LEXINGTON ECHTGENOTE HOORT EERST NA UREN ONGELUK VAN HAAR MAN ...voor mij zware Brandaris! Ï5MNMRIS GEMEENTERAID VAN OOSTBURG mm Vrijdag 27 maart 1964 FUNCTIE VAN DE AFSLUITING EN VAN DE BIJKOMENDE WERKEN DE SLUITING VAN DE GREVELINGEN ZWARE II BEOROTINQ TE LAAT INGEDIEND DE VRIfE ZEEUW Pagina 3 De Grevelingendam in wording De afsluiting; van de Grevelingen is nodig om de kombergings- gebieden van Brouwershavensche Gat en Oosterschelde van elkaar ,te scheiden, zodat het afsluiten van deze twee zeegaten onafhan kelijk van elkaar kan worden uitgevoerd zonder de stroomsnei- heden op het traject Keeten-Mastgat-Zijpe op ontoelaatbare wijze te verhogen. Dit laatste zou het geval zjjn indien men alleen het Brouwershavensche Gat of alleen de Oosterschelde zou sluiten terwijl er geen dam in de Grevelingen aanwezig zou zijn. De zandbodem zou dan door de zoveel sterker wordende stroom worden uitgeschuurd en de oevers zouden worden aangetast. De drukke internationale scheepvaart zou erdoor worden gehinderd. De afsluitingen van het Brou wershavensche Gat en van de Oosterschelde tegelijkertijd uit te voeren is niet mogelijk. In de Grevelingendam is nabij Bruinisse een schutsluis gebouwd voor de locale scheepvaar t, voor het doorlaten van groot aan- nemersmaterieel ten behoeve van de werken ter afsluiting van het Brouwershavensche Gat en als definitieve toegang tot het Gre- velingenbekken wanneer de dam in het Brouwershavensche Gat zal zijn voltooid. Over de dam wordt een snel- verkeersweg (de z,g. „centrale ontsluitingsweg") aangelegd als onderdeel van de nieuwe verbin ding tussen Rotterdam en de Zeeuwse eilanden via Hoeksche Waard, de brug over het Ha ringvliet bij Numansdorp, Over- flakkee, (Ooltgens plaatOude Tonge), Grevelingendam, Duive- land (BruinisseZierikzee) en verder zuidwaarts over de Qos- terscheldebrug nabij Zierikzee naar Noord- en Zuid-Beveland Colijnsplaat—Goes) DE WERKEN NABIJ BRUINISSE Deze werken omvatten een werkhaven, de schutsluis, de nieuwe vissershaven van Brui nisse en de toeritten met viaduct van de snelverkeersweg over de dam. De werkhaven heeft een wa teroppervlakte van ca 5 ha en een diepte van N.A.P. - 5 m, terwijl de nodige terreinen aan wezig zijn voor opslag van steen en andere materialen voor de dijkbouw.en de schutsluis. De sluis'heeft een schutlengte van 125 m, een breedte van 16 m en een drempeldiepte van N.A.P. - 5,50 m. Hij werd op 18 juni 1962 voor de scheepvaart opengesteld. De nieuwe vissershaven, met een diepte van N.A.P. - 3 m, is voorzien van een loswal en de nodige aanleginrichtingen. Zij is gunstig gelegen aan de zuid oostzijde van de schutsluis er nabij de scheepvaartroute door het Zijpe. DE AFSLUITDA3VI De Grevelingendam sluit in voltooide toestand een drietal geulen af: 1. Aan de zuidzijde, nabij Brui geulen zijn gering omdat de vloedstromen door de Ooster schelde en het Brouwershaven sche Gat elkaar ongeveer ter plaatse van de dam ontmoeten, vandaar dat de zuidelijke geul de Grevelingen in het voor jaar 1962 kon worden gedicht door middel van gesloten cais sons van relatief geringe af metingen (7,50 x 11 x 6 m) ver hoogd met betonnen opzetstuk- ken hoog 2 m. De noordèlijke geulen (Kram mer en Bocht van St. Jacob) worden afgesloten volgens een nieuwe methode. Op een onder water aange brachte drempel wordt een stenen dam opgestort met behulp van een kabelbaan, die boven hét sluitgat is gemonteerd. Deze stenen dam heeft dus de zelfde functie als de caissonreeks bij de caissonslulting: hij blok keert de stroom, waarna het dijk- lichaam verder kan worden vol tooid. Toch zijn er markante ver bracht. Zij vinden steun op een drietal stalen torens of pijionen op onderlinge afstanden van 630 m. De kabelbaan is van het type waarbij de kabel .aan het ene einde vast is verankerd en aan het andere einde via een wiel is bevestigd aan een aan de kabel hangend tegengewicht. Bij de kabelbaan over de Grevelingen wordt het vaste verankerings- punt gevormd door de massieve