Milde tegemoetkoming in
drukkend fiscaal klimaat
De Karei Doorman wordt
niet vervangen
TOESPRAAK VAN DE PAUS
TOT DE KARDINALEN
Kamerlid J. J. A. Berger
over A.O.W.
GEMEENTELIJKE SOCIALE
DIENSTEN MOETEN BIJSPRINGEN
ENKELE CIJFERS UIT DE
DEFENSIENOTA
101/2 MILJARD GULDEN
Woensdag 24 juni 1964
DE VRIJE ZEEUW
Pagina 5
VERNIELINGEN
OP JOODSE
BEGRAAFPLAATS
Nucleaire onderzeeërs voor de marine
KRUIS
BBD32EN EM WERKEN
Vrede
De bedevaart
Encycliek
Vertrouwen
Reëler
Minimum van 3800
Onderscheidingen voor de heer J. A. Middelhuis
Gemeente T erneuzen
Bomtnengooïer
in Madrid
gearresteerd
Het belasting-tornooi in (le
Tweede Kanier is geëindigd. De
nieuwe ontwerpen van wet voor
de verschillende soorten directe
belastingen zullen ons weldra
als vaste regel worden gepre
senteerd. Deze nieuwe regels zul
len straks worden toegepast
naar wij hopen bij verlaagde ta
rieven en dan zal de nieuwe
situatie een meer draaglijke be
lastingdruk moeten brengen.
Onze volksvertegenwoordiging
heeft zich bij de behandeling van
deze ontwerpen niet onbetuigd
gelaten. Het algemeen heersende
onbehagen tegen de zware be
lastingdruk heeft zich ontladen
in een regen van amendementen,
waarbij staatssecretaris Van den
Berge beroepshalve zo aan zijn
jasje werd getrokken, dat hij
haast geen kledingstuk aan hield
en dan maar mismoedig dreigde
heen te gaan. Dat wilde de Ka
mer terecht ook niet, want. in
deze staatssecretaris huist een
ongekende bekwaamheid en op
dat soort bewindslieden moet
men zuinig zijn.
AFTEEK-ERGERNIS
VOORBIJ
De belangrijkste verbetering
in de regels achten wij die van
de 5 -regeling. Tot op heden
moest iedere belastingplichtige
aantonen dat hij tenminste 100
beroepskosten had om 5 op
zijn inkomen in mindering te
kunnen brengen met een maxi
mum van ƒ600.
Er waren kosten, die daaron
der vielen en andere mochten be
slist niet in rekening worden ge
bracht. Zo bestond er een ernsti
ge grief dat men de kosten van
het vervoer van huis naar het
werk niet mocht aftrekken.
Voortaan is dat mogelijk. Ieder
een mag nu 5 aftrekken, zelfs
met een minimum van 240, ter
wijl het maximum 600 blijft.
Heeft iemand méér kosten dan
600 dan kan hij na bewijs tot
1000 komen.
Een rijke bron van aftrek
ergernis is hiermee weggenomen.
Bovendien kunnen de velen die
van 10 tot 40 km van hun werk
wonen, nog een aparte aftrek
regeling tegemoetzien, die boven
op de geschetste komt.
EXTRA IN- EN UITGAVEN
Voor de vorming van neven
inkomsten mag een loontrekker
nu 400 per jaar verdienen voor
dat hij een. aanslag in de inkom
stenbelasting krijgt. Dit is op
wekkend voor degenen die in
hun vrije tijd nog wel eens een
karweitje willen opknappen.
In de regeling van de buiten
gewone lasten, die aftrekbaar
zijn, vormen de ziektekosten, al
tijd een bron van twist. Voortaan
moeten die 2,5 van het zuiver
inkomen bedragen, of tenminste
500. Ook de aftrekregeling
voor giften is verhoogd. Voor
giften aan kerkelijke of charita
tieve instellingen zal in de toe
komst tot 10 van het onzuive
re inkomen mogen worden af
getrokken, mits men tezamen
tenminste de 120 overschrijdt.
