4ÖÖ uren sneeuwval per winter
i aili s
Overzicht van de gang van zaken bij het
bedrijfsleven in het gebied der Kamer
in het jaar 1963
Moskou vecht tegen de bierkaai
Jeugdpuistjes
AGENDA
Donderdag 20 februari 1964 DE VRIJE ZEEUW Pagina S
Grote ontwikkeling in verwarmde trottoirs
West-Duitsland staakt
economische hulp
aan Ceylon
VS'trv.
^speciale correspondentie)
Móskou (P P) De hoofdstad van de sowjet-unie ondergaat zoals
elk jaar weer de winter, die hier met heel wat strenger hand
regeert dan wij in west-Europa gewend zijn. Blijkens schattingen
van experts duurt de winterperiode in Moskou in totaal ongeveer
4800 uur. Volgens de berekeningen zulten gemiddeld 400 uren
hiervan sneeuwval brengen. En in zo'n 400 uren kan er heel wat
sneeuw vallen1, dat begrijpt iedereen wel.
De winter is altijd een moeilijke
tijd voor de stad. Het totale op
pervlak van de verkeersstroók
van Moskou die sneeuwvrij moet
worden gemaakt bedi„t niet
minder dan 37'/= miljoen vier
kante meter. Daarvoor worden
zo'n 1700 sneeuwruimmachines
ingezet, die gezamenlijk 22'/= mil
joen kubieke meter sneeuw oprui
men. Er is 320.000 ton rivier
zand nodig om de straten en trot
toirs te bestrooien, zodat ze be
gaanbaar zijn. Dat zijn cijfers, die
duidelijk aantonen wat één win
ter in Moskou betekent.
Ondanks al deze maatregelen en
intensieve werkzaamheden ko
men er toch ongelukken voor. On
der de voeten van de voetgangers
gaat de sneeuw snel in ijs over
en daar schuilt het gevaar. In
de wintermaanden worden zieken-
hujzen en klinieken het meest
geconfronteerd met verschillen-
de kwetsuren, lichte hersenschud
dingen en beenbreuken.
Trottoirverwarming
NATUURLIJK HEEFT men zich
reeds lang afgevraagd hoe men
bijvoorbeeld de trottoirs vrij van
sneeuw kan maken om daardoor
de voetgangers te beschermen te
gen ongevallen. Er wordt grote
aandacht aan dit probleem be
steed. Naast de constructie van
nieuwe machines voor het reini-
gen van de straten en het oprui
men van de sneeuw hebben tech
nici en ingenieurs ziel- de laat
ste jaren intensief bezig gehouden
met het probleem van de verwar
ming van' de trottoirs. Aan deze
voor de gemeentedienst nieuwe
tak van openbare werken wordt
deelgenomen door de medewer
kers van drie verschillende Mos-
kouse instituten voor wegenaan-
leg.
Ik bacf Het genoegen een gesprek
over dif thema te kunnen voeren
met de hoofdingenieur bij de we
genbouw, Anatoli Liwenski.
ïn de lange periode dat hij in
gemeentedienst is, heeft hij ui
teraard al met talrijke problemen
te maken gehad.
Wellicht is hem daarom de op
dracht gegeven onmiddellijk een
begin te maken met de werk
zaamheden die het mogelijk moe
ten maken de trottoirs en de on
dergrondse doorgangen in de stad
te verwarmen.
Evenals in alle grote steden van
de wereld, waar men te doen
krijgt met de snelle intensie
ve ontwikkeling van het verkeer,
doet men ook in Moskou alles om
de wegen en alles wat da-armee
samenhangt, te verbeteren. In
de nieuwe woonwijken, waai' op
den duur honderdduizenden zul
len wonen, worden van het begin
af onder de drukke verkeerswegen
tunnels voor voetgangers aange
legd, zodat men geen probleem
krijgt met het oversteken.
