De weg naar de afsluüdammen en bruggen
in hei Deltagebied
MORGAHN DE MAGIËR
VADER VAN TIMO RINKELT
OPGELICHT IN SPANJE
BOEREN UIT GEHEEL NEDERLAND DEMONSTREREN
IN DEN HAAG MET GRATIS AARDAPPELEH
BEURSOVERZICHT
GENEESMIDDELEN
DOOR ZIEKENFONDSPATIËNTEN
DE R.K. KERK IN ZBID-AFRIKA
EN DE „APARTHEID"
Werktijdverkorting voor chauffeurs
per 1 maart 19S4
N ROOK NIET,
1
1
^Zaterdag 29 februari 1964
DE VRIJE ZEEUW
Pagina 3
ONGEWONE VANGST
Wolf in netten gestrikt
SCHERPE
KOERSSTIJGING
AANDELEN A. K. U.
Van zoontje ontbreekt nog elk spoor
ES MEENK PELLETS
Philips flauw
Heïneken's willig
DAGGELD VERHOOGD
Democratie niet de enige
regeringsvorm voor Christenen
Er wordt naar gestreefd de ontworpen
verbinding NumansdorpRotterdam
binnen zó kort mogelijke tijd te voltooi
en. Hoewel aan de verbinding hoge prio
riteit wordt gegeven, dient in aanmer
king te worden genomen, dat de kosten
van deze verbinding, waarin ook een
nieuwe brug over de Oude Maas by Hei-
nenoord moet worden opgenomen, een
veelvoud bedragen van die voor de
eigenlijke brug bij Numansdorp. Gezien
de samenhang van het werk met de
totaliteit van taken op wegenbouwge-
bied, zal het tijdstip van voltooiing af
hankelijk zijn van de mogelijkheid van
inpassing in de binnen het raam der toe
komstige financiële mogelijkheden te
realiseren uitvoeringsprogramma's.
Dit deelt de minister van Verkeer en
Waterstaat, mr. J. van Aartsen, mede in
antwoord op vragen van het Tweede
Kamerlid de heer Posthumus (P.v.d.A.).
De minister zegt, dat de pannen zo
worden opgezet, dat al de werken op het
moment, dat deze voor het verkeer ge
bruikt kunnen worden, door verbin
dingswegen zullen zijn aangesloten aan
het bestaande wegennet.
Naarmate het verkeer drukker wordt,
zullen de verbindingswegen verder wor
den doorgetrokken. De noodzaak doet
zich thans reeds gevoelen voor de noor
delijke verbinding van de in aanbouw
zijnde brug bij Numansdorp, waar het
bestaande wegennet niet geschikt ge
acht moet worden om het ten gevolge
van de brug te verwachten extra verkeer
te verwerken, zonder dat verkeersbe-
zwaren optreden.
TIE OOSTERSCHELDEBRUG
De brugverbinding zal nog méér verkeer
aantrekken dan kon worden voorzien,
doordat inmiddels de provincie Zeeland
de bouw van de brug over de Ooster-
schelde ter hand heeft genomen, zodat
een doorgaande verbinding Rotterdam
NumansdorpGoeree Overflakkee-Gre-
velingendamSchouwen Duiveiand
OosterscheldebrugN oord Beveland
Zuid Beveland en Walcheren tot stand
komt.
De voorbereiding van een dergelijke
verbinding kost meer tijd dan de voor
bereiding van de bruggenbouw. Niette
min zal, wanneer de brug bij Numans
dorp in juli door het verkeer in gebruik
zal worden genomen, in noordelijke rich
ting kunnen worden beschikt over één
rijbaan op de nieuwe verbindingsweg
(rijksweg 19) tot Klaaswaal, waar dan
vooralsnog de bestaande verbinding naar
en over de Barendrechtse brug moet
worden gevolgd.
IIET KONINKLIJK
PAAR IN LECII
Koningin Juliana en Prins
hellingen van het Arlbergge-
bergte geskied met Prinses Irene
en haar verloofde don Carlos.
