Milde tegemoetkoming in drukkend fiscaal klimaat De Karei Doorman wordt niet vervangen TOESPRAAK VAN DE PAUS TOT DE KARDINALEN Kamerlid J. J. A. Berger over A.O.W. GEMEENTELIJKE SOCIALE DIENSTEN MOETEN BIJSPRINGEN ENKELE CIJFERS UIT DE DEFENSIENOTA 101/2 MILJARD GULDEN Woensdag 24 juni 1964 DE VRIJE ZEEUW Pagina 5 VERNIELINGEN OP JOODSE BEGRAAFPLAATS Nucleaire onderzeeërs voor de marine KRUIS BBD32EN EM WERKEN Vrede De bedevaart Encycliek Vertrouwen Reëler Minimum van 3800 Onderscheidingen voor de heer J. A. Middelhuis Gemeente T erneuzen Bomtnengooïer in Madrid gearresteerd Het belasting-tornooi in (le Tweede Kanier is geëindigd. De nieuwe ontwerpen van wet voor de verschillende soorten directe belastingen zullen ons weldra als vaste regel worden gepre senteerd. Deze nieuwe regels zul len straks worden toegepast naar wij hopen bij verlaagde ta rieven en dan zal de nieuwe situatie een meer draaglijke be lastingdruk moeten brengen. Onze volksvertegenwoordiging heeft zich bij de behandeling van deze ontwerpen niet onbetuigd gelaten. Het algemeen heersende onbehagen tegen de zware be lastingdruk heeft zich ontladen in een regen van amendementen, waarbij staatssecretaris Van den Berge beroepshalve zo aan zijn jasje werd getrokken, dat hij haast geen kledingstuk aan hield en dan maar mismoedig dreigde heen te gaan. Dat wilde de Ka mer terecht ook niet, want. in deze staatssecretaris huist een ongekende bekwaamheid en op dat soort bewindslieden moet men zuinig zijn. AFTEEK-ERGERNIS VOORBIJ De belangrijkste verbetering in de regels achten wij die van de 5 -regeling. Tot op heden moest iedere belastingplichtige aantonen dat hij tenminste 100 beroepskosten had om 5 op zijn inkomen in mindering te kunnen brengen met een maxi mum van ƒ600. Er waren kosten, die daaron der vielen en andere mochten be slist niet in rekening worden ge bracht. Zo bestond er een ernsti ge grief dat men de kosten van het vervoer van huis naar het werk niet mocht aftrekken. Voortaan is dat mogelijk. Ieder een mag nu 5 aftrekken, zelfs met een minimum van 240, ter wijl het maximum 600 blijft. Heeft iemand méér kosten dan 600 dan kan hij na bewijs tot 1000 komen. Een rijke bron van aftrek ergernis is hiermee weggenomen. Bovendien kunnen de velen die van 10 tot 40 km van hun werk wonen, nog een aparte aftrek regeling tegemoetzien, die boven op de geschetste komt. EXTRA IN- EN UITGAVEN Voor de vorming van neven inkomsten mag een loontrekker nu 400 per jaar verdienen voor dat hij een. aanslag in de inkom stenbelasting krijgt. Dit is op wekkend voor degenen die in hun vrije tijd nog wel eens een karweitje willen opknappen. In de regeling van de buiten gewone lasten, die aftrekbaar zijn, vormen de ziektekosten, al tijd een bron van twist. Voortaan moeten die 2,5 van het zuiver inkomen bedragen, of tenminste 500. Ook de aftrekregeling voor giften is verhoogd. Voor giften aan kerkelijke of charita tieve instellingen zal in de toe komst tot 10 van het onzuive re inkomen mogen worden af getrokken, mits men tezamen tenminste de 120 overschrijdt. Het zijn vooral de zelfstandi gen met de midden-inkomens van 10.000—30.000 die vol verwachting naar de behandeling van deze ontwerpen hebben uit gezien, omdat er in hun regionen veel bezwaar bestaat tegen de fiscale druk. Hebben zij nu een flinke verlichting gekregen? NOG MIST Dat is beslist niet te zeggen, omdat de incidentele drukverla- ging, die nu aan de orde is ge weest, moet worden gecombi neerd met de te verwachten neutralisering van de progres- siefactor, die de regering 800 miljoen zal kosten. Mochten bij die neutralisering de midden-in komens extra goed worden be dacht, dan is er een kans dat de zware mist optrekt. Tot zolang blijft die nog han gen, want de concessies, die spe ciaal voor zelfstandigen uit de strijd werden gesleept, waren over de gehele linie nog niet zo briljant. Hier en daar werd het kilogramsgewicht door het pond vervangen. De premie-aftrek voor lijfreii- ten was reeds van 3600 per jaar