eminent
PROEFNEMING MET „VERZUILING"
VAN RIJKSWEGEN
'T BEVAHUIS
UW MUZIEK WERELD
MUZIEKHUIS „SOHORA"
KOSTER-DEY
MEISJES
MARKER
METERFAERIEK
TERNEUZEN
Ifsebaert's grote
Weekend- reklame
fa E. A. IJsebaert
DE METERFABRIEK TERNEUZEN
JC&C&&C& (L(& S'CiftfstyiAC'fo
r
Vrijdag 15 mei 1964
DE VRIJE ZEEUW
Pagina 3
GESLOTEN
ƒ0,49
ƒ0,69
ƒ0,39
ƒ1,49
Sas van Gent
Terneuzen
Industrieweg
V.VAV%VV.W.V.V.V.WWAV.W.W.W.VAW
WETHOUDERSKWESTIE
TE SAS VAN GENT
INVESTERING VAN 37,5
GULDEN
MILJOEN
Nogmaals kritiek van Chroesjtsjov
op de Chinezen
dansvreugde en spontane
gezelligheid kenmerken de
dansavonden bij Cor Bil-
derbeek. Jongelui die het
goede willen, zijn a 11 ij d
welkom.
GEZELLIGE EINDLES
Heden om 8 uur voor be
ginners en gevorderden.
DANSAVOND
2e Pinksterdag om 7.45 u.
in onze dansschool Dijk-
straat 10.
SLOTBAL
Het feest van het jaar.
Zaterdag 23 mei van 8 tot
12 uur, Luxor-Theater.
Prima band.
DINSDAG 19 MEI
(3e Pinksterdag)
Noordstraat 22 Terneuaen
Zelf spelen
en genieten
ban rlp volwaardig v.
van ae elektronisch
..77 ORGEL f I885|®
rijkdom van
Komt vrijblijvend eens kijken!
Noordstraat 92 Nieuwstraat 5
TERNEUZEN
-JikJ \-ij -v-i
9
Weststraat 13 AXEL
Jonge verse HAANTJES - per 500 gr. 2 20
1 royaal SOEPCOMPLET 0 98
500 gram MALSE STOOFLAPJES f 9 4 Q
(iets doorregen) J
500 grom DIK VET GEZOUTEN SPEK
500 gram malse HALSCARBONADE 2 09
100 gram GELDERSE HAM
100 gram RUNDERROOKVLEES
100 gram SNIJ WORST
2 blikjes CORNEDBEAF
Vlooswijkstraat
Wij vragen wegen uitbreiding]
.(leeftijd tot 20 jaar*
Sn
(leeftijd tot 35 jaarï
voor lichte montage-arbeid ».<L)
Goed loon
Gratis werkkleding
Vergoeding van reiskosten
Geen ploegendienst
VAST WERK In prettige fliSJéffll WK»
geving.
Vraagt inlichtingen OR ome ïlUJngi»
avondent
vrijdag 15 mei in 't Schippershuis, West
kade 106, nam. 78.30 uur;
vrijdag 15 mei in Lunchroom v. Assohe,
Noordstraat 5, nam. 78.30 uur.
J tijdens werktijd 8fiK
het MONTAGE-ATELIER
METERFABRIEK, Industrieweg
17, Terneuzen. U kunt desgel
wenst ook schriftelijke sollicitaj
ties richten aan dit adres.
De berichten in het dagblad
De Stem van 2 en 3 mei over de
motie van wantrouwen tegen de
KVP-wethouder van openbare
werken te Sas van Gent, de heer
De Maayer, heb ik met meer dan
normale verbazing, om niet te
zeggen met verslagenheid gele
zen. Vele Sassenaars delen met
mij deze mening.
Vele jaren heb ik met de heer
De Maayer samengewerkt in de
gemeenteraad en in de gemeen
telijke instelling voor sociale
zorg. In de jaren, dat ik zelf zit
ting mocht hebben in het raads-
college heb ik de heer De Maay
er als wethouder en als raadslid
leren waarderen als een eerlijk
en sociaal voelend mens en een
harde werker. Voor de vele diens
ten, die hij de gemeenschap van
Sas van Gent heeft bewezen, is
hem dan ook terecht een konink
lijke onderscheiding toegekend.