In de oude stadswijken waar het
op de kruispunten bijzonder druk
is, worden straten rechtgetrokken
of verbreed, terwijl er eveneens
tunnels voor de voetgangers wor
den gemaakt. Er zijn kruispun
ten waar elk uur zo'n 6000 auto's
passeren. Logisch dat een voet
ganger hier geen kans krijgt om
over te steken, zonder dat er
verkeersopstoppingen ontstaan.
Daarom maakte men hier tun
nels voor de voetgangers, zodat
zij niets met het gemotoriseerde
verkeer te maken hebben.
Verwarmde trappen
TOEN DE DESKUNDIGEN van
de wegenbouw over gingen tot
de aanleg van deze ondergrond
se doorgangen stuitten zij op de
vraag, hoe zij de trappen die toe
gang gewen tot de tunnels voor
sneeuw en ij zei konden vrijwaren.
Er was maar één oplossing, de
treden van de trappen dienden
te worden venvarmd. Hiervoor
kozen zjj elektrische verwarming.
Afgezien van enkele moeilijkhe
den betreffende de keuze van
materialen, zowel voor de treden
als voor de buizen was de oplos
sing eenvoudig'. Men koos V-vor-
mige metalen 'uiizen, waarin een
weerstandsdraad werd gemon
teerd. In de ruimte tussen de, spi
raal en de wanden van de buis
wordt magnesium geperst. De
buizen worden vastgemaakt on
der de treden tot bijna vlak on
der de onderkant. Teneinde er
voor te zorgen dat de warmte ge
concentreerd wordt op de opper
vlakte van de trede en er geen
warmte in de grond verloren gaat,
wordt er onder die V-buizen
warmte-isolerend materiaal ge
legd.
De constructeurs bobben ook
rekening gehouden met de veilig
heid van de voetgangers. De bui?
zen worden gevoed door het
stadsnet en de spanning daar
van wordt getransformeerd tot
36 Volt.
De eerste systemen voor elek
trische verwarming zijn zo ge
projecteerd, dat men aan de
oppervlakte van de treden 20 gra
den Celsius warmte verkrijgt. In
Moskou bestaan nu al 35 tunnels
voor voetgangers. In enkele van
deze zijn de genoemde buizen zo'n
5 jaar in gebruik. Bij' het ge
bruik zijn de technici tot de con
clusie gekomen, dat bij het dooi
en van de sneeuw op de treden
een-temperatuur van 1 graad Cel
sius voldoende is. Dit is een heel
belangrijke conclusie en in de
ontwerpen van toekomstige sy
stemen zullen dan oók correcties
worden aangebracht.
Anti-vries
IN PLAATS VAN 20 graden
warmte zal een temperatuur van
5 graden, voldoende zijn. Dit beeft
de ontwerpers qp een interessant
idee gebracht. Indien de tempe
ratuur zonder moeilijkheid op
een lager peil kan worden ge
bracht, waarom dan geen gebruik
gemaakt van bepaalde warmtege
leiders?
Zo zijn dus systemen ontwik
keld. die op anti-vries, orp water
of- op lucht werken.
De gemeente is begonnen met
anti-vries dat zelfs niet bevriest
bij een temperatuur van 40 gra
den vorst. Onder de weersomstan
digheden van Moskou is dit ove
rigens geen overbodige voorzorg.
Het eerste systeem dat op anti
vries werkt wordt beproefd in
Koeznetski-Most.
Het principe is als volgt. Stelt
u zich tweè buizen voor van ver»
Vierhonderd uren sneeuwval betekent massa's sneeuw. Maar ook al ia
het in Moskou heel gewoon, toch blijft sneeuw altijd aantrekkelijk voor
kleine kinderen.
Een voetgangerstunnel te Moskou met verwarmde treden, waarop du»
geen sneeuw te zien is. Het vergemakkelijkt het trappenlopen e«
voorkomt ongelukken.
:n
schillende middellijn, waarbij de
een in de andere is geplaatst.
