80 meter oever van Hartelkanaal afgekalfd lOO.OOO Miljoenenschade door brand in leerfabriek DE AFSLUITING VAN DE GREVEUNGEN Zaterdag 20 juni 1964 Pagina 3 WIJZIGING FRANS KIESSTELSEL - puistjes PUROL-POEPER Overijssel krijgt een industrie-predikant De mosselsterfte in de Waddenzee Zuidafrikaanse ambassade weigerde adres in ontvangst te nemen STAKINGEN IN SPANJE DE VJUJE ZEEUW KONINGIN BEZOEKT GOUDA Donderdag heeft H. M. de Ko ningin een bezoek gebracht aan de gemeente Gouda. Foto: In gezelschap van bur gemeester mr. dr. K. F. O. James, betreedt de Koningin hier de tuin van het stedelijk museum van Gouda door het kortgeleden herbouwde Lazaruspoortje. De Franse nationale vergade ring heeft donderdagavond haar goedkeuring gehecht aan een wetsontwerp, baarbij van het stelsel van evenredige vertegen woordiging voor gemeenteraads verkiezingen wordt afgestapt. In steden van meer dan 30.000 in woners zullen de gemeenteraads leden voortaan gekozen worden bij eenvoudige meerderheid. De regering verwacht, dat sommige partijen zich nu genoodzaakt zul len voelen gemeenschappelijke lijsten op te stellen. (Adv.) In Overijssel krijgen de gere formeerde kerken een speciale industriepredikant. Dit is beslo ten door de particuliere synode van deze provincie. De industriepredikant krijgt tot taak de kerkeraden te helpen en voor te lichten. Alle gereformeerde kerken van Overijssel krijgen het verzoek bij te dragen in de kosten van het industriepastoraat. Dit wordt ƒ0,25 per ziel. De Overijsselse industriepredikant zal, zo is de bedoeling, in Twente wonen. Zijn werkgebied is echter de ge hele provincie. Reeds hebben (ie gereformeer de kerken sinds kort in dr. L. Zielhuis te Baarn een industrie predikant in algemene dienst. In Overijssel komt nu het eerste regionale industrie-pastoraat. De afsluiting van de Greve- lingen tussen Schouwen en Flak- kee is gisteren in een nieuw sta dium gekomen. De op spanning gebrachte kabel o-ver het sluitgat van de in aanbouw zijnde af- sluitdam werd beproefd door een volledige oversteek met een mo torgondel van Bruinisse naar de Flakkeese oever. Het was de Franse „gondelier" (Henri Joubert (44), die als eer ste deze oversteek maakte. Zijn tocht over de Grevelingen werd door een groot aantal belang stellenden ook gadegeslagen. toeristen Met de eigenlijke dichting van het nog resterende afsluitgat (1200 meter) zal volgende maand een begin worden gemaakt. Men hoopt in oktober zover met de werkzaamheden te zijn gevor derd dat dan reeds de afsluit- dam zal kunnen worden bereden. Tenslotte nog enkele cijfers: de kabelbaan is "92 millimeter dik, de automoteurs (of gondels) hebben een gewicht van (onge laden) 28 ton; het laadnet (of beugeltas) zelf weegt twee ton en de uit te storten last weegt 10 ton. In het geheel moet on geveer 190.000 ton materiaal in 80 meter van de oever van het Hartelkanaal in het Europoort- gebied is afgekalfd. Het bewus te stuk ligt langs een industrie terrein dat werd opgespoten. Een raffinaderij (Gulf-oil) is de enige maatschappij die moei lijkheden ondervindt van de in storting van 80 meter wal van het Hartelkanaal. Binnenvaart- tankers die normaal de laad- installatie van Gulf-oil aan het Brielse meer via dit kanaal kun ne bereiken, moeten thans een grote omweg maken om het Brielse meer te bereiken. De route via Hellevoetsluis en het Voornse kanaal betekent voor de binnenvaarttankers een extra vaartijd van acht tot tien uur vergeleken met de oude scheep vaartweg door het Hartelkanaal. (Zeeschepen maken geen gebruik van dit kanaal.) Hoewel de stremming van het scheepvaartverkeer op het Har- het sluitgat worden gestort, te weten 55.000 ton grof grind, 80.000 ton stortsteen en een re- servevoorraad van ongeveer 