Verkeer en Waterstaat Ontwikkeling Europoort-mond vraagt meer tijd dan verwacht werd Radio en Televisie AFWACHTEN OF VRIENDEN KOPEN STAKING BIJ SABENA BREIDT ZICH UIT VULPENNEN EERSTE KAMER Vaste oeververbinding over de Westerschelde Verkeersveiligheid Grote droogte en bosbranden in Suriname Student Bijlsma weer in hongerstaking Algememe premiespaarwet niet onverdeeld gunstig ontvangen Frankrijk annuleert hulp aan Tunesië Kostbare vrienden De factor tijd Vrijdag 15 mei 1964 DE VRIJE ZEEUW Pagina 9 De Eerste Kamer is begonnen met de openbare behandeling van de begroting 1964 van het depar tement van verkeer en water staat. De sprekerslijst vermeldde de volgende namen: Ma zure (Arb.i, Kranenburg (C.H.U.), Ir. Geuze (C.H.U.), Teijssen (K.V.P.), Van Pelt (P.S.P.), Tjalma (A.R.P.), Delprat (V.V.D.) en Meester (P. v.d.A.). In het hoofdpunt van zijn be leid is de minister tekort gescho ten", zo luidde de conclusie van dr. ir. J. P. Mazure. Hij uitte ernstige kritiek op het feit, dat in de begroting minder gelden worden uitgetrokken voor de in vesteringen, die „teruggedron gen worden beneden het peil, dat voor de toekomst noodzakelijk is". De heer Mazure drong aan op een verbetering van het we gennet en op een hogere priori teit voor het openbaar vervoer (de Schiphollijn)Waardering had hij voor de beslissing van de minister inzake de middenberm bescherming. De heer H. C. Kranenburg drong aan op opheffing van de tramlijn Rotterdam-Helievoet- sluis en op meer reinheid op per rons en in treinen van de spoor wegen. Hij suggereerde bij deze werkzaamheden ook minder-va- liden in te schakelen. Meer voor lichting t.b.v. de binnenscheep vaart achtte hij urgent. Tenslotte schonk de heer Kra nenburg aandacht aan de benar de situatie van het wegvervoer, waarbij hij zich kritisch opstel de tegen de (recent vastgestelde nieuwe maximumtarieven. Ir. M. A. Geuze (C.H.U.) schonk woensdagmorgen aandacht aan de problemen rondom het water. „De factor water wordt in waterland ondergewaardeerd'' aldus deze afgevaardigde. Hij noemde het water een levens voorwaarde, het bloed van de landbouw, een wereldmacht en vroeg de belangstelling van de minister voor de vraagstukken als de verzilting, de kwaliteit en de verontreiniging van het water. Ir. Geuze achtte het te be treuren, dat het werk rondom de afsluiting van de Grevelin- gendam met pech wordt ach tervolgd. Hij vroeg of het af wikkelingsschema kan worden gehandhaafd. In het vervolg van zijn uiteen zetting wijdde de lieer Geuze aan dacht aan het wegenprobleeni, aan het vraagstuk van de vaste oeververbinding over de Wester schelde, aan het onderhoud en verbetering van het kanaal door Zuid-Beveland en aan de positie van de waterschappen. Hp noemde de huidige stand van zaken m.b.t. de verkeerswet- geving „onbevredigend" en „be schamend". brede en scherpe visie op de toe komst." Hij hekelde de „landhonger" van het departement van defen sie. Hij deed de suggestie tot in voering van goedkope avond- en weekeindsretours bij de spoor wegen. „Nederland kan niet meer zelfstandig een eigen lucht vaartmaatschappij exploiteren," aldus de heer Van Pelt. Hij her haalde zijn suggestie tot fusie of tot opheffing van de K. L. M. „We leven in ons land onder de druk van een onheilspellende verkeerstoekomst," aldus de heer Meesters (P.v.d.A.) in zijn mai denspeech. Hij zag maar één op lossing voor de huidige situatie: een dynamische aanpak in plaats van fragmentarische verbeterin gen. De soeialialistisehe woordvoer der noemde de onveiligheid op de weg een trieste zaak. „Wij verkeren op bezeten wegen en wij weten