Verkeer en
Waterstaat
Ontwikkeling Europoort-mond
vraagt meer tijd dan verwacht werd
Radio en Televisie
AFWACHTEN OF
VRIENDEN KOPEN
STAKING BIJ SABENA BREIDT
ZICH UIT
VULPENNEN
EERSTE KAMER
Vaste
oeververbinding
over de
Westerschelde
Verkeersveiligheid
Grote droogte
en bosbranden
in Suriname
Student Bijlsma
weer in
hongerstaking
Algememe
premiespaarwet
niet onverdeeld
gunstig ontvangen
Frankrijk
annuleert hulp aan
Tunesië
Kostbare vrienden
De factor tijd
Vrijdag 15 mei 1964
DE VRIJE ZEEUW
Pagina 9
De Eerste Kamer is begonnen
met de openbare behandeling van
de begroting 1964 van het depar
tement van verkeer en water
staat.
De sprekerslijst vermeldde de
volgende namen: Ma zure (Arb.i,
Kranenburg (C.H.U.), Ir. Geuze
(C.H.U.), Teijssen (K.V.P.), Van
Pelt (P.S.P.), Tjalma (A.R.P.),
Delprat (V.V.D.) en Meester (P.
v.d.A.).
In het hoofdpunt van zijn be
leid is de minister tekort gescho
ten", zo luidde de conclusie van
dr. ir. J. P. Mazure. Hij uitte
ernstige kritiek op het feit, dat
in de begroting minder gelden
worden uitgetrokken voor de in
vesteringen, die „teruggedron
gen worden beneden het peil, dat
voor de toekomst noodzakelijk
is". De heer Mazure drong aan
op een verbetering van het we
gennet en op een hogere priori
teit voor het openbaar vervoer
(de Schiphollijn)Waardering
had hij voor de beslissing van de
minister inzake de middenberm
bescherming.
De heer H. C. Kranenburg
drong aan op opheffing van de
tramlijn Rotterdam-Helievoet-
sluis en op meer reinheid op per
rons en in treinen van de spoor
wegen. Hij suggereerde bij deze
werkzaamheden ook minder-va-
liden in te schakelen. Meer voor
lichting t.b.v. de binnenscheep
vaart achtte hij urgent.
Tenslotte schonk de heer Kra
nenburg aandacht aan de benar
de situatie van het wegvervoer,
waarbij hij zich kritisch opstel
de tegen de (recent vastgestelde
nieuwe maximumtarieven.
Ir. M. A. Geuze (C.H.U.) schonk
woensdagmorgen aandacht aan
de problemen rondom het water.
„De factor water wordt in
waterland ondergewaardeerd''
aldus deze afgevaardigde. Hij
noemde het water een levens
voorwaarde, het bloed van de
landbouw, een wereldmacht en
vroeg de belangstelling van de
minister voor de vraagstukken
als de verzilting, de kwaliteit en
de verontreiniging van het water.
Ir. Geuze achtte het te be
treuren, dat het werk rondom
de afsluiting van de Grevelin-
gendam met pech wordt ach
tervolgd. Hij vroeg of het af
wikkelingsschema kan worden
gehandhaafd.
In het vervolg van zijn uiteen
zetting wijdde de lieer Geuze aan
dacht aan het wegenprobleeni,
aan het vraagstuk van de vaste
oeververbinding over de Wester
schelde, aan het onderhoud en
verbetering van het kanaal door
Zuid-Beveland en aan de positie
van de waterschappen. Hp
noemde de huidige stand van
zaken m.b.t. de verkeerswet-
geving „onbevredigend" en „be
schamend".
brede en scherpe visie op de toe
komst."
Hij hekelde de „landhonger"
van het departement van defen
sie. Hij deed de suggestie tot in
voering van goedkope avond- en
weekeindsretours bij de spoor
wegen. „Nederland kan niet
meer zelfstandig een eigen lucht
vaartmaatschappij exploiteren,"
aldus de heer Van Pelt. Hij her
haalde zijn suggestie tot fusie of
tot opheffing van de K. L. M.