60.000 ton. telkanaal als „lastig" wordt on dervonden, gelooft men toch niet dat deze onoverkomelijke bezwa ren met zich mee zal brengen. Omdat de omzet in de zomer maanden minder groot is dan in de winter, zal er vermoedelijk geen stagnatie in de bevoorra ding ontstaan. Bij Gulf-oil ver wacht men dat de stremming over drie a vier dagen zal kun nen worden opgeheven. SCHIP KAPSEIST IN HAVEN VAN HAMBURG Het 3128 ton metende motorschip Brunswickis donderdag in de Hamburgse haven bij de Ho- waldwerke gekapseisd. Het schip had net in een droogdok een grote onderhoudsbeurt ge had. EenDuitse steward ver dronk bij het ongeluk. Twee Russen die aan boord onderhan delingen voerden om het acht jaar oude schip te kopen, konden nog net op tijd overboord sprin gen en werden door de politie te water opgepikt. De foto toont het schip, om geven door bergingsvaartuigen in de Hamburgse haven. (Adv.) VERENIGING VOOR CREMATIE AVVL AMSTERDAM. PLANTAGE MIDDENLAAN 58 Voor enige miljoenen guldens schade is aangericht door een brand, die de leerfabriek van de gebroeders Manders in Cuijk vrij dagmiddag geheel in de as heeft gelegd. Niet alleen de gebouwen maar ook de machines en alle voorraden leer gingen verloren. De brand brak omstreeks één uur uit. Het vuur ontstond in de spuiterij, die was ondergebracht in de noordwestelijke vleugel van de fabriek. Binnen een kwartier had het vuur zich over de gehele fabriek verbreid, die een opper vlakte heeft van ongeveer een halve hectare. De brandweren van Cuijk en Mill slaagden er niet niet in nog iets van de fabriek te redden. Met verscheidene stralen moesten zij omliggende gebouwen nat hou den om te voorkomen, dat ook deze een prooi van het vuur zou den worden. De administratie van het kan toor kon tijdig in veiligheid wor- Historie van het jongste verleden van Terneuzen Het oude station Hl te Terneuzen. door JOH. DE VRIES XI. Nr. 403. 6-1-1869 Bevolkingsoverzicht per 31-12-1868. Neuzen telt, op 31-12-1868 3814 zielen. Naar godsdienstige ge zindten verdeeld in Ned. Duitsch Hervormd 2901 Fr. Hervormd 1 Engelsch Hervormd 5 Evang. Luthersch 10 Remonstrantsch 2 Chr. Afgescheidenen 196 R. K. 674 Israëlieten 23 Mohammedaans 2 N.B. Op 31-12-1861 bedroeg de bevolking der provincie Zeeland 179.298 personen, te weten: 88.774 mannen 90.524 vrouwen Aantal ingezetenen te Hoek 1433 Aantal ingezetenen te Zaamslag 2849 gezindten niet aange geven. Gaan we ons thans eens wijden aan de voor Neuzen zo belang rijke gebeurtenis: de spoorwegverbindingen met België. Uit verschillende berichten blijkt, dat de concessievoorwaar den voor de aanleg van de spoorweg NeuzenAxelHulst en verder naar St. Niklaas in de Staatscourant van 15-1-1864 zijn opgenomen en ondertekend dóór minister Thorbecke, in die dagen een grote politieke figuur, voorman van de liberale partij. In de courant van 5-8-1864 zijn in het bijvoegsel opgenomen de concessievoorwaarden voor de aanleg van een spoorweg GentSelzaeteSasvangentSluiskilTerneuzen, met aanslui ting te Sluiskil op de lijn St. NiklaasNeuzen en met beweeg bare brug te Sluiskil. Langzaam maar zeker nadert de dag, waarop Neuzen uit zijn isolement zal zijn verlost. Reeds op 1-1-1866 wordt de „ijzeren weg" geopend tussen Gent en Selzaete, waar driemaal per dag een spoordienst wordt onderhouden. Op 3 april 1868, U merkt het duurde nog wel een tijd, rijdt de eerste locomotief op het gedeelte Sas van Gent—Sluiskil en zullen de werkzaamheden op het gedeelte SluiskilTerneuzen met kracht worden voortgezet. We zijn waarlijk niet achterlijk met onze spoorverbindingen in Zeeuwsch-Vlaanderen, want inmiddels lees ik, dat op 1 juli 1869 de le (feest)trein te 12.10 uit Bergen op Zoom naar Goes Het Schuttershof. zal vertrekken. Pas in 