het," zo citeerde hij en hij achtte de huidige situatie „compleet onhoudbaar". De heer Meester concludeerde, dat er moet worden ingegrepen en wel „in grote stijl en op grote schaal". Hij stelde nadrukkelijk, dat de overheid tekort is gescho ten op het terrein van de tot standkoming van een nationaal plan tot verkeersveiligheid. Hij suggereerde over te gaan tot de instelling van een „raad voor de verkeersveiligheid,11' waarin alle direct betrokken organisaties be horen te worden opgenomen en vertegenwoordigd. Volgende week zal de behan deling van de begroting worden voortgezet. Behoudens enkele kleine buien heeft het in 1964 in Suriname nog niet geregend en dat terwijl het nu eigenlijk de regentijd is. Het gevolg hiervan is dat er in de verschillende districten geen druppel drinkwater is. Dit wordt thans met ziware trucks van Pa ramaribo naar de districten ge bracht. Op de Surinaamse markt is er geen groente te vinden en ook vruchten zijn zeer schaars. Door de grote droogte zijn op verschillende plaatsen in het binnenland tal van branden uit gebroken, waarvan de rook in de ochtenduren over het gehele land is waar te nemen. Verschil lende vliegtuigen hebben in de afgelopen dagen door de rook niet op het vliegveld Zanderij kunnen landen. De Surinaamse regering heeft een werkgroep voor de droogte opgericht om de situatie, die steeds erger wordt, te behande len. Tijd of geld Chroesjtsjovs bezoek aan Egypte is er vooral om begonnen de Afrikaanse wereld goed te laten zien dat de Sowjet-Unie niet, zo als Tsjoe En--Lai nog geen half jaar geleden, alleen maar mooie woorden over heeft voor de onderontwikkelde naties van dat werelddeel: het legt de nadruk op de Russische hulp bij de bouw van de Asoean-dam. Voor de tweede maal gaat de 34-jarige Amsterdamse student, de heer Tj. Bijlsma, in honger staking. De eerste maal deed hij dat op 31 maart tegen de armoe de in India. Nu gaat hij een actie voeren ter ondersteuning van de resolu tie die vorig jaar december door de algemene vergadering van de V. N. is aangenomen en die in houdt dat Israël aan de Pale stijnse Arabische vluchtelingen terugkeer naar hun vroegere woonplaatsen in Israël zal moe ten toestaan. Tevens wil de heer Bijlsma meer financiële steun voor de activiteiten van de U. N. R. W. A., een organisatie van de V. N. die o.a. steun ver leent aan de Arabische vluchte lingen. De heer Bijlsma zal vandaag vrijdag 15 mei, de dag waarop de staat Israël zijn bestaan begon, zijn hongerstaking beginnen. Hij denkt 16 dagen te vasten, één dag voor elk jaar "dat de Pale stijnse Arabische vluchtelingen De heer J. L. P. M. Keyssen (K.V.P.) sprak over de proble matiek van 't wegverkeer. „Mo derne wegen zijn de slagaders van de vooruitgang",, zo merkte hij op. Hij stelde, dat ons land in het internationaal wegverkeer geen grensland maar een kern land is en noemde de huidige si tuatie „niet bemoedigend, maar beangstigend". Na te hebben op gemerkt, dat de uitleg van het wegennet geien gelijke tred heeft gehouden met de uitbreiding van het autopark, wees de heer Teys- sen op de economische gevolgen van deze situatie en op de gevol gen van het onvoldoende wegen net op de verkeersveiligheid. Spreker vroeg waarom wél meer gelden konden worden uit getrokken voor de havenwerken (Europoort en Rijnmond) maar niet voor de wegenaanleg. Een onderzoek naar een andere ver- deelhouding tussen de beschik bare geldmiddelen is noodzake lijk. Hij constateerde een zekere discrepantie in de waterstaats werken tussen liet westen en overig Nederland. Hij hekelde het feit, dat de financiële middelen voor deze categorie van werken van jaar tot jaar worden vast gesteld en zo tot een object van beperkte begrotingspoli tiek is geworden. Sprekende over de verbetering en uitbreiding van het wegennet, schonk de heer J. Tjalma (A. R.) aandacht aan de financiële posi tie van de gemeenten en aan de recente tariefsverhogingen voor het wegvervoer, waarbij geen voldoende rekening is gehouden met de gevolgen van de loon- en prijsverhogingen. De P. S. P.