Het zijn vooral de zelfstandi
gen met de midden-inkomens
van 10.000—30.000 die vol
verwachting naar de behandeling
van deze ontwerpen hebben uit
gezien, omdat er in hun regionen
veel bezwaar bestaat tegen de
fiscale druk. Hebben zij nu een
flinke verlichting gekregen?
NOG MIST
Dat is beslist niet te zeggen,
omdat de incidentele drukverla-
ging, die nu aan de orde is ge
weest, moet worden gecombi
neerd met de te verwachten
neutralisering van de progres-
siefactor, die de regering 800
miljoen zal kosten. Mochten bij
die neutralisering de midden-in
komens extra goed worden be
dacht, dan is er een kans dat de
zware mist optrekt.
Tot zolang blijft die nog han
gen, want de concessies, die spe
ciaal voor zelfstandigen uit de
strijd werden gesleept, waren
over de gehele linie nog niet zo
briljant. Hier en daar werd het
kilogramsgewicht door het pond
vervangen.
De premie-aftrek voor lijfreii-
ten was reeds van 3600 per
jaar op 5000 gebracht. Er werd
een poging aangewend om er
ƒ7000 van te maken maar dit
mislukte. Die laatste ƒ2000 was
nu ook niet bepaald voor de
midden-inkomens bedoeld, zo
VOOR- EN NADEDEN
Het is wel te betreuren dat nu
die aftrek alleen voor vaststaan
de lijfrenten zal gelden, terwijl
tot heden ook het kapitaal kon
V/orden gevraagd tegen het bij
zondere tarief van 20 tot 40
Nu valt het in de gewone pro
gressie als het kapitaal wordt
uitbetaald. Wanneer nu die pro
gressie maar voldoende zakt, is
dit niet zo'n groot bezwaar.
Een belangrijk winstpunt voor
zelfstandigen is de verhoogde af
trek van vrijgestelde winst bij
staken van een onderneming. Dit
bedrag werd van 7500 op
10.000 gebracht. Dit zal alom
worden toegejuicht.
De voordeelsbalans slaat ech
ter in een nadeel om wanneer
wij weten dat het belastingvrije
minimum-inkomen van de ge
huwde vrouw slechts 500 blijft
bedragen. Voorts zal het maxi
mum voor aftrek van een derde
van het inkomen van de gehuw
de vrouw op 2000 blijven. Hier
voor in de plaats was 3000 ge
vraagd. Ook het inkomen van in
het bedrijf meewerkende vrou
wen, dat nu in doorsnee op
2250 is gesteld op tenminste
3000 moeten worden gebracht.
TOCH ERNST
Zo van tijd tot tijd zullen deze
bedragen wel worden aangepast,
suste de staatssecretaris, die de
Kamer verder zoet hield met de
reeds toegestane reiskostenaf
trek, die zowel vooi de man als
de vrouw zal gelden, evenals de
5 regeling. Voor de landbouw
werd het succes behaald dat
waardeverandering van grond,
die niet in het bedrijf wordt ver
kregen, niet als winst zal worden
belast.
De fiscale discussie tussen
regering en volk is niet ongun
stig geweest en heeft tal van on
rechtvaardigheden weggenomen.
Bij de verbeteringen mag niet on
vermeld blijven dat de belasting
vrije minima voor de vermogens
belasting zijn verhoogd, zodat de
aanvangs-vermogensvorming in
een gunstiger klimaat kan
plaatsvinden.
Het begint er dus op te lijken
dat het de regering ernst is met
het zoeken naar vermindering
van druk op het terrein van de
directe belastingen. De presen
tatie van de nieuwe tarieven zal
ten deze meer uitzicht bieden.
Daarna zal de nu aangevallen
veste nog meer dan eens be
stormd moeten worden.
Leden van de Joodse gemeente
hebben bij de politie in Winters
wijk aangifte gedaan van ern
stige vernielingen op de nieuwe
Joodse begraafplaats aan de
Misterweg in Winterswijk. Een
12-tal grafzerken was omgegooid
en op één daarvan stond ge
schreven: „Jullie gaan er aan".
Op een raam van het lijkenhuisje
waren hakenkruisen getekend.
