4ÖÖ uren sneeuwval per winter i aili s Overzicht van de gang van zaken bij het bedrijfsleven in het gebied der Kamer in het jaar 1963 Moskou vecht tegen de bierkaai Jeugdpuistjes AGENDA Donderdag 20 februari 1964 DE VRIJE ZEEUW Pagina S Grote ontwikkeling in verwarmde trottoirs West-Duitsland staakt economische hulp aan Ceylon VS'trv. ^speciale correspondentie) Móskou (P P) De hoofdstad van de sowjet-unie ondergaat zoals elk jaar weer de winter, die hier met heel wat strenger hand regeert dan wij in west-Europa gewend zijn. Blijkens schattingen van experts duurt de winterperiode in Moskou in totaal ongeveer 4800 uur. Volgens de berekeningen zulten gemiddeld 400 uren hiervan sneeuwval brengen. En in zo'n 400 uren kan er heel wat sneeuw vallen1, dat begrijpt iedereen wel. De winter is altijd een moeilijke tijd voor de stad. Het totale op pervlak van de verkeersstroók van Moskou die sneeuwvrij moet worden gemaakt bedi„t niet minder dan 37'/= miljoen vier kante meter. Daarvoor worden zo'n 1700 sneeuwruimmachines ingezet, die gezamenlijk 22'/= mil joen kubieke meter sneeuw oprui men. Er is 320.000 ton rivier zand nodig om de straten en trot toirs te bestrooien, zodat ze be gaanbaar zijn. Dat zijn cijfers, die duidelijk aantonen wat één win ter in Moskou betekent. Ondanks al deze maatregelen en intensieve werkzaamheden ko men er toch ongelukken voor. On der de voeten van de voetgangers gaat de sneeuw snel in ijs over en daar schuilt het gevaar. In de wintermaanden worden zieken- hujzen en klinieken het meest geconfronteerd met verschillen- de kwetsuren, lichte hersenschud dingen en beenbreuken. Trottoirverwarming NATUURLIJK HEEFT men zich reeds lang afgevraagd hoe men bijvoorbeeld de trottoirs vrij van sneeuw kan maken om daardoor de voetgangers te beschermen te gen ongevallen. Er wordt grote aandacht aan dit probleem be steed. Naast de constructie van nieuwe machines voor het reini- gen van de straten en het oprui men van de sneeuw hebben tech nici en ingenieurs ziel- de laat ste jaren intensief bezig gehouden met het probleem van de verwar ming van' de trottoirs. Aan deze voor de gemeentedienst nieuwe tak van openbare werken wordt deelgenomen door de medewer kers van drie verschillende Mos- kouse instituten voor wegenaan- leg. Ik bacf Het genoegen een gesprek over dif thema te kunnen voeren met de hoofdingenieur bij de we genbouw, Anatoli Liwenski. ïn de lange periode dat hij in gemeentedienst is, heeft hij ui teraard al met talrijke problemen te maken gehad. Wellicht is hem daarom de op dracht gegeven onmiddellijk een begin te maken met de werk zaamheden die het mogelijk moe ten maken de trottoirs en de on dergrondse doorgangen in de stad te verwarmen. Evenals in alle grote steden van de wereld, waar men te doen krijgt met de snelle intensie ve ontwikkeling van het verkeer, doet men ook in Moskou alles om de wegen en alles wat da-armee samenhangt, te verbeteren. In de nieuwe woonwijken, waai' op den duur honderdduizenden zul len wonen, worden van het begin af onder de drukke verkeerswegen tunnels voor voetgangers aange legd, zodat men geen probleem krijgt met het oversteken. In de oude stadswijken waar het op de kruispunten bijzonder druk is, worden straten rechtgetrokken of verbreed, terwijl er eveneens tunnels voor de voetgangers wor den gemaakt. Er zijn kruispun ten waar elk uur zo'n 6000 auto's passeren. Logisch dat een voet ganger hier geen kans krijgt om over te steken, zonder dat er verkeersopstoppingen ontstaan. Daarom maakte men hier tun nels voor de voetgangers, zodat zij niets met het gemotoriseerde verkeer te maken hebben. Verwarmde trappen TOEN DE DESKUNDIGEN van de wegenbouw over gingen tot de aanleg van deze ondergrond se doorgangen