En nu, als een donderslag bij
heldere hemel, een commissie
van onderzoek en een motie van
wantrouwen tegen wethouder
De Maayer. Dat deze nota werd
ingediend door de fractievoor
zitter van de KVP, de heer De
Rijk, de fractievoorzitter van de
partij, waarvan ook de heer De
Maayer lid is, doet toch wel de
deur dicht, zou ik denken. Dat
de heer De Rijk ook nog voor
zitter was van de commissie van
onderzoek is voor mij en voor
velen met mij totaal onbegrijpe
lijk. Volgens mij had de heer De
Rijk helemaal niet in die com
missie mogen zitten, alleen al
niet, omdat het van te voren
vast stond, dat de heer De Rijk
een tegenstander van de heer De
Maayer was en een goede vriend
van de opzichter, dus niet onpar
tijdig. Een commissie van onder
zoek moet in alle opzichten on
partijdig zijn, neutraal dus, an
ders is het onmogelijk een eer
lijk en rechtvaardig onderzoek
in te stellen. Hoe heeft de KVP-
fractie deze gang van zaken kun
nen dulden? Moet ik hieruit con
cluderen, dat men met voorbe
dachte rade is te werk gegaan
om de heer De Maayer beentje
te lichten en alzo plaats te ma
ken voor een nieuwe wethouder,
die wellicht al van te voren be
kend is en die misschien reeds
zijn medewerking aan deze af
faire verleent?
Dat hier politiek achter schuilt,
zal wel niemand willen tegen
spreken. Daar is men het in Sas
van Gent wel over eens, behalve
misschien dan de heer De Rijk
en zijn medehelpers.
Ware het niet veel en veel wij
zer geweest de commissie van
onderzoek samen te stellen uit
enkele vrije burgers? En dan
van alle gezindten? De commis
sie had in elk geval niet mogen
bestaan uit hoofdzakelijk tegen
standers van de heer De Maayer.
Maar uit hetgeen ik hoor was
dit de wens van de heer De Rijk.
Waarom...? Och, ik geloof, dat
dit wel duidelijk is.
Hoe komt het verder, dat het
rapport niet van te voren aan
de raadsleden bekend gemaakt
is? De commissie van onderzoek
moest toch verslag aan de raad
uitbrengen? Daarvoor was de
commissie toch ingesteld? Kon
het rapport geen daglicht zien?
Zelfs aan de KVF-leden werd
niets medegedeeld. Slechts twee
dagen tevoren kregen de raads
leden de conclusie van de com
missie toegestuurd. Die waren
aan de meesten al wel bekend,
vóórdat de commissie aan zijn
onderzoek begon.
In de conclusie, die door de
heer De Rijk werd voorgelezen,
werd gezegd, dat er zes arbei
ders zijn gehoord en uit deze ge
sprekken zou vastgesteld zijn, dat
de verhouding tussen de arbei
ders en wethouder De Maayer
veel te wensen overlaat. Gesteld,
dat dit waar zou zijn (wat ik
zelf niet kan geloven, omdat ik
de heer De Maayer van nabij
ken), dan vraag ik mij toch in
alle ernst af: Wie moet er nu op
het matje verschijnen, degene,
die werk mag en moet opdragen,
of degene die, als hem werk
wordt opgedragen, daarover in
toorn ontsteekt en de wethouder
met een schop bedreigt? Mag ik
verder aan de commissie vragen
hoeveel van de ondervraagde
personen er tegen de wethouder
getuigd hebben? En waarom
werden er maar zes gehoord? Ik
heb met verschillende arbeiders
gesproken, maar zij hadden geen
klachten. Volgens de commissie
heeft de wethouder ook nog ge
faald in zijn beleid en waren er
moeilijkheden in de top. Waarom
haalt men dan de arbeiders er
bij? Die behoren toch niet bij de
top. Of is het hier alleen maar
te doen om de arbeiders te ge
bruiken tegen iemand bij de top?
Dgt hiervoor wijselijk bedankt
werd door de arbeiders is volko
men begrijpelijk. Als men onrust
wil zaaien onder het gemeente-
personeel moet men nog meer
van dergelijke commissies in
stellen
Om nu terug te komen tot de
voorzitter van de commissie, het
komt mij voor, dat de heer De
Rijk, als „speciale vriend van de
opzichter" met voorbedachte rade
de zijde van zijn vriend, de op
zichter, heeft gekozen, om hem
er bovenop te helpen en zijn ge
kozen tegenstander de wet
houder er onder te krijgen.
