Is er een oplossing voor
't verkeersprobleem
BEURSOVERZICHT
RADIO EN TELEVISIE
Enige uitweg
ligt onder
de grond
AGENDA
Pagina 7
DUSTS COMMENTAAR OP BEZOEK
VAN ERHARD AAN NEDERLAND
Het wegennet in de grote steden
loopt achter op de werkelijkheid
Conclusie van experts
Donderdag 5 maart 1964
DE VRITE ZEEUW
AKU. Hoogovens
en scheepvaartwaarden
hoger
Het Damrak heeft gisteren de
gunstige tendentie van dinsdag
voor de internationale waarden
verder voortgezet. Hierbij willen
wij echter aantekenen dat de be
haalde koerswinsten, ten opzich
te van hot voorgaande slotni-
veau, merendeels binnen zeer
nauwe grenzen bleven. AKU en
Hoogovens waren aan de vaste
kant. De handel had aanvanke-
li.jk weinig om het lijf doch in
de tweede helft van de beurs-
duur kwam er wat leven in de
brouwerij in dc AKU- en Hoog-
ovenhoek. Na een opening op
527 steeg de koers van de AKU-
aandelen tot 532 als gevolg van
lokale speculatieve vraag en wat
dekkingsaankopon. De slotkoers
van dinsdag was 525Va. Hoog
ovens liepen op van 609 tot 616
door vraag van het publiek.
Hiermede boekte Hoogovens een
koerswinst van 8 punten. Philips
opende op 148,50, daalde daar
na als gevolg van gebrek aan
affaire tot 148, om vervolgens
op te lopen tot f 148,70. De stuk
ken verlieten de markt op
148,40. Hierdoor behaalde Phi
lips een koerswinst van 4 dub
beltjes. Unilever was goed prijs
houdend op 142.20, terwijl Kon.
Olie een halve gulden hoger no
teerde op 156,10. Vandaag, na
beurs, zal de Kon./Shell-groep
de jaarcijfers 1963 bekendmaken.
Hierover niets dan goeds, aldus
de beurs. Het dagelijkse Ameri
kaanse aanbod in de Philips-
hoek wordt in Amsterdam nog
steeds zeer goed opgenomen. De
Amerikaanse belangen van Phi
lips hebben zeer gunstige cijfers
gepubliceerd hetgeen de stem
ming voor de elektro-aandelen
gisteren zeker geen nadeel be
rokkende. Zwitserland toonde
enige belangstelling voor de
Philipsaandelen. Amsterdam on
dervond gistermiddag wat steun
van Wall Street, waar het slot
dinsdag, ondanks winstnemin
gen, hoger lag. Ook de Neder
landse hoofdfondsen lagen dins
dag op de Newyorkse beurs ge
vraagd in de markt, behalve
K. L. M. Dit fonds werd in Am
sterdam lager geadviseerd.
De scheepvaartsector had gis
teren de wind goed in de zeilen.
In vele fondsen werd, zij het
mondjesmaat, gedurende de ge
hele beursduur gehandeld. De
behaalde koerswinsten in deze
sector bedroegen 1 tot 2 punten.
Van de leidende cultures kon
Amsterdam Rubber 1 puntje ho
ger noteren op 119. De staats
fondsen gaven een verder her
stel te zien.
In de lokale afdelingen is nog
steeds geen einde gekomen aan
de koersdaling van de aandelen
Scholten Carton. Deze stukken,
werden $irS25 geadviseerd, tegen
dinsdag Ji3ü laten. Wyers
gisteren 15 procent dividend en
ex 5 procent stock. De aandelen
werden gisteren niet verhandeld.
Prins Dokkum stelt op dinsdag
17 maart de inschrijving met
claimrecht open op nominaal
825.000 aandelen tegen 110 pro-
cen.t De claimhandel begint op
woensdag 11 maart op de incou
rante markt.