betoncylinder van 't funderings- blok aan de noordoostelijke oever, terwijl aan de zuid-west zijde het tegengewicht in ver band met de beschikbare ruimte als een kantelbaar gewicht is uitgevoerd. Het maakt in prin cipe geen verschil of één of twee overspanningen aanwezig zijn. Onder invloed van zijn eigen gewicht vertoont de kabel een zekere doorhang of zeeg. Daar bij is de kracht in de kabel ge lijk aan de zwaarte van het tegengewicht. Wordt nu de ka bel belast door een wagen dan Zodoende kruisen de draden van de ene laag die van de naast liggende lagen en wordt het ver band zo hecht mogelijk zonder grote inwendige spanningen de draden worden tijdens het slaan voorgevormd en zonder dat de kabel zich door draaien wil ontwinden als hij onder trek- spanning wordt gebracht. Zoals bekend trad op 22 augus tus 1963 bij de montage van de kabelbaan over de Grevelingen breuk op in een der draagkabels terwijl deze op spanning werd gebracht. De breuk van de kabel bleek te wijten aan de door de Franse aannemer toegepaste wijze van werken bij het op spanning bren gen van de kabel. Proeven heb ben bevestigd, dat de sterkte van de kabel zelf aan de gestelde ver wachtingen voldeed. Int de komende weken wordt de nieuwe kabel gemonteerd. De wijze van afspannen is opnieuw bezien. De werkwijze bij het op spanning brengen is'gewijzigd en 3. nisse en aansluitend aan de schutsluis: de Grevelingen; Aan de noord-oostzijde tegen Overflakkee: de Krammer, en de bocht van St. Jacob. De zuidelijke geul enerzijds en de noordelijke geulen anderzijds worden gescheiden" door de Plaat van Oude Tonge. De stroomsnelheden in deze schillen aan te wijzen: de cais sonsluiting vergt een rechthoe kig sluitgat met verticaal afge werkte dijkknoppen en een vlak ke drempel, terwijl men bij de kabelbaansluiting vrijer is In de afwerking van het sluitgat waar door beter aan waterloopkundige eisen kan worden voldaan. Voorts is ook dë stromingstoe stand tijdens de sluitingsma noeuvre anders bij het aanbren gen van een stenen dam dan bij het plaatsen van (doorlaat) cais sons. Omdat de overgangen van de ene fase in de andere bij de slui ting met een op te storten stenen dam geleidelijk plaats vinden in tegenstelling tot de caissonslui ting, wordt de eerste wel aange duid met de naam geleidelijke sluiting. Verwacht wordt, dat door toe passing van de methode van de geleidelijke sluiting bij de afslui ting van de noordelijke geulen van de Grevelingen waardevolle aanwijzingen zullen worden ver kregen voor de te volgen werk wijze caissonsluiting öf gelei delijke sluiting van nog vol gende afsluitingen in het Delta gebied. Als zodanig is de sluiting van dit sluitgat van de Greve lingendam dus een proefobject om de merites van de geleidelijke sluiting beter te leren kennen, zoals de slyiting van het Veer- sche Gat mede is te zien als een proefobject voor de sluitings methode met behulp van door- laatcaissons. DE KABELBAAN De kabelbaan heeft een lengte van circa 1900 m. Twee kabels met een diameter van 92 mm worden over het sluitgat aange- Als straks de nieuwe aangevoer de kabel de boven de Grevelin gen geknapte kabel zal vervan gen hebben, zal eindelijk kunnen worden begonnen met het slui ten van het laatste gat in de Gre velingendam. Dan komt de ka belbaan in werking wearlangs, door twee man bediende gondels pnetten met telkens tien ton stort- steen naar het sluitgat zulen dra gen. Foto: Drie van de gondels met daaronder de netten hangen hier aan het „eindstation", het vaste railgedeelte aan de zuide lijke kant, waar het laden van de netten zal plaatsvinden. neemt deze trekkracht of span ning niet toe, alleen de zeeg wordt groter. Het grotere totale gewicht wordt door de kabel op de steunpunten overgebracht doordat de kabel wegens de gro tere zeeg bij die steunpunten een wat steilere helling verkrijgt zo dat de verticale ontbondene van de door de steunpunten uitge oefende reactiekracht groter wordt. Hierdoor wordt weer evenwicht gemaakt met het gro