1866 komt een bericht voor, waarin staat te lezen, dat de onteigening van percelen t.b.v. de spoorweg GoesMiddelburgVlissingen door de Eerste Kamer wordt aangenomen. De woorden, op 26 mei 1862 door Z.M. Willem III uitgespro ken tijdens zijn verblijf in onze stad: „Neuzen gaat een schoone toekomst tegemoet!" zullen zeker wel verband hebben gehouden met de toen reeds bekende plannen betreffende onze spoorweg verbindingen met België. Op 8 juli 1868 wordt de eerste steen van het stationsgebouw Neuzen—Mechelen/Neuzen—Gent gelegd door de heer H. van Wattijne uit Sas van Gent. En nog is het 1868 en wel vrijdag 27 november te 10 ure, als voor het eerst een locomotief met enige wagens erachter langs de spoorweg GentTerneuzen ons stationsemplacement binnenrijdt! Als eerste stationschef wordt benoemd de heer Van Leul, voorheen als zodanig aangesteld te Moerbeke (België). De officiële indienststelling vindt op 1 april 1869 plaats. Voor lopig worden geen festiviteiten gehouden bij deze opening. Men zal wachten tot de opening van de lijn MechelenNeuzen een feit is geworden. De Neuzenaren kunnen zich dus nu de weelde veroorloven van een treinreisje naar Gent, tegen de voor die tijd wel schappelijke prijzen, die ik evenals de vertrektijden graag even memoreer De prijzen der vervoerbiljetten waren als volgt: Enkele reis: NeuzenGent NeuzenSas van Gent NeuzenSluiskil Voorlopig wordt 3 x daags gereden en wel vanuit Neuzen te 6.20, 9.50 en 4.40 uur; vanuit Gent 9.15, 4.25 en 7.20 uur. le klas 1,20 2e klas 0,75 3e klas ƒ0,60 3e klas 0,25 3e klas 0,10 300 Gentenaren, als vanouds tuk op een reisje, komen op dins dag 18 mei met de eerste pleziertrein te Neuzen aan. Een hon derdtal van hen reist met „De Telegraaf" naar Vlissingen. Ze vertrekken om 19 uur 's avonds weer naar Gent. Die 200 anderen hebben zich te Neuzen vermaakt, misschien wel met krabben vangen. In ieder geval zal er wel menige „Ollandsen druppele" zijn genuttigd in Neuzen Er wordt al dadelijk druk gebruik gemaakt van de lijn Gent Neuzen, want van 1 april (opening) t/m 30 juni 1869 zijn van het station te Neuzen vertrokken: 4690 reizigers en vervoerd aan vrachtgoederen 324.000 kg. Het duurt nog tot zaterdag 26 augustus 1871, eer de lijn Meche lenNeuzen volledig in dienst wordt gesteld. mm De openstelling van de sectie MechelenHulst vindt iets eer der plaats, n.l. in de le helft augustus 1871. De officiële opening gaat nu, zoals ik reeds vermeldde, met een kleine festiviteit gepaard, maar heel veel drukte is daarvan niet gemaakt. Ook op deze lijn wordt 3 x daags gereden en wel vanuit Neu zen: te 6.30 uur, 10.45 uur en 6 uur n.m.; vanuit Mechelen: te 6.50 uur, 10.40 uur en 5.50 uur n.m. En schrik niet! Op 1-11-1871 wordt een sneltrein Neuzen St. Niklaas ingelegd, vertrekkende 2.16 uur uit Neuzen. Met dat al is voor Oost Zeeuws-Vlaanderen een grote verbe tering tot stand gekomen. Toch gaan de verlangens van onze Axelse buren nog verder. In 1871 wordt door het gemeentebe stuur te Axel nog een commissie benoemd ter bepleiting bij de minister voor doorgraving van het kanaal vanaf Axel-Sassing via Axel naar Hulst. Maar dat is op niets uitgelopen; de minister zal het welletjes hebben gevonden! Zo te midden van de spoorwegen merk ik dat ik U nog een kleine geschiedenis verschuldigd ben, n.l. de brutale inbraak en roof bij de familie Johan Huijssenvan de Ree. De volledige publicatie hiervan zou bladzijden vullen, want niet alleen de getroffen familie, maar heel Neuzen en verreweg het gehele land van Axel was geschokt, naar mijn mening wel een bewijs, dat dergelijke misdaden niet alledaags waren in die tijd. Zoals ik U beloofd heb, dus een kort en zakelijk overzichtje van dit geval: Neuzen, 1-4-1868. Een brutale inbraak op het hoefje van Joh. Huijssen (echtg. Joh. van de Ree) nabij Neuzen wonende, 's Nachts drongen 5 personen door de bakoven heen naar bin nen, bedreigende de oude lieden die te bed lagen met mes en revolver. Medegenomen 1200,aan papier en 2000,aan goud stukjes. 