op 5000 gebracht. Er werd een poging aangewend om er ƒ7000 van te maken maar dit mislukte. Die laatste ƒ2000 was nu ook niet bepaald voor de midden-inkomens bedoeld, zo VOOR- EN NADEDEN Het is wel te betreuren dat nu die aftrek alleen voor vaststaan de lijfrenten zal gelden, terwijl tot heden ook het kapitaal kon V/orden gevraagd tegen het bij zondere tarief van 20 tot 40 Nu valt het in de gewone pro gressie als het kapitaal wordt uitbetaald. Wanneer nu die pro gressie maar voldoende zakt, is dit niet zo'n groot bezwaar. Een belangrijk winstpunt voor zelfstandigen is de verhoogde af trek van vrijgestelde winst bij staken van een onderneming. Dit bedrag werd van 7500 op 10.000 gebracht. Dit zal alom worden toegejuicht. De voordeelsbalans slaat ech ter in een nadeel om wanneer wij weten dat het belastingvrije minimum-inkomen van de ge huwde vrouw slechts 500 blijft bedragen. Voorts zal het maxi mum voor aftrek van een derde van het inkomen van de gehuw de vrouw op 2000 blijven. Hier voor in de plaats was 3000 ge vraagd. Ook het inkomen van in het bedrijf meewerkende vrou wen, dat nu in doorsnee op 2250 is gesteld op tenminste 3000 moeten worden gebracht. TOCH ERNST Zo van tijd tot tijd zullen deze bedragen wel worden aangepast, suste de staatssecretaris, die de Kamer verder zoet hield met de reeds toegestane reiskostenaf trek, die zowel vooi de man als de vrouw zal gelden, evenals de 5 regeling. Voor de landbouw werd het succes behaald dat waardeverandering van grond, die niet in het bedrijf wordt ver kregen, niet als winst zal worden belast. De fiscale discussie tussen regering en volk is niet ongun stig geweest en heeft tal van on rechtvaardigheden weggenomen. Bij de verbeteringen mag niet on vermeld blijven dat de belasting vrije minima voor de vermogens belasting zijn verhoogd, zodat de aanvangs-vermogensvorming in een gunstiger klimaat kan plaatsvinden. Het begint er dus op te lijken dat het de regering ernst is met het zoeken naar vermindering van druk op het terrein van de directe belastingen. De presen tatie van de nieuwe tarieven zal ten deze meer uitzicht bieden. Daarna zal de nu aangevallen veste nog meer dan eens be stormd moeten worden. Leden van de Joodse gemeente hebben bij de politie in Winters wijk aangifte gedaan van ern stige vernielingen op de nieuwe Joodse begraafplaats aan de Misterweg in Winterswijk. Een 12-tal grafzerken was omgegooid en op één daarvan stond ge schreven: „Jullie gaan er aan". Op een raam van het lijkenhuisje waren hakenkruisen getekend. Hakenkruisen heeft men ook aangetroffen op de muur van het oude Joodse kerkhof aan de Spoorstraat. De politie had eerst de indruk dat die er door bal dadige jongelui waren opge tekend. Nu bestaat het vermoe den dat het eveneens het werk is geweest van de kerkhofvandalen. Het vliegkampschip Karei Doorma zal in het begin van <Ie jaren zeventig worden afgevoerd en niet worden vervangen door een nieuw schip. Hetzelfde zal gebeuren met Hr Ms kruiser De Ruy- ter. De andere kruiser, Hr Ms De Zeven Provinciën (aan de ver wapening van dit schip wordt bij de Rotterdamse Droogdokmaat- schappy de laatste hand gelegd) zal nog tot het eind van de jaren zeventig een belangrijke taak kunnen vervullen voor de luchtver dediging van onderzeebootbestrijdingsgroepen en van convooien. (Adv.) 1 fr In een rede tot de kardinalen die hem kwamen gelukwensen bij gelegenheid van het feest van Johannes de Doper de schuts patroon van de basiliek Sint Jan van Lateranen, de bisschopskerk van de Paus heeft, Paus Pau lus VI behalve het probleem van de geboorteregeling een aantal andere punten besproken die in het eerste jaar van zijn pontifi caat aan de orde waren. Hij toonde zich verheugd over de resultaten van het concilie en wees op de instelling van het secretariaat voor de niet-christe- nen als een teken van de geest van eenheid op het concilie. Hij sprak de wens uit dat op de ko mende derde zitting duidelijker formuleringen tot stand zouden komen omtrent de leer van de