Overzicht van de gang van zaken bij het
bedrijfsleven in het gebied der Kamer
in het jaar 1063
NEDERLANDSE VAKBEWEGING
NOG NIET VOLWASSEN?
m
562ste STAATSLOTERIJ fctas
562ste STAATSLOTERIJ 4e kias 2e lijst
Woensdag 19 februari 1964
Pagina 7
Noordstraat 38
Terneuzen
Telefoon 2581
Gedemonstreerd worden de mooie Philips automatische wasmachines en ook de nooit - meer - bukken - zuigmond van het Philips tankmodel stofzuiger
le lijst
1858f2raM°2ira?y«218aM969820 34807 14382 SS S
Gebrek aan
zelfvertrouwen
volgens pater
Hoefnagels
SAMENZWERING IN
IRAK VERIJDELD
De graanverschepïngen
naar de Sowjet-Unie
Vandaag (woensdag 19 febr.) en morgen (donderdag 20 febr.) belangrijke
Philips demonstraties bij Kramer
HOGE PRIJZEN
PRIJZEN VAN 80,—
1024
910
~330
3030
4064
605
5106
S17
6380
<093
8045
933
9172
S73
10041
746
11061
708
082 125
935 968
386 473
221 293
083 182
757 760
143 150
920 932
582 720
177 340
204 568
942
251 268
895 942
087 250
819 855
194 207
782 922
326 417 510 712 781 804 878
691
426 485 557 597
551 559 716 747
479
361
232
7S4
177
996
508 544 i
407 664
282 425
866 913
221 276
888 909
404 437
713 824
995
S50
835 849 869 904
282 319 374 456 557 624 738
998
561 581 594 728
377 451 515 661
275
932
241
923
330 454
948
257 292
12038 076 095
817 825 957
18007 025 058
583 675 769
14016 182 269
15007 151 196
16002 199 235
589 665 674
993
17030 079 426
18166 255 276
1907S 086 174
381 469 482
20114 242 319
879 941 996
21048 134 302
823 910 989'
115 393 642 673 700 779 808
960
181 191 236 288 373 468 508
775 787 795 806 934 996
490 677 999
226 273 303 523 795 S21 881
239 247 312 316 329 465 511
685 695 718 737 913 949 987
532 555 879
334 517 570
256 318 321
642 64S 700
415 417 594
882 944
792 851
322 323
781 821
621 794
998
357 369
S30 8S2
S38 849
332 547 617 635 732 738 806
NIETEN
1007
28S
58S
847
2007
240
461
642
915
3002
270
508
S07
927
4010
310
708
S85
5037
339
601
719
989
6146
451
681
938
10081
314
625
969
11016
375
538
714
937
12Ó01
194
330
781
948
7031
211
464
026 057
294 296
605 614
851 875
008 014
249 342
499 501
684 705
981 994
018 046
287 356
552 570
854 870
952
059 082
316 360
732 750
903 905
126 159
348 352
603 605
722 735
102 167
400 409
620 656
901 924
059 091
360 388
513 526
711 730
193 243
415 442
698 750
940 955
118 130
434 452
568 584
776 790
?52 273 282
500 514 532
S16 825 838
962 967
147 215 236
454 456 460
593 637 641
806 893 904
051 067 100 102 144 215 256
367 384 400 448 449 454 469
587 600 624 625 659 668 770
884 892 S96 905.908 917 918
117 208 211
428 517 532
795 814 835
925 941 957
198 215 226
354 382 504
627 628 636
749 760 866
212 261
541 636
852 863
959 990
234 247
516 521
664 671
901 924
266 292
639 693
875 880
996
311 322
530 568
690 703
951 976
188 194 245
454 505 515
691 698 717
940
092 094 117
316 323 384
630 663 720
11000
079 086 118
3S7 447 480
545 585 587
743 746 779
967 972
047 052 079
210 217 227
333 414 417
792 S13 823
270 317 318 352 361 376
519 536 561 576 603 676
740 768 798 S91 896 923
136 .147 196 21S 229 307
451 455 489 549 551 576
792 831 877 934 937 967
186 191 259 279 337 342
491 505 509 513 528 530
592 606 612 643 696 697
809 822 841 862 S86 895
129 132 142 165 177 180
270 297 312 315 327 329
457 496 572 590 666 678
851 854 875 907 913 935
076 0S2 120 121 125 143 144 156 163
219 225 231 263 313 319 325 348 419
470 490 510 520 557 624 625 710 722
727 729 739
866 S91 983
8029 048 054
338 347 370
548 576 618
905 936 949
9007 056 062