Uit de centrale wordt warm wa
ter tussen de buiswanden gedre
ven. Tegelijkertijd wordt door
een centrifugale pomp anti-vries
aangevoerd. Nadat het anti-vries
door een warmteregelaar is ge
leid en op een temperatuur van
35-45 graden is gebracht, komt
hét in een buis onder het trottoir.
Hoe moet men nu de buizen leg
gen om de grootst mogelijke
warmte te kunnen overbrengen?
Hiervoor werden verschillende
varianten beproefd.
De wegenbouw
OP EEN ONDERLAAG van puin
wordt zand aangebracht, hierop
komen de buizen en alles wordt
bedekt met beton en asfalt. Een
dergelijke methode heeft 't voor
deel dat hef beton niet blootge
steld wordt aan temperatuursver
anderingen.
Maar toch is een dergelijk sche
ma voor warm te-overdracht niet
ideaal. Onderzoekingen hebben
aangetoond, dat het beter is de
buizen stevig vast te leggen op
een onderlaag van gruis op spe
ciale onderleggers en er daar
na beton op te storten. Met een
vibrator moet het beton zorgvul
dig worden verdicht om te voor
komen dat er luchtgaatjes ont
staan, waardoor warmte zou kun
nen ontsnappen.
Ber'ekeningen hebben aangetoond,
dat voor een vierkante meter
wegdek 5 strekkende meter buis
nodig is van duims diameter. De
afstand tussen de buizen mag
niet groter zijn dan 30 cm.
Na het leggen van de buizen in
het beton worden er op afstanden
van 6-9 meter van elkaar naden
gemaakt en pas daarna wordt
over het geheel asfalt gelegd.
De ervaring heeft geleerd, dat
bij dit systeem de sneeuw da
delijk smelt als ze op het trottoir
valt en indien de sneewval niet
al te bar is, blijft het trottoir
droog.
Zonder brandstof
ER IS NOG een ander voor»
stel voor verwarming afkomstig
van het Instituut voor Techniek
en Bouw. In plaats van anti
vries wordt hierbij gebruik ge
maakt van het afgewerkte water
van de elektrische centrale.
Dit levert een dubbel voordeel
op. In de eerste plaats wordt hier
dan gebruik gemaakt van af
gewerkt water, dat zijn warmte
reeds aan de huizen afstond, maar
waarvan de rest-temperatuur toch
nog vrij hoog is en varieert tus
sen de 30 en 70 graden. Bovendien
is het voor de centrale zelf van
belang, dat het water dat naar
de centrale terugkomt een zo
laag mogelijke temperatuur heeft
en dat kan wanneer het ook nog
wordt gebruikt voor trottoirver
warming.
Men heeft uitgerekend, dat de
aanlegkosten van een systeem, of
het nu werkt op elektriciteit of
vloeistof, even hoog is. In het ge
bruik is het systeem dat op vloei
stof werkt het voordeligst en de
helft goedkoper dan elektriciteit.
Ook experimenteert men nog met
een systeem dat werkt met
warme lucht en de eerste erva
ringen daarmee hebben de be
trouwbaarheid van het systeem
wel aangetoond. Momenteel wor
den er ook proeven genomen met
verwarming door hete lucht op
een open taxi-standplaats.
Specialisten menen dat de 120
wagens die hier normaal verblij
ven, ook bij nachtvorst rustig kun
nen blijven staan. De luchtkana-
len gaap onder de wagens door,
terwijl twee zijden van het ter
rein door 1 meter hoge muren
zijn afgesloten.
In de naaste toekomst zullen var-
warmde trottoirs een even ge
woon verschijnsel zijn als ver
keerslichten bij de kruispunten.
Dmitri Sasarow.
MINDER MELK EN
MINDER VET DAN
IN 1963
Xn de eerste vijf we
ken van dit jaar hebben
de Nederlandse veehou
ders maar 96 procent
geleverd van de hoe
veelheid melk, waarmee
zij in de overeenkomsti
ge periode van 1963 bij
de fabrieken kwamen.