De koninklijke gasten hebben
's avonds een met toortsen ver
lichte ski-demonstratie bijge
woond die hen als afscheid werd
aangeboden.
Vandaag zal het koninklijk
paar met Prinses Irene naar Ne
derland terugkeren. Don Carlos
vertrekt naar Spanje.
Het Poolse vissersvaartuig
GDY 249 uit Gdynia is dezer da
gen met een ongewone vangst
de thuishaven binnengelopen.
De bemanning had enige mij
len uit de kust een wolf op een
ijsschots langs zien drijven en
was erin geslaagd het roofdier
in de netten te strikken.
De wolf is opgenomen in een
dierentuin.
HOLBEWONER IN
WELVAARTSSTAAT
De 77-jarige Deen Jens Olsen is
een van de merkwaardigste in
termers van Kopenhagen. On
danks het jeit, dat hem al meer
dere malen een normale woning
i» aangeboden, blijft hij in zijn
telf-gemaakt „huis" dat bestaat
uit een hol in de grond bij de
haven.
De „woning" meet amper l'A
m3; het dak bestaat uit wat losse
planken terwijl de wanden en de
10 .-ill >->
vloer worden gevormd door de
naakte grond. Ondanks al het
ongerief stelt Jensen zijn „pri
vacy" op zo'n hoge prijs, dat hij
beslist in zijn hol wil blijven
wonen.
De directie en commissarissen
van de Algemene Kunstzijde
Unie N.V. hebben de aandeel
houders van dit concern een
prettige verrassing bezorgd door
het voorstel om naast een totaal
dividend zeventien procent in
contanten (onv.) over '63, tevens
vijf procent in agio-aandelen uit
te keren. Gezien de in het afge
lopen boekjaar behaalde zeer
gunstige resultaten had de beurs
gehoopt, dat de maatschappij
het dividend over 1963 met twee
procent zou verhogen tot negen
tien procent. Genoemd dividend-
voorstel werd nabeurs door AKU
bekend gemaakt. Hierop kwam
van alle kanten vraag los voor
de AKU-aandelen, waardoor de
koers in een zeer korte tijd steeg
tot 523. tegen een slotkoers van
518. Aanhoudende vraag deed de
koers later nog scherp stijgen
en wel tot 537 waarop een koers-
reactie volgde tot 529 als gevolg
van winstnemingen.
(Adv.)
De vader van de sedert 2
weken vermiste zevenjarige
Timo Rinnelt uit Wiesbaden
is in Barcelona door iemand
die zich uitgaf voor de ont
voerder van het ventje, voor
achtduizend mark (ongeveer
7200 gulden) opgelicht. Naar
de procureur-generaal van
Wiesbaden, Walther Dorbritz,
vrijdag meedeelde, ontbreekt
van de vermiste jongen nog
ieder spoor.
Timo's vader, een 42-jarige
antiquair, was zonder dat
de politie dit wist naar
Barcelona gevlogen, waar hij
in een hotel de pseudo-ont-
voerder ontmoette. De Spaan
se politie en Interpol zoeken
nu naar de uit Wenen afkom
stige Rudolf Moser, die ook in
verdovende middelen zoü han
delen. Moser heeft al ver
scheidene veroordelingen ach
ter de rug. West-Duitsland is
voor hem verboden terrein.
Het Wesjduitse consulaat-
Met ingang van 1 maart
zal de werktijd van chauf
feurs op autobussen,
vrachtwagens en huur
auto's worden verkort.
Een wijziging in het rij
tijdenbesluit opent voor
autobus- en vrachtwagen
bestuurders de weg naar
een gemiddelde wekelijkse
werktijd van 48 uren, ter
wijl dit voor huurautobe
stuurders 51 uren zal wor-
(Adv.l
Lek Wen verfrissend f.0,65
\o
i'ilnow
De stemming voor de interna
tionale waarden is vrijdagmid
dag, voor de laatste dag van deze
beursweek, niet best geweest. De
Philipsaandelen lagen op ca.
