De weg naar de afsluüdammen en bruggen in hei Deltagebied MORGAHN DE MAGIËR VADER VAN TIMO RINKELT OPGELICHT IN SPANJE BOEREN UIT GEHEEL NEDERLAND DEMONSTREREN IN DEN HAAG MET GRATIS AARDAPPELEH BEURSOVERZICHT GENEESMIDDELEN DOOR ZIEKENFONDSPATIËNTEN DE R.K. KERK IN ZBID-AFRIKA EN DE „APARTHEID" Werktijdverkorting voor chauffeurs per 1 maart 19S4 N ROOK NIET, 1 1 ^Zaterdag 29 februari 1964 DE VRIJE ZEEUW Pagina 3 ONGEWONE VANGST Wolf in netten gestrikt SCHERPE KOERSSTIJGING AANDELEN A. K. U. Van zoontje ontbreekt nog elk spoor ES MEENK PELLETS Philips flauw Heïneken's willig DAGGELD VERHOOGD Democratie niet de enige regeringsvorm voor Christenen Er wordt naar gestreefd de ontworpen verbinding NumansdorpRotterdam binnen zó kort mogelijke tijd te voltooi en. Hoewel aan de verbinding hoge prio riteit wordt gegeven, dient in aanmer king te worden genomen, dat de kosten van deze verbinding, waarin ook een nieuwe brug over de Oude Maas by Hei- nenoord moet worden opgenomen, een veelvoud bedragen van die voor de eigenlijke brug bij Numansdorp. Gezien de samenhang van het werk met de totaliteit van taken op wegenbouwge- bied, zal het tijdstip van voltooiing af hankelijk zijn van de mogelijkheid van inpassing in de binnen het raam der toe komstige financiële mogelijkheden te realiseren uitvoeringsprogramma's. Dit deelt de minister van Verkeer en Waterstaat, mr. J. van Aartsen, mede in antwoord op vragen van het Tweede Kamerlid de heer Posthumus (P.v.d.A.). De minister zegt, dat de pannen zo worden opgezet, dat al de werken op het moment, dat deze voor het verkeer ge bruikt kunnen worden, door verbin dingswegen zullen zijn aangesloten aan het bestaande wegennet. Naarmate het verkeer drukker wordt, zullen de verbindingswegen verder wor den doorgetrokken. De noodzaak doet zich thans reeds gevoelen voor de noor delijke verbinding van de in aanbouw zijnde brug bij Numansdorp, waar het bestaande wegennet niet geschikt ge acht moet worden om het ten gevolge van de brug te verwachten extra verkeer te verwerken, zonder dat verkeersbe- zwaren optreden. TIE OOSTERSCHELDEBRUG De brugverbinding zal nog méér verkeer aantrekken dan kon worden voorzien, doordat inmiddels de provincie Zeeland de bouw van de brug over de Ooster- schelde ter hand heeft genomen, zodat een doorgaande verbinding Rotterdam NumansdorpGoeree Overflakkee-Gre- velingendamSchouwen Duiveiand OosterscheldebrugN oord Beveland Zuid Beveland en Walcheren tot stand komt. De voorbereiding van een dergelijke verbinding kost meer tijd dan de voor bereiding van de bruggenbouw. Niette min zal, wanneer de brug bij Numans dorp in juli door het verkeer in gebruik zal worden genomen, in noordelijke rich ting kunnen worden beschikt over één rijbaan op de nieuwe verbindingsweg (rijksweg 19) tot Klaaswaal, waar dan vooralsnog de bestaande verbinding naar en over de Barendrechtse brug moet worden gevolgd. IIET KONINKLIJK PAAR IN LECII Koningin Juliana en Prins hellingen van het Arlbergge- bergte geskied met Prinses Irene en haar verloofde don Carlos. De koninklijke gasten hebben 's avonds een met toortsen ver lichte ski-demonstratie bijge woond die hen als afscheid werd aangeboden. Vandaag zal het koninklijk paar met Prinses Irene naar Ne derland terugkeren. Don Carlos vertrekt naar Spanje. Het Poolse vissersvaartuig GDY 249 uit Gdynia is dezer da gen met een ongewone vangst de thuishaven binnengelopen. De bemanning had enige mij len uit de kust een wolf op een ijsschots langs zien drijven en was erin geslaagd het roofdier in de netten te strikken. De wolf is opgenomen in een dierentuin. HOLBEWONER IN WELVAARTSSTAAT De 77-jarige Deen Jens Olsen is een van de merkwaardigste in termers van Kopenhagen. On danks het jeit, dat hem al meer dere malen een normale woning i» aangeboden, blijft hij in zijn telf-gemaakt „huis" dat bestaat uit een hol in de grond bij de haven. De „woning" meet amper l'A m3; het dak bestaat uit wat losse planken terwijl de wanden en de 10 .