Hakenkruisen heeft men ook
aangetroffen op de muur van het
oude Joodse kerkhof aan de
Spoorstraat. De politie had eerst
de indruk dat die er door bal
dadige jongelui waren opge
tekend. Nu bestaat het vermoe
den dat het eveneens het werk is
geweest van de kerkhofvandalen.
Het vliegkampschip Karei Doorma zal in het begin van <Ie jaren
zeventig worden afgevoerd en niet worden vervangen door een
nieuw schip. Hetzelfde zal gebeuren met Hr Ms kruiser De Ruy-
ter. De andere kruiser, Hr Ms De Zeven Provinciën (aan de ver
wapening van dit schip wordt bij de Rotterdamse Droogdokmaat-
schappy de laatste hand gelegd) zal nog tot het eind van de jaren
zeventig een belangrijke taak kunnen vervullen voor de luchtver
dediging van onderzeebootbestrijdingsgroepen en van convooien.
(Adv.)
1
fr
In een rede tot de kardinalen
die hem kwamen gelukwensen
bij gelegenheid van het feest van
Johannes de Doper de schuts
patroon van de basiliek Sint Jan
van Lateranen, de bisschopskerk
van de Paus heeft, Paus Pau
lus VI behalve het probleem van
de geboorteregeling een aantal
andere punten besproken die in
het eerste jaar van zijn pontifi
caat aan de orde waren.
Hij toonde zich verheugd over
de resultaten van het concilie en
wees op de instelling van het
secretariaat voor de niet-christe-
nen als een teken van de geest
van eenheid op het concilie. Hij
sprak de wens uit dat op de ko
mende derde zitting duidelijker
formuleringen tot stand zouden
komen omtrent de leer van de
kerk.
Wat dé morele en politieke
toestand in de wereld aangaat
zei de Paus soms te vrezen, dat
de wereld de idealen van vrede
en solidariteit en morele en
maatschappelijke herleving van
na de oorlog gaat vergeten, ge
zien de gewapende conflicten,
nationalistische en racistische
excessen, twisten tusserf elkaar
vijandige blokken etc. Hij wlide
zijn best doen een proces van
groei van wederzijds respect,
vreedzaam samenleven en nut
tige uitwisselingen aan te moe
digen op basis van de daarvoor
onontbeerlijke christelijke begin
selen. Hij zou als zijn voorgan
gers de vrede blijven prediken
in alle opzichten.
Zijn bedevaart naar Palestina
had zo'n grote weerklank ge
vonden omdat, meende de Paus,
deze als het ware de uitdruk
king was geweest van een al
gemeen verlangen naar vriend
schap, gebaseerd op menselijke
maar tegelijkertijd ideële rede
nen. Zijn ontmoeting met
patriarch Athenagoras had de
herenigingsbeweging onder de
christenen bevorderd. Met wer
ken en bidden moest het op de
eertijds zo barre grond ontkiem
de plantje tot verdere wasdom
worden gebracht.
De Paus merkte op dat de toe
stand van de kerk niet overal
normaal en gelukkig was tenge
volge van ideologische, legale en
feitelijke tegenkanting in som
mige landen. Hij deed wat dit
betreft een beroep op degenen
die macht en verantwoordelijk
heid dragen ten aanzien van het
algemeen welzijn om rechtvaar
dig en verstandig te werk te
gaan.
Over het dit najaar te houden
internationaal eucharistisch con
gres in Bombay zei Paus Paulus
dat hij met belangstelling zijn
blik gericht hield op deze ge
beurtenis die hij zag als een
voorzegging van nieuwe tijden.
De uitvoerige rede van Paus
Paulus is volgens waarnemers
de bevestiging van vele tot op
heden reeds naar voren gebrach
te punten van het programma
van het huidige pontificaat en de
rede zelf wordt aangezien als
een soort van encycliek waarvan
reeds een jaar lang sprake is
geweest.
Waar de Paus over het conci
lie sprak, aldus de_ commenta
ren, handhaaft eh verruimt hij
zelfs de oecumenische horizon
ervan door aan te geven dat hij
de dialoog tot buiten de betrek
kingen tussen de christenen on
derling en allen die in God ge
loven, wil uitbreiden door er al
len „van goede wil" bij te be
trekken.