„We leven in ons land onder de
druk van een onheilspellende
verkeerstoekomst," aldus de heer
Meesters (P.v.d.A.) in zijn mai
denspeech. Hij zag maar één op
lossing voor de huidige situatie:
een dynamische aanpak in plaats
van fragmentarische verbeterin
gen.
De soeialialistisehe woordvoer
der noemde de onveiligheid op
de weg een trieste zaak. „Wij
verkeren op bezeten wegen en
wij weten het," zo citeerde hij en
hij achtte de huidige situatie
„compleet onhoudbaar". De heer
Meester concludeerde, dat er
moet worden ingegrepen en wel
„in grote stijl en op grote
schaal". Hij stelde nadrukkelijk,
dat de overheid tekort is gescho
ten op het terrein van de tot
standkoming van een nationaal
plan tot verkeersveiligheid. Hij
suggereerde over te gaan tot de
instelling van een „raad voor de
verkeersveiligheid,11' waarin alle
direct betrokken organisaties be
horen te worden opgenomen en
vertegenwoordigd.
Volgende week zal de behan
deling van de begroting worden
voortgezet.
Behoudens enkele kleine buien
heeft het in 1964 in Suriname
nog niet geregend en dat terwijl
het nu eigenlijk de regentijd is.
Het gevolg hiervan is dat er in
de verschillende districten geen
druppel drinkwater is. Dit wordt
thans met ziware trucks van Pa
ramaribo naar de districten ge
bracht. Op de Surinaamse markt
is er geen groente te vinden en
ook vruchten zijn zeer schaars.
Door de grote droogte zijn op
verschillende plaatsen in het
binnenland tal van branden uit
gebroken, waarvan de rook in de
ochtenduren over het gehele
land is waar te nemen. Verschil
lende vliegtuigen hebben in de
afgelopen dagen door de rook
niet op het vliegveld Zanderij
kunnen landen.
De Surinaamse regering heeft
een werkgroep voor de droogte
opgericht om de situatie, die
steeds erger wordt, te behande
len.
Tijd of geld
Chroesjtsjovs bezoek aan Egypte is er vooral om begonnen de
Afrikaanse wereld goed te laten zien dat de Sowjet-Unie niet, zo
als Tsjoe En--Lai nog geen half jaar geleden, alleen maar mooie
woorden over heeft voor de onderontwikkelde naties van dat
werelddeel: het legt de nadruk op de Russische hulp bij de bouw
van de Asoean-dam.
Voor de tweede maal gaat de
34-jarige Amsterdamse student,
de heer Tj. Bijlsma, in honger
staking. De eerste maal deed hij
dat op 31 maart tegen de armoe
de in India.
Nu gaat hij een actie voeren
ter ondersteuning van de resolu
tie die vorig jaar december door
de algemene vergadering van de
V. N. is aangenomen en die in
houdt dat Israël aan de Pale
stijnse Arabische vluchtelingen
terugkeer naar hun vroegere
woonplaatsen in Israël zal moe
ten toestaan. Tevens wil de heer
Bijlsma meer financiële steun
voor de activiteiten van de
U. N. R. W. A., een organisatie
van de V. N. die o.a. steun ver
leent aan de Arabische vluchte
lingen.
De heer Bijlsma zal vandaag
vrijdag 15 mei, de dag waarop
de staat Israël zijn bestaan begon,
zijn hongerstaking beginnen. Hij
denkt 16 dagen te vasten, één
dag voor elk jaar "dat de Pale
stijnse Arabische vluchtelingen
De heer J. L. P. M. Keyssen
(K.V.P.) sprak over de proble
matiek van 't wegverkeer. „Mo
derne wegen zijn de slagaders
van de vooruitgang",, zo merkte
hij op. Hij stelde, dat ons land in
het internationaal wegverkeer
geen grensland maar een kern
land is en noemde de huidige si
tuatie „niet bemoedigend, maar
beangstigend". Na te hebben op
gemerkt, dat de uitleg van het
wegennet geien gelijke tred heeft
gehouden met de uitbreiding van
het autopark, wees de heer Teys-
sen op de economische gevolgen
van deze situatie en op de gevol
gen van het onvoldoende wegen
net op de verkeersveiligheid.