-ill >-> vloer worden gevormd door de naakte grond. Ondanks al het ongerief stelt Jensen zijn „pri vacy" op zo'n hoge prijs, dat hij beslist in zijn hol wil blijven wonen. De directie en commissarissen van de Algemene Kunstzijde Unie N.V. hebben de aandeel houders van dit concern een prettige verrassing bezorgd door het voorstel om naast een totaal dividend zeventien procent in contanten (onv.) over '63, tevens vijf procent in agio-aandelen uit te keren. Gezien de in het afge lopen boekjaar behaalde zeer gunstige resultaten had de beurs gehoopt, dat de maatschappij het dividend over 1963 met twee procent zou verhogen tot negen tien procent. Genoemd dividend- voorstel werd nabeurs door AKU bekend gemaakt. Hierop kwam van alle kanten vraag los voor de AKU-aandelen, waardoor de koers in een zeer korte tijd steeg tot 523. tegen een slotkoers van 518. Aanhoudende vraag deed de koers later nog scherp stijgen en wel tot 537 waarop een koers- reactie volgde tot 529 als gevolg van winstnemingen. (Adv.) De vader van de sedert 2 weken vermiste zevenjarige Timo Rinnelt uit Wiesbaden is in Barcelona door iemand die zich uitgaf voor de ont voerder van het ventje, voor achtduizend mark (ongeveer 7200 gulden) opgelicht. Naar de procureur-generaal van Wiesbaden, Walther Dorbritz, vrijdag meedeelde, ontbreekt van de vermiste jongen nog ieder spoor. Timo's vader, een 42-jarige antiquair, was zonder dat de politie dit wist naar Barcelona gevlogen, waar hij in een hotel de pseudo-ont- voerder ontmoette. De Spaan se politie en Interpol zoeken nu naar de uit Wenen afkom stige Rudolf Moser, die ook in verdovende middelen zoü han delen. Moser heeft al ver scheidene veroordelingen ach ter de rug. West-Duitsland is voor hem verboden terrein. Het Wesjduitse consulaat- Met ingang van 1 maart zal de werktijd van chauf feurs op autobussen, vrachtwagens en huur auto's worden verkort. Een wijziging in het rij tijdenbesluit opent voor autobus- en vrachtwagen bestuurders de weg naar een gemiddelde wekelijkse werktijd van 48 uren, ter wijl dit voor huurautobe stuurders 51 uren zal wor- (Adv.l Lek Wen verfrissend f.0,65 \o i'ilnow De stemming voor de interna tionale waarden is vrijdagmid dag, voor de laatste dag van deze beursweek, niet best geweest. De Philipsaandelen lagen op ca. 148 150,20) flauw in de markt. Ook de overige hoofd fondsen bleven beneden 't voor gaande slotniveau, behalve AKU welk fonds een punt hoger open de op 515%, waarna nog 517 voor de stukken werd betaald. Hoogovens min twee punten op 600 zonder affaire. Unilever daalde tachtig cent tot 141,60, Kon. Olie een paar dubbeltjes lager op ƒ155,40. De handel in de hoofdfondsen was minimaal. Het publiek hield zich meren deels afzijdig, terwijl er voor de arbitrage internationaal prak tisch geen mogelijkheden waren om tot zaken te komen. Het steeds weer terugkerende Ame rikaanse aanbod in de Philips aandelen werkt deprimerend op de kooplust in Amsterdam. De laatste tijd zijn er op het Dam rak grote posten Philipsaan delen van Amerikaanse zijde overgenomen, waardoor een for se koersdaling in dit fonds werd voorkomen. Gedurende de ge hele middag bleef het uiterst rustig. De koersveranderingen op de dag waren beperkt. Ver geleken met de slotkoers van de vorige week daalden AKU en Hoogovens ca. zes punten. Phi lips en Unilever een gulden lager, terwijl Kon. Olie praktisch onveranderd bleef. K.L.M. ging een paar gulden omhoog. Dit fonds lag donderdag in Wall Street wederom vast in de markt met een koersverbetering van een halve dollar. Ook in de scheepvaartsector kwamen weinig zaken tot stand bij een nauwelijks prijshoudende stemming. De leidende cultures ondergingen geen veranderingen van enige betekenis. De stem ming op de Staatsfondsenmarkt was gemakkelijker met