In de vijfde en zesde
week van dit jaar (.26
jan. tot 1 febr.) waren
die percentages nog la
ger: 95 en 94 procent.
Niet alleen de hoeveel
heid, ook het vetgehalte
is minder dan een jaar
geleden. In de eerste vijf
weken 4 procent tegen
4,05 procent vorig jaar;
in de vijfde week 3,90
procent tegen 3,98; in
de zesde week 3,85 pro
cent tegen 3,95.
Het Produktsehap
voor Zuivel zal op ver
zoek van zijn bestuurs
lid de heer Wallinga 'n
onderzoek instellen naai
de oorzaken van dit ver
schijnsel.
De heer Wallinga
meende dat er voor de
veehouders wel aanlei
ding is er aandacht aan
te besteden, o.a. omdat
het Landbouw-Econo-
misch Instituut bij zijn
voorcalculaties voor de
rentabiliteit der bedrij
ven uitgaat van de
trend, die produktie en
vetgehalte in voorgaan
de jaren getoond heb
ben.
De heer Wallinga ge
loofde niet dat het ver
schijnsel een gevolg is
van een negatieve selee.
tie bij de uitstoot van
vee; daarvoor achtte hij
bekwaamheid van de
Nederlandse veehouder
te groot.
K.N.L.C. NIET
TEVREDEN OVER
AARDAPPEL-MAAT
REGELEN
Het hoofdbestuur van
't Koninlijk Nederlands
Landbouwcomité heeft
zich beraden over
de maatrege'en van
het Produktsehap voor
Aardappelen ter onder
steuning der consump-
tie-aardappelmarkt. Het
hoofdbestuur acht de
uit de markt te nemen
hoeveelheid van 25.000
tori te gering en de
overnameprijs van S
per honderd kg te laag
om de ernstige markt
verstoring te verhelpen.
Gevreesd moet worden
dat als gevolg van de
huidige prijsdaling de
aardappelteelt zal te
ruglopen.
Nóch de telei-, nóch de
consument, aldus het
K.N.L.C., is gebaat bij
grote schommelingen in
de aardappelvoorzie-
ning. Op korte termijn
dienen verderstrekken
de maatregelen te wor
den genomen.
DE VEILING
TE TERNEUZEN
Van de Coöperatieve Vruch
tenveiling te Terneuzen kwam
het volgende bericht binnen:
De lange en koude winter had
belangrijke gevolgen voor de af
zet van tuinbouwprndukten, zo
wel in gunstige als in ongunsti
ge zin.
De afzet van bewaarplaatsen
perliep veelal teleurstellend met
uitzondering echter van goede,
moderne rassen. Bijzondere ver
melding verdient luerbjj het ras
Golden Delicious, dat uitsteken
de resultaten gaf bij de z.g. gas-
bewaring.
De gehele produktie van win
terbloemkool ging door de vorst
verloren, wat zowel voor de te
lers als voor de veiling belang
rijke nadelen opleverde.
De afzet van witlof verliep
gunstig en tegen aantrekkelijke
prijzen gedurende het begin van
1963. In het najaar van 1963 wa
ren de resultaten in deze sector
in het algemeen minder goed.
Gedurende de koude eerste
maanden van het verslagjaar be
stond er een goede vraag naar
typische winterproaukten zoals
uien en breekpeen.
De vraag naar voorjaarspro-
dukten bleek al spoedig tegen te
vallen en produkten als sla en
spinazie vonden alleen tegen te
leurstellende prijzen hun weg
naar de consument.
Het ongelukkige overheidsbe
leid in de sector consumptie
aardappelen in de eerste helft
van 1963, had o.«i. tot gevolg dat
de afzet van de vroege aardap
pelen uit oogst 1963 sterk werd
belemmerd, zodat veelal beneden
de kostprijs verkocht moest wor
den.
De prijzen van aardbeien wa
ren weliswaar goed te noemen,
doch door de vele regen viel de
(Vervolg.)