kerk. Wat dé morele en politieke toestand in de wereld aangaat zei de Paus soms te vrezen, dat de wereld de idealen van vrede en solidariteit en morele en maatschappelijke herleving van na de oorlog gaat vergeten, ge zien de gewapende conflicten, nationalistische en racistische excessen, twisten tusserf elkaar vijandige blokken etc. Hij wlide zijn best doen een proces van groei van wederzijds respect, vreedzaam samenleven en nut tige uitwisselingen aan te moe digen op basis van de daarvoor onontbeerlijke christelijke begin selen. Hij zou als zijn voorgan gers de vrede blijven prediken in alle opzichten. Zijn bedevaart naar Palestina had zo'n grote weerklank ge vonden omdat, meende de Paus, deze als het ware de uitdruk king was geweest van een al gemeen verlangen naar vriend schap, gebaseerd op menselijke maar tegelijkertijd ideële rede nen. Zijn ontmoeting met patriarch Athenagoras had de herenigingsbeweging onder de christenen bevorderd. Met wer ken en bidden moest het op de eertijds zo barre grond ontkiem de plantje tot verdere wasdom worden gebracht. De Paus merkte op dat de toe stand van de kerk niet overal normaal en gelukkig was tenge volge van ideologische, legale en feitelijke tegenkanting in som mige landen. Hij deed wat dit betreft een beroep op degenen die macht en verantwoordelijk heid dragen ten aanzien van het algemeen welzijn om rechtvaar dig en verstandig te werk te gaan. Over het dit najaar te houden internationaal eucharistisch con gres in Bombay zei Paus Paulus dat hij met belangstelling zijn blik gericht hield op deze ge beurtenis die hij zag als een voorzegging van nieuwe tijden. De uitvoerige rede van Paus Paulus is volgens waarnemers de bevestiging van vele tot op heden reeds naar voren gebrach te punten van het programma van het huidige pontificaat en de rede zelf wordt aangezien als een soort van encycliek waarvan reeds een jaar lang sprake is geweest. Waar de Paus over het conci lie sprak, aldus de_ commenta ren, handhaaft eh verruimt hij zelfs de oecumenische horizon ervan door aan te geven dat hij de dialoog tot buiten de betrek kingen tussen de christenen on derling en allen die in God ge loven, wil uitbreiden door er al len „van goede wil" bij te be trekken. Wat zijn voornemen betreft om de vredespolitiek van zijn voor gangers voort te zetten, zei hij ook mee te willen werken aan het streven om de wereld van honger te bevrijden en vooruit gang en welvaart in maatschap pelijke rechtvaardigheid te be vorderen. Sprekend over zekere landen waar de katholieken worden tegengewerkt bezigde de Paus gematigde taal. Hij liet blijken zich te willen onthouden van kritiek op stelsels en betuigde „vertrouwen op God" en „goede wil jegens hen die eerlijk en een voudig de kwesties willen op lossen welke de kerk doen lij den." „Wij willen vertrouwen blijven stellen in de rechtscha penheid en het gezond verstand van hen die macht en verant woordelijkheid dragen ten aan zien van het openbaar welzijn en de beginselen van rechtvaar digheid, vrijheid en eendracht die aan de moderne maatschap pij ten grondslag moeten lig gen." De heer J. J. A. Berger, lid van de Tweede Kanier voor de Partij van de Arbeid, heeft berekend dat een bijdrage van 500 miljoen in plaats van 150 miljoen gulden uit de schatkist voor de hogere .A. O. W.-uitkeringen voor alle Nederlanders met een inkomen be neden 16.000 gulden per jaar een veel socialer oplossing zou bieden dan de oplossing van minister Veldkamp. Hij heeft het rekensommetje dat hem tot deze conclusie bracht, in Utrecht voorgelegd aan de algemene vergadering van de bond van onderling beheerde ziekenfondsen. Daarbij ging hij uit van een premieverhoging van 3,85 procent (inclusief de A. W. W.), een stijging van de inkomensgrens voor de premiebetaling tot 12.000 en van eep belastingverlaging door mid del van het optrekken van de belastingvrije voet met ƒ1000 (bij ge lijkblijvende tarieven). Iemand met een inkomen van 7 5000 zou onder dergelijke omstandigheden 192,50 meer