148 150,20) flauw in de
markt. Ook de overige hoofd
fondsen bleven beneden 't voor
gaande slotniveau, behalve AKU
welk fonds een punt hoger open
de op 515%, waarna nog 517
voor de stukken werd betaald.
Hoogovens min twee punten op
600 zonder affaire. Unilever
daalde tachtig cent tot 141,60,
Kon. Olie een paar dubbeltjes
lager op ƒ155,40. De handel in
de hoofdfondsen was minimaal.
Het publiek hield zich meren
deels afzijdig, terwijl er voor de
arbitrage internationaal prak
tisch geen mogelijkheden waren
om tot zaken te komen. Het
steeds weer terugkerende Ame
rikaanse aanbod in de Philips
aandelen werkt deprimerend op
de kooplust in Amsterdam. De
laatste tijd zijn er op het Dam
rak grote posten Philipsaan
delen van Amerikaanse zijde
overgenomen, waardoor een for
se koersdaling in dit fonds werd
voorkomen. Gedurende de ge
hele middag bleef het uiterst
rustig. De koersveranderingen
op de dag waren beperkt. Ver
geleken met de slotkoers van de
vorige week daalden AKU en
Hoogovens ca. zes punten. Phi
lips en Unilever een gulden
lager, terwijl Kon. Olie praktisch
onveranderd bleef. K.L.M. ging
een paar gulden omhoog. Dit
fonds lag donderdag in Wall
Street wederom vast in de markt
met een koersverbetering van
een halve dollar.
Ook in de scheepvaartsector
kwamen weinig zaken tot stand
bij een nauwelijks prijshoudende
stemming. De leidende cultures
ondergingen geen veranderingen
van enige betekenis. De stem
ming op de Staatsfondsenmarkt
was gemakkelijker met zeer wei
nig zaken.
In de lokale afdelingen wér
den aandelen Besoeki Tabak op
60 pet. geadviseerd, tegen een
laatstgedane koers op 47. Zoals
bekend wordt op deze aandelen
een bod uitgebracht van 60 pet.
Heinekens Bierbrouwerij was
vrijdag dè verrassing van het
Damrak. De maatschappij gaat
het aandelenkapitaal uitbreiden
door het uitkeren aan aandeel
houders van de agio-reserve
groot 10,5 min. Deze prettige
verrassing werd ter beurze ge
noteerd met een 33 punten ho
gere advieskoers voor de aan
delen van dit concern op 500. Op
verzoek van het beursbestuur
•verd vrijdag in genoemde aan-
delen-Cecn?notering. opgemaakt
om het publiek eerst kennis te
doen nemen van genoemde kapi
taaluitbreiding. Aandelen van de
Exploitatie Maatschappij Scheve,
ningen werden hoger geadvi
seerd. Die van de Amsterdamse
Rijtuigmaatschappij en Euro
mast, waarin de Zwolsman-groep
een meerderheidsbelang heeft,
ondergingen weinig verandering.
Jan de Poorter lag lager in de
markt op het passeren van het
dividend (v. j. 6 pet., waarvan
4 pet. in aandelen). Deze maat
schappij beschikt echter over een
ruime orderportefeuille. Schol
ten Carton kreeg een lagere ad
vieskoers op de mededelingen
van de directie in de jaarverga
dering over de gang van zaken.
Voor de inschrijving a pari op
de ƒ4,5 min 5% pet. obligaties
Stichting Maria Roepaan bestond
goede belangstelling.
Beursindices
26/2 27/2 28/2
Intern, conc. 567.6 565.2 562.1
Industrie 341.2 340.4 339.5
Scheepvaart 155.6 155.6 155.4
Banken 233.2 233.1 232.3
Handel enz. 164.8 164.5 164.7
Algemeen 401.2 399.8 398.1
Nabeurskoersen
AKU:
526 gb—529 gl (518)
Hoogovens:
599—600 (598%)
Kon. Olie:
154.80—155.00 (155.10)
Philips;
141 gb—141.30 (141.50)
Unilever:
Stemming: rustig prijshouden
de markt.