377 379 383
509 529 531
S06 903 922
18040 065 095
319 329 343
522 566 581
804 815 917
14005 048 059
251 270 377
654 716 725
15005 046 054
246 251 282
518 549 555
867 871 919
16035 039 097
252 290 301
499 577 587
693 698 703
17076 117 121
428 447 456
692 762 806
18029 064 073
229 314 425
651 682 694
S37 S42 881
19013 020 052
258 260 264
435 478 506
809 820 S44
957 963 987
20026 074 164
371 386 388
583 639 718
948 951 976
21023 104 133
283 325 376
462 463 518
601 624 668
876 898
7p7 778 781
986'
064 106 151
379 432 434
668 739 790
955 974 980
066 131 198
402 403 425
651 665 691
950 985 988
122 136 138
345 365 391
596 628 631
975 987 994
063 123 146
379 431 467-
736 762 818
057 085 132
351 409 446
561 714 721
924 926
112 125 134
307 336 350
,595 642 646
715 728 846
159 167 200
474 47S 510
S30 877 886
109 117 150
453 461 495
704 708 743
S93 923 930
087 105 120
271 279 306
518 530 564
852 889 908
988
169 194 265
391 427 430
724 786 804
815 S16 861 864
165 244
439 461
802 812
256 284
467 471
694 695
162 225
431 436
648 661
998
154 155
497 596
851 927
150 213
464 480
729 775
143 159
369 372
647 658
850 902
220 243
586 625
896 952
154 170
505 512
777 799
953 957
133 207
350 358
606 693
917 925
268 284
471 483
817 842
149 152 198 213 234
386 395 435 452 457
522 553 556 559 569
677 710 744 797 817
245 299
463 514
823 897
316 317
484 496
740 751
253 274
480 503
745 788
203 223
598 64S
967
215 220
481 514
833 862
202 229
400 470
682 691
965 976
279 310
632 690
185 204
546 621
805 833
987
222 226
387 406
731 776
936 937
345 366
524 547
885 944
244 265
826 867
HOGE PRIJZEN
2000 12612 1500 4134 17751 1000 5409 7240 7954 9414 10522 16420 400 2163 ^536
7940 10143 11008 14117 15970 16500 16545 16569 17345 f 300 2629 8489 9652 9773 10497
12361 13259 14504 15476 15887 16272 17203 17500 18818 19035 19532 20152 21605 21667
21683 21792 21902
PRIJZEN VAN 80,^-
1436
3024
S50
3084
4189
849
5023
707
«008
7005
614
8020
930
9076
644
10051
617
11012
930 933
080 158 191 241 297 337 351 398 802
210 279 340
200 209 341
851 853
041 121 223
742 791
057 135 276
212 287 329
655 752 887
055 101 285
958
110 141 166
814 829 869
1065 183 241
646 655 696
129 423 458
408 652
376 402
699 735
567 587
786 883
739 766
338 345 509 514 515 644
765 832
368 481
913
303 429
841 864
509 529
495 501
184 255 292 336
938
353 383
600 620
248 290
712
518 58S
946 980
579 613
652 798
407 527
535 572
663 683
934
12080
867
1306S
594
14029
784
15004
16058
712
17046
727
18053
19021
758
20065
901
21207
935 969
288 484
927 930
172 173
635 641
099 161
959
030 100
294 331
767 830
062 145
759 968
107 214
074 106
799 947
182 336
490 515 606 651
933 940
198 233
717 931
407 411
369 446
985
428 434
223 243
386 452
256 659
4S5 555
653 780 848
462 557 571
576 670 758
855 945 955
588 643 692
216 222 290 342 418 624 720
313 476
109 148
505 577
342 373 506 564
536 675
310 327
618 670
676 753
758 775
418 526 586
680 866 872
855 906
NIETEN
104S 084 111
1S9 345 403
641 673 716
2016 028 075
266 287 291
651 658 681
884 901 938
3021 065 070
360 372 381
736 S16 819
972
4052 071 100
258 284 308
471 498 547
668 676 691
S98 S24 931
5024 070 076
280 364 381
498 522 613
797 804 895
6006 009 018
222 237 265
412 417 422
723 736 743
7043 068 089
342 373 410
546 551 677
831 840 843
8019 028 097
295 304 375
604 672 683
370 876 943
9036 122 138
241 244 248
389 397 448
844 861 884
977
10002 028 046
166 168 189
335 349 367
523 536 545
690 691 701
900 956 962
11021 046 099