Wat zijn voornemen betreft om
de vredespolitiek van zijn voor
gangers voort te zetten, zei hij
ook mee te willen werken aan
het streven om de wereld van
honger te bevrijden en vooruit
gang en welvaart in maatschap
pelijke rechtvaardigheid te be
vorderen.
Sprekend over zekere landen
waar de katholieken worden
tegengewerkt bezigde de Paus
gematigde taal. Hij liet blijken
zich te willen onthouden van
kritiek op stelsels en betuigde
„vertrouwen op God" en „goede
wil jegens hen die eerlijk en een
voudig de kwesties willen op
lossen welke de kerk doen lij
den." „Wij willen vertrouwen
blijven stellen in de rechtscha
penheid en het gezond verstand
van hen die macht en verant
woordelijkheid dragen ten aan
zien van het openbaar welzijn
en de beginselen van rechtvaar
digheid, vrijheid en eendracht
die aan de moderne maatschap
pij ten grondslag moeten lig
gen."
De heer J. J. A. Berger, lid van de Tweede Kanier voor de Partij
van de Arbeid, heeft berekend dat een bijdrage van 500 miljoen in
plaats van 150 miljoen gulden uit de schatkist voor de hogere
.A. O. W.-uitkeringen voor alle Nederlanders met een inkomen be
neden 16.000 gulden per jaar een veel socialer oplossing zou bieden
dan de oplossing van minister Veldkamp.
Hij heeft het rekensommetje dat hem tot deze conclusie bracht, in
Utrecht voorgelegd aan de algemene vergadering van de bond van
onderling beheerde ziekenfondsen.
Daarbij ging hij uit van een premieverhoging van 3,85 procent
(inclusief de A. W. W.), een stijging van de inkomensgrens voor de
premiebetaling tot 12.000 en van eep belastingverlaging door mid
del van het optrekken van de belastingvrije voet met ƒ1000 (bij ge
lijkblijvende tarieven). Iemand met een inkomen van 7 5000 zou
onder dergelijke omstandigheden 192,50 meer premie moeten gaan
betalen. Daar gaat echter 23 af omdat de premie van de inkom
stenbelasting mag worden afgetrokken, terwijl het verhogen van
de belastingvrije inkomensvoet een voordeel van 118,zou be
tekenen, zodat de reële premieverhoging slechts 51,50 zou bedra
gen. Bij een inkomen van 10.000 zou het nadelig verschil op deze
manier 86,worden, maar bij een inkomen van 16.000 zouden
voor- en nadeler tegen elkaar opwegen, terwijl er bij een inkomen
van 50.000 sprake zou zijn van een voordelig verschil van 389,
De heer Berger meent dat een bijdrage uit de schatkist van 500
miljoen gulden veel reëler is, omdat dat zou betekenen dat de las
tenverlaging voor allen gelijk zou zijn. Bovendien zouden de hogere
inkomens, waarvan relatief meer belasting wordt geheven, via de
schatkist ook een grotere bijdrage aan de A. O. W.-uitkeringen
leveren.
De heer Berger bestreed de opvatting van de minister, dat het
door hem gestelde sociale minimum in de A. O. W. van 3540,
slechts ƒ100,onder het bedrag dat door de bejaardenbonden is
gevraagd, zou liggen. Deze bonden hebben inderdaad een bedrag
genoemd van 3640,maar dan met ingang van 1 januari 1964,
terwijl de minister is uitgegaan van 1 januari 1965.
De heer Berger Zei dat Het minimum, als men rekening houdt
met de huurverhoging en de stijging van de lbnen met 13 procent
ii; 1964, op een bedrag van rond 3800 zou moeten liggen. Wanneer
de minister zijn zin krijgt, zo voegde hij hieraan toe, zullen de ge
meentelijke sociale diensten in sommige gevallen toeslagen moeten
geven en dan ontstaat er weer een nieuwe groep gesteunden en
lromt men nooit meer uit het probleem van de behoeftigen.