tere totale gewicht zonder dat de kabelkracht wijzigt. De onder linge verhoudingen tussen de kabelkracht, de zeeg, het ge wicht van de kabel en het ge wicht van de wagen volgen uit de wetten van de mechanica. CONSTRUCTIE VAN DE KABEL De kabel over de Grevelingen is zwaarder dan tot dusver voor een kabelbaan in Europa is toe gepast. Rond de kern van rond- draad zijn hier drie laten Z-draad geslagen. De diameter is 92,2 mm, het gewicht 47,1 kg/ni. De draden van een bepaalde laag zijn met een zekere spoed spi raalsgewijs om de draden van de voorgaande laag geslagen, waar bij de slaghoek van laag tot laag afwisselend links en rechts is. wel in die zin dat de kabel aan de noordzijde, dus aan de zijde van het vaste verankeringspunt, wordt voorgespannen. Daarna wordt de kabel aan die zijde be vestigd. De scharnierende bal- lastbak bij de beweegbare veran kering aan de zuidzijde wordt zo hoog mogelijk ledig opgevijzeld. In die stand wordt het andere kabeleinde aan deze zijde even eens bevestigd. De definitieve spanning wordt vervolgens be reikt door geleidelijk de kist te verzwaren met ballast. Naar aan leiding van de onderzoekingen der laatste maanden m.b.t. de gang van zaken bij het °P span ning brengen van de eerste kabel wordt bij het vastklemmen van de kabels tijdens het spanning nu gewerkt met zodanige appa ratuur dat tijdens het vastklem men nauwkeurig kan worden ge meten hoeveel druk ieder der klembouten voor zijn rekening neemt. De aldus aangebrachte kabels sluiten aan op vaste railbanen, waarin draaischijven zijn opgeno men. Zodoende wordt een geslo ten circuit verkregen waarover motorgondels zich met een snel heid van ca. 9 m/sec. voortbewe gen. De gondels hebben ieder hun eigen aandrijving in de vorm van Zware shag met mooie lange draad, dus soepel draaien. Zuivere Kentucky-tabak. Lekker pittig maar niet scherp. Goed verpakt, geen kans op uitdrogen. Elk pakje van begin tot eind f I.- in dubbelwandige tabakszak c -- 5 TMPF hUCTEVoiSiJsiÈoteiM De gemeenteraad van Oost burg heeft zich woensdagavond tot na middernacht diep gebogen over de nogal laat ingediende begroting voor het dienstjaar 1964. Milde maar ook scherpe kri tiek moest het college van B. en W. bij de algemene beschouwin gen in ontvangst nemen. Tal van vragen werden gesteld: Hoe zit het nu toch met ons zwembad? Waarom gebeurt er in Oostburg, dat zich zo graag opwerpt tot streekcentrum niet méér? Waar om is de verhouding tussen het gemeentebestuur en de winke liers zo slecht? Het scherpst was de fractielei der van de K.V.P., de heer W. C. F. de Coene. Hij noemde het afgelopen jaar kenmerkend door een weinig vooruitstrevend be leid. Dit trage tempo is gevaar lijk, aldus de heer De Coene. Onze taak als centrum van West Zeeuws-Vlaanderen loopt ern stig gevaar, zo meende hij. Als een dieselmotor. Zij worden be mand en kunnen elk een nuttige last van 10 ton steen vervoeren. Deze steen hangt in een ketting- net, dat kan worden gehesen en gevierd. Hierdoor is men in staat de steen of ander materiaal dat men wil beproeven, geleidelijk te lossen door manupulaties met de lieren. De netten worden geladen van uit steenrepots op en nabij de dijkkop op de Plaat van Oude Tonge. De capaciteit van de baan is ca. 300 ton per uur, d.w.z. dat met tussenpozen van ruim één minuut een motorgondel met ge vulde buidel vertrekt, zijn last op de bestemde plaats van het dam- tracé in de stroom deponeert en via de draaischijf op de dijkkop tegen Flakkee langs de retour- baan naar de laadplaats terug keert. De omlooptijd van iedere „toert' bedraagt 20 minuten In totaal moet ca. 110.000 ton steen en grind op deze wijze wor den verwerkt. Als de sluitdam na ongeveer 12 werkweken is vol tooid, kan worden aangevangen met het aanbrengen van het zandlichaam van de dijk. De familie van de 72-jarige H. Dekker in Amsterdam is er niet weinig verbolgen over, dat de echtgenote dinsdagavond eerst na urenlange ongerustheid en vrees ervan in kennis werd ge steld, dat haar