LEXINGTON
ECHTGENOTE HOORT EERST
NA UREN ONGELUK VAN HAAR MAN
...voor mij zware Brandaris!
Ï5MNMRIS
GEMEENTERAID VAN OOSTBURG
mm
Vrijdag 27 maart 1964
FUNCTIE VAN DE AFSLUITING
EN VAN DE BIJKOMENDE WERKEN
DE SLUITING VAN
DE GREVELINGEN
ZWARE II
BEOROTINQ TE LAAT INGEDIEND
DE VRIfE ZEEUW
Pagina 3
De Grevelingendam in
wording
De afsluiting; van de Grevelingen is nodig om de kombergings-
gebieden van Brouwershavensche Gat en Oosterschelde van elkaar
,te scheiden, zodat het afsluiten van deze twee zeegaten onafhan
kelijk van elkaar kan worden uitgevoerd zonder de stroomsnei-
heden op het traject Keeten-Mastgat-Zijpe op ontoelaatbare wijze
te verhogen. Dit laatste zou het geval zjjn indien men alleen het
Brouwershavensche Gat of alleen de Oosterschelde zou sluiten
terwijl er geen dam in de Grevelingen aanwezig zou zijn.
De zandbodem zou dan door de zoveel sterker wordende stroom
worden uitgeschuurd en de oevers zouden worden aangetast. De
drukke internationale scheepvaart zou erdoor worden gehinderd.
De afsluitingen van het Brou
wershavensche Gat en van de
Oosterschelde tegelijkertijd uit te
voeren is niet mogelijk.
In de Grevelingendam is nabij
Bruinisse een schutsluis gebouwd
voor de locale scheepvaar t, voor
het doorlaten van groot aan-
nemersmaterieel ten behoeve van
de werken ter afsluiting van het
Brouwershavensche Gat en als
definitieve toegang tot het Gre-
velingenbekken wanneer de dam
in het Brouwershavensche Gat
zal zijn voltooid.
Over de dam wordt een snel-
verkeersweg (de z,g. „centrale
ontsluitingsweg") aangelegd als
onderdeel van de nieuwe verbin
ding tussen Rotterdam en de
Zeeuwse eilanden via Hoeksche
Waard, de brug over het Ha
ringvliet bij Numansdorp, Over-
flakkee, (Ooltgens plaatOude
Tonge), Grevelingendam, Duive-
land (BruinisseZierikzee) en
verder zuidwaarts over de Qos-
terscheldebrug nabij Zierikzee
naar Noord- en Zuid-Beveland
Colijnsplaat—Goes)
DE WERKEN
NABIJ BRUINISSE
Deze werken omvatten een
werkhaven, de schutsluis, de
nieuwe vissershaven van Brui
nisse en de toeritten met viaduct
van de snelverkeersweg over de
dam.
De werkhaven heeft een wa
teroppervlakte van ca 5 ha en
een diepte van N.A.P. - 5 m,
terwijl de nodige terreinen aan
wezig zijn voor opslag van steen
en andere materialen voor de
dijkbouw.en de schutsluis.
De sluis'heeft een schutlengte
van 125 m, een breedte van 16 m
en een drempeldiepte van N.A.P.
- 5,50 m. Hij werd op 18 juni 1962
voor de scheepvaart opengesteld.
De nieuwe vissershaven, met
een diepte van N.A.P. - 3 m, is
voorzien van een loswal en de
nodige aanleginrichtingen. Zij is
gunstig gelegen aan de zuid
oostzijde van de schutsluis er
nabij de scheepvaartroute door
het Zijpe.