Spreker vroeg waarom wél
meer gelden konden worden uit
getrokken voor de havenwerken
(Europoort en Rijnmond) maar
niet voor de wegenaanleg. Een
onderzoek naar een andere ver-
deelhouding tussen de beschik
bare geldmiddelen is noodzake
lijk. Hij constateerde een zekere
discrepantie in de waterstaats
werken tussen liet westen en
overig Nederland. Hij hekelde het
feit, dat de financiële middelen
voor deze categorie van werken
van jaar tot jaar worden vast
gesteld en zo tot een object van
beperkte begrotingspoli tiek is
geworden.
Sprekende over de verbetering
en uitbreiding van het wegennet,
schonk de heer J. Tjalma (A. R.)
aandacht aan de financiële posi
tie van de gemeenten en aan de
recente tariefsverhogingen voor
het wegvervoer, waarbij geen
voldoende rekening is gehouden
met de gevolgen van de loon- en
prijsverhogingen.
De P. S. P.-er M. van Pelt
toonde zich niet gerust over de
activiteiten en beleidsvoering.. Hij
noemde minister Van Aartsen
„eerder een gewetensvol wethou-
ZATERDAG 16 MEI
HILVERSUM I: 7.00 Nieuws;
7.10 Ochtendgym.; 7.20 Socialis
tisch strijdlied; 7.2 Lichte gram.;
(om 7.30 Van de voorpagina);
8.00 Nws, postduivenberichten en
soc. strijdlied; 8.18 Lichte gram.;
8.30 Wegwijs: tips voor trips en
vakanties; 8.40 Lichte gram.;
9.00 Loon naar werken, lezing;
9.10 Lichte gram.; 9.35 Water
standen; 9.40 Met het oog op de
bijbel, lezing; 9.55 De school van
morgen, praatje; 10.00 Buiten
lands weekoverz.; 10.15 Z.O. 135,
gevar. progr.; 11.30 Zaterdag
club; 12.30 Meded. t.b.v. land- en
tuinbouw; 12.3 Sportnws; 13.00
Nieuws; 13.15 Vara-Varia; 13.20
Radio-Jazzclub; 13.50 Voor twin
tigers; 14.25 Lichte gram.; 14.45
Kinderkoor; 15.05 Geen aardse
macht begeren wij, lezing; 15.20
Operafragmenten (gr); 16.30
Boekenwijsheid; 16.50 Piano en
orgel; 17.10 Lichte gram.; 17.40
Licht instr. sextet; 18.00 Nws en
comm.; 18.20 Lichte gram.; 19.00
Voor de teenagers; 20.00 Nws;
20.05 Disco-festival; 21.00 Soc.
comm.; 21.15 Tango-rumba-ork.;
21.45 Langs vergeten wegen,
hoorspel; 22.15 Muzikale com
mentaartjes; 22.30 Nieuws; 22.40
Act. kroniek; 22.55 Licht ens.;