{djogram-produktie over ligt ge
heel genomen sterk tegen, alhoe
wel er grote verschillen waren
van bedrijf tot bedrijf.
Rode bessen gaven door slech
te prijzen, ondanks een hoge kg-
opbrengst, toch zeer slechte
financiële uitkomsten, terwijl een
niet onaanzienlijk deel van de
oogst niet geplukt kon worden
door het optreden van schimmel
ziekten.
Ook zwarte bessen gaven on
gunstige teeltuitkomsten tenge
volge van lage prijzen.
De resultaten van do teelt van
prinsessebonen waren uitge
sproken slecht, wat zowel aan
de zijde van de telers als aan die
van de veiling een duidelijke
weerslag gaf.
Péren gingen het gehele sei
zoen voor zeer goede prijzen vlot
van de hand en de uitkomsten
van deze teelt stemmen dan ook
bepaald tot tevredenheid.
De afzet van vroege appelen
vertoonde een redelijk tot 'goed
beeld voor de moderne rassen.
De ouderwetse rassen werden
veelal vèr beneden hun kostprijs
betaald.
De gangbare maten van de
goede rassen der najaars- en
winterappelen vonden tegen aan
trekkelijke prijzen vlot hun weg
naar de consument. Dit gold met
name voor Cox en Golden Deli
cious.
Minder goede kwaliteiten en
maten en verouderde rassen wor
den steeds minder gevraagd en
steeds slechter betaald. Hoe lan
ger hoe meer blijkt dat de con
sument een kwaliteitsprodukt
verlangt.
Bepaalde telers zouden nog
aanmerkelijk betere financiële
uitkomsten hebben kunnen be
halen, wanneer zij consequenter
gestreefd hadden naar het telen
van een kwaliteitsprodukt.
Op de meeste fruitveilingen in
Nederland is de omzet over het
jaar 1963 aanzienlijk lager dan
in voorgaande.jaien. Dank zij de
sterke uitbreiding van het fruit-
areaal en dus van de produktie
in onze streek en ondanks de
tegenvallers in het voorgaande
vermeld, bleef de financiële omzet
van de veiling to Terneuzen de
zelfde als die in 1962, iets meer
dan ƒ2.000.000.
De naaste toekomst zal onge
twijfeld een verdere groei van
dit cijfer te zien geven.
VISSERIJ
De Vereniging tot bevordering
der Zeeuwse Visserijbelangen
„Zevibel" deelt ovér de Zeeuwse
Visserij het volgende mede:
De zeer strenge winter 1962—
'63 is fataal geweest voor de
Zeeuwse oesterteelt. Slechts en
kele kwekers hebben met ge-
importeerde jonge oesters hun
bedrijf voortgezet. Ook dê mos-
selseetor heeft nadeel ondervon
den van de langdurige vorst
periode. Het nieuwe seizoen
1963, '64 is echter weer goed be
gonnen. Vooral van de Zeeuwse
percelen wordt, in tegenstelling
tot vroegere jaren, 'n goede op
brengst verkregen. De garnalen-
vangsten zijn ruim geweest, doch
de prijzen lagen in het algemeen
belangrijk beneden het niveau
van vorig jaar. Wederom werden
enkele nieuwe schepen aan de
vloot toegevoegd.
De toekomst wordt door de
Zeeuwse vissers niet zonder zor
gen tegemoet gezien. Er heerst
ontevredenheid over het uitblij
ven van een definitieve regeling
van de Deltasehade. Voorts heeft
de mededeling, dat het Rijksin
stituut voor Viserijonderzoek in
de Waddenzee een onderzoek
gaat bistellen naar de mogelijk
heid tot het aanleggen van kunst
matige mosselverwaterplaatsen
ongerustheid gewekt. De minis
ter van Landbouw heeft welis
waar verklaard, dat omtrent de
plaats van lipt definitieve ver-
wateringsproject nog geen be
slissing is genomen, doch door
de opheffing van het Visserij-
laboratorium te VVemeldinge Ijj-
ken de kansen voor Zeeland
zeer te zijn verminderd.