341 391 405
506 531 565
121 130 14Ó
435 464 470
734 784 997
076 105 138
328 348 409
683 700 720
984
140 157 201
416 547 561
838 843 858
142 165 167
313 365 373
555 594 625
720 723 732
975 981 997
087 100 101
385 394 396
639 646 670
912 915 934
094 106 118
277 283 312
465 483 489
783 794 840
105 112 135
418 425 494
700 712 732
852 883 886
116 139 140
381 401 403
693 719 728
971
180 183 185
257 297 318
490 592 594
902 909 913
077 088 091
195 242 270
374 398 417
560 583 585
721 731 822
107 110 136
409 414 428
593 623 667
159 174 179 184
508 536 580 606
142 153 226 233
432 457 493 604
797 840 854 863
224 244 262 286
619 633 647 689
868 915 934 943
181 218 240 247
424 454 460 467
627 643 650 666
793 800 801 871
141 144
403 433
677 695
941 960
138 150
333 355
533 614
978
221 245
504 508
734 769
902 903
146 159
451 459
730 752
172 232
446 488
771 790
984 987
175 214
357 373
636 704
309 312
543 545
818 830
930 938
183 194
482 556
772 813
200 206 226 234
345 359 373 376
606 614 688 790
917 925 956 969
115 128 152 154
277 301 309 325
422 468 503 504
602 626 642 682
825 860 886 897
140 153 303 307
430 450 453 465
670 726 730 736
755 S16 829
949
13013 033 049
201 218 239
386 389 400
608 746 794
962 967
13066 070 103
254 264 298
485 496 50'9
679 681 694
972 997
14040 057 061
278 287 300
526 530 555
739 742 759
874 908 946
15104 238 268
434 489 507
584 591 633
789 823 826
16004 030 058
240 279 306
663 671 739
853 854 873
17045 089 093
304 326 366
593 613 637
721 785 801
978 18000
18014 074 089
321 337 338
591 608 630
853 866 934
10002 014 104
188 208 257
576 613 663
976 997
20010 032 105
248 253 280
550 641 698
21042 068 080
183 189 204
416 426 483
630 659 685
9733
839 849 875 903 908 912 939
064 070 100 110 113 168 200
247 258 265 269 274 337 365
402 409 478 499 504 511 534
806 828 839 903 910 937 959
117 129 17S 185 190 192 211
321 330 371 377 397 405 474
510 543 613 615 626 629 663
734 743 747 767 S50 905 913
097 143 188 226 230 246 261
310 351 394 410 446 458 509
590 608 611 629 653 694 710
768 789 790 802 830 872 873
950 974 979 987
283 322 328 334 400 406 411
509 515 543 547 566 573 575
655 662 669 692 699 719 758
866 895 901 906 909 937 992
075 111 116 137 150 161 214
388 391 393 426 456 560 653
740 746 747 784 798 806 836
S78 907 942 953
110 144 158 165 177 206 212
403 410 459 512 517 536 563
653 659 667 683 685 698 712
814 816 825 848 856 S7S 914
113 123 129 191 253 257 317
379 430 431 503 534 544 588
671 713 782 790 841 843 852
949 962 973
107 128 142 150 154 171 181
275 277 289 297 380 492 555
678 686 688 696 888 890 929
124 131 157 168 200 217 225
312 356 374 428 465 469 518
793 835
109 125 140 151 164 178 179
240 246 248 252 263 294 313
505 519 543 548 574 610 612
691 716 751 771 810 896 921
Lees bij prijzen van 80,
bij 10.000: 106 i.p.v. 1065; bij 20.000: 660 i.p.v. 680
Bij de nieten:
bij 4000: 247 vervalt en wordt 297; 324 wordt 924
bij 5000: 076 wordt 096
bij 6000: 118 wordt 117
bij 7000: 734 wordt 754
bij 10.000: 128 wordt 158; 422 wordt 425
bij 11.000: 903 wordt 963
bij 12.000: 033 wordt 083; 337 wordt 387; 534 wordt 584;
744 toevoegen
bij 20.000: 225 wordt 235; 641 wordt 671
bij 21.000: 9733 wordt 973
VERKEEK EN VERVOER
AUTOVERVOER -
ON HERNEMINGEN
Bij de Zeemvsch-VIaainse Tram
weg-Maatschappij waren in 1963
de ontvangsten van het perso
nenvervoer op de lijndiensten be
langrijk hoger, terwijl ook de op
brengsten van het toerwagen-
werk en het gruepsvervoer hoger
waren.