zeer wei nig zaken. In de lokale afdelingen wér den aandelen Besoeki Tabak op 60 pet. geadviseerd, tegen een laatstgedane koers op 47. Zoals bekend wordt op deze aandelen een bod uitgebracht van 60 pet. Heinekens Bierbrouwerij was vrijdag dè verrassing van het Damrak. De maatschappij gaat het aandelenkapitaal uitbreiden door het uitkeren aan aandeel houders van de agio-reserve groot 10,5 min. Deze prettige verrassing werd ter beurze ge noteerd met een 33 punten ho gere advieskoers voor de aan delen van dit concern op 500. Op verzoek van het beursbestuur •verd vrijdag in genoemde aan- delen-Cecn?notering. opgemaakt om het publiek eerst kennis te doen nemen van genoemde kapi taaluitbreiding. Aandelen van de Exploitatie Maatschappij Scheve, ningen werden hoger geadvi seerd. Die van de Amsterdamse Rijtuigmaatschappij en Euro mast, waarin de Zwolsman-groep een meerderheidsbelang heeft, ondergingen weinig verandering. Jan de Poorter lag lager in de markt op het passeren van het dividend (v. j. 6 pet., waarvan 4 pet. in aandelen). Deze maat schappij beschikt echter over een ruime orderportefeuille. Schol ten Carton kreeg een lagere ad vieskoers op de mededelingen van de directie in de jaarverga dering over de gang van zaken. Voor de inschrijving a pari op de ƒ4,5 min 5% pet. obligaties Stichting Maria Roepaan bestond goede belangstelling. Beursindices 26/2 27/2 28/2 Intern, conc. 567.6 565.2 562.1 Industrie 341.2 340.4 339.5 Scheepvaart 155.6 155.6 155.4 Banken 233.2 233.1 232.3 Handel enz. 164.8 164.5 164.7 Algemeen 401.2 399.8 398.1 Nabeurskoersen AKU: 526 gb—529 gl (518) Hoogovens: 599—600 (598%) Kon. Olie: 154.80—155.00 (155.10) Philips; 141 gb—141.30 (141.50) Unilever: Stemming: rustig prijshouden de markt. Advieskoersen Buitenlands Bankpapier De advieskoersen voor buiten lands bankpapier geldend in Amsterdam op heden luiden: Engels pond 10.0510.15 Amerikaanse dollar 3.583.62 Canadese dollar 3.30%f3.35% Franse frank (100) 73.40—73.90 Belgische fr. (100) 7.15%—7.20% Duitse mark (100) 90.5091.00 Zweedse kr. (100) 68.9069.90 Deense kroon (100) 51.6552.5 Noorse kroon (100) 49.8550.85 Zwitserse fr. (100) 83.1083.60 Ital. lire (10.000) 57.00—59.00 Oostenrijkse schilling (100) j3 93Q3 Portugese esc. 100) 12.5012.65 Spaanse peseta (100 gr. coup.) 5.92%6.07% Gisteren werd het tarief voor daggeld (call money) met een half procent verhoogd tot 2% procent, dit wegens de krappe geldmarkt, hoofdzakelijk als ge volg van de ultimo-opvragingen. Op 25 dezer werd het tarief reeds met een kwart procent verhoogd tot twee-procent. Boeren uit Goeree-Over- flakkee, Friesland, Noord oostpolder, de Hoeksche Waard, Voorne-Putten en het eiland van Dordrecht hebben vrijdag in Den Haag gratis aardappelen uitge deeld. Ze wilden daarmee de aandacht vestigen op de lage prijzen die ze voor hun aardappelen krijgen. Ze ha len er zelfs de kostprijs niet mee. In een briefje dat in de zakjes van elk twee-en-een- halve kilogram zat, werd een en ander aan de huis vrouwen uitgelegd. Er wa ren zes vrachtauto's, ieder met vier tot vijf ton aard appelen. Om kwart voor twaalf waren er bij het verzamel punt, het Dierentuingebouw, al twee aangekomen. Deze wagens kwamen uit Goeree- Overflakkee en Friesland. Die van Goeree hadden Bintjes bij zich, de Friezen waren er met Irene's, dat is een rode kleiaardappel. Op de vrachtauto's en de personenauto's die voor deze actie waren ingeschakeld waren spreuken aange bracht als: „Het is bittere ernst", „Produktschap, doe meer" en „Het puik van Frieslands aarde, door oeer- schot geringe waarde". In de lucht vestigde een recla mevliegtuig de aandacht op de actie. Een kleine driehon derd boeren waren voor deze actie naar de residentie ge komen. Even over twaalf hadden ook de andere vrachtauto's het verzamelpunt bereikt. Vandaar reed de stoet nog even naar het Plein 1813 om de restantjes op te rui men