Dit zegt minister De Jong in
zijn dinsdag verschenen defen
sienota. In diezelfde nota kon
digt de bewindsman aan tot de
bouw, van nucleair voortgestuw
de onderzeebotaen te willen
overgaan, onderzeeboten die spe
ciaal bestemd zullen zijn voor
opsporing en vernietiging van
vijandelijke onderzeeërs en die
niet bewapend zullen zijn met
ballistische projectielen als bij
voorbeeld de polaris.
COMBINATIE
De minister zegt in zijn nota
dat een studie over de toekom
stige samenstelling van de ma
rine tot de conclusie heeft ge
leid dat een combinatie van on-
derzeeboot-bestrijdingsonderzee-
boten, fregatten bestemd voor
onderzeebootbestrijding en bo
vendien ingericht voor de lucht
verdediging en het bestrijden
van oppervlakteschepen en ver
dere maritieme onderzeebootbe-
strijdingsvliegtuigen, voor ons
land de beste en meest efficiente
bijdrage aan de Navo zal zijn.
Ook andere combinaties (zoals
bijv. die met een vliegkampschip
als kern, uitgerust met vliegtui
gen en helikopters) zijn bestu
deerd, maar al die combinaties
leidden om krijgskundige, per
sonele, materiële, en financiële
redenen niet tot een voor ons
land aanvaardbare oplossing.
GELEIDE PROJECTIELEN
In de toekomst zal daarom
de Nederlandse marine bestaan
voor wat betreft de onderzee-
boottaak uit: jagers en fregat
ten, nucleair voortgestuwde en
conventionele onderzeeboten,
aan de wal gebaseerde onder-
zeebootbestrijdingshelikopters
en wapendragende helikopters
voor operaties vanaf schepen.
Voor wat betreft de anti-lucht-
taak zal de marine beschikken
over: een met geleide projectie
len uitgeruste kruiser en fregat
ten met een wapensysteem voor
middelbaar geleide projectielen
tegen luchtdoelen.
De plannen met de marine op
korte termijn zijn de volgende:
COMMANDEUR IN DE ORDE VAN ORANJE-NASSAU
zes nieuwe fregatten van de Van
Speyk-klasse zullen in de jaren
19661967 gereed komen voor
de dienst. De zes fregatten van
de Van Amstelklasse, die van
Amerika werden geleend, zullen
dan worden teruggegeven. Nadat
die schepen zijn teruggegeven
zal het aantal onderzeebootbe-
strijdingsfregatten teruglopen
van twaalf tot zes. Die kwanti
tatieve vermindering zal worden
gecompenseerd door de kwalita
tieve verbetering van de uitrus
ting van de nieuwe schepen. De
bewindsman heeft het voorne
men in de ontwerpbegroting van
een der komende jaren de bouw
van twee fregatten, uitgerust
met een middelbaar grond-lucht
geleide wapensysteem aan de
orde te stellen. Die schepen wor
den tevens uitgerust met een
onderzeebootbestrijdingswapen-
systeem.
ONDERZEEËRS
De drie op stapel staande drie-
cylinder onderzeeboten dienen
ter vervanging van de indertijd
van Engeland overgenomen
boten, waarvan er inmiddels één
van de sterkte is afgevoerd In
1965 zullen ze worden opgele
verd. De twee van de Amerika
nen in bruikleen ontvangen on
derzeeboten (waarvan de leen-
periode in 1968 afloopt) worden
vervangen door twee onderzee-
'boten voor de bouw waarvan in
1964 een eerste termijn in de be
groting werd toegestaan. Deze
nieuwe boten zullen van het één-
cilindertype zijn. Ze worden
zodanig ingericht dat ze als voor
lopers zijn te beschouwen van
nucleair voortgestuwde boten.
In de ontwerpbegroting 1965 zal
een eerste termijn worden opge
nomen van een door kernener
gie voortgedreven onderzeeboot.