De kosten zijn ook niet onbe
langrijk gestegen.
In de loop van het jaar werden
6 nieuwe autobussen in bedrijf
gesteld.
Tengevolge van de loonsver
hogingen zal er met een belang
rijke kostenstijging rekening ge
houden moeten worden en is er
niet aan tariefsverhoging te ont
komen.
De vooruitzichten zijn over
liet algemeen niet bepaald be
moedigend.
De Stoomtram Maatschappij
BreskensMalitegem meldt dat
de resultaten over 1963 bevredi
gend zijn. Bepalend voor de re
sultaten van 1964 zullen zijn de
te verwachten loonkostenstijging
en de daarmee gepaard gaande
tariefsherziening,
BEROEPSGOEDEREN -
VERVOER
Een bericht uit deze sector
meldt dat om verschillende rede
nen de bedrijfsresultaten over
1963 voor het beroepsgoederen-
vervoer over de weg (zowel het
ongeregelde als het geregelde en
grensoverschrijdende vervoer)
over het algemeen slecht te noe
men zijn. Als redenen hiervoor
worden genoemd verdere kosten
stijgingen als gevolg van duur
der materieel, hogere lonen, tos-
name laad-, los- en wachttijden.
Tégenover deze stijgingen be
stond niet de mogelijkheid kom-
pensatie te vinden in tariefsver
hogingen, met uitzondering van
het geregelde vervoer dat met
ingang van juli gedeeltelijke
kómpensatie kreeg in verhoogde
stukgoedtarieven.
Uitgezonderd de barre winter
maanden hebben vele onderne
mers in het kipautovervoer druk
werk gehad o.a. in de Kanaal
zone (vervoer van zand, grind
e.d.).
Een grote moeilijkheid is ook
de krappe arbeidsmarkt geweest;
(Vervolg.)
het personeelstekort-bij -de ver
voerbedrijven iieeft geleid tot
het uitbetalen van zwarte lonen,
terwijl het er ook meer dan eens
toe geleid heeft dat "vérvoeron-
dememers één of meer vracht
auto's voor langere of kortere
tijd moesten stilzetten wegens
gebrek aan rijdend personeel. Bij
de verladers en ontvangers leid
de het personeelsgebrek tot uit
breiding van de laad-, los- en
wachttijden.
Vele vervoerbedrijven moesten
weer grote bedragen, investeren
als gevolg van verouderd ver-
voermaterieel.
Het totaal vergunde, laadver
mogen in ons gebied is Weer aan
zienlijk toegenomen, maar het is
aan te nemen dat .zowel de in
vesteringen in verband met ver
vanging van materieel als do
totale laadcapaciteit niet in ver
houding staan tot de bezettings
graad van bet wagenpark.
Slechts een relatief gering deel
van de vervoerbedrijven profi
teert van de gevestigde indus
trieën; de rest moet het wat. be
treft de vervoeropdraehten 'wel
hebben van de landbouw. Ten
aanzien van het laatste zij opge
merkt dat men afhankelijk is van
enkele vervoertoppen per jaar en
de weersomstandigheden, terwijl
bovendien veel schade aan de be
drijfstak wordt toegebracht door
het vervoer van landbouwpro-
dukten als suikerbieten, vlas,
stro enz. met behulp van land-
bouwtraktoren.