Advieskoersen
Buitenlands Bankpapier
De advieskoersen voor buiten
lands bankpapier geldend in
Amsterdam op heden luiden:
Engels pond 10.0510.15
Amerikaanse dollar 3.583.62
Canadese dollar 3.30%f3.35%
Franse frank (100) 73.40—73.90
Belgische fr. (100) 7.15%—7.20%
Duitse mark (100) 90.5091.00
Zweedse kr. (100) 68.9069.90
Deense kroon (100) 51.6552.5
Noorse kroon (100) 49.8550.85
Zwitserse fr. (100) 83.1083.60
Ital. lire (10.000) 57.00—59.00
Oostenrijkse schilling (100)
j3 93Q3
Portugese esc. 100) 12.5012.65
Spaanse peseta (100 gr. coup.)
5.92%6.07%
Gisteren werd het tarief voor
daggeld (call money) met een
half procent verhoogd tot 2%
procent, dit wegens de krappe
geldmarkt, hoofdzakelijk als ge
volg van de ultimo-opvragingen.
Op 25 dezer werd het tarief
reeds met een kwart procent
verhoogd tot twee-procent.
Boeren uit Goeree-Over-
flakkee, Friesland, Noord
oostpolder, de Hoeksche
Waard, Voorne-Putten en
het eiland van Dordrecht
hebben vrijdag in Den Haag
gratis aardappelen uitge
deeld. Ze wilden daarmee
de aandacht vestigen op de
lage prijzen die ze voor hun
aardappelen krijgen. Ze ha
len er zelfs de kostprijs niet
mee. In een briefje dat in de
zakjes van elk twee-en-een-
halve kilogram zat, werd
een en ander aan de huis
vrouwen uitgelegd. Er wa
ren zes vrachtauto's, ieder
met vier tot vijf ton aard
appelen.
Om kwart voor twaalf
waren er bij het verzamel
punt, het Dierentuingebouw,
al twee aangekomen. Deze
wagens kwamen uit Goeree-
Overflakkee en Friesland.
Die van Goeree hadden
Bintjes bij zich, de Friezen
waren er met Irene's, dat is
een rode kleiaardappel.
Op de vrachtauto's en de
personenauto's die voor deze
actie waren ingeschakeld
waren spreuken aange
bracht als: „Het is bittere
ernst", „Produktschap, doe
meer" en „Het puik van
Frieslands aarde, door oeer-
schot geringe waarde". In
de lucht vestigde een recla
mevliegtuig de aandacht op
de actie. Een kleine driehon
derd boeren waren voor deze
actie naar de residentie ge
komen.
Even over twaalf hadden
ook de andere vrachtauto's
het verzamelpunt bereikt.
Vandaar reed de stoet nog
even naar het Plein 1813
om de restantjes op te rui
men en tevens een camera
man van de Belgische tele
visie terwille te zijn.
De vergunning van de po
litie vermeldde dat men zich
van de Prinses Beatrixlaan,
bij de grens tussen Voorburg
en Den Haag, over de ver
schillende wijken van de
stad diende te verspreiden.
De politie vond het Plein
1813 als verzamelpunt te
klein.
Zo goed geslaagd als on
langs in Rotterdam achtte
men de actie niet. Toch was
de toeloop van het publiek,
gezien de korte tijd waarin
men „uitverkocht" was,
groot. Men had volgens de
boeren weerklank gevonden
bij dat publiek, dat zich ver
wonderde over het verschil
tussen de winkelprijs en de
prijs die de boer ontvangt.
den
Voor een bemanningslid,
dat zowel op een autobus
als op een vrachtwagen
dienst doet, zal de werktijd
49 uren per week worden.
Het ligt in de bedoeling
deze werktijden geleidelijk
in te voeren.
Een ontheffing zal het
voor autobus- en vracht
wagenbestuurders mogelijk
maken dit jaar nog 50 uren
te werken, en in 1965 49'
uren.
