Overzicht van de gang van zaken bij het bedrijfsleven in het gebied der Kamer in het jaar 1063 NEDERLANDSE VAKBEWEGING NOG NIET VOLWASSEN? m 562ste STAATSLOTERIJ fctas 562ste STAATSLOTERIJ 4e kias 2e lijst Woensdag 19 februari 1964 Pagina 7 Noordstraat 38 Terneuzen Telefoon 2581 Gedemonstreerd worden de mooie Philips automatische wasmachines en ook de nooit - meer - bukken - zuigmond van het Philips tankmodel stofzuiger le lijst 1858f2raM°2ira?y«218aM969820 34807 14382 SS S Gebrek aan zelfvertrouwen volgens pater Hoefnagels SAMENZWERING IN IRAK VERIJDELD De graanverschepïngen naar de Sowjet-Unie Vandaag (woensdag 19 febr.) en morgen (donderdag 20 febr.) belangrijke Philips demonstraties bij Kramer HOGE PRIJZEN PRIJZEN VAN 80,— 1024 910 ~330 3030 4064 605 5106 S17 6380 <093 8045 933 9172 S73 10041 746 11061 708 082 125 935 968 386 473 221 293 083 182 757 760 143 150 920 932 582 720 177 340 204 568 942 251 268 895 942 087 250 819 855 194 207 782 922 326 417 510 712 781 804 878 691 426 485 557 597 551 559 716 747 479 361 232 7S4 177 996 508 544 i 407 664 282 425 866 913 221 276 888 909 404 437 713 824 995 S50 835 849 869 904 282 319 374 456 557 624 738 998 561 581 594 728 377 451 515 661 275 932 241 923 330 454 948 257 292 12038 076 095 817 825 957 18007 025 058 583 675 769 14016 182 269 15007 151 196 16002 199 235 589 665 674 993 17030 079 426 18166 255 276 1907S 086 174 381 469 482 20114 242 319 879 941 996 21048 134 302 823 910 989' 115 393 642 673 700 779 808 960 181 191 236 288 373 468 508 775 787 795 806 934 996 490 677 999 226 273 303 523 795 S21 881 239 247 312 316 329 465 511 685 695 718 737 913 949 987 532 555 879 334 517 570 256 318 321 642 64S 700 415 417 594 882 944 792 851 322 323 781 821 621 794 998 357 369 S30 8S2 S38 849 332 547 617 635 732 738 806 NIETEN 1007 28S 58S 847 2007 240 461 642 915 3002 270 508 S07 927 4010 310 708 S85 5037 339 601 719 989 6146 451 681 938 10081 314 625 969 11016 375 538 714 937 12Ó01 194 330 781 948 7031 211 464 026 057 294 296 605 614 851 875 008 014 249 342 499 501 684 705 981 994 018 046 287 356 552 570 854 870 952 059 082 316 360 732 750 903 905 126 159 348 352 603 605 722 735 102 167 400 409 620 656 901 924 059 091 360 388 513 526 711 730 193 243 415 442 698 750 940 955 118 130 434 452 568 584 776 790 ?52 273 282 500 514 532 S16 825 838 962 967 147 215 236 454 456 460 593 637 641 806 893 904 051 067 100 102 144 215 256 367 384 400 448 449 454 469 587 600 624 625 659 668 770 884 892 S96 905.908 917 918 117 208 211 428 517 532 795 814 835 925 941 957 198 215 226 354 382 504 627 628 636 749 760 866 212 261 541 636 852 863 959 990 234 247 516 521 664 671 901 924 266 292 639 693 875 880 996 311 322 530 568 690 703 951 976 188 194 245 454 505 515 691 698 717 940 092 094 117 316 323 384 630 663 720 11000 079 086 118 3S7 447 480 545 585 587 743 746 779 967 972 047 052 079 210 217 227 333 414 417 792 S13 823 270 317 318 352 361 376 519 536 561 576 603 676 740 768 798 S91 896 923 136 .147 196 21S 229 307 451 455 489 549 551 576 792 831 877 934 937 967 186 191 259 279 337 342 491 505 509 513 528 530 592 606 612 643 696 697 809 822 841 862 S86 895 129 132 142 165 177 180 270 297 312 315 327 329 457 496 572 590 666 678 851 854 875 907 913 935 076 0S2 120 121 125 143 144 156 163 219 225 231 263 313 319 325 348 419 470 490 510 520 557 