Over de gehele linie worden de
gevolgen van de zeer scherpe on
derlinge concurrentie ondervon
den. Er zijn weer enkele bedrij
ven opgeheven of stil gezet. De
hevige concurrentie veroorzaakt
prijsbederf, hetgeen van grote in
vloed is op de bedrijfsresultaten.
Sedert de liberalisatie van hét
vervoer op België, met ingang
van 1 oktober 1962, is het ver
voer op dit land toegenomen,
maar bij gebrek aan controle
maatregelen op de naleving van
de Benelux-tarieven voor het
wegvervoer en mede door de
grote concurrentie ontstaat ook
hier prijsbederf.
Men zou het zeer gewenst ach
ten dat de wachttijden aan de
veerdiensten gereduceerd wer
den, zodat het oponthoud zo ge
ring mogelijk wordt De veer-
verbindingen blijven kwetsbaar,
zoals bij mist, storm of ijsgang.
Een vaste oeververbinding zou
de enige afdoende oplossing be
tekenen.
In noodgevallen dienen de ver
voerders om te rijden via België,
hetgeen echter de nodige kosten
mét zich mee brengt, nog afge
zien van de tijd die hiermee ge
moeid is door het oponthoud aan
de grens.
Voor 1964 staan verdere kos
tenstijgingen voor de deur in
verband met het bereikte loon-
akkoord. Tevens is bekend ge
maakt dat de benzineprijs ver
hoogd zal worden. In hoeverre
deze en andere kostenstijgingen
verdisconteerd kunnen worden
in verhoogde tarieven, moet nog
afgewacht worden. 'Het behoeft
geen betoog dat een behoorlijke
verhoging van de tarieven nood
zakelijk wordt geacht, aangezien
de mogelijkheden van produktie-
hoging in deze bedrijfstak zéér
beperkt zijn.
HAVENBEDRIJF EN
SCHEEPVAART
Voor liet havenbedrijf te Ter-
neuzen was 1963 een goed jaar.
Het is echter jammer dat aan de
outillage van de haven van over
heidswege nog te weinig wordt
gedaan. Met name het Uraanbe-
drijf blijft erg op de tijd achter.
Van particuliere zijde wordt hier
in naar beste vermogen bijge
sprongen, maar dit is niet vol
doende om de groeiende goede
renstroom blijvend op te vangen.
Gehoopt wordt dat de realisa
tie van een havenschap niet lang
meer op zich zal laten wachten
en dat dit, eenmaal geconstitu
eerd, met voortvarendheid de
dringende uitbreiding en moder
nisering ter hand zal nemen.
De binnenscheepvaart beleef
de. de eerste wintermaanden
daargelaten, een zeer goed jaar
en vooral de aktiviteit van de
laatste maanden van het jaar
had stijgende vrachten in de bin
nenvaart tot gevolg.
Ook de zeevaar* heeft enige
impulsen gehad, aie bet vracht
tempo vrij aanzienlijk hebben
doen stijgen vooral in de kleine
kustvaart. Toch blijft de zee
scheepvaart waarschijnlijk voor
de komende jaren een bedrijf
waarin meestal ternauwernood
de exploitatiekosten zullen kun
nen worden gedekt.
Het veembedrijf te Terneuzen
had een goede bezetting en het
nieuwe graanopslag- én -ver
werkingsbedrijf heeft zijn eerste
seizoen niet ongunstig ingezet.
De silocapaciteit wordt tot 10.000
ton opgevoerd en de laad- en los-
capaciteit tot 120 ton per uur,
waarmee men in het volgend jaar
hoopt een zeer aanzienlijk kwan
tum binnen- en buitenlandse
granen te kunnen verwerken.
Het cargadoorsbedrijf profi
teert natuurlijk eveneens van de
toegenomen havenaktiviteiten.
Indien de vooruitzichten niet be
driegen zal 1961 waarschijnlijk,
wat de te verwachten tonnage
betreft, een zeer behoorlijk jaar
worden.