stuitten zij op de vraag, hoe zij de trappen die toe gang gewen tot de tunnels voor sneeuw en ij zei konden vrijwaren. Er was maar één oplossing, de treden van de trappen dienden te worden venvarmd. Hiervoor kozen zjj elektrische verwarming. Afgezien van enkele moeilijkhe den betreffende de keuze van materialen, zowel voor de treden als voor de buizen was de oplos sing eenvoudig'. Men koos V-vor- mige metalen 'uiizen, waarin een weerstandsdraad werd gemon teerd. In de ruimte tussen de, spi raal en de wanden van de buis wordt magnesium geperst. De buizen worden vastgemaakt on der de treden tot bijna vlak on der de onderkant. Teneinde er voor te zorgen dat de warmte ge concentreerd wordt op de opper vlakte van de trede en er geen warmte in de grond verloren gaat, wordt er onder die V-buizen warmte-isolerend materiaal ge legd. De constructeurs bobben ook rekening gehouden met de veilig heid van de voetgangers. De bui? zen worden gevoed door het stadsnet en de spanning daar van wordt getransformeerd tot 36 Volt. De eerste systemen voor elek trische verwarming zijn zo ge projecteerd, dat men aan de oppervlakte van de treden 20 gra den Celsius warmte verkrijgt. In Moskou bestaan nu al 35 tunnels voor voetgangers. In enkele van deze zijn de genoemde buizen zo'n 5 jaar in gebruik. Bij' het ge bruik zijn de technici tot de con clusie gekomen, dat bij het dooi en van de sneeuw op de treden een-temperatuur van 1 graad Cel sius voldoende is. Dit is een heel belangrijke conclusie en in de ontwerpen van toekomstige sy stemen zullen dan oók correcties worden aangebracht. Anti-vries IN PLAATS VAN 20 graden warmte zal een temperatuur van 5 graden, voldoende zijn. Dit beeft de ontwerpers qp een interessant idee gebracht. Indien de tempe ratuur zonder moeilijkheid op een lager peil kan worden ge bracht, waarom dan geen gebruik gemaakt van bepaalde warmtege leiders? Zo zijn dus systemen ontwik keld. die op anti-vries, orp water of- op lucht werken. De gemeente is begonnen met anti-vries dat zelfs niet bevriest bij een temperatuur van 40 gra den vorst. Onder de weersomstan digheden van Moskou is dit ove rigens geen overbodige voorzorg. Het eerste systeem dat op anti vries werkt wordt beproefd in Koeznetski-Most. Het principe is als volgt. Stelt u zich tweè buizen voor van ver» Vierhonderd uren sneeuwval betekent massa's sneeuw. Maar ook al ia het in Moskou heel gewoon, toch blijft sneeuw altijd aantrekkelijk voor kleine kinderen. Een voetgangerstunnel te Moskou met verwarmde treden, waarop du» geen sneeuw te zien is. Het vergemakkelijkt het trappenlopen e« voorkomt ongelukken. :n schillende middellijn, waarbij de een in de andere is geplaatst. Uit de centrale wordt warm wa ter tussen de buiswanden gedre ven. Tegelijkertijd wordt door een centrifugale pomp anti-vries aangevoerd. Nadat het anti-vries door een warmteregelaar is ge leid en op een temperatuur van 35-45 graden is gebracht, komt hét in een buis onder het trottoir. Hoe moet men nu de buizen leg gen om de grootst mogelijke warmte te kunnen overbrengen? Hiervoor werden verschillende varianten beproefd. De wegenbouw OP EEN ONDERLAAG van puin wordt zand aangebracht, hierop komen de buizen en alles wordt bedekt met beton en asfalt. Een dergelijke methode heeft 't voor deel dat hef beton niet blootge steld wordt aan temperatuursver anderingen. Maar toch is een dergelijk sche ma voor warm te-overdracht niet ideaal. Onderzoekingen hebben aangetoond, dat het beter is de buizen stevig vast te leggen op een onderlaag van gruis op spe ciale onderleggers en er daar na beton op te storten. Met een vibrator moet het beton zorgvul dig worden verdicht om te voor komen dat er luchtgaatjes ont staan, waardoor warmte zou