624 625 710 722 727 729 739 866 S91 983 8029 048 054 338 347 370 548 576 618 905 936 949 9007 056 062 377 379 383 509 529 531 S06 903 922 18040 065 095 319 329 343 522 566 581 804 815 917 14005 048 059 251 270 377 654 716 725 15005 046 054 246 251 282 518 549 555 867 871 919 16035 039 097 252 290 301 499 577 587 693 698 703 17076 117 121 428 447 456 692 762 806 18029 064 073 229 314 425 651 682 694 S37 S42 881 19013 020 052 258 260 264 435 478 506 809 820 S44 957 963 987 20026 074 164 371 386 388 583 639 718 948 951 976 21023 104 133 283 325 376 462 463 518 601 624 668 876 898 7p7 778 781 986' 064 106 151 379 432 434 668 739 790 955 974 980 066 131 198 402 403 425 651 665 691 950 985 988 122 136 138 345 365 391 596 628 631 975 987 994 063 123 146 379 431 467- 736 762 818 057 085 132 351 409 446 561 714 721 924 926 112 125 134 307 336 350 ,595 642 646 715 728 846 159 167 200 474 47S 510 S30 877 886 109 117 150 453 461 495 704 708 743 S93 923 930 087 105 120 271 279 306 518 530 564 852 889 908 988 169 194 265 391 427 430 724 786 804 815 S16 861 864 165 244 439 461 802 812 256 284 467 471 694 695 162 225 431 436 648 661 998 154 155 497 596 851 927 150 213 464 480 729 775 143 159 369 372 647 658 850 902 220 243 586 625 896 952 154 170 505 512 777 799 953 957 133 207 350 358 606 693 917 925 268 284 471 483 817 842 149 152 198 213 234 386 395 435 452 457 522 553 556 559 569 677 710 744 797 817 245 299 463 514 823 897 316 317 484 496 740 751 253 274 480 503 745 788 203 223 598 64S 967 215 220 481 514 833 862 202 229 400 470 682 691 965 976 279 310 632 690 185 204 546 621 805 833 987 222 226 387 406 731 776 936 937 345 366 524 547 885 944 244 265 826 867 HOGE PRIJZEN 2000 12612 1500 4134 17751 1000 5409 7240 7954 9414 10522 16420 400 2163 ^536 7940 10143 11008 14117 15970 16500 16545 16569 17345 f 300 2629 8489 9652 9773 10497 12361 13259 14504 15476 15887 16272 17203 17500 18818 19035 19532 20152 21605 21667 21683 21792 21902 PRIJZEN VAN 80,^- 1436 3024 S50 3084 4189 849 5023 707 «008 7005 614 8020 930 9076 644 10051 617 11012 930 933 080 158 191 241 297 337 351 398 802 210 279 340 200 209 341 851 853 041 121 223 742 791 057 135 276 212 287 329 655 752 887 055 101 285 958 110 141 166 814 829 869 1065 183 241 646 655 696 129 423 458 408 652 376 402 699 735 567 587 786 883 739 766 338 345 509 514 515 644 765 832 368 481 913 303 429 841 864 509 529 495 501 184 255 292 336 938 353 383 600 620 248 290 712 518 58S 946 980 579 613 652 798 407 527 535 572 663 683 934 12080 867 1306S 594 14029 784 15004 16058 712 17046 727 18053 19021 758 20065 901 21207 935 969 288 484 927 930 172 173 635 641 099 161 959 030 100 294 331 767 830 062 145 759 968 107 214 074 106 799 947 182 336 490 515 606 651 933 940 198 233 717 931 407 411 369 446 985 428 434 223 243 386 452 256 659 4S5 555 653 780 848 462 557 571 576 670 758 855 945 955 588 643 692 216 222 290 342 418 624 720 313 476 109 148 505 577 342 373 506 564 536 675 310 327 618 670 676 753 758 775 418 526 586 680 866 872 855 906 NIETEN 104S 084 111 1S9 345 403 641 673 716 2016 028 075 266 287 291 651 658 681 884 901 938 3021 065 070 360 372 381 736 S16 819 972 4052 071 100 258 284 308 471 498 547 668 676 691 S98 S24 931 5024 070 076 280 364 381 498 522 613 797 804 895 6006 009 018 222 237 265 412 417 422 723 736 743 7043 068 089 342 373 410 