De sterke stijging van de lonen
in het havenbedrijf kan echter
nergens door enige prijsaanpas
sing gecompenseerd worden.
Verbetering van 4e efficiciëncy
is in een havenbedrijf niet zo ge
makkelijk te bereiken en vereist
in elk geval zeer grote investe
ringen. Door de particuliere be
drijven zijn deze dan ook ter
hand genomen, maar het wach
ten is ook op een daadwerkelijke
hulp van de overheid, die'via het
té vormen havenschap zal wor
den geleid.
POSTERIJEN. TELEGRAFIE
EN TELEFONIE
Het aantal lokethandelingen
in 1963 wordt geraamd op
1.283.000, hetgeen een stijging
van ruim 8 betekent ten op
zichte van 1962.
Wat het pakketpostverkeer be
treft valt zowel bij de verzonden
als bij de ontvangen pakketten
een aanzienlijke stijging waar te
nemen. Het aantal aangenomen
pakketten steeg ten opzichte van
1962 met 51.000 stuks of 37 7c.
Het aantal ontvangen post
pakketten gaf een stijging van
17.500 sttiks of 9 te zien.
De bedrijfsontvangsten namen
toe met ƒ190,000 of wel 16%
t.o.v. 1962.
De geldelijke omzet vertoonde
een toename van 15.800.000
(9%).
Het aantal gebruikers van
frankeermachines steeg van 39
tot 43.
De jaardienstregeling 1963/'64
van de Nederlandse Spoorwegen
hééft geen wijziging in het post
vervoer op de zgn. nevenverbin
dingen met zich meegebracht.
Ten behoeve van de bestelling
van postpakkettenis "te Terneu
zen een elektromobiel ingezet.
Het aantal verzonden en ont
vangen telegrammen liep ook in
1963 verder terug. De daling be
draagt circa 2.000 stuks of 7
De plannen voor interne mo
dernisering van liet hulppostkan
toor te Aardenburg konden nog
niet gerealiseerd worden.
Het aantal telefoonaansluitin
gen dat in ons gebied per 1 ja
nuari 1963 9.260 bedroeg, nam
met 619 aansluitingen toe tot
9.879.
De vraag naar niepwe tele
foonaansluitingen gaf 'in 1963
een toeneming, van 27 7c ten op
zichte van 1962 te zien en be
droeg 930. In 1962 was het accres
ten opzichte van 1961 20 7c.
De capaciteit van de telefoon
centrales in ons gebied is met
400 nummers toegenomen. Daar
verwacht moet worden, dat ook
in 1964 de beschikbare middelen
niet toelaten uitbreiding van
centrales in voldoende mate te
realiseren, zal in dit, jaar met
een tekort aan telefoonnummers
in een aantal centrales waar
onder Tej neuzen rekening ge
houden moeten worden.
Het telefoonverkeer is in 1963
met 11 7c ten opzichte van 1962
gestegen.
Het aantal aansluitingen op
PTT-draadomroepnetten in ons
gebied, dat per 1 januari 1963
1.985 bedroeg daalde tot 1.899
per ultimo 1963.
DE LANDBOUW
In het algemeen kan gezegd
worden dat het jaar 1963 voor
de landbouw geen gunstig jaar
is geweest. De vele regen en
koude hebben de groei van de
landbouwprodukten in ongunsti
ge zin beïnvloed.
De tarwe stond er goed voor,
maar door de vele regen was er
veel schot en moest allés ge
droogd worden. De opbrengst
was goed en de prijs redelijk.
De opbrengst van gerst was
middelmatig met veel schot en
bruine kleur. Ook dit produkt
moest gedroogd worden. De prij
zen waren laag. Van de haver
kan hetzelfde gezegd worden als
van de gerst.