-er M. van Pelt toonde zich niet gerust over de activiteiten en beleidsvoering.. Hij noemde minister Van Aartsen „eerder een gewetensvol wethou- ZATERDAG 16 MEI HILVERSUM I: 7.00 Nieuws; 7.10 Ochtendgym.; 7.20 Socialis tisch strijdlied; 7.2 Lichte gram.; (om 7.30 Van de voorpagina); 8.00 Nws, postduivenberichten en soc. strijdlied; 8.18 Lichte gram.; 8.30 Wegwijs: tips voor trips en vakanties; 8.40 Lichte gram.; 9.00 Loon naar werken, lezing; 9.10 Lichte gram.; 9.35 Water standen; 9.40 Met het oog op de bijbel, lezing; 9.55 De school van morgen, praatje; 10.00 Buiten lands weekoverz.; 10.15 Z.O. 135, gevar. progr.; 11.30 Zaterdag club; 12.30 Meded. t.b.v. land- en tuinbouw; 12.3 Sportnws; 13.00 Nieuws; 13.15 Vara-Varia; 13.20 Radio-Jazzclub; 13.50 Voor twin tigers; 14.25 Lichte gram.; 14.45 Kinderkoor; 15.05 Geen aardse macht begeren wij, lezing; 15.20 Operafragmenten (gr); 16.30 Boekenwijsheid; 16.50 Piano en orgel; 17.10 Lichte gram.; 17.40 Licht instr. sextet; 18.00 Nws en comm.; 18.20 Lichte gram.; 19.00 Voor de teenagers; 20.00 Nws; 20.05 Disco-festival; 21.00 Soc. comm.; 21.15 Tango-rumba-ork.; 21.45 Langs vergeten wegen, hoorspel; 22.15 Muzikale com mentaartjes; 22.30 Nieuws; 22.40 Act. kroniek; 22.55 Licht ens.; 23.25 Lichte gram.; 23.55 Nws. HILVERSUM II: 7.00 Nieuws; 7.10 Morgengebed; 7.15 Klassie ke gram.; 7.45 De zingende kerk; 7.55 Overweging; 8.00 Nws; 8.15 Strip voor de jeugd; 8.20 Djinn: gevar. progr.; 12.00 Angelus; 12.04 Kath. nws; 12.10 Country and Western Express (gr.); 12.30 Meded. t.b.v. land- en tuinbouw; 12.33 Licht instr. ens.; 12.55 Pla- tennws; 13.00 Nws; 13.15 Markt berichten; 13.18 Musicerende dilettanten; 13.40 Franse les; 14.00 Voor de jeugd; 15.00 Reis bureau Musica: Muz. uit vele landen; 15.25 Licht instr. trio; 15.40 Akkordeonorkest; 16.00 Grensland, uitz. voor jonge men sen; 16.15 Jazzmuz. met comm.; 15.40 Operettemuz.17.00 Lichte gram.; 17.30 Boekbespr.; 17.40 Roulette: muz. spelletje; 18.00 Kunstkroniek; 18.30 Lichte or- kestmuz.; 18.50 Lichtbaken, cau serie; 19.00 Nws; 19.10 Act.; 19.22 Sportperiscoop; 19.30 Susactie; 20.10 Radio-Filharmonisch ork.; 20.30 Rieleksen: amusementspro gramma; 21.30 Buurman's krant: informatie uit het buitenland; 21.50 Cabaret; 22.20 22.25 Boekbespr.; 22.30 Nieuws; 22.40 Kruispunt: discussie over de ver schijningsvorm van de kerk in de wereld van vandaag; 23.10 Nieuwe klass. gram, met comm.; 23.55 Nieuws. Televisieprogramma's. NED. TV: 15.00 Philatelistisch allerlei; 15.20 Alles draait om moeder; 15.45 Jeugdforum; 16.30 Dier in 't vizier; 17.0017.45 Voor de kinderen; 19.30 Barend de beer, tv-film voor de kinde ren; 19.35 De Beverly Hillbillies, tv-film; 20.00 Journ. en weer- overz.; 20.20 Act.; 20.35 Vader tje Aarde, musical; 21.55 Hoe bestaat 't: Toeten en blazen; 22.25 Dagsluiting; 22.4522.50 Journaal. Experimentele uitzendingen op het tweede net (kanaal 27). NED. TV: 20.15 Was sieht man Neues?, een ontmoeting met Heinz Conrads, gevar. program ma; 21.1521.45 Kleines Gast- spiel, gevar. progr., overgenomen van de Saarlandse televisie. BRUSSEL (VI.): 12.00 Nieuws; 12.03 Nieuwe gram.; 12.25 Weer bericht; 12.30 Amusementspro