23.25 Lichte gram.; 23.55 Nws.
HILVERSUM II: 7.00 Nieuws;
7.10 Morgengebed; 7.15 Klassie
ke gram.; 7.45 De zingende kerk;
7.55 Overweging; 8.00 Nws; 8.15
Strip voor de jeugd; 8.20 Djinn:
gevar. progr.; 12.00 Angelus;
12.04 Kath. nws; 12.10 Country
and Western Express (gr.); 12.30
Meded. t.b.v. land- en tuinbouw;
12.33 Licht instr. ens.; 12.55 Pla-
tennws; 13.00 Nws; 13.15 Markt
berichten; 13.18 Musicerende
dilettanten; 13.40 Franse les;
14.00 Voor de jeugd; 15.00 Reis
bureau Musica: Muz. uit vele
landen; 15.25 Licht instr. trio;
15.40 Akkordeonorkest; 16.00
Grensland, uitz. voor jonge men
sen; 16.15 Jazzmuz. met comm.;
15.40 Operettemuz.17.00 Lichte
gram.; 17.30 Boekbespr.; 17.40
Roulette: muz. spelletje; 18.00
Kunstkroniek; 18.30 Lichte or-
kestmuz.; 18.50 Lichtbaken, cau
serie; 19.00 Nws; 19.10 Act.; 19.22
Sportperiscoop; 19.30 Susactie;
20.10 Radio-Filharmonisch ork.;
20.30 Rieleksen: amusementspro
gramma; 21.30 Buurman's krant:
informatie uit het buitenland;
21.50 Cabaret; 22.20 22.25
Boekbespr.; 22.30 Nieuws; 22.40
Kruispunt: discussie over de ver
schijningsvorm van de kerk in
de wereld van vandaag; 23.10
Nieuwe klass. gram, met comm.;
23.55 Nieuws.
Televisieprogramma's.
NED. TV: 15.00 Philatelistisch
allerlei; 15.20 Alles draait om
moeder; 15.45 Jeugdforum; 16.30
Dier in 't vizier; 17.0017.45
Voor de kinderen; 19.30 Barend
de beer, tv-film voor de kinde
ren; 19.35 De Beverly Hillbillies,
tv-film; 20.00 Journ. en weer-
overz.; 20.20 Act.; 20.35 Vader
tje Aarde, musical; 21.55 Hoe
bestaat 't: Toeten en blazen;
22.25 Dagsluiting; 22.4522.50
Journaal.
Experimentele uitzendingen
op het tweede net (kanaal 27).
NED. TV: 20.15 Was sieht man
Neues?, een ontmoeting met
Heinz Conrads, gevar. program
ma; 21.1521.45 Kleines Gast-
spiel, gevar. progr., overgenomen
van de Saarlandse televisie.
BRUSSEL (VI.): 12.00 Nieuws;
12.03 Nieuwe gram.; 12.25 Weer
bericht; 12.30 Amusementspro
gramma; 12.55 Programma-over
zicht; 13.00 Nws; 13.20 BRT-Hit-
parade; 14.00 Nws; 14.03 Tips
voor de automobilisten; 14.30
Voor de teenagers; 14.50 Gram.;
15.00 Nws; 15.03 Hoorspel; 16.27
Filmkroniek; 17.00 Nws; 17.15
Liturgische zangen; 17.25 Koor
zang; 17.45 Engelse les; 18.00
Nieuws; 18.03 Voor de soldaten;
18.28 Paardesportberichten; 18.30
Kerkorgelrecital; 19.00 Nws en
comm. uit Amerika; 19.30 Lichte
muz.; (om 20.40 Pianorecital);
22.00 Nws; 22.15 Dansmuz.; 23.00
Nws; 23.05 Jazzmuz.; 23.55 Nws.
VL. BELG. TV: 10.00—11.45
Volksuniversiteit; 15.20 Eurovi
sie: Atletiek: Reportage van de
British Games in het White Ci
tystadion te Londen; 17.05 Voor
de kleuters; 17.25 Tijd voor U;
17.5018.25 Schooltelevisie; 19.00
Religieus progr.; 19.30 Autora-
ma: kroniek voor de automobi
listen; 19.55 Sport; 22.00 Nieuws;
20.20 De vader van de bruid,
tv-feuilleton; 20.45 Nehaville-
show; 21.40 Echo; 22.10 Dick Po
well stelt voor: 'n Gekke zondag
(Crazy sunday), tv-speelfilm;
23.00 Nieuws.
Het overleg tussen de directie
van de Belgische luchtvaart
maatschappij „Sabena" en de
liberale vakbond van het vlie
gend personeel heeft niet tot
overeenstemming geleid. De sta
king wortd voortgezet en meer
dan de helft van de vluchten van
de maatschappij voor woensdag
werden geannuleerd.