kun nen ontsnappen. Ber'ekeningen hebben aangetoond, dat voor een vierkante meter wegdek 5 strekkende meter buis nodig is van duims diameter. De afstand tussen de buizen mag niet groter zijn dan 30 cm. Na het leggen van de buizen in het beton worden er op afstanden van 6-9 meter van elkaar naden gemaakt en pas daarna wordt over het geheel asfalt gelegd. De ervaring heeft geleerd, dat bij dit systeem de sneeuw da delijk smelt als ze op het trottoir valt en indien de sneewval niet al te bar is, blijft het trottoir droog. Zonder brandstof ER IS NOG een ander voor» stel voor verwarming afkomstig van het Instituut voor Techniek en Bouw. In plaats van anti vries wordt hierbij gebruik ge maakt van het afgewerkte water van de elektrische centrale. Dit levert een dubbel voordeel op. In de eerste plaats wordt hier dan gebruik gemaakt van af gewerkt water, dat zijn warmte reeds aan de huizen afstond, maar waarvan de rest-temperatuur toch nog vrij hoog is en varieert tus sen de 30 en 70 graden. Bovendien is het voor de centrale zelf van belang, dat het water dat naar de centrale terugkomt een zo laag mogelijke temperatuur heeft en dat kan wanneer het ook nog wordt gebruikt voor trottoirver warming. Men heeft uitgerekend, dat de aanlegkosten van een systeem, of het nu werkt op elektriciteit of vloeistof, even hoog is. In het ge bruik is het systeem dat op vloei stof werkt het voordeligst en de helft goedkoper dan elektriciteit. Ook experimenteert men nog met een systeem dat werkt met warme lucht en de eerste erva ringen daarmee hebben de be trouwbaarheid van het systeem wel aangetoond. Momenteel wor den er ook proeven genomen met verwarming door hete lucht op een open taxi-standplaats. Specialisten menen dat de 120 wagens die hier normaal verblij ven, ook bij nachtvorst rustig kun nen blijven staan. De luchtkana- len gaap onder de wagens door, terwijl twee zijden van het ter rein door 1 meter hoge muren zijn afgesloten. In de naaste toekomst zullen var- warmde trottoirs een even ge woon verschijnsel zijn als ver keerslichten bij de kruispunten. Dmitri Sasarow. MINDER MELK EN MINDER VET DAN IN 1963 Xn de eerste vijf we ken van dit jaar hebben de Nederlandse veehou ders maar 96 procent geleverd van de hoe veelheid melk, waarmee zij in de overeenkomsti ge periode van 1963 bij de fabrieken kwamen. In de vijfde en zesde week van dit jaar (.26 jan. tot 1 febr.) waren die percentages nog la ger: 95 en 94 procent. Niet alleen de hoeveel heid, ook het vetgehalte is minder dan een jaar geleden. In de eerste vijf weken 4 procent tegen 4,05 procent vorig jaar; in de vijfde week 3,90 procent tegen 3,98; in de zesde week 3,85 pro cent tegen 3,95. Het Produktsehap voor Zuivel zal op ver zoek van zijn bestuurs lid de heer Wallinga 'n onderzoek instellen naai de oorzaken van dit ver schijnsel. De heer Wallinga meende dat er voor de veehouders wel aanlei ding is er aandacht aan te besteden, o.a. omdat het Landbouw-Econo- misch Instituut bij zijn voorcalculaties voor de rentabiliteit der bedrij ven uitgaat van de trend, die produktie en vetgehalte in voorgaan de jaren getoond heb ben. De heer Wallinga ge loofde niet dat het ver schijnsel een gevolg is van een negatieve selee. tie bij de uitstoot van vee; daarvoor achtte hij bekwaamheid van de Nederlandse veehouder te groot. K.N.L.C. NIET TEVREDEN OVER AARDAPPEL-MAAT REGELEN Het hoofdbestuur van 't Koninlijk Nederlands Landbouwcomité heeft zich beraden over de maatrege'en van het Produktsehap voor Aardappelen ter onder steuning der consump- tie-aardappelmarkt. Het hoofdbestuur acht de uit de markt te nemen hoeveelheid van 25.000 tori te gering en de overnameprijs van S per honderd kg te laag om de ernstige markt verstoring