en tevens een camera man van de Belgische tele visie terwille te zijn. De vergunning van de po litie vermeldde dat men zich van de Prinses Beatrixlaan, bij de grens tussen Voorburg en Den Haag, over de ver schillende wijken van de stad diende te verspreiden. De politie vond het Plein 1813 als verzamelpunt te klein. Zo goed geslaagd als on langs in Rotterdam achtte men de actie niet. Toch was de toeloop van het publiek, gezien de korte tijd waarin men „uitverkocht" was, groot. Men had volgens de boeren weerklank gevonden bij dat publiek, dat zich ver wonderde over het verschil tussen de winkelprijs en de prijs die de boer ontvangt. den Voor een bemanningslid, dat zowel op een autobus als op een vrachtwagen dienst doet, zal de werktijd 49 uren per week worden. Het ligt in de bedoeling deze werktijden geleidelijk in te voeren. Een ontheffing zal het voor autobus- en vracht wagenbestuurders mogelijk maken dit jaar nog 50 uren te werken, en in 1965 49' uren. In 1966 zal dus defini tief de 48-urige werkweek voor deze groep ingevoerd zijn. Voor hen die zowel een autobus als een vracht wagen besturen, zal op ge lijke wijze op 49-urige werkweek worden bereikt. In het huurautobedrijf zal de werktijdverkorting zich over vier jaren uit strekken met dien ver stande, dat telkens na twee jaar een uur per week korter zal worden gewerkt. De werktijden voor het grensoverschrijdend ver voer blijven voorshands ongewijzigd. generaal in Barcelona heeft meegedeeld, dat reeds een man is gearresteerd. Joachim Rinnelt zei in Bar celona tegen een correspon dent van het Westduitse blad „Bildzeitung": „Ik moest in 't belang van Timo zo handelen. Welke vader zou dat niet doen. Ik klamp mij vast aan iedere strohalm om mijn kind terug te krijgen". De procureur-generaal deel de nog mee, dat hij sinds maandag j.l. van het voor nemen van Joachim Rinnelt naar Barcelona te gaan had geweten. De vader van Timo begaf zich uit eigen vrije wil naar Barcelona en hij (Dor britz) had hem daar niet van willen afbrengen, zolang ook maar de geringste hoop op het weervinden van het vermiste kind bestond. Volgens Don britz werd .Toachim Rinnelt per telegram verzocht, het losgeld voor de vrijlating van zijn zoontje in Barcelona te overhandigen. De vader van Timo is nog niet uit Spanje teruggekeerd. De in verband met, de op lichting in Barce'ona gear resteerde man is de 31-jarige Duitser Hans Werner Schulz, die reeds enige tijd in Barce lona woont en daar Duitse lessen geeft. Naar zijn medeplichtige wordt nog door de Spaanse politie gespeurd. (Adv.) Ct De Zuidafrikaanse bisschonpe- iijke conferentie lieeft na afloon van een bijeenkomst die drie dagen heeft geduurd, namens de Roomskatholieke hiërarchie in Zuid-Afrika meegedeeld, dat verklaringen over rassenbetrek- kingen, die door bisschoppen in dividueel zijn gedaan, door deze bisschoppen „op eigen verant woording" zijn afgelegd. Vorige week heeft aartsbis schop William Whelan van Bloemfontein gezegd, dat geen leerstelling van de kerk in strijd is met de gedachte van een staat, bestaande uit een aantal volks- of rassengroeperingen, die door deze staat waarvan zij deel uitmaken, gehandhaafd worden in hun ondei-scheiden en duidelijk verschillende identiteit. Voorafgaand aan de vraag of de theorie van de apartheid op zichzelf verkeerd was, verklaar de mgr. Whelan dat men moest onderscheiden tussen de ge dachte van apartheid enerzijds en de wetten en maatregelen waarmee de autoriteiten die theorie in praktijk brengen. „De vraag die gesteld moet worden, is of de politiek vén af zonderlijke ontwikkeling, zoals die thans wordt gevolgd, on rechtvaardigheid met zich mee brengt," aldus mgr. Whelan. In aansluiting daarop zei hij later nog: „Het is algemeen bekend dat de toepassing van verschei dene voorzieningen van onze ras-wetgeving ongemak en onrechtvaardigheid met zich brengt, zoa's de omstandigheden