Een pittige zuster
FINANCIËLE HULP AAN DE
ANTILLEN
MERKWAARDIGE ONTHULLINGEN
IN HET BERR6HTE
EUTHANASIE-PROCES
Remaning verlaat Britse vrachtboot
o? Atlantische Oceaan
Geef uw soep de volle kracht van
sap; 'g, mager rundvlees: met Liebig
WÊÊÊÊÊÊ
Spoorwegtarieven
weer omhoog
Donderdag 20 februari 1964
DF, VRIfF ZFFUW
Pagina 3
TWEEDE KAMER
Over de begroting van het kabinet van de viee-minjster-president
en het door de regering ingediende wetsontwerp met betrekking
tot het deelnemen in de financiering van een door ae Nederlandse
Antillen vastgesteld ontwikkelingsplan voerden de heren Berkhou
wer (VVD), Moorman (KVP), Mellema (CHU), Nederhorst
(PvdA), Meulink (AR) en Jongeling (GVP) het woord.
Vrijwel alle sprekers vroegen aandacht voor de Surinaamse en
Antilliaanse arbeiders, die thans in Nederland werken. De heer
Mellema vroeg of het geen overweging verdiende degenen die naar
hun land terug willen hiervoor niet de middelen bezitten, tegemoet
te komen.
De Kamer toonde zich ver
heugd dat de minister, die thans
met de zorg voor de overzeese
delen van het koninkrijk is be
last, goed thuis is in de interna
tionale landbouwproblematiek
Wellicht, zo zei de heer Moor
man, kan de minister bij zijn
bezoek aan de Antillen en Suri
name een rol spelen bij de op
lossing van de begrotingsproble
men die zich in het bijzonder
bij de Nederlandse Antillen
voofldoen.
De heren Meulink en Jonge
ling vroegen zich af in hoeverre
de belangstelling van het be
drijfsleven voor deze landen ge
stimuleerd zou kunnen worden.
De heer Berkhouwer vroeg
wanneer met het Verenigd Ko
ninkrijk zal worden onderhan
deld over de grens tussen Suri
name en Brits-Guyana. Ook be
pleitte hij stimulering van het
toerisme naar Suriname en de
Antillen uit Nederland.
De heer Mellema vroeg of het
niet mogelijk zou zijn de toe
passing van moderne landbouw
technieken, in het bijzonder in
'Suriname, nog meer te bevor
deren.
Alle sprekers gingen akkoord
met het ingediende wetsontwerp
tot deelneming aan de financie
ring van het ontwikkelingsplan
voor de Nederlandse Antillen.
De heer Jongeling toonde zich
bereid eventuele risico's mede
te dragen, gezien de historische
banden en de als gevolg van de
vroeeere slavernij ontstane ere
schuld.
Minister 'Biesheuvel deelde
mee, op 7 maart naar de West
te zullen vertrekken om met
Suriname en de Antillen ken
nis te maken.
Naar zijn mening is het sta
tuut van het koninkrijk een
bruikbaar instrument gebleken.
Inzake het geschil tussen de
landsregering van de Nederland
se Antillen en de eilandsraad
van Curacao zei de minister, dat
naar zijn stellige overtuiging
deze financiële moeilijkheden
zullen worden opgelost. Het be
treft hier een interne kwestie,
die van Nederlandse zijde niet
met „gouden koorden" mag wor
den gebonden.
De tarieven van de Nederland
se Spoorwegen voor het reizi-
gersvervoer en het goederenver
voer zullen volgende maand met
ï-esp. gemiddeld zes en gemiddeld
acht procent worden verhoogd.