546 551 677 831 840 843 8019 028 097 295 304 375 604 672 683 370 876 943 9036 122 138 241 244 248 389 397 448 844 861 884 977 10002 028 046 166 168 189 335 349 367 523 536 545 690 691 701 900 956 962 11021 046 099 341 391 405 506 531 565 121 130 14Ó 435 464 470 734 784 997 076 105 138 328 348 409 683 700 720 984 140 157 201 416 547 561 838 843 858 142 165 167 313 365 373 555 594 625 720 723 732 975 981 997 087 100 101 385 394 396 639 646 670 912 915 934 094 106 118 277 283 312 465 483 489 783 794 840 105 112 135 418 425 494 700 712 732 852 883 886 116 139 140 381 401 403 693 719 728 971 180 183 185 257 297 318 490 592 594 902 909 913 077 088 091 195 242 270 374 398 417 560 583 585 721 731 822 107 110 136 409 414 428 593 623 667 159 174 179 184 508 536 580 606 142 153 226 233 432 457 493 604 797 840 854 863 224 244 262 286 619 633 647 689 868 915 934 943 181 218 240 247 424 454 460 467 627 643 650 666 793 800 801 871 141 144 403 433 677 695 941 960 138 150 333 355 533 614 978 221 245 504 508 734 769 902 903 146 159 451 459 730 752 172 232 446 488 771 790 984 987 175 214 357 373 636 704 309 312 543 545 818 830 930 938 183 194 482 556 772 813 200 206 226 234 345 359 373 376 606 614 688 790 917 925 956 969 115 128 152 154 277 301 309 325 422 468 503 504 602 626 642 682 825 860 886 897 140 153 303 307 430 450 453 465 670 726 730 736 755 S16 829 949 13013 033 049 201 218 239 386 389 400 608 746 794 962 967 13066 070 103 254 264 298 485 496 50'9 679 681 694 972 997 14040 057 061 278 287 300 526 530 555 739 742 759 874 908 946 15104 238 268 434 489 507 584 591 633 789 823 826 16004 030 058 240 279 306 663 671 739 853 854 873 17045 089 093 304 326 366 593 613 637 721 785 801 978 18000 18014 074 089 321 337 338 591 608 630 853 866 934 10002 014 104 188 208 257 576 613 663 976 997 20010 032 105 248 253 280 550 641 698 21042 068 080 183 189 204 416 426 483 630 659 685 9733 839 849 875 903 908 912 939 064 070 100 110 113 168 200 247 258 265 269 274 337 365 402 409 478 499 504 511 534 806 828 839 903 910 937 959 117 129 17S 185 190 192 211 321 330 371 377 397 405 474 510 543 613 615 626 629 663 734 743 747 767 S50 905 913 097 143 188 226 230 246 261 310 351 394 410 446 458 509 590 608 611 629 653 694 710 768 789 790 802 830 872 873 950 974 979 987 283 322 328 334 400 406 411 509 515 543 547 566 573 575 655 662 669 692 699 719 758 866 895 901 906 909 937 992 075 111 116 137 150 161 214 388 391 393 426 456 560 653 740 746 747 784 798 806 836 S78 907 942 953 110 144 158 165 177 206 212 403 410 459 512 517 536 563 653 659 667 683 685 698 712 814 816 825 848 856 S7S 914 113 123 129 191 253 257 317 379 430 431 503 534 544 588 671 713 782 790 841 843 852 949 962 973 107 128 142 150 154 171 181 275 277 289 297 380 492 555 678 686 688 696 888 890 929 124 131 157 168 200 217 225 312 356 374 428 465 469 518 793 835 109 125 140 151 164 178 179 240 246 248 252 263 294 313 505 519 543 548 574 610 612 691 716 751 771 810 896 921 Lees bij prijzen van 80, bij 10.000: 106 i.p.v. 1065; bij 20.000: 660 i.p.v. 680 Bij de nieten: bij 4000: 247 vervalt en wordt 297; 324 wordt 924 bij 5000: 076 wordt 096 bij 6000: 118 wordt 117 bij 7000: 734 wordt 754 bij 10.000: 128 wordt 158; 422 wordt 425 bij 11.000: 903 wordt 963 bij 12.000: 033 wordt 083; 337 wordt 387; 534 wordt 584; 744 toevoegen bij 20.000: 225 