Beursindices
2/3 3/3 4/3
Int. conc. 563.2 566.2 569.0
Industrie 340,0 341.4 342.0
Scheepvaart 155.7 154.7 155.6
Banken 231.7 232.9 234.8
Handel, ene. 165.5 165.9 164.8
Algemeen 398.8 400.6 402.2
Nabeurskoersen
AKU: (53iVa)
Hoogovens: (613%
Kon. Olie: 155.60156.20 (155.90)
Philips: 148.00—148.50 (148.30)
Unilever: 142.00—142.20 (142.40)
Stemming: prijshoudend.
Advieskoersen
buitenlands bankpapier
De advieskoersen voor buiten
lands bankpapier, vandaag gel
dend in Amsterdam, luiden:
Engelse pond 10.05—10.15
Amerikaanse dollar 3.583.62
Canadese dollar 3.30-3.35' 2
Franse frank (100) 73.40—73.90
Belgische frank (100) 7.177.22
Duitse mark (100) 90.4590.95
Zweedse kroon (100) 69.3570.35
Deense kroon (100) 51.65—52.65
Noorse kroon (100) 49.85—50.85
Zwitserse fr. (100) 83.10—83.60
Italiaanse lire (10,000)
57.00—59.00
Oostenrijkse schilling (100)
13.94—14.03
Portugese escudo (100)
12.50—12.65
Spaanse peseta (100, gr. coup.)
5.92' 1—6,07'. 2
DONDERDAG 5 MAART
Terneuzen: Luxor-Theater, f
uur: „Lauwrence of Arabia"
VRIJDAG 6 MAART
Terneuzen: Gemeentehuis, 4
uur: Openbare vergadering
raad van bestuur „Afvalwa
terleiding Zeeuwsch-Vlaande-
ren".
VLIEGTUIGONGELUK
IN INDIA
Woensdagmorgen is een vlieg
tuig van de Indiase luchtmacht
in de rivigr de Hooghly, nabij
Calcutta, gestort.
De 22 inzittenden, allen leden
van de luchmacht, kwamen
daarbij om het leven.
DE VERMISSING VAN
TIMO RINNELT
De politie van Frankfort heeft
in het afgelopen etmaal twee
mensen aangehouden wegens
poging tot oplichting in verband
met de vermoedelijke ontvoe
ring van Timo Rinnelt.
De eerste arrestant is een 41-
jarige portier, die zich tegenover
de redacties van een weekblad
in Keulen en een dagblad in
Frankfort had voorgedaan als
contactman van de ontvoerders
van Timo. In verband daarmee
was hij reeds- de vorige week
aangehouden, doch spoedig weer
vrijgelaten.
Daarna stelde hij zich opnieuw
met de redacties in verbinding
jnet de' mededeling de verblijf
plaats van het vermiste jongetje
te wéten. Al spoedig bleek, dat
ook hier van zwendel sprake
was, waarna hij opnieuw werd
gearresteerd.
De tweede arrestant is een
15-jarige scholier uit Hofheim,
die de redactie van een krant in
Frankfort had opgebeld met de
mededeling, dat Timo in een
huis in Frankfort-Hoechst ver
borgen werd gehouden. Hij eiste
daarbij een losgeld van zesdui
zend mark. De redactie waar
schuwde de politie, de de jongen
aanhield. Hij beweerde bij zijn
arrestatie in opdracht van twee
onbekende mannen te hebben
gehandeld.
(Adv.)
VRIJDAG 6 MAART.
Hilversum I: 7.00 Nieuws; 7.10
Dagopening; 7.20 Gram.; 7.45
Radiokrant; 8.00 Nieuws; 8.15
Amusementsmuziek; 8.45 Piano
spel; 9.00 Voor de zieken; 9.35
Waterstanden; 9.40 Klassieke
orkestmuziek; 10.30 Morgen
dienst; 11.00 Liederen; 11.15 In
't zilver, progr. voor oudere luis
teraars; 12.00 Oud worden
jong blijven, muzikale herinne
ringen; 12.30 Med. voor land- en
tuinbouw; 12,33 Meisjeskoor en
instrumenteel sextet; 12.53 Gram.