Hoewel verwacht wordt, dat de
verlies- en winstrekening van de
Nederlandse Spoorwegen over '63
sluitend zal zijn, vertoont de ver
houding tussen kosten en op
brengsten inmidde's weer een on
gunstige ontwikkeling. In ver
band hiermee was een aanpas
sing van de tarieven niet te ver
mijden. De Staatssecretaris van
Verkeer heeft daarom toestem
ming verleend voor een herzie
ning van de tarieven van het rei
zigers- en goederenvervoer. Voor
wat het reizigersvervoer hel relt
zullen de tarieven voor de plaats
bewijzen enkele reis en retour
over de afstanden tot negentien
rësp. zeventien km, niet worden
verhoogd. De verhoging vande
prijzen der algemene abonne
mentskaarten en van de traject
abonnementen zal ongeveer vijf
procent bedragen.
De tariefsverhoging gaat voor
het goederenvervoer op 1 maart
in en voor het reizigersvervoei
op 15 maart.
De jongste tariefsverhoging is
lager dan waar de N. S.-directie
eind vorig jaar om had gevraagd.
Het was de wens van N. S., dat
deze verhoging met ingang van
1 januari van kracht zou zijn ge
wórden.
Zouden de Spoorwegen door de
tariefsverhoging geen vervoer
derven, dan mag worden veron
dersteld dat de opbrengst van de
verhoging ongeveer 40 miljoen
gulden per jaar zou bedragen. De
N. S.-directie verwacht echter
dat door de tariefsverhoging de
omvang van het reizigers- en
goederenvervoer iets zal afna
men, waardoor de opbrengst
uiteraard 'agcr komt te liggen.
Toeslagbewijzen voor D-trei-
nen, bagageprijzen en perron-
kaarten vallen niet onder de ver
hoging van de tarieven. De vast-
rechtbewijzen (ƒ25) en de acht
daagse abonnementskaarten
(ƒ40 tweede klas en ƒ60 eerste
klas) blijven eveneens ongewij
zigd.
De algemene abonnementskaar
ten worden wél duurder De oude
prijs voor een tweede klas kaart
was voor de eerste maand 95 en
de daaropvolgende maanden f 80.
Dit wordt eerste maand f 100 en
ue volgende maanden ƒ85. Voor
ce eerste klasse waren de oude
prijzen resp. 142,50 en 120. Dit j
Vragen over de keuze van
Aruba als tussenstation van de
luchtvaartmaatschappij Panam
beantwoordde de heer Biesheu
vel, dat deze maatschappij reeds
vijf maal per week Curacao aan
doet. Panam hoefde krachtens
de geldende luchtvaartovereen
komst geen landingsrecht te
vragen. Het was eigen initiatief
van deze maatschappij. Naar de
mening van de vice-premier is
het voor de K.L.M. zaak de
grootst mogelijke spoed te be
trachtten bij de onderhandelin
gen met de landsregering van de
Antillen.
Na de replieken merkte de
minister nog op, dat het snel
onderhandelen van de K.L.M.
met de Antilliaanse regering be
trekking heeft op de wens van
zowel de K.L.M. als van de
Nederlandse regering om te
komen tot de oprichting van
een Antilliaanse luchtvaartmaat
schappij.
Herinnerd werd ook aan het
feit, dat nog een Amerikaanse
luchtvaartmaatschappij, te weten
de „Trans Caribean Airways",
ter plaatse werkzaam is.
De begroting werd zonder
hoofdelijke stemming aangeno
men.
BESTRIJDING RDNDER T.B.C.
Daarna heeft de minister van
Landbouw het intrekken van de
„wet bestrijding tuberculose on
der het rundvee" en een daar
mee samenhangende wijziging
van de veewet verdedigd.
Daarbij kwamen de afgevaar
digden Van Koeverden (K.V.P.),
Tuvnman (V.V.D.), Koekoek
(B.P.) en Van Dis (S.G.P.) aan
het woord.
De gezondheidsdienst voor die
ren van het Landbouwschap zal
in de toekomst de maatregelen
ter bestrijding van runder-t.b.c.
ter hand nemen. Daartoe zullen
kosten via heffingen worden
voldaan.
De heer Van Koeverden wilde
een rijksbijdrage ter bestrij
ding van die kosten. Dat kon de
minister niet beloven. Gewezen
werd op de praktijk in het bui
tenland, waar de kosten van
bestrijding van veeziekten uit
de schatkist betaald worden.
