eminent PROEFNEMING MET „VERZUILING" VAN RIJKSWEGEN 'T BEVAHUIS UW MUZIEK WERELD MUZIEKHUIS „SOHORA" KOSTER-DEY MEISJES MARKER METERFAERIEK TERNEUZEN Ifsebaert's grote Weekend- reklame fa E. A. IJsebaert DE METERFABRIEK TERNEUZEN JC&C&&C& (L(& S'CiftfstyiAC'fo r Vrijdag 15 mei 1964 DE VRIJE ZEEUW Pagina 3 GESLOTEN ƒ0,49 ƒ0,69 ƒ0,39 ƒ1,49 Sas van Gent Terneuzen Industrieweg V.VAV%VV.W.V.V.V.WWAV.W.W.W.VAW WETHOUDERSKWESTIE TE SAS VAN GENT INVESTERING VAN 37,5 GULDEN MILJOEN Nogmaals kritiek van Chroesjtsjov op de Chinezen dansvreugde en spontane gezelligheid kenmerken de dansavonden bij Cor Bil- derbeek. Jongelui die het goede willen, zijn a 11 ij d welkom. GEZELLIGE EINDLES Heden om 8 uur voor be ginners en gevorderden. DANSAVOND 2e Pinksterdag om 7.45 u. in onze dansschool Dijk- straat 10. SLOTBAL Het feest van het jaar. Zaterdag 23 mei van 8 tot 12 uur, Luxor-Theater. Prima band. DINSDAG 19 MEI (3e Pinksterdag) Noordstraat 22 Terneuaen Zelf spelen en genieten ban rlp volwaardig v. van ae elektronisch ..77 ORGEL f I885|® rijkdom van Komt vrijblijvend eens kijken! Noordstraat 92 Nieuwstraat 5 TERNEUZEN -JikJ \-ij -v-i 9 Weststraat 13 AXEL Jonge verse HAANTJES - per 500 gr. 2 20 1 royaal SOEPCOMPLET 0 98 500 gram MALSE STOOFLAPJES f 9 4 Q (iets doorregen) J 500 grom DIK VET GEZOUTEN SPEK 500 gram malse HALSCARBONADE 2 09 100 gram GELDERSE HAM 100 gram RUNDERROOKVLEES 100 gram SNIJ WORST 2 blikjes CORNEDBEAF Vlooswijkstraat Wij vragen wegen uitbreiding] .(leeftijd tot 20 jaar* Sn (leeftijd tot 35 jaarï voor lichte montage-arbeid ».<L) Goed loon Gratis werkkleding Vergoeding van reiskosten Geen ploegendienst VAST WERK In prettige fliSJéffll WK» geving. Vraagt inlichtingen OR ome ïlUJngi» avondent vrijdag 15 mei in 't Schippershuis, West kade 106, nam. 78.30 uur; vrijdag 15 mei in Lunchroom v. Assohe, Noordstraat 5, nam. 78.30 uur. J tijdens werktijd 8fiK het MONTAGE-ATELIER METERFABRIEK, Industrieweg 17, Terneuzen. U kunt desgel wenst ook schriftelijke sollicitaj ties richten aan dit adres. De berichten in het dagblad De Stem van 2 en 3 mei over de motie van wantrouwen tegen de KVP-wethouder van openbare werken te Sas van Gent, de heer De Maayer, heb ik met meer dan normale verbazing, om niet te zeggen met verslagenheid gele zen. Vele Sassenaars delen met mij deze mening. Vele jaren heb ik met de heer De Maayer samengewerkt in de gemeenteraad en in de gemeen telijke instelling voor sociale zorg. In de jaren, dat ik zelf zit ting mocht hebben in het raads- college heb ik de heer De Maay er als wethouder en als raadslid leren waarderen als een eerlijk en sociaal voelend mens en een harde werker. Voor de vele diens ten, die hij de gemeenschap van Sas van Gent heeft bewezen, is hem dan ook terecht een konink lijke onderscheiding toegekend. En nu, als een donderslag bij heldere hemel, een commissie van onderzoek en een motie van wantrouwen tegen wethouder De Maayer. Dat deze nota werd ingediend door de fractievoor zitter van de KVP, de heer De Rijk, de fractievoorzitter van de partij, waarvan ook de heer De Maayer lid is, doet toch wel de deur dicht, zou ik denken. Dat de heer De Rijk ook nog voor zitter was van de commissie van onderzoek is voor mij en voor velen met mij totaal onbegrijpe lijk. Volgens mij had de heer De Rijk helemaal niet in die com missie mogen zitten, alleen al niet, omdat het van te voren vast stond, dat de heer De Rijk een tegenstander van de heer De Maayer was en een goede vriend van de opzichter, dus niet onpar tijdig. Een commissie van onder zoek