premie moeten gaan betalen. Daar gaat echter 23 af omdat de premie van de inkom stenbelasting mag worden afgetrokken, terwijl het verhogen van de belastingvrije inkomensvoet een voordeel van 118,zou be tekenen, zodat de reële premieverhoging slechts 51,50 zou bedra gen. Bij een inkomen van 10.000 zou het nadelig verschil op deze manier 86,worden, maar bij een inkomen van 16.000 zouden voor- en nadeler tegen elkaar opwegen, terwijl er bij een inkomen van 50.000 sprake zou zijn van een voordelig verschil van 389, De heer Berger meent dat een bijdrage uit de schatkist van 500 miljoen gulden veel reëler is, omdat dat zou betekenen dat de las tenverlaging voor allen gelijk zou zijn. Bovendien zouden de hogere inkomens, waarvan relatief meer belasting wordt geheven, via de schatkist ook een grotere bijdrage aan de A. O. W.-uitkeringen leveren. De heer Berger bestreed de opvatting van de minister, dat het door hem gestelde sociale minimum in de A. O. W. van 3540, slechts ƒ100,onder het bedrag dat door de bejaardenbonden is gevraagd, zou liggen. Deze bonden hebben inderdaad een bedrag genoemd van 3640,maar dan met ingang van 1 januari 1964, terwijl de minister is uitgegaan van 1 januari 1965. De heer Berger Zei dat Het minimum, als men rekening houdt met de huurverhoging en de stijging van de lbnen met 13 procent ii; 1964, op een bedrag van rond 3800 zou moeten liggen. Wanneer de minister zijn zin krijgt, zo voegde hij hieraan toe, zullen de ge meentelijke sociale diensten in sommige gevallen toeslagen moeten geven en dan ontstaat er weer een nieuwe groep gesteunden en lromt men nooit meer uit het probleem van de behoeftigen. Dit zegt minister De Jong in zijn dinsdag verschenen defen sienota. In diezelfde nota kon digt de bewindsman aan tot de bouw, van nucleair voortgestuw de onderzeebotaen te willen overgaan, onderzeeboten die spe ciaal bestemd zullen zijn voor opsporing en vernietiging van vijandelijke onderzeeërs en die niet bewapend zullen zijn met ballistische projectielen als bij voorbeeld de polaris. COMBINATIE De minister zegt in zijn nota dat een studie over de toekom stige samenstelling van de ma rine tot de conclusie heeft ge leid dat een combinatie van on- derzeeboot-bestrijdingsonderzee- boten, fregatten bestemd voor onderzeebootbestrijding en bo vendien ingericht voor de lucht verdediging en het bestrijden van oppervlakteschepen en ver dere maritieme onderzeebootbe- strijdingsvliegtuigen, voor ons land de beste en meest efficiente bijdrage aan de Navo zal zijn. Ook andere combinaties (zoals bijv. die met een vliegkampschip als kern, uitgerust met vliegtui gen en helikopters) zijn bestu deerd, maar al die combinaties leidden om krijgskundige, per sonele, materiële, en financiële redenen niet tot een voor ons land aanvaardbare oplossing. GELEIDE PROJECTIELEN In de toekomst zal daarom de Nederlandse marine bestaan voor wat betreft de onderzee- boottaak uit: jagers en fregat ten, nucleair voortgestuwde en conventionele onderzeeboten, aan de wal gebaseerde onder- zeebootbestrijdingshelikopters en wapendragende helikopters voor operaties vanaf schepen. Voor wat betreft de anti-lucht- taak zal de marine beschikken over: een met geleide projectie len uitgeruste kruiser en fregat ten met een wapensysteem voor middelbaar geleide projectielen tegen luchtdoelen. De plannen met de marine op korte termijn zijn de volgende: COMMANDEUR IN DE ORDE VAN ORANJE-NASSAU zes nieuwe fregatten van de Van Speyk-klasse zullen in de jaren 19661967 gereed komen voor de dienst. De zes fregatten van de Van Amstelklasse, die van Amerika werden geleend, zullen dan worden teruggegeven. Nadat die schepen zijn teruggegeven zal het aantal onderzeebootbe- strijdingsfregatten teruglopen van twaalf tot zes. Die kwanti tatieve vermindering zal worden gecompenseerd door de kwalita tieve verbetering van de uitrus ting van de nieuwe schepen. De bewindsman heeft het voorne men in de ontwerpbegroting van een der komende jaren de bouw van twee