Er waren veel goede partijen
vlas, maar juist deze partijen
hebben van de vele regen het
meest geleden, waardoor het
produkt tot op de helft van de
waarde daalde. Vlas dat niet ge
legerd was, was van goede kwa
liteit en bracht een goede prijs
op. Er was veel land verhuurd
tegen een redelijke prijs,
Pater dr. H. Hoefnagels, socio
loog aan de Nijmeegse universi
teit, meent dat de vakbeweging-
te weinig geloof heeft in eigen
kracht. „Het zelfvertrouwen bij
de vakbeweging ontbreekt en
men zoekt de oplossing hiervoor
door invloed op de overheid uit
te oefenen".
Hij zei dit tijdens de discussies
aan het slot van de conferentie,
die het Nederlands gesprekscen-
trum over plaats en toekomst
van de vakbeweging in Ooster
beek organiseerde. Hij whs het
niet eens met de stelling van de
Groningse hoogleraar prof, dr.
F. Hartog, die meent dat de vak
beweging in haar adviserende
taak op sociaal-economisch ge
bied tekenen van 'onvolwassen
heid toont. Overigens zei prof.
Hartog dat vergeleken met an
dere pressiegroepen als bijv. de
boeren, de vakbeweging nog zo'n
gek figuur niet slaat.
De voorzitter van de algemene
Nederlandse metaalbedrijfsbond,
de heer I. Baart, bestreed de on
volwassenheid van de vakbewe
ging. Hij wees op de rapporten,"
die zijn uitgebracht over de
Europese integratie, de economi
sche mededinging en de prijspo
litiek. Over de medezeggenschap
in de onderneming waren de
drie inleiders het vrijwel eens.
Dr. Hoefnagels verwacht zelfs
dat er binnen 10 jaar een wet op
de medezeggenschap zal zijn.
De in Nederland gevoerde
loonpolitiek heeft volgens de
heer Baart structuur van de vak
beweging in zoverre beïnvloed
dat de mate van invloedsuitoefe
ning zich sterk naar de top heeft
geschoven. De werkingssfeer van
de regelingen van arbeidsvoor
waarden 'van ondernemings
naar landelijke C. A. O.'s) heeft
ertoe geleid dat in Nederland de
vakverenigingen nog grotendeels
een geografische onderverde
ling kennen plaatselijke afdelin
gen, al of niet samengevoegd in
districten) en dat deze onder
verdeling minder is gericht op
de plaats (ondernemingen) waar
de leden werken.
Het blad „Al Akhbar" in Ca
iro meldt, dat op 8 februari j.l.
een samenzwering om president
Abdoel Salam Arif van Irak om
het leven te brengen, werd ver
ijdeld.
De correspondent in Bagdad
van het blad meldde, dat de
samenzweerders en twee Iraakse
oud-ministers, Hazem Jawad en
Taijeb Sjahib, waren overeenge
komen die dag op het midder
nachtelijk uur naar Bagdad te
komen om zich daar van de
macht meester te maken. Toen
de twee ex-ministers in de
hoofdstad aankwamen, ervoeren
zij dat de samenzwering was ont
dekt en de schuldigen waren ge
arresteerd.
Volgens de correspondent
werd het tweetal na een ver
hoor aan boord van een leger
vliegtuig gezet, dat hen naar
Caïro overbracht.
De opbrengst van bruine bo
nen was middelmatig met zeer
goede prijzen.
De opbrengst van de erwten liep
sterk uiteen, er waren zeer mooie
en ook zeer slechte partijen. De
prijs was zeer goed zoals dit met
vrijwel alle peulvruchten het ge
val was.
De opbrengst van de suikerbie
ten was middelmatig. Tengevol
ge van de slechte structuur van
de grond was de tarra hoog. Het
suikergehalte viel mee; de prij
zen waren te laag.
De aardappelen hebben abnor
maal veel van de regen geleden.
Vele partijen waren het rooien
niet waard. De prijzen waren erg
laag. Men kan dan ook zeggen
dat de aardappeloogst 1963 mis
lukt is.
Dé opbrengsten van hooi en
stro waren middelmatig met
zeer hoge prijzen.
Het produkt uien had een hoge
opbrengst, maar de prijzen wa
ren aan de lage kant.
De handel in rundvee en paar
den was goed evenals de prijzen.
Ook de opbrengst en de prij
zen van melk waren goed.