TANKERVOORRAADSCHIP
Het squadron Seahawk-straal-
jagers zal aan het einde van dit
jaar uit dienst worden genomen
en niet worden vervangen. Daar
bij is rekening gehouden met het
feit dat Hr. Ms. kruiser „De
Zeven Provinciën", uitgerust met
middelbare afstand geleide pro
jectielen, de luchtverdediging van
de onderzeebootbestrijdingsgroe-
pen en convooien op de Atlanti
sche Oceaan aanzienlijk zal ver
sterken. Het squadron onderzee-
bootbestrijdingshelikopters aar
boord van de „Karei Doorman"
behoeft nog enige aanvulling.
Het tankervoorraadschip „Pool
ster", dat binnenkort gereed zal
komen (een technische proef
vaart is al gemaakt) zal voor
zien in een behoefte aan logis
tieke ondersteuning.
De scheldende voorzitter van
het Nederlands katholiek vak
verbond, de heer J. A. Middel
huis, heeft by zijn afscheid op
een buitengewonb verbondsraad
vergadering te Utrecht twee
maal het hoofd moeten huigen
voor een lintje. Behalve de ver
sierselen van het commandeurs
schap in de orde van Oranje-
Nassau, die hem door de minis
ter van sociale zaken dr. Veld
kamp werden omgehangen,
kreeg hij van kardinaal Alfrink
de versierselen die behoren bij
het commandeursschap in de
orde van de Heilige Sylvester.
Paus Paulus heeft met deze on
derscheiding de verdiensten van
de heer Middelhuis voor de ka
tholieke vakbeweging in Neder
land willen erkennen.
Kardinaal Alfrink zei dat een
noodzaak van een eigen katho
lieke sociale organisatie niet tot
de geloofsleer van de kerk be
hoort. Over de nuttigheid ervan
mag ieder denken wat hij wil.
Het patroon van het Nederland
se organisatieleren is in bepaal
de historische omstandigheden
gegroeid, aldus de kardinaal, en
dit patroon heeft goed gewerkt.
Een nieuwe tijd met een wezen
lijk veranderde situatie zal het
gaan van een nieuwe koers kun
nen aanbevelen, maar dan zal
men" zich moeten realiseren,
waarom men die koers kiest en
men zal zich moeten realiseren
dat het een groot risico zou zijn
verborgenheden van het verle
den zomaar prijs te geven.
RECHTSGELIJKHEID.
Minister Veldkamp sprak na
mens de regering zyn waarde
ring uit voor de persoon en
voor het werk van de heer Mid
delhuis. „In de afgelopen vijftig
jaar heeft de arbeid rechtsge
lijkheid gekregen", zo zei hij, „en
aan die ontwikkeling heeft de
heer Middelhuis in grote mate
bijgedragen."
De heer J. van Eibergen, voor
zitter van het christelijk natio
naal vakverbond, bood de schei
dende N.K.V.-voorzitter namens
het N.V.V. en liet C.N.V. een
enveloppe met inhoud aan. „Wij
zullen de nieuwe N.K.V.voorzit-
ter, de heer P. J. J. Mertens, ons
vertrouwen geven omdat wij we
ten wat hij op verschillende ter-
Foto: Minister Veldkamp reikte
de heer J. A. Middelhuis de ver
sierselen, behorende bij de hem
door de Koningin bij bevorde
ring verleende onderscheiding
uit.
reinen waard is", aldus besloot
de heer Van Eibergen.
De heer Middelhuis werd ver
der toegesproken door drs J. W.
de Pous, voorzitter van van de
S.E.R. en door ir J. Bosma, voor
zitter van de stichting van de
arbeid.
RAADSVERGADERING.
De burgemeester van Terneu-
zen brengt ter algemene kennis
dat een openbare vergadering
van de gemeenteraad van Ter-
neuzen zal worden gehouden op
vrijdag 26 juni 1964 te 19.30 uur,
ten gemeentehuize alhier.
Terneuzen, 22 juni 1964.
De burgemeester voornoemd,
H. RIJPSTRA.
De minister van defensie en
zijn drie staatssecretarissen be
cijferen in hun defensienota dat
voor het uitvoeren van de ont
wikkelde plannen voor de drie
krijgsmachtdelen in de jaren '64
tot en met '67 een bedrag van
bijna 10 miljard gulden nodig
zal zijn.