En dan te weten, dat ze eigenlijk
alle drie KVP'ers zijn (zogezegd
dan). Als er werkelijk sprake
van éénheid was geweest, had
dit nooit kunnen gebeuren. Met
een beetje naastenliefde had men
dit geschil tussen wethouder en
opzichter kunnen oplossen. Men
wilde dit blijkbaar niet.
Het is al heel wat jaren ge
leden ik was toen zelf nog
raadslid en de heer De Maay
er was toen geen wethouder
dat zich ongeveer dezelfde moei
lijkheden hebben voorgedaan. Er
was een bekwaam vakman aan
genomen om straten te maken.
Maar hoe bekwaam hij ook was,
hij moest tengevolge van de da
gelijkse twisten ontslag nemen.
Het kon niet langer. De opzich
ter, die hierbij betrokken was,
heeft men toen niet op het mat
je laten komen. De man, die de
oorzaak van de herhaalde ruzies
was, hee,ft men ook met rust
gelaten. Deze zelfde mensen zijn
nu ook weer bij deze moeilijk
heden betrokken. Nogmaals, toen
heeft men niet ingegrepen, ter
wijl er toch raadsleden waren,
die dit ten zeerste betreurden,
waaronder ook mijn persoon.
Alles bleef zoals het was. En
nu... een rel. De wethouder
moest er uit. Maar gaan de
boosdoeners er uit? Zij blijven
Ik las verder, dat de heer De
Maayer met september zou weg
gaan, als de raad hem tenminste
nog even zou laten aanblijven.
Mijnheer De Maayer, ik zou
U de raad willen geven: ga niet
vrijwillig weg, blijf op uw post.
U hebt reeds vele jaren uw werk
als raadslid en als wethouder ge
daan met inzet van al uw krach
ten. U hebt het werk in alle een
voud gedaan. U hebt Uzelf nooit
op de borst geslagen, al had U dit
wel eens mogen doen. Maar
daarvoor was U te bescheiden
en dat siert U te meer. In de
jaren, die ik in de gemeenteraad
met U heb samengewerkt, heb
ik U persoonlijk leren kennen en
waarderen, ook al waren wij niet
van dezelfde partij. In debatten
of bij stemmingen stonden wij
wel eens tegenover elkaar, maar
de samenwerking was er niet
minder om. Deze samenwerking
was mogelijk, omdat U in alle
opzichten eerlijk was en altijd
open stond voor de mening van
anderen. Ook aan mijn samen
werking met U in de gemeente
lijke instelling voor sociale zorg
bewaar ik de prettigste herinne
ringen. Ook daar was U in alle
opzichten een sociaaldenkend
mens. Het was steeds uw stre
ven de mens in nood te helpen,
onverschillig van welke richting
of geloof. zou U willen zeg
gen: houdt U sterk en weet, dat
dit alles U wordt aangedaan
door mensen, die niet het laatste
woord hebben, maar die zelf
eens geoordeeld zullen worden.
Zij zullen nog veel moeten goed
maken, wil het grote vonnis niet
vernietigend zijn.
Nog een enkel woord tot de
voorzitter van de commissie van
onderzoek. Mijnheer De Rijk, wij
kennen elkaar heel goed. Ik
vraag U in alle ernst: neem die
motie van wantrouwen terug.
Het kan nog. Het is nog niet te
laat. Ik ben er van overtuigd dat,
als U dit oplost, U de gemeente
Sas van Gent, Uzelf, de heer De
Maayer in het bijzonder en vele
medeburgers een dienst zult be
wijzen. Ik reken op uw goede
wil en ik hoop, dat U mijn ver
trouwen niet zult beschamen.
JAC. DE BRAAL
(Ned. Herv.)
Sas van Gent, Beatrixstraat 21.
Op een gedeelte van rijksweg
12 (Den HaagArnhem) in de
omgeving van het drukke ver
keersplein Oude Ki.in bij Utrecht
is gisteren een proefneming be
gonnen met een draadloos meld
systeem, dat van grote betekenis
wordt geacht voor verkeersonge
vallen, verkeersgeleidingen en
het signaleren en opsporen van
misdrijven.
Een paar maanden zal de
proefneming met deze tien meld
zuilen over een afstand van on
geveer tien kilometer duren. Op
basis van de technische ervarin
gen zal dan verder worden ge
werkt aan de „verzuiling" van
onze rijkswegen met dit draad
loze meldsysteem, waarvoor de
ministeries van Verkeer, van
Justitie en van Binnenlandse Za
ken op interdepartementaal ni
veau zijn gaan samenwerken.