ARBEIDSVOORZIENING
Het werkgebied ep <je jncjeling
jn rayons vaii het Gewestelijk
Arbeidsbureau Terneuzen, om
vattende geheel Zeeuws-Vlaande
ren, bleven ongewijzigd.
Totale bevólkmg op 1 januari
1963 92.364 per'sonep, waarvan
46,682 mannén en 45.682 wou
wen.
Beroepsbevolking in manja
ren) 27.600 mannen en 6.900
vrouwen.
Afhankelijke mannelijke be
roepsbevolking (in manjaren)
18.580.
Verdeling werkgelegenheid:
Sectoren Mannen
Nijverheid
Landbouw
Visserij
Diensten
12.870 - 46,5
6.140 - 32,2
150 -• 0,5%
8.590 - 30,8
Hierbij zijn de arbeidsplaatsen,
ingenomen door arbeidskrachten
van buiten het gewest, voor het
merendeel Belgische' grensarbei
ders, inbegrepen.
Gèmiddelde werkloosheid van
mannen in 1963: 21 per 1.Q00
mannelijke afhankelijke beroeps
beoefenaren. In 1962 bedroeg'de
werkloosheid gemiddeld 30 en in
1961 36 per 1.000.
De gemiddelde werkloosheid
verminderde van 553 in 1962 tót
394 "in 1963. Een vermindering
dus met 159. In 1961 bedroeg de
gemiddelde werkloosheid 639
personen.
Deze vermindering is geheel
toe te schrijven aan dp toename
van de werkgelegenheid in het
gewest zelf als gevolg van de
verder op gang gekomen kanaal-
verruimingswérken, de vestiging
van nieuwe industriële bedrijven,
waardoor ook de activiteit in de
sector burgerlijke en utiliteits
bouw toenam, en in enkele ge
vallen aan de uitbreiding van be
staande bedrijven, terwijl oók de
toegenomen bedrijvigheid in de
haven van Terneuzen daartoe
heeft bijgedragen.
Apn de pendel uit Zeeuws-
VJaanderen naar Roosendaal
kwam in'de loop van het jaar
êen einde, doordat de daarbij be
trokken arbeiders naar een nieuw
te Terneuzen gevestigd bedrijf
van hetzelfde concern werden
overgeplaatst.
Toeh werkten in 1963 nóg
plm. 950 personen uit Zeeuws-
Vlaanderen buiten het gewest,
waartegenover echter een inko
mende pendel van 1.450 stond,
vóór hét overgrote deel afkom
stig uit België.
Doordat een vrij groot aantal
arbeiders een meer vaste werk
kring heeft gevonden in fabrieks
matige bedrijven en bij de ka-
naalverruimingswerken. is ook
de sejzoenwerkloosheid bedui
dend verminderd. Deze vorm van
werkloosheid, welke zich vooral
in de wintermaanden in de iand-
bouw voordoet blijft de gemid
delde werkloosheid echter ongun
stig beïnvloeden.
Vrouwen
2.060 - 30,0
470 - 6,8
4.350 - 63,2
Totaal
14.930 --43,2%
6.610 - 19,1
150 - 0,5
12.870 - 37,2%
De ruimere werkgelegenheid
pefende ook een gunstige invloed
Uit op de plaatsingsmogelijk
heden voor mindergeschikten
(personen die voor de beschik
bare apbeid tengevolge van licha
melijke of geestelijke gebreken
niet geschikt (gijn). J-Iun aantal
was ongeveer 50 lager dan in
1962 doch bedroeg gemiddeld
tóch nóg 160 personen. Èen
aantal van deze personen,-waar-
Óndèr zich veel ouderen en min-
der-validen bevinden, is tewerk
gesteld in beschuttende werk
plaatsen en op g.s.w.-buitenob-
jecten. Het js duidelijk, dat ook
deze groep op de gemiddelde
werkloosheid een opwaartse druk
uitoefent.