13.00 Nieuws; 13.15 Licht instr.
kwartet; 13.35 Lichte gr.; 13 55
Gram.; 14.05 Schoolradio; 14.25
Gevar. gram.; 15.15 Voor de
vrouw; 15.45 Muzikale lezing;
16.30 Zangrecital; 17.00 Voordr.;
17.20 Moderne orkestmuziek;
17.40 Licht instrum. kwintet;
18.00 Amateursorkest; 18.20 Pro
gramma voor de jeugd; 18.50 Be
scherming Bevolking; 19.00 Nws;
19.10 Van horen zeggen en zin
gen; 19.15 Kerkorgelrecital; 19.30
Radiokrant; 19.50 Gram.; 20.00
Geestelijke liederen; 20.30 Pris
ma, gevar. progr.; 21.30 Muziek
voor miljoenen; 22.05 Commen
taar of discussie; 22.15 Blokfluit
recital; 22.30 Nieuws; 22.40 In
ternationale oriëntatie in kerk,
zending en oekumene; 23.00 Kerk
en muziek; 23.30 Klassieke en
moderne liederen; 24.00 Nieuws.
Hilversum II: 7.00 Nieuws;
7.10 Ochtendgym.; 7.20 Socialis
tisch strijdlied; 7.23 Lichte garm.
(om ca. 7.30 van de voorpagina);
3.00 Nieuws; S.13 Lichte gram.;
9.00 Gym. voor de vrouw; 9.10
Strijkkwartet; 9.40 Morgenwij
ding; 10.00 Schoolradio; 10.20
Lichte grarri.; 11.00 Voor de
vrouw; 11.40 Voor de kleuters;
11.55 Orgelspel; 12.20 Voor de
landbouw; 12.30 Med. voor land
en tuinbouw; 12.33 Tentoonstel
lingsagenda; 12.38 Licht instrum.
septet; 13.00 Nieuws; 13.15 Gram.
13.25 Beursberichten; 13.30 Licht
orkest met zang; 14.00 Kabinet-
orgel; 14.20 Bij de tijd en bij de
thee. gevar. progr.: 16.00 Ver
jaardagskalender van de lich
tere muziek: 16.30 Inzicht en uit
zicht; 17.00 Voor de jeugd: 17.30
SPIJKENISSE
KRIJGT VOETBRUG
Gisternacht is over de Groene-
Kruisweg nabij Spijkenisse een
overspanning aangebracht, die
het laatste deel is van een voet
brug, die daar wordt gebouwd.
De gemeenteraad van Spijkenisse
besloot in november tot het bou
wen van deze brug zonder voor
afgaand overleg met Gedepu
teerde Staten van Zuid-Holland,
die achteraf geen bezwaren
tegen dit besluit hebben ge
maakt.
De brug, die 80 meter lang en
3 meter breed is, zal vrijdag in
gebruik worden genomen. Da
gelijks rijden over de Groene-
Kruisweg ongeveer 10.000 auto's.
Dit aantal is 's zomers in ver
band met de trek van de Rot
terdammers naar de kust nog
groter. De weg snijdt de gemeen
te Spijkenisse in tweeën, zodat
vele inwoners deze weg meer
dere malen per dag moeten
oversteken.
Dc linksgeoriënteerde „Frankfurter Rundschau" schreef giste
ren, dat dc „stalende gezichten" van de deelnemers aan de confe
renties in Den Haag meer schijn dan werkelijkheid waren.
Grote prijzen in sporttoto
Van de 558.973 Nederlanders
die in de sporttoto van de afge
lopen week speelden, heeft nie
mand alle uitslagen goed voor
speld. De 118.686,20 die be
schikbaar was voor de eerste
prijs, werd daarom bij de
64.837,20 van de tweede ge
voegd. Voor het totaal bedrag
van 183.705,40 komen vier ge
lukkigen, die twaalf wedstrijden
goed voorspelden, in aanmer
king. Zij ontvangen elk een be
drag van 45.926,40.