gramma; 12.55 Programma-over zicht; 13.00 Nws; 13.20 BRT-Hit- parade; 14.00 Nws; 14.03 Tips voor de automobilisten; 14.30 Voor de teenagers; 14.50 Gram.; 15.00 Nws; 15.03 Hoorspel; 16.27 Filmkroniek; 17.00 Nws; 17.15 Liturgische zangen; 17.25 Koor zang; 17.45 Engelse les; 18.00 Nieuws; 18.03 Voor de soldaten; 18.28 Paardesportberichten; 18.30 Kerkorgelrecital; 19.00 Nws en comm. uit Amerika; 19.30 Lichte muz.; (om 20.40 Pianorecital); 22.00 Nws; 22.15 Dansmuz.; 23.00 Nws; 23.05 Jazzmuz.; 23.55 Nws. VL. BELG. TV: 10.00—11.45 Volksuniversiteit; 15.20 Eurovi sie: Atletiek: Reportage van de British Games in het White Ci tystadion te Londen; 17.05 Voor de kleuters; 17.25 Tijd voor U; 17.5018.25 Schooltelevisie; 19.00 Religieus progr.; 19.30 Autora- ma: kroniek voor de automobi listen; 19.55 Sport; 22.00 Nieuws; 20.20 De vader van de bruid, tv-feuilleton; 20.45 Nehaville- show; 21.40 Echo; 22.10 Dick Po well stelt voor: 'n Gekke zondag (Crazy sunday), tv-speelfilm; 23.00 Nieuws. Het overleg tussen de directie van de Belgische luchtvaart maatschappij „Sabena" en de liberale vakbond van het vlie gend personeel heeft niet tot overeenstemming geleid. De sta king wortd voortgezet en meer dan de helft van de vluchten van de maatschappij voor woensdag werden geannuleerd. Sinds dinsdag worden vluchten uitgevoerd met een minimum aan cabinepersoneel. Piloten, die leidende functies in het bedrijf hebben, zijn ingeschakeld om een aantal diensten in stand te houden. Vooral het Europese net van de „Sabena" wordt door de staking getroffen, daar negentig procent van het bij de Europese diensten werkzame personeel bij de staking is betrokken. De adjunct-directeur-generaal van de „Sabena", G. Dieu, heeft verklaard hulp te verwachten van buitenlandse maatschappijen bij het onderhouden van de dien sten omdat het een „politieke staking" betreft. Inmiddels heeft ook de Bel gische vereniging van piloten Europees akkoord voor verbod van piraten zenders «*geringsdeskundigen van de raad van Europa hebben woens dag de laatste hand gelegd aan een ontwerp voor een Europees verbod van radiozenders op sche pen die buiten de territoriale wateren opereren. Het ontwerp, dat nog door het comité van mi nisters van de raad van Europa moet worden besproken, ver biedt niet alleen deze illegale zen ders, maar ook alle vormen van steun eraan, waaronder het be stellen van reclame-uitzendingen, leveranties, onderhoud van schip zich solidair verklaard met de stakers. Daardoor wordt ver wacht, dat ook het intercontinen tale net van de „Sabena" in de loop van de week zal worden ontwricht. De algemene premiespaarwet is blijkens het voorlopig verslag uit de Tweede Kamer niet on verdeeld gunstig ontvangen. Vele leden vragen hoe de regering denkt over „investeringsloon" en hoe zij de fiscale politiek dienst baar denkt te maken aan de be zitsvorming. Ook vragen zij of de regering mogelijkheden ziet om de vermogensvorming in te perken ten gunste van een betere spreiding van vermogens alsmede voor spreiding van aan delenbezit van "staatsbedrijven. Ook wordt gevraagd hoe het eigen woningbezit verder gesti muleerd zal worden. Andere leden klagen erover, dat de doelmatigheid 'van het wetsontwerp niet getoetst kan worden aan de vraag of de gel den, nodig voor deze regeling doelmatig besteed zullen worden voor de laagst betaalden. Verscheidenen leden geven de voorkeur aan bezitsvorming door het geven van fisoale faci liteiten. Besteding van inkomen en loon dient huns inziens mede een grondslag voor de belasting heffing te zijn. De meningen zijn verdeeld over het stellen van een inko mensgrens van 12.000 om aan de premieregeling te kunnen meedoen. Vele leden wensen die greng niet. Vele anderen zouden door het ontbreken ervan de voorstellen meteen van de hand wijzen. Verschillende leden betreurden het ontbreken van een S. E. R.