wordt 235; 641 wordt 671 bij 21.000: 9733 wordt 973 VERKEEK EN VERVOER AUTOVERVOER - ON HERNEMINGEN Bij de Zeemvsch-VIaainse Tram weg-Maatschappij waren in 1963 de ontvangsten van het perso nenvervoer op de lijndiensten be langrijk hoger, terwijl ook de op brengsten van het toerwagen- werk en het gruepsvervoer hoger waren. De kosten zijn ook niet onbe langrijk gestegen. In de loop van het jaar werden 6 nieuwe autobussen in bedrijf gesteld. Tengevolge van de loonsver hogingen zal er met een belang rijke kostenstijging rekening ge houden moeten worden en is er niet aan tariefsverhoging te ont komen. De vooruitzichten zijn over liet algemeen niet bepaald be moedigend. De Stoomtram Maatschappij BreskensMalitegem meldt dat de resultaten over 1963 bevredi gend zijn. Bepalend voor de re sultaten van 1964 zullen zijn de te verwachten loonkostenstijging en de daarmee gepaard gaande tariefsherziening, BEROEPSGOEDEREN - VERVOER Een bericht uit deze sector meldt dat om verschillende rede nen de bedrijfsresultaten over 1963 voor het beroepsgoederen- vervoer over de weg (zowel het ongeregelde als het geregelde en grensoverschrijdende vervoer) over het algemeen slecht te noe men zijn. Als redenen hiervoor worden genoemd verdere kosten stijgingen als gevolg van duur der materieel, hogere lonen, tos- name laad-, los- en wachttijden. Tégenover deze stijgingen be stond niet de mogelijkheid kom- pensatie te vinden in tariefsver hogingen, met uitzondering van het geregelde vervoer dat met ingang van juli gedeeltelijke kómpensatie kreeg in verhoogde stukgoedtarieven. Uitgezonderd de barre winter maanden hebben vele onderne mers in het kipautovervoer druk werk gehad o.a. in de Kanaal zone (vervoer van zand, grind e.d.). Een grote moeilijkheid is ook de krappe arbeidsmarkt geweest; (Vervolg.) het personeelstekort-bij -de ver voerbedrijven iieeft geleid tot het uitbetalen van zwarte lonen, terwijl het er ook meer dan eens toe geleid heeft dat "vérvoeron- dememers één of meer vracht auto's voor langere of kortere tijd moesten stilzetten wegens gebrek aan rijdend personeel. Bij de verladers en ontvangers leid de het personeelsgebrek tot uit breiding van de laad-, los- en wachttijden. Vele vervoerbedrijven moesten weer grote bedragen, investeren als gevolg van verouderd ver- voermaterieel. Het totaal vergunde, laadver mogen in ons gebied is Weer aan zienlijk toegenomen, maar het is aan te nemen dat .zowel de in vesteringen in verband met ver vanging van materieel als do totale laadcapaciteit niet in ver houding staan tot de bezettings graad van bet wagenpark. Slechts een relatief gering deel van de vervoerbedrijven profi teert van de gevestigde indus trieën; de rest moet het wat. be treft de vervoeropdraehten 'wel hebben van de landbouw. Ten aanzien van het laatste zij opge merkt dat men afhankelijk is van enkele vervoertoppen per jaar en de weersomstandigheden, terwijl bovendien veel schade aan de be drijfstak wordt toegebracht door het vervoer van landbouwpro- dukten als suikerbieten, vlas, stro enz. met behulp van land- bouwtraktoren. Over de gehele linie worden de gevolgen van de zeer scherpe on derlinge concurrentie ondervon den. Er zijn weer enkele bedrij ven opgeheven of stil gezet. De hevige concurrentie veroorzaakt prijsbederf, hetgeen van grote in vloed is op de bedrijfsresultaten. Sedert