De spoeling voor de extra-
prijs is aanmerkelijk dunner. De
32.481,60 moet door 208 per
sonen worden verdeeld, die ieder
157,ontvangen.
„Er wordt gezegd", aldus het
blad, „dat kanselier Erhard en
minister Schroder overeenstem
ming hebben bereikt over de
Europese politiek met hun Ne
derlandse ambtgenoten Marijnen
en Luns. Dit klinkt niet slecht,
maar concreet gesproken heeft
men slechts besloten, de binnen
landse ontwikkelingen in Enge
land te zullen afwachten en
voorlopig geen beslissende stap-
pen te doen naar een politieke
unie in Europa. In Den Haag
werd niets bereikt wat de aan
gelegenheden aangaat waar het
thans in de praktische Europese
politiek om gaat".
De „Frankfurter Rundschau"
schreef verder, dat minister
Luns „vreugde kan scheppen in
zijn triomf getuige te zijn van
een Nederlands-Duitse eenheid
tegenover De Gaulles conceptie".
En het blad wil de Nederlandse
minister dit genoegen gunnen,
maar het vraagt of de grondslag
van een Nederlandse triomf wel
voldoende is als men de befaam-
se soepelheid van Westduitslands
kanselier in aanmerking neemt.
Volgens het blad is het twijfel
achtig of minister Luns werke
lijk degeen zal zijn die het laatst
zal lachen.
COÖP. VRUCHTENVËILING
„ZEEUWSCH-VLAANDEREN"
TERNEUZEN
Veiling van 4 maart 1964.
GROENTEN
Per stuk: Knolselderij 715 ct.
Per kg: Rode kool 7—17 ct;
Savo.ve kool 3741 ct; Boerekool
3538 ct; Breekpeen 58 ct;
Waspeen 1026 ct; Prei A II 71
85 ct, B 4468 ct; Knolselderij
35 ct; Spruiten 6481 ct, afw.
16 ct; Uien I 15 ct, II 1—6 ct'
Witlof A II 42—58 ct, B 46—60
ct, B II 3355 ct, afw. 1841 ct.
AARDAPPELEN
Per 100 kg: Bintjes I ƒ8,20
10,50.
HARD FRUIT
Per kg: Appelen. Golden Deli
cious I m. 80 7480 ct, m. 75
7586 ct, m .70 6784 ct, m. 65
56—64 ct, m 60 42—49 ct, II m.
80 66—71 ct, m. 75 59—73 ct, m.
70 5964 ct, m. 65 4953 ct, m.
60 33—39 ct, II D 18—22 ct, III
grof 37—45 ct, III fijn 18—25 ct;
Jonathan I m. 75 48—50 ct, m.
70 5053 ct, m. 65 4448 ct, m.
60 32—34 ct. II m. 75 34—36 ct,
m. 70 3538 ct, m. 65 35 ct, m.
60 29—30 ct, II D 20—22 ct. III
grof 2931 ct, III fijn 1517 ct;
Winston I m. 75 9091 ct. m. 70
95 ct, m 65 7630 ct, m. 60 54
56 ct, m. 55 30 ct, II m. 75 63—
64 ct, m. 70 55 ct, m. 55 2224
ct, III grof 35 ct.
Drama in zakformaat
Dinsdag vond in Bloomsbury
(Engeland) een drama in zak
formaat plaats: een man dreig
de met een driejarig kind van
het dak van een vier verdie
pingen hoog huis te springen.
Een geestelijke, politie-ogen-
ten en brandweerlieden kwa
men in actie en slaagden er na
lang praten in, het kind uit
zijn armen te nemen. De kleu
ter bleek ongedeerd. De (on
bekende) man werd door de
politie in hechtenis genomen.