fregatten, uitgerust met een middelbaar grond-lucht geleide wapensysteem aan de orde te stellen. Die schepen wor den tevens uitgerust met een onderzeebootbestrijdingswapen- systeem. ONDERZEEËRS De drie op stapel staande drie- cylinder onderzeeboten dienen ter vervanging van de indertijd van Engeland overgenomen boten, waarvan er inmiddels één van de sterkte is afgevoerd In 1965 zullen ze worden opgele verd. De twee van de Amerika nen in bruikleen ontvangen on derzeeboten (waarvan de leen- periode in 1968 afloopt) worden vervangen door twee onderzee- 'boten voor de bouw waarvan in 1964 een eerste termijn in de be groting werd toegestaan. Deze nieuwe boten zullen van het één- cilindertype zijn. Ze worden zodanig ingericht dat ze als voor lopers zijn te beschouwen van nucleair voortgestuwde boten. In de ontwerpbegroting 1965 zal een eerste termijn worden opge nomen van een door kernener gie voortgedreven onderzeeboot. TANKERVOORRAADSCHIP Het squadron Seahawk-straal- jagers zal aan het einde van dit jaar uit dienst worden genomen en niet worden vervangen. Daar bij is rekening gehouden met het feit dat Hr. Ms. kruiser „De Zeven Provinciën", uitgerust met middelbare afstand geleide pro jectielen, de luchtverdediging van de onderzeebootbestrijdingsgroe- pen en convooien op de Atlanti sche Oceaan aanzienlijk zal ver sterken. Het squadron onderzee- bootbestrijdingshelikopters aar boord van de „Karei Doorman" behoeft nog enige aanvulling. Het tankervoorraadschip „Pool ster", dat binnenkort gereed zal komen (een technische proef vaart is al gemaakt) zal voor zien in een behoefte aan logis tieke ondersteuning. De scheldende voorzitter van het Nederlands katholiek vak verbond, de heer J. A. Middel huis, heeft by zijn afscheid op een buitengewonb verbondsraad vergadering te Utrecht twee maal het hoofd moeten huigen voor een lintje. Behalve de ver sierselen van het commandeurs schap in de orde van Oranje- Nassau, die hem door de minis ter van sociale zaken dr. Veld kamp werden omgehangen, kreeg hij van kardinaal Alfrink de versierselen die behoren bij het commandeursschap in de orde van de Heilige Sylvester. Paus Paulus heeft met deze on derscheiding de verdiensten van de heer Middelhuis voor de ka tholieke vakbeweging in Neder land willen erkennen. Kardinaal Alfrink zei dat een noodzaak van een eigen katho lieke sociale organisatie niet tot de geloofsleer van de kerk be hoort. Over de nuttigheid ervan mag ieder denken wat hij wil. Het patroon van het Nederland se organisatieleren is in bepaal de historische omstandigheden gegroeid, aldus de kardinaal, en dit patroon heeft goed gewerkt. Een nieuwe tijd met een wezen lijk veranderde situatie zal het gaan van een nieuwe koers kun nen aanbevelen, maar dan zal men" zich moeten realiseren, waarom men die koers kiest en men zal zich moeten realiseren dat het een groot risico zou zijn verborgenheden van het verle den zomaar prijs te geven. RECHTSGELIJKHEID. Minister Veldkamp sprak na mens de regering zyn waarde ring uit voor de persoon en voor het werk van de heer Mid delhuis. „In de afgelopen vijftig jaar heeft de arbeid rechtsge lijkheid gekregen", zo zei hij, „en aan die ontwikkeling heeft de heer Middelhuis in grote mate bijgedragen." De heer J. van Eibergen, voor zitter van het christelijk natio naal vakverbond, bood de schei dende N.K.V.-voorzitter namens het N.V.V. en liet C.N.V. een enveloppe met inhoud aan. „Wij zullen de nieuwe N.K.V.voorzit- ter, de heer P. J. J. Mertens, ons vertrouwen geven omdat wij we ten wat hij op verschillende ter- Foto: Minister Veldkamp reikte de heer J. A. Middelhuis de ver sierselen, behorende bij de hem door de Koningin bij bevorde ring verleende onderscheiding uit. reinen waard is", aldus besloot de heer Van Eibergen. De heer Middelhuis werd ver der toegesproken door drs J. W. de Pous, voorzitter van van de S.E.R. en door ir J. Bosma, voor zitter van de stichting van de arbeid. RAADSVERGADERING. De burgemeester van Terneu- zen brengt ter algemene