dep bevoegdheden
van het Europees parlement acht zij noodzakelijk.
Op verscheidene terreinen wordt in de Europese Econo
mische Gemeenschap voortgang gemaakt met de ontwik
keling van een gecoördineerd of gemeenschappelijk beleid,
ondanks tegenstellingen tussen de deelnemende landen.
De voorbereiding van het gemeenschappelijke vervoer
beleid stuit op moeilijkheden. Tot dusver heeft het Neder
landse standpunt nog onvoldoende instemming gevonden.
De regering zal waken voor de belangen die hier niet slechts
voor Nederlad maar ook voor de gemeenschap als geheel
op het spel staan.
Bij de voorbereiding van de gemeenschappelijke handels
politiek zal de regering vooral pleiten voor verdere vrij
making van de internationale handel. Grote waarde hecht
zij aan het welslagen van de onderhandelingen over een
algemene vermindering van invoerrechten en andere han-
delsbelememringen. In deze zogenaamde „Kennedy-ronde"
zal zij ijveren voor een positief optreden van de Europese
gemeenschap.
Het is verheugend, dat in het internationale overleg de
problemen van de ontwikkelingslanden steeds meer aan
dacht krijgen. De wereldhandelsconferentie heeft uitdruk
king gegeven aan het groeiende inzicht, dat er een directe
relatie bestaat tussen ontwikkeling en handel; een inzicht
dat ook aan het Nederlandse ontwikkelingsbeleid ten goede
zal komen. Aan het bilaterale element in de hulpverlening
zal enige uitbreiding worden gegeven; activiteiten van het
bedrijfsleven in bepaalde ontwikkelingslanden kunnen daar
door worden gestimuleerd. Onverminderd blijft het beleid
gericht op vergroting van de ontwikkelingshulp en een meer
doelmatige aanwending van de hiervoor beschikbare mid
delen.
Het verheugt de regering, dat een betere verstandhouding
met Indonesië tot stand kwam. Een geleidelijke uitbreiding
der cultureln economische samenwerking alsmede van
de technische hulpverlening Ugt in het verschiet.
HET sociaal-economische beleid der regering is thans
bovenal gericht op het bereiken van ontspanning op
de arbeidsmarkt, het herstel van het evenwicht op de
betalingsbalans en het voorkomen van nieuwe kosten
stijgingen. De vraag naar arbeidskrachten overtreft
reeds gedurende enige jaren in belangrijke mate het
aanbod; een verschijnsel dat zich in de Europese
Economische Gemeenschap vrij algemeen voordoet. Mede
als gevolg van de omvangrijke loonsverhogingen aan het
begin van dit jaar namen de bestedingen krachtig toe. Dit
heeft geleid tot een groot tekort op de betalingsbalans en
tot een opwaartse druk op de prijzen. Indien deze inflatoire
ontwikkelingen voortduren, gaan zij ernstig gevaar op
leveren voor het groeitempo van onze economie op langere
termijn.
Om de genoemde doelstellingen te verwezenlijken zal het
naar het oordeel van de regering noodzakelijk zijn, dat de
stijging van de nationale bestedingen in belangrijke mate
achterblijft bij die van de produktie. Naast de verdere door
werking van de beperkende maatregelen die de regering
heeds heeft genomen, draagt ook de toenemende schaarste
aan middelen op de geld- en kapitaalmarkt tot deze aan
passing bij. De invloed hiervan op de investeringen wordt
thans merkbaar.
De regering acht het echter ongewenst, dat het evenwicht
te eenzijdig langs monetaire weg wordt afgedwongen. Om
deze reden is de rijksbegroting voor 1965 zodanig opgesteld,
dat van de rijksfinanciën een remmende werking op de con
junctuur uitgaat. De uitgaven van de lagere overheid mogen
eveneens maar in beperkte mate toenemen. Ook voor het
particulier verbruik is matiging geboden. Met het oog hier
op en om nieuwe kostenverhogingen zoveel mogelijk te
voorkomen, zal een loonstijging in het komende jaar bin
nen nauwe grenzen moeten blijven. Voortzetting van het
prijsbeleid is mede daarom noodzakelijk. De regering zal
het toejuichen, wanneer door toepassing van bestaande
vormen van winstdeling niet leidend tot bestedings
verruiming doch gericht op bezitsvorming de welvaart
der werknemers bevorderd kan worden.
In deze opzet past de voowaarde die gesteld is ten aanzien
van het tijdstip van de invoering van de voorgenomen be
lastingverlaging. In deze opzet past eveneens de wijze van
financiering van de optrekking tot een sociaal minimum van
de uitkeringen krachtens de algemene ouderdomswet en de
algemene weduwen- en wezenwet.
AAN de voorbereiding van verdere wettelijke maat
regelen die samenhangen met de invoering van de
arbeidsongeschiktheidsverzekering wordt met kracht
gearbeid. De regering blijft streven naar de totstand
koming van een volksverzekering voor zware genees
kundige risico's, die vooral door haar bredere finan
ciële grondslag aan de gezondheidszorg een nieuw
perspectief zal kunnen geven.