De heer Van Dis bepleitte ver
lenging van de termijn waar
binnen gewetensbezwaarde boe
ren goedgekeurd vee mogen
aanhouden zonder medische con
trole. (Men moet dit vee na 28
maanden opruimen). De minis
ter zei, dat dit niet kan in ver
band met belangen van volks
gezondheid en de werkingster
mijn van het vaccin.
De heer Koekoek wilde vol
strekte vrijheid voor de boeren
en geen bemoeiing van het Land
bouwschap. De clausule dat con
troleren ie ambtenaren bedrijven
en gesloten gebouwen mogen
betreden, stuitte hem tegen de
borst.
De heer Tuynman voelde voor
een rijksbijdrage.
De heer Koekoek en de zijnen,
alsmede de heer Van Dis, wens
ten aantekening van tegenstem
men toen de voorstellen z. h. st.
onder de voorzittershamer door
gingen.
„Verkeersborden"
in Mariaheide
Onbekenden hebben gister
nacht ter weerszijden van de
provinciale weg en aan beide
kanten van het dorp Maria
heide borden geplaatst. Op de
borden, die te zien zijn vóór
dat men het dorp binnenrijdt,
is te lezen: Langzaam rijden
a.u.b. Wij hebben onze kinde
ren lief". Wanneer men het
dorp voorbij is, leest men op
een ander bord: „Dank u wel,
chauffeur, en goede reis".
„EEN HEITJE VOOR EEN
KARWEITJE"
Ook dit jaar zul'en kabouters,
welpen, padvinders, gidsen en
verkenners in ons land weer de
handen uit de mouwen steken.
Ze doen dat tijdens de jaarlijkse
actie „een heitje voor een kar
weitje", die za] worden gevoerd
op donderdag 2 en vrijdag 3 april.
De hoofdcommissarissen en de
presidentes van de vier padvm-
dersorganisaties hebben een op
roep tot de padvinders gericht.
De vier betrokken organ'sat'es
zijn: 't Nederlands Padvindsters-
gilde; de Nederlandse Gidsenbe-
weging; de vereniging der Ne
derlandse Padvinders en de Ka
tholieke verkenners.
De 57-jarige dr. Hans Hefel-
mann, de enigë van de vier be
klaagden in het „euthanasie-
proees" die zich niet door ont
vluchting of zelfmoord aan be
rechting heeft onttrokken, heeft
woensdag voor zijn rechters
uiteengezet -aarom hij zichzelf
tot één der grootste Duitse des
kundigen op het gebied van
„doden uit genade" heeft ge
maakt.
Dinsdag had hij reeds verteld
dat zijn moeder, die ongeneeslijk
verlamd was, in 1935 had gepro
beerd een einde aan haar leven
te maken. Na haar ondraaglijk
lijden lange tijd te hebben gade
geslagen, had Hefelmann met de
doktoren gesproken over de mo
gelijkheid haar een „genade-
dood" te geven. De artsen ver
klaarden echter, dat de wet dit
niet toestond. In 1937 overleed
zijn moeder aan haar kwaal.
Het lot van zijn moeder, zo
verklaarde Hefelmann, had hem
doen twijfelen aan de juistheid
van het argument, dat doden uit
genade dient te worden ver
boden, omdat men nooit weet of
een geneeswijze kan worden
ontdekt. Hefelmann trachtte op
dit gebied een grondige kennis
te vergaren, om na te gaan of
zijn opvattingen wettelijk en
moreel te rechtvaardigen zou
den zijn. Hij besprak dit vraag
stuk met een zekere dr. Unger,
die een roman over dit onder
werp had geschreven en ook bij
Hitler's euthanasie-programma
was betrokken.
De openbare aanklager stelde
Hefelmann de vraag of hij ook
de werken van hedendaagse ju
risten had bestudeerd en of hij
op de hoogte was van een reso
lutie van een commissie van
Duitse deskundigen op het ge
bied van het strafrecht, waarbij
euthanasie werd verboden.