Sinds dinsdag worden vluchten
uitgevoerd met een minimum
aan cabinepersoneel. Piloten, die
leidende functies in het bedrijf
hebben, zijn ingeschakeld om
een aantal diensten in stand te
houden. Vooral het Europese net
van de „Sabena" wordt door de
staking getroffen, daar negentig
procent van het bij de Europese
diensten werkzame personeel bij
de staking is betrokken.
De adjunct-directeur-generaal
van de „Sabena", G. Dieu, heeft
verklaard hulp te verwachten
van buitenlandse maatschappijen
bij het onderhouden van de dien
sten omdat het een „politieke
staking" betreft.
Inmiddels heeft ook de Bel
gische vereniging van piloten
Europees akkoord
voor verbod van piraten
zenders
«*geringsdeskundigen van de
raad van Europa hebben woens
dag de laatste hand gelegd aan
een ontwerp voor een Europees
verbod van radiozenders op sche
pen die buiten de territoriale
wateren opereren. Het ontwerp,
dat nog door het comité van mi
nisters van de raad van Europa
moet worden besproken, ver
biedt niet alleen deze illegale zen
ders, maar ook alle vormen van
steun eraan, waaronder het be
stellen van reclame-uitzendingen,
leveranties, onderhoud van schip
zich solidair verklaard met de
stakers. Daardoor wordt ver
wacht, dat ook het intercontinen
tale net van de „Sabena" in de
loop van de week zal worden
ontwricht.
De algemene premiespaarwet
is blijkens het voorlopig verslag
uit de Tweede Kamer niet on
verdeeld gunstig ontvangen. Vele
leden vragen hoe de regering
denkt over „investeringsloon" en
hoe zij de fiscale politiek dienst
baar denkt te maken aan de be
zitsvorming. Ook vragen zij of
de regering mogelijkheden ziet
om de vermogensvorming in te
perken ten gunste van een
betere spreiding van vermogens
alsmede voor spreiding van aan
delenbezit van "staatsbedrijven.
Ook wordt gevraagd hoe het
eigen woningbezit verder gesti
muleerd zal worden.
Andere leden klagen erover,
dat de doelmatigheid 'van het
wetsontwerp niet getoetst kan
worden aan de vraag of de gel
den, nodig voor deze regeling
doelmatig besteed zullen worden
voor de laagst betaalden.
Verscheidenen leden geven de
voorkeur aan bezitsvorming
door het geven van fisoale faci
liteiten. Besteding van inkomen
en loon dient huns inziens mede
een grondslag voor de belasting
heffing te zijn.
De meningen zijn verdeeld
over het stellen van een inko
mensgrens van 12.000 om aan
de premieregeling te kunnen
meedoen. Vele leden wensen die
greng niet. Vele anderen zouden
door het ontbreken ervan de
voorstellen meteen van de hand
wijzen.
Verschillende leden betreurden
het ontbreken van een S. E. R.-
advies. Zij hadden vele twijfels
t.a.v. de doelmatigheid van het
wetsontwerp, dat, naar zij vre
zen, in een systeem van „over-
heidseadeautjes" zal ontaarden.
In dat opzicht is zijn bezoek Nasser wellicht niet eens zo welkom,
want als hij dit pronkstuk voor zijn revolutie aan bezoekers toont,
worden de Russen doorgaans handig weggemoffeld. Er is Chroesjt-
sjov veel aan gelegen een goede indruk op de Afrikanen te maken.
Zo mag men het ook zien dat hij Algerijes „Ben Bella" met ge
schenken overladen heeft, waaronder een dergelijk etalagestuk als
de stuwdam: een grote staalfabriek.