moet in alle opzichten on partijdig zijn, neutraal dus, an ders is het onmogelijk een eer lijk en rechtvaardig onderzoek in te stellen. Hoe heeft de KVP- fractie deze gang van zaken kun nen dulden? Moet ik hieruit con cluderen, dat men met voorbe dachte rade is te werk gegaan om de heer De Maayer beentje te lichten en alzo plaats te ma ken voor een nieuwe wethouder, die wellicht al van te voren be kend is en die misschien reeds zijn medewerking aan deze af faire verleent? Dat hier politiek achter schuilt, zal wel niemand willen tegen spreken. Daar is men het in Sas van Gent wel over eens, behalve misschien dan de heer De Rijk en zijn medehelpers. Ware het niet veel en veel wij zer geweest de commissie van onderzoek samen te stellen uit enkele vrije burgers? En dan van alle gezindten? De commis sie had in elk geval niet mogen bestaan uit hoofdzakelijk tegen standers van de heer De Maayer. Maar uit hetgeen ik hoor was dit de wens van de heer De Rijk. Waarom...? Och, ik geloof, dat dit wel duidelijk is. Hoe komt het verder, dat het rapport niet van te voren aan de raadsleden bekend gemaakt is? De commissie van onderzoek moest toch verslag aan de raad uitbrengen? Daarvoor was de commissie toch ingesteld? Kon het rapport geen daglicht zien? Zelfs aan de KVF-leden werd niets medegedeeld. Slechts twee dagen tevoren kregen de raads leden de conclusie van de com missie toegestuurd. Die waren aan de meesten al wel bekend, vóórdat de commissie aan zijn onderzoek begon. In de conclusie, die door de heer De Rijk werd voorgelezen, werd gezegd, dat er zes arbei ders zijn gehoord en uit deze ge sprekken zou vastgesteld zijn, dat de verhouding tussen de arbei ders en wethouder De Maayer veel te wensen overlaat. Gesteld, dat dit waar zou zijn (wat ik zelf niet kan geloven, omdat ik de heer De Maayer van nabij ken), dan vraag ik mij toch in alle ernst af: Wie moet er nu op het matje verschijnen, degene, die werk mag en moet opdragen, of degene die, als hem werk wordt opgedragen, daarover in toorn ontsteekt en de wethouder met een schop bedreigt? Mag ik verder aan de commissie vragen hoeveel van de ondervraagde personen er tegen de wethouder getuigd hebben? En waarom werden er maar zes gehoord? Ik heb met verschillende arbeiders gesproken, maar zij hadden geen klachten. Volgens de commissie heeft de wethouder ook nog ge faald in zijn beleid en waren er moeilijkheden in de top. Waarom haalt men dan de arbeiders er bij? Die behoren toch niet bij de top. Of is het hier alleen maar te doen om de arbeiders te ge bruiken tegen iemand bij de top? Dgt hiervoor wijselijk bedankt werd door de arbeiders is volko men begrijpelijk. Als men onrust wil zaaien onder het gemeente- personeel moet men nog meer van dergelijke commissies in stellen Om nu terug te komen tot de voorzitter van de commissie, het komt mij voor, dat de heer De Rijk, als „speciale vriend van de opzichter" met voorbedachte rade de zijde van zijn vriend, de op zichter, heeft gekozen, om hem er bovenop te helpen en zijn ge kozen tegenstander de wet houder er onder te krijgen. En dan te weten, dat ze eigenlijk alle drie KVP'ers zijn (zogezegd dan). Als er werkelijk sprake van éénheid was geweest, had dit nooit kunnen gebeuren. Met een beetje naastenliefde had men dit geschil tussen wethouder en opzichter kunnen oplossen. Men wilde dit blijkbaar niet. Het is al heel wat jaren ge leden ik was toen zelf nog raadslid en de heer De Maay er was toen geen wethouder dat zich ongeveer dezelfde moei lijkheden hebben voorgedaan. Er was een