(van onze correspondent»
HAMBURG (P P) Wie in de gelegenheid is op de spiisaren van
een normale werkdag het verkeer in de grote steden van ons land te
observeren, zal vol ontzetting de handen ineen slaan. Regelmatig ont
staan verkeersknopen, die slechts met man en macht en veel tijd
verlies kunnen worden ontward. De verkeersstromen zijn soms be
angstigend en wanneer we daarbij het wegensysteem bezien, dan zal
iedereen moeten toegeven, dat in de meeste grote steden de wegen
situatie ver achterloopt bij de huidige stand van het verkeer.
Voor opgroeiende mensen;" 18.00
Nieuws; 18.15 Kamermuz.; 18.30
Sportspiegel; 18.40 Jazz-rondo;
19.00 Kiosk, bespreking van ar
tikelen uit zojuist verschenen
weekbladen. 19.10 Adoptie, een
kinderbeschermingsmaatregel en
vraaggesprek; 19.30 Klarinet en
piano; 19.50 Daarom. praatje;
20.00 Nieuws; 20.05 Dodendans,
hoorspel; 21.00 Metropple orkest;
21.30 Alle ëlf!, radiocompetiüe;
22.15 Licht instrum. trio; 22.30
Nieuws; 22.40 Marimba; 23.10
Lichte gram.; 23.45 Socialistisch
nieuws in Esperanto; 23.55 Nws.
Brussel (VI.): 12,00 Nieuws;
12.03 Interludium; 12.15 Lichte
muziek; 12.50 Beursberichten;
13.00 Nieuws; 13.20 Satirelier-
tjes; 14.00 Nieuws; 14.03 School
radio (om 15.00 nieuws): 15-45
Lichte muziek; lti'.OO Nieuws;
16.03 Beursberichten; f6.09 Or
kestmuziek; 17.00 Nieuws; 17.15
Lichte muziek; 19,00 Nieuws en
radiokroniek; 19.40 Z'arig; 19.45
Echo's uit de natuur; 20:00 Zang;
20.15 Theaterkron.; 20.40 Vlaam
se volksmuziek; 21.00 Boekbe
spreking: 21.15 Koormuziek;
22.00 Nieuws; 22.15 Nieuwe
gram.; 22.35 De zeven kunsten;
22.50 Lichte muziek; 23.00 Nws;
23.05 Magische momenten; 23.55
Nieuws.
Televisieprogramma's.
Ned. TV (kan. 7): 19:30 Vogel
eiland, filmreportaige; 20.00 Jour
naal; 20.20 Achter' liet nieuws;
20.45 Voorstelling; .spectacle-
coupé; 21.40 Reactiesop reac
ties; 21.45 Zo is hettoevallig
ook nog eens een keer; 22.30
Journaal.
Experimentele uitzendingen op
het 2e net (kan. 27): 20.20 Die
Dubarry, opera (éen opname
van de Duitse televisie).
VI.-Belg. TV: 14.05 Schooltele
visie; 19.00 Franse les; 19.20 Pro
gramma voor de teenagers; 19.50
De weerman; 19.55 Sport; 20.00
Nieuws; 20.20 Si le vent te fait
peur, psychologische speelfilm;
21.40 Nieuws; 21.50 De fontein
van Bakhchissarai, ballet.
Bij de mgang van de parkeergarage neemt de automobilist zijn kaart
uit de automaat in ontvangst.
De verkeerSdeskundigen worden
niet alleen geconfronteerd met dit
probleem, maar daarnaast ook nog
met de parkeermoeiliikheden in de
grote steden. Waar al te weinig
ruimte is om de verkeersstroom te
verwerken, daar is uiteraard in het
geheel geen ruimte om duizenden
en nog duizenden auto's gelegenheid
tot parkeren te bieden. De parkeer-
beperkingen door middel van par-
keermeters en parkeerschijven zijn
lapmiddelen en lossen dit probleem
beslist niet afdoende op. In tal van
straten wordt al dubbel geparkeerd,
speciale ploegen politiemannen de
len'bekeuringen uit voor overtre
dingen van parkeerverboden, maar
het aantal meters beschikbare stoep-
Tuimte wordt eerder kleiner dan
groter door de toenemende drukte.