Geregistreerde arbeidsreserve
aan l)et einde van ieder maand
in 1908:
Januarj 923, februari 847, maart
515, april 370, mei 263, juni 246,
juli 261, augustus 211, september
2Ó5, oktober 177, november 215,
december 496.
Jaargemiddelde 394.
Gemiddelde werkloosheidscijfers
in de verschillende rayons van
het gewest
1961
1963
1963
Hulst
199
161.
126
Oostburg
288
247
176
Sas van Gent
18
16
1.4
Terneuzen
134
129
78
Totaal
639
553
394
Arbeidso verschotten
Tot de arbeidsoverschotten
worden gerekend de arbeids
krachten, die door structurele
oorzaken niet in het arbeidspro
ces zijn opgenomen. In verband
met de verschillende thans aan
wezige mogelijkheden om op een
ander beroep over te schakelen
is deze vorm van werkloosheid
van weinig betekenis meer. Voor
1963 is een aantal van 60 aange
houden.
In de afgelopen jaren is ech
ter een vrij groot aantal arbeids
krachten uit dit gewest, wegens
gebrek aan werkgelegenheid in
de eigen omgeving, genoodzaakt
geweest elders (soms op verre
afstand) werk te aanvaarden.
Ofschoon deze noodzaak thans in
de meeste gevallen niet meer
aanwezig is, hebben nog lang
niet allen de weg naar het be
drijfsleven in Zeeuws-Vlaanderen
teruggevonden. Zo werken nog
arbeiders uit dit gewest met da
gelijks vervoer in de Rotterdam
se haven en anderen in een fa
brieksmatig bedrijf te Breda.
Vele arbeiders uit West Zeeuws-
Vlaanderen zijn voorts werkzaam
op Walcheren, wat eveneens gro
tendeels is ontstaan door een
tekort aan werk in het eigen ge
bied. In totaal zijn hierbij nog
enige honderden arbeiders be
trokken.
Ofschoon het onjuist zou zijn
deze arbeiders zonder meer tot
de arbeidersoverschotten te re
kenen, of hun als een stille ar
beidsreserve te beschouwen, mag
toch wel worden aangenomen,
dat deze pendel bij een verdere
toename van de werkgelegenheid
in het gewest, geleidelijk zal ver
minderen.
Arbeiderstekorten
De arbeiderstekorten namen
tengevolge van de uitbreiding
van de werkgelegenheid toe. Ook
dit jaar hadden de tekorten over
wegend betrekking op geschool-
(Adv.'
drogen in met Purol poeder fisoafi-
West-Duitsland heeft besloten,
de economische Hulp aan Ceylon
te staken. In een scherpe ver
klaring veroordeelt de regering
in Bonn het, dat Ceylon heeft
besloten consulaire betrekkingen
met Oost-Duitsland aan te kno
pen.
DONDERDAG 20 FEBRUARI
Terneuzen: Luxór-Theater, 8
uur: Barabbas".
Gebouw „De Schakel", 8
uur: Film Chr. Reisvereni-
ging„Toerisme fleur in
kleur".
VRIJDAG 21 FEBRUARI
Terneuzen: Luxor-Theater, 8
uur: „Barabbas".
de arbeidskrachten voor de
bouwnijverheid, de metaalnijver
heid en de textiel- en schoenin
dustrie.
In de vrouwelijke beroepen
was er een tekort aan arbeids
krachten voor de textiel-", con
fectie- en schoenindustrie, de
huishoudelijke beroepen en kan
toor- en winkelpersoneel.
Analyse van de gemiddelde
geregistreerde arbeidsreserve
1.961 1962 1963
Seizoen-
werkloosheid 150 120 110
Wrijvings
werkloosheid 120 90 60
Werkloosheid van
minder-
geschikten 210' 220 160
Structuur-
werkloosheid 160 120 30
Conjunctuur
werkloosheid
Totaal 640 550 390
(Wordt vervolgd)]