In 1966 zal dus defini
tief de 48-urige werkweek
voor deze groep ingevoerd
zijn. Voor hen die zowel
een autobus als een vracht
wagen besturen, zal op ge
lijke wijze op 49-urige
werkweek worden bereikt.
In het huurautobedrijf
zal de werktijdverkorting
zich over vier jaren uit
strekken met dien ver
stande, dat telkens na twee
jaar een uur per week
korter zal worden gewerkt.
De werktijden voor het
grensoverschrijdend ver
voer blijven voorshands
ongewijzigd.
generaal in Barcelona heeft
meegedeeld, dat reeds een
man is gearresteerd.
Joachim Rinnelt zei in Bar
celona tegen een correspon
dent van het Westduitse blad
„Bildzeitung": „Ik moest in 't
belang van Timo zo handelen.
Welke vader zou dat niet doen.
Ik klamp mij vast aan iedere
strohalm om mijn kind terug
te krijgen".
De procureur-generaal deel
de nog mee, dat hij sinds
maandag j.l. van het voor
nemen van Joachim Rinnelt
naar Barcelona te gaan had
geweten. De vader van Timo
begaf zich uit eigen vrije wil
naar Barcelona en hij (Dor
britz) had hem daar niet van
willen afbrengen, zolang ook
maar de geringste hoop op het
weervinden van het vermiste
kind bestond. Volgens Don
britz werd .Toachim Rinnelt
per telegram verzocht, het
losgeld voor de vrijlating van
zijn zoontje in Barcelona te
overhandigen. De vader van
Timo is nog niet uit Spanje
teruggekeerd.
De in verband met, de op
lichting in Barce'ona gear
resteerde man is de 31-jarige
Duitser Hans Werner Schulz,
die reeds enige tijd in Barce
lona woont en daar Duitse
lessen geeft.
Naar zijn medeplichtige
wordt nog door de Spaanse
politie gespeurd.
(Adv.)
Ct
De Zuidafrikaanse bisschonpe-
iijke conferentie lieeft na afloon
van een bijeenkomst die drie
dagen heeft geduurd, namens de
Roomskatholieke hiërarchie in
Zuid-Afrika meegedeeld, dat
verklaringen over rassenbetrek-
kingen, die door bisschoppen in
dividueel zijn gedaan, door deze
bisschoppen „op eigen verant
woording" zijn afgelegd.
Vorige week heeft aartsbis
schop William Whelan van
Bloemfontein gezegd, dat geen
leerstelling van de kerk in strijd
is met de gedachte van een
staat, bestaande uit een aantal
volks- of rassengroeperingen,
die door deze staat waarvan zij
deel uitmaken, gehandhaafd
worden in hun ondei-scheiden en
duidelijk verschillende identiteit.
Voorafgaand aan de vraag of
de theorie van de apartheid op
zichzelf verkeerd was, verklaar
de mgr. Whelan dat men moest
onderscheiden tussen de ge
dachte van apartheid enerzijds
en de wetten en maatregelen
waarmee de autoriteiten die
theorie in praktijk brengen.
„De vraag die gesteld moet
worden, is of de politiek vén af
zonderlijke ontwikkeling, zoals
die thans wordt gevolgd, on
rechtvaardigheid met zich mee
brengt," aldus mgr. Whelan. In
aansluiting daarop zei hij later
nog: „Het is algemeen bekend
dat de toepassing van verschei
dene voorzieningen van onze
ras-wetgeving ongemak en
onrechtvaardigheid met zich
brengt, zoa's de omstandigheden
van de tewerkstelling der Ban
toes in de steden, onredelijke
reservering van bepaalde baan
tjes, beperking van de vrijheid
van de Bantoe-arbeider om zijn
economische en maatschappe
lijke Dositie te verbeteren en in
het kiezen van zijn werkgever
om van betrekking te verande
ren of zijn diensten aan te bie
den aan de hoogste bieder,
voorts beperking wat de woon
plaats betreft waardoor de leden
van een gezin van elkander ge
scheiden worden.