de liberalisatie van hét vervoer op België, met ingang van 1 oktober 1962, is het ver voer op dit land toegenomen, maar bij gebrek aan controle maatregelen op de naleving van de Benelux-tarieven voor het wegvervoer en mede door de grote concurrentie ontstaat ook hier prijsbederf. Men zou het zeer gewenst ach ten dat de wachttijden aan de veerdiensten gereduceerd wer den, zodat het oponthoud zo ge ring mogelijk wordt De veer- verbindingen blijven kwetsbaar, zoals bij mist, storm of ijsgang. Een vaste oeververbinding zou de enige afdoende oplossing be tekenen. In noodgevallen dienen de ver voerders om te rijden via België, hetgeen echter de nodige kosten mét zich mee brengt, nog afge zien van de tijd die hiermee ge moeid is door het oponthoud aan de grens. Voor 1964 staan verdere kos tenstijgingen voor de deur in verband met het bereikte loon- akkoord. Tevens is bekend ge maakt dat de benzineprijs ver hoogd zal worden. In hoeverre deze en andere kostenstijgingen verdisconteerd kunnen worden in verhoogde tarieven, moet nog afgewacht worden. 'Het behoeft geen betoog dat een behoorlijke verhoging van de tarieven nood zakelijk wordt geacht, aangezien de mogelijkheden van produktie- hoging in deze bedrijfstak zéér beperkt zijn. HAVENBEDRIJF EN SCHEEPVAART Voor liet havenbedrijf te Ter- neuzen was 1963 een goed jaar. Het is echter jammer dat aan de outillage van de haven van over heidswege nog te weinig wordt gedaan. Met name het Uraanbe- drijf blijft erg op de tijd achter. Van particuliere zijde wordt hier in naar beste vermogen bijge sprongen, maar dit is niet vol doende om de groeiende goede renstroom blijvend op te vangen. Gehoopt wordt dat de realisa tie van een havenschap niet lang meer op zich zal laten wachten en dat dit, eenmaal geconstitu eerd, met voortvarendheid de dringende uitbreiding en moder nisering ter hand zal nemen. De binnenscheepvaart beleef de. de eerste wintermaanden daargelaten, een zeer goed jaar en vooral de aktiviteit van de laatste maanden van het jaar had stijgende vrachten in de bin nenvaart tot gevolg. Ook de zeevaar* heeft enige impulsen gehad, aie bet vracht tempo vrij aanzienlijk hebben doen stijgen vooral in de kleine kustvaart. Toch blijft de zee scheepvaart waarschijnlijk voor de komende jaren een bedrijf waarin meestal ternauwernood de exploitatiekosten zullen kun nen worden gedekt. Het veembedrijf te Terneuzen had een goede bezetting en het nieuwe graanopslag- én -ver werkingsbedrijf heeft zijn eerste seizoen niet ongunstig ingezet. De silocapaciteit wordt tot 10.000 ton opgevoerd en de laad- en los- capaciteit tot 120 ton per uur, waarmee men in het volgend jaar hoopt een zeer aanzienlijk kwan tum binnen- en buitenlandse granen te kunnen verwerken. Het cargadoorsbedrijf profi teert natuurlijk eveneens van de toegenomen havenaktiviteiten. Indien de vooruitzichten niet be driegen zal 1961 waarschijnlijk, wat de te verwachten tonnage betreft, een zeer behoorlijk jaar worden. De sterke stijging van de lonen in het havenbedrijf kan echter nergens door enige prijsaanpas sing gecompenseerd worden. Verbetering van 4e efficiciëncy is in een havenbedrijf niet zo ge makkelijk te bereiken en vereist in elk geval zeer grote investe ringen. Door de particuliere be drijven zijn deze dan ook ter hand genomen, maar het wach ten is ook op een