te verhelpen. Gevreesd moet worden dat als gevolg van de huidige prijsdaling de aardappelteelt zal te ruglopen. Nóch de telei-, nóch de consument, aldus het K.N.L.C., is gebaat bij grote schommelingen in de aardappelvoorzie- ning. Op korte termijn dienen verderstrekken de maatregelen te wor den genomen. DE VEILING TE TERNEUZEN Van de Coöperatieve Vruch tenveiling te Terneuzen kwam het volgende bericht binnen: De lange en koude winter had belangrijke gevolgen voor de af zet van tuinbouwprndukten, zo wel in gunstige als in ongunsti ge zin. De afzet van bewaarplaatsen perliep veelal teleurstellend met uitzondering echter van goede, moderne rassen. Bijzondere ver melding verdient luerbjj het ras Golden Delicious, dat uitsteken de resultaten gaf bij de z.g. gas- bewaring. De gehele produktie van win terbloemkool ging door de vorst verloren, wat zowel voor de te lers als voor de veiling belang rijke nadelen opleverde. De afzet van witlof verliep gunstig en tegen aantrekkelijke prijzen gedurende het begin van 1963. In het najaar van 1963 wa ren de resultaten in deze sector in het algemeen minder goed. Gedurende de koude eerste maanden van het verslagjaar be stond er een goede vraag naar typische winterproaukten zoals uien en breekpeen. De vraag naar voorjaarspro- dukten bleek al spoedig tegen te vallen en produkten als sla en spinazie vonden alleen tegen te leurstellende prijzen hun weg naar de consument. Het ongelukkige overheidsbe leid in de sector consumptie aardappelen in de eerste helft van 1963, had o.«i. tot gevolg dat de afzet van de vroege aardap pelen uit oogst 1963 sterk werd belemmerd, zodat veelal beneden de kostprijs verkocht moest wor den. De prijzen van aardbeien wa ren weliswaar goed te noemen, doch door de vele regen viel de (Vervolg.) {djogram-produktie over ligt ge heel genomen sterk tegen, alhoe wel er grote verschillen waren van bedrijf tot bedrijf. Rode bessen gaven door slech te prijzen, ondanks een hoge kg- opbrengst, toch zeer slechte financiële uitkomsten, terwijl een niet onaanzienlijk deel van de oogst niet geplukt kon worden door het optreden van schimmel ziekten. Ook zwarte bessen gaven on gunstige teeltuitkomsten tenge volge van lage prijzen. De resultaten van do teelt van prinsessebonen waren uitge sproken slecht, wat zowel aan de zijde van de telers als aan die van de veiling een duidelijke weerslag gaf. Péren gingen het gehele sei zoen voor zeer goede prijzen vlot van de hand en de uitkomsten van deze teelt stemmen dan ook bepaald tot tevredenheid. De afzet van vroege appelen vertoonde een redelijk tot 'goed beeld voor de moderne rassen. De ouderwetse rassen werden veelal vèr beneden hun kostprijs betaald. De gangbare maten van de goede rassen der najaars- en winterappelen vonden tegen aan trekkelijke prijzen vlot hun weg naar de consument. Dit gold met name voor Cox en Golden Deli cious. Minder goede kwaliteiten en maten en verouderde rassen wor den steeds minder gevraagd en steeds slechter betaald. Hoe lan ger hoe meer blijkt dat de con sument een kwaliteitsprodukt verlangt. Bepaalde telers zouden nog aanmerkelijk betere financiële uitkomsten hebben kunnen be halen, wanneer zij consequenter gestreefd hadden naar het telen van een kwaliteitsprodukt. Op de meeste fruitveilingen in Nederland is de omzet over het jaar 1963 aanzienlijk lager dan in voorgaande.jaien. Dank zij de sterke uitbreiding van het fruit- areaal en dus van de produktie in onze streek en ondanks de tegenvallers in het voorgaande vermeld, bleef de financiële omzet van de veiling to Terneuzen de zelfde als die in 1962, iets meer dan ƒ2.000.000. De naaste toekomst zal onge twijfeld een verdere groei van dit cijfer te zien geven. VISSERIJ De Vereniging