HANDEL IN
LANDBOUWPRODUKTEN
De opkomst van het vlas in
Zeeland was over het algemeen
goed te noemen evenals de
groei van dit gewas. De meeste
partijen zijn, even vóór en tijdens
het plukseizoen grotendeels ge
degradeerd tot een lagere prijs
vanwege de abnormale regenval.
Hierdoor werd door de handel en
de landbouw behoorlijk schade
geleden. De vlashandel is over
het algemeen in de zomer matig
tot slecht verlopen, daar er bij
de aankopen tijdens de groei
hogere prijzen betaald werden
en daarna de abnormale regenval
veel schade aan het gewas toe
bracht.
In de herfstmaanden werd de
prijs van het vlaslint hoger, het
geen tot gevolg had dat het stro-
vlas ook duurder werd en de
vlashandel het verlies van de af
gelopen zomer enigszins kon
compenseren.
De concurrentie van het Rus
sische vlaslint was praktisch te
verwaarlozen.
De verwachting is dat er het
komende seizoen behoorlijk veel
vlas uitgezaaid zal worden.
De zaailijnzaadbandel verliep
in het begin van het jaar be
hoorlijk. .Wat het zaailijnzaad
van de nieuwe oogst betreft, dit
wordt tegen goede prijzen ver
handeld.
De oogst van consumptie-aard
appelen heeft, evenals de vlas
oogst, te lijden gehad van de ab
normale regenval tijdens het
oogsten. Door deze vele regens
werden meerdere percelen aan
getast door phytophthora en nat-
rot, vooral de percelen die laag
gelegen waren of in polders met
een slechte afwatering.
Het prijspeil van de consump
tie-aardappelen was in het begin
van 1963 zeer goed te noemen.
De lange vorstperiode heeft
hierop zeker invloed gehad daar
velen dachten dat grote partijen
aardappelen bevroren waren. Dit
bleek naderhand mee te vallen
en eind april begin mei werden
de prijzen steeds slechter.
Het prijzenverloop van de nieu
we oogst is nog steeds matig.
Hoe de prijzen zich in het voor
jaar van 1964 zullen ontwikke
len, is nog moeilijk te voorspel
len. Er wordt door velen op ge
speculeerd dat Engeland dan
weer aan de markt zal komen,
hetgeen echter een grote vraag
blijft. Indien zou blijken dat En
geland zelf in zijn behoefte kart:
voorzien, is het zo goed als zeker
dat Nederland in het voorjaar
weer met een groot overschot
zal zitten, hetgeen dan weer
prijsdaling tot gevolg zal hebben.
De export van consumptie-aard
appelen heeft een onbevredigend
verloop gehad.
De oogst van pootaardappelen
/ertoonde hetzelfde beeld als bij
le consumptie-aardappelen het
géval was.
De handel en export in poot-
aardappelen verloopt maar ma
tig. Het prijzenverloop moet ook
matig genoemd wórden.
(Wordt vervolgd.)'
De afdeling maritieme handel
van het Amerikaanse vakver
bond A.F.L.-C.I.O. heeft presi
dent Johnson verzocht, maat
regelen te nemen met betrek
king tot de verscheping van tar
we naar de Sowjet-Unie. Het
A.F.L.-C.I.O. is van plan, de ha
venarbeiders op te roepen tot
een boycot van schepen die
graan voor de Sowjet-Unie wil
len innemen. De vakbonden
eisen, dat de regering zich houdt
aan de oorspronkelijke bepaling
om de helft van het graan te
laten vervoeren door schepen
onder Amerikaanse vlag. Zij ver
werpen het argument, dat er
niet voldoende Amerikaanse
schepen beschikbaar zijn.
De secretaris-penningmeester
van de afdeling maritieme han
del, Peter McGavin, zei dat de
graanexporteurs van het goed
kopere vervoer met buitenlandse
schepen gebruik maken voor het
opdrijven van hun winsten.
De voorzitter van de Ameri
kaanse „Internationale bond van
havenarbeiders", Thomas Glea-
son, heeft een telegram gezon
den aan de havenarbeiders in
New Orleans en Houston, waar
in hij hen oproept tot het stop
zetten van het storten van voor
Rusland bestemd graan in drie
buitenlandse schepen, die daar
liggen.