Hefelmann antwoordde hierop
dat in verband met de geheim
houding die voor Hitler's orders
met betrekking tot het euthana
sie-programma was opgelegd,
het hem destijds niet mogelijk
was geweest met juristen over
deze zaak te praten.
Tijdens zijn verdere verhoor
vertelde Hefelmann, dat hij
hoofd was van een onderaf
deling van Hitler's privé-seere-
t.ariaat, die klachten en verzoe
ken van particuliere personen
behandelde. Als zodanig had hij
altiid getracht onrechtvaardig
heden te voorkomen of te ver
achten. Éénmaal was hij daar
door in conflict gekomen met
^einhand Hevdrïch. to»n hoofd
van de veiligheidspolitie, die
later liet vragen „of Hefelmann
nog steeds tewen de S.S. werkte".
Over de leiding van de natio-
naal-socialistisehe partij in die
'aren. verklaarde Hermann
dat, hoewel Hitier de „Führer"
was, de leiding der partij feite-
hjk bij Rudolf Hess berustte en
'ater, m diens vlucht naar En
gland in 1941, bij Martin Bor-
mann.
Toen Bormann de leiding
overnam begon de degeneratie.
Voorts vertelde Hefelmann
nog, dat hem eens toestemming
was geweigerd een hem door de
Ttaliaanse koningin verleende
onderscheiding aan te nemen.
Philip Bouhler, hoofd van de
kanselarij, had hem gezegd dat
waar Hitler en Mussolini bond
genoten waren en Mussolini niet
op goede voet stond met het
Italiaanse koningshuis, Hefel
mann deze onderscheiding niet
kon aannemen.
Het was aan deze Bouhler (die
in mei 1945 zelfmoord zou heb
ben gepleegd), dat Hitier zijn
order tot opstelling van het
euthanasie-programma zou heb
ben gericht.
GARAGE UITGEBRAND
De garage van de heer F. van
Loon aan de Heiweg in Heroen
is dinsdagmiddag uitgebrand. Er
was veel brandbaar materiaal,
zoals vaten olie, benzine en auto
banden in opgeslagen. De schade
loopt in de tienduizenden gul
dens. De brandweer kon bijtijds
twee gasflessen uit de garage
halen en de monteur M. v. d.
Bolt zag nog kans de twee auto's
die in de garage stonden, naar
buiten te rilden. Op het moment
van de brand was de heer Van
Loon, die brandweerman is, in
Os. Hfl was tegen brandschade
verzekerd. De oorzaak van de
brand is onbekend.
(Adv.)
De bemanning van het Britse vrachtschip „Ambassador" heeft
midden op de Atlantische Oceaan het schip verlaten, dat in een
ruwe zee zware slagzij maakte. Het schip was op weg naar Enge
land met een lading graan. Het Italiaanse passagiersschip „Leo
nardo da Vinei" (ruim 33.000 ton) is ter plaatse aangekomen, maar
heeft gemeld dat het gevaarlijk is, „boten uit te zetten bij de toe
stand van de zee".
man alsnog te redden. De „Am
bassador" maakte een slagzij
van 45 tot .50 graden en kon dus
ieder ogenbrik kapseizen. Het
schip is geladen met graan, dat
het instromende water gretig
opzuigt en de handelbaarheid
van het zinkende schip ernstig
belemmert
De bemanning van de „Elbe"
krijgt bij zijn pogingen te redden
wat er te redden valt, alle steun
van de bemanning van een schio
van de Amerikaanse coastguard,
dat eveneens ter plaatse is.
Alléén Liebig tabletten zijn bereid uit sappig,
mager rundvlees van AA kwaliteit - volgens het
originele Liebig recept. Voor een heerlijke,
goudgele vleesbouillon. Vol en krachtig, met
peterselie en 9 andere geurige zomerkruiden.