DE AFSLUITDA3VI
De Grevelingendam sluit in
voltooide toestand een drietal
geulen af:
1. Aan de zuidzijde, nabij Brui
geulen zijn gering omdat de
vloedstromen door de Ooster
schelde en het Brouwershaven
sche Gat elkaar ongeveer ter
plaatse van de dam ontmoeten,
vandaar dat de zuidelijke geul
de Grevelingen in het voor
jaar 1962 kon worden gedicht
door middel van gesloten cais
sons van relatief geringe af
metingen (7,50 x 11 x 6 m) ver
hoogd met betonnen opzetstuk-
ken hoog 2 m.
De noordèlijke geulen (Kram
mer en Bocht van St. Jacob)
worden afgesloten volgens een
nieuwe methode.
Op een onder water aange
brachte drempel wordt een
stenen dam opgestort met behulp
van een kabelbaan, die boven hét
sluitgat is gemonteerd.
Deze stenen dam heeft dus de
zelfde functie als de caissonreeks
bij de caissonslulting: hij blok
keert de stroom, waarna het dijk-
lichaam verder kan worden vol
tooid.
Toch zijn er markante ver
bracht. Zij vinden steun op een
drietal stalen torens of pijionen
op onderlinge afstanden van
630 m.
De kabelbaan is van het type
waarbij de kabel .aan het ene
einde vast is verankerd en aan
het andere einde via een wiel is
bevestigd aan een aan de kabel
hangend tegengewicht. Bij de
kabelbaan over de Grevelingen
wordt het vaste verankerings-
punt gevormd door de massieve
betoncylinder van 't funderings-
blok aan de noordoostelijke
oever, terwijl aan de zuid-west
zijde het tegengewicht in ver
band met de beschikbare ruimte
als een kantelbaar gewicht is
uitgevoerd. Het maakt in prin
cipe geen verschil of één of twee
overspanningen aanwezig zijn.
Onder invloed van zijn eigen
gewicht vertoont de kabel een
zekere doorhang of zeeg. Daar
bij is de kracht in de kabel ge
lijk aan de zwaarte van het
tegengewicht. Wordt nu de ka
bel belast door een wagen dan
Zodoende kruisen de draden
van de ene laag die van de naast
liggende lagen en wordt het ver
band zo hecht mogelijk zonder
grote inwendige spanningen
de draden worden tijdens het
slaan voorgevormd en zonder
dat de kabel zich door draaien
wil ontwinden als hij onder trek-
spanning wordt gebracht.
Zoals bekend trad op 22 augus
tus 1963 bij de montage van de
kabelbaan over de Grevelingen
breuk op in een der draagkabels
terwijl deze op spanning werd
gebracht.
De breuk van de kabel bleek
te wijten aan de door de Franse
aannemer toegepaste wijze van
werken bij het op spanning bren
gen van de kabel. Proeven heb
ben bevestigd, dat de sterkte van
de kabel zelf aan de gestelde ver
wachtingen voldeed.
Int de komende weken wordt
de nieuwe kabel gemonteerd. De
wijze van afspannen is opnieuw
bezien. De werkwijze bij het op
spanning brengen is'gewijzigd en
3.
nisse en aansluitend aan de
schutsluis: de Grevelingen;
Aan de noord-oostzijde tegen
Overflakkee: de Krammer, en
de bocht van St. Jacob.
De zuidelijke geul enerzijds en
de noordelijke geulen anderzijds
worden gescheiden" door de Plaat
van Oude Tonge.
De stroomsnelheden in deze
schillen aan te wijzen: de cais
sonsluiting vergt een rechthoe
kig sluitgat met verticaal afge
werkte dijkknoppen en een vlak
ke drempel, terwijl men bij de
kabelbaansluiting vrijer is In de
afwerking van het sluitgat waar
door beter aan waterloopkundige
eisen kan worden voldaan.
Voorts is ook dë stromingstoe
stand tijdens de sluitingsma
noeuvre anders bij het aanbren
gen van een stenen dam dan bij
het plaatsen van (doorlaat) cais
sons.