tot bevordering der Zeeuwse Visserijbelangen „Zevibel" deelt ovér de Zeeuwse Visserij het volgende mede: De zeer strenge winter 1962— '63 is fataal geweest voor de Zeeuwse oesterteelt. Slechts en kele kwekers hebben met ge- importeerde jonge oesters hun bedrijf voortgezet. Ook dê mos- selseetor heeft nadeel ondervon den van de langdurige vorst periode. Het nieuwe seizoen 1963, '64 is echter weer goed be gonnen. Vooral van de Zeeuwse percelen wordt, in tegenstelling tot vroegere jaren, 'n goede op brengst verkregen. De garnalen- vangsten zijn ruim geweest, doch de prijzen lagen in het algemeen belangrijk beneden het niveau van vorig jaar. Wederom werden enkele nieuwe schepen aan de vloot toegevoegd. De toekomst wordt door de Zeeuwse vissers niet zonder zor gen tegemoet gezien. Er heerst ontevredenheid over het uitblij ven van een definitieve regeling van de Deltasehade. Voorts heeft de mededeling, dat het Rijksin stituut voor Viserijonderzoek in de Waddenzee een onderzoek gaat bistellen naar de mogelijk heid tot het aanleggen van kunst matige mosselverwaterplaatsen ongerustheid gewekt. De minis ter van Landbouw heeft welis waar verklaard, dat omtrent de plaats van lipt definitieve ver- wateringsproject nog geen be slissing is genomen, doch door de opheffing van het Visserij- laboratorium te VVemeldinge Ijj- ken de kansen voor Zeeland zeer te zijn verminderd. ARBEIDSVOORZIENING Het werkgebied ep <je jncjeling jn rayons vaii het Gewestelijk Arbeidsbureau Terneuzen, om vattende geheel Zeeuws-Vlaande ren, bleven ongewijzigd. Totale bevólkmg op 1 januari 1963 92.364 per'sonep, waarvan 46,682 mannén en 45.682 wou wen. Beroepsbevolking in manja ren) 27.600 mannen en 6.900 vrouwen. Afhankelijke mannelijke be roepsbevolking (in manjaren) 18.580. Verdeling werkgelegenheid: Sectoren Mannen Nijverheid Landbouw Visserij Diensten 12.870 - 46,5 6.140 - 32,2 150 -• 0,5% 8.590 - 30,8 Hierbij zijn de arbeidsplaatsen, ingenomen door arbeidskrachten van buiten het gewest, voor het merendeel Belgische' grensarbei ders, inbegrepen. Gèmiddelde werkloosheid van mannen in 1963: 21 per 1.Q00 mannelijke afhankelijke beroeps beoefenaren. In 1962 bedroeg'de werkloosheid gemiddeld 30 en in 1961 36 per 1.000. De gemiddelde werkloosheid verminderde van 553 in 1962 tót 394 "in 1963. Een vermindering dus met 159. In 1961 bedroeg de gemiddelde werkloosheid 639 personen. Deze vermindering is geheel toe te schrijven aan dp toename van de werkgelegenheid in het gewest zelf als gevolg van de verder op gang gekomen kanaal- verruimingswérken, de vestiging van nieuwe industriële bedrijven, waardoor ook de activiteit in de sector burgerlijke en utiliteits bouw toenam, en in enkele ge vallen aan de uitbreiding van be staande bedrijven, terwijl oók de toegenomen bedrijvigheid in de haven van Terneuzen daartoe heeft bijgedragen. Apn de pendel uit Zeeuws- VJaanderen naar Roosendaal kwam in'de loop van het jaar êen einde, doordat de daarbij be trokken arbeiders naar een nieuw te Terneuzen gevestigd bedrijf van hetzelfde concern werden overgeplaatst. Toeh werkten in 1963 nóg plm. 950 personen uit Zeeuws- Vlaanderen buiten het gewest, waartegenover echter een inko mende pendel van 1.450 stond, vóór hét overgrote deel afkom stig uit België. Doordat een vrij groot aantal arbeiders een meer vaste werk kring heeft gevonden in fabrieks matige bedrijven en bij de ka- naalverruimingswerken. is ook de sejzoenwerkloosheid bedui dend verminderd. Deze vorm van werkloosheid, welke zich vooral in de wintermaanden in de iand- bouw voordoet blijft de gemid delde werkloosheid echter ongun stig beïnvloeden. Vrouwen 2.060 - 30,0 470 - 6,8 4.350 - 63,2 Totaal 14.930 --43,2% 6.610 - 19,1 150 - 0,5 12.870 - 37,2% De ruimere werkgelegenheid pefende ook een gunstige invloed Uit op de plaatsingsmogelijk heden voor mindergeschikten (personen die voor de beschik bare apbeid tengevolge van licha melijke of geestelijke gebreken niet geschikt (gijn). J-Iun aantal was ongeveer 50 lager dan in 1962 doch bedroeg gemiddeld tóch nóg 160 personen. Èen aantal van deze personen,-waar- Óndèr zich veel ouderen en min- der-validen bevinden, is tewerk gesteld in beschuttende werk plaatsen en op g.s.w.