Een nota over het beleid inzake de volksgezondheid is
in voorbereiding.
De regering zal aan de Sociaal-Economische Raad advies
vragen omtrent het vraagstuk der verdeling van de ver-
mogensaanwas in de onderneming. Eveneens zal zij aan
de raad advies vragen omtrent een aantal beleidsvragen op
het terrein van de publiekrechtelijke bedrijfsorganisatie en
ondernemingsraden.
Ter versterking van de positie van het midden- en klein
bedrijf zal het beleid mede gaan omvatten de susidiëring
der individuele voorlichting.
In de landbouw voltrekken zich ingrijpende structurele
wijzigingen, die een grote inspanning van het agrarisch
bedrijfsleven vergen. De regering zal deze ontwikkeling met
een veelomvattend structuurbeleid blijven ondersteunen.
De regering heeft maatregelen in overweging ter verster
king van de concurrentiekracht van de visserij.
De bouwnijverheid vertoont een verheugende expansie. De
regering blijft, binnen de eisen door de sociaal-economische
omstandigheden gesteld, streven naar een verdere opvoe
ring van de produktie, in het bijzonder die van woningen.
Bij het thans bereikte produkiepeil moet het mogelijk wor
den geacht, dat in 1964 meer dan 95.000 woningen gereed
komen. Voor 1965 zal het beleid gericht zijn op het in uit
voering nemen van 95.000 tot 100-000 woningen, afgezien
van de zogenaamde vrijetijdsbouw. Rationalisatie en indus
trialisatie van de woningbouw, alsmede continuïteit in de
produktie, zullen worden bevorderd.
Zowel om economische redenen als uit een oogpunt van
verkeersveiligheid is het nodig de vernieuwing en uitbrei
ding van het rijkswegennet te versnellen. Voor de periode
van 1965 tot en met 1970 heeft de regering hiervoor een
programma opgesteld. Financiering zal voor het grootste
gedeelte plaats vinden uit de algemene middelen. Om het
gewenste tempo in de uitvoering te bereiken zullen door de
weggebruikers extra gelden moeten worden opgebracht.
Ter verzekering van de continuïteit zal voor de financiering
een rijkswegenfonds worden ingesteld. Een daartoe strek
kend wetsontwerp zal U eerdaags worden aangeboden.
Voor het ruimtelijke ordeningsbeleid is de steeds verder
gaande verstedelijking van ons land een centraal vraagstuk
geworden. De regering ziet het als haar taak tot nieuwe
activiteiten te inspireren en medewerking te verlenen aan
het zoeken van op de toekomst berekende oplossingen.
B
IJ de vernieuwing van het privaatrecht neemt het
ondernemingsrecht een belangrijke plaats in. Na
kennismaking van het in het najaar te verwachten
rapport van de commissie, voor dit onderwerp inge
steld, zal de regering haar standpunt bepalen. Wette
lijke maatregelen worden voorbereid tot afschaffing
van het preventieve overheidstoezicht op verenigingen
De regering acht een gedachtenwisseling in brede kring
over een herziening van de grondwet van belang. Zij zal
daarom de publikatie van een proeve van een nieuwe grond
wet bevorderen.
De belangrijke plaats van de wetenschap in de maat
schappij van heden en haar betekenis voor het toekomstig
welzijn van ons volk maken het gewenst het gebruik van
de beperkte mogelijkheden heter te coördineren. De regering
wil daarom overgaan tot instelling van een raad voor het
wetenschapsbeleid. Een wetsontwerp terzake zal U binnen
kort bereiken.
De eerste fase van de werkzaamheden voor de invoering
van de wet op het voortgezet onderwijs kon binnen het ge
stelde schema ten uitvoer worden gebracht. De regering
vertrouwt, dat in het komende jaar het overleg over de
uitvoeringsmaatregelen tot een voorlopige afronding kan
komen.
Na het verschijnen van het rapport der pacificatiecom
missie over de bezetting van het tweede televisienet zal op
korte termijn een ontwerp van een nieuwe omroepwet aan
U worden voorgelegd. De regering staat op het standpunt
dat voor de toelating tot het omroepbestel en ten behoeve
van de verscheidenheid der programma's de nieuwe tech
nische mogelijkheden zoveel mogelijk dienen te worden be
nut. Zij streeft ernaar spoedig een oplossing te vinden voor
het vraagstuk van de reclame in radio en televisie. Indien
de gunstige proef resultaten worden bevestigd zal een aan
vang worden gemaakt met de invoering van een landelijk
centraal antennesysteem.
Moge God U, leden va nde Staten-Generaal, in het komen
de parlementaire jaar de wijsheid en de kracht schenken
om in vruchtbare samenwerking met de regering die be
slissingen te nemen, die ons koninkrijk tot zegen strekken.
Ik verklaar thans de gewone zitting der Staten-Generaal
voor geopend.
»l ILL'