man die middag een ongeluk was overkomen en dat hij in het ziekenhuis „Zon nestraal" te Hilversum ter ver pleging was opgenomen met een hersenschudding en beenbreuk als gevolg van een aanrijding door een personenauto. Niet minder verbolgen is de familie over wat een nabij de plaats van het ongeval wonende juwelier heeft verteld, n.l. dat het slacht offer ruim een half uur bloedend op straat heeft gelegen, alvorens naar een ziekenhuis te worden overgebracht. Van de zijde van de G.G.D. wordt hieromtrent gezegd, dat het ongeval om zeven minuten over drie aan de dienst werd gemeld en dat de ambulancewa gen door het drukke verkeer in zeven minuten op de plaats van het ongeluk aankwam. De eerste hulp werd verleend, o.a. spalken werden aangebracht, waarna de man naar het Wilhelminagast- huis werd overgebracht. Over het eerst uren later in lichten van de familie zegt de politie geheel volgens de gelden de regel te hebben gehandeld, die inhoudt dat de familie eerst gewaarschuwd wordt als vast staat waar en in welk zieken huis het slachtoffer is opgeno men. Waarom de heer Dekker van het Wilhelminagasthuis naar het Hilversumse „Zonnestraal" is overgebracht en het haar zo laat ter kennis komen daarvan, kon de politie geen verklaring geven. (Adv.) speciale wensen had de heer De Coene elf punten, waarvoor hij op korte termijn oplossingen wil de: het woonwagenkamp in bete re staat brengen, realisatie van het zwembad (zelfs er over pra ten is zonde van de kostbare tijd meende hij); 'n betere verstand houding tussen de winkeliersver eniging 'en het gemeentebestuur zou de gang van zaken misschien kunnen bevorderen; meer wo ningen, desnoods Bogaerswonin- gen;. verbetering van de straat verlichting en de huisvuilophaal dienst. Deze wensen bleken door het merendeel der raadsfracties onderschreven te worden. De heer E. Dekker (C.H.U.) verweet het college dat men nooit het plan voor een gemeen schappelijke vuilophaaldienst in de raad heeft gebracht. De heer J. Barendregt (gem. belang) vroeg realisatie van de verschillende bouwplannen en informeerde of de herindeling van Zeeuws-Vlaanderen niet op de één of andere wijze bespoe digd zou kunnen worden. In verband met de toekomst van Zeeuws-Vlaanderen zou dit van groot belang Zijn, meende spreker. Oostburg als centrum gemeente lijdt onder het uitstel van deze zo belangrijke zaak. Voorts pleitte de heer Baren dregt voor uitvoering van de zwembadplannen, realisatie van het bouwplan bij de Tragel; ter wijl ook de ontwikkelinescom- missie voor West Zeeuws-Vlaan deren onder de loupe genomen werd. Het zou van groot belang zijn, vond spreker, als er in het bestuur mensen uit het bedrijfs leven werden opgenomen. Thans bestaat het bestuur uitsluitend uit ambtenaren. Voorts speet het hem, dat Oostburg niet. deel neemt aan een gemeenschappe lijke vuilophaaldienst. Aange drongen werd op bespoediging van de bouw van het bejaarden centrum, de b.l.o.-school en een nieuwe werkplaats voor minder validen. De begroting werd ten slotte punt voor punt behandeld, uit voerig toegelicht en door de raad goedgekeurd, hoewel over ver schillende posten tussentijdse stemmingen nodig waren. De raad besloot de heer D. H. Borgers in vaste dienst te benoe men als leraar klassieke talen aan 't Kon. Wilhelmina-lyceum. Mevr. A. H. van der Velden kreeg op haar verzoek eervol ontslag als onderwijzeres aan de b.l.o.-school, terwijl de heer W. P. de Vries te Vlissingen als on derwijzer aan deze school werd benoemd. Voorts besloot de raad tot de bouw van een zestal woningwet woningen aan de Van Ostade- straat. Deze woningen werden onderhands aanbesteed voor de prijs van 93.000,aan het aannemersbedrijf Leenhouts te Sluis. De raad besloot tot de aanschaf van een nieuwe vuilnisauto, daar de oude wagen geheel versleten is. Voorts wordt nieuwe water dichte kleding aangeschaft voor de brandweer, waarvoor een be drag van 1000,werd uitge trokken.

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1964 | | pagina 3