daadwerkelijke hulp van de overheid, die'via het té vormen havenschap zal wor den geleid. POSTERIJEN. TELEGRAFIE EN TELEFONIE Het aantal lokethandelingen in 1963 wordt geraamd op 1.283.000, hetgeen een stijging van ruim 8 betekent ten op zichte van 1962. Wat het pakketpostverkeer be treft valt zowel bij de verzonden als bij de ontvangen pakketten een aanzienlijke stijging waar te nemen. Het aantal aangenomen pakketten steeg ten opzichte van 1962 met 51.000 stuks of 37 7c. Het aantal ontvangen post pakketten gaf een stijging van 17.500 sttiks of 9 te zien. De bedrijfsontvangsten namen toe met ƒ190,000 of wel 16% t.o.v. 1962. De geldelijke omzet vertoonde een toename van 15.800.000 (9%). Het aantal gebruikers van frankeermachines steeg van 39 tot 43. De jaardienstregeling 1963/'64 van de Nederlandse Spoorwegen hééft geen wijziging in het post vervoer op de zgn. nevenverbin dingen met zich meegebracht. Ten behoeve van de bestelling van postpakkettenis "te Terneu zen een elektromobiel ingezet. Het aantal verzonden en ont vangen telegrammen liep ook in 1963 verder terug. De daling be draagt circa 2.000 stuks of 7 De plannen voor interne mo dernisering van liet hulppostkan toor te Aardenburg konden nog niet gerealiseerd worden. Het aantal telefoonaansluitin gen dat in ons gebied per 1 ja nuari 1963 9.260 bedroeg, nam met 619 aansluitingen toe tot 9.879. De vraag naar niepwe tele foonaansluitingen gaf 'in 1963 een toeneming, van 27 7c ten op zichte van 1962 te zien en be droeg 930. In 1962 was het accres ten opzichte van 1961 20 7c. De capaciteit van de telefoon centrales in ons gebied is met 400 nummers toegenomen. Daar verwacht moet worden, dat ook in 1964 de beschikbare middelen niet toelaten uitbreiding van centrales in voldoende mate te realiseren, zal in dit, jaar met een tekort aan telefoonnummers in een aantal centrales waar onder Tej neuzen rekening ge houden moeten worden. Het telefoonverkeer is in 1963 met 11 7c ten opzichte van 1962 gestegen. Het aantal aansluitingen op PTT-draadomroepnetten in ons gebied, dat per 1 januari 1963 1.985 bedroeg daalde tot 1.899 per ultimo 1963. DE LANDBOUW In het algemeen kan gezegd worden dat het jaar 1963 voor de landbouw geen gunstig jaar is geweest. De vele regen en koude hebben de groei van de landbouwprodukten in ongunsti ge zin beïnvloed. De tarwe stond er goed voor, maar door de vele regen was er veel schot en moest allés ge droogd worden. De opbrengst was goed en de prijs redelijk. De opbrengst van gerst was middelmatig met veel schot en bruine kleur. Ook dit produkt moest gedroogd worden. De prij zen waren laag. Van de haver kan hetzelfde gezegd worden als van de gerst. Er waren veel goede partijen vlas, maar juist deze partijen hebben van de vele regen het meest geleden, waardoor het produkt tot op de helft van de waarde daalde. Vlas dat niet ge legerd was, was van goede kwa liteit en bracht een goede prijs op. Er was veel land verhuurd tegen een redelijke prijs, Pater dr. H. Hoefnagels, socio loog aan de Nijmeegse universi teit, meent dat de vakbeweging- te weinig geloof heeft in eigen kracht. „Het zelfvertrouwen bij de vakbeweging ontbreekt en men zoekt de oplossing hiervoor door invloed op de overheid uit te oefenen". Hij zei dit tijdens de discussies aan het slot van de conferentie, die het Nederlands gesprekscen- trum over