Mgr. Whelan zei dat de kerk
liet als immoreel beschouwt om
onderscheidene volksgroepen in
een staat tot één vormloze grote
massa te nivelleren.
De aartsbisschop zei tenslotte
dat de kerk nooit democratie als
de enige met het christendom in
overeenstemming zijnde rege
ringsvorm heeft beschouwd. Er
hebben zich in de afgelopen tijd
gevallen voorgedaan, waarin het
beginsel van „een man en stem"
door volksmenners werd ge
bruikt om macht te verkrijgen
welke zij ten eigen bate aanwen
den.
O^r^elmatig-
bemerkte
omvang
kenfondsbestuurders werpt.
De staatssecretaris deelt
dit mede in antwoord op
vragen van de Tweede Ka
merleden de heren Maenen
en De Vreeze (beiden
K. V. P.) in verband met
een door de Utrechtse chi
rurg P. Koppert afgelegde
verklaring over geneesmid
delenvoorziening van zie
kenfondsverzekerden.
De heer Bartels ziet geen
aanleiding de justitie in de
zaak te mengen.
Er is volgens de staats
secretaris niets gebleken
van het op grote schaal ple
gen van ongewenste hande
lingen door „vele artsen".
Daarom is er geen reden
voor een algemeen onder
zoek.
De staatssecretaris van
Sociale Zaken en Volksge
zondheid, dr. A. J. H. Bar-
lels, is van oordeel, dat in
dien inderdaad onjuiste
diagnose zouden zijn ge
steld ten einde aan zieken
fondspatiënten geneesmid
delen te verstrekken, waar
op deze op grond van een
juiste diagnosè geen aan
spraak kunnen doen gelden,
dit in strijd is met de eisen,
welke aan een arts moeten
worden gesteld en dat dan
voor een vervolging op
grond van het medische
tuchtrecht aanleiding kan
bestaan, aangezien het ver
trouwen in de geneeskun
dige stand hierdoor kan
worden ondermijnd. De
vraag of tot het indienen
van een klacht moet wor
den overgegaan, ligt ter
beoordeling van de inspec
teur voor de volksgezond
heid. Hetzelfde geldt voor
de handelwijze van een arts
die een ongerechtvaardigde
blaam op collega's en zie-
2. De gelige wolk naderde het
schip zo snel, dat Aram geen tijd
meer vond om alarm te slaan.
Want toen hij met lange sprongen
op de gezagvoerder toerende, was
het of de hel losbrak. Een schel
gefluit vervulde de lucht. De gol
ven kolkten alsof de zee kookte.
Een mast knapte af als een riet
stengel en met donderend geraas
stortten tuigage en zeilen op het
dek neer en veroorzaakten nog
meer verwarring.
„Roerganger...schip met boeg...
in de wind... 'n noodzeil..." brulde
de kapitein. De wind sneed z'n
woorden af en de roerganger, die
door neervallend tuig getroffen
was, antwoordde niet.
„Gebruik je hersens man", riep
Aram hem toe. „We zijn in he'
centrum van een cycloon geraakt!
Geen zeil kan ons meer helpen!...
Snel... het anker! We worden
recht op de rotsen aangedreven."
„Ik ben de gezagvoerder van dit
vaartuig", brieste de kapitein
driftig. „En als ik noodzeil zeg,
dan bedoel ik noodzeil!"
Maar Aram sloeg al geen acht
meer op hem. De avonturier was
naar het voordek gesneld, enkele
mannen toeschreeuwend hem te
helpen met het anker. Golven
sloegen zwaar over het dek. Nie
mand volgde hem. Vechtend tegen
de wind en het hoog opspattend
schuim trachtte Aram de anker
spil in beweging te brengen. Doch
juist toen hij gereed was om het
anker te laten vieren doorhuiverde
een schok het ranke vaartuig. De
avonturier vond, blindelings om
zich heen tastend, een houvast en
klemde zich met al zijn kracht
vast terwijl een hoge golf het
schip ophief en op de rotsen
smakte.