- advies. Zij hadden vele twijfels t.a.v. de doelmatigheid van het wetsontwerp, dat, naar zij vre zen, in een systeem van „over- heidseadeautjes" zal ontaarden. In dat opzicht is zijn bezoek Nasser wellicht niet eens zo welkom, want als hij dit pronkstuk voor zijn revolutie aan bezoekers toont, worden de Russen doorgaans handig weggemoffeld. Er is Chroesjt- sjov veel aan gelegen een goede indruk op de Afrikanen te maken. Zo mag men het ook zien dat hij Algerijes „Ben Bella" met ge schenken overladen heeft, waaronder een dergelijk etalagestuk als de stuwdam: een grote staalfabriek. Toch heeft de rode leider van beiden niet zoveel te verwachten: Nasser vervolgt zijn communistische landgenoten fel en ook Ben in ballingschap leven. Hij is van Bella heeft laten doorschemeren dat het socialisme in zijn land in plan deze actie ieder jaar te her overeenstemming moet zijn met de koran en dat is het Moskouse halen, tot dit vluchtelingenpro- communisme met zijn anti-religieuse aspecten in zijn ogen bepaald bleem is opgelost, niet. Chroesjtsjov koopt zo dus een dure vriendschap, ongeveer op dezelfde gronden als het westen dit doet: om te voorkomen dat die landen in het communisme verzeild raken, waarbij, de Rus uiter aard alleen denkt aan het communisme van Mao Tse-toeng en Tsjoe En-Lai. Hij heeft de welwillendheid van de ongebonden naties nodig om te voorkomen dat de Chinezen kans zien hem van dit terrein uit te bannen; het enige waar het communisme voorlopig veld kan winnen. En dan heeft hij liever dat die landen desnoods tegen de communisten zo fel optreden als Nasser doet, dan dat ze zich aan Tsjoes zijde plaatsen. Tenslotte moet eens de ruzie tussen Peking en Moskou beslist worden en dan moeten de Chinezen asjeblieft niet teveel aanhang hebben verworven op de enige plaats waar dat kan: in de onderontwikkelde landen. Dank zij Nasser en Ben Bella heeft hij al een Chinese poging hem te isoleren weten te voorkomen: Peking wenst de Sowjet- Unie niet op een bijeenkomst van Afro-Aziatische landen al is Aziatisch Rusland groter dan heel China maar Egypte en Al gerije verlangen dit wel. Hoezeer Peking hoopt in deze kring de aanhang te verwerven die het de Chinezen mogelijk moet maken in het komend dispuut een meerderheid achter zich te krijgen, blijkt ook wel uit het in hun laatste boodschap aan Moskou geuite Chinese streven dit dispuut zo lang mogelijk uit te stellen. Nu zouden zij: als dwalenden in de leer uitgestoten worden; later wellicht zouden zij die positie kunnen omdraaien. Een verschil dat ze om de propagandistische waarde zeer op prijs stellen: ze zijn bereid te wachten in de overtuiging dat de tijd hun de noodzakelijke Afrikaanse en Aziatische ideologische satellieten zal leveren. En dat tracht Chroesjtsjov met geld te voorkomen. Frankrijk zal zijn financiële steun aan Tunesië beëindigen. Dit is woensdag op een kabinets vergadering besloten. De rege ringswoordvoerder sprak na drukkelijk van annulering en- niet van schorsing. De maat regel is een tegenzet tegen het besluit van Tunesië om land van buitenlandse eigenaren te ont eigenen. Frankrijk zal zijn culturele en technische hulp aan Tunesië op nieuw in beschouwing nemen. Het akkoord tussen Frankrijk en Tunesië werd 2 maart 1963 gesloten. Hierin is bepaald dat Tunesië het recht heeft gronden, die in handen van