Tracteer uw gezin op extra krachtige soep: neem
er een paar in huis! 35 ct per dubbeltablet.
tijdelijk 2 dubbeltablet ten van ,70" voor 62 cent
UI WWJJ, J -J— - J
wordt nu ƒ.150 en 127,50.
Door ANN RUSH
5)
Sally begaf zich weer naar
het omroepsysteem, keek hoe de
dokter de patiënt onderzocht;
zijn gezicht stond gespannen en
hij had de ogen strak gericht
op de sphygmomanometer, waar
mee de bloeddruk werd opge
nomen. „Voortmaken," drong hij
aan, „we kunnen geen moment
verspillen! Lawrence, help eens
een handje!"
Hoewel dokter Adamson nooit
haast scheen te hebben vormde
hij gedurende het volgende urn-
het middelpunt van een onge
looflijk maar goed georganiseerd
team. Het chirurgische team
waste zich, hielp elkaar met de
gesteriliseerde schorten, mas
kers en handschoenen en drom
de zwijgend de kleine operatie
kamer binnen. Beth Marshall,
de narcotiseuse, met krulspelden
onder haar mutsje, was al bezig.
Sally, die tijdens haar opleiding
ook in de OK had gewerkt en
door dokter McLeod dikwijls
was geprezen om haar inzicht,
behoorde nog steeds niet tot het
uiterst ervaren team, waarvan
dokter Adamson geen enkele
vergissing verwachtte. Ze had
meer dan eens zijn scherpe,
snierende opmerkingen gehoord
als een assistent niet dadelijk
het juiste instrument aanreikte,
en het vooruitzicht van de
komende minuten, misschien wel
uren, deed haar de adem in de
keel stokken. Haar handen
waren ijskoud.
Genadeloos brandde het licht
op de operatietafels. Op Adam-
soms voorhoofd parelden kleine
zweetdruppeltjes en telkens on
derbrak Sally haar taak even
om ze weg te wissen eer ze de
chirurg in de ogen vielen.
De stem van de dokter dreun
de onophoudelijk en monotoom
door de zaal: „Doek klem
mesNu en dan keek hij
vragend naar Beth; ze antwoord
de met een geruststellend knik
je. De bloeddruk van de patiënt
was niet verder gedaald, zijn
hartslag was zwak maar niet al
te onregelmatig. Tenslotte lag
de laatste kogel keurig naast de
andere in een bakje. Als de
politie er naar vroeg, kon zij ze
zo krijgen. De laatste wond was
ontsmet en behande'd, de gebro
ken arm was gespalkt.
Met een zucht legde dokter
Adamson de rest van het brede
elastiek dat hij om de arm had
gewikkeld weg. Weer was er die
bezorgde trek op zijn gelaat en
zijn lippen bewogen. Sally, die
vlak naast hem stond, hoorde
hem zeggen: „Zo, Nick, kerel,
als je geen shock krijgt red je
het wel."
Maar het volgende moment
richtte hij zich weer tot haar
op die voor hem zo typerende,
onpersoonlijke toon: „Maakt u
de zaak hier af, zuster, dan zal
ik de politie ontvangen."
Hij wees op het leukoplast;
Sally wikkelde het met voor
zichtige, maar stevige vingers
om de gewonde arm. Strak keek
ze naar het bleke gezicht op de
operatietafel. Ze kon onmoge
lijk zeggen of de jonge onbe-'
kende, die door dokter Adam
son „Nick" was genoemd, nog
ademde. De vingers, die in haar
linkerhand rustten, waren ijs
koud.
De narcotiseuse, die op het
zelfde ogenblik merkte dat er
iets mis ging, greep al naar de
injectiespuit, die ze voor geval
van nood had klaargemaakt.
Sally keek toe hoe ze de magere,
gespierde arm ontsmette en de
naald in het vlees drukte. „Haal
Vriesgezicht", beval ze kort.
„Vlug!"