van de tewerkstelling der Ban toes in de steden, onredelijke reservering van bepaalde baan tjes, beperking van de vrijheid van de Bantoe-arbeider om zijn economische en maatschappe lijke Dositie te verbeteren en in het kiezen van zijn werkgever om van betrekking te verande ren of zijn diensten aan te bie den aan de hoogste bieder, voorts beperking wat de woon plaats betreft waardoor de leden van een gezin van elkander ge scheiden worden. Mgr. Whelan zei dat de kerk liet als immoreel beschouwt om onderscheidene volksgroepen in een staat tot één vormloze grote massa te nivelleren. De aartsbisschop zei tenslotte dat de kerk nooit democratie als de enige met het christendom in overeenstemming zijnde rege ringsvorm heeft beschouwd. Er hebben zich in de afgelopen tijd gevallen voorgedaan, waarin het beginsel van „een man en stem" door volksmenners werd ge bruikt om macht te verkrijgen welke zij ten eigen bate aanwen den. O^r^elmatig- bemerkte omvang kenfondsbestuurders werpt. De staatssecretaris deelt dit mede in antwoord op vragen van de Tweede Ka merleden de heren Maenen en De Vreeze (beiden K. V. P.) in verband met een door de Utrechtse chi rurg P. Koppert afgelegde verklaring over geneesmid delenvoorziening van zie kenfondsverzekerden. De heer Bartels ziet geen aanleiding de justitie in de zaak te mengen. Er is volgens de staats secretaris niets gebleken van het op grote schaal ple gen van ongewenste hande lingen door „vele artsen". Daarom is er geen reden voor een algemeen onder zoek. De staatssecretaris van Sociale Zaken en Volksge zondheid, dr. A. J. H. Bar- lels, is van oordeel, dat in dien inderdaad onjuiste diagnose zouden zijn ge steld ten einde aan zieken fondspatiënten geneesmid delen te verstrekken, waar op deze op grond van een juiste diagnosè geen aan spraak kunnen doen gelden, dit in strijd is met de eisen, welke aan een arts moeten worden gesteld en dat dan voor een vervolging op grond van het medische tuchtrecht aanleiding kan bestaan, aangezien het ver trouwen in de geneeskun dige stand hierdoor kan worden ondermijnd. De vraag of tot het indienen van een klacht moet wor den overgegaan, ligt ter beoordeling van de inspec teur voor de volksgezond heid. Hetzelfde geldt voor de handelwijze van een arts die een ongerechtvaardigde blaam op collega's en zie- 2. De gelige wolk naderde het schip zo snel, dat Aram geen tijd meer vond om alarm te slaan. Want toen hij met lange sprongen op de gezagvoerder toerende, was het of de hel losbrak. Een schel gefluit vervulde de lucht. De gol ven kolkten alsof de zee kookte. Een mast knapte af als een riet stengel en met donderend geraas stortten tuigage en zeilen op het dek neer en veroorzaakten nog meer verwarring. „Roerganger...schip met boeg... in de wind... 'n noodzeil..." brulde de kapitein. De wind sneed z'n woorden af en de roerganger, die door neervallend tuig getroffen was, antwoordde niet. „Gebruik je hersens man", riep Aram hem toe. „We zijn in he' centrum van een cycloon geraakt! Geen zeil kan ons meer helpen!... Snel... het anker! We worden recht op de rotsen aangedreven." „Ik ben de gezagvoerder van dit vaartuig", brieste de kapitein driftig. „En als ik noodzeil zeg, dan bedoel ik noodzeil!" Maar Aram sloeg al geen acht meer op hem. De avonturier was naar het voordek gesneld, enkele mannen toeschreeuwend hem te helpen met het anker. Golven sloegen zwaar over het dek. Nie mand volgde hem. Vechtend tegen de wind en het hoog opspattend schuim trachtte Aram de anker spil in beweging te brengen. Doch juist toen hij gereed was om het anker te laten vieren doorhuiverde een schok het ranke vaartuig. De avonturier vond, blindelings om zich heen tastend, een houvast en klemde zich met al zijn kracht vast terwijl een hoge golf het schip ophief en op de rotsen smakte.

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1964 | | pagina 3