8-4-'68. Aangehouden als verdacht van inbraak E. J. Passenier te Clinge, J. de Kint te Clinge (België) en overgebracht naar Goes. (Een week later nog 3 personen: De Moor, Keijzer en De Mul uit Clinge; De Moor ontsnapt later uit de gevangenis te Middel burg.) Na een uitgebreid verslag, opgenomen in een bijvoegsel nr. 411, d.d. 3-3-1869, wordt ten slotte een zekere E. J. Passenier uit Clinge tot de doodstraf veroordeeld. Door Passenier is een verzoek om gratie ingediend, die voor zover mij bekend ook is verleend. (Wordt vervolgd.) den gesteld. In de fabriek die nog kort geleden geheel was gemo derniseerd, werken ongeveer der tig personen. Het bedrijf is tegen brandscha- dê verzekerd. Het is uitgesloten te achten, dat explosies voor het olie- en gasonderzoek op de Waddenzee noemenswaard bijdroegen tot de overigens beperkte sterfte onder de mosselen in de eerste helft van mei. Als er zich geen bui tengewone omstandigheden voordoen, mag worden verwacht, dat de bedrijfsuitkomsten voor de mosselkwekers in het komen de seizoen gunstig zullen zijn. Dit blijkt uit het antwoord, dat de minister van landbouw en visserij, mr. B. Biesheuvel, geeft op vragen van het Tweede Ka merlid, de heer T. Tolman (c.h. u.). De oorzaak van de sterfte (niet alleen onder de mosselen, maar ook onder andere zeedie ren) moet worden gezocht in het massaal optreden van een plant aardige planktonsoort. Dit optre den viel samen met een voor da maand mei ongewoon weertype. Het is overigens een normaal verschijnsel, dat een deel van de halfwasmosselen en het mossel zaad niet tot een marktwaardig produkt opgroeit. De sterfte is eind mei vrijwel tot stand ge komen en de mosselen ontwikke len zich gunstig. De Zuidafrikaanse ambassade heeft vrijdagmorgen geweigerd een adres in ontvangst te nemen dat werd aangeboden door ver tegenwoordigers van 28 studen ten- en jongerenorganisaties van gllerlei schakering. In het adres werd verzocht invloed aan te wenden, „opdat ter voorkoming van een verdere heilloze toespitsing van de ver houdingen in Zuid-Afrika de vonnissen in het Rivonia-proces niet ten uitvoer worden gelegd". 50 leden van de organisaties die het adres hadden onder tekend, waren voor de aanbie ding ervan uit Amsterdam naar Den Haag gekomen. Een flinke politiemacht die van hun komst op de hoogte was, had de Alex ander Gogelweg waaraan de am bassade is gelegen, afgezet. Slechts een vijf man sterke delegatie werd toegelaten het adres aan te bieden. De delegatie werd niet in de ambassade toegelaten en kreeg te verstaan dat men het adres niet niocht aannemen. „Een or der uit Pretoria", zo zei de am bassade-employé. Ook een toe lichting of discussie werd van de hand gewezen. De delegatie heeft het adres toen maar in de brievenbus gedeponeerd. Van een betoging was geen sprake. Er deden zich geen strub belingen voor. Alleen moest een auto met het opschrift in het Engels „Bevrijd de Zuidafrikaan se gevangenen" op last van de politie worden verwijderd. Vijfhonderd arbeiders van een fabriek van werktuigmachines in Villabona bij San Sebastian zijn donderdag in staking gegaan ter ondersteuning van looneisen. De 2000 arbeiders van een fa briek van rollend spoorwegma teriaal in Beasian, die 8 juni gin gen staken, hebben het werk nog niet hervat. Woensdag hadden de 1000 arbeiders van een papierfa briek bij Renteria hun staking die 10 dagen duurde, beëindigd. 4

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1964 | | pagina 3