Omdat de overgangen van de
ene fase in de andere bij de slui
ting met een op te storten stenen
dam geleidelijk plaats vinden in
tegenstelling tot de caissonslui
ting, wordt de eerste wel aange
duid met de naam geleidelijke
sluiting.
Verwacht wordt, dat door toe
passing van de methode van de
geleidelijke sluiting bij de afslui
ting van de noordelijke geulen
van de Grevelingen waardevolle
aanwijzingen zullen worden ver
kregen voor de te volgen werk
wijze caissonsluiting öf gelei
delijke sluiting van nog vol
gende afsluitingen in het Delta
gebied. Als zodanig is de sluiting
van dit sluitgat van de Greve
lingendam dus een proefobject
om de merites van de geleidelijke
sluiting beter te leren kennen,
zoals de slyiting van het Veer-
sche Gat mede is te zien als een
proefobject voor de sluitings
methode met behulp van door-
laatcaissons.
DE KABELBAAN
De kabelbaan heeft een lengte
van circa 1900 m. Twee kabels
met een diameter van 92 mm
worden over het sluitgat aange-
Als straks de nieuwe aangevoer
de kabel de boven de Grevelin
gen geknapte kabel zal vervan
gen hebben, zal eindelijk kunnen
worden begonnen met het slui
ten van het laatste gat in de Gre
velingendam. Dan komt de ka
belbaan in werking wearlangs,
door twee man bediende gondels
pnetten met telkens tien ton stort-
steen naar het sluitgat zulen dra
gen.
Foto: Drie van de gondels
met daaronder de netten hangen
hier aan het „eindstation", het
vaste railgedeelte aan de zuide
lijke kant, waar het laden van de
netten zal plaatsvinden.
neemt deze trekkracht of span
ning niet toe, alleen de zeeg
wordt groter. Het grotere totale
gewicht wordt door de kabel op
de steunpunten overgebracht
doordat de kabel wegens de gro
tere zeeg bij die steunpunten een
wat steilere helling verkrijgt zo
dat de verticale ontbondene van
de door de steunpunten uitge
oefende reactiekracht groter
wordt. Hierdoor wordt weer
evenwicht gemaakt met het gro
tere totale gewicht zonder dat de
kabelkracht wijzigt. De onder
linge verhoudingen tussen de
kabelkracht, de zeeg, het ge
wicht van de kabel en het ge
wicht van de wagen volgen uit
de wetten van de mechanica.
CONSTRUCTIE
VAN DE KABEL
De kabel over de Grevelingen
is zwaarder dan tot dusver voor
een kabelbaan in Europa is toe
gepast. Rond de kern van rond-
draad zijn hier drie laten Z-draad
geslagen. De diameter is 92,2
mm, het gewicht 47,1 kg/ni. De
draden van een bepaalde laag
zijn met een zekere spoed spi
raalsgewijs om de draden van de
voorgaande laag geslagen, waar
bij de slaghoek van laag tot laag
afwisselend links en rechts is.
wel in die zin dat de kabel aan
de noordzijde, dus aan de zijde
van het vaste verankeringspunt,
wordt voorgespannen. Daarna
wordt de kabel aan die zijde be
vestigd. De scharnierende bal-
lastbak bij de beweegbare veran
kering aan de zuidzijde wordt zo
hoog mogelijk ledig opgevijzeld.
In die stand wordt het andere
kabeleinde aan deze zijde even
eens bevestigd. De definitieve
spanning wordt vervolgens be
reikt door geleidelijk de kist te
verzwaren met ballast. Naar aan
leiding van de onderzoekingen
der laatste maanden m.b.t. de
gang van zaken bij het °P span
ning brengen van de eerste kabel
wordt bij het vastklemmen van
de kabels tijdens het spanning
nu gewerkt met zodanige appa
ratuur dat tijdens het vastklem
men nauwkeurig kan worden ge
meten hoeveel druk ieder der
klembouten voor zijn rekening
neemt.