Toch heeft de rode leider van beiden niet zoveel te verwachten:
Nasser vervolgt zijn communistische landgenoten fel en ook Ben in ballingschap leven. Hij is van
Bella heeft laten doorschemeren dat het socialisme in zijn land in plan deze actie ieder jaar te her
overeenstemming moet zijn met de koran en dat is het Moskouse halen, tot dit vluchtelingenpro-
communisme met zijn anti-religieuse aspecten in zijn ogen bepaald bleem is opgelost,
niet.
Chroesjtsjov koopt zo dus een dure vriendschap, ongeveer op
dezelfde gronden als het westen dit doet: om te voorkomen dat die
landen in het communisme verzeild raken, waarbij, de Rus uiter
aard alleen denkt aan het communisme van Mao Tse-toeng en Tsjoe
En-Lai.
Hij heeft de welwillendheid van de ongebonden naties nodig om
te voorkomen dat de Chinezen kans zien hem van dit terrein uit
te bannen; het enige waar het communisme voorlopig veld kan
winnen. En dan heeft hij liever dat die landen desnoods tegen de
communisten zo fel optreden als Nasser doet, dan dat ze zich aan
Tsjoes zijde plaatsen. Tenslotte moet eens de ruzie tussen Peking
en Moskou beslist worden en dan moeten de Chinezen asjeblieft
niet teveel aanhang hebben verworven op de enige plaats waar dat
kan: in de onderontwikkelde landen.
Dank zij Nasser en Ben Bella heeft hij al een Chinese poging
hem te isoleren weten te voorkomen: Peking wenst de Sowjet-
Unie niet op een bijeenkomst van Afro-Aziatische landen al is
Aziatisch Rusland groter dan heel China maar Egypte en Al
gerije verlangen dit wel.
Hoezeer Peking hoopt in deze kring de aanhang te verwerven die
het de Chinezen mogelijk moet maken in het komend dispuut een
meerderheid achter zich te krijgen, blijkt ook wel uit het in hun
laatste boodschap aan Moskou geuite Chinese streven dit dispuut
zo lang mogelijk uit te stellen.
Nu zouden zij: als dwalenden in de leer uitgestoten worden; later
wellicht zouden zij die positie kunnen omdraaien. Een verschil dat
ze om de propagandistische waarde zeer op prijs stellen: ze zijn
bereid te wachten in de overtuiging dat de tijd hun de noodzakelijke
Afrikaanse en Aziatische ideologische satellieten zal leveren.
En dat tracht Chroesjtsjov met geld te voorkomen.
Frankrijk zal zijn financiële
steun aan Tunesië beëindigen.
Dit is woensdag op een kabinets
vergadering besloten. De rege
ringswoordvoerder sprak na
drukkelijk van annulering en-
niet van schorsing. De maat
regel is een tegenzet tegen het
besluit van Tunesië om land van
buitenlandse eigenaren te ont
eigenen.
Frankrijk zal zijn culturele en
technische hulp aan Tunesië op
nieuw in beschouwing nemen.
Het akkoord tussen Frankrijk
en Tunesië werd 2 maart 1963
gesloten. Hierin is bepaald dat
Tunesië het recht heeft gronden,
die in handen van buitenlanders
zijn, op te eisen. Frankrijk be
dong echter dat zulks geleidelijk
zou geschieden met het oog op
de belangen van Franse landbe
zitters.
Frankrijk haalt nu een streep
door financiële hulp ter grootte
van ongeveer 165 miljoen gulden,
bestaande uit kredietgaranties
tot een bedrag van ongeveer 85
miljoen gulden en een langduri
ge lening van ongeveer tachtig
miljoen gulden, welke beide lan-
durige onderhandelingen waren
overeengekomen.
De ontwikkeling van het
Europoort-project is vertraagd
doordat de voorbereidende stu
dies meer tijd vergen dan werd
verwacht. De streefdatum van 1
januari van dit jaar voor het ge
reedkomen van de eerste hoofd
fase van de Rijnmond-haven
werken is niet gehaald en minis
ter van Aartsen (verkeer en wa
terstaat) wil zich voorlopig niet
aan een nieuwe streefdatum bin
den. Wel is binnen afzienbare
tijd een beslissing over de hoofd
lijnen van het ontwerp voor de
nieuwe mond te verwachten.