En Sally die er vaak naar had
verlangd, dat dokter Adamson
wat persoonlijke belangstelling
voor zijn patiënten zou tonen,
zag haar wens nu vervuld. Hij
keek op van zijn ingezeepte
handen en zonder te wachten
tot ze iets zei doopte hij ze in
het ontsmettingsmiddel. Hij ren
de letterlijk terug naar de ope
ratietafel; de aderen op zijn
voorhoofd waren gezwollen, en
terwijl'hij de verpleegster en de,
narcotiseuse bevelen toeblafte,!
begon hij de rug en de schou
ders van de bewusteloze man
te masseren.
Op zijn aanwijzingen drukte
Sally op de borstkas en liet de
druk dan verminderen de
enige vorm van kunstmatige
ademhaling welke men kon toe
passen, nu de rechterarm van
de patiënt nog niet geheel ver
bonden was. Beth Marshall gaf
een tweede injectie.
Langzaam begon de borst on
der Sally's handen uit eigen be
weging te rijzen en dalen
eerst nog aarzelend, maar al
lengs zekerder en regelmatiger.
Pas toen durfde ze even op te
kijken. Het gezicht van dokter
Adamson droop van het zweet,
maar.... hij glimlachte! Dokter
Adamson die glimlachte
Ze kon het haast niet geloven.
„Prachtig," zei hij. „U hebt
schitterend werk geleverd, al
lebei. Zuster Cam'in, waarschuw
zuster Clay. We moeten een
kamertje apart hebben, vlak bij
de OK in de buurt. Het kan me
niet schelen wie ze er uit moet
zetten dit is een noodgeval."
Sally slikte. De hoofdzuster
was nu niet bepaald het type,
tegenover wie een pas afgestu
deerd verpleegstertje zich veel
kon veroorloven, zelfs niet uit
naam van een van de doktoren.
Ze probeerde het bevel van dok
ter Adamson ietwat te omkle
den, maar desondanks snakte
zuster Clay even naar adem.
Daarna zei ze koel, dat de oude
mevrouw Thurber desnoods op
een kamer voor twee personen
kon worden gelegd, als een van
de verplegers tenminste zo gauw
voor een bed kon zorgen.
(Wordt vervolgd.)
De schenen bevonden zich op
zeshonderd mijl ten z.o. van Ha
lifax. De 7.300 ton metende „Am
bassador" heeft een bemanning
van 35 kopnen. Het schio had
eerder gemeld, cat de machines
niet meer werkten, dat er water
in de machinekamer stond en dat
een reddingboot stukgeslagen
was. De windsnelheid bedroeg 75
tót 90 kilometer per uur, terwiil
de golven een hoogte van zes
meter bereikten.
Een vliegtuigvan de Ameri
kaanse kustwacht wierp in de
buurt van het Britse schip enkele
reddingvlotten af, maar moest
terugkeren naar Halifax om
nieuwe brandstof in te nemen.
Een toestel van de Canadese
luchtmacht cirkelde boven de
vrachtboot
De bemanning van een Cana
dees vliegtuig meldde later, dat
zich nog verscheidene mensen
aan boord van de vrachtboot be
vonden. Men had ook gezien hoe
een vlot met zeven mensen om
sloeg. Deze slaagden er ech
ter in het vlot weer recht te krij
gen.
De „Leonardo da Vinei" be
richtte dat het vrachtschip als
gevolg van hoge zeeën niet dicht
te benaderen is.
Nadere berichten melden dat
de Ambassador steeds meer slag
zij maakt. Een Noors passagiers
schip heeft de plaats ingenomen
van de „Leonardo da Vinci", die
de plaats van het ongeluk heeft
verlaten na dinsdag en de gehele
daarop volgende nacht vergeefse
pogingen in het werk te hebben
gesteld, de opvarenden van de
„Ambassador" aan boord te ne
men. De „Frün",- een Noors schip
zou drie bemanningsleden van
de Britse vrachtboot hebban op
gepikt. Het merendeel van de 35
opvarenden bevindt zich nog in
reddingboten of op reddingvlot
ten, die door de onstuimige zee
heen en weer worden geslingerd
Vier leden van de bemanning
zijn nog aan boord van de „Am
bassador". Het weer is nog niet
verbeterd Er woedt een storm
met windstoten van 140 kilome
ter per uur. De golven bereiken
een hoogte van tien meter.