bekwaam vakman aan genomen om straten te maken. Maar hoe bekwaam hij ook was, hij moest tengevolge van de da gelijkse twisten ontslag nemen. Het kon niet langer. De opzich ter, die hierbij betrokken was, heeft men toen niet op het mat je laten komen. De man, die de oorzaak van de herhaalde ruzies was, hee,ft men ook met rust gelaten. Deze zelfde mensen zijn nu ook weer bij deze moeilijk heden betrokken. Nogmaals, toen heeft men niet ingegrepen, ter wijl er toch raadsleden waren, die dit ten zeerste betreurden, waaronder ook mijn persoon. Alles bleef zoals het was. En nu... een rel. De wethouder moest er uit. Maar gaan de boosdoeners er uit? Zij blijven Ik las verder, dat de heer De Maayer met september zou weg gaan, als de raad hem tenminste nog even zou laten aanblijven. Mijnheer De Maayer, ik zou U de raad willen geven: ga niet vrijwillig weg, blijf op uw post. U hebt reeds vele jaren uw werk als raadslid en als wethouder ge daan met inzet van al uw krach ten. U hebt het werk in alle een voud gedaan. U hebt Uzelf nooit op de borst geslagen, al had U dit wel eens mogen doen. Maar daarvoor was U te bescheiden en dat siert U te meer. In de jaren, die ik in de gemeenteraad met U heb samengewerkt, heb ik U persoonlijk leren kennen en waarderen, ook al waren wij niet van dezelfde partij. In debatten of bij stemmingen stonden wij wel eens tegenover elkaar, maar de samenwerking was er niet minder om. Deze samenwerking was mogelijk, omdat U in alle opzichten eerlijk was en altijd open stond voor de mening van anderen. Ook aan mijn samen werking met U in de gemeente lijke instelling voor sociale zorg bewaar ik de prettigste herinne ringen. Ook daar was U in alle opzichten een sociaaldenkend mens. Het was steeds uw stre ven de mens in nood te helpen, onverschillig van welke richting of geloof. zou U willen zeg gen: houdt U sterk en weet, dat dit alles U wordt aangedaan door mensen, die niet het laatste woord hebben, maar die zelf eens geoordeeld zullen worden. Zij zullen nog veel moeten goed maken, wil het grote vonnis niet vernietigend zijn. Nog een enkel woord tot de voorzitter van de commissie van onderzoek. Mijnheer De Rijk, wij kennen elkaar heel goed. Ik vraag U in alle ernst: neem die motie van wantrouwen terug. Het kan nog. Het is nog niet te laat. Ik ben er van overtuigd dat, als U dit oplost, U de gemeente Sas van Gent, Uzelf, de heer De Maayer in het bijzonder en vele medeburgers een dienst zult be wijzen. Ik reken op uw goede wil en ik hoop, dat U mijn ver trouwen niet zult beschamen. JAC. DE BRAAL (Ned. Herv.) Sas van Gent, Beatrixstraat 21. Op een gedeelte van rijksweg 12 (Den HaagArnhem) in de omgeving van het drukke ver keersplein Oude Ki.in bij Utrecht is gisteren een proefneming be gonnen met een draadloos meld systeem, dat van grote betekenis wordt geacht voor verkeersonge vallen, verkeersgeleidingen en het signaleren en opsporen van misdrijven. Een paar maanden zal de proefneming met deze tien meld zuilen over een afstand van on geveer tien kilometer duren. Op basis van de technische ervarin gen zal dan verder worden ge werkt aan de „verzuiling" van onze rijkswegen met dit draad loze meldsysteem, waarvoor de ministeries van Verkeer, van Justitie en van Binnenlandse Za ken op interdepartementaal ni veau zijn gaan samenwerken. Het draadloze radiofonische meldzuilensysteem kost voor 2000 kilometer rijkswegen (3000 „praatpalen" of 1500 paren) ongeveer 11,5 miljoen gulden aan kapitaaluitgaven en 100.000 aan jaarlijkse lasten. Dat is aan zienlijk voordeliger