Het marine-„aandeel" in dit
bedrag is nagenoeg 2% miljard
gulden; de landmacht „claimt"
5 miljard en de luchtmachtplan
nen vergen meer dan 2% mil
jard gulden. Met gemeenschap
pelijke uitgaven en met de
„overschrijding 1963" ad 60 mil
joen gulden komt men op het
respectabele bedrag van bijna
10% miljard gulden. De verhou
ding tussen investering en ex
ploitatie ligt bij de drie krijgs
machtdelen als volgt: marine 26
procent investeringen en 74 pro
cent exploitatie; landmacht resp.
23 procent en 77 procent en
luchtmacht 27 en 73 procent.
Bij de opstelling van de cijfers
is uitgegaan van het huidige
loonpeil en de verwachte door-
Werking daarvan in het prijspeil.
De kosten verbonden aan na 1
ianuari 1964 getroffen of te tref
fen algemene regeringsmaatrege
len met betrekking tot salaris
sen, pensioenen e.d. van het
rijkspersoneel zijn niet in de
ramingen verwerkt.
EERST DE VLOOT,
HET LEGERKORPS
EN DE OPERATIONELE
LUCHTMACHTEENHEDEN
De kerngedachte van het voor
genomen defensiebeleid is het
doelbewust richten van alle
energie en middelen op de hoofd,
taken van de strijdkrachten bin
nen de door de regering aan
vaarde financiële grenzen.
Hierin ligt opgesloten, dat se
cundaire en tertiaire taken, die
minder belangrijk zijn voor het
geheel, ook minder aandacht
kunnen krijgen. De noodzaak van
een dergelijke keuze is zonder
meer duidelijk. De hoogte van
het defensieplafond is immers
aan een grens gebonden, aldus
de minister van defensie in de
inleiding van de „defensienota
1964".
Ook op het terrein van het ma
terieel van de krijgsmacht tre
den prijsstijgingen op, terwijl
voorts regelmatig nieuwe en
steeds ingewikkelder wapens
worden uitgevonden, die belang
rijk meer kosten met zich mee
brengen. Ook het wijzigen en het
moderniseren van het aanwezige
materieel vergen steeds hoger
uitgaven. Indien dit proces onge
stoord voortgaat, neemt de ver
eiste financiële inspanning met
sprongen toe; dit nog afgezien
van de moeilijkheden op perso
neelsgebied en op dat van het
onderhoud.
De bewindsman zegt zich in
verband hiermee te moeten con
centreren op het vervullen van
de hoofdzaak en de andere taken
zo goed mogelijk te verrichten.
Bij de defensie immers gaat het
in de eerste plaats om de vloot,
het legerkorps en de operationele
luchtmachteenheden. Daarnaast
heeft het personeel de voortdu
rende zorg van de regering.
De Spaanse politie heeft in het
Madrileense café „Roma" de 58-
jarige Andres Ruiz Vasquez ge
arresteerd. Hij had een actetas bij
zich, waarin zich drie kleine bom
men bevonden. Bij een vervol
gens in de woning van Vasqües
gehouden huiszoeking werden
nog een tweehonderd van deze
bommen aangetroffen.
Sinds mei j.l. zijn in verschil
lende delen van de Madrileense
binnenstad kleine bommen tot
ontploffing gebracht.
Eenmaal zijn door de ontplof
fing van een dergelijke bom twee
personen licht gewond. Voor het
overige werd slechts materiële
schade aangericht.
De bomaanslagen begonnen
zich aan het begin van het toe-
ï'istenseizoen voor te doen. De
bommen werden voor reisbu
reaus, hotels, café'g en in mo
derne winkelstraten tot ontplof
fing gebracht. Dit wijst er op dat
de aanslagplegers er vooral op
uit waren de buitenlandse toeris
ten af te schrikken. Zij gaan er
klaarblijkelijk van uit dat de
steeds toenemende stroom bui
tenlandse toeristen, die zich op
Spanje richt, niet slechts de
Spaanse inkomsten vergroot,
doch dat hij tevens een verster
king betekent van het gezag der
regering-Franco.