Dit blijkt uit het antwoord
van de bewindsman op vragen
van het Tweede-Kamerlid R.
Laan (P.v.d.A.). Deze gaf o.m.
uiting aan de ernstige bezorgd
heid die in scheepvaartkringen
over de totstandkoming van het
Europoort-project zou heersen.
De heer van Aartsen zegt dat
de tijdelijke toegang tot de ha
vens op Rozenburg weliswaar
niet dezelfde faciliteiten kan
bieden als die, welke voor een
uiteindelijke oplossing noodzake
lijk moeten worden geacht, maar
dat niet kan worden gesteld, dat
de huidige situatie gevaren ople
vert. Dit zou wel het geval kun-
der dan een minister met een en uitrusting en dergelijke.
64). Sally kroop dicht tegen
Peters schouders aan. „Maar
waarom heb je me toch niet ver
teld, dat hij opgebeld heeft?"
wilde ze weten.
Mevrouw Camlin lachte on
zeker. „Tja zie je, ik heb
geen sekonde hier aan
gedacht. Ik heb je bijna nooit
over Peter Adamson gehoord, ik
dacht dat hij gewoon een van
de artsen uit het ziekenhuis was,
meer niet."
Sally knikte. „Maar je hebt nu
de kans, hem goed te leren ken
nen, mams."
„Dat meende ik al te hebben
begrepen," zei mevrouw Camlin
droogjes. Ze liep de hall door
net als Sally enkele dagen te
voren, blij en bedroefd tegelijk.
„En wat heb je wel allemaal
voor belangrijke dingen gedaan,
dat je me niet eens kon komen
opzoeken?" begon Sally toen
haar ondervraging.
Peter bukte zich teneinde de
middagkrant op te rapen. Die
had hij laten vallen, toen hij haar
in zijn armen had genomen. Hij
vouwde het blad open en reikte
het haar aan. Halverwege de
voorpagina, stond een vijf kolom
breed kop: „Ziekenhuis geneest
hartzeer en zieken!" Er onder
stond: „Timothy Foster!"
„Lieve help, Peter, ze besteden
er wel aandacht aan, hè?"
Hij knikte. „Ze konden haast
niet anders. Weet je al, dat zo
wat de hele stad er zich mee
bemoeit? Iedereen heeft zo zijn
eigen mening voor of tegen
sluiting van het Memorial."
Bezorgd informeerde ze. „En
wat is de grootste partij, Peter?
Wie zal winnen?"
Hij schudde het hoofd. „Dat
kan ik je niet vertellen maar
Tims verhalen zijn geweldig. Als
ik weg ben moet je dit eerste
beslist lezen. En Tim heeft al
een week lang geen druppel ster
ke drank gehad. En nu wil hij
lid worden van de A.A. (Ano-
nyme Alcoholisten vert.) en
geheelonthouder worden. Maar
tenslotte ben ik hier niet om
over Tim of over het ziekenhuis
te 'praten. Ik houd van je, Sally."
Er waren acht dagen verstre
ken, en Sally was nog steeds
niet weer aan het werk. Het
was echter de bedoeling, dat ze
de volgende dag, een woensdag,
zou beginnen. Intussen had ze
alles gedaan zowel door haar
invloed als door haar persoon
lijke activiteit wat in haar
macht was om steeds meer men
sen voor het lot van het Memo
rial te interesseren.
Van pure opwinding had ze
bijna niet geslapen en ze stond
extra vroeg op, ook al, omdat ze
zeker wilde zijn van een goede
plaats in de rechtszaal. Ook al
was dat het grootste gebouw van
de hele provincie, het zou nóg
dringen worden. Heel Cotton-
town wilde immers bij die raads
vergadering aanwezig zijn!