dan het tele fonische meldsysteem, waarmee A.N.W.B. en overheid hebben geëxperimenteerd bij Rijswijk. Dit systeem vergt bij een gelijke toepassing een investering van 37,5 miljoen en een jaarlijkse last van ƒ192.000. De hoofdcommissaris van de Utrechtse gemeentepolitie, da heer H. W. Offers, en de burge meester van Linschoten, de heer L. W. H. de Geus, hebben de eer ste draadloze praatpalen in ge bruik gesteld. Dit nieuwe radio fonische meldsysteem, dat bin nenkort langs alle rijkswegen toepassing zal vinden, berust op een Nederlands-Deense vinding. De praatpalen bestaan uit een eenvoudige metalen mast, waar aan een kastje met de appara tuur (nagenoeg dezelfde bedie ning als een mobilofoon) en de antenne zijn bevestigd. Elke praatpaal staat in directe ver binding met de dichtstbijzijnde meldpost van de politie. ZEER EFFICIËNT De voeding van de praatpalen geschiedt door batterijen. Tijdens de proefneming krijgt ook een door de politie gewenste voor ziening definitieve vorm om meldzuilen bovendien uit te rus ten met lichtbakken, voorzien van transparante opschriften (ongeval - mist - gladheid), wel ke draadloos vanaf de politie- meldkamer naar behoefte in werking kunnen worden gesteld. Jhr. mr. F. A. Groeninx van Zoelen, directeur-generaal, hoofd van de directie politie van het ministerie van Justitie, noemde de radiomeldzuilen zeer efficiënt voor operationeel gebruik. Er is direct contact mogelijk zonder tussenschakel. Aanleg van dure telefoonkabels is niet nodig en het nieuwe systeem maakt het bovendien mogelijk zonder veel moeite meldzuilen te verplaatsen. Bij de politie binnengekomen pechmeldingen zullen direct wor den doorgegeven aan derden, zoals wegenwachtstations. GEEN CONCURRENTIE De heer Groeninx van Zoelen uitte de wens, dat de ervaringen tijdens de proefneming van be lang zullen zijn voor de A.N.W. B. en de wegenwacht en dat „de vroegere teleurstelling kan wor den omgezet in waardering voor deze voor het verkeer en de poli tie belangrijke proefneming. Ook benadrukte hij, dat het aller minst de bedoeling van de poli tie is om op te treden als con currerende instantie voor de be handeling van pechtgevallen. Zoals bekend was de A.N.W.B. nogal gekant tegen het nieuwe systeem, omdat zijn wegenwacht pas in tweede instantie aan bod komt. Daarom gaf de A.N.W.B. de voorkeur aan telefoonzuilen. De overheid acht dit systeem evenwel te duur en technisch niet uitvoerbaar. In een toespraak van drie kwartier voor een gehoor van Russische deskundigen, die wer ken aan de dam van Assoean, heeft de Russiche leider Chroes jtsjov gezegd, dat volgens de Chinezen men minder moet eten om beter te leven en zodoende blijk te geven uit het goede re volutionaire hout gesneden te zijn. „Ik denk niet, dat deze Chi nese stelling veel bijval zal vin den", aldus Chroesjtsjov. De Russische leider meent, dat de Chinese leiders zo spreken om de bevolking volgzaam te houden. De Chinese leiders spra ken dezelfde taal als die „pop pen", die leren, dat wanneer men het op aarde slecht heeft, men verzekerd is van een be loning in het hiernamaals, aldus Chroesjtsjov. Premier Chroesjtsjov zei nog, dat China een arm land is en wees o.a. op de geringe petro- leumrijkdom van het land. „De Chinese leiders hebben vele vraagstukken op te lossen en daarom geven zij hun bevolking de raad minder te eten om op lager peil te leven gelijk een goed revolutionair betaamt. Maar wij willen niet op de Chinese manier leven", aldus Chroesjts jov.

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1964 | | pagina 3