stMIT'S ZKF'ÏT.FEPROOT
"I.R1Ï OP WEG NAAK
AMBASSADOR
De zeesleepboot „Elbe" (4500
ipk) van L. Smit en Co's Inter
nationale Sleepdienst is op weg
naar de „Ambassador" (7308 brt).
De „Ambasador" maakte zware
sHgzij. De machinekamer stond
vol water. De „Elbe", die op' de
Atlantic opereerde, werd woens
dagavond bij de „Ambasador"
verwacht.
Kanitein W. Verschuur van de
sleepboot „Elbe" meldde gister
avond. dat veertien opvarenden
van de „Ambassador" worden
vermist. Negen man van de 35
konpen tellende bemanmng zijn
aan boord van een Zweeds schm
gebracht, waarvan de identiteit
niet uit het telefoongesprek
bleek. Twaalf opvarenden hebben
weer kans gezien aan boord van
het in nood verkerende schip
klimmen, nadat zij aanvankel'%
on vlotten waren gegaan, die
echter in de onstuimige zee om
sloegen.
Kapitein Verschuur meldde
ziin hoofdkwartier in Maassluis,
dat de weersomstandigheden
„uitgesproken rot" ziin. Er is
een zeer hoge zee en de wind
kracht is twaalf, wat d"S zware
storm betekent. De „Flbe" zelf
had op weg naar het in nood ver
kerende schip zo met de elemen
ten te kampen, dat af en toe de
snelheid moest worden vermin
derd, om te voorkemen, dat de
sleper schade zou oplopen.
De weersomstandigheden be
letten de heide andere schenen
die langszij zijn. hulp te Noden
De „Flbe" concentreerde ziin
acties volledig op het pogen de
aan boord geklommen twaalf
Adv.
Luchtbrug
voor Nederlandse pijptabak-
naar Canada
Om aan de ook in Canada
sterk toegenomen vraag naar
pijptabak te kunnen voldoen,
voert de K. L. M. momenteel een
aantal chartervluchten uit voor
een Groningse tabaksfabrikant
Een eerste toestel met 15.000 kg
pijptabak is reeds vertrokken.
Het is de bedoeling dat, zolang
deze verhoogde vraag aanhoudt,
op deze snelle wijze van ver
voer in de behoefte van de Ca
nadese markt zal worden voor
zien.
NIEUWE KABEL VOOR
GREVELINGENDAM.
In de Oostkophaven in de Gre-
velingen is gisteren de nieuwe
kabel aangekomen voor de
kabelbaan, die zal worden ge
bruikt bij de aanleg van de
Grevelingendam.
De kabel werd per auto uit
Frankrijk naar Dordrecht ge
bracht, vanwaar de haspel met
kabel op een bok naar de plaats
van bestemming werd gevaren.
De eerste kabel knapte af op 22
augustus vorig jaar. Inmiddels
zijn ook acht van de tien gon
dels aangekomen.
DE AFSLUITING VAN HET
BROUWERSHAVENSE GAT
Wordt met de' afsluiting van
het Brouwershavense Gat pas in
1965 begonnen, hoewel de voor
bereidingen al zover zijn gevor
derd, dat in de eerste helft van
dit jaar hiermee een aanvang zou
kunnen worden gemaakt en is"-
geldgebrek daarvan de oorzaak
Dit zal het Tweede-Kamer'id
mej. Schilthuis (P.v.d.A.) van
daag mondeling vragen aan de
minister van Verkeer en Water
staat Verder zal zij vragen of
door dit achterblijven op het
schema de afsluiting van de zee
gaten in 1978 in gevaar zou kun
nen komen,
f