In alle landen waar welvaart
heerst en de bevolking zich in grote
aantallen het genot van gemotori
seerde verkeersmiddelen kan per
mitteren, neemt de intensiteit van
het verkeer met enorme sprongen
toe. De ontwikkeling gaat zo snel,
dat de ontwikkeling van het wegen
net zwaar achterblijft, temeer, daar
men bier pas iets aan gaat doen
wanneer de nood gaat dringen. In. de
periode van voorbereiding en uit
voering van verbeteringen ontwik
kelt het verkeer zich weer in zo'n
mate dat de nieuwe wegensituatie
alweer achterloopt wanneer ze nog
nauwelijks is gerealiseerd, terwijl
tijdens de werkzaamheden het inten
sieve wrkeer in de grote steden
ernstige moeilijkheden en stagnatie
ondervindt.
HET MES ER IN
HAMBURG, de met twee mil
joen inwoners grootste en met 1 auto
op elke 7 inwoners drukste stad van
de Duitse Bondsrepubliek, beleefde
kortgeleden in de binnenstad een
ware verkeerschaos. Straten en
bruggen rondom het centraal station
werden enkele maanden voor het
gemotoriseerde verkeer afgesloten,
omdat men behalve met de uitbrei
ding van de ondergrondse ook is be
gonnen met het graven van tunnels
onder dit bijzonder verkeersinten-
sieve punt in de city, dat ook wel
het „neuralgische punt" van de stad
wordt genoemd, ten behoeve van de
aanleg van brede snelwegen. Later
zal deze tunnelstraat overgaan in
een zwevende straat en de binnen
stad van het meeste doorgaande
verkeer bevrijden.
Hier rekent men er op dat in
1966 niet minder dan 50.000 personen
per dag zich met hun auto in de bin
nenstad zullen voortbewegen. Voor
al deze wagens möèt een plekje wor
den gevonden om te kunnen rijden
en daarnaast moeten de openbare
vervoermiddelen op de een of ande
re manier zo attractief en efficiënt
georganiseerd worden, dat het zoge
naamde „park-and-ride" systeem
langzaam aan populariteit zal gaan
winnen. Met dit systeem beoogt
men, dat automobilisten die in de
binnenstad moeten zijn, hun wagen
aan de rand van deze binnenstad
parkeren en verder gebruik maken
van de openbare vervoermiddelen.
Dit systeem is in de meeste steden
niet erg populair in verband met het
ongemak en het tijdverlies. Er zal
dus heel wat aan het openbare ver
voer moeten veranderen wil dit
systeem een succes kunnen worden.
AUTOMATISCHE GARAGE
VOOR HET PARKEREN in de
stad heeft men grote plannen en
wel door de bouw van ultra moder
ne parkeergarages, waarin het ver
keer automatisch wordt geregeld.
Onder de Hamburgse Kunsthalle
heeft men al een dergelijke garage
gebouwd, een waar wonder van
techniek. Zodra men deze garage
binnenrijdt, wordt de wagen door
een t'oto-elektriscbe cel geteld en te
gelijkertijd door een televisiecamera
op een beeldbuis zichbaar gemaakt.
Dan dirigeren elektronisch gestuur
de lichtsignalen de bestuurder met
zijn auto naar een vrije plaats op de
juiste verdieping. Rode lichten ver
hinderen, dat men reeds bezette eta
ges of vakken binnenrijdt. Verlaat
een voertuig zijn plaats, dan springt
het licht automatisch op groen.
Als de automobilist bij de in
gang van de garage zijn parkeerbil-
jet met het daarop afgestempelde
tijdstip van binnenkomst uit de
automaat haalt, verschijnt er tegelij
kertijd bij de cassière aan de uit
gang een duplicaat van dit biljet.