Het draadloze radiofonische
meldzuilensysteem kost voor
2000 kilometer rijkswegen (3000
„praatpalen" of 1500 paren)
ongeveer 11,5 miljoen gulden
aan kapitaaluitgaven en 100.000
aan jaarlijkse lasten. Dat is aan
zienlijk voordeliger dan het tele
fonische meldsysteem, waarmee
A.N.W.B. en overheid hebben
geëxperimenteerd bij Rijswijk.
Dit systeem vergt bij een gelijke
toepassing een investering van
37,5 miljoen en een jaarlijkse
last van ƒ192.000.
De hoofdcommissaris van de
Utrechtse gemeentepolitie, da
heer H. W. Offers, en de burge
meester van Linschoten, de heer
L. W. H. de Geus, hebben de eer
ste draadloze praatpalen in ge
bruik gesteld. Dit nieuwe radio
fonische meldsysteem, dat bin
nenkort langs alle rijkswegen
toepassing zal vinden, berust op
een Nederlands-Deense vinding.
De praatpalen bestaan uit een
eenvoudige metalen mast, waar
aan een kastje met de appara
tuur (nagenoeg dezelfde bedie
ning als een mobilofoon) en de
antenne zijn bevestigd. Elke
praatpaal staat in directe ver
binding met de dichtstbijzijnde
meldpost van de politie.
ZEER EFFICIËNT
De voeding van de praatpalen
geschiedt door batterijen. Tijdens
de proefneming krijgt ook een
door de politie gewenste voor
ziening definitieve vorm om
meldzuilen bovendien uit te rus
ten met lichtbakken, voorzien
van transparante opschriften
(ongeval - mist - gladheid), wel
ke draadloos vanaf de politie-
meldkamer naar behoefte in
werking kunnen worden gesteld.
Jhr. mr. F. A. Groeninx van
Zoelen, directeur-generaal, hoofd
van de directie politie van het
ministerie van Justitie, noemde
de radiomeldzuilen zeer efficiënt
voor operationeel gebruik. Er is
direct contact mogelijk zonder
tussenschakel. Aanleg van dure
telefoonkabels is niet nodig en
het nieuwe systeem maakt het
bovendien mogelijk zonder veel
moeite meldzuilen te verplaatsen.
Bij de politie binnengekomen
pechmeldingen zullen direct wor
den doorgegeven aan derden,
zoals wegenwachtstations.
GEEN CONCURRENTIE
De heer Groeninx van Zoelen
uitte de wens, dat de ervaringen
tijdens de proefneming van be
lang zullen zijn voor de A.N.W.
B. en de wegenwacht en dat „de
vroegere teleurstelling kan wor
den omgezet in waardering voor
deze voor het verkeer en de poli
tie belangrijke proefneming. Ook
benadrukte hij, dat het aller
minst de bedoeling van de poli
tie is om op te treden als con
currerende instantie voor de be
handeling van pechtgevallen.
Zoals bekend was de A.N.W.B.
nogal gekant tegen het nieuwe
systeem, omdat zijn wegenwacht
pas in tweede instantie aan bod
komt. Daarom gaf de A.N.W.B.
de voorkeur aan telefoonzuilen.
De overheid acht dit systeem
evenwel te duur en technisch
niet uitvoerbaar.
In een toespraak van drie
kwartier voor een gehoor van
Russische deskundigen, die wer
ken aan de dam van Assoean,
heeft de Russiche leider Chroes
jtsjov gezegd, dat volgens de
Chinezen men minder moet eten
om beter te leven en zodoende
blijk te geven uit het goede re
volutionaire hout gesneden te
zijn. „Ik denk niet, dat deze Chi
nese stelling veel bijval zal vin
den", aldus Chroesjtsjov.
De Russische leider meent, dat
de Chinese leiders zo spreken
om de bevolking volgzaam te
houden. De Chinese leiders spra
ken dezelfde taal als die „pop
pen", die leren, dat wanneer
men het op aarde slecht heeft,
men verzekerd is van een be
loning in het hiernamaals, aldus
Chroesjtsjov.
Premier Chroesjtsjov zei nog,
dat China een arm land is en
wees o.a. op de geringe petro-
leumrijkdom van het land. „De
Chinese leiders hebben vele
vraagstukken op te lossen en
daarom geven zij hun bevolking
de raad minder te eten om op
lager peil te leven gelijk een
goed revolutionair betaamt. Maar
wij willen niet op de Chinese
manier leven", aldus Chroesjts
jov.