-buitenob- jecten. Het js duidelijk, dat ook deze groep op de gemiddelde werkloosheid een opwaartse druk uitoefent. Geregistreerde arbeidsreserve aan l)et einde van ieder maand in 1908: Januarj 923, februari 847, maart 515, april 370, mei 263, juni 246, juli 261, augustus 211, september 2Ó5, oktober 177, november 215, december 496. Jaargemiddelde 394. Gemiddelde werkloosheidscijfers in de verschillende rayons van het gewest 1961 1963 1963 Hulst 199 161. 126 Oostburg 288 247 176 Sas van Gent 18 16 1.4 Terneuzen 134 129 78 Totaal 639 553 394 Arbeidso verschotten Tot de arbeidsoverschotten worden gerekend de arbeids krachten, die door structurele oorzaken niet in het arbeidspro ces zijn opgenomen. In verband met de verschillende thans aan wezige mogelijkheden om op een ander beroep over te schakelen is deze vorm van werkloosheid van weinig betekenis meer. Voor 1963 is een aantal van 60 aange houden. In de afgelopen jaren is ech ter een vrij groot aantal arbeids krachten uit dit gewest, wegens gebrek aan werkgelegenheid in de eigen omgeving, genoodzaakt geweest elders (soms op verre afstand) werk te aanvaarden. Ofschoon deze noodzaak thans in de meeste gevallen niet meer aanwezig is, hebben nog lang niet allen de weg naar het be drijfsleven in Zeeuws-Vlaanderen teruggevonden. Zo werken nog arbeiders uit dit gewest met da gelijks vervoer in de Rotterdam se haven en anderen in een fa brieksmatig bedrijf te Breda. Vele arbeiders uit West Zeeuws- Vlaanderen zijn voorts werkzaam op Walcheren, wat eveneens gro tendeels is ontstaan door een tekort aan werk in het eigen ge bied. In totaal zijn hierbij nog enige honderden arbeiders be trokken. Ofschoon het onjuist zou zijn deze arbeiders zonder meer tot de arbeidersoverschotten te re kenen, of hun als een stille ar beidsreserve te beschouwen, mag toch wel worden aangenomen, dat deze pendel bij een verdere toename van de werkgelegenheid in het gewest, geleidelijk zal ver minderen. Arbeiderstekorten De arbeiderstekorten namen tengevolge van de uitbreiding van de werkgelegenheid toe. Ook dit jaar hadden de tekorten over wegend betrekking op geschool- (Adv.' drogen in met Purol poeder fisoafi- West-Duitsland heeft besloten, de economische Hulp aan Ceylon te staken. In een scherpe ver klaring veroordeelt de regering in Bonn het, dat Ceylon heeft besloten consulaire betrekkingen met Oost-Duitsland aan te kno pen. DONDERDAG 20 FEBRUARI Terneuzen: Luxór-Theater, 8 uur: Barabbas". Gebouw „De Schakel", 8 uur: Film Chr. Reisvereni- ging„Toerisme fleur in kleur". VRIJDAG 21 FEBRUARI Terneuzen: Luxor-Theater, 8 uur: „Barabbas". de arbeidskrachten voor de bouwnijverheid, de metaalnijver heid en de textiel- en schoenin dustrie. In de vrouwelijke beroepen was er een tekort aan arbeids krachten voor de textiel-", con fectie- en schoenindustrie, de huishoudelijke beroepen en kan toor- en winkelpersoneel. Analyse van de gemiddelde geregistreerde arbeidsreserve 1.961 1962 1963 Seizoen- werkloosheid 150 120 110 Wrijvings werkloosheid 120 90 60 Werkloosheid van minder- geschikten 210' 220 160 Structuur- werkloosheid 160 120 30 Conjunctuur werkloosheid Totaal 640 550 390 (Wordt vervolgd)]

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1964 | | pagina 5