De aldus aangebrachte kabels
sluiten aan op vaste railbanen,
waarin draaischijven zijn opgeno
men. Zodoende wordt een geslo
ten circuit verkregen waarover
motorgondels zich met een snel
heid van ca. 9 m/sec. voortbewe
gen. De gondels hebben ieder hun
eigen aandrijving in de vorm van
Zware shag met mooie lange draad, dus soepel draaien.
Zuivere Kentucky-tabak.
Lekker pittig maar niet
scherp. Goed verpakt, geen
kans op uitdrogen. Elk
pakje van begin tot eind
f I.- in dubbelwandige tabakszak
c -- 5 TMPF
hUCTEVoiSiJsiÈoteiM
De gemeenteraad van Oost
burg heeft zich woensdagavond
tot na middernacht diep gebogen
over de nogal laat ingediende
begroting voor het dienstjaar
1964.
Milde maar ook scherpe kri
tiek moest het college van B. en
W. bij de algemene beschouwin
gen in ontvangst nemen. Tal van
vragen werden gesteld: Hoe zit
het nu toch met ons zwembad?
Waarom gebeurt er in Oostburg,
dat zich zo graag opwerpt tot
streekcentrum niet méér? Waar
om is de verhouding tussen het
gemeentebestuur en de winke
liers zo slecht?
Het scherpst was de fractielei
der van de K.V.P., de heer W.
C. F. de Coene. Hij noemde het
afgelopen jaar kenmerkend door
een weinig vooruitstrevend be
leid. Dit trage tempo is gevaar
lijk, aldus de heer De Coene.
Onze taak als centrum van West
Zeeuws-Vlaanderen loopt ern
stig gevaar, zo meende hij. Als
een dieselmotor. Zij worden be
mand en kunnen elk een nuttige
last van 10 ton steen vervoeren.
Deze steen hangt in een ketting-
net, dat kan worden gehesen en
gevierd. Hierdoor is men in staat
de steen of ander materiaal dat
men wil beproeven, geleidelijk te
lossen door manupulaties met de
lieren.
De netten worden geladen van
uit steenrepots op en nabij de
dijkkop op de Plaat van Oude
Tonge. De capaciteit van de baan
is ca. 300 ton per uur, d.w.z. dat
met tussenpozen van ruim één
minuut een motorgondel met ge
vulde buidel vertrekt, zijn last op
de bestemde plaats van het dam-
tracé in de stroom deponeert en
via de draaischijf op de dijkkop
tegen Flakkee langs de retour-
baan naar de laadplaats terug
keert. De omlooptijd van iedere
„toert' bedraagt 20 minuten
In totaal moet ca. 110.000 ton
steen en grind op deze wijze wor
den verwerkt. Als de sluitdam na
ongeveer 12 werkweken is vol
tooid, kan worden aangevangen
met het aanbrengen van het
zandlichaam van de dijk.
De familie van de 72-jarige H.
Dekker in Amsterdam is er niet
weinig verbolgen over, dat de
echtgenote dinsdagavond eerst
na urenlange ongerustheid en
vrees ervan in kennis werd ge
steld, dat haar man die middag
een ongeluk was overkomen en
dat hij in het ziekenhuis „Zon
nestraal" te Hilversum ter ver
pleging was opgenomen met een
hersenschudding en beenbreuk
als gevolg van een aanrijding
door een personenauto. Niet
minder verbolgen is de familie
over wat een nabij de plaats van
het ongeval wonende juwelier
heeft verteld, n.l. dat het slacht
offer ruim een half uur bloedend
op straat heeft gelegen, alvorens
naar een ziekenhuis te worden
overgebracht.
Van de zijde van de G.G.D.
wordt hieromtrent gezegd, dat
het ongeval om zeven minuten
over drie aan de dienst werd
gemeld en dat de ambulancewa
gen door het drukke verkeer in
zeven minuten op de plaats van
het ongeluk aankwam. De eerste
hulp werd verleend, o.a. spalken
werden aangebracht, waarna de
man naar het Wilhelminagast-
huis werd overgebracht.