Ondanks het oorspronkelijke
plan zouden ook de minder gun
stig bekend staande inwoners
van de Krottenwijk komen, even
als de Vrouwenvereniging en
vertegenwoordigers van talloze
ander instellingen, die zich in
verband met hun nationaal ka
rakter niet officieel mochten be
moeien met plaatselijke aangele
genheden. Ze vonden echter, dat
het sluiten van een ziekenhuis
van grote invloed was op de
volksgezondheid en losten het
geval daarom op deze wijze op.
Van de handelskamer werd
aangenomen, dat ze zich zou uit
spreken vóór de sluiting van het
Memorial, omdat het een goed
deel van alle binnenkomende
belastinggelden opslokte, ter
wijl de eventuele nieuwe fabriek
juist welvaart zou brengen. De
Rotary en de Lions hadden le
den in beide kampen. Toen Sal
ly haar moeder vertelde, dat ze
er ook bij wilde zijn, liet me
vrouw Camlin een krachtig pro
test horen. „Lieve schat, het is
natuurlijk razend druk. Ik weet
wel dat je weer aardig bent op
geknapt, maar ik vind toch, dat
je je niet in zo'n mensenmassa
moet wagen. Stel je voor, dat je
onder de voet wordt gelopen".
Sally lachte. „Nu, die geringe
kans moet ik dan maar riskeren.
Ik wil beslist die opwinding, die
ik ook heb helpen opbouwen,
niet mislopen!"
Mevrouw Camlin, die het er
nog steeds niet mee eens was,
stelde voor dokter Mac om raad
te vragen. Ze hadden de afgelo
pen dagen geen kans gezien om
hun poging, het ziekenhuis voor
de ondergang te behoeden, nog
langer geheim voor hem te hou
den. Er was veel te veel over
gepraat. En toen mevrouw Cam
lin zijn huis opbelde, kreeg ze
van de huishoudster te horen dat
de dokter extra vroeg was weg
gegaan, zodat hij bijtijds in het
gerechtsgebouw kon zijn! Met
een zucht gaf mevrouw .Camlin
haar pogingen op, en zei, dat ze
dan maar met Sally zou mee
gaan, en niet, zoals ze oorspron
kelijk van plan was geweest, met
een paar vriendinnen.
(Wordt vervolgd.)
nen zijn, indien op de tijdelijke
mond een groter havenareaal zou
worden aangesloten dan in ver
band met de stroomsnelheden in
en nabij die mond en de te ver
wachten toenemende scheepvaart
in nautisch opzicht verantwoord
zou zijn.
Plannen waren niet gereed
Het uitblijven van een beslis
sing over de definitieve mond
van Europoort heeft de rijkswa
terstaat niet genoodzaakt zijn
plannen te herzien. Een beslis
sing omtrent de hoofdlijnen van
het ontwerp voor de nieuwe
mond, welke binnen afzienbare
tijd valt te verwachten, bleef tot
nu toe uit, omdat de plannen nog
niet gereed waren.
In de eerste nota van 1958 van
de werkgroep „ontwikkeling
Rijnmondhavens" werd als
streefdatum voor de voltooiing
van de eerste hoofdfase der Rijn
mondhavenwerken één januari
1964 genoemd. Bij het nadere
onderzoek van dit bijzonder gro
te project is gebleken, dat reeds
de tijd, benodigd voor voorstu
dies en ontwerp het aanhouden
van genoemde datum onmogelijk
zou doen zijn.
Zo men in het licht van het
bovenstaande van een vertra
ging zou kunnen spreken, is
deze volgens minister van
Aartsen ontstaan doordat de
noodzakelijke omvangrijke
waterloopkundige, nautische
en waterbouwkundige voor
studies, hoewel zij steeds met
grote voortvarendheid zijn be
handeld, veel tijd hebben ge
vergd.
VAN DE SAN D E
rXö* -
v Sfc.'