Deze dame rekent echter niet alleen
af, zij observeert binnenkomende
voertuigen en de beide verdiepingen
van de parkeergarage, die zij op
beeldbuizen kan zien, controleert
het signalensysteem en geeft via een
luidsprekerinstallatie aanwijzingen
als verkeersopstoppingen of moei
lijkheden dreigen. Verlaat de auto
mobilist deze garage, dan wordt het
parkeergeld automatisch uitgere
kend en het enige wat de cassière
in sommige gevallen te doen heeft
is geld wisselen.
STRATEN ONDER DE GROND 7
EVEN ZORGELIJK als in Ham
burg is de verkeerssituatie in ande
re steden van de bondsrepubliek.
Overal vecht men met dezelfde pro
blemen. Hoe kan op lange termijn
In Hamburg lopen sommige wegen al onder elkaar door. Toch moet er
nog veel gebeuren voordat men de dTeigende verkeerschaos heeft
bezworen.
Op baar beeldbuizen kan de cassière atie bewegingen van de auto's
volgen en door middel van het paneel voor haai' alle lichtsignalen
bedienen.
de algehele verkeerschaos worden
vermeden
In west-Berlijn kwamen onlangs
Duitse en buitenlandse verkeersex-
perts bijeen om over al deze stede-
bouwkundige problemen te óverleg
gen. Men was het er over eens, dat
in de toekomst het stadsverkeer on
der de grond zal moeten plaatsvin
den. Hier hangt mee samen dat er
wegen en middelen zullen moeten
worden gevonden om de tunnels die
hiervoor nodig zijn sneller te bou
wen dan tot nu toe en daarbij mag
het reeds zo intensieve huidige ver
keer zeker niet voor lange tijd (mis
schien jaren) ernstig worden gehin
derd.
Het „park-and-ride" systeem
hoopt men in Berlijn en Hamburg
te bevorderen door uitbreiding van
het ondergrondse spoorwegnet en
een hogere frekwentie van deze
treindiensten, maar voor alle ande
re metropolen zonder metro, zoals
München, Stuttgart, Frankfurt am
Main, Neurenberg, Hannover, Bre
men, Keulen, Düsseldorf, Essen,
Dortmund en Duisburg blijven enor
me problemen bestaan. Experts zien
de enige oplossing voor dit probleem
in een metro, die rijdt met topsnel-
heden van 80 kilometer per uur en
die een vervoerscapaciteit heeft van
ongeveer 40.000 reizigers per uur.
Zoiets is volgens deze heren slechts
het bespreken waard, mindere ca»
-Safliteitért bjgye® l»!Bisl!deiSï».
ALLEEN BERLIJN IS „BIJ"
IN BERLIJN heeft men reeds
een deel van de zogenaamde „Stadt-
autcbahn" waaraan in 1956 werd be
gonnen, klaar, doch dit net van krui-
singvrije snelwegen in de stad, waar
nodig ondergronds, zal een totale,
lengte van niet minder dan 100 ki
lometer moeten krijgen.
Volgens verkeersdeskundigen ligt
de stad Berlijn gunstig ten opzichte
van de snelle ontwikkeling van het
verkeer. Bovendien
beschikt men er behalve over een
ondergrondse (U-Bahn) ook over de
bovengrondse (S-Bahn).
Alle andere steden liggen op de
een of andere manier achter en zul
len op korte termijn met ver voor
uitstrevende toekomstplannen moe
ten komen, willen ze die achterstand
kunnen inhalen.
Voor onze grote steden, zoals
Amsterdam, Rotterdam, Den Haag
en Utrecht liggen de kaarten veel
moeilijker, niet alleen door gebrek
aan ruimte, maar ook door de slappe
bodem. Toch zullen ook daar op
korte termijn diep ingrijpende maat
regelen moeten worden genomen, die
misschien heel veel geld kosten,
teneinde een dreigende verkeers
chaos te voorkomen. We zien 4»
voorbeelden in geheel
i