plaats en toekomst van de vakbeweging in Ooster beek organiseerde. Hij whs het niet eens met de stelling van de Groningse hoogleraar prof, dr. F. Hartog, die meent dat de vak beweging in haar adviserende taak op sociaal-economisch ge bied tekenen van 'onvolwassen heid toont. Overigens zei prof. Hartog dat vergeleken met an dere pressiegroepen als bijv. de boeren, de vakbeweging nog zo'n gek figuur niet slaat. De voorzitter van de algemene Nederlandse metaalbedrijfsbond, de heer I. Baart, bestreed de on volwassenheid van de vakbewe ging. Hij wees op de rapporten," die zijn uitgebracht over de Europese integratie, de economi sche mededinging en de prijspo litiek. Over de medezeggenschap in de onderneming waren de drie inleiders het vrijwel eens. Dr. Hoefnagels verwacht zelfs dat er binnen 10 jaar een wet op de medezeggenschap zal zijn. De in Nederland gevoerde loonpolitiek heeft volgens de heer Baart structuur van de vak beweging in zoverre beïnvloed dat de mate van invloedsuitoefe ning zich sterk naar de top heeft geschoven. De werkingssfeer van de regelingen van arbeidsvoor waarden 'van ondernemings naar landelijke C. A. O.'s) heeft ertoe geleid dat in Nederland de vakverenigingen nog grotendeels een geografische onderverde ling kennen plaatselijke afdelin gen, al of niet samengevoegd in districten) en dat deze onder verdeling minder is gericht op de plaats (ondernemingen) waar de leden werken. Het blad „Al Akhbar" in Ca iro meldt, dat op 8 februari j.l. een samenzwering om president Abdoel Salam Arif van Irak om het leven te brengen, werd ver ijdeld. De correspondent in Bagdad van het blad meldde, dat de samenzweerders en twee Iraakse oud-ministers, Hazem Jawad en Taijeb Sjahib, waren overeenge komen die dag op het midder nachtelijk uur naar Bagdad te komen om zich daar van de macht meester te maken. Toen de twee ex-ministers in de hoofdstad aankwamen, ervoeren zij dat de samenzwering was ont dekt en de schuldigen waren ge arresteerd. Volgens de correspondent werd het tweetal na een ver hoor aan boord van een leger vliegtuig gezet, dat hen naar Caïro overbracht. De opbrengst van bruine bo nen was middelmatig met zeer goede prijzen. De opbrengst van de erwten liep sterk uiteen, er waren zeer mooie en ook zeer slechte partijen. De prijs was zeer goed zoals dit met vrijwel alle peulvruchten het ge val was. De opbrengst van de suikerbie ten was middelmatig. Tengevol ge van de slechte structuur van de grond was de tarra hoog. Het suikergehalte viel mee; de prij zen waren te laag. De aardappelen hebben abnor maal veel van de regen geleden. Vele partijen waren het rooien niet waard. De prijzen waren erg laag. Men kan dan ook zeggen dat de aardappeloogst 1963 mis lukt is. Dé opbrengsten van hooi en stro waren middelmatig met zeer hoge prijzen. Het produkt uien had een hoge opbrengst, maar de prijzen wa ren aan de lage kant. De handel in rundvee en paar den was goed evenals de prijzen. Ook de opbrengst en de prij zen van melk waren goed. HANDEL IN LANDBOUWPRODUKTEN De opkomst van het vlas in Zeeland was over het algemeen goed te noemen evenals de groei van dit gewas. De meeste partijen zijn, even vóór en tijdens het plukseizoen grotendeels ge degradeerd tot een lagere prijs vanwege de abnormale regenval. Hierdoor werd door de handel en de landbouw behoorlijk schade geleden. De