buitenlanders zijn, op te eisen. Frankrijk be dong echter dat zulks geleidelijk zou geschieden met het oog op de belangen van Franse landbe zitters. Frankrijk haalt nu een streep door financiële hulp ter grootte van ongeveer 165 miljoen gulden, bestaande uit kredietgaranties tot een bedrag van ongeveer 85 miljoen gulden en een langduri ge lening van ongeveer tachtig miljoen gulden, welke beide lan- durige onderhandelingen waren overeengekomen. De ontwikkeling van het Europoort-project is vertraagd doordat de voorbereidende stu dies meer tijd vergen dan werd verwacht. De streefdatum van 1 januari van dit jaar voor het ge reedkomen van de eerste hoofd fase van de Rijnmond-haven werken is niet gehaald en minis ter van Aartsen (verkeer en wa terstaat) wil zich voorlopig niet aan een nieuwe streefdatum bin den. Wel is binnen afzienbare tijd een beslissing over de hoofd lijnen van het ontwerp voor de nieuwe mond te verwachten. Dit blijkt uit het antwoord van de bewindsman op vragen van het Tweede-Kamerlid R. Laan (P.v.d.A.). Deze gaf o.m. uiting aan de ernstige bezorgd heid die in scheepvaartkringen over de totstandkoming van het Europoort-project zou heersen. De heer van Aartsen zegt dat de tijdelijke toegang tot de ha vens op Rozenburg weliswaar niet dezelfde faciliteiten kan bieden als die, welke voor een uiteindelijke oplossing noodzake lijk moeten worden geacht, maar dat niet kan worden gesteld, dat de huidige situatie gevaren ople vert. Dit zou wel het geval kun- der dan een minister met een en uitrusting en dergelijke. 64). Sally kroop dicht tegen Peters schouders aan. „Maar waarom heb je me toch niet ver teld, dat hij opgebeld heeft?" wilde ze weten. Mevrouw Camlin lachte on zeker. „Tja zie je, ik heb geen sekonde hier aan gedacht. Ik heb je bijna nooit over Peter Adamson gehoord, ik dacht dat hij gewoon een van de artsen uit het ziekenhuis was, meer niet." Sally knikte. „Maar je hebt nu de kans, hem goed te leren ken nen, mams." „Dat meende ik al te hebben begrepen," zei mevrouw Camlin droogjes. Ze liep de hall door net als Sally enkele dagen te voren, blij en bedroefd tegelijk. „En wat heb je wel allemaal voor belangrijke dingen gedaan, dat je me niet eens kon komen opzoeken?" begon Sally toen haar ondervraging. Peter bukte zich teneinde de middagkrant op te rapen. Die had hij laten vallen, toen hij haar in zijn armen had genomen. Hij vouwde het blad open en reikte het haar aan. Halverwege de voorpagina, stond een vijf kolom breed kop: „Ziekenhuis geneest hartzeer en zieken!" Er onder stond: „Timothy Foster!" „Lieve help, Peter, ze besteden er wel aandacht aan, hè?" Hij knikte. „Ze konden haast niet anders. Weet je al, dat zo wat de hele stad er zich mee bemoeit? Iedereen heeft zo zijn eigen mening voor of tegen sluiting van het Memorial." Bezorgd informeerde ze. „En wat is de grootste partij, Peter? Wie zal winnen?" Hij schudde het hoofd. „Dat kan ik je niet vertellen maar Tims verhalen zijn geweldig. Als ik weg ben moet je dit eerste beslist lezen. En Tim heeft al een week lang geen druppel ster ke drank gehad. En nu wil hij lid worden van de A.A. (Ano- nyme Alcoholisten vert.) en geheelonthouder worden. Maar tenslotte ben ik hier niet om over Tim of over het ziekenhuis te 'praten. Ik houd van je, Sally." Er waren acht dagen verstre ken, en Sally was nog steeds niet weer aan het werk. Het was echter de bedoeling, dat ze de volgende dag, een woensdag, zou beginnen. Intussen had ze alles gedaan zowel door haar invloed als door haar persoon lijke activiteit wat in haar macht was om steeds meer men sen voor het lot van