Over het eerst uren later in
lichten van de familie zegt de
politie geheel volgens de gelden
de regel te hebben gehandeld,
die inhoudt dat de familie eerst
gewaarschuwd wordt als vast
staat waar en in welk zieken
huis het slachtoffer is opgeno
men.
Waarom de heer Dekker van
het Wilhelminagasthuis naar het
Hilversumse „Zonnestraal" is
overgebracht en het haar zo laat
ter kennis komen daarvan, kon
de politie geen verklaring geven.
(Adv.)
speciale wensen had de heer De
Coene elf punten, waarvoor hij
op korte termijn oplossingen wil
de: het woonwagenkamp in bete
re staat brengen, realisatie van
het zwembad (zelfs er over pra
ten is zonde van de kostbare tijd
meende hij); 'n betere verstand
houding tussen de winkeliersver
eniging 'en het gemeentebestuur
zou de gang van zaken misschien
kunnen bevorderen; meer wo
ningen, desnoods Bogaerswonin-
gen;. verbetering van de straat
verlichting en de huisvuilophaal
dienst. Deze wensen bleken door
het merendeel der raadsfracties
onderschreven te worden.
De heer E. Dekker (C.H.U.)
verweet het college dat men
nooit het plan voor een gemeen
schappelijke vuilophaaldienst in
de raad heeft gebracht.
De heer J. Barendregt (gem.
belang) vroeg realisatie van de
verschillende bouwplannen en
informeerde of de herindeling
van Zeeuws-Vlaanderen niet op
de één of andere wijze bespoe
digd zou kunnen worden.
In verband met de toekomst
van Zeeuws-Vlaanderen zou dit
van groot belang Zijn, meende
spreker. Oostburg als centrum
gemeente lijdt onder het uitstel
van deze zo belangrijke zaak.
Voorts pleitte de heer Baren
dregt voor uitvoering van de
zwembadplannen, realisatie van
het bouwplan bij de Tragel; ter
wijl ook de ontwikkelinescom-
missie voor West Zeeuws-Vlaan
deren onder de loupe genomen
werd. Het zou van groot belang
zijn, vond spreker, als er in het
bestuur mensen uit het bedrijfs
leven werden opgenomen. Thans
bestaat het bestuur uitsluitend
uit ambtenaren. Voorts speet het
hem, dat Oostburg niet. deel
neemt aan een gemeenschappe
lijke vuilophaaldienst. Aange
drongen werd op bespoediging
van de bouw van het bejaarden
centrum, de b.l.o.-school en een
nieuwe werkplaats voor minder
validen.
De begroting werd ten slotte
punt voor punt behandeld, uit
voerig toegelicht en door de raad
goedgekeurd, hoewel over ver
schillende posten tussentijdse
stemmingen nodig waren.
De raad besloot de heer D. H.
Borgers in vaste dienst te benoe
men als leraar klassieke talen
aan 't Kon. Wilhelmina-lyceum.
Mevr. A. H. van der Velden
kreeg op haar verzoek eervol
ontslag als onderwijzeres aan de
b.l.o.-school, terwijl de heer W.
P. de Vries te Vlissingen als on
derwijzer aan deze school werd
benoemd.
Voorts besloot de raad tot de
bouw van een zestal woningwet
woningen aan de Van Ostade-
straat. Deze woningen werden
onderhands aanbesteed voor de
prijs van 93.000,aan het
aannemersbedrijf Leenhouts te
Sluis.
De raad besloot tot de aanschaf
van een nieuwe vuilnisauto, daar
de oude wagen geheel versleten
is. Voorts wordt nieuwe water
dichte kleding aangeschaft voor
de brandweer, waarvoor een be
drag van 1000,werd uitge
trokken.