vlashandel is over het algemeen in de zomer matig tot slecht verlopen, daar er bij de aankopen tijdens de groei hogere prijzen betaald werden en daarna de abnormale regenval veel schade aan het gewas toe bracht. In de herfstmaanden werd de prijs van het vlaslint hoger, het geen tot gevolg had dat het stro- vlas ook duurder werd en de vlashandel het verlies van de af gelopen zomer enigszins kon compenseren. De concurrentie van het Rus sische vlaslint was praktisch te verwaarlozen. De verwachting is dat er het komende seizoen behoorlijk veel vlas uitgezaaid zal worden. De zaailijnzaadbandel verliep in het begin van het jaar be hoorlijk. .Wat het zaailijnzaad van de nieuwe oogst betreft, dit wordt tegen goede prijzen ver handeld. De oogst van consumptie-aard appelen heeft, evenals de vlas oogst, te lijden gehad van de ab normale regenval tijdens het oogsten. Door deze vele regens werden meerdere percelen aan getast door phytophthora en nat- rot, vooral de percelen die laag gelegen waren of in polders met een slechte afwatering. Het prijspeil van de consump tie-aardappelen was in het begin van 1963 zeer goed te noemen. De lange vorstperiode heeft hierop zeker invloed gehad daar velen dachten dat grote partijen aardappelen bevroren waren. Dit bleek naderhand mee te vallen en eind april begin mei werden de prijzen steeds slechter. Het prijzenverloop van de nieu we oogst is nog steeds matig. Hoe de prijzen zich in het voor jaar van 1964 zullen ontwikke len, is nog moeilijk te voorspel len. Er wordt door velen op ge speculeerd dat Engeland dan weer aan de markt zal komen, hetgeen echter een grote vraag blijft. Indien zou blijken dat En geland zelf in zijn behoefte kart: voorzien, is het zo goed als zeker dat Nederland in het voorjaar weer met een groot overschot zal zitten, hetgeen dan weer prijsdaling tot gevolg zal hebben. De export van consumptie-aard appelen heeft een onbevredigend verloop gehad. De oogst van pootaardappelen /ertoonde hetzelfde beeld als bij le consumptie-aardappelen het géval was. De handel en export in poot- aardappelen verloopt maar ma tig. Het prijzenverloop moet ook matig genoemd wórden. (Wordt vervolgd.)' De afdeling maritieme handel van het Amerikaanse vakver bond A.F.L.-C.I.O. heeft presi dent Johnson verzocht, maat regelen te nemen met betrek king tot de verscheping van tar we naar de Sowjet-Unie. Het A.F.L.-C.I.O. is van plan, de ha venarbeiders op te roepen tot een boycot van schepen die graan voor de Sowjet-Unie wil len innemen. De vakbonden eisen, dat de regering zich houdt aan de oorspronkelijke bepaling om de helft van het graan te laten vervoeren door schepen onder Amerikaanse vlag. Zij ver werpen het argument, dat er niet voldoende Amerikaanse schepen beschikbaar zijn. De secretaris-penningmeester van de afdeling maritieme han del, Peter McGavin, zei dat de graanexporteurs van het goed kopere vervoer met buitenlandse schepen gebruik maken voor het opdrijven van hun winsten. De voorzitter van de Ameri kaanse „Internationale bond van havenarbeiders", Thomas Glea- son, heeft een telegram gezon den aan de havenarbeiders in New Orleans en Houston, waar in hij hen oproept tot het stop zetten van het storten van voor Rusland bestemd graan in drie buitenlandse schepen, die daar liggen.

Krantenbank Zeeland

de Vrije Zeeuw | 1964 | | pagina 7