het Memo rial te interesseren. Van pure opwinding had ze bijna niet geslapen en ze stond extra vroeg op, ook al, omdat ze zeker wilde zijn van een goede plaats in de rechtszaal. Ook al was dat het grootste gebouw van de hele provincie, het zou nóg dringen worden. Heel Cotton- town wilde immers bij die raads vergadering aanwezig zijn! Ondanks het oorspronkelijke plan zouden ook de minder gun stig bekend staande inwoners van de Krottenwijk komen, even als de Vrouwenvereniging en vertegenwoordigers van talloze ander instellingen, die zich in verband met hun nationaal ka rakter niet officieel mochten be moeien met plaatselijke aangele genheden. Ze vonden echter, dat het sluiten van een ziekenhuis van grote invloed was op de volksgezondheid en losten het geval daarom op deze wijze op. Van de handelskamer werd aangenomen, dat ze zich zou uit spreken vóór de sluiting van het Memorial, omdat het een goed deel van alle binnenkomende belastinggelden opslokte, ter wijl de eventuele nieuwe fabriek juist welvaart zou brengen. De Rotary en de Lions hadden le den in beide kampen. Toen Sal ly haar moeder vertelde, dat ze er ook bij wilde zijn, liet me vrouw Camlin een krachtig pro test horen. „Lieve schat, het is natuurlijk razend druk. Ik weet wel dat je weer aardig bent op geknapt, maar ik vind toch, dat je je niet in zo'n mensenmassa moet wagen. Stel je voor, dat je onder de voet wordt gelopen". Sally lachte. „Nu, die geringe kans moet ik dan maar riskeren. Ik wil beslist die opwinding, die ik ook heb helpen opbouwen, niet mislopen!" Mevrouw Camlin, die het er nog steeds niet mee eens was, stelde voor dokter Mac om raad te vragen. Ze hadden de afgelo pen dagen geen kans gezien om hun poging, het ziekenhuis voor de ondergang te behoeden, nog langer geheim voor hem te hou den. Er was veel te veel over gepraat. En toen mevrouw Cam lin zijn huis opbelde, kreeg ze van de huishoudster te horen dat de dokter extra vroeg was weg gegaan, zodat hij bijtijds in het gerechtsgebouw kon zijn! Met een zucht gaf mevrouw .Camlin haar pogingen op, en zei, dat ze dan maar met Sally zou mee gaan, en niet, zoals ze oorspron kelijk van plan was geweest, met een paar vriendinnen. (Wordt vervolgd.) nen zijn, indien op de tijdelijke mond een groter havenareaal zou worden aangesloten dan in ver band met de stroomsnelheden in en nabij die mond en de te ver wachten toenemende scheepvaart in nautisch opzicht verantwoord zou zijn. Plannen waren niet gereed Het uitblijven van een beslis sing over de definitieve mond van Europoort heeft de rijkswa terstaat niet genoodzaakt zijn plannen te herzien. Een beslis sing omtrent de hoofdlijnen van het ontwerp voor de nieuwe mond, welke binnen afzienbare tijd valt te verwachten, bleef tot nu toe uit, omdat de plannen nog niet gereed waren. In de eerste nota van 1958 van de werkgroep „ontwikkeling Rijnmondhavens" werd als streefdatum voor de voltooiing van de eerste hoofdfase der Rijn mondhavenwerken één januari 1964 genoemd. Bij het nadere onderzoek van dit bijzonder gro te project is gebleken, dat reeds de tijd, benodigd voor voorstu dies en ontwerp het aanhouden van genoemde datum onmogelijk zou doen zijn. Zo men in het licht van het bovenstaande van een vertra ging zou kunnen spreken, is deze volgens minister van Aartsen ontstaan doordat de noodzakelijke omvangrijke waterloopkundige, nautische en waterbouwkundige voor studies, hoewel zij steeds met grote voortvarendheid zijn be handeld, veel tijd hebben ge vergd. VAN DE SAN D E rXö* - v Sfc.'

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1964 | | pagina 9