kennis dat een openbare vergadering van de gemeenteraad van Ter- neuzen zal worden gehouden op vrijdag 26 juni 1964 te 19.30 uur, ten gemeentehuize alhier. Terneuzen, 22 juni 1964. De burgemeester voornoemd, H. RIJPSTRA. De minister van defensie en zijn drie staatssecretarissen be cijferen in hun defensienota dat voor het uitvoeren van de ont wikkelde plannen voor de drie krijgsmachtdelen in de jaren '64 tot en met '67 een bedrag van bijna 10 miljard gulden nodig zal zijn. Het marine-„aandeel" in dit bedrag is nagenoeg 2% miljard gulden; de landmacht „claimt" 5 miljard en de luchtmachtplan nen vergen meer dan 2% mil jard gulden. Met gemeenschap pelijke uitgaven en met de „overschrijding 1963" ad 60 mil joen gulden komt men op het respectabele bedrag van bijna 10% miljard gulden. De verhou ding tussen investering en ex ploitatie ligt bij de drie krijgs machtdelen als volgt: marine 26 procent investeringen en 74 pro cent exploitatie; landmacht resp. 23 procent en 77 procent en luchtmacht 27 en 73 procent. Bij de opstelling van de cijfers is uitgegaan van het huidige loonpeil en de verwachte door- Werking daarvan in het prijspeil. De kosten verbonden aan na 1 ianuari 1964 getroffen of te tref fen algemene regeringsmaatrege len met betrekking tot salaris sen, pensioenen e.d. van het rijkspersoneel zijn niet in de ramingen verwerkt. EERST DE VLOOT, HET LEGERKORPS EN DE OPERATIONELE LUCHTMACHTEENHEDEN De kerngedachte van het voor genomen defensiebeleid is het doelbewust richten van alle energie en middelen op de hoofd, taken van de strijdkrachten bin nen de door de regering aan vaarde financiële grenzen. Hierin ligt opgesloten, dat se cundaire en tertiaire taken, die minder belangrijk zijn voor het geheel, ook minder aandacht kunnen krijgen. De noodzaak van een dergelijke keuze is zonder meer duidelijk. De hoogte van het defensieplafond is immers aan een grens gebonden, aldus de minister van defensie in de inleiding van de „defensienota 1964". Ook op het terrein van het ma terieel van de krijgsmacht tre den prijsstijgingen op, terwijl voorts regelmatig nieuwe en steeds ingewikkelder wapens worden uitgevonden, die belang rijk meer kosten met zich mee brengen. Ook het wijzigen en het moderniseren van het aanwezige materieel vergen steeds hoger uitgaven. Indien dit proces onge stoord voortgaat, neemt de ver eiste financiële inspanning met sprongen toe; dit nog afgezien van de moeilijkheden op perso neelsgebied en op dat van het onderhoud. De bewindsman zegt zich in verband hiermee te moeten con centreren op het vervullen van de hoofdzaak en de andere taken zo goed mogelijk te verrichten. Bij de defensie immers gaat het in de eerste plaats om de vloot, het legerkorps en de operationele luchtmachteenheden. Daarnaast heeft het personeel de voortdu rende zorg van de regering. De Spaanse politie heeft in het Madrileense café „Roma" de 58- jarige Andres Ruiz Vasquez ge arresteerd. Hij had een actetas bij zich, waarin zich drie kleine bom men bevonden. Bij een vervol gens in de woning van Vasqües gehouden huiszoeking werden nog een tweehonderd van deze bommen aangetroffen. Sinds mei j.l. zijn in verschil lende delen van de Madrileense binnenstad kleine bommen tot ontploffing gebracht. Eenmaal zijn door de ontplof fing van een dergelijke bom twee personen licht gewond. Voor het overige werd slechts materiële schade aangericht. De bomaanslagen begonnen zich aan het begin van het toe- ï'istenseizoen voor te doen. De bommen werden voor reisbu reaus, hotels, café'g en in mo derne winkelstraten tot ontplof fing gebracht. Dit wijst er op dat de aanslagplegers er vooral op uit waren de buitenlandse toeris ten af te schrikken. Zij gaan er klaarblijkelijk van uit dat de steeds toenemende stroom bui tenlandse toeristen, die zich op Spanje richt, niet slechts de Spaanse inkomsten vergroot, doch dat hij tevens een verster king betekent van het gezag der regering-Franco.

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1964 | | pagina 5